"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Verwijderd
Hoi RobbyTown.RobbyTown schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:03:
[...]
Strakke setup. Die nasjes bepaalde raid set?
stel je wil film kijken hoe weet je nu waar wat staat? Of heeft qnap een bepaalde techniek dat je vooraf het als 1 grote nas koppelt?
Dan de laatste vraag ik dacht qnap duurder dan syno was dit model niet zo te zien kan hij het makkelijk bij houden met 1080p? Ergens 2009 ook qnap gehad 100 fotos met thumbs maken was het kastje toch wel een nacht bezig met verwerken.
Daarnaast is je UPS wel voldoende? Volgens qnap verbruik 1 nas 130 watt je hebt er 4. Laten we zeggen 100watt dan. 400 watt dan kan het maar 10 min op noodstroom draaien. Genoeg om al die nassen down te krijgen?
De nasjes draaien in raid 5.
Ik gebruik de Qnap alleen als opslag,deze deelt alleen de films, Ik heb eerst a tm z mappen gemaakt, en daar alle films in gezet,zodat het makkelijk terug te vinden is welke films ik al heb.
Verder gebruik ik op de Dune het programma Yadis, dit programma zet alle film op alfabetisch volgorde en laat dat zien door middel van de movie wall op de tv, monitor of beamer.

Met deze Qnap's draai ik gewoon Bluray's, dit is geen enkel probleem,ze zijn inderdaad niet zo snel, maar dat maakt voor dit ook niet echt uit.
Voor het maken van bv een Raid 5 config is deze nas toch nog zo'n +- 22 uur bezig.
Verder kan ik je er weinig over zeggen.... ik ben er zeer tevreden mee.
En voor de UPS.
3 nasjes ,router en een switch, zat op een verbruik van +- 100 watt, de ups gaf dan aan dat hij het 45 minuten uit zou houden.....maar deze tijd loopt wel heel hard naar beneden.
De 130watt is het maximale stroom verbruik van de voeding, dit wordt echt niet gebruikt.
Ik laat de nassen dan ook binnen 2 minuten al afsluiten, en dat werk erg goed.
Gr R
Klopt, daarom mijn reactie, was sarcastisch bedoeld. Aannemer wilde het alleen op deze manier doen, dus hier moet ik mee leven. Ga met veel geduld op een kort stuk proberen er twee in te krijgen. Bedankt voor jullie adviezen!
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Als tweede punt, aansluiting voor internet zit in de woonkamer en wil deze het liefst in de meterkast hebben. Hoe kan ik dit het makkelijkst realiseren met bijv. coax en utp kabels??
Het betreft een nieuw huis +- 10 jaar oud, liggen geen loze leidingen in.
Als je besluit dat je het in 1 x goed wil doen, zou ik wat extra geld uittrekken en de boel in 1x goed infrezen
over je aanvoer van coax en dergelijke, dit kun je gewoon verleggen naar je meterkast (even via de kruipruimte)
vooral ook een goed doordacht plan maken wat je precies wil gaan doen, nu kun je nog een inbouwdoos uitfrezen, over 3 jaar niet meer
dus liever iets te veel maken dan 1 te weinig op het moment dat je het graag wilt
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
wil je al je muren opnieuw glad zetten/stuken en grote verbouwing doen?Harmen070 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:04:
Ik heb net een huis gekocht en wil eigenlijk overal zorgen dat de bekabeling goed is weg gewerkt, wat bevelen jullie hierbij aan?? vrezen in de muur/vloer, gewoon onder het te leggen laminaat door leggen??
Als tweede punt, aansluiting voor internet zit in de woonkamer en wil deze het liefst in de meterkast hebben. Hoe kan ik dit het makkelijkst realiseren met bijv. coax en utp kabels??
Het betreft een nieuw huis +- 10 jaar oud, liggen geen loze leidingen in.
Zo ja infrezen, zo nee door de vloer.
Dat ligt aan de dikte van je ondervloer en de dikte van je kabels. Door je ondervloer maakt het onmogelijk om (zonder de vloer te verwijderen) de kabel later te vervangen of er 1 bij te trekken. Het ligt ook aan je budget, tijd en klusplannen. Door de ondervloer maakt het niet perse makkelijker. Lees nog even de TT en de OP en maak voor adviesvragen een eigen topic?Harmen070 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:40:
maar er komt een ondervloer met daarop laminaat kan ik kan bij de ondervloer gewoon kabels er tussendoor leggen of moet ik ze echt invrezen in de vloer?
Wel een beetje off topicRobbyTown schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:03:
stel je wil film kijken hoe weet je nu waar wat staat? Of heeft qnap een bepaalde techniek dat je vooraf het als 1 grote nas koppelt?
Het hangt er vanaf waar de Yadis index staat volgens mij. Ik heb ook 5 samba shares waar ik films af haal. Dan krijg je 5 x shortcut op een Dune, en geen grote index over alle shares heen omdat je niet tegelijk meer dan 1 samba share kunt openenen. (met NFS shares zou het wel moeten kunnen)
Andere optie is de index in de dune opslaan en dan kun je wel meerdere samba shares tegelijk in 1 index zien (je speelt maar 1 film van 1 samba share tegelijk af natuurlijk op die Dune.
Wat on topic erbij.
Bij mij is de meerkast niet netjes. KPN experiabox, en een drink dit-655 voor wifi.
3 opbouw rj-45 dozen (2x woonkamer, 1x 2e verdieping)
In de kamer 2x rij-45 aansluiting in wcd. 1e voor telefoon en 2e voor werklaptop als ik beneden thuis werk.
2e verdieping een 28 poort switch (24x10/100/100 en 4x 10GE)
Hier zit weer een dlink dir-655 voor wifi.
Verder staan daar mijn download pc, nas units, aansluiting werk laptop, en wat HT dingen die ethernet verbonden zijn.
Het is verre van netjes achter mijn nas rack, maar het in mijn HT ruimte toch donker
De nas units hebben een ipmi aansluiting en een 10GE.
10 GE gaat via Direct attach kabels.
[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 23-02-2015 17:14 . Reden: On topic toegevoegd ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Kletsen doe je maar in de NT Kroeg v0.1. Dit topic is bedoeld voor het laten zien van je opstelling.
[ Voor 83% gewijzigd door DJSmiley op 22-02-2015 21:49 ]
Verwijderd

