DMS FAQ, Beleid en Mods feedback

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.986 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:45
Portable Media Devices bestaat alweer bijna een half jaar in de huidige vorm, daarom vind ik het tijd voor wat feedback. :) Heb je opmerkingen over het beleid zoals het geschreven is, of hoe ik, of een andere moderator, het hanteert, mag je het hier kwijt. Hier vallen dus algemene dingen onder zoals inconsequent handelen. Natuurlijk zijn suggesties ook welkom.
Het is niet de bedoeling hier een topic te posten waar ingegrepen moet worden of in discussie te gaan over een gesloten topic. Daarvoor zijn respectievelijk topic reports Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif en e-mail. Heb je opmerkingen over de algemene policy, dan mag je daar in Lieve Adjes over beginnen.

Ook de FAQ staat hier ter discussie. Mis je wat, klopt er iets niet, heb je zelf een interessant stuk of wil je er een schrijven, dan mag je het ook in dit topic melden. Ook over taalfouten mag je beginnen want zo goed zijn spellingscontroles nog steeds niet. :P

Ieders mening is welkom, maar houd het netjes; val niemand aan. Als een persoon je negatief opvalt, meld dat dan uit voorzorg per e-mail. :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeeD2k2 op 10-08-2006 23:25 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Misschien wat linkjes naar grote topics? Bijvoorbeeld het iAudio topic, Gmini 400/402 topic, ZVM topic enz.
Bij een nieuw deel moeten ze natuurlijk wel veranderd worden en er komen ook nieuwe "grote" topics, dus ik weet niet of het zinvol is.. maar ik dacht, wellicht is het de moeite van het melden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 22:42

Piggen

Lekker bakkie

Ik zie hoogstens wat kleinigheidjes in de FAQ. Wat dingetjes die niet meer up-to-date zijn en spelfoutjes.
DiscMman
Hier kan misschien een betere benaming voor gevonden worden. 'Discman' is een merknaam van Sony (dat ze tegenwoordig 'CD Walkman' noemt). Ik weet dat het dé benaming is voor die apparaten, maar misschien zijn 'MP3 CD-speler' of 'portable CD-speler' betere benamingen.
Over het algemeen houdt het bij 1GB (1024MB) op, hoewel langzaam modellen met meer ruimte verschijnen.
Die zijn er dus al lang. We zitten inmiddels op 6GB en 8 komt er aan.
Wil je (bijna) je hele muziekcollectie mee kunnen nemen, dan zit je aan een speler met een hardeschijf vast.
Harde schijf
Recenter zijn microharddisks gebruikt. Deze zijn kleiner dan 1 inch maar bieden ruimte voor maximaal 6GB.
8GB is al gemeengoed en meer (12GB) zit er aan te komen.

En er is ook een 4e categorie HDD-spelers verschenen: die met een 0.85" schijfje. Maar dat is vooralsnog alleen de iAudio 6 (4GB).
Merken bekend van andere gebeiden, zoals MSI en SanDisk
iRiver
Is tegenwoordig zonder hoofdletters: iriver.
UMS Dit staat voor Universal Mass Storage...
Misschien er ook even bij vermelden dat het hetzelfde is als de term 'MSC' (Mass Storage Compliant).

[ Voor 9% gewijzigd door Piggen op 19-07-2006 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Heel netjes hoor, alleen mag hij opzich wel meer uitgebreid worden als er nieuwe info is.
Een lijstje van alle generaties iPods zou bijvoorbeeld wel aardig zijn, of misschien een stukje over software om mp3-spelers vol te gooien.
Mijn keus voor zoiets gaat naar Winamp, die kan je speler voor bv 90% volgooien met de beste nummers, heel handig, alleen weten te weinig gebruikers ervan :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
@RoD
Ik heb het erin gezet en hoop dat het te doen is het bij te houden. Maar als het vergeten wordt, hebben we altijd dit topic nog... ;)

@MPmad
Ik heb de foutjes verbeterd en de updates meegenomen. Bedankt voor de alertheid. :)

@DarthPlastic
iPods horen in Apple Talk, zoals je ook in PMD Policy kunt lezen. Het heeft dus ook geen zin om daar in de FAQ op in te gaan.
Persoonlijk ben ik fan van UMS based spelers en dus drag & drop. Ik heb dan ook geen ervaring met dergelijke software. Ik houd je niet tegen er wat over te schrijven... :)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het valt mij op dat in (zo goed als) elk topic waarin een speler behandeld wordt met videofunctie, er een hele discussie is over hoe je nou video moet converteren, of een dvd moet rippen, of welke programma's handig zijn, hoe je ondertitelingen bij je video krijgt ed. Naast het feit dat het redelijk offtopic is, vind ik het ook een beetje storend dat er constant dezelfde vragen komen. Opzich wel logisch natuurlijk, want niet iedereen leest alle topics door over videospelers.

Misschien is het handig om over een paar programma's een soort guide te maken? Bijvoorbeeld VirtualDub, Pocketdivxencoder, Iriverter, ed. Universele programma's die gebruikt kunnen worden voor elke speler om video naar het juiste formaat te krijgen.
Wellicht een ideetje?
Het zal misschien niet alle problemen met video coderen oplossen, maar dan kunnen users in ieder geval met de vaakstvoorkomende vragen in zon guide terecht.
Zelfde geldt eigenlijk een beetje voor album arts toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Even een klein tikje :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Ik had je opmerking gelezen. Het is echter wel iets waar ik even voor moet gaan zitten aangezien ik zelf geen ervaring heb met video encoding voor PMP's (enkel DVD en PC). Ik moet dus alle topics bij langs en veel google'en om een goed stukje te kunnen maken. Wat hulp, al is het in de vorm van links, is daarom van harte welkom... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het hoeft ook niet zo te zijn dat jij er alleen mee bezig hoeft. :) Ik kan zelf aardig een video'tje converten voor mijn Gmini 400 dmv VirtualDub. Opzich wil ik best een kleine uitleg geven van hoe het werkt, al ben ik geen ster in guides schrijven.
Ook wil ik wel helpen met wat info zoeken. Wellicht dat er nog meer vrijwilligers zijn?

