Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.140 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Rainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:04:
In mijn tv meubel komt sowieso een switch.......maar misschien ook mijn router. Meterkast met alle kabels staat een stuk verder + 1 etage lager. Als ik mijn router in de woonkamer bij mijn tv meubel plaats, dan staat het gelijk op een centraal punt.

Woonkamer (router + switch): tv, yamaha, htpc, bluray speler, humax.
Werkkamer (5 poorts switch): NAS, desktop, printers.
Meterkast: 8 poort switch, antenneversterkers voor coax, modem
Ik vraag mij het volgende alleen even af.

Hoe ver staat je router bij je modem dan vandaan? Ik had altijd nog het idee dat dit geen grote afstand "mag" zijn. Heb je tevens geen probleem met IP-adressen omdat je geen router tussen je modem en 8-poort switch in de meterkast hebt?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

krizzziz schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:12:
[...]

Hoe ver staat je router bij je modem dan vandaan? Ik had altijd nog het idee dat dit geen grote afstand "mag" zijn. Heb je tevens geen probleem met IP-adressen omdat je geen router tussen je modem en 8-poort switch in de meterkast hebt?
Als het modem de coax eindigt (wat hij vast doet) en dan op UTP verder gaat naar de router dan mag deze afstand 100+ meter zijn (afhankelijk van het type kabel). Wanneer je coax moet gaan verlengen.. tjah... dan wordt het een heel ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
Prx schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:13:
[...]

Als het modem de coax eindigt (wat hij vast doet) en dan op UTP verder gaat naar de router dan mag deze afstand 100+ meter zijn (afhankelijk van het type kabel). Wanneer je coax moet gaan verlengen.. tjah... dan wordt het een heel ander verhaal. :)
Dat was het, even in de war met coax idd. Duidelijk.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:12
Hoofdkabel ga ik terugleggen/verlengen (4meter) naar de meterkast, hij komt nu op de 1ste etage ergens in een hoekje binnen. Heb voor het verleggen 5 meter groene "hoofdkabel" gekregen met een professionele koppelstuk (Cabelcon SPTL101) Vriend van me werkt bij ziggo.

1 utpkabel gaat vanaf meterkast/modem naar woonkamer, deze verbind ik met mijn router. Vanaf router gaat weer 1 kabel terug naar meterkast richting switch. Vanaf switch gaat het naar alle andere kamers.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Rainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:20:
Hoofdkabel ga ik terugleggen/verlengen (4meter) naar de meterkast, hij komt nu op de 1ste etage ergens in een hoekje binnen. Heb voor het verleggen groene "hoofdkabel" gekregen met een professionele koppelstuk (Cabelcon SPTL101) Vriend van me werkt bij ziggo.

1 utpkabel gaat vanaf meterkast/modem naar woonkamer, deze verbind ik met mijn router. Vanaf router gaat weer 1 kabel terug naar meterkast richting switch. Vanaf switch gaat het naar alle andere kamers.
Waarom zou je de router niet in de meterkast laten ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:25:
[...]

Waarom zou je de router niet in de meterkast laten ?
Veel storingsbronnen in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:28:
[...]

Dat ook, weinig ruimte en meterkast staat best ver en stuk lager. Wil een goed signaal door heel het huis en dan is de woonkamer bij tv meubel een goed centraal punt.

[ Voor 19% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rainesh schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:30:
[...]

Dat ook, weinig ruimte en meterkast staat best ver en stuk lager. Wil een goed signaal door heel het huis en dan is de woonkamer bij tv meubel een goed centraal punt.
Nou ik weet natuurlijk niet de situatie in je woning ;)
Maar dacht je gaat 1 kabel naar je tv brengen en weer terug.
Zodoende had ik zoiets kan je dit niet regelen in je meterkast.
Maar idd als je er te weinig ruimte hebt dan moet je wel

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:50
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:28:
[...]

Ik heb dat issue niet.

Mijn modem hangt in de meterkast, daar waar de kabel ook het huis binnen komt. Nou, dan gaat er 1 internet kabel door de kruipruimte (beschermd) naar achter het tv dressoir en komt daar weer naar boven. Daar ligt een switch, met daarop aangesloten mijn versterker, TV, PS4, en HTPC.

Er gaat vanuit het modem nog 1 kabel naar boven, komt ergens op een slaapkamer in de hoek uit ,en heb ik vervolgens onder de plinten, tussen de muur en het laminaat in, naar de slaapkamer laten gaan waar mijn PC staat.

Daar staat vervolgens ook een switch met daarop gekoppeld mijn PC, Printer, WD MyCloud, Philips Hue, Daarnaast gaat 1 kabel vanuit die switch naar mijn slaapkamer, naar de mediaspeler aldaar. Voor de rest heb ik heb ik daar nog een 46D8000 hangen, die via wifi met internet is verbonden. Werkt perfect.

Ik heb door het hele huis (behalve op zolder, daar is het wisselend) gewoon wifi ontvangst met mijn telefoon (LG G3). Mijn vriendin heeft een iPhone 4, en die klaagt over dat wifi het regelmatig bij haar niet doet en wijt dat aan de wifi, maar als ik mijn telefoon er naast leg heb ik vrijwel vol wifi bereik, dus het moet aan haar telefoon liggen.

Wat overigens wél vreemd is aan die laatste situatie, is dat als ik vervolgens de stroom van de modem haal en weer opnieuw in prik, ze wel direct overal wifi heeft zodra de modem weer is opgestart.

[ Voor 6% gewijzigd door Just_A_User op 19-03-2015 12:39 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:28:
[...]

Welke storingen zijn dat dan wel als ik mag vragen? Storingsbronnen die je dus elders in huis niet zou hebben. Eerlijk gezegd kan ik ze niet bedenken, zelfs niet één. Weet je zeker dat je dit niet alleen maar van horen en zeggen hebt? Of is het alleen maar een veronderstelling? Te hooi en te gras verneem ik dat mensen daar de modem hebben, gewoon omdat bij hen daar de kabel binnenkomt. En ik verneem daar nooit problemen.
De enige hindernis die een rol zou kunnen spelen is bij wifi een te grote afstand. Maar dat is heel wat anders dan een storingsbron. Want dat is een ding dat staat te stralen, op welke manier dan ook. Ik kan me zoals ik in de eerste alinea al opmerkte met geen mogelijkheid bedenken wat dat dan in een meterkast zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29

Pubbert

random gestoord

Onlangs na een upgrade van Ziggo naar Glasvezel besloten om de meterkast aan te pakken.

Het betreft wel een huurwoning (2009) dus geen radicale dingen gedaan:

- Dubbelvoudig stopcontact gemaakt
- 3x UTP door loze leidingen heen gelegd
- 1x UTP rechtstreeks door plafond van meterkast omhoog geboord, hier is mijn studeer/PC kamer, en lag geen loze leiding. UTP komt netjes achter de plint nu omhoog, en daar een CAT6 doos op gemonteerd.
- Houten plaat gemaakt als plafond
- LED verlichting op batterijen bevestigd om bij stroomuitval je aardlekschakelaars etc. te controleren.
- Alle kabels door PVC buizen, en deze bij het modem (Experiabox) laten uitkomen (Geen patchpaneel dus)
- Stekkerblok met overspanningsbeveiliging voor de apparatuur.
- Overige kabels bij elkaar gebonden.

