Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste
Acties:
  • 858.525 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

marcel87 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:30:

[...]

Hm oké. Ja ik had het laatst eens met een kennis er over en hij zei ga voor 19" switch in een klein rack in de meterkast, mja, dat gaat nooit passen. Mijn meterkast is immers geen inloopkast o.i.d., hahaha :9. En dan kom je, als je dat zou doen, ook al direct bij dure spullen uit. Dus vandaar mijn vraag, maar ik had zelf ook het vermoeden dat het weinig zou moeten uit maken. Thnx!

[...]
Ik heb het ook verder niet over de switch gehad. Ik heb hier een simpel 8 poorts unmanaged gigabit exemplaar liggen wat ik in eerste instantie ga gebruiken. Ik heb op dit moment geen zware switch nodig en als dat ik de toekomst wel zo is kan dat altijd nog.

Luctor et Emergo || specs

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:38
CyBeR schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:01:
[...]
Gekocht huis en wat budget? Leidingen in de muur frezen.

Anders kun je meestal wel wat met van die holle plinten regelen.
Wel een gekocht huis, maar van mn moeder, hahaha :9. Op zich kan dat frezen, maar ja, denk dat ze daar niet echt op zit te wachten >:) en grotendeels moet ik het ook betalen dan, dus die optie heb ik weer snel op de plank gelegd. Ik denk inderdaad dat het neer komt op het gebruik van een paar bescheiden wandgoten vanuit de kruipruimte door de kamer richting de eerste verdieping lopen en zoals jij zegt holle plinten (die er overigens al zitten).
DutchNutcase schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:49:
[...]
Ik heb het ook verder niet over de switch gehad. Ik heb hier een simpel 8 poorts unmanaged gigabit exemplaar liggen wat ik in eerste instantie ga gebruiken. Ik heb op dit moment geen zware switch nodig en als dat ik de toekomst wel zo is kan dat altijd nog.
Nee klopt dat je het daar niet over had, ik ging per ongeluk met het verhaal de andere kant op. Maar gezien dat men wel altijd aanraadt om bij kabels met massieve kernen een patchpaneel te gebruiken en als je zoals ik rond de 16 poorten wilt inplannen, een 10"of 19" best voor de handliggend zou kunnen zijn. Punt is dat een 19" te groot is en voor een 10" je vrij weinig spul kunt krijgen. Een klein kastje kan dan wel, een patchpaneeltje ook nog wel, maar dan zit je te koekeloeren met de switch, want uitgerekend die past er dan weer niet in. :S Dus ik weet het nog niet allemaal, al is deze thread wel een goede ideeënbus.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 21-09-2011 17:08 ]

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 08:43

jeka

Support your local club.

Ziet er goed uit Dutchnutcase. Bijna hetzelfde als wat ik in mijn hoofd heb voor mijn nieuwe huis.

Ik heb op elke slaapkamer een loze leiding (LL) en verschillende LL in mijn woonkamer. Ik heb een via via al 300m cat5e kabel en heb net een 12 poorts patchpanel besteld op ebay.
Ik zal mijn vorderingen in dit topic plaatsen (krijg november de sleutel).

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Dutchnutcase: Zeer netjes afgewerkt. Mooi compact "patchpanel" Jammer dat onze meterkast niet zo ruim is, anders had ik het daar ook in verwerkt i.p.v. van mij slaap kamer :).

@marcel: 10" producten
https://www.netwerkwinkel...n/10-materialen-s_89.html

Logisch dat voor 19" meer te krijgen, markt is veel groter.
Voor je switch, misschien een oplossing om 2 dezelfde modellen (niet te breed) op elkaar te stapelen?

pricewatch: HP Procurve 1410-24G (deze heb ik ook, zonder beugels is het kleiner dan 19" (zie manual, pdf)

[ Voor 25% gewijzigd door RobbyTown op 02-10-2011 01:20 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:38
Thnx, zoiets kan inderdaad ook. Ik zal er eens over nadenken en bij het plan meenemen. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Aardwolf op 02-10-2011 04:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-05 21:47

allure

Titaan fase 2/3

Zo`n 10" kast is wel erg mooi maar als je gebruikt maakt van een router met Wifi mogelijkheden is het weer geen optie denk ik zo.
Wel jammer, mooier krijg je je spul niet weggewerkt in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Toch nog een vraag, waarom heb je gekozen om je netwerk zo te zien op 2 verschillende plaatsen te laten bij een komen? Ik zou het liever allemaal in een kast hebben (dus je serverruimte / kantoor alleenkantoor maken en je garage alles er in doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:45
Iemand ervaring met deze cat6 kabel? Ik ben benieuwd of het van "goede" kwaliteit is. Heb al een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord gehad over wat voor merk het is. 100 euro voor 300m cat6 kabel klinkt mij wel erg goedkoop.

Trouwens, ik heb zelf in de meterkast een 10" patchkast van 6U zitten. Hierin zitten 2 patchpanels van 12 poorten per stuk, een Ubee modem, een 3-voudig stekkerblokje en een HP-switch van 16 poorten. En op de patchkast zelf een router+wifi voor maximaal bereik. Heb alles van het merk Digitus wat me goed bevalt. Als jullie een foto willen, zeg het maar. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door GioStyle op 16-10-2011 20:08 . Reden: Toevoeging verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je nagaat dat 305m standaard CAT5E kabel 32 euro kost vind ik dit niet zo heel goedkoop ;)

Foto's zijn altijd leuk: een foto zegt meer dan duizend woorden.... wat een poezie... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
marcel87 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:30:
Enig probleem gaat nog worden dat er geen loze buizen in de muur liggen, dus daar moeten we nog maar wat op gaan verzinnen, gezien ik wel in elke kamer een CAT6(a) lijntje heen wil liggen :9
Ik heb het hier uitgetekend en toen overal waar nodig K25 kabelgoten gelegd :) Van de meterkast naar de woonkamer, toen een gat geboord in de vloer boven dat heel makkelijk achter de vitrages uitkomt beneden 8) zodat ik er 2 kabels tussen kon leggen. Éémn loopt er van het modem in de meterkast (ISRA) naar een kast op de 1e verdieping waar de router staat, en vanaf daar loopt het weer naar de woonkamer voor HTPC, naar de WCD's op de hobbykamer en naar zolder waar een AP staat met richtantenne naar een vriend van me :)

Nergens een LL gebruikt maar in de woonkamer zitten de goten onder de verwarming of achter de vitrages (en sowieso hebben ze dezelfde kleur als de muur), en in de hobbykamer vallen ze ook weg achter het bureau / zelfde kleur en hoogte als de plint :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Ddevries schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 17:32:
In ons nieuwe huis heb ik eindelijk de kans gehad om alles netjes weg te werken. Tenminste, dat vind ik zelf ;)

Hierbij mijn "nette LAN" in de meterkast.
...

Nou dat was 'm dan. Zou idd leuk zijn als dit topic weer wat meer tot leven komt :)
Very nice, ziet er goed uit.
ik zal, als ik weer thuis ben, ook eens mijn 10" wandverdelertje op zolder posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
Mogen foto's van een nette LAN afwerking bij een klant ook ?

