Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste
Acties:
  • 858.240 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dat meet het apparaat, schijnt erg duur ding te zijn van Fluke. Heb hem ook weleens in actie gezien bij een installateur die de UTP ging doormeten.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:12:
Dat meet het apparaat, schijnt erg duur ding te zijn van Fluke. Heb hem ook weleens in actie gezien bij een installateur die de UTP ging doormeten.
True (ergens rond 3000 euro en dan moet je ze jaarlijks ijken) en sommige dachten dit kan goedkoper. Binnenkort word het betaalbaar zie https://www.indiegogo.com...or-network-administrators moet nog worden geleverd. Ergens okt / nov zou ik hem moeten hebben kan ik ook raportjes maken.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
is een vrij duur apparaat, iets van 1800 dacht ik. En meet inderdaad lengte, wire crossing etc.
Er missen voor een goede certificering wel wat dingen nog, maar is een vrij goede en makkelijke meter om alles te controleren.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 14:39

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Gaaf hoor ! Ziet er mooi uit:)

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:12:
Vaak moet je wel de NVP-waarde (nominal velocity of propagation) van de kabel opgeven. Fluke gebruikt die dan weer om de juiste lengte te berekenen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M009
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06-2023
Hallo allen,

heb jullie berichten met veel interesse gelezen. Ik ben nu ook van plan om mijn thuisnetwerk aan te pakken.

Mijn situatie is al volgt:

In mijn meterkast komt het signaal van UPC binnen. Daar wil ik dan ook de UPC modem neerzetten.
Kan ik vanaf mijn modem een cat6 kabel naar de woonkamer trekken, daar vervolgens een switch plaatsen om op de switch de tv /playstation 3 / mediaspeler aan te sluiten?
Ik wil/kan namelijk maar 1 kabel naar mijn woonkamer trekken.

Alvast dank voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

M009 schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:56:
Hallo allen,

heb jullie berichten met veel interesse gelezen. Ik ben nu ook van plan om mijn thuisnetwerk aan te pakken.

Mijn situatie is al volgt:

In mijn meterkast komt het signaal van UPC binnen. Daar wil ik dan ook de UPC modem neerzetten.
Kan ik vanaf mijn modem een cat6 kabel naar de woonkamer trekken, daar vervolgens een switch plaatsen om op de switch de tv /playstation 3 / mediaspeler aan te sluiten?
Ik wil/kan namelijk maar 1 kabel naar mijn woonkamer trekken.

Alvast dank voor het antwoord.
Waar is je modem nu? Ik zou zeggen dicht bij waar UPC binnenkomt. Maar als je de mogelijkheid hebt om van meterkast naar kamer 1 kabel te leggen dan werkt dat wat je voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Ja; je switch heeft maar een enkele kabel nodig om te functioneren. Dus een kabel van je modem naar de switch in de kamer gaat prima. let wel op dat je een juiste switch neer gaat zetten ivm snelheid (een 100mbit switch bij een 180mbit verbinding is zonde van de bandbreedte :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-03 19:54

MeltedForest

Lenny-t

Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, dus gewoon altijd gigabit switches kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-07-2022
Een thumbs up voor dit topic, mijn meterkast is niet bepaald topic waardig..
Geweldig om te zien hoe de meterkasten zijn ingericht en afgewerkt _/-\o_ 8) :9~

Diepe buiging, keep up the good work..!!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb nu een huis waar in elke kamer 2 UTP en 1 coax zit, dit komt nu allemaal in de kelder uit, heb een patchpaneeltje opgehangen maar wil het netjes in volgorde aansluiten.

Hoe kan ik het makkelijkst bepalen welke kabel waar uitkomt? :P Ze hebben tijdens de bouw het niet gelabeld, de installateur had een mooi kastje maar heeft alleen één kabel voor de telefoon aangesloten.

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 20:13
Megamind schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:00:
Ik heb nu een huis waar in elke kamer 2 UTP en 1 coax zit, dit komt nu allemaal in de kelder uit, heb een patchpaneeltje opgehangen maar wil het netjes in volgorde aansluiten.

Hoe kan ik het makkelijkst bepalen welke kabel waar uitkomt? :P Ze hebben tijdens de bouw het niet gelabeld, de installateur had een mooi kastje maar heeft alleen één kabel voor de telefoon aangesloten.
Uitgaande dat je geen 20 kamers hebt. TV er aan hangen en kijken of deze het doet? :> Zelfde verhaal met UTP.

• Megamind
ro3lie schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:37:
[...]

Uitgaande dat je geen 20 kamers hebt. TV er aan hangen en kijken of deze het doet? :> Zelfde verhaal met UTP.
Ik heb 5 coax, die gaan nog wel, maar heb 10 UTP kabels uit een pijp hangen :P

Ik heb geen zin om ze allemaal te punchen, labellen en weer omgooien, liever eerst zien welke kabel het is daarna pas in patchpaneel.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:12
2 draadjes aan elkaar verbinden (bv bruin en blauw) en dan door meten aan de andere kant met je multimeter.

• Megamind
The Fatal schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:27:
2 draadjes aan elkaar verbinden (bv bruin en blauw) en dan door meten aan de andere kant met je multimeter.
Alleen zitten alle cat6 aansluitingen al in de kamers...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:45
Stekkertje maken waarbij je de contacten hebt doorverbonden?

Wel zorgen dat er aan de andere kant dan echt niks qua apparaat aan zit, want die vind dat niet zo leuk denk ik.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2014 21:47 ]

• Megamind
Dat is wel een goeie ja, een stukje kabel krimpen aan een stekkertje en dan alle aders aan elkaar draaien, dat moet wel voldoende zijn.

• M009
  • Laatst online: 09-06-2023
RobbyTown schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:18:
[...]

Waar is je modem nu? Ik zou zeggen dicht bij waar UPC binnenkomt. Maar als je de mogelijkheid hebt om van meterkast naar kamer 1 kabel te leggen dan werkt dat wat je voor ogen hebt.
pryth schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:07:
Ja; je switch heeft maar een enkele kabel nodig om te functioneren. Dus een kabel van je modem naar de switch in de kamer gaat prima. let wel op dat je een juiste switch neer gaat zetten ivm snelheid (een 100mbit switch bij een 180mbit verbinding is zonde van de bandbreedte :) )
Dank voor jullie antwoorden. Tot dusver dat duidelijk. Nu zit ik nog even met een ander issue, mbt de telefoonlijn (UPC) deze kabel kan natuurlijk niet aangesloten worden op de switch. Is er een andere mogelijkheid, behalve de kabel van de telefoon naar de UPC modem te trekken, om de telefoon aan te sluiten?

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

M009 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 22:56:
[...]

[...]

Dank voor jullie antwoorden. Tot dusver dat duidelijk. Nu zit ik nog even met een ander issue, mbt de telefoonlijn (UPC) deze kabel kan natuurlijk niet aangesloten worden op de switch. Is er een andere mogelijkheid, behalve de kabel van de telefoon naar de UPC modem te trekken, om de telefoon aan te sluiten?
Ja die is er. DECT telefoon. Er zijn ontvangers en los laad station. Ontvanger zit je dan bij modem en oplader in huis. De goedkopere DECT systemen hebben oplader en ontvanger in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.marcus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 12:40
Hey allen, ik ga ook eens aan de gang :)
Heb een 10 inch patch paneeltje gehaald.
Overal ligt cat6 bijna, echter is alles afgeknipt door de vorige bewoner, dus ik moet nog even uitzoeken welke kabel waarvoor is. Maar even met een multimeter spelen binnenkort.
Naar alle kamers ligt ook al coax (soms dunne, soms wat dikkere) voor tv.
Maar ook hier zijn alle connectoren er vanaf.
Nu is het een grote kabel bende, ga van het weekend eens een foto maken.
De CAT6 kabels in de meterkast zijn nogal erg lang, denk ruim 1 tot 1,5 meter. Geen idee waar hij de switch / router had hangen. Ik denk erover om er 70 cm af te knippen of om een mooie kabelgoot erbij te leggen (misschien handiger)

