Ok, ik werk dus thuis plus het netwerk wordt hier intensief gebruikt door vrouw en drie kinderen. Dat betekent dus de nodige pc's, laptops, tablets en telefoons. Uitgangspunt was zo veel mogelijk zien te profiteren van een maximaal haalbare snelheid op elke device. Voor mijn werk gebruiken we ook VOIP en een goede verbinding hiervoor is belangrijk voor de kwaliteit van de lijn.
Aangezien we binnen een zeer korte tijd verhuisd zijn, was extra sleuven maken niet mogelijk om extra leidingen te leggen, aangezien het huis eerst ingericht is. Dat was meteen ook de grootste uitdaging, ik wilde zo min mogelijk draadloos aansluiten.
Ik heb gebruik gemaakt van bestaande leidingen voor aanleggen netwerkkabel. Aangevuld met powerline voor de 2 kamers waar geen netwerkkabel heen kon en Wifi voor de laatste draadloze devices.
Plan opgesteld, spullen besteld en toen begonnen met bouwen. Omdat ik toch bezig was meteen het Coax netwerk ook aangepakt. Alles verwijderd en vervangen voor Koka 9 TS kabel, wat 4G proof kabel is. Van inkomend signaal tot aan TV, alles in leidingen en los is Koka 9 TS.
Voor Netwerkkabel heb ik alles in Cat6 aangelegd. Door de buizen netwerkkabel, 100% koper,
AWG 23, Cat6 stug / solid. Op een rol van 305 meter, wat achteraf een beetje veel was. Door de buizen trekken ging de ene keer goed, andere keer moeizaam.
Maar plaatjes laten meer zien als praatjes, dus hier zijn de plaatjes.
Voor:

Dat kan weg:

Aansluitpunten bij elkaar geplaatst en naar beneden verplaatst. Ziggo, glasvezel en coax, netjes bij elkaar. Dit om ruimte te maken voor de patchkast. Extra stroompunten gemaakt. Netwerkkabels door woning getrokken en voorbereid om patchkast in te voeren.

Patchkast opgehangen. Boven en onder is een ventilator ingebouwd. Vervolgens alles aansluiten.

Eindresultaat:

Wat zie je allemaal?
- Alfaco 15U 10 inch wandkast
Boven de patchkast:
- Extra stroomaansluitingen
- Powerline connector, onderdeel van een Netgear XAVB5004 powerline set.
In de patchkast:
- ventilator met fan guard aluminium met filter
- blindpanel 10 inch 1U
- 10 inch CAT6 Digitus patchpaneel 12 poorten
- 10 inch borstel rangeerpaneel
- HP switch Procurve 1410-16G (bijgeleverde bracket voor 19 inch rack zijn ingekort voor gebruik in 10 inch rack)
- 10 inch zwarte 4 voudige stekkerdoos
- Scythe Kaze Master Flat II fancontroler, gemonteerd in een aangepast blindpanel 10 inch 1U.
- blindpanel 10 inch 1U
- Ziggo Ubee modem/router op 10 inch L beugels.
- NAS, Synology DS214play en Siemens Gigaset DECT op een 10 inch vaste tray
- blindpanel 10 inch 1U
- blindpanel 10 inch 1U
- ventilator met fan guard aluminium met filter
De woonkamer heeft 3 LAN aansluitingen, 1 slaapkamer heeft 2 aansluitingen en mijn werkkamer 1. Op 2 slaapkamers is een netwerkverbinding middels Powerline. En de Wifi doet de rest voor alle kamers.
Rechts in de meterkast:
- Netgear Nighthawk AC1900 R7000, deze verzorgt als acces point de Wifi.
Onder de patchkast:
- alle inkomende signalen, Ziggo, glasvezel (welke ik nog niet gebruik) en coax. Coax verdeelt zich via een Hirschman versterker.
- APC Back-UPS ES 700.
Alle kabels, stekkers en wandcontactdozen zijn netjes gelabeld, zodat ik snel zie welke stekker of kabel of poort waar bij hoort.
Wat je niet ziet:
- Alle wandcontactdozen. Allemaal spul van Digitus voor wat netwerk betreft, Hirschmann voor wat coax betreft. (in woonkamer, 1 slaapkamer en werkkamer)
- Netgear XAVB5004 Powerline set (in 2 slaapkamers)
- Zyxell GS-108B 8-Port Desktop Gigabit Ethernet Switch (op werkkamer)
Alles draait nu inmiddels een aantal weken naar volle tevredenheid. Mogelijk dat ik de Netgear Nighthawk AC1900 R7000 nog moet ophangen buiten de meterkast voor beter ontvangst, maar tot nu toe werkt het prima.
Inspiratie kwam vanuit dit topic en een aantal bezoeken aan datacenters. Hopelijk is mijn project weer een inspiratie voor anderen.
Eindelijk weer een posts zoals het hoort. Strak gedaan! Alleen toch wat vraagjesCesco schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:51:
knip best veel tekst en geile fotos
Je gebruikt VOIP wat of waar is ergens je VOIP systeem?
Fan controller hoe stuur je die aan zonder pc voeding hier is getweakt
Je 1410 switch. Hoe heb je die beugels kleiner gemaakt? Het lijkt wel orgineel! Wat ik kan bedenk is stuk afzagen lassen en klaar maar dan zie het toch...
Wat ik mij af vraag mij 10 inch rack en apparatuur hoe is het jou gelukt om die voedingen netjes weg te krijgen ik bind het bijelkaar maar word nog een zooitje...
Je kabels zijn mooi gelabeld met soort klik dingen om kabels? Waar haal je die? Verleden labels gemaakt met dymo letratag alleen dat laat op ten duur los. Labels met rhino model blijft wel zitten jij ook gebruikt?
Mocht je het nog weten waar heb je 10 inch rek, stekkerdoos, 100% zuiver koperkabel, blindplaat, borstel plaat gehaald?
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik gebruik een Snom VOIP telefoon op mijn werkkamer.
De fancontroler draait op een voeding c.q. omvormer die ik via Ebay heb gekocht en hier zit een molex aansluiting aan. Daarmee was aansluiten een eitje. Ik had ook zelf een oude adapter kunnen gebruiken, maar ik had niets over en ik kwam deze tegen.
Flow is beneden in en boven uit op dit moment, zoals je ook wel eens in datacenters ziet. Op dit moment lijkt dat te voldoen, maar het is eventueel zo aangepast. De blindpanelen boven en onder in de kast zitten daar met een reden. Ik kan zo makkelijk bij de ventilatoren indien nodig zonder iets weg te moeten halen. Temperatuur is momenteel rond de 21 graden. Maar de ware test moet ik nog zien als het echt warm wordt in de zomer. De fans hoeven nu nog niet op volle kracht te draaien.
De bekabeling in de patchkast is uit zicht op de foto's. Maar is zoveel mogelijk gebundeld. Alles inkomend links in de kast. Alles intern en uitgaand rechts. Adapters liggen of op de bodemplaat om de fan heen of zitten in de APC. Ik heb het benaderd als een pc waarin je ook zo min mogelijk de flow wilt benadelen.
De beugels van de switch zijn met een dremel op maat gemaakt.Nieuwe gaten geboord. Daarna weer zwart gespoten.
Bijna alle materialen komen bij netwerkproducten.com vandaan, welke hiet al vaak zijn aangeraden. Ook de gele kabelmarkeringen. Hiermee kun je nummeren. In een document heb ik staan welk nummer wat is.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dank voor de uitleg. Heb ze gevonden http://www.patchkast.com/...ng-10-van-elk-cijfer.htmlCesco schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 08:02:
Bedankt Robby. De antwoorden op je vragen.
Ik gebruik een Snom VOIP telefoon op mijn werkkamer.
De fancontroler draait op een voeding c.q. omvormer die ik via Ebay heb gekocht en hier zit een molex aansluiting aan. Daarmee was aansluiten een eitje. Ik had ook zelf een oude adapter kunnen gebruiken, maar ik had niets over en ik kwam deze tegen.
Flow is beneden in en boven uit op dit moment, zoals je ook wel eens in datacenters ziet. Op dit moment lijkt dat te voldoen, maar het is eventueel zo aangepast. De blindpanelen boven en onder in de kast zitten daar met een reden. Ik kan zo makkelijk bij de ventilatoren indien nodig zonder iets weg te moeten halen. Temperatuur is momenteel rond de 21 graden. Maar de ware test moet ik nog zien als het echt warm wordt in de zomer. De fans hoeven nu nog niet op volle kracht te draaien.
De bekabeling in de patchkast is uit zicht op de foto's. Maar is zoveel mogelijk gebundeld. Alles inkomend links in de kast. Alles intern en uitgaand rechts. Adapters liggen of op de bodemplaat om de fan heen of zitten in de APC. Ik heb het benaderd als een pc waarin je ook zo min mogelijk de flow wilt benadelen.
De beugels van de switch zijn met een dremel op maat gemaakt.Nieuwe gaten geboord. Daarna weer zwart gespoten.
Bijna alle materialen komen bij netwerkproducten.com vandaan, welke hiet al vaak zijn aangeraden. Ook de gele kabelmarkeringen. Hiermee kun je nummeren. In een document heb ik staan welk nummer wat is.
@switch tweak best logisch buitenkant af halen een nieuwe gaten maken dacht je gebruikt de huidige gaten en last aan elkaar vast (wat best wel een gedoe is
Hierbij meteen mijn nette lan