Hieronder wat foto's van mijn bescheiden meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/nl25bdbdv/IMG_1781.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/8tzvz4yyf/IMG_1784.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/gat0e78i3/IMG_1785.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/4ilw4u1dh/IMG_1786.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/dx7mrtpkt/IMG_1788.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/p0u9wvy31/IMG_1789.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/glmybkyhf/IMG_1793.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/6md3c43a7/IMG_1794.jpg

De coax word nog gebruikt voor analoge radio op mijn ontvanger, ondanks mijn opzegging bij Ziggo werkt dit nog steeds (4 weken terug) _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Pubbert op 19-03-2015 16:36 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

Martijn02

/* No Comment */

Thund3r schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:31:
De coax word nog gebruikt voor analoge radio op mijn ontvanger, ondanks mijn opzegging bij Ziggo werkt dit nog steeds (4 weken terug) _/-\o_
Je denkt toch niet dat ze direct na jouw opzegging direct een monteur langs de patchkast in je straat sturen om jouw huis te ontkoppelen? Dat laten ze vaak jarenlang gewoon zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ziet er netjes uit met die tie-rips. Werkt bij mij alleen niet echt, vaak moet ik er dan een week later ofzo weer bij en kan de hele handel weer los :F

[ Voor 153% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:42
Mooi werk, alleen moet je achter dat stopcontact eigenlijk een bijpassende montageplaat gebruiken.

Als je draad slecht contact maakt in het stopcontact, of de stekker als het stopcontact over 20 jaar aan het einde van zijn latijn is ;), kan de boel wel eens warm worden of gaan vonken. Dit opbouwstopcontact is gewoon open van achteren en vonken wil je denk ik liever niet op hout hebben. Daarom zit er normaal een montageplaat bij en zijn deze montageplaten vlamwerend.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Laatst online: 18-09 20:29

Pubbert

random gestoord

Xander schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:09:
Mooi werk, alleen moet je achter dat stopcontact eigenlijk een bijpassende montageplaat gebruiken.

Als je draad slecht contact maakt in het stopcontact, of de stekker als het stopcontact over 20 jaar aan het einde van zijn latijn is ;), kan de boel wel eens warm worden of gaan vonken. Dit opbouwstopcontact is gewoon open van achteren en vonken wil je denk ik liever niet op hout hebben. Daarom zit er normaal een montageplaat bij en zijn deze montageplaten vlamwerend.
Wist ik niet, thnx voor de tip, ik dacht dat die gewoon waren indien je je stopcontact met meer dan 2 schroeven wilde monteren of wat speling wilde hebben qua pluggen in een stenen muur o.i.d.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Als ik al die moderne meterkasten zie word ik gelijk jaloers! Mijn huidige meterkast is een beetje aan de smalle kant....denk ongeveer 30-40cm breed, maar wel 3 meter hoog... :\

Audio kabels gaat de elektricien ook doortrekken:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Gisteravond weer een kabel erbij getrokken, als het goed is komt zaterdag het martiaal binnen om het af te werken. Heb ook iemand een soort driehoekje laten maken om me Switch schuin op te hangen zodat de kabels niet langs de vloerverwarming unit komen. Hopelijk kan ik zaterdag wat foto's plaatsen :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

ThinkPadd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:47:
Ziet er netjes uit met die tie-rips. Werkt bij mij alleen niet echt, vaak moet ik er dan een week later ofzo weer bij en kan de hele handel weer los :F
https://www.netwerkwinkel...inden-Bundelen-s_243.html klittenband op rol misschien een optie? Als je besteld de meters gaan harder dan je denkt :). Tie-rips om netwerkkabels foei!

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Waar heb je die 'houders/klemmetjes' vandaan bij je oranje kabel? En hoe heet dat eigenlijk? Daar ben ik namelijk op zoek naar voor mijn cable management van mijn nas. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GioStyle schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:03:
[...]

Waar heb je die 'houders/klemmetjes' vandaan bij je oranje kabel? En hoe heet dat eigenlijk? Daar ben ik namelijk op zoek naar voor mijn cable management van mijn nas. :+
Kabelspijkers..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat weet ik, alleen deze lijkt helemaal rond te gaan. Een kabelspijker is zeg maar een half rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als ik zoek op 'kabelklem' dan kom ik ze wel een aantal keer tegen. Ze zijn er in metaal, maar ook van kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Laatst online: 09:33

Martijn02

/* No Comment */

GioStyle schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:03:
[...]

Die oranje kabel is zijn glasvezel, die zit bij mij op exact dezelfde manier. Dus ik denk niet dat Thund3r die klemmetjes er zelf op gezet heeft.

Maar idd... kabelklem is het keyword...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 22:15
Laat ik ook maar eens onze meterkast laten zien.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/l8yt0.jpg

Na:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6f1q51.jpg

Wat nog te doen:
- Kabels netjes wegwerken, hiervoor kabelgootjes voor gebruiken?

[ Voor 39% gewijzigd door BaZnGaNL op 22-03-2015 16:44 ]

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
BaZnGaNL schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:30:
Laat ik ook maar eens onze meterkast laten zien.

Voor:
[afbeelding]

Na:

[afbeelding]

Wat nog te doen:
- Kabels netjes wegwerken, hiervoor kabelgootjes voor gebruiken?
Je plaatjes werken niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 22:15
Jordyz schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:37:
[...]

Je plaatjes werken niet?
Nu wel volgens mij.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:17

Pierre

Van nature lui!

Kuch

[ Voor 6% gewijzigd door Pierre op 22-03-2015 16:49 . Reden: beter kijken ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
pietvs schreef op maandag 02 maart 2015 @ 17:48:
[afbeelding]
Afwerking in woonkamer 2, hier hebben we voor ivoor/beige gekozen. Mijn vader komt bij ons inwonen en die wilde liever deze kleur dan wit.

[afbeelding]
Afwerking in woonkamer 1, strak wit.
Mag ik vragen waar je deze wandplaten vandaan hebt? Ik wil in de woonkamer nieuwe UTP aansluitingen maken en ze ook op deze manier wegwerken, maar de meeste UTP wandplaten zijn in 1 geheel en niet netjes te combineren met een ruimer frame voor stopcontacten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:42
L201 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:52:
[...]

Mag ik vragen waar je deze wandplaten vandaan hebt? Ik wil in de woonkamer nieuwe UTP aansluitingen maken en ze ook op deze manier wegwerken, maar de meeste UTP wandplaten zijn in 1 geheel en niet netjes te combineren met een ruimer frame voor stopcontacten etc.
Letterlijk iedere fabrikant van schakelmateriaal heeft dit soort spul wat perfect te combineren is in een meervoudig afdekraam.

Kijk maar eens rond bij Gira / Berker / Jung / Busch Jaeger in de catalogus.

Het beste kun je even kijken welk schakelmateriaal je nu hebt en het daar bij uit zoeken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Laatst online: 08:43
L201 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:52:
[...]

Zoals Xander ook al aangeeft heb ik gewoon standaard schakelmateriaal.

Ik heb de JUNG AS 500 serie gebruikt. Een deel in het crème en een deel in het wit.

Bijvoorbeeld:
http://electro-etc.nl/win...9-2-plua-ww-online-kopen/
En dan deze afdekplaat:
http://electro-etc.nl/win...nweww-nieuw-online-kopen/

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Bedankt voor de linkjes, dat heeft me even op weg geholpen om op de juiste termen te kunnen zoeken! Ik was er vorige week ook wel eentje tegen gekomen, maar die was gelijk rond de 40,- dus vandaar dat ik dacht dat ze redelijk exotisch waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik dan maar eens iets posten.