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:26
de.marcus schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 11:03:
De CAT6 kabels in de meterkast zijn nogal erg lang, denk ruim 1 tot 1,5 meter. Geen idee waar hij de switch / router had hangen. Ik denk erover om er 70 cm af te knippen of om een mooie kabelgoot erbij te leggen (misschien handiger)
Nooit afknippen, daar krijg je spijt van. Een metertje speling is nooit weg. Ik heb spijt dat ik niet wat extra lengte heb neergelegd, omdat ik sommige dingen bij nader inzien toch wat anders wil indelen. Hier en daar heb ik daarom maar een koppel-doosje ertussen zitten en dat doet toch een beetje pijn aan mijn technisch hart, maar de betreffende kabel is er met zoveel moeite (en afwasmiddel, zou ik nu ook nooit meer doen) ingegaan dat ik er niet aan ga beginnen om er een nieuwe, langere in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Een brokkie kabelgoot is makkelijker als compleet nieuwe kabels trekken in de toekomst. Wikkel ze met tiewraps samen en dan is die meter zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:11

BCC

Die dubbele cat 7 kabel ziet er erg handig uit. Waar haal je die?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:58

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• Phorcys
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:19
Ben aan het kijken om de bekabeling in het huis te gaan vernieuwen. Momenteel ligt er Cat5e maar de kabels zijn niet allemaal even goed meer en dus wil ik nieuwe kabels gaan trekken. We zouden eigenlijk glasvezel kabels door de PVC buizen willen trekken.

Losse glasvezel en achteraf de connectoren monteren lijkt me redelijk lastig om te doen. Zag wel dat 3M hier kitjes voor hebben maar zijn behoorlijk duur (duizenden euro's).

Weet iemand of het mogelijk is om meerdere standaard LC om3 kabels door één 5/8 PVC buis te krijgen? Het gaat voornamelijk om de connectoren waarvan ik denk dat problemen op zou kunnen leveren. De PVC buis zal wel wat gebogen door het huis lopen maar verwachten geen hoeken te hebben.

één buis die naar zolder loopt ligt al wel een coax kabel in en in een andere PVC buis zit één Cat5e kabel in.

Zo te zien kan ik de LC kabels met 2,8 of 1,8mm dikte kopen (netwerkwinkel)

[ Voor 3% gewijzigd door Phorcys op 27-09-2014 14:32 ]

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Glasvezel thuis? Wtf.. waarom zou je dat willen als je met CAT6A of CAT7 meer dan voldoende hebt en volledig futureproof bent. 10GB kaarten zijn toch nog niet te betalen en bijbehorende switches ook niet..

[ Voor 43% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2014 14:39 ]

Mijn V&A

• BCC

BCC

Super! Ik Google op duo of dubbel maar duplex is blijkbaar de goede term :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 23:53

Gmount

Ecorunner lid

Out.of.Control schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:00:
[...]

[...] maar de betreffende kabel is er met zoveel moeite (en afwasmiddel, zou ik nu ook nooit meer doen) ingegaan dat ik er niet aan ga beginnen om er een nieuwe, langere in te trekken.
Waarom geen zeep?

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Megamind
Omdat zeep opdroogt en een bende achterlaat, kan je netzogoed cement in je buizen gieten.

• Phorcys
Workaholic; omdat 2 CAT6 Kabels redelijk lastig wordt i.v.m. dikte. Oké het is wat goedkoper. Maar de switches en de SFP heb ik al. Hoef alleen nog maar de Kabels, keystones en evt een glas converter voor zolder te kopen.

En CAT7 is volgens mij duurder dan paar glasvezel kabels en paar SFP connectoren (LC)

Je kan ook profijt hebben van een 10GB verbindingen tussen 2 switches ook al hebben de servers/werkstations 1GB netwerkkaarten. Merk hier al dat 1GB vaak al te kort komt en daarom heb ik nu ook meerdere UTP kabels die in LACP staan.

Alleen vraag me af of het aanleggen van de glasvezel kabel te doen is i.v.m. connectoren.

[ Voor 7% gewijzigd door Phorcys op 27-09-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Phorcys schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:02:
Workaholic; omdat 2 CAT6 Kabels redelijk lastig wordt i.v.m. dikte. Oké het is wat goedkoper. Maar de switches en de SFP heb ik al. Hoef alleen nog maar de Kabels, keystones en evt een glas converter voor zolder te kopen.

En CAT7 is volgens mij duurder dan paar glasvezel kabels en paar SFP connectoren (LC)

Je kan ook profijt hebben van een 10GB verbindingen tussen 2 switches ook al hebben de servers/werkstations 1GB netwerkkaarten. Merk hier al dat 1GB vaak al te kort komt en daarom heb ik nu ook meerdere UTP kabels die in LACP staan.

Alleen vraag me af of het aanleggen van de glasvezel kabel te doen is i.v.m. connectoren.
Tussen switches glas ok (dient wel zwaar belast te worden anders heeft het nog geen nut). Maar door heel het huis dat is onnodig. Je pc kan het toch niet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Phorcys schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:02:

10Gb gaat ook prima over C6(a)?

Zodra je trekt aan glasconnectoren zijn ze beschadigd, dat gaat alleen met een goede trekkous. Connectoren die je achteraf opzet, zijn óf gruwelijk duur (3M, corning of een ander goed merk) óf hoogstwaarschijnlijk niet goed genoeg voor 10Gb. Het monteren is letterlijk en figuurlijk een vak apart ;). De beste optie lijkt mij dan om een stuk glasvezelkabel te trekken en via marktplaats oid. een beunende glasvezelmonteur te zoeken, die zijn er genoeg.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
@phorcys,

Zie mijn reactie hierboven over cat7. Zijn niet zo heel duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
valt inderdaad mee qua prijs maar... 2 cat7 sftp kabels door een 5/8 pvc buis?? denk niet dat het gaat lukken.. volgens mij is een cat 7 sftp 7/7.5mm per kabel? moet er namelijk 2 door een 5/8pvc hebben.

Cat 6 zal ook lastig worden aangezien deze 6mm dik zijn?

Zojuist even gekeken en de pvc buis bij de wandcontact doos is zelfs iets smaller dan in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
nee voor 2 cat7 kabels heb je wel een 3/4 nodig.
5/8 zou kunnen, mits je alles nog moet doen (incl buizen leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
RobbyTown schreef op zondag 28 september 2014 @ 01:15:
Tussen switches glas ok (dient wel zwaar belast te worden anders heeft het nog geen nut). Maar door heel het huis dat is onnodig. Je pc kan het toch niet bijhouden.
Glas is compleet helemaal nul sneller dan koper, 1 gigabit is 1 gigabit... Met glas is het wel mogelijk om grotere afstanden te halen (en, toegegeven, ook hogere snelheden, maar ik moet de eerste nog treffen die 100 GBit/s nodig heeft; 40 Gbit/s kan tot een meter of 5 ook over koper :P ).

Met een glaskabel en een SFP ben je er echter nog niet, je switch moet SFP-sloten hebben, en je PC ook. Netwerkkaarten met SFP-aansluiting zijn niet goedkoop (en dat terwijl je al een gigabit-aansluiting onboard hebt waarschijnlijk) en ook switches zijn duur; zeker als er meer dan 2 SFP-poorten op moeten zitten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 17:41

roelbb

knorretje

maar glas past wel in dunnere buizen, en daar was het geloof ik om te doen.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
Alleen als je zelf kunt lassen :) 1 LC-connector is al net zo breed als twee cat7-kabels :P

Kunt het ook laten doen, maar daar wordt het nog duurder van... Dan kun je beter 1 cat7-kabel nemen en een switch aan het uiteinde zetten...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Voorlopig hoor ik alleen nog maar mensen die roepen dat het veel te moeilijk is :). Dat gold vroeger voor UTP knijpen ook en dat is ook al lang niet meer zo. Ik moet binnenkort zelf in een nieuw huis ook UTP gaan trekken en misschien is glas wel een stuk makkelijker te leggen. Dan heb ik wel wat switches nodig van glas => UTP, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Glasvezel was inderdaad een optie i.v.m. dunne kabel. Maar ga eerst maar proberen om 2x CAT6 stugge kabel door de pvc heen te krijgen aangezien dat het maximale is wat ik door een 5/8 PVC zal gaan krijgen. CAT6A/CAT7 is helaas geen optie omdat ik minimaal 2 kabels per pvc buis nodig heb.

Dan kan ik in de toekomst wel kijken of ik alsnog glasvezel ga leggen tussen de 2 switches.