Als je op plaatje klikt zie je hem wel goed

HW:
Zyxel 110 Firewall
HP 1810-24
Synology DS 1815P
Verder nog 2x RT-AC66U om heel het huis voldoende wifi te hebben. Haal met de telefoon gewoon 200/20 @ wifi
[ Voor 20% gewijzigd door RobbyTown op 25-04-2015 12:30 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Robby, ziet er bij jou ook keurig uit.
Netjes gedaan, powercables zoals eerder vermeld ook mooi onzichtbaar weggewerkt. (bij mij hangen ze eveneens onderaan "lelijk" aan elkaar geknoopt).Cesco schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:51:
... Nette home setup ...
Ik vraag me af hoeveel hoeveel je nu in totaal uitgegeven hebt?
@Robby: mooi verlicht!
Mijn iets bescheidenere setup, zonder patchpaneel of rack(je). Ik zie in mijn geval de meerwaarde van een rackje niet echt.

Alle kabels gaan via de zwarte kabelkaus naar beneden...
Wat zie je:
- Bbox 2 in bridged mode
- TP-link print server (tp-link ps310u) voor de canon mp520 aan het netwerk te hangen.
- cisco PoE injector voor AP (was in het verleden te gierig, een switch met PoE te kopen
- Juniper 5GT
- HP 1910-8G
(Blauwe kabels = trunk; geel = TV; rood untrust; grijs = end devices; zwart server/NAS
Wat je niet ziet:
- Netgear gs108t onderaan m'n bureau bevestigd.
Onderaan kwam vroeger 1 utp kabel gewoon recht uit de muur, deze werd iets netter afgewerkt met een digitus UTP doosje. Maar ondertussen zijn er enkele kabels bijgekomen, de twee nieuwste zitten in het NIKO utp doosje. (kosten ongeveer het dubbel maar kwaliteit en gebruiksgemak zijn merkelijk beter). Heb z'n 4 digitus doosjes en 1 niko doosje in gebruik, nu zal er normaal wel niks meer bijkomen

Verder staat mijn router nu in de meterkast... Ik denk eraan hem in een opberghok in de woonkamer (onder de trap) te zetten... Of in het tv meubel... Wat is hierin verstandig?

2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 50% gewijzigd door michaell958 op 26-04-2015 22:59 ]
Hoe heb je de Netgear Switch aan je bureau gekoppeld?de echte flush schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 20:58:
[...]
Netjes gedaan, powercables zoals eerder vermeld ook mooi onzichtbaar weggewerkt. (bij mij hangen ze eveneens onderaan "lelijk" aan elkaar geknoopt).
Ik vraag me af hoeveel hoeveel je nu in totaal uitgegeven hebt?
@Robby: mooi verlicht!
Mijn iets bescheidenere setup, zonder patchpaneel of rack(je). Ik zie in mijn geval de meerwaarde van een rackje niet echt.
[afbeelding]
Alle kabels gaan via de zwarte kabelkaus naar beneden...
Wat zie je:
- Bbox 2 in bridged mode
- TP-link print server (tp-link ps310u) voor de canon mp520 aan het netwerk te hangen.
- cisco PoE injector voor AP (was in het verleden te gierig, een switch met PoE te kopen)
- Juniper 5GT
- HP 1910-8G
(Blauwe kabels = trunk; geel = TV; rood untrust; grijs = end devices; zwart server/NAS)
Wat je niet ziet:
- Netgear gs108t onderaan m'n bureau bevestigd.
Onderaan kwam vroeger 1 utp kabel gewoon recht uit de muur, deze werd iets netter afgewerkt met een digitus UTP doosje. Maar ondertussen zijn er enkele kabels bijgekomen, de twee nieuwste zitten in het NIKO utp doosje. (kosten ongeveer het dubbel maar kwaliteit en gebruiksgemak zijn merkelijk beter). Heb z'n 4 digitus doosjes en 1 niko doosje in gebruik, nu zal er normaal wel niks meer bijkomen![]()
[afbeelding]

(foto is van een netgear gs105e maar is bij de 108 hetzelfde, was te lui deze van onder het bureau te halen
Gewoon dus 2 schroeven met "brede"kop in de bureau, (steken ongeveer nog een 3-4mm uit) switch erin en naar voor schuiven, hierna eventueel een klein L'tje of iets dergelijks plaatsen. (als je het wilt vergrendelen maar is niet altijd nodig.)
resultaat:

Achteraan hangt nog een schroefoog met een tie wrap in om de kabel mooi boven tegen de bureau te houden.
De bbox hangt op dezelfde manier, maar dan verticaal tegen de muur. Zo vind ik het een pak netter en gemakkelijk. (die bbox is z'n lelijk ding...)
[ Voor 6% gewijzigd door de echte flush op 27-04-2015 18:11 ]
Wel opletten hoe je 't apparaat monteert, HP gaf in documentatie bv. duidelijk aan dat de ventilatiesleuven naar boven en onder moeten wijzen en je de switch dus verticaal moet monteren, jij hebt 'm horizontaal hangen, en jouw ventilatiegaten lijken ook (oa.) langs de zijkanten te zitten. Heb even documentatie van Netgear gecheckt maar lijkt niks te zeggen over montagerichting...
[ Voor 59% gewijzigd door Borromini op 27-04-2015 23:09 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Maar toch een poging gedaan om alles netjes aan te sluiten (ondanks dat er best wat in hangt).

