Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.113 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
kevin33 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:20:
[...]

Ik zat te denken, het is maar 1 kabeltje, enkel voor de NAS op dit moment. Dus een patchpaneel lijkt mij overkill.

In de toekomst krijgen wij Glasvezel, dat komt in de meterkast binnen, en dan wil ik een switch in de woonkamer hebben voor de PS3 en PC. Snelheid euhm Cat5e leek mij wel goed eigenlijk.
Als je de kabel hebt liggen dan kan je hem erdoor trekken.
Moet je een nieuwe kabel aanschaffen, dan zal ik een cat6 ftp kabel nemen.
Neem dan een kabel met soepele kern, hier kan je dan sokjes op knijpen en kan je deze bij je tv in je switch stoppen en de andere kant in je modem of router

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je er geen ervaring mee hebt, niet aan het knijpen met utp connectoren beginnen.

Koop dus stugge kabel zoals deze:
https://netwerkproducten.com/webshop/cat5e-op-rol-c-331.html
Neem cat5e die is wat dunner en trek twee kabels door die buis.
Krijg je nooit spijt van.

Koop twee cat5e dozen,daar zitten twee aansluitingen op.
Ze zijn er in inbouw en opbouw.
Zoals deze:
https://netwerkproducten.com/webshop/cat5e-c-26.html

Monteer ze aan beide kanten, heel makkelijk met een punch down tool van een paar euro.
https://netwerkproducten....lusief-houder-p-2458.html

Voor een thuisnetwerk is cat5e echt wel voldoende die kan ook 10Gb aan maar met een maximum lengte van 45m.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:40:
Voor een thuisnetwerk is cat5e echt wel voldoende die kan ook 10Gb aan maar met een maximum lengte van 45m.
Ik benhet eens met je dat CAT5e warschijnlijk wel voldoende is voor thuis. Echter ben ik heel erg benieuwd ben naar je bron van de bewering dat 10Gbit over CAT5e gaat over een afstand van wel 45 meter?

IEEE 802.ab haalt CAT5 1Gbit (1000BASE-T) maar IEEE 802.an word CAT5(e) echt niet meer genoemd voor 10 Gbit (10GBASE-T).

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 23:12
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:40:
Als je er geen ervaring mee hebt, niet aan het knijpen met utp connectoren beginnen.
Waarom niet? Zo krijg je nooit ervaring! Een beetje tweaker zal het imho op z'n minst proberen.
UTP-connectoren zijn goedkoop en het is een relatief eenvoudige handeling. Het is helemaal geen schande als het eerst een paar keer misgaat. Zorg er alleen voor dat je genoeg cable slack hebt, voor het geval je het inderdaad een paar keer moet overdoen. Eenmaal fout geknepen, zal je de kabel namelijk opnieuw moeten strippen.
Na een paar keer prutsen ken je de volgorde uit je hoofd en gaat het steeds sneller :)

Edit: met de overige adviezen van Ben(V) ben ik het overigens helemaal eens

[ Voor 6% gewijzigd door HenkDePoema op 20-05-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Patch kabels zijn niet bedoeld om in de muur te stoppen? Snap niet dat je dan 't advies geeft om dat wel te doen, terwijl het geen voordelen geeft en wel een lastigere installatie.

Voor thuisgebruik lijkt CAT6 UTP mij meer dan uitstekend en zeker toekomst bestendig. Natuurlijk kan je wel FTP, SFTP of SF/FTP door de muren gaan trekken, maar die kabels zijn dikker en stugger en voegen in een woonhuis uiteindelijk niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
@Oilman:
Dat ben ik met je eens. Mij ging het vooral om het punt dat je zonder ervaring niet aan het knijpen van UTP-connectoren zou moeten beginnen. Dat het in deze situatie niet voor de hand liggend is, is een andere discussie. Vandaar ook de latere toevoeging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

HenkDePoema schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:17:
@Oilman:
Dat ben ik met je eens. Mij ging het vooral om het punt dat je zonder ervaring niet aan het knijpen van UTP-connectoren zou moeten beginnen. Dat het in deze situatie niet voor de hand liggend is, is een andere discussie. Vandaar ook de latere toevoeging ;)
Hoe krijg je dan die ervaring ?..

oh wacht ... lama

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 22:11
HenkDePoema schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:17:Mij ging het vooral om het punt dat je zonder ervaring niet aan het knijpen van UTP-connectoren zou moeten beginnen. Dat het in deze situatie niet voor de hand liggend is, is een andere discussie. Vandaar ook de latere toevoeging ;)
Waarom niet? Het internet staat vol tutorials...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ten eerste moet je een dure tang kopen.
Ten tweede loop je een dikke kans om een zwakke verbinding te maken die later ongedefinieerde problemen opleveren.
Ten derde moet je dan soepele kabel in een buis trekken die daar niet voor bedoelt is.
Ten vierde is een utp doos veel praktischer dan een aangeknepen connector, patchkabels zijn er in alle lengtes dus als je even iets anders moet kun je gewoon een andere patchkabel nemen.
Ten vierde staat het veel netter dan een losse kabel uit de muur.

Zo voldoende redenen of moet ik nog even doorgaan?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:00:
Ten eerste moet je een dure tang kopen.
Ten tweede loop je een dikke kans om een zwakke verbinding te maken die later ongedefinieerde problemen opleveren.
Ten derde moet je dan soepele kabel in een buis trekken die daar niet voor bedoelt is.
Ten vierde is een utp doos veel praktischer dan een aangeknepen connector, patchkabels zijn er in alle lengtes dus als je even iets anders moet kun je gewoon een andere patchkabel nemen.
Ten vierde staat het veel netter dan een losse kabel uit de muur.

Zo voldoende redenen of moet ik nog even doorgaan?
Neen, je moet met niet overtuigen van het leggen van stugge kabels met patchpanelen!
Ik reageerde enkel op het stuk: "zonder ervaring niet aan het knijpen van UTP-connectoren zou moeten beginnen.", wat volgens mij kort door de bocht is.

Maar inderdaad je moet geen patch kabels door de muur trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
DenBeke schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:14:
[...]
Neen, je moet met niet overtuigen van het leggen van stugge kabels met patchpanelen!
Ik reageerde enkel op het stuk: "zonder ervaring niet aan het knijpen van UTP-connectoren zou moeten beginnen.", wat volgens mij kort door de bocht is.
Is dit een grap? Eerst Fish (die het gelukkig zelf doorheeft) en nu jij! Ik herhaalde de stelling van Ben(V) (waar ik het voor de rest helemaal mee eens ben!), die daarnaast óók zegt dat je niet zonder ervaring UTP-connectoren zou moeten knijpen. Soms is het handig om de héle 'discussie' te lezen alvorens erop te reageren...

[ Voor 12% gewijzigd door HenkDePoema op 20-05-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
HenkDePoema schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:35:
[...]

Is dit een grap? Eerst Fish (die het gelukkig zelf doorheeft) en nu jij! Ik herhaalde de stelling van Ben(V), die zegt dat je dat niet zonder ervaring zou moeten doen. Soms is het handig om de héle 'discussie' te lezen alvorens erop te reageren...
Uiteraard is het geen grap, en ik heb de discussie wel degelijk gelezen. Maar blijkbaar lees ik zo slecht dat ik nog altijd niet heb verklaard gekregen waarom je net niet als onervaren mens zelf kabels zou krimpen... (Los van het feit dat ze niet in de muur thuishoren)

[ Voor 3% gewijzigd door DenBeke op 20-05-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ok dan zal ik het nog eens herhalen.

Je loopt een goede kans om een utp connector aan te knijpen die op het eerste gezicht er prima uitziet en ook prima werkt maar die later ineens voor ongedefinieerde problemen zorgt.

Niemand denkt dan nog aan een kabel die het toch alijd gedaan heeft.

Komt echt heel vaak voor.

