Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste
Acties:
  • 860.110 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:19
timmie1 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:31:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk? Mag je in een huurhuis wel Lan-kabels doortrekken en al je spul netjes in de meterkast plaatsen?
Daar zou ik even mee oppassen, meestal is je ''huurbaas'' hier verantwoordelijk voor. Je moet het namelijk altijd in originele staat opleveren dus het kan goed zijn dat je dan de hele boel eruit moet trekken als je eruit gaat.

Ik zou gewoon even aan de persoon vragen die daarover gaat. Bij particulier wordt dat meestal voor je gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Dat is een jaar of 2 geleden toch aangepast dat dat enkel gaat voor structurele veranderingen? Meende dat als jij ergens een lichtknopje vervangt of een andere drempel plaatst dat je dat niet meer hoeft terug te draaien.

Overleggen werkt natuurlijk sowieso het beste.

[ Voor 10% gewijzigd door Freeaqingme op 11-06-2015 11:10 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Laatst online: 19:19
Freeaqingme schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:10:
Dat is een jaar of 2 geleden toch aangepast dat dat enkel gaat voor structurele veranderingen? Meende dat als jij ergens een lichtknopje vervangt of een andere drempel plaatst dat je dat niet meer hoeft terug te draaien.

Overleggen werkt natuurlijk sowieso het beste.
Ja, kleine veranderen maar vooral als je huurt van een particulier is het toch altijd netjes om het te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Edd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:06:
Ik gebruik de extra poorten voor iptv. Ja, ik had ook een extra managed switch kunnen plaatsen, maar dan had ik waarschijnlijk ook een vrij dure met veel poorten gekozen ;)
Nu gebruik ik 1 poortje als WAN, 1-tje voor LAN die naar een 8-poorts domme switch loopt (Netgear GS108) en 2 poortjes voor iptv.
Ik wil nog wel eens wat met PoE gaan doen, maar voor nu laat ik het maar even zo.
Ziet er netjes uit maar wordt de Edgerouter bij jou niet ontzettend heet? Ik heb er ook eentje in een 10 inch kast in de meterkast en wordt ontzettend heet. Of heb je ergens nog lucht aan/afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:36

Edd

LordSpud schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:19:
[...]

Ziet er netjes uit maar wordt de Edgerouter bij jou niet ontzettend heet? Ik heb er ook eentje in een 10 inch kast in de meterkast en wordt ontzettend heet. Of heb je ergens nog lucht aan/afvoer?
Het viel mij inderdaad wel op dat de EdgeRouter een stuk warmer wordt dan bijvoorbeeld de MikroTik. Ik heb hem gisteren pas netjes weggewerkt in de patchkast en zal vanavond eens even kijken hoe heet die wordt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik heb mijn edgerouter netjes in het rack gehangen. Maar dat is dan wel 19", de 10" variant heb ik nog niet kunnen vinden.

http://www.ispsupplies.co...sures/KAM-Fab-UB-RM1.html

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:36

Edd

Ik heb hem gewoon op een shelf geplakt met dubbelzijdig tape. De netvoeding (24V) pastte er ook nog precies achter.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
Mensen, ik ben onwijs gemotiveerd geraakt om ook met m'n netwerk en meterkast aan de gang te gaan. Ik heb nu m'n tv via wifi verbonden, is me lang niet snel genoeg. Daar moet dus een dubbele WCD komen, ook eentje voor de apple-tv.

Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/9shps5ofp/Foto_13_06_15_20_56_17.jpg

De foto is de voor-situatie, ik zal volgende week een na-foto maken.

Zoals je ziet ligt de cat-6 kabel al klaar. Een Gbit-switch en cat6-patch-paneel zijn onderweg.

Ik heb nog wel een vraag. Kan ik een kabel aan de ene kant in de lsa-strip van het patch-paneel hangen en er aan de andere kant een RJ45 stekker op knijpen? Is dat dan gewoon beiden het T568B schema? Ik wil namelijk 2 uitgangen van m'n wifi-router (airport express) rechtstreeks aan het patchpaneel aansluiten, en de laatste via de switch laten lopen. Ik heb straks namelijk 6 apparaten die bedraad in het netwerk hangen, en maar 3 uitgangen aan mijn router.

Groet,
Jaap

[ Voor 3% gewijzigd door PoJa84 op 15-06-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
Ik krijg jeuk van dat witte kapje op die coax stekker daar. Hoeveel problemen er opeens als sneeuw voor de zon verdwenen waren toen ik die prehistorische stekkertjes had vervangen!! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
poljaap1984 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:09:
Mensen, ik ben onwijs gemotiveerd geraakt om ook met m'n netwerk en meterkast aan de gang te gaan. Ik heb nu m'n tv via wifi verbonden, is me lang niet snel genoeg. Daar moet dus een dubbele WCD komen, ook eentje voor de apple-tv.

[afbeelding]

De foto is de voor-situatie, ik zal volgende week een na-foto maken.

Zoals je ziet ligt de cat-6 kabel al klaar. Een Gbit-switch en cat6-patch-paneel zijn onderweg.

Ik heb nog wel een vraag. Kan ik een kabel aan de ene kant in de lsa-strip van het patch-paneel hangen en er aan de andere kant een RJ45 stekker op knijpen? Is dat dan gewoon beiden het T568B schema? Ik wil namelijk 2 uitgangen van m'n wifi-router (airport express) rechtstreeks aan het patchpaneel aansluiten, en de laatste via de switch laten lopen. Ik heb straks namelijk 6 apparaten die bedraad in het netwerk hangen, en maar 3 uitgangen aan mijn router.

Groet,
Jaap
Ja en nee.

Ja het is zeker mogelijk om de kabel af te werken op een patch paneel en de andere kant een RJ45 connector te plaatsen. Zorg dan wel dat je de goede type kabel en connector hebt.

Maar nu komt de nee :>

Het is verre van ideaal om een RJ45 connector op een kabel met stugge kern te gebruiken. De kans op storingen is groter dan bij bijv een flexibele kabel omdat de pootjes in de connector niet heel goed vast kunnen grijpen. Ook is het zo dat een switch vrijwel nooit aan een patch paneel afgewerkt word maar los in het rack hangt. Het patch paneel word doorgaans gebruikt voor vaste aansluitingen, deze aansluitingen worden dan weer op de switch gepatched met patch kabels. Vandaar die naam patch paneel :+

Dus het is zeer zeker mogelijk maar niet de meest nette / duurzame oplossing. Misschien is het handiger om een kleine switch bij te kopen met het aantal poorten die je nodig hebt (zo duur zijn die dingen niet) en je airport express lekker als router/access point te laten dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gewoon afmonteren op een doosje en een patch paneltje in de meterkast, dat is het netste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:38
Jerrythafast schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 00:55:
Ik krijg jeuk van dat witte kapje op die coax stekker daar. Hoeveel problemen er opeens als sneeuw voor de zon verdwenen waren toen ik die prehistorische stekkertjes had vervangen!! :p
Klopt inderdaad, maar dat is 1 van de 4 die coax-aansluitingen die niet gebruikt wordt. Ik heb er 1 in de woonkamer en 1 van de 3 slaapkamers die gebruikt wordt al vervangen voor goede Hirschmann aansluitingen.

