Die battery packs moet je dan ook na 3 jr vervangenRaven schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 11:51:
[...]
With ^, ik had een pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 120V , die zoop nogal wat en na 5 jaar ineens een accu-fail melding + op het moment van de melding een korte onderbreking van de stroomtoevoer naar de aangesloten apparatenSindsdien geen UPS meer in gebruik, gelukkig geen stroomuitval gehad
..... En dan ben ik nog niet eens over de zeer brakke USB verbinding van die UPS begonnen, helft van de tijd moest de stekker eruit en erin om weer verbinding te krijgen.
Ben op 't moment bezig met een andere véél efficiëntere oplossing. Er komen een 12v/26Ah loodaccu, loodacculader, een DCDC-converter (accu->19v) en powerpath-controller bij kijken.
Er zijn veel belangrijkere verschillen tussen de verschillende ups'en (ook binnen de SmartUPS en BackUPS lijn zelf!) in hoe ze stroomuitval opvangen. De goedkopere varianten doen dit op een minder nette manier waardoor de kans groter is dat je machine alsnog plat gaat. De wat duurdere variant doet dit op een wat mooiere manier waardoor je dit niet hebt. Het gaat dan ook veelal om die schakelsnelheid (een ups die te laat is doet dus niet wat je voor ogen hebt).
Een ander handigheidje is management. Het is wel zo handig als je hem kunt instellen en wellicht zelfs gebruiken om meerdere apparaten uit te kunnen zetten. Die management is erg belangrijk omdat je een ups regelmatig moet testen en in de gaten houden (je wil namelijk wel voortijdig de accu/accu's vervangen).
Het lijkt zo eenvoudig om op een ups te bezuinigen door een goedkopere en zuinigere versie te kopen maar dit heeft gevolgen voor de functionaliteit waar je 'm eigenlijk voor koopt. Dat kan zo ver gaan dat de slurper uiteindelijk de zuinigste is (omdat ie het doet en dus niet voor jan met de korte achternaam aan staat en energie gebruikt). Wat je wel kunt doen is kijken naar de diverse merken (het vergelijkbare model van de concurrent is soms zuiniger).
Een ander handigheidje is management. Het is wel zo handig als je hem kunt instellen en wellicht zelfs gebruiken om meerdere apparaten uit te kunnen zetten. Die management is erg belangrijk omdat je een ups regelmatig moet testen en in de gaten houden (je wil namelijk wel voortijdig de accu/accu's vervangen).
Het lijkt zo eenvoudig om op een ups te bezuinigen door een goedkopere en zuinigere versie te kopen maar dit heeft gevolgen voor de functionaliteit waar je 'm eigenlijk voor koopt. Dat kan zo ver gaan dat de slurper uiteindelijk de zuinigste is (omdat ie het doet en dus niet voor jan met de korte achternaam aan staat en energie gebruikt). Wat je wel kunt doen is kijken naar de diverse merken (het vergelijkbare model van de concurrent is soms zuiniger).
Maar alles wat je noemt is voor een NAS in de meterkast nou niet bijster interessant. Accu testen doen zelfs de goedkoopste modellen wel eens in de zoveel tijd automatisch. En die schakeltijd kan een normale ATX voeding prima overbruggen.
Management gaat met de meeste NASjes ook prima, USB erin prikken en het werkt.
Welke niet veel slurpende UPS zou dus ideaal zijn voor in de meterkast (voor niet de hoofdprijs)?ThinkPadd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:24:
Maar alles wat je noemt is voor een NAS in de meterkast nou niet bijster interessant. Accu testen doen zelfs de goedkoopste modellen wel eens in de zoveel tijd automatisch. En die schakeltijd kan een normale ATX voeding prima overbruggen.
Mijn APC Smart-UPS 700VA is een offline type. Als ik wikipedia mag geloven is alleen het RT type een online exemplaar. Smart-UPS is dus niet persee (bijna nooit?) een online type.Ultraman schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:40:
Een Smart-UPS zal (proberen) altijd, ook op batterij, een goede sinus golf er uit te gooien, daar kun je bijvoorbeeld ook een elektrische motor op laten draaien en andere apparatuur zonder problemen.
Terwijl een Back-UPS met werkende lijnspanning deze gewoon doorgeeft, wat prima is natuurlijk want de stroomkwaliteit in NL is bij mijn weten best OK. Wanneer de stroom uitvalt en de Back-UPS op de accu overschakelt dan zal deze geen mooie sinusgolf uitsturen, maar een benadering hier op die ongetwijfeld blokkerig zal zijn.
Een goede geschakelde voeding, zoals degene in je PC, kan daar wel mee overweg, die pakt toch voornamelijk stroom op de pieken van de golf. Maar apparatuur die een sinus golf nodig heeft, zoals een elektrische motor of gevoelige apparatuur kan mogelijk problemen opleveren, al zal dat van geval tot geval verschillen.
Noot: er is vast iemand in de buurt die meer in de elektra zit en het vast beter kan uitleggen.
Het verbruik van mijn APC Smart-UPS 700VA was 23 Watt. Als 1 Watt een jaarlang 2 euro kost, dan zit je op 46 euro per jaar aan stroomkosten. Het verbruik gaat zitten in het verouderde Amerikaanse ontwerp, blijkbaar kost energie niks in Amerika. APC Smart-UPS 1400VA verbruikte 27 Watt.
Dit klinkt een beetje als marketing praatjes van een UPS fabrikant, of is dit jou eigen ervaring?ppl schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:56:
Er zijn veel belangrijkere verschillen tussen de verschillende ups'en (ook binnen de SmartUPS en BackUPS lijn zelf!) in hoe ze stroomuitval opvangen. De goedkopere varianten doen dit op een minder nette manier waardoor de kans groter is dat je machine alsnog plat gaat. De wat duurdere variant doet dit op een wat mooiere manier waardoor je dit niet hebt. Het gaat dan ook veelal om die schakelsnelheid (een ups die te laat is doet dus niet wat je voor ogen hebt).
APC Back-UPS 600 schakelt, belast, om in <=10 milliseconden. De "Voltage Hold-up Time" moet volgens de ATX-specificaties minimaal 17 milliseconden zijn, onder vollast. Lijkt mij voldoende.
pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA 230Vpitchdown schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:43:
[...]
Welke niet veel slurpende UPS zou dus ideaal zijn voor in de meterkast (voor niet de hoofdprijs)?
minimaal 17 ms. De tijd voor een volledige sinus is 20ms. gelijkgericht 10ms tussen de pieken. En dan moet je ook nog detecteren dat er iets mist. kort dag hoor.
Gelukkig is het een stukje elektronica die detecteert of de spanning van slechte kwaliteit is
Een mens kan dat inderdaad niet detecteren binnen 17 milliseconden.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 06-03-2014 23:01 ]
De APC heb ik over kunnen nemen van mijn werkgever en heb niet zo stil gestaan bij het verbruik. Echter door de omvang en gewicht ben ik toch aan het kijken naar een kleinere variant.
Wel heeft hij afgelopen weekend wel een hick-up voorkomen als ik de Synology meldingen mag geloven, dus dat is wel weer fijn.
Is er binnen GoT al niet een topic over dit soort UPS'sen? Gaat een beetje voorbij aan de mooie foto's van LAN's
Wel heeft hij afgelopen weekend wel een hick-up voorkomen als ik de Synology meldingen mag geloven, dus dat is wel weer fijn.
Is er binnen GoT al niet een topic over dit soort UPS'sen? Gaat een beetje voorbij aan de mooie foto's van LAN's
Doe maar een onsje meer...
Ik dacht 5 jaarKillerAce_NL schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:06:
[...]
Die battery packs moet je dan ook na 3 jr vervangen
Blijft vaag dat ie bij alarm slaan ivm accu-fail de stroom tussen stopcontact en load kort onderbrak.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan heb je niet goed gelezen of het niet helemaal begrepen: als je een ups koopt dan moet ie 1 ding doen: stroomuitval opvangen. Dat betekent dat een stroomdip er niet voor mag zorgen dat de apparatuur die aan de ups hangt uit valt. Er zijn een aantal ups typen die de uitval net te laat weten op te pakken (ze schakelen niet snel genoeg om) wat tot gevolg heeft dat de apparatuur achter de ups uit valt. Sommige apparaten kunnen daar wat beter tegen dan anderen en dus is het van belang dat je oplet wat je koopt.ThinkPadd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:24:
Maar alles wat je noemt is voor een NAS in de meterkast nou niet bijster interessant.
Het netwerkverhaal is wellicht leuk voor wie vm's draait of naast de NAS ook z'n eigen computer op de ups aansluit.
Dat geldt ook voor de schijven die je erin kunt drukken. En toch zijn er een aantal die niet werken. Kijk dus eerst of de ups ondersteund wordt of niet.Management gaat met de meeste NASjes ook prima, USB erin prikken en het werkt.
Ervaring van een aantal andere mensen die er achterkwamen dat de ups niet deed wat ie moest doen (stroom weg, apparatuur uit, ups op accu, apparaten weer aan omdat ze ingesteld waren om bij spanning weer aan te gaan). Ik heb er geen last van want ik heb een ups nodig die in het segment zit waarin je alleen maar dit soort snelle ups'en hebt.Dre schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 22:53:
Dit klinkt een beetje als marketing praatjes van een UPS fabrikant, of is dit jou eigen ervaring?
APC Back-UPS 600 schakelt, belast, om in <=10 milliseconden. De "Voltage Hold-up Time" moet volgens de ATX-specificaties minimaal 17 milliseconden zijn, onder vollast. Lijkt mij voldoende.
@Intheweb: kijk eens naar een ups van Eaton. Die van hun hebben een wat lager gebruik dan die van APC als ik de verhalen en tests op internet mag geloven.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 08-03-2014 17:20 ]
Bij mijn werkgever zijn we ook al overgestapt op een Eaton, vandaar dat ik deze UPS nu heb. Ik ga er zeker eens naar kijken, maar voorlopig zit het er nog niet in dat ik dit kan gaan vervangen.ppl schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 23:46:
@Intheweb: kijk eens naar een ups van Eaton. Die van hun hebben een wat lager gebruik dan die van APC als ik de verhalen en tests op internet mag geloven.
Doe maar een onsje meer...
Naar aanleiding van dit topic en het graag willen afspelen van HD films en series begonnen met het aanpakken van mn eigen netwerk.
Tot nu toe vrijwel alles via WiFi gedaan in huis en dat ging redelijk.
Hoe het was;

