Johand, mooie foto's, rustige pastel kleuren en toch niet flets, mooie balans hierin.
Neo, netjes het juiste gedeelte scherp gezet. Rustige foto met duidelijk onderwerp
Flukee, uitstekend moment, enorm scherp zeg (iets teveel misschien qua sharpening enzo?)
die van het vuurvlindertje is voor mij de mooiste van de vandaag geposte foto's, errug mooie
compositie.
quadropluxor: Leuke foto's, prima scherpte/diepte
Ikzelf kom net bij een vriend vandaan en heb 150 foto's geschoten van zijn jonge katjes, 3.5 week oud
1
2
(uiteraard alleen linkje, wil niet dit topic vervuilen met te grote dieren
Welke is er te scherp?nomad85 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:24:
Flukee, uitstekend moment, enorm scherp zeg (iets teveel misschien qua sharpening enzo?)
die van het vuurvlindertje is voor mij de mooiste van de vandaag geposte foto's, errug mooie
compositie.
iepteMooi scherp ook trouwens.
In principe ondergaan al m'n foto's min of meer dezelfde verscherping na 't resizen.
Die 60mm van nikon is trouwens een behoorlijk scherpe lens.
Die tweede foto van dat katje is echt mooi!
Bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum)FLuKee schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 19:06:
Onbekende (heide)libel(?)
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Icarusblauwtje en vuurvlinder schitterend van compo en scherpte.FLuKee schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:57:
[...]
Welke is er te scherp?
In principe ondergaan al m'n foto's min of meer dezelfde verscherping na 't resizen.
Verwijderd

ThnxFLuKee schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:57:
[...]
Welke is er te scherp?
Ik dacht dat 1 teveel sharpening had gekregen, maar ik kijk nu via een beter beeldscherm en bevalt me prima wat ik zie. Gister zat ik achter een oud crt kreng (15 inch, dan weet je wel hoe laat het is
Verwijderd
De scherpte is, op mijn beeldscherm dan, goed.
Toch enkele comments.
Jammer van de kleine onschepte van op de tip van de vleugel van de Icarus.
Mooi licht valt op de Vuurvlinder, nette plaat.
De Heidelibel, wat een vergroting zeg. Is dit 1:1?
@Justawitte, Aaaa wat snoezig gehalte is errug hoog.
@ lejean, voor een proef zeker oké, ga zo door zou ik zeggen!
Verwijderd
justawitte schiet met een 70-300 met raynox voorzetlens en werkt op een afstand tot 20 cm ongeveer.
neographical schiet met een 60mm macro lens en zit ook op 20 cm ongeveer.
ik schiet met dezelfde lens als justawitte, maar zonder voorzetlens, mijn werkafstand is een kleine meter. Mijn uitbreiding die binnenkort komt is een 105 mm macro lens, die werkt op een afstand van iets meer dan 30 cm.
bedoel je mij?....heb flink zitten scrollen, maar kwam geen "snoezige" foto's tegen van justawitte, wel mooie foto's van hem, maar niet zozeer "snoezig" dacht ik. Bedoel je de 2 foto's van de jonge katjes?Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:50:
@Justawitte, Aaaa wat snoezig gehalte is errug hoog.Goed dus!
[ Voor 37% gewijzigd door Nomad op 14-08-2006 22:06 ]
Tsk heb je mijn snoezige foto's niet gezien dannomad85 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:04:
bedoel je mij?....heb flink zitten scrollen, maar kwam geen "snoezige" foto's tegen van justawitte, wel mooie foto's van hem, maar niet zozeer "snoezig" dacht ik. Bedoel je de 2 foto's van de jonge katjes?
Heb best leuke foto's van ze, misschien afwisselend genoeg om een kleine case aan te maken, maar anders misschien inderdaad in huisdieren topic Ik zie nog wel even, heb ze nog niet eens bewerkt.
Ja 't icarusje stond niet volledig evenwijdig met de sensor, en ik ga voor de oogjes scherp. 't Was een warme dag en ze waren redelijk actief, dus veel bewegingVerwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 19:50:
@FluKee, nette plaatjes! Echt mooie composities. Mijn complimenten
De scherpte is, op mijn beeldscherm dan, goed.
Toch enkele comments.
Jammer van de kleine onschepte van op de tip van de vleugel van de Icarus.
Mooi licht valt op de Vuurvlinder, nette plaat.
De Heidelibel, wat een vergroting zeg. Is dit 1:1?
Het vuurvlindertje is een crop, die ik zelf nog net aanvaardbaar vond qua scherpte (geresized kan ie er zeker door). Die zijn toch wel behoorlijk schuw, toen ik dichter kwam vloog ie weg.
De heidelibel, goh, dat zal net geen 1:1 zijn, maar niet ver daar vanaf. De DOF is ietsje te klein, maar ik vond de plaat op zich wel mooi.