(klikkerdeklik -> originele grootte: 1,6 MB)
Wat zie je.
- Een oud AOP (inbouw, vergeeld, buiten gebruik);
- Een later aangelegd van buiten door de muur geboord, nieuw AOP (opbouw, jammer dat dat niet anders kon) met daarin links de coaxverbinding naar de splitter & rechts een coaxplug met -kabel naar een radiotuner;
- De bruikleenrouter: een Technicolor 7200 als dom modem (door deze wijze van monteren vallen de irritant knipperende LED's vrijwel niet op en kun je toch relatief eenvoudig de correcte werking aflezen);
- Een gehalveerde 15 m lange cat. 5e UTP-kabel (zwarte tule, zelf geknepen conn.) van de TC7200 naar de eigen router (niet zichtbaar: witte aangespoten connector in WAN-poort) aan de andere kant (5 m) van de woonkamer;
- Een retour cat. 5e UTP-kabel (zwarte tule; niet getoond) naar een deel van de pricewatch: Netgear Powerline XAVB5004 (witte tule aangespoten) om de werkkamer (ca. 15 m verderop) van netwerk te voorzien;
- In de wandcontactdoos (zonder r.a.) de voeding voor de TC7200 met bovenop de tekst "⚠️ NIET UIT" om gasten die op zoek zijn naar een stopcontact het internet niet plat te laten leggen;
- De twee netwerkkabels en de coax (voor een radiotuner) lopen door een kabelgoot (d.grijs, 25 mm, slagvast; goedkope vervanger voor een plint), waarvan de deksel in de hoek met een rattenstaart U-vormig is uitgevijld. Met een vurenhouten lat 18*18 mm - toevallig vrijwel even dik als de goot diep is - de resterende plinthoogte opgevuld.
Even heb ik met de gedachte gespeeld om er een kast omheen te zetten, maar na een model van karton gebouwd te hebben (al was deze gesausd in dezelfde kleur als de wand, het bleef een rare puist) besloten het zo op te lossen. Af en toe met de plumeau er langs om stofnesten te lijf te gaan. Al vraag ik me wel af - omdat de werking van de plumeau op statische lading berust - of ik daarmee potentieel een ESD-probleem creëer. Kwaliteitsplumeau's worden traditioneel gemaakt van struisvogelveren, zou een natuurproduct veiliger zijn dan een goedkope kunststof variant?
Om opmerkingen over te hoge temperaturen voor te zijn: omdat de TC7200 erg dicht bij de radiator zit, heb ik dat met een simpele alcoholthermometer gemeten en kom niet veel hoger dan ca. 45 °C. Dat lijkt me niet problematisch.
In de toekomst wil ik de lichtgrijze plint vervangen - en afscheid nemen van de EoP/Homeplug-oplossing - door een Hager tehalit SL plintgoot langs de buitenmuur te leggen (55 mm, maar misschien zelfs 80 mm om alle netwerkapparatuur incl. NAS aan één centrale UPS te hangen). Vanwege de kosten daarvan (mooiste retrofit die ik tot nu toe vond, maar prijzig) en omdat ik door twee binnenmuren (slaapkamer; gasbeton) moet, waarbij ik geen al te grote gaten wil veroorzaken (wandafwerking niet beschadigen, boren in een hoekje laag bij de grond is moeilijk) zag ik daar vanaf. Al lijkt me een netwerkaansluiting in de slaapkamer inmiddels wel praktisch. En vanuit de werkkamer kan ik naar de meterkast (waar ik eigenlijk toch ook de elektrameter wil monitoren), dus wie weet.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 04:14 . Reden: Spelfout. Info over doorknippen & met zwarte tule markeren van 15 m kant-en-klare netwerkkabel toegevoegd. Nog een typefout gecorrigeerd. Info over vurenhouten lat toegevoegd. ESD-link geplaatst. Kleine thumbnail vervangen door medium. ]
Heb een paar vragen waar jullie hopelijk raad mee weten
-Waarom zou je nu nog CAT6 nemen i.p.v. CAT6a afgezien van de prijs?
-Iemand ervaring met 2 stuks 9mm CAT6a stugge kabels door een standard niet flexibele PVC buis te trekken?
-Zijn er ook andere kleuren verkrijgbaar van de inbouw outlets dan de standaard RAL 9010 die je ziet? Ik heb wat meer creme RAL 9020 overal zitten en het zou jammer zijn daar vanaf te wijken.
-Zijn er nadelen aan S/FTP kabels afgezien dat ze misschien wat dikker en zeker duurder zijn?
/edit:
-oké dit ^ hoort kennelijk niet in het topic, excuus.
-@hieronder bedankt, ga ik naar kijken.
-als alles klaar is post ik nog wel even de setup in dit topic