Bedankt voor de reacties, ik kan aan het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
mede-tweakers, ik heb een vraagje waar jullie hopelijk duidelijk ervaring mee/antwoord op hebben.

Het liefst wil ik CAT6 in m'n woning trekken. Patch paneel zal ook een CAT6 lsa strook zijn.
Maar de wall outlets zijn CAT5e lsa van Livolo en kan niet worden voorzien van CAT6 lsa's.

Weten jullie of je hier gewoon CAT6 kabels op aan kan sluiten?
Lijkt mij als het gewoon AWG24 blijft dat de dikte overeenkomt en het mogelijk zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
renedis schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:41:
mede-tweakers, ik heb een vraagje waar jullie hopelijk duidelijk ervaring mee/antwoord op hebben.

Het liefst wil ik CAT6 in m'n woning trekken. Patch paneel zal ook een CAT6 lsa strook zijn.
Maar de wall outlets zijn CAT5e lsa van Livolo en kan niet worden voorzien van CAT6 lsa's.

Lijkt mij als het gewoon AWG24 blijft dat de dikte overeenkomt en het mogelijk zou moeten zijn?
Ja, dat kan gewoon en is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

ja dat kan. kom het zelf wel vaker tegen, nooit problemen mee gehad.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 22:39

Zelf bestel ik ze altijd bij: Kabeldiscount. Ze verkopen hier ook CAT6 inbouw / opbouw dozen.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
BaZnGaNL schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:00:
[...]

Zelf bestel ik ze altijd bij: Kabeldiscount. Ze verkopen hier ook CAT6 inbouw / opbouw dozen.
roelbb schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:52:
[...]

ja dat kan. kom het zelf wel vaker tegen, nooit problemen mee gehad.
GioStyle schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:50:
[...]

Ja, dat kan gewoon en is mogelijk.
Thanks voor de informatie.

@harmpie21: Bedankt voor de suggestie, maar de inbouw/opbouw dozen in een andere stijl is nou net iets wat ik niet wil. Alles moet in dezelfde stijl zijn in huis vind ik. Vooral in de woonkamer.

Meterkast moet groots aangepakt gaan worden in de nieuwe woning. Helaas heeft er een lekkage van het balkon gezeten die inmiddels is gedicht.

Met een vochtvreter dacht de vorige bewoner het wel op te lossen. Alles gaat er dus uit om vervolgens een nieuwe meter te laten plaatsen. Oudere stoppen zijn al wel vervangen, maar gewoon simpel er overheen gezet :'(

Before/After pics volgen.

Durf het haast niet te laten zien (helaas ook geen duidelijkere foto):
Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/ftajqfekr/meterkast.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Jep dat kan, houd er wel rekening mee dat je installatie zo goed is als de zwakste schakel ;) Maar met gigabit ga je daar niet veel van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 22:39
renedis schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:03:
@harmpie21: Bedankt voor de suggestie, maar de inbouw/opbouw dozen in een andere stijl is nou net iets wat ik niet wil. Alles moet in dezelfde stijl zijn in huis vind ik. Vooral in de woonkamer.
Je kan hier ook een andere beschermkapje op zetten. Als ik het goed heb zijn ze allemaal hetzelfde. (afmetingen waar de UTP in moet.)

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
BaZnGaNL schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:16:
[...]

Je kan hier ook een andere beschermkapje op zetten. Als ik het goed heb zijn ze allemaal hetzelfde. (afmetingen waar de UTP in moet.)
Och, zie het nu pas. De keystone jack zou uitwisselbaar moeten zijn. Een X aantal CAT6 keystone jacks kopen is het risico wel waard :) Zo duur is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:11
renedis schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:32:
[...]

Och, zie het nu pas. De keystone jack zou uitwisselbaar moeten zijn. Een X aantal CAT6 keystone jacks kopen is het risico wel waard :) Zo duur is dat niet.
Zoals ik het begrepen heb, is de positie van de keystone achter het afdekraam uiteindelijk wel hetzelfde, maar de afmetingen van de keystone jacks willen onderling nogal eens verschillen.
Zo heeft Busch Jaeger 3 verschillende inbouwframes voor keystone jacks.
Afhankelijk van de keystone jack kies je een inbouwframe zodat de positie uiteindelijk recht achter het afdekraam komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06-09 20:11
Erg interessant topic! Ben in de gelukkige omstandigheid dat we een nieuwe huis gaan laten bouwen en dus 'helemaal los' kan met loze leidingen en inrichten van het thuisnetwerk. Leuke en nuttige dingen in dit topic gelezen! Top!
Ik twijfel alleen nog tussen Cat6 en Cat5e. Kan iemand mij vertellen waarom ik voor welke moet kiezen?

[ Voor 18% gewijzigd door rogiertw op 23-06-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rogiertw schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:34:
Erg interessant topic! Ben in de gelukkige omstandigheid dat we een nieuwe huis gaan laten bouwen en dus 'helemaal los' kan met loze leidingen en inrichten van het thuisnetwerk. Leuke en nuttige dingen in dit topic gelezen! Top!
Ik twijfel alleen nog tussen Cat6 en Cat5e. Kan iemand mij vertellen waarom ik voor welke moet kiezen?
Cat5e zal prima voldoen voor gigabit internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Laatst online: 11-09 15:13
Maar waarom Cat5e doen als Cat6 ook prima door de buizen kan? Kost weinig meer.

Van't weekend 2 Cat6 FTP kabels van Konig door een 3/4 buis getrokken. Dat was nog even trekken en duwen, maar 't ging. Nu de overige 2 buizen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
rogiertw schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 21:34:
Als je alles zelf kunt leggen dan is het goed te doen qua kosten. En gebruik 19mm buis dan krijg je alles er goed in.
Flexibele buis is een doodzonde.

In ieder geval bovenop alles wat je denkt te leggen 1 aparte loze leiding naar elke kamer erbij.
Dan zit je voor de toekomst goed (naderhand denk je dan alsnog 'had ik er hier nog maar eentje bijgemaakt').
Bij mijzelf heb ik de extra overtallige loze leidingen steeds naar een dubbel stopcontact laten lopen zodat mocht ik de loze leiding willen gebruiken in de toekomst dan kan ik 1 stopcontact vervangen voor wat er dan in zou moeten.

En ik heb in het plafond op elke verdieping ook een ethernetpunt t.b.v. een access point ingebouwd.