Edit: Er staan wat guides in het Gmini 400 topic geplakt, daar zou ook eventueel gebruik van gemaakt kunnen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 05-08-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 22:42

Piggen

Lekker bakkie

Is zoiets niet meer de verantwoordelijkheid van de topicstarters, om goed uit te leggen hoe video het best geconverteerd kan worden voor de spelers?
Het verschilt toch allemaal per speler.

Nu GT niet meer is en MP3-spelers en PMP's een apart topic hebben, lijkt het mij ook niet meer zo nodig om voor elk topic een tag ([MP3/flash], [MP3/HDD] etc.) te zetten. Ziet er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het komt toch eigenlijk allemaal op hetzelfde neer, en als je eenmaal weet hoe programma X werkt, dan kun je voor elke speler video converteren.
Over dat laatste puntje ben ik het wel een beetje met je eens. mp3 in de tag is volstrekt overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
MP3 in de tag zetten is inderdaad overbodig, maar tags als [HDD], [Flash] en [OGG] vind ik zelf erg handig. Het maakt het selecteren in ieder geval een stuk eenvoudiger.
De meeste van die tags zij echter erfenisjes van het oude GT. Die ga ik er niet ziet allemaal uit halen, dat doe ik wel als er nieuwe delen geopend worden.

Ik ben het met RoD eens dat er wat in de FAQ mag staan over het geschikt maken van video's voor PMP's maar vind wel/ook dat de details in de topicstrats horen. Als ik zoveel details in de FAQ zou zetten, waren er geen topicstarts meer nodig geweest. ;)
Voor de meeste gebruikers denk ik dat iriverter het meest geschikte programma is. Het is eenvoudig, je kan we weinig fouten mee maken en het heeft een leuke verzameling aan profiles. Of niet? Op de website wordt gelinkt naar een guide op de website van iriver zelf. Zou iemand met ervaring op dit gebied er eens naar kunnen kijken, want als het volledig genoeg is, is zoiets natuurlijk snel in de FAQ opgenomen. Ander het ik er geen problemen mee als iemand (RoD?) een opzetje maakt en ik deze geschikt maak voor plaatsing...
Ervaren en minde luie gebruikers kunnen meer met VirtualDub en vergelijkbare programma's, maar zijn over het algemeen ook niet te beroerd zelf wat te zoeken. Daar wil ik dus (nog) niet al te veel moeite in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DeeD2k2 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:21:
MP3 in de tag zetten is inderdaad overbodig, maar tags als [HDD], [Flash] en [OGG] vind ik zelf erg handig. Het maakt het selecteren in ieder geval een stuk eenvoudiger.
De meeste van die tags zij echter erfenisjes van het oude GT. Die ga ik er niet ziet allemaal uit halen, dat doe ik wel als er nieuwe delen geopend worden.
Eens, dat is ook wat ik bedoelde :)
Ik ben het met RoD eens dat er wat in de FAQ mag staan over het geschikt maken van video's voor PMP's maar vind wel/ook dat de details in de topicstrats horen. Als ik zoveel details in de FAQ zou zetten, waren er geen topicstarts meer nodig geweest. ;)
Ik bedoelde dan ook een algemeen stukje over video encoding. Als de user eenmaal weet hoe het in zijn werk gaat, dan scheelt dat een boel vragen. Voor elke speler is wel wat specifieks te melden over het video coderen, en dat zou dan in de startpost kunnen.
Voor de meeste gebruikers denk ik dat iriverter het meest geschikte programma is. Het is eenvoudig, je kan we weinig fouten mee maken en het heeft een leuke verzameling aan profiles. Of niet? Op de website wordt gelinkt naar een guide op de website van iriver zelf.
Zou iemand met ervaring op dit gebied er eens naar kunnen kijken, want als het volledig genoeg is, is zoiets natuurlijk snel in de FAQ opgenomen. Ander het ik er geen problemen mee als iemand (RoD?) een opzetje maakt en ik deze geschikt maak voor plaatsing...
Ik heb zelf niet met het programma gewerkt, maar ik heb er veel goeie dingen over gehoord, en wil er ook best even naar kijken. Opzich is het inderdaad een erg makkelijk programma'tje wat alle instellingen al goed voor je instelt, dus inderdaad een goed programma voor de FAQ.
Ervaren en minde luie gebruikers kunnen meer met VirtualDub en vergelijkbare programma's, maar zijn over het algemeen ook niet te beroerd zelf wat te zoeken. Daar wil ik dus (nog) niet al te veel moeite in steken.
Klopt, maar VirtualDub is eigenlijk zo makkelijk als het maar kan. Je doet eigenlijk maar een paar klikken en je drukt op "start".
Ik denk dat het geen kwaad kan om dat als extra'tje erbij te doen.

Ik zal eens even wat gaan spelen met iriverter.