In ieder geval heb ik een verlanglijstje gemaakt met de volgende spulletjes;
Conrad.nl
LogiLink gereedschapsset voor het netwerk WZ0012
Netgear GS105 switch
Alle kabels.nl
KEYSTONE - F-CONNECTOR NAAR IEC
100 m coax Hirschmann KOKA799
PROFESSIONELE F-CONNECTOR TWIST-ON 6,8-7mm
Netwerkproducten.com
UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper
Netwerkwinkel.nl
Draagring + centraalplaat 50x50mm voor 2x Keystone Jack Wit
Keystone Jack, Cat.6 RJ45-LSA, STP, tool-less
Door een beetje te vergelijken bespaar je echt een hoop geld voor dezelfde spulletjes, vooral de digitus cat 6 kabel heb ik €70 op bespaard door deze simpelweg niet via conrad te bestellen.
Na 1 a 2 werkdagen was alles binnen. Goodies

In ieder geval een dikke coax en stugge cat 6 kabel naar zolder, de master bedroom, en naar de home theater set getrokken en verder 2x cat 6 naar een wcd achter de bank voor telefoon en dataverbinding voor grote bestanden (laptop). Het trekken van de kabels viel niet echt mee.
Via een treksnoer aan de trekveer en deze om de zoveel cm vast te knopen verdeel je de trekspanning, verder natuurlijk de koperen draden door het oog gehaald en alles in getaped. Met een hoop WD40 op een doekje de kabel ingevoerd;

Kwestie van aansluiten op een patchpaneel, dat was het leuke werk, want kabels trekken is niet echt mijn favoriete bezigheid
In ieder geval begonnen met dit;

Vast zetten en de paren uit elkaar;

Punchen maar;

Hirschman heeft een nette how to op youtube staan hoe je met je coax kabels om moet gaan;

Met F-connectoren krijg je een nette aansluiting;

Aan de andere kant;

Toolless cat6 keystone erop voor;

En na;

Plaatje ervoor en klaar;

Moet nog wat kabel management doen in de meterkast en investeren in een goede NAS en dan zijn we voorlopig weer klaar.
Tot nu toe vrijwel alles via WiFi gedaan in huis en dat ging redelijk.
Hoe het was;

In ieder geval heb ik een verlanglijstje gemaakt met de volgende spulletjes;
Conrad.nl
LogiLink gereedschapsset voor het netwerk WZ0012
Netgear GS105 switch
Alle kabels.nl
KEYSTONE - F-CONNECTOR NAAR IEC
100 m coax Hirschmann KOKA799
PROFESSIONELE F-CONNECTOR TWIST-ON 6,8-7mm
Netwerkproducten.com
UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper
Netwerkwinkel.nl
Draagring + centraalplaat 50x50mm voor 2x Keystone Jack Wit
Keystone Jack, Cat.6 RJ45-LSA, STP, tool-less
Door een beetje te vergelijken bespaar je echt een hoop geld voor dezelfde spulletjes, vooral de digitus cat 6 kabel heb ik €70 op bespaard door deze simpelweg niet via conrad te bestellen.
Na 1 a 2 werkdagen was alles binnen. Goodies

In ieder geval een dikke coax en stugge cat 6 kabel naar zolder, de master bedroom, en naar de home theater set getrokken en verder 2x cat 6 naar een wcd achter de bank voor telefoon en dataverbinding voor grote bestanden (laptop). Het trekken van de kabels viel niet echt mee.
Via een treksnoer aan de trekveer en deze om de zoveel cm vast te knopen verdeel je de trekspanning, verder natuurlijk de koperen draden door het oog gehaald en alles in getaped. Met een hoop WD40 op een doekje de kabel ingevoerd;

Kwestie van aansluiten op een patchpaneel, dat was het leuke werk, want kabels trekken is niet echt mijn favoriete bezigheid

Vast zetten en de paren uit elkaar;

Punchen maar;

Hirschman heeft een nette how to op youtube staan hoe je met je coax kabels om moet gaan;

Met F-connectoren krijg je een nette aansluiting;

Aan de andere kant;

Toolless cat6 keystone erop voor;

En na;

Plaatje ervoor en klaar;

Moet nog wat kabel management doen in de meterkast en investeren in een goede NAS en dan zijn we voorlopig weer klaar.
¯\_(ツ)_/¯
Netjes! Mooie tutorial voor toekomstige upgraders
.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat zie ik maar als compliment
In de woonkamer is het lichte patroon van Eijfinger Uniroyal met 1 meter brede banen, hoewel je een patroon hebt is afhankelijk van de lichtinval de kleur donker of licht en door de brede banen rustig. Handig omdat het een 11 meter lange muur is
Het donkere hebben we in de slaapkamer, is volgens mij een goedkopere variant maar komt op hetzelfde neer.
Wel heb ik naast de keystone muurplaten, een standaard inbouw internetpoort gebruikt, deze;

Achterkant;

Nu had ik nogal moeite om deze in de muur te zetten, de twee kabels moeten haaks gebogen worden omdat de inbouwdoos nou eenmaal vrij krap is aan de zijkanten, waar nou net de twee utp kabels uitkomen... Heb zo mn twijfels of dit geen problemen met de kwaliteit van het signaal geeft. De kabeltester gaf wel aan dat alles werkt, maar toch...
[ Voor 33% gewijzigd door BoltYes op 10-03-2014 20:13 ]
¯\_(ツ)_/¯
Mooie setup! Dit is zo ongeveer ook de setup waar ik naar zit te kijken om thuis aan te leggen. Waar ik bang voor was (ben) is de coax 799 en de cat6 samen door 1 leiding te trekken.BoltYes schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:27:
Naar aanleiding van dit topic en het graag willen afspelen van HD films en series begonnen met het aanpakken van mn eigen netwerk.
(...)
[afbeelding]
(...)
Wat was de diameter van de buizen waar je ze door getrokken hebt?
3/4 inch volgens mij. Kleiner past ook gewoon niet.Fishlips schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:01:
[...]
Mooie setup! Dit is zo ongeveer ook de setup waar ik naar zit te kijken om thuis aan te leggen. Waar ik bang voor was (ben) is de coax 799 en de cat6 samen door 1 leiding te trekken.
Wat was de diameter van de buizen waar je ze door getrokken hebt?
Het trekken van de kabels viel me vies tegen. Er was wel redelijk wat kracht nodig om de kabels erdoor te krijgen, zelfs met WD40. Eén keer is dan ook de trekveer losgeschoten en dan kan je opnieuw beginnen. Ben dan ook erg blij dat de kabels het doen

Als laatste 2x een cat 6 kabel getrokken en dat was werkelijk een verademing, ging lekker makkelijk en voor ik het wist kwamen de kabels er aan de andere kant uit.
Ben hoe dan ook blij dat het werkt, achteraf of tijdens het proces eigenlijk wel nagedacht waarom ik nou persé cat6 moest hebben en niet gewoon 5e genomen had
¯\_(ツ)_/¯
1 kant drukken en de andere kant trekken scheelt al de helft.
We waren inderdaad met zn tweeën, anders was het nooit geluktBlackWhizz schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:18:
1 kant drukken en de andere kant trekken scheelt al de helft.
¯\_(ツ)_/¯
Rotwerk is dat.
Ik moest met mijn 100kg op de trekdraad staan om er beweging in te krijgen.
Ben allang blij dat alles boven het gipsplafonnetje heel is gebleven
Ik moest met mijn 100kg op de trekdraad staan om er beweging in te krijgen.