Ook zeker voor Cat6 gaan. De meerprijs t.o.v. Cat5E is heel laag.
Met Cat6 kunje op korte afstanden ook nog 10Gbit doen (zegt men), dus daar kun je langer mee door als met Cat5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Zo'n heel korte afstand is dat niet met CAT6. Je kunt over CAT6 10Gbit halen tot 30 - 50 meter. Voor de meeste huizen is dat meer dan voldoende, of hij moet ook zo gelukkig zijn dat hij er een vila van mag maken ipv een huis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Dit lijkt mij geen 3/4 ". 3/4 polva is inwendig een goed 18 mm.
chickpoint schreef op zondag 07 juni 2015 @ 15:45:
[...]

[afbeelding]

4x CAT6 lukt in een 3/4 buis. Het kost heel veel moeite, maar het gaat er zeer zeker in! Het is overigens deze kabel: pricewatch unsorted: König - Bulkkabel - 305 m - UTP - ( CAT 6 ) - solide - lichtgrijs en er zitten 2 bochten van 90 graden en een flauwe bocht van 45 graden in de buis. Zou zeggen dat 3 kabels zeker zou moeten lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Het is werkelijk waar 3/4 pijp. Komt gewoon bij de Technische Unie vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:21
Heb dezelfde kabel (König CAT 6) ook door een 3/4 buis getrokken met 4 kabels tegelijk. Weliswaar zonder enige hulp, maar de buis was dan ook nog niet ingebouwd. Maar het kan dus zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Vorige week is het nieuwbouw huis van mijn schoonzus opgeleverd :) Overal lag cai en aangezien ze naar itv via glas gaan overal dus UTP ingetrokken.

Nu hebben die bouwvakkers letterlijk overal van die flexibele geribbelde buis gebruikt |:( |:( |:( |:( Zelfs over een stuk van nog geen 4 meter moest ik met mijn volle gewicht aan de draden hangen om 2 stuks er doorheen te krijgen... ..

Uiteindelijk heb ik overal maar 1 utp ingetrokken nadat ik een extra dunne trekveer had gehaald omdat een standaard veer de bochten niet kon maken. En met de nieuwe veer ging het als een speer zo snel :).

Gelukkig ligt er naar zolder toe al een Cat6 utp deze hebben ze namelijk geen eens door een buis heen gedaan.... Gaat in de meterkast rechtsreeks het plafond in en komt in zolder uit op de studeer kamer waar dan gelukkig nog een Accespoint geplaatst kan worden.

Vandaag of morgen ga ik nog inbouw doosjes plaatsen

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/jdpppwwdfrq.38.54.jpg
Cai bende eruit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/n650t9caikk.41.44.jpg
UTP erin :)

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 24-06-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Voor iedere decimeter geribbelde buis in een loze leiding een factuur van € 25 bij de aannemer neerleggen :P Hadden ze hun werk maar fatsoenlijk moeten doen...

Al is de kans dat ze betalen wel minimaal :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Jan-man schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:57:

Vandaag of morgen ga ik nog inbouw doosjes plaatsen

[afbeelding]
Ga je hetzelfde aansluit materiaal gebruiken als er nu in zit? Of heb je een ander type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
chickpoint schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:09:
[...]

Ga je hetzelfde aansluit materiaal gebruiken als er nu in zit? Of heb je een ander type?
Ik heb hier nog inbouw doosjes zitten wel iets andere kleur wit maar was geen probleem komen toch kasten voor te staan.
Paul schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:03:
Voor iedere decimeter geribbelde buis in een loze leiding een factuur van € 25 bij de aannemer neerleggen :P Hadden ze hun werk maar fatsoenlijk moeten doen...

Al is de kans dat ze betalen wel minimaal :+
Nou ik zou het bijna doen idd! Is gewoon een schande om ribbelbuis te gebruiken.... Dat je het laatste stukje in de meterkast en bij het inbouw doosje gebruikt oke maar de volledige installatie.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Niet online
Binnenkort wordt onze nieuwbouw woning opgeleverd.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten om CAT5e in de woning aan te gaan leggen.

Na het lezen van bovenstaande posts ga ik toch weer twijfelen...toch maar CAT6?

Praktische vraagjes? CAT6 met een CAT6a WCD...kan dat?
Ik lees verder over snelheden van 10 Gbit... maar dat red je toch niet met een gewone gigabit switch?

Ik dacht dat ik 't allemaal wel snapte, maar nu ben ik het spoor bijster!

Als 't allemaal af is, beloof ik foto's te plaatsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15
coromandel schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:59:
Ik lees verder over snelheden van 10 Gbit... maar dat red je toch niet met een gewone gigabit switch?
Klopt, je hebt een 10Gbit/s switch nodig en/of natuurlijk moeten de netwerkkaarten 10Gbit/s ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Mixen van CAT 5, 5a, 6, 6a etc etc kan, geen enkel probleem (al wil FTP in iets monteren dat UTP verwacht soms een uitdaging of zelfs onmogelijk). Je keten is echter zo sterk als de zwakste schakel :)

Voor 10GE heb je inderdaad een 10GE-switch nodig (edit: en inderdaad netwerkkaarten, en je kabels moeten goed genoeg zijn), met een gigabitswitch haal je niet meer dan 1 gigabit. Echter, het is nog maar een paar jaar geleden dat gigabit onbetaalbaar was. Tegenwoordig haal je voor drie tientjes een 8p gigabitswitch.

Het duurt misschien nog even, maar dat punt gaan we met 10GE ook ooit bereiken gok ik zo :)

Echter, het zelf correct afmonteren van een kabel zodat deze 10GE gecertificeerd kan worden is wel een vak apart. Op gigabit gaat het ongetwijfeld werken als je maar de goede kleuren (T-568B) aanhoudt, voor 10GE zit je nog met zaken als hoeveel twists maak je ongedaan, hoeveel mantel strip je etc. Dus op cat 6 (of hoger) voorbereiden kan, maar ik zou er rekening mee houden dat je nog wat moet troubleshooten zodra je er daadwerkelijk 10GE over wil laten lopen :)

[ Voor 33% gewijzigd door Paul op 24-06-2015 15:14 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Niet online
Dank! Verhaal is duidelijk...

10 GE is absoluut nog geen noodzaak, maar wel een goede voorbereiding op de toekomst.
Ik ga dus niet voor CAT5e, maar voor CAT6 (kabel / patch panel / wcd).

Het overige gebeuren (switch / netwerkkaarten) kan allemaal later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Voor de kosten zou ik idd gewoon Cat6 trekken zoveel verschil in €'s zit er niet meer tussen 5e en 6 als je het toch nog moet kopoen. Ben je direct klaart voor tientallen jaren plezier.