[ Voor 15% gewijzigd door Phorcys op 29-09-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 13:40
Heb gisteren 2 cat6 kabels in 3/4 PVC pijpen getrokken. 1 bocht gaat goed 2 bochten wordt het lastig en bij 3 bochten is het toch knap zwaar aan het worden. maar ik las dat je pijpen (hopelijk) redelijk recht liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Vermoed dat de pijpen redelijk recht liggen en geen of niet veel hoeken hebben. Hopelijk gaat het passen met 2 kabels aangezien alle spullen voor CAT6 zijn besteld.

Heb overigens wel een stugge kabel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04 20:30

BoltYes

This is the Way

Phorcys schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:53:
Vermoed dat de pijpen redelijk recht liggen en geen of niet veel hoeken hebben. Hopelijk gaat het passen met 2 kabels aangezien alle spullen voor CAT6 zijn besteld.

Heb overigens wel een stugge kabel besteld.
2x CAT6 stug is met de juiste inzet geen probleem. Als je een COAX en CAT6 trekt, wordt het een ander verhaal ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:05
Ik mis een beetje het tonen van een nette LAN afwerking thuis (zoals de disclaimer ook aangeeft) en het wordt meer kletsen (zeker niet slap). Ik wil mooie LAN afwerkingen zien ^^!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Ik wil wel de mijne laten zien maar dat kan niet gecassificeerd worden onder "netjes" ;) Zodra ik klaar ben met de aanpassingen is het al weer wat netter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-04 08:35
@DrakeNL misschien dan beter niet netjes maar wel Pics en dan daarna een Foto van mooie afwerking.

Zal zelf ook even bijdragen.
Foto zijn gekanteld Origineel is goed weet niet waarom dit omgedraaid wordt hier.

Onderstaand:

Ubiquiti Edge Router POE;
Deze krijgt zijn Internet vanuit de ExperiaBOX; Edge Router staat in de DMZ en regelt al het verkeer.
Hierna gaat deze naar de ToughSwitch plaatje 2.
Vanuit de ToughSwitch gaat het naar de Schuur en Kelder en naar de TP Link Switch op Plaatje 1 (8 poorts switch) wordt vervangen ASAP door ToughSwitch

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0fthq7UOsxaxE484OfjZs7Pa/medium.jpg

TP-Link Switch voor het 192.168.2.X netwerk voor Camera's en Alarm wat extern beheer wordt.
Dit wordt nog een keer omgezet als de gasten die die beheren hier zijn. We hebben hier geen login gegevens van (Jammer) anders liep alles netjes via Ubiquiti.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3O3CbfRvim04Uaxzl8DxGv50/medium.jpg

Je ziet hier de ExperiaBOX (Klote Ding) daarom ook de oplossing met de EdgeRouter in DMZ want met de Experia werkten de port forwards opeens niet meer en dan moest hij weer rebooten 1-2 dagen later weer het zelfde probleem.

Vanuit de Experia box

Poortje 1 > Edge Router
Poortje 2 > TP-Link Switch Los netwerk
Poortje 3 > KPN TV Boven
Poortje 4 > Loze kabel

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tmXCiC1PJo4IXV1u5SeDbuwn/medium.jpg

Van de week meer... en ook een beetje opgeruimder.
Dan ook de Kelder en Schuur op de foto.

Oh Ja en er licht ook nog een UPS zodat alles minimaal 30 Min online blijft voor als de stroom uit valt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kavaa op 01-10-2014 16:48 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Laatst online: 21:01
BoltYes schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 21:55:
[...]

2x CAT6 stug is met de juiste inzet geen probleem. Als je een COAX en CAT6 trekt, wordt het een ander verhaal ;)
4xCAT6 in een 3/4 pijp is ook geen probleem met de juiste inzet. Alleen komt er dan wel een beetje kabelglijmiddel om de hoek kijken :9

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Als het echt moeilijk wordt om 4 kabels te trekken, waarom niet makkelijk doen. Één fibre trekken, en met media converters werken. OK, kost wel meer dan CAT kabels, maar het scheelt een hoop stress en "het zit vast in de laatste 15 cm.... "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 14:55
Tja een kabel plus een switch is echt veel goedkoper.
En ga nu niet roepen dat je dan maar 1GB hebt en geen vier.
Niemand gebruikt die vier kabels gelijktijdig op volle snelheid en uiteindelijk komt het toch weer ergens op een switch bij elkaar.

Overigens heeft niemand er geloof ik aan gedacht dat een standaard bocht in een buis te krap is voor een glasfibre. Die mogen niet in zo'n krappe bocht gelegd worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ben(V) schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:08:
Niemand gebruikt die vier kabels gelijktijdig op volle snelheid en uiteindelijk komt het toch weer ergens op een switch bij elkaar.

Overigens heeft niemand er geloof ik aan gedacht dat een standaard bocht in een buis te krap is voor een glasfibre. Die mogen niet in zo'n krappe bocht gelegd worden.
Kijk dat zijn wijze woorden :p Inderdaad een fiber moet erg ruim gelegd worden in bochten (wij bonden ze altijd in een aparte buis aan de kabelgoot zodat ze niet stuk konden gaan).

Vier CAT6 kabels door een 3/4 buis zijn niet al te moeilijk als je maar met zijn tweeën werkt en wat kabelglijmiddel. Ik heb het bij mij vooral gedaan omdat een 3e sleuf in de vloer frezen meer werk was dan die 4 kabels door een buis te trekken.

Natuurlijk komt dit op je switch weer bij elkaar, maar als je een beetje fatsoenlijke switch hebt heb je er een met een redelijke backplane. Die van mij is bijvoorbeeld 32 Gbps op 16 poorten ipv. 1 Gbps totale doorvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Ben(V) schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:08:

Met 1x 1GB kom ik hier toch echt te kort... Vandaar dat ik eigenlijk ook minstens 2 kabels van de meterkast naar de servers wil hebben om voldoende bandbreedte te hebben. In het weekend maar eens proberen om 2x CAT6 stug door een 5/8 pvc te krijgen en 1 CAT6 bij een COAX kabel maar zal een hele klus worden gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat zit er dan tussen die meterkast en je servers dat zoveel bandbreedte nodig heeft en heb je dan wel aparatuur die iets met twee netwerkabels kan. Om een Lacp op te zetten heb je minimaal managed switches nodig.

Meer dan twee bochten in die 5/8 pvc en het gaat echt niet lukken. Ik ben een hele dag bezig geweest om een KOKA799 en een cat6 kabel door zo'n pijpje te krijgen met drie bochten erin en heb uiteindelijk maar het compromis gekozen en een cat5e plus dunnere coax in te trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
Heb in de meterkast, 1e verdieping en 2e verdieping een managed switch staan. Zijn allemaal HP-1810-V2 switches.

Het zit hem erin dat er veel apparaten zijn die veel data kunnen verbruiken. Zowel apparaten die beneden staan als die op zolder staan gaan via de meterkast naar de servers. Denk aan computers, access points, media centers, TV's, Sonos systeem en een Synology NAS.

Iedere 4 uur wordt er een backup gemaakt van alle virtuele servers (12) en belangrijke data. Uiteraard maar 1 keer per week een volledige back-up maar iedere keer zijn het toch behoorlijk wat wijzigingen.

Daarnaast verbruiken de servers ook redelijk wat data.

Als je alles bij elkaar op telt komt het regelmatig voor dat ik gewoon meer bandbreedte nodig heb dan 1GB. Merkte dit bijvoorbeeld bij het kijken van een 1080p film via plex dat het weleens voorkwam dat deze uitviel omdat er gewoon te weinig bandbreedte beschikbaar was. Sinds ik LACP gebruik komt dit bijna niet meer voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Phorcys op 02-10-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Ben(V) schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:23:
Meer dan twee bochten in die 5/8 pvc en het gaat echt niet lukken. Ik ben een hele dag bezig geweest om een KOKA799 en een cat6 kabel door zo'n pijpje te krijgen met drie bochten erin en heb uiteindelijk maar het compromis gekozen en een cat5e plus dunnere coax in te trekken.
Ik had er anders geen probleem mee om een KOKA799 + Stugge CAT6 door een standaard pvc buis te krijgen. In een pvc buis zat zelfs al een CAT5 kabel tbv telefonie. Maar die was maar 2 bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
MeltedForest schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 07:48:
[...]

