Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.171 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:26
CyBeR schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:31:
Ongeventileerde deur… ik snap wel waarom je 'm gratis mocht hebben ;)
Waarom dan? Als het werk de kasten koelt doormiddel van grondkoeling wil je toch geen geventileerde deur hebben. en voor thuis met weinig warmte genererende apparatuur dan maakt het niet zo veel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door DrakeNL op 07-12-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

CyBeR schreef op zondag 07 december 2014 @ 15:31:
Ongeventileerde deur… ik snap wel waarom je 'm gratis mocht hebben ;)
Die begrijp ik niet zo goed? Mijn oude patchkast die ik had koelt van onder naar boven.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:43
vraag:

Over twee weken krijg ik de sleutels van ons "nieuwe" huis (1986). Graag wil ik hier in alle kamers in wcd per kamer 2 utp (cat 7 100% kopere stugge kern) en 1 coax (hirschmann TP9) uit laten komen.
Dit wil ik in een mantelbuis laten lopen 3/4. Heeft iemand dit al gedaan? zo ja foto's??

Totaal wil ik op vier locaties tv kunnen kijken:
1 woonkamer al aanwezig maar verkeerde locatie
2 slaapkamer 1 al aanwezig maar verkeerde locatie
3 slaapkamer 2
4 zolder

In de meterkast een coax switch en versterker na het ziggo apparaat zetten en vandaar uit naar de locaties?

Op deze locaties wil ik een bedraadinternetpunt (2 utp per punt) maken.
1 woonkamer 2x
2 slaapkamer 1 al aanwezig
3 slaapkamer 2
4 slaapkamer 3 (kantoor, pc opstelling, printer)
5 zolder
6 garage
7 meterkast :) HomeWizard
8 keuken

Hoe richt ik het nu in na het AOP?
Graag wil ik alles van Netgear hebben.

klopt deze gedachtegang:

aop --> modem ziggo --> patchpanel (merk+type: netgear+???) --> wcd
dan in wcd van de woonkamer bij de tv mijn netgear wifi router R8000 om daar dan ook ps3, smart tv aan te sluiten en de tweede utp voor de minix x-8H

klopt het dat je dus niet een switch nodig hebt in je meterkast als je alles bedraad naar een wcd elders in huis brengt?

nadeel wat ik wil in elke kamer is dat ik dus eigenlijk twee wcd nodig heb, 1 voor 2 utp en 1 voor 1 coax. Zijn er nog tips om dit netjes te verwerken in mooi schakelmateriaal?

ik kijk uit naar jullie antwoorden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:43
http://www.coaxcombikabel...-sat-creme-wit-zwart.html

ik heb deze combi gevonden, maar eigenlijk wil ik dus een dubbel utp en 1 coax... bijna de juiste :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Zelf zou ik een inbouwdoosje per kamer toevoegen. Ik weet niet hoe je de kabels ernaartoe wilt brengen, maar als dat ook allemaal in de muur weggewerkt is, dan is een doos toevoegen zo gedaan. Dan heb je een doos voor 2x UTP en een doos voor coax.

Bovendien als je UTP los van coax houdt, dan kun je ook kwalitatief goed aansluitmateriaal kiezen voor beide. Nu is er een kans dat je een inbouwdoos moet kiezen die qua RJ45 eigenlijk voor ISDN bedoeld is en dan is het zonde als je dat met cat7 bekabeling wilt gebruiken.

In de woonkamer zou ik niet een wifi router in de tv hoek plaatsen. Voor de wifi ontvangst vast niet de beste plek laag bij de grond en tussen allemaal snoeren verstopt. Ik zou zorgen voor nog eens 2x UTP in die hoek en voor de wifi AP een plek zoeken waar je op alle plekken in huis goed ontvangst hebt (of in ieder geval op de plekken waar je het nodig hebt).

[ Voor 18% gewijzigd door tsjoender op 10-12-2014 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

DrakeNL schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:33:
[...]

Waarom dan? Als het werk de kasten koelt doormiddel van grondkoeling wil je toch geen geventileerde deur hebben. en voor thuis met weinig warmte genererende apparatuur dan maakt het niet zo veel uit.
Omdat het een ouderwetse manier van koelen is die inmiddels niet meer wordt toegepast wegens het grootste nadeel: vul het rack en de flow wordt onderbroken. Daardoor is alleen het onderste gedeelte van het rack koel, het bovenste niet omdat dit door alles wat er tussenzit (aka servers, switches) tegen wordt gehouden. Tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van warme en koude gangen waarbij de kasten geperforeerd zijn. Er wordt een gang met koude lucht gevuld, de apparatuur kan het aanzuigen door de gaten in de deuren en de warme lucht ook weer naar achteren uitblazen. De koeling is nu veel beter verdeeld tussen onder en boven. Voor thuisgebruik met apparaten die weinig warmte genereren maakt zo'n dichte kast niet veel uit (zeker niet als je 'm toch niet vol gaat hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:29
joop81 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:02:
http://www.coaxcombikabel...-sat-creme-wit-zwart.html

ik heb deze combi gevonden, maar eigenlijk wil ik dus een dubbel utp en 1 coax... bijna de juiste :(
Gaat niet passen in een 19mm buisje. 2x CAT6(a) + 1x COAX Hirschmann TS-9
Dus heeft vrij weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Laatst online: 20:25
Ik heb zelf de dubbele UTP met Coax wandcontactdoos en inderdaad, 2x CAT en een COAX kabel past gewoon niet.

Wat ik heb gedaan: 1 UTP en dan splitsen in twee paartjes van 4 aders en hop, twee verbindingen. Nouja, wel max 100mbit. Werkt prima ook al verdient het absoluut niet de schoonheidsprijs.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

joop81 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:20:
vraag:

Over twee weken krijg ik de sleutels van ons "nieuwe" huis (1986). Graag wil ik hier in alle kamers in wcd per kamer 2 utp (cat 7 100% kopere stugge kern) en 1 coax (hirschmann TP9) uit laten komen.
Dit wil ik in een mantelbuis laten lopen 3/4. Heeft iemand dit al gedaan? zo ja foto's??
Zie: MeltedForest in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"
Weet de maat niet van de buis, maar ik denk dat het wel 3/4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
2x CAT7 >> 3/4" - 19mm (past niet in 5/8' - 16mm)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 21:38

painkill

Pain(k)(ill)

Gewoon 2 leidingen leggen voor dat soort spul, 1 voor coax en 1 voor netwerk. Als je het zelf doet kost het bijna niets.