Ben allang blij dat alles boven het gipsplafonnetje heel is gebleven
Blij dat het hier ook een beetje over kabel trekken gaat. Ik heb net een huis gekocht en wil dus in elke kamer 1x Coax + 1x (minimaal) Cat5e leggen. Probleem is echter, er zijn geen lege pijpjes meer.
Ik heb letterlijk geen idee hoe en waar ik zou moeten beginnen met kabeltrekken (aangezien ik er ook absoluut geen expert in ben). Is mijn enige optie nu om kabels te trekken via één van de pijpjes achter een stopcontact?
Ik heb letterlijk geen idee hoe en waar ik zou moeten beginnen met kabeltrekken (aangezien ik er ook absoluut geen expert in ben). Is mijn enige optie nu om kabels te trekken via één van de pijpjes achter een stopcontact?
My PC Steam Profile PSN: AfcaEricNL
niet aan te raden omdat deze nooit direct naar de meterkast gaan.
denk dat je of nieuwe gaten zal moeten boren of gebruik moeten maken van bv de ruimte tussen de verwarmingsbuizen tussen de diverse etage's.
denk dat je of nieuwe gaten zal moeten boren of gebruik moeten maken van bv de ruimte tussen de verwarmingsbuizen tussen de diverse etage's.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Heb je in de kamers al wel coax liggen? Soms wil er met moeite nog net een UTP kabel samen met de COAX kabel in een leiding.
Ja er ligt wel al Coax, maar aangezien ik een Coax trauma heb overgehouden aan 3 andere huizen, wil ik het liever in 1 keer goed doen, oftewel: in elke kamer nieuwe Coax (KOKA799) en Cat5e.ThinkPadd schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 08:25:
Heb je in de kamers al wel coax liggen? Soms wil er met moeite nog net een UTP kabel samen met de COAX kabel in een leiding.
Had ik in mijn vorige huis ook niet. Ik hoefde gelukkig geen coax te leggen dus ik had één kamer als computerhok, daar kwam de switch, en de rest met kabelgoten en een boor opgelost. Ik kon niet langs een verwarmingsbuis af, geen ruimte, dus met een lange (40cm?) 7mm boor twee gaatjes gemaakt naar beneden op een plek waar ik er boven vloerbedekking overheen kon leggen en het beneden achter de vitrage eindigde, één voor de meterkast en één voor de woonkamer. In de woonkamer uiteindelijk nog een 5p switch gelegd omdat er in het TV-meubel steeds meer apparaten kwamen die ethernet 'nodig' hadden.EricNL schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 08:19:
Probleem is echter, er zijn geen lege pijpjes meer.
Met een boormachine en K25 kom je een heel eind
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Jammer dat er geen prijzen bij staan, ik denk dat mijn vriendin dat wel mooi behang zou vinden voor op de slaapkamer namelijkBoltYes schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:52:
[...]
Dat zie ik maar als compliment
In de woonkamer is het lichte patroon van Eijfinger Uniroyal met 1 meter brede banen, hoewel je een patroon hebt is afhankelijk van de lichtinval de kleur donker of licht en door de brede banen rustig. Handig omdat het een 11 meter lange muur is; http://www.eijffinger.com...lection/169/1#prettyPhoto
Het donkere hebben we in de slaapkamer, is volgens mij een goedkopere variant maar komt op hetzelfde neer.
Gooi die coax er dan uit en trek er nieuwe coax+cat5e tegelijk in.EricNL schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 08:32:
[...]
Ja er ligt wel al Coax, maar aangezien ik een Coax trauma heb overgehouden aan 3 andere huizen, wil ik het liever in 1 keer goed doen, oftewel: in elke kamer nieuwe Coax (KOKA799) en Cat5e.
Dat zou inderdaad kunnen, maar de vorige bewoners hebben er nogal een rare constructie van gemaakt. De Coax kabel die er ligt gaat namelijk via een verwarminspijp naar boven, door de muur, DOOR DE BADKAMER, naar de slaapkamer.MeltedForest schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:56:
[...]
Gooi die coax er dan uit en trek er nieuwe coax+cat5e tegelijk in.
Ik ben wel de hele badkamer aan het verbouwen, dus de Coax die door de badkamer gaat gaat er sowieso uit. Misschien is het in dit geval nog niet eens zo'n gek idee om met sierplinten te gaan werken en de kabels daar achter te verwerken.
Besteld, 89€ voor 50M is niet goedkoop, maar voorziet ( eindelijk ) in een goede en nette afwerking naar zolder, nu lopen er 2 grijze UTP en 2 coaxkabels door het plafond/bodem, die veel te dik zijn ( Optisch )MeltedForest schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:56:
Gooi die coax er dan uit en trek er nieuwe coax+cat5e tegelijk in.
deze kan ik netter wegwerken, en opsplitsen in de 2 wandcontactdozen op de respectievelijke kamers.
bij goede performance tzt alle kamers zo afwerken
Er zijn ook hele nette kabelgootsystemen te koop. Doet misschien iets kantoorachtig aan.EricNL schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 08:19:
Blij dat het hier ook een beetje over kabel trekken gaat. Ik heb net een huis gekocht en wil dus in elke kamer 1x Coax + 1x (minimaal) Cat5e leggen. Probleem is echter, er zijn geen lege pijpjes meer.
Andere optie is hogere (laminaat)plinten nemen en meteen daarboven (inbouw)contactdozen.
Wel meten doen (voordat je meubels er in staan) want leidingen en buizen infreezen geeft heeeeel veel stof
Nog niet helemaal netjes, maar wel alles al ingebouwd. Moet nog een aantal kabels netjes in goten leggen.
Budget DIY. Dit alles heeft me 1 standaard formaat mdf plaat 122 x 61 x 0.6 cm gekost een latje vuren en wat montage kit.
Alle plankjes kunnen uit het kastje geschoven worden om eventueel hogere producten te plaatsen. De standaard ruimte is 2U. Ook de bovenkant waar de nas op staat kan verwijderd worden, zodat je goed bij de kabels kunt. Orginele plan was om het kastje dieper te maken, maar toen we onze woning betrokken bleek er minder ruimte te zijn dan ik had verwacht.

Budget DIY. Dit alles heeft me 1 standaard formaat mdf plaat 122 x 61 x 0.6 cm gekost een latje vuren en wat montage kit.
Alle plankjes kunnen uit het kastje geschoven worden om eventueel hogere producten te plaatsen. De standaard ruimte is 2U. Ook de bovenkant waar de nas op staat kan verwijderd worden, zodat je goed bij de kabels kunt. Orginele plan was om het kastje dieper te maken, maar toen we onze woning betrokken bleek er minder ruimte te zijn dan ik had verwacht.