Met 5e kun je overigens ook nog wel jaren voorruit hoor. Gemiddelde tv stream zal niet boven de 30 mb uitkomen. Alleen als je veel lokaal streams vanaf je Nas zal je meer verkeer hebben maar ook dan heeft die Nas maar 1 gbit netwerkkaart meestal haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coromandel
  • Niet online
Jan-man schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:29:
Alleen als je veel lokaal streams vanaf je Nas zal je meer verkeer hebben maar ook dan heeft die Nas maar 1 gbit netwerkkaart meestal haha ;)
Ik heb de Synology DS415+...en die heeft 2 netwerkaansluitingen 😀!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Dan zou je ze in trunk kunnen zette Maar dan heb je ook switch nodig die dat kan doen ;) en zolang de mediaspeler maar 1 aansluiting heeft blijft de data Max 1 gbit maar ook voor lokale 4k streams ga je nooit die 1 gbit voltrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
coromandel schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:42:
[...]

Ik heb de Synology DS415+...en die heeft 2 netwerkaansluitingen 😀!
Natuurlijk heeft een wat meer high-end NAS meer dan 1 netwerkpoort, maar ik vermoed dat bedoeld werd dat het om 1 gigabit-netwerkpoorten ging, en niet om 10 gigabit-netwerkpoorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Voor een 4k stream ben je btw zo'n 25/30 mb nodig dus bij het kijken van 33 streams tegelijk zou je gbit verbinding vollopen. Ik persoonlijk denk dat je NAS het bij 20 streams tegelijk het al niet meer bij zal kunnen houden dus je netwerk gaat de bottelnek niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sivadeka
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-08 21:12
Even een blik in mijn meterkast.
Moet het nog wel afmaken ...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-vVmPZ2RJmF0/VYsK_OAm_0I/AAAAAAAABCQ/i4WJVn6dtZg/s576/20150624_211857.jpg
p.s. Het is draaibaar zodat je bij de meters kan ...

[ Voor 12% gewijzigd door sivadeka op 24-06-2015 21:57 ]

Sivadeka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Ik ben al een lange tijd een lurker in dit topic, maar later dit jaar gaat er (veel) meer volgen. Ik ben bezig een nieuw huis te ontwerpen en later dit jaar te gaan bouwen op dit moment zit ik rond de 40 patches op mijn tekening. :9 Ik moet nog eventjes kijken hoeveel ik er echt nodig ga hebben, maar teveel kan natuurlijk nooit. 8)

1 van de zaken waar ik mijn netwerk patch punten ook voor wil gebruiken is het transporteren van andere signalen dan alleen netwerk.

Ik heb inmiddels 1KM CAT7 kabel gekocht met daarbij CAT6A keystones om zo een zo goed mogelijk signaal te hebben. Spullen gekocht bij http://www.netwerkwinkel.com en uiteindelijk een goeie deal gehad!

In eerste instantie was ik ook niet van plan om CAT7 PIMF kabel te kopen, maar uiteindelijk vielen de extra kosten wel mee en het blijkt dat andere zaken die gebruik maken van ethernet kabel wel degelijk baat hebben bij de hogere standaarden.

Ook ben ik van mening dat op dit moment Gigabit prima is, maar over 10 jaar zitten we al lang allemaal op 10Gbit en vinden we dat zo normaal als de 1Gbit nu. Denk maar eens terug wat je 10 jaar geleden had, toen was 1Gbit nog luxe. Als ik daar nu met een geringe meer prijs op voorbereid kan zijn vind ik dat een no brainer (voor mezelf)! Aangezien ik zelf ga bouwen kan ik uiteraard wel er rekening mee houden dat alle pijpen wat groter uitgevoerd worden. ;)

Hoe dan ook, mijn eerste test opstelling waar ik de kabels nog meer voor wil gaan gebruiken is inmiddels werkende:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-JIp1-XBHnBk/VYs6pNYC-VI/AAAAAAAADeg/WMIKmjwOBBU/s1024/hdmicat6.jpg
Wat je ziet is een setje HDMI+USB+IR over CAT5e/CAT6 setje met daar tussen 35 meter CAT7 PIMF kabel + 2x2m CAT5e shielded kabel (Ik heb nog geen CAT6A patch kabels). Daar moet je aan elke kant ook nog eens 2 meter HDMI kabel bij optellen.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-BFA1PIE7MHs/VYs6paj6YQI/AAAAAAAADeg/Uzy-amKa5rs/s1024/hdmicat6_2.jpg
Hiermee wil ik straks mijn server en HTPC integreren om zo wat hardware en stroom verbruik te besparen. Mijn server staat toch de hele dag aan! En op deze manier kan ik de server (die wat herrie maakt) ergens anders neer zetten en bespaar ik stroom! _/-\o_

Ik ben inmiddels enkele dagen aan het testen en het HDMI gedeelte werkt werkelijk perfect. Al het beeld en audio komt in het originele formaat binnen en heeft dus geen kwaliteitsverlies! :9~

USB doet soms nog een beetje moeilijk maar sinds ik shielded patch kabels er tussen heb zitten lijkt het nu goed te gaan.

De 35m +2x2m is ongeveer de uiterste situatie die in mijn toekomstige huis zou verwachten, dus test geslaagd! De kastjes komen uit China, die kun je hier vinden. De prijs die deze seller nu vraagt is echter meer dan verdubbelt sinds ik ze gekocht heb? Met een beetje zoeken moet dat wel voor de helft mogelijk zijn.

Dat wilde ik eventjes delen, ik lurk al best een tijd. Als ik in mijn huis bezig ga zal ik meer delen!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dat ziet er wel handig uit! Alleen hoe doe je het met je afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Megamind schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 03:10:
Dat ziet er wel handig uit! Alleen hoe doe je het met je afstandsbediening?
Ofwel met een USB toetsenbord en muis (combi) ofwel over infrarood. Beide word doorgegeven met de kastjes.

Ik draai Kodi/XBMC en die hebben ook een perfecte app voor Android dus dan kun je hem besturen over WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Erg tof idee maar $130 per hdmi kastje is wel aan de prijs! Daarnaast heeft mijn NAS geen hdmi aansluiting dus ik zou er niet zo snel iets mee kunnen. Wel gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
MeltedForest schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:02:
Erg tof idee maar $130 per hdmi kastje is wel aan de prijs! Daarnaast heeft mijn NAS geen hdmi aansluiting dus ik zou er niet zo snel iets mee kunnen. Wel gaaf!
Deze zijn wat schappelijker in prijs.
HDMI Extender / USB

Alleen geen IR. Maar daar kun je dit nog tussen doen:
HDMI IR Injector

[ Voor 18% gewijzigd door panomi op 25-06-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Interessant, HDMI, USB en IR over utp. Had hier ook wel eens naar gekeken, maar kon toen geen antwoord vinden op de vraag: werkt dit alleen met een utp-kabel 1-op-1, of kan dit ook over het LAN, door router en switch?
@Quindor: kan jij deze vraag beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

GEi schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:22:
Interessant, HDMI, USB en IR over utp. Had hier ook wel eens naar gekeken, maar kon toen geen antwoord vinden op de vraag: werkt dit alleen met een utp-kabel 1-op-1, of kan dit ook over het LAN, door router en switch?
@Quindor: kan jij deze vraag beantwoorden?
De versie die ik gebruikt maakt puur gebruik van ethernet kabel als transport medium. Er komt dus geen TCP/IP of iets anders aan te pas en kan dus zeker niet via een router of een switch. Sterker nog, ik heb het vermoeden dat ze 5v op de kabel zetten, dus die kabel in een ander apparaat steken heeft denk ik niet het gewenste effect. :+

Er zijn wel versies te krijgen die alles omzetten naar TCP/IP en op die manier transporteren maar dan moet je altijd rekening houden met compressie en nadelen daarvan (kwaliteits verlies, lag, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

panomi schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:18:
[...]