[ Voor 255% gewijzigd door tonysettanta op 01-07-2007 17:20 ]
Verwijderd
Jeetje wat heb ik zitten slapen zeg...[b][message=26304016,noline]nomad85 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:04
bedoel je mij?....heb flink zitten scrollen, maar kwam geen "snoezige" foto's tegen van justawitte, wel mooie foto's van hem, maar niet zozeer "snoezig" dacht ik. Bedoel je de 2 foto's van de jonge katjes?

Gelukkig begreep je t'. Haha niet best zeg. Pff
Op een warme dag vind ik het altijd moeilijk om rustig dicht bij te komen als 'mijn prooi' zelf zeer actief is.FLuKee schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:18:
[...]
Ja 't icarusje stond niet volledig evenwijdig met de sensor, en ik ga voor de oogjes scherp. 't Was een warme dag en ze waren redelijk actief, dus veel beweging
Het vuurvlindertje is een crop, die ik zelf nog net aanvaardbaar vond qua scherpte (geresized kan ie er zeker door). Die zijn toch wel behoorlijk schuw, toen ik dichter kwam vloog ie weg.
De heidelibel, goh, dat zal net geen 1:1 zijn, maar niet ver daar vanaf. De DOF is ietsje te klein, maar ik vond de plaat op zich wel mooi.
Vaak denk je even snel een foto te maken voordat ze weer weg is. En dan beweeg je net te veel.
De DOF is zeker klein..de balans zoeken tussen werkbaar, en een zo groot mogelijk scherptebereik..
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2006 19:33 ]
geeft niet, alsnog bedankt voor het compliment.Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:23:
[...]
Jeetje wat heb ik zitten slapen zeg...![]()
Gelukkig begreep je t'. Haha niet best zeg. Pff
wat is het toch slecht weer om foto's te maken, zelfs de druppels op bladeren zijn niet mooi, omdat het te grauw buiten is.
We wachten het wel weer af
Je derde imagecode is een vreemde mix van je eerste en je tweede foto. Daarom doet 'ie ut niet.tonysettanta schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 16:14:
ik wou er nog een foto bij opzetten maar het lukt niet.
hoe kan dit?
Verwijderd
T'is niet best momenteel.nomad85 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 20:56:
[...]
geeft niet, alsnog bedankt voor het compliment.
wat is het toch slecht weer om foto's te maken, zelfs de druppels op bladeren zijn niet mooi, omdat het te grauw buiten is.
We wachten het wel weer af
Hopen op beter weer, dan kunnen we weer aan de slag.

[ Voor 7% gewijzigd door Triplefox op 16-08-2006 21:48 ]
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Is een zweefvlieg: "blinde bij"Triplefox schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:41:
Kwam nog een mooie bij op de foto tegen van een tijdje geleden, wilde hem toch even met jullie delen.
[afbeelding]
Klopt als een bus, ben gelijk even gaan zoeken en kwam een leuke site tegen waar je vrij veel soorten duidelijk op kan terug vinden.
Dan kunnen we voortaan de juiste naam bij het beestje zoeken.....
Maar of het nou een blinde zweeftor is of een waterrups ik ben tevreden met de foto!
Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Ja, 't is een leuke foto, beestje staat er goed scherp opTriplefox schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 21:45:
[...]
Klopt als een bus, ben gelijk even gaan zoeken en kwam een leuke site tegen waar je vrij veel soorten duidelijk op kan terug vinden.
Dan kunnen we voortaan de juiste naam bij het beestje zoeken.....
Maar of het nou een blinde zweeftor is of een waterrups ik ben tevreden met de foto!
Verwijderd
Dit voorbeeld is geschoten op 140mm met tussenringen.

Ook een zweefvlieg: Volucella zonariaVerwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 22:35:
Na al het macro geweld in dit forum moet ik ook maar eens overgaan op crops.![]()
Dit voorbeeld is geschoten op 140mm met tussenringen.
[afbeelding]
Toff bedankt, ik heb m gewist en er een andere foto voor in de plaats gezet.Toff schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:48:
[...]
Je derde imagecode is een vreemde mix van je eerste en je tweede foto. Daarom doet 'ie ut niet.

