Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.147 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22
Mijn setup in onze nieuwe woning:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/17zi0y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-09 00:04

JTT

Mooi gedaan!

Is het alleen voor het signaal van je wifi niet beter om die router toch buiten de kast te zetten?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:47
JTT schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:40:
[...]

Mooi gedaan!

Is het alleen voor het signaal van je wifi niet beter om die router toch buiten de kast te zetten?
Of nog mooier, de router - als deze al voor wifi gebruikt wordt - in de kast te laten staan, maar vervolgens de antennes op een snoertje te zetten en deze buiten de kast bevestigen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

Mooi patch/serverkastje. Zit er ook nog een deurtje oid bij? Waar heb je die op de kop getikt? Zoek namelijk ook nog iets van dat formaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

WoC schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:51:
[...]
Mooi patch/serverkastje. Zit er ook nog een deurtje oid bij? Waar heb je die op de kop getikt? Zoek namelijk ook nog iets van dat formaat...
Oa http://www.serverkast.com/serverkast-1/wandmontage.html

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 09:24

scorched

Maximum Overdrive

Ondanks wat vervelende familie omstandigheden de afgelopen tijd, gisteren toch maar weer het netwerkproject opgepakt en alle verzamelde spullen gemonteerd en gepatched.

Afbeeldingslocatie: https://mail.ziggo.nl/publications/files/1304536/Foto/5/current?secret=4d1132712cee48c1cb7b2ac986f60e3d

Begint al ergens op te lijken. Binnenkort nog even wat nieuwe netwerkkabel trekken en patchen, zodat alles aangesloten kan worden wat aangesloten moet worden en dat er overal in huis RJ-45 poorten beschikbaar zijn indien nodig :) Dan ben ik gelijk ook van die tijdelijke koppelstukjes af, aangezien de router en switch eerst boven de meter hingen.
Achter het rack zit nog een klein 8-poorts patchpanel, waar op dit moment alleen de server op aangesloten zit. Ruimte zat dus voor uitbreiding in de toekomst.

Ps. de kabelzooi aan de rechterkant zijn loze kabels die ik nog weg moet halen. Onderste slot in het rack biedt nog plaats voor een kleine UPS ala apc sc-450 ofzo. Maar dat heeft allemaal niet zoveel haast. Eerst maar eens zorgen dat alles aangesloten wordt. ;)

edit : Typo + aanvulling

[ Voor 8% gewijzigd door scorched op 02-01-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

scorched schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 23:23:
Ondanks wat vervelende familie omstandigheden de afgelopen tijd, gisteren toch maar weer het netwerkproject opgepakt en alle verzamelde spullen gemonteerd en gepatched.

[afbeelding]

Begint al ergens op te lijken. Binnenkort nog even wat nieuwe netwerkkabel trekken en patchen, zodat alles aangesloten kan worden wat aangesloten moet worden en dat er overal in huis RJ-45 poorten beschikbaar zijn indien nodig :) Dan ben ik gelijk ook van die tijdelijke koppelstukjes af, aangezien de router en switch eerst boven de meter hingen.
Achter het rack zit nog een klein 8-poorts patchpanel, waar op dit moment alleen de server op aangesloten zit. Ruimte zat dus voor uitbreiding in de toekomst.

Ps. de kabelzooi aan de rechterkant zijn loze kabels die ik nog weg moet halen. Onderste slot in het rack biedt nog plaats voor een kleine UPS ala apc sc-450 ofzo. Maar dat heeft allemaal niet zoveel haast. Eerst maar eens zorgen dat alles aangesloten wordt. ;)

_/-\o_ Ziet er mooi uit:)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

[afbeelding]

Strak rekje. Zo strak waar komen de kabels vandaan? Wat voor high tech geile hardware zien we allemaal op de foto :) ?

Zie bv apc ups die stekkers zelf andere stekkers gepakt? Zie zelden dat die stekkers erbij worden geleverd. Ubee modem zit die erop? Zo ja hoe heb je dat gefixt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:58

[afbeelding]

Ziet er echt mooi uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorched
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 09:24

scorched

Maximum Overdrive

Aanvulling het hardware lijstje :

- HP Microserver Gen8, E3-1265l Xeon, 16Gb ram en 4x4TBhdd en een 128 gb SSD --> draaiende als DC / fileserver
- APC AP-7921 Switch Rack PDU
- TP-Link 24 poorts managed gbit switch
- Netgear SRX-5308 VPN/Firewall Router
- 24 poorts patchpaneel

Op dit moment komen er drie netwerkkabels uit de loze leidingen, dit moet worden uitgebreid naar 10, zodat er overal in het huis netwerkaansluitingen beschikbaar komen. Omdat ik alles opnieuw wil gaan trekken heb ik ervoor gekozen om de huidige kabels tijdelijk te verlengen met koppelstukjes.

De patchkabels lopen in bundels van 6, achter de router langs naar de o.a. de switch, zodat alles er aan de voorkant netjes uitziet en aan de achterkant ook ;).

De kabels voor de PDU zijn standaard kabels (C13 --> C14) welke alles van stroom voorzien. De kabels voor apparaten die geen C13 aansluiting hebben, heb ik voorzien van een contrastekker, zodat deze ook remote geschakeld kunnen worden (o.a. Ubee modem en de Airport express die verborgen zit achter het bovenste rooster links). Scheelt een hoop ellende als ik niet thuis ben en de router ofzo gereset moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 09:29
Na al zoveel tweakers gezien te hebben hoe zij hun thuis LAN hebben afgewerkt is het denk ik tijd gekomen om te laten zien hoe ik het ingericht heb.
Niet dat ik het zo mooi heb als sommige hier (zelfs op professioneel niveau _/-\o_ ), maar misschien brengen mijn keuzes enkele van jullie op ideeën.

Hoe dan ook graag jullie commentaar!

De setup is al weer van een aantal jaren terug, maar door de vervanging van mijn trouwe maar lawaaiige 3com switch door twee kleine passief gekoelde Netgear switches is de setup recentelijk aangepast.

Beginnende onderaan:
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/0cZLM7NG8L/90f54ce8b038427b8f217b971fbe2ba4.jpg
Vanuit alle kamers in huis komen (links) minimaal 2 netwerk kabels (cat6) uit in de meterkast. Sommige kamers (woonkamer/studeerkamer) hebben 3 maal 2 kabels gekregen.
Ook komen uit elke kamer 2 TV/radio/sateliet coax kabels, maar daar gaat het hier niet om ;)

Dan boven in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/Cp5iKg5CGz/ec76382f7f83fad9fb4ebaa3d51ae75f.jpg
In het midden (boven het "tafeltje") de hoofdstoppen (incl. krachtstroom), meter en de Hager groepenkast.
Links van onder naar boven de server, de monitor, de externe schijven, Zyxel modem P-2812HNU-F1, patch koker, en de twee Netgear switches.
Rechts van onder naar boven de backup os CD's, de ups (APC CS-350) en de stroomvoorziening.

