Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Er is een enkeling bij mij in de straat die de vloer houdt zoals hij is, maar ik vind dat niet zo mooi. Een witte vloer heeft sowieso niet mijn voorkeur.
Mijn huis is ook opgeleverd en netwerk staat te draaien. Viel me nog mee hoeveel kabel ik gebruikt heb. Iets van 100m CAT6. Ik heb ook gekozen om voor elke kamer een outlet te maken en in de woonkamer 2 stuks(4 aansluitingen).
Vrienden verklaren mij ook voor gek dat ik een outlet in de slaapkamer heb. Maar ik heb zoiets. Nu is het een slaapkamer, in de toekomst weet je het nooit.
Zal vanavond ook even foto's maken.
Precies, wie weet wil je straks op bed een HD live stream bekijken oid, altijd handigbarry457 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 10:08:
Mooi systeem die vloer. Voordeel is zeker dat je niet hoeft te vrezen.
Mijn huis is ook opgeleverd en netwerk staat te draaien. Viel me nog mee hoeveel kabel ik gebruikt heb. Iets van 100m CAT6. Ik heb ook gekozen om voor elke kamer een outlet te maken en in de woonkamer 2 stuks(4 aansluitingen).
Vrienden verklaren mij ook voor gek dat ik een outlet in de slaapkamer heb. Maar ik heb zoiets. Nu is het een slaapkamer, in de toekomst weet je het nooit.
Zal vanavond ook even foto's maken.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Zo'n systeem met die vloeren, ik zou gelijk zorgen dat er ook een 'netwerk' van stroomdozen meeloopt met een eigen schakelaar nabij de voordeur van de woning. Hierop kan dan mooi alle niet-essentieele apparatuur met lage spanningen worden aangesloten, op eigen stroomgroep.
Voordeel is dat je bij verlaten van de woning die schakelaar kunt omzetten en dat dan in 1 klap alles dat toch niet aan hoeft te staan uitgeschakeld wordt.
Denk aan crt scherm, tv, boxjes bij computer, sfeerverlichting, radio enzovoorts.
(De apparatuur die niet zo mag worden uitgeschakeld kan natuurlijk in de reguliere outlets.)
Scheelt weer de nodige klik-aan-klik-uit ontvangers en het kan zich makkelijk terugverdienen door stroombesparing.
Want wie loopt er nou bij ieder boodschapje of uurtje van huis álles langs om het uit te zetten, en bij thuiskomst weer aan?..
Terug on-topic.
Prachtig systeem met die prefab woningen zeg, had er geen idee van dat dit zo ging met de vloer. Het doet een beetje aan kruipruimte bij oudere woningen denken, maar dan modern.
Ik denk dat het je nu wel heel makkelijk wordt gemaakt een nette lan afwerking te maken, trouwens.
Waar ik wel benieuwd naar ben echter, is hoe je de kabels naar boven brengt, zeker met een extra vloer bovenop de normale vloer. Misschien kun je daar eens wat macro's van schieten?
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Dat klinkt als een tof idee, maar voor mij niet echt nodig. Ik ben namelijk wel zo'n neuroot die iedere keer zijn spullen uitzet als ie ze niet gebruiktcarnager schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:55:toon volledige bericht
semi offtopic..
Zo'n systeem met die vloeren, ik zou gelijk zorgen dat er ook een 'netwerk' van stroomdozen meeloopt met een eigen schakelaar nabij de voordeur van de woning. Hierop kan dan mooi alle niet-essentieele apparatuur met lage spanningen worden aangesloten, op eigen stroomgroep.
Voordeel is dat je bij verlaten van de woning die schakelaar kunt omzetten en dat dan in 1 klap alles dat toch niet aan hoeft te staan uitgeschakeld wordt.
Denk aan crt scherm, tv, boxjes bij computer, sfeerverlichting, radio enzovoorts.
(De apparatuur die niet zo mag worden uitgeschakeld kan natuurlijk in de reguliere outlets.)
Scheelt weer de nodige klik-aan-klik-uit ontvangers en het kan zich makkelijk terugverdienen door stroombesparing.
Want wie loopt er nou bij ieder boodschapje of uurtje van huis álles langs om het uit te zetten, en bij thuiskomst weer aan?..
Terug on-topic.
Prachtig systeem met die prefab woningen zeg, had er geen idee van dat dit zo ging met de vloer. Het doet een beetje aan kruipruimte bij oudere woningen denken, maar dan modern.
Ik denk dat het je nu wel heel makkelijk wordt gemaakt een nette lan afwerking te maken, trouwens.
Waar ik wel benieuwd naar ben echter, is hoe je de kabels naar boven brengt, zeker met een extra vloer bovenop de normale vloer. Misschien kun je daar eens wat macro's van schieten?
Ik zal vanavond wat macro's schieten. Het is op zich niet heel spannend: de kabels komen bij de muur uit de grond, de plintjes zijn daaromheen verstek gezaagd (waar je, als de contactdoosjes erop zitten, niets meer van ziet overigens).
ook kwa spanning etc?
[ Voor 16% gewijzigd door The Fatal op 14-07-2010 18:34 ]
SCHOP. Ja, over een aantal weken is het zover, we krijgen de sleutel van het huis. Aldaar het een huis uit 1964 betreft met de laatste update in 1980 (incl. de tegels

Maargoed, ik dwaal af. Gezien de boel er dus uitgaat, ga ook ik het in één keer goed aanpakken voor zowel de COAX aansluitingen als de UTP aansluitingen. Het plan:

Outlets= Deze zal worden gemaakt dmv inbouw wandcontactdozen met resp. 1 of 2 aansluitingen voor Cat6.
TV = Ik heb niet op elke kamer een TV staan (of een PC for that matter), maar ik wil wel graag de mogelijkheid hebben tot die optie. Dat betekend dus op elke kamer, behalve de computer kamer, een aansluiting voor de Coax. Vandaar ook de KÖNIG versterker, welke retoursignaal compatible is.
Het klopt dat je naar de zolder een lijn vanaf de switch ziet lopenen van vanaf de router. Reden is vrij simpel, de switch heeft 8 poorten en wie goed telt ziet dat ik 1 poort te kort kom. Gezien een Gbit switch met 12 poorten bizar duur is tov een 8 poorts EN ik toch nog 2 vrije poorten heb op de router,doe ik het mooi op deze manier.
De bekabeling zal bestaan uit ongeveer 100m Cat6 stugge kabel, welke ik zelf zal gaan knijpen. Overigens snap ik het voordeel van een patchpaneel in dit geval wel: het schijnt dat Cat6 stugge kabel connectors niet helemaal top zijn, maar ik ben niet van plan mijn meterkast elke 5 minuten te verplaatsen dus het zal wel loslopen. En het scheelt weer wat extra kabels + ruimte in de meterkast.
Zoals al eerder vermeld, zijn de vloeren van hout. Dit komt mooi uit gezien ik dus aardig wat bekabeling naar boven moet doen. Plan is om de kabels door pvc buizen te laten lopen zodat ik bij eventuele problemen makkelijk een kabel kan vervangen. Wat is het 'aanvalsplan' ?:
- Slopen van alle plafond, vloeren en strippen van muren
- Elektra laten vervangen door het hele huis
- Gaten maken in muren voor de AP's (Coax en UTP) en invrezen van PVC buizen voor de kabels
- Kabels trekken voor Coax en UTP: eerst goed opmeten, labelen (een must

