[ Voor 12% gewijzigd door Tomino op 13-06-2007 23:53 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 12% gewijzigd door Tomino op 13-06-2007 23:53 ]
Je had het over "in het noorden" waar moet ik dan aan denken? Groningen of Friesland?Nomad schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:05:
omdat ik welgeteld 2 reacties heb gekregen op mijn voorstel voor een macro meet, laat ik het denk ik nog even rusten. Als het komende maand juli een beetje mooi weer is begin ik er misschien nog wel een keer over.....en anders....over een tijdje maar een mini meet, ook niet onmogelijk natuurlijk.
This footer is intentionally left blank
[ Voor 15% gewijzigd door FLuKee op 16-06-2007 09:51 ]
Thanks, het stacken gebeurt in een alleenstaand (gratis) programmaatje en het enige dat je moet doen is de juiste foto's selecteren. De computer/software doet al het werk. Meer foto's vragen meer geheugen en rekenkracht (duurt dus wat langer). Maar als je op statief werkt, alles staat goed vast én er is weinig wind, komt de combinatiefoto er meteen goed uit. Aan de 2e foto moest niet meer gewerkt worden buiten de usual levels etc.Nomad schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:48:
Flukee, errug nice gedaan. Je gebruikt bij die 2e foto een 6tal foto´s met verschillende focus, dat is sowieso al erg nice, maar is dat ook veel werk of is dat prima samen te voegen in ps?
flukee welk gratis programmaatje is dat?FLuKee schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 12:19:
[...]
Thanks, het stacken gebeurt in een alleenstaand (gratis) programmaatje en het enige dat je moet doen is de juiste foto's selecteren. De computer/software doet al het werk. Meer foto's vragen meer geheugen en rekenkracht (duurt dus wat langer). Maar als je op statief werkt, alles staat goed vast én er is weinig wind, komt de combinatiefoto er meteen goed uit. Aan de 2e foto moest niet meer gewerkt worden buiten de usual levels etc.
Als er wind is, heb je vaak miniscule bewegingen en krijg je soms geen 100% goed resultaat, bijvoorbeeld lijntjes die dubbel lopen. Dit had ik bijv. op de 3e foto (die opgebouwd is uit 3 beelden) op sommige delen van de vleugels. Dat kan je evt wel met het gepaste kloonwerk nog corrigeren.
Het meeste werk blijft nog steeds de foto's zelf trekken
[ Voor 58% gewijzigd door tonysettanta op 20-06-2007 14:53 ]
"combineZ5", even googlen en je vindt het wel.tonysettanta schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:38:
[...]
flukee welk gratis programmaatje is dat?
Flukee ik had dat programmaatje al een keer gedownload maar kreeg het nietFLuKee schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:45:
[...]
"combineZ5", even googlen en je vindt het wel.
Misschien maak ik er eens een tutorial van, maar 't is eigenlijk heel gemakkelijk in gebruik.
idd, ik heb hem ook net gedownload, maar snap er de ballen niet van..tonysettanta schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:30:
[...]
Flukee ik had dat programmaatje al een keer gedownload maar kreeg het niet
voor elkaar; je moest geloof ik twee programmaatjes bij elkaar zetten o.i.d?
misschien is een tutorial echt wel wat. ik snapte er inieder geval niet veul van.
en mijn engels is ook niet zo best
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Fcuk, wat scherpFLuKee schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:13:
Tussen mijn examens door... Even een rustigere periode én een libel gevonden die na het uitsluipen nat geworden was en dus gewillig poseerde:
[afbeelding]
En de liefhebbers van detail moeten vooral op de volgende klikken (stack van 6-tal platen):
[afbeelding]
Edit: nog eentje ge post-processed:
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Xenan op 19-06-2007 11:40 ]
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 11:22 ]
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Dit is geen kevertje maar een jonge wants (ook wel nymph genoemd). Geen idee welke soort.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:13:
Dat kevertje zag ik afgelopen zondag ook in de tuin lopen.