Een aangeknepen connector heeft ook geen trekontlasting zoals goede patchkabels dat wel hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 20-05-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
@DenBeke
Nee, dat was dan ook mijn reden om op Ben(V) te reageren. Je quote echter mijn reactie op Oilman, als ware het mijn stelling.
Overigens lijkt het me hoog tijd om deze cursus begrijpend lezen af te ronden en weer on topic te gaan O-)

Edit: bedankt Ben(V), we zijn eruit 8)

[ Voor 10% gewijzigd door HenkDePoema op 20-05-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
Alright, mijn excuses voor de nutteloze discussie...

OT:
Ik ga hier binnenkort ook alles bekabelen, maar vraag me af of jullie van de patchpanel naar de switch zelf kabels op maat krimpen, of gewoon korte patchkabels kopen?
Want het lijkt me voor de afwerking beter om op maat te krimpen en dan alles samen te binden. Maar blijkbaar is zelf krimpen toch niet altijd nauwkeurig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49

B2

wa' seggie?

DenBeke schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:16:
Alright, mijn excuses voor de nutteloze discussie...

OT:
Ik ga hier binnenkort ook alles bekabelen, maar vraag me af of jullie van de patchpanel naar de switch zelf kabels op maat krimpen, of gewoon korte patchkabels kopen?
Want het lijkt me voor de afwerking beter om op maat te krimpen en dan alles samen te binden. Maar blijkbaar is zelf krimpen toch niet altijd nauwkeurig?
Gewoon korte patchkabels kopen. Bijvoorbeeld van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:31
MdO82 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:15:
[...]

Nette opstelling.
Wat is overigens je reden geweest om je modem achter een schakelaar te zetten?
Heb je hier geen telefonie op zitten?
Bedankt voor het compliment. Voor wat betreft jouw vraag, dat klopt, heb telefonie een paar jaar geleden al laten vervallen. Het is puur een stukje energiebesparing, ik vind het niet nodig om het modem (maar ook de router en de nas) snachts aan te laten staan terwijl er niets mee wordt gedaan. Overdag is een ander verhaal aangezien ik er op afstand wel in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 20:52

kevin33

Welkom in Utopia.

Bedankt voor alle reacties, dus een vaste kern is goed?
Zat te denken aan onderstaande kabel,

https://www.conrad.nl/nl/...tp-30-m-grijs-993588.html

1 kant eraf te knippen, die door de leiding te voeren, en aan de andere kant een contactdoosje, zoals

https://www.conrad.nl/nl/...om-sneeuw-wit-990645.html

Dan heb ik enkel een LSA tangetje nodig, zie ik het zo goed?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:45:
Je loopt een goede kans om een utp connector aan te knijpen die op het eerste gezicht er prima uitziet en ook prima werkt maar die later ineens voor ongedefinieerde problemen zorgt.

Zou je ons dan nu uit kunnen leggen hoe je ervaring opdoet als je geen ervaring hebt en geen kabel zou moeten krimpen? Of om het wat simpeler te maken: hoe kun je een ervaren autorijder worden als je zonder ervaring niet in een auto mag gaan zitten? Bestaat er een UTP krimp simulator?

Je moet ergens beginnen en leren betekent over het algemeen glashard op je plaat gaan. Het enige wat je kunt doen is hints en tips geven. Gelukkig staan er op YouTube aardig wat filmpjes hoe je het zou moeten doen en ben je daardoor al goed op weg. Verder zijn er wat do's en dont's zoals opletten of je een kabel met zachte of harde kern gebruikt. Die eerste is geschikt voor kabels tussen device en outlet, de laatste tussen outlet en patchpanel (harde kern is makkelijker tussen de pinnen te drukken). Wat de krimper in kwestie kan doen is gewoon krimpen en als er iets niet goed is en hij er niet uitkomt vragen :)

[ Voor 32% gewijzigd door ppl op 20-05-2015 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Utp connectors krimpen moet je gewoon helemaal nooit doen, is een lapmiddel uit de tijd dat 10Mbps de normale snelheid was.
Kabels doe je met lsa connections of keystones en voor de rest koop je goede patchkabels.

De tijd dat die zaken onbetaalbaar waren en je wel moest krimpen ligt ver achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
kevin33 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:16:
Bedankt voor alle reacties, dus een vaste kern is goed?
Zat te denken aan onderstaande kabel,

https://www.conrad.nl/nl/...tp-30-m-grijs-993588.html

1 kant eraf te knippen, die door de leiding te voeren, en aan de andere kant een contactdoosje, zoals

https://www.conrad.nl/nl/...om-sneeuw-wit-990645.html

Dan heb ik enkel een LSA tangetje nodig, zie ik het zo goed?
Nee je kunt geen patchkabel gebruiken voor een lsa strip.
Patchkabels hebben soepel aders en je hebt stugge aders nodig.

Kijk even naar de links die ik in m'n eerste antwoord gaf.
Veel goedkoper en betere kwaliteit.

En probeer niet slim te zijn door het afknippen van een connector.
Gewoon aan beide kanten een utp doos gebruiken en van daar af een patchkabel.
Ben je veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:23:
Utp connectors krimpen moet je gewoon helemaal nooit doen, is een lapmiddel uit de tijd dat 10Mbps de normale snelheid was.
Kabels doe je met lsa connections of keystones en voor de rest koop je goede patchkabels.

De tijd dat die zaken onbetaalbaar waren en je wel moest krimpen ligt ver achter ons.
Met het risico dat we opnieuw offtopic gaan:
Dit is nogal kort door de bocht natuurlijk. Er zijn nog zat situaties te bedenken waarin je gewoon even snel een connector krimpt. Daarnaast zou ik niet weten wat dat met 10Mbps te maken heeft.

[ Voor 92% gewijzigd door HenkDePoema op 20-05-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
PatrickPR schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:26:
- APC Back-UPS ES 700VA DIN (rechts)
Bevalt de APC?
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:23:

Ja zakelijk, prive kabels knijp ik gewoon. Of ik nu 8 draadjes los punch of in een keer. Ik heb een nette meterkast nu (zie eerdere bericht), nog geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
10Mps is veel minder gevoelig voor slechte verbindingen en heeft ook minder aders nodig.

Als jij Utp connectors wilt knijpen moet je dat vooral doen.
Ik geef alleen goede raad met onderbouwing, opvolgen van die raad moet iedereen zelf weten.

PS Ik heb ook zo'n model APC.
Bevalt prima, heeft al een paar keer een rebuild van m'n raidset in m'n NAS voorkomen toen de stroom uitviel.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 20-05-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Laat iedereen zelf weten wat ze doen. De ene knijpt er een connector op en de ander doet het liever met een lsa strook of keystone of inbouwdoos.

Ik begrijp jouw situatie, maar ik denk dat het gewoon een persoonlijk iets is wat je wilt doen.

Ik heb mijn connectors ook gewoon geknepen en (afkloppen) nog geen issues gehad.
Het kan natuurlijk een issue zijn die kabel, maar dan leg ik er een andere kabel los door de ruimte om te kijken waar het euvel kan zitten

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 15-09 22:26
Het is niet iets persoonlijks. Door een muur hoort gewoon een stugge kabel en daar kan je geen connector op knijpen, maar heb je gewoon LSA nodig.

Het is helemaal niet spannend, het is niet duur, dus ik snap werkelijk waar niet waarom je iemand zou adviseren wat anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Licht offtopic:
Als aanvulling op wat Ben(V) zei, het is inderdaad een fijne UPS. Is ook plug&play met de nas, wordt direct gedetecteerd, in de webinterface is te zien hoelang de nas op het resterende acculevel kan doen en kan zich automatisch afsluiten bij een bepaalde rest-tijd. Het is gewoon een fijn gevoel dat de nas niet zomaar uit kan vallen waardoor mogelijk de raid en/of firmware corrupt zou kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Waarom zo'n lange discussie ipv plaatjes :O
Ben wel benieuwd naar de meterkasten met wandkasten patchpanels en switches en dat soort spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:45:
Ok dan zal ik het nog eens herhalen.

