Netwerk-design voor een flink kluspand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 22:28
Samenhuis
Sinds december 2010 ben ik samen met 6 andere volwassen eigenaar van 4 kluspanden.
Het zijn 2 huizen onder en 2 huizen boven wat straks één groot huis zal vormen.
We gaan het zo verbouwen dat we er kunnen wonen als woongemeenschap.
Voor meer info over waarom we zo gaan wonen kan je kijken op samenhuis.nl
Als techneut in het gezelschap is mij toevertrouwd dat ik mag zorgen voor het lan-netwerk.
Mijn expertise ligt meer in programmeren voor het web en hobby ik alleen wat aan met netwerken.

Situatie
De indeling van het huis wordt uiteindelijk als volgt.
Volgens mij heeft de dikke draagmuur in het midden van de woning invloed op het wifi netwerk.
Overigens niet zichtbaar in de pdf maar wel aanwezig is het dakterras waar uiteraard ook wifi dekking moet zijn.

De apparatuur per verdieping
BekabeldDraadloos
3ePCiPhone,Laptop
2ePC, Mediaserver,
Bluray-speler
2x Android, Laptop
1e2x Laptop, 2x Smartphone
begane grond2x PC

Dit is alle apparatuur op het huidig moment en ik verwacht dit straks minimaal aanwezig.

Mijn verwacht resultaat
Het eerste bottleneck verwacht ik bij de modem-router van de ISP.
Mogelijk nemen we een abonnement met interactie tv welke aangesloten moet worden op de 2e verdieping.

Na de router verwacht ik één switch te moeten plaatsen en twee wifi access-points.
Vanaf de switch leg ik kabels aan naar RJ45 wall mounts.
De twee accesspoints zou ik plaatsen op de 1e verdieping in het trappenhuis precies in de doorbraak.
En de tweede zou ik plaatsen op de derde in het trappenhuis.

Vragen
Ik loop met de volgende vragen over mijn verwachte setup.
1. Kan ik zo een (zeer) goede wifi dekking regelen?
2. Kan je zomaar wifi access points op zo'n kleine afstand van elkaar zetten?
3. Wat voor apparatuur is hiervoor geschikt?
4. Heeft zo'n dikke muur van +/- 25cm veel invloed op wifi?

licht offtopic: Welke ISP zal ik kiezen?

Het liefst zou ik tips voor apparatuur (en de plaatsing ervan) en configuratie willen.
Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
1. Kan ik zo een (zeer) goede wifi dekking regelen?
-Dat ligt eraan, dat zou je achteraf gewoon uit moeten proberen. Misschien haal je het met 1 sterke AP, of haal je met 3 AP's nieteens vol bereik overal, dat is gewoon proberen.
2. Kan je zomaar wifi access points op zo'n kleine afstand van elkaar zetten?
-Die dingen kun je gewoon langs elkaar zetten (let wel op de kanalen)
3. Wat voor apparatuur is hiervoor geschikt?
-Heb je een budget? Exacte apparatuur weet ik niet zoveel van, maar een budget is misschien wel handig...
4. Heeft zo'n dikke muur van +/- 25cm veel invloed op wifi?
-Ja, meestal wel.

Hoe ik het aan zou pakken:
-Meterkast lekker groot maken zodat je daar tegelijkertijd je netwerkapparatuur in kwijt kunt, tevens een server of NAS.
-Naar elke ruimte minstens 2 loze leidingen leggen, kun je achteraf nog altijd een kabel intrekken als je daar nu geen budget voor hebt. Heb je dat wel: aanleggen en aansluiten!
-Gebruik bij voorkeur Cat6 kabel, die is misschien wel iets kwetsbaarder, maar het toch in de muur. Je hoeft totaal geen rekening te houden met interferentie van de 230/400V installatie.
-Hang een klein patchpaneel in de meterkast waar je alle aansluitingen op uit laat komen, zodat je achteraf lekker met patchsnoeren kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trek ook UTP kabels naar het midden van je plafond (daar waar de lamp hangt). Daar kan je een AP (access point) neer hangen. Liefst bij iedereen eentje.

Zo eentje: http://www.wifishop.nl/pr...io-11b-g-n.htm?ct=001.001

Ziet er heel gelikt uit. Je kan dd-wrt erop zetten, en leuke dingen doen. Lijkt echt op een (dikke) rookmelder. Voordeel: je hoeft geen voedings kabel aansluiten bovenin, de voeding gaat via LAN kabel. Je moet wel een 48V voeding kopen, of een switch die PoE aan kan.