Rechts boven in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/wZykd7WS3r/b872237a7cd0b85024eb30855f9953fb.jpg
De linker 4 wandcontactdozen zitten op de UPS en op de overspanningsbescherming.
De middelste 4 wandcontactdozen zitten alleen op de overspanningsbescherming.
De rechter 4 wandcontactdozen hebben alleen 230V

Links boven in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/Zxp4q7sVUJ/bd831a6869c1c3a41b8c5f5cee482c93.jpg
Onderin de 1ste externe HDD voor backup (de 2e ligt in de kluis en wordt maandelijks gewisseld)
Daarboven de reserve HDD en switch.
Daar weer boven het Zyxel modem P-2812HNU-F1, de telefoonpatch, de LAN patch (in kabelkokers verwerkt) en bovenin 2 Netgear GS108T

Detail van de Patches en Switches:
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/Vno5dpNEwU/2aae80c8bf7ccd200e94d1a6d0e6d511.jpg
Rood is de WAN, Geel is de server, Blauw is de telefoon, Zwart is de printer, Grijs is de verbinding tussen de 2 switches Groen is het LAN netwerk

Last but not least mijn server (met een oude 15' monitor die net paste):
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/9Ps4cSIRGR/51b84506e0fcc6d582cd8535cdd055e2.jpg
Op deze server staan de bestanden, foto's, muziek en films van de complete huishouding :9

Edit: foto's waren niet zichtbaar

[ Voor 12% gewijzigd door calcomp op 04-01-2015 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven_Vdb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-09 09:14
Foto's zijn niet zichtbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
@Sven_Vdb: nu zijn de foto's hopelijk wel zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je die mooie keystones / UTP in kabelgoot vandaan? Zien er wel gelikt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
Ik heb daarvoor een cat6 patchpaneel (http://www.celtec.nl/imag...6-24voudig-1he-paneel.jpg) gesloopt en alleen de houder voor de keystones gemonteerd in een standaard kabelgoot.

Het patchpanel zelf paste niet en dit kwam qua diepte heel mooi uit.
De houder voor de keystones heb ik in de "deksel" van de kabelgoot gemonteerd. Zo kan ik er altijd makkelijk bij (niet dat dat nodig is, maar je weet nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

Mooi kantoor heb je :)

Maar is het niet een idee om wat in beugels op te hangen ipv plankjes? Ik weet niet hoeveel spul in rackmount kan komen?

[ Voor 89% gewijzigd door Nox op 04-01-2015 21:34 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
Ik had er zelfs een tijdje speciaal een kruk staan voor dingen die ik niet remote kon regelen :P

Standaard beugels pasten niet, en op deze wijze kan ik de plankjes makkelijk verplaatsen als ik een andere indeling wil.
De plankjes liggen op standaard (in hoogte verstelbare) dragers en passen precies tussen de muur en de groepenkast. nice and snug.

Tevens gaf de keurende instantie aan dat ik eigenlijk niets op het achterpaneel mocht monteren, maar aan de zijkanten was ik vrij om te doen wat ik wilde.
De aanvoer van kabels links onderin was prima, maar op het achterpaneel was eigenlijk niet geoorloofd.
(heb de groepenkast nl. zelf geplaatst en ingericht, maar ik wilde wel dat een professional de keuring deed)

[ Voor 8% gewijzigd door calcomp op 04-01-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Ik heb een vraag omtrent jullie setups. De meeste gebruiken patchpanels met grote switches om iedere kamer te voorzien van 1-2-3 LAN kabels. Wat is het voordeel hiervan boven het plaatsen van een switch? Zo heb ik bijvoorbeeld op de mediakamer een LAN kabel ( één kabel trekken vanuit de meterkast via de kruipruimte naar boven was al flink wat werk), en die staat aan een switch (gewoon een simpele met 5 poortjes) om de TV, PC en laptops (als ze op een bureau staan) van LAN verbinding te voorzien.

Zijn de extra kabels puur uit esthetisch oogpunt, of heeft het nog een praktisch nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Royenroy schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:13:
Ik heb een vraag omtrent jullie setups. De meeste gebruiken patchpanels met grote switches om iedere kamer te voorzien van 1-2-3 LAN kabels. Wat is het voordeel hiervan boven het plaatsen van een switch? Zo heb ik bijvoorbeeld op de mediakamer een LAN kabel ( één kabel trekken vanuit de meterkast via de kruipruimte naar boven was al flink wat werk), en die staat aan een switch (gewoon een simpele met 5 poortjes) om de TV, PC en laptops (als ze op een bureau staan) van LAN verbinding te voorzien.

Zijn de extra kabels puur uit esthetisch oogpunt, of heeft het nog een praktisch nut?
Het is praktisch makkelijker om de kabels direct aan te sluiten op een Switch. Dit doe ik zelf ook.

Het is echter overzichtelijker en het kijkt waarschijnlijk ook wat netter om dit te doen met een patchpanel.
Ik heb naar iedere slaapkamer, woonkamer, en leefruimtes een LAN aansluiting (1x) en als ik daar meer nodig heb dan leg ik daar een switch aan.

Je kunt je netwerken zo inrichten, maar het ligt eraan hoeveel geld je eraan kwijt wilt zijn :P
Zo'n serverkast in je meterkast kijkt mooi, en het is ook hobbymatig hier voor de meeste om er thuis mee zitten te spelen (wat ook zeker zo is!) maar je stopt er wel wat meer geld in als je alleen een simpele switch erop aansluit met netwerkkabels.

Om een kort verhaal klein te houden, het kan alle twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Royenroy schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:13:

Het nut van een patchregel in een 19inch rek is niet primair netheid maar het toewijzen van een "functie" aan de aansluiting in de ruimte waar de andere kant zich bevind

Zo vind je echte patchkast in Meerdere singalen.
- Analoge telefonie
- Dtc (seriele poorten)
- Verschillende netwerken (zowel fysiek of als vlan)
- koppelingen met andere patchruimtes
- en weet ik veel beveiligings shit, verzin het maar

Door die poort met een van die diensten te verbinden, verander je dus functioneel je aansluiting
Thuis maakt het imho geen reet uit, en ik stop het uitende in de switch of telefoon aansluiting

netheid helpt je om overzicht te houden en het beheerte houden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:22
WoC schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:51:
[...]
Bedankt ! Het deurtje is 'n verhaal apart. Had inderdaad een mooie deur van zwart getint glas.
Toen ik de montage van de kast deed wou ik de deur verwijderen om het gewicht te beperken.
Ik ben iets te enthousiast aan de slag gegaan, heb de bovenste vijs los gedaan maar toen kwam er een kracht op het glas te staan en doordat de onderste vijs nog klemde sprong het veiligheidsglas meteen in 1000 stukken. Voorlopig geen deur dus.

Patchkastje komt van een lokale firma hier in de buurt. De firma waar ik voor werk koopt hier vaak data kasten. Zo kreeg ik een mooie korting, anders had ik nooit een patchkast gekocht. Website ziet er visueel heel wat minder uit dan de kasten zelf :D
http://www.eldeco.be/eldWallrack.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
:9~
Royenroy schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:13:..........................
Zoals hierboven al is aangegeven, doe je (ik in iedergeval) om drie redenen:
•gemak
•gebruik, en
•esthetiek

Met alleen een netwerk kabel kun je bv zonder extra voeding een accespoint plaatsen (via POE) en die via je patch en je managed!!! switch voeden. (En vervolgens simpel verplaatsen)

Ook kun je heel makkelijk andere datastromen over de lan kabels laten lopen. (Aangegeven met verschillende kleuren patchkabeltjes)
Zo heb ik bv (zie een na laatste foto) via een (analoge) telefoon patch paneel en de standaard LAN kabels op twee plekken een DECT telefoon aangesloten (de blauwe patchkabeltjes). Als mijn betere helft weer eens de inrichting wijzigt, dan hoef ik alleen maar een paar stekkertjes te verplaarsen.