Raar, ik ben altijd geneigd ivm het bereik wifi-router/accesspoint zo hoog mogelijk te zetten
Dat zal hier niet veel uit maken, denk ik. Al zitten de antennes wel dicht bij andere apparatuur die 24/7 aanstaat...nokiaan958GB schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 18:59:
Raar, ik ben altijd geneigd ivm het bereik wifi-router/accesspoint zo hoog mogelijk te zetten
Maar het ziet er netjes uit
Netjes!
En schema is gemaakt met welk programma?
En schema is gemaakt met welk programma?
[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 14-03-2014 23:18 ]
Dankjewel, dat die antennes zo dichtbij zitten was voor mij ook nog de vraag of dat niet erg nadelig is voor het signaal.hylke94 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:08:
[...]
Dat zal hier niet veel uit maken, denk ik. Al zitten de antennes wel dicht bij andere apparatuur die 24/7 aanstaat...
Maar het ziet er netjes uit.
Moet zeggen dat het prima werkt, wifi is erg stabiel en het bereik is voor ons huis (appartement van 85m2) overal volledig.
En de belangrijkste apparatuur is bekabeld. Wifi is alleen voor de mobieltjes en de ipad.
De hoogte waarop de router staat is naar mijn idee niet raar, als je uit gaat van omnidirectionele antennes moet je je wifi punt altijd in het midden van je woning plaatsen. Als je deze tegen een plafond zet zal er juist signaal verloren gaan.
Met een Chrome extension, Lucid charts.
Zal overigens nog even de apparatuur en materialen benoemen:
Cisco ziggo modem
Tp-link 1043nd router
Netgear GS108 switch
Het bekende Digitus 12 port patch panel ( voor toekomstige uitbreiding)
Overal Cat 6 bekabeling.
2x digitus WCD opbouw in de studeerkamer.
1x digitus WCD inbouw in de woonkamer.
5 ports level-one switch in het TV meubel
1x keystone in de slaapkamer
[ Voor 15% gewijzigd door smartie89 op 15-03-2014 11:43 . Reden: apparatuur en materiaal toegevoegd ]
Ziet er strak uit!:) wel makkelijk zo die verstelbare planken.smartie89 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:19:
Nog niet helemaal netjes, maar wel alles al ingebouwd. Moet nog een aantal kabels netjes in goten leggen.
[afbeelding]
[afbeelding]
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Iemand hier nog tips welke (opbouw)outlets te bestellen? Hoeft niet te duur te zijn en heb er maar een paar nodig...
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...
Weten jullie nog een alternatief voor netwerk bekabeling weg te werken zonder de muur te hoeven slopen.
Ik vond deze site
http://www.hager.nl/producten/kabelmanagementsystemen/ruimte-installatiesystemen/tehalit.sl-plintkanaalsysteem/minisite-sl-systeemuitleg/20249.htm
maar vond het systeem erg prijzig.
Ik vond deze site
http://www.hager.nl/producten/kabelmanagementsystemen/ruimte-installatiesystemen/tehalit.sl-plintkanaalsysteem/minisite-sl-systeemuitleg/20249.htm
[ Voor 22% gewijzigd door alan_smithee op 18-03-2014 21:38 ]
Je kunt ook eens naar het Attema K40 systeem kijken, misschien is dit goedkoper dan van Hager.alan_smithee schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:37:
Weten jullie nog een alternatief voor netwerk bekabeling weg te werken zonder de muur te hoeven slopen.
Ik vond deze site
http://www.attema.com/nl_...allatie/k40-plintsysteem/
[ Voor 4% gewijzigd door Delta1981 op 19-03-2014 08:06 . Reden: link toegevoegd ]
Je bedoeld eigenlijk zoiets als een kabelgoot? en dan je outlets in een opbouw doos stoppen?alan_smithee schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:37:
Ik vond deze site
Kijk eens bij de bouwmarkt:)
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Inderdaad kon het woord niet vinden, een kabelgoot. Zal eens kijken bij de lokale bouwmarkt.frankwopereis schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:52:
[...]
Je bedoeld eigenlijk zoiets als een kabelgoot? en dan je outlets in een opbouw doos stoppen?
Kijk eens bij de bouwmarkt:)
Thanks
Hee, die heb ik in mijn woonkamer! Hoewel er tot nu to alleen nog maar elektra in ligt. Data moet ik nog trekken. Dat spul ziet er wel netjes uit.alan_smithee schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 21:37:
Ik vond deze site
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Ben nogal geïnspireerd door dit topic: de sleutel van het nieuwe huis moet nog komen, maar het materiaal is al besteld. Ik wil direct dubbele netwerkaansluitingen in elke slaapkamer maken + aansluitingen in de woonkamer. In de meterkast wordt alles netjes afgewerkt op een patchpaneel. In eerste instantie slechts 2 wandcontactdozen besteld om de kwaliteit te beoordelen.
Netwerkproducten.com:
2x UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper
2x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw DN-9006-N
1x LSA punch down tool met schaar (dogger)
1x Desktop Patch Paneel CAT6 12 poorts
12x patchkabel cat6 0.5 meter 100% koper - Blauw
2x Patchkabel cat6 1 meter 100% koper - Geel
2x ATC Patchkabel cat6 1.5 meter 100% koper - Zwart
1x Tie wrap 100 x 2.5 mm gekleurd assorti
Alle kabels.nl
1x 100 meter coax (Hirschman)
Foto's volgen zodra alles is afgewerkt!
Netwerkproducten.com:
2x UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper
2x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw DN-9006-N
1x LSA punch down tool met schaar (dogger)
1x Desktop Patch Paneel CAT6 12 poorts
12x patchkabel cat6 0.5 meter 100% koper - Blauw
2x Patchkabel cat6 1 meter 100% koper - Geel
2x ATC Patchkabel cat6 1.5 meter 100% koper - Zwart
1x Tie wrap 100 x 2.5 mm gekleurd assorti
Alle kabels.nl
1x 100 meter coax (Hirschman)
Foto's volgen zodra alles is afgewerkt!
[ Voor 4% gewijzigd door DynamicDreams op 20-03-2014 14:01 ]
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Even heel simpel;
Als ik nou op 1 plek in mijn huis twee fysieke netwerken heb (zeg LAN1a en LAN2a), geschieden van elkaar en ik wil op zolder ook deze netwerken hebben (maar nog steeds gescheiden, dus LAN1b, en LAN2b) dan is de meest simpele oplossing natuurlijk om een kabel te trekken van LAN1a naar LAN1b en een andere kabel van LAN2a naar LAN2b..
Stel nou dat ik maar 1 kabel wil/kan/mag trekken, ben ik er dan als ik twee van deze koop;
V&A aangeboden: HP Procurve V1810-8G
Natuurlijk vereist dat nog configuratie, maar dat is geen probleem. Volgens mij moet dit kunnen, maar vind nergens een definitief antwoord (of ik zoek niet goed).
Product sheet zegt:
"VLAN support and tagging
support up to 64 port-based VLANs and dynamic configuration of IEEE 802.1Q VLAN tagging, providing security between
workgroups"
maar port-based VLANs heb ik juist niets aan...
Als ik nou op 1 plek in mijn huis twee fysieke netwerken heb (zeg LAN1a en LAN2a), geschieden van elkaar en ik wil op zolder ook deze netwerken hebben (maar nog steeds gescheiden, dus LAN1b, en LAN2b) dan is de meest simpele oplossing natuurlijk om een kabel te trekken van LAN1a naar LAN1b en een andere kabel van LAN2a naar LAN2b..
Stel nou dat ik maar 1 kabel wil/kan/mag trekken, ben ik er dan als ik twee van deze koop;
Natuurlijk vereist dat nog configuratie, maar dat is geen probleem. Volgens mij moet dit kunnen, maar vind nergens een definitief antwoord (of ik zoek niet goed).
Product sheet zegt:
support up to 64 port-based VLANs and dynamic configuration of IEEE 802.1Q VLAN tagging, providing security between
workgroups"
switch benedenFreakNL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 14:52:
Even heel simpel;
Product sheet zegt:
workgroups"
port 1 = LAN1a
port 2 = LAN2a
port 3 = kabel naar de switch boven
switch boven
port 1 = LAN1b
port 2 = LAN2b
port 3 = kabel van de switch beneden
Werkt prima met VLAN's.
Praktische vraag: waar is het voor?
Dit zie je veel terug bij IP tv's en internet verbinding. Echter kan het tegenwoordig vaak over dezelfde lijn omdat een aantal glasvezelboeren (o.a. KPN) al met dezelfde IP instellingen als de internetverbinding kunnen werken.
Maar dan moet je dus 3 kabels trekken... dat is niet het gene wat hij wil...frankwopereis schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:49:
[...]
switch beneden
port 1 = LAN1a
port 2 = LAN2a
switch boven
port 1 = LAN1b
port 2 = LAN2b
Werkt prima met VLAN's.
Dit zie je veel terug bij IP tv's en internet verbinding. Echter kan het tegenwoordig vaak over dezelfde lijn omdat een aantal glasvezelboeren (o.a. KPN) al met dezelfde IP instellingen als de internetverbinding kunnen werken.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
@FreakNL: mocht je genoeg hebben aan 100Mbit, kun je dan niet uit de voeten met een RJ45 splitter? Hebben we hier op kantoor ook voor een ruimte met maar één LAN-poort, maar wel aparte LAN's voor VoIP en data - data viel dus door te lussen via het VoIP toestel.
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Mijn "nette" afwerking.

Had een mooi 10inch pastkastje in gedachten voor in de nieuwe meterkast, helaas paste het gehele kastje er niet in omdat er naast de groepenkasten niet genoeg ruimte is. Heb dus de zijkanten en het glazendeurtje van het kastje er af gehaald om toch de reeds aangeschafte producten te kunnen gebruiken.
wat je ziet:
Switch - Procurve 1810 (op een 10inch vaste tray)
Digitus10 inch patchpanel 8 poorts.
10 inch 4-voudige stekkerdoos
Modem - standaard Xperia Telfort V8 modem
slaapkamer 1,2 en 3: beide 2x upt met digitus stugge cat 6 kabel
tv-hoek woonkamer: 2x upt met digitus stugge cat 6 kabel (met mogelijk tot nog 2x utp aan te sluiten)
Wat je niet ziet maar er inmiddels ook staat: Proliant N54L voor backup en mediabestanden.
Wat nog moet:
Kabels netter wegwerken en plafond van de meterkast hermonteren.