Mijn SNES verzameling!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Er zijn power over ethernet wall sockets met een switch erin, waarmee je gigabit en 2 aansluitingen kan realiseren met 1 kabel, maar die zijn niet goedkoop. Ook zijn er switches gecombineerd met een power aansluiting, maar dat is voornamelijk US-formaat (http://www.broadbandbuyer...Search.asp?CategoryID=738)

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 11-12-2014 20:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 21:38

painkill

Pain(k)(ill)

Ja, dat zijn dus precies de dure oplossingen die je kunt voorkomen door er nu een beetje werk in te steken :P

Mijn SNES verzameling!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:43

BCC

Glas tot aan de plint :P

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb vandaag netwerkkabels getrokken in mijn nieuwbouwwoning. De loze leiding zit gecombineerd in een rij met andere aansluitingen (merk Gira). Hoe krijg ik dit nu netjes afgemonteerd in een wandcontactdoos? Ik kom er niet uit en wil niet graag het verkeerd bestellen...

Foto van hoe het eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/oka0ew.jpg

Moet ik nu een hele inbouwdoos kopen, of heb ik een los raampje van 50x50 nodig en een keystone jack zoals deze op Conrad?

[ Voor 14% gewijzigd door draakhoofd op 13-12-2014 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Ja dat zou wel mooi zijn. Anders inderdaad inbouw doos.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
http://www.elektroshop.nl...aat-zuiverwit-mat-nl.html ik zou voor zo'n plaatje gaan, met passende ethernet jacks, of die conrad keystone past, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dit moet te vinden zijn lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

nick_haak schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:15:
http://www.elektroshop.nl...aat-zuiverwit-mat-nl.html ik zou voor zo'n plaatje gaan, met passende ethernet jacks, of die conrad keystone past, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dit moet te vinden zijn lijkt me :)
Deze heb je inderdaad nodig, dat is het bijpassende setje. Je zult alleen moeten uitvogelen welke draagring bij jouw connector hoort.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
c0ne schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:36:
[...]

Deze heb je inderdaad nodig, dat is het bijpassende setje. Je zult alleen moeten uitvogelen welke draagring bij jouw connector hoort.
ik heb nog een linkje gevonden, met een overzichtje welke connectoren erin zouden moeten passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
nick_haak schreef op zondag 14 december 2014 @ 00:44:
[...]

ik heb nog een linkje gevonden, met een overzichtje welke connectoren erin zouden moeten passen ;)
Let wel even op welke serie je van Gira hebt, op de draagringen die ik heb zitten de keystones schuin erin.Ik heb de Gira E2 serie. Maar zo te zien heb jij de Standaard 55 serie? Daar durf ik het zo niet van te zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door chickpoint op 14-12-2014 01:52 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

draakhoofd schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:01:
Ik heb vandaag netwerkkabels getrokken in mijn nieuwbouwwoning. De loze leiding zit gecombineerd in een rij met andere aansluitingen (merk Gira). Hoe krijg ik dit nu netjes afgemonteerd in een wandcontactdoos? Ik kom er niet uit en wil niet graag het verkeerd bestellen...

[afbeelding]

Moet ik nu een hele inbouwdoos kopen, of heb ik een los raampje van 50x50 nodig en een keystone jack zoals deze op Conrad?
Daarvoor moet je het bijpassende afdekplaatje hebben van de maker van dat raam. Daarin gaan dan meestal inderdaad keystones, afhankelijk van fabrikant en serie.

Als 't idd Gira Standaard 55 is, dan moet je dit hebben:

https://www.elektroschake...-radiall-panduit-kj-78967
https://www.elektroschake...k-universeel-zwg-55-95169
https://www.elektroschake...chap-af-te-monteren-82706

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 14-12-2014 02:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
draakhoofd schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 21:01:

[afbeelding]

zo ziet giro standaard 55 er afgemonteerd uit:
cat 5:
https://www.sandervunderi...bel-cat-5e-standaard.html

cat 6:
https://www.sandervunderi...element-dubbel-cat-6.html

afdekplaat (mits je zuiver wit hebt, aan je foto te zien wel):
https://www.sandervunderi...dekplaat-2xrj45-rj11.html

[ Voor 22% gewijzigd door The Fatal op 14-12-2014 10:58 . Reden: links toegevoegd naar producten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Laatst online: 23:02

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb ook Gira standaard 55 schakelmateriaal en ik heb de volgende materialen gebruikt;

Panduit module
Keystone

en eventueel
Blindmodule

Dat ziet er zo uit. (Zit achter het tv meubel dus helaas geen betere foto.)

Afbeeldingslocatie: http://i1353.photobucket.com/albums/q662/just1241/Schakelmateriaal_zps2e703568.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door jjust op 14-12-2014 11:06 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 20:24

SpamLame

niks

ppl schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:01:
[...]

Omdat het een ouderwetse manier van koelen is die inmiddels niet meer wordt toegepast wegens het grootste nadeel: vul het rack en de flow wordt onderbroken. Daardoor is alleen het onderste gedeelte van het rack koel, het bovenste niet omdat dit door alles wat er tussenzit (aka servers, switches) tegen wordt gehouden. Tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van warme en koude gangen waarbij de kasten geperforeerd zijn. Er wordt een gang met koude lucht gevuld, de apparatuur kan het aanzuigen door de gaten in de deuren en de warme lucht ook weer naar achteren uitblazen. De koeling is nu veel beter verdeeld tussen onder en boven. Voor thuisgebruik met apparaten die weinig warmte genereren maakt zo'n dichte kast niet veel uit (zeker niet als je 'm toch niet vol gaat hangen).
Agreed als het gaat om grondkoeling (open tegel in het rack).
Bij zijkoeling echter zijn gesloten deuren nog steeds van toepassing, neem bv de LCP van rittal
Afbeeldingslocatie: http://www.kvmchoice.com/product_images/Rittal/pics/Rittal%20LCP%20PLUS%20system%20PIC.jpg
Hier zit de warmte wisselaar/fans aan de zijkant van een kast als een gesloten systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
jjust schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:52:
Ik heb ook Gira standaard 55 schakelmateriaal en ik heb de volgende materialen gebruikt;

Panduit module
Keystone

en eventueel
Blindmodule

Dat ziet er zo uit. (Zit achter het tv meubel dus helaas geen betere foto.)

[afbeelding]
zit er nu kleur verschil in?
De plaat van de netwerk aansluiting lijkt wel creme terwijl het raam werk zuiver wit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Nee alles is crème. Komt denk ik door de flits en het witte stucwerk dat het op de foto zo lijkt. Is ongelukkig te fotograferen omdat het achter het tv meubel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

[dubbel...]

[ Voor 93% gewijzigd door jjust op 14-12-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

SpamLame schreef op zondag 14 december 2014 @ 12:13:
Agreed als het gaat om grondkoeling (open tegel in het rack).
Bij zijkoeling echter zijn gesloten deuren nog steeds van toepassing, neem bv de LCP van rittal
Er zijn wel meer koelingsmogelijkheden maar die gaan niet op voor het rack waar het hier om ging. Die is alleen voor koeling binnenin het rack, van onder naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Laatst online: 19-09 20:24

SpamLame

niks

ppl schreef op zondag 14 december 2014 @ 14:38:
[...]

