Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.179 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Bij mij komen de meeste kabels van boven in de meterkast dus ik heb mijn patchpanel boven. Maar het maakt natuurlijk geen drol uit wat je boven of onder hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csjah
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 15:14
MeltedForest schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:40:
Bij mij komen de meeste kabels van boven in de meterkast dus ik heb mijn patchpanel boven. Maar het maakt natuurlijk geen drol uit wat je boven of onder hebt staan.
Indd, dit is m.i. de reden. Het maakt niks uit waar je de patch hangt. De enige goeie plek is de plek die jij goed/prettig vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26

The Legend

*Plop*

We gaan een nieuw huis laten bouwen, en ik zie de kans schoon om direct een mooi netwerk aan te leggen. Ik zit me alleen af te vragen hoeveel netwerkaansluitingen overal handig zijn. Ik ben een voorstander van bedrade aansluitingen. In de woonkamer zou ik dus liefst 4 netwerkaansluitingen realiseren. Soms zie je mensen echter ook 1 netwerkaansluiting in de woonkamer aanleggen, en dan in het TV-kastje een switch hangen. Werkt dat net zo goed, of zijn aparte aansluitingen per apparaat gewoon beter?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:25

lier

MikroTik nerd

Nadeel van een kabel is dat al het netwerk verkeer over een en dezelfde kabel moet. Gigabit is waarschijnlijk voorlopig toereikend, wellicht in de toekomst niet meer...

Een losse switch werkt verder natuurlijk net zo goed, let eventueel op ondersteuning voor VLAN als iptv over een apart VLAN gaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Onder het principe beter mee verlegen dan om verlegen zou ik zeggen op al die vier plaatsen in je huiskamer een dubbelle netwerk aansluiting met cat 6.
Je krijgt later nooit meer de kans omhet goed te doen.
Bij de bouw van een huis is extra leidingwerk een fluitje van een cent.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Onze verbouwing is nagenoeg af, intussen is ook glasvezel opgeleverd.

In alle kamers, behalve onze slaapkamer, hebben we minimaal 2 aansluitingen. In onze slaapkamer ging niet. Ik kreeg maar 1 kabel door de bestaande leiding. Vermoedelijk zit er bouwpuin in.

In de woonkamer hebben we 2x4 aansluitingen aan de voorzijde en 1x2 aan de achterzijde.

Bij ons ziet het er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/netwerk/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/netwerk/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/netwerk/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/netwerk/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/netwerk/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/netwerk/6.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 99% gewijzigd door Borromini op 26-04-2014 21:19 . Reden: Uit het oog verloren dat backup over het netwerk veel bandbreedte vreet ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Als je lang in een huis wil blijven wonen waarom dan geen 10 Gbit? (ook al heb je het nu nog niet nodig)
Een paar jaar geleden dacht ik ook dat 1 Gbit genoeg was, vorig jaar heb ik echter 10Gbit aangelegd omdat ik tegen restricties aanliep.

Met een gewone HDD trek je een Gbit netwerk al dicht.
Prijs verschil tussen een goed Cat6 en Cat7 netwerk is er ook niet echt <€ 2,- per aansluiting.

10 Gbit tussen mijn WS en server is ideaal, bij file transfers loopt het netwerk niet vol waardoor de rest ook gewoon normaal door blijft draaien.

Ben nu aan het wachten tot dat 10 Gbit switches betaalbaar worden :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fast-server schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 21:01:
Als je lang in een huis wil blijven wonen waarom dan geen 10 Gbit? (ook al heb je het nu nog niet nodig)
Een paar jaar geleden dacht ik ook dat 1 Gbit genoeg was, vorig jaar heb ik echter 10Gbit aangelegd omdat ik tegen restricties aanliep.

Met een gewone HDD trek je een Gbit netwerk al dicht.
Prijs verschil tussen een goed Cat6 en Cat7 netwerk is er ook niet echt <€ 2,- per aansluiting.

10 Gbit tussen mijn WS en server is ideaal, bij file transfers loopt het netwerk niet vol waardoor de rest ook gewoon normaal door blijft draaien.

Ben nu aan het wachten tot dat 10 Gbit switches betaalbaar worden :)
Dat is precies de reden waarom ik CAT6 overal heb getrokken inclusief CAT6 aansluitingen in de muur. Mochten 10gbit switches inderdaad betaalbaar worden dan kan ik alsnog over :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
The Legend schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 17:50:
We gaan een nieuw huis laten bouwen, en ik zie de kans schoon om direct een mooi netwerk aan te leggen. Ik zit me alleen af te vragen hoeveel netwerkaansluitingen overal handig zijn. Ik ben een voorstander van bedrade aansluitingen. In de woonkamer zou ik dus liefst 4 netwerkaansluitingen realiseren. Soms zie je mensen echter ook 1 netwerkaansluiting in de woonkamer aanleggen, en dan in het TV-kastje een switch hangen. Werkt dat net zo goed, of zijn aparte aansluitingen per apparaat gewoon beter?
Gewoon zoveel aansluitingen nemen als je wil, je kan het maar een keer netjes doen! Later erbij trekken en aanleggen gaat niet meer.

Ik ben ook druk bezig en heb ook behoorlijk wat cat-6 aansluitingen op de tekening staan:

Woonkamer 1: 6x cat, 2x cai
Woonkamer 2: 4x cat, 2x cai
Slaapkamer BG: 4x cat, 1xcai
Slaapkamer EV 1: 4x cat, 2x cai
Slaapkamer EV 2: 4x cat, 2x cai
Slaapkamer EV 3: 4x cat, 2x cai
Werkkamer EV: 6x cat, 1x cai
Schuur: 2x cat6 voor backup's en IP camera's, komt een mantelbuis van 50mm naar de schuur vanaf de meterkast van het huis dus kan later zo meer kabels erbij trekken of vervangen voor glasvezel.
Zolder: 3x cat 6 naar meterkast, patchkast waar alle cat 6 draden binnenkomen. Aparte groep voor de patchkast en een extra rookmelder. Alle rookmelders zijn onderling verbonden want dat is tegenwoordig verplicht. In de patchkast 2 switches, een voor het externe netwerk en een voor het interne gescheiden netwerk. Ik weet dat dat ook met vlans op een switch kan maar dan is alles netjes gescheiden.

Ik ben ook groot voorstander van alles bedraad en met cat6 is alles voorbereid voor de toekomst. En het elektra bedrijf zei al dat je altijd later zo de kabels kan vervangen voor glasvezel in te toekomst. Alle leidingen lopen er dan tenminste alvast.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:48

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

pietvs schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 22:59:
[...]

