Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Ah, nu kan je ook al in mijn hoofd kijken.ppl schreef op maandag 27 januari 2014 @ 00:17:
[...]
Ware het niet dat er nogal wat addertjes onder het gras zitten bij dingen als teaming. Je bent niet de eerste die denkt dat ie een 2Gbit lijn krijgt terwijl je in werkelijkheid 2x 1 Gbit hebt (en het dus niet sneller dan 1 Gbit gaat tenzij je de boel enorm gaat belasten). Voor menigeen thuis is het vrij nutteloos (de uplink tussen de switches bundelen is nog wel handig om bandbreedte te vergroten).

Voor de meeste is een WiFi-router van de provider al genoeg, dan hoef je helemaal geen kabels meer door huis te trekken, als we toch zo gaan redeneren. Tegenwoordig heb je laptops zonder ethernetpoort, tablets, smartphones..
Ik heb jou aandeel nog niet voorbij zien komenshure-fan schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:02:
Meer plaatjes minder l*llen
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
goed punt ->frankwopereis schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:34:
[...]
Ik heb jou aandeel nog niet voorbij zien komen
Geen plaatjes van shure maar wel veel gelul
Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3[filter_userids]=shure-fan
shure-fan schreef op woensdag 07 september 2011 @ 12:01:
Heeft iemand nog " nette lan omgevingen thuis" te showen ??
shure-fan schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:55:
edit: dit is een topic bedoelt om foto's van een afgewerkt thuisnetwerk te plaatsen, om zodoende mensen te inspireren om een net afgewerkt netwerk te bouwen, niet om routers er dergelijke te adviseren, daar zijn genoeg topics over te vinden
en wat nog belangrijker is, het vervuild dit topic
[...]
shure-fan schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 21:42:
*mompelt iets over nette netwerken SHOWEN ipv slowchat*
shure-fan schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 17:37:
Minder praten meer plaatjes
Hij heeft zeker 3 jaar de tijd gehad om zijn 24 poort switch een beetje netjes te maken en te showenshure-fan schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:02:
Meer plaatjes minder l*llen
[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 27-01-2014 10:48 ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Ik heb een redelijk thuis netwerk echter heb ik het niet netjes afgewerkt,
Ik kan mij wel herinneren dat in de tijd van het eerste topic, er streng toezicht op was over wat je vertoonde
echter is daar (naar mijn mening) te veel speling in gaan zitten en word er tegenwoordig meer gekletst dan het daadwerkelijk tonen van netjes afgewerkte netwerken.
ik heb idd een 24 poorts main switch en daarachter hangt nog een 24poort switch die ik maar voor een paar poorten gebruik...
Echter zoals eerder vermeld heb ik het niet netjes aangelegd omdat ik regelmatig sleutel aan mijn netwerk
en het dan niet prakties is om de boel netjes af te werken.
2de reden dat ik het niet netjes afwerk is, dat ik in een oud huis zit wat binnen 6 jaar gesloopt word.
wanneer ik in een nieuw huis kom, dan word het beter aangepakt
Smoesjes, smoesjes, ik zal niet ontkennen dat mijn posts soms wat modderig zijn. Maar dit is gewoon de pot verwijt de ketel he.
Het moet je zelf triggeren om het nog beter te doen (vind ik zelf)
Ik ben wel benieuwd hoe 'lelijk' jouw eigen netwerk is! Kom maar op!
Project update aan deze kant:
Afgelopen weekend eindelijk mijn NAS op de UPS aangesloten. Erg mooi om te zien dat mijn Synology de UPS meteen goed oppakt. Binnenkort wil ik alle bekabeling goed gaan wegwerken in kabelgoootjes en hoop ik wat foto's weer online te kunnen knallen.