Kabels (alles is cat 6a):
Rood = WAN
Groen = LAN

Meterkast (vrij oud):
Wat zie je?
- Asus AC87U
- Cisco kabelmodem (Ziggo)
- Experiabox v9 (KPN)

Wat zie je niet?
- UPS
- Synology DS214play
- Edgerouter lite

Afbeeldingslocatie: http://thahosting.nl/data/tweakers/lan2.JPG

Bureau 1, was eerst een troep:
Afbeeldingslocatie: http://thahosting.nl/data/tweakers/lan1.JPG

Bureau 2, zelfde als bureau 1, was ook een behoorlijke troep:
Afbeeldingslocatie: http://thahosting.nl/data/tweakers/lan3.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:42:
Laat ik dan maar eens iets posten.

Kabels (alles is cat 6a):
Rood = WAN
Groen = LAN

Meterkast (vrij oud):
Wat zie je?
- Asus AC87U
- Cisco kabelmodem (Ziggo)
- Experiabox v9 (KPN)

Wat zie je niet?
- UPS
- Synology DS214play
- Edgerouter lite

[afbeelding]

Bureau 1, was eerst een troep:
[afbeelding]

Bureau 2, zelfde als bureau 1, was ook een behoorlijke troep:
[afbeelding]
Krappe meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
je plaatjes werken niet

[ Voor 5% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
The requested URL /data/tweakers/lan2.JPG was not found on this server.

[ Voor 1% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
dannyger97 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:59:
[...]

Hier ook geen problemen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dannyger97 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:59:
[...]

Speciaal voor jou even ergens anders geüpload :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Apart, wel mooi gedaan!

[ Voor 2% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Eergisteren maar weer eens mijn patch rack op orde gebracht. Het zag er na wat geknutsel niet meer zo netjes uit en had een opknapbeurtje nodig.

Aangezien de stroom eraf had gelegen was mijn switch de configuratie kwijt (vergeten te commiten de vorige keer.... domdomdom). Dus maar gelijk alles weer op orde gebracht. In plaats van dat mijn EdgeRouter-Lite er los bij bungelt heeft hij nu mooi een plaatsje in het rack gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5n1DFkem.jpg

Nu nog wachten op de RS215 of RS216 van synology als die nog uit mochten komen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door chickpoint op 27-03-2015 19:56 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die geëmbedde plaatjes geven hier ook een not found error, maar als ik bovenstaande linkjes aanklik komt er nog een probleem bij:
Deze verbinding is niet beveiligd

www.thahosting.nl gebruikt een ongeldig beveiligingscertificaat. Het certificaat wordt niet vertrouwd, omdat het zelfondertekend is. Het certificaat is alleen geldig voor localhost (Foutcode: sec_error_unknown_issuer)
edit: Ik zie het al: (mogelijk) IPv6 f*ckup. Als ik IPv6 uitzet worden de plaatjes (via IPv4) wél geopend en de bovenstaande foutmelding verdwijnt dan ook.

edit2: Inmiddels zijn beide issues gefixed :)

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 28-03-2015 10:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik overweeg om een 10" patchkast in mijn meterkast te hangen, zodat ik mijn aansluitingen daarin netjes kan patchen maar ook mijn losse apparatuur kan zetten (nas, router). Zit te kijken naar dit model: https://netwerkproducten....-ongemonteerd-p-1905.html

Qua breedte, diepte en hoogte zou het allemaal net moeten kunnen passen. Echter zitten er op die plek wel een tweetal leidingen, waarvan 1 een lege buis is als ik me niet vergis.
Ik zat me dus af te vragen hoe dat met de bevesting van de kast zit. Idealiter vlak tegen een wand lijkt me, maar zou het ook mogelijk zijn om deze zeg maar een cm of 2 vanaf de want te bevestigen? Desnoods door een paar opvulbalkjes?
Ik heb nergens een foto van de achterkant kunnen vinden, dus heb geen idee hoe de bevestiging normaal gedaan wordt?

Edit: Zo te zien moet er wel iets op te verzinnen zijn als ik de handleiding bekijk: http://www.netwerkproduct...anleiding%2010%20inch.pdf :)

[ Voor 16% gewijzigd door L201 op 31-03-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
L201 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 13:48:
Ik overweeg om een 10" patchkast in mijn meterkast te hangen, zodat ik mijn aansluitingen daarin netjes kan patchen maar ook mijn losse apparatuur kan zetten (nas, router). Zit te kijken naar dit model: https://netwerkproducten....-ongemonteerd-p-1905.html

Qua breedte, diepte en hoogte zou het allemaal net moeten kunnen passen. Echter zitten er op die plek wel een tweetal leidingen, waarvan 1 een lege buis is als ik me niet vergis.
Ik zat me dus af te vragen hoe dat met de bevesting van de kast zit. Idealiter vlak tegen een wand lijkt me, maar zou het ook mogelijk zijn om deze zeg maar een cm of 2 vanaf de want te bevestigen? Desnoods door een paar opvulbalkjes?
Ik heb nergens een foto van de achterkant kunnen vinden, dus heb geen idee hoe de bevestiging normaal gedaan wordt?

Edit: Zo te zien moet er wel iets op te verzinnen zijn als ik de handleiding bekijk: http://www.netwerkproduct...anleiding%2010%20inch.pdf :)
Maak met wat houd een kapje over de leidingen?

Dus twee balkes van 3 cm en dan een plaat erop zetten en daaraan de patchkast erop hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik overweeg om een 10" patchkast in mijn meterkast te hangen,......
Ik zat me dus af te vragen hoe dat met de bevesting van de kast zit.
Ik heb de 4U versie van deze, je plaats eerst een beugel op de achterwand waar je de kast aan ophangt. Daarna wordt de kast gefixeerd aan de beugel.

Houd er wel rekening mee dat je de kast van boven in de beugel laat zakken, je kunt deze niet (als je je aan de handleiding/montagevoorschriften houdt) strak tegen of vlak onder iets plaatsen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint

Truucje uit de elektrotechniek is gewoon 4 stukjes PVC pijp op de zelfde lengte afknippen en over de schroef plaatsen. Dan trekt de kast zich op die 4 punten gewoon vast en blijft het netjes hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:27
Ik krijg 10 april de sleutel van mijn nieuwe woning. Ik ga mijn nieuwe meterkast gelijk een stuk netter inrichten dan in mijn huidige woning. Voor in de meterkast heb ik nu een patchpaneel gekocht (16 ports), zodat ik 2 aansluitingen per ruimte mooi kan laten samenkomen in mijn meterkast. Ik zal t.z.t. gelijk een foto plaatsen ;-)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

ik heb het patchframe van digitus (DN-19 PB-8U-SW)
Afbeeldingslocatie: http://www.digitusshop.nl/contents/media/digitus_dn-19-pb-8u-zwart.jpg
het is uit de doos een 19 inch formaat. Als je het achter bord weglaat (wat voor de stevigheid niet nodig is) kun je het ook op 10 inch maken. Je hebt dan ook vrije ruimte aan de achterkant voor je buizen. Het is tevens in diepte verstelbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door roelbb op 01-04-2015 12:08 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Laatst online: 03-08-2024
chickpoint schreef op woensdag 01 april 2015 @ 00:10:
[...]