Gewoon zoveel aansluitingen nemen als je wil, je kan het maar een keer netjes doen! Later erbij trekken en aanleggen gaat niet meer.

Ik ben ook druk bezig en heb ook behoorlijk wat cat-6 aansluitingen op de tekening staan:

Woonkamer 1: 6x cat, 2x cai
Woonkamer 2: 4x cat, 2x cai
Slaapkamer BG: 4x cat, 1xcai
Slaapkamer EV 1: 4x cat, 2x cai
Slaapkamer EV 2: 4x cat, 2x cai
Slaapkamer EV 3: 4x cat, 2x cai
Werkkamer EV: 6x cat, 1x cai
Schuur: 2x cat6 voor backup's en IP camera's, komt een mantelbuis van 50mm naar de schuur vanaf de meterkast van het huis dus kan later zo meer kabels erbij trekken of vervangen voor glasvezel.
Zolder: 3x cat 6 naar meterkast, patchkast waar alle cat 6 draden binnenkomen. Aparte groep voor de patchkast en een extra rookmelder. Alle rookmelders zijn onderling verbonden want dat is tegenwoordig verplicht. In de patchkast 2 switches, een voor het externe netwerk en een voor het interne gescheiden netwerk. Ik weet dat dat ook met vlans op een switch kan maar dan is alles netjes gescheiden.

Ik ben ook groot voorstander van alles bedraad en met cat6 is alles voorbereid voor de toekomst. En het elektra bedrijf zei al dat je altijd later zo de kabels kan vervangen voor glasvezel in te toekomst. Alle leidingen lopen er dan tenminste alvast.
Vergeet de keuken niet! Iedereen lijkt dat te vergeten.. Zal niet lang meer duren of al die apparaten kunnen op afstand worden ingeschakeld etc.

Ik zou zelfs de wc en douche nog doen (radio of tv bij bad)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:33
frankwopereis schreef op zondag 27 april 2014 @ 07:45:
[...]

Vergeet de keuken niet! Iedereen lijkt dat te vergeten.. Zal niet lang meer duren of al die apparaten kunnen op afstand worden ingeschakeld etc.

Ik zou zelfs de wc en douche nog doen (radio of tv bij bad)
Misschien is het wel een optie om meteen 2x utp in de keuken onder de keukenplint aan te laten leggen. Kan ik later altijd naar de koelkast en een ander apparaat deze aansluiten op internet tegen die tijd dat dat kan.

De wc en badkamer vind ik zelf een beetje overdreven. Ik zit niet uren op het toilet en dat is juist een moment om even helemaal tot rust te komen :) In de badkamer dat zou ook gewoon met een waterdichte dab+ radio kunnen die gewoon signaal uit de ether haalt. Een dubbele cat6 aansluiting geheel afgemonteerd kost toch 150 euro inclusief B.T.W. en testrapport. Twee badkamers en een toilet is dan opeens 450 euro. Daar kan je veel leuke andere dingen voor laten aanleggen.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

pietvs schreef op zondag 27 april 2014 @ 10:43:
[...]

Misschien is het wel een optie om meteen 2x utp in de keuken onder de keukenplint aan te laten leggen. Kan ik later altijd naar de koelkast en een ander apparaat deze aansluiten op internet tegen die tijd dat dat kan.

De wc en badkamer vind ik zelf een beetje overdreven. Ik zit niet uren op het toilet en dat is juist een moment om even helemaal tot rust te komen :) In de badkamer dat zou ook gewoon met een waterdichte dab+ radio kunnen die gewoon signaal uit de ether haalt. Een dubbele cat6 aansluiting geheel afgemonteerd kost toch 150 euro inclusief B.T.W. en testrapport. Twee badkamers en een toilet is dan opeens 450 euro. Daar kan je veel leuke andere dingen voor laten aanleggen.
Dat klopt ;) Komen we weer op het punt van laten doen of zelf doen ;p
Kunt altijd later nog via het plafond van de badkamer een utp kabel trekken als je daar iets wilt.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

Ik heb net een huis gekocht, een driekamer appartement in een flat. Aangezien ik een frequente bezoeker van GoT ben kan ik natuurlijk niet zonder fatsoenlijk datanetwerk komen te zitten. :)
Aangezien er over een tijdje een installateur voor CV en nieuwe elektra langskomt wil ik dan ook meteen het datanetwerk gaan regelen. Ik wil in principe elke woonruimte van minimaal 2x UTP gaan voorzien, woonkamer uiteraard meer, want daar komt een hoek met bureau, hoek met TV, bank en de telefoonaansluiting voor ADSL (zit niet in meterkast).

Het is mijn bedoeling aangezien leidingen voor CV ingefreesd gaan worden gelijk ook sleuven voor het datanetwerk te laten aanbrengen. Deze zouden dan allemaal in een bergkast moeten samenkomen.
Ik heb hier de volgende vragen over:

- Welk type kabel, ik neem aan cat6 voor snelheden tot 10G in de toekomst?
- Als je kabels in sleuven legt neem ik aan dat er ook PVC buis toegepast dient te worden?
- Over hoe lange lengtes kan je door PVC kabels trekken?
- Past 2x UTP door een enkele standaard PVC buis?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TNW schreef op zondag 27 april 2014 @ 15:11:
Ik heb net een huis gekocht, een driekamer appartement in een flat. Aangezien ik een frequente bezoeker van GoT ben kan ik natuurlijk niet zonder fatsoenlijk datanetwerk komen te zitten. :)
Aangezien er over een tijdje een installateur voor CV en nieuwe elektra langskomt wil ik dan ook meteen het datanetwerk gaan regelen. Ik wil in principe elke woonruimte van minimaal 2x UTP gaan voorzien, woonkamer uiteraard meer, want daar komt een hoek met bureau, hoek met TV, bank en de telefoonaansluiting voor ADSL (zit niet in meterkast).

Het is mijn bedoeling aangezien leidingen voor CV ingefreesd gaan worden gelijk ook sleuven voor het datanetwerk te laten aanbrengen. Deze zouden dan allemaal in een bergkast moeten samenkomen.

Als je dat wilt, neem cat6a. Dat hoef je voorlopig niet te vervangen.
- Als je kabels in sleuven legt neem ik aan dat er ook PVC buis toegepast dient te worden?
yep.
Lang genoeg dat je er in een normale woning geen probleem mee gaat hebben.
Ja, maar het is aan te raden om de net een slag grotere buis te nemen. De 'standaard' pvc buis is 5/8", maar 3/4" is veel fijner.

Als je dat toch aan het doen bent en je ziet de mogelijkheid, leg ook extra loze leidingen aan. Daar kun je er letterlijk nooit te veel van hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 27-04-2014 15:27 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Normale elektra buis is 16mm 5/8, je kunt echter beter kiezen voor 19mm 3/4.
Let wel goed op dat je netwerk kabels 100% koper zijn, ik heb mijn Cat7 netwerkkabel op amazon.de besteld (verlegekabel cat7 1200MHz) je hebt hier ook duplex kabel van (is ideaal!)
100 meter kost ongeveer 55 euro en de duplex het dubbele, afwerken met cat6a en je bent klaar voor 10Gbps :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
10 Gbps gaat ook gewoon over Cat6 maar over een mider lange afstand (max 50 meter) maar als Cat6a maar een klein beetje meer kost gewoon voor Cat6a gaan. In mijn appartement is de langste kabel die ik getrokken heb 30 meter.

Je kan kabels natuurlijk gewoon in sleuven leggen en dicht smeren, maar de vraag is waarom zou je dat willen. Voor een minuscuul bedrag meer heb je er ook gelijk pijp in liggen en heb je veel meer flexibiliteit. Als je dan bijv. op een bepaalde plaats geen UTP meer nodig hebt maar COAX dan kun je dit gewoon vervangen.

De lengte maakt niet zoveel uit bij UTP niet zo heel veel uit aangezien die kabel niet zo zwaar is (dat maakt immers het trekken van een kabel zwaar). Houd er alleen wel rekening mee dat je niet te veel bochten in de buis maakt, het liefst zelfs maximaal 2 en geen scherpe bochten (dus maximaal haaks). En mocht je later kabels gaan trekken, kleine tip. Doe het altijd met zijn tweeën.

Ik heb hier 4x Cat6 kabels in één 3/4 pijp liggen. Past er precies in, mits je niet te scherpe bochten maakt en goed invoert.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

TNW schreef op zondag 27 april 2014 @ 15:11:

6a
ja, 3/4e, ook loze leidingen leggen voor de toekomst.
net zo lang als de max afstand van een utp kabel.. Maar zonder rare bochten kom je een heel eind.
ja, met moeite. ik zou 3/4e nemen, daar kunnen er met gemak 3 in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Als je niet teveel kabels in 1 buis gaat trekken is 5/8 ook voldoende. Ik heb standaard 5/8 pvc buizen en in de woonkamer heb ik er COAX (koka799 is al 7mm) , CAT5e (zat er al in tbv telefoon) en CAT6 doorheen getrokken. Het past allemaal precies :).

Als je de kans heb kan je natuurlijk wel gelijk 3/4 pvc buizen kopen aangezien de prijs het verschil niet zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:43
MeltedForest schreef op maandag 28 april 2014 @ 08:52:
Als je niet teveel kabels in 1 buis gaat trekken is 5/8 ook voldoende. Ik heb standaard 5/8 pvc buizen en in de woonkamer heb ik er COAX (koka799 is al 7mm) , CAT5e (zat er al in tbv telefoon) en CAT6 doorheen getrokken. Het past allemaal precies :).
Zeker geen bochten dan, want anders krijg je die er echt niet alle 3 doorheen.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Met meer dan 1 bocht is KOKA 799 plus een CAT6 kabel al hopeloos om door een 5/8 buis te krijgen.
Zeker als er een stuk(of helemaal) van die geribbelde flexibele buis is.
Heb je de keus, ga dan voor 3/4 gladde buis!

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ik heb door de rest van het huis KOKA799 liggen + CAT6 in een enkele standaard pvc buis. Was wel wat moeite maar het past wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
MeltedForest schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:48:
Ik heb door de rest van het huis KOKA799 liggen + CAT6 in een enkele standaard pvc buis. Was wel wat moeite maar het past wel!
5/8 en 3/8 zijn allemaal standaard net als duimen pijp enz.

Maat als je de keus hebt gewoon lekker 3/4 in de muur, beter nu een grotere buis erin dan later te zitten klooien.
Ben(V) schreef op maandag 28 april 2014 @ 12:25:
Met meer dan 1 bocht is KOKA 799 plus een CAT6 kabel al hopeloos om door een 5/8 buis te krijgen.
Zeker als er een stuk(of helemaal) van die geribbelde flexibele buis is.
Heb je de keus, ga dan voor 3/4 gladde buis!
Gebruik ook inderdaad geen flexibele buis. Dit is een ellende met kabels trekken, maak de bochten netjes met een buig veer en gebruik flex alleen maar als het ECHT niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

chickpoint schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:39:
Gebruik ook inderdaad geen flexibele buis. Dit is een ellende met kabels trekken, maak de bochten netjes met een buig veer en gebruik flex alleen maar als het ECHT niet anders kan.
Daar sluit ik mij bij aan. Die ribbeltjes bij de flex bochten lijken onschuldig, maar kunnen je vreselijk in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
ik heb twee keer cat 6 (stug) door een standaard buis getrokken, dit ging prima. Heb het ook alleen geprobeerd, dit ging echter voor geen meter. Op het laatste stukje vaak helemaal vast. Met z'n 2-en nog eens geprobeerd en toen ging het vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
frankwopereis schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:45:
[...]

Daar sluit ik mij bij aan. Die ribbeltjes bij de flex bochten lijken onschuldig, maar kunnen je vreselijk in de weg zitten.
Hier kan ik mij bij aansluiten.
Het leek mij zo ideaal: flexibele buis vanaf rol dus geen aanzetten die los kunnen gaan.
Maar 15 meter utp door flexibele buis (en meerdere bochten in mijn aanbouw trekken bleek geen pretje.

Een goede trekveer doet trouwens ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met flexibele buis is het inderaad een ramp. Als de leiding teveel kan bewegen trek je eerder de bochten strakker dan dat je de kabel door de leiding trekt. Wanneer het dan ook nog eens blijft hangen achter zo'n richeltje kan het echt extreem vast komen te zitten en moet je weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja het is ook en kwestie van wat geluk hebben. Soms gaan die twee kabels om elkaar heen draaien en kan de boel muurvast komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt helemaal, ervaring en brute kracht telt ook nog mee. Je wil hard genoeg trekken om de kabels vooruit te krijgen, maar niet zo hard dat ze beschadigen. Afhankelijk van de kabel kan deze redelijk veel hebben dus dan is het handig om sterk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Laatst online: 19:33
Waarom gebruik je geen flexibel buis met al cat6 kabel in? Is toch veel gemakkelijker dan de kabel er achter af in te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Stijnb_ schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 19:10:
Waarom gebruik je geen flexibel buis met al cat6 kabel in? Is toch veel gemakkelijker dan de kabel er achter af in te trekken?
Die mogelijkheid heb je nou eenmaal niet altijd, vooral niet als je het laat doen..

Maare misschien weer eens iets meer on topic?

Samenvatting van de buizen discussie:
3/4e aanleggen mogelijk? > doen!
5/8e alleen mogelijk? > gaat ook wel redelijk maar past toch een kabeltje minder in
flexibele kabel bij voorkeur niet doen i.v.m. de ribbels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
frankwopereis schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 20:37:
[...]

Die mogelijkheid heb je nou eenmaal niet altijd, vooral niet als je het laat doen..

Maare misschien weer eens iets meer on topic?

Samenvatting van de buizen discussie:
3/4e aanleggen mogelijk? > doen!
5/8e alleen mogelijk? > gaat ook wel redelijk maar past toch een kabeltje minder in
flexibele kabel bij voorkeur niet doen i.v.m. de ribbels.
Als je het laat doen? Hier in België gebruikt iedere elektrotechnieker toch echt flexibel met een een kabel in de flexibel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Ja, omdat het makkelijker is om aan te leggen. Bij het trekken van kabels is een flexibele buis echt geen pretje. Vandaar dat ze ook te koop zijn met de kabels er al in :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Stijnb_ schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:06:
[...]

Als je het laat doen? Hier in België gebruikt iedere elektrotechnieker toch echt flexibel met een een kabel in de flexibel hoor.
Klant is koning! als jij een vaste buis wil dan krijg je een vaste buis, wil de installateur dit niet doen>> andere zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:01

M2M

medicijnman

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EHSAqPKrcsdQxHdiQUSPBiIG/medium.jpg

- 12 poorts patch kast richting Cat 5e opbouw / cat6 inbouw doosjes in elke kamer van het huis (muv toilet en badkamer)
- UPS
- Pfsense router / firewall in het zwarte wyse doosje
- simpel TPlink AP
- 16 poort switch

Ps. wat een klotewerk om al die prutsdraadjes in zo'n patchdoos te drukken. Inclusief strippen toch al gauw een dik uur werk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
Strippen? Aders bloot leggen? Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp...

Je haalt 2cm van de buitenste mantel al, je legt de draadjes op de goed volgorde (en zoveel mogelijk getwist laten, pas het allerlaatste beetje trek je de paren uit elkaar) met plastic en al op de blokjes, even aandrukken met de dogger / LSA tang en je bent klaar. Hoeft geen minuut per kabel te duren?

Alleen als er folie of vlechtwerk bij in zit moet je wat meer werk doen, maar dan nog kom je lang niet aan de 5 minuten per kabel :)

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 30-04-2014 07:12 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 14:42
@MTM

Ik zie dat je een oude adapter op de cisco EPC gebruikt.
Die gaat gegarandeerd een keer kapot!

Als ik jouw was zou ik even langs een UPC winkel gaan o.i.d.
Preventief een nieuwe adapter halen! :) (gratisch)
(hebben ze bijna altijd op voorraad daar)

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

tellavist schreef op woensdag 30 april 2014 @ 12:47:
@MTM

Ik zie dat je een oude adapter op de cisco EPC gebruikt.
Die gaat gegarandeerd een keer kapot!

Als ik jouw was zou ik even langs een UPC winkel gaan o.i.d.
Preventief een nieuwe adapter halen! :) (gratisch)
(hebben ze bijna altijd op voorraad daar)
Hij is al een keer gesneuveld, maar er zit momenteel een nieuwe adapter op die iets meer vermogen kan leveren dan de oude. Blijkbaar werd het de adapters toch iets te veel na de beruchte firmwareupdate.

@paul:
Ja mantel strippen, draadjes ontvlechten en tussen de blokjes door drukken en dan nog eens met zo'n tang er echt in drukken. Elke drie draadjes is het puntje van die tang weer krom... Maar het zit :) en zolang het werkt ben ik tevreden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:08

BCC

Een klein beetje afwasmiddel op de overgang van de trekveer naar de kabels doet ook wonderen trouwens. Net als een mannetje extra: 1 voert, de ander trekt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

M2M schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:02:
[...]
Ja mantel strippen, draadjes ontvlechten en tussen de blokjes door drukken en dan nog eens met zo'n tang er echt in drukken. Elke drie draadjes is het puntje van die tang weer krom... Maar het zit :) en zolang het werkt ben ik tevreden.
Dan moet je een betere tang kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
fast-server schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 23:04:
[...]

Klant is koning! als jij een vaste buis wil dan krijg je een vaste buis, wil de installateur dit niet doen>> andere zoeken.
Maar waarom in godsnaam wil je nog een vaste buis.
Ik ben zelf elektrotechnieker en wij gebruiken nooit meer vaste buis gewoon flexibel nemen met de nodige kabel er al in. En als je zelf nog kabel moet er in trekken neem dan een maat groter 25mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 18:16

Totaalgeflipt

De enige echte

Vaste pijp is gewoon flexibeler. Zeker voor in de toekomst. Gewoon direct 19mm laten aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Stijnb_ schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:22:
[...]

Ik ben zelf elektrotechnieker en wij gebruiken nooit meer vaste buis gewoon flexibel nemen met de nodige kabel er al in. En als je zelf nog kabel moet er in trekken neem dan een maat groter 25mm?
Tja dat is nu net het probleem met alles in de bouw.
Alleen het gemak van de bouwer is van belang, dat de gebruiker er later niet blij mee is kan ze niets schelen.
Met hetzelfde argument kun je net zo goed kabel nemen en geen buis.
Flexibele buis sucks!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Waarom? Nou, vrij simpel..... De kabel die al in die buis zit gaat verouderen. Over een paar jaar wil je er een andere kabel in hebben. Cat8 of Cat10 ofzo. Dan ben je door die elektrotechnieker dik genaaid met die flexibele buis......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Ik ben zelf elektrotechnieker en wij gebruiken nooit meer vaste buis gewoon flexibel
Ga dan alsjeblieft eens heel snel failliet?

Dat is echt zó ontzettend kut namelijk, als je die kabel ooit zou willen vervangen om welke reden dan ook want je krijgt zoiets er dus echt van je levensdagen niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Eruit is niet zo'n probleem, erin is juist problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als de oude kabel er nog in zit kun je de nieuwe daar aan vastknopen, en dan een nieuwe er door trekken. Maar ben het eens met de mening, flexibel is idd vervelend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GioStyle schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:39:
Eruit is niet zo'n probleem, erin is juist problematisch.
Ik heb laatst nog ondervonden dat eruit ook onmogelijk is. Nieuwbouwhuis van m'n ouders, flexibele buis met coax erin. (Goeie coax, dat dan tenminste wel.) Dachten we eruit te halen en een cat5 er naast te trekken. Nou mooi dat dat niet gelukt is; die kabel zat muurvast en brak in plaats van eruit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Het probleem van de flexibele buis is dat de wand ook erg dun is, er zit zo een scheurtje of barstje in (helemaal als deze in de zon gelegen heeft of al iets ouder is)
Door dit lek kan dan "lekker" het cement of gips naar binnen met de nodige gevolgen van dien...

Het is jammer dat de branche zich zo verlaagd heeft ten gunste van hun eigen gemak, toen ik mijn MTS-E opleiding deed was flexibel zwaar uit den boze >> zelf buigen en lijmen is en blijft de enige goede manier!
Als je dit niet goed kon doen>> gezakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Zojuist op de zaak maar eens begonnen om de meterkast eens op te ruimen. Na 6 jaar heb ik nooit tijd gehad om dit te doen.

Het was écht een bende wat de vorige eigenaar had achter gelaten. Er was een tweede ISRA punt aangelegd wat als 'patchkast' fungeert. De kabels komen allemaal in de meterkast binnen, en zijn niet gelabeld. Als er toevallig een kabel gemarkeerd is met iets, is het niet te lezen (vervaagd). Gelukkig zijn het maar een stuk of 20 aansluitingen in heel het pand.

Vanavond eerst maar eens de kabels die niet in gebruik zijn, weg gehaald. Stekkertjes aan de telefoonkabels geschoten en direct op de telefooncentrale aangesloten (het ISRA punt ertussenuit gesloopt). Een paar kabels voorzien van een labeltje, de kabels waar ik bij toeval achter kwam welke het waren en de basisstations voor de handset telefoons maar een net plekje gegeven in de meterkast.

Volgende stap is het zoeken van een patchpaneeltje, en daar alle kabels op aan te sluiten. Het modem verhuizen naar de meterkast en alles netjes labelen en afwerken komt daarna aan bod.

Ik heb vorige week een RJ45 testertje van DX.com binnen gehad. Lijkt prima te werken en zal de klus (kabels traceren en markeren) wat makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
[...]

Ik heb zelf ook inderdaad in de elektrotechniek gezeten maar ik ken geen enkel bedrijf wat op de bouw met flex werkt. Het zelfde als dat in Duitsland het was toegestaan om kabels direct in de muur gesmeerd mochten worden (weet overigens niet of dat nog steeds zo is). Het is inderdaad bij de aanleg zeer praktisch, maar of je er later iets mee opschiet is weer een ander verhaal.

Gebruik ook geen zeep op je kabels, is inderdaad bij het trekken heel praktisch maar later zit je dan ook weer met de gebakken peren aangezien dit nog wel eens vast wil gaan koeken. Het is niet voor niets dat ze speciaal glijmiddel hebben voor kabels ;)

Ook zou ik geen 25 mm buis gebruiken. Er kunnen inderdaad wel meer kabels in maar de buig radius word ook een flink stuk groter wat dus betekend dat je meer uit je muur moet gaan hakken. Maar dat is ieder voor zich.

[ Voor 9% gewijzigd door chickpoint op 01-05-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

pryth schreef op woensdag 30 april 2014 @ 22:14:
Ik heb vorige week een RJ45 testertje van DX.com binnen gehad. Lijkt prima te werken en zal de klus (kabels traceren en markeren) wat makkelijker maken.
Heb je een link? Wil ook wel zo'n ding.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmmm allemaal meterkasten. Bij ons komt het binnen in de woonkamer. :+ Binnenkort nieuwe router dus het word nette woonkamer kastje afwerking.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Wel jammer dat je alleen foto's mag posten over je LAN afwerking thuis.

We zijn druk bezig om alle kabels bij ons in de winkel te vervangen voor CAT7 en af te werken in de patchkast. Samen met een HDMI matrix zodat alle tv toestellen hetzelfde beeld kunnen geven enz.
Best een leuk project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Borromini schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:38:
[...]

Heb je een link? Wil ook wel zo'n ding.
Klik hoe moeilijk kan het zijn :P

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Totaalgeflipt schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:05:

We zijn druk bezig om alle kabels bij ons in de winkel te vervangen voor CAT7 en af te werken in de patchkast. Samen met een HDMI matrix zodat alle tv toestellen hetzelfde beeld kunnen geven enz.
Best een leuk project
Ik houd je niet tegen om het te posten, wellicht iets off topic, maar er wordt al zo weinig gepost..
Desnoods open je een eigen topic en doe je even een linkje ;) Ik vind het wel leuk om te zien:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

frankwopereis schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:03:
[...]

Ik houd je niet tegen om het te posten, wellicht iets off topic, maar er wordt al zo weinig gepost..
Desnoods open je een eigen topic en doe je even een linkje ;) Ik vind het wel leuk om te zien:)
Zo is het ook.
Het ziet er op dit moment nog zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/9jcmu14vd/Patchkast.jpg

Hebben op dit moment 10 kabels aangelegd via de kabelgoot boven het systeem plafond. Wat een rot werk |:(

Nog een stuk of 40 te gaan denk ik :)

Het ziet er nog niet zo netjes uit maar daar gaan we nog mee bezig 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Totaalgeflipt op 01-05-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb bij het leggen van m'n laminaatvloer een netwerkkabel onder de vloer doorgelegd naar m'n TV hoek. Heb namelijk geen loze leiding daar naar toe lopen.

Baal nu alleen ontzettend dat ik niet nog een netwerkkabel heb gelegd |:( , kom er nu eigenlijk eentje te kort (voor als ik met m'n laptop op de bank zit). Binnenkort maar even kijken of ik nog eentje door de leiding kan trekken waar nu ook al een coax kabel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Altijd handiger om te horen van een koper die effectief tevreden is over wat hij aangeschaft heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Borromini schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:54:
[...]

Altijd handiger om te horen van een koper die effectief tevreden is over wat hij aangeschaft heeft :)
Heb zelf zo'n ding gekocht bij allekabels en dat werkt goed. Wat wil je nog meer reviews van 100 man of zo

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat doet het ding precies dan? Kijken of alle draadjes stroom geleiden? Of kijkt hij ook naar de goede volgorde etc?

Als hij alleen dat eerste doet dan is het vrij nutteloos, dat merk je gauw genoeg. En zo snel gaat een individuele ader in een netwerkkabel niet kapot. Tenzij je hem langs een scherpe rand schaaft ofzo.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

ThinkPadd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 15:23:
Ik heb bij het leggen van m'n laminaatvloer een netwerkkabel onder de vloer doorgelegd naar m'n TV hoek. Heb namelijk geen loze leiding daar naar toe lopen.

Baal nu alleen ontzettend dat ik niet nog een netwerkkabel heb gelegd |:( , kom er nu eigenlijk eentje te kort (voor als ik met m'n laptop op de bank zit). Binnenkort maar even kijken of ik nog eentje door de leiding kan trekken waar nu ook al een coax kabel in zit.
Wat denk je van een switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

ThinkPadd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:57:
Wat doet het ding precies dan? Kijken of alle draadjes stroom geleiden? Of kijkt hij ook naar de goede volgorde etc?

Als hij alleen dat eerste doet dan is het vrij nutteloos, dat merk je gauw genoeg. En zo snel gaat een individuele ader in een netwerkkabel niet kapot. Tenzij je hem langs een scherpe rand schaaft ofzo.
normaliter kijken of je kabel stroom geleid, en in de goede volgorde geknepen is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kan niet, ik wil m'n router daar neer zetten. M'n modem en switch staan in de meterkast, dus heb 2 kabels nodig (1tje heen, 1tje terug).

Anders had een switch gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Pierre61 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 16:10:
[...]

Heb zelf zo'n ding gekocht bij allekabels en dat werkt goed. Wat wil je nog meer reviews van 100 man of zo
Wat minder happen mag ook wel. Je hoeft niet te antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

ThinkPadd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:46:
[...]

Kan niet, ik wil m'n router daar neer zetten. M'n modem en switch staan in de meterkast, dus heb 2 kabels nodig (1tje heen, 1tje terug).

Wat gaat er over de lan kabel die er nu ligt dan?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En kan je de switch niet naar je woonkamer verhuizen en een router in de plaats zetten? Mijn broer heeft ook maar één netwerkaansluiting in z'n woonkamer (en dat is een huurappartement dus draden trekken is er niet bij), dat hebben we netjes opgelost met een switch (en VLANs voor de digitale TV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Laatst online: 18-09 10:45
ThinkPadd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 19:46:
[...]

Wil je dat voor de wifi verbinding of ergens anders voor? Anders kan je ook een acces point met switch daar plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En elke router is eenvoudig te herconfigureren als switch/AP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Laatst online: 18-09 10:45
Ja maar dan heeft die een extra router nodig. Tenzij dat modem ook kan routeren. Maar dat moet je ook maar willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
CyBeR schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:36:
[...]

Ga dan alsjeblieft eens heel snel failliet?

Dat is echt zó ontzettend kut namelijk, als je die kabel ooit zou willen vervangen om welke reden dan ook want je krijgt zoiets er dus echt van je levensdagen niet meer uit.
Heb gezien dat in Nederland nog vaste buis word gebruikt. Maar in België wordt altijd flexibel gebruikt. En wij krijgen wel nog onze kabel vlot door de flexibels hoor. Gewoon het ijzeren trek draadje gebruiken. En soms wat zeep en gaat er goed door hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Borromini schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:15:
En elke router is eenvoudig te herconfigureren als switch/AP :)
Als ThinkPad zijn TV signaal over de lan kabel gaat, dan zal hij managed switches moeten gebruiken aan beiden kanten om zowel netwerk vlan en zijn IPTV vlan over 1 kabel te sturen. Als er nu al alleen netwerk over gaat, dan is een switch bij de TV voldoende.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 19:44
@thinkpad

Je hebt niet de mogelijkheid van een kruipruimte onder de vloer? Kabel is dan zo getrokken en precies zoals jij het wil. ( waarschijnlijk had je hier zelf ook al aan gedacht)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

albino71 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 00:26:
[...]

Als ThinkPad zijn TV signaal over de lan kabel gaat, dan zal hij managed switches moeten gebruiken aan beiden kanten om zowel netwerk vlan en zijn IPTV vlan over 1 kabel te sturen. Als er nu al alleen netwerk over gaat, dan is een switch bij de TV voldoende.
IPTV en netwerk hoeft tegenwoordig bij KPN glasvezel al niet meer gescheiden te worden. Ik weet niet hoe dat zit met de andere aanbieders..
Als ik de TV loskoppel en er een PC aan hang kan ik gewoon internetten en andersom TV kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
shure-fan schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 01:17:
@thinkpad

Je hebt niet de mogelijkheid van een kruipruimte onder de vloer? Kabel is dan zo getrokken en precies zoals jij het wil. ( waarschijnlijk had je hier zelf ook al aan gedacht)
Bovenste verdieping van een 4-laags appartement :P Gaat hem niet worden.

Geen TV via netwerk, alleen een mediaspeler zit er nu op aangesloten. Maar ik wil m'n router daar plaatsen ivm WiFi bereik op 5Ghz.

Heb er nog aan gedacht om de kabel te 'splitten' (zodat het een 2x 100Mbit kabel is ipv Gigabit), maar dan heeft een 5Ghz router ook niet zoveel zin meer :p Modem laten routeren, dat nooit! :X (Ziggo Ubee).

Ik ga wel kijken of ik een kabel kan trekken. Bedenk me net dat ik aan de andere kant van de kamer ook nog een telefoonaansluiting + leiding heb waar ik niks mee doe. Misschien die kabel eruit trekken.

Of de nieuwe router als accespoint gebruiken en de huidige router laten staan. Heb ik ook gelijk een switch op de plek van die nieuwe router.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 02-05-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

ThinkPadd schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 08:37:
[...]

Bovenste verdieping van een 4-laags appartement :P Gaat hem niet worden.

Geen TV via netwerk, alleen een mediaspeler zit er nu op aangesloten. Maar ik wil m'n router daar plaatsen ivm WiFi bereik op 5Ghz.

Heb er nog aan gedacht om de kabel te 'splitten' (zodat het een 2x 100Mbit kabel is ipv Gigabit), maar dan heeft een 5Ghz router ook niet zoveel zin meer :p Modem laten routeren, dat nooit! :X (Ziggo Ubee).

Ik ga wel kijken of ik een kabel kan trekken. Bedenk me net dat ik aan de andere kant van de kamer ook nog een telefoonaansluiting + leiding heb waar ik niks mee doe. Misschien die kabel eruit trekken.

Of de nieuwe router als accespoint gebruiken en de huidige router laten staan. Heb ik ook gelijk een switch op de plek van die nieuwe router.
Je kan dan toch gewoon een switch of een router plaatsen aan het einde van je kabel en dan naar je verschillende devices?

edit:
Ohw wacht...ik snap 'm al denk ik.

Je gaat van de meterkast (Ziggo) met 1 kabel onder je vloer door, naar je router, van daar wil je weer terug naar de meterkast voor andere zaken (NAS of zo).

Waarom dan niet even een routertje in de meterkast, daarmee naar de rest van je huis.
Dan je wifi router in de woonkamer. klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door albino71 op 02-05-2014 15:13 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Stijnb_ schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 00:11:
[...]

Heb gezien dat in Nederland nog vaste buis word gebruikt. Maar in België wordt altijd flexibel gebruikt. En wij krijgen wel nog onze kabel vlot door de flexibels hoor. Gewoon het ijzeren trek draadje gebruiken. En soms wat zeep en gaat er goed door hoor.
Zeep -O-

Zeep is echt kut, dat hard uit. dan krijg je naast dat de kabels er kut in gaan ook nog eens kut uit.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Gewoon talkpoeder gebruiken!

Benodigdheden:
1). Talkpoeder
2). Stofzuiger
3). Setje extra handjes (indien mogelijk, is wel makkelijker)

Stappen:
1). Gooi het talkpoeder in de buis
2). Houd aan de andere kant van de buis de stofzuiger, op deze manier wordt het talkpoeder helemaal door de buis verspreid (als er talkpoeder uit komt >> stofzuiger uitzetten!)
3). Kabel invoeren

Klaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 02-05-2014 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

albino71 schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 00:26:
[...]

Consumentenspul zoals een TL-WR1043ND of een WNDR3700 ondersteunt netjes VLAN. Ik heb hier zelf zo'n netwerkje draaien.

Weliswaar onder OpenWrt - niet met de stock firmware :). Helemaal geen managed switches nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Router is binnen. Heb hem nu gewoon als accespoint ingesteld, en laat de WRT54GL z'n router taken doen. De WDR3600 hangt via een Gbit switch aan de WRT54GL, dus onderling praat alles gewoon Gbit :) Haal ook netjes de nieuwe 30/3 snelheden van Ziggo over WiFi.

Kan nu met 13-15MB/s naar m'n NAS schrijven _/-\o_ (laptop geeft 300Mbps connection rate aan). Stuk beter dan de karige 2MB/s wat ik eerst haalde. En als het nodig is dan pak ik een kabel en gaat het nog vele malen sneller.

pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 doet het dus prima. Alleen irritant dat het ding voor elke scheet wil rebooten |:(

Situatie is nu zo:
Ziggo Ubee > WRT54GL > Gbit switch (TP-Link 5p) > WDR3600

[ Voor 89% gewijzigd door ThinkPad op 07-05-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@hierboven, yup TP-LINK is goedkoop, maar een redelijk nadeel is telkens reboot, meestal 1 geluk 1x instellen daarna niet al te veel in het kastje zitten :*) .

Hierbij mijn nette lan

De router Asus RT-AC66U (mijn ervaring) firmware:Tomato Version 1.28 by shibby
Afbeeldingslocatie: http://got.2510.nl/nette_lan_2014/thumbs/IMG_0001.jpg
Samknows leer hier de ervaring ervan
Afbeeldingslocatie: http://got.2510.nl/nette_lan_2014/thumbs/IMG_0002.jpg
Patch kastje met veel kabels en een switch
Afbeeldingslocatie: http://got.2510.nl/nette_lan_2014/thumbs/IMG_0003.jpg

Netwerk tekening
Afbeeldingslocatie: http://got.2510.nl/nette_lan_2014/thumbs/IMG_0004.jpg

Patchpanel (waar alle 24 poorten zich bevinden)
Afbeeldingslocatie: http://got.2510.nl/nette_lan_2014/thumbs/IMG_0005.jpg

Sinds kort een Pi erbij hangen voor SNMP gegevens
Afbeeldingslocatie: http://cacti.2510.nl/cacti-export/cacti-ftp-temp/graphs/graph_76_1.png
Afbeeldingslocatie: http://cacti.2510.nl/cacti-export/cacti-ftp-temp/graphs/graph_60_1.png
Afbeeldingslocatie: http://cacti.2510.nl/cacti-export/cacti-ftp-temp/graphs/graph_75_4.png

[ Voor 45% gewijzigd door RobbyTown op 07-07-2014 19:59 . Reden: Kleine update SNMP erbij gezet ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-07 18:59
Zijn er nog Tweakers met leuke plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

hylke94 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 13:42:
Zijn er nog Tweakers met leuke plaatjes?
En jij :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
Helaas, ik heb hier alleen een zootje kabels met een switch en een routertje (qua netwerk) achter mijn monitors ;). Het was ook ooit eens netjes, maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Inmiddels draait alles al enige tijd naar behoren.
Dit is het eind resultaat

Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/l2ofq659d/IMAG0897.jpg Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/sowt1bcpt/IMAG0898.jpg Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/mcm957z1d/IMAG0899.jpg Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/5sokiz9r5/IMAG0900.jpg Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/z6kaykcgx/IMAG0901.jpg Afbeeldingslocatie: http://s24.postimg.org/srla1w5r5/IMAG0902.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
En dat staat bij jou thuis? :o Je doet je nick eer aan :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Paul schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:21:
En dat staat bij jou thuis? :o Je doet je nick eer aan :+
Nee dat is niet thuis, een stukje terug in dit topic stond dit.
Totaalgeflipt schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:05:

Best een leuk project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je meent het :+ :> ;) En ondanks zijn eigen "Wel jammer dat je alleen foto's mag posten over je LAN afwerking thuis." toch posten :P

Zelf kwalificeer ik helaas niet meer voor het topic, ik heb alleen het hoognodige bekabeld en geen patchpaneel of doosje te bekennen :X Ik zou hooguit het audiomeubel kunnen posten (daar zit het gros van de ethernet-aansluitingen :P ) want dat is redelijk afgewerkt, maar niet goed genoeg naar mijn zin om het hier te durven posten :/

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Paul schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 21:02:
Je meent het :+ :> ;) En ondanks zijn eigen "Wel jammer dat je alleen foto's mag posten over je LAN afwerking thuis." toch posten :P
Ja ach, kijk begrijp wel dat het niet leuk is als je gewoon een patchkast ziet met alleen maar patchpanelen en switches, maar hier zit wel iets meer in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

hylke94 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 15:01:
[...]

Helaas, ik heb hier alleen een zootje kabels met een switch en een routertje (qua netwerk) achter mijn monitors ;). Het was ook ooit eens netjes, maar...
Ik zou zeggen blader door dit topic, doe inspiratie op. Bijna vakantie ik zou zeggen aan de slag en post de pics :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
RobbyTown schreef op zondag 29 juni 2014 @ 20:30:
[...]

Ik zou zeggen blader door dit topic, doe inspiratie op. Bijna vakantie ik zou zeggen aan de slag en post de pics :Y)
Ik heb vanaf vandaag idd vakantie, maar het andere benodigde onderdeel is geld... En laat ik hier nou niet zo veel van over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
De meeste mensen hier trekken vooral veel kabels en leggen patchpanelen aan en zo, maar dat is geen vereiste lijkt me :) Met wat tiewraps of binddraad kom je ook een heel eind :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:21
Kabels trekken? Ik was van plan met mijn huidige tuin verbouwing twee kabels naar mijn schuurtje te trekken voor aansturing van domotica. Maar heb daar toch maar vanaf gezien... maar binnenkort wel mijn meterkast weer wat netter inrichten met een mooie kabelgoot.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
Afgelopen tijd ook hier de boel maar eens op orde gebracht. Her en de in huis was alles in de loop der jaren afgewerkt op meerdere switches. Ik heb alle kabels doorgetrokken van de (te kleine) meterkast naar de kelder en de te korte kabels gelijk vervangen door nieuwe kabels.
Afgelopen week is eindelijk de glasvezel binnengebracht, zou alleen nog moeten wachten tot augustus voor (gratis) monteur zou komen om e.e.a. af te werken. Het aansluitpakket had ik inmiddels al gekregen, dus wachten op de monteur? No way.

Zie hier het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.trekkerslep.info/netduino/netwerk.jpg

Installatie bestaat nu uit 2xNetgear GS724T, Fritzbox 7490(Ook in gebruik als DECT centrale) en een APC UPS (niet zichtbaar op de foto) om in ieder geval de telefonie en laptop nog ff in de lucht te houden bij spanningsuitval.
Gelijk maar even de tijd genomen om de kabels te labellen en alle aansluitingen netjes in een Excelbestand te verwerken, resultaat hangt geplastificeerd in de tekeninghouder.
(Je moet toch wat doen als je noodgedwongen ff thuis komt te zitten ivm gebrek aan werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Voederbietel schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:44:
Afgelopen tijd ook hier de boel maar eens op orde gebracht. Her en de in huis was alles in de loop der jaren afgewerkt op meerdere switches. Ik heb alle kabels doorgetrokken van de (te kleine) meterkast naar de kelder en de te korte kabels gelijk vervangen door nieuwe kabels.
Afgelopen week is eindelijk de glasvezel binnengebracht, zou alleen nog moeten wachten tot augustus voor (gratis) monteur zou komen om e.e.a. af te werken. Het aansluitpakket had ik inmiddels al gekregen, dus wachten op de monteur? No way.

[afbeelding]

Installatie bestaat nu uit 2xNetgear GS724T, Fritzbox 7490(Ook in gebruik als DECT centrale) en een APC UPS (niet zichtbaar op de foto) om in ieder geval de telefonie en laptop nog ff in de lucht te houden bij spanningsuitval.
Gelijk maar even de tijd genomen om de kabels te labellen en alle aansluitingen netjes in een Excelbestand te verwerken, resultaat hangt geplastificeerd in de tekeninghouder.
(Je moet toch wat doen als je noodgedwongen ff thuis komt te zitten ivm gebrek aan werk.)
Netjes gemaakt alleen vanwaar 2x 24 poorts? Heb je echt zoveel aansluitingen? Dacht dat ik met 1x 24 poorts aardig groot was opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 15:05
Beetje uit de hand gelopen hobby, heb her en der extra aansluitingen zitten, zodat ik zoveel mogelijk bekabeld kan aansluiten ipv draadloos. Ik heb ook voor m'n werk veel data-bekabeling aangelegd en het was dus een fluitje van een cent om even een paar reserve aansluitingen te leggen.
(Beter mee verlegen als om verlegen)
Voordeel is dat ik nu voor test doeleinden en "mobiele netwerkapparatuur" ruim voldoende aansluitingen beschikbaar heb.
Voordeel is wel dat ver in onze jaren 50 woning overal houten vloeren zitten, dus kon overal redelijk eenvoudig komen met extra kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Voederbietel schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:44:

[afbeelding]

Ziet er netjes uit hoor, mooi! Zie dat jij ook glasvezel heb van KPN. Heb ik ook alleen ik heb nog die Experiabox V8 van KPN er hangen :/ Heb wel gelijk WIFI daarvan uit gezet en dan met een kabel van een meter mijn eigen router er aan gehangen. Die moest helaas in "brug-modus" omdat ik anders dubbele NAT en DHCP kreeg in huis. Hierdoor regelt de Experiabox dus nog veel in huis en gebruik ik alleen WIFI van mijn eigen router. Wil dit graag anders. Zie dat jij geen Experiabox heb, mag ik vragen hoe jij t aangesloten heb dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:55
Een managed switch kan de vlan's afwerken, waardoor het de taak van de experiabox overneemt.
Volgens mij kan elke managed switch dit.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Op http://netwerkje.com/ staat daar behoorlijk veel uitleg over :) Mocht ik zelf ooit nog glasvezel krijgen (en vast zitten aan KPN :P ) dan wordt het ook zoiets, want wat je met die Expirabox allemaal kunt, en vooral wat je er niet mee kunt, bah... Ben een Tweaker, geen thuisgebruiker :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Er zijn ook een één of meerdere Tweakblog postings aan besteed door een medetweaker hier met heel veel uitleg erover :)

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 19-07-2014 02:25 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]