Had een mooi 10inch pastkastje in gedachten voor in de nieuwe meterkast, helaas paste het gehele kastje er niet in omdat er naast de groepenkasten niet genoeg ruimte is. Heb dus de zijkanten en het glazendeurtje van het kastje er af gehaald om toch de reeds aangeschafte producten te kunnen gebruiken.
wat je ziet:
Switch - Procurve 1810 (op een 10inch vaste tray)
Digitus10 inch patchpanel 8 poorts.
10 inch 4-voudige stekkerdoos
Modem - standaard Xperia Telfort V8 modem
slaapkamer 1,2 en 3: beide 2x upt met digitus stugge cat 6 kabel
tv-hoek woonkamer: 2x upt met digitus stugge cat 6 kabel (met mogelijk tot nog 2x utp aan te sluiten)
Wat je niet ziet maar er inmiddels ook staat: Proliant N54L voor backup en mediabestanden.
Wat nog moet:
Kabels netter wegwerken en plafond van de meterkast hermonteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Pos2007 op 25-03-2014 19:16 . Reden: Edit: ik zag het plaatje zelf ook niet meer, nu gelinkt naar imageshack. ]
[quote]Pos2007 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:39:
Mijn "nette" afwerking.
[afbeelding]
wat je ziet:
[/quote]
Wat ik zie is een plaatje dat niet werkt.
Never mind
Mijn "nette" afwerking.
[afbeelding]
wat je ziet:
[/quote]
Wat ik zie is een plaatje dat niet werkt.
Never mind
[ Voor 3% gewijzigd door Pierre op 25-03-2014 17:07 . Reden: Werkt wel ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Vraagje, hoe heb je dat plaatje vastgezet in de muur ?BoltYes schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:27:
[...]
En na;
[afbeelding]
Plaatje ervoor en klaar;
[afbeelding]
Ik zie bij je "Na" foto geen plastic potje of dergelijke.
(Of heb je dat gewoon zo in de muur gestoken ?
Als je het netjes doet dan heb je een inbouwdoos in de muur zitten. De keystones klik je vast in een draagring. De draagring schroef je weer vast op de inbouwdoos.C-dude schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:17:
[...]
Vraagje, hoe heb je dat plaatje vastgezet in de muur ?
Ik zie bij je "Na" foto geen plastic potje of dergelijke.
(Of heb je dat gewoon zo in de muur gestoken ?)
De buitenkant die je ziet bestaat uit 2 onderdelen. Het afdekraampje en een afdek plaatje. Het afdekraampje zit los tegen de muur, dit is de buitenste ring. Deze word tegen de muur aangedrukt door het afdekplaatje welke dan weer vastgeschroefd word aan de draagring. Zo word alles op zijn plaats gehouden.
[ Voor 0% gewijzigd door chickpoint op 26-03-2014 01:17 . Reden: auto correctie van de telefoon ]
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen of je begrijpt het niet.Geckoo schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 16:14:
[...]
Maar dan moet je dus 3 kabels trekken... dat is niet het gene wat hij wil...
Je trekt 1 kabel naar boven, waarover 2 VLAN's gaan.
Maar die verschillende netwerken moeten natuurlijk wel op de switch worden aangesloten. Vandaar dat er zowel onder als boven 3 kabels in zitten (boven 2 netwerken, onder 2 netwerken (dezelfde).
Dank. Het is niet voor IPTV. De case is als volgt;frankwopereis schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:49:
[...]
switch beneden
port 1 = LAN1a
port 2 = LAN2a
switch boven
port 1 = LAN1b
port 2 = LAN2b
Werkt prima met VLAN's.
In mijn huidige huis ligt mijn studeerkamer naast mijn meterkast, lan setup is zo:

De tomato router doet wel VLAN-ing, maar dat is echt port-based, dus je "knipt" eigenlijk je ingebouwde switch in 2 stukjes (2 poorten op vlan0, twee poorten op vlan1) (of 4 stukjes, bijvoorbeeld elke poort een eigen VLAN) met een iptables firewall ertussen.
Ik doe dit om mijn wifi te scheiden van het LAN. De Tomato is eigenlijk het basisstation qua wifi (hoewel wifi uitstaat, maar doet wel DHCP) en via de twee (domme) AP's kan ik het wifi op. En het internet (uiteraard). Ik kan dus ook prima via het AP in de studeerkamer een device bereiken wat op het AP in de woonkamer is aangesloten. Ik kan echter geen devices bereiken die op VLAN0 zitten (behalve de dingen die ik opengezet heb, bijvoorbeeld poort 80, wat er weer voor zorgt dat ik mijn interne webserver kan bereiken).
Ik ga verhuizen, en daar gaat mijn server + pc naar zolder, en het is praktischer om 1 utp kabel naar boven te trekken. Ik weet dat het heus wel mogelijk is om er 2 te trekken, maar ik wil even kijken of ik met 1 ook afkan, en ik vind het ook leuk om mee te spelen.
Wat ik wil is dit:

De tomato config hou ik hetzelfde (port-based VLAN-ing), ik sluit dan de corresponderende poorten (van de tomato) aan op de HP switch, stel daarop natuurlijk ook de VLAN's in, pleur de zooi over 1 kabel naar zolder, ook weer op de HP switch, en ga daar weer met 1 kabel naar de interne switch en met 1 kabel naar mijn AP.
Enige twijfel die ik nog heb is of die HP goed samenwerkt met de Tomato, maar volgens mij moet dat wel lukken. Wat kan er verkeerd gaan? Fysiek gezien komt de HP switch met twee kabels op de tomato, maar die HP switch "hoeft" in principe niet eens te weten dat dat eigenlijk 1 device is, voor hem "lijken" het gewoon 2 devices (me dunkt), omdat de tomato eigenlijk niets anders doet dan de vier-poort switch verdelen in 2 twee-poort switches met een eigen bijbehorende lan segment en met een (software) firewall daartussen.
Ik vermoed dat dit gewoon gaat werken, maar weet het dus niet 100% zeker.
Overigens zijn de HP's geen must, goedkoper mag ook. Maar het moet wel goed spul zijn. En die V/A advertentie is op zich best scherp....
/edit
Geen idee of trunk de goede benaming is
/edit2
Besef me zojuist dat ik in het 2e plaatje natuurlijk ook gewoon de kabel die naar de woonkamer gaat op de tomato kan aansluiten (zolang het maar vlan1 is), dat lijkt me om het even....
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2014 20:43 ]
Precies, het binnenraam is van metaal en daar klik je de keystones in en heeft ook een montagepunt om deze in een standaard wcd te schroeven. Afdekraam erover en klaarchickpoint schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 19:31:
[...]
Als je het netjes doet dan heb je een inbouwdoos in de muur zitten. De keystones klik je vast in een draagring. De draagring schroef je weer vast op de inbouwdoos.
De buitenkant die je ziet bestaat uit 2 onderdelen. Het afdekraampje en een afdek plaatje. Het afdekraampje zit los tegen de muur, dit is de buitenste ring. Deze word tegen de muur aangedrukt door het afdekraampje welke dan weer vastgeschroefd word aan de draagring. Zo word alles op zijn plaats gehouden.
¯\_(ツ)_/¯
frankwopereis schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 15:49:
[...]
switch beneden
port 1 = LAN1a
port 2 = LAN2a
switch boven
port 1 = LAN1b
port 2 = LAN2b
Werkt prima met VLAN's.
..............
offtopic:
Hoe heet het wat je hier aan het doen bent? Wil namelijk ook zoiet met mijn Cisco managed switch
.
Kan ik me even inlezen
Hoe heet het wat je hier aan het doen bent? Wil namelijk ook zoiet met mijn Cisco managed switch
Kan ik me even inlezen
Volgens Wikipedia is het een trunk 
Wikipedia: Virtual LAN
Nog steeds benieuwd of ik ergens tegenaan zou lopen met mijn "oplossing"...
[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2014 21:05 ]
nokiaan958GB schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:03:
[...]
offtopic:
Hoe heet het wat je hier aan het doen bent? Wil namelijk ook zoiet met mijn Cisco managed switch.
Kan ik me even inlezen
Klopt, dat is VLAN trunking. Google er maar eens op:)FreakNL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:04:
Volgens Wikipedia is het een trunk