Komt echt heel vaak voor.

Een aangeknepen connector heeft ook geen trekontlasting zoals goede patchkabels dat wel hebben.
offtopic:
uit de vrees wat olie op de uitdovende discussie te gooien:

een aangeknepen connector heeft ook een trekonlasting, enkel is die niet zo stevig als die van een aangegoten plugje.
Bij het aanknijpen druk je namelijk niet enkel de metalen lamelletjes in/tegen de kern van de draadjes maar ook een plastieke uitsparing tegen de kabel zelve. - Moet je natuurlijk wel zien dat je de kabel niet te ver stript en dat je een correcte "aanknijptang" gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben het eens met de argumenten de pleiten voor gebruik van stugge kabel en patchpaneeltjes als je die kabel weg gaat werken. En om vandaar met korte kant en klare patchkabels verder te gaan. Mooi overzichtelijk ook, dat is ook een heel steekhoudend argument. En daar verwijst de titel van dit topic ook naar. Maar over het afraden van zelf aanknijpen? Zo moeilijk is dat niet, het vereist gewoon even oefenen en zorgvuldigheid. Onzin dat dit een achterhaald fenomeen is. Of het persé nodig is gezien de beschikbaarheid van kant en klare kabeltjes is een ander verhaal.
Het is inderdaad waar dat het omgaan met zo'n tang een beetje feeling en wellicht wat oefening vraagt. En als iemand dan met twee linker handen geboren is, die altijd in een kluwen zitten zoals in dat liedje van lang geleden, tja ..... :)

Toevallig dáár zelf geen ervaring mee, maar ik heb er wel terdege een voorstelling van. Maar is het bevestigen van de kabeladertjes in patchkastjes of -doosjes dan echt wel gemakkelijker voor mensen zonder dat beetje feeling? Ook daarvoor heb je eigenlijk als je het zorgvuldig wilt doen een tooltje nodig waar je even mee om moet leren te gaan. Zou dat dan echt gemakkelijker zijn? Daar gaat toch (althans voor een deel) deze discussie over?

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 21-05-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Na zoveel tekst dan ook maar even een plaatje van mijn meterkast.
Niet zo strak als anderen hier, maar het kan er mee door.
Daaronder een plaatje van mijn totale infrastruurr.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/zy8px1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2r3wio1.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Ben(V) op 21-05-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53
Galukon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:38:
Waarom zo'n lange discussie ipv plaatjes :O
Ben wel benieuwd naar de meterkasten met wandkasten patchpanels en switches en dat soort spul.
Eens...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ben(V) schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:58:
Na zoveel tekst dan ook maar even een plaatje van mijn meterkast.
Niet zo strak als anderen hier, maar het kan er mee door.
Daaronder een plaatje van mijn totale infrastruurr.

[afbeelding]

[afbeelding]
aan je tekening zie je dat je op kabel internet zit. wat is jou keuze geweest om voor kabel internet te gaan ipv glasvezel? (Die zie ik volgens mij links boven hangen). En ben ook wel benieuwd waar die flexpijpjes van je meterkast naar de grond heen gaan :o

offtopic:
Kabel knijp verhaal en ervaring opdoen: Bij ons op het werk kregen we toentertijd een doos met 100 meter UTP en een zak connectors en mochten we patch kabeltjes maken van 50 cm. die werden dan doorgemeten of ze goed waren. Ik kan je vertellen na 100 meter kan iedereen kabeltjes knijpen! Dus moraal van het verhaal, je kunt altijd beginnen met losse stukjes. Desalniettemin in de muur horen geen patchkabels thuis :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ik zat gewoon bij UPC toen de glasvezel aangelegd werd door Reggefiber.
Ik heb de verschillende aanbieders van glas bekeken, maar ze zijn allemaal aanzienlijk duurder dan UPC.

Verder heb ik van aan aantal aanbieders m'n bedenkingen, want je kunt wel heel snel internet via glas aanbieden, maar als de infrastructuur daarachter richting het internet niet afdoende is heb je niets aan die snelle aansluiting.

Die flexpijpje zijn voor extra groepen naar de keuken die we nodig hadden.
inductie kookplaat
afwasmachine
elektrische oven
quooker
koffiemachine
vriezer
koelkast

Alle Utp kabels voor de begane grond gaan door de linker witte goot en dan als bundel de grond in naar de kruipruimte.
De coax kabels gaan door de linker grijze kabelgoot naar de anttenneversterker die links naast de wandcontactdoos aan de muur hangt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 21-05-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nou na de hele discussie van gisteren zal ik ook eens wat plaatjes van mijn opstelling posten. 8)

Eerst even zoals het was:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2i043ll.jpg

Ik heb de meterkast al een beetje onderhanden genomen en tot nu toe is het volgende geworden.
Het is niet zo heel spannend, maar het is een beetje opgeruimd ;)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/1e41aq.jpg

Bovenin heb ik een stekkerdoos aangelegd voor de toekomstige NAS.
Mijn bedoeling is dan om de netwerkkabel netjes weg te werken door de pvc-buis die naast de wcd loopt.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/5khvef.jpg

Hier zie je nog een wcd zitten die ik aangesloten heb.
Verder het modem van Ziggo.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2w4i9nl.jpg

De "rommel" zit onderin.
Heb hier mijn AOP zitten die ik tevens heb verhuisd en deze loopt naar een simpele versterker door naar de tv.

Verder heb ik links wat je overigens niet ziet een kabelgootje geplaatst waardoor een UTP kabel loopt naar de pc in de woonkamer en de UTP kabel naar zolder.
Had voor de zolder geen loze leiding zitten dus deze is via de koker van de centrale afzuiging naar zolder gegaan.

Tzt zal er ook nog plek gemaakt worden voor een patchpanel zodat ik de UTP kabels van de pc, tv-hoek, zolder en de te trekken utp-kabel naar de eerste etage kan afmonteren.
Hier zal verder ook nog plek gemaakt worden voor een raspberry die in de toekomst de digitale gas en elektriciteitsmeter zal uitlezen.

Zal waarschijnlijk te weinig aansluitingen hebben voor alles aan te sluiten, dus een switch wordt tzt ook nog geplaatst, maar zoals aangegeven moet ik even kijken waar en hoe ;)

Daarbij heb ik 1 coax rechts lopen door een pvc-buis die ik tzt een keer terug moet trekken en samen met een netwerkkabel naar boven moet trekken zodat ik op de 1ste etage een netwerkaansluiting heb.

Zou een coax en een stugge utp kabel lukken door een 16mm buis zodat ik boven een contactdoos kan aansluiten met keystones voor utp en coax.

De planken zaten er overigens al in toen we in dit huis kwamen.

[ Voor 22% gewijzigd door MdO82 op 21-05-2015 19:31 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als er niet te veel bochten in zitten en je cat5e gebruikt moet het kunnen.
Beetje afhankelijk van de coax dikte.
Bij mij lukte het niet met koka 799 en cat5e, maar met iets dunnere coax ging het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
MdO82 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 19:20:
Verder heb ik links wat je overigens niet ziet een kabelgootje geplaatst waardoor een UTP kabel loopt naar de pc in de woonkamer en de UTP kabel naar zolder.
Had voor de zolder geen loze leiding zitten dus deze is via de koker van de centrale afzuiging naar zolder gegaan.
Vraagje, heb dus hetzelfde probleem, de vorige bewoner heeft ook geen leidingen naar zolder en heb daar wel een Mac staan. Jij zegt dat je een UTP kabel door de koker van de centrale afzuiging heb gebruikt om de kabel naar zolder te krijgen. Bedoel je daarmee de mechanische afzuiging die je in veel huizen heb waar vaak ergens in huis zo knop met stand, 1,2 en 3 op zit?

Zo ja, die heb ik maar kan je daar gewoon een UTP kabel los in leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Nu online
Frid0 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:48:

Kunnen wel, goed afdichten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Frid0 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:48:
[...]

Vraagje, heb dus hetzelfde probleem, de vorige bewoner heeft ook geen leidingen naar zolder en heb daar wel een Mac staan. Jij zegt dat je een UTP kabel door de koker van de centrale afzuiging heb gebruikt om de kabel naar zolder te krijgen. Bedoel je daarmee de mechanische afzuiging die je in veel huizen heb waar vaak ergens in huis zo knop met stand, 1,2 en 3 op zit?

Zoals mgizmo aangaf inderdaad even een gaatje boren kabel erin en goed dichtplakken ;)
Nee, geintje.

Ik heb hierbij 2 foto's hoe de kabel naar boven gaat.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2hocl51.jpg
Er zat in deze woning een opening onder de trap een soort muizengat, hier heb ik een plaatje overheen gezet. Het is even gestoei om het plaatje los te krijgen vandaar een simpele foto van een afdekplaatje.
Kabel (cat5) komt vanuit de meterkast en heb ik in een kabelgoot onder de trap doorgelegd.

Op zolder:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2hcdmwn.jpg
Zo ziet het er boven uit links de centrale afzuiging.
Hier komt de kabel van beneden naar boven.
Deze loopt achter de buizen naar een oude Linksys router die dienst doet als AP deze bied een snelheid van 54mb, maar voor de mobiele telefoon meer dan voldoende ;)
Ik heb van de week de kabel ook nog iets ingekort zodat ik op zolder netjes 1Gb/s haal met mijn laptop.
Mocht ik in de toekomst ooit nog een snelle verbinding nodig hebben op zolder hoef ik niet persé de kabel te vervangen.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Even kijken of de heren nu ook gaan kibbelen over het feit dat kabels niet los door ruimtes heen moeten maar netjes via kabelgoten... of dat men nu inmiddels de grijze massa gebruikt en zich realiseert dat theorie en praktijk twee heel verschillende dingen zijn. Zoals je op bovenstaande foto's ziet is het eindresultaat er wel naar: nette afwerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:01:
Even kijken of de heren nu ook gaan kibbelen over het feit dat kabels niet los door ruimtes heen moeten maar netjes via kabelgoten... of dat men nu inmiddels de grijze massa gebruikt en zich realiseert dat theorie en praktijk twee heel verschillende dingen zijn. Zoals je op bovenstaande foto's ziet is het eindresultaat er wel naar: nette afwerking :)
als je het heel officieel en netjes wil doen dan hoort die netjes vast te zitten of in een goot te lopen.. bij mij loopt er gewoon een kabel over de balken van het "verlaagde" plafond.. hoop alleen dat die nooit kapot gaat.. want ik krijg hem er met geen mogelijkheid meer uit...

zat eerst een ander verlaagt plafond en die is vervangen door gips.. alleen vergeten om die kabel (+ 2 audio kabels en een coax kabel ) in een buisje te steken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
SMSfreakie schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 22:33:
[...]

...hoop alleen dat die nooit kapot gaat.. want ik krijg hem er met geen mogelijkheid meer uit...
Oh jawel hoor dat lukt je wel >:)
Oke, en nu weer on-topic ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter2512
  • Laatst online: 14-09 06:59
Afbeeldingslocatie: http://dc722.4shared.com/download/NZcr_7WRba/IMG_20150523_205758_thumb.jpg?lgfp=3000

Een fotootje van de setup in de schuur bij mijn ouders welke ze momenteel verbouwen tot vakantiehuisjes. De twee huisjes hebben elk één wcd met twee aansluitpunten. De switch en het patchpaneel zit gemonteerd aan de binnenkant van de kastdeur. Excuus voor de slechte kwaliteit foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

wouter2512 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 23:01:

Een fotootje van de setup in de schuur bij mijn ouders welke ze momenteel verbouwen tot vakantiehuisjes. De twee huisjes hebben elk één wcd met twee aansluitpunten. De switch en het patchpaneel zit gemonteerd aan de binnenkant van de kastdeur. Excuus voor de slechte kwaliteit foto.
je weet toch wel dat die waterleiding daar niet mag zitten volgens NEN2768.

zie ook http://www.synfra.nl/Port...%2006281A-c1%20(2011).pdf

Zeker bij commerciele verhuur, moet je dit gewoon niet willen. stel er gebeurt iets, waarbij letsel of erger aan huurder(s) toekomt, dan heb je heel wat uit te leggen aan de diverse instanties cq verzekeraars.

[ Voor 15% gewijzigd door roelbb op 25-05-2015 14:42 . Reden: aanvulling ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Zit wel heel erg laag inderdaad. Als die koppeling niet goed aangedraaid zit dan heb je kans op een kleine lekkage en spuit je precies je groepenkast nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een IP65 groepenkast nemen. Bv. ABB Europa series. Als je de juiste IP65 wartels gebruikt, is alles perfect waterdicht. Daarmee heb je het water gevaar geborgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ben momenteel aan de slag met mijn nette lan in mijn nieuwe woning, fotoserie zal snel volgen.

Twee vragen:
• Zo'n 10 inch patchkast, is die echt 280 mm breed zonder uitsteeksels ofzo? Dan past het namelijk precies.
• In welke fysieke winkel koop ik bedradingskoker zoals onderstaande?
Afbeeldingslocatie: http://cdn.attema.com/images/3451_large.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:37
Beekforel schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 13:00:
[...]
In welke fysieke winkel koop ik bedradingskoker zoals onderstaande?
[afbeelding]
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=kabelgoot :)

Fysieke winkels kom je al bij een technische groothandel ofzo uit, een Gamma of Praxis heeft het niet (die hebben alleen een kleine smalle variant in het wit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 10:53

[afbeelding]
ik heb de mijne bij de lokale karwei vandaan

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:33

Edd

• Zo'n 10 inch patchkast, is die echt 280 mm breed zonder uitsteeksels ofzo? Dan past het namelijk precies.
Ik kom aan de 287 inclusief de uitstekende schroeven aan de zijkant.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Edd schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 18:01:
[...]

Ik kom aan de 287 inclusief de uitstekende schroeven aan de zijkant.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Valt het wegwerken van een telefoonlijn ook onder nette LAN ;)

Ik had daar een vraag over en wellicht hebben jullie een idee voor me.
Hier liep een KPN telefoonkabel uit de meterkast naar de woonkamer.

Echter door een fout van mij heb ik deze kabel afgebroken en heb hier verder niks meer aan.

Maar nu naar mijn vraag. Ik heb de telefoonkabel verwijderd en hier een UTP kabel ingelegd.
Tot zover geen probleem, echter nu wil ik deze UTP kabel terugtrekken en samen met een nieuwe telefoonkabel opnieuw door de buis leggen.

Kan ik deze telefoonkabel ook aansluiten op een UTP wanddoos (ben even de naam hiervan kwijt)?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:05

BoltYes

This is the Way

Ja kan prima. Heb zelf een Cat 6 kabel gelegd en aan een patchkabel een telefoonstekkertje geknepen, kan m dus zowel voor telefoon als internet gebruiken ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
een RJ11 ( telefoon stekkertje?) past toch ook gewoon in een RJ45 gat?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja .. niet altijd even lekker.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Nu online
MdO82 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 22:20:
Kan ik deze telefoonkabel ook aansluiten op een UTP wanddoos (ben even de naam hiervan kwijt)?
Ja, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Om er nog over door te gaan.
Las dat ik ook een utp-kabel kan gebruiken voor tel.
Kan geen duidelijke info vinden hierover.
Moet ik dan de utp-kabel gewoon op de normale manier aansluiten in de doos en een RJ-45 knijpen op mijn telefoon?

Heb begrepen dat er maar 4 draden (oranje/oranje-wit/groen/groen-wit) nodig zijn.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:53

lier

MikroTik nerd

MdO82 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:32:
Heb begrepen dat er maar 4 draden (oranje/oranje-wit/groen/groen-wit) nodig zijn.
Een rj11 past ook prima in een rj45 wandcontactdoos.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Ben momenteel aan de slag met mijn nette lan in mijn nieuwe woning, fotoserie zal snel volgen.

Twee vragen:
[afbeelding]
Ik heb voor mijn meterkast deze besteld bij Conrad, echt hele fijne kabelgoot. Mijn tip: bestel niet bij Conrad maar zoek inderdaad naar een fysieke winkel of een andere webshop. Omdat het stukken van 2 meter zijn werd het bij mij niet met PostNL afgeleverd maar met een andere vervoerder waardoor het allemaal nog langer duurde (en Conrad heeft al een langere levertijd dan gebruikelijk omdat het uit zuid-Duitsland moet komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
lier schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:36:
[...]

Een rj11 past ook prima in een rj45 wandcontactdoos.
Dit hoeft niet altijd zo te zijn, het kan zijn dat je met een RJ11 connector de pinnen in de doos kapot drukt. Maar inderdaad in de praktijk past het meestal wel. Houd er dus eventjes rekening mee als je een RJ11 connector in een RJ45 aansluiting duwt dat je het niet te veel forceert.

BTW
MdO82 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:32:
[...]

Om er nog over door te gaan.
Las dat ik ook een utp-kabel kan gebruiken voor tel.
Kan geen duidelijke info vinden hierover.
Moet ik dan de utp-kabel gewoon op de normale manier aansluiten in de doos en een RJ-45 knijpen op mijn telefoon?

Je kunt inderdaad prima een UTP kabel gebruiken voor telefonie. Over het algemeen worden dan de middelste 2 paren gebruikt. Misschien is dit schema nuttig voor je. (kijk op pagina 8 ) http://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:40

Pubbert

random gestoord

Ik heb meestal een aantal van deze kabels in de auto liggen als klanten hun analoge telefoon via een RJ45 wcd aan willen sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.de/medias/global/ce/2000_2999/2600/2620/2628/262854_RB_00_FB.EPS_1000.jpg

Al werken deze ook wel, al ziet dat wat minder netjes uit vind ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.run-it-direct.co.uk/images/RJ11toRJ45converter.JPG

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
Ook maar eens mijn meterkast tonen...

Eerst de oude situatie, veel losse kabels door regelmatig omwisselen en vervangen van apparatuur.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/netwerk/meterkast_oud.jpg

Maar omdat ik binnenkort overstap van UPC/Ziggo 200/20 naar KPN 500/500 ook gelijk maar even alles netjes weggewerkt en Gbit proof gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/netwerk/meterkast_nieuw.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/netwerk/meter1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/netwerk/meter2.jpg

Alle bekabeling in de meterkast is nu Cat 6. De huisbekabeling is echter nog wel 5E, maar daar gaat nu probleemloos 1 Gbit overheen, dus daar wordt nog niks aan gedaan.

Van boven naar beneden (rechts):
Linksys ATA adapter
(niet zichtbaar) Arduino voor de zonnepanelen registratie
Klik aan Klik uit internet server
Netgear R7000
D-Link 5 poorts
Alarm
Siemens DECT station
D-Link 8 poorts
Experia Box V9

Aan de linkerkant hangen de UPC modem (in bridge) en glasvezelmodem (niet op de detailfoto's).

De EB gaat straks alleen gebruikt worden voor telefonie.
De 8 poorts D-Link doet alleen het "zware" verkeer, dus de PC's, NAS'en en TV's (voor streaming).
De 5 poorts doet het trage (internet) verkeer zoals de Arduino, VOIP en de Internet server voor KAKU.

De splitsing is puur zodat een upload van een PC naar de NAS alleen over 1 switch gaat en niet over de router, de upload gaat altijd tegen de 100 MB/s, dus dat zou de rest van het netwerk vertragen, vandaar dat er voor deze constructie gekozen is.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ziet er netjes uit, een groot verschil met wat was. Even uit interesse, gebruik je de experiabox als router en en je R7000 als access point of heb je een andere constructie?

1 grote switch zou wel wat beter zijn maar zoals je al zegt is het niet echt nodig omdat er alleen "traag" verkeer over gaat.

Misschien nog een ideetje om kortere patch kabels te nemen en het weg te werken in een gootje, of ga ik dan te ver? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

The Wizard

Moderator Mobile
De R7000 gaat gewoon zijn werk doen, VLAN's worden afgesplitst in de R7000, en de EB wordt alleen als telefoondoorgeefluik gebruikt. Ik wil controle houden over de verbinding.

Ik had deze 2 switches al, de 5 poorts was voor digitale TV bij XMS waarbij ik 3 STB's had. In de nieuwe situatie gebruik ik maar 1 STB, op de andere TV's wordt toch haast geen TV gekeken, en zo wel dan gebruik ik KPN Play met Chromecast voor live TV.

Had idd wel kortere kabels kunnen gebruiken, maar ik stoor me er (nog) niet aan :P. Gootje had ik wel aan zitten denken, maar erg veel ruimte is daar niet voor.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:11
Hierbij wat foto's van mijn setup. Eerst maar de meterkast:
Afbeeldingslocatie: http://www.z74.net/tmp/IMG_2153s.JPG

Rechtsonder de glasvezel NTU van XS4ALL, die is via een klein patchpanel verbonden met de router op zolder. Verder linksboven een Fritzbox die als SIP-client en DECT-basisstation werkt, de rest van de functies (routing/wifi/etc.) staat uit.

Rechts in het midden nog een Zyxel GS1900-8HP switch die via een MoCA set met een switch op zolder is verbonden (met een drietal VLAN's). Op zich zou ik zowel de verbinding tussen NTU en router als de verbinding tussen deze switch en de switch op zolder via dezelfde UTP-kabel kunnen laten lopen (over een extra VLAN), maar ik heb de 'boze buitenwereld' liever direct op m'n router met zo min mogelijk apparatuur ertussen die mogelijk gehackt kan worden.

Aan de Zyxel switch hangen twee access point die worden gevoed via PoE, eentje in de woonkamer (achter het gordijn bij de achtergevel, zodat er in de tuin ook nog redelijke dekking is) en eentje op de eerste verdieping. Verder zit er nog een UTP kabel naar de TV + Bluray speler. Twee kabels paste niet meer door de buis met de coax erbij, dus aan beide zeiden een splittertje zodat er bij de TV geen switch hoeft te staan. En zowel TV als Bluray doen toch geen gigabit.
Verder nog een UTP aansluiting in de woonkamer die wordt gebruikt als er wat meer bandbreedte nodig is (laptop van mijn vrouw heeft slechts 802.11g dus dan is het verschil met een UTP-kabel goed te merken als je een backup draait).

MoCA met antenneversterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.z74.net/tmp/IMG_2154s.JPG

Patchpanel en switch:
Afbeeldingslocatie: http://www.z74.net/tmp/IMG_2155s.JPG

Op zolder staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.z74.net/tmp/IMG_2156s.JPG

Van boven naar beneden:
- een patchpanel met de kabels naar de meterkast, naar de werkkamer op zolder en naar één van de kinder-slaapkamers (de andere komt t.z.t. nog wel)
- een Soekris 5501 die als NTP-server in de pool draait en lokale DNS-server is
- een Axiomtek NA-320R als router
- een Procurve 1810-24G switch
- een 19" behuizing met twee Alix bordjes (momenteel niet in gebruik)

Achter de router hangen in totaal 5 gescheiden netwerken:
- standaard netwerk met desktop/laptop/printer/etc (192.168.1.0/24)
- apart netwerk (192.168.2.0/24) voor gasten-wifi en andere dingen die ik niet of maar ten dele vertrouw en daarom niet op mijn standaard netwerk wil hebben. De TV zit daar bijvoorbeeld ook op, geen idee wat dat ding allemaal doet/scant en op het gasten-netwerk mag hij z'n gang gaan.
- hobby-netwerk (192.168.3.0/24). Op dit segment deelt de router geen adressen uit via DHCP, dus hier kan ik klooien als ik een keer wil netbooten via TFTP e.d.
- DMZ (met een publieke /29 van XS4ALL). Daar zit bv. die Soekris op.
- management LAN (192.168.5.0/24). Alle netwerk-apparatuur met een IP (zoals de managed switches en access points) heeft een IP in dit LAN. Niet echt nodig, maar ik had een netwerk interface over op mijn router en die niet gebruiken is ook maar zonde voor een Tweaker ;-)

Ieder netwerksegment heeft zijn eigen kleur kabels om het een beetje overzichtelijk te houden.
De router draait OpenBSD en doet uiteraard zowel IPv4 als IPv6. De router schermt de genoemde segmenten ook van elkaar af.

[ Voor 3% gewijzigd door Out.of.Control op 27-05-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Wauw :9
Dat zijn nog eens opstellingen om jaloers op te worden, en ook voornamelijk om de ruimte die je hebt in de kast :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:50
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 02:25
PatrickPR schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:41:
[...]

Ik heb voor mijn meterkast deze besteld bij Conrad, echt hele fijne kabelgoot. Mijn tip: bestel niet bij Conrad maar zoek inderdaad naar een fysieke winkel of een andere webshop. Omdat het stukken van 2 meter zijn werd het bij mij niet met PostNL afgeleverd maar met een andere vervoerder waardoor het allemaal nog langer duurde (en Conrad heeft al een langere levertijd dan gebruikelijk omdat het uit zuid-Duitsland moet komen).
Ik heb ze ook besteld bij Conrad (niet diezelfde maar wel dezelfde soort van 2 meter lang), ik heb ze nog niet maar ze zijn op dit moment gewoon bij PostNL aangemeld en te volgen.

Ik heb zelf mijn netwerk in de meterkast de afgelopen week een beetje opgeruimd en de Experiabox opgehangen, was best een chaos door het met haast aanleggen toen we hier ruim 2 jaar geleden kwamen wonen. (nieuwbouw huurwoning) Vanaf woensdag gaan we over van UPC/Ziggo naar KPN alles in 1 glasvezel 100/100. Als ik daarna mijn kabelmodem en versterker uit de meterkast heb verwijderd (en mijn bedradingskokers er zijn) zal ik eens wat pics posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:50
1shot1kill schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:11:
[...]

Ik heb ze ook besteld bij Conrad (niet diezelfde maar wel dezelfde soort van 2 meter lang), ik heb ze nog niet maar ze zijn op dit moment gewoon bij PostNL aangemeld en te volgen.

Ik heb zelf mijn netwerk in de meterkast de afgelopen week een beetje opgeruimd en de Experiabox opgehangen, was best een chaos door het met haast aanleggen toen we hier ruim 2 jaar geleden kwamen wonen. (nieuwbouw huurwoning) Vanaf woensdag gaan we over van UPC/Ziggo naar KPN alles in 1 glasvezel 100/100. Als ik daarna mijn kabelmodem en versterker uit de meterkast heb verwijderd (en mijn bedradingskokers er zijn) zal ik eens wat pics posten.
Heb je al foto's van hoe het nu is? Kunnen we het verschil zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
Ik had beter voor ik begon foto's kunnen maken, het is nu al veel netter dan dat het was, er moeten nu alleen nog wat 'finishing touches' gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door 1shot1kill op 30-05-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
Toch even foto's gemaakt, er zal niet zoveel meer veranderen maar goed.

Dit is een foto van 2 jaar geleden toen ik net begonnen was met aanleggen:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/dxfw2w.jpg

Er is naast veel kabels nog een coax versterker onder het glasvezelkastje geplaatst. De router die er onderaan hangt (TP-Link, weet zo even niet meer welk model) is vervangen door een Archer C7 die rechts bovenin de meterkast hangt. De wandcontactdoos heb ik vervangen door een viervoudig model.

De huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/33kyl9y.jpgAfbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/awut5z.jpg

De afgelopen week heb ik de Experiabox geplaatst, een extra viervoudige WCD aan de rechterkant gemaakt en een plankje opgehangen daar voor mijn nieuwe NAS. Ook heb ik het patchpaneel eindelijk goed vastgemaakt, dit hing aan 2 spijkers de afgelopen 2 jaar. :P Ik weet nog niet helemaal hoe ik mijn netwerk ga inrichten als ik over ben op KPN maar misschien dat de Archer C7 naar de 1e etage verhuist. Ik wil ook nog de flexibele pvc buis die naar mijn rechter WCD loopt vervangen door een normale, die had ik echter niet meer in huis. De kabels zitten normaal gesproken netjes gebundeld maar die hangen nu even los tot mijn bedradingskokers er zijn.

Niet heel veel bijzonders maar naast mijzelf wonen hier mijn vriendin en 2 dochters die niet echt grootverbruikers zijn op Whatsapp, Youtube en Netflix na. Elke kamer heeft bedraad internet als mogelijkheid maar het wordt maar op een paar plaatsen benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPeRIII
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-12-2021

ViPeRIII

n00bje

Hi,

Aangezien ik binnenkort de sleutels van mijn nieuwe woning krijg, ben ik geinteresseerd in wat hier allemaal voorbij komt :)
Ik heb er vast voor gezorgd dat er overal een loze leiding is in elke kamer (soms meerdere), en ik wil dat netjes af gaan werken met wanddozen voor rj45 (cat6 kabel heb ik inmiddels al binnen).
Nu kan ik er voor kiezen om gewonen muurplaten hiervoor te gebruiken, maar ik kwam ook het volgende tegen:
http://www.dx.com/p/ky-92...white-371214#.VWt--Eb-naW

Leuk en aardig, zeker als dit via PoE gevoed wordt, dan zetten we in de meterkast gewoon nog een PoE switch of injector in.
Echter kan ik deze wallmounts alleen maar vinden met een 100Mbit uitgang, en niet met een gigabit uitgang. Aangezien ik het netwerk gebruik voor van alles en nogwat is eigenlijk mijn eis wel dat het een gigabit verbinding is.
Aan de andere kant wil ik voor de mobiele apparaten een stabiele verbinding garanderen, vandaar dat ik in deze muurplaten geinteresseerd ben.

Ook kwam ik deze tegen (om maar even van de chinese zooi af te zijn):
http://netgear.com/busine...iness-wireless/WN370.aspx
Die heeft wel 1Gbit in maar 4x 100 uit; Niet echt wat ik zoek dus..
Ook 230 input is een mogelijkheid aangezien de loze leidingen naast normale wcd's zitten.
Heeft iemand deze oplossing toevallig gezien of in huis? Dan verneem ik graag waar vandaan!

- Have no fear, ViPeRII is here -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
1shot1kill schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 22:11:
[...]
Dat klopt, dat was bij mij in eerste instantie ook maar de t&t status bleef hangen op Zending ontvangen. Dan wordt het overgedragen aan Extra@home met een eigen t&t status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
Die van mij bleef gewoon in de PostNL app te volgen, stond dat ie tussen 0:00 en 23:59 werd afgeleverd, toen kwam Oegema hem brengen in opdracht van PostNL. Dit alles binnen 48 uur nadat Conrad melde dat het zou worden verzonden met de zondag ertussen dus de levertijd viel wel mee.

Morgen de kabelgoten maar eens plaatsen, dan overmorgen over op KPN en dan zal ik als alles opgeruimd is nieuwe foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 16:55
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/3llrmzvxr/10653760_931163293573761_547852315905666792_n.jpg

Nog flink aan het klussen inhuis, maar ik heb alvast een werkende internet verbinding.

Afgelopen week hebben ze bij mij de glasvezel van de woonkamer verlegd naar de kelder zoals op de foto hierboven.

Hier zullen straks ook nog een patchpaneel komen en door heel het huis cat6 kabel gejaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 10:10
Een mooie breede ruimte onder de trap voor je meterkast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 16:55
NeoAtomic schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 07:10:
[...]

Een mooie breede ruimte onder de trap voor je meterkast!
Ik heb ook meteen een compleet nieuwe meterkast ingebouwd en heb nog steeds genoeg ruimte daar voor de standaard kelder dingetjes :p.

Nu moeten nog de UTP door het huis gelegd worden en een fatsoenlijk patchpaneel besteld worden (elke tip daarin is uiteraard welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
Ik wil drie CAT6 kabels door één buis trekken. Gebruik ik dan best FTP, of is UTP meer dan goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 19:09

painkill

Pain(k)(ill)

FTP is onnodig, UTP is meer dan genoeg.
Maar of er 3 cat6 kabels door 1 buis passen, geen idee, als je gelukt hebt misschien :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
painkill schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:32:
FTP is onnodig, UTP is meer dan genoeg.
Maar of er 3 cat6 kabels door 1 buis passen, geen idee, als je gelukt hebt misschien :)
Oké, bedankt!
Het is een redelijk dikke buis, dus dat zal hopelijk wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Drie maal cat6 gaat je niet lukken als er ergens een bocht in zit.
Zelfs niet als je 3/4 inch buis hebt.

Een cat6 kabel heeft een diameter van 0.24 inch en de ftp versie 0.3 inch.

Misschien dat het je lukt met cat5e, die heeft een diameter van 0.2 inch, maar drie blijft heel lastig.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 07-06-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
Ben(V) schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:49:

Misschien dat het je lukt met cat5e, die heeft een diameter van 0.2 inch, maar drie blijft heel lastig.
Bochten moeten niet in de buis, daar mogen die kabels gerust voor een aantal cm zichtbaar zijn.
Ik moet de buizen eens nameten, maar ze zijn wel dikker dan de standaard elektriciteit buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ben(V) schreef op zondag 07 juni 2015 @ 13:49:

4x cat6

4x CAT6 lukt in een 3/4 buis. Het kost heel veel moeite, maar het gaat er zeer zeker in! Het is overigens deze kabel: pricewatch unsorted: König - Bulkkabel - 305 m - UTP - ( CAT 6 ) - solide - lichtgrijs en er zitten 2 bochten van 90 graden en een flauwe bocht van 45 graden in de buis. Zou zeggen dat 3 kabels zeker zou moeten lukken!

[ Voor 10% gewijzigd door chickpoint op 07-06-2015 15:51 . Reden: linkje was de verkeerde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
Trek je die dan in een keer, of stuk voor stuk?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Freeaqingme schreef op zondag 07 juni 2015 @ 16:54:
Trek je die dan in een keer, of stuk voor stuk?
Alles in een keer, stuk voor stuk gaat niet. Goede voorbereiding scheelt ook!

Wat heb je nodig?
  • Natuurlijk de pijp waar je kabel in moet
  • De kabel zelf
  • Isolatie tape
  • Fles (3M) Kabelglijmiddel
  • Trekveer
  • Een vriend of vriendin die je mee helpt
Ik heb het als volgt gedaan:
  • Trekveer door de pijp
  • Kabels op maat knippen (of je moet toevallig 4 rollen kabel hebben)
  • Kabels aan de trekveer maken en aftapen met isolatie tape zodat er niks uitsteekt wat achter een mof kan blijven haken
  • Kabels door de pijp trekken
Natuurlijk begrijp je dat de 4 kabels door de pijp tekken niet zonder meer gaat, Daar komt de vriend of vriendin te pas. 1 iemand trekt aan de trekveer (je hebt hier best wel wat kracht voor nodig). De ander die houd de kabels gescheiden, ze mogen absoluut elkaar niet kruisen en het liefst ook niet draaiend erin, Als voorzorg heb ik een hoop kabel glijmiddel gebruikt om de kabel zeker te weten op de goede plek te krijgen, dit smeer je gewoon met de hand op de kabel. Let wel op dat er geen stof of zand of iets dergelijks aan de kabel of in het kabelglijmiddel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Bij deze dan ook mijn meterkast maar even laten zien.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/RSIFLPjIPBbZshTHhLlUOknc/thumb.jpg

De laatste paar maanden bezig geweest om wat extra kabels door huis heen te trekken, waarbij eentje naar zolder voor mij de belangrijkste was. Aangezien ik graag mijn servers richting zolder wilde hebben. Meteen van de gelegenheid gebruikgemaakt om de meterkast een beetje netter in te richten (helaas heb ik geen before-foto's)

Wat je ziet is de welbekende 10-inch patchkast. Deze pastte precies in de ruimte die ik nog overhad.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7iQMBrEl8iiVnXuqNE1Dpgnr/thumb.jpg

In dit kastje zitten:
- Linksys PAP2T ATA
- MikroTik RB2011iL-IN
- Digitus 12 poorts patch panel

De MikroTik wordt (hopelijk) aankomende week vervangen door een Ubiquiti EdgeRouter-PoE 5 port. Dit vanwege het feit dat de MikroTik mijn 500 mbit glasvezel lijn niet aankan. Daarnaast plaats ik een Netgear GS108 als switch om voldoende poorten te hebben. Misschien dat ik die later nog door een andere switch vervang voor PoE.

Vanuit dit kastje worden de volgende onderdelen gevoed:
- Netgear WAC-120 Access Point
- Netgear GS105E in het serverrack op zolder
- 2x Arcadyan HMB2260
- GamePC
- PS4
- Telefoon (telefoon zit aangesloten op een van de outlets en de ATA is verbonden met deze)

Ik heb zoveel mogelijk overal dubbele outlets zitten, zodat ik nog eens kan switchen en/of een laptop kan inpluggen. Alleen naar zolder loopt een enkele kabel, omdat daarvoor geen loze leiding was en deze langs de verwarmingbuis omhoog loopt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
chickpoint schreef op zondag 07 juni 2015 @ 17:07:
[...]

Alles in een keer, stuk voor stuk gaat niet. Goede voorbereiding scheelt ook!

[knip]

Natuurlijk begrijp je dat de 4 kabels door de pijp tekken niet zonder meer gaat, Daar komt de vriend of vriendin te pas. 1 iemand trekt aan de trekveer (je hebt hier best wel wat kracht voor nodig). De ander die houd de kabels gescheiden, ze mogen absoluut elkaar niet kruisen en het liefst ook niet draaiend erin, Als voorzorg heb ik een hoop kabel glijmiddel gebruikt om de kabel zeker te weten op de goede plek te krijgen, dit smeer je gewoon met de hand op de kabel. Let wel op dat er geen stof of zand of iets dergelijks aan de kabel of in het kabelglijmiddel komt.
dan is het wellicht als je zoveel kabels moet trekken om ze op een bepaalde afstand opnieuw te tapen om ervoor te zorgen dat ze op hun plek blijven?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
MdO82 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:23:
[...]

dan is het wellicht als je zoveel kabels moet trekken om ze op een bepaalde afstand opnieuw te tapen om ervoor te zorgen dat ze op hun plek blijven?
Liever niet, met zijn 2 en kabels trekken werkt zoveel beter dan aan de gang te gaan met kabels tapen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 21:40
kabels tapen kan ook weer andere problemen opleveren. aangezien de lengte van beide kabels anders zijn als je ze trekt (binnen buitenbocht echt) waardoor ze beginnen te knellen vanwege de tape, ze kunnen dan onderling niet meer bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
The Fatal schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:07:
kabels tapen kan ook weer andere problemen opleveren. aangezien de lengte van beide kabels anders zijn als je ze trekt (binnen buitenbocht echt) waardoor ze beginnen te knellen vanwege de tape, ze kunnen dan onderling niet meer bewegen.
Stom natuurlijk, want de tape kan je later natuurlijk niet meer verwijderen :F
En hoe zou het vergaan zijn na een x aantal jaren

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
Na de overstap naar KPN afgelopen donderdag heb ik vandaag de UPC/Ziggo apparatuur/kabels verwijderd en de AOP verplaatst omdat die in de weg zat waar ik mijn bedradingskoker wilde plaatsen. Deze koker heb ik nu dus ook geplaatst en het begint eindelijk ergens op te lijken, al is het natuurlijk weinig bijzonders. Er moeten nog wel wat kleine aanpassingen gemaakt worden zoals wat kabels bij elkaar binden met stukjes klittenband en wat kabels vervangen door kortere versies.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/oh03gn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2nqguus.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1262zuw.jpg
Te zien zijn:
  • KPN Experiabox V9
  • TP-Link Archer C7
  • TP-Link TL-SG1008D
  • Digitus CAT 6 patch panel
  • Synology DS-214
Op dit moment staan de Experiabox en de Archer in DMZ zodat ik met de Archer volledige controle over mijn netwerk heb. Het is uiteindelijk het plan om de Experiabox te vervangen door een managed switch en de Experiabox alleen nog voor telefonie te gebruiken.