En het ziet er natuurlijk ook veel netter uit. Vooral als je niet alle aansluitingen gebruikt. (Geen los liggende kabels)

Edit:
Zelfs voor de stroomvoorziening heb ik een vergelijkbare keuze mogelijkheid ingebouwd (zie mijn derde foto). Nu ik er over nadenk is het wel erg handig, maar ben ik misschien wel wat ver doorgeschoten 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door calcomp op 05-01-2015 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Weet iemand waar en hoe je deze twee kabels noemt? 1tje gaat in de router en de andere gaat naar de TV (verdeler). Deze zijn eigenlijk te kort en had deze graag weggewerkt via de kabelgoot. Waar zou ik deze kunnen bestellen? En hoeveel meter zou ik ongeveer nodig hebben als ik hem via die kabelgoot zou willen doen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WDkDP2t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gewoon standaard Coax kabel met waarschijnlijk een F-connector, kan het niet goed zien aan je foto. Maar Google en vergelijk de plaatjes. Via de kabelgoot is gewoon uitmeten toch? Dat kan je zelf het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Mr_gadget schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:42:
Gewoon standaard Coax kabel met waarschijnlijk een F-connector, kan het niet goed zien aan je foto. Maar Google en vergelijk de plaatjes. Via de kabelgoot is gewoon uitmeten toch? Dat kan je zelf het beste.
Bedankt! Ja het is uit te meten, maar ik dacht misschien zijn daar standaard maten voor. Dan kan ik hem mooi wegwerken, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:12
Inderdaad standaard coax kabel met F-connector. Je kunt een Hirschmankabel (of ieder ander kwaliteits coaxkabel) nemen en daarop een F connector op plaatsen, kun je mooi wegwerken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbraamhaar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:32
Na vooral veel lezen en weinig posten op Tweakers dacht ik: laat ik mijn LAN afwerking thuis ook eens online gooien.

Het is begonnen met een simpel patchpaneel in de meterkast en een server in de trapkast. Deze week wou ik onder het mom "hobby" de boel toch wat anders inregelen. Ik heb voor weinig een nieuwe patchkast op de kop kunnen tikken en in combinatie met een handige schoonvader een kastje gemaakt waar hij op kan staan.

Achteraf kwam ik er helaas achter dat de serverkast te diep was dus die heb ik los op een plank moeten plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.braamhaar.co.nl/fotos/image2.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://www.braamhaar.co.nl/fotos/image4.jpeg

Alles in huis draait momenteel op een enkele switch (de HP switch is voor de hobby en snoept me teveel wattage om 24/7 aan te staan)

Ik heb 10 cat 6 kabels van de zolder (waar de kast staat) naar de meterkast getrokken als verbindingen tussen de patchpanelen. Ik kan hierdoor in de meterkast dus simpelweg 1 van die 10 aansluitingen doorpatchen naar een andere locatie in huis om daar internet te krijgen.

Beetje overbelicht omdat er precies in mn rug een spotje brand:
Afbeeldingslocatie: http://www.braamhaar.co.nl/fotos/image5.jpeg

Het mooiste is mischien toch om 2 panelen onder elkaar te plaatsen, 1 voor de connectie naar zolder en 1 voor de huisaansluitingen maar voor nu laten we het even zo :)

En nog een close up foto van de coaxverbindingen en het modem dat onder het plankje verstopt zit:
Afbeeldingslocatie: http://www.braamhaar.co.nl/fotos/image6.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

hansbraamhaar schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:52:
Na vooral veel lezen en weinig posten op Tweakers dacht ik: laat ik mijn LAN afwerking thuis ook eens online gooien.

Het is begonnen met een simpel patchpaneel in de meterkast en een server in de trapkast. Deze week wou ik onder het mom "hobby" de boel toch wat anders inregelen. Ik heb voor weinig een nieuwe patchkast op de kop kunnen tikken en in combinatie met een handige schoonvader een kastje gemaakt waar hij op kan staan.

Achteraf kwam ik er helaas achter dat de serverkast te diep was dus die heb ik los op een plank moeten plaatsen:
[afbeelding]

[afbeelding]

Alles in huis draait momenteel op een enkele switch (de HP switch is voor de hobby en snoept me teveel wattage om 24/7 aan te staan)

Ik heb 10 cat 6 kabels van de zolder (waar de kast staat) naar de meterkast getrokken als verbindingen tussen de patchpanelen. Ik kan hierdoor in de meterkast dus simpelweg 1 van die 10 aansluitingen doorpatchen naar een andere locatie in huis om daar internet te krijgen.

Beetje overbelicht omdat er precies in mn rug een spotje brand:
[afbeelding]

Het mooiste is mischien toch om 2 panelen onder elkaar te plaatsen, 1 voor de connectie naar zolder en 1 voor de huisaansluitingen maar voor nu laten we het even zo :)

En nog een close up foto van de coaxverbindingen en het modem dat onder het plankje verstopt zit:
[afbeelding]
Netjes alleen waarom lus je door vanaf meterkast en niet direct de kabels naar de zolder getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbraamhaar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:32
RobbyTown schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:59:
[...]

Netjes alleen waarom lus je door vanaf meterkast en niet direct de kabels naar de zolder getrokken?
Heeft eigenlijk 2 redenen, oorspronkelijk stond de switch in de meterkast en was alles daar afgewerkt. Nu alles via zolder loopt moesten er meerdere kabels naar boven. In totaal zouden er dan 14 gelegd moeten worden om alle punten in huis door te verbinden, kreeg er helaas maar 8 bij door de koker naar zolder :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01-2023
Dit zooitje was het nog kort geleden in de meterkast.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/35mp0kk.jpg
Daar hebben we toen maar eens een beetje kabel en goot bij gemaakt, wandcontactdozen vernieuwd en een spotje gemonteerd. En nog een patchpaneel, experiabox en switch bijgeplaatst. :9
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/25kk09v.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jkzwxc.jpg
Vandaag is de 'kpn' monteur langs geweest voor de volledige installatie wat bij het pakket hoort, deze was binnen 10 minuten de deur al weer uit en heeft alleen even gekeken. d:)b
Hij zei nog wel dat hij het graag ook zo zou mogen maken.
Binnenkort zullen we nog een paar kabels moeten trekken voor de schuur, maar dat heeft nu nog weinig haast.
Ook zullen we de Synology Nas nog verplaatsen van de werkkamer naar de meterkast. :+

