Hoe dichterbij je komt, hoe krapper de scherptediepte. Bijvoorbeeld een 55mm objectief heeft @ 60 cm F/16 een DOF van 9,5 mm, terwijl de DOF @ 300 cm F/16 haast 4 meter bedraagt
vergelijk.
Oftewel, bij macro krijg je automatisch een kleine DOF, al ram je het objectief helemaal dicht. Gewoon een wetmatigheid.
Het ligt een beetje voor de hand, maar voor macro heb je een macrolens nodig, of close-up lens, of tussenringen.
Een "normale" 50 mm lens (zoals de Canon f/1.8 of f/1.4) kan niet dichtbij genoeg focussen. De werkafstand + de vergroting zijn dan te weinig om echt over macro te kunnen spreken.
Een macrolens heeft, naast dat ie optisch gecorrigeerd is voor korte werkafstanden, een vergroot instelbereik - zeg maar een ingebouwde verstelbare tussenring. dat werkt erg fijn en kan een kwaliteit leveren die met "gewone" objectieven+tussenringen niet haalbaar is, laat staan met gewone objectieven icm voorzetlenzen, maar ook een "normale" 50mm lens kan, mits voorzien van voldoende tussenringen of een balg tot enkele mm van de frontlens scherpstellen. Mijn EFS17-55 + 25mm tussenring heb ik ooit zelfs scherpgesteld op de stofjes op de frontlens...
De vaste 100 mm van mijn Canon 100 mm macro is ook iets wat af en toe knap frusterend is. Waarom is er geen goede betaalbare Canon macro zoom lens? Primes, lekker scherp, maar af en toe kan ik ze wel....... Soms heb je wat minder bewegingsruimte en is de vaste 100 mm toch wat minder. Voorbeeldtje, dat is dus een grote vlinder en om die helemaal op de foto te krijgen moet je dus op grote afstand gaan staan
Zoomen icm tussenringen zuigt enorm, omdat inzoomen contraproductief werkt tov de tussenringen. Het effect van tussenringen (de toename van de vergrotingsmaatstaf) neemt af, naarmate de brandpuntsastand toeneemt. Op zich is een 100mm objectief, zeker in macro-uitvoering(!) naar mijn idee een goed compromis. Jouw frustraties vallen in het niet als je mijn situatie bekijkt: Antiek FD 100mm (non-macro) objectief + automatische FD tussenringen (die op EOS dus niet meer automagisch zijn) + adapter FD -> EOS + 350D. Na het scherpstellen bij volle lensopening (wel lekker F/2.8) mag ik dus, zonder de camera te bewegen, aan een flinterdun ringetje op de FD -> EOS adapter draaien om het diafragma te sluiten tot een waarde die nog wat DOF produceert. En dan maar hopen dat mijn onderwerp stil is blijven zitten, dat het niet waait, etc. etc. Krijg je bv
dit, zoals ik recent in het
macrotopic plaatste. Full frame en vrijwel onbewerkt. Het gekke is, ik kan best een macrolens kopen en een abo op Blijdorp nemen, maar ik heb zo al zo veel lol in mijn eigen tuintje...
Vorig jaar schoot ik dezelfde spin met een vergrootglas van 1 euro op mijn lens. Toegegeven, "Nature" zal die foto's niet kopen, maar mijn plezier was onbetaalbaar.
Die grote vlinder van je, die past niet op je sensor, met je 100mm macrolens, omdat het dan domweg geen macro meer zou zijn, hooguit "close up". Je detailopname is prima, maar als je de hele vlinder wilt vastleggen, moet je een ander objectief opschroeven. je het keus genoeg, dus ik zie het probleem niet?
Toff wil ook wel een 8-500mm F/1.4 objectiefje met macrostand erbij, en een handvol teleconvertors, voor een appel en een ei, maar het bezit zou wss wel het eind kunnen zijn van het genot