Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.172 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:26
flipkipse schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:04:
Misschien de patch kabeltjes even keurig bij elkaar binden...
Het is puur voor het oog.

off-topic: werkt die Linksys VOIP ATA goed? hoe snel is je dial up tijd?
Om eerlijk te zijn. Voor wat ik er mee doe werkt het perfect. Ik heb dit in eerste instantie een aantal jaar terug gebruikt/getest om een NL VOIP lijn in Duitsland in te koppelen voor mijn ouders. Bij mijn ouders zijn deze gegevens later in hun Fritzbox terecht gekomen van de internetverbinding. Ik heb deze ATA en telefoonnummer gewoon aangehouden als eigen reservelijn. Voor marktplaats advertenties enz. Ik heb nog nooit problemen gehad. Ik heb op zolder nog wel een andere ATA liggen (merk zo niet in gedachten) die ik niet zo lekker aan de gang kreeg als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een opmerking dan : dit topic gaat over nette netwerken thuis. Voor lekker leuteren over netwerken kun je terecht in de NT Kroeg v0.1

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

NVD

painkill schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:13:
3/4 betekend niets anders dan 3/4 van een inch. Alles waar netwerk of coax in gaat wil je in deze maat of groter. Met GROTE bochten. Oh, en hoe moeilijk het is om deze kabels te trekken, daar kom je vanzelf achter als je met 5/8 of zelfs flexibele 5/8 gaat werken :P
Qua Cat6 patchkabels is UTP genoeg, de rest is allemaal onnodig in een thuissituatie.

En zet aub niet in elke kamer een switch, maak er een extra leiding naartoe. Dat zijn de kosten niet.
Het meest ideale is alle kabels naar 1 centrale plek zien te krijgen en daar een switch neer te zetten.
Er wordt in het appartement gebruik gemaakt van 19 centimeter loze leidingen, niet erg breed lijkt me.

Ik kan ervoor kiezen om CAT5 of Coax aan te laten leggen. Is dit aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Nou 19 cm is best extreem. Denk dat je 19 mm bedoeld. Is ook een mooie maat. Oudere huizen hebben vaak minder liggen en dat is soms niet te doen. Eerste stukje flexibel en dan gewoon is echt een crime.
NVD schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:12:
[...]

Er wordt in het appartement gebruik gemaakt van 19 centimeter loze leidingen, niet erg breed lijkt me.

Ik kan ervoor kiezen om CAT5 of Coax aan te laten leggen. Is dit aan te raden?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
19mm = 3/4 inch

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

painkill schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 21:13:
En zet aub niet in elke kamer een switch, maak er een extra leiding naartoe. Dat zijn de kosten niet.
Het meest ideale is alle kabels naar 1 centrale plek zien te krijgen en daar een switch neer te zetten.
Ik zie het probleem eigenlijk niet van in elke kamer een switch, en was voor mij makkelijker dan overal meerdere kabels naar toe trekken.
Ik heb nu 3 switches (meterkast/woonkamer/hobbykamer) maar er komt nog een vierde op zolder bij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

MeltedForest schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 07:44:
[...]

Ik zie het probleem eigenlijk niet van in elke kamer een switch, en was voor mij makkelijker dan overal meerdere kabels naar toe trekken.
Ik heb nu 3 switches (meterkast/woonkamer/hobbykamer) maar er komt nog een vierde op zolder bij :P
Als je centraal management wilt is een kabel per patchpunt toch wel een must. Echter hebben we het nog steeds over een thuis situatie dus ik zie het probleem ook niet zo.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Plus, stroomverbruik van al die switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Die 5W per switch is ga ik niet moeilijk over doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD

NVD

raydekok schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 23:20:
Nou 19 cm is best extreem. Denk dat je 19 mm bedoeld. Is ook een mooie maat. Oudere huizen hebben vaak minder liggen en dat is soms niet te doen. Eerste stukje flexibel en dan gewoon is echt een crime.

[...]
Oei, je hebt gelijk. Dus hier kan ik zelf een coax + cat 6 doorheen trekken zonder al teveel moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 22:58
Vandaag 3 acces points binnen gekregen, 1 geïnstalleerd en de rest moet nog. Ik wacht nu nog op een Switch zodat ik ze allemaal definitief kan aansluiten. Ik heb geen Patchkast, waarom ik zou het niet weten. Het viel wel op dat bijna iedereen dat heeft. 4 jaar geleden heeft bij mij een bedrijf het netwerk aangelegd, toen allemaal CAT 5e kabels laten leggen en binnenkort komen er nog twee aansluitingen erbij.

Zodra ik mooie foto's heb zal ik ze posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik volg al een tijdje geïnteresseerd dit topic en na het aanleggen van een paar flinke netwerken bij de lokale sportvereniging en bij een paar maten van me heb ik toch maar besloten mijn eigen netwerk ook eens onder handen te nemen. Hier heb ik al een paar goede ideeën op kunnen doen.

Korte geschiedenis: een jaar of 7 geleden zijn we met het gezin verhuisd naar deze (destijds) nieuwbouwwoning, waar ik toen een netwerkje heb aangelegd met 2 aansluitingen per kamer. Alle kabels (CAT5e) komen uit in de meterkast.

Omdat er vrij veel aan de woning moest gebeuren heb ik destijds als tijdelijke oplossing maar gewoon connectors aan de kabels gezet en het zaakje direct op de apparatuur aangesloten. Later zou ik nog wel eens een keer tijd vrij te maken om alles netjes af te werken.

Hierbij presenteer ik de 'tijdelijke' oplossing zoals het de afgelopen 7 jaar heeft gedraaid :+

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20140822_002.jpg

Anyway, er hangt hier dus nog rommel van het ADSL tijdperk die niet meer wordt gebruikt, dat mag wel eens weg. Tiewraps zijn awesome, maar niet ideaal om een 19" switch mee op te hangen aan een PVC-buis en het aluminium kastje waar mijn pfSense router in zit verbouwd werkt goed maar staat te balanceren op de gaskraan. Verder is er nog een sloot aan stekkerdozen en oude adapters die op de foto niet zichtbaar zijn en zijn er een hoop ongebruikte coaxkabels aangezien we toch alleen maar in de woonkamer TV kijken.

Tijd voor een plank! Ook meteen maar meteen het modem naar de goede kant van de meterkast verhuizen en een paar coax splitters eruit, dat scheelt weer een paar meter kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20141024_004.jpg

OK niet echt een plank, maar een stuk oude IKEA kast. Hergebruik is goed voor het milieu, en het werkt verder prima ;)

Op deze plank monteren we vervolgens een paar rackprofielen, een patchpanel en een switch. De trusty old Linksys WRT54G mag zijn laatste dagen ook nog even uitzitten aan de andere kant van de meterkast. Is al stukken beter zo.

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20141024_005.jpg

Als laatste wilde ik graag van alle losse adapters af. Het aluminium kastje waar mijn pfSense bak in verstopt zit komt oorspronkelijk uit het ziekenhuis en er zit een behoorlijk stevige 12v voeding in. Het kastje is omgebouwd om een mini-ITX systeem te huisvesten en de picoPSU die ik daarvoor gebruik kan rechtstreeks aan de voeding die er al inzat.