Deze zijn wat schappelijker in prijs.
HDMI Extender / USB

Alleen geen IR. Maar daar kun je dit nog tussen doen:
HDMI IR Injector
Ze zijn helaas wat duur geworden inderdaad. Ik had die van mij nog voor 60$, dat was ook een kleine gok of ik dan wel het juiste model zou krijgen. Wel meteen 2 gekocht gelukkig! :9

Van dit type hebben allemaal IR ( model A en B ) alleen model B heeft geen USB en model A wel. Dat maakt de prijs van model A helaas ook 2x zo duur.

Sommige sellers verkopen zo te zien nog steeds model A voor een schappelijke prijs. Wel altijd eerst eventjes mailen om ze te laten verifieren dat het de versie met USB is, als ze hem dan opsturen en het blijkt niet zo te zijn kun je altijd nog wat met ze regelen en het USB stuk via een extra kabel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:02

Geckoo

Good news, everyone!

Hmm waarom heb je een KILOMETER gekocht?!

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Geckoo schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:11:
Hmm waarom heb je een KILOMETER gekocht?!
Zodat ik iig genoeg hebt.

Maar ik ga zeker 10 kabels nodig hebben van 25 meter elk naar een ver stuk achter de garage. Dat is al 250 meter. Vervolgens moet ik nog aan het huis beginnen en laten die 12m gemiddeld zijn. Kijk ik dan naar mijn 40 patches in het totaal zit ik op 250m + 360 = 610m. Vervolgens wil ik nog een stuk naar de andere kant van de tuin trekken (POE IP camera) dat gaat ook zo 40m kosten. Ook al is mijn huis niet zo diep moet je er rekening mee houden dat niet alles in een rechte lijn zal verlopen.

Nou ja, met een grove berekening kwam ik zelf al snel rond de 700 meter uit. Daarnaast heb ik nu 2 drums van 500 meter dus dat maakt het wat makkelijker met het trekken van 2 kabels tegelijk (naar de meeste kamers).

Het kan uiteraard veel goedkoper door overal maar 1 kabel heen te trekken en daar met switches te gaan werken. Maar ik krijg maar 1x de kans om dit goed uit te werken, daarna de muur open breken zie ik niet zo zitten. Dan heb ik liever de mogelijkheid om er van alles overheen te transporteren.

Ik heb ook enkele patches die ergens in het plafond eindigen voor access-points. Dat zag de elektricien waarmee ik het plan bespreek ook niet zo vaak in een huis. 8)

Wat ik overhoud kan ik wel weer verkopen of vind ik uiteindelijk vaak wel weer een ander doel voor. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Quindor op 25-06-2015 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij dan ook mijn afwerking. Ik heb hier al eerder iets gepost maar inmiddels is het vernieuwd :)
Afbeeldingslocatie: http://thcdn.eu/uploads/a3662b29401150422a5e22b94e5271a0.jpg

Alle netwerkapparatuur zit aangesloten op een UPS behalve de Asus RT-AC87U.

Wat zie je?
- Ziggo modem (bridge)
- Edgerouter Lite
- Netgear gbit switch
- Asus RT-AC87U

Wat je niet ziet:
- De UPS
- Synology DS214play

Deze staan allebei op de grond waar het nog een rotzooi is. Ik heb nu eerst dit stuk aangepakt en zal binnenkort ook de rest nog doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
sivadeka schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:56:
Even een blik in mijn meterkast.
Moet het nog wel afmaken ...
[afbeelding]
p.s. Het is draaibaar zodat je bij de meters kan ...
Leuk om te zien! Een heel ander idee om je patchkast toch in de meterkast te krijgen. Nu vraag ik me alleen af. Heb je het zelf zo in elkaar gezet? En hoe zit het met de stevigheid van het rack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sivadeka
chickpoint schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:53:
[...]

Leuk om te zien! Een heel ander idee om je patchkast toch in de meterkast te krijgen. Nu vraag ik me alleen af. Heb je het zelf zo in elkaar gezet? En hoe zit het met de stevigheid van het rack?
Dankje. Heb dit idd zelf gemaakt, met draadstangen van link naar rechts met daarin tussen geklemd aluminium profiel zorg voor een stevige geheel. hoe meer 19inch apparatuur des te steviger (maar ook zwaarder) wordt het geheel.

Sivadeka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
sivadeka schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:25:
[...]

Dankje. Heb dit idd zelf gemaakt, met draadstangen van link naar rechts met daarin tussen geklemd aluminium profiel zorg voor een stevige geheel. hoe meer 19inch apparatuur des te steviger (maar ook zwaarder) wordt het geheel.
Dan moet je ook zeker rekening houden met de lengte van je kabels achter je patchpaneel denk ik?
Gezien het draaibaar geheel ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Quindor schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:18:
[...]

Zodat ik iig genoeg hebt.
Gaat toch altijd sneller op als je denkt.
Ik heb voor iets van 28 patchpunten ongeveer een halve kilometer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sivadeka
MdO82 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:48:
[...]

Dan moet je ook zeker rekening houden met de lengte van je kabels achter je patchpaneel denk ik?
Gezien het draaibaar geheel ;)
Dat klopt ;)

Sivadeka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBeke
  • Laatst online: 22:11
Ik zal hier dan ook maar eens ons hoekje in de kelder posten...

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://drive.denbeke.be/index.php/apps/files_sharing/ajax/publicpreview.php?x=1920&y=1035&a=true&file=lan%2520afwerking%2520(voor).jpg&t=q9EttUbFfai4TML&scalingup=0

Na:

Afbeeldingslocatie: https://drive.denbeke.be/index.php/apps/files_sharing/ajax/publicpreview.php?x=1920&y=973&a=true&file=lan%2520afwerking.jpg&t=I7S9fIzfgDdcQxM&scalingup=0

In de eerste opstelling had ik maar één stugge kabel die toekwam, en voor de rest alles draadloos.
Omdat er 4 nieuwe kabels getrokken moesten worden heb ik besloten om alles eens deftig af te monteren en het plekje waar Telenet binnenkomt wat proper op te kuisen.
Jammer genoeg is er aan de muur daar amper plaats, want anders had het geheel wel wat mooier gekund. Maar het is toch een begin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 13:50
Ik wil graag een wandcontactdoos op mijn kamer, alleen twijfel ik nog of ik heb moet opbouwen of inbouwen.