Aan de Archer hangt de Nas, de SG1008D en een kabel direct naar het patchpaneel voor de apparatuur die bij de TV aan de switch daar hangt. (nog een SG1008D) Dit liep eerst gewoon via de switch in de meterkast en dan naar het patchpaneel maar dan doen de glas HD zenders het niet goed.

Vanaf het patchpaneel lopen 2 kabels naar de computerkamer op de 1e verdieping, 1 naar elk van de 2 slaapkamers, 1 naar de slaapkamer op zolder, 1 naar de linkerkant van de woonkamer die momentee; niet in gebruik is (de telefoonaansluiting komt op hetzelfde punt uit) en er komt er dus 1 achter de tv kast uit waar een switch op is aangesloten, waar op mijn TV, Playstation 3, Mediaspeler, blu-ray speler en PVR zijn verbonden.

Op de ene aansluiting op de pc kamer is mijn PC aangesloten, aan de andere aansluiting hangt een TP-Link TL-SG1005D waar mijn printer en 2e Playstation 3 zijn aangesloten. Op de grote slaapkamer is de laptop van de jongste dochter aangesloten, de rest van de aansluitingen wordt niet gebruikt. Verder worden er draadloos 4 telefoons, een tablet, de laptop van de oudste dochter en de Chromebook van mijn vriendin gebruikt, al met al niet al te veel stress voor het netwerk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

1shot1kill, Jaloers op je meterkast. Ik durf mijn foto's hier niet neer te zetten omdat een of andere jodokus mijn meterkast bij het inrichten totaal kansloos heeft aangesloten. Om het in 1 woord meteen een plek te geven ( gevoelige installateurs even wegkijken ). maar alles hangt aan elkaar van "flexibel". Geen nette bochten in het PVC werk, gewoon goedkope rommel ertussen en alles aan elkaar stucadoren.

Mijn volgende huis gaat beter gewoon een nette meterkast hebben, anders ga ik het echt zelf opnieuw doen.

* waarom doe ik dat nu niet dan; Nou, omdat dit een huurhuis is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Miepermans schreef op maandag 08 juni 2015 @ 02:27:
1shot1kill, Jaloers op je meterkast. Ik durf mijn foto's hier niet neer te zetten omdat een of andere jodokus mijn meterkast bij het inrichten totaal kansloos heeft aangesloten. Om het in 1 woord meteen een plek te geven ( gevoelige installateurs even wegkijken ). maar alles hangt aan elkaar van "flexibel". Geen nette bochten in het PVC werk, gewoon goedkope rommel ertussen en alles aan elkaar stucadoren.

Mijn volgende huis gaat beter gewoon een nette meterkast hebben, anders ga ik het echt zelf opnieuw doen.

* waarom doe ik dat nu niet dan; Nou, omdat dit een huurhuis is :(
Gelukkig zitten wij hier voor de nette lan afwerking en niet voor je nette elektra afwerking :+ (hoewel strakke meterkastjes ook wel wat hebben hoor :D )

Dus als je, je lan netjes voor elkaar hebt zien wij het graag hoor!! Een huurhuis is ook wel een beetje een andere categorie dan een koophuis waar je zelf lekker kan/mag/moet sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 20:28
chickpoint schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:54:
Een huurhuis is ook wel een beetje een andere categorie dan een koophuis waar je zelf lekker kan/mag/moet sleutelen.
Hoe zit dat eigenlijk? Mag je in een huurhuis wel Lan-kabels doortrekken en al je spul netjes in de meterkast plaatsen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
timmie1 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:31:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk? Mag je in een huurhuis wel Lan-kabels doortrekken en al je spul netjes in de meterkast plaatsen?
Ligt er natuurlijk net aan hoe netjes je het maakt. Als alles netjes weg gewerkt zit en je niet enorm grote gaten in de muur maakt zal de woningcorporatie er denk ik niet heel veel van zeggen. Bij particuliere verhuur zal het natuurlijk een ander verhaal zijn en zal je goed moeten afstemmen met je huurbaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
Ik woon ook in een huurhuis, het is echter nieuwbouw die ruim 2 jaar geleden is opgeleverd dus compleet met loze leidingen er al in, alleen de kabels naar de zolder gaan eerst de kruipruimte in en daarna via een driehoekige buis (dit zal vast een naam hebben) naar boven, buiten het zicht dus. Dit soort dingen moet je officieel wel eerst aanvragen bij mijn woningcorporatie maar dat vind ik flauwekul, wij hebben zelfs een hele slaapkamer aan 1 kant van de zolder laten aanleggen door een kennis waar nooit toestemming voor is gevraagd. Het ziet er netjes uit en mochten we hier ooit weg gaan dan wordt dit zonder meer geaccepteerd omdat het gewoon goed uit ziet en een meerwaarde voor het huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Edd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:07:
De MikroTik wordt (hopelijk) aankomende week vervangen door een Ubiquiti EdgeRouter-PoE 5 port. Dit vanwege het feit dat de MikroTik mijn 500 mbit glasvezel lijn niet aankan. Daarnaast plaats ik een Netgear GS108 als switch om voldoende poorten te hebben. Misschien dat ik die later nog door een andere switch vervang voor PoE.
Over het routerboard (RB2011) dat was inderdaad het geval. Inmiddels heeft Mikrotik versie 6.29 uitgebracht met daarin FastTrack, dat zorgt ervoor dat een RB2011 je 500Mbit lijn wel zou moeten trekken (Inclusief NAT)! Niet full-duplex overigens.

Aan de andere kant, een Ubnt EdgeRouter is ook leuk spul! :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Quindor schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:32:
[...]

Over het routerboard (RB2011) dat was inderdaad het geval. Inmiddels heeft Mikrotik versie 6.29 uitgebracht met daarin FastTrack, dat zorgt ervoor dat een RB2011 je 500Mbit lijn wel zou moeten trekken (Inclusief NAT)! Niet full-duplex overigens.

Aan de andere kant, een Ubnt EdgeRouter is ook leuk spul! :)
Ik heb de EdgeRouter sinds gisteren staan en trekt mijn 500 Mbit-lijntje mooi vol.
Dat van de FastTrack heb ik inderdaad gelezen en geprobeerd. Maar helaas werkt XS4all (net als KPN e.d.) met een PPPoE-sessie over een apart VLAN en laat de MikroTik dat nu net (nog) niet ondersteunen.
Het staat op hun ToDo-lijstje, maar niet bovenaan ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Mag ik vragen waarom je eigenlijk voor de PoE versie hebt gekozen? Puur voor de extra poorten of gebruik je ook nog ergens de PoE voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Ik gebruik de extra poorten voor iptv. Ja, ik had ook een extra managed switch kunnen plaatsen, maar dan had ik waarschijnlijk ook een vrij dure met veel poorten gekozen ;)
Nu gebruik ik 1 poortje als WAN, 1-tje voor LAN die naar een 8-poorts domme switch loopt (Netgear GS108) en 2 poortjes voor iptv.
Ik wil nog wel eens wat met PoE gaan doen, maar voor nu laat ik het maar even zo.

-

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]