Het patchpanel bovenin is tegenwoordig ook niet meer bijzonder, maar ik ben er wel super blij mee.
Naar elke kamer gaan minimaal 2 UTP kabels. Super handig om internet / iptv of telefonie door te zetten.
Zeker als je nog wel eens wat wijzigt in huis.
UTP blauw = internet
UTP groen = lan
UTP zwart = iptv
UTP rood = vlan trunk
Verder heb ik alle losse voedingsadapters ...

... vervangen door 1 ATX PSU (links onderin).
Het idee was dat zo'n ATX voeding efficienter was dan al die losse voedingen. Dat blijkt echter mee te vallen. Het verbuik is ongeveer gelijk. Toch voelt het wel clean aan. 1 PSU ipv al die losse adaptertjes.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
If it aint broke, fix it till it is!
Ziet er strak uit!Mr. Jinx schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:23:
Dit is mijn meterkast. Niet heel bijzonder als ik soms zie wat voor moois hier allemaal voorbij komt.
Maar toch een poging gedaan om alles netjes aan te sluiten (ondanks dat er best wat in hangt).
[afbeelding]
Het patchpanel bovenin is tegenwoordig ook niet meer bijzonder, maar ik ben er wel super blij mee.
Naar elke kamer gaan minimaal 2 UTP kabels. Super handig om internet / iptv of telefonie door te zetten.
Zeker als je nog wel eens wat wijzigt in huis.
UTP blauw = internet
UTP groen = lan
UTP zwart = iptv
UTP rood = vlan trunk
Verder heb ik alle losse voedingsadapters ...
[afbeelding]
... vervangen door 1 ATX PSU (links onderin).
Het idee was dat zo'n ATX voeding efficienter was dan al die losse voedingen. Dat blijkt echter mee te vallen. Het verbuik is ongeveer gelijk. Toch voelt het wel clean aan. 1 PSU ipv al die losse adaptertjes.
Het hoeft dan volgens jouw niet bijzonder te zijn.Mr. Jinx schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:23:
Dit is mijn meterkast. Niet heel bijzonder als ik soms zie wat voor moois hier allemaal voorbij komt
Ik denk dat mensen hiermee ook best wel jaloers kunnen zijn.
Het ziet er toch goed uit
Ik krijg het niet voor elkaar in elke kamer 2 UTP kabels te leggen
Vindt het op zich wel een idee die ATX voeding. Scheelt je inderdaad een hoop stekkers
Wil je hier of via een DM een close-up foto willen maken van de opstelling van de ATX?
[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 03-05-2015 16:33 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Dat is ook zoMdO82 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:31:
Ik krijg het niet voor elkaar in elke kamer 2 UTP kabels te leggen
Sure, bij deze... een Xilence SPS-XPSQ-450.R4. Eigenlijk een veel te mooie voeding hiervoor, maar ik had 'm nog over van een ander project:Wil je hier of via een DM een close-up foto willen maken van de opstelling van de ATX?