Alleen maar voordelen trouwens: de WRT54G en het UPC-moden werken ook prima op 12v. Doorlussen maar! Een raspberry-pi server die ik aan het preparen ben kan prima aan de USB poort van de router en zo zijn we meteen van 3 adapters af terwijl we nog een beetje efficiënter worden ook _/-\o_

Resultaat is is dus dat ik met een enkele powercable (Y-variant weliswaar) de complete meterkast van spanning kan voorzien. De drie RJ45-contactdozen zitten overigens ook gewoon op het patchpanel aangesloten om losse kabels te voorkomen, want ik heb de laatste tijd extreem last van OCD als het om cable-management gaat :P

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20141024_007.jpg

Eindresultaat mag er dan ook best zijn vind ik:

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20141024_008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.martijnkruit.nl/diversen/netwerk/WP_20141024_009.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 14:23
Is er een reden waarom je die splitter nog niet hebt vervangen voor een 2-1 splitter? Scheelt weer een paar dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Zo, netjes geworden hoor! d:)b Nu je pfSense nog achter een UPS en dan ben je ook meteen klaar mocht de stroom ooit uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 20-09 14:43

Totaalgeflipt

De enige echte

AtRi schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:54:
Is er een reden waarom je die splitter nog niet hebt vervangen voor een 2-1 splitter? Scheelt weer een paar dB.
Volgens mij UPC gebied, daar leveren ze deze dingen bij een internet aansluiting. Maar die db's zijn te verwaarlozen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:03:
Zo, netjes geworden hoor! d:)b Nu je pfSense nog achter een UPS en dan ben je ook meteen klaar mocht de stroom ooit uitvallen.
Staat nog op de planning inderdaad! Er staat hier nog een APC smart UPS 1000 stof te happen, maar daar moeten nieuwe batterijen in. Die zijn helaas aan de dure kant...
Totaalgeflipt schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:08:
[...]

Volgens mij UPC gebied, daar leveren ze deze dingen bij een internet aansluiting. Maar die db's zijn te verwaarlozen lijkt me
Inderdaad UPC hier ja. Is het ook niet zo dat je daadwerkelijk pas signaal verliest op het moment dat er een derde kabel op is aangesloten? Ik heb hier nog wel ergens een 2-1 splitter in een kastje liggen geloof ik, maar ik heb hier nog nooit signaalproblemen gehad eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Let wel op het stroomverbruik. Zo'n UPS die over is op je werk ofzo is leuk, maar vooral die Smart-UPS serie trekt vaak zomaar 40W continu terwijl hij uit z'n neus staat te vreten. Is toch weer 80 euro op jaarbasis ;)

Dan kun je beter deze pakken: pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN die doet maar <5W wanneer batterij is opgeladen en hij niet hoeft in te grijpen ;) (Zie review van 'Lip' voor meetgegevens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

ThinkPadd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:55:
Let wel op het stroomverbruik. Zo'n UPS die over is op je werk ofzo is leuk, maar vooral die Smart-UPS serie trekt vaak zomaar 40W continu terwijl hij uit z'n neus staat te vreten. Is toch weer 80 euro op jaarbasis ;)

Dan kun je beter deze pakken: pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA DIN die doet maar <5W wanneer batterij is opgeladen en hij niet hoeft in te grijpen ;) (Zie review van 'Lip' voor meetgegevens).
:Y Hier staat ook een SmartUPS 1000 die ik op mijn werk uit de 'kapotte accu's' bak getrokken heb, en alles bij elkaar slurpt dat 60W uit het stopcontact (helaas niet alleen de UPS gemeten, maar of die nou 'aan' of 'uit' staat scheelt in het stroomverbruik niets) [sub]nieuwe accu's er in was niet duur, Conrad heeft ze gewoon, 12V 12Ah)
Iew, tie-wraps. Waarom geen rolletje klittenband?

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 25-10-2014 04:43 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Heeft een UPS eigenlijk -voor thuisgebruik- wel nut? Wat nu als de stroom eraf valt... dan is dat even zuur voor je server, maar een disk check tijdens de eerstvolgende reboot fix eventuele fouten toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Resistor schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 04:42:
[...]

Nou idd.. soms zijn tie-wraps een prima oplossing, maar niet in een patchkast.. Ooit eens een stagiair gehad (Prima gozer tbh.) die de patchkast had opgeknapt.. Zag er allemaal leuk uit, totdat er een week later een change moest worden uigevoerd (lees: aantal patches omleggen).. Dááág tie-wraps ;w

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martijn13 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:27:
Ik volg al een tijdje geïnteresseerd dit topic en na het aanleggen van een paar flinke netwerken bij de lokale sportvereniging en bij een paar maten van me heb ik toch maar besloten mijn eigen netwerk ook eens onder handen te nemen. Hier heb ik al een paar goede ideeën op kunnen doen.

Korte geschiedenis: een jaar of 7 geleden zijn we met het gezin verhuisd naar deze (destijds) nieuwbouwwoning, waar ik toen een netwerkje heb aangelegd met 2 aansluitingen per kamer. Alle kabels (CAT5e) komen uit in de meterkast.

Omdat er vrij veel aan de woning moest gebeuren heb ik destijds als tijdelijke oplossing maar gewoon connectors aan de kabels gezet en het zaakje direct op de apparatuur aangesloten. Later zou ik nog wel eens een keer tijd vrij te maken om alles netjes af te werken.

Hierbij presenteer ik de 'tijdelijke' oplossing zoals het de afgelopen 7 jaar heeft gedraaid :+

[afbeelding]

Anyway, er hangt hier dus nog rommel van het ADSL tijdperk die niet meer wordt gebruikt, dat mag wel eens weg. Tiewraps zijn awesome, maar niet ideaal om een 19" switch mee op te hangen aan een PVC-buis en het aluminium kastje waar mijn pfSense router in zit verbouwd werkt goed maar staat te balanceren op de gaskraan. Verder is er nog een sloot aan stekkerdozen en oude adapters die op de foto niet zichtbaar zijn en zijn er een hoop ongebruikte coaxkabels aangezien we toch alleen maar in de woonkamer TV kijken.

Tijd voor een plank! Ook meteen maar meteen het modem naar de goede kant van de meterkast verhuizen en een paar coax splitters eruit, dat scheelt weer een paar meter kabel:

[afbeelding]

OK niet echt een plank, maar een stuk oude IKEA kast. Hergebruik is goed voor het milieu, en het werkt verder prima ;)

Op deze plank monteren we vervolgens een paar rackprofielen, een patchpanel en een switch. De trusty old Linksys WRT54G mag zijn laatste dagen ook nog even uitzitten aan de andere kant van de meterkast. Is al stukken beter zo.

[afbeelding]

Als laatste wilde ik graag van alle losse adapters af. Het aluminium kastje waar mijn pfSense bak in verstopt zit komt oorspronkelijk uit het ziekenhuis en er zit een behoorlijk stevige 12v voeding in. Het kastje is omgebouwd om een mini-ITX systeem te huisvesten en de picoPSU die ik daarvoor gebruik kan rechtstreeks aan de voeding die er al inzat.