[ Voor 11% gewijzigd door rookie no. 1 op 24-02-2015 16:35 ]
Je haalt zelf al een argument aan waarom je misschien niet meteen Cat6a/7 wil gebruiken. Die kabels zijn doorgaans dikker en stugger en zijn moeilijker door buizen te werken. Een andere reden zou kunnen zijn als je aan de switch kant RJ45 stekkers eraan wilt knijpen. Die kunnen niet zondermeer op een Cat7 kabel bijvoorbeeld. Aan de andere kant als het past dan zou ik het zeker overwegen om een hogere rating toe te passen.rookie no. 1 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:09:
Heb een paar vragen waar jullie hopelijk raad mee weten
-Waarom zou je nu nog CAT6 nemen i.p.v. CAT6a afgezien van de prijs?
-Iemand ervaring met 2 stuks 9mm CAT6a stugge kabels door een standard niet flexibele PVC buis te trekken?
-Zijn er ook andere kleuren verkrijgbaar van de inbouw outlets dan de standaard RAL 9010 die je ziet? Ik heb wat meer creme RAL 9020 overal zitten en het zou jammer zijn daar vanaf te wijken.
-Zijn er nadelen aan S/FTP kabels afgezien dat ze misschien wat dikker en zeker duurder zijn?
Als je met losse draagringen en modular keystones werkt, dan kun je voor veel merken (Busch Jaeger, Gira, Peha etc.) schildjes vinden welke mogelijk zelfs in dezelfde serie als jouw andere inbouwmateriaal zitten. Als je laat weten wat je nu hebt voor jouw stopcontacten en wandschakelaars dan kan er meegezocht worden naar schildjes in die serie.
Letten we nogmaals op mannen? Korte vraagjes in de Kroeg. Dit topic is voor het showen van je opstellingEquator schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:08:
Heren, letten jullie op de topic waarschuwing?
Kletsen doe je maar in de NT Kroeg v0.1. Dit topic is bedoeld voor het laten zien van je opstelling.
Voor een UTP rol dacht ik aan deze via deze webshop: http://www.allekabels.nl/...-netwerkkabel-op-rol.html Is deze van goede kwaliteit en is dit een nette prijs? (Er staat echter bij ''uitermate geschikt voor 10/100mbps" terwijl mijn internet 120 mbps is. Kan ik er dan wel optimaal gebruik van maken?
De RJ45 connectoren: http://www.allekabels.nl/...dulaire-rj45-stekker.html Prima connectoren?
Voor de crimp/stripe tool wil ik niet veel geld besteden. Het moet werken, that's it. Ik zal hem verder niet veel gebruiken. Voldoet deze? http://www.allekabels.nl/...laire-krimptang-rj10.html
Ter extra info: Internet van Ziggo Alles in 1 Plus 120 Mbit
[ Voor 10% gewijzigd door Montu op 25-02-2015 21:52 ]
Voor het bedrag dat ze bij AlleKabels voor 100m CCA vragen heb je bij Netwerkwinkel.com 100m echt koper (wel installatiekabel / solid). Let wel, als je installatiekabel neemt (solid kern ipv stranded) dat je ook de bijbehorende connectoren neemt. Afgeschermd heb je thuis niet zo gek veel aan, gewoon UTP werkt ook gewoon goed. Tegen de tijd dat je thuis 10 gigabit hebt kun je ook een nieuwe kabel trekken (en CAT 6 of 7 krijg je als eenmalige klusser toch zelf niet 10G gecertificeerd
Rhàshan - Aditu Sunlock
deze kabel bedoel je?
https://www.netwerkwinkel...meter-1500-50-p_2580.html
ik zie echter nergens koper staan
waar ik overigens wel bang voor ben is dat die solid kabel niet door mn loze leiding past.mdiameter van loze leiding is ongeveer 1 cm en de leiding maakt misschien wel scherpe hoeken. lengte kabel wordt ongeveer 7 meter. kan ik ook niet gewoon voor een cat 5e kopere stranded rol gaan?
kan ik die rol ook gewoon gebruiken om in mn kamer mn switch met alle apparaten te verbinden? mij maakt die dikte weinig uit.
en zal deze krimp tang gewoon voldoen?
https://www.netwerkwinkel...r-RJ45-E-SK312-p_155.html
[ Voor 66% gewijzigd door Montu op 25-02-2015 22:55 ]
Er staat bovenin de pagina "Uiteraard, zoals al onze producten: met VOLLEDIG KOPEREN kern!" dus je kunt er zeker van zijn dat dit kwalitatieve goede volledige koperen kabel is.Jirachi schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 22:30:
ik zie echter nergens koper staan
Gewone soepele CAT5e kabel kan ook gewoon hoor, het is officieel niet de bedoeling, maar je bent dan ook geen kantoor pand aan het vol leggen lijkt me. Voor een enkele link thuis kan dat opzich wel. Als je dus een rol koopt en die voor door je muur gebruikt en naar je switch, en vervolgens nog wat losse kabels, is dat helemaal prima.
De tang waar je naar linkt is niet echt geweldig. Ik heb er wel eens mee gewerkt, je word er niet zo vrolijk van. Beter dan net wat meer uitgeven en iets kopen wat net wat beter is, deze set is net iets duurder maar zit een veel betere tang bij: https://www.netwerkwinkel.com/Gereedschap/Testen-en-meten/Network-Cable-Tool-Set---Cat5e-Cat6-Cat6a-Cat7-Speciale-aanbieding-39919-1-p_17809.html. Ook heb je dan meteen een netwerk tester en wat andere tools!
dank voor je info. ik kan op de site alleen geen rollen vinden met soepele cat 5e kabel. (zal wel aan mij liggen). alleen solide. maar 1 solide rol kan dus ook gewoon om te grbuiken voor installatie, switch en apparaten?Quindor schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 23:30:
[...]
Er staat bovenin de pagina "Uiteraard, zoals al onze producten: met VOLLEDIG KOPEREN kern!" dus je kunt er zeker van zijn dat dit kwalitatieve goede volledige koperen kabel is.
Gewone soepele CAT5e kabel kan ook gewoon hoor, het is officieel niet de bedoeling, maar je bent dan ook geen kantoor pand aan het vol leggen lijkt me. Voor een enkele link thuis kan dat opzich wel. Als je dus een rol koopt en die voor door je muur gebruikt en naar je switch, en vervolgens nog wat losse kabels, is dat helemaal prima.
De tang waar je naar linkt is niet echt geweldig. Ik heb er wel eens mee gewerkt, je word er niet zo vrolijk van. Beter dan net wat meer uitgeven en iets kopen wat net wat beter is, deze set is net iets duurder maar zit een veel betere tang bij: https://www.netwerkwinkel.com/Gereedschap/Testen-en-meten/Network-Cable-Tool-Set---Cat5e-Cat6-Cat6a-Cat7-Speciale-aanbieding-39919-1-p_17809.html. Ook heb je dan meteen een netwerk tester en wat andere tools!
[ Voor 3% gewijzigd door Montu op 25-02-2015 23:51 ]
Ah, nee, klopt inderdaad. Misschien dan een patch kabel kopen, daar 1 kant afknippen, door je muur trekken en vervolgens er weer een connector aan monteren.Jirachi schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 23:49:
[...]
dank voor je info. ik kan op de site alleen geen rollen vinden met soepele cat 5e kabel. (zal wel aan mij liggen). alleen solide. maar 1 solide rol lan dus ook geweoon om te grbuiken voor installatie, swotch en apparaten?
Met CAT5e zal dat nog wel loslopen verwacht ik, die is een stuk minder stug dan CAT6(A).Jirachi schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 00:28:
Dat zou kunnen, maar voldoet een solid rol ook niet gewoon? of riskeer ik dan dat ie niet de scherpe hoeken kan maken in de lze leiding?
Echter:
Als je geen gigabit hebt, dan heb je 100 mbit. Als je de kabel rechtstreeks van het modem naar je PC trekt heb je waarschijnlijk toch gewoon gigabit.denk je gewoon voldoende voor mijn 120 mb internet? we zijn niet van plan om over te stappen naar een gigabit aansluiting. Ooit misschien.
Je moet twee dingen niet door elkaar halen: De netwerksnelheid / standaard van je apparatuur (en dat is 100base-T ofwel 100 mbit, off 1000base-T, ofwel gigabit. Tenminste, zolang we het over thuisgebruikers hebben)) aan de ene kant, en de snelheid waarvoor je je internetprovider betaalt om mee op internet te kunnen gaan.
Als je een 100mbit switch tussen je modem en je PC zet zul je nooit meer dan 100 mbit internet halen. Al zet je een 40 gigabit Cisco datacentrum-switch tussen je modem en je PC, je gaat nooit meer dan 120 mbit halen vanaf het internet.
Alle kabels die je tegenwoordig koopt, geen CCA zijn, en doen alsof ze bedoeld zijn voor ethernet / computernetwerken, halen gewoon gigabit. De enige manier om dat thuis te verprutsen is door het verkeerd aan te sluiten, zoals het niet volgen van de juiste volgorde of door veel te veel mantel te strippen en de aders (verder dan nodig om ze die anderhalve cm in de connector te krijgen) te ont-twisten. En kabels van meer dan 100 meter, maar zo groot is mijn huis niet
Rhàshan - Aditu Sunlock
ik denk dat ik je snap. Ik heb iig wel een gigabit switch tussenmodem en kamer apparatuur. Mijn PC bijvoorbeeld zal heus wel 1 gbit zijn. is CAT5e ook goed mochten we dalijk een gigabitabonnememt hebben?Paul schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 07:56:
Ze hebben hier 30 of 100 meter.
Echter:
[...]
Als je geen gigabit hebt, dan heb je 100 mbit. Als je de kabel rechtstreeks van het modem naar je PC trekt heb je waarschijnlijk toch gewoon gigabit.
Je moet twee dingen niet door elkaar halen: De netwerksnelheid / standaard van je apparatuur (en dat is 100base-T ofwel 100 mbit, off 1000base-T, ofwel gigabit. Tenminste, zolang we het over thuisgebruikers hebben)) aan de ene kant, en de snelheid waarvoor je je internetprovider betaalt om mee op internet te kunnen gaan.