Doe maar een onsje meer...
1u en 18 min netjes:) Is dat alleen met de NAS eraan of zit er nog meer op aangesloten?Intheweb schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:39:
Mijn knutselwerk wil ik ook niet netjes noemen maar toon het wel omdat ik graag wil dat het netjes is
Het moet je zelf triggeren om het nog beter te doen (vind ik zelf)
Ik ben wel benieuwd hoe 'lelijk' jouw eigen netwerk is! Kom maar op!
Project update aan deze kant:
Afgelopen weekend eindelijk mijn NAS op de UPS aangesloten. Erg mooi om te zien dat mijn Synology de UPS meteen goed oppakt. Binnenkort wil ik alle bekabeling goed gaan wegwerken in kabelgoootjes en hoop ik wat foto's weer online te kunnen knallen.
[afbeelding]
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
ik kreeg te lezen dat ik wel vroeg om plaatjes maar nooit plaatjes zelf poste.
Dit heb ik gedaan met rede: mijn netwerk is niet netjes aangelegd omdat ik niet in dit huis blijf
Bij deze heb ik wat foto's voor jullie geschoten,
echter omdat ik nog steeds niet het topic wil vervuilen, heb ik deze plaatjes extern gezet
http://www.mijnalbum.nl/Album=SOE4JGTH
edit: gefixt
[ Voor 3% gewijzigd door shure-fan op 27-01-2014 17:08 ]
Hahahaha, vooral die laatste zin! Dacht ik ook meteen;) Mijn vriendin zou mij uit huis plaatsen en de kleine zou zeggen: papa, dat is niet netjes zo.fish schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:19:
Als ik daar nog 6 jaar tegenaan moest kijken in mijn kamers zou ik echt wel wat gaan fatsoeneren. no doubt about it. Snoeren hebben al een lage WAF, maar die van jou helemaal laag. Ik zou bijna durven te beweren dat je geen vrouw/vriendin inhuizig hebt
Je hebt best leuke apparatuur, ik zou voor die 6jaar echt de boel een beetje netjes maken:) 6jaar is lang.shure-fan schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:35:
Beste mensen,
ik kreeg te lezen dat ik wel vroeg om plaatjes maar nooit plaatjes zelf poste.
Dit heb ik gedaan met rede: mijn netwerk is niet netjes aangelegd omdat ik niet in dit huis blijf
Bij deze heb ik wat foto's voor jullie geschoten,
echter omdat ik nog steeds niet het topic wil vervuilen, heb ik deze plaatjes extern gezet
http://www.mijnalbum.nl/Album=SOE4JGTH
edit: gefixt
Ik heb geen vriendin, dus de waf is niet van toepassing
Ik heb zojuist de foto's wat groter gezien dan iphone schermpje... Op de meeste foto's is het wit, echter door schaduwen enzo is het wat verkleurd
[ Voor 29% gewijzigd door shure-fan op 27-01-2014 22:34 ]
Ons huis bevatte nog een wand aansluiting in de woonkamer. Binnenkomend signaal in de meterkast gesplit, en het modem en de router daarheen verplaatst.
Nieuw spul: Router, kabels.
Router: WD MyNet N900 (7poorts gigabit en WiFi van 450mbs).
Kabels: Cat6a kabels SSTP.
Oud spul:
Router 2 (Sitecom WLR-4000)
Router 3 (Sitecom WLR-5000)
Na alles aangesloten te hebben, werkt het gewoon niet zoals het behoort.
Op het moment dat router 1 alleen aan(gesloten) is, gaat het prima. Ik kan losse apparaten zo erop aansluiten en wifi ontvangen, allemaal prima. Op router 1 hoort aangesloten te zijn: Router 2, router 3, TV & zonnepanelen.
Echter op het moment dat router 2 ingeplugd wordt vanaf router 1, dan gaat het mis. Op router 2 zitten 2 vaste computers aangesloten (en uiteraard is die ingesteld als AP en komt de kabel binnen op poort 1).
Hetzelfde liedje met router 3. Ook deze word ingeplugd in router 1 (kan dat wel?), en daar werkt het ook niet. Op deze router zitten 2 vaste computers, een NAS (en uiteraard is die ook ingesteld als AP en komt de kabel binnen op poort 1).
Op het moment dat router 2 en 3, of een van beide ingeplugd worden dan ligt alles plat. Ik kan wel verbindingen maken met de verschillende routers, dus daar inloggen. alles staat goed aangevinkt en ingesteld, alles als AP en alleen de 1e router fungeert als DNS server.
waar gaat het mis? ik kom er echt niet meer uit...
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
en port forwarding, firewalllregels etc.panomi schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:57:
Check of er niet meerdere DHCP servers zijn?
Ik zou hem resetten, dan dhcp uitzetten en het nog eens proberen.
Ja, die gave heb ik van jou afgekeken shifu!
Ja, voor sommigen is dat genoeg, voor anderen 2 kleine switches, weer een ander heeft een 48 port PoE switch nodig omdat ie z'n huis behangt met AP's en VoIP telefoons die hij via PoE voedt.Voor de meeste is een WiFi-router van de provider al genoeg, dan hoef je helemaal geen kabels meer door huis te trekken, als we toch zo gaan redeneren. Tegenwoordig heb je laptops zonder ethernetpoort, tablets, smartphones..
Er wordt een hele waslijst aan punten bedacht waarom iemand iets niet zou moeten doen en waarmee iemand dus kennelijk in iemand anders z'n hoofd kan kijken. Mijn hele punt was nou juist dat zo'n lijst complete nonsens is. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen en eisen waardoor een eigenschap voor de een juist een groot voordeel is en voor de ander weer een groot nadeel. Hou het dan gewoon bij het noemen van de eigenschap en laat een ander zelf bepalen of dat een voor- of een nadeel is. Ga nou niet voor iemand anders bepalen hoe z'n infrastructuur eruit moet komen te zien. Heb je hier ook een mooiere discussie over hoe je die infrastructuur zo mooi mogelijk weg kunt werken zonder aan functionaliteit in te boeken
- NASfrankwopereis schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:41:
[...]
1u en 18 min netjes:) Is dat alleen met de NAS eraan of zit er nog meer op aangesloten?
- Router
- Modem
- Deurbel
- Switch
- En straks via POE de Access Point
Allemaal niet zo heel spannend, maar mijn netwerk blijft op deze manier wel up bij een stroomstoring.
Plus mijn NAS krijgt geen opdonder, en dat vind ik het belangrijkste. Afgelopen maand was er een stroomdip in de wijk, en dat zijn toch mindere situaties voor je apparatuur.
[ Voor 17% gewijzigd door Intheweb op 28-01-2014 07:58 ]
1: Ja, zolang er maar geen link is naar router 2.Sjoerdfoto schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:52:
Zo. Vandaag een lange knutseldag.
Ons huis bevatte nog een wand aansluiting in de woonkamer. Binnenkomend signaal in de meterkast gesplit, en het modem en de router daarheen verplaatst.
Oud spul:
Op het moment dat router 1 alleen aan(gesloten) is, gaat het prima. Ik kan losse apparaten zo erop aansluiten en wifi ontvangen, allemaal prima. Op router 1 hoort aangesloten te zijn: Router 2, router 3, TV & zonnepanelen.
Echter op het moment dat router 2 ingeplugd wordt vanaf router 1, dan gaat het mis. Op router 2 zitten 2 vaste computers aangesloten (en uiteraard is die ingesteld als AP en komt de kabel binnen op poort 1).
Hetzelfde liedje met router 3. Ook deze word ingeplugd in router 1 (kan dat wel?), en daar werkt het ook niet. Op deze router zitten 2 vaste computers, een NAS (en uiteraard is die ook ingesteld als AP en komt de kabel binnen op poort 1).
Op het moment dat router 2 en 3, of een van beide ingeplugd worden dan ligt alles plat. Ik kan wel verbindingen maken met de verschillende routers, dus daar inloggen. alles staat goed aangevinkt en ingesteld, alles als AP en alleen de 1e router fungeert als DNS server.
2: te weinig info, wat is "alles plat", lijkt wel mee te vallen want je komt wel op alle webinterfaces.
3: dit hoort eigenlijk allemaal niet in dit topic.
Plat in de zin van er is nergens een internetverbinding. Wel kan ik inderdaad op alle webinterfaces komen maar geen connectie met internet krijgen.
Vanmiddag weer een poosje knutselen. Eerst maar zorgen dat het serie gaat staan, en mocht het nog niet lukken dan haal ik twee nieuwe routers zodat alles hetzelfde merk is.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Dus kijk welke gateway je krijgt op op een pc die niet werkt. en fix de bijbehorende router (dhcp uit, Lan ip adres in subnet zetten maar buiten dhcp range van je hoofdrouter)
Waarom haal je dan niet switches in plaats van routers. Ben je van alle gedonder af.Sjoerdfoto schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 07:54:
Eerst maar zorgen dat het serie gaat staan, en mocht het nog niet lukken dan haal ik twee nieuwe routers zodat alles hetzelfde merk is.
"alles als AP"MeltedForest schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:53:
[...]
Waarom haal je dan niet switches in plaats van routers. Ben je van alle gedonder af.

Wat wil je bereiken? Wil je gescheiden netwerken aanleggen, wil je wifi-dekking vergroten of kom je netwerkpoorten tekort? Zo te lezen de laatste twee?
In theorie kun je routers in allerlei configuraties praten, het internet hangt van de routers aan elkaar. Het grote verschil is dat die routers a) geen consumentenspullen zijn en b) ze beheerd worden door mensen die weten hoe ze werken.
Geen van beiden hoeft een punt te zijn in een thuissituatie, absoluut niet, maar sluit dan wel dingen aan die bedoeld zijn voor wat je er mee wilt doen
Als je wel NAT-routers achter NAT-routers wilt zetten dan komen we bij het volgende FAQ-item, want het gaat keer op keer mis
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
TfifyMeltedForest schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:53:
[...]
Waarom haal je dan niet switches maak je niet een nieuw topic in plaats van routers in dit show je lan topic. Ben je van alle gedonder af.
@hieronder

[ Voor 26% gewijzigd door Geckoo op 28-01-2014 11:50 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Eens, wel handig dat het netwerk blijft draaien, maar die NAS schijven zijn heilig;)Intheweb schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 07:44:
[...]
- NAS
- Router
- Modem
- Deurbel
- Switch
- En straks via POE de Access Point
Allemaal niet zo heel spannend, maar mijn netwerk blijft op deze manier wel up bij een stroomstoring.
Plus mijn NAS krijgt geen opdonder, en dat vind ik het belangrijkste. Afgelopen maand was er een stroomdip in de wijk, en dat zijn toch mindere situaties voor je apparatuur.
@ hierboven, *zucht*
De Woonkamer
In de woonkamer komt bij mij de glasvezel binnen alsmede CAI en de telefoonlijn. Ik heb toen besloten om voor glasvezel van KPN te gaan. Mede omdat ik dan nergens coax erbij hoefde te leggen doordat daar IPTV bij zat, de snelheid en natuurlijk de mogelijkheid om een eigen router op te hangen.
Eerst zat er voor telefonie een hele lelijke grote STAP 58 doos op de muur. Deze gelijk uitgebroken en netjes langs de Glasvezel FTU/NTU gezet zodat alles op de buitenmuur zit en mooi achter het gordijn. Ook de CAI van de muur getrokken maar deze hangt op het moment nog los aangezien de coax wat verlengd moet worden. Naast de NTU/FTU zitten 2 data puntjes. 1 voor richting de router in het rack en 1 voor een accespoint, aangezien de woonkamer de meest logische plaatsing was.
Op het oude rookkanaal van de gaskachel heb ik besloten mijn TV op te hangen, dit geeft een erg leuk effect icm ambilight. Ook bij de TV zitten 2 data puntjes 1 voor IPTV en 1 voor overige zaken zoals nu de PlayStation 4.