Ik had er anders geen probleem mee om een KOKA799 + Stugge CAT6 door een standaard pvc buis te krijgen. In een pvc buis zat zelfs al een CAT5 kabel tbv telefonie. Maar die was maar 2 bochten.
Mij is het uiteindelijk ook gelukt om deze combi door een 5/8 buis te trekken, met 2 bochten erin. Maar dan wel met een trekveerpomp en wat glijmiddel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MeltedForest schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 07:48:
[...]
Dan is die standaard buis van jouw ongetwijfeld 3/4 en geen 5/8.
Diameters:

Cat6 = 6,2 mm
COKA799 = 7 mm
cat5e = 5,2 mm

5/8 inch = 15,8 mm

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 03-10-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/e4QAAMXQSbtSLqQc/$(KGrHqVHJ!8FId0l,J,QBSLqQb6vhQ~~60_12.JPG

link.

Die ga ik even bestellen denk ik. Heb nu deze maar die krimpt niet alle contacten goed meer aan, en hij laat de connector niet goed meer los. Klap mee op het bureau geven en ik kan de connector eruit halen.

Voor die €6 / 7 euro maar een keertje proberen, zo vaak ben ik ook niet bezig met connectoren krimpen dat een duurdere tang zin heeft.

Connectoren haal ik overigens ook altijd van eBay, bevalt prima. Zakje van 20stk voor 3 euro ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Ben(V) schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:07:
[...]

Dan is die standaard buis van jouw ongetwijfeld 3/4 en geen 5/8.
Diameters:

Cat6 = 6,2 mm
COKA799 = 7 mm
cat5e = 5,2 mm

5/8 inch = 1,58 mm cm
Lijkt me ook krap ja: 1,84 > 1,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:24:
[afbeelding]

link.

Die ga ik even bestellen denk ik. Heb nu deze maar die krimpt niet alle contacten goed meer aan, en hij laat de connector niet goed meer los. Klap mee op het bureau geven en ik kan de connector eruit halen.

Voor die €6 / 7 euro maar een keertje proberen, zo vaak ben ik ook niet bezig met connectoren krimpen dat een duurdere tang zin heeft.

Connectoren haal ik overigens ook altijd van eBay, bevalt prima. Zakje van 20stk voor 3 euro ofzo.
Houd je er rekening mee dat er krimpconnectoren voor stugge en voor soepele kern zijn.
Koop de juiste connectoren bij je kabel anders vallen ze er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 07:21
maomanna schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:10:
nee voor 2 cat7 kabels heb je wel een 3/4 nodig.
5/8 zou kunnen, mits je alles nog moet doen (incl buizen leggen)
2 Cat.7 kabels passen NIET door/in een 5/8" (16mm) buis omdat 16mm de buiten diameter is, de wand is 1,5mm dik aangezien de buis rond is kom je dus totaal op 3mm.
16mm - 3mm = 13mm binnen diameter, zonder de kabels plat te drukken krijg je deze er echt niet doorheen.

Voor Cat.7 heb je echt 3/4" (19mm) buis nodig en dan krijg je er 2 kabels in/doorheen.

Tip: Als de afstand van de buis wat langer is of bochten heeft maak dan de kabel "soepel" in een emmer of afwasteil met warm water (wel de uiteinden boven water houden!)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben(V) schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 17:36:
[...]

Houd je er rekening mee dat er krimpconnectoren voor stugge en voor soepele kern zijn.
Koop de juiste connectoren bij je kabel anders vallen ze er zo af.
Weet ik ;) Stugge kabel heb ik hier niet, alleen maar soepel.
Bij een vorige werkgever ooit eens meegeholpen een serverruimte te ontmantelen, dus heb nog een heel aantal meters Nexans CAT5e kabel in allerlei kleuren liggen. En het is profi spul, dus volledig koper, geen aluminium/staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34

FreakNL

Well do ya punk?

Phorcys schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:00:
Heb in de meterkast, 1e verdieping en 2e verdieping een managed switch staan. Zijn allemaal HP-1810-V2 switches.

Het zit hem erin dat er veel apparaten zijn die veel data kunnen verbruiken. Zowel apparaten die beneden staan als die op zolder staan gaan via de meterkast naar de servers. Denk aan computers, access points, media centers, TV's, Sonos systeem en een Synology NAS.

Iedere 4 uur wordt er een backup gemaakt van alle virtuele servers (12) en belangrijke data. Uiteraard maar 1 keer per week een volledige back-up maar iedere keer zijn het toch behoorlijk wat wijzigingen.

Daarnaast verbruiken de servers ook redelijk wat data.

Als je alles bij elkaar op telt komt het regelmatig voor dat ik gewoon meer bandbreedte nodig heb dan 1GB. Merkte dit bijvoorbeeld bij het kijken van een 1080p film via plex dat het weleens voorkwam dat deze uitviel omdat er gewoon te weinig bandbreedte beschikbaar was. Sinds ik LACP gebruik komt dit bijna niet meer voor.
Ja, maar waar staat wat. Hoop technisch geneuzel, maar in een thuissituatie is 1gb gewoon genoeg. Meer dan. 1080p filmpje? Is dat 50 Mbit? Je config zal wel niet in orde geweest zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:57
Films worden gecomprimeerd over het netwerk gestuurd - het originele gecomprimeerde bestand dus. Stel dat je de 50GB blu-ray image van Cast Away gedownload hebt en gaat streamen in, zeg, 2 uur tijd:
50GB/2uur = 25GB/uur = 7MB/sec = 70Mbit/sec. Voor wifi is dat uitdagend, voor een ouderwets 100Mb netwerk te doen, een 1GB LAN mag er totaal geen moeite mee hebben, al zitten er tien mensen tegelijk te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34

FreakNL

Well do ya punk?

Precies mijn gedachte. Nu weten we natuurlijk niet wat er nog meer tegelijkertijd over dat netwerk wordt gegooid, maar normaal gesproken zou 1gb toch wel genoeg moeten zijn voor een thuissituatie, in ieder geval de komende jaren.

Mijn backbone is cat6 (dus alles wat vast in buizen ligt) maar bij de outlets (en in de meterkast) heb ik overal cat 5e gebruikt. Dat was meer luiheid, aangezien ik geen cat6 kabels had liggen, maar wel heel veel cat 5e.. Ik haal makkelijk 1gb, in de toekomst kan ik altijd nog de cat5e vervangen voor cat6...

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 05-10-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik haal met mijn 16 jaar oude CAT 5e kabel gewoon 780 MBps (echte data snelheid, na de correctie van TCP/IP overhead).

En die "backups": die schedule je toch gewoon om 3:00 's nachts? Ik heb ook gemerkt, dat bv. Acronis de backup upload (naar een NAS) limiteert op 33 Mbps, en later naar 66 Mbps verhoogt. Hij wil gewoon niet sneller, terwijl de PC dat makkelijk aankan, en de de switch en NAS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:31

NVD

Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht en wil natuurlijk netjes de lan en coax wegwerken.

Nu kan ik ervoor kiezen om alleen loze leidingen te laten leggen en zelf de kabels te trekken (voorkeur). Of dit tijdens de bouw te laten doen. Waar moet ik bij beide keuzes aan denken/rekening mee houden?

[ Voor 3% gewijzigd door NVD op 05-10-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 13:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zelf doen is waarschijnlijk een stuk goedkoper. Het is wel even een een werkje. Soms kan je wel er alvast een trekveer oid in de leiding laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 203842 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 23:24:
Als het echt moeilijk wordt om 4 kabels te trekken, waarom niet makkelijk doen. Één fibre trekken, en met media converters werken. OK, kost wel meer dan CAT kabels, maar het scheelt een hoop stress en "het zit vast in de laatste 15 cm.... "
Waarom in godsnaam? Als je toch maar één draadje gaat leggen, leg dan gewoon één cat6a neer. Scheelt in de apparatuurkosten en 't is echt niet langzamer, of wilde je ook WDM over die fiber draaien?
chickpoint schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:14:
[...]