Als je een 100mbit switch tussen je modem en je PC zet zul je nooit meer dan 100 mbit internet halen. Al zet je een 40 gigabit Cisco datacentrum-switch tussen je modem en je PC, je gaat nooit meer dan 120 mbit halen vanaf het internet.
Alle kabels die je tegenwoordig koopt, geen CCA zijn, en doen alsof ze bedoeld zijn voor ethernet / computernetwerken, halen gewoon gigabit. De enige manier om dat thuis te verprutsen is door het verkeerd aan te sluiten, zoals het niet volgen van de juiste volgorde of door veel te veel mantel te strippen en de aders (verder dan nodig om ze die anderhalve cm in de connector te krijgen) te ont-twisten. En kabels van meer dan 100 meter, maar zo groot is mijn huis niet
en dan denk ik dat ik die 30m rol koop in je link. die kost ook maar een 10tje! wat ik miet snap is dat als je even naar onder scrolt, de 100m rollen veeeel duurder zijn. 67 euro! zijn die dan van betere kwaliteit ofzo?
Ik ben over naar Telfort Glasvezel en kom van Ziggo af.
Ik heb niet de intentie ooit weer terug te gaan naar kabel, dus ervoor gekozen bestaande kabels weg te halen en hier UTP te trekken, 2x per leiding.
We hebben het aansluitpunt in de meterkas liggen en vanuit daar gaat er:
- 1x Coax naar de woonkamer
- 1x Coax naar slaapkamer 1
- 1x Coax naar slaapkamer 2
- 1x UPT naar slaapkamer 2
De eerste stap is nu dat ik coax heb weggehaald uit de woonkamer en de slaapkamer 1
In de woonkamer ligt nu 2 x utp
In slaapkamer 1 ligt nu 1x utp
Wat komt er vandaag binnen?
8 poorts patchpaneel voor boven in de meterkast:
https://www.conrad.nl/nl/...at-6-logilink-992343.html
2x inbouw WCD:
https://www.conrad.nl/nl/...us-sneeuw-wit-972014.html
Deze ga ik dus plaatsen in de woonkamer en in slaapkamer 1.
Slaapkamer 2 slaapt onze dochter van 5 maanden oud en laat ik ongemoeid, op zolder heb ik een andere uitdaging, want er lijken loze leidingen te liggen, maar op het moment dat ik deze met een trekveer probeer te tracken waar hij uitkomt, zie ik in de meterkast niets verschijnen...
Kan het zijn dat dit in de kruipruimte uitkomt of is dat niet aannemelijk?
Maar goed mijn zoon van 3 slaapt daar, du op dit meoment blijft de zolder ook ongemoeid, maar in de toekomst zal ik daar ook een oplossing voor moeten verzinnen...
Dan rijd ik vanavond nog even naar de informatique, voor een 8 ports gigabit networkswitch:
D-Link DGS-1008D
Waarom deze?
http://nl.hardware.info/r...ches-welke-moet-ik-hebben
Zuinig in verbruik...
Goedkoop (25 euro)
En natuurlijk:
http://www.informatique.n...-lsa-punch-down-tool.html
Om ook echt aan de gang te kunnen vanavond
Zie ik nog iets over het hoofd?
Tips? Tricks?
Oh, wat ik helemaal vergeet, nog tips voor naamgeving?dfrenner schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:13:
Nou ik heb net al mijn COAX weggehaald en ben bezig CAT5E kabels te trekken.
Ik ben over naar Telfort Glasvezel en kom van Ziggo af.
Ik heb niet de intentie ooit weer terug te gaan naar kabel, dus ervoor gekozen bestaande kabels weg te halen en hier UTP te trekken, 2x per leiding.
We hebben het aansluitpunt in de meterkas liggen en vanuit daar gaat er:
- 1x Coax naar de woonkamer
- 1x Coax naar slaapkamer 1
- 1x Coax naar slaapkamer 2
- 1x UPT naar slaapkamer 2
De eerste stap is nu dat ik coax heb weggehaald uit de woonkamer en de slaapkamer 1
In de woonkamer ligt nu 2 x utp
In slaapkamer 1 ligt nu 1x utp
Wat komt er vandaag binnen?
8 poorts patchpaneel voor boven in de meterkast:
https://www.conrad.nl/nl/...at-6-logilink-992343.html
2x inbouw WCD:
https://www.conrad.nl/nl/...us-sneeuw-wit-972014.html
Deze ga ik dus plaatsen in de woonkamer en in slaapkamer 1.
Slaapkamer 2 slaapt onze dochter van 5 maanden oud en laat ik ongemoeid, op zolder heb ik een andere uitdaging, want er lijken loze leidingen te liggen, maar op het moment dat ik deze met een trekveer probeer te tracken waar hij uitkomt, zie ik in de meterkast niets verschijnen...
Kan het zijn dat dit in de kruipruimte uitkomt of is dat niet aannemelijk?
Maar goed mijn zoon van 3 slaapt daar, du op dit meoment blijft de zolder ook ongemoeid, maar in de toekomst zal ik daar ook een oplossing voor moeten verzinnen...
Dan rijd ik vanavond nog even naar de informatique, voor een 8 ports gigabit networkswitch:
D-Link DGS-1008D
Waarom deze?
http://nl.hardware.info/r...ches-welke-moet-ik-hebben
Zuinig in verbruik...
Goedkoop (25 euro)
En natuurlijk:
http://www.informatique.n...-lsa-punch-down-tool.html
Om ook echt aan de gang te kunnen vanavond
Zie ik nog iets over het hoofd?
Tips? Tricks?
Ik dacht zelf in deze trend:
0.1.1
1.1.1
1.1.2
1.2.1
1.2.2
1.2.3
1.2.4
2.1.1
2.1.2
Verdieping.kamer.aansluiting
Niet direct traceerbaar is het nadeel, want wat is nu kamer 1 en 2 op de verdieping 1?
Korte omschrijving, welke ook met gemak op de outlet past, is het voordeel en toekomstvast is het voordeel.
Hoe doen jullie dat?
Mijn Meterkastaanstluitingen beginnen met een M
woonkamer: W
Eerste etage: E
Zolder: Z
Dus de mediaspeler op de slaapkamer is:
E - Media muur links - Ether 18
Dat kan ik alleen niet... Daarnaast wil ik de namen zowel op het patchpanel, als de walloutlet teruglaten komen, zodat ik ze daarna netjes kan patchen in de meterkast. (iTV direct op het modem en internetpoortjes via de switch, was mijn idee)maomanna schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:35:
in mijn router kan ik elke poort een naam geven.
Mijn Meterkastaanstluitingen beginnen met een M
woonkamer: W
Eerste etage: E
Zolder: Z
Dus de mediaspeler op de slaapkamer is:
E - Media muur links - Ether 18
Die nummers zet je dan antuurlijk ook op de outlets....dfrenner schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:31:
[...]
Oh, wat ik helemaal vergeet, nog tips voor naamgeving?
Ik dacht zelf in deze trend:
0.1.1
1.1.1
1.1.2
1.2.1
1.2.2
1.2.3
1.2.4
2.1.1
2.1.2
Verdieping.kamer.aansluiting
Niet direct traceerbaar is het nadeel, want wat is nu kamer 1 en 2 op de verdieping 1?
Korte omschrijving, welke ook met gemak op de outlet past, is het voordeel en toekomstvast is het voordeel.
Hoe doen jullie dat?
Verwijderd
Zeker in geval er een tweede patchlocatie wordt aangelegd dan hanteer ik navolgende methode. Op de wall outlet wordt P gevolgd door het nummer van de patchkast (unieke nummers) en dan doorlopend nummeren per vloer. Patch 14 op vloer 2 in kast 5 krijgt bij mij P5-214 (bij max. 9 patchkasten totaal en max. 99 aansluitingen per vloer; wel een nul tussenvoegen voor getallen onder de tien). Zelfs bij maar één patchpanel krijg je zo unieke, maar toch korte namen voor al je outlets. En hang aan de deur van je meterkast een kopie van de plattegrond van je woning met daarop ingetekend de patchnummers per kamer: nooit meer zoeken!
Verbindingen tussen patchkasten krijgen een codering P1-P2/01 (laatste nummer loopt op, dezelfde aanduiding in zowel kast 1 als in kast 2 [P2-P1/01 om te weten dat je in kast 2 zit], max. 99 verbindingen).
En hier showen hoe het eruit is komen te zien zodra je gereed bent s.v.p. Te weinig mooie plaatjes de laatste tijd.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 12:05 ]
http://www.allekabels.nl/...per-meter-sftp-cat6a.html
Heeft iemand ervaring met deze kabel? Ik heb bij hun nagevraagd achteraf of het 100% koper is. Ze zeggen dat dit voor ongveer 99% is. Geen enkele kabel zou uit 100% koper bestaan.
Op de blauwe mantel van de kabel staat:
117 M cat 6a solid 4x2xawg 23/1 sf/ftp pimf/shielded 500 mhz lsoh/frnc halogeen free eia/tia 568
Ik ga hem via de kruipruimte aansluiten. Wie heeft ervaring met deze kabel? Gewoon gebruiken?
Wel in de kruipruimte een mantelbuis gebruiken (PVC oid).
Voor dergelijke vragen is dit niet het juiste topic.
Geen idee welk type kabel oké is of niet. Dus ook van deze kan ik helemaal niets zeggen.Jan2002 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:45:
Heb deze kabel ontvangen bij allekabels.nl
http://www.allekabels.nl/...per-meter-sftp-cat6a.html
Heeft iemand ervaring met deze kabel? Ik heb bij hun nagevraagd achteraf of het 100% koper is. Ze zeggen dat dit voor ongveer 99% is. Geen enkele kabel zou uit 100% koper bestaan.
Op de blauwe mantel van de kabel staat:
117 M cat 6a solid 4x2xawg 23/1 sf/ftp pimf/shielded 500 mhz lsoh/frnc halogeen free eia/tia 568
Ik ga hem via de kruipruimte aansluiten. Wie heeft ervaring met deze kabel? Gewoon gebruiken?
Maar die uitlating van "... dat dit voor ongeveer 99% is. Geen enkele kabel zou uit 100% koper bestaan" is je reinste lariekoek! In de "gewone" elektrotechniek is koperdraad gewoon altijd elektrolitisch koper en er is geen enkele aanleiding om te geloven dat dit hier anders zou zijn. In het gunstigste geval wist die woordvoerder niet waar over hij het had.
Op zolder een patchkast laten plaatsen omdat we teveel aansluitingen in het huis hebben om in de meterkast kwijt te kunnen.