Afgelopen zaterdag de hele dag bezig geweest met het verwijderen van oude en kapotte platte kabelgoten. Hierna hebben we nette stalen wandgoten geplaatst.
Alle kabelgoten lopen netjes naar een "serverruimte" waar een 15U hoge 19" kast staat te wachten tot hij de server mag behuizen, samen met een 19" HP switch en een professioneel patchpaneel.

Volgende week zaterdag werken we alles af. De resterende kabels trekken (12 stuks), alle UTP-outlets plaatsen, samen met nog 14 stopcontacten in de kabelgoten.

Alle benodigde gaten zijn in ieder geval al geboord, dus om 07:30 uur de buren van de klant het bed uit boren (klant heeft kantoor aan huis) is niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik heb onlangs ineens dit topic gespot. Nu heb ik zelf ook net de hele afwerking in huis voor elkaar dus zal ik ook een paar foto'tjes laten zien van hoe ik het hier heb.

De switch met alle aansluitingen

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/saxij6.jpg

Het modem, dat is aangesloten op de eerste poort van de switch.

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2h7m0sj.jpg

Enkele wandcontactdoos in combinatie met een stopcontact

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/16027t.jpg

Dubbele wandcontactdoos (2 kabels voor de volledige snelheid)

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2ibcb5d.jpg

Ook kabel tv komt binnen in de meterkast (totaalplaatje)

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/jfvzf4.jpg

Alle bekabeling bestaat uit CAT 6 kabel en is volledig in de muur / kelder verwerkt. Ook alle wandcontactdozen zijn CAT 6 wandcontactdozen. De netgear switch is een Gigabit switch.

Zoals je kunt zien liggen de kabels ook in de meterkast in kabelgoten om het overzicht te behouden.

Binnenkort komt hier glasvezel, en dan kan ik de livebox vervangen voor het glasvezel modem, en is alles gelijk gereed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52

Fiber

Beaches are for storming.

Zeer netjes! Waarom zit er geen router tussen? Of kan je modem ook routeren? De meeste glasvezel modems kunnen niet routeren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk dat er weer wat leven in dit topic komt, heb zelf voor zolder een 10" netwerkverdelertje, daarin moet nog een trinity- mini-itx HTPC'je zodra die uitkomt in 2012, omdat ik er ook een beetje op wil gamen wilde ik toch een beetje meer power dan Lliano.

Allereert natuurlijk sleuven gefreest en gaten voor aansluitdozen gemaakt, natuurlijk in meerderer kamers aansluitingen gemaakt, ik laat alleen de plek van de netwerkverdeler zien.
Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/aansluitingen.jpg

Wat foto's van de losse netwerkverdeler:

ik heb een silentwings 27 koeler erin gemaakt om de warmte af te voeren, ik heb er eens een brazos htpc'je ingebouwd gehad, zonder koeling en dat werd echt loeiheet..
Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/Netwerkverdeler2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/Netwerkverdeler1.jpg

uiteindelijk resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/aansluitingen2.jpg

closeup zonder htpc en toekomstige LCD, zoals jullie zien heb ik ook HDMI aansluitingen in de wand, onder deze verdeler komt een yamaha versterker, en KRK monitors voor het geluid
Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/aansluitingen3.jpg

bovenstaand systeem is verbonden met mijn 14 TB homeserver, gepost in storage show-off topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1457031/9

De bouw van mijn serverkast etc eerder in dit topic beschreven: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1153365/2

In de kelder ga ik een 19" netwerkverdeler gebruiken, zal het posten zodra ik eraan begin.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 17-10-2011 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat een schattig klein rackje :D

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:04:
Wat een schattig klein rackje :D
Ja vind ik ook, alleen wat jammer dat de patchstekkers een beetje tegen het deurtje worden gedrukt, maar ja dat heb je met die kleine ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kun je natuurlijk fixen door de stijlen iets naar achter te plaatsen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 20:10:
Dat kun je natuurlijk fixen door de stijlen iets naar achter te plaatsen.
Daar heb je gelijk in ik heb nog wat ruimte achter, je wilt alleen niet weten hoeveel werk het was om de zaken die er nu in zitten in te bouwen, dat moet er dan weer uit.... :-( , ik kijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Fiber schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:35:
Zeer netjes! Waarom zit er geen router tussen? Of kan je modem ook routeren? De meeste glasvezel modems kunnen niet routeren.
Mm goed om dat in gedachten te houden inderdaad. Maar boven de livebox, of onder de Coax-verder, is nog ruimte zat, dus al het glasvezel modem niet kan routeren kan er altijd nog een gigabit router tussen geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn bijdrage :) Van verbouwing tot kelder inclusief cat6 patch panel, wifi, lan, wan en dmz en zuinige vmware vsphere server :p. Mijn vriendin noemt het de nerd kelder ;)

De kabels achter de switch/router moet ik nog een keer doen.. ;)

[ Voor 154% gewijzigd door Workaholic op 20-08-2013 18:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is zo strak afgewerkt, dat je er niets van ziet (geen enkel plaatje werkt namelijk) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
RaZ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:03:
Dat is zo strak afgewerkt, dat je er niets van ziet (geen enkel plaatje werkt namelijk) :P
opgelost :)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26
Workaholic schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:00:
Mijn bijdrage :) Van verbouwing tot kelder inclusief cat6 patch panel, wifi, lan, wan en dmz en zuinige vmware vsphere server :p. Mijn vriendin noemt het de nerd kelder ;)

De kabels achter de switch/router moet ik nog een keer doen.. ;)

Voor
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

na
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
WRT54GL? icm een Docsis3 modem? Volgens mij worden docsis3 modems alleen geleverd bij de snellere pakketten, en dat zijn jusit de snelheden waarbij de WRT54GL het laat afweten (die doet iets van 30Mbit max ofzo)

Is die router nu niet je bottleneck?
donny007 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:57:
[...]

Zo te zien aan de lampjes is de 54G niet aangesloten als router, maar als access point. De PC met de 3 NIC's (waar opgeschreven staat DMZ, LAN en WAN) is de router. Aan het scherm te zien is het een ESX server met waarschijnlijk iets als M0n0wal of PFsense als router OS.
mmmm dat zou idd goed kunnen, scherp. Had ik nog niet bij stilgestaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 17-10-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

WRT54GL? icm een Docsis3 modem? Volgens mij worden docsis3 modems alleen geleverd bij de snellere pakketten, en dat zijn jusit de snelheden waarbij de WRT54GL het laat afweten (die doet iets van 30Mbit max ofzo)

Is die router nu niet je bottleneck?
Zo te zien aan de lampjes is de 54G niet aangesloten als router, maar als access point. De PC met de 3 NIC's (waar opgeschreven staat DMZ, LAN en WAN) is de router. Aan het scherm te zien is het een ESX server met waarschijnlijk iets als M0n0wal of PFsense als router OS.

[ Voor 11% gewijzigd door donny007 op 17-10-2011 23:02 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

nextware schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:44:
Mogen foto's van een nette LAN afwerking bij een klant ook ?
Kijk is naar de titel. thuis ;)
Meer info wanneer het wel of niet mag: Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
donny007 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 22:57:
[...]

Klopt helemaal :) De Linksys was alleen een accesspoint voor DMZ en is nu wel vervangen voor een sneller wifi exemplaar.

Pfsense is inderdaad de router/firewall en afgezien van de fysieke netwerk/modem benodigdheden heb ik alles virtueel draaien (firewall/router, download bak, rdp bak, mailserver etc)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:16
vandeMeulenhof schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 18:57:
[...]