De apparaten in mijn meterkast zitten allemaal op 5V of 12V. Enige uitzondering was het Cisco kabelmodem van UPC/Ziggo. Deze had een 15V voeding, maar blijkt het ook prima op 12V te doen.
Ik heb de rode (5V) en gele (12V) aders van de ATX voeding aan losse DC kabels met bijbehorende plug gesoldeerd. Afgewerkt met een stuk krimpkous.
Deze kabels kun je bij conrad bestellen. Wat wel een uitdaging is, is dat je nogal veel verschillende soorten stekkers hebt. Niet alleen qua dikte van de buitenkant, maar ook de binnen ring.
Je zou natuurlijk ook de originele kabels van de voedingsadapters kunnen knippen ...
Alle ATX kabels die niet gebruikt zijn heb ik bij elkaar gedaan met een krimpkous (op zo'n manier dat het natuurlijk geen kortsluiting maakt).
Verder moet je nog 2 pennetjes van de ATX connecter doorverbinden om de voeding aan te zetten. Daar is genoeg over te vinden op internet. (ik heb de hele atx connector eraf gehaald).
ps: Niet alle ATX voedingen slaan aan als ze niet/laag belast worden. Deze doet het gelukkig uitstekend met lage belasting.
alleen is het rendement erg laag bij een lage belasting bij veel voedingen. Check het energiezuinige server topic eens. Ik gok dat je met een (laptop)voeding icm een dc convertertje meer rendement hebt. Je verliest nu in 1 voeding net zoveel rendement als de stapel losse adapters gok ik. Zoek eens een rendementsgrafiekje op van je huidige voeding. En als je de fan loskoppelt (die is toch niet nodig bij zulke lage belastingen) bespaar je ook weer een paar wattMr. Jinx schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:56:
[...]
Dat is ook zoLaat het dan een tip zijn voor iedereen die gaat verbouwen of een nieuw huis koopt.
[...]
Sure, bij deze... een Xilence SPS-XPSQ-450.R4. Eigenlijk een veel te mooie voeding hiervoor, maar ik had 'm nog over van een ander project:
[afbeelding]
De apparaten in mijn meterkast zitten allemaal op 5V of 12V. Enige uitzondering was het Cisco kabelmodem van UPC/Ziggo. Deze had een 15V voeding, maar blijkt het ook prima op 12V te doen.
Ik heb de rode (5V) en gele (12V) aders van de ATX voeding aan losse DC kabels met bijbehorende plug gesoldeerd. Afgewerkt met een stuk krimpkous.
Deze kabels kun je bij conrad bestellen. Wat wel een uitdaging is, is dat je nogal veel verschillende soorten stekkers hebt. Niet alleen qua dikte van de buitenkant, maar ook de binnen ring.
Je zou natuurlijk ook de originele kabels van de voedingsadapters kunnen knippen ...
Alle ATX kabels die niet gebruikt zijn heb ik bij elkaar gedaan met een krimpkous (op zo'n manier dat het natuurlijk geen kortsluiting maakt).
Verder moet je nog 2 pennetjes van de ATX connecter doorverbinden om de voeding aan te zetten. Daar is genoeg over te vinden op internet. (ik heb de hele atx connector eraf gehaald).
ps: Niet alle ATX voedingen slaan aan als ze niet/laag belast worden. Deze doet het gelukkig uitstekend met lage belasting.
Yep, en dat had hij zelf ook al geschreven:DJSmiley schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:04:
Je verliest nu in 1 voeding net zoveel rendement als de stapel losse adapters gok ik.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dank voor de reacties.
Even een foto gebruiken van een mede-tweaker
Ik zie op deze foto dat het stekkerdoos op een doos is bevestigd voor de pvc-buizen.
Kan iemand mij vertellen wat voor doos dit is?
Ik wil binnenkort 2 extra stekkerdozen plaatsen voor de NAS en modem.
Want het is volgens mij niet de bedoeling toch om een stekkerdoos koud op het hout te plaatsen
2250 WP Zuid PVoutput
Waarom niet? Je kan prima een wcd op de achterwand schroeven en met een buisje ofzo netjes voorzien van voeding.MdO82 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:52:
[...]
Even een foto gebruiken van een mede-tweaker
Ik zie op deze foto dat het stekkerdoos op een doos is bevestigd voor de pvc-buizen.
Kan iemand mij vertellen wat voor doos dit is?
Ik wil binnenkort 2 extra stekkerdozen plaatsen voor de NAS en modem.
Want het is volgens mij niet de bedoeling toch om een stekkerdoos koud op het hout te plaatsen
Maar een 'opbouw' op een lasdoos kan ook prima.
https://www.sandervunderi...oos-voor-lasdoos-abb.html
+
https://www.sandervunderi...en/abb-lasdoos-creme.html
In de lasdoos kun je gewoon alle buisjes enz kwijt (En eventueel de lasklemmen)
Ik zou zoiets gebruiken, of een losse enkele WCD. Vervolgens een stekkerdoos aan de wand hangen (net zoals de netgear hierboven). Voordeel is dat je dan een stekkerdoos kan kopen waar
a. overspanningsbeveiliging in zit
b. ruimere afstanden tussen de gaten
c. onder 45 graden of hoek zodat je ook grotere adapters kwijt kan
[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 04-05-2015 16:59 ]
Mits je er een vlamdovende montageplaat achter gebruikt, zoals MdO82 terecht opmerkt is het niet de bedoeling om een WCD 'koud' op het hout te plaatsen.DJSmiley schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:57:
[...]
Waarom niet? Je kan prima een wcd op de achterwand schroeven en met een buisje ofzo netjes voorzien van voeding.
Dat is exact wat er op die foto die hij quote gebruikt is.Maar een 'opbouw' op een lasdoos kan ook prima.
https://www.sandervunderi...oos-voor-lasdoos-abb.html
+
https://www.sandervunderi...en/abb-lasdoos-creme.html
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Een standaard opbouw WCD met een montageplaat zijn toch ook gewoon toegestaan ?
2250 WP Zuid PVoutput
1. Op het kantoortje komt een inbouwdoos met van daaruit een kabel naar de switch. Vanuit de switch moet er dan een kabel onder het laminaat naar de overige slaapkamers. Hoe zouden jullie dit monteren? ik dacht zelf aan een inbouwdoos voor de vloer met 2 "utp" ingangen en van daaruit naar de overige slaapkamers, waar ik een opbouwdoos monteer op de muur?
2. Moet ik platte kabel gebruiken? Ik wil de bekabeling tussen de groene ondervloer leggen (van die platen van 7mm hoog) naar de overige kamers.
3. Hoe werkt vloerverwarming door op mijn snelheid? Krijg ik hier last van?
Ik had een soortgelijk probleem in mijn vorige huis, ik heb daar K25 kabelgoten gebruikt. Onder het laminaat kan echter ook. Hou er wel rekening mee bij het leggen dat je ook ter hoogte van de verticale doorvoer van de kabels voldoende afstand houdt voor het 'werken' van de vloer.Ferra schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:48:
Ik heb helaas in mijn nieuwe huis maar naar 1 slaapkamer een loze leiding lopen
Als de ondervloer 7mm is dan is dat precies even hoog als de meeste UTP-kabels, dus dat komt mooi uit. De ondervloer wordt mogelijk nog wat platter door de druk die er op staat, maar als je de UTP langs de rand legt heb je daar geen last van. Vloerverwarming zijn gewoon plastic buizen waar water door stroomt, dat heeft geen invloed op netwerkkabels. Wel heeft het mogelijk invloed op de wifi-verbinding tussen de verdieping, maar waarschijnlijk zit er zoveel metaal in de vloer dat dat toch al slecht is
Gezien het aantal kabels zou ik inderdaad gewoon opbouw-doosjes (of inbouw, maar als je nog kunt frezen dan hoeft de kabel ook niet onder het laminaat
Rhàshan - Aditu Sunlock
als je van plan bent plinten te gaan gebruiken, zou ik die nemen die een holle ruimte hebben en daar de kabels in leggen. kun je er ook weer bij als je eens wat wil veranderen.Ferra schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:48:
Ik heb helaas in mijn nieuwe huis maar naar 1 slaapkamer een loze leiding lopen. Nu wil ik daar mn kantoortje maken met een switch. Vanuit die switch wil ik dan bekabeling laten lopen naar de overige 2 slaapkamers. Wat is nu handig om te doen:
1. Op het kantoortje komt een inbouwdoos met van daaruit een kabel naar de switch. Vanuit de switch moet er dan een kabel onder het laminaat naar de overige slaapkamers. Hoe zouden jullie dit monteren? ik dacht zelf aan een inbouwdoos voor de vloer met 2 "utp" ingangen en van daaruit naar de overige slaapkamers, waar ik een opbouwdoos monteer op de muur?
2. Moet ik platte kabel gebruiken? Ik wil de bekabeling tussen de groene ondervloer leggen (van die platen van 7mm hoog) naar de overige kamers.
3. Hoe werkt vloerverwarming door op mijn snelheid? Krijg ik hier last van?
roelbb
Als je die inderdaad kan gebruiken dan zal ik dat doen, dan onder het laminaat.
Goed het zal misschien niet gauw gebeuren dat een kabel defect raakt, maar het kan altijd gebeuren,
En ik denk niet dat je dan je vloer weer open wil trekken
Tenzij je een "nood" kabel naast legt voor het geval de eerste kapot mocht gaan?
Je kan er natuurlijk ook voor kieze om de kabel tussen je ondervoed en de muur te leggen.
De open ruimte sluit je dan af met een plakplint, maar die krijg je er helaas ook niet altijd netjes vanaf.
Dus zoals gezegd zal ik ervoor kiezen om overzet plinten te gebruiken.
[ Voor 107% gewijzigd door MdO82 op 05-05-2015 17:22 ]
2250 WP Zuid PVoutput
[ Voor 99% gewijzigd door Ben(V) op 05-05-2015 18:04 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Verwijderd
YouTube: Een UTP kabel trekken door een Loze leiding
K to the KillaZ
Beste oplossing is nog altijd om voor flexibele buizen een speciaal glijmiddel te gebruiken voor het trekken van kabels. Een variant van Durex zou ik persoonlijk wel sterk afraden.KillaZ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:18:
Met groene zeep? No offence, maar dat wordt 1 vieze bende in je elektrabuis. Bij niet flexibele buizen is een trekveer en goed vastmaken veelal voldoende voor 1 kabel.
Bij niet flexibele buizen moet het inderdaad goed mogelijk zijn om deze zonder glijmiddel o.i.d. door de buizen te krijgen. In mijn geval was het zelfs eenvoudig om zonder glijmiddel 2 CAT6 kabels door de buizen te krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door CNile op 06-05-2015 08:54 ]
Yo mama is so fat, I can't write more than 4GB on her at once.
Misschien een idee om de Youless meter via de S0 aan de kWh meter te hangen. Dan kan de Youless een plekje krijgen bijvoorbeeld naast het Enelogic kastje. Nog strakker, en de display van de kWh meter is weer af te lezen.Mr. Jinx schreef op zondag 03 mei 2015 @ 15:26:
Klopt, een youless op een losse kwh meter om de levering van zonnepanelen te meten.
FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro
Mijn advies zou zijn om altijd een kabelglijmiddel te gebruiken. Ik heb zelf ook de 3M liggen en die is ideaal. Je kan in een niet-flexibele buis vast goed trekken, maar houd er rekening mee dat wanneer er veel wrijving is tussen de wand en de kabel deze alsog (door de warmte van de wrijving) met elkaar kunnen versmelten op het moment dat je stopt met trekken. De kabel kan er dan wel doorheen zijn, maar terugtrekken is dat ook nooit meer mogelijk. Hence mijn advies.CNile schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:40:
[...]
Beste oplossing is nog altijd om voor flexibele buizen een speciaal glijmiddel te gebruiken voor het trekken van kabels. Een variant van Durex zou ik persoonlijk wel sterk afraden.
Bij niet flexibele buizen moet het inderdaad goed mogelijk zijn om deze zonder glijmiddel o.i.d. door de buizen te krijgen. In mijn geval was het zelfs eenvoudig om zonder glijmiddel 2 CAT6 kabels door de buizen te krijgen.
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 03:55:
Ik heb even een videotje gemaakt hoe ik mijn cat 6 kabels getrokken heb, hoop dat iemand er wat aan heeft.
YouTube: Een UTP kabel trekken door een Loze leiding
Nonsens, een beetje groene zeep kan helemaal geen kwaad. Wordt in de bouw ook gebruikt. Ik heb het zelf gezien tijdens de bouw/ Echter voor 1 kabel door een buis zou het ook prima zonder groene zeep gegaan zijn in mijn geval.KillaZ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:18:
Met groene zeep? No offence, maar dat wordt 1 vieze bende in je elektrabuis. Bij niet flexibele buizen is een trekveer en goed vastmaken veelal voldoende voor 1 kabel.
Kleine note, Opvallend in dit topic is dat mijn meterkast er heel anders uit ziet als die van jullie
Er wordt in de bouw wel meer gedaan, stelletje boerenkinkels die het echt geen zak interesseert dat degene voor wie ze aan het bouwen zijn nog 30 jaar in de zooi zitten...Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:55:
Wordt in de bouw ook gebruikt.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Het Lijkt of ik meer leidingen heb dan de meeste "stoppen kasten" en de kast zelf is anders.
Wacht, foto