Olympus C-310 Zoom.
| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |
Kwas 800 euro kwijt, maar ben een 18-70 nikon rijker, een Sigma 105mm 2.8
Kortom, i'm the happiest kid on the block
nomad85 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:09:
Vandaag de knoop doorgehakt. In mijn sig stond al een tijdje dat ik wat uitbreiding op het oog had, vandaag bij konijn geweest en wat spulletjes mee genomen
Kwas 800 euro kwijt, maar ben een 18-70 nikon rijker, een Sigma 105mm 2.8en 2 B+W filters
Kortom, i'm the happiest kid on the block....eerste foto's.......komen er aan, heb helaas nog niet veel in de tuin kunnen zijn (bij mijn vriendin zit ik altijd in de tuin, heb zelf geen tuin)
Feli en dan moet je deze week nog wel wat foto's posten van je nieuwe macro lens. Trouwens zet je dm ff aan dan kan ik je nog een berichtje sturen en hoeft het niet per mail.
@falcon, lekker kleurige foto's die eerste 3. Die dagpauwoog (?) is ook mooi. Je laatste foto lijkt wel wat overbelicht of te hard geflitst.
@flukee, ik was het vorige keer al vergeten te zeggen, maar die eerste foto is zeer netjes. Ik denk alleen dat ik in photoshop het schaduw gedeelte van de diertjes nou wat zou oplichten met de optie shadow/highlight om en wat extra detail in te krijgen.
Verder is die vuurvlinder ook erg netjes
[ Voor 21% gewijzigd door Justawitte op 17-08-2006 19:48 ]
Tnx, lekker geel hè, dat viond ik ook mooi. Die laatste is idd wat overbelicht. Misschien, dat ik digitaal nog wat kan spelen.justawitte schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 19:45:
[...]
@falcon, lekker kleurige foto's die eerste 3. Die dagpauwoog (?) is ook mooi. Je laatste foto lijkt wel wat overbelicht of te hard geflitst.
ik heb m'n lens nog ni zo heel lang...

comments pleaze!
Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech
More to be seen soon
Welke lens heb je gekocht/gebruikt?
Mooie foto, èrg scherp en ook op groot formaat niks mis mee. Jammer van de compositie, een schutting is niet bepaald de mooiste achtergrond. Kon je hem niet van links boven nemen?, dat je op de bloem neer kijkt?
Ik zit op 9cm van het frontelement bij 1:1. Die AF klopt trouwens wel, ik ken maar drie macro's die fatsoenlijk focussen: Nikkor 105, Canon 105, Canon 60. Er is ook een Sigma met HSM maar die ken ik verder helaas nietnomad85 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:58:
Zodra het weer Enigzins toelaat ga ik foto's maken. Autofocus met D50 ben ik iig niet zo'n fan van, maar dat is bekend bij macro lenzen. Mijn 70-300 met macro stand was beter te doen op autofocus. Met de 105mm is het zeker bij slecht licht een raadsel voor hem, maar buiten is het uitstekend te doen. Jammer dat de limit functie niet voor macro gebruikt kan worden, soms (bij gebruik van autofocus) zoekt hij een veel te groot gebied af. Verder moet ik nog erg dichtbij komen met een 105mm, had ik niet zo verwacht. De lens is op zijn langst nog wel een redelijk end, dus ik hou slechts een 10cm (misschien ietsje meer) over op 1:1 ratio. Ben benieuwd hoe dat vertaald bij een 60mm (neo?).
More to be seen soon
Nicely done justawite
Ben nu bezig om foto's klaar te maken om te posten, het zijn slechts eerste foto's, de lens en ik moeten nog aan elkaar wennen
[ Voor 11% gewijzigd door Nomad op 18-08-2006 16:28 ]
Ik hoor mensen ook praten over tussenringen?
[ Voor 10% gewijzigd door Falcon2107 op 18-08-2006 20:35 ]
bedankt voor de reacties
ik ben al blij dat ik de techniek onder de knie heb, de composities zijn de volgende stap.
btw, mijn lens is een Sigma 105 f/2.8 DG EX macro en ben erreug tevreden van.
maar blijkbaar kan er met tussenringen nog meer macro bereikt worden??
Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech
Tussenringen zijn, omdat er geen extra glas in zit, op papier beter dan voorzetlenzen, maar zoals gezegd ook duurder en bovendien lastig te wisselen (een heel sterk punt van de Raynox, die je met klemmetjes op je objectief klikt). De foto's van o.a. justawitte hier laten zien dat je je echt niet hoeft te schamen voor plaatjes met de Raynox.

2

3

4

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Hier mijn eerste macro post.