Kijk is naar de titel. thuis ;)
Meer info wanneer het wel of niet mag: Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3
Het is een kantoor aan huis :Y)
Maar dan probeer ik binnenkort wel foto's van mijn eigen LAN thuis te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 19:55
Anoniem: 16225 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:26:
ten voor aansluitdozen gemaakt, natuurlijk in meerderer kamers aansluitingen gemaakt, ik laat alleen de plek van de netwerkverdeler zien.
Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/aansluitingen.jpg
Waarom toch geen buizen in de muur? Kabeltje fixen of upgraden gaat nooit meer lukken?
Afbeeldingslocatie: http://www.elektromaani.nl/0_0_0_0_250_188_csupload_29774915.jpg?u=1046650514Frezen lijkt me vrijwel net zoveel werk, veel duidelijker en meer toekomstgericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

djluc schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 10:50:
[...]
Waarom toch geen buizen in de muur? Kabeltje fixen of upgraden gaat nooit meer lukken?
[afbeelding]Frezen lijkt me vrijwel net zoveel werk, veel duidelijker en meer toekomstgericht?
Voor die kabelbundels die door mijn muur lopen heb je wel wat meer nodig als 1, 2 of 3 buizen, dan is een grote sleuf handiger en sneller (minder freeswerk), bovendien is de netwerkbekabeling geschikt voor 10Gbit dus zeker voldoende voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Anoniem: 16225 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 17:47:
[...]

Voor die kabelbundels die door mijn muur lopen heb je wel wat meer nodig als 1, 2 of 3 buizen, dan is een grote sleuf handiger en sneller (minder freeswerk), bovendien is de netwerkbekabeling geschikt voor 10Gbit dus zeker voldoende voor de komende jaren.
Mwah zo moet je het niet bekijken. Stel je boort per ongeluk door een kabel heen, dan wordt het lastig om die kabel te vervangen. Je had ook gewoon een grote kabelgoot kunnen kopen om daar alle kabels in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tc-Chub schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:00:
[...]

Mwah zo moet je het niet bekijken. Stel je boort per ongeluk door een kabel heen, dan wordt het lastig om die kabel te vervangen. Je had ook gewoon een grote kabelgoot kunnen kopen om daar alle kabels in te leggen.
Ik boor niet door kabels, heb alles opgemeten op video staan, denk wel 3 keer na eerdat ik een gaatje in de buurt van mijn kabels ga boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 18:56
Anoniem: 16225 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 21:32:
[...]

Ik boor niet door kabels, heb alles opgemeten op video staan, denk wel 3 keer na eerdat ik een gaatje in de buurt van mijn kabels ga boren.
Zo kun je uiteraard denken, maar Tc-chub en djluc hebben wel gelijk. Mocht er ooit iets fout gaan of mocht er een kabel om welke reden dan ook kapot gaan, is het onmogelijk om die te vervangen. En wat nu een klein werk is, kan je later een hoop ellende schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 12:51
wat word er meer voor thuis gebruikt en heeft het verschillen?
UTP (simpele kabel) of FTP (afgeschermd)? En heeft het nut FTP?
Prijs verschil voor cat.6 tussen UTP en FTP is zon 30/35 euro voor een rol van 300 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

The Fatal schreef op woensdag 26 oktober 2011 @ 11:45:
wat word er meer voor thuis gebruikt en heeft het verschillen?
UTP (simpele kabel) of FTP (afgeschermd)? En heeft het nut FTP?
Prijs verschil voor cat.6 tussen UTP en FTP is zon 30/35 euro voor een rol van 300 meter.
Je antwoord: Aanleggen thuisnetwerk: welke kabels

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 23:54
Heeft er iemand tips om een netwerkkabel te leggen onder een laminaat vloer die al gelegd is?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 19:55
mikevdzanden schreef op donderdag 24 november 2011 @ 22:42:
Heeft er iemand tips om een netwerkkabel te leggen onder een laminaat vloer die al gelegd is?
_/-\o_

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52

Fiber

Beaches are for storming.

Zijn er echt geen andere oplossingen? Loze leidingen? Wifi? Netwerk over elektriciteits netwerk? Etc?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Laatst online: 09-05 17:05
Er zijn speciale platte kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zoiets dus.

Wel erg prijzig :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 23:54
@Fiber Netwerk over het lichtnet zo een mogelijkheid zijn. Geen flauw idee dat zoiets bestond. :) Ik zit een huurappartement, dus heb geen flauwe idee of er loze leidingen zijn. Ik ga de mogelijkheden eens bekijken!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

meterkast
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4EdUmLDei4dWYxDqLFqLxaLt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wTPdTq6v8118rqRsE19m1VmR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YUSJklhIXlcgVNh4wHFGpX6s/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FPVnIhdEdWsLvPq1vLdXBPtK/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ndpeLqmNpGvXcbC38DyRNBjx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wLpZAhBCY411FVDjQ0DXi8VK/thumb.jpg

Laatst gedaan nog niet perfect, maar al best ver..Ik heb dan op zolder nog best wat te doen, daar ligt een 24poorts. er moet sowieso nog een hoop verandert. Maar dat komt later :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 08:43

jeka

Support your local club.

mikevdzanden schreef op donderdag 24 november 2011 @ 22:42:
Heb je geen ruimte meer onder je plint? Of ligt het laminaat strak tegen de muur aan?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99007

Na heel veel in deze topics gebladerd te hebben en nu er een verhuizing aankwam ook maar besloten om het in het nieuwe huis maar meteen goed aan te pakken ipv losse kabeltjes en grote zooi rond de server en router. Dus even een schopje in dit topic..

Eisen:
  1. Zeer hoge WAF aangezien haar enige eis is dat ze wifi heeft op de Laptop en Iphone en het werkt ergens anders toch ook simpel.
  2. De WAF vereist ook een laag budget dus de Cat 5e kabels die we gratis konden krijgen waren leuk meegenomen. Op Zolder voor Server server verbindingen komt wel weer Cat6. Ook naar de werkkamer komt Cat6 te liggen. Over een aantal jaar zijn we toch van plan om nieuwbouw of aanschaf huis waar nog flink in moet worden verbouwd en dan meteen alles Cat7 als de vrouw is overtuigd van het Nut
  3. In iedere ruimte minstens 1 Outlet ( lees een outlet is x2) behalve in de schuur ( future) dit ook ivm voip telefoons
  4. Overal Gb netwerk
  5. Gemakkelijk onderhoud
Dit resulteerde dus in 11 outlets door het gehele huis nl:
  1. Huiskamer TV zijde ( Decoder, video streaming)
  2. Huiskamer (inprik tbv laptop+ Accespoint beneden)
  3. Kantoor beneden ( Cisco 7940 en Thin client )
  4. Garage ( Cisco 7940 + Dect basis beneden )
  5. Kinderkamer 1e etage ( dan ligt het er alvast )
  6. Ouderslaapkamer bed zijde ( Ip phone (nog onbepaald welke))
  7. Ouderslaapkamer overzijde ( Media streaming ) ( ja 2 in de ouderslaapkamer maar wel 6 meter uit elkaar)
  8. Meterkast ( tbv binnenkomende infra)
  9. Kinderkamer zolder ( nog niet gebouwd maar de kabel ligt er al )
  10. Werkkamer zolder 2x ( ook nog niet gebouwd ivm plaatsing dakkapellen maar al voorbereid)
Dan hangt er aan de switch boven ook nog los:
Accespoint boven.
Servers zolder
Dect zolder

Alles komt binnen in de meterkast en daar staat het Modem + SSG5 van de aanbieder.
Hierna wordt telefonie ( ja ook nog een analoog lijntje maar wel een speciaaltje ;) ) en Internet naar Zolder geporteerd.