Verder: Alle VASTE PC's, dus ook laptop's die eventueel met een docking station werken, een VASTE UTP uit de muur laten komen. En leg er meteen twee buizen aan, voor het geval dat je later een netwerkprinter hebt. Tegenwoordig redelijk standaard. Kan natuurlijk ook via WiFi, maar kabel is kabel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 16:35:
Trek ook UTP kabels naar het midden van je plafond (daar waar de lamp hangt). Daar kan je een AP (access point) neer hangen. Liefst bij iedereen eentje.

Zo eentje: http://www.wifishop.nl/pr...io-11b-g-n.htm?ct=001.001

Ziet er heel gelikt uit. Je kan dd-wrt erop zetten, en leuke dingen doen. Lijkt echt op een (dikke) rookmelder. Voordeel: je hoeft geen voedings kabel aansluiten bovenin, de voeding gaat via LAN kabel. Je moet wel een 48V voeding kopen, of een switch die PoE aan kan.

Verder: Alle VASTE PC's, dus ook laptop's die eventueel met een docking station werken, een VASTE UTP uit de muur laten komen. En leg er meteen twee buizen aan, voor het geval dat je later een netwerkprinter hebt. Tegenwoordig redelijk standaard. Kan natuurlijk ook via WiFi, maar kabel is kabel....
Leuk qua design, maar ze zijn wel aan de prijzige kant. En voor iedere bewoner 1, lijkt me wat teveel van het goede. Je hebt dan 6 van die AP's in 2 huizen (2 bovenwoningen en 2 onderwoningen). Het lijkt mij, dat je met 3 strategisch geplaatste AP's (of 1 router met WiFi en 2 AP's) overal prima draadloos zou moeten kunnen internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Maar dan zit je wel op 1 groot netwerk. Het zou mooier zijn om elke woonunit zijn eigen VLAN te geven, dit geeft meer privacy.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

c0ne schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:33:
Maar dan zit je wel op 1 groot netwerk. Het zou mooier zijn om elke woonunit zijn eigen VLAN te geven, dit geeft meer privacy.
Eens, en het geeft de mogelijkheid de bandbreedte te " delen" en eventueel, als het nodig is kun je nog poorten openzetten naar elkaar als dit gewenst is.

Maak je meteen een " guest wlan " waar je verminderde snelheid op hebt en niet aan jullie eigen netwerk hangt. Iedereen blij, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c0ne schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:33:
Dat is waar. Of dat wenselijk is, is afhankelijk van de manier waarop men met elkaar samenleeft en van het beschikbare budget voor het LAN.

Ieder zijn eigen netwerk met WiFi zou natuurlijk prachtig zijn, maar het maakt het geheel wel kostbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 12:02:
[...]

Dat is waar. Of dat wenselijk is, is afhankelijk van de manier waarop men met elkaar samenleeft en van het beschikbare budget voor het LAN.

Ieder zijn eigen netwerk met WiFi zou natuurlijk prachtig zijn, maar het maakt het geheel wel kostbaarder.
Aan de andere kant, de hardware die dat kan is niet schrikbarend veel duurder dan simpelere hardware en de kosten kunnen gespreid worden over meerdere personen.

Feitelijk is het enige wat je daarvoor nodig hebt een managed switch (met 802.1q uiteraard), AP's met mogelijkheid tot meerdere SSID's en die aan VLANs kunnen hangen, en een router die ook met VLAN tags overweg kan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:00:
[...]

Aan de andere kant, de hardware die dat kan is niet schrikbarend veel duurder dan simpelere hardware en de kosten kunnen gespreid worden over meerdere personen.

Feitelijk is het enige wat je daarvoor nodig hebt een managed switch (met 802.1q uiteraard), AP's met mogelijkheid tot meerdere SSID's en die aan VLANs kunnen hangen, en een router die ook met VLAN tags overweg kan.
Ligt er maar net aan, wat je verstaat onder "veel" duurder. 6 van de AP's die hierboven genoemd worden zijn bij elkaar al ongeveer 550 euro duurder dan 2. Daarnaast heb je nog een duurdere switch, een duurdere router (even ervan uitgaande dat DD-WRT niet met VLAN's en bandwith-management per VLAN kan werken) en extra bekabeling nodig. Allemaal geen gigantische kostenposten, maar alles bij elkaar misschien toch een meerpijs van 800 of 900 euro. Wij Tweakers zien de voordelen en mogelijkheden van duurdere apparatuur en meer AP's wel, maar hoe zit dat met de rest van de groep waarmee de TS gaat samenwonen? Zijn die bereid om extra te investeren hierin?

Ik denk, dat vooral de relatie tussen de bewoners gaat bepalen of alles strikt gescheiden moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:25:
[...]

Ligt er maar net aan, wat je verstaat onder "veel" duurder. 6 van de AP's die hierboven genoemd worden zijn bij elkaar al ongeveer 550 euro duurder dan 2.
Ik snap niet wat je hier zegt. Zes AP's is al vrij snel duurder dan twee. Maar belangrijker, over het aantal heb ik het helemaal niet gehad want dat ligt 100% aan de omgeving.
Daarnaast heb je nog een duurdere switch
Scheelt een paar tientjes.
een duurdere router (even ervan uitgaande dat DD-WRT niet met VLAN's en bandwith-management per VLAN kan werken)
Afaik kan het dat wel. En anders zijn er legio mogelijkheden tegen een redelijke prijs.
en extra bekabeling nodig.
Niet tov een groot shared vlan. Dezelfde apparatuur moet aangesloten worden, alleen dan zonder vlan tags.
Allemaal geen gigantische kostenposten, maar alles bij elkaar misschien toch een meerpijs van 800 of 900 euro. Wij Tweakers zien de voordelen en mogelijkheden van duurdere apparatuur en meer AP's wel, maar hoe zit dat met de rest van de groep waarmee de TS gaat samenwonen? Zijn die bereid om extra te investeren hierin?
We hebben 't over zes mensen, dus alle kosten kun je delen door zes. Door de infrastructuur te delen kun je een veel beter verhaal neerzetten voor dezelfde of lagere kosten dan wanneer je zoiets individueel zou moeten regelen, omdat je in dat geval veel kosten meermaals hebt.

Wat TS moet doen in deze is uitvogelen wat de bewoners een redelijk bedrag vinden (individueel) om uit te geven, en met dat budget kijken wat er te koop is.
Ik denk, dat vooral de relatie tussen de bewoners gaat bepalen of alles strikt gescheiden moet worden.
Sterker nog, dat hoeft waarschijnlijk niet. Maar wat wel fijn is in dit soort situaties is het scheiden van de broadcast domains. Of je tussen de vlans routeert is vervolgens een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 14:18:
[...]

Ik snap niet wat je hier zegt. Zes AP's is al vrij snel duurder dan twee. Maar belangrijker, over het aantal heb ik het helemaal niet gehad want dat ligt 100% aan de omgeving.
Op dit punt heb je gelijk. Er zijn blijkbaar ook voor de consument tegenwoordig genoeg AP's te krijgen die meerdere SSID's kunnen bedienen in verschillende VLAN's.
[...]

Scheelt een paar tientjes.
Als ik vergelijk bij HP is het prijsverschil tussen een domme 24-poort Gb-switch en een managed 24-poort GB-switch ongeveer 100 euro ex. BTW.
[...]

Afaik kan het dat wel. En anders zijn er legio mogelijkheden tegen een redelijke prijs.
Op dit punt heb je ook gelijk. Toch maar eens naar dat DD-WRT gaan kijken voor thuis: wordt steeds interessanter.
[...]

Niet tov een groot shared vlan. Dezelfde apparatuur moet aangesloten worden, alleen dan zonder vlan tags.

[...]

We hebben 't over zes mensen, dus alle kosten kun je delen door zes. Door de infrastructuur te delen kun je een veel beter verhaal neerzetten voor dezelfde of lagere kosten dan wanneer je zoiets individueel zou moeten regelen, omdat je in dat geval veel kosten meermaals hebt.
Klopt, 6x een individueel netwerk zal duurder zijn dan wat jij beschrijft. Maar ik kan me voorstellen, dat de bewoners eigenlijk zijn uitgegaan van een besparing van 5/6 op dit gebied.
Wat TS moet doen in deze is uitvogelen wat de bewoners een redelijk bedrag vinden (individueel) om uit te geven, en met dat budget kijken wat er te koop is.

[...]

Sterker nog, dat hoeft waarschijnlijk niet. Maar wat wel fijn is in dit soort situaties is het scheiden van de broadcast domains. Of je tussen de vlans routeert is vervolgens een andere zaak.
Als men bereid is ervoor te betalen: doen. Maar vaak wil men juist zoveel mogelijk besparen door als groep ergens te gaan wonen. (Broadcastverkeer lijkt mij niet zo'n probleem met maximaal 15 clients die tegelijk aan het netwerk hangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:53:
[...]
Als ik vergelijk bij HP is het prijsverschil tussen een domme 24-poort Gb-switch en een managed 24-poort GB-switch ongeveer 100 euro ex. BTW.
Bij andere merken is dat verschil wat kleiner te krijgen.
Klopt, 6x een individueel netwerk zal duurder zijn dan wat jij beschrijft. Maar ik kan me voorstellen, dat de bewoners eigenlijk zijn uitgegaan van een besparing van 5/6 op dit gebied.
Dat is onrealistisch natuurlijk-- ze hebben tweekeer zoveel huis als anders, en ze willen natuurlijk allemaal dat 't vlekkeloos werkt. Mijn ervaring is dat de meeste mensen best bereid zijn wat te investeren als je duidelijk kunt maken dat dat een beter idee is, en als dat dan vervolgens niet met een jaar weer gedaan moet worden e.d.
Als men bereid is ervoor te betalen: doen. Maar vaak wil men juist zoveel mogelijk besparen door als groep ergens te gaan wonen. (Broadcastverkeer lijkt mij niet zo'n probleem met maximaal 15 clients die tegelijk aan het netwerk hangen.)
Het ging me niet eens zozeer om broadcastverkeer (afgezien van zulke dingen als een rogue DHCP server e.d., wat ook een punt is), maar meer om dat een ieder dan z'n eigen stukje netwerk heeft waarin men kan doen wat men wil zonder dat de anderen daar last van hebben. En als de een een beveiligingsprobleempje gecreëerd heeft, de rest niet meteen ook een probleem heeft, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentomas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 22:28
Thanks voor alle feadback!

We gaan straks veel gebruik maken van elkaars woonkamer.
Dit heeft als voordeel dat bijv. mijn woonkamer geoptimaliseerd is voor film kijken en die van een ander weer voor een ander doel.
Het lijkt me dat het storend wordt als elke verdieping zijn eigen beveiligd netwerk heeft.

Mijn media server zou ik ook nog graag beschikbaar stellen voor iedereen.

Daarnaast zijn mijn huisgenoten echt niet bereid om flink te investeren.
De PC & Laptops op de begane grond en 1e verdieping zullen ook maar weinig gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de template van je blog maar even geleend voor mijn eigen website, bedankt voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26
Houd het vooral simpel als je er niet heel veel ervaring mee hebt. Neem gewoon patchaansluitingen op de kamers en een switch op een centraal punt. En voor wifi beginnen met 2 APs en indien nodig neem wat range expanders, scheelt je weer wat geld en beheer.
Kijk vooral voor de router dat je QoS hebt en de bandbreedte goed en eerlijk verdeeld wordt. Denk wel na over de veiligheid, je wilt niet dat iemand zijn applicatie een poort open kan zetten op je firewall of andere zaken zoals malwafe kan introduceren aan de rest van je netwerk, dan gaat het je een hoop tijd kosten om dat op te lossen.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Chanan schreef op zondag 12 februari 2012 @ 17:07:
licht offtopic: Welke ISP zal ik kiezen?
Met zijn zessen, zeg je? Dan zou ik minstens voor 12Mbps gaan (afhankelijk van de afstand tot de centrale misschien ADSL, of anders VDSL/kabel/glasvezel), dan heb je 2Mbps per persoon. Op zich niet zo'n heel langzame snelheid, toch? Als er gedownload/gestreamd/gegamed wordt zou ik, hoe weinig ook, al meteen naar minstens 30Mbps gaan (ADSL niet, VDSL/kabel/glasvezel wel). En als dat vaak en/of veel wordt gedaan misschien 60Mbps? (ADSL/VDSL niet, kabel/glasvezel wel).

Als je TV neemt, en dat niet via de kabel doet, moet je er ook nog de snelheid voor de TV-streams bij optellen. Afhankelijk van je provider wordt dat tussen de 5-10 Mbps per tv, waarschijnlijk.

Qua ISP-keuze, kijk eens op http://www.breedbandwinkel.nl. Links de optie dat je al een vast KPN abo hebt uitzetten en iets naar beneden kan je filteren op snelheid. In mijn ervaring is de goedkoopste meestal gewoon een prima keus.

Ik heb even op mijn eigen adres gekeken (het is een slim idee om zelf ook nog even te gaan kijken, want wij kunnen bijv. geen glasvezel krijgen) voor alles-in-een pakketten en het goedkoopste 20Mbps ADSL abo is € 37,50 per maand. 40Mbps VDSL € 51 p/m, en 120Mbps kabel € 67 p/m.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou beneden één goeie router zetten, en op de derde verdieping een tweede goede router die je met een kabeltje aansluit. Maak je een netwerk van, heb je sowieso overal dekking. Ik heb met een laptop met een nogal slechte netwerkkaart op de tweede verdieping (Weliswaar houte vloeren) 4/5 streepjes met een E4200. Twee verdiepingen moet een goede router dus makkelijk kunnen doen, en voor die derde heb je dan een tweede. (Tenzij je de router op de 1e zet, kan je wss wel het hele huis met één goede router doen, kwestie van testen, je kan altijd nog een tweede erbij kopen).
Pagina: 1