[ Voor 86% gewijzigd door mad_max234 op 19-08-2006 01:25 ]
Verwijderd
Die schutting ontkom ik niet aan, heb m nog wel vanuit een andere hoek.nomad85 schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:02:
Krijgertje:
Mooie foto, èrg scherp en ook op groot formaat niks mis mee. Jammer van de compositie, een schutting is niet bepaald de mooiste achtergrond. Kon je hem niet van links boven nemen?, dat je op de bloem neer kijkt?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 12:29 ]
Mooie foto iig, idd nog steeds jammer van de schutting.
Neo vroeg ook al wat fullsize res foto's, bij deze dan. Het zijn nog niet hele mooie foto's, maar je kan een beetje de lens beoordelen. Denk er wel om, ik heb er nog maar heeel weinig foto's mee gemaakt, dus het kan allemaal echt nog beter. De mier is op max vergroting 1:1 gemaakt, de anderen was ik niet zo bezig met de vergroting.
Uiteraard heb ik de nabewerking heeel minimaal gehouden, zodat je de lens kan beoordelen. Er zit een beetje standaard ps meuk over (alleen het beginvenstertje van ps gebruikt), klein beetje contrast (altijd slechts een beetje gebruikt), beetje shadows en brightness heeft kleine tweaks.
Kortom, wat je ziet is rechtstreeks (ongeveer) uit de camera, iig geen sharpening, saturation e.d. gebruikt. Dit zijn nog maar probeersels en de focus ligt nog lang niet ideaal zie ik
1
2
3
4
5 lijkt vies, maar is gewoon een uitgedroogde rozenbottel vrucht
6
(heb geen thumps gemaakt, omdat deze alleen gepost zijn om de lens te beoordelen, niet om de geweldige foto's.)
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 19-08-2006 12:58 ]
Klopt inderdaad, heb ik recent gedaan, maar die bewerking doet hij ook nog wanneer je op raw schietneographikal schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 11:29:
* neographikal heeft even gekeken. Eerste tip: diafragma dichtgooien, wat je bij het einde van de reeks ook al doet
Dat scheelt je in ieder geval in je scherptediepte.
Ik vind de kleuren wat vreemd, het groen wordt een beetje vuil om te zien, ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Ik had dit ook toen ik incam de verzadiging en het contrast had opgeschroefd, misschien dat je hier eens naar kunt kijken

LOL...het is nu weer goed ingesteld
Anyways, ik hoop dat hij je goed bevalt, en dat er veel mooie foto's uit mogen rollen.
Daarnet heb ik nog ff in de tuin gespeelt met een model vlinder