Op zolder komt alles binnen op een Patchpanel en wordt de hele handel door een Debian als router gehaald en naar de juiste Vlans getransporteerd. Ieder Vlan heeft een eigen Extern IP adres in de volgende configuratie:
100 Management ( geen eigen public IP)
234 Office (Standaard Internet)
235 Voip ( Cisco communication manager )
236 Guest ( als je mac adres onbekend is wordt je in dat vlan gestopt en geknepen op 1024/512)
237+238 Servers ( meerdere IP adressen tbv zooi die alleen op poort 80 enzo draait)

Dit geheel wordt aangeboden op een hp procurve 1810g tbv de Gigabit verbindingen. Alles wat 100 Mbit nodig heeft gaat over op de Cisco Catalyst 2950 ( de 4000 mag van de vrouw niet 24/7 aan nl :-( )

Het meeste is al voorbereid in oude huis maar nu moet het in het nieuwe huis nog aan elkaar worden geknoopt. Dit zal een aantal dagen gaan duren denk ik aangezien het de bedoeling dat ik in de rest van het huis ook nog andere klussen afrond.

Het geheel hangt aan elkaar met:
8 meter Attema K40
30 meter Attema K25
400 Meter UTP ( hier moet nog wel +/ 50 meter af tbv overlengte).

De tip van de week is: Met een steenbeitel kan je ook grote gaten boren in steen.

Maar goed de foto's tot op heden. ( aanklikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9364_kl.JPG
Garage waar kabel uit de meterkast binnenkomt en doorgaat naar boven.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9365_kl.JPG
Kabel van meterkast naar kinderkamer + garage aansluiting + kantoor beneden. Kabel kruis hier de 230 Volt echter deze is als ik niet in de garage ben niet onder spanning
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9366_kl.JPG
Aansluiting in garage + door naar kantoor
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9367_kl.JPG
Aansluiting kantoor beneden
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9368_kl.JPG
Aansluiting huiskamer overzijde , coax + oude telefonie aansluiting waar ik helaas geen beweging in kreeg
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9369_kl.JPG
Kinderkamer 1e etage. Rechts gaar naar garage en we zien de ruimte voor outlet
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9370_kl.JPG
Kinderkamer 1e etage, K40 goot met hoekprofiel
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9371_kl.JPG
Doorvoer naar zolder via de retourleiding van de radiator. (WAF)
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9372_kl.JPG
Ouderslaapkamer doorvoer naar zolder via ruimte tussen 2 doorvoerleidingen
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9373_kl.JPG
Ouderslaapkamer Aansluitpunt.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9375_kl.JPG
Even iets naar beneden om de splitsing naar huiskamer tv zijde ( rechts) en andere kant ouder slaapkamer + huiskamer overzijde ( links)
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9374_kl.JPG
Ouderslaapkamer, hier komt nog een gootje nadat er behangen is ( iets met levertijden)
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9380_kl.JPG
Vanuit ouder slaapkamer door de muur onder laminaat door langs de trap naar vooraadkast.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9381_kl.JPG
Vanuit vorige foto de voorraadkast in.
De zolder moet nog worden afgewerkt dus puur voor het idee en wat er aan kabels bovenkomt.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9377_kl.JPG
Vanuit ouderslaapkamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9378_kl.JPG
Vanuit kinderkamer
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutnet.nl/~tita/lan/DSC_9379_kl.JPG
In het houten frame komen de switches en Patchpaneel en hier komt een schot voor. De rest komt er waarschijnlijk achter, behalve het AP en dect station.

Met een beetje geluk binnenkort nog wat meer foto's als ik weer een stapje verder ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 11:07
Godver, als ik al die oplossingen hier zie wordt ik jaloers.

Ik heb een loze leiding, nog geen gereedschap en maak me al zorgen over hoe ik 1 kabel uit de meterkast in de woonkamer krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99007 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:31:
Na heel veel in deze topics gebladerd te hebben en nu er een verhuizing aankwam ook maar besloten om het i....
Lekker bezig.., niet eenvoudig om alle kabels overal te krijgen waar je ze wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Volgens mij heb ik hier nooit een foto neergezet na mijn ideeen hier neergezet te hebben:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1271943/GoT/patch_kast.jpg

Niet de meest scherpe foto, maar goed. Verder dus door het huis in elke kamer 2 Cat 6 outlets in de muur gefreesd wat totaal ongeveer 150m Cat 6 waard was. Verder ook in elke kamer een COAX outlet ernaast geplaatst. U ziet hier:

-DNS-323 (4 TB)
-DIR-655
-DGS-1008D
-Cat 6, 12 poorts patchpaneel
-Hirschmann KOKA799 voor de COAX bedrading (incl Hirschman plugs en WCD's dus),
-Hirschmann GHV41M

Totaal aan kabel:

Cat 6: 150m
COAX: 80 m

En dat allemaal in een IKEA CD-rekje :) :P Throughput van de bedrading is wel fijn, vooral naar de NAS extracten :9 (nu investeren in een NAS met een wat snellere chip zodat hij het beter kan bijbenen, dat soort luxe problemen ga je dan krijgen)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
PHiXioN schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 00:47:
Godver, als ik al die oplossingen hier zie wordt ik jaloers.

Ik heb een loze leiding, nog geen gereedschap en maak me al zorgen over hoe ik 1 kabel uit de meterkast in de woonkamer krijg.
Stap 1 is toch wel gereedschap :+ Met een boormachine, wat boortjes, een metaalzaag, afbreekmesje, wat plugjes en schroeven en wat kabelgoten moet je een heel eind kunnen komen. Afhankelijk van je systeem en of je hoekstukjes wilt gebruiken (budget speelt daar ook in mee) eventueel nog een verstekbak.

Koop 1 steenboortje een halve mm te klein voor je plugjes (mijn ervaring is dat de meeste muren (superhard beton uitgezonderd) een ruimer gat opleveren dan je verwacht, dus beter een wat kleiner boortje nemen. Gaten groter maken kan altijd nog, kleiner is lastig :P ) en een lange boor van 7mm (om gaten in muren en vloeren te maken voor je UTP-kabel).

Om meerdere kabels door de muur te krijgen moet je grotere gaten maken, dat kan wel een uitdaging zijn... Grotere boren (15 of 20mm) kopen kan, maar je staat verbaasd wat mensen in je omgeving af en toe hebben; gewoon rondvragen ;)

Daarna is het gewoon een kwestie van doen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Laatst ook nog een vrij klein maar toch groot project gedaan (dingen kunnen uit de hand lopen) zal v/d week wat pics uploaden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:45

WoutF

Hoofdredacteur
Ik ga binnenkort in een nieuw appartement wonen en wil daar een Home Server verbinden met een televisie, om zo media te streamen over dlna. De tv staat in de woonkamer en de server in de studeerkamer.