Er zijn wel meer koelingsmogelijkheden maar die gaan niet op voor het rack waar het hier om ging. Die is alleen voor koeling binnenin het rack, van onder naar boven.
Hmm ik had uit je reply niet begrepen dat je specifiek die minkels kast bedoelde, maar goed.
Wellicht had ik zelf de kunnen verduidelijken dat gesloten deuren nog wel degelijk toepasbaar zijn icm koeltechnieken

Dat gezegd hebbende heeft ook Minkels het equivelent van Rittals LCP in de aanbieding.
Of dat op het specifieke rack in kwestie past en wellicht ook gezeten heeft zal uit de specs moeten blijken.

Hoe dan ook overkill voor thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Enorm bedankt iedereen voor de informatie mbt mijn Gira 55 afmontage. Het gaat nu vast en zeker (in één keer) lukken. Ik ga het eindresultaat wel laten zien hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:21
Ik had snel een patchkabeltje nodig en kwam langs een bouwmarkt, dus daar maar snel een gehaald.
Nu staat daarop:
Cat5e, 300Mbit
Volgende keer toch maar die cat6 meenemen.

Ik heb een tijdje het ubiquiti topic gevolgd en was van plan zo'n ap te kopen, maar uiteindelijk toch een AirPort extreme gen 5 gekocht. Deze wil ik ophangen. Ik weet dat er beugels van zijn van h-squared, maar die kosten 40 euro voor n stukje plastic. Heeft iemand hier iets slims voor bedacht?

[ Voor 54% gewijzigd door rinkel op 19-12-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:58
rinkel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 20:58:
Ik had snel een patchkabeltje nodig en kwam langs een bouwmarkt, dus daar maar snel een gehaald.
Nu staat daarop:
Cat5e, 300Mbit

Ik heb een tijdje het ubiquiti topic gevolgd en was van plan zo'n ap te kopen, maar uiteindelijk toch een AirPort extreme gen 5 gekocht. Deze wil ik ophangen. Ik weet dat er beugels van zijn van h-squared, maar die kosten 40 euro voor n stukje plastic. Heeft iemand hier iets slims voor bedacht?
Ik heb van die verstelbare plankjes gemaakt in de meterkast. Handig, en je kunt het altijd erbij of eraf halen. Misschien is zoiets ook mogelijk met waar je het patchpanel in hangt/wegwerkt en dan op die twee haken hangt? Zie de afbeelding hieronder. Maar volgens mij hier in dit topic hebben verschillende mensen iets creatiefs bedacht denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://deboer.imageserve.nl/groenhart/500x500/342128.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jrs.nl/media/catalog/product/cache/2/small_image/100x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/d/4d-9c-f5-d0-d0-11-5f-cd-cd-c2-ec-fc-f8-5b-87-63.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik was ook van plan iets te maken van mdf in de meterkast, zodat ik een 10" rackmount switch kan monteren.
Voor de AirPort zoek ik eigenlijk iets waarmee ik de AirPort verticaal aan de muur kan hangen in de woonkamer. Dus iets waar ik het apparaat in kan schuiven oid. Voor de express is er een van Cool Bananas, die kost iets van 10 euro. Helaas is die er niet voor de extreme.
Ik zat te denken om een mal te maken en dan iets van glasvezel of epoxy te maken. Ben alleen bang dat ik dan bijna net zo duur uit ben als die h-squared.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 19-12-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
rinkel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:14:
Ik was ook van plan iets te maken van mdf in de meterkast, zodat ik een 10" rackmount switch kan monteren.
Voor de AirPort zoek ik eigenlijk iets waarmee ik de AirPort verticaal aan de muur kan hangen in de woonkamer. Dus iets waar ik het apparaat in kan schuiven oid. Voor de express is er een van Cool Bananas, die kost iets van 10 euro. Helaas is die er niet voor de extreme.
Ik zat te denken om een mal te maken en dan iets van glasvezel of epoxy te maken. Ben alleen bang dat ik dan bijna net zo duur uit ben als die h-squared.
Oh, ja in de meterkast zou mdf ook goed kunnen. Ik heb me er niet in verdiept hoe je dit het beste kunt doen in de woonkamer. Waarom wil je hem eigenlijk ophangen? Ik ken ook mensen die hebben hem gewoon in het tv meubilair rechtop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, met een flinke uitbouw en een werkkamer op de beganegrond.
Er zitten dus wat dode hoeken in de kamer. Om overal een zichtlijn te hebben met de router wil ik deze aan de muur tegen het plafond hangen.
Ik heb ook altijd mijn router bij de tv gehad, dit gaf nooit echt een goed resultaat en wil em daar ook niet meer.
Omdat het een nieuwbouwhuis is kan ik alle bekabeling en andere netwerkdingen helemaal zelf inrichten, dus zelf bepalen waar leidingen komen te liggen e.d.
Dus heb ik hier ook over nagedacht :)
Dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 13:26
DrakeNL schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:14:

Verrassingen kom je altijd tegen in een oud huis. rechts onderin: waterleiding die ik wist te zitten. (Wordt nog afgekoppeld bij de aanvoer) en onder de doosjes een oude bestaande doos de we niet meer wisten. (nu dus ook niet meer werkend)
[afbeelding]
Hierbij een kleine update van de lelijke stroom en UTP punten die midden op mijn muur zitten.
Afbeeldingslocatie: https://7js7sw-sn3301.files.1drv.com/y2pvseXJ7YKewARcDGRDtCNYHPvTffrvwBpkH5DGX13v3jzVjesxvfPy12wDuYOTnLFPki7PpDg_UioBszSIGgzqsSnT18nt17b3S8FxykY2kWtC-jhBDLPNoDJGsOtDtC3PgC7TaSCDyCf7FOqq21tdA/20141206_1518501.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 20:52
Geinig topic en aardig om door te lezen..
Toch wel leuk om mijn brouwsels even te delen 8)

Allereerst een kleine toelichting.
Ik woon in nieuwbouw (althans, dat was het een paar jaar geleden toen dit opgeleverd werd). Samen met mijn buurman verderop hebben we toen bedacht dat het leuk zou zijn om een straatnetwerkje aan te leggen. Ik woon (ongeveer) in het midden van de straat. Kort na oplevering hebben we de plannen/mogelijkheden aan de nieuwe buren uitgelegd. Iedereen enthousiast, waarna we cat kabels zijn gaan trekken door de kruipruimtes heen. In totaal hebben doen 8 huishoudens mee; wat neerkomt op een kleine 100 meter aan cat kabels.

Aangezien niemand elkaar nog kende, wilden we wel graag gescheiden internetverbindingen. Dit is opgelost door centraal, in mijn meterkast dus, een Cisco Catalyst 3750G te gebruiken. Deze geeft mij wat mogelijkheden om op layer3 het eea tegen te houden. Dit houdt in de praktijk oa in dat dhcp verkeer over de ports heen geblokkeerd wordt. Ieder huishouden heeft dus zijn eigen hiep-hiep-hoera routertje welke aan de clients in dat specifieke huishouden adressen uitdeelt en ontsluiting tot het internet verzorgt.