De Slaapkamer
In de slaapkamer moest natuurlijk ook een TV komen en dus ook IPTV, dit betekend natuurlijk dus ook netwerk in de slaapkamer! Ik heb in de slaapkamer er voor gekozen om maar 2 datapuntjes te plaatsen. Ik vind het helemaal niet nodig om netwerk in bed te hebben en hier volstaat wifi prima voor. Natuurlijk is 1 datapuntje voor IPTV en weer 1 voor overige, waar ik tot nu toe nog geen bestemming voor heb. De slaapkamer heeft nog wel wat afwerking nodig, zoals het afdekraampje moet nog om de contactdozen en nog een net gootje naar de TV toe. Maar dat komt later nog.

De Hobbykamer
En als laatste het rackje zelf waar alles geregeld word. Deze hangt op mijn hobby/logeer kamer en is uitgerust in 19". Waarom? omdat het kan!
Het patch paneel zit nog niet vol omdat ik nog niet alle aansluitingen gemaakt heb. Waaronder de hobbykamer moeten er nog een aantal komen. Maar dat komt later aangezien deze op het moment nog als opslag ruimte gebruikt word.

Wat wil ik nog doen?
De bedoeling is dat er in de meterkast nog 2 datapuntjes komen en in de hobbykamer nog een aantal. Dat aantal moet ik nog even bepalen. Verder zit ik nog te twijfelen of ik er een zal maken in de keuken, maar zie daar zo snel het nut niet van in. Ook moeten er nog een aantal kleine dingen afgewerkt worden, maar dit komt zodra ik met de grote werkzaamheden klaar ben. Verder wil ik mijn netwerk nog laten certificeren, gewoon voor de fun
De Hardware
Kabels
De kabels zijn allemaal uitgevoerd in CAT6 en aangesloten op keystones van TE Connectivity. Deze zitten op zijn beurt weer vast in binnenwerkjes van GIRA met afdekraampjes van de E2 serie.
Switch
De switch is een pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
Router
De router is een pricewatch: TP-Link TL-ER6120
AccesPoint
Als accespoint gebruik ik een pricewatch: Asus RT-AC66U
NAS
De NAS is een pricewatch: Synology DiskStation DS111

Had eigenlijk gisteren al de foto's erop willen zetten maar helaas kwam hier de keukenvloer tussendoor, maar bij deze alsnog!
[ Voor 11% gewijzigd door chickpoint op 20-05-2015 14:00 ]
Als je een probleem hebt kun je een nieuw topic starten. Dit topic gaat over netjes aangelegde netwerken.Sjoerdfoto schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:52:
Zo. Vandaag een lange knutseldag.
Oud spul:
Tijd voor een nieuwe sig..
[ Voor 4% gewijzigd door Haribo112 op 29-01-2014 09:12 ]
Haha nee al zou ik het wel graag willen!! Netwerken en hardware is voor mij puur hobby. Ik ben voorheen wel electricien geweest, maar ja ik neem aan dat je het verhaal bouw & crisis kent?Haribo112 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 09:11:
![]()
![]()
![]()
![]()
19" racks in je woonhuis is zo overdreven dat het awesome is. Doe je dit toevallig ook voor je werk?
Op dit moment ben ik van electra naar electronica verhuisd (aangezien je dat ook leert). Nu ondersteun ik een R&D team en behandel ik RMA's. Maar ook hebben ze mij belast met het IT gedeelte. Aangezien het nu nog een klein bedrijf is met de potentie om te groeien hoop ik uiteindelijk mij meer te kunnen gaan richten op IT
Mwa overdreven, je kunt nog altijd het lackrack van IKEA pakken:Haribo112 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 09:11:
![]()
![]()
![]()
![]()
19" racks in je woonhuis is zo overdreven dat het awesome is. Doe je dit toevallig ook voor je werk?
http://wiki.eth0.nl/index.php/Lackrack
[ Voor 4% gewijzigd door skai21 op 29-01-2014 10:16 ]
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Ik woon in een huis met 3 etages. Op de begane grond staan mijn modem/router en de HD ontvanger/mediaspeler (Humax 5100 C).
Mijn PC staat op zolder, middels powerlineadapters is de verbinding tussen de modem/router en de PC in stand gebracht.
Aangezien ik van de baas des huizes ;-) geen gaten in vloeren en plafonds mag boren, is dit voor mij de beste oplossing. (Mijn internetabonnement is 60 MB met een daadwerkelijke snelheid van ca. 40 MB, dus ik ben best tevreden).
Sinds kort heb ik een NAS, met als voornamelijk doel om op de HD ontvanger/mediaspeler media af te spelen.
Op zolder staat de powerlineadapter op een gigabitswitch aangesloten, samen met de PC, printer en NAS.
De NAS heb ik op de gigabit switch aangesloten omdat ik denk dat daarmee de beste snelheden tussen PC en NAS bereikt kunnen worden.
Heb ik het daarmee bij het juiste eind, of kan ik de NAS beter op op de begane grond op de modem/router aansluiten?
Netjes gedaan:) Maar waarom geen 24 poorts switch? Voor 2 tientjes meer.chickpoint schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:46:
Ik ben afgelopen zomer verhuisd naar mijn nieuwe woonplek, een appartementje. Gelukkig had ik geen haast en heb ik op mijn dooie gemakje netjes overal de elektra aan kunnen passen. Aangezien we toch bezig waren met sleuven frezen ook gelijk wat netwerk erin gemaakt zodat alles netjes weg gewerkt is.
De Woonkamer
In de woonkamer komt bij mij de glasvezel binnen alsmede CAI en de telefoonlijn. Ik heb toen besloten om voor glasvezel van KPN te gaan. Mede omdat ik dan nergens coax erbij hoefde te leggen doordat daar IPTV bij zat, de snelheid en natuurlijk de mogelijkheid om een eigen router op te hangen.
Eerst zat er voor telefonie een hele lelijke grote STAP 58 doos op de muur. Deze gelijk uitgebroken en netjes langs de Glasvezel FTU/NTU gezet zodat alles op de buitenmuur zit en mooi achter het gordijn. Ook de CAI van de muur getrokken maar deze hangt op het moment nog los aangezien de coax wat verlengd moet worden. Naast de NTU/FTU zitten 2 data puntjes. 1 voor richting de router in het rack en 1 voor een accespoint, aangezien de woonkamer de meest logische plaatsing was.
Op het oude rookkanaal van de gaskachel heb ik besloten mijn TV op te hangen, dit geeft een erg leuk effect icm ambilight. Ook bij de TV zitten 2 data puntjes 1 voor IPTV en 1 voor overige zaken zoals nu de PlayStation 4.
[afbeelding] [afbeelding]
De Slaapkamer
In de slaapkamer moest natuurlijk ook een TV komen en dus ook IPTV, dit betekend natuurlijk dus ook netwerk in de slaapkamer! Ik heb in de slaapkamer er voor gekozen om maar 2 datapuntjes te plaatsen. Ik vind het helemaal niet nodig om netwerk in bed te hebben en hier volstaat wifi prima voor. Natuurlijk is 1 datapuntje voor IPTV en weer 1 voor overige, waar ik tot nu toe nog geen bestemming voor heb. De slaapkamer heeft nog wel wat afwerking nodig, zoals het afdekraampje moet nog om de contactdozen en nog een net gootje naar de TV toe. Maar dat komt later nog.
De Hobbykamer
En als laatste het rackje zelf waar alles geregeld word. Deze hangt op mijn hobby/logeer kamer en is uitgerust in 19". Waarom? omdat het kan!Van boven naar beneden zitten hier in: Het patchpaneel, het rangeer paneel, de switch, de router, een kabelinvoer met borstel en een power strip. Bovenop de switch ligt nog mijn NAS aangezien er achter het patchpaneel nog wat ruimte is.
Het patch paneel zit nog niet vol omdat ik nog niet alle aansluitingen gemaakt heb. Waaronder de hobbykamer moeten er nog een aantal komen. Maar dat komt later aangezien deze op het moment nog als opslag ruimte gebruikt word.
Wat wil ik nog doen?
De bedoeling is dat er in de meterkast nog 2 datapuntjes komen en in de hobbykamer nog een aantal. Dat aantal moet ik nog even bepalen. Verder zit ik nog te twijfelen of ik er een zal maken in de keuken, maar zie daar zo snel het nut niet van in. Ook moeten er nog een aantal kleine dingen afgewerkt worden, maar dit komt zodra ik met de grote werkzaamheden klaar ben. Verder wil ik mijn netwerk nog laten certificeren, gewoon voor de funDaarnaast wil ik nog de router vervangen door een energiezuinige server met Untangle erop. Maar hiervoor moet ik eerst een nette 1u case vinden die in een patchrack past.
De Hardware
Kabels
De kabels zijn allemaal uitgevoerd in CAT6 en aangesloten op keystones van TE Connectivity. Deze zitten op zijn beurt weer vast in binnenwerkjes van GIRA met afdekraampjes van de E2 serie.
Switch
De switch is een pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
Router
De router is een pricewatch: TP-Link TL-ER6120
AccesPoint
Als accespoint gebruik ik een pricewatch: Asus RT-AC66U
NAS
De NAS is een pricewatch: Synology DiskStation DS111
[afbeelding]
Had eigenlijk gisteren al de foto's erop willen zetten maar helaas kwam hier de keukenvloer tussendoor, maar bij deze alsnog!
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3424
Wel overwogen maar niet gedaan. Leuk dat ik dan een hoop extra poorten heb maar ik zal ze nooit gaan gebruiken. Dat vond ik zonde van die €20 en dus maar voor een 16-poorts gegaan.frankwopereis schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 13:45:
[...]
Netjes gedaan:) Maar waarom geen 24 poorts switch? Voor 2 tientjes meer.
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3424
Voor zoveel geld aan spul is die 20 euro toch wel te doenchickpoint schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:26:
[...]
Wel overwogen maar niet gedaan. Leuk dat ik dan een hoop extra poorten heb maar ik zal ze nooit gaan gebruiken. Dat vond ik zonde van die €20 en dus maar voor een 16-poorts gegaan.
Waarom heb je bij je TV dan toch nog een goot van de Playstation en dergelijke naar de TV?chickpoint schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 23:46:
... Aangezien we toch bezig waren met sleuven frezen ook gelijk wat netwerk erin gemaakt zodat alles netjes weg gewerkt is....
Als eerste een 8 poorts patchpaneeltje. De blauwe UTP zijn voor het interne netwerk, de grijze voor IPTV.