[afbeelding]
Wat een fijne foto's! Vooral nummer 2 is echt fantastisch. Ik krijg meestal niet eens de kans om 1 foto te maken als ik bijvoorbeeld bijtjes of libelles doe. Laat staan 3 met verschillende focus...FLuKee schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:13:
Tussen mijn examens door... Even een rustigere periode én een libel gevonden die na het uitsluipen nat geworden was en dus gewillig poseerde:
[afbeelding]
En de liefhebbers van detail moeten vooral op de volgende klikken (stack van 6-tal platen):
[afbeelding]
Edit: nog eentje ge post-processed:
[afbeelding]
Je DOF had imo wel wat groter mogen wezen. Verder oogt het ook wat onscherp maar dat moet met een beetje usm wel te verhelpen zijn. Je kleurtjes op tweakers zijn trouwens wel anders dan je versie op flickr.Oxi schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:17:
Met mijn kersverse macrolens mijn eerste stapjes in het macro-gebied.
[afbeelding]
Je 2e foto is erg fijn om te zien. De eerste heeft een beetje rare waas over alles heen. Het lijkt wel of de hele foto wat overbelicht is.
Nice, lekkere compositie met die strepen.Xenan schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:43:
Leuk forum. Laat ik ook even maar een foto plaatsen.
[afbeelding]
Deze kever jonge wants heb ik gefotografeerd in mijn tuin en bewerkt in Lightroom.
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Tja, S9600 + DCR 5320Floris-K schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:01:
gvd zge montana.. hoe krijg je ze in godsnaam zo ragscherp?
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 19-06-2007 22:53 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Op het moment is het licht 's avonds echt uitstekend, dus wat dat betreft moet je vanaf een uur of 8 of 9:30 buiten wandelen denk ik. Bovendien, méér dan genoeg te vinden op het moment.Floris-K schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:06:
ok dank je wel !
Kan ik namelijk wel wat dingen van leren![]()
Als de zon weer eens flink gaat schijnen hoop ik ook eens weer wat moois te kunnen posten
Mee eens, echter ik presenteer mijn foto's altijd op deze manier en 600X600 is klein. Mede omdatFrank|A schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:56:
Montana: Yep, lekker. Vooral de snuitkevers en de rups. Maar het formaat is wat klein in mijn ogen.
Verwijderd
Ik gebruik de "Canon EF 180mm F 3.5 L USM Macro". Bij het bovenste plaatje zat er nog een tussenring in (25mm) en een 1.4 extender. Dus daar offer je iets scherpte op. Maar de extra vergroting die je ervoor terug krijgt, vind ik het het een prima compromis.Frank|A schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 20:56:
Imagine: moah...niet helemaal scherp lijkt het.
Imagine: Wat voor camera/lens gebruik je? De scherpte is het gewoon net niet. Daarnaast je naam zo groot in de foto kan echt niet.
Imagine dit is geen directe aanval op je materiaal hoor. Het is gewoon een waarneming. Mijn fotos zijn zeker niet perfect, maar geschoten met een panagor 55mm macro van 40 tientjes. Van een lens van 1300 euro mag je naar mijn id toch meer verwachten. Edwin de Bont schiet mischien met een andere lens, maar dat noem ik scherpe fotos. Ik zit toch te denken aan bewegings onscherpte. Ik zelf gebruik altijd hoge iso waarden en een 1 been statief en minimaal 1/125s en dan heb ik nog wel eens bewegings onscherpte. Ik zal met een 180mm toch eerder naar de 1/250 gaan. Maar mischien dat iemand met een 180mm meer informatie kan geven.Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:29:
[...]
Ik gebruik de "Canon EF 180mm F 3.5 L USM Macro". Bij het bovenste plaatje zat er nog een tussenring in (25mm) en een 1.4 extender. Dus daar offer je iets scherpte op. Maar de extra vergroting die je ervoor terug krijgt, vind ik het het een prima compromis.
Bij de tweede foto heb ik wel alleen de macro gebruikt. De focus ligt op het voorste gedeelte van de hommel. Hierdoor is de bovenkant niet scherp. Verder denk ik dat er ook nog iets bewegingsonscherpte in zit. 1/160 is krap aan. Zeker met zo'n schommelende hommel aan een bloempje en een beroerde positie. Ik ben dus de best werkbare instellingen nog wel aan het verkennen.