Deze routers zijn dusdanig geconfigureerd dat ze het volgende IP schema gebruiken: 10.0.huisnummer.0/18

Schematisch komt dat dus op het volgende neer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UWVqHtK.jpg

Bij mij in de meterkast staat/hangt vervolgens het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/J3heHsc.jpg
  • Cisco Catalyst 3750G straatswitch :7
  • Pfsense firewall/router voor mijn eigen internetverbinding
  • APC UPSje voor switch en firewall
  • Wat domotica spul
  • Genexis bridge (fiber->copper)
  • Patchdoosjes voor interne bekabeling (rechtsboven op foto) welke afgemonteerd zijn op patchdoosjes in mijn eigen huis
De wegwerking van de bekabeling kan en mag nog wel iets netter vind ik zelf. Nu nog de tijd (en vooral zin) daarvoor zien te vinden.. 8)

Tot slot staat als 'shared straat infra' nog het eea bij mij op zolder te zoemen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DJK2LT1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6vNErG0.jpg
  • Synology DS411+ (4* 4TB)
  • HP Proliant ML350 (AD, web, mail, etc)
  • Dell PowerConnect 6248P (beetje overkill, maar de 'features' zijn handig.. :+)
  • APC UPS waar ik me een breuk aan heb getild om naar zolder te krijgen.
Wensen- en todolijstje:
  • Vervanging NAS.. Of een Synology RS2414 of zelf iets bouwen. Weet ik nog niet..
  • Vervanging van de Proliant. Gebruikt relatief veel stroom. Dat wat ik er op doe moet volgens mij ook leuk op een Intel NUC met genoeg CPU/RAM/VMware kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
mati1983 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:15:
Geinig topic en aardig om door te lezen..
Toch wel leuk om mijn brouwsels even te delen 8)

Allereerst een kleine toelichting.
Ik woon in nieuwbouw (althans, dat was het een paar jaar geleden toen dit opgeleverd werd). Samen met mijn buurman verderop hebben we toen bedacht dat het leuk zou zijn om een straatnetwerkje aan te leggen. Ik woon (ongeveer) in het midden van de straat. Kort na oplevering hebben we de plannen/mogelijkheden aan de nieuwe buren uitgelegd. Iedereen enthousiast, waarna we cat kabels zijn gaan trekken door de kruipruimtes heen. In totaal hebben doen 8 huishoudens mee; wat neerkomt op een kleine 100 meter aan cat kabels.

Aangezien niemand elkaar nog kende, wilden we wel graag gescheiden internetverbindingen. Dit is opgelost door centraal, in mijn meterkast dus, een Cisco Catalyst 3750G te gebruiken. Deze geeft mij wat mogelijkheden om op layer3 het eea tegen te houden. Dit houdt in de praktijk oa in dat dhcp verkeer over de ports heen geblokkeerd wordt. Ieder huishouden heeft dus zijn eigen hiep-hiep-hoera routertje welke aan de clients in dat specifieke huishouden adressen uitdeelt en ontsluiting tot het internet verzorgt.

Deze routers zijn dusdanig geconfigureerd dat ze het volgende IP schema gebruiken: 10.0.huisnummer.0/18

Schematisch komt dat dus op het volgende neer:

[afbeelding]

Bij mij in de meterkast staat/hangt vervolgens het volgende:

[afbeelding]
  • Cisco Catalyst 3750G straatswitch :7
  • Pfsense firewall/router voor mijn eigen internetverbinding
  • APC UPSje voor switch en firewall
  • Wat domotica spul
  • Genexis bridge (fiber->copper)
  • Patchdoosjes voor interne bekabeling (rechtsboven op foto) welke afgemonteerd zijn op patchdoosjes in mijn eigen huis
De wegwerking van de bekabeling kan en mag nog wel iets netter vind ik zelf. Nu nog de tijd (en vooral zin) daarvoor zien te vinden.. 8)

Tot slot staat als 'shared straat infra' nog het eea bij mij op zolder te zoemen:

[afbeelding]
[afbeelding]
  • Synology DS411+ (4* 4TB)
  • HP Proliant ML350 (AD, web, mail, etc)
  • Dell PowerConnect 6248P (beetje overkill, maar de 'features' zijn handig.. :+)
  • APC UPS waar ik me een breuk aan heb getild om naar zolder te krijgen.
Wensen- en todolijstje:
  • Vervanging NAS.. Of een Synology RS2414 of zelf iets bouwen. Weet ik nog niet..
  • Vervanging van de Proliant. Gebruikt relatief veel stroom. Dat wat ik er op doe moet volgens mij ook leuk op een Intel NUC met genoeg CPU/RAM/VMware kunnen
Nice setup! Welke snelheid heb je eigenlijk als je met zoveel huishoudens samen internet deelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Toch wel een zakelijk internet abonnement afgesloten ;) ?

Verbinding delen met je buren e.d. is niet toegestaan op een consumentenlijntje. Was iemand hier op Tweakers die een public hotspot wilde maken tegen betaling, ook op z'n consumentenlijn. Dat bleek echter niet te mogen, vandaar dat ik er aan dacht.

Verder wel leuk bedacht, maar zou het zelf niet willen:
  • Als beheerder ben jij het aanspreekpunt als de boel platligt (zul je zien dat je net op je werk zit en je server eruit klapt door een rotte RAM-module. Heeft de straat ineens de hele dag geen internet)
  • Als gebruiker zou ik het niet willen, want wie weet wat die enge buurman allemaal zit te bekijken wat via zijn server loopt ;)
Maargoed, dit gaat een beetje offtopic nu. Is meer iets voor in een eigen topic.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42
Ik kreeg door dat schema de indruk dat ieder huishouden nog zijn eigen internetverbinding heeft?

Maar dan rijst er bij mij wel de vraag... wat doen ze dan met dat LAN?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:43
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:15:
Toch wel een zakelijk internet abonnement afgesloten ;) ?

Verbinding delen met je buren e.d. is niet toegestaan op een consumentenlijntje. Was iemand hier op Tweakers die een public hotspot wilde maken tegen betaling, ook op z'n consumentenlijn. Dat bleek echter niet te mogen, vandaar dat ik er aan dacht.
Zolang je kosten niet doorbelast aan de buren kan ik me best voorstellen dat dit wel mag. Vraag me af wat de snelheiden worden als je met 8 woningen op 1 internet lijn gaat zitten.

Edit: Gaat iedereen met een eigen IP naar buiten? of iedereen op jou IP adres?

[ Voor 6% gewijzigd door ExploitSolo op 20-12-2014 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Echt een mooi stukje werk. Ik ben serieus onder de indruk. Ziet er ook netjes uit!

Maar nu de hamvraag: wat doe je ermee?
Zoals Xander al zei: als iedereen z'n eigen internet heeft (wat ik sowieso altijd zou willen) wat is dan precies het nut van dit netwerk?

Maar eigenlijk doet dat er niet toe, het gaat om de mooie lanafwerking, en dat is het zeker.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 20-12-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tjah.. Wat doe je met je eigen netwerk thuis? Delen van data misschien? 1 plek voor je opslag, de rest van de clients die er bij kunnen. Dat kan prima op dit niveau natuurlijk. Als Henkie een film download, en die op het netwerk zet, hoeven de andere buren het niet meer zelf te downloaden..

En, dit is natuurlijk Tweakers, en gewoon omdat het kan :P

Neem aan dat iedereen die hier een NAS heeft, en centraal z'n meuk opslaat, ook niet op elke PC alles in meervoud gaat zitten downloaden... Heeft iemand in het gezin die film al gedownload? Ja? Mooi, dan hoef je dat zelf niet meer te doen...

Vervang "het gezin" door "de straat", en het mag wel duidelijk zijn lijkt me ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
RaZ schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:56:
Tjah.. Wat doe je met je eigen netwerk thuis? Delen van data misschien? 1 plek voor je opslag, de rest van de clients die er bij kunnen. Dat kan prima op dit niveau natuurlijk. Als Henkie een film download, en die op het netwerk zet, hoeven de andere buren het niet meer zelf te downloaden..

En, dit is natuurlijk Tweakers, en gewoon omdat het kan :P

Neem aan dat iedereen die hier een NAS heeft, en centraal z'n meuk opslaat, ook niet op elke PC alles in meervoud gaat zitten downloaden... Heeft iemand in het gezin die film al gedownload? Ja? Mooi, dan hoef je dat zelf niet meer te doen...

Vervang "het gezin" door "de straat", en het mag wel duidelijk zijn lijkt me ;)
Ja dat is wel handig maar voor andere data? Er zijn toch mensen die belangrijke data op een thuisnetwerk hebben staan? Financiële gegevens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Laatst online: 15-09 19:08
"

[ Voor 255% gewijzigd door michaell958 op 11-07-2015 09:28 . Reden: Opnieuw gepost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Thanks voor de feedback :) Leuk om te horen.
Iedereen heeft inderdaad zijn/haar/hun eigen internet. Enerzijds omdat ik inderdaad geen zin heb in scenario's waarbij ik ineens alles moet laten vallen omdat de buren geen verbinding meer hebben (welke reden dan ook), maar anderzijds ook omdat dit simpelweg niet mag vanuit mijn provider en ik geen zin in gedoe heb. Niet dat ze dat uberhaupt kunnen zien, maar voor die paar tientjes.. Geen zin in :) Tot slotte weet je natuurlijk nooit helemáál zeker wat je buren allemaal online uitspoken, maar dat zou ik nog wel vertrouwen..

Da's dan ook de reden waarom er deze switch hangt.. Controle over dat wat er wel en niet door heen gaat. Momenteel laat de switch SMB verkeer door, wat inderdaad inhoudt dat er wat data heen en weer gedeeld kan worden. De meesten hebben inmiddels wel één of meerdere mediaspelertjes thuis staan :).

Momenteel zijn er een aantal met een NAS, waarop een 'public' gedeelte zit.. Hierin kan data gedeeld worden waar de anderen bij mogen. De volgende stap is wat mij betreft één centrale, grote NAS.. Met z'n allen is dat meer dan prima betaalbaar. Wanneer iedereen 1 disk lapt, heb je een mooi stukje opslag met z'n allen lijkt mij.

Oh en qua internet ben ik erg benieuwd naar komende week.. :P
Ik ga switchen van glas provider. Nog heel even en ik heb -als het goed is- 1000/1000 liggen.. Ben benieuwd. Ik zal na oplevering wat iperf testjes doen om te kijken wat ik er door heen trek. Ben ook benieuwd naar de te behalen snelheden van m'n openvpn peer-to-peer tunnel naar een maatje van me.. 1000/1000 bij dezelfde provider, met soortgelijke hardware. Ben benieuwd wat het cpuutje van mijn router en van gaat vinden :+.

[ Voor 16% gewijzigd door mati1983 op 21-12-2014 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAJB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-02-2023
Ivm Glasvezel heb ik bij ons thuis ook een paar kabels getrokken, tot dusver ziet het er zo uit!

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/29pdtz7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

rinkel schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 20:58:
Nu staat daarop:
Cat5e, 300Mbit

Ik verwacht dat er op het doosje stond Cat5e, 300Mhz. Cat5e is ten alle tijden 1000Mbit, anders is het geen Cat5e namelijk. Dus geen zorgen, je kunt gewoon de volle Gigabit halen zonder problemen!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Quindor schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:02:
[...]

Ik verwacht dat er op het doosje stond Cat5e, 300Mhz. Cat5e is ten alle tijden 1000Mbit, anders is het geen Cat5e namelijk. Dus geen zorgen, je kunt gewoon de volle Gigabit halen zonder problemen!
Oh??? Genoeg mensen die het niet met jouw eens zijn hoor ;) En die vind je hier: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

RaZ schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:28:
[...]

Oh??? Genoeg mensen die het niet met jouw eens zijn hoor ;) En die vind je hier: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels
Ja, ok, kabels die niet voldoen aan de Cat5e/Cat6 specificaties gaan het inderdaad niet halen. Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad (Koop mijn kabels altijd op www.netwerkwinkel.nl). Maar als je een normale Cat5e kabel hebt, dan hoef je je dus nergens zorgen over te maken.

Het ging meer over het feit dat de beste poster dacht dat er 300Mbit op het doosje stond terwijl dat in werkelijkheid waarschijnlijk 300Mhz is geweest, wat correct is voor een Cat5e kabel.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
Kom ik aan met me CAT5 Kabels door het huis.. 8)7 ( Heb wel een gigabit lokaal :P )

[ Voor 205% gewijzigd door michaell958 op 22-12-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
michaell958 schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:37:
Kom ik aan met me CAT5 Kabels door het huis.. 8)7 ( Heb wel een gigabit lokaal :P )
Ja maar om nou iedere 2 a 3 jaar de kabels te vervangen omdat dat niet meer de laatste versie is :P _/-\o_

Als je nieuwe kabels gaat leggen, en je moet nieuwe kabels kopen ja dan kun je beter de nieuwste pakken maar om speciaal alles te gaan vervangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
[Edit] Hopelijk komt ziggo met 'Veel' hogere snelheden kunnen we ook al aan de slag :D goed CAT7 in de gaten houden _/-\o_

[ Voor 85% gewijzigd door michaell958 op 21-01-2015 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mati1983
Ach, tot 45meter (geloof ik) zou cat5e zelfs 10gbit moeten kunnen doen, dus zo spannend is het allemaal nou ook weer niet. Net zoals hierboven vermeld.. gbit over cat5, kan volgens het boekje ook niet. De praktijk is echter vaak anders.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jordyz schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:13:
[...]

Ja maar om nou iedere 2 a 3 jaar de kabels te vervangen omdat dat niet meer de laatste versie is :P _/-\o_

Als je nieuwe kabels gaat leggen, en je moet nieuwe kabels kopen ja dan kun je beter de nieuwste pakken maar om speciaal alles te gaan vervangen 8)7
Precies.. t verbaast mij ook nog elke keer dat het CAT5e kabeltje wat ik van Ziggo kreeg bij mn aansluiting.... gewoon over zn lengte van 20 meter gewoon een goede stabiele Gigabit link weet op te bouwen..

niet dat het zo`n snelheids kritische kabel is, gezien die slechts m`n AP hoeft te voorzien, ( ok, 1300mbit AC en 600mbit -N maar die snelheden haal je toch nooit zonder draad :p )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 00:07:
[...]

Precies.. t verbaast mij ook nog elke keer dat het CAT5e kabeltje wat ik van Ziggo kreeg bij mn aansluiting.... gewoon over zn lengte van 20 meter gewoon een goede stabiele Gigabit link weet op te bouwen..

niet dat het zo`n snelheids kritische kabel is, gezien die slechts m`n AP hoeft te voorzien, ( ok, 1300mbit AC en 600mbit -N maar die snelheden haal je toch nooit zonder draad :p )
Die kabels die je krijgt als een ziggo monteur het komt aansluiten is echt helemaal een ramp.
Al mijn kabels lopen netjes door de kabelgoot. Ik was toen niet thuis toen de monteur kwam en hij had hem er zo erover heen gedaan van de aansluiting naar het modem. :( Van mij mocht ie wel iets langer zijn want dan had ik hem mooi weg kunnen werken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Jordyz schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:09:
[...]

Die kabels die je krijgt als een ziggo monteur het komt aansluiten is echt helemaal een ramp.
Al mijn kabels lopen netjes door de kabelgoot. Ik was toen niet thuis toen de monteur kwam en hij had hem er zo erover heen gedaan van de aansluiting naar het modem. :( Van mij mocht ie wel iets langer zijn want dan had ik hem mooi weg kunnen werken. :'(
Vervang je het kabeltje toch?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ja, moet ik nog steeds doen :P
Stelt niet zo veel voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
mati1983 schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:58:
Ach, tot 45meter (geloof ik) zou cat5e zelfs 10gbit moeten kunnen doen, dus zo spannend is het allemaal nou ook weer niet. Net zoals hierboven vermeld.. gbit over cat5, kan volgens het boekje ook niet. De praktijk is echter vaak anders.. :)
Nee, dat is CAT6

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.box4ehv.nl/10gbe.png

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jordyz schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:09:
[...]

daarom heb ik het zelf aangesloten ;) monteur kan toch nooit als jij wel kan,, en die handleidingen zijn duidelijk genoeg :-)

heb alleen zelf de Coax kabeltjes tussen het AOP, versterker en modem even op "maat" gemaakt..
want wat moet ik met een lus van 1,5 meter? gezien het spul allemaal binnen 20 centimeter van het AOP staat ;)

zo`n F-connector krimptang is dan wel een zalige investering.. want die Push-On connectors kreeg ik er niet fatsoenlijk op... als mn in de revisie gaat binnenkort zal ik eens fotos maken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:16:
[...]

daarom heb ik het zelf aangesloten ;) monteur kan toch nooit als jij wel kan,, en die handleidingen zijn duidelijk genoeg :-)

heb alleen zelf de Coax kabeltjes tussen het AOP, versterker en modem even op "maat" gemaakt..
want wat moet ik met een lus van 1,5 meter? gezien het spul allemaal binnen 20 centimeter van het AOP staat ;)

zo`n F-connector krimptang is dan wel een zalige investering.. want die Push-On connectors kreeg ik er niet fatsoenlijk op... als mn in de revisie gaat binnenkort zal ik eens fotos maken
Ja ik had het toen druk en kreeg de monteur er gratis bij. Maar zo'n kabels verkopen ze hier in de stad dus zal binnenkort even gaan kijken.

Ik heb wel een netwerktang, maar geen krimptang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jordyz schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:58:
[...]

Ik heb van die verstelbare plankjes gemaakt in de meterkast. Handig, en je kunt het altijd erbij of eraf halen. Misschien is zoiets ook mogelijk met waar je het patchpanel in hangt/wegwerkt en dan op die twee haken hangt? Zie de afbeelding hieronder. Maar volgens mij hier in dit topic hebben verschillende mensen iets creatiefs bedacht denk ik.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ook gebruik gemaakt van die verstelbare ophang haken. Van rackrails heb ik een 10inch frame gemaakt. De boven en onderkant is van 9mm mdf. Deze hangen op die boekenplank haken. Ik moet de draden nog wat beter wegwerken als ik zin heb ;)

Ik gebruik een 'oude' Asrock met 2 netwerkaansluitingen als mediaserver. 10 TB usb disks bevatten alle media (films, series, ebooks, foto's, home video, muziek, games) waarvan gebruik wordt gemaakt door KODI mediacentra en andere mediaplayers door heel het huis. Verder gebruik ik DVBLogic als TV server en MYSQL database server o.a. tbv KODI, EPG en logging. 's nachts wordt een backup gemaakt van belangrijke data, wordt data bijgewerkt zoals de EPG en worden patches geinstalleerd. Het systeem is niet snel (oa door gebruik van USB switches) maar wel snel genoeg voor 1080P content streaming naar meerdere systemen tegelijkertijd en redelijk zuinig.

Ik heb gebruik gemaakt van kleurcodering:
Geel: WAN naar router en inkomend IPTV naar switch
Rood: IPTV van switch naar 2 locaties en naar TV Server
Groen: LAN van router naar 3 verdiepingen
Zwart: LAN van router naar Server
Wit: Anologe telefoonlijn

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7494/15502144223_5658d75af1_z.jpgfase4

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7506/16096124536_b88681b4ce_z.jpgfase5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:07:
[...]

Ik heb ook gebruik gemaakt van die verstelbare ophang haken. Van rackrails heb ik een 10inch frame gemaakt. De boven en onderkant is van 9mm mdf. Deze hangen op die boekenplank haken. Ik moet de draden nog wat beter wegwerken als ik zin heb ;)

Ik gebruik een 'oude' Asrock met 2 netwerkaansluitingen als mediaserver. 10 TB usb disks bevatten alle media (films, series, ebooks, foto's, home video, muziek, games) waarvan gebruik wordt gemaakt door KODI mediacentra en andere mediaplayers door heel het huis. Verder gebruik ik DVBLogic als TV server en MYSQL database server o.a. tbv KODI, EPG en logging. 's nachts wordt een backup gemaakt van belangrijke data, wordt data bijgewerkt zoals de EPG en worden patches geinstalleerd. Het systeem is niet snel (oa door gebruik van USB switches) maar wel snel genoeg voor 1080P content streaming naar meerdere systemen tegelijkertijd en redelijk zuinig.

[afbeelding]fase4

[afbeelding]fase5
Ziet er strak uit, en met die boekenkast haken krijg je toch een goedkope oplossing die fraai kijkt.

Kabels wegwerken is nou net de truc :P maar ziet er goed uit.

Zowiezo wel handig stroom allemaal bij elkaar. Dat beeldscherm heb je dat boven hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jordyz schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:38:
[...]

Ziet er strak uit, en met die boekenkast haken krijg je toch een goedkope oplossing die fraai kijkt.

Kabels wegwerken is nou net de truc :P maar ziet er goed uit.

Zowiezo wel handig stroom allemaal bij elkaar. Dat beeldscherm heb je dat boven hangen?
Scherm en toetsenbord/muis heb ik recent toegevoegd. Ik benaderde het systeem voorheen gewoon remote maar bij het booten na nieuwe pacthes bleef het systeem soms onverklaarbaar 'hangen'. Dat werd ik zat want dan moest ik het systeem weer uitbouwen of er een monitor naartoe brengen. Nu heb ik een oud scherm op de kop getikt en kan ik ook zien wat er gebeurd (probleem werd overigens veroorzaakt omdat ie wilde booten van 1 van de gekoppelde USB schijven en komt nu niet meer voor). Het scherm hangt los op een aluminium hoekbalk maar valt niet door zijn eigen gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:46:
[...]

Scherm en toetsenbord/muis heb ik recent toegevoegd. Ik benaderde het systeem voorheen gewoon remote maar bij het booten na nieuwe pacthes bleef het systeem soms onverklaarbaar 'hangen'. Dat werd ik zat want dan moest ik het systeem weer uitbouwen of er een monitor naartoe brengen. Nu heb ik een oud scherm op de kop getikt en kan ik ook zien wat er gebeurd (probleem werd overigens veroorzaakt omdat ie wilde booten van 1 van de gekoppelde USB schijven en komt nu niet meer voor). Het scherm hangt los op een aluminium hoekbalk maar valt niet door zijn eigen gewicht.
Oh, slim :)

Wil ook ooit een backup servertje in me meterkast plaatsen maar moet nog kijken waar ik de plaats kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[...]

[afbeelding]fase4

[afbeelding]fase5
Waar maak je een backup op? Een NAS bij je ouders o.i.d. kan wonderen doen tegen brand en diefstal, relatief goedkope oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
  • Laatst online: 09-09 00:04

JTT

frankwopereis schreef op zondag 28 december 2014 @ 09:22:
[...]

Waar maak je een backup op? Een NAS bij je ouders o.i.d. kan wonderen doen tegen brand en diefstal, relatief goedkope oplossing :)
Dan heb je wel een flinke NAS nodig voor 10TB :P

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JTT schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:23:
[...]

Dan heb je wel een flinke NAS nodig voor 10TB :P
Ja als je van alles een backup maakt wel >:)
Ik maak alleen van de foto's en home video's een backup. Is geen oplossing voor diefstal of brand.
Ad Hoc maak ik ook hiervan weer een backup op een portable HD van 1 TB. Deze leg ik op een andere locatie. Maar nog beter is om deze in de cloud te plaatsen. Ik ken echter geen goedkope en veilige oplossing voor 1 TB online. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:52:
[...]

Ja als je van alles een backup maakt wel >:)
Ik maak alleen van de foto's en home video's een backup. Is geen oplossing voor diefstal of brand.
Ad Hoc maak ik ook hiervan weer een backup op een portable HD van 1 TB. Deze leg ik op een andere locatie. Maar nog beter is om deze in de cloud te plaatsen. Ik ken echter geen goedkope en veilige oplossing voor 1 TB online. Iemand?
Backblaze? Werkt voor mij.
https://www.backblaze.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:*) Thanks. Ga ik eens gratis proberen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

5 dollar voor onbeperkt? Waar zijn de adders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:36
Data naar amerika ofzoiets.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
https://www.transip.nl/vps/big-storage/

Als je daar toevallig al een vps'je hebt ook wel goedkoop, imho.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

frankwopereis schreef op zondag 28 december 2014 @ 14:00:
[...]

5 dollar voor onbeperkt? Waar zijn de adders?
Nou voor mij geen, lees ander hun blog eens, ze zijn transparant en het werkt voor mij prima.
https://www.backblaze.com/blog/

Vijf dollar per maand (korting als je per jaar betaald) en het is 1 van mijn back up locaties voor de oude trouwe desktop.

[ Voor 0% gewijzigd door _matt_ op 28-12-2014 17:03 . Reden: missende letter... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 21:10
Hoe krijg ik een stekkerblok netjes aan de muur bevestigd? Met montagekit? of bestaan er makkelijker oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Isane schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:44:
Hoe krijg ik een stekkerblok netjes aan de muur bevestigd? Met montagekit? of bestaan er makkelijker oplossingen?
Explosielassen ... nee ?

montagekut lijk me nogal kut, ik zou iets met schroefgaten erop/erin zoeken oid

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Fish schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:03:
[...]

Explosielassen ... nee ?

montagekut lijk me nogal kut, ik zou iets met schroefgaten erop/erin zoeken oid
Oke thnx.
Ja zat al te kijken inderdaad maar het staat nergens bij vermeld. Morgen maar eens even kijken bij het onderdelen huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Een stekkerblok nemen met schroefbevestigingsmogelijkheden? 19" stekkerblok en dan de rackmount oortjes gebruiken om ze aan een muur te maken bijvoorbeeld.

Of anders, je hebt klittenband met tape aan beide zeiden die verdomde sterk is.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 28-12-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
CyBeR schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:12:
[...]

Een stekkerblok nemen met schroefbevestigingsmogelijkheden? 19" stekkerblok en dan de rackmount oortjes gebruiken om ze aan een muur te maken bijvoorbeeld.

Of anders, je hebt klittenband met tape aan beide zeiden die verdomde sterk is.
Dat is inderdaad een goede optie inderdaad! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Isane schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:07:
[...]

Oke thnx.
Ja zat al te kijken inderdaad maar het staat nergens bij vermeld. Morgen maar eens even kijken bij het onderdelen huis
voorbeeld querie
https://www.google.com/se...+mount+power+strip+schuko

en bij het onderdelenhuis

Afbeeldingslocatie: http://static.onderdelenhuis.nl/static/81/product/thumbs/400/67a4340aa8724752fc609bfe508d5e0e.png

Afbeeldingslocatie: http://static.onderdelenhuis.nl/static/81/product/thumbs/400/fee26b59d9daa4b53b34e85bd8a9fa5e.png

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 28-12-2014 22:22 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Ah thnx :)
Ik zat al moeilijk te zoeken op google.

Wat is de juiste benaming voor de oortjes waar je bv een 19 inch stekkerblok op kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

Isane schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:25:
[...]

Ah thnx :)
Ik zat al moeilijk te zoeken op google.

Wat is de juiste benaming voor de oortjes waar je bv een 19 inch stekkerblok op kan zetten?
bedoel je rackrail???

je kan ook deze nemen http://www.blokker.nl/nl/...aal/9-voudige-stekkerdoos. zitten schroefogen aan.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
In het vorige huys wilde ik niet boren en heb een stekkerblok met montagekit vastgelijmt. Kreeg m vlak voor de verhuizing er bijna niet meer vanaf... Het kan prima! Mooie blinde oplossing.

De muurbekleding was glasweefselbehang en geverfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Afhankelijk van hoe netjes je het wil hebben... ik heb wel eens een stekkerdoos opgehangen door er wat tiewraps om te doen, en die dan door een oogje (of om een schroef) te doen die ik in de muur gedraaid had.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Isane schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:25:
[...]

19" stekkerblokken die bedoeld zijn voor rack-mounting worden geleverd met oortjes.

Ik ben fan van Bachmann spul. Niet goedkoop, wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 12:07
[...]

Ik gebruik een 'oude' Asrock met 2 netwerkaansluitingen als mediaserver. 10 TB usb disks bevatten alle media (films, series, ebooks, foto's, home video, muziek, games) waarvan gebruik wordt gemaakt door KODI mediacentra en andere mediaplayers door heel het huis.
Is dat een Asrock ION 330? Die heeft toch maar 1 nic? :?
Ben nieuwsgierig :)

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meauses schreef op zondag 28 december 2014 @ 23:46:
[...]

Is dat een Asrock ION 330? Die heeft toch maar 1 nic? :?
Ben nieuwsgierig :)
Ja klopt helemaal. Ik gebruik voor de tv server een usb netwerk adaptor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_matt_ schreef op zondag 28 december 2014 @ 17:02:
[...]

Nou voor mij geen, lees ander hun blog eens, ze zijn transparant en het werkt voor mij prima.
https://www.backblaze.com/blog/

Vijf dollar per maand (korting als je per jaar betaald) en het is 1 van mijn back up locaties voor de oude trouwe desktop.
Hij staat nu ongewveer 12 uur te ratelen.Er blijken ongeveer 7,3TB in 207000 bestanden in de initiele backup te zitten. Het lijkt wel of het op volgorde van bestandgrootte gaat. Want er zijn in 12 uur ongeveer 100000 bestanden van in totaal 3Gb :? doorheen gegaan. Of ik kijk niet goed of ik reken niet goed maar dat wil zeggen dat ie pas over 1167 dagen klaar is 8)7. Tijd om de filter aan te passen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8598/15946934487_d3335e351c_n.jpgBackblaze

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
geen symlinks toch? dan issie nog veel langer bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kunnen de slowchat achterwege laten en weer geile nette netwerken posten :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Koffie schreef op maandag 29 december 2014 @ 09:08:
Kunnen de slowchat achterwege laten en weer geile nette netwerken posten :Y)
Inderdaad.

Alleen is mijn netwerk alles behalve netjes -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
JTT schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:29:
[...]

Inderdaad.

Alleen is mijn netwerk alles behalve netjes -O-
Show is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Jordyz schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:05:
[...]

Ja :P

Ben wel eens benieuwd hoe het er bij jouw eruit ziet :P, ben je er nog niet aan begonnen of stond het nog op de planning om het allemaal netjes weg te werken? Of breekt de motivatie nu nog?
Weet je het zeker? :+

t komt eraan :P

[ Voor 158% gewijzigd door JTT op 30-12-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
JTT schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:50:
[...]

Weet je het zeker? :+

t komt eraan :P

Ben wel eens benieuwd hoe het er bij jouw eruit ziet :P, ben je er nog niet aan begonnen of stond het nog op de planning om het allemaal netjes weg te werken? Of breekt de motivatie nu nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Jordyz schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:05:
[...]

Bij deze dan mijn NIET netjes afgewerkte netwerk

Voor de duidelijkheid: ik woon nog thuis en kan dus alleen mijn eigen deel laten zien(niet dat de rest noemenswaardig is, enkel een moden en en router achter de bank weggestopt)
Onder mijn bureau heb ik het volgende staan:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7MFDd9I.jpg
2 Netgear Prosafe's van 5 poorten, voor het aansluiten van al mijn apparaten

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WAlMdvE.jpg
Router met DHCP uit, zendt alleen wifi N uit. De switch achterop deze router zit ook helemaal vol.

Verder staat dan dit nog in mijn kamer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/u2IdlSg.jpg
Seagate Business storage 2TB NAS met al mijn downloads, documenten en backups

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gKtNmkE.jpg
Sitecom AP met firmware van een linksys met dezelfde hardware erop, daardoor nog bruikbaar :P . Zendt alleen wifi G uit.

De reden waarom de bekabeling nog zo'n rotzooi is is omdat ik er eigenlijk al heel lang wat aan wil doen(alle kabels eruit en opnieuw netjes gebundeld terug), maar het steeds aan de tijd of zin ontbreekt(het zijn dan ook wel meer dan 100 kabels denk ik).

[ Voor 15% gewijzigd door JTT op 30-12-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:03

Pierre

Van nature lui!

JTT schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:50:
[...]

Bij deze dan mijn NIET netjes afgewerkte netwerk

Voor de duidelijkheid: ik woon nog thuis en kan dus alleen mijn eigen deel laten zien(niet dat de rest noemenswaardig is, enkel een moden en en router achter de bank weggestopt)
Onder mijn bureau heb ik het volgende staan:

[afbeelding]
2 Netgear Prosafe's van 5 poorten, voor het aansluiten van al mijn apparaten

[afbeelding]
Router met DHCP uit, zendt alleen wifi N uit. De switch achterop deze router zit ook helemaal vol.

Verder staat dan dit nog in mijn kamer:

[afbeelding]
Seagate Business storage 2TB NAS met al mijn downloads, documenten en backups

[afbeelding]
Sitecom AP met firmware van een linksys met dezelfde hardware erop, daardoor nog bruikbaar :P . Zendt alleen wifi G uit.

De reden waarom de bekabeling nog zo'n rotzooi is is omdat ik er eigenlijk al heel lang wat aan wil doen(alle kabels eruit en opnieuw netjes gebundeld terug), maar het steeds aan de tijd of zin ontbreekt(het zijn dan ook wel meer dan 100 kabels denk ik).
Volgens mij staat er niks onder je bureau, je plaatjes doen het namelijk niet O-)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Pierre61 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:22:
[...]

Volgens mij staat er niks onder je bureau, je plaatjes doen het namelijk niet O-)
Ow, bij mij wel...

Dan werkt dat dus niet direct via dropbox (de delen-link uiteraard)
Even downloaden en heruploaden op Imgur dan maar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hier doen ze het ook niet.. staan ze wel in een publieke map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

The Fatal schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:32:
hier doen ze het ook niet.. staan ze wel in een publieke map?
Ik ben bang van niet dan...

Nu staan ze iig op Imgur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Opzich, leuke setup. Ik wil eigenlijk ook een netgear switch van 5 poorten aanschaffen zodat ik dan gewoon mijn laptop ook kan verbinden.

En ik heb niet naar de troep gekeken :P
Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]