Dat is vaak.Paul schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:04:
[...]
Er wordt in de bouw wel meer gedaan, stelletje boerenkinkels die het echt geen zak interesseert dat degene voor wie ze aan het bouwen zijn nog 30 jaar in de zooi zitten...
Zij hoeven maar alleen de leidingen aan te leggen en de boek dicht smeren.
Hoe dat allemaal gaat boeit ze niet, ze hoeven er straks niet meer bij,
Hierboven, wat heb je daar allemaal zitten
[ Voor 51% gewijzigd door MdO82 op 06-05-2015 14:09 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Dus die loze leiding zonder draad zijn maar kleine stukjes pijp door het plafon?MdO82 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:05:
Dat is vaak.
Zij hoeven maar alleen de leidingen aan te leggen en de boek dicht smeren.
Hoe dat allemaal gaat boeit ze niet, ze hoeven er straks niet meer bij,
Dat lijkt me sterk, heb je iemand die een trekveer heeft?Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:08:
[...]
Dus die loze leiding zonder draad zijn maar kleine stukjes pijp door het plafon?
Dan kan je kijken of je er in kan komen en luisteren waar de leiding naartoe gaat
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Ik heb hem in mijn hand, ga zo even luisteren.MdO82 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:10:
[...]
Dat lijkt me sterk, heb je iemand die een trekveer heeft?
Dan kan je kijken of je er in kan komen en luisteren waar de leiding naartoe gaat
Da's een mooi systeem, Niko Home Control, heb zelf een iets kleinschaliger systeem gemaakt met de Siemens Logo. (Helaas niet ingebouwd in de meterkast ivm ruimtegebrek.) Staat uiteraard ook gekoppeld met het netwerk.Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:04:
[...]
Het Lijkt of ik meer leidingen heb dan de meeste "stoppen kasten" en de kast zelf is anders.
Wacht, foto
[afbeelding]
Verwijderd
Aaah een kenner!Voederbietel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:32:
[...]
Da's een mooi systeem, Niko Home Control, heb zelf een iets kleinschaliger systeem gemaakt met de Siemens Logo. (Helaas niet ingebouwd in de meterkast ivm ruimtegebrek.) Staat uiteraard ook gekoppeld met het netwerk.
Yep, zit een n wifi router standaard aan vast. Moet nog even kijken of ik niet gewoon mijn AC Router kan aansluiten. Prima systeem, alles kan je via de app bedienen. Beetje nutteloos dat je de verlichting in de WC aan en uit kan doen vanuit kantoor. Maar huis is het wel leuk.(Gordijntje open, rolluik naar beneden. Via de app)
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2015 00:56 ]
ik weet niet bij welke aannemer dat gebeurt maar dat zal dan geen grote zijnVerwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:55:
[...]
[...]
Nonsens, een beetje groene zeep kan helemaal geen kwaad. Wordt in de bouw ook gebruikt. Echter voor 1 kabel door een buis zou het ook prima zonder groene zeep gegaan zijn in mijn geval.
Kleine note, Opvallend in dit topic is dat mijn meterkast er heel anders uit ziet als die van jullie

Ik heb zelf tot de crisis in de bouw gewerkt in zowel zwakstroom installaties als data netwerken. Ik kan je vertellen dat wij nog nooit groene zeep hebben gebruikt. We kregen gewoon netjes een fles 3M glijmiddel mee. Op de meeste projecten moet je zelf de kabels of draden er nog in trekken, dus dan laat je het wel uit je hoofd om scherpe bochten te buigen. Het liefst zo ruim mogelijk!! Maar is het niet beter om dit geneuzel voort te zetten in de NT kroeg en hier mooie plaatjes te blijven posten?
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Verwijderd
Ik was niet begonnen. Ik heb een nette How To Video gepost en krijg alleen maar ondankbaar commentaar terug.chickpoint schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:31:
[...]
ik weet niet bij welke aannemer dat gebeurt maar dat zal dan geen grote zijn![]()
Ik heb zelf tot de crisis in de bouw gewerkt in zowel zwakstroom installaties als data netwerken. Ik kan je vertellen dat wij nog nooit groene zeep hebben gebruikt. We kregen gewoon netjes een fles 3M glijmiddel mee. Op de meeste projecten moet je zelf de kabels of draden er nog in trekken, dus dan laat je het wel uit je hoofd om scherpe bochten te buigen. Het liefst zo ruim mogelijk!! Maar is het niet beter om dit geneuzel voort te zetten in de NT kroeg en hier mooie plaatjes te blijven posten?
Hier een willekeurig bedrijf die ook zeep gebruik, kortom heel normaal.
http://www.vosalkmaar.nl/loze-leidingen
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 00:53 ]
Het is geen ondankbaar commentaar, het is alleen om aan te tonen dat in de bouw zeker geen groene zeep gebruikt word. En dat het ook echt niet allemaal boerenpummels zijn die wat pijp de muur in stampen. De mensen waar ik altijd mee gewerkt heb waren echte vakmensenVerwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:40:
[...]
Ik was niet begonnen. Ik heb een nette How To Video gepost en krijg alleen maar ondankbaar commentaar terug.
Wat ik wil bereiken is ook dat niet iedereen gelijk denkt van, "Hé, ik moet groene zeep gebruiken". Omdat je dit in je video expleciet vermeld. Verder erg leuk dat je het initiatief neemt om een video te maken natuurlijk!! Daar zal ik ook echt niks over zeggen.
[ Voor 20% gewijzigd door chickpoint op 08-05-2015 00:34 . Reden: klein stukje erbij voor de verduidelijking ]
Verwijderd
Wat een rotzak ben jij eigenlijk toch, ik ben trots op mijn huis, zit een prachtig domotica systeem in en jij trapt mijn huis bouwer nog even de grond in. stomchickpoint schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 12:31:
[...]
ik weet niet bij welke aannemer dat gebeurt maar dat zal dan geen grote zijn