Flitslicht is denk ik ook niet het beste hulpmiddel maar soms wel noodzakelijk (in de bovenste setup is het noodzakelijk).
Hieronder is een close-up van een makkelijk onderwerp bijgevoegd. Wel geflitst maar de de grote afstand verstrooit het licht waarschijnlijk beter.
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/macro/IMG_0154.JPG
Zonder flits:
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/macro/IMG_0062.JPG
Mocht dit ook niet scherp gevonden worden dan zou ik wel eens wat vergelijkingsmateriaal willen zien op volledige grootte.
[ Voor 4% gewijzigd door Frank|A op 21-06-2007 00:23 ]
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Alchemist je hebt helemaal gelijk wat betreft de korrel, heb pas Gimp er op staanFrank|A schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:01:
id een stuk beter op je eigen site! Ik kom zelf steeds niet aan mijn eigen site toe. Best jammer.
Daarnaast vind ik 180mm e.d. veel te veel qua beeldhoek. Een 50mm voor groothoek vind ik ook niet mooi. Zo rond de 100mm vind ik daarvoor dus ook prettiger, daarnaast is het idd een fijnere afstand tot je onderwerp.Toff schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:40:
@Imagine/The Alchemist:
Macro -> kleine DOF. Tele -> kleine DOF. Macro + Tele -> heel kleine DOF.
Als je dan ook nog eens extenders en tussenringen gaat gebruiken, dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk.
Ik vind het vaak moeilijk om bijvoorbeeld vlinders in de vrije natuur dichtgenoeg te naderen om een fijne macro te schieten. Een 180mm (+ eventueel extenders) zou dat probleem op kunnen lossen, maar een "beetje" compactcam schiet probleemloos betere macro's, door de prettiger verhouding brandpuntsafstand/sensorgrootte.
De moraal: Gebruik een extreme lens voor extreme omstandigheden, voor foto's die op geen andere manier te maken zijn, en gebruik een "normale" lens voor meer standaard foto's. Een bloem, die loopt niet weg en kan best met een 50mm objectief oid geschoten worden, waardoor de DOF wss prettiger komt te liggen.
Just my 2 cents (ik pruts zelf liever wat met oud spul, maar ik weet ook dat mijn macro's nooit perfect zullen zijn).
Macro -> kleine DOF. Want? Hoe bedoel je dat? Ik denk dat ik je wel snap, maar het staat er nu een beetje raar.Toff schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:40:
@Imagine/The Alchemist:
Als je dan ook nog eens extenders en tussenringen gaat gebruiken, dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk.
Ik vind het vaak moeilijk om bijvoorbeeld vlinders in de vrije natuur dichtgenoeg te naderen om een fijne macro te schieten. Een 180mm (+ eventueel extenders) zou dat probleem op kunnen lossen, maar een "beetje" compactcam schiet probleemloos betere macro's, door de prettiger verhouding brandpuntsafstand/sensorgrootte.
De moraal: Gebruik een extreme lens voor extreme omstandigheden, voor foto's die op geen andere manier te maken zijn, en gebruik een "normale" lens voor meer standaard foto's. Een bloem, die loopt niet weg en kan best met een 50mm objectief oid geschoten worden, waardoor de DOF wss prettiger komt te liggen.
Hoe dichterbij je komt, hoe krapper de scherptediepte. Bijvoorbeeld een 55mm objectief heeft @ 60 cm F/16 een DOF van 9,5 mm, terwijl de DOF @ 300 cm F/16 haast 4 meter bedraagt vergelijk.ajhaverkamp schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:19:
[...]
Macro -> kleine DOF. Want? Hoe bedoel je dat? Ik denk dat ik je wel snap, maar het staat er nu een beetje raar.