Alle leidingen die naar zolder gaan netjes in een rails gelegd zodat alle kabels niet in het zicht liggen. Een aparte groep laten aanleggen naar zolder voor de stroom. Patchkast geplaatst met daarin 41 aansluitingen.

Bij de Ikea een serverkast gehaald
In de patchkast zijn de eerste onderdelen geplaatst.
Van boven naar onder:
- 2x 24 poorts patchstrook
- Telefoonswitch (zelf gemaakt, zie onderstaande foto)
- Draadorganizer
- HP 1810 24 poorts gigabit switch
- Hieronder komen nog 2 switches, een HP 100mbit met POE voor de netwerkcameras en 100mbit devices en nog een HP 1410 16 poorts gigabit switch voor het interne netwerk.

Close-up van de telefoonswitch. Hierdoor is het mogelijk om waar we maar willen telefonie te switchen via het cat-6 netwerk.
Zal binnenkort meer foto's posten.
Aanvulling:
De UPS is een APC Power-Saving Back-UPS Pro 1200. Ik heb expres voor de Back-UPS Pro gekozen omdat deze niet zoals veel andere APC modellen veel stroom gebruiken. Ik heb er een tijdje een meter tussen gehangen en de UPS gebruikt maar 6 watt als er niets aan hangt. Ik had hiervoor een APC Smart UPS en die gebruikte soms wel 40 watt en dan hing er niets aan. Ook heeft de Back-UPS een groene mode zodat er minder stroom verbruikt wordt maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet
Ik heb ook een 550 model en deze wordt straks ook weer ingezet maar dan voor mijn belangrijkste NAS waar alle familie foto's en filmpjes op komen.
[ Voor 19% gewijzigd door pietvs op 27-02-2015 19:15 ]
Ziet er strak uit, ik wil morgen ook weer eens wat gaan klussen, inspiratie hoe jij die serverkast opgehangen hebt wil ik een soort rekje maken waar ik me switch op kan leggen/hangen en dan de kabels er achterdoor hangenpietvs schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:47:
Druk met het inrichten van ons nieuwe huis bezig.
Op zolder een patchkast laten plaatsen omdat we teveel aansluitingen in het huis hebben om in de meterkast kwijt te kunnen.
[afbeelding]
Alle leidingen die naar zolder gaan netjes in een rails gelegd zodat alle kabels niet in het zicht liggen. Een aparte groep laten aanleggen naar zolder voor de stroom. Patchkast geplaatst met daarin 41 aansluitingen.
[afbeelding]
Bij de Ikea een serverkast gehaaldHierin komen straks mijn servers te staan. Allemaal synology servers. De UPS staat er al.
In de patchkast zijn de eerste onderdelen geplaatst.
Van boven naar onder:[afbeelding]
- 2x 24 poorts patchstrook
- Telefoonswitch (zelf gemaakt, zie onderstaande foto)
- Draadorganizer
- HP 1810 24 poorts gigabit switch
- Hieronder komen nog 2 switches, een HP 100mbit met POE voor de netwerkcameras en 100mbit devices en nog een HP 1410 16 poorts gigabit switch voor het interne netwerk.
Close-up van de telefoonswitch. Hierdoor is het mogelijk om waar we maar willen telefonie te switchen via het cat-6 netwerk.
Zal binnenkort meer foto's posten.
Patchkast ophangen onder een schuine wand is heel eenvoudig, gewoon 2 balken aan de bovenkant even schuin afzagen als de schuine wand, plaatsen, dan een multiplex plaat ertegen of meteen de patchkast.Jordyz schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 17:30:
[...]
Ziet er strak uit, ik wil morgen ook weer eens wat gaan klussen, inspiratie hoe jij die serverkast opgehangen hebt wil ik een soort rekje maken waar ik me switch op kan leggen/hangen en dan de kabels er achterdoor hangen
Ik had ook een grotere kast kunnen nemen maar dan wordt alles weer zo hoog en komt alles ook veel meer van de schuine wand af.
Ik heb geen patchkast maar alles direct aangesloten op de Switch. Ik kan de switch ook ophangen aan de muur net zoals voorheen. Maar kies ik dan een keer voor een ander model zit ik meteen met twee gaten die te klein zijn.pietvs schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 19:18:
[...]
Patchkast ophangen onder een schuine wand is heel eenvoudig, gewoon 2 balken aan de bovenkant even schuin afzagen als de schuine wand, plaatsen, dan een multiplex plaat ertegen of meteen de patchkast.
Ik had ook een grotere kast kunnen nemen maar dan wordt alles weer zo hoog en komt alles ook veel meer van de schuine wand af.
Hierdoor kan je dus snelheidsproblemen ondervinden of juist helemaal geen connectie.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Speedtest is ook een erg slechte manier om een kabel te testen. Je kunt dan beter iperf proberen op je eigen netwerk.Jirachi schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 20:42:
vandaag een soepele koperen (via metwerkproducten.com besteld) cat 6 kabel zelf gecrimpt, maar speedtest geeft soms bijna de volle snelheid (85 mbit van de 90) maar soms ook maar 50 ofzo. als ik een amdere cat 5e kabel probeer, heb ik altijd 90 mbit. ik heb al gedubbelchdckt gekeken of de aders in de juiste volgorde zitten. sommige aders zitten niet helemaal in t einde van de stekker, maar wel bijna waardoor ze wel contact maken.
Waar kan dit aan liggen?
EDIT: Is er ook een manier om te testen of mijn kabel 100% in orde is doormiddel van een programmatje op de PC?
Verder zijn er sommige netwerk kaarten die inderdaad aders kunnen meten. Maar dat zijn meestal de duurdere Intel server varianten of heel erg nieuwe van andere merken. Een simpel netwerk test doosje is de makkelijkste keuze!
Oefening baart kunst en die pluggen kosten bijna niks
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ooooh!!! plaatjes
Wat ik me afvroeg, waavoor heb je die "telefoon switch"? Is het voor ISDN ofzo?
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Ben ook een beetje aan de hobby geweest in de meterkast en er een 19" rackje gevogeld.
Patch panel en switch evenals NAS, Ziggo Ubee modem (wat wordt dat ding heet zeg!) en nog wat los spul zoals Hue controller en Evohome staan er in.
Netgear WNDR3700 router wordt binnenkort vervangen door een 19" exemplaar en aparte Wifi AP op andere locatie. Als AP heeft deze ook wat moeite om zijn bereik te halen. En anders is het een beetje magertjes met het 19" spul (dat in deze kast maar max 26,5 cm diep kan zijn). Suggesties voor een dergelijke router?

draadje van alarm box wordt nog weggewerkt...
[ Voor 14% gewijzigd door fritsvleuten op 02-03-2015 16:42 ]
Ik heb voorheen in mijn patch rack altijd een pricewatch: TP-Link TL-ER6120 gehad. Deze heb ik sinds een tijdje ingeruild voor een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router en deze in een 19" rack mount gezet van ISP Supplyfritsvleuten schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:23:
Hallo,
Ben ook een beetje aan de hobby geweest in de meterkast en er een 19" rackje gevogeld.
Patch panel en switch evenals NAS, Ziggo Ubee modem (wat wordt dat ding heet zeg!) en nog wat los spul zoals Hue controller en Evohome staan er in.
Netgear WNDR3700 router wordt binnenkort vervangen door een 19" exemplaar en aparte Wifi AP op andere locatie. Als AP heeft deze ook wat moeite om zijn bereik te halen. En anders is het een beetje magertjes met het 19" spul (dat in deze kast maar max 26,5 cm diep kan zijn). Suggesties voor een dergelijke router?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
draadje van alarm box wordt nog weggewerkt...
Gewoon voor analoge telefonie. Het is gewoon een splitter maar dan netjes weggewerkt in een 19" rackmodulechickpoint schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:53:
[...]
Ooooh!!! plaatjes![]()
Wat ik me afvroeg, waavoor heb je die "telefoon switch"? Is het voor ISDN ofzo?