De muur is gemaakt van steen(op de foto staat de achterkant van de muur, die blauwe dingen zijn van het stopcontact).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lUSmCMN.jpg

Is het makkelijk om een gat in de muur te maken waar ik dan deze wandcontactdoos in zet, heeft iemand daar ervaring mee? Ik ben bang dat ik straks de hele muur verklooi ( ik woon nog bij mijn ouders >:) ). Of kan ik toch beter voor opbouw gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Een gat voor een doos boren kan heel netjes; daat zijn speciale boren voor. De aansluiting van de installatiebuis zit aan de voorzijde van de doos. Je moet dan ook de sleuf in de muur frezen in de ruimte waarin je de doos gaat plaatsen; niet aan de achterzijde zoals op de foto.
De meeste dozen hebben ook een aansluiting aan de achterzijde voor een installatiebuis. Je zou de doos in de muur kunnen wegwerken en de buis achter de muur aanleggen. Dan heb je alles mooi weggewerkt in de ruimte waarin je de aansluiting gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
GEi schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:21:
Een gat voor een doos boren kan heel netjes; daat zijn speciale boren voor. De aansluiting van de installatiebuis zit aan de voorzijde van de doos. Je moet dan ook de sleuf in de muur frezen in de ruimte waarin je de doos gaat plaatsen; niet aan de achterzijde zoals op de foto.
De meeste dozen hebben ook een aansluiting aan de achterzijde voor een installatiebuis. Je zou de doos in de muur kunnen wegwerken en de buis achter de muur aanleggen. Dan heb je alles mooi weggewerkt in de ruimte waarin je de aansluiting gebruikt.
Bedankt voor je antwoord, ik heb de volgende wandcontactdoos: Afbeeldingslocatie: http://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/wandcontactdoos-inbouw-achterkant.jpeg

Ik heb thuis helaas geen freesmachine. En ik zie het niet voor me wat je precies bedoelt met het aansluiten d.m.v. een installatiebuis. Schroef ik dit direct in de muur, of heb ik daar nog een ander (metalen) plaatje voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Op jouw foto kijk je naar de achterkant van de inbouwdoos. Op jouw bovenstaande foto laat je het raampje zien wat je aan de voorzijde op de inbouwdoos bevestigd. Tot zover past het allemaal en ziet het er eenmaal afgemonteerd netjes uit. Nu moet alleen nog de netwerkkabel in de inbouwdoos uitkomen. Normaliter doe je dit door de netwerkkabel door installatiebuis naar de inbouwdoos te brengen. Deze buis kan in de muur worden gefreesd. Maar op jouw eerste foto lat je zien dat de achterzijde van de inbouwdoos bereikbaar is. Je zou zelfs kunnen overwegen om de netwerkkabel zonder buis naar de inbouwdoos te brengen. Hoef je niets te frezen en geen buizen te leggen. Ik heb dit thuis op zolder gedaan, achter een voorzetwandje. Aan de voorzijde ziet het er heel strak uit met een hollewanddoos in de gipsplaat; aan de achterzijde loopt de netwerkkabel langs de schotten naar de inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suikerberg
GEi schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:41:
Op jouw foto kijk je naar de achterkant van de inbouwdoos. Op jouw bovenstaande foto laat je het raampje zien wat je aan de voorzijde op de inbouwdoos bevestigd. Tot zover past het allemaal en ziet het er eenmaal afgemonteerd netjes uit. Nu moet alleen nog de netwerkkabel in de inbouwdoos uitkomen. Normaliter doe je dit door de netwerkkabel door installatiebuis naar de inbouwdoos te brengen. Deze buis kan in de muur worden gefreesd. Maar op jouw eerste foto lat je zien dat de achterzijde van de inbouwdoos bereikbaar is. Je zou zelfs kunnen overwegen om de netwerkkabel zonder buis naar de inbouwdoos te brengen. Hoef je niets te frezen en geen buizen te leggen. Ik heb dit thuis op zolder gedaan, achter een voorzetwandje. Aan de voorzijde ziet het er heel strak uit met een hollewanddoos in de gipsplaat; aan de achterzijde loopt de netwerkkabel langs de schotten naar de inbouwdoos.
nvm, ik ga hem toch maar opbouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door suikerberg op 03-07-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Zo afgelopen week het netwerk grotendeels afgemaakt :) Moet nog boven de patch punten afwerken maar was mij te heet haha komt komende week wel :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/6.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-man op 05-07-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 19:41
Ik zie dat er een waterpas bij gebruikt is :) Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jan-man schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:21:
Zo afgelopen week het netwerk grotendeels afgemaakt :) Moet nog boven de patch punten afwerken maar was mij te heet haha komt komende week wel :)
inderdaad netjes afgewerkt.
Nu zie ik de witte kabelgoot naar boven gaan.
Hier zitten je draden in voor boven neem ik aan.
Hoe ben je vanuit de kast naar boven gegaan?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
MdO82 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:43:
[...]

inderdaad netjes afgewerkt.
Nu zie ik de witte kabelgoot naar boven gaan.
Hier zitten je draden in voor boven neem ik aan.
Hoe ben je vanuit de kast naar boven gegaan?
Kabelgoot loopt tot ca 15 cm van plafond de buizen zijn daar op nog geen 5 cm allemaal afgesneden door de instalateur.... Dus daar liggen de draden ca 15/20 cm bloot.
tsjoender schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:38:
Ik zie dat er een waterpas bij gebruikt is :) Netjes!
Idd klopt heb een hekel eraan dat alles scheef zit plus het is een kleine moeite van 5 min extra werk ookal zit het straks verstopt achter de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Laatst online: 15-09 17:25
Jan-man schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:21:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een vraag, geen kritiek : waarom heb je 5x een losse wcd geplaatst in de meterkast en geen patchpaneel ?
Afbeeldingslocatie: http://www.scont.cn/products_img/Patch_Panel_CAT5E_UTP_12Ports_5EU16.jpg

Het idee van die kabelgoten ga ik ook doen in mijn meterkast, ziet er hartstikke mooi uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Omdat ik deze nog heb liggen als je de eerste foto ziet zie je btw ook een patchpanel liggen maar dit kwam net wat lekkerder uit :)

Die gootjes kun je btw zo bij de gamma halen kosten bijna niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1shot1kill
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 02:25
Ziet er erg netjes uit! Je kunt trouwens die 'voet' van de Experiabox afschroeven, ziet het er nog strakker uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Laatst online: 15-09 19:08
Vorige week de meterkast opgeknapt samen met mijn vader 8)

Het was de bedoeling om 3 kabels van boven naar beneden te laten leggen alleen dat is helaas niet gelukt door een brakke bocht ergens in de leiding. |:(

Wat je ziet :)

CAT5e Bekabeling
Netgear Nighthawk AC1900 ( R7000 )
Cisco EPC3928AD ( Bridge Mode )

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/a2z03sfun/IMAG0062.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/7ypcf2m45/IMAG0057.jpg Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/5azw4pt2t/2015_07_06_21_42_23.jpg

Dat is het wel zo'n beetje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
tsjoender schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:35:[...]Als je laat weten wat je nu hebt voor jouw stopcontacten en wandschakelaars dan kan er meegezocht worden naar schildjes in die serie.
Het is me na al die tijd nu pas gelukt om ermee verder te gaan. Het is wat...

Ik zie door de bomen het bos niet meer bij het uitkiezen van de juiste onderdelen (keystones, frontje, etc.) voor het afmonteren van Cat6 24AWG FTP netwerkkabels.

Volgens mij heb ik de Busch Jaeger serie Busch-Duro 2000 SI, zie http://www.busch-jaeger-c...index.php?bereich=1006324 en Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/k2g652.jpg

Ik denk deze nodig te hebben http://www.busch-jaeger-c...e=1006545&produkt=1006546, maar daar horen alleen Cat3 keystones bij en dan nog heb ik het idee dat die er niet zomaar in passen.

Dan eventueel gezocht op CAT6 keystones (CAT6a past vast ook wel, toch) en daar heb ik deze bij gevonden http://www.busch-jaeger-c...e=1001589&produkt=1001590, maar daar kom ik weer niet mee uit in de frontjes en wat er nog meer bij hoort.

Heeft iemand enig idee wat ik nou nodig heb voor mijn Busch Jaeger serie? Ik heb in elk geval één inbouwdoos nodig met één netwerkpoort (smalle buis) en meerdere met twee.

Tjonge, wist niet dat zoiets zo tijdrovend en moeilijk bij elkaar te vinden zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 19:41
rookie no. 1 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 20:58:
[...]
Ik zie door de bomen het bos niet meer bij het uitkiezen van de juiste onderdelen (keystones, frontje, etc.) voor het afmonteren van Cat6 24AWG FTP netwerkkabels.

Volgens mij heb ik de Busch Jaeger serie Busch-Duro 2000 SI, zie http://www.busch-jaeger-c...index.php?bereich=1006324 en [afbeelding]
Afgaande op het plaatje zou ik denken aan deze combi:

https://www.elektroschake...all-panduit-kj-rood-88864
https://www.elektroschake...212-inbouw-si-creme-84112

Bij diezelfde leverancier kun je er ook wel cat6 keystones bij vinden, maar die zijn niet BJ specifiek, dus anderen die je elders gekocht hebt passen vast ook wel. Voor het afdekplaatje is er ook nog een goedkoper modelletje zonder schuifjes kiezen:

https://www.elektroschake...803-02-212-si-creme-81679

Je kunt ze bij twijfel ook altijd even bellen. Ik twijfelde destijds ook toen ik voor ons huis Gira spullen nodig had en werd prima geholpen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Top, dat moet het zijn.

Die Cat6 keystones die ze daar hebben zijn niet afgeschermd en aangezien ik een FTP kabel heb, is afscherming van keystone tot patch-panel wel zo goed.
Weet iemand of Cat6a keystones ook gebruikt kunnen worden voor Cat6 kabels? Dan ben ik klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand een adres waar ik 10 cm patchkabels kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
Deze verkopen ze pas bij 0,25 M meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:44
Correct, omdat de gevoeligheid bij 10cm te groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:32

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hm, ok. Dan moet ik mijn patchkastje een beetje aanpassen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Beekforel schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:50:
Of net als ik de kabels in een lusje leggen:

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/nSLPmscS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
[...]
Volgens mij heb ik de Busch Jaeger serie Busch-Duro 2000 SI, zie http://www.busch-jaeger-c...index.php?bereich=1006324 en [afbeelding]

Dan eventueel gezocht op CAT6 keystones (CAT6a past vast ook wel, toch) en daar heb ik deze bij gevonden http://www.busch-jaeger-c...e=1001589&produkt=1001590, maar daar kom ik weer niet mee uit in de frontjes en wat er nog meer bij hoort.

Heeft iemand enig idee wat ik nou nodig heb voor mijn Busch Jaeger serie? Ik heb in elk geval één inbouwdoos nodig met één netwerkpoort (smalle buis) en meerdere met twee.

Tjonge, wist niet dat zoiets zo tijdrovend en moeilijk bij elkaar te vinden zou zijn.
Het is de serie Reflex SI.

Neem de Busch Jaeger draagring rood 1812-500 en dan bij netwerkproducten.com de keystones.
Daaroverheen zet je bv 1803-02-214-500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Beekforel schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 08:50:
Of zelf knijpen, tweaker ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
hondapower schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 09:12:
[...]Daaroverheen zet je bv 1803-02-214-500
Ben je daar zeker van? Hierbij zit het schroefje aan de bovenzijde van het afdekplaatje en in de ring zit die middenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
rookie no. 1 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 11:24:
[...]

Ben je daar zeker van? Hierbij zit het schroefje aan de bovenzijde van het afdekplaatje en in de ring zit die middenin.
Nee moet idd die dichte 1800 variant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cesco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-03-2021
[...]

Ik denk deze nodig te hebben http://www.busch-jaeger-c...e=1006545&produkt=1006546, maar daar horen alleen Cat3 keystones bij en dan nog heb ik het idee dat die er niet zomaar in passen.

Ik heb dezelfde Busch Jaeger serie. En er is een oplossing voor als je stugge kabel gebruikt. Namelijk deze aanschaffen bij http://netwerkproducten.com.

Afbeeldingslocatie: http://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/wandcontactdoos-inbouw-achterkant.jpeg

Nu komt de truc/tweak. Als je goed op bovenstaande foto kijkt, met de contactdoos van voren bekeken, zie je dat deze uit 2 delen bestaat. Een buitenring en een kern (patch aansluitingen deel). Druk de buitenring eraf en de kern past nu in je Busch Jaeger buitenring. Enige tweak is een iets langer schroefje gebruiken om het vast te kunnen zetten.

Het lijkt nagenoeg alsof het zo hoort. Als het in je wand zit valt het niet op dat het 2 verschillende series zijn. Ik heb het zo in mijn hele huis gedaan.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:20
[...]

In de SI serie van Busch-Jaeger heb je ook deze: https://www.elektrobode.n...rj45-si-creme-1753-0-8956 (of deze als je voor een enkele outlet gaat: https://www.elektrobode.n...rj45-si-creme-1753-0-8949)

Welke je dan vervolgens kan combineren met https://www.elektrobode.n...tdoos-cat-6-a-uae8-8upok6 (of de enkele outletvariant ervan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Nu reeds 2 week sleutels van nieuwe huis binnen dus we zijn met het netwerk bezig nu :) Let niet op het modem! Die heb ik evve snel aangesloten zodat we iig Wi-Fi hebben en ons databundel niet naar de knoppen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/01.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/02.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/52807298/netwerk%20thuis/5.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-man op 30-07-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Laatst online: 17:28
Is de leiding waar de kabels door gaan nu een tuinslang?

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Intheweb schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:00:
Is de leiding waar de kabels door gaan nu een tuinslang?
Ziet er idd uit als tyleenslang. Maar ach, waarom niet Het is lekker makkelijk te verwerken doordat het enigszins buigbaar is. Nog altijd beter dan flex. Ik vraag me alleen af of er een 2e kabel doorpast, op de foto lijkt de binnendiameter dunner dan een 5/8 buisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Je kan er 2* cat 6 of 3 * cat 5e doorheen halen als je wilt. Maar dan alleen wel met flauwe bochten. Het is een Tyleen waterdruk slang voor onder de grond. Nu is onze kruipruimte vrijwel droog maja voor de zekerheid maar zo :). Je weet maar nooit natuurlijk, Bij mijn ouders is ook eens de waterleiding gesprongen en dat geeft een hoop bende kan ik je vertellen.

Ik had liever een groter diameter gehad bijv. 50 mm maar das echt verrekte duur hier en moet je per 50 meter afnemen....

Overigens in 2 x moeten doen eerste keer had ik de buis al getrokken maar kreeg met geen mogelijkheid de trekveer erdoor.... Uiteindelijk weer eruit gehaald en de buis recht neer gelegd en toen de cat 6 erin. Aangezien ik maar 3 stukken cat 6 had wat lang genoeg was heb ik maar 1 cat 6 per buis gedaan.

De flex buisjes gaan naar mijn tv beneden en naar de voorraad kast waar een AP komt te hangen via POE. En 1 gaat naar de isra invoer kabel welke eerst in de woonkamer zat. Helaas is de COAX kabel niet lang genoeg om naar de meterkast te kunnen verplaatsen :(.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 30-07-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
-1 voor de ducktape, doe dat met tie-rips ofzo :) Kosten geen drol bij Action. Die tape wordt een vieze plakkerige smeerboel in de zomer.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Ducktape is op dit moment puur om te voorkomen dat de buizen weer in de schacht vallen. Ook deze buizen worden vast gezet met klemmen maar die moet ik eerst nog halen en eerst moet de nieuw CV ketel nog in die hoek geplaatst worden aangezien die 17 jaar oud is en hij op de huidige plek onhandig hangt.

Daarnaast komt daar ook nog een patchkast dus even zien waar wat komt te zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-man op 30-07-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17
(jarig!)
Waarom heb je tyleen gebruikt en niet gewoon pvc-buis gebogen?
Gebruik het materiaal waar het voor is... ;)
Die flex-buis had ik zo ook niet gebruikt, dat had ook prima met gewoon pvc gekund, het enige waar flex gerechtvaardigd is is laatste stukje invoer in de meterkast en een kort stukje naar een hollewanddoos.
Utp-kabel is ook echt niet kapot mocht het een keer nat worden hoor, continu in het water liggen is het dan weer niet zo voor geschikt, daar heb je waterbestendige kabel voor nodig.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
omdat ik dan 6 meter buis via een ruimte waar ik max 1,5 meter ruimte heb naar beneden moest werken via een schacht waar ik alleen boven en beneden toegang tot heb en dus nergens die buis kan geleiden. Dan moet ik de buis dus schuin en onder spanning vanwege het buigen naar beneden moeten voeren met allerlei objecten die in de weg zitten en ik niet bij kan.

Nu heb ik alleen de trekveer naar beneden hoeven te laten geleiden en kon ik de tyleen buis gewoon hieraan maken en in 1 keer kunnen doorvoeren en was ik binnen no-time klaar.

Ik had ook gewoon PVC flex buis kunnen doorvoeren maar dat spul vergaat op de duur en is dan niet meer water dicht. Nu hoef ik me geen zorgen te maken over vocht ed voor de grootste kabel gedeelte. En voor die 3 tientjes aan tyleen-buis kan ik geen 60 meter grond cat6 kopen ;) Aangezien ik deze cat6 kabel al had uit vorige huis.

Die 4 meter naar de tv en 6 meter naar de AP maak ik me geen zorgen over das zo vervangen aangezien ik daar makkelijk bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Ik meld mij ook maar eens melden in het topic.
Na onze verhuizing druk bezig geweest met LAN kabels trekken. Afgelopen weekend er (eindelijk) aan toegekomen om de meterkast op te ruimen, met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.benweb.eu/tmp/tweakers/meterkast1_thumb.jpeg
en
Afbeeldingslocatie: http://www.benweb.eu/tmp/tweakers/meterkast2_thumb.jpg
En wat zien we dan hier?
Links op de onderste foto hangt de ExperiaBox. Deze is momenteel niet in gebruik, maar mocht ik ooit nog besluiten om telefonie aan te sluiten, dan kan dat daar mee. Ook voor troubleshooten zou het nog wel handig kunnen zijn. De stekker zit er iig niet aan.
Rechts daarvan de Netgear WNDR3700, met OpenWRT. Deze verzorgt al het netwerkverkeer en de splitsing van de VLANs voor KPN.
Daarboven de Netgear GS108, voor het internetverkeer.
In het "kastje" hangen 2 Digitus 12poort Patch Panelen. 18 poorten daarvan zijn "actief" aangesloten op kabels die door mijn huis gaan.
Bovenop nog de Sonos Connect en nog een Netgear Switch voor de TV signalen.

Het plan is om, op termijn, de Netgear en alle switches te vervangen voor een Mikrotik Router, zodat ik van alle losse apparaten af ben. Maar dat is nog even sparen :).

Een aantal zaken kunnen nog wat netter weggewerkt worden (zoals de stroomkabels), maar voor nu is het al een stuk beter dan dat het was :).

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heeft iemand een slimme manier om een 'loze' leiding te tracen ?
Er gaat in mijn meterkast een pvcpijpje het plafond in, en de trekkabel verdwijnt een heel stuk, maar kan niet uitvogelen 'waar' de andere kant zich bevind ( bevinden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:50
luisteren op verschillende plekken of je het geschuif/geritsel hoort.

Wellict kan je als je metalen trekveer erin zit met een detector hem vinden?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
FreshMaker schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:59:
Heeft iemand een slimme manier om een 'loze' leiding te tracen ?
Er gaat in mijn meterkast een pvcpijpje het plafond in, en de trekkabel verdwijnt een heel stuk, maar kan niet uitvogelen 'waar' de andere kant zich bevind ( bevinden )
Ik denk dat je dat het beste kan doen met een trekveer.
Als je deze in de buis stopt kan je eventueel luisteren waar de leiding heen loopt

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik zou met een trekveer in de buis een beetje heen en weer raggen en dan iemand vragen om te luisteren.

Misschien nog een leuke blogpost m.b.t. dit topic:
ThinkPad's TweakBlog: Modem automatisch powercyclen bij internetproblemen
Reacties graag daar, zodat het hier niet teveel offtopic gaat ;)
Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]