Een macrolens heeft, naast dat ie optisch gecorrigeerd is voor korte werkafstanden, een vergroot instelbereik - zeg maar een ingebouwde verstelbare tussenring. dat werkt erg fijn en kan een kwaliteit leveren die met "gewone" objectieven+tussenringen niet haalbaar is, laat staan met gewone objectieven icm voorzetlenzen, maar ook een "normale" 50mm lens kan, mits voorzien van voldoende tussenringen of een balg tot enkele mm van de frontlens scherpstellen. Mijn EFS17-55 + 25mm tussenring heb ik ooit zelfs scherpgesteld op de stofjes op de frontlens...Het ligt een beetje voor de hand, maar voor macro heb je een macrolens nodig, of close-up lens, of tussenringen.
Een "normale" 50 mm lens (zoals de Canon f/1.8 of f/1.4) kan niet dichtbij genoeg focussen. De werkafstand + de vergroting zijn dan te weinig om echt over macro te kunnen spreken.
Zoomen icm tussenringen zuigt enorm, omdat inzoomen contraproductief werkt tov de tussenringen. Het effect van tussenringen (de toename van de vergrotingsmaatstaf) neemt af, naarmate de brandpuntsastand toeneemt. Op zich is een 100mm objectief, zeker in macro-uitvoering(!) naar mijn idee een goed compromis. Jouw frustraties vallen in het niet als je mijn situatie bekijkt: Antiek FD 100mm (non-macro) objectief + automatische FD tussenringen (die op EOS dus niet meer automagisch zijn) + adapter FD -> EOS + 350D. Na het scherpstellen bij volle lensopening (wel lekker F/2.8) mag ik dus, zonder de camera te bewegen, aan een flinterdun ringetje op de FD -> EOS adapter draaien om het diafragma te sluiten tot een waarde die nog wat DOF produceert. En dan maar hopen dat mijn onderwerp stil is blijven zitten, dat het niet waait, etc. etc. Krijg je bv dit, zoals ik recent in het macrotopic plaatste. Full frame en vrijwel onbewerkt. Het gekke is, ik kan best een macrolens kopen en een abo op Blijdorp nemen, maar ik heb zo al zo veel lol in mijn eigen tuintje...De vaste 100 mm van mijn Canon 100 mm macro is ook iets wat af en toe knap frusterend is. Waarom is er geen goede betaalbare Canon macro zoom lens? Primes, lekker scherp, maar af en toe kan ik ze wel....... Soms heb je wat minder bewegingsruimte en is de vaste 100 mm toch wat minder. Voorbeeldtje, dat is dus een grote vlinder en om die helemaal op de foto te krijgen moet je dus op grote afstand gaan staan
Verwijderd
Leuke foto. Een puntje van kritiek is dat de voorpoot voor de kaak zit. +/-50 graden rechtsom draaien en de kop was helemaal zichtbaar (en de ondergrond is een beetje saai van kleur). Ik heb niet al teveel verstand van insecten maar volgens mij is dit een krekelXenan schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 21:18:
Een sprinkhaan. Ik kon ongelooflijk dichtbij komen voordat ie weg sprong.
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 11:47 ]
Nice, goede timing sander. Lekker contrast, maar wel wat donker vind ik. Toch, vind hem goedneographikal schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 10:15:
[afbeelding]
Ik ben met een oudje aan de gang gegaanNog eens door PS gehaald, dit is eruit gekomen. Op 100% een stuk beter af te drukken dan de oude edit
En toch is de DOF op 1:1 onafhankelijk van de brandpuntsafstand.Toff schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 01:40:
Dit snap ik helemaal niet. Op 60mm 1:1 past ie er ook niet op. Op 180mm 1:1 ook niet, wat maakt dit nu uit? Who cares dat het een closeup is?Die grote vlinder van je, die past niet op je sensor, met je 100mm macrolens, omdat het dan domweg geen macro meer zou zijn, hooguit "close up". Je detailopname is prima, maar als je de hele vlinder wilt vastleggen, moet je een ander objectief opschroeven. je het keus genoeg, dus ik zie het probleem niet?
Dit is toch geen macro Redhero, je beestje is slechts 5% van de foto en je omgeving is zeker niet je onderwerp lijkt mij. Probeer de volgende keer een grotere vergroting, of pak een beestje wat groter is (of crop je foto wat meer).Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 17:36:
Erg nice FluKee!