De resultaten zijn allemaal klikbaar (voor toff

1/400ste moet toch echt meer dan genoeg zijnjustawitte schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:39:
@nomad, als voorbeeld foto's zien ze er redelijk goed uit. Ik mis alleen nog een beetje de scherpte in de foto's, maar misschien komt dat ook wel door bewegingsonscherpte, want je had, als ik het zo snel goed zag, niet erg korte sluitertijden gebruikt.
Ik had alleen exif van de laatste 2 foto's bekeken, en die waren 1/80 oid en 1/60.neographikal schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 13:56:
[...]
1/400ste moet toch echt meer dan genoeg zijn
Idd 1/400 moet voldoende zijn, misschien dat de focus dan gewoon niet helemaal goed ligt.
Maar het klopt wel, de raynox opzetlens kwaliteit heb ik nog lang niet gehaald
We houden hoop.
Denk maar niet dat mijn eerste foto's met de raynox een succes waren.nomad85 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:10:
Ben er ook nog niet 100% blij mee, maar volgens mij komt het echt nog wel door mijzelf. Ik ben nog niet gewend aan deze lens. Gebruik geen statief en ik zit buiten uit mijn hand te schieten met redelijke wind.
Maar het klopt wel, de raynox opzetlens kwaliteit heb ik nog lang niet gehaald...en daar baal ik natuurlijk wel van. Vooralsnog denk ik dat het nog wel goed komt. Ik fotografeer sowieso nog niet zo lang en macro is moeilijk en ik heb de lens dus nog maar net
We houden hoop.
En je kan altijd nog een raynox/extension tubes aanschaffen voor op je macrolens, om zo nu en dan nog wat extra vergroting te krijgen. Verder is macrofotografie imho gewoon een kwestie van heel veel doen, en dan krijg je er vanzelf wat handigheid in.
Dan zal ik de vraag nog een keer stellen: Ik zie dat een aantal van jullie gebruik maken van de Raynox dcr-250 lens. Deze zet je in mijn geval op mijn Sigma 70-300??? Wat zijn de voordelen van deze lens??? Extra scherpte, groter bereik? voordelen, nadelen?justawitte schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:51:
[...]
Denk maar niet dat mijn eerste foto's met de raynox een succes waren.
En je kan altijd nog een raynox/extension tubes aanschaffen voor op je macrolens, om zo nu en dan nog wat extra vergroting te krijgen. Verder is macrofotografie imho gewoon een kwestie van heel veel doen, en dan krijg je er vanzelf wat handigheid in.
De post van toff eerder in dit topic is al best duidelijk:Falcon2107 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:26:
[...]
Dan zal ik de vraag nog een keer stellen: Ik zie dat een aantal van jullie gebruik maken van de Raynox dcr-250 lens. Deze zet je in mijn geval op mijn Sigma 70-300??? Wat zijn de voordelen van deze lens??? Extra scherpte, groter bereik? voordelen, nadelen?
Die Raynox is in principe niets anders dan een leesbril, waardoor je dichter bij je onderwerp kan komen dan zonder. Zo heeft mijn EF70-300DO, die ik eigenlijk heb voor voetbalfoto's, een kortste scherpstelafstand van 140cm. Door een voorzet close-up lens zoals de Raynox te gebruiken, kan ik dichterbij komen en dus een grotere afbeeldingsmaatstaf halen. Tussenringen werken anders en zijn als je "automaten" wilt duurder, maar het effect is identiek: je kan dichterbij komen. Zo kan ik met een 25mm tussenring op 70mm ineens totop 35,4cm komen! Helaas is het effect van tussenringen afhankelijk van de brandpuntsafstand van het objectief: op 300mm is de minimale focusafstand al weer 102,4cm .
Tussenringen zijn, omdat er geen extra glas in zit, op papier beter dan voorzetlenzen, maar zoals gezegd ook duurder en bovendien lastig te wisselen (een heel sterk punt van de Raynox, die je met klemmetjes op je objectief klikt). De foto's van o.a. justawitte hier laten zien dat je je echt niet hoeft te schamen voor plaatjes met de Raynox.
Ik dacht dat toff je hier al antwoord op had gegeven. Zoals hierboven ook al werd gequote (of hoe je dat ook typed).Falcon2107 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:26:
[...]
Dan zal ik de vraag nog een keer stellen: Ik zie dat een aantal van jullie gebruik maken van de Raynox dcr-250 lens. Deze zet je in mijn geval op mijn Sigma 70-300??? Wat zijn de voordelen van deze lens??? Extra scherpte, groter bereik? voordelen, nadelen?