Aangezien er nog een vloer in gelegd moet worden, zit ik er aan te denken om utp-label langs de randen van de laminaatvloer te leggen, omdat er toch nog een plakplintje overheen gaat. Ik heb wel eerder een vloer gelegd en toen was er nog genoeg ruimte over aan de zijdes.

Is dat verstandig? zijn er mensen die het op dezelfde manier opgelost hebben, of zijn er betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Die ruimte is er eigenlijk om het 'werken' van je vloer op te vangen. Het kan wel, maar dan zou ik het eerder langs de ondervloer leggen dan er op :)

Ik heb het deels achter de (holle) opschroefplint verborgen, en deels in K20 kabelgoten :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Hallo allemaal, ik heb een tijdje geleden een bericht gepost voor het oplossen van een internetprobleem in een houten huis. Inmiddels is er door het hele huis CAT 6 bekabeling aangelegd en afgemonteerd in wandcontactdozen. Alle kabels komen bijeen in de kelder (stuk of 12 - 14) en hier moet nog een switch voor gekocht worden.

Nu hebben ze hun router / modem ook in de kelder staan dus het is allemaal simpel aan te sluiten. Nu zoek ik dus een 16 poorts switch en zit ik te twijfelen tussen 2 modellen. Ze hebben nu ADSL maar in de toekomst komt hier Glasvezel (hopelijk) en anders een fiber power UPC abonnement.

pricewatch: Netgear Prosafe GS116GE

of

pricewatch: Netgear Prosafe GS716T-200

Het zijn allebei prima apparaten. Ik heb zelf de GS105 8 poorts en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. De enige vraag is dan hebben zij voldoende aan een unmanaged switch voor dit doeleinde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Eigenlijk is het feit dat je die vraag denkt te moeten stellen al voldoende om aan te geven dat het genoeg is :)

Voor thuisgebruik heb je eigenlijk nooit een managed switch nodig, als je dat wel nodig hebt dan weet je dat gewoon al ;)

Management of niet staat helemaal los van de switch-prestaties, glasvezel, ADSL, WiFi, PS/3m, whatever, het werkt gewoon.

Even kort door de bocht, enkel als je meerdere, gescheiden netwerken hebt heb je iets aan een managed switch. Als je maar één netwerk hebt (ieder apparaat mag de rest zien, wat thuis over het algemeen zo is) dan is een unmanaged switch ruim voldoende.

Uiteraard houdt niks je tegen toch een managed switch te kopen en er mee te spelen (voor de pats-factor 8) ) maar waarschijnlijk merk je al vrij snel dat je geen enkele functie echt gebruikt :P I've been there myself...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Hahah dat idee had ik al. Dan wordt het gewoon de GS116GE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc-Chub
Heb de GS116 opgehangen en aangesloten. Inderdaad een prima apparaat voor dit soort klussen. Bedankt voor het antwoord Paul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 01:18
Hallo,

Een vlugge korte vraag die ik nog niet beantwoord zag:

We hebben Cat5E kabel liggen en graag zouden we nu muurcontacten willen gebruiken met een schuine uitvoering.

(omdat de vlakke uitvoering maar vervelend is met die klepjes, en het contact erin dat te ver zit, hierdoor is het altijd prullen bij het in en uit pluggen, en een kabel laten liggen is geen optie omdat iemand die altijd mee neemt)

echter zie ik geen Cat5 uitvoeringen van deze schuine uitvoeringen bij Niko
(http://www.niko.eu/nlbe/n...gory/in-wandcontactdozen/)
Alleen een cat6e uitvoering:
http://www.niko.eu/nlbe/n...0f-439f-b8cc-9326be8aceab

De electricien zei dat er misschien slechte contacten zouden zijn omdat de Cat6 kabel in principe dikker is.

Iemand ervaring met een Cat5E kabel in een Cat6 wandcontactdoos?

Alvast bedankt!

It's just a matter of time...

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-05 20:43
Goed na lang mee lezen maar eens besloten een verslag en wat foto's neer te zetten van mijn netwerk.
Ten eerste heb ik mijn huis dat gebouwd is in 1959 bijna 20 jaar geleden helemaal gestript en verbouwd.
Toen nog niet na gedacht over een netwerk maar wel aan telefonie aansluitingen op meerder plaatsen in de woonkamer plus in de slaapkamers en CAI aan sluitingen op meerdere plaatsen in de woonkamer en in de slaapkamers. Deze aansluitingen zijn allemaal inbouwdozen 50mm diep en de pijp er naar toe is 3/4" tegenwoordig aangeduid als 19mm.
De pijpen komen allemaal bij elkaar in de inbouw garderobekast op een centraal punt in huis.
Ongeveer twee jaar geleden begon ik na te denken over een bedraad netwerk in huis.
Na een paar keer gekeken te hebben naar de plek waar alles bij elkaar komt bedacht ik dat het ongeveer 19" was.
Na de boel opgemeten te hebben was het iets ruimer.
Ik ben er toen goed over gaan na denken wat ik allemaal nodig had, een switch, walloutlets, rackprofielen, een patchpanel, Cat5e kabel een hele lijst.
Ik heb alle telefoon kabels er uit getrokken en naar elke doos twee cat5e kabels getrokken.
In elke doos een dubbele walloutlet geplaatst.
De klein switch rechts boven op de derde foto is vervangen door een Cisco 24 poort switch die aan de rack profielen gemonteerd is.
De draytek modem/router is ondertussen vervangen door een Cisco van Ziggo

Ik zet hier onder wat foto's neer: Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/62602646/Netwerk/DSC01570.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/62602646/Netwerk/DSC01572.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/62602646/Netwerk/DSC01576.JPG
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/62602646/Netwerk/DSC01583.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door PvPower op 17-02-2012 13:10 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 06:24

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Nadat ik me al enige tijd ergerde aan het feit dat ik een outlet te weinig had in mijn pc hoek, heb ik de trekveer nog maar eens opgezocht.
Het probleem alleen is dat ik daar in de buurt geen lege buis meer overhad. Ik heb geprobeerd om samen met de CAI een extra utp door de buis heen te halen, maar de trekveer wilde niet eens door de buis, dus daar ben ik maar mee gestopt. Ik heb geen zin om de normale CAI kabel te vervangen door een dunne gamma kabel. Al zal ik misschien wel moeten als binnenkort de mediaplayer huize devino binnenkomt.

Uiteindelijk een 3e kabel bij de twee bestaande utp kabels weten te trekken, een switch wilde ik juist niet hebben. Ik wilde de telefonie naar de pc-hoek verhuizen, daar staat mijn pc en een netwerkprinter. De netwerkprinter wil ik aan het netwerk hebben zonder mijn pc aan te zetten en ik vond het nutteloos om hiervoor een extra switch altijd aan te hebben staan.

Nu kwamen de kabels die ik bij het intrekken in dit huis al gelegd had uit in de meterkast, maar dat waren gewoon kabels met een rj-45 of rj-11 stekkertje en als ik de telefonie wilde verplaatsen ging dat dus niet makkelijk.

Uiteindelijk patchpaneeltje in de meterkast geschroeft en alles in een kabelgootje gestopt.

Afbeeldingslocatie: http://foto.devinoict.nl/patch_mk.jpg

Met natuurlijk verschillende kleuren: rood komt van mijn server/router, blauw is voor wlan, de dunne zwarte wil ik nog een keer vervangen door groen (telefonie) en geel om te patchen.
Is e.e.a ook meteen gereed als de server in de meterkast vervangen gaat worden door een server in een DC en hier dus wat anders gerealiseerd moet worden. Dan ga ik ook over op een Gbit switch e.d. al voldoet deze al meer dan 12-13 jaar.