- PVC buizen netjes wegwerken
- Testen
- Plafonds en muren dichtmaken en verder met de verbouwing gaan.
Oktober is het zover, zodra ik foto's heb van het tussentijdse resultaat + het eind resultaat, zal ik die hier posten
Algemene vraag: Zie ik iets over het hoofd? Kan ik het beter anders doen? Roept u maar, nu kan ik nog alle kanten op
Je besparing op switch is tegenwoordig niet meer zo relevant, die prijzen zijn goed te doen.
Je term AP is verwarrend, daad wordt vaak voor een Draadloos Access Point gebruikt. Outlet is geloof ik wat meer gebruikelijk.
Is coax voor tv nog steeds the way to go?
- De PVC zal ik zelf leggen. De electra wordt wel door een installateur gedaan (en de buizen daarvoor eventueel). Ik ga niet die flexible electra kabel buizen gebruiken, maar ik denk die gele buiten. Flauwe bochten en je zorgt ervoor dat je iig niet klem komt te zitten Moet alleen kijken of ik 1 buis per draad doen OF 1 buis per kamer.djluc schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:23:
Als je toch een installateur PVC laat leggen zou ik overal meteen wat extra laten boren + plaatsen. Het kost niet veel meer werk als hij toch bezig is en is meteen netjes. Eventueel met een trekdraad er in.
Je besparing op switch is tegenwoordig niet meer zo relevant, die prijzen zijn goed te doen.
Je term AP is verwarrend, daad wordt vaak voor een Draadloos Access Point gebruikt. Outlet is geloof ik wat meer gebruikelijk.
Is coax voor tv nog steeds the way to go?
- Ik bespaar opzich niet op de switch, maar een prijs die 4 of zelfs 5 keer zoveel is als mijn huidige switch voor 2 keer zoveel poorten vind ik bizar te noemen. Ja, ik zou 2 x een 8 poort switch kunnen doen, maar daar gaat het niet helemaal om
-Term is aangepast, dank
- Hoe wil je het anders doen? HDMI? Dat is m.i nog niet genoeg ingeburgerd. Voorlopig is analoge TV nog niet de deur uit en digitale TV loopt nog steeds middels Coax
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 02-08-2010 13:58 ]
Anoniem: 184252
Neem je geen telefonie mee in het geheel?Notna schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:01:toon volledige bericht
/me Neemt aanloop en...
SCHOP. Ja, over een aantal weken is het zover, we krijgen de sleutel van het huis. Aldaar het een huis uit 1964 betreft met de laatste update in 1980 (incl. de tegels) gaat de hele rotzooi eruit. Vloeren, plafonds, alles gaat eruit. Gezien de vloeren van hout zijn, bied dat zeker een aantal voordelen.
Maargoed, ik dwaal af. Gezien de boel er dus uitgaat, ga ook ik het in één keer goed aanpakken voor zowel de COAX aansluitingen als de UTP aansluitingen. Het plan:
[afbeelding]
Outlets= Deze zal worden gemaakt dmv inbouw wandcontactdozen met resp. 1 of 2 aansluitingen voor Cat6.
TV = Ik heb niet op elke kamer een TV staan (of een PC for that matter), maar ik wil wel graag de mogelijkheid hebben tot die optie. Dat betekend dus op elke kamer, behalve de computer kamer, een aansluiting voor de Coax. Vandaar ook de KÖNIG versterker, welke retoursignaal compatible is.
Het klopt dat je naar de zolder een lijn vanaf de switch ziet lopenen van vanaf de router. Reden is vrij simpel, de switch heeft 8 poorten en wie goed telt ziet dat ik 1 poort te kort kom. Gezien een Gbit switch met 12 poorten bizar duur is tov een 8 poorts EN ik toch nog 2 vrije poorten heb op de router,doe ik het mooi op deze manier.
De bekabeling zal bestaan uit ongeveer 100m Cat6 stugge kabel, welke ik zelf zal gaan knijpen. Overigens snap ik het voordeel van een patchpaneel in dit geval wel: het schijnt dat Cat6 stugge kabel connectors niet helemaal top zijn, maar ik ben niet van plan mijn meterkast elke 5 minuten te verplaatsen dus het zal wel loslopen. En het scheelt weer wat extra kabels + ruimte in de meterkast.
Zoals al eerder vermeld, zijn de vloeren van hout. Dit komt mooi uit gezien ik dus aardig wat bekabeling naar boven moet doen. Plan is om de kabels door pvc buizen te laten lopen zodat ik bij eventuele problemen makkelijk een kabel kan vervangen. Wat is het 'aanvalsplan' ?:
- Slopen van alle plafond, vloeren en strippen van muren
- Elektra laten vervangen door het hele huis
- Gaten maken in muren voor de AP's (Coax en UTP) en invrezen van PVC buizen voor de kabels
- Kabels trekken voor Coax en UTP: eerst goed opmeten, labelen (een must![]()
) en dan knijpen
- PVC buizen netjes wegwerken
- Testen
- Plafonds en muren dichtmaken en verder met de verbouwing gaan.
Oktober is het zover, zodra ik foto's heb van het tussentijdse resultaat + het eind resultaat, zal ik die hier posten
Algemene vraag: Zie ik iets over het hoofd? Kan ik het beter anders doen? Roept u maar, nu kan ik nog alle kanten op(Router en switch zijn wel al gekocht
)
Je gaat immers alles opnieuw aanleggen
Anoniem: 356950

En sowieso, waarom investeren in bekabelde installaties?
Wireless werkt prima (ook betrouwbaar, mits goed geïmplementeerd).
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 356950 op 02-08-2010 20:18 ]
Dat zou ik ws. zelf wel zo houden, of op z'n hoogst er tapijttegels overheen leggen. Dat soort vloeren is exact hetzelfde als ze in datacenters leggen (alleen zijn ze daar rustig een 30cm tot een halve meter hoog). Ideaal voor heel veel dingen.posttoast schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 22:03:
Die vloer hoort bij mijn huis. Komt door het type woning: vrijwel helemaal prefab. De buitenmuren worden (inclusief trap) in één dag geplaatst en dan is alles in één keer ook weerbestendig. Het "nadeel" is dat er geen leidingen door de muren lopen, en dat alles dus over de vloer moet. En om dat mogelijk te maken ligt er dus een verhoogde vloer.
Er is een enkeling bij mij in de straat die de vloer houdt zoals hij is, maar ik vind dat niet zo mooi. Een witte vloer heeft sowieso niet mijn voorkeur.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
En als je pech hebt en er in jouw buurt nogal veel draadloze netwerken zijn, is het toch echt erg onbetrouwbaar. Als je de mogelijkheid hebt kun je nog steeds gewoon het beste een kabeltje prikken. Dat komt de netwerksnelheid ook ten goede, want zelfs met een dikke wireless-N router heb je mazzel als je de overdrachtssnelheid van een 100 Mbps bedraad netwerk evenaart.Anoniem: 356950 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:17:
Ben ik nou heel raar als ik het een beetje overdreven vind dat mensen voor hun thuis installatie(tje) dikke Cisco Catalyst apparatuur en 19 inch rekken hebben?
Luctor et Emergo || specs
Waarmeet moet ik rekening houden dan? Telefoon aansluiting in de huiskamer zit er hoe dan ook. Basistation + extra handset en je bent klaar.Anoniem: 184252 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 17:59:
[...]
Neem je geen telefonie mee in het geheel?
Je gaat immers alles opnieuw aanleggen
Maar om je vraag te beantwoorden: ja we nemen telefonie er ook bij
Ik neem ook geen Cisco apperatuur, maar ik prefereer een vaste aansluiting boven wireless, als het aankomt op een HD media streamer, een xbox 360 en mijn vaste game PC. Nog niet eens gesproken over de NAS. Voor een laptop is wireless prima, maar als je een netwerkkaart hebt die 802.11N niet aankan, heb je een snelheid van 54mbps en dat vind ik toch wel behoorlijk traag tbh.Anoniem: 356950 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:17:
Ben ik nou heel raar als ik het een beetje overdreven vind dat mensen voor hun thuis installatie(tje) dikke Cisco Catalyst apparatuur en 19 inch rekken hebben?
[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 02-08-2010 21:05 ]
Tja, maar het is gewoon echt niet mooi. En dan loop je toch tegen zaken als WAF aan (hoewel ik zelf ook van mening ben dat een "echt" vloertje erop een stuk mooier staat).CyBeR schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:25:
[...]
Dat zou ik ws. zelf wel zo houden, of op z'n hoogst er tapijttegels overheen leggen. Dat soort vloeren is exact hetzelfde als ze in datacenters leggen (alleen zijn ze daar rustig een 30cm tot een halve meter hoog). Ideaal voor heel veel dingen.
WAF?posttoast schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 21:16:
[...]
Tja, maar het is gewoon echt niet mooi. En dan loop je toch tegen zaken als WAF aan (hoewel ik zelf ook van mening ben dat een "echt" vloertje erop een stuk mooier staat).
Wife Acceptance Factor
Edit:
Damm, volgende keer F5 eerst
[ Voor 9% gewijzigd door Zandpad op 02-08-2010 21:51 ]
welkom op t.net / GoT, waar de "omdat het kan" factor ook enig gewicht in de schaal legtAnoniem: 356950 schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:17:
Anoniem: 148051
En een wireless signaal zeker niet het nivo behaald kwa signaal curve.nielsl schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 00:30:
[...]
welkom op t.net / GoT, waar de "omdat het kan" factor ook enig gewicht in de schaal legt
Ethernet