Ik heb zelf ook de sigma 70-300 en de raynox. Het voordeel is dat je veel meer vergroting krijgt als de max van de sigma. Als je kijkt naar de foto's die ik eerder vandaag heb gepost dan krijg je een idee van de vergroting. De foto's zijn geen crops, ze zijn alleen verkleind naar 1024 en 600 px.
Hier kan je ook het een en ander aan uitleg vinden: [macro] Tussenringen en voorzetlenzen(filters)
Sorry Toff, ik heb je over je bericht heen gelezen.justawitte schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:47:
[...]
Ik dacht dat toff je hier al antwoord op had gegeven. Zoals hierboven ook al werd gequote (of hoe je dat ook typed).
Ik heb zelf ook de sigma 70-300 en de raynox. Het voordeel is dat je veel meer vergroting krijgt als de max van de sigma. Als je kijkt naar de foto's die ik eerder vandaag heb gepost dan krijg je een idee van de vergroting. De foto's zijn geen crops, ze zijn alleen verkleind naar 1024 en 600 px.
Hier kan je ook het een en ander aan uitleg vinden: [macro] Tussenringen en voorzetlenzen(filters)
ik kan zonder idd maar een bepaalde grote van het object krijgen. Neem mijn bijen als voorbeeld. Met deze deze lens vegroot je hem en verscherp je hem nog een keer?!
Vandaag mijn S5600 gekregen en mijn macro opzet lenzen.
Nou vraag ik me af of er een lijstje is met tips om macro foto's zo goed mogelijk te maken?
Welke instelling, wel/geen zoom, hoe ver van object af, etc.
Ik heb dus een 38-380 lens, en een 1x, 2x, 4x en 10x macro opzet stuk.
Iemand tips? ik heb wel wat geprobeerd, maar mijn 'beestje' is niet zo groot op de foto als bij jullie, ookal zit ik er bijna op met mijn lens
Bedankt,
Jasper
Beginning to realize the power...
Nou, als deze van je geen crop is, zou ik niet echt veel groter gaan hoor! Groter is ook niet altijd mooier en de problemen nemen ook toe. Als je te dichtbij komt, gaan de meeste diertjes ervantussen en je staat vaak in de schaduw van je eigen objectief te werken, waar zelfs je flitser zonder hulpmiddelen niet meer langs komt. De scherptediepte neemt helaas ook nogal af, naarmate je dichterbij komt en de bewegingsonscherpte neemt toe. Echt scherper wordt het helaas ook niet - door extra glas eerder minder - en zaken als CA (chromatische aberratie = purple fringe) gaan een rol spelen. Licht laat zich nu eenmaal niet onbeperkt buigen door lenzen. Je moet een beetje zelfkweller zijn om in macro te gaanFalcon2107 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:04:
[...]
ik kan zonder idd maar een bepaalde grote van het object krijgen. Neem mijn bijen als voorbeeld. Met deze deze lens vegroot je hem en verscherp je hem nog een keer?!
@NeOpHyTe-NL: Probeer eerst eens wat zelf, dan ontdek je misschien iets wat wij nog niet weten? Een echt recept is er sowieso niet AFAIK, "trial and error" is de beste leerschool. Als ik jou was zou ik beginnen met niet te kleine dode beestjes, bv een hommel. Prik of lijm hem op een speld/stokje en schiet erop los!
@justa: veel dank voor je mooie grote foto's, immer wieder!
Wat bedoel je met crop? het gebied wat ik weg heb moeten snijden?Toff schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:25:
[...]
Nou, als deze van je geen crop is, zou ik niet echt veel groter gaan hoor! Groter is ook niet altijd mooier en de problemen nemen ook toe. Als je te dichtbij komt, gaan de meeste diertjes ervantussen en je staat vaak in de schaduw van je eigen objectief te werken, waar zelfs je flitser zonder hulpmiddelen niet meer langs komt. De scherptediepte neemt helaas ook nogal af, naarmate je dichterbij komt en de bewegingsonscherpte neemt toe. Echt scherper wordt het helaas ook niet - door extra glas eerder minder - en zaken als CA (chromatische aberratie = purple fringe) gaan een rol spelen. Licht laat zich nu eenmaal niet onbeperkt buigen door lenzen. Je moet een beetje zelfkweller zijn om in macro te gaan.
Croppen is dus knippen in je foto.
Dan heb ik dat goed begrepen.nomad85 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 14:12:
Croppen is niet meer dan een gedeelte van je foto wegsnijden, zodat je de compositie krijgt die je wilt.
Croppen is dus knippen in je foto.
@ Toff> Om antwoord te geven. Ja, ik heb aardig wat moeten croppen bij die foto van de bij.
foto 2: alleen verticaal ge-cropt (spelling werkwoord croppen????)
foto 3: 60% ge-cropt
[ Voor 10% gewijzigd door Falcon2107 op 20-08-2006 17:11 ]
geschoten in de tuin van ons vakantiehuisje

Focus is niet helemaal zoals ik hem wilde...
[ Voor 17% gewijzigd door WhiskyPhreak op 20-08-2006 22:39 ]
Jasper, ik heb ook de s5600 en met de standaart voorzet lenzen vondt ik het resultaat niet al te best. De raynox is echt stukken beter. Toch wat tips om redelijke macros te maken: Zet je iso waarde nooit verder dan 400.Die van mij staat standaart op 200. Zet je toestel op de A stand en stel het diafragma in op F8. Gebruik geen flits. Zoom helemaal in. Maak fotos alleen in de volle zon anders wordt de sluitertijd te lang en krijg je bewogen fotosNeOpHyTe-NL schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 21:15:
Hallo hallo
Vandaag mijn S5600 gekregen en mijn macro opzet lenzen.
Nou vraag ik me af of er een lijstje is met tips om macro foto's zo goed mogelijk te maken?
Welke instelling, wel/geen zoom, hoe ver van object af, etc.
Ik heb dus een 38-380 lens, en een 1x, 2x, 4x en 10x macro opzet stuk.
Iemand tips? ik heb wel wat geprobeerd, maar mijn 'beestje' is niet zo groot op de foto als bij jullie, ookal zit ik er bijna op met mijn lensOf houden jullie de lens verder weg, maar zoomen jullie in?
Bedankt,
Jasper
6mm met een macrolens is wel heel erg. Dat schiet niet echt op als je al op de mm moet scherpstellen.nomad85 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 12:41:
Met 6mm front-focus is mijn 105mm sigma in overleg met konijn terug gegaan en sturen ze mij een nieuwe. Ik verwacht dan woensdag of donderdag mijn nieuwe exemplaar te krijgen.
Ik moet wel zeggen dat konijnenberg echt super service levert.
Thanx.FLuKee schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 11:41:
justawitte: ik vind het schitterend wat je allemaal met die raynox doet. toont perfect dat je geen fortuin aan materiaal nodig hebt om prachtige fotos te maken
Waarom niet flitsen? Ik flits altijd.Frank|A schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:12:
[...]
Jasper, ik heb ook de s5600 en met de standaart voorzet lenzen vondt ik het resultaat niet al te best. De raynox is echt stukken beter. Toch wat tips om redelijke macros te maken: Zet je iso waarde nooit verder dan 400.Die van mij staat standaart op 200. Zet je toestel op de A stand en stel het diafragma in op F8. Gebruik geen flits. Zoom helemaal in. Maak fotos alleen in de volle zon anders wordt de sluitertijd te lang en krijg je bewogen fotos
[ Voor 29% gewijzigd door Justawitte op 21-08-2006 12:50 ]
Bedankt voor de tip! Dus ik laat hem de sluitertijd gewoon zelf instellen?Frank|A schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:12:
[...]
Jasper, ik heb ook de s5600 en met de standaart voorzet lenzen vondt ik het resultaat niet al te best. De raynox is echt stukken beter. Toch wat tips om redelijke macros te maken: Zet je iso waarde nooit verder dan 400.Die van mij staat standaart op 200. Zet je toestel op de A stand en stel het diafragma in op F8. Gebruik geen flits. Zoom helemaal in. Maak fotos alleen in de volle zon anders wordt de sluitertijd te lang en krijg je bewogen fotos
En natuurlijk moet de camera op macro mode staan
En ik moet dus geheel inzoomen, volgens mij kreeg ik toen een gigantisch wazig foto-tje
Ik zal het eens proberen, zo'n 10 cm van 'het doel' af met de lens? (+ 10 lens neem ik aan)
Bedankt!
#Edit:
Hoe kan ik het beste de 'AF Mode' en de 'Photometry' instellen voor macro?
#Edit 2: Volgens mij begin ik het door te krijgen! Wat is het toch gaaaf!
Ik denk dat ik inderdaad maar een Raynox macro lens aan moet schaffen
[ Voor 11% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 21-08-2006 15:46 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Dirickteur op 21-08-2006 15:18 ]
Toch wel 1 redelijke foto gevonden, ik vind hem wel grappig, maar vergeleken met al het geweld hier is het 3x niks
Toch plaats ik hem even omdat ik de camera pas anderhalve dag heb