Truucje uit de elektrotechniek is gewoon 4 stukjes PVC pijp op de zelfde lengte afknippen en over de schroef plaatsen. Dan trekt de kast zich op die 4 punten gewoon vast en blijft het netjes hangen!
Dat gaat niet lukken met de ophangbeugel, je zult dan zelf bevestigingsgaten moeten boren. (Ik gebruik zelf meestal moeren of koppelmoeren om uit te vullen, zelfde resultaat meer wel heel stevig. ik kom ook niet uit de elektrotechniek maar uit de ijzerwarenbranche ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006

Totaalgeflipt

De enige echte

Vandaag ook nog een leuke installatie afgerond:

https://drive.google.com/...yajgwS0U/view?usp=sharing

[ Voor 129% gewijzigd door Totaalgeflipt op 01-04-2015 20:58 . Reden: Doet het nu! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:02
So, beste meterkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Totaalgeflipt

Ziet er erg gaaf uit. Wat staat er allemaal in?

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Dit staat erin:

- Cisco 24 Poorts Switch
- Asus RT-AC66U
- Dune HD TV303D
- Qnap TS-412 (volgens mij)
- KPN Decoder
- Apple TV
- 4x Unifi POE Adaptor (3x Unifi AP AC, 1x Unifi AP AC Outdoor)

Verder lopen er 4x Cat7 naar de meterkast en 14x Cat 7 de woning in afgewerkt in verschillende outlets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:38

Typhone

Who Dares Wins

Mooie opstellingen zeg. Ik zal de mijne binnenkort ook posten (als ik er eenmaal woon). Weet iemand overigens een goed merk kabelgoten? Iets meer gedesigned dan de standaard varianten van de Gamma, Praxis (K40?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

Typhone schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:33:
Mooie opstellingen zeg. Ik zal de mijne binnenkort ook posten (als ik er eenmaal woon). Weet iemand overigens een goed merk kabelgoten? Iets meer gedesigned dan de standaard varianten van de Gamma, Praxis (K40?).
ik heb kunststof goten van tehalit. als wandgoot op mijn kantoor.

[ Voor 3% gewijzigd door roelbb op 02-04-2015 09:35 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Totaalgeflipt schreef op woensdag 01 april 2015 @ 23:32:
Dit staat erin:

- Cisco 24 Poorts Switch
- Asus RT-AC66U
- Dune HD TV303D
- Qnap TS-412 (volgens mij)
- KPN Decoder
- Apple TV
- 4x Unifi POE Adaptor (3x Unifi AP AC, 1x Unifi AP AC Outdoor)

Verder lopen er 4x Cat7 naar de meterkast en 14x Cat 7 de woning in afgewerkt in verschillende outlets
Apple TV in je meterkast? Hoe bedien je die dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Via een ir kabel die erop is geplakt. Onze toestellen kunnen we voorzien van de IR-commando's van de verschillende decoders(KPN, Apple TV, Dune, enz). Zodat we alles met 1 afstandsbediening kunnen bedienen

Afbeeldingslocatie: http://www.flatpanelshd.com/pictures/beoremoteone-2l.jpg

Dit is aangesloten op een BeoVision Avant in de woonkamer

Afbeeldingslocatie: http://az498215.vo.msecnd.net/content/BeoVisionAvant/Images/Sound/Bang-Olufsen-BeoVision-Avant-TV-High-Quality-UHD-4K-3-channel_stereo.jpg

Met een dolby surround opstelling en een link naar een ander vertrek in de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Totaalgeflipt schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:25:
Via een ir kabel die erop is geplakt. Onze toestellen kunnen we voorzien van de IR-commando's van de verschillende decoders(KPN, Apple TV, Dune, enz). Zodat we alles met 1 afstandsbediening kunnen bedienen

[afbeelding]

Dit is aangesloten op een BeoVision Avant in de woonkamer

[afbeelding]

Met een dolby surround opstelling en een link naar een ander vertrek in de woning
Nice, erg mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Ik heb wat vragen voor de expers hier kwa netwerken.

Ik wil het weekend 1 en als het past 2 CAT6 kabels gaan trekken door een leiding vanuit de meterkast naar mijn woonkamer. Dat gaat voor mij de eerste keer worden, heb wel paar keer een vriend van mij geholpen maar nog nooit zelf gedaan.

Zit nu even te kijken wat ik nodig heb, metalen trekveer hoor/lees ik overal ipv nylon en een Netwerk Tool setje. De CAT6 kabel, CAT6 wandcontactdozen en CAT6 stekkertjes heb ik al in mijn bezit.

Jullie nog tips waar ik het beste/goedkoopste zo trekveer en Netwerk Tool setje kan bestellen?

En waar moet ik op letten van het weekend als ik de kabel ga trekken? Weet van monteur die hier een kabel kwam trekken voor tv toen we er net woonde dat leiding niet echt "gemakkelijk" is. Schijnen nogal wat bochten en knikken in te zitten zei hij. Helaas zit die kabel er niet meer in, anders had ik die mooi kunnen gebruiken om mijn CAT6 kabel door te trekken maar helaas is dat niet meer mogelijk.

Verhalen met stofzuiger, water, spons, spray etc etc. Wat is daar allemaal wel van waar en wat niet? Welke dingen moet ik absoluut niet doen en wat wel?

Hoor het heel graag, al jullie tips en ideeen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Mooie stekkerdozen heb je erin gezet, compleet met afdekkapje over de schakelaar. Welk merk/type is het en waar heb je die vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Frid0 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:59:

Ik wil het weekend 1 en als het past 2 CAT6 kabels gaan trekken door een leiding vanuit de meterkast naar mijn woonkamer. Dat gaat voor mij de eerste keer worden, heb wel paar keer een vriend van mij geholpen maar nog nooit zelf gedaan.

Zit nu even te kijken wat ik nodig heb, metalen trekveer hoor/lees ik overal ipv nylon en een Netwerk Tool setje. De CAT6 kabel, CAT6 wandcontactdozen en CAT6 stekkertjes heb ik al in mijn bezit.

Jullie nog tips waar ik het beste/goedkoopste zo trekveer en Netwerk Tool setje kan bestellen?

En waar moet ik op letten van het weekend als ik de kabel ga trekken? Weet van monteur die hier een kabel kwam trekken voor tv toen we er net woonde dat leiding niet echt "gemakkelijk" is. Schijnen nogal wat bochten en knikken in te zitten zei hij. Helaas zit die kabel er niet meer in, anders had ik die mooi kunnen gebruiken om mijn CAT6 kabel door te trekken maar helaas is dat niet meer mogelijk.

Verhalen met stofzuiger, water, spons, spray etc etc. Wat is daar allemaal wel van waar en wat niet? Welke dingen moet ik absoluut niet doen en wat wel?

Hoor het heel graag, al jullie tips en ideeen zijn welkom.
Je kunt inderdaad het beste een stalen trekveer pakken. Ik denk dat het niet zo heel veel uit maakt waar je hem koopt, maar voor €20 zou je wel een trekveer van 20m moeten kunnen krijgen.

Het verhaaltje met de stofzuiger is heel simpel. Je zet op de ene kant van de buis een stofzuiger en aan de andere kant voer je een touwtje in, deze word dan door de buis gezogen en heb je een trek touwtje. Natuurlijk is dit touwtje niet sterk genoeg om met veel geweld 2 kabels door een buis te trekken dus alsnog is een trekveer een betere oplossing.