Een D-Link 1 Gbit 5-poorts switch voor IPTV.

Een D-Link 1 Gbit 8-poorts switch voor het interne netwerk/netwerkapparaten.

De blauwe kabels worden voor patch verbindingen gebruikt, de gele voor VOIP en de rode voor overig (bijv. Klik Aan Klik Uit server)
De Netgear R7000 regelt het internet verkeer, DHCP en WiFi voor de 1e en 2e verdieping.

Momenteel een 200/200 Tweak glasvezel verbinding, over een maandje wordt dat 500/500 Mbit/s, vandaar de routing capaciteit
Er wordt gebruik gemaakt van 2 Synology NASsen, een DS212+ en een DS214+. De DS212+ is voornamelijk een webserver voor een externe website (Android rom hosting), die site trekt regelmatig de upload dicht.
De 214+ wordt gebruikt voor film/serie opslag/streaming en foto's opslag. Beide apparaten hebben een externe HD voor een dagelijkse backup en tevens maken beiden dagelijks een backup naar een externe DS209+ die bij mijn ouders staat waar ook een externe HD aan gekoppeld is. Met alleen digitale foto's (van de kinderen) ben je een stuk voorzichtiger.
De 214+ heeft 2 LAN poorten, deze worden beiden gebruikt, eentje rechtstreeks op de router (toekomstige webserver) en de andere via de switchen in het netwerk, voornamelijk voor intern verkeer.
Met maximaal 500 Mbit/s upload wordt het netwerk wel relatief zwaar belast, daarom de scheiding voor intern en extern verkeer.

Op zolder waar slecht WiFi bereik is, is een Asus RT-N66U als AP ingesteld die tevens als switch fungeert.

Uiteraard zijn dat niet de enige apparaten die in het netwerk zijn opgenomen; hieronder (clickable) het complete netwerk.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Mooi netwerk:) Repliceren naar extern, en daar ook weer een backup op HDD. Goed voor elkaar:) Als je iets verwijderd heb je het tenminste ook nog in de backup:)The Wizard schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:38:
Hierbij in vogelvlucht mijn interne netwerk.
Als eerste een 8 poorts patchpaneeltje. De blauwe UTP zijn voor het interne netwerk, de grijze voor IPTV.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De blauwe kabels worden voor patch verbindingen gebruikt, de gele voor VOIP en de rode voor overig (bijv. Klik Aan Klik Uit server)
De Netgear R7000 regelt het internet verkeer, DHCP en WiFi voor de 1e en 2e verdieping.
[afbeelding]
Momenteel een 200/200 Tweak glasvezel verbinding, over een maandje wordt dat 500/500 Mbit/s, vandaar de routing capaciteit.
Er wordt gebruik gemaakt van 2 Synology NASsen, een DS212+ en een DS214+. De DS212+ is voornamelijk een webserver voor een externe website (Android rom hosting), die site trekt regelmatig de upload dicht.
De 214+ wordt gebruikt voor film/serie opslag/streaming en foto's opslag. Beide apparaten hebben een externe HD voor een dagelijkse backup en tevens maken beiden dagelijks een backup naar een externe DS209+ die bij mijn ouders staat waar ook een externe HD aan gekoppeld is. Met alleen digitale foto's (van de kinderen) ben je een stuk voorzichtiger.
De 214+ heeft 2 LAN poorten, deze worden beiden gebruikt, eentje rechtstreeks op de router (toekomstige webserver) en de andere via de switchen in het netwerk, voornamelijk voor intern verkeer.
Met maximaal 500 Mbit/s upload wordt het netwerk wel relatief zwaar belast, daarom de scheiding voor intern en extern verkeer.
[afbeelding]
Op zolder waar slecht WiFi bereik is, is een Asus RT-N66U als AP ingesteld die tevens als switch fungeert.
[afbeelding]
Uiteraard zijn dat niet de enige apparaten die in het netwerk zijn opgenomen; hieronder (clickable) het complete netwerk.
[afbeelding]
Tweedehands is voor mij niet zo aan de orde, meestal verdwijnt mijn oud spul ergens de familie infrankwopereis schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:44:
[...]
Voor zoveel geld aan spul is die 20 euro toch wel te doenIk begrijp je redenering, maar mocht je ooit een upgrade doen is die van 24 poorten mogelijk makkelijker te verkopen dan die van 16 poorten. Wellicht dat het 2e hands verschil ook nog hoger is dan 20 euro (bv 50euro 16 poorts en 80 euro 24 poorts)
Dit is vooral voor het gemak, ik kon wel een enorme buis in de muur zetten maar dan stortte het muurtje waarschijnlijk in (enkelsteens). Ook zit een buis erg snel vol met HDMI ed. en dan word het ellende om nog beweging in de kabels te krijgen aangezien overal een connector aan zit.masaman schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:45:
[...]
Waarom heb je bij je TV dan toch nog een goot van de Playstation en dergelijke naar de TV?
Zou iemand mij een inbouwdoos linkje kunnen geven. Pagina 44 van dit forum staat wat ik bedoel. Een inbouwdoos waar je 2 keystone adapters in kunt plaatsen.
alvast bedankt.
SFE 5G
Oude situatie:

nieuwe situatie:

Poort 1 PC
Poort 2 Server
Poort 3 Media Center
Poort 4 Printer
Poort 9 PowerLine adapter
Poort 10 AP/Wifi
Poort 11 Pin apparaat
Poort 12 Upload
Ben erg tevreden maar ik denk dat uiteindelijk de AP bovenop de kast komt te liggen vanwege het signaal.
Maar dat is nog even testen hoe het bereik is.
Rickxbox schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:52:
Vandaag voor het laatst bezig geweest mijn mijn 10inch kasten ik denk dat er zeker een vooruit gang is geweest.
Oude situatie:
[afbeelding]
nieuwe situatie:
[afbeelding]
[afbeelding]
Poort 1 PC
Poort 2 Serve
Poort 3 Media Center
Poort 4 Printer
Poort 9 PowerLine adapter
Poort 10 AP/Wifi
Poort 11 Pin appraat
Poort 12 Up
Ben erg tevreden maar ik denk dat uiteindelijk de AP bovenop de kast komt te liggen vanwege het signaal.
Maar dat is nog even testen hoe het bereik is.
Morgen gratis bier!
Thx ik twijfel alleen nog of dat ik de kabels naar de kast weg ga werkenTimmm030 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:55:
Ziet er wel gelikt uit. Ik zal binnenkort ook een paar nieuwe foto's uploaden
[...]
Rickxbox schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:57:
[...]
Thx ik twijfel alleen nog of dat ik de kabels naar de kast weg ga werken
Morgen gratis bier!

Ik heb ze veel gebruikt bij een bedrijf waar ik hebt gewerkt.
Alleen moet dan even kijken of dat ik daar als particulier aan kan komen.
[edit]
Ik zie dat Conrad ze heeft.
http://www.conrad.nl/ce/n...2m-Grijs?ref=searchDetail
[ Voor 20% gewijzigd door Rickxbox op 01-02-2014 16:07 ]

Vanaf boven naar beneden:
- HP ProCurve 2510-24.
- 24 Poorts Cat 5E patchpanel van AMP.
- 2X Cisco Catalyst 2950. 1 is naar beneden verhuisd omdat de ouwe switch het heeft begeven
- 1X Cisco Catalyst 3550.
- 2X Cisco 2620
- 1X Cisco 2520
- 1X Cisco 3640
- ESXi 5.1 host. Specs staan onderaan de post
- HP ProLiant ML370 G2. Specs staan onderaan de post

Hier de switch die tijdelijk het verkeer van de 1e verdieping regelt

Zoals ik al zei mag ik geen kabels trekken dus moet het maar met een powerline adapter. Dit is de D-Link Powerline AV 500

Dit is een kastje in de woonkamer waar de coaxkabel wordt opgesplitst naar alle tv's in huis. We hebben een 60 Mbit ziggo verbinding. Links staat een Asus RT-N16 met tomato erop. Rechts de Ziggo modem. Deze staat in bridge modus zodat ik geen dubbel nat gedoe heb.
Specs van de ESXi host:
- X7DBE van Supermicro
- 1 Intel Xeon E5405 (Quad Core op 2.00 Ghz)
- 16 GB DDR2 ECC 667 Mhz
- 1 Seagate 1TB HDD
- 1 Samsung 840 EVO 250 GB
Specs van de HP:
- 2 Pentium 3 (Geen idee welk type het is. Weet wel dat hij op 1.4 Ghz draait)
- 2GB DDR ECC 133 Mhz
- 6 SCSI Shijven in Raid 5 met elk 18.2 GB capaciteit
[ Voor 13% gewijzigd door CrociStrike030 op 01-02-2014 16:49 ]
Morgen gratis bier!
shure-fan schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 18:01:
Timmm030: had jij ook niet een patch paneel op je bureau met 25 utp lijnen?
Morgen gratis bier!
Mooi spul kerel. Redelijk wat recente hardware. Een vraagje. Waar heb jij zoon gelikt schema mee gemaakt?The Wizard schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Momenteel een 200/200 Tweak glasvezel verbinding, over een maandje wordt dat 500/500 Mbit/s, vandaar de routing capaciteit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Backup is ook goed geregeld.
Tweak @200 (wel erg nice dat je de volle lijn benut) straks 500Mbit staat niet op de website of ben ik zo scheel?
Verder je zegt
Scheelt dat echt zoveel? Kan mij niet indenken dat als ik 2x switch naar nas laat gaan en switch zit op router dan het hinder krijgt als het 1x nas switch 1x nas router. Nas word dan toch al zo zwaar belast dat die het toch niet bij kan benen?
[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 01-02-2014 20:10 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Het lijkt op Freemind (http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page). Daar heb ik het in ieder geval zelf mee gemaakt.RobbyTown schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:49:
[...]
Een vraagje. Waar heb jij zoon gelikt schema mee gemaakt?
[ Voor 7% gewijzigd door Steeefie op 01-02-2014 20:23 ]
Automatiseren kun je leren
Iedereen heeft toch wel VisioSteeefie schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 20:22:
[...]
Het lijkt op Freemind (http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page). Daar heb ik het in ieder geval zelf mee gemaakt.
ThanksRobbyTown schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:49:
[...]
Mooi spul kerel. Redelijk wat recente hardware. Een vraagje. Waar heb jij zoon gelikt schema mee gemaakt?
Nee, het 200 abbo bestaat ook niet meer, ik ga naar een andere provider.Backup is ook goed geregeld.
Tweak @200 (wel erg nice dat je de volle lijn benut) straks 500Mbit staat niet op de website of ben ik zo scheel?
De 214+ heeft behoorlijk wat capaciteit, hij kan max 200 MB/s lezen, dat zal ie in de praktijk niet halen, maar hij kan wel boven de 1 Gbit/s uitkomen, dan heeft die splitsing ook nut. Tevens is het handiger met het monitoren.Verder je zegt
Scheelt dat echt zoveel? Kan mij niet indenken dat als ik 2x switch naar nas laat gaan en switch zit op router dan het hinder krijgt als het 1x nas switch 1x nas router. Nas word dan toch al zo zwaar belast dat die het toch niet bij kan benen?
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Geel is televisie, Rood internet, Groen telefoon.