Afwerking in woonkamer 2, hier hebben we voor ivoor/beige gekozen. Mijn vader komt bij ons inwonen en die wilde liever deze kleur dan wit.

Afwerking in woonkamer 1, strak wit.

De meterkast, deze moet nog onderhanden genomen worden maar het meeste zit er al in. 4 UTP aansluitingen waarvan er 1 wordt gebruikt door een raspberry Pi om de elektra meter uit te lezen. Nog een aansluiting wordt gebruikt om 2x telefonie straks naar de patchkast te routen. Dan zijn er nog 2 aansluitingen over en een daarvan is dan voor internet.
Daarnaast zie je de aansluiting voor de televisies met een versterker.
Aan de wand hangt een modem van Ziggo. Daar zitten nu nog lossen draden aan want we wonen er nog niet maar hebben wel internet/tv/telefonie nodig in de oude woning naast de nieuwe woning.
Onze meterkast is voorzien van een meteropstelling met deurtjes.
Dus alleen maar voor "dom" doorverbinden? Is een switch daarvoor niet wat overdone? Je kunt toch nauwelijks zichtbaar ook een gewone las maken? Desnoods via een piepklein telefoon-lasdoosje, net zo efficiënt en voor alleen maar doorverbinden ook veel gebruikelijker. Waarom ingewikkeld maken als dat helemaal niet nodig is? Verder neem ik wel aan dat dit 19 inch rek ook andere zaken bevat, anders zou dat nog veel meer zwaar overdreven zijn. Alleen "het staat leuk, of interessant" kan m.i. nooit het argument zijn geweest.pietvs schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:37:
[...]
Gewoon voor analoge telefonie. Het is gewoon een splitter maar dan netjes weggewerkt in een 19" rackmoduleHad ook met kroonsteentjes de draden kunnen samenvoegen maar dit is toch wat netter.
This is tweakers!Techneut schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:56:
[...]
Dus alleen maar voor "dom" doorverbinden? Is een switch daarvoor niet wat overdone? Je kunt toch nauwelijks zichtbaar ook een gewone las maken? Desnoods via een piepklein telefoon-lasdoosje, net zo efficiënt en voor alleen maar doorverbinden ook veel gebruikelijker. Waarom ingewikkeld maken als dat helemaal niet nodig is? Verder neem ik wel aan dat dit 19 inch rek ook andere zaken bevat, anders zou dat nog veel meer zwaar overdreven zijn. Alleen "het staat leuk, of interessant" kan m.i. nooit het argument zijn geweest.
end sparta/700 mode.
Je stopcontacten zitten zeker op een lasdoos geschroefd ?pietvs schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:48:
[afbeelding]
Afwerking in woonkamer 2, hier hebben we voor ivoor/beige gekozen. Mijn vader komt bij ons inwonen en die wilde liever deze kleur dan wit.
[afbeelding]
Afwerking in woonkamer 1, strak wit.
[afbeelding]
De meterkast, deze moet nog onderhanden genomen worden maar het meeste zit er al in. 4 UTP aansluitingen waarvan er 1 wordt gebruikt door een raspberry Pi om de elektra meter uit te lezen. Nog een aansluiting wordt gebruikt om 2x telefonie straks naar de patchkast te routen. Dan zijn er nog 2 aansluitingen over en een daarvan is dan voor internet.
Daarnaast zie je de aansluiting voor de televisies met een versterker.
Aan de wand hangt een modem van Ziggo. Daar zitten nu nog lossen draden aan want we wonen er nog niet maar hebben wel internet/tv/telefonie nodig in de oude woning naast de nieuwe woning.
Onze meterkast is voorzien van een meteropstelling met deurtjes.
Ze steken zo naar voren
En waarvoor dient die schakelaar ?
2250 WP Zuid PVoutput
Inderdaad, die zitten op een lasdoos. Maargoed, wel 4 stuks ipv standaard meestal de 1 of 2. Dat je dan weer met een verdeeldoos moet werken.MdO82 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:12:
[...]
Je stopcontacten zitten zeker op een lasdoos geschroefd ?
Ze steken zo naar voren
En waarvoor dient die schakelaar ?
De schakelaar dient voor de verwarming van een waterleiding die buiten de gevel van het huis loopt. Die zorgt ervoor dat als onze 10.000 liter waterzak onder het huis leeg is bijgevuld wordt met een klein laagje water. De zak wordt normaal gevuld door het hemelwater van het dak. Het water gaat door een filter zo de zak in. En daar zit weer een pomp op die het uit de zak onder druk zet naar de toiletten en de wasmachine.

Is offtopic maar dan krijgen jullie een idee
Inderdaad zoals _matt_ ook al zegt, daar zijn we tweakers voor. Ik vind het geen gezicht als die splitters los in de patchkast staan/hangen. En er was nog ruimte en had die patchpanel met cat5 doorvoerpluggen nog liggen. Dus kon het zo eenvoudig oplossen.Techneut schreef op maandag 02 maart 2015 @ 19:56:
[...]
Dus alleen maar voor "dom" doorverbinden? Is een switch daarvoor niet wat overdone? Je kunt toch nauwelijks zichtbaar ook een gewone las maken? Desnoods via een piepklein telefoon-lasdoosje, net zo efficiënt en voor alleen maar doorverbinden ook veel gebruikelijker. Waarom ingewikkeld maken als dat helemaal niet nodig is? Verder neem ik wel aan dat dit 19 inch rek ook andere zaken bevat, anders zou dat nog veel meer zwaar overdreven zijn. Alleen "het staat leuk, of interessant" kan m.i. nooit het argument zijn geweest.
Oh dat iets heel anders dan nette LAN afwerkingpietvs schreef op maandag 02 maart 2015 @ 21:50:
[...]
Inderdaad, die zitten op een lasdoos. Maargoed, wel 4 stuks ipv standaard meestal de 1 of 2. Dat je dan weer met een verdeeldoos moet werken.
De schakelaar dient voor de verwarming van een waterleiding die buiten de gevel van het huis loopt. Die zorgt ervoor dat als onze 10.000 liter waterzak onder het huis leeg is bijgevuld wordt met een klein laagje water. De zak wordt normaal gevuld door het hemelwater van het dak. Het water gaat door een filter zo de zak in. En daar zit weer een pomp op die het uit de zak onder druk zet naar de toiletten en de wasmachine.
[afbeelding]
Is offtopic maar dan krijgen jullie een ideeMeer plaatjes zie Regenwatertanks - hemelwater gebruiken voor bewatering/wc/..
Op de foto leek het net of je de stopcontacten uit kon zetten vandaar
2250 WP Zuid PVoutput
Dit is ideaal voor mij maar is eigenlijk ook gemaakt om in een patchkast op te hangen