chickpoint schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 00:26:
[...]
Het is geen ondankbaar commentaar, het is alleen om aan te tonen dat in de bouw zeker geen groene zeep gebruikt word. En dat het ook echt niet allemaal boerenpummels zijn die wat pijp de muur in stampen. De mensen waar ik altijd mee gewerkt heb waren echte vakmensen
Ik ben alweer klaar met dit topic, ik heb een goede video geplaatst hoe ik een utp kabel trek en een mooie Niko Home Control in de meterkast en het enige commentaar wat ik hier krijg is negatief omdat ik ene druppel groene zeep heb gebruikt. Echt jammer, want ik ga zeker geen How To video`s meer posten.Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:19:
Plaatjes mensen, plaatjes,... Niet hele verhalen
Helaas ziet ook niemand ziet de Niko Home Control die volgens mij best zeldzaam is...
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 01:12 ]
Hoe dan ook, ik zeg: plaatjes!
[ Voor 1% gewijzigd door Moonsugar op 09-11-2021 09:30 . Reden: Anonimisatieverzoek ]
[ Voor 1% gewijzigd door thomasv op 08-05-2015 07:42 . Reden: NL = lastig ]
Joh stel je niet zo aan. Het is hier inderdaad geen facebook waar we drijven op likes en duimpjes.Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 00:30:
[...]
Wat een rotzak ben jij eigenlijk toch, ik ben trots op mijn huis, zit een prachtig domotica systeem in en jij trapt mijn huis bouwer nog even de grond in. stomer nog bij.
[...]
[...]
Ik ben alweer klaar met dit topic, ik heb een goede video geplaatst hoe ik een utp kabel trek en een mooie Niko Home Control in de meterkast en het enige commentaar wat ik hier krijg is negatief omdat ik ene druppel groene zeep heb gebruikt. Echt jammer, want ik ga zeker geen How To video`s meer posten.
Helaas ziet ook niemand ziet de Niko Home Control die volgens mij best zeldzaam is...
En nu geil plaatjes van nette netwerken aub
[ Voor 3% gewijzigd door Koffie op 08-05-2015 07:45 ]
Tijd voor een nieuwe sig..
Inderdaad wel een mooi systeem, al is het geen KNX, het is wel veel betrouwbaarder dan de z-wave producten enzo die hier heel populair zijn. Heb je zelf ook iets aan de programmering gedaan?
Hier zien we graag plaatjes van de afwerking van thuisnetwerken, die hebben we van jou volgens mij nog niet voorbij zien komen. Heb je na het trekken van die kabels nog mooie wandcontactdooswandcontactdoosjes gemonteerd? Een patchpaneeltje in de meterkast? Voor dat soort dingen komen mensen naar dit topic.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Mijn simpel netwerkje, hopelijk komt er binnenkort nog een router erbij.
Die stroomkabel die uit de grond komt die komt vanaf het tuinhuisje. Moet nog aangesloten worden, heb alvast een extra dikke kabel erdoor heen gedaan zodat ik zeker weet da ik in de toekomst genoeg heb voor een jacuzzi of sauna.
[ Voor 33% gewijzigd door Jordyz op 11-05-2015 15:08 ]
Ik ben jaloers op je meterkast. Al die ruimte aan de rechter kant om een mooi 19" rack op te hangen!! Ga je daar bij uitbreiding ook over denken of vind je het zo ook wel goed?Jordyz schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:50:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn simpel netwerkje, hopelijk komt er binnenkort nog een router erbij.
Die stroomkabel die uit de grond komt die komt vanaf het tuinhuisje. Moet nog aangesloten worden, heb alvast een extra dikke kabel erdoor heen gedaan zodat ik zeker weet da ik in de toekomst genoeg heb voor een jacuzzi of sauna.
Ik heb er wel eens aan gedacht maar vind het een beetje overkillchickpoint schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:03:
[...]
Ik ben jaloers op je meterkast. Al die ruimte aan de rechter kant om een mooi 19" rack op te hangen!! Ga je daar bij uitbreiding ook over denken of vind je het zo ook wel goed?
Het hangt er, en het hangt er goed haha
De meterkast heb ik toen zo laten ontwerpen dat er altijd in de toekomst er iets erbij kan, want ik zie soms bij mensen thuis dat er alles opgepropt op elkaar hangt en ligt en dat wilde ik absoluut niet.
Achter die schakelkast zitten maar liefst 36 groepen (hoezo niet overkill

En ik dacht dat ik het ruim had met 12 groepen in een eengezinswoning
K to the KillaZ
Dan moet ik wel zeggen dat dit 3 appartementen zijn. En eigenlijk zit alles apart, airco apart, de droger apart, de kookplaat apart enzovoort. Ik wilde dit toen zeker goed hebben en dat we niet iedere keer de schakelaars terug kunnen zetten.KillaZ schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:23:
36??!??
En ik dacht dat ik het ruim had met 12 groepen in een eengezinswoning
Verwijderd
Maar goed, er zijn mensen die het wel goed aanpakken.
Dit was een nieuwbouwhuis dus dacht ik gelijk goed aanpakken? Als je nu toch de kans hebt. Achteraf namelijk de meterkast ook twee deuren gemaakt ipv 1.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 23:43:
36 voor 3 appartementen. Op zich "genoeg", afhankelijk hoe groot de appartementen zijn. En ja, het "kan" overkil zijn, maar als je alle grote verbruikers (lees: vaatwasser, wasmachine en kookplaat) op aparte groepen zet, dan zal je zelden tot nooit overbelasting krijgen bij een gewone sroep. Dan kan je rustig het hele huis op twee of drie groepen verdelen. Zeg nou zelf, wat is de "zwaarste" draagbaar apparaat wa je hebt? Een strijkijzer? Misschien 2,5 kW. Zelfs samen met de stofzuiger van 1,5 kW kan hij makkelijk op één groep, helemaal omdat de strijkijzer na 20-30 seconden weer uit gaat.
Maar goed, er zijn mensen die het wel goed aanpakken.
Maar ik wilde het toen goed hebben, ik heb namelijk ook krachtstroom in de meterkast en iedereen vertelde toen dat heeft geen zin enzo maar tot nu toe gebruik ik het wel een aantal keren per jaar. Toch handig dat het er dan erin zit.
Waar zijn de plaatjes van jouw setup dan?Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:42:
Plaatjes... zucht... plaatjes en niets anders graag
Kan natuurlijk ook zijn dat ik die over het hoofd heb gezien...
Have you tried turning it off and on again?
Heb mijn setup gepost en daar mag je volgens mij gewoon vragen op stellen.Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:42:
Plaatjes... zucht... plaatjes en niets anders graag
Vorige week zeurde hij ook al om plaatjes, maar hij reageert niet als iemand een plaatje post..Jordyz schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:19:
[...]
Heb mijn setup gepost en daar mag je volgens mij gewoon vragen op stellen.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Wil je alleen plaatjes? Ga naar google images. Wil je alleen leuteren en kletsen? Ga naar de Tweakers Lounge. Alles daartussen in .. lekker in dit topic
Tijd voor een nieuwe sig..
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik heb ook 2 x cat6 door een buis heen in mij huis, en op sommige plekken netwerk en coaxkabel door 1 buis.CNile schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:40:
Wat ook helpt is om een kabeltrekkous te gebruiken.
Heb ik ook gedaan bij mij thuis.