Echter begrijp ik niet zo goed waarom je in een thuis situatie perse je accesspoints op een ander vlan wilt. Je kunt ook gewoon een andere range IP adressen uitdelen.
Een hoop tekeningen en een lap tekst, maar;FreakNL schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:39:
[...]
[knip]
Ik doe dit om mijn wifi te scheiden van het LAN. De Tomato is eigenlijk het basisstation qua wifi (hoewel wifi uitstaat, maar doet wel DHCP) en via de twee (domme) AP's kan ik het wifi op. En het internet (uiteraard). Ik kan dus ook prima via het AP in de studeerkamer een device bereiken wat op het AP in de woonkamer is aangesloten. Ik kan echter geen devices bereiken die op VLAN0 zitten (behalve de dingen die ik opengezet heb, bijvoorbeeld poort 80, wat er weer voor zorgt dat ik mijn interne webserver kan bereiken).
[knip]
Wat is het nut van het scheiden van LAN en WiFi ? Andere IP adresrange niet voldoende scheiding?
Nee. Wat heb ik aan een andere IP adresrange als het logisch/fysiek gezien nog steeds hetzelfde netwerk is? Ik heb sowieso een andere range in het WLAN, maar ook gescheiden door een firewall.
Mijn wifi is gescheiden omdat ik veel gasten over de vloer heb, zowel met tablets/phoons, maar ook met laptops, en die wil ik niet op mijn productienetwerk hebben. Zo raar is dat helemaal niet. Het is gewoon een gastennetwerk waar ik iets meer op kan instellen dan default (zie bijvoorbeeld het poort 80 voorbeeld).
Ik zou zeggen dat mijn oplossing de tweakers wel zou aanstaan, maargoed... Anyway, dat was de vraag ook helemaal niet.. Een vraag waar ik overigens nog steeds geen antwoord op heb, het enige wat ik nu heb is een scenario wat ik zelf ook wel kan bedenken en wat dus niet relevant is.
Mijn wifi is gescheiden omdat ik veel gasten over de vloer heb, zowel met tablets/phoons, maar ook met laptops, en die wil ik niet op mijn productienetwerk hebben. Zo raar is dat helemaal niet. Het is gewoon een gastennetwerk waar ik iets meer op kan instellen dan default (zie bijvoorbeeld het poort 80 voorbeeld).
Ik zou zeggen dat mijn oplossing de tweakers wel zou aanstaan, maargoed... Anyway, dat was de vraag ook helemaal niet.. Een vraag waar ik overigens nog steeds geen antwoord op heb, het enige wat ik nu heb is een scenario wat ik zelf ook wel kan bedenken en wat dus niet relevant is.
[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2014 22:54 ]
Wat jij wil kan prima zolang je overal goed je VLAN's instelt dan komt het wel goed 
- Maak voor elke VLAN een aparte Gateway aan op je Tomato router.
- Maak een VLAN Trunk aan tussen de Tomato router en de "Main Switch" en gebruik maar 1 kabel! Je hebt er maar 1 nodig namelijk
- Doe dat ook tussen de "Main Switch" en de "Secondary Switch".
- Zorg ervoor dat de juiste poorten in de juiste VLAN zitten op de Switches en de juiste apparaten op de juiste poort zijn aangesloten.
- Gebruik bij voorkeur VLAN 2 of hoger voor het geheel, want VLAN 0 mag niet en VLAN 1 gebruiken de switches voor negotiation dingetjes en ander geklets.
Mis ik nog wat in je verhaal ?
Als het Cisco switches waren zou ik je ook de config kunnen geven
Veel lees plezier
- Maak voor elke VLAN een aparte Gateway aan op je Tomato router.
- Maak een VLAN Trunk aan tussen de Tomato router en de "Main Switch" en gebruik maar 1 kabel! Je hebt er maar 1 nodig namelijk
- Doe dat ook tussen de "Main Switch" en de "Secondary Switch".
- Zorg ervoor dat de juiste poorten in de juiste VLAN zitten op de Switches en de juiste apparaten op de juiste poort zijn aangesloten.
- Gebruik bij voorkeur VLAN 2 of hoger voor het geheel, want VLAN 0 mag niet en VLAN 1 gebruiken de switches voor negotiation dingetjes en ander geklets.
Mis ik nog wat in je verhaal ?
http://www.cisco.com/c/en...ion/guide/scg/swvlan.htmlnokiaan958GB schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:03:
offtopic:
Hoe heet het wat je hier aan het doen bent? Wil namelijk ook zoiet met mijn Cisco managed switch.
Kan ik me even inlezen
Veel lees plezier
[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 25-03-2014 23:49 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Lukt me niet meer dit voor twaalven te lezennero355 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:45:
.......................
[...]
http://www.cisco.com/c/en...ion/guide/scg/swvlan.html
Veel lees plezier
Thanks
nero355, als het echt zo zou zijn dat ik maar 1 kabel hoef te gebruiken tussen mijn tomato en mijn "main switch" (en dus vanaf de tomato al "trunk"), zou ik natuurlijk ook gewoon mijn main switch er helemaal tussenuit kunnen pleuren? Dat ding heeft dan geen functie.
Maar die tomato doet (volgens mij) geen trunking. Hij doet wel vlan-ing, maar dat is echt port-based.. Dus je kunt niet 2 vlans op 1 poort zetten.
Maar aub, correct me if im wrong
Maar die tomato doet (volgens mij) geen trunking. Hij doet wel vlan-ing, maar dat is echt port-based.. Dus je kunt niet 2 vlans op 1 poort zetten.
Als de Tomato geen VLAN Trunk kan maken met je switch dan zou je inderdaad 2 kabels nodig hebben, zodat je Tomato de routing afhandelt en de "Main Switch" het VLAN gebeuren richting de overige apparaten in je netwerk.FreakNL schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 00:26:
nero355, als het echt zo zou zijn dat ik maar 1 kabel hoef te gebruiken tussen mijn tomato en mijn "main switch" (en dus vanaf de tomato al "trunk"), zou ik natuurlijk ook gewoon mijn main switch er helemaal tussenuit kunnen pleuren? Dat ding heeft dan geen functie.
Eigenlijk best zonde dat 1 apparaat niet alles kan
/EDIT : Andere firmware kan ook => http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Tutorials
Daar vond ik dit :
- http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/VLAN_Support
- http://www.dd-wrt.com/wik...Networks_With_Internet%29
En volgens de Tomato pagina kan je die gewoon erop zetten, want het wordt genoemd als één van de alternatieven!
[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 26-03-2014 01:46 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Helder, een wifi gasten netwerk dan een productie netwerk. Het is een topic voor thuisnetwerkdn, en eigenlijk ook alleen het "showen". We zijn dus erg ver off topic.
Echter gewoon die switchend nemen db vlan trunking instellen.
Echter gewoon die switchend nemen db vlan trunking instellen.
Hierbij het begin van mijn nette lan afwerking. Kabels worden als alles compleet is, netjes weggewerkt.
Zoals velen wil ik later een 10 inch patchpaneeltje plaatsen. Daarnaast een goede wifi router.
Ik zit te twijfelen of ik deze (Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN) neem of een simpelere, maar goeie asus/draytek/cisco.
Momenteel zit ik nog bij kpn, maar over paar mnden wil ik weer terug naar ziggo. Vandaar de coax versterker etc
In de woonkamer aan de voorzijde zijn twee cat5e aansluitingen. Daar zit ook het OAP. In de woonkamer aan de achterzijde zit momenteel aan elke kant een coax aansluiting. Daar komt een cat5e kabel bij.
Op de plek waar de tv staat, ligt een switch (nu nog simpele 100mbit router/ap die nu alleen dient als switch) Hier wil ik een gigbit netgear halen. 5 poorten is voldoende...
Naar zolder wil ik ook nog een cat5e kabel trekken, maar dat wordt via verwarmingsbuizen, aangezien er geen loze leidingen liggen....
De rest van het huis heeft momenteel geen aansluitingen nodig, omdat de kids nog klein zijn. Dat is dus toekomstwerk en wil daar nu geen aandacht aangeven. Ook omdat we waarschijnlijk willen verhuizen op korte termijn.
Nou genoeg gepraat; foto's -->