Kijk dat zijn wijze woorden :p Inderdaad een fiber moet erg ruim gelegd worden in bochten (wij bonden ze altijd in een aparte buis aan de kabelgoot zodat ze niet stuk konden gaan).
Welnee. Moderne fibers hebben een bend radius die beduidend minder is dan die standaard bochtjes in buizen. Met flexibele buis en zelfgemaakte krappe bochten moet je inderdaad uit kijken.
NVD schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:12:
Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht en wil natuurlijk netjes de lan en coax wegwerken.

Nu kan ik ervoor kiezen om alleen loze leidingen te laten leggen en zelf de kabels te trekken (voorkeur). Of dit tijdens de bouw te laten doen. Waar moet ik bij beide keuzes aan denken/rekening mee houden?
In dat laatste geval gaan de kosten natuurlijk ruim hoger zijn dan als je het zelf doet. Echter, als je 't door een professional laat doen en je bent er zelf niet zo goed in, kan 't wellicht de kosten waard zijn om 't gewoon goed aan te laten leggen.

In elk geval: bespaar niet op loze leidingen. Leg er minimaal twee naar elke kamer aan, aan tegenovergestelde zijden van de ruimte. Typisch gezien is een hoek het handigst. Bedenk ook meteen waar je al weet dat je meer aansluitingen nodig zou hebben (TV bijvoorbeeld) en laat er daar meer leggen. Eis ook dat ze werken met niet-flexibele (behalve waar dat écht niet anders kan) 3/4" buis.

Mijn ouders hebben net een nieuwbouwwoning betrokken en die hebben 't voor elkaar gekregen om in sommige kamers gewoon geen enkele loze leiding te hebben. En 't is een flatgebouw dus wifi schiet ook voor geen meter op. En de loze leidingen die er zijn, zijn (vrijwel) volledig in flexibel 5/8" uitgevoerd dus een kabel die er eenmaal in zit, er weer uit krijgen (de coax, wilden we er uit trekken en een cat5 bij stoppen) is volledig onmogelijk; geen beweging in te krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2014 23:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
Bij deze dan mijn (nog niet zo'n) nette lan afwerking.

Omdat we op de boven verdieping bezig zijn om de plafonds te vervangen meteen deze gelegenheid vast gepakt om de stroom te herschikken en data kabels aan te leggen

Zie hier mijn mijn modem / router en 1 van de NASsen. Staat mooi "vertopt" op de TV kast
Afbeeldingslocatie: https://public.by3301.livefilestore.com/y2pARU1t3_d0mOmjlLxzApgyIz5BVhDBVwYVZu5_yFc2Tls2dfiqx80wFzPrnGh5l_V36Svmu79tCffdux60th-SlU2FMJEVgRZgcFBbmv-k6A/20141001_225527.jpg?psid=1

Dit is nu een deel van mijn centrale gedeelte. vanaf mijn router gaat nu 1 kabel naar boven toe naar een desktop switch die het op 1 kamer verder verdeeld. Straks moet het allemaal in de kast hieronder op de bovenste plank komen. bedoeling is 19' patchpaneel, 19' VLAN switch, router, UPS tbv rolluiken en NASsen hier in kwijt te kunnen

De Kast waar mijn centraal punt moet komen
Afbeeldingslocatie: https://public.by3301.livefilestore.com/y2pXPpNdF5DiJPWWUk_ZbM9kMbRgzITS0S3rd-ZYLFw_60Qfbkm3P99GDdYM6nG08-yHKaRFmo9xrU1Rh9yhE7e6TdeuGeihAtgSUMsP39JA8o/20141001_225923.jpg?psid=1

zie hier de 7 pijpen uit 1 kamer. 1 stroom aanvoer, 2 van de 4 rolluiken, en 4 data punten
Afbeeldingslocatie: https://public.by3301.livefilestore.com/y2pGLzIj8u6SkFrx1JyamFmHdq4yGonwr0AYrH0FW0fgiQjAx__KWkiE-sDLn42sCeXHeB8E1oyRtDrhzPxblncjXB65mdKFp6zQxsJHLb658U/20141001_225845.jpg?psid=1

Verrassingen kom je altijd tegen in een oud huis. rechts onderin: waterleiding die ik wist te zitten. (Wordt nog afgekoppeld bij de aanvoer) en onder de doosjes een oude bestaande doos de we niet meer wisten. (nu dus ook niet meer werkend)
Afbeeldingslocatie: https://public.by3301.livefilestore.com/y2pcEJJQ3by8zONb69Yj_Ya9p0nXcv7dQPU-8gkTBvAmaSIyQquKODHyUxCqdV5SZhcAiGcT4kKX6BPrFrJ4iV8LWpa06JXC0cjD_nVUYikmQ0/20141001_230021.jpg?psid=1

Het leiding vlechtwerk om alles logisch maar toch ook goed aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://public.by3301.livefilestore.com/y2pE9dhaNGnh9aDCFUf7mrlAH0ZqSoiBcryPAjspu7ulIPVvgSoC_1dNA8k2_xTRHxP5hx9B1cff741uHC-bi5uJ0wlaq-HR-zeWhz4hu6fq0Q/20141001_230345.jpg?psid=1

Ik moet nu alleen nog een logische indeling maken van het netwerk. en de rest afwerking
Nu heb ik 1 modem, 1 router en 1 switch. gewoon 1 "plat" netwerk
straks moet er IPTV bij komen. Dus ik moet nog even puzzelen hoe dit het makkelijkst kan aansluiten.
Ik zit te denken aan.
Modem, VLAN switch beneden. via vlan switch kabel naar mijn TV, over 1 kabel VLAN data en TV naar vlan switch boven. vanaf hier 1 kabel naar TV boven en 1 kabel naar router. vanaf mijn router weer verdeeld over het netwerk. waarbij 1 data kabel via de VLAN switch weer naar beneden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 14:39

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

DrakeNL schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:14:
Bij deze dan mijn (nog niet zo'n) nette lan afwerking.

Omdat we op de boven verdieping bezig zijn om de plafonds te vervangen meteen deze gelegenheid vast gepakt om de stroom te herschikken en data kabels aan te leggen

Zie hier mijn mijn modem / router en 1 van de NASsen. Staat mooi "vertopt" op de TV kast
[afbeelding]

Dit is nu een deel van mijn centrale gedeelte. vanaf mijn router gaat nu 1 kabel naar boven toe naar een desktop switch die het op 1 kamer verder verdeeld. Straks moet het allemaal in de kast hieronder op de bovenste plank komen. bedoeling is 19' patchpaneel, 19' VLAN switch, router, UPS tbv rolluiken en NASsen hier in kwijt te kunnen

De Kast waar mijn centraal punt moet komen
[afbeelding]

zie hier de 7 pijpen uit 1 kamer. 1 stroom aanvoer, 2 van de 4 rolluiken, en 4 data punten
[afbeelding]

Verrassingen kom je altijd tegen in een oud huis. rechts onderin: waterleiding die ik wist te zitten. (Wordt nog afgekoppeld bij de aanvoer) en onder de doosjes een oude bestaande doos de we niet meer wisten. (nu dus ook niet meer werkend)
[afbeelding]

Het leiding vlechtwerk om alles logisch maar toch ook goed aan te sluiten.
[afbeelding]

Ik moet nu alleen nog een logische indeling maken van het netwerk. en de rest afwerking
Nu heb ik 1 modem, 1 router en 1 switch. gewoon 1 "plat" netwerk
straks moet er IPTV bij komen. Dus ik moet nog even puzzelen hoe dit het makkelijkst kan aansluiten.
Ik zit te denken aan.
Modem, VLAN switch beneden. via vlan switch kabel naar mijn TV, over 1 kabel VLAN data en TV naar vlan switch boven. vanaf hier 1 kabel naar TV boven en 1 kabel naar router. vanaf mijn router weer verdeeld over het netwerk. waarbij 1 data kabel via de VLAN switch weer naar beneden gaat.
IP TV heeft geen VLANS meer nodig tegenwoordig. Althans, ik heb KPN en hoef het niet meer.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorcys
FreakNL schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 12:48:
Precies mijn gedachte. Nu weten we natuurlijk niet wat er nog meer tegelijkertijd over dat netwerk wordt gegooid, maar normaal gesproken zou 1gb toch wel genoeg moeten zijn voor een thuissituatie, in ieder geval de komende jaren.

Mijn backbone is cat6 (dus alles wat vast in buizen ligt) maar bij de outlets (en in de meterkast) heb ik overal cat 5e gebruikt. Dat was meer luiheid, aangezien ik geen cat6 kabels had liggen, maar wel heel veel cat 5e.. Ik haal makkelijk 1gb, in de toekomst kan ik altijd nog de cat5e vervangen voor cat6...
Is erg verschillend maar er wordt veel data gegenereerd op verschillende plekken. Had zo ie zo het idee dat niet alle kabels even goed zijn.

Afgelopen weekend kabels vervangen maar wat een drama was dat... Van zolder naar de meterkast loopt één 5/8 PVC waar een coax en een cat5e in zat. Deze was niet te vervangen met een coax + cat6, ergens op het einde liep de kabel helemaal vast en was geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk toch maar gekozen om 2x UTP door deze PVC te leggen en geen coax. Nu zal ik voor zolder op zoek moeten gaan naar een converter voor COAX over UTP of iets dergelijks.

2 CAT6 kabels naar de 1e verdieping door een 5/8 pvc ging redelijk makkelijk. Overige kabels waren makkelijk te doen omdat deze via de kruipruimte gaan.

Omdat ik nog moet wachten op een aantal spullen heb ik alles alvast zover mogelijk afgemonteerd en kan ik aankomend weekend weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 16:51
Phorcys schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:24:
[...]
Afgelopen weekend kabels vervangen maar wat een drama was dat...
Nou; zo'n klusje had ik dus ook vrijdagavond.
Nieuwbouw woning; bestaande standaard leiding met af-van-de-bouw soepel Cat5e getracht 2e aansluiting naast te plaatsen voor gebruik IPTV decoder en SmartTV ( gescheiden Ethernet netwerken ).
Belangrijke lessen die je dus bij blijven zijn:

1) trekveer naast bestaande wire inbrengen kan prima; alleen als ie 10meter lang is; en de lengte van de pijp 16 meter moah..... (beetje rekenen is moeilijk tegenwoordig...)
2) bestaande UTP soepel is niet geschikt als trekdraad voor 2x stugge UTP; die knapt echt.
3) vervangen van de soepele UTP door een echte trekdraad (ik was creatief met een enkele stugge UTP) werkt wel goed.

3 uur arbeid en dan ga je van 1 naar 2 aansluitingen.... Enfin het resultaat is top.

Overigens ik zweer bij LSA aansluitingen (zowel de (desktop)patchpanels als de dubbele wall-outlets) maar dan moet niet je vrienden je LSA tool ietwat verneukt hebben op de vorige klus. Vet onhandig dat ie niet meer klikt....

Dit weekend ga ik een bestaande woning ADSL en diverse mooie KPN 4 wire aansluitingen omzetten daar komen wel pic's van.

Nog een kleine opmerking; ik zie vaak opmerkingen over het uiteindelijke materiaal gebruik en mensen met "problemen" de klus hierboven heeft uiteindelijk ingebruikname door een IPTV decoder en een SmartTV; beiden zijn 10/100 mbit interfaces. Ik kies dan bewust voor Cat5e om die 16 meter te overbruggen met een bocht of 3 ipv CAT6 ivm de kabel dikte (AWG23/24) en ook over Cat5e kun je toekomstig gigabit laten lopen. Maar CAT6 ivm de specificatie is toch vaak iets dikker dan CAT5e en kan mogelijk lastiger verwerken zijn. Tuurlijk willen we altijd het beste en het snelste met CAT5e is echt geen "lost-cause" of "desinvestering"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:31

NVD

CyBeR schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:59:
[...]

In dat laatste geval gaan de kosten natuurlijk ruim hoger zijn dan als je het zelf doet. Echter, als je 't door een professional laat doen en je bent er zelf niet zo goed in, kan 't wellicht de kosten waard zijn om 't gewoon goed aan te laten leggen.

In elk geval: bespaar niet op loze leidingen. Leg er minimaal twee naar elke kamer aan, aan tegenovergestelde zijden van de ruimte. Typisch gezien is een hoek het handigst. Bedenk ook meteen waar je al weet dat je meer aansluitingen nodig zou hebben (TV bijvoorbeeld) en laat er daar meer leggen. Eis ook dat ze werken met niet-flexibele (behalve waar dat écht niet anders kan) 3/4" buis.

Mijn ouders hebben net een nieuwbouwwoning betrokken en die hebben 't voor elkaar gekregen om in sommige kamers gewoon geen enkele loze leiding te hebben. En 't is een flatgebouw dus wifi schiet ook voor geen meter op. En de loze leidingen die er zijn, zijn (vrijwel) volledig in flexibel 5/8" uitgevoerd dus een kabel die er eenmaal in zit, er weer uit krijgen (de coax, wilden we er uit trekken en een cat5 bij stoppen) is volledig onmogelijk; geen beweging in te krijgen.
Kijk dat zijn goede tips. Het is inderdaad ook mogelijk om geen enkele loze leiding aan te leggen, dit lijkt me niet verstandig.

Wat is een 3/4 buis? Met andere woorden, waar slaat 3/4 op?

Hoe 'moeilijk' kan het zijn om kabels te trekken? De bedoeling is als volgt:
  • 2x loze leiding woonkamer (1x coax + 1x lan per leiding)
  • 1x loze leiding slaapkamer klein (1x coax + 1x lan per leiding)
  • 1x loze leiding slaapkamer groot (1x coax + 1x lan per leiding)
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/30mbk9f.jpg

De producten in het rood moet ik nog aanschaffen.

De bedoeling is om met CAT6 kabels te gaan werken. Wat is het verschil tussen:
  • UTP
  • SFTP LSZH
  • S/FTP VOIP
  • Snagless ACT
Bron: https://netwerkproducten..../patchkabel-cat6-c-8.html

[ Voor 4% gewijzigd door NVD op 06-10-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:12

painkill

Pain(k)(ill)

3/4 betekend niets anders dan 3/4 van een inch. Alles waar netwerk of coax in gaat wil je in deze maat of groter. Met GROTE bochten. Oh, en hoe moeilijk het is om deze kabels te trekken, daar kom je vanzelf achter als je met 5/8 of zelfs flexibele 5/8 gaat werken :P
Qua Cat6 patchkabels is UTP genoeg, de rest is allemaal onnodig in een thuissituatie.

En zet aub niet in elke kamer een switch, maak er een extra leiding naartoe. Dat zijn de kosten niet.
Het meest ideale is alle kabels naar 1 centrale plek zien te krijgen en daar een switch neer te zetten.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De bedoeling is om met CAT6 kabels te gaan werken. Wat is het verschil tussen:
  • UTP
  • SFTP LSZH
  • S/FTP VOIP
  • Snagless ACT
Bron: https://netwerkproducten..../patchkabel-cat6-c-8.html
UTP: Unshielded Twisted Pair (genoeg voor huishoudelijk gebruik)

SFTP LSZH: Shielded UTP (afgeschermde UTP), Low Smoke Zero Halogen (m.a.w: als de fik erin gaat zal de kabel weinig of bijna geen giftige dampen produceren). Dit is een eis in veel bedrijven en zeker bij ziekenhuizen / scholen etc....

S/FTP VOIP: zelfde als SFTP, maar waar VOIP voor staat (Voice over IP ja...) maar op een kabel is dat onzin.

Snagless ACT: de UTP stekkertjes, hebben een beschermlipje, zodat het lipje niet achter alles blijft hangen en ombuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
BCC schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:42:
Voorlopig hoor ik alleen nog maar mensen die roepen dat het veel te moeilijk is :). Dat gold vroeger voor UTP knijpen ook endat is ook al lang niet meer zo. Ik moet binnenkort zelf in een nieuw huis ook UTP gaan trekken en misschien is glas wel een stuk makkelijker te leggen. Dan heb ik wel wat switches nodig van glas => UTP, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken :)
Dat is nu juist meer het geval dan vroeger. Een stekkertje er aan knijpen is inderdaad niet spannend, maar of de kabel dan nog steeds Cat6 (of hoger) is....