Alleen maar voordelen trouwens: de WRT54G en het UPC-moden werken ook prima op 12v. Doorlussen maar! Een raspberry-pi server die ik aan het preparen ben kan prima aan de USB poort van de router en zo zijn we meteen van 3 adapters af terwijl we nog een beetje efficiënter worden ook _/-\o_

Resultaat is is dus dat ik met een enkele powercable (Y-variant weliswaar) de complete meterkast van spanning kan voorzien. De drie RJ45-contactdozen zitten overigens ook gewoon op het patchpanel aangesloten om losse kabels te voorkomen, want ik heb de laatste tijd extreem last van OCD als het om cable-management gaat :P

[afbeelding]

Eindresultaat mag er dan ook best zijn vind ik:

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice. Maar wat ik me afvraag wat moet je met zoveel aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn13
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:55:

Thanks voor de tip! Ga ik zeker eens naar kijken.
Resistor schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 04:42:
[...]

Haha ik wist dat iemand dat ging zeggen :P

In een thuisomgeving vind ik het niet echt nodig eigenlijk. De meeste kabels hoeven er toch niet meer uit, in tegenstelling tot een bedrijfsomgeving waar eea. nogal eens wil veranderen. Gewoon luiheid dus.

Mooie setup trouwens! Dat is nog wat boven mijn budget.
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:34:
[...]
Nice. Maar wat ik me afvraag wat moet je met zoveel aansluitingen?
We hebben het ooit zo aangelegd met de gedachte beter mee verlegen dan om verlegen. Vroeger werden er maar een paar poortjes gebruikt en was het dikke overkill, nu heeft iedereen hier een laptop en een vaste PC staan. Zet daarbij een netwerkprinter, server, NAS, smart-tv en media center neer en dan gaat het opeens heel erg snel met je beschikbare aansluitingen.

Draadloos wordt hier eigenlijk ook maar sporadisch gebruikt, het is echt puur voor wat internetten op de bank met tablet of telefoon. Dat is dan ook de enige reden dat die oude Linksys router nog steeds mag blijven hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Nou dit is mijn meterkast. Zoals je ziet is dit echt het centraal punt van alles.

Aan de rechterkant zie je het netwerk gedeelte, hier hangt de router + een switch. Daar komen ook alle netwerkkabels bij elkaar. Deze meterkast heeft een bedrijf aangelegd, waarom we geen patchkast hebben dat weet ik ook niet. Maar volgens mij is dit ook niet echt een must.

Die kast die je linksboven ziet is een schakelkast. Maarliefst 38 groepen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2cgygt3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:05
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:36:
[...]

Nou idd.. soms zijn tie-wraps een prima oplossing, maar niet in een patchkast.. Ooit eens een stagiair gehad (Prima gozer tbh.) die de patchkast had opgeknapt.. Zag er allemaal leuk uit, totdat er een week later een change moest worden uigevoerd (lees: aantal patches omleggen).. Dááág tie-wraps ;w

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Leuke lab heb je. Je hebt echt veel ruimte in die patchkast. Voldoen een 22 a 25 he patchkast niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

plizz schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:03:
[...]

Leuke lab heb je. Je hebt echt veel ruimte in die patchkast. Voldoen een 22 a 25 he patchkast niet?
Ik vermoed dat hij de patchkast ergens voor weinig op te kop heeft getikt. Er zijn genoeg grote kasten voor weinig te vinden omdat ze in de weg staan, de kleinere modellen zijn vaak prijzig..
Maar indd, met wat minder rangeerpanelen volstaat een kleiner kastje ook wel ;) Maar nu kan er nog een server bij voor z'n lab :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 00:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

frankwopereis schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:14:
[...]

Ik vermoed dat hij de patchkast ergens voor weinig op te kop heeft getikt. Er zijn genoeg grote kasten voor weinig te vinden omdat ze in de weg staan, de kleinere modellen zijn vaak prijzig..
Maar indd, met wat minder rangeerpanelen volstaat een kleiner kastje ook wel ;) Maar nu kan er nog een server bij voor z'n lab :)
Precies, en de ruimte op de vloer ben je toch kwijt.. bij een 22-25HE kast ga je toch weer rotzooi erbovenop zetten.. kun je net zo goed een 42HE kast op de kop tikken.

Als je het doet moet je het goed doen ;) En deze stond inderdaad in de weg bij de verkoper :)

en met de rangeerpanelen voorkom ik dat de bekabeling voor de andere apparatuur gaat hangen. Wat ik zeg, ik wissel geregeld nog weleens wat aan apparatuur, op de foto is denk ik de helft te zien :D

Heb ook nog diverse SOHO routers en Cisco switches... Als het moet kan ik de 42HE wel volmaken.. Wellicht dat er dan zelfs wat rangeerpanelen moeten wijken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MisteRMeesteR op 25-10-2014 20:50 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Laatst online: 01-09 14:29
Hierbij mijn thuisnetwerkje. Aanschaf van nieuwbouw huis, gelijk vol loze leidingen gegooit, en zelf de bekabeling verzorgd. Geinspireerd door een andere tweaker voor een 10" patchkastje gegaan + benodigde apparatuur en onderdelen.

2x CAT6
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/8fkkMZhgcUf2jQu/download

1x CAT6 + 1x Coax
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/C1Q4pVMyt2QMcTS/download

CAT6 + Coax afdekplaat
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/Y9myJQO4XRMzR2q/download

Bouwpakketje Patchkast 10"
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/cYFUpvfZq4S9B7W/download

En klaar
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/LRhmrtTXVj2lfnk/download

Kabelgootjes + Elektra verplaatst
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/wo4L0sQhOtivk6m/download

Bekabling samen binden en wegwerken
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/glKZH29L0gHF7nI/download

Eerste twee aansluitingen dogged
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/YLn4LYHnyR8LunK/download

Alle aansluitingen gereed
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/KKYLgcAxsX0x3xV/download

Netjes wat speling in de kabels
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/hN2yYZ4ptiEXdJT/download
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/zzvgi15uWopu54J/download

Patchkast ingericht + aansluitingen patched
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/NkAPDHllr9BBLqS/download

Geheel gereed + router op de patchkast (i.v.m. beter bereik dan erin)
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/aEb5hweoH9W5fTG/download

Coax netjes aangesloten en weggewerkt
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/FtcCsYVDILiLnck/download

[ Voor 27% gewijzigd door RoytjeP op 17-09-2015 22:26 . Reden: Links naar plaatjes bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 14:40
RoytjeP schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:10
Coax netjes aangesloten en weggewerkt
Afbeeldingslocatie: http://bpellegrom.asuscomm.com/owncloud/public.php?service=files&t=c506101450fb3aa03d4153a42d70708d&download
Waarom heb je de coax niet direct op het UBEE modem aangesloten, maar via de antenne versterker?
Zo versterk je alleen maar de ruis mee!?