Wireless

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 148051 op 03-08-2010 15:02 ]
Maar ja moet er wel bij zeggen dat ik ook wel eens in me werk iets in die geest moet maken (opknappen van oude situaties
Maar ja lang niet altijd is er plek voor een patchkast(je) (zelf niet voor 5HE)
Vanaf volgende week gaat het bij me ouder volledig op de schop.
Van 1 knutselhoekje naar gescheiden hoofdpunt met modem en router en data koppelingen in de meterkast. En alles natuurlijk nietjes met Keystone Outlets.
Alleen de ruimte daar om iets op te hangen is nog dramatischer dan ban me broer
Ik doe onder andere dit voor me werk

Als de foto niet werkt dan hoor ik het graag
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
dat je je netwerk wilt updaten is ok, maar ik merk wel dat je het erg krap doet..
In de huiskamer bijvoorbeeld wil jij 2 outlets hebben + coax, niks mis mee maar wat over een paar jaar?
ik zou bijvoorbeeld in de huiskamer het volgende doen:
waar de tv komt: 4x utp aansluiting en coax puntje.
verderop in de kamer zou ik dan ook nog 2 utp punten installeren samen met nog een coax.
Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je met een beetje meer materiaal veel universeler bezig bent.
en in de meterkast een patchpaneel neerhangen met een 24x 1gbit switch ofzo
zo ook in je computer kamer,
of te wel, het hart waar vaak meer dan 1 netwerk apparaat staat (pc, nas, print server, ect. ect)
ik zou hier minimaal 4 utp punten maken, met dan ook meteen coax,
al met al kost het misschien even een centje meer om te investeren, maar het zal zich dubbel en dwars terug betalen op het moment dat jij het wel nodig hebt, ipv de boel (weer) open te breken
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Anoniem: 16225
Cool eindelijk weer leven in dit topic lekker bezig allemaal vooral zo'n systeemvloer is voor ons tweakers natuurlijk ideaal, ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om de kabels van mijn 10" rackje op zolder in de muur te frezen. Ik heb wel mijn netwerk naar de kelder uitgebreid en zal daar een 19" wandrackje plaatsen samen met een 2e 24poorts gigabit switch. Foto's komen ergens in het voorjaar want voorlopig ga ik mijn geld even ergens anders aan spenderen.Notna schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 13:01:
/me Neemt aanloop en...
SCHOP. Ja, over een aantal weken is het zover, we krijgen de sleutel van het huis. Aldaar het een huis uit 1964 betreft met de laatste update in 1980 (incl. de tegels) gaat de hele rotzooi eruit. Vloeren, plafonds, alles gaat eruit. Gezien de vloeren van hout zijn, bied dat zeker een aantal voordelen.
....
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 15-09-2010 08:31 ]
Nieuw huis gekocht en bijna alles gestript en druk aan het verbouwen.. uiteraard hoort audio/video/netwerk daar ook bij

Aparte stroomgroep laten aanleggen + contactdozen voor hifi spullen
Nu maar hopen dat het verlengen van de UPC hoofdkabel goed is gegaan
Ik ben alleen vergeten om twee coax kabels te trekken naar de woonkamer ivm radio... beetje jammer.. dan maar fm of digitale radio/internet radio.
[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2010 13:33 ]
LeukWorkaholic schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:31:toon volledige bericht
Kleine crosspost met post hier pics en specs van je hometheater..
Nieuw huis gekocht en bijna alles gestript en druk aan het verbouwen.. uiteraard hoort audio/video/netwerk daar ook bij
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Aparte stroomgroep laten aanleggen + contactdozen voor hifi spullen+ netwerk/internet/tv bedrading door het hele huis (dubbel uitgevoerd). Alles laat ik uitkomen in de kelderkast op een plank met patchkast en tv splitter, server, modems etc.
Nu maar hopen dat het verlengen van de UPC hoofdkabel goed is gegaanProf. elektricien gedaan, maar ik ben bang dat UPC hier nog extra db op moet zetten ivm + 7 meter kabel.
Ik ben alleen vergeten om twee coax kabels te trekken naar de woonkamer ivm radio... beetje jammer.. dan maar fm of digitale radio/internet radio.
Maarre: je kunt toch gewoon dezelfde coax gebruiken voor radio en TV? Dan moet je wel splitten natuurlijk maar als je zorgt dat je voldoende signaal hebt is dat niet zo'n probleem toch?
Ergens weet ik niet of dit zo'n goed idee is voor de primaire aansluiting in de woonkamer waar het beeld 100 % moet (zeker met een digitale aansluiting met retour?)posttoast schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:22:
[...]
Leuk
Maarre: je kunt toch gewoon dezelfde coax gebruiken voor radio en TV? Dan moet je wel splitten natuurlijk maar als je zorgt dat je voldoende signaal hebt is dat niet zo'n probleem toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2010 19:15 ]
Of het krap is weet ik nog net zo niet, maar ik ben er ook nog niet heel zeker van of wat ik nu heb de definitieve hoeveelheid is. Aantal dingen gaan er al niet gebeuren, zoals een PC in de huiskamer bijv. Ik heb daar simpelweg niet meer aansluitingen voor nodig voor zover ik het kan zien.shure-fan schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 01:47:toon volledige bericht
[...]
dat je je netwerk wilt updaten is ok, maar ik merk wel dat je het erg krap doet..
In de huiskamer bijvoorbeeld wil jij 2 outlets hebben + coax, niks mis mee maar wat over een paar jaar?
ik zou bijvoorbeeld in de huiskamer het volgende doen:
waar de tv komt: 4x utp aansluiting en coax puntje.
verderop in de kamer zou ik dan ook nog 2 utp punten installeren samen met nog een coax.
Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat je met een beetje meer materiaal veel universeler bezig bent.
en in de meterkast een patchpaneel neerhangen met een 24x 1gbit switch ofzo
zo ook in je computer kamer,
of te wel, het hart waar vaak meer dan 1 netwerk apparaat staat (pc, nas, print server, ect. ect)
ik zou hier minimaal 4 utp punten maken, met dan ook meteen coax,
al met al kost het misschien even een centje meer om te investeren, maar het zal zich dubbel en dwars terug betalen op het moment dat jij het wel nodig hebt, ipv de boel (weer) open te breken
Daarnaast laat de kamer zich totaal niet lenen voor een andere indeling dan dat ik nu voor ogen heb (ivm positionering deuren, ramen enz. ) Het plaatsen van een extra coax aansluiting is in die zin dus niet echt heel handig. UTP valt nog over te twisten uiteraard
Ach, eerst even de sleutel vrijdag rkijgen, dan gaan slopen en dan nog eens goed kijken wat ik waar wil
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 27-09-2010 16:09 ]