Blauwe kabels = vanaf de Experiabox
Rode kabels = Vanaf de Tp-link Switch
Gele kabels = Nas + extra meterkast aansluiting (even snel een snelheid testen met de laptop etc.)
Zwarte kabel = de koppeling tussen de box en de switch
En een RJ11 kabel op Patchpaneel Poort 1 voor de telefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
PasopA schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:22:
Dit zooitje was het nog kort geleden in de meterkast.
[afbeelding]
Daar hebben we toen maar eens een beetje kabel en goot bij gemaakt, wandcontactdozen vernieuwd en een spotje gemonteerd. En nog een patchpaneel, experiabox en switch bijgeplaatst. :9
[afbeelding]
[afbeelding]
Vandaag is de 'kpn' monteur langs geweest voor de volledige installatie wat bij het pakket hoort, deze was binnen 10 minuten de deur al weer uit en heeft alleen even gekeken. d:)b
Hij zei nog wel dat hij het graag ook zo zou mogen maken.
Binnenkort zullen we nog een paar kabels moeten trekken voor de schuur, maar dat heeft nu nog weinig haast.
Ook zullen we de Synology Nas nog verplaatsen van de werkkamer naar de meterkast. :+

Blauwe kabels = vanaf de Experiabox
Rode kabels = Vanaf de Tp-link Switch
Gele kabels = Nas + extra meterkast aansluiting (even snel een snelheid testen met de laptop etc.)
Zwarte kabel = de koppeling tussen de box en de switch
En een RJ11 kabel op Patchpaneel Poort 1 voor de telefoon ;)
Ziet er heel netjes uit!
Waar heb je die grijze kabelgoten vandaan met die open stukken voor de kabels? Zoiets wil ik ook gaan maken voor me switch.

Ik heb nu alleen die kabelgoten die helemaal dichtzitten, maar zo'n open stukjes kunnen ook wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:19
Geen idee waar hij ze vandaan heeft maar het is in ieder geval gewoon een vrij standaard bedradingskoker. O.a. te koop op die link, en bij tienduizend andere winkels. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
Zelf heb ik hem hier weg. Omdat ik daar toch al andere dingen wou bestellen toen.
Zie dat die daar ook goedkoper is dan op de vorige link, en hun hebben deze maat niet. (45x45)

[ Voor 3% gewijzigd door PasopA op 10-01-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
PasopA schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:21:
Zelf heb ik hem hier weg. Omdat ik daar toch al andere dingen wou bestellen toen.
Zie dat die daar ook goedkoper is dan op de vorige link, en hun hebben deze maat niet. (45x45)
Bedankt :)

Gamma zal ze denk ik ook wel hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PasopA
Gamma ben ik niet zo bekend en kom ik eigenlijk bijna nooit.
Bij onze plaatselijke groothandel (Multimate/van buren) kan ik me eigenlijk zo niet herinneren of het te koop is.
Bij conrad duurde het wel vrij lang voor het pakket geleverd was(24-11) besteld en 2 dec was het thuis.
Dus als je er meer haast mee hebt is het altijd een poging waard om te kijken, als het dicht bij is tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
PasopA schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 16:12:
Gamma ben ik niet zo bekend en kom ik eigenlijk bijna nooit.
Bij onze plaatselijke groothandel (Multimate/van buren) kan ik me eigenlijk zo niet herinneren of het te koop is.
Bij conrad duurde het wel vrij lang voor het pakket geleverd was(24-11) besteld en 2 dec was het thuis.
Dus als je er meer haast mee hebt is het altijd een poging waard om te kijken, als het dicht bij is tenminste.
Het heeft geen haast, woon niet in de meterkast :P

Maar het zou wel mooi zijn als ik dat kan afwerken, maar zal ze bij Conrad binnenkort bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 08:32
hallo,

ik heb een vraagje ik ben bezig mijn nieuwe huis te verbouwen en wil daarbij mijn netwerk ook direct goed aanleggen. nu heb ik totaal geen ervaring met bouwen en netwerk netjes in de muur weg werken. ben van plan om alles met cat 6 kabels te gaan aansluiten maar nu was ik aan het kijken naar inbouw cat 6 en kwam deze tegen https://www.sandervunderi...element-dubbel-cat-6.html zijn dit goede cat 6 inbouw aansluiting of zijn er beteren voor minder geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:08
Die (Rutenbeck) gebruik ik overal. Zowel de Cat5e als de Cat6.
Erop plak ik raampjes en afdekplaatjes van Merten ( stijl-lijnen M-Smart en M-Plan ) dit is trouwens van Schneider Electric tegenwoordig.
Er zitten aan de achterkant horizontaal (1 bovenaan en 1 onderop ) LSA strookjes.
Even je doggertje erbij pakken en klaar.

Voordeel van deze oplossing is dat in woonvertrekken optisch je LAN aansluitingen niet 1-2-3 te herkennen zijn / opvallen als "afwijkend" schakelmateriaal. Er komt een volledig plastic plaatje voor. Het lijkt bijna op een normale wip

Ga je werken met keystones (mogelijk makkelijker ivm tool-less installatie etc) dan zie je in de outlet fysiek de vierkante plastic keystones zitten. Het is een beetje zeikerig maar het oogt ergens vrij in de kamer onderaan de muur gewoon minder. Het is maar waar je op ge1lt dus...

Beide oplossingen werken gewoon hetzelfde hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 20:54
Langzaam maar zeker weer wat tijd aan het vinden om mijn meterkast weer wat netter in te delen.
Volgende stap is vanuit de meterkast een twee kabels te leggen door de kruipruimte naar een loze ruimte in de hoek van mijn trap. Zie voor meer info: Intheweb in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.intheweb.nl/content/tweakers_lan/IMG_20140305_220805.jpg
Na:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/bfnvb8.jpg

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Heren, ik heb hier een kast met precies de juiste afmetingen laten maken maar om er nu switches ed in te hangen moet ik aan weerszijden van die strips hebben. De strips waar ik dmv kooimoeren de spullen bevestig, maar hoe heten deze dingen.

Dus die hoen strips met vierkantjes er in, al meermaals gezien in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Gewoon rack rails? Of anders L profiel rack rails.

Zoiets als dit? http://www.audiopile.net/..._Rack_Rail_cutsheet.shtml

[ Voor 53% gewijzigd door Megamind op 17-01-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrop
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Hah rails was het dus, ging er al vanuit dat het iets 'te' simpels zou zijn. Bedankt ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hirrLPA.jpg

_O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Lol wat is het allemaal ?
Kan de deur ook open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:12
what the.........damn! _/-\o_

More info please! hoe lang heeft dit wel niet geduurd??

[ Voor 60% gewijzigd door Rainesh op 19-01-2015 21:49 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
kmichael schreef op maandag 19 januari 2015 @ 21:27:
Lol wat is het allemaal ?
Kan de deur ook open?
Inderdaad, ik ben ook wel eens benieuwd wat er achter die deuren zit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:38
Plaatje komt van reddit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
grappig dat het iets van amerika is oid.
Die gebruiken zo te zien ook geen buis alleen maar kabel. Maakt het wel wat makkelijker!

Maar ziet er wel netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Excuses, niet mijn foto inderdaad. Maar moest hem hier ff posten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
The Fatal schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:32:
grappig dat het iets van amerika is oid.
Die gebruiken zo te zien ook geen buis alleen maar kabel. Maakt het wel wat makkelijker!

Maar ziet er wel netjes uit!
In mijn nieuwbouwhuis ook, geen enkele buis ergens. 24 groepen, 110V, 220V, alles doorgelust ipv centraaldozen, alle draden vastgeniet op het hout. Nieuwe kabel trekken? Begin maar met het slopen van je drywall :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Megamind schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:40:
[...]

In mijn nieuwbouwhuis ook, geen enkele buis ergens. 24 groepen, 110V, 220V, alles doorgelust ipv centraaldozen, alle draden vastgeniet op het hout. Nieuwe kabel trekken? Begin maar met het slopen van je drywall :P
Ja, hebben wij ook last van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Laatst online: 04-05 12:06
Cross posten is niet nodig :)
t568b vraag

[ Voor 93% gewijzigd door Equator op 29-01-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annedijkstra
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-01 20:55
Hierbij mijn (nette?) lan opstelling :)

Afbeeldingslocatie: http://annedijkstra.com/foto.png

- KPN Experiabox v9 (VDSL)
- HP Procurve 2524 Switch
- HP 1810-24 Switch (die nog niet erg veel doet behalve iptv switchen)
- Zyxel Zywall 5 firewall
- PoE injector voor 2 HP accesspoints
- Synology DS213j met 2x 1,5TB schijven

Het lijkt wat scheef op de foto, geen idee hoe dat kan maar alles zit er netjes recht in :)

[ Voor 18% gewijzigd door annedijkstra op 20-01-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Waarom een 10/100 (de 2524) switch gebruiken ipv de 10/100/1000 (1810) voor al je apparatuur?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annedijkstra
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-01 20:55
Dit is een oude 1810-24, niet de 1810-24G. Deze bezit maar 2x 1000mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 19:09
Heb je nog poorten vrij op de Procurve 2524? Dan zou je voor IPTV een VLAN kunnen maken en daar de aansluitingen van de 1810 in kunnen steken. Scheelt een device en daarmee een besparing op jouw stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:17
ik heb een smart ups 750 op de kop getikt.
Deze wil ik in mijn eigen lan gaan gebruiken

1) gebruikt zo apparaat veel stroom
2) kan hier een management-kaart in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

pitchdown schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:59:
ik heb een smart ups 750 op de kop getikt.
Deze wil ik in mijn eigen lan gaan gebruiken

1) gebruikt zo apparaat veel stroom
https://www.google.nl/web...ups+750+power+consumption
2) kan hier een management-kaart in?
https://www.google.nl/web...t+ups+750+management+card

d:)b graag gedaan!

-O- :( :N beetje zelfinitiatief graag

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardL
  • Laatst online: 04-11-2023
Tijd voor mijn bijdrage.
Niet de meest nette afwerking, maar ben er toch tevreden van dat ik in het huis dat we enkele maanden geleden hebben betrokken toch in geslaagd ben een bedraad netwerk aan te leggen (met het nodige gefoeter* :-))

Enter the cables:
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_1.jpg

Binnenkomst kabel, modem aansluiting:
(kon ik zelf niet veel aan veranderen, enkel modem wat geherpositioneerd)
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_2.jpg

Aansluiting kabels op patchpaneel:
(kan beter, maar wou de overbodige kabel niet verwijderen, 'voor het geval dat')
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_5.jpg

Patchpaneel naar router (TP Link Archer C8) en switch:
Switch is ook nog verbonden met modem. Setop box voor IP Televisie moet 'rechstreeks aan WAN' hangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_4.jpg

Globaal overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_3.jpg

De wandcontactdozen in resp. keuken, woonkamer en bureau:
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.whocarez.be/pictures/network_8.jpg

*Wat betreft het gefoeter met kabels:
Dit zijn uiteindelijk verbidingingen die ik heb, maar ze zijn niet zonder moeite tot stand gekomen ;)
Garage =(A)=> keuken =(B)=> bureau
Garage =(C)=> woonkamer
A=3x UTP Cat 6
B=2x UTP Cat 6
C=2x UTP Cat 6, 1x Coax
Allemaal buizen van 16mm (veel gelezen dat je daar nooit 3 kabels zou inkrijgen, maar ik dus wel :P ), (B) en een deel van (C) zijn flexibele (geribbelde) buizen. Moesten ze verbieden!

Hier waren dus nergens UTP aansluitingen, maar ik wou dit toch absoluut hebben, minstens in de bureau.
Er liep telefoonlijn van garage naar bureau, via de keuken.
Het plan was dus om deze kabel te vervangen door 2 UTP Cat6 kabels.
Dus eerst telefoonkabel eruitgetrokken met trekveer aan (ging vrij vlot).
Dan 2 UTP kabels aan trekveer en door het eerste deel (naar keuken) getrokken, ook heel vlot, en dan voor het tweede deel (keuken -> bureau) kabels niet goed genoeg vastgemaakt, en op meter van het einde... schoten ze los 8)7
Veel gevloekt, gigantisch veel geprobeerd om trekveer erdoor geduwd te krijgen, met afwasmiddel etc (niet zo'n goed idee naar het schijnt, maar kom), maar na uren en uren zwoegen en vloeken geen succes...

Dan maar aan plan B gedacht: proberen naast de Coax kabel voor TV die nu naar woonkamer ging UTP kabel trekken, en dan misschien boren naar bureau ofzo... Dus daar dan trekveer proberen naast duwen.Ging vrij vlot, toch metertje van einde ofzo (zat vast in bocht). Maar wou van geen ophouden weten, dus heb trekveer beetje getweakt :) Ik vond dat het kopjes ietsje te stug was voor de hoeken, dus heb ik aan het uiteinde een stukje van 5-7cm UTP kabel gehangen, met het idee dat dit wel vlotter door bochten zou gaan... en inderdaad! Trekveer er door geduwd gekregen... UTP kabel eraan verbonden (deze keer HEEL ERG GOED vastgemaakt ;) ) en kabel naar woonkamer was een feit!

Dan nog eens geprobeerd om met mijn getweakte trekveer van bureau naar keuken te geraken, en hopsakee, ook dat was binnen paar minuten gepiept! de 2 UTP kabels dan vanuit keuken verder getrokken en enorm gejuicht!
Ik was er zodanig enthousiast over dat ik nu in woonkamer eigenlijk ook wel 2 UTP wou (zou handig zijn voor setopbox), dus die ene die ik net getrokken had eruit, met trekveer eraan, 2 UTP eraan, en er weer doorgesleurd (ging iets moeizamer ;) ) Dus zowel plan A als B verwezenlijkt, super!
Toen ik doorhad dat er dus wel 3 kabels (1 Coax + 2 UTP) door buis konden nog maar kabeltje bijgetrokken in het stukje garage-keuken, zodat ik daar ook een aansluitinkje heb, en alles mooi afgewerkt. Boven de Coax aansluiting in woonkamer extra holte gemaakt om UTP wandcontactdoos aan te sluiten, en het is er zelfs niet aan te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 19:33
Heeft die telenet modem maar 1 aansluiting voor een netwerk kabel?
Ik versta die switch daar tussen niet goed daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WardL
  • Laatst online: 04-11-2023
Stefferke schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 12:51:
Heeft die telenet modem maar 1 aansluiting voor een netwerk kabel?
Ik versta die switch daar tussen niet goed daardoor.
Inderdaad, slechts 1 netwerk-aansluiting op die modem (en 2 telefoonaansluitingen). Das dus de enige bestaansreden voor die switch (want voor interactiviteit op setop box is WAN IP adres nodig).

Telenet biedt (standaard) ook wel een 'home gateway' (modem + router in 1 toestel) aan waarop 4 netwerk-aansluitingen zitten (en via dewelke de setopbox automagisch wel een WAN IP (EN een LAN IP) verkrijgt)
Maar de router functionaliteiten zijn wat mij betreft veel te beperkt, + er is geen mogelijkheid om de router functie ervan uit te schakelen (en dus in bridge-modus te gebruiken) 8)7 Vandaar dus dat ik geopteerd heb voor modem-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Ziet er netjes uit allemaal.
Ik wil ook aan de slag met mijn meterkast, maar vraag me af of je hem wel zo vol mag bouwen?

Verder hebben we 2jaar terug lekkage in de meterkast gehad. Waterleidingen van de douche lopen boven de meterkast, ben bang dat dit nog eens gebeurd en al mijn apparatuur dan kapot gaat.
Lopen er bij jullie geen waterleidingen boven de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Laatst online: 29-08 14:32
MarcoZ20 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:30:
Ik wil ook aan de slag met mijn meterkast, maar vraag me af of je hem wel zo vol mag bouwen?

Verder hebben we 2jaar terug lekkage in de meterkast gehad. Waterleidingen van de douche lopen boven de meterkast, ben bang dat dit nog eens gebeurd en al mijn apparatuur dan kapot gaat.
Lopen er bij jullie geen waterleidingen boven de meterkast?
Als je er bang voor bent, bouw je toch een afdakje erboven ;)

Maar volgens mij mag je de meterkast redelijk vol bouwen hoor.. Zolang je maar bij alle knoppen eenvoudig kunt komen.
Sowieso zijn de eisen voor een particulier niet zo streng als een bedrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
MarcoZ20 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:30:
Ik wil ook aan de slag met mijn meterkast, maar vraag me af of je hem wel zo vol mag bouwen.
Heb een paar jaar geleden zelf mijn meterkast gebouwd, maar door een installatiebedrijf laten keuren.
Zie hier: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43509248

Het installatiebedrijf vond het prima, maar het was eigenlijk niet geoorloofd om leidingen op de achterwand te laten uitkomen (zoals ik gedaan had).
Beide zijwanden mocht wel. Ook van boven, maar de achterwand moest eigenlijk vrij blijven. Er was zelfs een speciale norm/richtlijn voor.
Zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

Edit: het is NEN 2768. Een samenvatting kun je hier vinden: https://www.google.nl/url...g2=bmq8iYLfLOUErRoE9VHHTA

[ Voor 16% gewijzigd door calcomp op 06-02-2015 20:05 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:26

painkill

Pain(k)(ill)

Maar goed, in hoeverre kan iemand het eisen dat jij het zo aanlegd, of altijd zo laat?
En in hoeverre is dat nog actueel, het is een norm uit 1991, met als laatste wijziging 1 in 2005.

Grote datanetwerken waren toen zeldzaam in huisinstallaties, van een NAS of een server in de meterkast had ook nog niemand gehoord. En de enige zone waarin je eventueel wat mag plaatsen (de zijkanten), worden doorkruist door plekken gereserveerd voor waterleidingen. Ik wens iemand veel plezier om een meterkast precies volgens de NEN 2768 aan te leggen.

De enige hoop is dan een grotere meterkast te nemen, waardoor je naast de minimale waarden voor alles nog ruimte over hebt. En daar mag je dan zowat alles plaatsen:
OPMERKING Ook indien er is gekozen voor een grotere meterruimte gelden de hieronder gegeven afmetingen. De overgebleven ruimte is vrij invulbaar voor voorzieningen en installaties (en bijbehorende apparatuur).
Maar hoeveel mensen hebben een groter dan minimaal toegestane meterkast?

Neemt niet weg dat het goede richtlijnen zijn voor een goede en eenduidige installatie.
Maar je kunt beter zelf goed nadenken voordat je de hele meterkast vol gaat hangen met planken en 30 netwerkkabels etc.. Of zoals de meneer hierboven een verlengdoos met kabelbandjes aan de inkomende voeding te binden. Als om de 1 of andere reden de verlengdoos gaat smeulen dan ben je gelijk je hele voeding kwijt. Geef dan wat geld uit en plaats of een kabeldoos met wcd deksel of koop een verlengdoos welke je vast kunt schroeven. Dat soort dingen kan ik slecht tegen namelijk :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

Illusion

(the art of)

painkill schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:01:
....
. Of zoals de meneer hierboven een verlengdoos met kabelbandjes aan de inkomende voeding te binden. Als om de 1 of andere reden de verlengdoos gaat smeulen dan ben je gelijk je hele voeding kwijt. Geef dan wat geld uit en plaats of een kabeldoos met wcd deksel of koop een verlengdoos welke je vast kunt schroeven. Dat soort dingen kan ik slecht tegen namelijk :P
Ik zou me niet zo druk maken om je stroomaansluiting, maar meer om de gasleiding. Dat is namelijk al een keer goed misgegaan, en daarom zijn er tegenwoordig weer extra eisen aan die leiding. zie ook:
http://tijdovanderzee.com...l-in-meterkast-aangepakt/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
painkill schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:01:
Maar goed, in hoeverre kan iemand het eisen dat jij het zo aanlegd, of altijd zo laat?
En in hoeverre is dat nog actueel, het is een norm uit 1991, met als laatste wijziging 1 in 2005.
Als (bouw/installatie) bedrijf zul je je moeten houden aan het bouwbesluit. In het bouwbesluit is de NEN 2768 nog steeds opgenomen:http://vrom.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/norm/nen2768/8

Als prive persoon zal men de regeltjes misschien wat minder streng interpreteren.
Uiteindelijk is mijn meterkast wel goedgekeurd.

Die goedkeuring was voor mij van belang omdat ik later bij eventuele callamiteiten geen problemen wilde hebben met de verzekering.

Die zouden nog wel eens een probleem kunnen maken als er brand ontstaat door juist zo`n niet zo handig opgehangen verlengsnoer oid.

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik ga binnenkort ook de meterkast maar eens opruimen :-)

Al moet ik eerst bezig in de slaapkamer. Ik heb daar een inbouw doos van KPN waar het KPN deel uit is gehaald en ik UTP en Coax in heb getrokken. Nu bungelt dit nog los omdat ik geen inbouw frame kan vinden. Weet iemand of dit bestaat ?

Afbeeldingslocatie: http://files.raqxs.nl/got/kpn_isra_doos.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 12-02-2015 17:26 ]

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
raymonvdm schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 17:24:

Al moet ik eerst bezig in de slaapkamer. Ik heb daar een inbouw doos van KPN waar het KPN deel uit is gehaald en ik UTP en Coax in heb getrokken. Nu bungelt dit nog los omdat ik geen inbouw frame kan vinden. Weet iemand of dit bestaat ?

[afbeelding]
Je magisch zoekwoordje is in ieder geval dat je een STAP 58 aansluiting hebt. Ik had bij mij thuis zo'n zelfde aansluiting maar ik heb deze compleet uigehakt en in een nieuwe doos gezet. Wat er nu in zit is waarschijnlijk een redelijk ondiep ijzer bakje, op dit bakje zitten niet de punten die je normaal gebruikt om een inbouw frame op te zetten. Het beste wat je dus kunt doen of de doos uithakken en vervangen door een "moderne" inbouwdoos, of van een opbouw doos gebruik maken.

[ Voor 6% gewijzigd door chickpoint op 20-05-2015 14:01 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 20:23

BoltYes

This is the Way

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NooP6E8.jpg

Zo heb ik het. Een keystone raam met een coax keystone en een utp keystone. Lekker strak.

¯\_(ツ)_/¯

• stefanxxx511
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 13:38
raymonvdm schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 17:24:

[afbeelding]
ik ben zelf mijn huis ook aan het verbouwen, heb precies het zelfde in de muur. achter dat klep je zit een ijzeren raamwerk die je weer kunt her gebruiken voor andere UTP WCD's of Coax wat je maar wil
uithakken hoeft dus niet.

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Sinds een jaartje wonen we in ons "nieuwe" huis.
Eerste prioriteit is alles weer aan de praat krijgen en vele klusjes in huis.
In de koude winter maanden werd het tijd om de meterkast aan te pakken.
Van deze kabeltroep,
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/119xqas.jpg

Heb ik het volgende weten te maken,

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/e5ldzd.jpg

Hierna ga ik een mooie patchstrook scoren en plaatsen.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Het probleem is alleen dat die dozen die bij STAP 58 werden gebruikt vrij ondiep waren. Dus daar past normaal inbouw materiaal niet in. Het is namelijk geen inbouw doos zoals we nu kennen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Waar hebben jullie die grijze goot vandaan? Want bij de bouwmarkt is alleen maar de 4 centimeter brede te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Waarom elke keer die obsessie met de meterkast :?
De meterkast hier zou niet eens diep genoeg zijn bijvoorbeeld!

Gewoon lekker naar de zolder alle zooi moven of eventueel een ruimte die over is of zo. Als de apparatuur stil is kan het zelfs in de "computerkamer" staan zonder enig probleem :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Laatst online: 18-09 20:54
nero355 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:18:
Dat heb ik ook overwogen om juist niet de meterkast hiervoor te nemen. Echter biedt mijn huis geen geschikte plek om alle kabels netjes te laten uitkomen en ook nog eens de apparatuur netjes op te bergen.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 15:49
Over het algemeen gaan alle leidingen richting de meterkast, vooral bij nieuwere woningen waarin al meerdere loze leidingen zijn aangelegd. Dus is het vaak het makkelijkste om daar alle kabels heen te leiden, en daarom ook vaak de eerste keuze als er genoeg ruimte aanwezig is.

Ook komen vrijwel altijd alle mogelijke internetconnecties daar binnen. Daardoor is het veelal een vereiste dat het modem daar zo dicht mogelijk in de buurt komt te staan. Dan kan je net zo goed alles daar in zetten als er toch al in ieder geval 1 apparaat moet staan. (De welbekende modem in het zicht met knipperende LED-jes in de huiskamer is nou ook niet echt charmant te noemen ;) )

offtopic:
Anders heeft de meterkast ook veel loze ruimte, wat anders toch onbenut blijft, omdat er niet snel andere doeleinden voor bedacht zullen worden. Dus: Efficiënt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Past anders prima in mijn geval! De wifi router heb ik zoals je ziet ergens anders staan in huis. Wifi en elektra gaan minder goed samen.

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

raymonvdm schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 22:35:
Waar hebben jullie die grijze goot vandaan? Want bij de bouwmarkt is alleen maar de 4 centimeter brede te vinden.
Als ik foto schat is het ook 4cm. Te dun? Technische Unie heeft groter formaat. Anders conrad heeft ook keus.

Zal binnenkort mijn update is posten @zolder want meterkast is te klein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanxxx511
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 13:38
Afbeeldingslocatie: http://www.st-ict.nl/overig/730110667_70510.jpg
Verbouwing in de meterkast, hij is nog niet klaar. ruimte in de kast is voor de NAS'en

Wat is hier te zien?
- 10 inch 6U Patchkast
- 8 Poorts switch
- Ruimte voor 2x NAS

[ Voor 62% gewijzigd door stefanxxx511 op 15-02-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven:

403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /WOhqQsQO3iY6sSdxDUjmm47HnORyn14g85VEEko7ts_cRNS4H3qlVCPt88GF1ku3idpSW8-pUzc=w1886-h814 from this server. (Client IP address: 2001:************************)

Forbidden That’s all we know.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij wil ik jullie mijn netwerk opstelling laten zien.

Wat zien jullie

Ziggo Modem/Router
APC Back-UPS Pro 900
Netgear GS108 Gigabit
Qnap TS-421 WD Red 16TB
Qnap TS-420 Seagate 16TB
Qnap TS-420 WD Red 16TB
Qnap TS-420, deze is nog leeg
Cat-6 netwerk kabel

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/1509775_582995001837927_4529702535233443769_n.jpg?oh=40c189a9e37d45aad489191bcc211054&oe=55944509&__gda__=1430875080_55dec470825b314441ff2a30c4aba4d5

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10991090_582995005171260_1357684572889524365_n.jpg?oh=674c6184b7a7803886f3e8e019a37a7c&oe=555A2676&__gda__=1435609372_8d5593c5ae071d21e0beae786bf3be6d

Het netwerk is verder niet heel erg groot, 1 cat 6 naar de huiskamer voor een Dune D1 en een cat 6 naar de slaapkamer ook voor een Dune D1.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

waarom 4x een nas?
met totaal 48 Tb?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geckoo schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 23:04:
waarom 4x een nas?
met totaal 48 Tb?
Tja, das zo gegroeid, ik heb er gewoon elke keer 1 bij gekocht.
Ik gebruik ze puur voor film kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Laatst online: 18:03
Ik volg dit topic al een tijdje, erg gave setups! Nu kan ik zelf ook aan de slag, want mijn nieuwbouw woning is net opgeleverd. In iedere kamer heb ik een loze leiding laten aanleggen, zodat ik er zelf netwerkkabel doorheen kan trekken. Door het volgen van dit topic al veel geleerd, dus ik ga er stugge kabels in leggen, met een patchkast in de meterkast. Met oog op de toekomst zou het natuurlijk mooi zijn als ik overal gelijk een dubbele aansluiting kan maken. Is het mogelijk twee kabels te trekken door een flexibele buis? Ik zit te denken aan zo'n soort dubbele kabel:
https://netwerkproducten....-2x-100-meter-p-3274.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 23:11:
[...]

Tja, das zo gegroeid, ik heb er gewoon elke keer 1 bij gekocht.
Ik gebruik ze puur voor film kijken.
En die koop je zeker heel legaal ? ;)
Wel gaaf zo die nasjes onder elkaar :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
[b][message=43750716,noline]Is het mogelijk twee kabels te trekken door een flexibele buis? Ik zit te denken aan zo'n soort dubbele kabel:
Of het past is afhankelijk van de diameter van de buis, over het algemeen is de buitendiameter van standaard buizen 16mm; Bij een standaard buis is de binnendiameter 14mm en de flexibele buis blijft er maar 12mm over.

deze dubbele kabel is al ongeveer 16mm dik (2x 8mm) dik, dus als je uitgaat van de 16mm buizen gaat het niet passen, omdat de wand dan gewoon te dik is.

Waarom wil je eigenlijk CAT7? Of vind je een dubbele kabel gewoon handig? 10Gbit is voor een thuisnetwerk best wel overdreven.

Ik zou je aanraden om CAT6 kabels aan te schaffen; 1Gbit is ruim voldoende, plus het is voordeliger en past altijd per paar door de buizen. https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html
(Het makkelijkste is om tegelijk uit 2 dozen kabel door de leidingen te trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
het prijsverschil tussen cat6 en cat7 is maar 5,- de 100meter.
Het kan er maar liggen toch?

zelf 200meter cat7 vaste kern in huis liggen.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
SolarDog schreef op zondag 15 februari 2015 @ 15:06:
[...]

Of het past is afhankelijk van de diameter van de buis, over het algemeen is de buitendiameter van standaard buizen 16mm; Bij een standaard buis is de binnendiameter 14mm en de flexibele buis blijft er maar 12mm over.

deze dubbele kabel is al ongeveer 16mm dik (2x 8mm) dik, dus als je uitgaat van de 16mm buizen gaat het niet passen, omdat de wand dan gewoon te dik is.

Waarom wil je eigenlijk CAT7? Of vind je een dubbele kabel gewoon handig? 10Gbit is voor een thuisnetwerk best wel overdreven.

Ik zou je aanraden om CAT6 kabels aan te schaffen; 1Gbit is ruim voldoende, plus het is voordeliger en past altijd per paar door de buizen. https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html
(Het makkelijkste is om tegelijk uit 2 dozen kabel door de leidingen te trekken)
Zal bij mij wel 12mm binnenkant zijn inderdaad. Ik had die CAT7 gekozen omdat het me makkelijk leek dat ze al dubbel zijn. Is 2x CAT6 los nog door die 12mm te trekken? De kabel uit je voorbeeld is 6mm dik, dus in een bocht oid misschien wel erg krap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
orillion schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:07:
Is 2x CAT6 los nog door die 12mm te trekken?
Dat kan prima. Alleen je moet er wel wat meer geduld mee hebben vanwege de ribbels, dus soms zul je het iets terug moeten trekken als het blijft haken. (Voorste stukje afplakken scheelt een hoop gedoe)

De buitenmantel van de kabel zit ook enigszins luchtig om de aders heen, dus daardoor kan de kabel wat ovaal gevormd door de bochten heen.

(In theorie kun je zelfs een telefoonkabel tegelijk met 2 cat6 kabels er doorheen krijgen, weet ik uit ervaring. Maar dat komt er ook nooit meer uit dan :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 21:58:
Hierbij wil ik jullie mijn netwerk opstelling laten zien.

Wat zien jullie

Ziggo Modem/Router
APC Back-UPS Pro 900
Netgear GS108 Gigabit
Qnap TS-421 WD Red 16TB
Qnap TS-420 Seagate 16TB
Qnap TS-420 WD Red 16TB
Qnap TS-420, deze is nog leeg
Cat-6 netwerk kabel

[afbeelding]

[afbeelding]

Het netwerk is verder niet heel erg groot, 1 cat 6 naar de huiskamer voor een Dune D1 en een cat 6 naar de slaapkamer ook voor een Dune D1.
Strakke setup. Die nasjes bepaalde raid set?

stel je wil film kijken hoe weet je nu waar wat staat? Of heeft qnap een bepaalde techniek dat je vooraf het als 1 grote nas koppelt?

Dan de laatste vraag ik dacht qnap duurder dan syno was dit model niet zo te zien kan hij het makkelijk bij houden met 1080p? Ergens 2009 ook qnap gehad 100 fotos met thumbs maken was het kastje toch wel een nacht bezig met verwerken.

Daarnaast is je UPS wel voldoende? Volgens qnap verbruik 1 nas 130 watt je hebt er 4. Laten we zeggen 100watt dan. 400 watt dan kan het maar 10 min op noodstroom draaien. Genoeg om al die nassen down te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 16-02-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RobbyTown schreef op maandag 16 februari 2015 @ 23:03:
stel je wil film kijken hoe weet je nu waar wat staat? Of heeft qnap een bepaalde techniek dat je vooraf het als 1 grote nas koppelt?
Ik gok dat het in Kodi/XBMC staat allemaal in 1 grote library dus maakt het allemaal niet zoveel uit of het 1 of 2 of 4 aparte NAS apparaten zijn :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

orillion schreef op zondag 15 februari 2015 @ 09:22:
Ik volg dit topic al een tijdje, erg gave setups! Nu kan ik zelf ook aan de slag, want mijn nieuwbouw woning is net opgeleverd. In iedere kamer heb ik een loze leiding laten aanleggen, zodat ik er zelf netwerkkabel doorheen kan trekken. Door het volgen van dit topic al veel geleerd, dus ik ga er stugge kabels in leggen, met een patchkast in de meterkast. Met oog op de toekomst zou het natuurlijk mooi zijn als ik overal gelijk een dubbele aansluiting kan maken. Is het mogelijk twee kabels te trekken door een flexibele buis? Ik zit te denken aan zo'n soort dubbele kabel:
Flexibele buis is ontzettend kut om kabels door te trekken. Vermijd dat als 't kan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
CyBeR schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 00:30:
[...]

Flexibele buis is ontzettend kut om kabels door te trekken. Vermijd dat als 't kan.
En hoe zou ik dat kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:37
via vaste 19mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

maomanna schreef op zondag 15 februari 2015 @ 17:33:
het prijsverschil tussen cat6 en cat7 is maar 5,- de 100meter.
Het kan er maar liggen toch?

zelf 200meter cat7 vaste kern in huis liggen.
Haal de kabel bij Amazon.de vandaan, dat is nog een stuk goedkoper en exact de zelfde kabel.
Heb toevallig gisteren 350m CAT7A (1200mhz) binnen gekregen. (€190,-)

Ben het helemaal met je eens, je moet het toch leggen. Dan maar CAT7(a) voor dat kleine beetje extra kosten.
De Ligawo kabel is trouwens ietsie dunner dan normaal, waardoor ie beter te trekken is.
http://www.amazon.de/gp/p...oh_aui_detailpage_o01_s00
En van Ligawo hebben ze ook CAT6A patchpannels en CAT6A WCD voor niet al te veel geld.

Maar inderdaad, probeer flex buis te vermeiden en neem 3/4" (19mm) buis waar mogelijk.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
valt inderdaad wel mee.
ik heb 190,- betaald voor 200meter.

zie dat ze ook cat7 patchkabels hebben. spotprijzen!

nu nog wachten op de cat7 muurpanels.

[ Voor 44% gewijzigd door maomanna op 17-02-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Door geen flexibele buizen te (laten) gebruiken. Voor een paar euro heb je een buigveer: YouTube: Buigen van pvc-buis met een buigveer

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
haakse bochten, die je koppelt, zijn toch nagenoeg hetzelfde?
kosten 20,- voor 25 stuks.

[ Voor 10% gewijzigd door maomanna op 17-02-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
Paul schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:45:
[...]
Door geen flexibele buizen te (laten) gebruiken. Voor een paar euro heb je een buigveer: YouTube: Buigen van pvc-buis met een buigveer
Helaas te laat, vermoed ik:
orillion schreef op zondag 15 februari 2015 @ 09:22:
Ik volg dit topic al een tijdje, erg gave setups! Nu kan ik zelf ook aan de slag, want mijn nieuwbouw woning is net opgeleverd. In iedere kamer heb ik een loze leiding laten aanleggen, zodat ik er zelf netwerkkabel doorheen kan trekken.
Pagina: 1 ... 20 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]