Mooie foto. Alleen jammer dat de vleugel er een beetje voorzit en de gehele foto wat wazig maakt.
Bij sommige foto's denk ik altijd? Hoe groot is z'n beest in het echt. Is het hout onder het beest de schutting zodat dit beest ongeveer 1 meter lang is?

Wat je op de foto ziet is ongeveer 1/3 van de libel en die neemt 80% van het beeld.
De libel was in het echt dus zo'n (23,7/100*80)*3 = ca. 5,5 cm
De vleugel voor z'n "gezicht" was ik ook niet echt blij mee, maar bij 1:1 zit je op 46 cm. van je onderwerp, dus toen ik probeerde om de libel er frontaal op te zetten, schrok 'ie van mij en was 'ie helaas weg.
[ Voor 36% gewijzigd door wimD70 op 27-07-2006 13:05 ]
D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO
Een libelle (damesblad) heeft gemiddeld een spanwijdte van 42 cm (opengeklapt). Een libel is kleiner, grootste soort wereldwijd zo'n 20 cm. In het carboon vlogen er echter wel aan libellen (odonata) gerelateerde dieren (protodonata) rond met een spanwijdte van 75 cm.neographikal schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:52:
Een libelle van een meter, bewaar meAls ik zo'n beest zou zien dan zou ik meteen beginnen met rennen
* SnoeiKoei vindt de vleugel allerminst storend, de vleugels wat omlaag is met deze hitte een erg kenmerkende houding voor de heidelibellen.
[ Voor 18% gewijzigd door SnoeiKoei op 27-07-2006 16:55 ]
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Dit gaat dus nog steeds over het damesblad?neographikal schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 13:24:
Ik geloof dat je dan nog nooit iemand zo hard hebt zien rennen, ik krijg bij de huis tuin en keukenlibelle al de kriebels als ik door de macrolens kijk
Anyway, ik ga straks weer even de tuin in. Maar dan moeten het niet van die temperaturen blijven waarbij je na 3 stappen eerst een liter wat moet innemen voor je weer verder kan...
Misschien vanavond ook nog wel, met een mooi oranje zonnetje, als heb ik dan wel een statief nodig, want 's avonds is voor mijn gear er wel aardig weinig licht. Flitsen gebruik ik voor bijvoorbeeld vlinders liever niet (vind kleuren er niet mooier op worden)......

Alles is klikbaar speciaal voor ....
[ Voor 9% gewijzigd door Justawitte op 27-07-2006 19:23 ]

klik voor zoom
En deze libelle zat in de bloempot eitjes te leggen:

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Helophilus pendulus, gewone pendelvlieg.