Deze zit namelijk om de netwerk/coaxkabel heen, en op die manier trek je niet aan de kwetsbare dunne draadjes.
Interessante optie!bluemoon23 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:05:
[...]
Ik heb ook 2 x cat6 door een buis heen in mij huis, en op sommige plekken netwerk en coaxkabel door 1 buis.
[afbeelding]
Deze zit namelijk om de netwerk/coaxkabel heen, en op die manier trek je niet aan de kwetsbare dunne draadjes.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
nog nooit gezien, maar zeker handig.bluemoon23 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:05:
[...]
Ik heb ook 2 x cat6 door een buis heen in mij huis, en op sommige plekken netwerk en coaxkabel door 1 buis.
[afbeelding]
Waar is dit ergens te halen, want de bouwmarkt (karwei) daar ligt zoiets niet.
Ik heb inderdaad de optie overwogen op deze kabeltrekkousen te gebruiken. Echter waren de exemplaren die ik in diverse webshops tegenkwam mij iets te prijzig. Had tientallen meters kabel over, dus in mijn geval was het goedkoper geweest om een keer een kabel opnieuw te trekken wanneer ik per ongeluk de koperen aders van een kabel kapot zou hebben getrokken.bluemoon23 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:05:
[...]
[afbeelding]
Yo mama is so fat, I can't write more than 4GB on her at once.
Wij hebben ons pand verkocht dus nu bezig een groot gedeelte van netwerk weer te verwijderen van het zakelijke gedeelte. 14 juli krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en kunnen we weer knutselen
Ligt in totaal 300 meter cat 6 en 250 meter cat 5E in ons pand nu. Aangezien we nu een huis hebben gekocht zal dat een stuk minder zijn en zal alles cat 6 worden
Tevens nog 2 verhuizingen binnen onze familie waar kleine netwerkjes aangelegd moeten worden dus komen binnen kort 3 nette lan afwerkingen online.

Maar beter te duur als niet te koop
Webshopje.
http://www.elektroshop.nl...tAodmn4Abg#/product/16365
http://www.elektroshop.nl...tAodL3YA_Q#/product/16365
PicoPSU kende ik helemaal niet, maar lijkt hier heel geschikt voor. Het levert netjes 5V en 12V en is beschikbaar voor verschillende vermogens.

In het zwarte kaste linksonder zit de PicoPSU, gevoed door bijbehorende voeding. Deze voeding ligt op de grond en is een notebookvoeding. Deze vervangt bij mij 7 losse adapters. De grote sterkerdoos die je ziet hangen zat dus aardig vol.

PicoPSU:

In totaal van 40W naar 36W, dus iets efficiënter dan de losse adapters.
Heb de bestaande adapters kapot geknipt?
Of heb je overal nieuwe stekkertjes bij gezocht?
Als je bijvoorbeeld een apparaat nog weer wilt verkopen kun je de originele adapter er wel of niet bij leveren.
Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!
Over het algemeen gebruiken apparaten met een AC->DC adapter (laptops, nas en smartphones even uitgezonderd) een 5.5/2.5 of 5.5/2.1 connector, die zijn los vrij makkelijk te vinden.rohaantje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:29:
Ziet er goed uit, mooie oplossing ook.
Heb de bestaande adapters kapot geknipt?
Of heb je overal nieuwe stekkertjes bij gezocht?
Als je bijvoorbeeld een apparaat nog weer wilt verkopen kun je de originele adapter er wel of niet bij leveren.
Een paar € van de jaarafrekeningMr. Jinx schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:45:
Naar aanleiding van mijn eerder geposte meterkast nog even een update. DJSmiley en Raven kwamen met de tip om in plaats van een ATX voeding, een notebookvoeding met dc converter of PicoPSU te gebruiken. Vond dat wel een goed idee!
PicoPSU kende ik helemaal niet, maar lijkt hier heel geschikt voor. Het levert netjes 5V en 12V en is beschikbaar voor verschillende vermogens.
[afbeelding]
In het zwarte kaste linksonder zit de PicoPSU, gevoed door bijbehorende voeding. Deze voeding ligt op de grond en is een notebookvoeding. Deze vervangt bij mij 7 losse adapters. De grote sterkerdoos die je ziet hangen zat dus aardig vol.
[afbeelding]
PicoPSU:
[afbeelding]
In totaal van 40W naar 36W, dus iets efficiënter dan de losse adapters.
[ Voor 53% gewijzigd door Raven op 16-05-2015 13:57 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Vooral veel efficiënterRaven schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:39:
[...]
Over het algemeen gebruiken apparaten met een AC->DC adapter (laptops en nas even uitgezonderd) een 5.5/2.5 of 5.5/2.1 connector, die zijn los vrij makkelijk te vinden.
[...]
Een paar € van de jaarafrekening![]()
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ben benieuwd waarom je het bestaande netwerk aan het ontmantelen bent in je oude huis/pand? Ga je een deel meenemen van het materiaal naar je nieuwe woning?Jan-man schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:32:
Het mijn niet zo netjes netwerk setup
Wij hebben ons pand verkocht dus nu bezig een groot gedeelte van netwerk weer te verwijderen van het zakelijke gedeelte. 14 juli krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en kunnen we weer knutselen.
Ligt in totaal 300 meter cat 6 en 250 meter cat 5E in ons pand nu. Aangezien we nu een huis hebben gekocht zal dat een stuk minder zijn en zal alles cat 6 worden.
Tevens nog 2 verhuizingen binnen onze familie waar kleine netwerkjes aangelegd moeten worden dus komen binnen kort 3 nette lan afwerkingen online.
Gast, is dat het enige dat je te zeggen hebt? Zeg dan gewoon niets clown.
joh, doe ff rustig
[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 18-05-2015 07:05 ]
Moet je bij de Pico PSU nog aanpassingen maken op het ATX stekker deel (m.a.w., moet je deze net als een computer "aan"zetten) ?
Alles CAT6 is net 1,5 jaar oud. Aangezien degene die ons pand gekocht hebben het pand direct na overdracht plat gaan gooien laat ik het echt niet zitten! Want waarom zou ik weer 100+ uitgeven aan cat kabel als het geen probleem is als ik het meenemenWitte8 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:57:
[...]
Ben benieuwd waarom je het bestaande netwerk aan het ontmantelen bent in je oude huis/pand? Ga je een deel meenemen van het materiaal naar je nieuwe woning?
Tevens begin dit jaar UniFi AP's opgehangen hier en nieuwe Gbit HP switches geplaats dus gaat uiteraard ook allemaal mee.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-man op 17-05-2015 19:41 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Witte8 op 17-05-2015 20:54 ]
Wij hebben 1 mei de sleutel gekregen van onze koopwoning. Één van de eerste dingen die ik heb gedaan is het installeren van het modem, de router en de NAS in de meterkast. Natuurlijk hoort hier ook het netjes afwerken/wegwerken van kabels bij.
Als eerste wat foto's