Afbeeldingslocatie: http://foto.devinoict.nl/patch_mk2.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door devino op 18-02-2012 17:39 . Reden: extra foto toevegen als bonus ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 16:58
@ devino: Hoe heb je nu de aansluitingen bij je pc hoek geregeld? komen daar de kabels uit de muurdoos?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@devino: mooi gedaan, is dat een 10" patch panel?
Bij mij is de rode patch kabel degene die naar mijn modem/Router gaat, de gele gaan naar mijn NASen en de blauwe zijn de patch kabels voor de pc's en de televisie en als je goed kijkt zie te een aantal kabeltjes met een groene tule op de RJ45 die zijn voor telefonie.
In de slaapkamers heb ik bij de coax ook een UTP 5e getrokken en de kabels afgewerkt op een NEDAP combi outlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:26
Paul schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:30:
[...]

Om meerdere kabels door de muur te krijgen moet je grotere gaten maken, dat kan wel een uitdaging zijn... Grotere boren (15 of 20mm) kopen kan, maar je staat verbaasd wat mensen in je omgeving af en toe hebben; gewoon rondvragen ;)

Daarna is het gewoon een kwestie van doen :)
Of pak aanbiedingen van de Aldi/Lidl mee. Voor incidenteel gebruik is dat ruim voldoende. Ik heb een jaar of 3 geleden een keer een set gekocht, 10/12/16/19/22/25mm, 60cm lang, voor 20 eur ofzo. Heb ik al menig gat mee gemaakt.. Los huren is al snel net zo duur of duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

@shure-fan Daar heb ik nu 2 maal een standaard wall-outlet, waarbij er dus van de 4 poortjes, 1 niet is aangesloten. Had gehoopt dat te kunnen oplossen creatief, maar het is een huur huis dus echt hakken en breken ga ik niet doen en ik wilde per outlet wel de Gbit kunnen halen.

@PvPower Is inderdaad een 10" panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@devino: Als je dit 12-13 jaar geleden hebt aan gelegd zijn je kabels dan wel minimaal CAT 5e?
Ik vraag dit om dat je zegt dat je een Gbit switch wilt gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

PvPower schreef op zondag 19 februari 2012 @ 14:49:
@devino: Als je dit 12-13 jaar geleden hebt aan gelegd zijn je kabels dan wel minimaal CAT 5e?
Ik vraag dit om dat je zegt dat je een Gbit switch wilt gaan plaatsen.
Nee, die switch die daar hangt is zo oud, de rest is max 5 jaar oud (zo oud is mijn appartement) en minimaal cat5. De afstanden zijn niet zo groot dus ik trek daar makkelijk Gbit of in ieder geval meer dan 100 Mbit over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@devino: Ik kwam op het verkeerde been te staan door je opmerking dat de switch 12-13 jaar oud was.
Naar mijn idee had je toen nog geen CAT 5e, maar 5 jaar geleden was dat natuurlijk wel te koop.
Ik ben blij dat ik met de verbouwing niet alles naar mijn meterkast heb gebracht maar naar de garderobekast.
Ruimte zat voor 19", ik heb al van meer mensen gehoord dat ze de boel niet goed kwijt kunnen in hun meterkast.
Maar zo als jij het opgelost hebt ziet het er erg netjes uit.
Als je een nieuwe switch koopt zou je kunnen kijken of je een 10" exemplaar kan kopen en een paar stukjes van die rail die ik gekocht heb, de diepte van een switch is niet zo groot ongeveer 15 cm plus de 220/230 volt kabel.
Hier een link naar waar ik de rail heb gekocht: http://www.licht-geluid.n...lightcase-onderdelen.aspx
Misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
Hallo? *echo*

Ik volg al een tijdje met enige regelmaat dit topic. Jammer dat het is stilgevallen. Hopelijk breng ik er weer een btje leven in. Afgelopen week is het dak aangelegd van ons nieuwbouw huis. Ik ben druk bezig met wat research dus ik wilde alvast wat delen met jullie. Ik laat in de woning leidingen met Cat6 aanleggen in alle slaapvertrekken. Verder komen er drie aansluitingen op de begane grond (allemaal op 30 cm hoogte). Alle aansluitingen komen netjes uit in de meterkast dus als de kabelaar zijn aansluiting daar binnen laat komen, kan ik alles daar wegwerken.

Tekeningen van begane grond en 1e verdieping (zolder heb ik achterwege gelaten)
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/Tweakers/th_Tekening.jpg

Hier de leidingen in de vloer van de 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/Tweakers/th_DSC_6452.jpg

Leidingen vanaf de eerste verdieping (in dit geval voor 220,CAI en Cat6 (de 4e is een loze leiding voor de toekomst)
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/Tweakers/th_DSC_6445.jpg

Rechts achterin de leidingen van de meterkast
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/Tweakers/th_DSC_6447.jpg

Ik ben nog bezig met het inventariseren van het netwerkspul voor de meterkast (wel of geen patchkast en rack bijvoorbeeld) Ik zal komende maanden nog wel meer posten hier aangezien de oplevering steeds dichter bij komt! Alle suggesties zijn welkom!

[ Voor 0% gewijzigd door Jarlian op 17-04-2012 22:00 . Reden: typo ]

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ziet er tof uit, mooi dat je een nieuwbouw huis hebt waar alles zo hop in kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 17:53
Zeker nu goed aanleggen nu het nog kan! Heb je nu wel of niet UTP naar de zolder?

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
DJ-Visto schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:36:
Ziet er tof uit, mooi dat je een nieuwbouw huis hebt waar alles zo hop in kan. :)
Jazeker! Zijn we ook erg blij mee. Voordat we akkoord gingen met de prijs hebben we de UTP aansluitingen (en nog wat andere zaken) er bij in onderhandeld. Dit is ook eigenlijk de grootste tip die ik heb; Als je kan voorkomen dat dit als meerwerk wordt gezien hoef je echt niet alles zelf te doen (of er teveel voor betalen)
OnsDenis schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:14:
Zeker nu goed aanleggen nu het nog kan! Heb je nu wel of niet UTP naar de zolder?
Nee we laten daar (vooralsnog) geen UTP aanleggen. De woning heeft een schuin dak en de zolder is bereikbaar via een vlizotrap. Omdat je alleen in het midden van de nok kan staan hebben we de ruimte bestempeld als opslag.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar nog wat meterkast oplossingen als mensen die willen posten.

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik heb een 10"patchpanel gekocht, switch en router en die in een CD kasje van de IKEA neergezet :+

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1271943/GoT/patch_kast.jpg

-DNS-323 (4 TB)
-DIR-655
-DGS-1008D
-Cat 6, 12 poorts patchpaneel
-Hirschmann KOKA799 voor de COAX bedrading (incl Hirschman plugs en WCD's dus),
-Hirschmann GHV41M

Ik moet nog steeds wat extra plankjes ervoor kopen, maar dat is in de achtergrond gegaan.

[ Voor 71% gewijzigd door Notna op 18-04-2012 11:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 17:53
Zo heb ik het op het moment bij staan.
Ik moet nog een plekje vinden voor een extra patchstrook.

Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/6084/fotometerkast.jpg

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Jarlian schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:30:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar nog wat meterkast oplossingen als mensen die willen posten.
Het hangt een beetje af van de hoeveelheid kabels die je hebt, maar ik zou een 19" patchpanel en een switch (HP 1810-24G bijvoorbeeld) ophangen als je permanent alles aan wilt sluiten. Compact, netjes weggewerkt, redelijk simpel te realiseren en niet al te duur. Je meot alleen iets verzinnen voor de slack op de netwerkkabels, die hangt in de meterkast omdat aan de andere kant (inbouwdoosjes!) geen ruimte is :P

Zelf merkte ik dat ik niet boven de 4 apparaten (bedraad) kwam dus heb gewoon de kabels in de router geprikt :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
Thx voor de pics.
Paul schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:37:
[...]
Het hangt een beetje af van de hoeveelheid kabels die je heb.... Je moet alleen iets verzinnen voor de slack op de netwerkkabels, die hangt in de meterkast omdat aan de andere kant (inbouwdoosjes!) geen ruimte is :P
Goeie tip. Ik moet sowieso nog even in gesprek met het installatiebedrijf voor wat betreft de afwerking. Ik zit te denken om het bedrijf zelf te benaderen om te vragen wat ze vragen voor het wegwerken in de meterkast (ok niet helemaal de tweakgedachte maar toch). Ik ga er niet van uit dat ze losse kabels in de meterkast zullen laten uitkomen maar dat kan ik mis hebben. Ik weet niet wat gebruikelijk is? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Als ze inbouwdoosjes monteren en je hebt niks afgesproken over de andere kant dan is die vaak niet aangesloten of met een RJ45-stekker eraan geknepen om zo de lijn te kunnen testen.

Als je er in een vroeg stadium afspraken over maakt en het een fatsoenlijk montagebedrijf is dat (ook) verstand heeft van netwerken zal het vaak niet moeilijk zijn om het in de meterkast ook fatsoenlijk af te laten monteren.

Daar moet je echter wel zelf achteraan :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jarlian,

Heel verstandig om dit gelijk met de bouw mee te nemen.
Ik hoop dat je hebt afgesproken dat het 3/4" pijp is of 19mm en dat de inbouw dozen 50 mm diep zijn.
Verder zou ik naar elke doos twee CAT6 kabels laten trekken.
In de meterkast alle kabels op een patchpanel laten afwerken vermoedelijk zal je dit verticaal moeten plaatsen.
Als je een paar van die rails gebruikt die ik ook gebruikt heb kan je daar ook je switch op monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
PvPower schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 18:08:
@Jarlian,

Heel verstandig om dit gelijk met de bouw mee te nemen.
Ik hoop dat je hebt afgesproken dat het 3/4" pijp is of 19mm en dat de inbouw dozen 50 mm diep zijn.
Verder zou ik naar elke doos twee CAT6 kabels laten trekken.
In de meterkast alle kabels op een patchpanel laten afwerken vermoedelijk zal je dit verticaal moeten plaatsen.
Als je een paar van die rails gebruikt die ik ook gebruikt heb kan je daar ook je switch op monteren.
Dat verzoek staat uit. Even wachten op bevestiging. We hebben iig dikke pvc buizen dus 2 kabels moet gewoon passen. Ik heb al een 12 ports cat 6 panel gevonden van 5 tientjes. Even afwachten dus. Leiding zijn gefreesd. Pics volgen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jarlin,

Het is in ieder geval voorschrift voor de thermostaat pijp, de CAI pijp en de telefoon pijp.
Ik weet niet of ze netwerk leidingen ook in dit voor schrift hebben opgenomen maar dat kijkt me wel.
Ik ben zelf al meer dan tien jaar uit de elektrotechnische installaties dus dit soort voorschriften heb ik niet bij gehouden.
Laat je ook bij je CAI aansluiting een netwerk aansluiting maken?
Moderne televisies hebben ook een netwerkaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
PvPower schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:46:
Laat je ook bij je CAI aansluiting een netwerk aansluiting maken?
Moderne televisies hebben ook een netwerkaansluiting.
Yep, ook voor de toekomstige versterker, mediaspeler etc. Zie tekening: Jarlian in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"
PvPower schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:46:
.
Hier de meterkast met alle leidingen aangezien ik er geen schuifmaat bij heb gehouden. Ik heb wel het idee dat de buizen breder zijn dan diegene waar ik vroeger pijltjes mee geschoten heb ;)
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/Tweakers/th_meterkast.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jarlin,

Aan de foto kan ik niet zien of het 19mm pijp is wat ze gebruikt hebben.
De tijd dat mijn ogen zo goed waren ligt al een paar jaar achter me.
Maar ik ga er van uit dat dat dat wel goed komt, ze zouden zich zelf in de weg zitten als jij overal om twee CAT6 kabels heb gevraagd en ze brengen 16 mm pijp aan waarna ze de kabels er zelf door moeten trekken.
Ik ben blij dat ik bijna 20 jaar geleden overal 19 mm pijp naar toe heb gelegd.
Toen ik een aantal jaar geleden alle telefoon kabeltjes er uit trok was het geen probleem om er 2 cat 5e kabels in te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
Update van ons nieuwbouwproject. Alle leidingen gefreesd en inmiddels gestuct. De cat6 kabel is ook getrokken.

Leidingen in de woonkamer tbv televisie etc.
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/th_20120503_120955.jpg

Zelfde woonkamer, nu gestuct.
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/th_20120511_161505.jpg

Cat6 kabels in de meterkast
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/th_20120511_163011.jpg

Overzichtje cat 6 kabels. (2 kabels per buis past netjes)
Afbeeldingslocatie: http://i142.photobucket.com/albums/r113/jarlian/th_20120511_163019.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14
Gelijk een fatsoenlijke hoeveelheid aansluitingen in huis, daar hou ik van!

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
FatalError schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 12:41:
Gelijk een fatsoenlijke hoeveelheid aansluitingen in huis, daar hou ik van!
De inbouwdozen:
Afbeeldingslocatie: http://www.eibhandel.de/bilder/produkte/normal/BUJ0218_Busch-Jaeger-0218-UAE-EinsCAT6-Class-E-8-8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jarlian

Heerlijke bende boven in de meterkast, maar dat is normaal in dit stadium.
Weet je al hoe het word afgewerkt, op een rangeer paneel of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
PvPower schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 17:36:
Heerlijke bende boven in de meterkast, maar dat is normaal in dit stadium.
Weet je al hoe het word afgewerkt, op een rangeer paneel of zo?
Gewoon zoals t nu is. Ik heb de aannemer aangegeven dat ik de kabels pas kan testen als ik het zelf in orde heb gemaakt. Mocht ik na aansluiten problemen constateren dan maakt men dit alsnog in orde. Ik ben van plan de boel zelf af te werken. De aannemer vroeg (via de installateur) 700 euro voor de afwerking met patchpanel. Voor ongeveer 200 euro koop ik;

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/digitus_patch_cat6_12.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.netwerkproducten.com/images/139829.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.patchkast.nl/media/catalog/product/cache/9/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/9/196938.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.netwerkproducten.com/images/139836.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1305533876.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://www.gamma.com/211083/211555/315292/Draad_installatie_en_kabel/410252_0.jpg?view=Standard&imageManipulation=true&maintainRatio=true&pixelsY=357&pixelsX=357