Hij is alleen niet geheel scherp... ik tril echt erg veel
Deze foto is helaas genomen met de + 10 macro lens, waar weer een +2 op zat, daarom krijg je dat rare verkleur effect.
Wat heb ik geleerd vanmiddag? Macro foto's zijn gaaf!
Inderdaad vol zoomen, (of bijna vol) en niet proberen met de lens het beestje te pletten
En ook moet ik niet meer de +2 op de +10 zetten, maar gewoon met de +10 blijven schieten.
Wel denk ik dat ik een Raynox ga aanschaffen, zeker omdat de prijs zeer beurs-vriendelijk is.
#Edit:
Nog wel een redelijke gevonden, ik durf hem nog net te posten!

(Natuurlijk allemaal (zwaar) gecropt)
[ Voor 10% gewijzigd door NeOpHyTe-NL op 21-08-2006 16:29 ]
Ik had dat ook dat onscherpe. Komt door de goedkopere voorzet lenzen. Die raynox is gewoon van superieure kwaliteit. Trouwens juist NIET de macrostand gebruiken! Zeker niet op volle zoom!NeOpHyTe-NL schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:22:
Nou, na wat experimenteren kreeg ik het eindelijk een beetje door, en ja hoor, batterijen leeg!
Toch wel 1 redelijke foto gevonden, ik vind hem wel grappig, maar vergeleken met al het geweld hier is het 3x niks![]()
Toch plaats ik hem even omdat ik de camera pas anderhalve dag heb
[afbeelding]
Hij is alleen niet geheel scherp... ik tril echt erg veelzeker als ik zo'n 9/10x in-zoom...
Deze foto is helaas genomen met de + 10 macro lens, waar weer een +2 op zat, daarom krijg je dat rare verkleur effect.
Wat heb ik geleerd vanmiddag? Macro foto's zijn gaaf!Erg spannend en leuk om te maken ook!
Inderdaad vol zoomen, (of bijna vol) en niet proberen met de lens het beestje te pletten
En ook moet ik niet meer de +2 op de +10 zetten, maar gewoon met de +10 blijven schieten.
Wel denk ik dat ik een Raynox ga aanschaffen, zeker omdat de prijs zeer beurs-vriendelijk is.
#Edit:
Nog wel een redelijke gevonden, ik durf hem nog net te posten!
[afbeelding]
(Natuurlijk allemaal (zwaar) gecropt)
[ Voor 6% gewijzigd door Frank|A op 23-08-2006 16:09 ]
bedankt voor de tip! Ik dacht echt dat de macro functie aan moest!
Waar ik het meest 'last' van heb, is dat het scherpe moment, bij de minste of geringste beweging weer wazig is
justawitte, prachtig die kolibrievlinder, ik heb ze hier in het oosten nog niet gezien wat voor deel in het land zit je?justawitte schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 19:49:
Paar foto's van vandaag.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Helaas niet helemaal scherp op de ogen. Zat wel in het scherpte gebied, maar het was wat bewogen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ze bij ons in de duinen ook gespot (Noord-Holland), die krengen zijn echt snel. Ik kreeg ze niet knap op de foto in ieder geval. Dus
Ik zo'n 10 km bij Leeuwarden vandaan. Ik heb hier toevallig gisteren ook 3 kolibrivlinders gezien, waarvan er 1 zo'n 3 minuten in de tuin aan het rondhangen was en de rest nog geen 20 seconde. Verder heb ik de rest van de zomer er pas 1 gezien.SnoeiKoei schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 08:41:
Justawitte, welk deel van Friesland woon je? Mijn vriendin (in Sexbierum) heeft er dagelijks een of soms tot wel vier tegelijk in de tuin.
dan schijnen ze dus in het noordelijke deel van nederland toch meer voor te komen dan de rest van nederland, ik heb ze tot nu toe ook een keer in onze vakantie aan het lauwersmeer gezien.justawitte schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 09:53:
[...]
Ik zo'n 10 km bij Leeuwarden vandaan. Ik heb hier toevallig gisteren ook 3 kolibrivlinders gezien, waarvan er 1 zo'n 3 minuten in de tuin aan het rondhangen was en de rest nog geen 20 seconde. Verder heb ik de rest van de zomer er pas 1 gezien.
Is er binnenkort niks leuks te doen in het noorden wat leuk genoeg is om een kleine tweakers meeting voor te houden? (gronings ontzet misschien? 28 augustus)
Lijkt me leuk om zoiets een beetje in het noorden te doen. Misschien dat volgende week het weer ook beter is?
Verwijderd
Ik denk dat levende onderwerpen wel het leukste zijn om met macro te fotograferen, juist op die kleinere schaal zie je allerlei haartjes, structuurtjes, schubjes etc. Er zijn nog wel een hoop leuke onderwerpen te vinden in de natuur, maar de meeste mensen komen niet veel verder dan hun achtertuin. Veel beesten zijn ook erg moeilijk te fotograferen vanwege hun gedrag, als een insect overal maar één of twee seconden blijft zitten (sluipwespen, graafwespen) dan wordt het geduld van de fotograaf wel flink op de proef gesteld.koekoek2003nl schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 22:46:
offtopic:
(kunnen jullie ook wat anders schieten dan insecten en bloemen?)
ik kijk regelmatig hier omdat ik het erg mooie foto's vind, alleen er worden zoveel insecten en planten gepost, en als je al 20 keer dezelfde vlinder of bloem heb geplaatst lijkt het me vrij moeilijk om een oordeel over te geven.
anyway keep on shooting
Anyway, mijn foto's staan op blogspot en daar zitten niet zoveel dubbele onderwerpen bij (op de adders na dan). Zelf vind ik de pansterjuffers echt heel erg mooi om te zien en die zijn nu nog makkelijk te fotograferen ook.
nr 1 is mooi ook kwa kleur-DG- schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 13:57:
M'n eerste macro foto's![]()
Gister gemaakt met een Nikon Coolpix 995.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat vinden jullie ervan?
nr 2 is mi wat te druk, had je de foto iets meer van onderen genomen en wat meer de nadruk op de zaden gelegd was het naar mijn mening mooier geweest
nr 3 ook weer iets te druk je had beter een bloemetje kunnen fotograferen brengt wat meer rust in de foto en leid niet zo af.
Mag ik vragen waarom je hem eigenlijk plaatst als je hem zelf niet gemaakt hebt?
als die niet bijzonder is waarom zou die dan tot de foto van de maand gekozen worden?djengizz schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:26:
Hmm niet bijzonder, doe mij die van justawitte maar. Deze is te veel verscherpt, heeft flink wat ruis en is keihard ingeflitst.
Mag ik vragen waarom je hem eigenlijk plaatst als je hem zelf niet gemaakt hebt?
in ieder geval heb ik hem gekozen omdat ik hem ook bijzonder mooi vind.
En toch haalde djengizz me hier de woorden uit de mond. Het beestje kan bijzonder zijn, de foto lijkt dat niet te zijn (ik zou hem weggooien, als ik dit resultaat overhield). Zou het kunnen dat het origineel beter was, maar dat er in de compressie iets verloren is gegaan?tonysettanta schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:20:
[...]
als die niet bijzonder is waarom zou die dan tot de foto van de maand gekozen worden?
in ieder geval heb ik hem gekozen omdat ik hem ook bijzonder mooi vind.
kan zijn dat er in de compressie wat fout gegaan is, kijk zelf maar eens bij de fotos van de maand in steves digicam augustus daar staat de foto bij.Toff schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 19:50:
[...]
En toch haalde djengizz me hier de woorden uit de mond. Het beestje kan bijzonder zijn, de foto lijkt dat niet te zijn (ik zou hem weggooien, als ik dit resultaat overhield). Zou het kunnen dat het origineel beter was, maar dat er in de compressie iets verloren is gegaan?
Heb je geen linkje dan? Ik kan hem namelijk niet vinden.tonysettanta schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 08:52:
[...]
kan zijn dat er in de compressie wat fout gegaan is, kijk zelf maar eens bij de fotos van de maand in steves digicam augustus daar staat de foto bij.
Vind het overigens ook (zoals de rest) niet echt een mooie, speciale foto.

Die oogjes zijn echt evil, zo lijkt het echt totaal geen insect meer.

[ Voor 74% gewijzigd door Carel op 26-08-2006 11:14 ]
Deze keer kan ik mij echter niet inhouden, een foto van een dier die je niet zo snel in macro verwacht.
Mijn definitie van macro is het is macro indien de foto het onderwerp even groot of groter laat zien dan het in werkelijkheid was.
En het orgineel (klik op foto) van deze foto van de kreeft voldoet hier wel aan. Gebruik als referentie de tegels die zijn in werkelijkheid maar ongeveer 1/3 van de grote op de foto. Als ik het goed heb is de tumbnail eigenlijk even groot als dat hij werkelijk was.
Camera Fujifim S5500, iso 64, 1/60 sec, f4.0, zoom gebruikt, flits gebruikt.

Commentaar is welkom.
Dit topic is gesloten.