Aan de andere kant heb ik een standaard connector (wall outlet moet nog komen..) om te testen.
Die kleurcodes zijn vrij eenvoudig: je hebt twee "conventies", namelijk 568A en 568B. Volgens mij (maar dat moet je even opzoeken) is B tegenwoordig de standaard. Houd dus de kleurvolgorde in die daarnaast staat. Dus:Workaholic schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:31:
Weet iemand hoe ik deze patch panel moet aansluiten? Ik krijg het niet werkend en snap de kleurcodes niet echt :
[afbeelding]
Aan de andere kant heb ik een standaard connector (wall outlet moet nog komen..) om te testen.
Bruin - Bruin/wit - Groen - Groen/wit - Oranje - Oranje/wit - Blauw - Blauw/wit
Zo te zien heb je dat ook gedaan, waarom het niet werkt kan ik je niet vertellen. Heb je zo'n tool in huis waarmee je kunt meten of alle adertjes netjes doorgedrukt zijn?
dit klopt niet helemaal, je begint met het oranje paar, en eindigt op bruinposttoast schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:31:
[...]
Die kleurcodes zijn vrij eenvoudig: je hebt twee "conventies", namelijk 568A en 568B. Volgens mij (maar dat moet je even opzoeken) is B tegenwoordig de standaard. Houd dus de kleurvolgorde in die daarnaast staat. Dus:
Zo te zien heb je dat ook gedaan, waarom het niet werkt kan ik je niet vertellen. Heb je zo'n tool in huis waarmee je kunt meten of alle adertjes netjes doorgedrukt zijn?
Dat klopt prima, kijk maar naar 't plaatje.shure-fan schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:52:
[...]
dit klopt niet helemaal, je begint met het oranje paar, en eindigt op bruin
Ik ben het met je eensshure-fan schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 22:52:
[...]
dit klopt niet helemaal, je begint met het oranje paar, en eindigt op bruin
Self reflection is the school of wisdom
Waarom werkt het dan niet?CyBeR schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:10:
Jongens, afgezien van de letters A en B mag je die spec uit het raam gooien als je met patch panels bezig bent.
CyBeR schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:33:
connector aan de andere kant niet goed gedaan
wat is de andere kant volgens jou
Geen patchpanel. Ga 's lezen en stop eens met er van uitgaan dat ik niet weet waar ik 't over heb.Ventrigo schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 23:38:
[...]
offtopic:
wat is de andere kant volgens jou![]()
?
bovenstaand patch panel is wel correct bedraad, aangezien de poster gewoon de B dinges versie gebruikt, en dus uiteindelijk gewoon (vanaf de connector gezien) weer begint met oranje...
maar goed, er kunnen idd een legio aan mogelijkheden zijn waarom dit niet werkt...
Welke stappen heeft de poster (sorry, ben even je naam kwijt) ondernomen om achter het probleem te komen..?
@ cyber, Heb jij verder ook nog dingen aan je aangepast sinds jij die enorm mooie setup van je hier postte?
(btw, hoeveel telefoons heb jij aan die asterisk machine hangen?)
Ik snap je even niet. Wat jij eigenlijk wil doen is je Radio en TV signaal bij binnenkomst splitten en zo 2 coax kabels leggen naar alle punten in je huis.Workaholic schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:37:
[...]
Ergens weet ik niet of dit zo'n goed idee is voor de primaire aansluiting in de woonkamer waar het beeld 100 % moet (zeker met een digitale aansluiting met retour?)
Zolang je het Radio en TV signaal nog niet gesplits hebt gaan die gewoon door dezelfde kabel.
Als je dan dus pas in je woonkamer het bekende splitkastje (radio / TV WCD) aansluit op die ene kabel, heb je gewoon goede kwaliteit signaal. Als het blijkt dat het signaal niet goed is, ligt het aan de sterkte van binnenkomst / lengte van de kabel / gebruikte connectors / you name it. Maar dat probleem zou je dan ook hebben als je hem bij binnenkomst al split.
Dus, gewoon beide signalen zolang als mogelijk gebundeld op die kabel laten en pas helemaal op het eind splitsen.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ik heb op m'n werk een Asterisk doos, dus dat zal ik allicht niet hier gepost hebben. Een stuk of 20 iig.shure-fan schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 05:53:
(btw, hoeveel telefoons heb jij aan die asterisk machine hangen?)
Bedankt. Het kan zijn dat de punchtool niet goed is of dat ik de connector aan de andere kant verkeerd heb zitten.posttoast schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:31:
[...]
Die kleurcodes zijn vrij eenvoudig: je hebt twee "conventies", namelijk 568A en 568B. Volgens mij (maar dat moet je even opzoeken) is B tegenwoordig de standaard. Houd dus de kleurvolgorde in die daarnaast staat. Dus:
Moet de oranje kant links of rechts aan de kant van de connector zitten. Bij twee connectors doe je allebei hetzelfde, maar bij een patch aansluiting + connector weet ik niet wat ik moet aanhouden.
De groene kabel van UPC komt nu uit in de kelderkast. Vanaf daar ga ik naar alle kamers (inclusief de woonkamer). Ik heb echter maar 1 kabel naar de woonkamer lopen dus dan kan ik toch geen radio + tv via dezelfde kabel uit laten komen en vervolgens weer splitsen in een wandcontactdoos met tv + radio?skinlee78 schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:33:
[...]
Ik snap je even niet. Wat jij eigenlijk wil doen is je Radio en TV signaal bij binnenkomst splitten en zo 2 coax kabels leggen naar alle punten in je huis.
Zolang je het Radio en TV signaal nog niet gesplits hebt gaan die gewoon door dezelfde kabel.
Als je dan dus pas in je woonkamer het bekende splitkastje (radio / TV WCD) aansluit op die ene kabel, heb je gewoon goede kwaliteit signaal. Als het blijkt dat het signaal niet goed is, ligt het aan de sterkte van binnenkomst / lengte van de kabel / gebruikte connectors / you name it. Maar dat probleem zou je dan ook hebben als je hem bij binnenkomst al split.
Dus, gewoon beide signalen zolang als mogelijk gebundeld op die kabel laten en pas helemaal op het eind splitsen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is een splitter die een aansluiting kent die over 1 kabel allebei de signalen kan versturen zodat ik het hierna kan spliten in een dubbele contactdoos?
Zoals ik zei, bij een patchpanel houd je de kleuren aan zoals aangegeven. Bij de connector is pin 1 (oranje-wit) links als je de kabel naar beneden houdt en de contactjes naar je toe.Workaholic schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 17:21:
[...]
Bedankt. Het kan zijn dat de punchtool niet goed is of dat ik de connector aan de andere kant verkeerd heb zitten.
Moet de oranje kant links of rechts aan de kant van de connector zitten. Bij twee connectors doe je allebei hetzelfde, maar bij een patch aansluiting + connector weet ik niet wat ik moet aanhouden.
oke, ik zag net dat jij idd niet die post had gedaan....CyBeR schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:53:
[...]
Ik heb op m'n werk een Asterisk doos, dus dat zal ik allicht niet hier gepost hebben. Een stuk of 20 iig.
desalniettemin.. asterisk doos is altijd leuk
Niet geheel ontopic, maar ik vond het zonde om hiervoor een apart topic aan te maken.
Weten jullie hoeveel utp kabels je door een geringde buis / elektrabuis kwijt kan?
Ik kan niet meteen vinden wat voor diameter mijn bekabeling heeft, maar een google query wist me te vertellen dat dit voor standaard utp ongeveer 5 milimeter is.
Voor een 5/8" kom je dan op 3 kabels, in theorie krijg je in een geringde buis van 20mm 4 kabels.
Maar dit is dus allemaal theoretisch, wellicht dat jullie uit ervaring weten hoeveel je er zonder problemen kan doortrekken?