Chorthippus sp., veldsprinkhaan

Bombus pratorum op Dipsacus fullonum, weidehommel op grote kaardebol. Let op al dat stuifmeel op zijn lijfje!
EDIT: vliegnaam aangepast.
[ Voor 17% gewijzigd door Xenan op 28-07-2006 11:40 ]
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Verwijderd
Wij weten dit uit ons hoofd, uiteraard.Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:50:
Even uit interesse, zijn jullie nou zulke extreme kenners of zoeken jullie thuis op wat je gefotografeerd hebt? Als je het opzoekt, waar/hoe doe je dat dan?
natuurlijk wel NADAT we het hebben opgezocht en dan onthouden we het tot net na het posten.... op z'n max... (spreek even voor mezelf)
Almanakje van Natuurmonumenten / ANWB of iets dergelijks doet wonderen.
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Als die boeken je vertellen dat bovenstaande zweefvlieg een Syrphus is, dan valt die kwaliteit wel wat tegennicetas schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 08:13:
De natuurboeken van uitgever Tirion zijn ook erg goed.
Clay schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:40:
En deze libelle zat in de bloempot eitjes te leggen:
[afbeelding]
Ik beschouw me iig op het gebied van libellen wel als een kenner, dagvlinders en vogels weet ik ook nog wel heel aardig. De rest moet ik opzoeken. Determinatietabellen en fotoveldgidsen kun je o.a. bij www.vermandel.com kopen.Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 22:50:
Even uit interesse, zijn jullie nou zulke extreme kenners of zoeken jullie thuis op wat je gefotografeerd hebt? Als je het opzoekt, waar/hoe doe je dat dan?
Mocht je met libellen aan de gang gaan dan kan ik je de Veldgids Libellen
http://www.vermandel.com/...php?cat=1&sub=&item=7.110
echt van harte aanbevelen
en voor sprinkhanen
http://www.vermandel.com/...php?cat=1&sub=&item=7.401
(zit een CD-tje met geluiden bij, ook handig om ze op gehoor te herkennen) maar ernaast zou ik dan wel een tabel http://www.vermandel.com/...php?cat=1&sub=&item=7.411
gebruiken want sprinkhanen zijn meer dan andere insecten vreselijk variabel van kleur.
Voor dagvlinders zou ik voor de Tirion gids gaan:
http://www.vermandel.com/...php?cat=1&sub=&item=9.500
Probeer verder eens mee te gaan met excursies van vlinder- of libellenwerkgroepen e.d. want van een ervaren gids leer je zeker in het begin het meest.
Dit heb ik inderdaad uit een Tirion boek, maar niet uit het insectenboek. Het is de Tirion veldgids. Dit ga ik zeker uitzoeken: moet ik jou geloven of TirionSnoeiKoei schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:02:
[...]
Als die boeken je vertellen dat bovenstaande zweefvlieg een Syrphus is, dan valt die kwaliteit wel wat tegen. De naam is Helophilus pendulus.
Maar bedankt voor de info. Zo leren we van elkaar!
Leuke site ook die Vermandel, dat gaat verder dan alleen boeken.
EDIT: Je hebt helemaal gelijk, het is een Helophilus pendulus.
De verschillen zijn duidelijk te zien op http://www.veluwe-insecten.nl/zweefvliegen/zweefvliegen.html
[ Voor 22% gewijzigd door Xenan op 28-07-2006 11:39 ]

Eigenlijk weinig vernieuwende foto's. Alles rond om het huis al wel
een keertje op de gevoelige CCD vast gelegd. Maar het blijft wel leuk
het macro "schieten".
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Verwijderd

Getrokken met m'n Powershot A620. Toch redelijk tevreden over de resultaten van zo'n goedkope camera.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2006 15:33 ]

btw the alchemist ik heb de zelfgemaakte macrolens van een oude verrekijker klaar!
fotos volgen als ik tijd heb.
[ Voor 32% gewijzigd door tonysettanta op 02-08-2006 17:11 ]
(zo goedkoop is een 620 toch ook weer niet
Ben zeer benieuwd naar de foto's van de macrolens. Dit lijkt mij ook nog wel het proberen waard namelijk maar weet niet goed waar ik moet beginnen.tonysettanta schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:24:
btw the alchemist ik heb de zelfgemaakte macrolens van een oude verrekijker klaar!
fotos volgen als ik tijd heb.
Verwijderd
Heh da's waar, maar vergeleken met SLR's is de qualiteit/prijs verhouding wel dik OK. Hoewel de kwaliteit van een goede SLR niet aan te tippen valt met m'n Powershotjelittlejoannes schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:30:
@ Line Bender: Die laatste is goed gelukt. Grote ogen heeft dit exemplaar zeg.
(zo goedkoop is een 620 toch ook weer niet)
Hier een 100% crop van dat roofvliegje (wel wat compressie ruis):

hoi RL2000- je hebt nodig twee grote lenzen van een verrekijker,een passend stuk pvc pijp,in mijn geval 55mm waar de lenzen als het ware invallen, lengte van de pvc pijp is in mijn geval 3,5 cmRL2000 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:35:
[...]
Ben zeer benieuwd naar de foto's van de macrolens. Dit lijkt mij ook nog wel het proberen waard namelijk maar weet niet goed waar ik moet beginnen.
een beetje sec..lijm o.i.d, om de lenzen in de pvc pijp te lijmen,en een adapterring om het geheel in je camera te kunnen draaien.[img=http://img135.imageshack.us/img135/5273/s036un1.jpg]

[ Voor 13% gewijzigd door tonysettanta op 01-08-2006 12:19 ]
Bedankt! Hier kan ik denk ik wel wat mee.tonysettanta schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:51:
[...]
hoi RL2000- je hebt nodig twee grote lenzen van een verrekijker,een passend stuk pvc pijp,in mijn geval 55mm waar de lenzen als het ware invallen, lengte van de pvc pijp is in mijn geval 3,5 cm
een beetje sec..lijm o.i.d, om de lenzen in de pvc pijp te lijmen,en een adapterring om het geheel in je camera te kunnen draaien.[img=http://img135.imageshack.us/img135/5273/s036un1.jpg][afbeelding]
Ik ga eerst maar eens kijken of ik ergens een leuke verrekijker op de kop kan tikken.
Zijn de afstanden nog van cruciaal belang? Bijvoorbeeld hoe ver de lenzen van elkaar liggen en hoe lang het geheel wordt?
je moet even zoeken bij een bouwmarkt, voor een passend stuk pvc pijp, de lenzen even meenemenRL2000 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:11:
[...]
Bedankt! Hier kan ik denk ik wel wat mee.
Ik ga eerst maar eens kijken of ik ergens een leuke verrekijker op de kop kan tikken.
Zijn de afstanden nog van cruciaal belang? Bijvoorbeeld hoe ver de lenzen van elkaar liggen en hoe lang het geheel wordt?
de afstand van de lenzen bepaal je door de lens wat verder of wat dichterbij elkaar te houden
tot je een voorwerp echt scherp ziet en die afstand hou je aan.
het geheel van de lengte van mijn lens is 5 cm.
veel bouwplezier!

sedum spectabile

rudbeckia [goldsturm]
[ Voor 42% gewijzigd door tonysettanta op 03-08-2006 16:19 ]
Kewl! Op wat voor camera/lens heb je je home made macrolens nu gezet?tonysettanta schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:03:
de eerste probeersels met de lens gemaakt van verrekijker[afbeelding]
sedum spectabile
[afbeelding]
rudbeckia [goldsturm]
Camera Make: FUJIFILMSnoeiKoei schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:00:
[...]Kewl! Op wat voor camera/lens heb je je home made macrolens nu gezet?
Camera Model: FinePix S5500
Image Date: 2006:08:03 14:25:29
Flash Used: No
Focal Length: 22.2mm (35mm equivalent: 150mm)
CCD Width: 5.34mm
Exposure Time: 0.040 s (1/25)
Aperture: f/8.0
Focus Distance: 0m
ISO equiv: 100
Metering Mode: Matrix
Exposure: Manual
Dat zegt de EXIF
Bedoel je dat gedeelte onderin? Dat komt omdat er nog een stukje blad voor het beestje zat. Op een of andere manier wou dat maar niet weggaan. Was vandaag eens aan de slag geweest met een statief, en dat is in de tuin vol plantjes niet echt handigneographikal schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:15:
Wel vaag dat er uit die raynox vaak prachtplaten komen, maar dat de bokeh van bijvoorbeeld nr2 ronduit slecht is. Heel vaag
Ik had het er toevallig al bijgezet, maar het is dus een eendagsvlie. Ik heb nog wel een goed plaatje waar die volledig opstaat.djengizz schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:13:
Wat is dat voor een vreemd, erg cool beest op 2 en 3?
[ Voor 23% gewijzigd door Justawitte op 03-08-2006 20:17 ]
klopt precies wat RL2000 zegt van de exif? wat is dat en hoe kun je dat zien?SnoeiKoei schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 17:00:
[...]
Kewl! Op wat voor camera/lens heb je je home made macrolens nu gezet?
Exif is de foto-informatie die de camera opslaat. Daar staan je instellingen etc in.tonysettanta schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:19:
[...]
klopt precies wat RL2000 zegt van de exif? wat is dat en hoe kun je dat zien?
In bijvoorbeeld windows kun je het zien door op de foto te klikken en dan te gaan naar eigenschappen en vervolgens naar geavanceerd.
Met de meeste foto bewerkprogramma's kun je het ook simpel uitlezen. Als je firefox gebruikt kun je deze tool ook ff installeren: http://ted.mielczarek.org/code/mozilla/fxif/
thks justawitte, dit is niet alleen een mooie site!maar ook nog leerzaam.justawitte schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:23:
[...]
Exif is de foto-informatie die de camera opslaat. Daar staan je instellingen etc in.
In bijvoorbeeld windows kun je het zien door op de foto te klikken en dan te gaan naar eigenschappen en vervolgens naar geavanceerd.
Met de meeste foto bewerkprogramma's kun je het ook simpel uitlezen. Als je firefox gebruikt kun je deze tool ook ff installeren: http://ted.mielczarek.org/code/mozilla/fxif/
Verwijderd

Info:
Fuji S9500 / Raynox DCR-250
Sluitertijd: 4s
Diafragma: F/11
ISO 80
Commentaar welkom!
Justawitte: netjes hoe je het hoofdje scherp hebt gekregen
Binnenkort wel weer foto's van mij, heb de laatste paar weken hard gewerkt om o.a. een macro lens te kunnen kopen. Deze hoop ik binnenkort op te halen. Het wordt waarschijnlijk of de 105mm sigma, of de 90mm tamron. Jullie nog nuttige woorden waarom ik de 1 of ander moet kiezen? Budget ligt dus rond 400 euro.
Leuke afwisseling op alle insectenfoto's. Mooi minimalistisch uitgevoerd. Ik had het iets ander gecropd zodat de linkerkant minder zichtbaar is. (Maar het is niet storend). Meer "pen" dus eigenlijk. Mooi dat de foto over het algemeen zwart/wit is (Ik bedoel weinig kleur) en de bal van de pen zo mooi blauw uitkomt.
[ Voor 4% gewijzigd door bolke op 04-08-2006 18:55 ]
Ik ga zowel de raynox aanschaffen als een macro lens, dus het antwoord hierop gaan jullie nog wel horen
Heeft iemand van jullie nog info waarom ik de 90mm tamron of de 105 mm sigma moet kopen?
lawaai verschil?
handmatig/auto focus verschil?
build?
scherpte?
features zoals een schermpje om je focus afstand te zien?
Ik heb hier zelf wel naar gezocht, maar veel van deze dingen heb ik niet kunnen vinden eigenlijk (ik weet dat dit verder niet het juiste topic is, maar toch)
Je hebt hem overwogen, waarom gaat hij opeens van het lijstje af?
[ Voor 47% gewijzigd door neographikal op 05-08-2006 19:00 ]
Zit er dan een groot verschil tussen de 105mm van sigma (waar ik nu behoorlijk naar neig) en de 105mm nikon? Prijsverschil is: 160 euro, mits je de non VR versie neemt, anders is het verschil nog veel groter.
Is het dat verschil waard?
Je gaat de fijne optische kwaliteit van een macrolens echt niet willen bederven met een leesbrilletje, om het even oneerbiedig te zeggen. De Raynox op een normaal objectief zou je nog corrigerend kunnen noemen, op een macrolens vertekent hij eigenlijk IMHO. Nog dichterbij dan je met een macrolens al kan is meestal ook niet zinvol en als het toch moet ben je beter af met tussenringen IMO. Enige voordelen van de raynox: lekker goedkoop en snel op/af te zetten.nomad85 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:55:
Wat zou het resultaat van een raynox 250 op een macrolens zijn.....
Ik ga zowel de raynox aanschaffen als een macro lens, dus het antwoord hierop gaan jullie nog wel horen
mooie opname Triple X het lijkt net of de sprinkhaan met zijn voelsprieten de camera aanraakt.Triple X schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:32:
Weer eentje van mijn kant...
[afbeelding]
Iets gecropt en de kleuren een beetje aangepast.
Je kan het toch altijd proberen? Ik denk dat het in sommige gevallen wel leuk kan uitpakken. Je kan ook voor tussenringen kiezen, maar die zijn dan wel weer 3x zo duur. Daarbij vind ik de kwaliteit van de raynox totaal niet tegenvallen. De foto's die ik nu schiet zijn dan wel geen topkwaliteit, maar ik schiet dan ook niet met een toplens. Die raynox zal de kwaliteit ook wel iets achertuit gooien, maar ik verlies de meeste kwaliteit door de gewone lens.Toff schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 19:22:
[...]
Je gaat de fijne optische kwaliteit van een macrolens echt niet willen bederven met een leesbrilletje, om het even oneerbiedig te zeggen. De Raynox op een normaal objectief zou je nog corrigerend kunnen noemen, op een macrolens vertekent hij eigenlijk IMHO. Nog dichterbij dan je met een macrolens al kan is meestal ook niet zinvol en als het toch moet ben je beter af met tussenringen IMO. Enige voordelen van de raynox: lekker goedkoop en snel op/af te zetten.
@nomad deze gast schoot altijd macro's met de sigma 105. Enzijn foto's waren altijd erg netjes van kwaliteit. Linkje: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=10449
Vandaag weer wat leuke platen geschoten, maar kom maar niet toe aan de nabewerking. Ga ik nu even mee bezig, misschien dat ik nog foto's kan posten vanavond
Anyway, mooie foto;s van deze jongen met de 105mm sigma. Denk dat de build van de sigma ook wel goed is, het is van de ex serie (gouden ringetje
edit: ze zijn beiden niet zo nieuw eigenlijk, ik dacht dat de sigma wel nieuw was.
Ik weet het niet meer, vind compleet tegensprekende info op internet.
[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 05-08-2006 20:25 ]
Je moet ff kijken in het laatste gedeelte van het vorige topic. Daar heb ik precies de zelfde vraag gesteld.neographikal schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:10:
Domme vraag, op wat voor planten komen vlinders nou af? Ik ben een beetje uitgekeken op de hommels en bijtjes
Maar wat je nu op de foto ziet is een vlinderstruik. En die zit echt bomvol vlinders.
Vanaf deze post zo ongeveer: SnoeiKoei in "[Verzamel] Macro foto's deel 4"
[ Voor 10% gewijzigd door Justawitte op 05-08-2006 21:23 ]

jammer van de overbelichte stukjes

ikzelf vind dit een mooie foto, maar dat zal wel persoonlijk zijn
Ik geef toe dat deze foto's niet zo bijzonder zijn, ik ben er morgen niet, maar zal er nog even voor zitten en wat betere foto's posten (maandag denk ik), deze foto's had ik vandaag bewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 21-08-2006 15:09 ]
De eerste foto heeft een lekker bokeh, maar is verder wat saai, en ik mis ook een beetje de scherpte.
kwartslag naar rechtsjustawitte schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:52:
Laatste foto is idd wel mooi, maar ik zou hem denk ik een kwartslag of 180 graden draaien. Dat kijkt op een of andere manier wat lekkerder.
nu staat de bloem naar beneden gericht

tech blaat:
100mm 2.8 Nikkor E @ f/11, 1/200, D70 in M.
Niks aan bewerkt behalve de resize en ietwat contrast
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
justawitte schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:52:
Laatste foto is idd wel mooi, maar ik zou hem denk ik een kwartslag of 180 graden draaien. Dat kijkt op een of andere manier wat lekkerder.
De eerste foto heeft een lekker bokeh, maar is verder wat saai, en ik mis ook een beetje de scherpte.
Idd een beetje scherpte wat mistKeen87 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 23:11:
[...]
kwartslag naar rechts
nu staat de bloem naar beneden gericht
Die oranje bloem zal ik even draaien, kijken of dat mooier is, dank je wel voor C&C iig.
Meer foto's komen later zoals ik al eerder meldde
nummertje 3 en 4 heel mooi justawitte, alleen zou je bij nr 4 voor de grap het groene takje op de achtergrond eens kunnen weghalen? je hebt geloof ik een bewerkingsprogrammaaatje?
het lijkt mij iets mooier.

Jij kan nog geen gebakken ei koken...
Verwijderd
Maar toch weer een nieuwe reeks macroshots.
1

2

3

Zoals altijd, comments welkom.
[ Voor 95% gewijzigd door Trunks81 op 08-08-2006 22:40 ]
Deze is geschoten op
1/500
F/9
ISO400
135mm
Iemand tips? Nog kleiner diafragma en flitsen misschien, of toch nog wat minder zoom?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Zoals je al zegt. Flitsen help a. voor je belichting bij zeer kleine diafragma's en b. voor het bevriezen van je onderwerp. Wat ik bijna altijd doe is flitsen sluitertijd op 1/200 en dan een zo klein mogelijk diafragam gebruiken om zoveel mogelijk dof te hebben.The Cheese schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:33:
Beetje aan het spelen geweest met mijn Raynox 250 op de sigma 70-300. Valt nog niet mee om een beetje DOF te krijgen.
Deze is geschoten op
1/500
F/9
ISO400
135mm
Iemand tips? Nog kleiner diafragma en flitsen misschien, of toch nog wat minder zoom?
[afbeelding]
Verwijderd

mijn eerste post hier, commentaar en kritiek is welkom
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 20:30 ]
Je foto doet niet veel eigenlijk. Probeer 'm anders ff te hosten bij imageshack.usVerwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 19:21:
[afbeelding]
mijn eerste post hier, commentaar en kritiek is welkom
Helaas had ik niet heel veel tijd, sommige foto's had ik graag overnieuw gedaan, maar als geheel zitten er wel leuke foto's tussen vind ik. De lichtomstandigheden waren nogal slecht en flitsen werd niet altijd mooier. Hier zijn ze:
1
niet scherp, dat weet ik, maar probeer jij maar eens 2 vlinders die elkaar achterna zitten op de foto te krijgen

2
onbekend vlindertje

3
kleuren zijn niet over-saturated, dit beestje was knal oranje. in PS slechts +7 contrast gedaan, dus het was echt ongeveer zo'n kleur

4
vind dit zelf een erg mooie foto

5
zoals altijd een onbekende soort, maar vond de foto wel geslaagd

6
grote Atlasvlinder (Attacus atlas) (zeker 14 cm spanwijdte), jammer van de achtergrond

7
nòg een vlinder

8
vond het mooi dat je de snelle beweging kan zien van zijn vleugeltjes, verder inderdaad niet 100% mooi scherp

9
Oever libel (groot: ruim 8 cm spanwijdte)

10
laatste foto, een bij bij een vuurpijl (eindelijk eens een naam die ik weet

sommige foto's zijn inderdaad heel misschien wel in emmen gemaakt
[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 09-08-2006 16:47 ]
Druk trouwens eens op de check imagesknop
heb op de knop gedrukt, maar het is me ontgaan wat er mis is
wel een hoop foto's
thnx snoeikoei, zal even de namen erbij zetten.
[ Voor 60% gewijzigd door Nomad op 09-08-2006 16:48 ]
Ik kan je maar een paar namen geven: foto6: Atlasvlinder (Attacus atlas) en foto9: mannetje Gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum, algemene soort in NL).
Overigens:
Libel=insect van de orde Odonata
Libelle = damesblad
[ Voor 4% gewijzigd door SnoeiKoei op 09-08-2006 16:44 ]
Excuse me, ik zat helemaal verkeerd te kijkennomad85 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:40:
Wat is er mis gegaan dan, volgens mij staan alles foto's er goed op..
heb op de knop gedrukt, maar het is me ontgaan wat er mis is....maar dat ga ik vast nog wel horen

Ik zal eens kijken of ze hier in de bush ook zoiets hebben
(kunnen jullie ook wat anders schieten dan insecten en bloemen?)
ik kijk regelmatig hier omdat ik het erg mooie foto's vind, alleen er worden zoveel insecten en planten gepost, en als je al 20 keer dezelfde vlinder of bloem heb geplaatst lijkt het me vrij moeilijk om een oordeel over te geven.
anyway keep on shooting

Deze vlinderkes zijn niet de standaard vlindertjes, deze zijn heel speciaal, anders had de dierentuin wel andere vlinders
Ik geef toe dat een dier wel eens meer dan 1x keer langs komt, maar wat doe je eraan. Levende dingen fotograferen is leuker dan dode dingen en zoveel leven kom je niet tegen op macro gebied dat zich laat fotograferen. Vlinders, vliegen, etc..dat zijn dieren die nog wel eens stil zitten.
Verder zijn de composities van de overige foto's erg standaard op 4 en de laatste na. Die zijn dan ook erg gaaf, en zeer goed gelukt.
Vandaag ff een experimentje gedaan. Ik heb 6 foto's genomen van een eendagsvlieg, die waarschijnlijk gister z'n dag niet had, want hij lag dood voor het raam. Dus die blijft goed zitten, en is ideaal om mee te experimenteren. Het was dus de bedoelling om een grote dof te creeeren en te kijken of dat handig/bruikbaar is. Tis iig een rot werk om het te doen, en ik denk niet dat het erg handig is als je buiten een beestje aan het fotograferen bent. maar de dof is iig veel groter.

Beestjes zijn gewoon zeer boeiend om op de foto te krijgen. Vooal omdat je opeens zoveel meer ziet door je macrolens.koekoek2003nl schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 22:46:
offtopic:
(kunnen jullie ook wat anders schieten dan insecten en bloemen?)
ik kijk regelmatig hier omdat ik het erg mooie foto's vind, alleen er worden zoveel insecten en planten gepost, en als je al 20 keer dezelfde vlinder of bloem heb geplaatst lijkt het me vrij moeilijk om een oordeel over te geven.
anyway keep on shooting
Maar door jou vraag ben ik vanmiddag eens creatief geweest met macrofotografie en dan niet met beestje maar met andere dingen. Misschien een beetje experimenteel.

Iemand nog comments op mijn experiment? Is het voor herhaling vatbaar of volgende keer maar weer gewoon beestjes?
Toff schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:40:
Achterop de consumentengids staat iedere keer zo'n soort foto bij de rubriek "Stekeligheden", maar meestal minder bizar.
vind het wel leuk een keer iets anders te proberen, misschien elke maand een bepaald thema?justawitte schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:46:
[...]
oke ik zal het volgende keer wel weer bij de diertjes houden dan. Maar je moet toch wat op een regenachtige dag...
water, vuur , hout , fruit, kunst? ik noem maar wat.
Ik vind het in ieder geval een leuke afwisseling op de natuur macro's en van mij mag je meer laten zienjustawitte schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:35:
Iemand nog comments op mijn experiment? Is het voor herhaling vatbaar of volgende keer maar weer gewoon beestjes?
3 vind ik eigenlijk het best gelukt vanwege de abstractie. Als je die plaat los ziet zou ik niet zien dat het een vrucht is. De druppel maakt het dan interessant, soort van bloeden.
De tandenstokers vind ik wat gewoon (wel fijne kleuren) en de spijkers en kruisbes(?) wat te gemaakt.
Ik vind je experiment wel goed gelukt eigenlijk, ook omdat je niet alleen je onderwerp veranderd hebt, maar ook je manier van fotograferen. Mooie compositie en fijne kleuren, ook op de achtergrond. Simpel, abstract en bijzonder. Je laatste foto heeft zelfs iets vertederend, of dat de bedoeling was weet ik niet
Was geen kritiek hoor, eerder een compliment!justawitte schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:46:
[...]
oke ik zal het volgende keer wel weer bij de diertjes houden dan. Maar je moet toch wat op een regenachtige dag...
De foto is geschoten met een Praktica luxmedia 8003, F/6,4, ISO 50. Helaas geen beste kwaliteit maar ik wou deze toch niet van jullie onthouden

Eve char: Warock <TEST>
Ok dan had ik het verkeerd geintrepeteerd.Toff schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:28:
[...]
Was geen kritiek hoor, eerder een compliment!
Daar kan ik opzich wel inkomen. Alhoewel een schroef in een apel nou ook niet bepaald 'natuurlijk' is. Maar het was ook meer als zijnde experimenteel dan als een weergave van een dagelijks iets.djengizz schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:00:
[...]
De tandenstokers vind ik wat gewoon (wel fijne kleuren) en de spijkers en kruisbes(?) wat te gemaakt.
Vandaag npg een foto geschoten waar het natuurlijke ook niet vanaf straalt. Hij is letterlijk en figuurlijk gemaakt.

Ik zie nu dat het kader wel wat subtiler had gemogen

Dat de manier van fotograferen anders is zal wel komen door het gebruik van m'n statief. Daardoor ben je veel langer aan het kijken hoe je iets op de foto wilt zetten dan als je het ff uit de losse hand schiet.nomad85 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 11:22:
justawitte:
Ik vind je experiment wel goed gelukt eigenlijk, ook omdat je niet alleen je onderwerp veranderd hebt, maar ook je manier van fotograferen. Mooie compositie en fijne kleuren, ook op de achtergrond. Simpel, abstract en bijzonder. Je laatste foto heeft zelfs iets vertederend, of dat de bedoeling was weet ik niet
Aan de kleurtjes heb ik eigenlijk vrijwel niks gedaan. Die kwamen van een blauw blad als ondergrond en een paars buitenkant van de lamp die ik heb gebruikt om alles te belichten.
Ben toch eigenlijk altijd enthousiast over je foto's, maar ik vind dit niet mooijustawitte schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 21:26:
[...]
Ok dan had ik het verkeerd geintrepeteerd.
[...]
Vandaag npg een foto geschoten waar het natuurlijke ook niet vanaf straalt. Hij is letterlijk en figuurlijk gemaakt.
[afbeelding]
Ik zie nu dat het kader wel wat subtiler had gemogen![]()
[...]
Overgang van scherp en onscherp, onderwerp en belichting, kan er niet zoveel mee.
Ieder zijn smaak verder en je bent verder goed bezig moet ik zeggen
edit: justawitte hieronder: Wauw, goeie reactie. Als meer mensen dat nou eens deden wanneer iemand iets zegt over ze....
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 13-08-2006 10:58 ]
Bedankt voor je commentaar. Zal er wat mee doen.nomad85 schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 09:55:
[...]
Ben toch eigenlijk altijd enthousiast over je foto's, maar ik vind dit niet mooi
Overgang van scherp en onscherp, onderwerp en belichting, kan er niet zoveel mee.
Ieder zijn smaak verder en je bent verder goed bezig moet ik zeggen

updatetje:

Work in progress, ik duik zo de tuin weer in
[ Voor 30% gewijzigd door neographikal op 13-08-2006 13:15 ]
Die bloem met die "bij" vind ik bijvoorbeeld erg mooi, daar wil ik van leren doormiddel van de exiff....maar dat lukt me bij jou nog niet
edit: neo hieronder: thnx
[ Voor 46% gewijzigd door Nomad op 13-08-2006 13:36 ]
edit: is het zonnetje weg

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 13-08-2006 13:48 ]
Hij is best wel scherp hoor, maar ik heb hem nog even wat gefixt. Kleurtjes waren nog wat saaijustawitte schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 14:04:
@neo lekker foto's heb je gemaakt. Vooral die kleurtjes. Ik mis bij de 2e foto alleen een beetje de scherpte.
edit: Thanks @ jou en Nomad trouwens

[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 13-08-2006 15:09 ]
ja mooi, vooral de 3ejustawitte schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:49:
[...]
Beestjes zijn gewoon zeer boeiend om op de foto te krijgen. Vooal omdat je opeens zoveel meer ziet door je macrolens.
Maar door jou vraag ben ik vanmiddag eens creatief geweest met macrofotografie en dan niet met beestje maar met andere dingen. Misschien een beetje experimenteel.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Er stond een stevige wind dus niet alle foto's zijn gelukt.
Hier toch een aantal redelijke.
1

2

3

4

De foto's zijn gemaakt met 100-300 en 50mm met tussenringen.
Dit topic is gesloten.