Verder mooi afgewerkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Helixon op 26-10-2014 17:36 ]

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Laatst online: 20:25
Mijn complimenten! Dat ziet er netjes en strak uit :)

Waar heb je deze nette afdekplaat vandaan? Ik zoek voor mijn slaapkamer precies zo'n 1.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 14:43
@Helixon: Dit is bij dit soort versterkers niet nodig. Daar zit een poort op zonder versterking, speciaal voor kabelmodems :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Inderdaad. UPC Modem zit op poort 2 speciaal voor de kabel modems.
@ Intheweb. Deze is vrij nieuw. Ik heb ze bij: coaxcombikabel.nl vandaan.
http://www.coaxcombikabel...tourgeschikt-cai-sat.html

CAT6 certified. Zit een mooie plug bij, waar je de stugge CAT6 kabel in klikt (keystone).
De Coax aansluiting is niets meer dan een doorgeef luik, geen techniek. Je dient hiervoor wel 2x deze plug extra te bestellen (zitten er niet bij): Hirschmann POFC 070 (of een willekeurige andere F connector). Er komt er namelijk 1 achter het plaatje, en 1 aan de voorkant. Daarna kan je aan de andere kant een KOKWI of KOSWI aanschroeven. Of natuurlijk kant en klare kabels kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@RoytjeP: nice gedaan. Beetje overlengte slim kan oooit handig zijn beter iets te lang dan te kort. Verder waar heb je 10" kastje en hele spul gekocht?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ziet er gaaf uit! Mooi gedaan :)
Ben ook wel geïnteresseerd in het kastje en de borstels die er in hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
Zowel kastje als borstel-rangeerpaneel o.a. te koop bij netwerkproducten.com (geen commercieel belang, persoonlijk goede ervaringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Jordyz schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:59:
Nou dit is mijn meterkast. Zoals je ziet is dit echt het centraal punt van alles.

Aan de rechterkant zie je het netwerk gedeelte, hier hangt de router + een switch. Daar komen ook alle netwerkkabels bij elkaar. Deze meterkast heeft een bedrijf aangelegd, waarom we geen patchkast hebben dat weet ik ook niet. Maar volgens mij is dit ook niet echt een must.

Die kast die je linksboven ziet is een schakelkast. Maarliefst 38 groepen.
Aardige kast. Goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Inderdaad alles vandaan bij www.netwerkproducten.com zowel het kastje, als de 1/2U borstelpaneeltjes.
Kastje expres voor zelfbouw gekozen daar deze een 2cm minder breed was, waardoor hij in de meterkast paste. De kant-en-klare, al in elkaar gezette kasten die ze leveren zijn dus ietjes breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cesco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-03-2021
RoytjeP, ziet er heel net uit. Mag ik vragen welke switch je hebt. Ik zie HP staan. Maar welk type. Deze past blijkbaar in een 10 inch kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
HP ProCurve 1810-16G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD

NVD

RoytjeP schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 17:10:
Hierbij mijn thuisnetwerkje. Aanschaf van nieuwbouw huis, gelijk vol loze leidingen gegooit, en zelf de bekabeling verzorgd. Geinspireerd door een andere tweaker voor een 10" patchkastje gegaan + benodigde apparatuur en onderdelen.
.......
Hoe groot zijn de loze leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
De switch is een HP 1410-16G - (Unmanaged helaas) en past inderdaad perfect in een 10" rackje. Wel beugeltjes bijbestellen (netwerkproducten.com) de bijgeleverde brackets zijn voor een 19" rack.

Alle loze leidingen zijn 19mm (3/4")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Die is niet op de markt.... de 1810 (managed) is in 8, en 24poorts te koop de 16 is alleen in 1410(unmanaged) te koop

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, je hebt gelijk. Ik zou graag de 1810 in 10" formaat willen hebben. :+ Alhoewel de 1410 prima zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3945/15111832574_b945a6fa15_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3951/15545918689_3fd969969f_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3942/15731802005_8bb635e7e1_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5601/15545917339_411d6ea9a4_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7553/15708088436_7f6d0e8276_z.jpg

Paar dingen aangepast:

- 10" kast woog teveel, dus heb hem daarom aan de achter- en zijkant vastgemaakt. Die kast zit nu zo stevig vast dat ik er rustig op zou kunnen staan. :+
- Alle kabels netjes 'weggewerkt'.

Meterkast is af op een paar kleine dingetjes na:

- Stickerresten op meter weghalen. Check
- Langere antennekabel van AOP naar modem. Check, besteld.

Als het goed is hoef ik de komende paar jaar niet meer de meterkast open te doen. :D

[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 08-11-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ziet er strak uit! Complimenten!

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Super ! Ben jaloers haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er goed uit inderdaad! In de tussentijd ook een slimme meter (op verzoek?) geplaatst zie ik :+ ? Ik heb dezelfde hangen. Valt goed uit te lezen met een Arduino >:) (zie m'n blog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Thanks voor bovenstaande berichten! :)
ThinkPadd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 19:07:
Ziet er goed uit inderdaad! In de tussentijd ook een slimme meter (op verzoek?) geplaatst zie ik :+ ? Ik heb dezelfde hangen. Valt goed uit te lezen met een Arduino >:) (zie m'n blog)
Yep, sinds 17 juli hebben we een slimme meter. Die hebben we nodig omdat we zonnepanelen hebben en de oude meter registreerde niet de teruglevering. Sindsdien heb ik wel een 'klein' probleempje: de meter registreert tot op heden alleen laagtarief. Meerdere malen contact opgenomen met netbeheerder (Stedin), maar telkens worden er loze beloften gedaan. 't Schijnt een puur administratief iets te zijn om de meter op dubbeltarief te laten lopen, maar Stedin kampt met enorme achterstanden. Mijn energieleverancier (Eneco) heeft toegezegd de meterstanden te zullen gebruiken en geen schatting zullen maken, dus Stedin bekijkt het vanaf nu maar. :+

Ik geloof dat sinds halverwege juni de zonnepanelen al produceren, ik heb in die korte tijd 2 YouLessen gebruikt. 1 voor de productie van de zonnepanelen en 1 voor de brutoproductie. Nu ik die slimme meter heb kan ik geen YouLess meer gebruiken.

Ik hoop dat YouLess binnenkort met iets komt om de slimme meter uit te lezen. Mocht dat niets worden, dan ga ik jouw richting op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 06:55
Ik ben bezig met het volledig renoveren van een jaren dertig woning. Daar horen natuurlijk ook de netwerk faciliteiten bij. Ik heb nu het idee om geen CAI te trekken, maar alleen UTP. Het idee is om internet + tv van KPN te nemen. De TV's worden dan aangesloten op een decoder van KPN die weer zijn aangesloten op UTP. Naar iedere kamer gaan vanuit de meterkast twee loze leidingen. Die zouden in de toekomst gebruikt kunnen worden om snel een CAI kabeltje doorheen te trekken mocht dat nodig zijn.

Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk gewoon die coax ernaast leggen nu je toch al bezig bent

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:41

Zenix

BOE!

Intheweb schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 19:55:
[...]