Verder heb je wel eens mensen die aanraden die zeep of talkpoeder te gebruiken als de kabel stroef gaat, maar hier haal je alleen maar meer problemen mee op je hals. Bijv. zeep gaat aankoeken en maak je na afloop de buis onbruikbaar mocht het ooit vervangen moeten worden. Gebruik hier liever kabel glijmiddel voor die hiervoor bedoeld is.

Als je kabels gaat trekken doe je er verstandig aan om dit met zijn tweeën te doen. 1 die de kabel trekt en 1 die de kabel invoert. Houd rekening meer dat je met invoeren de kabels netjes uit elkaar houd. Dan draaien ze niet om elkaar heen en zijn ze een stuk makkelijker te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
chickpoint schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:20:
[...]

Je kunt inderdaad het beste een stalen trekveer pakken. Ik denk dat het niet zo heel veel uit maakt waar je hem koopt, maar voor €20 zou je wel een trekveer van 20m moeten kunnen krijgen.

Het verhaaltje met de stofzuiger is heel simpel. Je zet op de ene kant van de buis een stofzuiger en aan de andere kant voer je een touwtje in, deze word dan door de buis gezogen en heb je een trek touwtje. Natuurlijk is dit touwtje niet sterk genoeg om met veel geweld 2 kabels door een buis te trekken dus alsnog is een trekveer een betere oplossing.

Verder heb je wel eens mensen die aanraden die zeep of talkpoeder te gebruiken als de kabel stroef gaat, maar hier haal je alleen maar meer problemen mee op je hals. Bijv. zeep gaat aankoeken en maak je na afloop de buis onbruikbaar mocht het ooit vervangen moeten worden. Gebruik hier liever kabel glijmiddel voor die hiervoor bedoeld is.

Als je kabels gaat trekken doe je er verstandig aan om dit met zijn tweeën te doen. 1 die de kabel trekt en 1 die de kabel invoert. Houd rekening meer dat je met invoeren de kabels netjes uit elkaar houd. Dan draaien ze niet om elkaar heen en zijn ze een stuk makkelijker te trekken.
Bedankt chickpoint voor je info.

Een stalen trekveer wil ik bij een Praxis, Gamma of Karwei halen, neem aan dat ze die daar ook wel hebben. Misschien ook een Netwerk Tools setje.....

Mmm ok, werkt dat? Want in mijn beleving is de stofzuiger "mond" groter dan leiding. Is de stofzuiger wel krachtig genoeg om over een meter of 8 a 10 zo touwtje te "zuigen" dan? Als dit werkt zit ik te denken om gewoon een huis, tuin, keuken touwtje er door heen te trekken/zuigen. En als dat is gelukt daar dan de trekveer aan. Zo heb ik daarna dan mijn trekveer er doorheen, en daar kan ik dan de kabel(s) aan vast maken.

Nog tips hoe je het best een CAT6 kabel kan vastmaken een trekveer? Duc tape?

Is WD40 iets, om daar de kabel(s) mee in te spuiten voor dat ze de leidingen in gaan?

Aha ok, mijn vriendin even lief aan kijken dan van het weekend. Denk dat zij het beste dan kan doorvoeren en ik de kabel(s) trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb dit een keer alleen geprobeerd, toen dacht ik dat het niet lukte om 2x cat6 door een buis te halen. Later nog eens geprobeerd maar toen met z'n 2-en toen lukte het prima. Als de 1 trekt dan moet de andere aan de andere kant even helpen met laten vieren. Heb verder geen hulpmiddeltjes gebruikt.

Ik heb de kabels gestript en met de aders aan de trekveer bevestigd met ductape. Je moet ervoor zorgen dat de trekveer en kabels een beetje in elkaar overlopen met de ductape zodat je bij de bochten geen knelpunt creëert. Moet wel mee kunnen buigen natuurlijk. Volgens mij toen ook 1 kabel bevestigd aan de trekveer en de andere kabel daar weer iets onder met ductape. Anders wordt het knooppunt zo dik en loop je vast in de bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:09

WeirdEye

Eindbaas

Voor mijn werk trek ik regelmatig coax kabels door buizen heen.

ik druk de trekveer op de plek waar de kabel moet komen door de buis en zie in de meterkast wel waar hij weer uit de buis komt. Dus geen touwtje, zie hier ook niet echt het nut van in.

Ik tape wel altijd de verbinding in tussen de trekveer en de kabel. Anders heb je kans dat hij hierop blijft hangen.
Niet te veel tape want dan blijft hij daar weer op hangen.

En met 2 mensen gaat het makkelijkste.
1 kabels begeleiden en wat duwen en dan ander aan de trekveer trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Je kunt een stalen trekveer inderdaad gewoon door de buis heen duwen, er zit genoeg spanning op de veer om hem netjes recht te houden, mocht het een beetje moeilijk gaan kun je de veer zelfs nog iets opdraaien zodat hij nog stijver word. Een draadje door de buis is inderdaad echt niet nodig!

Aan beide einden van de trekveer zit een oog, hier haal je een of 2 aders van de kabel doorheen om hem aan de trekveer te bevestigen. Zie hieronder een voorbeeld met vd-draad. Als je zeker wil zijn dat ze blijven zitten, dan kun je het nog altijd afplakken met isolatie tape (deze is flexibel en kun je vast trekken). Het plastic kruisje en de overige draadjes kun je trouwens gewoon afknippen als hij aan de trekveer zit, die heb je dan niet nodig. Als het niet lukt om alle draden door het oog te krijgen kun je nog altijd de 2 kabel aan de eerste kabel vast tapen met de isolatie tape.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/595_draad_binden_003_1.jpg

En iets om de kabel in de buis te laten glijden heb je niet nodig, tenzij het echt niet anders gaat. Gebruik dan ook geen WD-40 of iets anders wat je in huis hebt liggen. Maar gewoon kabel glijmiddel die ervoor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:21
Netter dan dit kan het niet top gedaan man :)
Bovenstaand geld zowel voor de meterkast als de woonkamer.

[ Voor 14% gewijzigd door andy88 op 02-04-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Frid0 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:59:

Ik heb hier ook een netwerkkabel getrokken naar de woonkamer.
Het probleem wat ik had wat dat er geen touw etc doorheen zat.

Een trekveer kregen wij er ook niet doorheen, wellicht dat er tijdens de bouw met het dichtsmeren van de muur wat mis is gegaan.

Afijn, ik heb in de meterkast een stuk stof van een oud t-shirt gepakt, hier een gaatje ingemaakt zodat ik een trechtertje klem kon zetten op mijn pvc buis.
Hier de stofzuiger goed opgezet en gezorgd dat er geen 'valse' lucht aangetrokken wordt.

Aan de andere kant duidelijk een afzuiging gevoeld hier een nylondraad ingestopt, waarvan ik het begin even had laten smelten met een aansteker regen het rafelen de eerste keer lukte het niet gelijk, maar de 2de keer vloog mijn draad de stofzuiger in ;).

Hierna de stalen trekveer eraan geknoopt en met 2 man geleidelijk doorgevoerd.
Toen de trekveer aan de andere kant naar buiten kwam had ik toch iets van zand in het oog van mijn trekveer zitten.

Daarna de trekveer even heen en weer gehaald om het wat "schoon" te maken.