Je kijkt alleen in de verkeerde rubriek
https://netwerkproducten.com/webshop/desktop-c-386.html
-
Een edgerouter natuurlijk!fritsvleuten schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:23Suggesties voor een dergelijke router?
Rock solid.
Heb je hiervoor zelf een kabel gemaakt of heb je deze ergens vandaan ?
Op de meter zit toch een RJ11 connector om hem uit te lezen ?
beetje offtopic maar was even nieuwsgierig
2250 WP Zuid PVoutput
ehhhh..HOI
Dan neem je losse (extra) accesspoints, die je op andere plaatsen in het huis neerhangt? Bij voorkeur met POE, zodat je alleen een ethernetkabel naar die plek hoeft te krijgen.krizzziz schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:24:
Ik zie hier alles mooi in meterkasten weggewerkt. Maar als je een beetje groot huis hebt met een Wifi router in je meterkast dan heb je kans dat je niet overal bereik hebt. Niemand ergens een wifi router "gewoon" in de gang geplaatst?
Ik heb een slimme meter kabel besteld bij SOS Solutions. Dat is een USB naar serial RJ11 kabel die speciaal gemaakt wordt om aan te sluiten op de P1 poort van de meter. Ik heb hem nog niet getest of de kabel werkt want dat ga ik pas doen als ik verhuisd ben en alles aangesloten heb.MdO82 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:24:
@pietvs hoe zit je RP aangesloten op je meter ?
Heb je hiervoor zelf een kabel gemaakt of heb je deze ergens vandaan ?
Op de meter zit toch een RJ11 connector om hem uit te lezen ?
beetje offtopic maar was even nieuwsgierig
Hieronder de oude situatie: Alle hardware was min of meer neergeplempt, het werkte, maar daar was alles mee gezegd.

Na opruimen:

Ik ben alleen nog op zoek naar een manier om de patchkabels een beetje netjes samen te vinden/weg te stoppen. Misschien hang ik nog wel een stukje vingergoot onder de plank.
(Mijn slimme meter kabel heb ik zelf gemaakt door een RJ11 stekkertje op een FTDI kabel te knijpen. Op mijn synology heb ik Nodejs draaien. Ik heb zelf node module geschreven om de data uit te lezen. https://github.com/Martijn02/node-p1reader)
Wat staat er op de foto's
- Synology DS209
- Fibaro Wall Plug (stroomverbruik in de gaten houden)
- APC Back UPS
- Patch panel 1
- Netgear GS108PE (met POE voor de netwerkcamera's)
- Patch panel 2
- Vera Lite
- Ikea led lampje aangesloten op de UPS (beetje licht bij stroomuitval)
- Linksys WRT320N (router+wifi beneden)
- Glasvezelmodem genexis
- Siemens Gigaset telefoon basisstation
[ Voor 36% gewijzigd door Martijn02 op 05-03-2015 13:04 . Reden: klein beetje relevante spam toegevoegd ]
Op de derde foto zie ik dat je plank niet zo heel diep de kast in steekt, dus dat moet dan geen probleem zijn
[ Voor 27% gewijzigd door MdO82 op 05-03-2015 13:32 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Bij welk probleem zou je er dan niet erbij kunnen? Mocht er brand uitbreken dan laat die nas maar lekker op fikken. Heb een backup altijd in huis liggen en ben op dit moment aan het kijken om het ook nog ergens op een externe locatie te backuppen.MdO82 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:28:
Ik zie het wel vaker voorbij komen dat jullie de NAS etc bovenin de kast plaatsen, maar indien er een probleem oid is hiermee kan je er dan zo nog wel bij ?
Op de derde foto zie ik dat je plank niet zo heel diep de kast in steekt, dus dat moet dan geen probleem zijn
Het ging er mij om als er hardwarematig iets loos is (failure harddisk) en je moet bijv. je de NAS eruit halen dan leek het mij dat je er dan niet makkelijk erbij kon, maar op de laatste foto is duidelijk te zien dat de planken niet zo diep zijn als de kast.
Hierdoor zou je de NAS bijv. wel eruit kunnen halen.
En nogmaals de NAS heb ik hier als voorbeeld genomen.
2250 WP Zuid PVoutput
Hoevaak komt zoiets voor? Zelden, als je hem erin hebt gekregen krijg je die er ook wel weer eruitMdO82 schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:07:
Natuurlijk als er brand uit breekt, dan is er niks aan te doen en moet je zorgen voor een off-site backup ergens anders.
Het ging er mij om als er hardwarematig iets loos is (failure harddisk) en je moet bijv. je de NAS eruit halen dan leek het mij dat je er dan niet makkelijk erbij kon, maar op de laatste foto is duidelijk te zien dat de planken niet zo diep zijn als de kast.
Hierdoor zou je de NAS bijv. wel eruit kunnen halen.
En nogmaals de NAS heb ik hier als voorbeeld genomen.
Meestal hebben mensen met een NAS hem niet al te diep weg gestopt, en kunnen ze meestal nog wel bij de laatjes met disks.
Ik wil in mijn nieuwe huis in 1 WCD zowel een Coax uit laten komen die aan de buitenkant een F-connector heeft maar ook(!) een UTP aansluiting heeft.
Het gaat om dit frame

Ik zou dan deze F-connector kunnen gebruiken dacht ik

Ik wil echter ook een CAT6 UTP aansluiting in dezelfde WCD hebben.
Daarvoor dacht ik aan deze

Maar..volgens mij gaat dat niet omdat ik voor de CAT6 UTP een inbouwframe nodig heb waar de connector aan bevestigd moet worden....klopt dat?
EDIT:
Volgens mij zou het met deze wel moeten lukken

Voor mijn speakers zou ik dan een ekystone frame willen gebruiken met daarin deze jongens