Glas is niet zozeer moeilijk, maar het vereist wel vaardigheden en specialistisch gereedschap. Het gaat iets verder dan de juiste kleurtjes op volgorde leggen en met een tangetje knijpen.
Anoniem: 203842 schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 20:48:
Ik haal met mijn 16 jaar oude CAT 5e kabel gewoon 780 MBps (echte data snelheid, na de correctie van TCP/IP overhead).
Uiteraard. Gigabit ethernet is ontwikkeld voor Cat5. Dat was marginaal (je had een strakke installatie nodig, zeker als je de marges (100m) ging opzoeken. Cat5e had meer headroom. Puur voor het gigabit heb je niet meer nodig, maar kwaad kan het ook niet. 10 Gbe over koper heb je betere kabel (Cat6a/7) voor nodig, maar die moet end-to-end aan strakke eisen voldoen (bochtstraal, connectoren, druk op de mantel, overspraak, enz), anders is er een goede kans dat je het alsnog kan schudden.

Leuk detail over de 100m: dat gaat wel uit van 90m massieve kabel (stug), en 10m patchkabel (soepel).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 16:19
frankwopereis schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:44:
[...]

IP TV heeft geen VLANS meer nodig tegenwoordig. Althans, ik heb KPN en hoef het niet meer.
O, dus VLANS hoeft niet meer? Ik heb er namelijk nog wel last van.
Voor mij, er loopt bij mij 1 cat 6 kabel van meterkast naar woonkamer, achter de tv meubel. Daar een switch. Op die switch zit alles, PS3, ATV2, IPTV (Glasvezel) van KPN en Apple Airport Extreme voor wifi in de woonkamer enzo. WIFI op de experiabox staat uit.

Als ik nu tv kijk, valt mijn WIFI helemaal weg. Staat tv uit kan ik gewoon top gebruik maken van mij WIFI en zit ik op volle 100mb snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.marcus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 12:40
Klein vraagje ik heb niet genoeg poorten op mijn switch zitten (8 poorten) nu heb ik nog een POE switch liggen, maar wil hier gewoon mijn PC/Laptop/Printer en Nas aanhangen. Dit zal denk ik geen probleem moeten zijn toch? :)
Mmm autosensing, i rest my case ;)

[ Voor 7% gewijzigd door de.marcus op 09-10-2014 14:02 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

de.marcus schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:44:
Klein vraagje ik heb niet genoeg poorten op mijn switch zitten (8 poorten) nu heb ik nog een POE switch liggen, maar wil hier gewoon mijn PC/Laptop/Printer en Nas aanhangen. Dit zal denk ik geen probleem moeten zijn toch? :)
Mmm autosensing, i rest my case ;)
Nope dat werkt anders zouden we @work 12x 48 poort poe+ veel computers hebben gemold :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Eindelijk netwerkkabels gepatched, heb even moeten wachten op de poorten voor in de kamers

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nqXC2fPbaY56GEEgSjAT7djp/full.jpg

Elke kamer heeft 2 CAT5e aansluitingen, en één coax.

Ik heb de kabels niet ingekort dit uit de muur komen omdat ze hier niet met gele PVC pijp werken maar alles vastgeniet zit aan het frame (in de muur dus). Coax is nog niet verdeeld aangezien ze toch niet aangesloten zijn beneden.

Volgende stap is een switch en een nieuwe router. Patchkabeltjes zijn onderweg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Frid0 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:58:
[...]

O, dus VLANS hoeft niet meer? Ik heb er namelijk nog wel last van.
Voor mij, er loopt bij mij 1 cat 6 kabel van meterkast naar woonkamer, achter de tv meubel. Daar een switch. Op die switch zit alles, PS3, ATV2, IPTV (Glasvezel) van KPN en Apple Airport Extreme voor wifi in de woonkamer enzo. WIFI op de experiabox staat uit.

Als ik nu tv kijk, valt mijn WIFI helemaal weg. Staat tv uit kan ik gewoon top gebruik maken van mij WIFI en zit ik op volle 100mb snelheid.
Dit komt door de manier waarom de experiabox het tv signaal over de kabel zend. Dit is multicast verkeer en word dus naar alles wat het kan vinden doorgestuurd. Dus ook over je accespoint die er op dezelfe poort aangesloten zit. Daarom valt je wifi weg als je tv kijkt. Gebruik je een aparte poort voor je TV (of accespoint) dan zul je merken dat hij het wel opeens goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Zucht.... Iets met "nette lan omgevingen thuis SHOWEN"

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 20:00
In dit topic zijn al verschillende foto's voorbijgekomen waar een zelfgemaakte serverkast/patchkast van hout in te zien was. Nu wil ik ook zoiets in de meterkast, maar dan het liefst wel met metalen verticale montagerails. Ik voorzie dat ik een en ander nog wel eens los en weer vast zal moeten schroeven, en doe dat dan liever niet direct in het hout. Heb al op diverse sites gezocht en ook bij de lokale klusboer langs geweest maar kan niks vinden. Weet iemand of en waar dat soort rails te vinden zijn?

Anders wordt het alternatief iets als dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
shure-fan schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 01:39:
Zucht.... Iets met "nette lan omgevingen thuis SHOWEN"
Tijd voor een quote dan
fish schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:46:
[...]

goed punt ->

Geen plaatjes van shure maar wel veel gelul 8)
Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3[filter_userids]=shure-fan

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Hij heeft zeker 3 jaar de tijd gehad om zijn 24 poort switch een beetje netjes te maken en te showen :>
Eric70 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:03:
In dit topic zijn al verschillende foto's voorbijgekomen waar een zelfgemaakte serverkast/patchkast van hout in te zien was. Nu wil ik ook zoiets in de meterkast, maar dan het liefst wel met metalen verticale montagerails. Ik voorzie dat ik een en ander nog wel eens los en weer vast zal moeten schroeven, en doe dat dan liever niet direct in het hout. Heb al op diverse sites gezocht en ook bij de lokale klusboer langs geweest maar kan niks vinden. Weet iemand of en waar dat soort rails te vinden zijn?

Als je op google zoekt op rack profiel kom je al een heel eind. Meestal word dit gebruikt bij de bouw van flight cases. Waarschijnlijk kom je dan uit op zoiets als dit: http://www.licht-geluid.nl/shop/c-300-rackprofielen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-04 17:41

roelbb

knorretje

Eric70 schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:03:

ik heb die ook, is instelbaar in diepte. Ik heb er een nas in hangen en daarvoor op de maximale diepte moeten instellen. Komende week ga ik bij een oom de bekabeling leggen, en daar maak ik van hetzelfde rack een 10 inch variant door de achterkant te verkleinen. werkt super!

vaak kun je rail wel bij zaken die in de prof licht en geluidstechniek werken kopen. die gebruiken dat in flightcases.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-04 20:00
@roelbb en @chickpoint, dank jullie voor de tips. Had wel diverse zoektermen geprobeerd maar dus niet "rackprofiel".
chickpoint schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 12:05:
[...]
Als je op google zoekt op rack profiel kom je al een heel eind. Meestal word dit gebruikt bij de bouw van flight cases. Waarschijnlijk kom je dan uit op zoiets als dit: http://www.licht-geluid.nl/shop/c-300-rackprofielen.aspx
Dit is inderdaad precies wat ik zoek! Dank je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Laatst online: 30-03 20:18
Vraagje. Ik ben bezig met het aansluiten / aanleggen van bekabeling in het huis. Eind resultaten zal ik uiteraard plaatsen.

Ik zit in dubio over de aansluiting vanaf de muur (LSA) naar het patchpaneel (ook LSA).

Deze komen niet overeen, de B aansluiting. Klopt dit? Of dienen deze wel 1op1 overeen te komen.
LSA Strook CAT6
Bruin
Bruin-wit

blauw-wit
blauw

groen-wit
groen

oranje-wit
oranje

Busch-Jaeger RJ45-CAT6
Bruin
Bruin-wit

Blauw-wit
Blauw

Groen
Groen-wit

Oranje
Oranje-wit

Zoals je ziet komen de Groen/Oranje niet overeen, de Bruin/Blauw wel. Voorbeeldjes fotos:
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/Kni6p1aVb4j202x/download
Afbeeldingslocatie: http://www.pellegrom.info/owncloud/index.php/s/3fDeGZFyGY3OzIw/download

[ Voor 10% gewijzigd door RoytjeP op 17-09-2015 22:19 . Reden: Image links aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:57
RoytjeP schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 14:53:
Vraagje. Ik ben bezig met het aansluiten / aanleggen van bekabeling in het huis. Eind resultaten zal ik uiteraard plaatsen.