Overzicht van mijn installatie. Best netjes al zeg ik het zelf.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En blauw is voor je zonnepanelen ?mkleinman schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:37:
Ik ben weer een stap verder. Ik heb de laatste kabels binnen en het glasvezelmodem hangt binnen. Nu wachten op de monteur van Tele2.
Geel is televisie, Rood internet, Groen telefoon.
[afbeelding]
Overzicht van mijn installatie. Best netjes al zeg ik het zelf.
[afbeelding]
Holy shit wat een heerlijk netwerkje voor thuis (of voor menig MKB?The Wizard schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:38:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik ga ook is zo'n schema maken voor hier thuis. Thanks voor het tooltje!
Ik kreeg in ieder geval complimenten van de Ziggo monteur.

Wat we hier zien:
- Router
- AP/HotSpot
- ProCurve Switch
- Siemens DECT basisstation
- (links) Het Ziggo Ubee modem (in bridge modus)
- (rechts) Het Linksys/Cisco accesspoint
Cheerzz
Omdat het kan.....
gatverdamme, de ubee is echt een draak van een router, we hebben hem hier ook gehad we kregen zomaar random ping drops en uitvallende verbindingen.GioStyle schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:49:
Waarom heb je de Draytek versie zonder WiFi? Sterker nog, waarom heb je die Draytek als router? Je kan het toch ook af met de Ubee? Scheelt je namelijk 1 apparaat a la 8,5 watt 24/7.
2 dagen vol gehouden daarna maar een eigen router in elkaar genutseld en de ubee laten bridgen bij ziggo
sins dien werkt het netwerk top
De Draytek heb ik gekocht voordat ik het Ubee modem kreeg, en daarvoor hard ik een Motorola modem staan. die begaf het. Sinds dien heb ik de Ubee van Ziggo. Bovendien ben ik niet zo gecharmeerd van de HotSpots. Deze kun je enkel volledig uitzetten door je modem-router te laten bridgen. Ben er namelijk in de praktijk vaker achter gekomen dat de performance van de Ubee's en de Cisco's met HotSpot aan omlaag ging, en bij al bestaande wifinetwerken voor verstoringen zorgde.GioStyle schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 21:49:
Waarom heb je de Draytek versie zonder WiFi? Sterker nog, waarom heb je die Draytek als router? Je kan het toch ook af met de Ubee? Scheelt je namelijk 1 apparaat a la 8,5 watt 24/7.
Ik heb de Ubee in bridge modus laten zetten om;
Dat dus....kakashi schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 23:50:
[...]
gatverdamme, de ubee is echt een draak van een router, we hebben hem hier ook gehad we kregen zomaar random ping drops en uitvallende verbindingen.
2 dagen vol gehouden daarna maar een eigen router in elkaar genutseld en de ubee laten bridgen bij ziggo
sins dien werkt het netwerk top
CoovaAP LINKshure-fan schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 23:40:
@helixon: wat voor hotspot iets draai je op die linksys?
De WAN aansluiting van de WRT45G waarover het internet van de hotspot loopt zit op een VLAN, zodat dit los staat van mijn prive netwerk. De LAN poort is geconnecteerd met de switch voor als ik eens een keertje wat moet veranderen.
Dit heb ik boven nog staan. Het is absoluut niet goed weg gewerkt, maar wil het toch even laten zien. Ben al een tijdje dit topic aan het volgen, en heb al wat ideetjes gekregen om dit mooi weg te gaan werken. Maar dat is voor later, als het budget toereikend is.

Wat je hier ziet:
HP ProLiant DL380 G5
2x Intel XEON 5140
8x 2 GB DDR2 1600Mhz ECC (16 Gb)
2x 300 GB SAS 10K in RAID 1 (Data schijf)
2x 36 GB SAS 10K in RAID 1 (ESXi)
ESXi 5.5
HP ProLiant DL380 G3
2x Intel XEON 3.00 Ghz (weet type niet)
4x 1 GB DDR ECC (4 GB)
6x 72,x GB SCSI 15 K (2x RAID 1; OS & Data)
Linux Ubuntu 12.04 LTS
HP ProLiant DL360 G3
1x Intel XEON 2.80 Ghz (weet type niet)
2x 36,x GB SCSI 15K (RAID 1; OS)
Linux Ubuntu 12.04 LTS
Verder nog een:
- Aten 4-port KVM switch.
- APC SmartUPS 750
- Netgear GS716T Gigabit Switch
De rest is niet aangesloten/geinstalleerd.
Wat de ESXi Host betreft, daar draait een Windows Server 2012 R2 VM op met een DS licentie en Exchange. Een gevirtualiseerde NAS (xpenology) en een Ubuntu 12.04 LTS server.
Zo... dat was 'm...
De groetuh
Omdat het kan.....
Stop even blanks in die bovenste DL380 trouwens
[ Voor 46% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2014 02:27 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nee hoor, Staat gewoon HP op.. Geen Compaq te bekennen....CyBeR schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 02:26:
DL360G3 is toch nog Compaq-branded?
Als ik ze had, zaten ze er in. maar ik ga er geen geld aan uit geven...Stop even blanks in die bovenste DL380 trouwens
Omdat het kan.....
Ik mag aannemen dat ie ze voor tests gebruikt, sn niet 24/7 draait OF bij z'n ouders woont;pThinkPadd schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 08:55:
Je energiemaatschappij zal wel blij met je zijn denk ik? Met drie van die servers... Zijn nou niet bepaald de meest zuinige namelijk...
en er niet naast slaaptfrankwopereis schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 10:02:
[...]
Ik mag aannemen dat ie ze voor tests gebruikt, sn niet 24/7 draait OF bij z'n ouders woont;p
Heb je dingen wel eens 2 jaar aan gehad gehad. en uitgezet voor onderhoud (cablemanagement) en dan aan
*poef* instant dustcloud
[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 15-02-2014 10:06 ]
Nee, deze staat niet 24/7 aan (gelukkig) die maken een t#ring herrie...frankwopereis schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 10:02:
[...]
Ik mag aannemen dat ie ze voor tests gebruikt, sn niet 24/7 draait OF bij z'n ouders woont;p
Qua stof zijn ze vrij schoon, dus een stof wolk heb ik niet.
iLo is trouwens wel leuk... mijn kater klimt altijd daarop, dus zet ik de server aan via iLo, en dan schrikt ie zich rot hahaha
[ Voor 0% gewijzigd door Helixon op 15-02-2014 14:27 . Reden: tik foutje... bedankt! ]
Omdat het kan.....
Is die dan weg??Helixon schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:27:
[...]
Nee, deze staat niet 24/7 aan (gelukkig) die maken een t#ring herrie...
Qua stof zijn ze vrij schoon, dus een stof wolk heb ik niet.
iLo is trouwens wel leuk... mijn kater klimt altijd daarop, dus zet ik de server aan via iLo, en dan schrikt ie zich rot hahaha![]()
Dan moet ik morgenvroeg ook eens op een server met iLo gaan zitten, scheelt een hoop.
Hahahahahaah grapjasfrankwopereis schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 21:14:
[...]
Is die dan weg??
Dan moet ik morgenvroeg ook eens op een server met iLo gaan zitten, scheelt een hoop.

Omdat het kan.....
Hier mijn foto's:

Links te zien een 24 poorts patchpaneel, zwarte kastje boven naast het patchpaneel is het basisstation van een Siemens S450IP. Het witte kastje onder het basisstation is een Tratec versterker t.b.v. ziggo kabel aansluiting. In het midden de meterkast

Voor de aansluitingen in huis welke het afkunnen met 100Mbit een 24 poorts 100Mbit switch.