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat ik nl wil is daar of een bananenstekker voor gebruiken of solderen en aan de buitenkant mijn speakers via bananenstekkers erop aansluiten.
[ Voor 50% gewijzigd door Tallguy op 06-03-2015 12:17 ]
De Mikrotik RB2011UiAS-RM is een gewilde router onder sommige tweakers.fritsvleuten schreef op maandag 02 maart 2015 @ 16:23:
...
...
Een andere variant van deze router is de Mikrotik CRS109-8G-1S-2HnD-IN.
Dit zijn echte aanraders. Er zijn nog veel meer modellen. Snuffel is rond op www.Routerboard.com en een tip voor goedkoop bestellen www.interprojekt.com.pl(ook voor Ubiquiti routers, maar daar ben ik niet in thuis)
[ Voor 3% gewijzigd door rohaantje op 06-03-2015 23:38 ]
Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!
Waarom heb je gekozen om je TP-Link router te vervangen door de Ubiquiti?chickpoint schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:03:
[...]
Ik heb voorheen in mijn patch rack altijd een pricewatch: TP-Link TL-ER6120 gehad. Deze heb ik sinds een tijdje ingeruild voor een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router en deze in een 19" rack mount gezet van ISP Supply
De EdgeRouter lite is een stuk sneller, vooral qua throughput. Deze kan makkelijk een 500/500 verbinding aan terwijl de TP-Link ergens blijft steken tot de 200 Mbit NAT-throughput. En ik vond het een leuk speeltjehevling schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:22:
[...]
Waarom heb je gekozen om je TP-Link router te vervangen door de Ubiquiti?
Maar ik zag net (was even langs het huis geweest) dat hij bij de 1ste kamer maar 1utp kabel had getrokken. Als ik naar de buisdikte kijk, dan is er geen plek voor een 2e kabel. Kabel is een stugge cat6 kabel 23awg van netwerkproducten.com, ik neem aan dat hij nu een andere buis voor moet gebruiken om 2 kabels doorheen te halen OF kan hij gewoon een 2e buis trekken? Optie 2 lijkt mij makkelijker gezien het vloer compleet open is (houten vloerdelen).....
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Even aankijken hoe hij het oplost, zolang hij die ene kabel maar niet splitst over 2 aansluitingen.Rainesh schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:08:
Sinds gisteren is de elektricien bezig om mijn complete stroomnetwerk te vervangen (heel het huis wordt gerenoveerd) en gaat gelijk in iedere kamer een coax kabel + 2x cat6 kabels trekken.
Maar ik zag net (was even langs het huis geweest) dat hij bij de 1ste kamer maar 1utp kabel had getrokken. Als ik naar de buisdikte kijk, dan is er geen plek voor een 2e kabel. Kabel is een stugge cat6 kabel 23awg van netwerkproducten.com, ik neem aan dat hij nu een andere buis voor moet gebruiken om 2 kabels doorheen te halen OF kan hij gewoon een 2e buis trekken? Optie 2 lijkt mij makkelijker gezien het vloer compleet open is (houten vloerdelen).....
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Ziet er mooi uit, maar cinch is hetgeen wat in de volksmond bekend staat als tulp stekkers, ook wel RCA genoemd.Tallguy schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:01:
Voor mijn speakers zou ik dan een ekystone frame willen gebruiken met daarin deze jongens
[afbeelding]
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat ik nl wil is daar of een bananenstekker voor gebruiken of solderen en aan de buitenkant mijn speakers via bananenstekkers erop aansluiten.
bananenstekkers zijn iets heel anders, dus gaan deze helaas niet passen voor wat jij wil.
Aan de andere kant heb ik wel zoiets van 1 utp kabel per slaapkamer is voldoende (heb ook wifi-ac in huis) en in de werkkamer + woonkamer dan 2 kabels...kom ik uit op 6 kabels, kan ik een 8port switch gebruiken en hou ik dan 2 poorten over voor toekomstige zaken zoals bijv een ip-cam.
[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 18-03-2015 23:44 ]
Tijd om alles uit te gaan zoeken, kijken welke switches en router ik wil gaan gebruiken. Vind de nieuwe Synology Router wel erg interessant...ben benieuwd naar de prijs.
Verwijderd
Als je nu toch bezig bent neem dan ook gelijk een goede router: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort RouterRainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:58:
Net heel vroeg opgestaan en naar het huis toe gegaan, waren ze om 7.00u al begonnenMaar hij trekt er een tweede kabel bij
![]()
Tijd om alles uit te gaan zoeken, kijken welke switches en router ik wil gaan gebruiken. Vind de nieuwe Synology Router wel erg interessant...ben benieuwd naar de prijs.
Paar AP's erbij en je hebt een stabiel netwerk
Voor netwerk doeleinden altijd minimaal een 3/4 buis laten gebruiken (19 mm) een 5/8 buis (16 mm) is nou eenmaal te dun voor deze doeleinden.Rainesh schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:43:
Daar ben ik juist bang voor.....ik denk dat ik hem gewoon voor alleen die kamer een 2e buis laat trekken. Derest van de kamers moet hij maar een grotere buis gebruiken.
Aan de andere kant heb ik wel zoiets van 1 utp kabel per slaapkamer is voldoende (heb ook wifi-ac in huis) en in de werkkamer + woonkamer dan 2 kabels...kom ik uit op 6 kabels, kan ik een 8port switch gebruiken en hou ik dan 2 poorten over voor toekomstige zaken zoals bijv een ip-cam.
Ik zie het, helemaal overheen gekeken. Deze zouden als het goed is wel met een bananenstekker moeten kunnennick_haak schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:42:
[...]
Ziet er mooi uit, maar cinch is hetgeen wat in de volksmond bekend staat als tulp stekkers, ook wel RCA genoemd.
bananenstekkers zijn iets heel anders, dus gaan deze helaas niet passen voor wat jij wil.
https://www.conrad.nl/nl/...ppeling-zwart-673956.html
Als ik de reviews lees dan is dit niet echt een consumer router....zal wel erg goed zijn maar ik ben geen netwerk-specialist.schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:07:
[...]
Als je nu toch bezig bent neem dan ook gelijk een goede router: pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
Paar AP's erbij en je hebt een stabiel netwerk
[ Voor 1% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:28 ]
Verwijderd
Met de web-interface is het vrij gemakkelijk in te stellen (zijn ook veel video's van te vinden op YouTube hoe je deze router instelt).Rainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:34:
[...]
Als ik de reviews lees dan is dit niet echt een consumer router....zal wel erg goed zijn maar ik ben geen netwerk-specialist.
Hmm dit is wel interessant, kan ik gelijk mijn speakerkabels voor mijn rear-speakers in de vloer verwerken. Alleen wat voor aansluiting gebruik je dan op de "draadbus" ?Tallguy schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:34:
[...]
Ik zie het, helemaal overheen gekeken. Deze zouden als het goed is wel met een bananenstekker moeten kunnen
https://www.conrad.nl/nl/...ppeling-zwart-673956.html
Ik zou je eigenlijk toch willen adviseren om voor 4 UTP kabels per kamer te gaan. Dat heb ik hier ook gedaan en in sommige kamers zijn nu alle poorten in gebruik.
Als je een tv en een mediaspeler bij je tv heb staan dan heb je er alweer 2 in gebruik.

Had daar ook over nagedacht, maar mijn vrouw wilt dat echt niet......ze vindt 2 al veel. Haar argument..we hebben toch wifi???
Maar ik denk zelf dat 2 voldoende zal zijn. Maar zit nu echt te kijken naar die audio pluggen, alleen hoe sluit je die draadbussen op je speakerkabels aan. Zo.....dat was even stom van mij haha, heb het goed bekeken en piece of cake.
Dus ga gelijk even de audio kabels in de woonkamer door laten trekken
[ Voor 30% gewijzigd door Rainesh op 19-03-2015 11:22 ]
Denk even na waar je mogelijk nog een aansluiting wilt hebben.
Leg daar een lege leiding naar toe met trekdraad erin (enkele stroomkabel of zo)
Als je ze blind in de muur plaats met een 'doos' kan je de muur onzichtbaar en strak afwerken.
Dan over een maand of 2 ... een contactdoos plaatsen als je vrouw weg is....
...maar schat...die aansluiting zit er al tijden hoor....
Maar zonder gekheid, reserveleidingen zijn altijd handig in huis.
Mocht je die later nodig hebben kan je er zo een UTP kabel doorheen trekken.
Zonder trekdraad kan het soms een heel gedoe worden....
Ook als het even kan geen 90 graden hoekstukken maar 2x 45 graden of een ruime bocht.
Scheelt ook weer bij het trekken van kabels.
[ Voor 24% gewijzigd door kwakzalver op 19-03-2015 11:45 ]
Ik zal zo'n ding tzt eens bestellen bij Conrad om 'm wat beter te bekijken. Ik heb een ringleiding straks in mijn nwe woning laten aanleggen met 6 'openingen'. 1 in het midden thv mijn AV meubel er zodat ik alle speakerkabels de leiding in kan doen, 4 zijn er voor de speakers (2 voor en 2 achter). De laatste opening hou ik in reserve voor als ik over 10 jaar ofzo de boel 180graden wil omdraaien en daar mijn setup neerzet.Rainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:40:
[...]
Hmm dit is wel interessant, kan ik gelijk mijn speakerkabels voor mijn rear-speakers in de vloer verwerken. Alleen wat voor aansluiting gebruik je dan op de "draadbus" ?
Ik verwacht eigenlijk van die connector van Conrad dat ik een speakerkabel naar een hoek kan trekken, daar een bananenplug in kan douwen aan de achterkant. Dan plaatje in WVD duwen en afmonteren. Ik verwacht dan dat ik aan de ' buitenkant' alleen nog een kabel met bananenstekker kan insteken naar mijn speaker.
Switch in de tv meubel, en opgelostRainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:02:
@GioStyle
Had daar ook over nagedacht, maar mijn vrouw wilt dat echt niet......ze vindt 2 al veel. Haar argument..we hebben toch wifi???
Woonkamer (router + switch): tv, yamaha, htpc, bluray speler, humax.
Werkkamer (5 poorts switch): NAS, desktop, printers.
Meterkast: 8 poort switch, antenneversterkers voor coax, modem
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]