Zoals velen wil ik later een 10 inch patchpaneeltje plaatsen. Daarnaast een goede wifi router.
Ik zit te twijfelen of ik deze (Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN) neem of een simpelere, maar goeie asus/draytek/cisco.
Momenteel zit ik nog bij kpn, maar over paar mnden wil ik weer terug naar ziggo. Vandaar de coax versterker etc
In de woonkamer aan de voorzijde zijn twee cat5e aansluitingen. Daar zit ook het OAP. In de woonkamer aan de achterzijde zit momenteel aan elke kant een coax aansluiting. Daar komt een cat5e kabel bij.
Op de plek waar de tv staat, ligt een switch (nu nog simpele 100mbit router/ap die nu alleen dient als switch) Hier wil ik een gigbit netgear halen. 5 poorten is voldoende...
Naar zolder wil ik ook nog een cat5e kabel trekken, maar dat wordt via verwarmingsbuizen, aangezien er geen loze leidingen liggen....
De rest van het huis heeft momenteel geen aansluitingen nodig, omdat de kids nog klein zijn. Dat is dus toekomstwerk en wil daar nu geen aandacht aangeven. Ook omdat we waarschijnlijk willen verhuizen op korte termijn.
Nou genoeg gepraat; foto's -->

Uit ervaring weet ik dat onweer een groot gevaar is voor je elektronica.
Heb nu een zogenaamde tegen overspanning beveiligde stekkerdoos in de meterkast.
Iemand tips of ervaring voor (extra) beveiliging tegen dit fenomeen?
Is best sneu als je alles zo goed hebt geregeld met backups en inbraakbeveiliging en in de zomer met onweer is je hele configuratie aan gort.
Heb nu een zogenaamde tegen overspanning beveiligde stekkerdoos in de meterkast.
Iemand tips of ervaring voor (extra) beveiliging tegen dit fenomeen?
Is best sneu als je alles zo goed hebt geregeld met backups en inbraakbeveiliging en in de zomer met onweer is je hele configuratie aan gort.
Als de bliksem echt inslaat helpt geen enkele beveiliging, zelfs als je alle apparatuur uitgeschakeld/losgekoppeld hebt, dan kan door inductie nog steeds de boel kapot gaan. Indirecte inslag kan al voor veel problemen zorgen, maar daar helpt zo'n stekkerdoos wel tegen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Vraagje voor de mensen die een 10 inch patch kast hebben.
Ik zag dat de 10 inch vaste trays maar 14.8 cm diep zijn.
Mijn QNAP Nasserver is 23,5 cm diep. Toch zag ik dat andere mensen hun Nas recht in het rack hadden staan. Hoe hebben jullie dit gerealiseerd?
Daarnaast is de maximale belasting van dat rack 30 kilo is, het liefst wil ik de UPS van 13.18 Kg erin plaatsen. Kan dat of buigt alles dan scheef?
Ik zag dat de 10 inch vaste trays maar 14.8 cm diep zijn.
Mijn QNAP Nasserver is 23,5 cm diep. Toch zag ik dat andere mensen hun Nas recht in het rack hadden staan. Hoe hebben jullie dit gerealiseerd?
Daarnaast is de maximale belasting van dat rack 30 kilo is, het liefst wil ik de UPS van 13.18 Kg erin plaatsen. Kan dat of buigt alles dan scheef?
[ Voor 9% gewijzigd door alan_smithee op 27-03-2014 11:54 ]
Heeft iemand nog tips voor een 16 poort gigabit switch die in een 10 inch rack past? Ik heb tot nu toe alleen een Zyxel gevonden. De rest is allemaal te breed. Rach mountable zou top zijn, maar op een tray kan ook.
Jij hebt zeker deze gevonden?RuntimeError schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:35:
Heeft iemand nog tips voor een 16 poort gigabit switch die in een 10 inch rack past? Ik heb tot nu toe alleen een Zyxel gevonden. De rest is allemaal te breed. Rach mountable zou top zijn, maar op een tray kan ook.
http://www.patchkast.com/...managed-switch-zyxel.html
Is dit wat je zoekt?
http://www.centralpoint.n...Kqoj_vTsr0CFTCWtAodxgsA9g
Die Zyxel is inderdaad de switch die ik gevonden had.
De HP ziet er ook goed uit, had eigenlijk alleen gehoopt op een iets goedkopere oplossing.
De HP ziet er ook goed uit, had eigenlijk alleen gehoopt op een iets goedkopere oplossing.
frankwopereis schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:57:
[...]
Jij hebt zeker deze gevonden?
http://www.patchkast.com/...managed-switch-zyxel.html
Is dit wat je zoekt?
http://www.centralpoint.n...Kqoj_vTsr0CFTCWtAodxgsA9g
Nog even mijn boodschappenlijstje:
Allekabels.nl
6 Keystone F-connector - F-connector
2 Keystone Cat5e RJ45 - Cat5e RJ45
9 F-connector
Netwerkwinkel.com
5 Draagring +centraalplaat 50x50 2x keystone
6 Keystone Cat5e shielded
Netwerkproducten.com
1 Digitus Patchpaneel 8 port shielded Cat6
6 Patchkabel Cat6 0,25m blauw
Mobile-harddisk.nl
1 Netgear GS108 switch 8 port gigabit
1 Netgear GS105 switch 5 port gigabit
Dixons.nl
1 Asus router RT-N66U Dual Band
Ik ga toch maar voor een 'simpelere' router (niet de Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN). VLAN etc heb ik momenteel niet nodig...
Mocht ik meer willen met het netwerk, dan is dat altijd een overweging.
Naast de Asus twijfel ik ook over een tplink 1043 (de nieuwere 'blauwe) Heeft iemand daar goeie ervaringen mee? Is de bug van wegvallende wifi opgelost in deze versie?
Allekabels.nl
6 Keystone F-connector - F-connector
2 Keystone Cat5e RJ45 - Cat5e RJ45
9 F-connector
Netwerkwinkel.com
5 Draagring +centraalplaat 50x50 2x keystone
6 Keystone Cat5e shielded
Netwerkproducten.com
1 Digitus Patchpaneel 8 port shielded Cat6
6 Patchkabel Cat6 0,25m blauw
Mobile-harddisk.nl
1 Netgear GS108 switch 8 port gigabit
1 Netgear GS105 switch 5 port gigabit
Dixons.nl
1 Asus router RT-N66U Dual Band
Ik ga toch maar voor een 'simpelere' router (niet de Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN). VLAN etc heb ik momenteel niet nodig...
Mocht ik meer willen met het netwerk, dan is dat altijd een overweging.
Naast de Asus twijfel ik ook over een tplink 1043 (de nieuwere 'blauwe) Heeft iemand daar goeie ervaringen mee? Is de bug van wegvallende wifi opgelost in deze versie?
Ik volg dit topic al enige tijd met veel interesse, maar iets waar ik niet uit kom:
Wat is het voordeel van een patch-paneel t.o.v. bv een switch?
Voor vaste kabels gebruik je draad met een vaste kern ipv gevlochten draadjes. Hier kan dus niet heel goed een plugje op. Dus moeten die kabels in een patch panel zitten. En het is wat makkelijker beheren.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:30:
Ik volg dit topic al enige tijd met veel interesse, maar iets waar ik niet uit kom:
Patchpaneel sluit je op de switch aan.Ben.Hahlen schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:30:
Stel je legt in je hele huis kabels 24 punten bijvoorbeeld. Die monteer je af op een patchpaneel.
Je hebt denk ik dan niet op alle 24 poorten nodig. stel je hebt 5 dingen. Dan koop je een 8 poorts switch
Dan sluit je 5 kabels vanuit switch op de poorten van patchpanel waar data nodig is.
Reel is dan meer als de helft leeg dat klopt maar stel je verhuist dan iets van voor naar achter, even omprikken en klaar. ipv weer een kabel trekken door het hele huis naar je data punt (de switch dus)
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
De switch zul je altijd nodig hebbenBen.Hahlen schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:30:
De toegevoegde waarde van een patch panel is dat de patch eenvoudig een andere functie kan krijgen
Zo kun je bijvoorbeeld er voor kiezen om er telefonie, netwerk of een serieel apparaat op aan te sluiten.
Ik zie hem nergens kabel per meter / op rol kopen dus stekkertjes zijn niet nodig.nokiaan958GB schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:49:
je bent de 8P8C stekkertjes vergeten
Ik gebruik dezelfde switches en dezelfde WCD oplossingen, dus ik heb er verder niks op aan te merken.
Het is mij duidelijker geworden. Dank voor de antwoorden!
Niet nodig. Maar heb sowieso wat liggen.nokiaan958GB schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 12:49:
je bent de 8P8C stekkertjes vergeten
Kabel heb ik al. Drie moeten nog getrokken worden. Ene kant keystone; andere kant patch. Dus heb indd geen stekkertjes nodig.MeltedForest schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:03:
[...]
Ik zie hem nergens kabel per meter / op rol kopen dus stekkertjes zijn niet nodig.
Ik gebruik dezelfde switches en dezelfde WCD oplossingen, dus ik heb er verder niks op aan te merken.
Mooi lijstje en bekende winkels
¯\_(ツ)_/¯
Door jou ga ik het ook op deze manier doen 😉
Ik zocht al een tijd een nette oplossing voor coax en utp in één doos.
Ik ben ook maar begonnen om te proberen om mijn Netwerk weer netjes te krijgen.
In de loop der jaren komen er steeds meer apparaten bij, ik probeer altijd mijn apparatuur aan te sluiten via UTP kabel.
De meeste kabels zijn CAT6 een paar CAT5e die ga ik ooit vervangen maar nu nog niet.
Ik heb de 24 Poorts Patchpaneel en CAT6 S/FTP patchkabels gekocht via http://netwerkproducten.com
De Netgear 24 Poorts JGS524 Switch gekocht bij http://4Launch.nl
Ik heb gekozen voor deze Netgear omdat deze een grotere versie was van wat ik al had.
Ik had daar nooit problemen mee...
Alles kwam netjes de volgende werkdag binnen!
Ik heb naar een Patchkast gekeken deze vond ik te duur en het paste niet onder onze schuine dak.
Ik heb voor +- 8 Euro MDF gekocht en met passen en meten was dit kastje in +- 1½ uur klaar.

Mijn rotzooi voor dat ik bezig ging: met 2 Switchen 1 Netgear 8X Gigabit Switch (De kleine broer van mijn nieuwe Switch) en 1x Belking 100 Mbit switch omdat de Netgear vol zat

Kastje past nu alle kabels knippen en Patchen.

Eind resultaat:

Mocht iemand zich afvragen wat die witte en zwarte kastjes voor zijn rechts onder de Switch.
Die witte is voor IPCamera en die Zwarte is voor me beeldscherm van de Server, mijn beeldscherm staat ergens anders.
Nu moet ik alleen nog de stroom kabels netjes weg werken, ik denk door een andere stekker doos... nu gebruik ik er 3 kleintjes...
Ik heb mijn zelf geknipte netwerk kabel CAT6 die vanaf mijn router (Het zwarte kastje die onder de Switch staat) naar mijn Glasvezel Genexis gaat, vervangen door een CAT6 S/FTP Kabel.
Ook mijn zelf geknipte kabel van mijn Modem naar de Switch is vervangen.
Mijn internet is een paar Mbit sneller geworden van 195 Mbit naar 197+ Mbit.
(het kan ook toeval zijn..)
Ik heb een Tweak 200/200 Mbit Glasvezel verbinding.
In de loop der jaren komen er steeds meer apparaten bij, ik probeer altijd mijn apparatuur aan te sluiten via UTP kabel.
De meeste kabels zijn CAT6 een paar CAT5e die ga ik ooit vervangen maar nu nog niet.
Ik heb de 24 Poorts Patchpaneel en CAT6 S/FTP patchkabels gekocht via http://netwerkproducten.com
De Netgear 24 Poorts JGS524 Switch gekocht bij http://4Launch.nl
Ik heb gekozen voor deze Netgear omdat deze een grotere versie was van wat ik al had.
Ik had daar nooit problemen mee...
Alles kwam netjes de volgende werkdag binnen!
Ik heb naar een Patchkast gekeken deze vond ik te duur en het paste niet onder onze schuine dak.
Ik heb voor +- 8 Euro MDF gekocht en met passen en meten was dit kastje in +- 1½ uur klaar.

Mijn rotzooi voor dat ik bezig ging: met 2 Switchen 1 Netgear 8X Gigabit Switch (De kleine broer van mijn nieuwe Switch) en 1x Belking 100 Mbit switch omdat de Netgear vol zat

Kastje past nu alle kabels knippen en Patchen.