Aan de andere kant heb ik het Ziggo Ubee modem geplaatst.

Dan heb ik nog twee printers staan, een Brother MFC5440CN voor het scannen en een HP Laserjet P2055DN voor de afdrukken.

Achter de HP printer een APC Back-UPS 400VA 230V geplaatst om een (korte) stroomonderbreking te kunnen overbruggen en dient als overspanningsbeveiliging.

In elke hoek van de kamer is alles uiteraard netjes afgemonteerd.
Nu ik zo alle foto's zie, was het in gedachten toch netter dan hoe het nu is... Zo nu en dan vervang je eens wat of je gaat eens wat testen... Binnenkort alles maar weer eens netjes maken!
Gebruikte hardware:
- Edimax ES-3116RL
- APC Back-UPS 400VA 230V
- Synology 214se
- Siemens S450IP
- Tratec FRA-752/N
- Ubee EVW320
- Brother MFC5440CN
- HP Laserjet P2055DN
You may enlighten me!
Verwijderd
Die hou ik actief bij. Zeer leuk om te zien wat mensen allemaal thuis of in het bedrijf hebben staan kwa netwerkapparatuur.Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2014 @ 20:50:
Voor wie interesse heeft in meer pics, HardForum Network pics thread: http://hardforum.com/showthread.php?t=1275272&page=601
Ons nieuwe huis is bijna af en ik moet dus ook beginnen met onze meterkast op te vullen met nieuw spul
Onze huidige Netgear WNR3500L krijg ik er gegarandeerd niet tegen, zonder hem te slopen. Hoe doen jullie dat eigenlijk?
[ Voor 0% gewijzigd door nokie op 01-03-2014 16:19 . Reden: haakjes ]
Vooral het stuk toen het een tijdje over de stroomrekening ging... en mensen hun $200 electriciteitsrekening gingen posten voor alleen maar het rack wat naast het bureau stond...DarRoe schreef op zondag 16 februari 2014 @ 23:20:
[...]
Die hou ik actief bij. Zeer leuk om te zien wat mensen allemaal thuis of in het bedrijf hebben staan kwa netwerkapparatuur.
Was voor een aantal toch een aanleiding om het op werk te zetten en daar verder te hobbyen.
Elke router kan je tegen de muur plakken. Hebben ze uitsparingen om het aan schroefjes te hangen, is het simpel. Heb je dat niet, dan zet je router de router vast aan een klein plankje met tie-wraps en schrof je het plankje tegen de muur.nokie schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 16:19:
Hallo iedereen,
Ons nieuwe huis is bijna af en ik moet dus ook beginnen met onze meterkast op te vullen met nieuw spulIk ben een behoorlijke n00b in "nette afwerking" (nu is het hier een rommelboeltje), en dat wil ik uiteraard beter doen. Ik zit echter met een vraag: ik zie nergens bij de specs van (bv.) wireless routers staan dat je ze tegen de muur kan bevestigen.
Onze huidige Netgear WNR3500L krijg ik er gegarandeerd niet tegen, zonder hem te slopen. Hoe doen jullie dat eigenlijk?
Maar de router die je post is natuurlijk een tafel model die vertikaal staat.. Opzich een klein plankje horizontaal ophangen en hem - zoals ie bedoelt is - er op zetten..
Slopen hoeft niet, dat is een keuze
Een router voor in en patch-kast heeft natuurlijk ook geen uitpsringen aan de onderkant om het tegen de muur te hangen..
Ey!! Macarena \o/
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
http://www4.gira.com/nl_N...usstechnik/sortiment.html
Mooi spullen hebben jullie staan
Ik ben gisteren in mijn aanbouw van 15 jaar oud begonnen de bekabeling en bijbehorende zaken te upgraden.
Heb 15 jaar oude wandcontactdozen van Gira (aparte wandcontactdoos, aparte buis).

Vind dit eigenlijk nog mooi zat.
Vanwege upgrade naar Cat5e bekabeling moet ik hier nieuwe jacks in plaatsen.
Gira zegt dat de volgende producten bruikbaar zijn:
- AMP 8-polig 1339015-1 toolless cat. 5e afgeschermd
- AMP 8-polig 1375055-1 SL cat. 6 onafgeschermd
- AMP 8-polig 1375188-1 SL cat. 6 afgeschermd
- AMP TWIST-6S SL Jack 8-polig 1711342-1 afgeschermd cat. 6
- AMP TWIST-6AS SL Jack 8-polig 1711716-1 afgeschermd cat. 6A
- AMP TWIST-7AS SL Jack 8-polig 1711437-1 afgeschermd cat. 7A
- KERPEN LK 5108 cat. 6
Vraag mijn namelijk af of afgeschermd aangeraden wordt en of ik een willekeurig onderdeel uit deze lijst kan kiezen.
Conrad voorkoop deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/993250/
Maar betwijfel of dat in de draagring gaat passen.
Alleen word het nog een uitdaging om de UTP vanuit de meterkast ergens in het trapgat uit te laten komen zonder te moeten hakken/breken. Daarnaast wil ik meteen een extra UTP trekken richting de zolder voor mogelijke uitbreiding in de toekomst.

De te overbruggen afstand...
Er lopen vanuit de meterkast genoeg loze leidingen het huis in, maar sommige zijn niet te traceren waar ze uit komen. Tevens is de zolder naast de elektra wandoutlets niet voorzien van loze leidingen en dozen voor zover dit te zien is.
Mogelijk dat de beste manier is om via de kruipruimte uit eindelijk uit te komen in de trapkast. In de trapkast helemaal tot aan de zolder zit een mooie ruimte waar de kabels prima achter langs te trekken zouden moeten zijn...

Huidige stand van zaken in de meterkast:

[ Voor 23% gewijzigd door Intheweb op 05-03-2014 22:23 ]
Heb zaterdag met overal en regenbroek aan door de kruipruimte getijgert om netjes utp kabel uit het zicht van de meterkast naar de aanbouw te leggen.
In ons huis zit trouwens een koof van zolder naar begane grond/kruipruimte. Hierdoor lopen leidingen van riolering, CV en gas naar de ketel die op zolder staat. Heb hier in het verleden al al dankbaar gebruik van gemaakt bij de realisatie van 2 extra elektriciteitsgroepen op zolder.
Misschien dat dat bij jou ook zo is.
EDIT
En niet mijn beginnersfout maken door niet eerst goed te kijken waar de vloerbalken liggen..........;)
[ Voor 35% gewijzigd door nokiaan958GB op 05-03-2014 23:17 ]
Alles is te traceren. Doe er iets in met een hard geluid en volg het geluid naarmate je verder duwt. Dat is maar een "beunhaas" manier maar er is vast wel iets op te bedenken;)Intheweb schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:10:
Er lopen vanuit de meterkast genoeg loze leidingen het huis in, maar sommige zijn niet te traceren waar ze uit komen. Tevens is de zolder naast de elektra wandoutlets niet voorzien van loze leidingen en dozen voor zover dit te zien is.
APC Smart UPS 700VA ? Als je elektriciteit wil besparen dan is dat een mogelijke kandidaat. Die Smart UPS gebruikt vaak zomaar 24/7 een wattje of 40... (kost je dus 80 euro per jaar). Ik heb een Back UPS CS 500 staan en die gebruikt maar 4,5W.Intheweb schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:10:
[..]
Huidige stand van zaken in de meterkast:
[afbeelding]
[..]
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2014 10:09 ]
Hoe betrouwbaar is zo`n Back UPS CS 500 ?ThinkPadd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:08:
[...]
APC Smart UPS 700VA ? Als je elektriciteit wil besparen dan is dat een mogelijke kandidaat. Die Smart UPS gebruikt vaak zomaar 24/7 een wattje of 40... (kost je dus 80 euro per jaar). Ik heb een Back UPS CS 500 staan en die gebruikt maar 4,5W.
Hier een Back-UPS CS 350 in gebruik en die doet het keurig voor een computer.
Hij doet alleen niets voor de stroomkwaliteit zoals de Smart-UPS wel doet. Een Back-UPS is een offline UPS, vangt enkel piekspanning op en natuurlijk als de stroom uitvalt dan grijpt hij in en dat werkt icm met mijn server prima.
Een Smart-UPS zal (proberen) altijd, ook op batterij, een goede sinus golf er uit te gooien, daar kun je bijvoorbeeld ook een elektrische motor op laten draaien en andere apparatuur zonder problemen.
Terwijl een Back-UPS met werkende lijnspanning deze gewoon doorgeeft, wat prima is natuurlijk want de stroomkwaliteit in NL is bij mijn weten best OK. Wanneer de stroom uitvalt en de Back-UPS op de accu overschakelt dan zal deze geen mooie sinusgolf uitsturen, maar een benadering hier op die ongetwijfeld blokkerig zal zijn.
Een goede geschakelde voeding, zoals degene in je PC, kan daar wel mee overweg, die pakt toch voornamelijk stroom op de pieken van de golf. Maar apparatuur die een sinus golf nodig heeft, zoals een elektrische motor of gevoelige apparatuur kan mogelijk problemen opleveren, al zal dat van geval tot geval verschillen.
Noot: er is vast iemand in de buurt die meer in de elektra zit en het vast beter kan uitleggen.
[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 06-03-2014 10:51 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Dan kan die persoon wellicht de impact op netwerkapparatuur en een NAS uitleggen. Aan te foto te zien is dat namelijk wat erop aangesloten is.Ultraman schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:40:
Ik ben dan wel ThinkPad niet, maar:
Hier een Back-UPS CS 350 in gebruik en die doet het keurig voor een computer.
Hij doet alleen niets voor de stroomkwaliteit zoals de Smart-UPS wel doet. Een Back-UPS is een offline UPS, vangt enkel piekspanning op en natuurlijk als de stroom uitvalt dan grijpt hij in en dat werkt icm met mijn server prima.
Een Smart-UPS zal (proberen) altijd, ook op batterij, een goede sinus golf er uit te gooien, daar kun je bijvoorbeeld ook een elektrische motor op laten draaien.
Terwijl een Back-UPS met werkende lijnspanning deze gewoon doorgeeft, wat prima is natuurlijk want de stroomkwaliteit in NL is bij mijn weten best OK. Wanneer de stroom uitvalt en de Back-UPS op de accu overschakelt dan zal deze geen mooie sinusgolf uitsturen, maar een benadering hier op die ongetwijfeld blokkerig zal zijn.
Een geschakelde voeding, zoals degene in je PC, kan daar wel mee overweg, maar een elektrische motor wil je er denk ik niet te lang mee laten draaien.
Noot: er is vast iemand in de buurt die meer in de elektra zit en het vast beter kan uitleggen.
Back UPS is goed genoeg voor thuisgebruik. Kijk maar eens naar de adapter van je NAS, die accepteert waarschijnlijk een ruime range van inputspanningen wat hij kan verwerken. Ik heb iig in de 3 a 4 jaar dat ik de UPS heb staan nooit problemen gehad met hardware die er niet goed door functioneerde. En hij heeft zeker wel een aantal keren in batterijmodus gedraaid.
Smart UPS is leuk voor een server waar je hoge uptime nodig hebt. Voor een NASje thuis is het overkill, en zonde van het stroomgebruik. En PC voedingen kunnen er ook wel tegen, kijk maar eens in wat voor barre omstandigheden PC's soms staan (denk aan van die elektriciteitsleidingen wat houtje touwtje aan elkaar hangt in Thailand, India etc). Daar werkt het ook gewoon, en daar zal de spanning veel meer fluctueren dan hier in NL.
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2014 11:44 ]
With ^, ik had een pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 120V , die zoop nogal wat en na 5 jaar ineens een accu-fail melding + op het moment van de melding een korte onderbreking van de stroomtoevoer naar de aangesloten apparatenThinkPadd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:08:
[...]
APC Smart UPS 700VA ? Als je elektriciteit wil besparen dan is dat een mogelijke kandidaat. Die Smart UPS gebruikt vaak zomaar 24/7 een wattje of 40... (kost je dus 80 euro per jaar). Ik heb een Back UPS CS 500 staan en die gebruikt maar 4,5W.

Ben op 't moment bezig met een andere véél efficiëntere oplossing. Er komen een 12v/26Ah loodaccu, loodacculader, een DCDC-converter (accu->19v) en powerpath-controller bij kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 06-03-2014 12:25 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Naar zoiets ben ik ook op zoek en dan icm de PicoPSU, een zuinige machine met 100% uptime, die op de lood/gel-accu overschakelt, als de aardlek er een keer uitspringt bijv.Raven schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:51:
[...]
Ben op 't moment bezig met een andere véél efficiëntere oplossing. Er komen een 12v/26Ah loodaccu, loodacculader, een DCDC-converter (accu->19v) en powerpath-controller bij kijken.
Bij miniBox verkopen zij kant-en-klare circuits (max. 10A doorvoer/output) die de aanvoerspanning en de accuspanning bewaken en binnen luttele microsec over kunnen swappen van net- naar accuspanning.
http://www.mini-box.com/micro-UPS-load-sharing
Toen kwam ik op dit idee:
pricewatch: Cooler Master NA 90 + Y-PWR, Hot Swap, Load Sharing Controller + 12v/26Ah loodaccu + (nog te kiezen) lader en DCDC-USB, Intelligent DC-DC converter with USB interface tussen de accu en de load sharing controller.
Out of the box verdeeld die load sharing controller de stroom over beide inputs als beide spanningen gelijk zijn. Aangezien mijn systeem 19v eist moeten beide 19v zijn. Nou kun je blijkbaar de inputs schakelen mbv een microcontroller, maar er is nou niet bepaald veel info beschikbaar over het hoe, al geeft de datasheet (p9-10) van de controller itt de manual en schematics van Mini-Box wel iets info. Maar het kan als het goed is ook zonder microcontroller, zie hieronder.
Als het verschil tussen beide inputs minimaal 100mV is, dan pakt de load sharing controller altijd de voeding met de hoogste spanning om daarbij de ander te blokkeren. Valt die met de hoogste spanning weg, dan wordt de ander gebruikt.
Nou blijkt mijn systeem een 10% tolerantie te hebben mbt de voeding. De AC-DC adapter geeft onbelast 19.3v, als die dat belast ook doet, dan moet ik de DCDC-converter zo instellen dat die een iets lagere spanning levert en dan moet het werken
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 06-03-2014 15:18 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Verwijderd
Jouw oplossing ziet er interessant uit, ik zal even kijken hoe ik deze evt. toe kan passen- maar hij ziet er wel duurder uit, door de DCDC-convertor icm de load-sharing PCB tov een PicoPSU met de kleine loadbalancer.
/offtopic
Oscar Wilde
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]