Hierna de netwerkkabel doorgevoerd.
Dus als het niet in een keer lukt met de trekveer is er toch nog een oplossing ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Geen ductape gebruiken om de kabel aan de trekveer te bevestigen.
Je loopt dan juist de kans dat de rand van die ductape achter een buis overgang blijft haken en opstroopt.
Strip een behoorlijk eind van de mantel weg zodat je ruim voldoende aders hebt om te bevestigen
Plaatje van chickpoint zegt genoeg hoe het moet.

Eerst gewoon proberen de trekveer erdoor te krijgen, maar vaak blijft die op de laatste bocht vlak voor de doos waar hij uit moet komen steken. Een paar keer heen en weer trekken met twee personen lost dat vaak op.
Lukt dat niet dan probeer je de stofzuigertruc. Ik weet uit ervaring dat die goed werkt.
Stofzuiger kun je het beste met ductape op de buis bevestigen om valse trek te voorkomen.
Kom je uit op een doos, dan tape je een pvc bochtje aan je stofzuiger en maak aan de andere kant een zaagsnede zodat je hem in de buis (in de doos) kunt klemmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 02-04-2015 16:02 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Hopelijk zaterdag mijn ophangstukje voor de Switch binnen. Heb ik door iemand laten maken.
Is een soort driehoek waar de switch schuin op komt te hangen.

Zal dan even alle kabels bij elkaar binden en dan een foto maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik had een klein vraagje.
Ik ben op dit moment bezig met het trekken van utp kabels door het gehele huis.
Omdat het een ouder huis is moet ik gebruik maken van kabelgoten die al een andere functie dienen.

Zo heb ik richting de woonkamer een kabelgoot voor de coax en wil ik daarnaast een kabel trekken maar ik denk dat een metalen trekveer hier te dik voor is dus vroeg ik me af of ik beter een nylon trekveer kan gebruiken? of is er een andere (betere) mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Als het een standaard 16mm pvc buis is waar ik wel vanuit ga, dan zal het gewoon moeten lukken met een metalen trekveer
Doe het dan wel met 2 man uiteraard en tape je coax en trekveer goed aan elkaar (niet te dik tapen)

Je moet wel je coax er eerst uithalen want een kabel trekken terwijl je coax er nog inzit wordt lastig.

Als je trekveer erdoorheen is kan je aan je coax je utp goed vastmaken en weer doortrekken.

Wellicht dat er nog andere tips voor je hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door MdO82 op 08-04-2015 09:58 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:59
andy88 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:08:
[...]

Netter dan dit kan het niet top gedaan man :)
Bovenstaand geld zowel voor de meterkast als de woonkamer.
Dat is niet zijn woonkamer, maar een promo foto van B&O....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Van de week audio keystones van ebay binnen gekregen.....wat was dat een waste of my money. Kwaliteit is echt om te huilen, de keystones voelen heel goedkoop aan en afwerking is ook erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Sikkek schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:14:
[...]

Hahaha ja ik dachr net al; die komt vast van een design website :')

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:55:
Als het een standaard 16mm pvc buis is waar ik wel vanuit ga, dan zal het gewoon moeten lukken met een metalen trekveer
Doe het dan wel met 2 man uiteraard en tape je coax en trekveer goed aan elkaar (niet te dik tapen)

Je moet wel je coax er eerst uithalen want een kabel trekken terwijl je coax er nog inzit wordt lastig.

Als je trekveer erdoorheen is kan je aan je coax je utp goed vastmaken en weer doortrekken.

Wellicht dat er nog andere tips voor je hebben.
Thanks ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
MdO82 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:46:
[...]

Ik heb hier ook een netwerkkabel getrokken naar de woonkamer.
Het probleem wat ik had wat dat er geen touw etc doorheen zat.

Een trekveer kregen wij er ook niet doorheen, wellicht dat er tijdens de bouw met het dichtsmeren van de muur wat mis is gegaan.

Afijn, ik heb in de meterkast een stuk stof van een oud t-shirt gepakt, hier een gaatje ingemaakt zodat ik een trechtertje klem kon zetten op mijn pvc buis.
Hier de stofzuiger goed opgezet en gezorgd dat er geen 'valse' lucht aangetrokken wordt.

Aan de andere kant duidelijk een afzuiging gevoeld hier een nylondraad ingestopt, waarvan ik het begin even had laten smelten met een aansteker regen het rafelen de eerste keer lukte het niet gelijk, maar de 2de keer vloog mijn draad de stofzuiger in ;).

Hierna de stalen trekveer eraan geknoopt en met 2 man geleidelijk doorgevoerd.
Toen de trekveer aan de andere kant naar buiten kwam had ik toch iets van zand in het oog van mijn trekveer zitten.

Daarna de trekveer even heen en weer gehaald om het wat "schoon" te maken.

Hierna de netwerkkabel doorgevoerd.
Dus als het niet in een keer lukt met de trekveer is er toch nog een oplossing ;)
Ben(V) schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:00:
Geen ductape gebruiken om de kabel aan de trekveer te bevestigen.
Je loopt dan juist de kans dat de rand van die ductape achter een buis overgang blijft haken en opstroopt.
Strip een behoorlijk eind van de mantel weg zodat je ruim voldoende aders hebt om te bevestigen
Plaatje van chickpoint zegt genoeg hoe het moet.

Eerst gewoon proberen de trekveer erdoor te krijgen, maar vaak blijft die op de laatste bocht vlak voor de doos waar hij uit moet komen steken. Een paar keer heen en weer trekken met twee personen lost dat vaak op.
Lukt dat niet dan probeer je de stofzuigertruc. Ik weet uit ervaring dat die goed werkt.
Stofzuiger kun je het beste met ductape op de buis bevestigen om valse trek te voorkomen.
Kom je uit op een doos, dan tape je een pvc bochtje aan je stofzuiger en maak aan de andere kant een zaagsnede zodat je hem in de buis (in de doos) kunt klemmen.
chickpoint schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:05:
Je kunt een stalen trekveer inderdaad gewoon door de buis heen duwen, er zit genoeg spanning op de veer om hem netjes recht te houden, mocht het een beetje moeilijk gaan kun je de veer zelfs nog iets opdraaien zodat hij nog stijver word. Een draadje door de buis is inderdaad echt niet nodig!

Aan beide einden van de trekveer zit een oog, hier haal je een of 2 aders van de kabel doorheen om hem aan de trekveer te bevestigen. Zie hieronder een voorbeeld met vd-draad. Als je zeker wil zijn dat ze blijven zitten, dan kun je het nog altijd afplakken met isolatie tape (deze is flexibel en kun je vast trekken). Het plastic kruisje en de overige draadjes kun je trouwens gewoon afknippen als hij aan de trekveer zit, die heb je dan niet nodig. Als het niet lukt om alle draden door het oog te krijgen kun je nog altijd de 2 kabel aan de eerste kabel vast tapen met de isolatie tape.

[afbeelding]

En iets om de kabel in de buis te laten glijden heb je niet nodig, tenzij het echt niet anders gaat. Gebruik dan ook geen WD-40 of iets anders wat je in huis hebt liggen. Maar gewoon kabel glijmiddel die ervoor bedoeld is.
Nou ben afgelopen weekend bezig geweest hoor om 2 UTP kabels er door heen te krijgen. In eerste instantie een metalen trekveer gekocht van 20m. Die door de lege leiding gedaan, dat ging eerst nog wat lastig maar gegeven moment schoot die er door heen en kwam die er in de meterkast uit. Helemaal happy :)

Daar toen 2 UTP kabels aan vast getapt. Beide kabels gestript en de draadjes door het oogje van de trekveer gedaan. Was best dik vond ik maar moest wel passen. Niet dus, we hebben het geprobeerd vanuit de meterkast en andersom. Beide keren brak de kabel af.