Ik zit in dubio over de aansluiting vanaf de muur (LSA) naar het patchpaneel (ook LSA).

Deze komen niet overeen, de B aansluiting. Klopt dit? Of dienen deze wel 1op1 overeen te komen.
LSA Strook CAT6
Bruin
Bruin-wit

blauw-wit
blauw

groen-wit
groen

oranje-wit
oranje

Busch-Jaeger RJ45-CAT6
Bruin
Bruin-wit

Blauw-wit
Blauw

Groen
Groen-wit

Oranje
Oranje-wit

Zoals je ziet komen de Groen/Oranje niet overeen, de Bruin/Blauw wel. Voorbeeldjes fotos:
[afbeeldingen]
Leg ze maar eens naast elkaar en noteer voor elk nummertje de kleur ;)
dan komen ze overeen hoor :)

Het enige is sommige fabrikanten vinden het makkelijker om aan de "externe" kant de volgordes kwa doggen iets te veranderen, de lijntjes lopen intern gewoon goed hoor :)

Had hier ook hetzelfde probleempje, toen de nummers ff neer gezet voor het patchpaneel en voor de WCD's en toen kwam ik er toch achter dat het gewoon klopt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet altijd aansluiten zoals aangegeven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
  • Laatst online: 30-03 20:18
Thnx mannen! Ik zie het nu inderdaad. Helemaal overheen gekeken wat betreft de nummers. Kan weer gerust verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
Ok, een klein projectje in een object van +- 20 jaar oud.
Aanwezig aantal leidingen heel 4 stuks; lopen per 2 stuks naast elkaar naar de woonkamer en de ouderslaapkamer. Uiteraard is per kamer 1 van die 2 pijpen voorzien van coax; die andere daar zit mooi klassiek telefoonsnoer in. Het beton is overal vol van kiezel en staal; het WiFi is naadje en dat merk je toch erg als je via je SmartTV's / AppleTV etc HD materiaal stottervrij wilt bekijken.
Dus eerst een before shot (terwijl er al 2 wires getrokken waren):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1216252/_MG_9952_Thumb.jpg
Het is dus exit met het ptt-telecom snoer en we zeggen hallo tegen Cat5e UTP (Schneider Electric Actassi); dit keer geen Cat6; het verschil in dikte (AWG23 vs 24) in deze leidingen met net even teveel bochten zouden dit potentieel te moeilijk maken. We monteren het UTP natuurlijk af in de bekende Digitus desktoppatchpanel aan de achterwand geschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1216252/_MG_9954_Thumb.jpg
Tevens op 2 plankjes (MultiMate) een mooie plek gegeven voor de ADSL WiFi modem met daarin de externe schijf.
Wat zie je nog niet?
DS415Play (on order) ipv die externe schijf;
Het glasvezel modem (jaja ADSL heeft zijn langste tijd gehad hier)
Fatsoenlijke router / WiFi access point ipv dat antieke Linksys modem.
( zometeen een kwestie van uitpakken -> neerzetten op de plank en doorgaan waar je gebleven was )

Gemakshalve sla ik ik de outlets in de kamer over qua plaatje; ook een kwestie van dubbele CAT6 inbouwdozen van Schneider Electric (Merten, M-Smart) gebruiken.
Het netwerk performt gewoon goed (GigaBit) maar dat genot gaan we straks pas merken als de hobby NAS eruitgaat voor een echte >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Powercables moeten nog wel wat netter kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
ThinkPadd schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 21:58:
Powercables moeten nog wel wat netter kunnen ;)
Jupz, gelukkig kom ik deze week er weer langs om wat aparatuur uit te wisselen op die plankjes.
Zal dan ook de rest van de bedrading even netjes maken ;-) (en een nieuwe foto maken dan..!)

[ Voor 5% gewijzigd door Seven_of_Nine op 12-10-2014 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
chickpoint schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:15:
[...]

Dit komt door de manier waarom de experiabox het tv signaal over de kabel zend. Dit is multicast verkeer en word dus naar alles wat het kan vinden doorgestuurd. Dus ook over je accespoint die er op dezelfe poort aangesloten zit. Daarom valt je wifi weg als je tv kijkt. Gebruik je een aparte poort voor je TV (of accespoint) dan zul je merken dat hij het wel opeens goed doet.
Aha, was al bang dat het zoiets. Dus 2 optie's, nog een kabel vanuit de meterkast trekken naar de woonkamer, achter de tv meubel. Of een andere switch kopen die de goede signalen verdeelt over de verschillende poorten, toch?

Tip(s) welke switch ik daarvoor het best kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Elke gigabit switch zal voldoen. Die van TP Link zijn erg populair en staan eigenlijk altijd bovenaan in de PW: http://tweakers.net/categ...twerk-switches/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
MeltedForest schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 13:47:
Elke gigabit switch zal voldoen. Die van TP Link zijn erg populair en staan eigenlijk altijd bovenaan in de PW: http://tweakers.net/categ...twerk-switches/producten/
Ok, en maakt het dan nog uit welke ik neem ivm glasvezel wat ik hier thuis heb van KPN? Of kan ik bewijs van spreken de goedkoopste al nemen.

En idd, wil wel gigabit switch ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Frid0 op 13-10-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Laatst online: 25-04 16:14
Na veel meelezen hier dan ook mijn Lan & Wlan. Bepaalde kabels krijg ik in verband met de beperkte ruimte niet beter weggewerkt in de trapkast op de eerste verdieping.

Vanuit mijn meterkast gaat er 3x Cat5e naar de eerste verdieping op het patchpanel (1x internet (Ziggo Ubee), 1x woonkamer (Dune HD MAX), 1x UniFi Accesspoint). De overige patchpunten gaan naar alle overige kamers (slaapkamers + zolder).

Wat je ziet:
- 2x Ubiquiti UniFi Access points (woonkamer & trapopgang naar zolder)
- 2x Unifi POE-Injectors + Linksys VOIP ATA
- Patchpanel + HP Procurve 1800-24g managed switch
- Synology DS212 + Dell Optiplex FX170 (Wlan controller)

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41273i66EC7F9A33EADA30/image-size/large?v=mpbl-1&px=-1

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41275iEA98D1B122F47BED/image-size/large?v=mpbl-1&px=-1

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41277iAAA9E3C2D5840BDB/image-size/large?v=mpbl-1&px=-1

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41279i4A3C1278ED32886D/image-size/large?v=mpbl-1&px=-1

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41281i9ED2584E9FAC0830/image-size/large?v=mpbl-1&px=-1

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41283iD53A31439AC9C979/image-size/large?v=mpbl-1&px=-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi opgelost met dat AP achter het gordijn :)

Is die HP 24p en dat Dell Wifi ding geen stroomvreter trouwens? Zulk soort profi-spul lust vaak wel wat namelijk..

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2014 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-03 15:13

flipkipse

Google it

Misschien de patch kabeltjes even keurig bij elkaar binden...
Het is puur voor het oog.

off-topic: werkt die Linksys VOIP ATA goed? hoe snel is je dial up tijd?

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Laatst online: 25-04 16:14
ThinkPadd schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:03:
Mooi opgelost met dat AP achter het gordijn :)

Is die HP 24p en dat Dell Wifi ding geen stroomvreter trouwens? Zulk soort profi-spul lust vaak wel wat namelijk..
De HP Procurve heb ik nooit achter een meter gehad aangezien deze toch moet draaien en ik hier dus het stroomverbruik toch voor lief neem. (een snelle Google zoekopdracht wijst het volgende uit: Energieverbruik tijdens gebruik: 27 Watt)

Wat betreft de Dell TC heb ik deze wel eerst laten draaien om te bepalen of ik deze 24/7 wil laten draaien en dit viel mij verrassend genoeg enorm mee (9 Watt). Dit is een Thin client met Windows 7 embedded, in dit OS heb ik de controller laten draaien. Aardig netjes voor een systeem met 2GB ram en 4GB flash memory vind ik zelf.

Afbeeldingslocatie: http://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/41285i526EAB2E18E8A14B/image-size/medium?v=mpbl-1&px=-1

}:O
Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]