Mijn complimenten! Dat ziet er netjes en strak uit :)

Waar heb je deze nette afdekplaat vandaan? Ik zoek voor mijn slaapkamer precies zo'n 1.
Je kan tegenwoordig ook een keystone coax aansluiting krijgen, is een stuk goedkoper :)
http://www.hardwarewebwin...groter-f-connector-f.html
http://www.hardwarewebwin...voor-coax-kabel-4-mm.html
GioStyle schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:17:
[...]

Paar dingen aangepast:

- 10" kast woog teveel, dus heb hem daarom aan de achter- en zijkant vastgemaakt. Die kast zit nu zo stevig vast dat ik er rustig op zou kunnen staan. :+

Als het goed is hoef ik de komende paar jaar niet meer de meterkast open te doen. :D
Zeer netjes, wou dat ik zo'n grote meterkast had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Interessante tip mits daar ook bijbehorende afdekplaatjes leverbaar zijn.
Soms best lastig in een serie schakelmateriaal iets te vinden wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Keystones zijn toch redelijk gestandariseert

Iperf

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ik gebruik zelf ook de COAX keystones, ze passen prima in mijn serie schakelmateriaal (van JUNG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Laatst online: 02-09 13:26
Heren,

Binnen kort komt er hopelijk weer wat schot in mijn nette afwerking, maar eerst ff jullie gedachten.

Zou onderstaande (kunnen) gaan werken? naar mijn idee wel

Afbeeldingslocatie: https://7js7sw.by3301.livefilestore.com/y2pCzGfrqvFOcjnqX-KXwbjwDeHUypOMvdPKfMFNprG8IEov6PVq4ZSBIBt05sbL3_SaM5Iqt6ov19nDxIngsUsQVDL8nQgvV5UujCKlu12xS1OOhSKB6zVKoCthi8lPr_5/thuis%20netwerk.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
DrakeNL schreef op maandag 17 november 2014 @ 17:35:
Heren,

Binnen kort komt er hopelijk weer wat schot in mijn nette afwerking, maar eerst ff jullie gedachten.

[afbeelding]
Ligt eraan hoe jij dit uitwerkt mijns inziens, als de vlan uplink(geel) je rauwe verbinding is die je doorzet naar je uiteindelijke router naar de WAN en dan vanaf je router je data vlan (zwart) laat lopen (dus van/naar je router <-> switch) 2 kabels zou het gewoon moeten werken denk ik.
Alleen goed letten op je Vlan tagging e.d. he ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Annuk schreef op maandag 17 november 2014 @ 17:55:
[...]
Alleen goed letten op je Vlan tagging e.d. he ;)
Het Vlan taggen stond inderdaad al wel op de radar ;)

ik heb eigenlijk altijd een router achter mijn modem gehad. Daarom ook deze opstelling, maar ik zit nu te denken waarom eigenlijk de router er nog tussen? Ben er alleen nog niet over uit.

[ Voor 29% gewijzigd door DrakeNL op 17-11-2014 20:32 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:47
DrakeNL schreef op maandag 17 november 2014 @ 17:35:
Heren,

Ja hoor, heb zo iets ook draaien, maar dan zonder vlan voor TV en met een extra vlan vanaf de router naar beneden voor een gescheiden netwerk voor gasten-wifi en de smart-TV (zo'n apparaat vertrouw ik maar half, dus die heeft niets te zoeken op mijn 'normale' netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
DrakeNL schreef op maandag 17 november 2014 @ 18:24:
waarom eigenlijk de router er nog tussen?
Hangt heel erg van je modem af, als die alleen moduleert/demoduleert en niet routeert (en/of NAT) dan moet je wel, als het ook meteen een router is dan kun je je afvragen of het inderdaad wel een goede opstelling is.

Redenen om de router van je provider niet te gebruiken is bijvoorbeeld instabiliteit wanneer hij het druk krijgt, slecht wireless bereik (omdat je meestal maar beperkt kunt kiezen waar je het apparaat neer kunt zetten) of omdat je vind dat het ding te weinig features heeft. Welke van die redenen bij jou spelen of gespeeld hebben weet ik natuurlijk niet :P

Ik had thuis een router achter het Ziggo-modem omdat het Ziggo-modem alleen modem was, toen ging het ding stuk en kregen we een Ziggo-router. Ik heb dat ding in bridge laten zetten om zo mijn eigen router te blijven gebruiken, deels om zo min mogelijk aanpassingen te hoeven doen aan het netwerk, deels ook omdat de Ziggo-router maar heel weinig features heeft die ik wel gebruik (aanpasbare DNS-settings, VPN-servers etc).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Paul schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:14:
[...]
Hangt heel erg van je modem af, als die alleen moduleert/demoduleert en niet routeert (en/of NAT) dan moet je wel, als het ook meteen een router is dan kun je je afvragen of het inderdaad wel een goede opstelling is.
We schakelen binnenkort over naar XS4ALL en zullen dus een FRITZ!Box krijgen. Of deze een beetje goed is weet ik (nog) niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

Heb zelf bijna 3 jaar glas gehad van XS4ALL met een Fritzbox 7390 en ik vond het ideaal. Het feit dat alles al VLAN tagged werd aangeleverd zorgde er zelfs voor dat ik kon kiezen om Digitale TV al voor de router 'af te tappen' en zo echt 3 LAN poorten over te houden op de Fritzbox (anders kaapt hij er weer 1 voor TV).

Ideaal systeem. De Fritz heeft ook een mooie ingebouwde VPN server (IPSec, compatbile met iOS en Android by default), dus dat was ook al mooi meegenomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Laatst online: 20-09 08:47
Na 20 maanden verbouwen heb ik helaas vandaag pas de gelegde kabels kunnen aansluiten.
Ik ben zelf niet onwijs handig met dit soort klusjes, maar met wat hulp van google dacht ik het klusje te kunnen klaren, helaas.

Situatie:
kabel komt binnen bij het ziggo modem (wifi signaal werkt, dus internet is aanwezig).
Vanuit de modem lopen 4 kabels door het huis (UTP CAT6). Bij het Ziggo-modem aangesloten met RJ-45, aan de andere uiteindes in een wandcontactdoos deze keystones gebruikt.
Ik heb zowel de RJ-connectoren als de keystones met schema T568B aangesloten.
Ik krijg als ik mijn laptop via dekeystone aansluit geen signaal, alleen er zijn nogal wat variabelen in het geheel. De RJ-connectore, de Keystone en de kabel zelf.
Omdat echter alle 4 de kabels geen signaal geven, valt voor mijn gevoel de kabel af, en zal het in de connectoren zitten.

Hebben jullie tips hoe ik dit probleem kan oplossen?

Edit: aansluitschema toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartvw op 21-11-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

post eens wat scherpe foto's van je knijpweerk

het eerste wat in mij opkomt is dat je de tia568B standaard ook hebt toegepast in de keystones (van links naar rechts) heb je je gehouden aan de kleuren zoals die op de keystones zijn aangegeven? (voor b natuurlijk)

lama zijn koppelstukjes zo te zien

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 21-11-2014 21:54 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 20:23

BoltYes

This is the Way

Bartvw schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:37:
Na 20 maanden verbouwen heb ik helaas vandaag pas de gelegde kabels kunnen aansluiten.
Ik ben zelf niet onwijs handig met dit soort klusjes, maar met wat hulp van google dacht ik het klusje te kunnen klaren, helaas.