Let wel: als het krap wordt in die buis, werken die ribbels/ringen tegen je. Dan blijft het namelijk lekker klem zitten. Gladde buis is imo handiger daarvoor, maar daar moet je dan wel weer bochten en dergelijke voor kopen (of creatief zijn met een brander en voorzichtig buigen.)
Beter nog: een buigveer.Notna schreef op maandag 24 januari 2011 @ 08:13:
Gladde buis is imo handiger daarvoor, maar daar moet je dan wel weer bochten en dergelijke voor kopen (of creatief zijn met een brander en voorzichtig buigen.)
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Dat ligt er helemaal aan welk merk utp /ftp kabel je gaat gebruiken, bij het ene merk gaat 2 stuks nog makkelijk terwijl bij het andere merk het al veel moeilijker gaat.sloth schreef op zondag 23 januari 2011 @ 18:35:
* sloth schopt deze leuke thread ook maar eens omhoog
Niet geheel ontopic, maar ik vond het zonde om hiervoor een apart topic aan te maken.
Weten jullie hoeveel utp kabels je door een geringde buis / elektrabuis kwijt kan?
Ik kan niet meteen vinden wat voor diameter mijn bekabeling heeft, maar een google query wist me te vertellen dat dit voor standaard utp ongeveer 5 milimeter is.
Voor een 5/8" kom je dan op 3 kabels, in theorie krijg je in een geringde buis van 20mm 4 kabels.
Maar dit is dus allemaal theoretisch, wellicht dat jullie uit ervaring weten hoeveel je er zonder problemen kan doortrekken?
even wat tips :
-werk met 2 man/vrouw
-gebruik een goede trekveer
-trek en "duw" de kabels in de buis ( dus de invoerende kant ook helpen, en niet alleen begeleiden)
-bij invoeren kabels 1 vinger tussen de kabels plaatsen en alle twistingen eruit laten.\
-gebruik GEEN zeep om de invoer gladder te laten verlopen( reden zeep droogt op en later als je de kabels wilt vervangen kunnen ze vast gekoekt zitten)
-er is speciaal kabelglijmiddel ( veel gebruikt in glasvezeltechniek cabeljetfluid o.i.d.)
succes in ieder geval
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hier heb ik ook nog een vraag over die ik geen eigen topic waardig vond.
Zijn er speciale patchpanels nodig voor gigabitsnelheden? Ik heb enkele gratis patchpanels bemachtigd waar niet expliciet cat5e o.i.d,, blijven deze dan beperkt tot 100mbit?
Inmiddels is het bij mij thuis allemaal af en weggewerkt in de meterkast. Ik heb voor het gemak een CD rek bij de IKEA gehaald waar mooi alles in past en vastgezet kan worden. (zal feutues maken vanavond)
Alles werkt perfect en vooral snel (Cat 6). Ben er blij mee
[ Voor 47% gewijzigd door Notna op 15-03-2011 13:56 ]
Anoniem: 356950
Late reactie, maar om de juiste plek binnen het draadloze medium te kiezen kan je een meting doen met een Spectrum Analyzer.DutchNutcase schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:47:
[...]
En als je pech hebt en er in jouw buurt nogal veel draadloze netwerken zijn, is het toch echt erg onbetrouwbaar. Als je de mogelijkheid hebt kun je nog steeds gewoon het beste een kabeltje prikken. Dat komt de netwerksnelheid ook ten goede, want zelfs met een dikke wireless-N router heb je mazzel als je de overdrachtssnelheid van een 100 Mbps bedraad netwerk evenaart.
Ik zit in een woonwijk met behoorlijk wat WLAN netwerken en ik kan m'n 300N netwerk gewoon optimaal benutten. Ik haal in praktijk +/- 150Mbit (IPerf getest).
Inderdaad een blueray film streamen gaat niet super, maar voor de rest is het nog steeds 3 keer zo snel dan m'n glasvezelverbinding naar buiten
Anoniem: 195424
Ik begrijp ondertussen dat je voor aansluiting op een wcd eigenlijk stugge kabel nodig hebt, maar ik heb al flexibele kabel getrokken.
1. Kan ik dan toch een wcd aansluiten met zo'n lsa tool?
(ik heb deze kabel )
2. kan ik dan deze wcd gebruiken (en dan aansluiten aan 1 kant om Gigabit te halen))?
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Anyway. Door de jaren heen heb ik verschillende opstellingen gehad. Zo ben ik ook met consumenten meuk begonnen. Hoe het vroeger was is op deze pagina te zien
Hier onder foto's van het huidige netwerk

Wat zien we allemaal?
- Wand patch kast met verlichting
- Cat6 opbouw doosje
- UPS (APC Backup ES 700)
- Zywall Firewall
- HP switch
- QNAP NAS
- AP van TP-link (bekijk de review)
Netwerk opstelling

Comments are welcome
[ Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 07-02-2013 19:12 . Reden: Netwerk opstelling toegevoegd ]
Die heb ik met veel geluk en toeval kunnen bemachtigen. Had een dag gepland om naar server kasten/wand kast te gaan kijken. Sigmatex (kan je normaal als particulier niet kopen), was ik langs geweest. Ze hebben een showroom. 42" kasten zijn er te bekijken, wandkasten, .... Dit model met lamp was eigenlijk niet te koop maar was wel in de showroom met lamp te bewonderen, maar los was hij er niet. Na lang onderhandelen voor een mooie prijs toch mee kunnen nemenJarpse schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 19:39:
Hmm, waar heb je dat 19" rackje vandaan gefikst? Erg neat.
Anoniem: 16225
Ja jammer dat dit toppic op de een of andere manier niet echt loopt..vandeMeulenhof schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:13:
Al tijden is dit topic stil. Voorgaande delen met smart gevolgd, jammer dat tegenwoordig veel foto's niet meer werken.
...
Heel mooi afgewerkt dat 19" rack van je echt perfecte bekabeling.. leuke tekening erbij ook ik heb ook een dergelijke tekening zal weer eens een updat plaatsen, ik heb nog zo'n rack nodig in mijn kelder hopelijk kan ik daar dit jaar wat pics van laten zien.
Ik ben momenteel ook druk aan het verbouwen en heb een heel leuk 10" rackje voor zolder gebruikt, zal zeer binnenkort ook wat foto's van het resultaat laten zien. Heb HDMI wandcontactdozen gebruikt voor mijn zolder project, volgens mij heb ik die hier nog niet gezien.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 01-08-2011 10:28 ]
Ik heb nodig een rj45 --> rj11 adapter is zoiets te krijgen en zo ja waar dan? Heb al flink lopen zoeken. Nergens te vinden.
sorry dat ik even bot ga doen.... maar heb je zelf wel door wat je zegt?Tsurany schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:59:
Gewoon een RJ45 koppelstuk nemen en dan de RJ11 stekker vervangen voor een RJ45 stekker.
verder...
ff naar de telecom installateur in je stad en daar een kabeltje rj11>>rj45 laten maken,
en als het goed is, pas een rj11 stekker ook in een rj45 ingang.. dus dat kan ook nog, wel ff vastlijmen..
Er moet een RJ45 stekker aan een RJ11 stekker aangesloten worden lees ik. Dan zet je op die RJ11 stekker een RJ45 stekker, tussenstukje en klaar.shure-fan schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:09:
sorry dat ik even bot ga doen.... maar heb je zelf wel door wat je zegt?
Als de RJ45 stekker gewoon een RJ11 moet worden zet je er gewoon een RJ11 op, maar dat leek me logisch.
Vastlijmen hoeft niet aangezien 't lipje op een 8p8c en een rj11 op dezelfde plek zit. Maar aan te raden is 't niet, aangezien je hiermee de pinnen in de jack lam maakt waardoor een 8p8c later mogelijk niet meer goed werkt.shure-fan schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 22:09:
[...]
en als het goed is, pas een rj11 stekker ook in een rj45 ingang.. dus dat kan ook nog, wel ff vastlijmen..
Waar heb je die dopjes in de RJ-45 en SPF poorten vandaan? Ik heb daar ooit naar gezocht, maar ze niet kunnen vinden. Ziet er allemaal erg netjes uit!vandeMeulenhof schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 18:13:
Al tijden is dit topic stil.
....
Comments are welcome
Moet je voor deze wandcontactdoos twee kabels apart trekken vanuit de meterkast? Of is 1x een kabel trekken voldoende om 2 pc's hierop aan te kunnen sluiten?Mirickle schreef op maandag 29 december 2008 @ 11:02:toon volledige bericht
Of kunnen jullie me andere dozen aanraden, misschien met een modulaire opbouw zodat ze gemakkelijker en mooier te monteren zijn?
Het is niet zoals een Coax wandoos he, die je gewoon kan verlengenPcPirate schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:16:
[...]
Moet je voor deze wandcontactdoos twee kabels apart trekken vanuit de meterkast? Of is 1x een kabel trekken voldoende om 2 pc's hierop aan te kunnen sluiten?
Vaste buis kun je gewoon buigen met een buigveer!! Waarom bochten kopen of buis warm stoken?
Als je 19mm buis hebt (3/4"), kun je daar met gemak 3 upt kabels in trekken...
Dat is niet helemaal waar, beter is het natuurlijk wel.
Maar je kan goed 2 pc's laten lopen over 1 kabel al dan wel maar op 4 aders per pc.
KPN - Vodafone Ziggo Partner
Als je normale kabel gebruikt wel ja, maar met stug gaat het alsnog lastig hoor om 45 graden hoeken te makenBartjezz schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:11:
Even terugkomend op wat bovenaan de pagina werd verkondigd over vaste of flexibele buis: flex buis is inderdaad iets kleiner van binnendiameter.
Vaste buis kun je gewoon buigen met een buigveer!! Waarom bochten kopen of buis warm stoken?
Als je 19mm buis hebt (3/4"), kun je daar met gemak 3 upt kabels in trekken...
Dopjes voor RJ45 heeft Conradmoppentappers schreef op donderdag 01 september 2011 @ 00:26:
[...]
Waar heb je die dopjes in de RJ-45 en SPF poorten vandaan? Ik heb daar ooit naar gezocht, maar ze niet kunnen vinden. Ziet er allemaal erg netjes uit!
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=530694
http://shop.conrad.nl/735423.html (ook in andere kleuren)
SFP afdekkapjes heb ik nog nooit hoeven bestellen, meestal zwerft er genoeg rond op kantoor afkomstig uit switches die in gebruik genomen zijn.
Een shop daarvan houd ik me wel voor aanbevolen. Moet binnenkort onze Foundry's upgraden, en ik heb lang-niet-genoeg voor 5 60-poorts blades... En voor Xenpak/XFP heb ik ze ook nergens gezien (maar goed, ook niet echt naar gezocht nog)
Ai, das ff minder. Ik hoopte e.e.a. te kunnen besparen.Notna schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:02:
[...]
Het is niet zoals een Coax wandoos he, die je gewoon kan verlengen. Je kan immers ook niet een enkele UTP kabel pakken, die opsplitsen door even wat aan elkaar te knopen
Heb je ook een router/switch voor nodig die dan vervolgens de kabel splitst
Het volgende doet zich voor:
-ééngezinswoning, meterkast bij de ingang en tevens de plek van mijn adsl modem
-internet via Tele2 en slechts 2 lanpoorten beschikbaar via de adsl/modem/router
-vanuit deze 2 beschikbare lanpoorten wil ik 1 kabel naar boven trekken en 1 naar de woonkamer
-en dan een switch apart op beide locaties hangen om meerdere apparaten te connecten
Om toch enigszins wat energie te besparen zou ik bv 1 grote switch (bv 12-ports) kunnen zetten in de meterkast en dan meerdere kabels trekken naar de woonkamer en boven. Cat6 is ook niet zo duur meer.
Wat vinden jullie hiervan of heb je een beter alternatief?
Wat mijn bovenbuurmand zei:PcPirate schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:07:toon volledige bericht
[...]
Ai, das ff minder. Ik hoopte e.e.a. te kunnen besparen.
Het volgende doet zich voor:
-ééngezinswoning, meterkast bij de ingang en tevens de plek van mijn adsl modem
-internet via Tele2 en slechts 2 lanpoorten beschikbaar via de adsl/modem/router
-vanuit deze 2 beschikbare lanpoorten wil ik 1 kabel naar boven trekken en 1 naar de woonkamer
-en dan een switch apart op beide locaties hangen om meerdere apparaten te connecten
Om toch enigszins wat energie te besparen zou ik bv 1 grote switch (bv 12-ports) kunnen zetten in de meterkast en dan meerdere kabels trekken naar de woonkamer en boven. Cat6 is ook niet zo duur meer.
Wat vinden jullie hiervan of heb je een beter alternatief?
Het kan dus wel, maar het ligt er ook aan wat voor snelheden je hoopt te halen. Ik meen (maar weet het niet zeker!) dat je met 4 aders niet hoger kan dan 100 mbit?. Volgens mij heb je voor Gigabit 8 aders nodig. Als dat geen probleem is, by all meansCrankyGamerOG schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:32:
[...]
Dat is niet helemaal waar, beter is het natuurlijk wel.
Maar je kan goed 2 pc's laten lopen over 1 kabel al dan wel maar op 4 aders per pc.
Ik zou overigens zelf voor je laatste optie gaan; switch in de meterkast en vanaf daar kabels trekken
Ik ben elektricien en trek met gemak 3 utp kabels door mijn eigen gebogen leidingen. Als je 5/8 of 3/4 buis niet kunt buigen, dan heb je echt een lesje fitness nodig hoor...Notna schreef op zondag 04 september 2011 @ 16:38:
[...]
Als je normale kabel gebruikt wel ja, maar met stug gaat het alsnog lastig hoor om 45 graden hoeken te maken
Wat is trouwens niet normale kabel? Ftp? Daar krijg je er ook wel 3 van in 1 buis, beetje dreft doet wonderen.
Over korte afstanden en max 2 of 3 ruime bochten kun je ook 4 kabels in 1 buis trekken.
Stug vs non stugBartjezz schreef op zondag 04 september 2011 @ 18:35:
[...]
Ik ben elektricien en trek met gemak 3 utp kabels door mijn eigen gebogen leidingen. Als je 5/8 of 3/4 buis niet kunt buigen, dan heb je echt een lesje fitness nodig hoor...
Wat is trouwens niet normale kabel? Ftp? Daar krijg je er ook wel 3 van in 1 buis, beetje dreft doet wonderen.
Over korte afstanden en max 2 of 3 ruime bochten kun je ook 4 kabels in 1 buis trekken.
Anoniem: 63975
NT FAQPcPirate schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:16:
[...]
Moet je voor deze wandcontactdoos twee kabels apart trekken vanuit de meterkast? Of is 1x een kabel trekken voldoende om 2 pc's hierop aan te kunnen sluiten?
Weet niet of deze kick door de modjes wordt gewaardeerd maar ik ben er wel blij mee! Vooral 19" kastjes voor thuisgebruik zie ik graag!!!shure-fan schreef op woensdag 07 september 2011 @ 12:01:
Heeft iemand nog " nette lan omgevingen thuis" te showen ??
ehhhh..HOI
RJ-45 dopjes @netwerkinkel.com - link naar productmoppentappers schreef op donderdag 01 september 2011 @ 00:26:
[...]
Waar heb je die dopjes in de RJ-45 en SPF poorten vandaan? Ik heb daar ooit naar gezocht, maar ze niet kunnen vinden. Ziet er allemaal erg netjes uit!
SPF poorten zitten gewoon bij de switch
Anoniem: 206724
Moet bij mezelf ook nog eens aan de gang over een tijdje. Wellicht kan ik wat ideeën op doen, ben dit topic al een tijdje aant meelezen.
MITS.. dit uiteraard NETJES is weggewerkt..Anoniem: 206724 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 20:55:
Iemand geïnteresseerd in mijn bedrade thuisnetwerkje met zo'n 6 aansluitpunten (2 poortjes) en de server+apparatuur in de meterkast? Wil eventueel wel foto'tjes posten hier bij interesse
sorry dat ik zo reageer, maar ik kijk al langer mee in dit topic (+ de voorgaande 2 topics) en vind het jammer dat ik dan verloedering lees over hoeveel utp kabels er in een buis passen,
Dit is een " show je Netjes afgewerkte netwerk thuis"
ondanks dat ik een 24 poort switch heb hangen die bijna vol zit, ga ik het niet posten.... het is niet netjes afgewerkt..
[ Voor 9% gewijzigd door shure-fan op 07-09-2011 23:17 ]
Op uw advies wil ik een 8-ports gigabit switch hangen in de meterkast aan mijn adsl modem. Vanuit de switch wil ik cat6 kabels trekken via de goten naar de woonkamer, slaapkamers en de zolder.Notna schreef op zondag 04 september 2011 @ 17:14:
[...]
<<knip>>
Ik zou overigens zelf voor je laatste optie gaan; switch in de meterkast en vanaf daar kabels trekken
Om e.e.a. netjes af te werken wil ik dus wandcontactdozen gebruiken op de verschillende eindpunten. Echter, ik dacht makkelijk af te kunnen zijn door verschillende lengtes kant-en-klare Cat 6 (SSTP PiMF) kabel aan te schaffen. Vervolgens dacht ik aan 1 zijde de rj45 plug door te knippen en de kabel via de goot naar zijn eindpunt trekken. Vervolgens de kabel bij het eindpunt aansluiten op een LSA strook (volgens intructies die je krijgt bij de wandcontactdoos).
Echter, vandaag heeft een kabelboer me verteld dat ik problemen ga krijgen. Hij geeft aan dat je geen patch kabel op een LSA strook moet aansluiten. Dit ivm het feit dat de kabel wordt doorgeknipt ipv vastgeklempt te worden.
Een andere site geeft aan dat je stugge kabel moet gebruiken op LSA stroken, maar dan moet ik weer een patch paneel aanschaffen,aangezien je geen plugjes op een stugge cat6 kabel mag gebruiken. En juist zei je dat ik geen patchpaneel nodig heb, omdat ik aan maar 6 verbindingen in de switch genoeg heb.
Kunt u aangeven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wil wel cat6 hebben ivm de toekomst. Ik ben geen grote dataverschuiver. Streaming doe ik nu niet, wie weet in de toekomst. Af-en-toe een filmpje verplaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door PcPirate op 08-09-2011 12:40 ]
Het handigste is om aan beide kanten een keystone te monteren:

Deze kan je weer gebruiken in de juiste wandcontactdozen maar ook aan de andere kant in een patchpanel. Gebruik zelf altijd varianten die je zonder tools kan installeren, gewoon kabels in goede volgorde er doorheen en vastklikken. De pinnen gaan dan door de stugge kabel heen.
Wat heb je als oplossing voor de 6 keystones in de meterkast om ze bij elkaar te houden. Is er een soort wandpaneel met 6/8 keystones om e.e.a. netjes te houden.djluc schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:16:
Gebruik kabels met een harde kern, die koop je meestal gewoon in zo'n doos met een rol er in.
Het handigste is om aan beide kanten een keystone te monteren:
[afbeelding]
Deze kan je weer gebruiken in de juiste wandcontactdozen maar ook aan de andere kant in een patchpanel. Gebruik zelf altijd varianten die je zonder tools kan installeren, gewoon kabels in goede volgorde er doorheen en vastklikken. De pinnen gaan dan door de stugge kabel heen.
Zeg AUB je, ben 24 for crying out loudPcPirate schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:38:toon volledige bericht
[...]
Op uw advies wil ik een 8-ports gigabit switch hangen in de meterkast aan mijn adsl modem. Vanuit de switch wil ik cat6 kabels trekken via de goten naar de woonkamer, slaapkamers en de zolder.
Om e.e.a. netjes af te werken wil ik dus wandcontactdozen gebruiken op de verschillende eindpunten. Echter, ik dacht makkelijk af te kunnen zijn door verschillende lengtes kant-en-klare Cat 6 (SSTP PiMF) kabel aan te schaffen. Vervolgens dacht ik aan 1 zijde de rj45 plug door te knippen en de kabel via de goot naar zijn eindpunt trekken. Vervolgens de kabel bij het eindpunt aansluiten op een LSA strook (volgens intructies die je krijgt bij de wandcontactdoos).
Echter, vandaag heeft een kabelboer me verteld dat ik problemen ga krijgen. Hij geeft aan dat je geen patch kabel op een LSA strook moet aansluiten. Dit ivm het feit dat de kabel wordt doorgeknipt ipv vastgeklempt te worden.
Een andere site geeft aan dat je stugge kabel moet gebruiken op LSA stroken, maar dan moet ik weer een patch paneel aanschaffen,aangezien je geen plugjes op een stugge cat6 kabel mag gebruiken. En juist zei je dat ik geen patchpaneel nodig heb, omdat ik aan maar 6 verbindingen in de switch genoeg heb.
Kunt u aangeven hoe ik dit het beste kan aanpakken? Wil wel cat6 hebben ivm de toekomst. Ik ben geen grote dataverschuiver. Streaming doe ik nu niet, wie weet in de toekomst. Af-en-toe een filmpje verplaatsen.
Verder ging ik er voor het gemak vanuit dat je ging werken met kant en klare kabels zonder WCD's. blijkbaar wil je het wat grondinger aanpakken en dus wél WCD's gebruiken.
Het gebruik van een patchpanel is niet persé nodig maar wel aan te raden. En ze kosten echt geen drol imo. Ik heb voor een 10" variant gekozen, namelijk deze http://www.netwerkproduct...chermd-poorts-p-1685.html
Werkt prima en met een dogger (LSA punchdowntool) krijg je ze er binnen no time in. Vanuit het patchpaneel kan je kant en klare Cat 6 patchkabels weer naar je switch leiden en die naar de router en je bent er. Wederom; dat is wat ik gedaan heb (totaal 10 aansluitingen in huis, in de muur verwerkt met Cat 6 stugge kabel, naar de meterkast, patchpanel, switch router en aan de router nog een NAS gehangen)
Mocht je nu niet voor het patchpaneel willen gaan, dan kan je idd voor de keystones gaan zoals hierboven beschreven, maar ik vind het een minder nette oplossing als ik eerlijk ben. Als je dan toch bezig bent het netjes te maken in huis, zet dan die extra stap met een patchpanel.
Ik heb voor mijn nieuwe huis alvast bestelt:
2x Digitus Wandcontactdoos CAT6 2x utp afgeschermd LSA inbouw 5 pak
1x Digitus Patchpanel CAT6 volledig afgeschermd 19 inch 24 poorts
2x UTP CAT6 netwerkkabel stug 100 meter 100% koper
Als het goed is komt het morgen of overmorgen binnen en kan ik eind volgende week beginnen met het inbouwen van mijn netwerk. Ik zal jullie de foto's niet onthouden.
Maar waar heb je dat soort dingen besteld? Ik vroeg me nog af of het veel uitmaakt of je kiest voor bijvoorbeeld voor Digitus of een wat beter en bekender merk?
Goed, ik ga wachten op je pics ...
Hierbij mijn "nette LAN" in de meterkast.