Ik had deze nog gevonden vandaag:
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 22-06-2007 18:34 ]
Verwijderd
Maar ik vind alleen maar kleine insectjesNomad schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 18:18:
[...]
Dit is toch geen macro Redhero, je beestje is slechts 5% van de foto en je omgeving is zeker niet je onderwerp lijkt mij. Probeer de volgende keer een grotere vergroting, of pak een beestje wat groter is (of crop je foto wat meer).
Het beestje zelf is wel leuk trouwens, heb er zelf ook wel wat foto's van gemaakt laatste paar dagen.
vanmiddag:
plaatje van nieuwsgierig insectje
(edit: contrast aangepast, was idd wat te weinig, thanks sander)
je 70-300 kan nog wel grotere vergrotingen creëren en daarnaast werkt hij goed met een raynox250. Kost niet veel en levert erg goede resultaten als je weet wat je doet.
Verwijderd
Ik kon amper nog dichterbij. Minimale scherpstel afstand op de macrostand is 95 milimeter. En dat beestje was echt iniminie.Nomad schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 19:52:
[...]
je 70-300 kan nog wel grotere vergrotingen creëren en daarnaast werkt hij goed met een raynox250. Kost niet veel en levert erg goede resultaten als je weet wat je doet.
Algemeen, pas een beetje op met posten, dit is het macro topic, het blijft een showcase topic. Onderwerpen moeten dus wel duidelijk in beeld zijn en niet zoals jouw laatste foto.
Als je macro echt leuk vind, dan kan zo'n raynox best een goede aanschaf zijn voor je
Heb je gelijk in, dat ik weinig commentaar geef. Dat ligt meer aan mij dan aan de andere posters.Nomad schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 23:56:
Montana: Het is natuurlijk niet verplicht, maar het valt me op dat je nooit commentaar op anderen hen foto's post, maar zelf frequent hier foto's post. Ook jij post om aan anderen te laten zien en te horen wat anderen er van vinden, maar jij geeft anderen dit niet terug. Nogmaals, het is geen verplichting, maar het is opvallend en dat vind ik jammer.
Je foto's zijn altijd goed, dus je weet wat je doet, dan kan je sommige anderen misschien ook van constructief commentaar voorzien.
[ Voor 11% gewijzigd door ikmattie op 25-06-2007 20:30 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 21:55 ]
Zo, lekkere foto. Hoe krijg je deze zo scherp? Met welke lens is deze geschoten, sigma op macro?ikmattie schreef op zondag 24 juni 2007 @ 12:49:
In de tuin kwam ik deze tegen:
klik voor groter
[afbeelding]
Is idd met de Sigma op de macrostand gedaan,RD schreef op zondag 24 juni 2007 @ 19:28:
[...]
Zo, lekkere foto. Hoe krijg je deze zo scherp? Met welke lens is deze geschoten, sigma op macro?
Mijn Flickr; Sony A7iii
Omdat ik het bereik van mijn 18-55 mm kitlens perfect vind voor de meeste foto's die ik schiet overweeg ik een EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM te kopen. Lekker snel en IS lijkt me ook geweldig. Nu wil ik ook wat macrofotografie gaan doen, iets wat met mijn kitlens niet echt geweldig werkt. Ik ben op de hoogte van de werking van de tussenringen van Soligor en de Raynox DCR-250 voorzetlens.Toff schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 01:03:
Mijn EFS17-55 + 25mm tussenring heb ik ooit zelfs scherpgesteld op de stofjes op de frontlens...
Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl
Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl
het lijkt me vreemd dat als je macro wilt doen dat je dan een tele koopt. Ja sommige tele lenzen kunnen redelijke close-ups, maar ze zijn nog steeds bedoelt als tele lens hoor, niet als macro lens.Jeeerts schreef op zondag 24 juni 2007 @ 23:05:
Die drie-stops IS lijkt me juist wel fijn, aangezien ik geregeld in donkere omgevingen wil fotograferen. Maar los daarvan, wat vind je van mijn opties? Welke van de eerste drie opties is de beste, en hoeveel beter is de 60mm eigenlijk?