Wat blijkt nu, het huis is uit 1987 en toen zaten de stopcontacten, coax enzo allemaal wat hoger. Vorige bewoner heeft die naar beneden verplaats maar daardoor ook nieuw leidingen moeten leggen. Nu wat kijken, proberen en voelen bleek zodra de leiding de doos uit gaat hij gelijk naar boven gaat, dat is geen rustige bocht van 45graden maar amper 2 cm uit de doos en hij gaat gelijk naar boven. Lijkt wel zowat dat die een bocht maakt van 180graden, beetje overdreven natuurlijk maar zo voelt het.

Het is ook dat die daar ook elke keer bleef hangen toen ik er 2 kabels doorheen wilde trekken. Vanuit de meterkast trekken ging best aardig, paar kleine opstoppingen maar daar kwamen we gegeven moment doorheen maar toen het allerlaatste stukje, denk nog zo 10 a 5cm voor de doos, zat die muurvast. Van alles geprobeerd, ook echt vol kracht maar toen knapte die.

Andersom geprobeerd, vanuit de woonkamer maar toen gingen de 2 kabels nog geen eens de doos uit en kon je trekken wat je wil in de meterkast maar ging niet de doos uit.

Na veel gevloek en tig keer de trekveer opnieuw er doorheen trekken besloten om er maar 1 CAT6 kabel doorheen te trekken, dat ging goed en die zit er nu in. Moet alleen nog gaan kijken hoe ik er aan de 1 kant, meterkast, een CAT6 stekkertje op doe en in de woonkamer hoe ik de kabel aansluit aan de CAT6 wandcontactdoos. Dat nog nooit gedaan.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Grote kans dat er flex-PVC is gebruikt voor dat laatste stukje. Op het gebruik daarvan mag van mij de doodstraf staan :+ Wat een hel om daar later nog fatsoenlijk een kabel doorheen te trekken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:10:
Grote kans dat er flex-PVC is gebruikt voor dat laatste stukje. Op het gebruik daarvan mag van mij de doodstraf staan :+ Wat een hel om daar later nog fatsoenlijk een kabel doorheen te trekken :'(
Zou dat niet in het algemeen gedaan worden om bochten te maken?
Bij een wcd is dat eigenlijk niet nodig om dat te doen, hier kan je gewoon met een 90graden bocht werken (al heb ik dat hier ook al anders gezien :X).

Dit zou alleen imo logisch zijn in de meterkast omdat daar alles samenkomt, maar dan nog wie het ooit verzonnen heeft :X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
MdO82 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:24:
[...]

Zou dat niet in het algemeen gedaan worden om bochten te maken?
Bij een wcd is dat eigenlijk niet nodig om dat te doen, hier kan je gewoon met een 90graden bocht werken (al heb ik dat hier ook al anders gezien :X).

Dit zou alleen imo logisch zijn in de meterkast omdat daar alles samenkomt, maar dan nog wie het ooit verzonnen heeft :X
Daar heb je een buigveer voor. PVC-buis even warm maken (buis door je vuist heen wrijven), buigveer erin en dan leg je er zelfs een knoop in als je dat wil, bij wijze van spreken.

Oh, warm maken is niet eens nodig: YouTube: Buigen van pvc-buis met een buigveer

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-04-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Frid0 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:08:
een CAT6 stekkertje op doe en in de woonkamer hoe ik de kabel aansluit aan de CAT6 wandcontactdoos. Dat nog nooit gedaan.

Iemand tips?
tia368b ! de volgorde is belangrijk. op de wcd kun je meestal de het aansuiutschema voor zowel a als b terugvinden

https://www.google.nl/sea...Q_AUoAQ&biw=1920&bih=1075

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ik neem aan dat je geen soepele kabel maar gewoon stugge gebruikt hebt?
Soepele kabel is voor patchkabels en die kun je beter kant en klaar kopen.

Ik zou in de meterkast ook gewoon een doos gebruiker maar dan een opbouw versie.
Stugge kabel is niet gemaakt om er connectors aan te knijpen, al zijn er wel speciale connectors voor te krijgen.
Een contactdoos aansluiten is ook veel makkelijker dan connectors aanknijpen. Voor dat laatste heb je een speciale tang en behoorlijk wat handigheid nodig.
Voor een doos kun je volstaan met een eenvoudige punch down tool.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ThinkPadd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:25:
[...]

Daar heb je een buigveer voor. PVC-buis even warm maken (buis door je vuist heen wrijven), buigveer erin en dan leg je er zelfs een knoop in als je dat wil, bij wijze van spreken.

Oh, warm maken is niet eens nodig: YouTube: Buigen van pvc-buis met een buigveer
Zo'n buigveer is inderdaad een nette manier, maar waarom gebruikt men dan toch flexibele pvc :X

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
MdO82 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:11:
[...]

Zo'n buigveer is inderdaad een nette manier, maar waarom gebruikt men dan toch flexibele pvc :X
Wij gebruikten flex alleen maar voor bochten die echt niet te buigen waren, maar dat was meestal alleen maar als je er nog bij kon. In de bouw van woningen nog nooit flex hoeven te gebruiken. En flex is fijn als je een glasvezel aan de kabelgoot moet bevestigen en hele ruime bochten moet maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
ThinkPadd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:10:
Inderdaad, doodstraf, grrrr!! behoorlijk gevloekt van het weekend op de vorige eigenaar. Weet wat het ook nog is, hij is Aannemer.
Fish schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:47:
[...]

tia368b ! de volgorde is belangrijk. op de wcd kun je meestal de het aansuiutschema voor zowel a als b terugvinden

https://www.google.nl/sea...Q_AUoAQ&biw=1920&bih=1075
Wow! Dat is allemaal abacadabra voor mij. Even kijken hoe dat precies zit. Moet ik daarvoor zeker ook een speciale striptang voor hebben om de kabels en draden mooi te strippen?
Ben(V) schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:02:
Ik neem aan dat je geen soepele kabel maar gewoon stugge gebruikt hebt?
Soepele kabel is voor patchkabels en die kun je beter kant en klaar kopen.

Ik zou in de meterkast ook gewoon een doos gebruiker maar dan een opbouw versie.
Stugge kabel is niet gemaakt om er connectors aan te knijpen, al zijn er wel speciale connectors voor te krijgen.
Een contactdoos aansluiten is ook veel makkelijker dan connectors aanknijpen. Voor dat laatste heb je een speciale tang en behoorlijk wat handigheid nodig.
Voor een doos kun je volstaan met een eenvoudige punch down tool.
Ik heb zo rol van 50m online gekocht van CAT6. En voelde behoorlijk stug aan ja. Mmmm ok, heb nog wel een extra CAT6 wandcontactdoos maar dat is net als de andere een inbouw contactdoos. Om dat nou in een meterkast op de muur zo te schroeven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 10:07
Nee, netwerkkabel strip je niet. Nooit. Je haalt er een stukje mantal af, dat wel, maar de aders worden door een punch-down-tool of DOGger in je keystone / patchpaneel / wall outlet gedrukt (bij kabel met solide kern), en door je 8P8C-tang (bij voorkeur eentje waarbij de lipjes van je stekkertje in het verlengde van de tang ligt ipv haaks) in je stekker (bij 'stranded' kabel).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Sikkek schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:14:
[...]

Zo hangt hij ook bij de klant. Echter kan ik de foto daarvan zonder overleg niet op internet zetten. Hij lijkt scheef te hangen. Dit komt doordat hij aan een motorische muurbeugel zit. Hij kan dan de woonkamer indraaien en haaks op de muur komen te staan.

Hij hangt dus 'blind' zonder kabels in het zicht

[ Voor 19% gewijzigd door Totaalgeflipt op 08-04-2015 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Frid0 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:12:
[...]
Wow! Dat is allemaal abacadabra voor mij. Even kijken hoe dat precies zit. Moet ik daarvoor zeker ook een speciale striptang voor hebben om de kabels en draden mooi te strippen?
Op youtube staan genoeg video's die het haarfijn voor je uitleggen. Netwerkproducten heeft ook wel redelijk goede uitleg (ook ondersteund door youtube video's). Lees deze pagina's maar eens door:
https://netwerkproducten.com/thuisnetwerk-aanleggen.html
https://netwerkproducten.com/zelf-netwerkkabels-maken.html
Frid0 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:12:
[...]

Ik heb zo rol van 50m online gekocht van CAT6. En voelde behoorlijk stug aan ja. Mmmm ok, heb nog wel een extra CAT6 wandcontactdoos maar dat is net als de andere een inbouw contactdoos. Om dat nou in een meterkast op de muur zo te schroeven.....
Verschil stug en soepel:
https://netwerkproducten....kern-en-soepele-kern.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik had bij kabeltje.com een UTP CAT6 netwerkkabel soepel besteld.
Heb echter een stugge kabel gehad.
Dacht eerst het zal wel (had een stugge kabel nog niet in de praktijk gezien ;))

Dus ik had zoiets hoe krijg ik dat nu voor elkaar.
Ik heb de plastiek scheiding aan de binnenkant van de stugge kabel verwijderd (afgeknipt) en kreeg er toen zonder problemen mijn sokjes op ;)
Het hoort wellicht niet zo, maar het kan ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

De plastic scheiding zit in zowel stugge als soepele kabel. Het verschil zit hem in de aders. Bij stugge kabel is het één koperdraad per ader, bij soepele meerdere dunne koperdraden per ader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MeltedForest schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:22:
De plastic scheiding zit in zowel stugge als soepele kabel. Het verschil zit hem in de aders. Bij stugge kabel is het één koperdraad per ader, bij soepele meerdere dunne koperdraden per ader.
Weer iets geleerd ;) thanks :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Laatst online: 15-09 19:08
Tot nu toe alleen maar gelul. Kom maar op met die nieuwe plaatjes 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door michaell958 op 09-04-2015 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
MdO82 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:18:
[...]

Ik had bij kabeltje.com een UTP CAT6 netwerkkabel soepel besteld.
Heb echter een stugge kabel gehad.
Dacht eerst het zal wel (had een stugge kabel nog niet in de praktijk gezien ;))

Dus ik had zoiets hoe krijg ik dat nu voor elkaar.
Ik heb de plastiek scheiding aan de binnenkant van de stugge kabel verwijderd (afgeknipt) en kreeg er toen zonder problemen mijn sokjes op ;)
Het hoort wellicht niet zo, maar het kan ;)
Als je een stugge kabel hebt en je gebruikt connectors voor soepele kabel (= de standaard connector) dan kan het misschien wel werken, maar is gegarandeerd niet betrouwbaar.
Je loopt het risico dat er ineens iets niet meer werkt en dan is de kabel het laatste waar je aan denkt, want die deed het toch gewoon!

Kijk maar eens op onderstaande link wat het verschil is(gele plaatje).
http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/

en ook hier:
http://www.cableorganizer...-stranded-rj45-plugs.html

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 09-04-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
michaell958 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:24:
Tot nu toe alleen maar gelul. Kom maar op met die nieuwe plaatjes 8)7
Ik geloof vast en zeker dat deze kort en krachtige uitlating uit de grond van je hart komt en gemeend is. Echt waar, zelden zo'n kort en bondig commentaar gezien.
Alleen er mankeert één kleinigheid aan, wij kunnen alleen maar gissen waar het over gaat. Ik zou het met de beste wil ter wereld zelfs bij benadering niet weten welke nieuwe plaatjes je wilt zien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Techneut schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:14:
[...]
Ik geloof vast en zeker dat deze kort en krachtige uitlating uit de grond van je hart komt en gemeend is. Echt waar, zelden zo'n kort en bondig commentaar gezien.
Alleen er mankeert één kleinigheid aan, wij kunnen alleen maar gissen waar het over gaat. Ik zou het met de beste wil ter wereld zelfs bij benadering niet weten welke nieuwe plaatjes je wilt zien. 8)7
Hij bedoeld dit :

Let op:

Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in de NT Kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ben(V) schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:54:
[...]

Als je een stugge kabel hebt en je gebruikt connectors voor soepele kabel (= de standaard connector) dan kan het misschien wel werken, maar is gegarandeerd niet betrouwbaar.
Je loopt het risico dat er ineens iets niet meer werkt en dan is de kabel het laatste waar je aan denkt, want die deed het toch gewoon!

Kijk maar eens op onderstaande link wat het verschil is(gele plaatje).
http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/

en ook hier:
http://www.cableorganizer...-stranded-rj45-plugs.html
Ik dacht een stugge kabel ontvangen te hebben omdat ik las dat een stugge kabel een plastieke scheiding in erin had zitten, maar dit is bij een soepele kabel ook zo.
Dit is wellicht iets wat bij een cat6 kabel normaal is, maar deze had ik in de praktijk nog niet gezien. Dus ging even te snel met mijn conclusie dat ik de verkeerde kabel had.

Maar goed we beginnen nu teveel een "kroeg" te worden waar het topic niet voor bedoelt is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 09-04-2015 11:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Laatst online: 15-09 19:08
MdO82 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:28:
[...]

Ik dacht een stugge kabel ontvangen te hebben omdat ik las dat een stugge kabel een plastieke scheiding in erin had zitten, maar dit is bij een soepele kabel ook zo.
Dit is wellicht iets wat bij een cat6 kabel normaal is, maar deze had ik in de praktijk nog niet gezien. Dus ging even te snel met mijn conclusie dat ik de verkeerde kabel had.

Maar goed we beginnen nu teveel een "kroeg" te worden waar het topic niet voor bedoelt is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door michaell958 op 07-05-2015 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Weet iemand toevallig hoe ik de UTP kabels op deze wand contactdoos moet aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.strengholt-online.nl/wp-content/uploads/2015/01/wand.jpg

Deze haalde ik van de muur en was nog niet in gebruik. Ik zit een beetje met de kleuren en A,B..

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:40

The Executer

Lekker belangrijk!

Gewoon B aanhouden (B staat in dit geval voor TIA/EIA-568B). Om de aders erin te drukken heb je een punch-down tool nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door The Executer op 11-04-2015 08:05 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:42

robertwebbe

Robert Webbe

Hier kun je zo'n punch-tool (ook wel dog-tang of dogger genoemd) goedkoop vinden:
http://www.netwerkkabelshop.nl/lsa-punch-tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een "vol" blokje kleur is de kabel die helemaal gekleurd is. Een "streepje" van kleur staat voor gestreepte adertje.

Dus een vol blokje blauw = blauwe ader. Een streepje blauw is dus de blauw / witte draad.
Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]