Op de foto's, van boven naar beneden:
- AOP en NTU t.b.v. TV, internet en telefonie van Ziggo (vorige bewoner had ADSL, maar die wordt nu dus niet meer gebruikt).
- Kabelbuisjes met CAT6 en COAX kabels.
- Digitus CAT6 patchpaneel.
- Totaaloverzicht LAN apparatuur.
- Netgear WNDR3700v1.
- Ubee EVW3200 (door Ziggo in bridge laten zetten).
- Synology DS411, met voorlopig 1x 2TB (WD20EARX).
- APC Back-UPS BE700G-GR (overspanningsbeveiliging en UPS).
In de woon-, werk- en slaapkamer zijn de UTP kabels netjes in Digitus CAT6 LSA wandcontactdozen gemonteerd.
Tot slot nog een grafisch overzichtje van de inrichting:

Nou dat was 'm dan. Zou idd leuk zijn als dit topic weer wat meer tot leven komt
Heb een huis uit 1979, stroom komt uit de meterkast, coax uit de ene hoek woonkamer, en er is een KPN AOP in de andere hoek
De komende jaren gaan ze glasvezel aanleggen, ik hoop dat ze die wel afmonteren in mijn meterkast. Kan de boel eens gefatsoeneerd worden hier.
Hier stond een dode link.
/dev/null
Volgens mij maakt het niet heel erg uit welk merk je pakt en ik moet wel zeggen dat ik Digitus toch bij veel verschillende webshops gezien. Bovendien gaat het hierbij alleen om de bekabeling en andere passieve onderdelen. Is allemaal besteld via http://www.netwerkproducten.com/.marcel87 schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 15:11:
Donders mooi, enne thnx voor je rotschop, nu stond hij weer boven in mijn lijst.
Maar waar heb je dat soort dingen besteld? Ik vroeg me nog af of het veel uitmaakt of je kiest voor bijvoorbeeld voor Digitus of een wat beter en bekender merk?
Goed, ik ga wachten op je pics ...
Wat betreft het binnenkomen in de meterkast is er voor mij nog wel een puntje; ik heb een offerte aangevraagd om eventueel de IS/RA te laten verplaatsen, maar dat is volgens mij niet echt nodig. Onder de meterkast zit, in de kelder, een een ouderwetse lasdoos (ik heb een huis uit 1959 gekocht en de KPN bekabeling is niet heel veel aan gebeurd). En vanaf daar gaat de binnenbekabeling door de meterkast (lucky me
De COAX moet dan nog wel naar de meterkast verplaatst worden, maar dat mocht ik van UPC zelf doen. En als die eenmaal verplaatst is kan ik die dus ook verdelen over het huis. Deze spulletjes zijn ook al besteld.
Ik heb nu de kans om het in één keer goed te doen, dus die moet ik ook benutten. Ik heb zelfs m'n vriendin zo gek gekregen om me erin te steunen
@ Strandbal: zo is het bij ons nu ook. Elektra=meterkast, coax=ene kant van de kamer, telefonie=andere kant van de kamer. Gelukkig gaan we binnenkort over naar glasvezel en komt ook alles in de meterkast. Enig probleem gaat nog worden dat er geen loze buizen in de muur liggen, dus daar moeten we nog maar wat op gaan verzinnen, gezien ik wel in elke kamer een CAT6(a) lijntje heen wil liggen
Hm oké. Ja ik had het laatst eens met een kennis er over en hij zei ga voor 19" switch in een klein rack in de meterkast, mja, dat gaat nooit passen. Mijn meterkast is immers geen inloopkast o.i.d., hahahaDutchNutcase schreef op dinsdag 20 september 2011 @ 21:47:
[...]
Volgens mij maakt het niet heel erg uit welk merk je pakt en ik moet wel zeggen dat ik Digitus toch bij veel verschillende webshops gezien. Bovendien gaat het hierbij alleen om de bekabeling en andere passieve onderdelen. Is allemaal besteld via http://www.netwerkproducten.com/.
Roep dat nou niet te hard... straks leest ze de laatste zin en dan is het over met de pretIk heb nu de kans om het in één keer goed te doen, dus die moet ik ook benutten. Ik heb zelfs m'n vriendin zo gek gekregen om me erin te steunen.
Gekocht huis en wat budget? Leidingen in de muur frezen.marcel87 schreef op woensdag 21 september 2011 @ 14:30:
Enig probleem gaat nog worden dat er geen loze buizen in de muur liggen, dus daar moeten we nog maar wat op gaan verzinnen, gezien ik wel in elke kamer een CAT6(a) lijntje heen wil liggen.
Anders kun je meestal wel wat met van die holle plinten regelen.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Dit topic is niet bedoeld voor kletsen maar voor het tonen van je nette LAN afwerking thuis. Slap kletsen kan je doen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1358515">de NT Kroeg</a>~~~[/html]