Eind resultaat:

Mocht iemand zich afvragen wat die witte en zwarte kastjes voor zijn rechts onder de Switch.
Die witte is voor IPCamera en die Zwarte is voor me beeldscherm van de Server, mijn beeldscherm staat ergens anders.
Nu moet ik alleen nog de stroom kabels netjes weg werken, ik denk door een andere stekker doos... nu gebruik ik er 3 kleintjes...
Ik heb mijn zelf geknipte netwerk kabel CAT6 die vanaf mijn router (Het zwarte kastje die onder de Switch staat) naar mijn Glasvezel Genexis gaat, vervangen door een CAT6 S/FTP Kabel.
Ook mijn zelf geknipte kabel van mijn Modem naar de Switch is vervangen.
Mijn internet is een paar Mbit sneller geworden van 195 Mbit naar 197+ Mbit.
Ik heb een Tweak 200/200 Mbit Glasvezel verbinding.
Netjes!
Ik vind MDF zo fijn om mee te werken, makkelijk te zagen, schuren, schilderen...
Ik vind MDF zo fijn om mee te werken, makkelijk te zagen, schuren, schilderen...
Heb je het MDF voorgeboord op de kopse kanten voor je de schroeven erin draaide? Dan gaat het niet splijten 
Maar netjes idd
Maar netjes idd

mooi ook dat er twee ssd's los liggen
Leuk bedacht.
Stekkerdoos miss is dit wat?http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610732/Ehmann-0200x01064301-Stekkerdoos-zonder-schakelaar-6-voudig-Geaarde-stekker-Grijs?ref=list
Ideaal die tussenruimte.
Of gewoon een 19" stekkerdoos.
Verder vraagje. Welke setup draait je eigen router?
Je hebt nogal wat apparatuur staan. Hoeveel watt verbruikt het?.
Nu dat zo strak tegen de muur hebt zitten hoe makkelijk kun je er achter bij?
Waar is die berging? Schuin zou ik zeggen zolder alleen dan komen de kabels toch niet door het dak
.
Stekkerdoos miss is dit wat?http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610732/Ehmann-0200x01064301-Stekkerdoos-zonder-schakelaar-6-voudig-Geaarde-stekker-Grijs?ref=list
Ideaal die tussenruimte.
Of gewoon een 19" stekkerdoos.
Waar is die berging? Schuin zou ik zeggen zolder alleen dan komen de kabels toch niet door het dak
[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 06-04-2014 21:14 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik heb de verzinking voor de kop voor geboord verder niks, ik heb schroeven gebruikt die een eigen voor boor kopje hebben, helaas bij het vast zetten van de Switch spleet het MDF ietsjes...ThinkPadd schreef op zondag 06 april 2014 @ 19:32:
Heb je het MDF voorgeboord op de kopse kanten voor je de schroeven erin draaide? Dan gaat het niet splijten
Maar netjes idd
Router: als ik me niet vergis: Zotac IONITX-G-E Intel Atom 330 1.6 Ghz Dual-Core.
Ik draai er op IPCop, mijn router verbruikt +- 45 Watt/h
Misschien neem ik nog een andere router. Toen ik snel internet nam 200/200 Mbit kon ik geen router vinden die deze snelheid aan kon, tegenwoordig zijn dit er veel meer.
Ik heb de kabels zo gemaakt dat ik het kastje nog een beetje aan de kant kan zetten mocht ik een nieuwe kabel moeten trekken ergens naartoe.
We hebben een Wolfskap woning bij de eerste etage op het beton begint de schuine kappen al.
Alles staat achter een knieschot, maar de knieschotten zijn weg gehaald, vervangen voor een paar kasten.
De draden die door het dak steken lopen naar slaapkamers en een camera.
De draden die door de muur steken die lopen naar de meterkast en zo door naar de tv van de huiskamer.
+- 17 Jaar geleden toen we dit huis bouwden hadden wij alleen een inbelverbinding we dachten niet eens aan UTP kabels trekken in de toekomst
Mijn server 160 a 180 Watt dit komt door alle hardeschijven.
Mooi afgewerkt hoor! Stuk beter dan die stapel kabels.
Ja erg mooi opgelost.
Of het handig is, is een ander verhaal.
De bedoeling van een patchpanel is toch dat je de gemonteerde niet-flexibele bekabeling als het 1x gemonteerd is niet meer gebogen hoeft te worden? Het regelmatig verschuiven van je zelfgemaakte kast kan draadbreuk tot gevolg hebben.
Of het handig is, is een ander verhaal.
De bedoeling van een patchpanel is toch dat je de gemonteerde niet-flexibele bekabeling als het 1x gemonteerd is niet meer gebogen hoeft te worden? Het regelmatig verschuiven van je zelfgemaakte kast kan draadbreuk tot gevolg hebben.
Denk niet dat hij het zo vaak gaat verschuiven. En die kabel kan wel wat hebben als het echte koper kabel is, zeker als het allemaal niet zo strak ligt. Tijdens het trekken wordt hij erger mishandeld.
Ik ben nu ook in de laatste fase van het gaan netter maken van de lan hier. Inmiddels 2 bedrijven over de vloer gehad voor offertes om alles te laten aanleggen (ivm veel beton boren) en toch een beetje geschrokken van de prijs
. Van één bedrijf nog geen offerte gehad, maar de andere kwam snel geteld op 1500 tot 1700 euro met 500m=500 euro alleen al aan verwachte kabel kosten! En dan koop ik zelf de switch + patch panel + kabel naar de apparaten
. Hun doen alleen boren en leggen de wcd's aan + kabel en prikken alles in de lsa van de patch panel.
Als ik de laatste pagina's terug kijk hier zie ik bijna altijd de patch panels boven de switch. Is daar een reden voor? Mij lijkt andersom namelijk handiger voor hier, maar als er een goede reden voor is......
Als ik de laatste pagina's terug kijk hier zie ik bijna altijd de patch panels boven de switch. Is daar een reden voor? Mij lijkt andersom namelijk handiger voor hier, maar als er een goede reden voor is......
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Kun je het niet zelf doen? Boren is prima te doen met een goede boorhamer (huren of lenen) en kabels trekken + aansluiten lukt ook wel als je je er even in verdiept. Heb je het in 1 of 2 zaterdagen klaar.
Wij zijn hier allemaal niet echt handig + wat fysieke ongemakken + wij hebben een bedrijf dat voor de komende 6 maanden 7 dagen per week open is. En het is flink wat boorwerk!. Alle muren in huis zijn minimaal 20cm gewapend beton en de vloer zeker 30cm gewapend beton. Dat zien wij niet echt zitten.ThinkPadd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:33:
Kun je het niet zelf doen? Boren is prima te doen met een goede boorhamer (huren of lenen) en kabels trekken + aansluiten lukt ook wel als je je er even in verdiept. Heb je het in 1 of 2 zaterdagen klaar.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Woon je in een bunker ? haha
Nee grapje
Hoe groot moet de gaten worden dan alleen voor UTP kabel ?
Want met een nieuwe boor hoef dit geen probleem te zijn, voor minder dan 20 euro heb je al een goeie nieuwe boor van 40 Centimeter Lang en dan is 20 euro duur!
Nee grapje
Want met een nieuwe boor hoef dit geen probleem te zijn, voor minder dan 20 euro heb je al een goeie nieuwe boor van 40 Centimeter Lang en dan is 20 euro duur!
Geen bunkerkmichael schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:08:
Woon je in een bunker ? haha
Nee grapje
Per kamer 2x UTP en dat door de grond en dat 7x. In de ruimte waar alles samenkomt ongeveer 14 kabels door de grond. Ook nog door een paar muren onderweg in de kelder. Flink wat boorwerk dus. Eerst maar eens afwachten ook wat dat andere bedrijf rekent.
Waarschijnlijk komt het aan de andere kant uit op wandcontactdozen in plaats van dat er rechtstreeks stekkertjes aan zitten. Daar wil je kabel met vaste kern voor hebben en dus wil je aan de andere kant ook punchen.wontcachme schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 18:22:
Beste is namelijk of aan beide kanten vastprikken op een afmonteerblokje (LSA is er een hele bekende standaard van) dan kabel met vaste kern, of aan beide kanten stekkertjes en dan 'stranded' of soepele kabel
Daarnaast staat het natuurlijk gewoon stoer
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat begreep ikPaul schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:22:
[...]
Waarschijnlijk komt het aan de andere kant uit op wandcontactdozen in plaats van dat er rechtstreeks stekkertjes aan zitten. Daar wil je kabel met vaste kern voor hebben en dus wil je aan de andere kant ook punchen.
Beste is namelijk of aan beide kanten vastprikken op een afmonteerblokje (LSA is er een hele bekende standaard van) dan kabel met vaste kern, of aan beide kanten stekkertjes en dan 'stranded' of soepele kabel
Daarnaast staat het natuurlijk gewoon stoer![]()
Ik heb mijn Patchpanel boven in gedaan, omdat bij een nieuwe kabel kan ik er zo bij zonder eerst dingen te moeten demonteren zoals een Switch...
Ah, ik begreep de vraag verkeerd
Ik denk dat het bijpunchen van nieuwe kabels inderdaad de hoofdreden is, dan kun je het patchpaneel naar voren halen en er gewoon bij
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]