Situatie:
kabel komt binnen bij het ziggo modem (wifi signaal werkt, dus internet is aanwezig).
Vanuit de modem lopen 4 kabels door het huis (UTP CAT6). Bij het Ziggo-modem aangesloten met RJ-45, aan de andere uiteindes in een wandcontactdoos deze keystones gebruikt.
Ik heb zowel de RJ-connectoren als de keystones met schema T568B aangesloten.
Ik krijg als ik mijn laptop via dekeystone aansluit geen signaal, alleen er zijn nogal wat variabelen in het geheel. De RJ-connectore, de Keystone en de kabel zelf.
Omdat echter alle 4 de kabels geen signaal geven, valt voor mijn gevoel de kabel af, en zal het in de connectoren zitten.

Hebben jullie tips hoe ik dit probleem kan oplossen?

Edit: aansluitschema toegevoegd.
Als je op een installatie Cat 6 kabel een stekker knijpt dan is het niet zo vreemd dat je geen signaal hebt. Die kabels hebben namelijk een vaste koperen kern en daar zijn deze stekkertjes niet geschikt voor. Installatie bekabeling dus middels een patchpaneel met je router verbinden zou het probleem moeten oplossen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Ik zit te denken om de Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS516PE hier neer te hangen. Ik zie alleen dat hij +/- 24.5 dBA aan geluid maakt. Hij zal uiteindelijk bij ons op de overloop tussen de slaapkamers komen te hangen.

Heeft iemand van jullie ervaring met het geluid? ik ben bang dat het te hard is/wordt en storend is voor de nackt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
GioStyle schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 15:17:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Paar dingen aangepast:

Waarvoor heb je dat beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat beeldscherm heb ik voor het eerst van mijn eigen centen gekocht, het is voornamelijk een stukje nostalgie. Maar een scherm is ook handig als ik even mijn nas of hyper-v bak moet troubleshooten. Het scherm is voor 99,9% van de tijd niet aangesloten. Vanwaar die vraag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
GioStyle schreef op zondag 23 november 2014 @ 09:33:
Dat beeldscherm heb ik voor het eerst van mijn eigen centen gekocht, het is voornamelijk een stukje nostalgie. Maar een scherm is ook handig als ik even mijn nas of hyper-v bak moet troubleshooten. Het scherm is voor 99,9% van de tijd niet aangesloten. Vanwaar die vraag? :)
Ah, opzich inderdaad wel handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

BoltYes schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:44:
[...]

Als je op een installatie Cat 6 kabel een stekker knijpt dan is het niet zo vreemd dat je geen signaal hebt. Die kabels hebben namelijk een vaste koperen kern en daar zijn deze stekkertjes niet geschikt voor. Installatie bekabeling dus middels een patchpaneel met je router verbinden zou het probleem moeten oplossen.
Er zijn gewoon stekkertjes voor een Cat6 kabel hoor, dit is dus prima te doen :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
The_Cyberspace schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:15:
[...]

Er zijn gewoon stekkertjes voor een Cat6 kabel hoor, dit is dus prima te doen :)
Ja soms moet je een beetje prutsen want dan wil het niet lukken met die kabeltjes, maar heb het hier ook gedaan en werkt prima zonder tussenkomst van een patchkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DrakeNL schreef op zondag 23 november 2014 @ 01:48:
Ik zit te denken om de Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS516PE hier neer te hangen. Ik zie alleen dat hij +/- 24.5 dBA aan geluid maakt. Hij zal uiteindelijk bij ons op de overloop tussen de slaapkamers komen te hangen.

Heeft iemand van jullie ervaring met het geluid? ik ben bang dat het te hard is/wordt en storend is voor de nackt.
Neem een willekeurige HP rond dat zelfde bedrag : Die is passief gekoeld en werkt zonder gezeik => pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
nero355 schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:56:
[...]

Neem een willekeurige HP rond dat zelfde bedrag : Die is passief gekoeld en werkt zonder gezeik => pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch :)
Het is alleen jammer dat deze geen PoE heeft. Verder is het inderdaad een goede optie

[ Voor 0% gewijzigd door DrakeNL op 24-11-2014 23:28 . Reden: typevout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje. Ik heb op internet alle spullen besteld om thuis een cat6 netwerk aan te leggen. Ik heb alle spullen binnen, maar zie dat de wandcontactdozen cat6a zijn. De rest is allemaal cat6. Maakt dit uit voo de de snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Nee want cat6a is beter dan cat6, als je het helemaal netjes wilt doen kan je cat6a kabels trekken, maar je zal er waarschijnlijk niets van merken tenzij je een enorm huis hebt en met 10GB verbindingen gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:43
vragen over het up to date maken van het huis:

Ik krijg over een maand de sleutel van ons gekochte huis (1986). Op de eerste verdieping en zolder is nu geen internet en coax aanwezig. Graag wil ik dit gaan aanleggen.
Wij gaan een kachel plaatsen beneden en er komt dus een pijp naar boven die omkooft gaat worden. De pijp is dubbelwandig dus zal minimaal warm worden, kan ik volgens jullie langs deze pijp de utp en coax kabels laten lopen?
Dit wil ik in een mantelbuis laten lopen 3/4. Heeft iemand dit al gedaan? zo ja foto's??

Totaal wil ik op vier locaties tv kunnen kijken:
1 woonkamer al aanwezig maar verkeerde locatie
2 slaapkamer 1 al aanwezig maar verkeerde locatie
3 slaapkamer 2
4 zolder

In de meterkast een coax switch na het ziggo apparaat zetten en vandaar uit naar de locaties?

Op deze locaties wil ik ook een bedraadinternetpunt maken.
1 woonkamer 2x
2 slaapkamer 1 al aanwezig
3 slaapkamer 2
4 slaapkamer 3 (kantoor, pc opstelling, printer)
5 zolder
6 garage
7 meterkast :) HomeWizard
8 keuken

locatie 1 kan natuurlijk makkelijk gerealiseerd worden, onder de vloer door.
locatie 3 en zolder zou dus met de schoorsteenpijp mee kunnen wat veel werk scheelt.
slaapkamer 3 kan via de trapkast omhoog, dus ook mogelijk.
locatie 6 kan ondergronds aangebracht worden.
locatie 8 kan onder de vloer door gerealiseerd worden.

op deze manier hoef ik geen freeswerk te doen :)

vraag dus:
1 utp en coax langs dubbelwandige schoorsteenpijp?
2 coax switch in meterkast na ziggoapparaat en vandaar naar de locaties? welke gebruiken? zo min mogelijk kwaliteitsverlies, prijs onbelangrijk
3 utp switch in meterkast na ziggoapparaat en dan naar de gewenste locaties? netgear gs108?
4 waar mijn netgear R7500 Router? woonkamer bij tv voor minix mediabox, smarttv, ps3 en goed wifibereik?
5 netgear accespoint voor slaapkamer 3 voor goed wifibereik op de eerste verdieping
6 netgear accespoint voor zolder voor goed wifibereik op zolder
7 netgear accespoint voor garage voor goed wifibereik buiten in tuin en in garage?

veel vragen....
hopelijk mooie antwoorden en tips en foto's van hoe in de meterkast.

bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WR.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 22:47

WR.

joop81 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 20:39:
vragen over het up to date maken van het huis:
Ik heb zojuist ook me hele woonhuis gedaan, heb op iedere kamer een dubbel hollewanddoos met per inbouwdoos 1x 19mm PVC. Zo kan je per kamer 4 aansluitingen creeeren (2x FTP CAT6 Solid per buis doorheengetrokken). Woonkamer zelfs 10 aansluitingen verdeeld zodat de TV hoek altijd nog verplaatst kan worden. In totaal zit ik nu op 22 CAT6 kabeltjes die in de meterkast uitkomen :o

Als je gaat kijken wat je tegenwoordig nodig zou hebben, ben jij je 2 aanlsuitingen al kwijt per kamer:

1. Vaste PC (Zeker vaste aansluiting)
2. Mediaspeler (Zeker vaste aansluiting)
3. TV
4. Spelconsole's, Reciever etc.

Dus 4 per kamer lijkt me echt niet verkeerd hoor, Je kan het maar 1x goed doen :*)
Dit alles netjes afpatchen op een 24 poors patchpanel>switch en klaar is kees >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
WR. schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:58:
[...]

Ik heb zojuist ook me hele woonhuis gedaan, heb op iedere kamer een dubbel hollewanddoos met per inbouwdoos 1x 19mm PVC. Zo kan je per kamer 4 aansluitingen creeeren (2x FTP CAT6 Solid per buis doorheengetrokken). Woonkamer zelfs 10 aansluitingen verdeeld zodat de TV hoek altijd nog verplaatst kan worden. In totaal zit ik nu op 22 CAT6 kabeltjes die in de meterkast uitkomen :o

Als je gaat kijken wat je tegenwoordig nodig zou hebben, ben jij je 2 aanlsuitingen al kwijt per kamer:

1. Vaste PC (Zeker vaste aansluiting)
2. Mediaspeler (Zeker vaste aansluiting)
3. TV
4. Spelconsole's, Reciever etc.

Dus 4 per kamer lijkt me echt niet verkeerd hoor, Je kan het maar 1x goed doen :*)
Dit alles netjes afpatchen op een 24 poors patchpanel>switch en klaar is kees >:)
Wij hebben op iedere slaapkamer en woonkamer 4 aansluitingen en boven nog twee. 6 aansluitingen. Kom nu niet echt te kort maar mocht wel meer.

Je kunt het idd beter in een keer goed aanleggen, en als je het toch moet doen kun je net zo goed gelijk goed doen. De kabels kosten tegenwoordig ook niet meer zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
klopt allemaal, maar je kan altijd een kleine switch zetten op elke kamer, dan heb je ook genoeg aansluitingen ;)

ik ben benieuwd naar de antwoorden op mijn andere vragen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 07:51
joop81 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:21:
klopt allemaal, maar je kan altijd een kleine switch zetten op elke kamer, dan heb je ook genoeg aansluitingen ;)

ik ben benieuwd naar de antwoorden op mijn andere vragen :D
Hierbij een aanzetje tot het beantwoorden van je vragen:

1. Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Een geïsoleerde schoorsteenpijp kun je ook gewoon met je handen vasthouden, dus daar komt niet heel veel warmte vanaf. Met kabels in een mantelbuis moet het dan sowieso wel goed gaan lijkt mij. In een 3/4 buis kun je sowieso wel twee CAT6 kabel trekken, dat is al vaak gedaan door andere tweakers in dit topic. Coax en UTP in één zo'n buis zou je even na moeten zoeken.
2. Heb ik geen verstand van O-)
3. Switch inderdaad aan je Ziggo router koppelen. Het handigste is inderdaad gewoon één grote switch in je meterkast, alles lekker centraal geregeld en verbruikt waarschijnlijk ook minder dan meerdere kleine switches.
4. Die Netgear op een strategische plek op de begane grond plaatsen, zodat je er zoveel mogelijk vertrekken mee van signaal kunt voorzien. Denk dat het dan makkelijk is om die gewoon als access point (AP) in te stellen, en de Ziggo router de IP adressen te laten uitdelen. Wifi kun je dan eventueel uitzetten i.v.m. interferentie met je AP (maar denk dat anderen je hier betere raad over kunnen geven).
5. Een AP op de eerste verdieping is inderdaad ook wel een goed idee. Deze zou je in het trapgat kunnen hangen, zodat je daarmee de eerste verdieping en de zolder van signaal kunt voorzien. Mocht dat niet lukken dan kun je ook nog een AP op zolder zetten. Dit is ook gelijk je antwoord op vraag 6.
7. Ook wel een goed idee denk ik. Leg dan ook gelijk een mantelbuis in de grond, zodat je daar ook nog de elektra e.d. naar de garage doorheen kunt trekken. Tevens kun je dan later eenvoudig nog meer kabels trekken mocht je dat willen.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
Hoi Martin, bedankt voor je reactie.

Weet iemand of heeft er iemand ervaring met het stoppen van een utp en coax kabel in 1 mantelbuis, kan dit zonder storing?

heeft iemand een coax-switch in de meterkast om vanuit de meterkast naar verschillende locaties te gaan in huis? welke coax-switch gebruiken? zo min mogelijk kwaliteitsverlies, prijs onbelangrijk

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
joop81 schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:27:

Weet iemand of heeft er iemand ervaring met het stoppen van een utp en coax kabel in 1 mantelbuis, kan dit zonder storing?
Ja, dat kan prima zonder storingen.
heeft iemand een coax-switch in de meterkast om vanuit de meterkast naar verschillende locaties te gaan in huis? welke coax-switch gebruiken? zo min mogelijk kwaliteitsverlies, prijs onbelangrijk

groeten
Hier hebben we een AOP naar de meterkast (voorheen zat ie in de woonkamer) verplaatst. Van de AOP gaat een coax naar een Hirschmann versterker, de versterker gaat naar een Hirschmann splitter waar alle coaxkabels in het hele huis op zijn aangesloten. Hirschmann is wel zo'n beetje het merk wat coaxspul betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37
joop81 schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:27:

groeten
Coax en UTP is inderdaad geen probleem. Gebruik wel goede coaxkabel. Hirschmann KOKA799 bijvoorbeeld, of de opvolger (die nog iets beter afgeschermd is, 9TS)

Welke coax switch? Gewoon eentje die voor jouw gebruik voldoet, van een goed merk. Hirschmann is het meest 'gangbaar' (makkelijk verkrijgbaar) maar ook Aastro of Tratec zijn prima merken.

Hoeveel aansluitingen heb je? Als alle kabellengtes ongeveer gelijk zijn kun je gewoon met een willekeurige splitter werken. Als de lengtes erg varieren in lengte dan kan een multitap verstandiger zijn, maar dat is vnl pas relevant als je 20m+ verschil hebt tussen de diverse aansluitingen en/of met rijgdozen gaat werken.

Maar bij verdere vragen, maak een tekening met kabellengtes enz, en open een apart topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M009
  • Laatst online: 09-06-2023
Ik heb de benodigdheden besteld, te weten:

Netgear GS105GE 5-Poorts Gigabit Switch 2x
RJ45 CAT 6 connector per 10 stuks
Tule-25-grijs RJ45 knikbeschermers
UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper
WCD met daarin toolless keystone connector.

De bedoeling was om vanuit mijn meterkast te gaan werken (zoals zovelen in dit topic :*) )
De modem (UPC) komt in de meterkast terecht. Vanuit daar wil ik de switches gaan opdelen in 1x woonkamer en 1x 1e verdieping.

Vanuit de Meterkast wil ik vanaf de modem de UTP kabel gaan trekken naar de switches, en zo verder naar de WCD met toolless Keystone connector.

Nu las ik net dat de stugge kern niet op de RJ45 cat 6 connector aangesloten kan worden.

Kan ik dit proberen aan te sluiten of moet ik toch voor andere cat6 connectoren gaan? Welke raden jullie dan aan?

Alvast dank voor de antwoorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 01:05
Waarom neem je niet een patchpanel erbij? maakt de boel een stuk overzichtelijker, het zijn de kosten niet en je hoeft dan niet met connectoren te werken.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 02-12-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
giostyle en djsmiley super bedankt voor jullie duidelijke antwoorden, daar kan ik zeker wat mee.
als ik over kleine maand ga knutselen dan zal ik de foto's posten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M009
  • Laatst online: 09-06-2023
rinkel schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:55:
Waarom neem je niet een patchpanel erbij? maakt de boel een stuk overzichtelijker, het zijn de kosten niet en je hoeft dan niet met connectoren te werken.
De wijze die ik voor ogen had is één internetkabel trekken naar boven en het daar opdelen in twee kabels voor de kamers. Om daar dan een patchpanel voor te halen leek mij overbodig. Zodoende.

Maar ik hoor graag hoe mijn idee (net iets) anders ingedeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
hopelijk vandaag mijn 2de VLAN switch binnen en kan ik vanavond gaan "aanklooien" :+. Ik moet alleen mijn patch beugel nog monteren, bekabeling vast maken op mijn patchpaneel en in de beugel zetten en mijn switches configureren. en dan dit allemaal het liefste voor 15 december.

[ Voor 55% gewijzigd door DrakeNL op 03-12-2014 10:21 . Reden: uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DrakeNL schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:59:
hopelijk vandaag mijn 2de VLAN switch binnen en kan ik vanavond gaan "aanklooien" :+. Ik moet alleen mijn patch beugel nog monteren, bekabeling vast maken op mijn patchpaneel en in de beugel zetten en mijn switches configureren. en dan dit allemaal het liefste voor 15 december.
Kijk voordat je begint even hoe je het apparaat reset. Je zal niet de eerste zijn die de managementinterface in een onbereikbaar vlan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 01:05
M009 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:54:
[...]

De wijze die ik voor ogen had is één internetkabel trekken naar boven en het daar opdelen in twee kabels voor de kamers. Om daar dan een patchpanel voor te halen leek mij overbodig. Zodoende.

Maar ik hoor graag hoe mijn idee (net iets) anders ingedeeld kan worden.
Dan heb je idd een punt.
Wat je nog zou kunnen doen is een opbouwdoos ergens op schroeven in de meterkast.
Maar voor slechts 1 kabel kun je idd best wel een stekkertje krimpen.

Ik heb overigens in het verleden vele stekkers gekrompen aan solid kabels (thuis). Soms moest het idd over na een snelheidstestje. Maar meestal ging het ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
jadjong schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:34:
[...]

Kijk voordat je begint even hoe je het apparaat reset. Je zal niet de eerste zijn die de managementinterface in een onbereikbaar vlan hangt.
Ach resetten is voor watjes, Ik doe dat in 1 keer goed :') :N
Maar bedankt voor de tip :+

Jammer, het post mannetje heeft besloten om vandaag het paketje niet bij de buren af te leveren. :(

[ Voor 12% gewijzigd door DrakeNL op 03-12-2014 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
kan/mag je een utp of coax kabel bij een electrakabel trekken in dezelfde al bestaande mantelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:42

allure

Titaan fase 2/3

Nee, dit mag niet. Dat zou brandgevaarlijk kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
ondanks je een geisoleerde utp/coaxkabel neemt?
coax: hirschmann 9TS
utp: Netwerkkabel op rol
Type: S/FTP - CAT 7,
Kern: Vaste Kern - Cu
Aders: AWG 23/1
Mantel: LS0H - Halogeenvrij
Afscherming aderparen: Folie
Afscherming kabel: Vlechtwerk
100 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
allure schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:01:
Nee, dit mag niet. Dat zou brandgevaarlijk kunnen zijn...
Hoe zou dat kunnen? ? ? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Omdat er mogelijk 230V kan komen te staan op bedrading en apparatuur die daar niet voor ontworpen is.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Door contact tussen de spanningsdraad en de COAX ten gevolge van beschadigingen zou je in theorie 230V op de TV/mediadoos kunnen zetten. Niet alle ingangscircuits kunnen omgaan met die andere spanning wat resulteert in een uitfikkende TV.
230V moet altijd dubbel geisoleerd zijn voordat het in contact met andere dingen mag komen. Installatiedraad is slechts enkel geisoleerd, de PVC buis er om heen is de 2e vorm van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:42

allure

Titaan fase 2/3

Als je met het trekken van bijvoorbeeld de coax kabel de mantel van de 230v aders kapot trekt heb je kans dat je 230v op de buitenmantel van je coax zet.
Vandaar, risico op brandgevaar.

"De isolatie van de draad met de laagste spanning moet geschikt zijn voor de hoogste spanning, en de verschillende stroomkringen moeten voor een en het zelfde toestel, of machine zijn."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 16:12
Ok, hier mijn inzending voor een nette lan afwerking:

Een mooie patchkast van Minkels via mijn werk 2e hands overgenomen voor niks 8)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zWHCiDrl.jpg

Patchpaneel, rangeerpaneel en een pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JVfkSwCl.jpg

Een DrayTek Vigor 2130 voor een directe VPN verbinding naar ons datacenter voor de IPTV streams in het huis (heeft een eigen IP adres)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LE3uVJZl.jpg

Een pricewatch: Samsung ML-2525W welke aan het netwerk verbonden is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nKlppLFl.jpg

Een serverbuild in progress, heeft nu de volgende specs:
Logic Case - SC-4324
pricewatch: Asus P9D-C/4L
pricewatch: Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed
pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB
pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x
pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G

De server draait ESXI met een VM pfSense en Windows Server 2012 R2 opslag, plex, couchpotato en de Unifi controller.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4jRU7Fpl.jpg

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
Heb er 2, hangt er ook nog 1 in de woonkamer
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CizoERTl.jpg

En de kast terwijl ie dicht is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zz8RFi7l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
gezien de loze ruimte had deze kast een stuk kleiner gekund, of heb je nog uitbreidingsplannen ;) ?
leuk ap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ongeventileerde deur… ik snap wel waarom je 'm gratis mocht hebben ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]