Nee, die tussenring van mij is een originele Canon EF25II, die ik een keer om te testen op mijn EF-S 17-55 had gezet. Heel mooi objectief, maar NIET voor macro (geen afstand tot onderwerp).Jeeerts schreef op zondag 24 juni 2007 @ 22:23:
[...]Op de website van Soligor staat dat de tussenringen niet (goed) functioneren in samenwerking met EF-S lenzen. Maar uit bovenstaande reactie maak ik op dat het wel degelijk mogelijk is.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
[ Voor 8% gewijzigd door tonysettanta op 01-07-2007 16:48 ]
[ Voor 5% gewijzigd door ikmattie op 25-06-2007 20:37 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
Het is altijd een afweging. Kies ik voor het hele beestje inclusief minder interessante delen of meer detail (hoewel er met een resize van +3500 naar 600 niet veel meer van overblijft maar daar heb ik niet veel last vanFrank|A schreef op maandag 25 juni 2007 @ 00:40:
Imagine: Bij 1 & 2 is de scherpte Ok, maar niet overal op de juiste plek. Bij 3 is de focus gewoon verkeerd. Daarnaast zou ik wat meer letten op compositie, alle beestjes missen antennes, poten etc.
Deze heb ik 1/1 geflitst. Dat is inderdaad een erg harde flits. 1/2 of 1/4 geeft zachtere resultaten maar afhankelijk van de situatie is het niet altijd mogelijk (dof, sluitertijd - iso houd ik liever op 100 of 200, hoger zie je snel terug op groot formaat).Montana schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:58:
Imagine:
Mooie plaatjes, vraagje heb je bij deze geflitst? Persoonlijk vind
ik ze in dit geval iets te veel belicht.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2007 22:26 ]
Eh, foto is niet echt lichter gemaakt, contrast van het beestje iets verhoogd, dat is alles. Samen met levels natuurlijk, dat scheelt altijd een hele hoop. Misschien kan je je camera 1/3 stop overbelichten bij macro....als je dat mooiere resultaten vind opleverenMontana schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:58:
Nomad:
Mooi plaatje, niks aan toe te voegen, wel een vraagje. Je foto's zijn redelijk licht van
opzet, zijn ze zo uit de camera of pas je dit aan. Ik hang zelf iets te veel aan de iets
donker kant. Qua contrast.
Montana schreef op maandag 25 juni 2007 @ 21:58:
Imagine:
Mooie plaatjes, vraagje heb je bij deze geflitst? Persoonlijk vind
ik ze in dit geval iets te veel belicht.
The Alchemist:
Mooie kleuren, blijft moeilijk om Hommels mooi te schieten. Zit altijd veel
beweging in. En vaak zitten ze onder van alles en nog wat. Groot nadeel is ook
bij Hommels dat de ogen donker zijn. Maak het vaak somberder dan het is.
WVL_KsZeN:
Idee is goed, maar om dit goed te maken is redelijk moeilijk, je kunt het over
zo'n gebied niet alles scherp krijgen. En deze massa maakt het dan juist moeilijker.
Daarbij komt dat het lichte gedeelte te veel aandacht van de foto wegtrekt.
Tonysettanta,
Ik heb beter werk van je gezien, iets ober belicht en de vlinder is redelijk beschadigd.
Compositie is verder goed.
ik heb de foto iets meer contrast gegeven, en iets donkerder, is dit beter?
[URL=http://imageshack.us]
Nomad:
Mooi plaatje, niks aan toe te voegen, wel een vraagje. Je foto's zijn redelijk licht van
opzet, zijn ze zo uit de camera of pas je dit aan. Ik hang zelf iets te veel aan de iets
donker kant. Qua contrast.
Blijft moeilijk, is wel beter. Doe je nog meer dan zal de foto niet echt mooier worden.