Wat je ziet v.b.n.b.:
- Asus RT-N66U
- Ubee EVW3230 modem van Ziggo
- QNAP TS-419P+ (links)
- APC Back-UPS ES 700VA DIN (rechts)
Rechts bovenin heb ik een bestaand dubbel stopcontact vervangen door een vierdubbel stopcontact rechtstreeks op de groepenkast. Daaronder heb ik een 2e vierdubbel stopcontact geplaatst met een losse stekker zodat dit stopcontact met een schakelklok kan worden aangestuurd. Op dit 2e stopcontact zitten het modem en de router. De UPS zit op het 1e stopcontact, en op de UPS zit weer de NAS. Bekabeling heb ik weg gewerkt in Hager 33x47mm kabelgoot.
Rechtsboven het bovenste stopcontact heb ik nog een dubbele schakelaar geplaatst, waarvan 1 schakelaar nu voor de buitenlamp bij de voordeur is (deze zat voorheen met een losse stekker in het stopcontact). De witte stekker onder de schakelklok is het rolluik van de voordeur, deze zat voorheen bij het dubbel stopcontact geprutst. Nu dus een losse stekker zodat het complete rolluik spanningsloos gemaakt kan worden (handig voor vakantie, dit rolluik werkt met een afstandsbediening).
Wifi bereik van de Asus is voor dit moment voldoende, overal in het huis is genoeg bereik. Heb nog niet achter in de tuin gekeken wat de ontvangst is. Al met al ben ik voor nu erg tevreden en vind ik het er netjes en opgeruimd uitzien (al zeg ik het zelf
Voor de toekomst:
Ik wil naar het TV-meubel in de kamer en naar de "computerkamer" op de 1e verdieping een vaste verbinding maken met CAT5e UTP-bekabeling. Naar het TV-meubel ligt nu een coax-kabel van een onbekend merk, deze ga ik vervangen door Hirschmann KOKA 9 TS en er meteen een UTP bij trekken met een switch erachter. De UTP-kabel naar de computerkamer gaat bovenin de meterkast door de PUR-afdichting van het riool door de vloer en vervolgens door de muur. Ook hier komt een switch te liggen.
Welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ook zou ik graag in de woonkamer een aansluitdoosje willen, het liefst 1 waar ik in de achterkant een RJ45 connector kan insteken.
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Nette opstelling.PatrickPR schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:26:
Rechts bovenin heb ik een bestaand dubbel stopcontact vervangen door een vierdubbel stopcontact rechtstreeks op de groepenkast. Daaronder heb ik een 2e vierdubbel stopcontact geplaatst met een losse stekker zodat dit stopcontact met een schakelklok kan worden aangestuurd. Op dit 2e stopcontact zitten het modem en de router. De UPS zit op het 1e stopcontact, en op de UPS zit weer de NAS. Bekabeling heb ik weg gewerkt in Hager 33x47mm kabelgoot.
Rechtsboven het bovenste stopcontact heb ik nog een dubbele schakelaar geplaatst, waarvan 1 schakelaar nu voor de buitenlamp bij de voordeur is (deze zat voorheen met een losse stekker in het stopcontact). De witte stekker onder de schakelklok is het rolluik van de voordeur, deze zat voorheen bij het dubbel stopcontact geprutst. Nu dus een losse stekker zodat het complete rolluik spanningsloos gemaakt kan worden (handig voor vakantie, dit rolluik werkt met een afstandsbediening).
Wat is overigens je reden geweest om je modem achter een schakelaar te zetten?
Heb je hier geen telefonie op zitten?
[ Voor 40% gewijzigd door MdO82 op 20-05-2015 16:18 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Een UTP kabel?kevin33 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:56:
Heren, een snelle vraag, ik moet circa 30 meter UTP kabel door een buis trekken.
Welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Ook zou ik graag in de woonkamer een aansluitdoosje willen, het liefst 1 waar ik in de achterkant een RJ45 connector kan insteken.
Oke, nu zonder gein. Het beste kun je een UTP kabel nemen met massieve kern als je hem wilt aansluiten op een doos (categorie hangt af van je snelheidswensen). Heb je ook al bedacht waar het andere einde uit moet komen en hoe dat er uit komt te zien? Gewoonlijk gebruiken we daar een patch paneel voor, aangezien massieve kern en connectors knijpen meestal geen succes is. Wat voor een aansluitdoos je neemt mag je natuurlijk helemaal zelf bepalen.
Ik zat te denken, het is maar 1 kabeltje, enkel voor de NAS op dit moment. Dus een patchpaneel lijkt mij overkill.chickpoint schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:17:
[...]
Een UTP kabel?![]()
Oke, nu zonder gein. Het beste kun je een UTP kabel nemen met massieve kern als je hem wilt aansluiten op een doos (categorie hangt af van je snelheidswensen). Heb je ook al bedacht waar het andere einde uit moet komen en hoe dat er uit komt te zien? Gewoonlijk gebruiken we daar een patch paneel voor, aangezien massieve kern en connectors knijpen meestal geen succes is. Wat voor een aansluitdoos je neemt mag je natuurlijk helemaal zelf bepalen.
In de toekomst krijgen wij Glasvezel, dat komt in de meterkast binnen, en dan wil ik een switch in de woonkamer hebben voor de PS3 en PC. Snelheid euhm Cat5e leek mij wel goed eigenlijk.
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
CAT6 haal je tot 10 Gbit mee

Qua prijs maakt het maar heel weinig verschil. Bij de groothandel kost voor mij 100m CAT5e €32 en 100m CAT6 €39. De reden dat ik zelf overal CAT6 in getrokken heb, 1 keertje kabels trekken en daarna klaar!
Wat je zou kunnen doen is om op beide uiteinden een aansluitpunt te maken om de kabel een beetje netjes af te werken. Vooral als je een patch paneel iets te veel vind van het goede. Hoewel deze ook weer in kleine formaatjes hebt als deze.
https://netwerkproducten....ts-dn-91608sd-p-1239.html
Mijn advies vooral, houd er rekening mee wat je er later nog bij wilt hebben aan bekabeling
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]