Ik denk dat ik een heel eind ga komen zo ;-) Tegen de tijd dat ik aan de slag ga post ik de resultaten wel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Dat wordt er denk ik wel weer een om te smullen, we zijn benieuwd naar het eindresultaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 16:58
vind het wel een schandalig, dat een installateur 700 euro durft te vragen voor het ophangen en afdoggen van een paar utp touwtjes, terwijl je dat zelf in een 2 uurtjes tijd ook wel kunt doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
shure-fan schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:49:
vind het wel een schandalig, dat een installateur 700 euro durft te vragen voor het ophangen en afdoggen van een paar utp touwtjes, terwijl je dat zelf in een 2 uurtjes tijd ook wel kunt doen
Voor 707 euro kreeg ik een totaal afgewerkte wandkast met patchpanel, patchkabels en router. Of ik dat redt in 2 uurtjes? En tja, het is het meerwerk waar men aan verdient... Aan de andere kant vind ik t ook wel een uitdaging om het zelf allemaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jarlian,

Waar komt dat kastje, past het in je meterkast?
Dan is het helemaal een mooie oplossing.
En voor een verschil van 500 euro, wat maakt het uit of je een paar uur langer bezig bent.
Het tevreden gevoel als alles eenmaal netjes is afgemonteerd is ook wat waard.
Ik wens je er in ieder geval veel succes en plezier mee en hoop later de foto's hier te zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
PvPower schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 13:58:
@Jarlian,
Waar komt dat kastje, past het in je meterkast?
Thx! Ja ik ga er wel vanuit dat het past. Ik zit me nog af te vragen of ik de term "meterkast" moet blijven hanteren ;)

Ik ben nog steeds benieuwd naar andere meterkast oplossingen! Dus als meer mensen wat foto's willen posten graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jarlian,

Het kastje ziet er op de foto ongeveer net zo diep uit als de voorkant breed is.
Je zou van de achter kant van je "meterkast" tot het deur kozijn kunnen meten hoe diep dat is.
Als je het kastje nog niet hebt kan je het niet na meten.
Maar het is niet veel breder dan je 12 poorts paneel.

Edit
ik heb even op de site gekeken: Afmetingen (hoogte xbreedte x diepte) 32 x 29 x 30 cm

[ Voor 13% gewijzigd door PvPower op 18-05-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
Thx voor het opzoeken. Ik ga het zeker nameten als ik weer op de bouw ben maar ik denk dat het wel goed moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Ik was vandaag in de bouwmarkt iets handigs tegen gekomen om mijn thuis netwerk weer wat te verbeteren.
Afbeeldingslocatie: http://foto.devinoict.nl/cai_utp_doos.jpg

Dus ik heb vanavond, nadat de zon rondom mijn huis een beetje weg was, mijn trekveer weer eens opgezocht, de coax uit de buis gehaald en met de trekveer diezelfde coax en een utp-kabel er doorheen gehaald. Nu heb ik alleen een kleine uitdaging waar jullie mij hopelijk van advies kunnen dienen.
Het hele zooitje moest nog een halve meter, toen opeens de trekveer super soepel ging en deze kwam uiteraard zonder de 2 kabels uit de muur. Normaal zou ik dan opnieuw beginnen, alleen dan kabelvet oid toevoegen, maar ik krijg de kabels niet vooruit of achteruit. De stofzuiger er op zetten, dan klinkt mijn stofzuiger alsof het vacuum zuigen is, met mijn gewicht aan de kabels hangen geeft geen resultaat, met de trekveer weer tegen de kabels aanduwen lost niets op.
Nu had ik eigenlijk geen zin in hakken en breken (ookal is het maar een halve meter zonder bochten of andere moeilijkheden), dus hopelijk hebben jullie nog suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
lus in de kabel(s) knopen, stok door de lus heen en draaien maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

En als dat niet lukt (wat wij hebben) zit die echt vast, bij ons in de bouw is er fuck up gedaan in de pvc buizen er zit in sommige hoeken niet goed geknepen, soms gaat er 1 doorheen maar sommige ook niet.

Wij hadden er twee naar de tv kast toelopen (gelukkig) eentje met coax andere telefonie (UTP was toen nog niet zo in de mode) ik de coax eruit gehaald trekveer erin, er doorheen gejaagd terug getrokken kwam niet door de bocht zo een aantal keer herhaald, tot dat die echt vast zat. Nu zit er dus een coax kabel, een utp kabel, en een trekveer vast (en ik ga er NOOIT meer aanzitten) telefonie verplaatst naar andere plek, coax door de telefonie laten lopen en vanaf zolder (zucht) via gaten en plinten een utp kabel laten komen, ziet er nu wel netjes uit maar wat een klus was het. Nog lang niet alles wat er stuk was maar het werkt nu :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-10-2023
Ik heb de laatste dagen redelijk wat topics gelezen (zelfs van jaren terug :p) over de aanleg van een netwerk thuis, maar zit met een waarschijnlijk heel domme vraag.

Wat betreft kabels etc versta ik alles en weet ik wel wat ik waar wil gaan leggen, maar op het vlak van apparatuur zit ik met 1 grote vraag, de router.

Ons idee is om sowieso gigabit overal te voorzien, waarbij alles uitkomt op een gigabit switch (welke is nog niet beslist). Als ik het goed versta zal alle interne verkeer dus sowieso over die switch verlopen aan gigabit snelheid, zonder dat er hiervoor een router vereist is. Is dat correct?

Het internet zal een 100Mbit lijn zijn, die binnenkomt op een modem van de ISP

Als ik het goed begrijp steek ik dus de router tussen de modem en de switch (op de uplink poort?)

Alle verkeer die naar buiten gaat zal hier dus over gaan, dus moet dit minstens een 100Mbit router zijn, misschien best een gigabit router.

Wat ik nu niet weet:
- Zal de router ooit een bottleneck vormen voor de interne lan? Of kan ik de interne lan als een volledig afgescheiden deel beschouwen, waarbij de "border" eigenlijk de switch is, los van wat er ook mag aanhangen van router

Basis netwerk vraag, maar ik weet het dus niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De router neemt al het verkeer wat niet op het LAN thuishoort voor z'n rekening en de switch al het interne verkeer.

De snelheid van de router (100mbit of Gbit) hangt af van de internetsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Geen enkel lokaal verkeer zal ooit over / via de router lopen (uitgezonderd uiteraard het bezoeken van de webinterface van de router). Je kunt de router loskoppelen of uitzetten en al je lokale verkeer zal nog net zo goed (of slecht :P ) lopen als dat het al deed.

Je 'border' is eigenlijk de router, op dat punt ga je namelijk de grens over naar een ander netwerk. Als je echter van Utrecht naar Amsterdam rijdt over die 6 banen brede A2 hoef je niet bij Venlo met die enkelbaans 50/80km weg de grens over :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
denk dan wel even aan dhcp-verkeer :+
tenzij je met vaste ip-adressen werkt, heb je om de zoveel tijd een paar dhcp-pakketten die tot aan je router (vaak de dhcp-server voor het LAN) gaan en terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Of je hebt een Layer 3 switch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Maar dat is geen bottleneck ;) Valt wat mij betreft zelfs in de catagorie "naar de webinterface van je router gaan" omdat het een dienst is die de router aanbiedt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1 ... 3 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]