Sluit ik mij bij aan.neographikal schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:18:
Nette kleurtjes zegMisschien ietsje minder fel maken, maar hij is mooi hoor
[ Voor 33% gewijzigd door EviZ op 26-06-2007 23:32 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 26-06-2007 23:33 ]
Dank voor je reactie! Twijfelde zelf ook over de compositie, maar vond het zo wel iets hebben. Het is niet onmiddellijk zichtbaar wat het onderwerp is. De kleuren spreken mij ook het meeste aan.Nomad schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:32:
hetgeen wat scherp is is wat donker, je kleuren zijn fijn, je compositie niet echt. Hier had meer in gezeten, wel lekker scherp lijkt het zo
Volgens de rode balk onder mijn foto, is de foto volgens tweakers toch echt te groot.edit: ik zie hem ook gewoon als 600pixels hoor, niks mis mee
[ Voor 8% gewijzigd door EviZ op 27-06-2007 00:04 ]
Verwijderd
prima weer, hele dag regen en wind hierzo?....mij zie je vandaag niet buiten....wacht op iets beter weer eigenlijkVerwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:11:
Hoewel het wat winderig is, is het prima macro weer. Dus weer wat nieuwe pics.
Akkerhommel
[afbeelding]
[afbeelding]
Sprinkhaan
[afbeelding]
?
[afbeelding]
Een goede compositie is altijd een vrij moeilijke opgave, je hebt vaak met beweging van het onderwerp te maken als ook weer en wind, als het windstil is is het al moeilijk genoeg een scherp plaatje te krijgen, je moet dan ook veel plaatjes schieten om er dan een paar mooie bij te hebbenNomad schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 18:31:
[...]
prima weer, hele dag regen en wind hierzo?....mij zie je vandaag niet buiten....wacht op iets beter weer eigenlijk
foto's zijn leuk trouwens, hoewel 1 en 2 me nou werkelijk niks doen. Ja ze zijn scherp, ja ze hebben behoorlijke vergroting, nee de compositie e.d. is niet zo fijn. Er zit helemaal geen vorm in je foto als je snapt wat ik bedoel. Geen kijkrichting, geen dieptewerking, geen compositie, gewoon onderwerp in het midden en scherp. Probeer de lat hoger te leggen voor je zelf, speel met compositie.
Kwa scherpte helemaal top! Zeker verbetering met de vorige foto's. Nu idd nog ff op letten dat alle poten etc op de foto komen.Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 16:11:
Hoewel het wat winderig is, is het prima macro weer. Dus weer wat nieuwe pics.
Akkerhommel
[afbeelding]
[afbeelding]
Sprinkhaan
[afbeelding]
?
[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Frank|A op 28-06-2007 23:12 ]
Verwijderd
De scherpte had te maken met de resize software (Paint .Net) (afgezien van sommige foto's met een iets te lange sluitertijd of te kleine dof). Nu heb ik Irfanview gebruikt.Frank|A schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 23:10:
[...]
Kwa scherpte helemaal top! Zeker verbetering met de vorige foto's. Nu idd nog ff op letten dat alle poten etc op de foto komen.
ajhaverkamp, leuk fotos met uitschieters het aziatische lieveheersbeestje en de bij.
[ Voor 83% gewijzigd door tonysettanta op 30-06-2007 19:04 ]
Verwijderd
Probeer wat meer rekening te houden met (sfeer)licht en compositie.Verwijderd schreef op zondag 01 juli 2007 @ 21:50:
Ik zag vandaag een hooiwagen zitten en aangezien ik die nog nooit van dichtbij heb gezien, heb ik de macrolens maar eens uit de kast gehaald.
Hooiwagen
[afbeelding]
Groot
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/macro/IMG_1455.JPG
[afbeelding]
[afbeelding]
?
[afbeelding]
Groot
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/macro/IMG_1448.JPG
Deze heb je in de macrostand met je 17-70 sigma gemaakt? Waarschijnlijk uit de hand..(bewegingsonscherpte). Verder leuk moment idd. de laatste foto._ferry_ schreef op zondag 01 juli 2007 @ 22:47:
Laatst ook 2 gemaakt toen we zaten te eten in de tuin:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kunnen niet tippen aan de meeste die hier staan, maargoed, die laatste vond ik wel grappig
[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 02-07-2007 21:50 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq