Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 28 Laatste
Acties:
  • 859.153 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
The Fatal schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 01:53:
dat zijn aardig wat groepen...
flinke farm?
Valt mee. Opa en oma wonen ook thuis. Deze meterkast voedt 2 gezinnen (2 onder 1 kap woning). De derde kast verspreidt de stroom naar de bijgebouwen/stallen/schuren. In de schuren en stallen zijn aparte meterkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:06
Afgelopen weekend de laatste hand gelegd aan mijn LAN netwerk. Alles van de ISP hangt bij in de kast, de kabels zijn wat gebundeld. Enkel nog een draadgoot voor die kabelbundel, en het is af :)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2s97v9u.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/1fb57c.jpg
Heb me even uitgeleefd met het Dymo-machientje. Die rode kabel moest de router bypassen, zodat onze settop-box een IP-adres van de ISP krijgt :)

En dan nog wat wandcontactdozen gehangen:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29nic90.jpg
Studeerkamer

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/rvaogi.jpg
Achter de TV

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/se7hgl.jpg
En de belangrijkste, aan de PC

Nu kan ik vredig netwerken zonder de nare gedachte dat mijn bits en bytes door een nachtmerrie van kabels worden gestuurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Keurig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Zeer netjes, zo netjes heb ik de patchkast in het clubhuis nog niet eens ingericht! Die durf ik hier nu nog niet te posten, maar gelukkig is dat niet thuis, dus hoort niet in dit topic. Eigen meterkast staat een paar pagina's terug.

[ Voor 47% gewijzigd door devino op 24-06-2013 18:00 ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
En ik dacht dat ik mn meterkastje netjes had afgewerkt... Mooi spul; als je de ruimte ervoor hebt zal het vast erg mooi werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nice afgewerkt, mooi bedacht alles op een houten plaat te maken alleen hoe steekt het in elkaar?

links boven gaat naar pachtpaneel en switch (router??)
links onder modem
rechts boven wireless
rechts onder ???

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Linksonder zit zijn modem. Voor IPTV heeft de ontvanger een IP van zijn ISP nodig. Daarvoor loopt het rode kabeltje direct naar het patchpaneel. Ik neem aan dat het apparaatje boven het modem een switch is. Een andere kabel (de groene) loopt naar de Linksys router. Deze zal het internet wel regelen. Vanaf de Linksys loopt nog een kabeltje (vanaf deze stap zit er pas een DHCP server in het netwerk) naar zijn switch. En van de switch naar het patchpaneel naar de wall outlets.

Lijkt moeilijk; maar is vrij simpel.

Linksonder: Modem
Linksboven: Switch
Rechtsboven: Router
Rechtsonder: Coax distributiesysteem? (labels zeggen TV)

[ Voor 10% gewijzigd door BlackWhizz op 25-06-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenTheys
BlackWhizz schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 13:37:
Linksonder zit zijn modem. Voor IPTV heeft de ontvanger een IP van zijn ISP nodig. Daarvoor loopt het rode kabeltje direct naar het patchpaneel. Ik neem aan dat het apparaatje boven het modem een switch is. Een andere kabel (de groene) loopt naar de Linksys router. Deze zal het internet wel regelen. Vanaf de Linksys loopt nog een kabeltje (vanaf deze stap zit er pas een DHCP server in het netwerk) naar zijn switch. En van de switch naar het patchpaneel naar de wall outlets.
Klopt als een bus!

Ik heb nog een oude modem (dus niet zo een all-in-one modem-router-switch-bak) van Telenet. De settop-box moet dmv dat kleine switchje en die rode kabel rechtstreeks op de Telenet-backbone worden aangesloten en dus een speciaal Telenet-adres (10.15x.x.x - 10.19x.x.x denk ik) krijgen.
De rest van de hosts op het LAN is via de grote switch verbonden met de router rechtsboven en krijgen hierdoor een lokaal adres uit de DHCP pool.

WiFi wordt niet vanuit deze kast uitgezonden omdat het signaal niet uit een betonnen kelder geraakt. Ik gebruik voorlopig een Time Capsule en een Airport Express als APs, en dat werkt goed genoeg.

Bedankt trouwens voor de complimentjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Wat is in deze foto (http://i39.tinypic.com/se7hgl.jpg) in dat 2e ding van rechts (vermoedelijk 1 usb poort en 2 lan poorten)?

En ik maar denken dat ik het eindelijk netjes voor elkaar had. Baas boven baas ;)

[ Voor 2% gewijzigd door BlackWhizz op 25-06-2013 21:18 . Reden: Links is iets anders als rechts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:48

Geckoo

Good news, everyone!

afaics van rechts naar links (das andersom) coax paneel (mannentje vrouwtje / radio / tv) 2x utp op 1 schildje en dan een combi van coax en utp en rest is stroom :)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenTheys
Geckoo schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 20:51:
afaics van rechts naar links (das andersom) coax paneel (mannentje vrouwtje / radio / tv) 2x utp op 1 schildje en dan een combi van coax en utp en rest is stroom :)
Dat klopt bijna, dus vlnr:
  • 3x netspanning
  • HDMI naar TV
  • Toslink naar receiver
  • 2x RJ45 Ethernet outlets
  • 2x coax
HDMI en Toslink zijn er omdat ik vroeger de PC als mediacenter gebruikte. Beeld en geluid gaan apart omdat de receiver geen HDMI ingangen heeft (oud), en 'ie is eigenlijk nog te goed om te vervangen.
Ondertussen hebben we een Samsung Smart dinges met een Plex-app, wat perfect werkt. Muziek van PC naar receiver gebeurt nu via Airplay. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Zo, de meterkast is weer netjes :) Vanavond alle loze kabels ook even gepatched :)

Afbeeldingslocatie: http://i404.photobucket.com/albums/pp125/Henkje1/DSCN4107.jpg

Wat kun je zien?
  • APC BackUPS BE-550GR
  • Netgear GS108 gigabit switch
  • Experia Box V8
  • Patch panel met 10 gepatchde kabels
Ik heb netwerkkabels naar 2 stallen liggen (meerdere kabels; waarvan als telefoon kabel gebruikt wordt). Ook in huis zijn er 4 kabels getrokken (oude telefoonkabels teruggetrokken en 2 netwerkkabels er weer heen).

Dit resulteert op een zeer stabiel gigabit netwerk :) Zeker als er in de toekomst een NAS komt voor zowel beveiliging van data als terrein is een beetje een snel LAN erg praktisch :) Alleen telefoons en mijn laptop zijn nog draadloos i.t.t. de 4 computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Maar 1 apparaat op je UPS aangesloten?

Wat is dat met die cinch / scart stekkers trouwens? Ik zie een decoder o.i.d. met infrarood oogje erop :P ?

En die andere kabels kunnen ook nog wel wat netter he, hangen nu nog redelijk grote lussen (linkerkant), en die rommelige kabel bij de rechterstekkerdoos / gasleiding.

Voedingskabel van je UPS kan bijv. nog in de kabelgoot etc etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik zal je eerst even de situatie uitleggen: Melkveebedrijf, 120 melkkoeien, 2 melkrobots. Deze melkrobots moeten 24/7 kunnen bellen bij eventuele storingen (meerdere melkingen achter elkaar mislukt etc). In een situatie van stroomuitval is het enige wat telt dat we kunnen bellen (dus de experiabox moet stroom houden en de switch stroom voor de stalpc internetverbinding). Daarom voedt de UPS alleen de Experia Box en switch (adapter zit in het onderste gaatje; APC snapt niet dat ze de stroomstekkers beter een kwartslag kunnen draaien).

De satellietschotel-ontvanger zie je op dat plankje staan. Daarvoor zit een IR oogje zodat we in huis kunnen zappen op verschillende plekken. Reden dat de satelliet ontvanger daar staat is dat we meerdere TV's hebben die van dezelfde schotel gebruik maken (er wordt hier alleen maar of in de keuken of in de huiskamer TV gekeken).

De kabelgoot wil helaas niets meer bij in (patchkabels besteld die wat aan de lange kant waren). Stekker van de UPS heb ik daarom ook maar wijzelijk er niet in gedrukt.

Dat van de satellietschotel ga ik niet meer aan werken. Het hangt daar mooi; voorlopig komt er toch niets meer in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Heb je een keer een echte test gedaan? Dus de hoofdschakelaar uitgezet, en kijken of alles (melkrobots etc...) nog werken? Ook of ze kunnen bellen? En werkt het bellen ook?

Simuleer een keer een situatie waarbij de melkrobot moet gaan bellen (bv. er zit geen koe in de stal), en net voordat dat gebeurd, gaat de stroom eraf (van het hele huis dus, met de hoofdschakelaar).

Je kan het beter nu testen, in een gecontroleerde omgeving, dan als het straks echt fout gaat, en het hele zooitje niet werkt.

Er is een reden waarom ik dat vertel, maar dat mag hier niet vermeld worden, anders lijkt het op een klets topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 28-06-2013 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 00:15

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Misschien hoort deze vraag hier niet thuis (kan iemand dan zeggen waar hij dan wel moet) Als ik een patchpaneel koop en ik ga alle kabels doortrekken naar dat paneel, kan ik ze dan later weer loshalen van het paneel? Of is het dan gewoon pech?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 11:45

Prx

Timmm030 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:18:
Misschien hoort deze vraag hier niet thuis (kan iemand dan zeggen waar hij dan wel moet) Als ik een patchpaneel koop en ik ga alle kabels doortrekken naar dat paneel, kan ik ze dan later weer loshalen van het paneel? Of is het dan gewoon pech?
Had inderdaad in een ander topic gemogen, maar het antwoord is dat je de kabel kunt afknippen en dan de losse draadjes zo uit de keystones kunt pulken. Op menig punchtool zit daar een handig haakje voor. :)

http://img.dxcdn.com/productimages/sku_19921_1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Prx op 28-06-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Haha dealextreme. Maar het kan dus wel?
Prx schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:31:
[...]

Had inderdaad in een ander topic gemogen, maar het antwoord is dat je de kabel kunt afknippen en dan de losse draadjes zo uit de keystones kunt pulken. Op menig punchtool zit daar een handig haakje voor. :)

http://img.dxcdn.com/productimages/sku_19921_1.jpg

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496075

Ja, je kan de aders er gewoon uit trekken en opnieuw punchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Mag je hier nou alleen netwerkdingen plaatsen of ook een patchast met servers erin?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Als je de TS leest kom je er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-06 15:39
Anoniem: 496075 schreef op zondag 30 juni 2013 @ 16:26:
Ja, je kan de aders er gewoon uit trekken en opnieuw punchen.
Let op -> keystones zijn naar mijn weten eigenlijk niet bedoeld voor hergebruik.
Op je LSA tool zit een haakje om aders op een LSA strook te "corrigeren" die kun je dan eruit halen en verleggen.

De keystones in mijn panel ( zie een paar posts hoger ) zijn bedoeld voor STP en alleen te monteren met een lompere tang dan een reguler RJ-45 puncher.... Ik kan je 1 ding verzekeren die keystones kun je never hergebruiken. Een "foutje" los je op met een kniptang en een verse keystone. vandaar dat je altijd extra keystones koopt en zo ook in je patchruimte de kabels niet "kort maakt"

Het zou kunnen dat er "herbruikbare" keystones zijn; ik heb er alleen nog nooit mee gewerkt.

Overigens heb ik afgelopen weekend bij mijn zuster zo'n 8 poorts CAT6 (desktop) patchpanel van digitus gebruikt. Ook een strak gezicht; regulier LSA stroken ( ook in de wall-outlets ) zal kijken of ik een foto kan produceren in de komende week. Fijn materiaal dat spul; voor een woning met centrale montage in een krappe meterkast toch netjes en met 25€ leuk aan de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
LSA stroken; mag je die opnieuw punchen? 1 patch werkt niet op mn paneeltje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
BlackWhizz schreef op maandag 01 juli 2013 @ 12:42:
LSA stroken; mag je die opnieuw punchen? 1 patch werkt niet op mn paneeltje...
Mag; geen kwestie van mogen vaak hoor.
Kijk voor mij is het geen dagelijkse koek dus op een volledig 19" panel met 24 aansluitingen LSA kun je best een suf foutje maken. Dan / daarna haal je met het haakje de wire los en leg je hem goed; opnieuw aandrukken (punchen) en klaar.

Natuurlijk is een LSA strook niet gemaakt voor herhaaldelijk wire-punching-en-dan-weer-een-wire-pullen
Maar rustig kun je 1-2-3 maal een wire "her-punchen" op de strook.

Let op; vaak is je drama niet het uithalen van de wire maar als je hem 1 plek VERDER moet verleggen is ie vaak te kort! Je LSA tool knipt de wire redelijk kort! Vandaar dat "slack" in je bekabeling handig is.

Ga niet klooien met strakke wires; bij twijfel gewoon alle wires loshalen en opnieuw stukje strippen / uitleggen en punchen.

Juist hiervoor ( je moet nl ook aan de andere kant een aansluting creeren ) breng je voldoende bekabeling aan. Zo heb je achteraf minder (mogelijke) hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
Seven_of_Nine schreef op maandag 01 juli 2013 @ 09:56:
[...]

Het zou kunnen dat er "herbruikbare" keystones zijn; ik heb er alleen nog nooit mee gewerkt.
Die bestaan dus... zie hier voor een voorbeeld.

Bij mij heb ik dus ander materiaal:
Keystones die tool-less zijn ( geen dogger nodig; klepje dichtklappen en klaar )
Helaas in de STP variant heb je hier wel een TOOL bij om de behuizing van de keystone fysiek met de mantel in contact te brengen. Ik weet niet eens hoe ik eraan ben gekomen, vast een krijgertje...
Goed variant 1 hierboven heeft geen probleem met herzien bedrading; die mooie antieke bij mij hebben een grote afval marge, is het klepje dicht; dan gaat ie nooit meer open.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:45
Even de opstelling bij ons thuis in het waskot:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/mZhQAaCMw6FZCL6Pu1yePOyIawNEJr0QIN_dd3n0lEA=w315-h218-p-no
Links naast de serverkast zie je twee thermometers ophangen;
de oranje zal de temperatuur opmeten in de serverkast en de grijze meet de temperatuur in de kamer op.
Gewoon uit interesse opgehangen, niet meer dan dat :P
Zoals je kan zien, komen er 3 stroompunten en alle netwerkkabels via een patchplaat binnen.
In totaal heb ik 8 ruimtes die hier binnenlopen; gaande van de slaapkamer tot keuken.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/comfQk8jArY6Myyqrg_ksaZofCYgXlZDzkx7YWAP8nM=w275-h218-p-no
Hier zie je in de serverkast van boven links naar onder rechts:
  • Synology DS107: iitsluitend voor backup-doeleinden en wat prutswerk
  • Synology DS1513+: recente aankoop die ik volop aan het 'misbruiken' ben
  • LaCie USB HDD: louter voor backup-doeleinden
  • Belkin Switch: om de router van de internetprovider Telenet verder te ontdubbelen naar de kamers toe
  • USB HUB: momenteel nog niet aangesloten
  • MGE Pulsar 800 UPS: mijn bewaker van energie voor de DS1513+
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/vKdpr2UpdVjq8BPIZEY-YN8obkJgXOwz-HKFDiFdoGI=w292-h218-p-no
De achterwand van de serverkast kan handig gedraaid worden.
Hierdoor komen de aansluitingen zichtbaar van de patchkabels die binnenlopen en van de toestellen.
Aan een hardboard heb ik verder de modem van internetprovider Telenet opgehangen met ook nog de TV-distributie. De kabels die je rechts buiten de serverkast ziet hangen is voor onze toekomstige alarmcentrale.

[ Voor 9% gewijzigd door Kozzmozz op 27-07-2013 15:34 ]

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Ik ben er nog mee bezig maar zo ziet het er nu uit

Afbeeldingslocatie: http://i1361.photobucket.com/albums/r678/Timmm030/Server/IMG_0079_zpsfe04f288.jpg

Je ziet van boven naar onder
  • HP ProCurve Switch 2510-24
  • Links een 'server' met esxi 5.0 erop
  • Rechts een 'server' met ook esxi 5.0 erop
  • Een HP Proliant ML370 G2
  • Een APC SmartUPS 2200 met kapotte accu's :)
Alles zit mooi in een rittal serverrack

Patchpanel moet er nog in worden gehangen

[ Voor 86% gewijzigd door CrociStrike030 op 11-07-2013 21:28 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Kozzmozz. Strak! past allemaal mooi.
Word dat hele spul niet mega warm in een dichten kast?
Zoals je vertelt staat het in het Waskot, is het daar niet mega stoffig?
Heb je misschien grote pics, ben benieuwd naar de details :).

@Timm030 staat die kast in de kamer of op je kamer? Zie rechts een bank ;)?
Nog een reden voor grijs en rode kabels?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

@vandeMeulenhof Ja dat klopt :) Die rode kabels ga ik gebruiken voor mijn patchpanel. Die linker is naar mijn router. En de rest voor pc en servers

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
Dus na meterkast bij mij thuis; nu de meterkast bij mijn zuster gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1216252/IMG_1684_Thumb.jpg
Wat zie je?

Inactieve glasvezel linksonderin van Caiway ( uitrol met en maand ofzo )

Kabelmodem van Caiway + Netgear WNDR4000 erachter
7 x UTP CAT6 (AWG23 normaal koper; geen CCA) firma Schneider-Electric, type: Actassi, kleur: Groen
En het UTP zit in een Digitus 8 poort CAT UTP Desktop patchpanel (netwerkproducten.com!) afgewerkt.

Ook hangt er een COAX signaal versterker met 6x Belden COAX afgemonteerd (2 in de versterker gezet)
elke kamer in de woning heeft 2 loze leidingen met daarin 1 x UTP en 1 x COAX; op dit moment volstaat dat. Zou de toekomst ?IP-TV? ( gescheiden ethernet netwerken! ) gaan brengen dan trekken we de COAX weg en gaat daar ook UTP in. De doos van 305 meter is verre van leeg na het "doen" van 2 woningen.

Het hangt er allemaal een beetje rommelig bij; plankjes komen later; voor nu werkt het bijzonder goed.
In de kamers zit overigens het COAX in Hirschman EDC-1000 afgewerkt en het UTP CAT6 in enkelvoudige RJ-45 einddozen (ook Schneider-Electric, type: Merten M-Plan, LSA ) afgemonteerd.

Het is nog work in progress maar de basis is zeer solide en daarmee moet je de komende jaren zorgeloos mee door kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Kan je hier ook vragen stellen over vlans? Ik heb namelijk een 'probleem'

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BlackWhizz schreef op zondag 30 juni 2013 @ 20:01:
Als je de TS leest kom je er achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Waar moet ik het dan plaatsen? Of moet ik gewoon een nieuw topic aanmaken?

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
probeer een nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hierbij de meterkast van mijn nieuwe huis:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/eqdvn5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2qlecxt.jpg

Kabels rechts kunnen nog wat netter en ik moet nog een 0,5m kabel fixen voor het Ziggo modem -> Switch, 0,25m is een beetje kort :-)

Wat kun je zien:

- CAI versterker
- Ziggo modem
- Powerbar van Digitus
- HP Procurve 1810-24G switch
- Digitus patchpanel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nette setup! Jammer dat je rack al vol zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVD
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
@Kozzmozz, wat is het merk en type van je serverkast/wandkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
vandeMeulenhof schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:37:
@Kozzmozz. Strak! past allemaal mooi.
Word dat hele spul niet mega warm in een dichten kast?
Zoals je vertelt staat het in het Waskot, is het daar niet mega stoffig?
Heb je misschien grote pics, ben benieuwd naar de details :).
Met de hittegolf afgelopen week liep de temperatuur in de ruimte op tot een gezellige 28,5°C.
In de kast was het 10°C meer = 38,5°C en de Synology gaf een temperatuur weer van 47°C en de harde schijven stonden te draaien op 45°C.
Neen, het waskot is niet stoffig ;) Mijn lief vrouwke poetst regelmatig!
De foto's zijn nu klikbaar naar een groter formaat :P

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
SvenVD schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:21:
Spijtig genoeg heb ik deze kast 2dehands gekocht en staat er nergens een modelnummer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:50
SvenVD schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:21:
Lijkt op dit rack:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/971366/

Verkrijgbaar in 2, 4 en 8 HE.

Heb zelf die van 8 HE (maar dan op een tafeltje), bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-06 22:01
Wellicht een hele domme vraag... Hoe zet je die 19" switches nu vast in de kast? Ik zie op het plaatje van Deagon ook een switch die geen gaten aan de voorkant heeft. Heb je daar een adapterset voor nodig om die in het rack te hangen of wordt dat bij elke 19" switch gewoon bijgeleverd?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:52
BugBoy schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 16:55:
Wellicht een hele domme vraag... Hoe zet je die 19" switches nu vast in de kast? Ik zie op het plaatje van Deagon ook een switch die geen gaten aan de voorkant heeft. Heb je daar een adapterset voor nodig om die in het rack te hangen of wordt dat bij elke 19" switch gewoon bijgeleverd?
Die zet je vast met kooimoeren die in het rack zitten. Elk 19inch rack heeft zo een systeem. Niks extra nodig behalve de kooimoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op je switch schroef je van die brackets, die zitten standaard bij een 19" switch.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/281a3rt.jpg

De switch schroef je dan eenvoudig met kooimoeren in het rack.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/kevg92.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeant_BoB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 07:49
Hallo Tweakers,

ik ben zelf bezig met te bouwen, we zitten nu wel nog in de ruwbouwfase, maar we gaan binnenkort alle bekabeling beginnen plaatsen. En daarom was ik op zoek naar een patchkast en dergelijke om toch alles proper weg te werken.

Ik heb op het volgende gestoten:
http://www.patchkastwinke...-600x450x368mm-p-595.html
met daarin het paneel
http://www.patchkastwinke...6-kabel-drager-p-327.html
(Ik heb ongeveer 24 aansluitingen, we zijn er nog niet echt uit hoeveel we er nu aan de tv gaan plaatsen ;))

wat vinden jullie hiervan ? is dit kwaliteit of is dit maar zo iets ? of kennen jullie een andere winkel ? (wel leverbaar in belgie) zou dit groot genoeg zijn naar de toekomst, met dan nog die modems en een wifi enzo ? wat is de standaardgrootte die jullie gebruiken ?

Een switch enzo heb ik nu nog niet nodig, denken jullie dat een kabelhouder nodig is bij een thuisaansluiting ?

Alvast hartelijk bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Sergeant_BoB schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:46:
Hallo Tweakers,

ik ben zelf bezig met te bouwen, we zitten nu wel nog in de ruwbouwfase, maar we gaan binnenkort alle bekabeling beginnen plaatsen. En daarom was ik op zoek naar een patchkast en dergelijke om toch alles proper weg te werken.

Ik heb op het volgende gestoten:
http://www.patchkastwinke...-600x450x368mm-p-595.html
met daarin het paneel
http://www.patchkastwinke...6-kabel-drager-p-327.html
(Ik heb ongeveer 24 aansluitingen, we zijn er nog niet echt uit hoeveel we er nu aan de tv gaan plaatsen ;))

wat vinden jullie hiervan ? is dit kwaliteit of is dit maar zo iets ? of kennen jullie een andere winkel ? (wel leverbaar in belgie) zou dit groot genoeg zijn naar de toekomst, met dan nog die modems en een wifi enzo ? wat is de standaardgrootte die jullie gebruiken ?

Een switch enzo heb ik nu nog niet nodig, denken jullie dat een kabelhouder nodig is bij een thuisaansluiting ?

Alvast hartelijk bedankt! :)
Een kabelhouder (rangeerpaneel) komt altijd van pas. Het zorgt voor een nettere kast omdat de patchsnoeren niet overal in de weg hangen.

Het patchkastje en het paneel zien er degelijk uit.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sergeant_BoB
  • Laatst online: 21-04 07:49
c0ne schreef op maandag 05 augustus 2013 @ 16:57:
[...]

Een kabelhouder (rangeerpaneel) komt altijd van pas. Het zorgt voor een nettere kast omdat de patchsnoeren niet overal in de weg hangen.

Het patchkastje en het paneel zien er degelijk uit.
ok bedankt, ik ga dan eens kijken om te bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Ik ben net in een oude school komen te wonen, 1 bewoner had blijkbaar nog een paar rackswitches:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rBpitHrl.jpg
Stork Patchkast :+, HP ProCurve 2626 J4900C, HP ProCurve 1800-24G J9028B

Echter hebben ze geen idee wat ze aan het doen zijn.. Morgen eerst maar eens de Dymo erbij, en daarna de switch instellen. Iedere kamer heeft verder meerdere outlets _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-06 11:18

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

ihre schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:20:
Ik ben net in een oude school komen te wonen, 1 bewoner had blijkbaar nog een paar rackswitches:

[afbeelding]
Stork Patchkast :+, HP ProCurve 2626 J4900C, HP ProCurve 1800-24G J9028B

Echter hebben ze geen idee wat ze aan het doen zijn.. Morgen eerst maar eens de Dymo erbij, en daarna de switch instellen. Iedere kamer heeft verder meerdere outlets _/-\o_
Als ik het goed lees kreeg je die switches bij het huis :o lucky you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Ihre, ik zie dat je nog wel meer switches kwijtkan ;) alles beter dan die 1800's dat web management is het dan weer net niet bij HP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Miepermans schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:56:
Ihre, ik zie dat je nog wel meer switches kwijtkan ;) alles beter dan die 1800's dat web management is het dan weer net niet bij HP...
True, maar mij hoor je niet klagen zolang het niks kost :9 Immers altijd nog beter dan de 8poorts unmanaged TP-Link die ik hiervoor in gebruik had. De HP ProCurve 2626 J4900C heeft helaas alleen een gigabit WAN uplink, dus wordt het toch de 1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Miepermans schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:56:
Ihre, ik zie dat je nog wel meer switches kwijtkan ;)
Aan de indeling te zien hingen die er ook maar zijn deze dus achtergelaten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
CyBeR schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 16:44:
[...]

Aan de indeling te zien hingen die er ook maar zijn deze dus achtergelaten.
Nee, zijn opgehangen door een bewoner. Kan me ook niet voorstellen dat je dergelijke switches laat hangen trouwens .. Kan mooi een paar oude rackservers van werk meenemen, en dan alles aansluiten e.d. (betaal geen stroomkosten :P).

[ Voor 15% gewijzigd door ihre op 20-08-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:27
Afgelopen dagen ook maar eens eea veranderd.
Loze dichte ruimte naast de meterkast omgebouwd tot kast waar ik nu een 10inch patchkast heb hangen.
Jammer dat er alleen brackets bij die switch zaten voor een 19 inch rack. Die heb ik dus even moeten inkorten en voila, het past :)
Afbeeldingslocatie: http://www.funkiej.nl/thumbnail_IMG_20130830_072942.jpg

Wat zien we?
Digitus patchpaneel
HP Procurve 1410-16G Switch
Netgear WNR3500
Sonos bridge
Synology Disk Station DS212

Wat zien we niet?
Modem, die hangt in de meterkast :)

[ Voor 12% gewijzigd door funkiej op 30-08-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot87
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:41
Ik heb een nieuw(bouw) huis gekocht en kreeg dus de mogelijkheid om voor een prikkie loze leidingen aan te laten leggen naar alle ruimtes in huis. Als ICT-er grijp je zo'n kans natuurlijk met beide handen aan. Hierbij wat foto's en opmerkingen ter lering en inspiratie.

Bekabeling
Ik had me een beetje verkeken op de combinatie CAT6 kabels en 5/8 pvc buis. Hierdoor heb ik uiteindelijk voor CAT5E moeten kiezen. Voor de netwerksnelheid heeft dat natuurlijk geen gevolgen maar jammer is het wel. Mocht je dus CAT6 door het huis willen trekken kies dan voor 3/4 buis. Dat geeft je sowieso meer speling bij het trekken van kabels, wat ook schade bij het trekken kan voorkomen.

Warmteafvoer
Omdat ik ook mijn NAS en eventueel later nog een mini-pc/ servertje weg wil werken in de patchkast heb ik twee stille 120mm fans in de boven- en onderzijde van de kast gemonteerd. Via een fancontroller kan ik deze bedienen en de temperatuur boven en onder in de kast monitoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.bigfoot87.com/images/lan/koeling.jpg

Aanleg
Op de genoemde problemen met CAT6 bekabeling na verliep het aanleggen prima. Na het monteren van ieder kabeltje de boel even doormeten kan je veel ellende besparen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bigfoot87.com/images/lan/aanleg.jpg

Poortjes
De netwerkpoortjes in de woonkamer heb ik onder het motto 'Opgeruimd staat netjes' achter mijn TV-meubel laten vallen. De afdekplaatjes zijn van het zelfde merk en type als de wandcontactdozen en schakelaars. Deze heb ik via een bevriende elektricien kunnen bemachtigen. Maar meestal kun je deze afdekplaatjes ook wel via internet bestellen. Ziet er nog even wat netter uit als een plaatje van een ander merk.

Afbeeldingslocatie: http://www.bigfoot87.com/images/lan/poortjes.jpg

UPS
Mijn NAS bevat zo goed als al mijn digitale administratie, foto's, etc. Daar ben ik dus erg zuinig op. Naast de noodzakelijke backupfunctionaliteiten zorgt een UPS voor bescherming bij blikseminslag en stroomuitval.

Afbeeldingslocatie: http://www.bigfoot87.com/images/lan/UPS.jpg

Totaaloverzicht
Als laatste nog een totaaloverzicht van de meterkast.

Wat je ziet:

- Patchkast 15U
- CAT5e Patch Panel 12 poorten
- Borstel rangeerpaneel zwart
- Gigabit Switch (HP V1410-16)
- Borstel rangeerpaneel zwart
- CAT5e Patch Panel 12 poorten
- Fancontroller (Aerocool)
- NAS (Netgear Readynas Ultra 2)
- Externe HD voor backupdoeleinden
- UPS (APC ES700G)

Afbeeldingslocatie: http://www.bigfoot87.com/images/lan/kast1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.bigfoot87.com/images/lan/totaal.jpg

Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Laatst online: 01-06 21:32
Dat ziet er toch wel verdomd netjes uit zeg! Complimenten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 15:43

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Mooi met die plaat (plexi)glas!

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Echt supernetjes gedaan, zo hoort het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
@BigFoot87 Nette afwerking! Klopt het dat de plaat waar je NAS op staat al begint door te zakken?

Zelf sinds een paar weken ook het plan opgepakt om mijn meterkast aan te pakken. Dit ga ik in een aantal stappen doorlopen, want er is een kleine spruit op komst :)

Om een idee te krijgen welke kant ik op ga, dient de deze post Anoniem: 322607 in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3" voor de zekere inspiratie.

Vanwege de beperkte breedte heb ik ervoor gekozen een 10" rack te bouwen zodat ik daar langs mijn NAS kan plaatsen.

Stap 1 is genomen door een plank te creeeren boven de meterkast.
Afbeeldingslocatie: http://distilleryimage4.ak.instagram.com/593151e6118811e38f2322000a9e0753_7.jpg

De UPS heb ik recentelijk overgenomen alleen moet deze nog worden voorzien van nieuwe accu's.

Momenteel wacht ik op een pakketje uit Hongkong met daarin:
- 10" 12 patchpaneel voor Keystone jacks
- 8 UTP Cat6 Keystone jacks
- 4 UTP doorlus keystone jacks

Wordt Vervolgd :)

Doe maar een onsje meer...

• Bigfoot87
Intheweb schreef op woensdag 04 september 2013 @ 08:02:
@BigFoot87 Nette afwerking! Klopt het dat de plaat waar je NAS op staat al begint door te zakken?
Dank. :)

Mijn NAS is langer dan de plaat, dus ik heb een tweede plaat achterstevoren in de eerste plaat gedrukt en vast gemaakt. Daardoor is het allemaal wat verbogen. Maar mijn NAS staat in ieder geval stevig. ;)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:04
@Bigfoot87:

Bekende setup, zo heb ik het hier ook in de meterkast alleen heb ik een 6U hoge kastje, als de meterkast 100% af is zet ik ook wel een foto hier neer.

Wat voor bouten gebruik jij? Die zilverkleurige lijken wel een stuk steviger dan die zwarte (die heb ik ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot87
GioStyle schreef op donderdag 05 september 2013 @ 22:30:
@Bigfoot87:

Bekende setup, zo heb ik het hier ook in de meterkast alleen heb ik een 6U hoge kastje, als de meterkast 100% af is zet ik ook wel een foto hier neer.

Wat voor bouten gebruik jij? Die zilverkleurige lijken wel een stuk steviger dan die zwarte (die heb ik ook).
Die bouten zijn inderdaad wat steviger.. ik kreeg ze bij de kast volgens mij.. of de platen zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 22:45
Mooie afwerking Bigfoot87, goed geprofiteerd van de nieuwbouwfase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex!
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-12-2024
Begin mei de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. Beneden compleet nieuwe vloer erin, en dat gaf ook de mogelijkheid om een fatsoenlijk netwerk aan te leggen. Na zorgvuldig dit topic afgestruind te hebben, besloten om Andso zijn setup te kopieren. Dit weekend eindelijk de tijd gevonden om de spaghetti in de meterkast te ontrafelen, tegen de muur te schroeven en te patchen.

10 inch CAT6 Digitus Patch Panel 12 poorten
DIGITUS Gigabit Switch N-Way 8 poorts
19 inch patch muurbeugel 4U 19 inch (verzaagd tot 10 inch)
UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 150 meter
stripper, punchdowntool, patchkabels en nog wat WCD's

en voor een fatsoenlijk wifi bereik: ZyXEL Access Point NWA1121-NI WLAN 300Mbit

In de L vormige woonkamer 3 aansluitpunten. 1 achterin bij de eetkamertafel, 2 voorin tegenover elkaar geplaatst gecombineerd met coax aansluiting. Op deze manier kan de woonkamer gespiegeld worden (bank vs tv), en is de woonkamer bestendig tegen toekomstig restyle plannen. Verder op de bovenverdieping enkele aansluitingen.

Dit was voor mij de eerste keer kabels trekken, doggen, etc. hiervoor geen ervaring met netwerk aanleggen oid.

En dan de pica's natuurlijk.....

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-T4W4tozPJZU/Ui4T3g84mDI/AAAAAAAAA1E/WcSkovQgzp8/s640/2013-09-06%252021.32.07.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-OWjcX-YkJ7E/Ui4TzBUjBrI/AAAAAAAAA08/6AsjqM4GfJM/s640/2013-09-07%252011.38.16.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-v2iH5beCfSg/Ui4TiKqpGRI/AAAAAAAAA0c/AuH_IB0OtCU/s640/2013-09-09%252019.15.57.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-8IzHjapK9fc/Ui4TeuZw-ZI/AAAAAAAAA0U/PqNmWybUOYM/s640/2013-09-09%252019.16.21.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-wYQ5fj1eO7w/Ui4TUWtmxKI/AAAAAAAAAz8/k5mAGRwTr88/s640/2013-09-09%252019.46.08.jpg

En dan de wifi zender, voor optimaal bereik zo centraal mogelijk in het huis opgehangen. Dit is de hoek van de keuken en de woonkamer geworden. Op zich is de Zyxel qua vormgeving niet bepaald lelijk, maar ik had de mogelijkheid om 'm geheel verborgen op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-AnzWmvMP37U/Ui4TRIXKBCI/AAAAAAAAAz0/DtS9qROsgnA/s640/2013-09-09%252020.20.46.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-f6G_fUtPQIM/Ui4TOl5NYoI/AAAAAAAAAzs/-x19b1kHRK4/s440/2013-09-09%252020.21.02.jpg Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-MnPYzE-9rmo/Ui4TMJU-a5I/AAAAAAAAAzk/Fsvjz_D1rQU/s440/2013-09-09%252020.21.19.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/--kSeDWI8K9s/Ui4TJiNlKkI/AAAAAAAAAzc/nrlIFm6W1zs/s640/2013-09-09%252020.21.59.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:53
Nailed it. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 12:41
Ziet er netjes uit. Ik ben ook pas verhuisd en ben ook flink aan de slag met het netwerk, helaas zal het nog een tijdje moeten wachten tot het klaar is aangezien ik in 2 fases bezig ben.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:27
Bigfoot87, met welke beugels heb jij je fancontroller vastgezet?

• GioStyle
Hij heeft gewoon een vaste tray gebruikt gok ik zo.

• Bigfoot87
funkiej schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:00:
Bigfoot87, met welke beugels heb jij je fancontroller vastgezet?
Een gewone tray inderdaad, en dan met tie-wraps en een dun strookje dubbelzijdig tape vastgemaakt. Zit vast als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 16:59
Wij zijn bezig met het bouwen van een nieuw huis. Het oude huis wordt daarna gesloopt dus wil ik alle netwerk gerelateerde dingen goed aanpakken zodat het er netjes uit ziet. Omdat het huis nog lang niet staat ben ik eerst begonnen met het aanleggen van het netwerk in de schuur. Want de schuur blijft straks gewoon staan.

Hieronder eerst wat afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/netwerk_schuur1s.jpg
Op zolder staat een 10 inch patch kast met daarin allerlei voorzieningen.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/netwerk_schuur2s.jpg
Patch kast geopend.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/netwerk_schuur3s.jpg
Netgear switch verwerkt in een 10 inch blind panel.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/netwerk_schuur4s.jpg
Raspberry Pi verwerkt in een 10 inch blind panel.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/netwerk_schuur5s.jpg
Het dak van de schuur is voorzien van zonnepanelen en de converters zitten aangesloten op het internet.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/netwerk_schuur6s.jpg
Aansluiting bij de werkbank zodat hier later een telefoon aangesloten kan worden en eventueel nog iets anders.

De patchkast is voorzien van:
  1. Digitus 8 poorts patch panel. De eerste 4 poorten gaan straks naar de meterkast van het nieuwe huis. De volgende 2 poorten gaan naar de wandcontactdoos bij de zonnepanelen en de laatste 2 naar de wandcontactdoos bij de werkbank.
  2. Netgear GS105E 5 poorts switch. Voor het monitoren en bijhouden van de zonnepanelen maak ik gebruik van een speciale switch welke port mirroring heeft. Hierdoor wordt al het verkeer op poort 1 ook naar poort 5 gestuurd waar de raspberry pi aan hangt. Deze captured al het verkeer wat de omnik converters versturen naar de omnik portal. Omdat deze niet in 10 inch formaat leverbaar is heb ik deze ingebouwd in een blind panel.
  3. Raspberry Pi. De Raspberry Pi is net als de switch in een 10 inch blind panel gebouwd. Tevens is deze voorzien van een 32GB memory stick waarop ik alle logfiles opsla welke de raspberry pi onderschept heeft. Via een php script wordt alle data tevens naar mijn Synology Diskstation gestuurd en de informatie wordt dan zichtbaar via het internet via een zelfbouwd script. (output)
  4. Qnap server. De Qnap wordt nu nog gebruikt voor mijn email en persoonlijke opslag. Als straks het nieuwe huis er staat dan wordt het een backup server. Want ik heb al een Synology aangeschaft om de werkzaamheden van de Qnap over te nemen. Omdat het huis straks niet meer aan de schuur vast zit heb ik op deze manier een backup voor als er wat zou gebeuren (brand bijvoorbeeld).
Het hele netwerk is bekabeld met FTP Cat6 stugge netwerkkabel en alle patchkabels zijn SF/UTP. De patchkabels welke dat nog niet zijn, die zijn tijdelijk tot ze vervangen zijn.

In de toekomst zal ik nog wel meer posten als we gaan beginnen met het huis maar dat zal pas over anderhalf jaar zijn.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 12:59
@ hierboven,

Te gek om te zien dat je in de schuur ook prioriteit geeft aan een fatsoenlijke en nette netwerk structuur... Vind ik leuk

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is overal belangrijk! * CyBeR heeft een 2x cat5 wcd naast z'n bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Zie ook de avatar + ondertitel van rapture :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Vandaag de eerste voorbereidingen getroffen voor een aankomende NAS en een beter thuisnetwerk. Ondanks dat de ISP binnenkomt in de woonkamer en er geen netwerkaansluitingen zijn, wil ik de NAS toch in de meterkast. De telefoonkabel heb ik vandaag vast vervangen door UTP. Ik had eerst 1 cat6a f/ftp aan de telefoonkabel getaped en doorgetrokken. Omdat dat verrassend soepel ging maar 2 stuks niet wou lukken, besloot ik uiteindelijk om 2 stuks cat 6a u/utp kabels te trekken.

De kabel is Systimax 1091B, de jacks zijn AMP Netconnect C5e SL110, schakelmateriaal is Gira ST55 (Reinwit in de woonkamer, creme in de meterkast)
De combinatie is omdat ik hiervan 2 complete setjes op voorraad had. Zodra ik 10GBe nodig heb zoek ik wel wat C6a jack bijelkaar.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wYKQHDWAI3XjQOfC2dKURj9r/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e2teyfhIQcFRuqyabY2R7kV3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/005qKH4iDuFFLmBipj6Ejusz/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JuseunK6IJWMbu4nZiq1AVAk/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/D8qTbTuLLCt9dSXIQW51j9BL/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WNjrbGZx4Q6ycVhXDdsYnvvQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4kPdseX99i2YgIbFH7Qn9DhO/thumb.jpg

Morgen ga ik een collega lastigvallen voor ander inbouwmateriaal voor de 230v-WCD in de woonkamer (zelfde stijl als de data-WCD) en een opbouw-WCD voor 230v in de meterkast. Dat kan ik dan mooi dit weekend monteren, samen met nog 2 C6-kabels naar de studeerkamer. Daar moet ik voor boren en daar heb ik nu even geen zin in :+

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:01
Enig idee waar ik brackets kan vinden om een HP ProCurve op te hangen? Ik zou mijn switch graag in een LackRack hangen.

Productcode van die dingen is blijkbaar HP 5069-6535 voor mijn type switch volgens deze site. Zijn er shops binnen de Benelux waar ik ze zou kunnen vinden? Meer als 30 EUR voor wat beugeltjes vind ik wat overdreven.

Nvmmmmmm, gevonden voor 13,14 EUR bij HP Parts }:O

[ Voor 55% gewijzigd door SanderH_ op 26-09-2013 17:54 ]

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:26
Is het een idee dat iedereen bij het plaatsen van - de meest prachtige foto's - ook even een lijstje plaatst van welke producten hij/zij gebruikt heeft? Ikzelf verwacht dit topic binnenkort als inspiratiebron te gebruiken, en dan helpt 't iets te vinden :D

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle771
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 20:54
Ik ben bezig met voorbereiding van nette LAN afwerking. We wonen in nieuwbouwwoning en inderdaad voorzien van loze leidingen naar alle slaapkamers en zolder. Bovendien komt er een Synology NAS (213J).

Mijn plan is als volgt:
Twee slaapkamers en zolder met elk 2 UTP kabels (stugge versie).
Een slaapkamer met UTP en CAI.
Woonkamer telefoonkabel vervangen door 2 UTP.

UTP-kabels gaat aan patchpaneel in de meterkast. Er staat al Netgear 3800 router en Genexis glasmodem.
Er gaat 2 kabels via plintgoot naar computer in de woonkamer. Twee UTP naar TV, waar ook telefoon staat.
Er komt bij TV een switch. Volgende apparaten gaan aan de switch: mediaplayer, Wii U, cinema-set (2-1 set) en skype-camera op TV.
Update voor TV laat ik via WIFI lopen. Zoveel gebruik ik het niet. Dan is WIFI-doggle genoeg.
Kabels naar computer gaan aan PC zelf en daarboven aan muur bewakingscamera.
In meterkast komt NAS. Ook hier komt een switch.
Tegen meterkast gericht op voordeur komt ook een bewakingscamera.

Nu is mijn vraag: het verschil tussen CAT5e en CAT6 is alleen de bandbreedte (??). Allebei trekken ze gigabit snelheden. Wat is in het praktijk de meerwaarde van CAT6 voor huis-tuin-keuken gebruik?

Uiteraard zal ik foto plaatsen als alles klaar is. Ik ga alles zelf aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eagle771 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 12:37:
Nu is mijn vraag: het verschil tussen CAT5e en CAT6 is alleen de bandbreedte (??). Allebei trekken ze gigabit snelheden. Wat is in het praktijk de meerwaarde van CAT6 voor huis-tuin-keuken gebruik?
Nada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle771
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 20:54
Bedankt. Ik heb net 100 meter CAT5e kabels, 12-poorts patchpaneel, punchtool en WCD besteld bij netwerkproducten.com. Ze staan goed aangeschreven, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Eagle771 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 12:37:
In de praktijk heeft het op het moment geen meerwaarde. Het enige verschil wat je erin gaat halen is dat CAT5e geschikt is tot 1 Gbit en CAT6 tot 10Gbit tot 50 meter dus het is meer futureproof. Ik heb er bij mij CAT6 in getrokken omdat het maar een tientje scheelde op een doos van 300 meter.
Eagle771 schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 13:18:
[...]

Bedankt. Ik heb net 100 meter CAT5e kabels, 12-poorts patchpaneel, punchtool en WCD besteld bij netwerkproducten.com. Ze staan goed aangeschreven, dus dat komt wel goed.
Klopt het is een goeie zaak. Hebben wij hier op het werk ook onze serverkast + alle onderdeken besteld. Ik ga mijn rack ook daar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ikzelf vind Cat6 kabels beter vanwege de stevigere connector met tule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
webfreakz.nl schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:16:
Ikzelf vind Cat6 kabels beter vanwege de stevigere connector met tule.
Je hebt ook gewoon CAT6 zonder tule :) Het ligt er net aan welke kabel je koopt

• c0ne

c0ne

It's m3!

Zo, nog even aan het klussen geweest. Netwerkaansluitingen (2x C6-kabel met C5e jacks) gemaakt naar de studeerkamer. Achteraf gezien niet hoeven boren, ik kon in de hoek van de binnenmuren en kozijnen (meterkast, voordeur en studeerkamer zitten allemaal aan gallerij-zijde) een gaatje prikken in het stucwerk, en de kozijnen als kabelgoot gebruiken. Wat stukjes goot om de kabel heen en het is zo goed als onzichtbaar.

Verder een stopcontact bijgemaakt in de meterkast en een switch geplaatst. De 2 uplink poorten zorgen voor een gigabit-verbinding naar de woonkamer-switch en mijn PC, een 100mb-poort heb ik gebruikt voor de printer waardoor dat nu een echt onafhankelijke netwerkprinter is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6QWeaVHMHT2OcgxiEu0ry4tl/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vq6fo6VFIZozjiOirs7jPH8B/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W5B4sHBN9SjFW0eLMMfeCmHJ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v81qfpuAaEKCK5QJg39w3Vda/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ScxAz9ZmdgJHyffHEaUqLjEz/thumb.jpg

Precies op tijd klaar, want ik krijg vanmiddag vóór 16:00 (ja vast :+ ) mijn Raspberry Pi geleverd door PostNL.

• Freeaqingme
c0ne schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 14:05:
[...]

Zo, nog even aan het klussen geweest. [...]
Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd, wat is die gele buis die door je meterkast loopt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
Freeaqingme schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 14:49:
[...]

Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd, wat is die gele buis die door je meterkast loopt?
Zo te zien de gasleiding. Bij appartementen is er 1 buis voor de woonlagen boven elkaar.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• c0ne

c0ne

It's m3!

The Wizard schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 15:13:
[...]

Zo te zien de gasleiding. Bij appartementen is er 1 buis voor de woonlagen boven elkaar.
Dit, maar hij doet ook dienst als multifunctioneel rangeerpaneel :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

chickpoint schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 15:29:
[...]

In de praktijk heeft het op het moment geen meerwaarde. Het enige verschil wat je erin gaat halen is dat CAT5e geschikt is tot 1 Gbit en CAT6 tot 10Gbit tot 50 meter dus het is meer futureproof. Ik heb er bij mij CAT6 in getrokken omdat het maar een tientje scheelde op een doos van 300 meter.
Als je 10GbE wilt kun je beter Cat6a nemen. IMO heeft cat6 compleet geen meerwaarde boven 5e, maar 't kost wel flink meer. (Dat gezegd hebbende, als je ergens 300m cat6 voor een tientje meer dan 5e kunt krijgen, waarom niet.)

• chickpoint
CyBeR schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:23:
[...]

Als je 10GbE wilt kun je beter Cat6a nemen. IMO heeft cat6 compleet geen meerwaarde boven 5e, maar 't kost wel flink meer. (Dat gezegd hebbende, als je ergens 300m cat6 voor een tientje meer dan 5e kunt krijgen, waarom niet.)
Als het goed is gaat 10GBASE-T ook gewoon over cat6 maar beperkt to 50 meter. Dat is voor in huis natuurlijk lang genoeg. Zal het morgen even nazoeken in de standaard.

• painkill
  • Laatst online: 14:02

painkill

Pain(k)(ill)

Tja, tegen de tijd dat 10gb adapters betaalbaar zijn en ze echt een nut hebben dan denk ik dat we al een tijdje verder zijn. Dan denk ik eerder dat glas wat meer ingeburgerd raakt..
Maar qua prijs kun je het altijd doen omdat het bijna niets duurder is als cat5E,

Mijn SNES verzameling!

Anoniem: 249481

Kan iemand mij uitleggen waarom op het patchpanel iedereen gebruik maakt van keystones(Bleh) en niet oldskool van lsa?

Heeft trouwens nog iemand een tip voor cat 7 wcd`s? die krengen zijn nergens te vinden.

• GioStyle
De meeste hier gebruiken gewoon patchpanels met LSA stroken, zover ik dat kan beoordelen. Keystones lijkt me juist handig, omdat je dan een stuk flexibeler bent. Ik heb laatst al mijn kabels los moeten halen en opnieuw moeten inprikken, omdat ik wilde dat de kabels via een andere weg wilde hebben.

Wat wil je precies met CAT7 bereiken?

GioStyle schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:10:
De meeste hier gebruiken gewoon patchpanels met LSA stroken, zover ik dat kan beoordelen. Keystones lijkt me juist handig, omdat je dan een stuk flexibeler bent. Ik heb laatst al mijn kabels los moeten halen en opnieuw moeten inprikken, omdat ik wilde dat de kabels via een andere weg wilde hebben.

Wat wil je precies met CAT7 bereiken?
Ik zie hier toch heel veel keystones voorbijkomen.

Cat7 zit al verwerkt in huis ivm een goedkope deal bij een vriend, ik mis alleen nog de wcd`s

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat bedoel je met oldschool lsa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
LSA stroken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 249481 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 21:19:
[...]

Ik zie hier toch heel veel keystones voorbijkomen.

Cat7 zit al verwerkt in huis ivm een goedkope deal bij een vriend, ik mis alleen nog de wcd`s
Voor de 'echte' cat.7 ervaring heb je eigenlijk GG45 of Terra connectoren nodig ;) Daarom zie je btw ook steeds minder "LSA-stijl" patchpanelen, die zijn niet ideaal voor C6a omdat bij snelheden van 10gbe en hoger ook het ontwerp van de connector en het paneel meespeelt. Verder werkt het installeren vaak handiger met losse keystones en is de gehele installatie flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat dacht ik ook maar die zijn voor telefonie.

De meeste keystones werken namelijk ook met LSA of een soortgelijke IDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

c0ne schreef op zondag 29 september 2013 @ 14:53:
[...]

Voor de 'echte' cat.7 ervaring heb je eigenlijk GG45 of Terra connectoren nodig ;) Daarom zie je btw ook steeds minder "LSA-stijl" patchpanelen, die zijn niet ideaal voor C6a omdat bij snelheden van 10gbe en hoger ook het ontwerp van de connector en het paneel meespeelt. Verder werkt het installeren vaak handiger met losse keystones en is de gehele installatie flexibeler.
Hmm gg45 dat zou dus betekenen dat ik ook alle netwerkkaarten moet vervangen? gezien de wall oulet dan gg45 is hmm daar moet ik eens zwaar over na gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Anoniem: 249481 schreef op zondag 29 september 2013 @ 16:42:
[...]

Hmm gg45 dat zou dus betekenen dat ik ook alle netwerkkaarten moet vervangen? gezien de wall oulet dan gg45 is hmm daar moet ik eens zwaar over na gaan denken.
GG45 is backwards compatibele met Rj45, dus je kunt vervangen wat je nodig acht. Maar het heeft allemaal geen enkel nut, 10GbE wordt gewoon ondersteunt op C6a. Gewoon alles afwerken op C6a-materiaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
c0ne schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:15:
[...]

GG45 is backwards compatibele met Rj45, dus je kunt vervangen wat je nodig acht. Maar het heeft allemaal geen enkel nut, 10GbE wordt gewoon ondersteunt op C6a. Gewoon alles afwerken op C6a-materiaal dus.
Tenzij je natuurlijk verwacht in de toekomst met deze kabels 40Gbit/s te willen doen. Dan heb je wel cat7 nodig. En ja, de netwerkkaarten in je huidige pc zullen die snelheid niet ondersteunen. Je huis-tuin-en-kuien switch ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 13:31

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zo kan je je hele huis wel uitrusten met peperdure gouden kabels ter voorbereiding op de toekomst..Maar misschien wordt het wel allemaal optisch of kan je een petabyte op 1 disk kwijt. Voor de meeste consumenten toepassingen is gigabit toch meer dan genoeg? Zo vaak kopieer je toch niet gigabytes aan data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Freeaqingme schreef op zondag 29 september 2013 @ 18:21:
[...]

Tenzij je natuurlijk verwacht in de toekomst met deze kabels 40Gbit/s te willen doen. Dan heb je wel cat7 nodig. En ja, de netwerkkaarten in je huidige pc zullen die snelheid niet ondersteunen. Je huis-tuin-en-kuien switch ook niet.
De bekabeling ligt er al, dus ik zou op het moment dat 40GbE nodig is pas kijken welke connectoren je dan nodig hebt. Voordat zoiets gemeengoed is in apparatuur voor thuis zijn we 10 jaar verder. Laat eerst alle populaire media-apparaten maar eens standaard met 1GbE-poorten beschikbaar zijn :o

Pagina: 1 ... 9 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]