Edit: ik heb eens naar die guide gekeken, en die klopt opzich wel. Echter, iriverter heeft meer features zoals audio sync (audio out of sync komen ook vaak veel vragen over) en een dvd omzetten. Het jammere van iriverter is dat je maar een beperkt aantal devices kan kiezen, en niet zélf je codec kan selecteren als de aanwezige profiles niet werken. Dit zou dan aangevuld kunnen worden in de FAQ door VirtualDub, waarbij dit wel kan. Het omzetten van een dvd naar een geschikte videofile heeft imo ook wat aandacht nodig voor de FAQ. In het Gmini 400/402 topic staat ook een guide in de TS, die met wat modificatie ook wel gebruikt kan worden eventueel, maar het is denk ik handiger om het bij zo weinig mogelijk programma's te houden

Ik weet niet in wat voor precieze codec de video's gecodeerd worden voor elk device, maar de kans is groot dat er een mpeg4 codec wordt gebruikt die op alle Divx spelers wel werkt. Zal er nog eens naar gaan kijken.
Ook weet ik niet wat voor audiocodec er gebruikt wordt. Ik neem aan mp3, maar dat wil nog wel eens uit sync lopen. .wav werkt vaak beter, maar je hebt hier dus geen keus. Maargoed, dat is wellicht ook met de audio sync functie van iriverter op te lossen

Het stukje over VirtualDub wat ik in het Gmini 400/402 topic heb geschreven zou na wat aanpassingen in een wat algemenere vorm best in de FAQ kunnen denk ik.
1. Ga naar file --> Open video file.
2. Ga naar video --> Compression (of ctrl+P) en selecteer de Xvid codec.
3. Klik op configure, en zet profile op Simple @ L3 en selecteer single pass. Met de nieuwe firmware is het mogelijk om B-frames af te spelen, dus kun je hem ook op AS @ level 3 zetten, wat de beeldkwaliteit ten goede komt.
4. Ga naar audio en selecteer full processing mode, ga daarna naar compression.
5. Selecteer een audio codec: MP3 (liefst de Lame codec) of WAV ADPCM. bij WAV ADPCM loopt het nagenoeg altijd synchroon, maar kost het wel meer ruimte.
6. Coderen maar.
Stap 3 kan bij de nieuwste spelers volgens mij vrijwel altijd overgeslagen worden, dus feitelijk alles wat je doet is de video codec instellen, en de audio codec.

[ Voor 32% gewijzigd door RoD op 07-08-2006 07:27 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Klein tikje.

Is hier nog over nagedacht? Wordt er al iets mee gedaan? Is het misschien toch niet zo'n goed idee? Moet er nog user input komen over een bepaald gedeelte?

Ik vroeg het me af :)

Oh, en mag \[PMP/HDD] Het Archos Generation 4 topic in de FAQ? Groot is het topic nog niet, maar zodra deze spelers te krijgen zijn lijkt me dit toch wel een algemeen groot topic :)

[ Voor 33% gewijzigd door RoD op 24-08-2006 00:02 ]

• DeeD2k2
Ik was sowieso van plan iriverter met een verzameling films in de FAQ op te nemen, maar heb er nog gene tijd voor gehad, omdat ik het druk heb met andere dingen...
offtopic:
Waaronder jouw introductie, of gaan je geen levenswetenschappen/LS&T meer doen aan de RuG?

• RoD
  • Niet online

RoD

offtopic:
Dat klopt! :)

Ok, dan is dat duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik had het al eens eerder gevraagd, maar... kan \[PMP/HDD] Het Archos Generation 4 topic in de lijst met discussietopics? Topic begint een beetje op stoom te komen en verdiend imo toch wel een plekje in die lijst.

En:
\[MP3/Flash] Creative Zen V (Plus)
[HDD MP3] Microsoft Zune
eigenlijk ook wel :)

[ Voor 24% gewijzigd door RoD op 08-10-2006 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Eindelijk maar toch heb ik ze toegevoegd. Ik was het originele bestand namelijk kwijt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Daar ben ik weer :>

Ik als statsverslaafde vroeg me af of er voor dit subforum ook nog poststatistieken komen zoals in onder andere CSA Zou het wel leuk vinden om het eens te zien :)

Verder. Heb je (DeeD2k2) al tijd gevonden om wat aan een videocoderingstutorial te doen? Zo niet wil ik opzich best een stukje schrijven, als basis zeg maar en dan zie je maar wat je er mee doet. Ik weet niet of je het nodig acht, maar mocht je het willen, dan wil ik best een stukje schrijven. Niet dat ik een expert ben oid, maar ik denk dat ik in ieder geval wel een redelijke basis kan schrijven.. wellicht dat andere mensen nog willen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Ik heb me al ingelezen voor een tutorial, maar nog niets concreets. Maar, inbreng vanuit iemand anders blijft van harte welkom. Hoe meer mensen er naar kijken, hoe beter het wordt (in theorie)... :)

Naar poststatistieken kan ik eens kijken, maar prioriteit heeft het niet... PMD Poststatistieken :)

[ Voor 4% gewijzigd door DeeD2k2 op 07-11-2006 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dank u :)

Ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb voor een stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Goed ik heb even wat geschreven over video coderen. Ik heb geprobeerd een stap voor stap tutorial te schrijven over het hoe en wat en met wat linkjes ed. Het is goed mogelijk dat er foutjes inzitten, feitelijke onjuistheden of dat ik dingen vergeten ben, maargoed, kijk maar even wat je ervan vindt :)
Ik weet niet waar ik het moet plaatsen, dus doe ik dat hier maar even.

Verder had ik nog een vraagje... zijn er ook alltime stats voor PMD? Ik zag veel subfora met alltime stats dus ik vroeg me af of jij (DeeD2k2) ze hier ook nog kunt posten :)

[ Voor 24% gewijzigd door RoD op 09-11-2006 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Video coderen: Een tutorial

Inhoudsopgave
Inleiding
Wat heb je nodig
Video automatisch laten converteren met behulp van een programma
Zelf video converteren
SUPER: Simplified Universal Player Encoder & Renderer
VirtualDub
Andere programma's

Inleiding

Video goed laten werken op je portable media player is niet altijd even makkelijk. Vaak werkt het niet of heb je geen geluid. Daardoor is het vaak nodig video naar het juiste formaat om te zetten zodat het werkt op je speler. En niet alleen het juiste formaat. Vaak kunnen portable media players alleen video's met een relatief lage resolutie en bitrate aan. Dit zorgt vaak voor verwarring en de vraag van hoe je je video's nou precies nou moet hercoderen. Vandaar deze tutorial.

Wat heb je nodig

1. Kennis van de codecs die werken op je speler.
Denk hierbij aan: gebruikte codec, maximale fps, maximale bitrate, maximale resolutie, enz. Ook de gebruikte audiocodec in een videobestand is belangrijk. De ondersteunde audiocodec in video's is niet hetzelfde als de ondersteunde audiocodecs voor gewone audio files.

2. Het hebben van de juiste video en audiocodecs op je pc.
Om te kunnen converteren moet je ook beschikken over de codecs waar naar je wilt coderen. Het is makkelijk om een codecpack te downloaden als je geen zin hebt om specifiek codecs uit te gaan zoeken. Het K-lite codec pack bevat de meest gebruikte codecs en zal waarschijnlijk wel voldoen.

3. Een videoconverteerprogramma.
Er zijn verscheidene programma's te vinden die video voor je kunnen omzetten naar een gewenst formaat. Soms krijg je een programma bijgeleverd bij je speler die video automatisch voor je omzet naar het juiste formaat. In dit geval kun je het beste de handleiding lezen om te kijken hoe het programma werkt.

Optioneel: Een videoinspectieprogramma
Soms is het handig om te kijken wat de precieze specificaties zijn van een bepaalde videofile. Zo kun je er gemakkelijk achterkomen of het videobestand gehercodeerd moet worden en zo ja, op welke punten dit moet gebeuren. Een zeer handig en gemakkelijk programma is Gspot.

Video automatisch laten converteren door een programma

Er zijn erg veel 3th party software programma's die video voor je kunnen converteren. Onder andere programma's met vooraf ingestelde profielen voor bepaalde spelers zodat ze automatisch de juiste codecs en instellingen pakken. Hierbij hoef je dus zelf niks of heel weinig in te stellen. Voorbeelden van dit soort programma's zijn iriverter en Pocketdivxencoder.
De kans is groot dat jou speler hier niet bij staat. Echter, veel spelers ondersteunen dezelfde codecs en instellingen, dus je kunt ook een andere speler selecteren. Vaak worden de files omgezet naar Xvid/Divx met een bepaalde resolutie en bitrate. Aangezien veel portable media players deze codec ondersteunen is de kans groot dat je gewoon een speler uit de mogelijke opties kunt kiezen. Bij Pocketdivxencoder kun je onderin zien wat voor instellingen er gebruikt worden bij het te coderen videobestandje. Mocht je dus willekeurig een speler selecteren kun je onderin zien of jou speler dit ook ondersteund. Vaak is het daarna nog maar een kwestie van op start te drukken nadat je de speler gekozen hebt. Het is mogelijk nog wat dingen in te stellen, zoals kwaliteit (en dus grootte) van je videobestand. Om alle mogelijkheden van de programma's eens te bekijken kun je op de site terecht voor een FAQ of andersoortige documentatie.
Vaak levert de fabrikant van de portable media player ook software mee op video mee te converteren. Het gebruiksgemak van desbetreffende programma's wil echter nog wel eens tegenvallen.
Andere automatische converters zijn bijvoorbeeld:
• ImTOO iPod Movie Converter Link
• ImTOO Zune Video Converter Link
• Meer wordt nog toegevoegd.

Zelf video converteren

Als je speler niet in de lijst staat is dit natuurlijk niet de ideale oplossing. Beter zou zijn om alles zelf in te stellen qua codecs, bitrate en resolutie zodat je zelf je videobestandje samen kan stellen voor de beste performance. Er zijn een boel programma's beschikbaar die video voor je kunnen converteren. Ze vereisen wat meer eigen inzet en kennis, maar met onderstaande instructies en programma's is dit goed te doen.

SUPER: Simplified Universal Player Encoder & Renderer

Een veelzijdig programma dat veel converteeracties kan uitvoeren is "Super", welke je hier downloaden. Hiermee kun je met een aantal simpele stappen je video naar het juiste formaat coderen. Groot voordeel van dit programma is dat het freeware is en dat je zelf geen enkele codec op je pc hoeft te hebben, aangezien deze ingebouwd zitten in het programma.
Dit programma biedt gigantisch veel convertmogelijkheden en laat je met een zeer simpele interface alles instellen. Ook kan hiermee een DVD geript worden (waarbij je zelf de audiotrack kan selecteren) en is batchconversie mogelijk.

Ook kun je door middel van zogenaamde profielen instellingen opslaan die bijvoorbeeld voor jou portable media player werken. Het programma bevat al voorgeladen profielen voor de Apple iPod en de PSP. Mocht je werkende instellingen verkregen hebben voor jou portable media player, deel dan dit profiel even met je mede-tweaker.
Hieronder volgt een uitleg van het programma.

De interface van het programma:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hschien/Super_interface_resize.JPG
1: Selecteer hier de container voor de video en de audio. De container is als het ware het "omhulsel" voor de verschillende datastromen, zoals video, audio en eventueel ondertitels. Raadpleeg de specificaties van je speler om te kijken wat je speler ondersteund.
2: Selecteer hier de videocodec die gebruikt moet worden. Wederom, raadpleeg de specificaties van je speler om te kijken wat er ondersteund wordt. Als er Mpeg4 files met een bepaald profiel ondersteund worden in het .avi formaat kan ook Divx en Xvid gebruikt worden (dit zijn ook Mpeg4 codecs, welke in het .avi formaat opgeslagen kunnen worden).
3: Selecteer hier de audiocodec die in je videobestand gebruikt moet worden. Nogmaals, de ondersteunde audiocodecs in video's zijn niet per definitie gelijk aan wat er gewoon puur als audio ondersteund wordt.
4: Selecteer hier de resolutie. Hoe hoger hoe beter natuurlijk. Maar let er wel op dat veel spelers een maximum hebben qua resolutie, let hier dus op. Ook is natuurlijk het bronbestand een beperkende factor.
5: Selecteer hier het aantal fps. Het is raadzaam om te kijken hoeveel fps het bronbestand heeft en dan te coderen naar eenzelfde hoeveelheid fps.
6: Selecteer hier de bitrate. Hierbij geldt hetzelfde als bij 4: Hoe hoger hoe beter, maar het bronbestand en je speler zijn de beperkende factor.
7: Hier zie je het overzicht van wat je allemaal zojuist ingesteld hebt.
8: In dit vak komen de files te staan die geconverteerd moeten worden, of geconverteerd zijn.

Met rechtermuisknop kun je ondere andere files die geconverteert moeten worden toevoegen en de map selecteren waar de geconverteerde bestanden terecht moeten komen.

Zodra je alles ingesteld hebt kun je beginnen met converteren, door op encode te drukken.

Note: Klein nadeel van dit programma bij Mpeg4 Divx of Xvid files is dat je niet alle instellingen die bij Mpeg4 files mogelijk zijn kunt instellen. Bijvoorbeeld "quarter pixel" , "B-frames" of "Global Motion Compensation (GMC)" kunnen niet aan of uit gezet worden. Standaard implementeert Super deze features in je videobestandje. Veel portable media players zullen moeite hebben met deze features en de video dus niet afspelen. Mocht je dus Divx en Xvid bestanden willen maken is dit geen goede oplossing. In dat geval zou je de bestanden kunnen (her)coderen met VirtualDub, zie hieronder.

VirtualDub

VirtualDub is een ander handig converteerprogramma. Het is een uitermate geschikt programma om Mpeg4 .avi files te maken. Als je video's wilt maken die gecodeerd worden met een Mpeg4 codec (onder andere Divx en Xvid) in het .avi formaat, kun je dit programma ook gebruiken. VirtualDub vergt wat meer werk om in te stellen, maar is wel het beste aangezien je zelf de controle hebt over alle instellingen. Voor Mpeg4 is VirtualDub dus de betere keus. In tegenstelling tot Super heb je hierbij wel de codecs nodig voor de bestanden die je wilt maken.
Om met VirtualDub de juiste instellingen te krijgen voor .avi files doe je het volgende:

• Open de file die je wilt hercoderen met ctrl+O.

• Selecteer en configureer de juiste codec.
Druk ctrl+P en selecteer de Xvid codec (FourCC = "xvid") Druk nu op configure. Hierbij kun je het profile en encoding type instellen. Weet je niet wat je speler ondersteund? Zet encoding type dan op single pass en profile op Simple @ L3 of Advanced Simple @ L3. (Bij voorkeur het Advanced profile voor hogere fps) Deze simple profielen zijn het "simpelst" aangezien ze de bitrate en de resolutie limiteren tot 384kpbs en 352x*** en geen gebruik maken van geavanceerde Mpeg4 technieken die soms niet ondersteund worden op portable media players. Deze instellingen zijn natuurlijk wel mogelijk als je speler dit ondersteund. Single pass zorgt voor een constante bitrate in je videofile. Variabel is beter, maar niet alle spelers zullen dit ondersteunen. Voor de zekerheid kun je dus single pass kiezen.
De overige instellingen kunnen met rust gelaten worden, tenzij je zelf nog het een en ander wilt configureren. Als je je in de instellingen wilt verdiepen is deze site erg handig om eens door te lezen, en om stap voor stap de instellingen bij langs te gaan.

• Selecteer de audio codec.
Hierbij zul je moeten weten wat je speler ondersteund. Vaak wordt mp3 gebruikt als audio codec voor video files, maar .wav is ook vaak mogelijk. Ga naar Audio in het menu en selecteer "full processing mode". Ga daarna naar Audio -> compression. Selecteer hier de mp3 codec (aanbevolen: Lame MP3) Nu kun je de gewenste bitrate en VBR/CBR instellen. Een hogere bitrate neemt uiteraard meer ruimte in. Kies CBR om zeker te weten dat het gaat werken.
Note: Mocht je audio slecht gesynced zijn met je video na het coderen kun je de ADPCM (wav) codec proberen. Dit wil nog wel eens beter werken, maar neemt wel meer ruimte in. Je kunt de audio codec ook zo laten, maar dan moet je wel zeker weten dat de gebruikte audio codec in het bronbestand ondersteund wordt door je speler.

Goed, je hebt nu al het nodige ingesteld en je kunt beginnen met converteren. Druk op F7 en wacht tot je videobestandje klaar is.

Andere programma's

Mocht je niet tevreden zijn met de hierboven geboden oplossingen, zijn er altijd nog alternatieven. Er zijn een hele hoop goede videoconverters te vinden op het net.
Hieronder volgen een paar handige en goede converters.

• ImTOO Mpeg Encoder. Link
Is in staat om veel verschillende formaten om te zetten naar het andere. Gebruikersvriendelijk programma met desondanks veel geavanceerde opties. Groot nadeel is dat de volledige versie niet gratis is.

• ImTOO MP4 Video Converter. Link
Eenvoudig je bestanden omzetten naar .mp4 files. Het programma bevat onder andere profielen die geschikt zijn voor de Apple iPod en de Sony PSP. Groot nadeel is weer dat ook dit programma niet gratis is.

• Meer wordt nog toegevoegd.

[ Voor 57% gewijzigd door RoD op 25-12-2006 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Schopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Mijn excuses voor de late reactie. Ik heb hem doorgelezen, en het ziet er volledig uit. Ik zal zelf de guide eens nalopen en eventueel aanvullen dan is hij wat mij betreft goed genoeg voor plaatsing. Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog even een klein mierenneukerig puntje... Ik zie een aantal topics met MP3 in de tag staan. Dat is imo overbodig. Beter zou zijn dingen zoals [HDD] [PMP] [Flash] ed, die zeggen tenminste nog wat over het product. Bijna alles wat hier besproken wordt speelt toch mp3 af.
\[MP3-Speler] Philips GoGear HDD6320, HDD1620 en HDD1420 is wel een goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Ik heb even de tijd genomen om de tags van de laatste maand op te schonen. Hierbij heb ik de tag [PMP] achterwege gelaten omdat tegenwoordig iedere (hard-disk based) MP3-speler een PMP is. Ze hebben namelijk allemaal een kleurenscherm en kunnen vrijwel allemaal filmpjes afspelen. Dan zou je de grens nog kunnen trekken bij de oriëntatie van de speler - een PMP heeft een landscape oriëntatie - maar zoals je bij de Microsoft Zune ziet, gaat dit ook lang niet altijd mee op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hmm, daar heb je eigenlijk ook wel een beetje gelijk in. HDD en Flash zijn ook eigenlijk de belangrijkste, bedankt in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[MP3] iRiver U10 en Tx0
\[mp3/Ogg] iRiver H1xx-serie, deel 5
Trekstor Vibez
Deze kunnen nog een betere tag gebruiken :)

Of kan ik dit beter per DM melden aangezien dit niet echt feedback is? :?

[ Voor 49% gewijzigd door RoD op 25-11-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Doe het inderdaad maar via DM. Precies om de reden die je zelf aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

* RoD doet even een tikje. Wanneer komt het videocodeergedeelte in de FAQ? :) Of ben je em nog aan het aanvullen oid? Als er nog wat bij moet wil ik dat best nog even doen.

En inmiddels een grote update toegevoegd :)

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 12-12-2006 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Schopje maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerio
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 17:44

Neerio

bezorgt ook bij regen

er stond bij een van mijn gesloten topic dat er overleg gestart is met topicstart

maarre waar dan :? want ik heb jou een mailtje gestuurd daar heb ik nog geen reactie op (volgens mij)

waar is dat overleg dan :?

HDD 6320 is LIeeev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Check je mail. :) Ik heb hem eerst gesloten en toen ben ik pas het mailtje gaan typen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerio
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 17:44

Neerio

bezorgt ook bij regen

all gedaan mailtje terug

HDD 6320 is LIeeev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

* RoD doet toch maar weer eens een tikje.

Er zou nog een basaal stukje over video coderen in de FAQ komen... Dat zou enkele maanden geleden al gebeuren, maar er staat nog steeds niks in. Kan ik hieruit concluderen dat er geen behoefte aan is?
Ik zou persoonlijk denken van wel... maargoed. Eventueel slechts wat linkjes naar basale informatie over codecs en een linkje naar Video coderen voor je PMD: Tips en trucs
Ik kom regelmatig vragen tegen die perfect zouden passen in dat topic, of dat men direct het antwoord al uit de TS kan halen.

Verder, ik heb al een aantal keren topics aangedragen of updates voorgesteld voor het lijstje met "grote" topics. Ik ben er maar mee opgehouden omdat ik er geen response op kreeg. Imo is het zo nogal zinloos, als het niet bijgehouden wordt. Het aanbod en interesse in PMD's is zeer aan fluctuatie onderhevig, en de spelers die op dit moment "in" zijn verdienen absoluut een plaatsje. Verder zijn er ook topics waarvan al een nieuw deel uit is.
Gaat hier nog wat mee gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Schopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Ik geef je op alle punten gelijk. Om persoonlijke redenen ben ik namelijk in gebreke gebleven. Zodra dit beter wordt, zal daar verandering in komen. Laat in ieder geval duidelijk zijn dat je niet aan jou ligt maar aan mij. Ik waardeer (jouw) inbreng in ieder geval enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ok, bedankt voor de feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog even wat anders.. ik kwam in de policy toch een hoop spel- en tikfouten tegen:
Dit forum is enkel bedoeld voor draagbare media spelers
Moet zijn: draagbare mediaspelers.

Bij het stukje over de iPod:
Ondanks (of omdat) het de bekendste MP3-spelers is
MP3-speler.
Twijfelgevallen

In een aantal producten worden verschillende functie met elkaar gecombineerd
Functies.
Als je dat niet hebt gedaan, kan het voorkomen dat je topic verplaats wordt naar het juiste forum.
Verplaatst.
Geef je beargumenteerd oordeel over het product en laat blijken of je het overweegt aan te schappen of al bezit.
Je beargumenteerde, of maak ervan: Geef een onderbouwd oordeel.
Verder zie ik niet in waarom je persé moet laten merken dat je het overweegt aan te schaffen. Dat lijkt me voor het topic irrelevant.
Als je een gerucht of speculatie wilt plaatsen, schenk er dan extra aandacht aan. Dergelijke topics zijn erg leuk, maar een goede start en bron zijn van groot belang. Als deze ontbreken, gaat het topic hoogst waarschijnlijk op slot.
Hoogstwaarschijnlijk.
Als je vragen of opmerkingen hebt over het reilen en zijlen binnen PMD
Zeilen.

Edit: Ach, waarom niet meteen de FAQ ook nog even langslopen:
Flash Deze spelers zijn de goedkoopste van de drie. Deze kleine spelertjes hebben geen bewegende onderdelen en zijn dus uitermate geschikt om tijdens lichaamsbeweging gebruikt te worden. Ze zijn namelijk volledig shock proof. Waar de opslagruimte voorheen beperkt leek, lijken er tegenwoordig geen grenzen meer te bestaan. We hebben het dan over enkele gigabytes waarbij de grootste tot 6GB beschikbaar hebben.
Dat klopt niet meer :)
Wel geld dat hoe kleiner de schijf, des te beter ze tegen schokken kunnen.
Geldt.
Deze beschikken vaak allemaal over de zelfde hardware en doen niet veel meer dan MP3's afspelen
Dezelfde.
Daarvoor moet je bij merken zijn die zich alleen richten op MP3-spelers (Cowon, iriver, Mpio enz.)
Mpio is al een tijdje dood, imo. Weghalen of een ander merk ervoor in de plaats brengen (Archos?) lijkt mij het beste.
Bedenk je vooral goed wat je met allen opties van het ding denkt te gaan doen en hoe vaak je dat wilt.
Alle.
Data overdacht
Koppelstreepje? Het is namelijk één woord.
Om de muziek op de spelers te krijgen moet het overgrote deel middels een USB aansluiting op een computer aangesloten worden.
Ook een koppelstreepje imo.
Het groter voordeel hiervan is dat ze (een deel van) het omgevingsgeluid blokkeren, waardoor je nog beter je de muziek kunt genieten.
Grote. "meer" ipv "beter" en "van" ipv "je"
Bij het kopen van een hoofdtelefoon moet je er vooral opletten dat de MP3-speler hem aan kan sturen.
Op letten.
Deze hebben een lage impendantie (die thermen) waardoor ze gene probleem vormen voor de speler. Grote HiFi hoofdtelefoons mogen dan wel beter geluid voortbrengen, maar hebben vaak ene te hoge impendatie om goed gebruikt te worden in combinatie met een MP3-speler.
ther·men (de ~ (mv.))
1 oude Romeinse openbare badinrichting
Kan niet goed zijn denk ik :P Verder: "geen" en "een" en "impedantie".
Hoe hoger dit getal is, hoe grote het (volume) verschil tussen het signaal en de achtergrond ruis en hoe beter de uitgangskwaliteit kán zijn.
Groter, achtergrondruis. En imo moet het (volume)verschil zijn, maar ik weet niet precies hoe het zit in het geval van haakjes.
Dat laatste hangt echter ook af van het rendament van de weergevers.
Rendement.
Impendantie
Impedantie.
In Azië en de V.S. Zijn een groot aantal producten (veel) goedkoper te krijgen dan hier in Nederland/Europa. Voordat je je daar wat koop, zal je echter bij een paar dingen stil moeten staan.
"zijn" (dus zonder hoofdletter), één keer "je" weg, "koopt" en "zul".
Alles wat de naar de EU gehaald wordt, moet langs de douane
Moet weg.
Als je wat laat je toe laat sturen, moet het goedkoper zijn dan 22 euro, wil je een extra kosten hebben.
"Als je je wat toe laat sturen" en "geen"
Met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en afgelegen gebieden, is het stroom netwerk in heel Europa gelijk.
Stroomnetwerk.
In Azië zijn echter de stekkers al anders.
In Azië zijn de stekkers echter anders. (Vage zinconstructie)

Daar vind je vooral type A, B en G. Dit is met een eenvoudige adapter die je bij bijvoorbeeld de ANWB winkels kunt krijgen.

Wordt hier bedoelt dat de types A, B en G met een eenvoudige adapter komen? Zo niet is die zin half af lijkt me. Zo ja, dan mag het wat duidelijker vermeldt worden imo.

Goed dat was het... Ik ben verder ook niet zo'n spellingheld, dus als iemand fouten ziet, meld het dan.

[ Voor 59% gewijzigd door RoD op 13-09-2007 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
hartelijk dank RoD. Ik zal het zo snel mogelijk veranderen.

Dit is meteen het bewijs dat ik nog wel leef. Ik zal dan ook weer een oogje in het zijl blijven houden in PMD. Ik kom er echter niet aan toe om binnen (zeer) korte tijd een vervolg op Wat zijn goede oordopjes? Deel 8 te maken. Als niemand zich geroepen voelt een nieuw deel te maken, mag daar dus nog rustig doorgepost worden...
Mijn excuses voor mijn afwezigheid. Jullie zullen zo snel mogelijk meer horen over oorzaak en gevolg...

[ Voor 6% gewijzigd door DeeD2k2 op 26-06-2007 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het geen idee om een extra mod aan te stellen op korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Er worden diverse opties besproken binnen de crew. Natuurlijk houden mijn collega mods ook een oogje in het zijl, maar wat de definitieve oplossing zal zijn, hoor je ter zijner tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:24

MBV

ehm, had je niet ergens een berichtje achter kunnen laten dat je er niet zou zijn ofzo? (en had een andere mod het niet moeten opvallen dat je niet al te veel deed, meer dan een maand?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Als het allemaal zo simpel zou zijn, was dit allemaal niet gebeurd. Het is dus niet dat ik "zomaar even een vakantie heb genomen" o.i.d.. Dat zou ik namelijk nooit op deze manier doen...
Natuurlijk is het andere mods opgevallen dat ik erg afwezig was. Zij hebben dan ook een oogje in het zijl gehouden, maar het blijven ook mensen, dus full-time konden ze er ook niet mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben toch benieuwd naar het speciale geval waarin het niet mogelijk was een andere/extra mod aan te stellen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157478

We hebben het dan over enkele gigabytes waarbij de grootste tot 6GB beschikbaar hebben.
Dit staat in de FAQ bij flash-spelers

Echter: het is inmiddels alweer maximaal 8 gigabyte (Cowon Iaudio 7 en Apple iPod nano)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 157478 op 27-06-2007 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat had ik al gemeldt hierboven Da Ni-LXL :)
Je ziet nu overigens ook dat bij flash spelers een uitbreidingsslot populair beginnen te raken. Dit in combinatie met een steeds hogere capaciteit van de kaartjes en de lagere prijzen zorgt ervoor dat de eigenlijke (potentiële) capaciteit van die spelertjes toch een stuk hoger ligt. Dus wellicht moet dat stukje herschreven worden zodat het deze elementen bevat.

[ Voor 81% gewijzigd door RoD op 27-06-2007 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157478

RoD schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 15:33:
Dat had ik al gemeldt hierboven Da Ni-LXL :)
Je ziet nu overigens ook dat bij flash spelers een uitbreidingsslot populair beginnen te raken. Dit in combinatie met een steeds hogere capaciteit van de kaartjes en de lagere prijzen zorgt ervoor dat de eigenlijke (potentiële) capaciteit van die spelertjes toch een stuk hoger ligt. Dus wellicht moet dat stukje herschreven worden zodat het deze elementen bevat.
Ja, dat is wellicht nog een beter idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Even naar aanleiding van: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

Betekent dit voor PMD dat alle "grote" topics over de verschillende spelers hier in PMD uitsluitend nog mogen bestaan uit ervaringenposts, en dat alle vraagjes, hoe klein dan ook, in een eigen topic moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2

Anoniem: 31180

Wanneer gaat de bezem weer eens door Wat zijn goede oordopjes? Deel 8? Het topic wordt geteisterd door herhaaldelijk gestelde "simpele google-vraagjes" en ander irritant gedrag.

• RoD
  • Niet online

RoD

Viel mij ook al op ja.. Er zijn veel reacties die niet voldoen aan Invulling en behandeling Grote Topics aangepast - gevolg PMD
Overigens geldt dat voor wel meer topics. Imo mag het wel wat meer onder de aandacht gebracht worden. Of misschien bij elk groot topic "ervaringen & discussies" in de topictitel zetten? (Net zoals in Apple Talk bij de iPod-topics gedaan wordt) Wellicht dat dat het wat duidelijker maakt wat de bedoeling van zo'n topic is...

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 13-09-2007 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Dat lijkt me het proberen waard. Het blijkt inderdaad dat de stucky niet duidelijk genoeg is, dus er moet inderdaad wat anders aangegrepen worden. Ik zal het langzaam doorvoeren en hoop dat het TR's gaat schelen. (Iedereen overigens bedankt voor alle TR's over probleem vragen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Anoniem: 31180 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:24:
Wanneer gaat de bezem weer eens door Wat zijn goede oordopjes? Deel 8? Het topic wordt geteisterd door herhaaldelijk gestelde "simpele google-vraagjes" en ander irritant gedrag.
Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende guide gemaakt:

Outlandos in "Wat zijn goede oordopjes? Deel 8"

Er moet nog een aantal aanpassingen worden gemaakt en het layout moet ook beter (al weet ik daar weinig vanaf), maar dan kan de guide wellicht dienen als nieuwe openingspost voor deeltje 9 (of een gedeelte daarvan).

Had DeeD2k2 een tijdje geleden al een DM gestuurd, maar geen reactie tot dusver, dus vandaar mijn verzoek hier. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Mooi lijstje, goed overzichtelijk ook :) Wat ik -als iemand die weinig kennis heeft van oordopjes- graag nog zou willen zien is een aantal linkjes naar sites waar veel informate over oordoppen te vinden is, of bijvoorbeeld reviewsites. http://www.head-fi.org/ is er zo'n een. Ook de enige die ik ken overigens :P

Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
RoD schreef op donderdag 01 november 2007 @ 00:36:
Mooi lijstje, goed overzichtelijk ook :) Wat ik -als iemand die weinig kennis heeft van oordopjes- graag nog zou willen zien is een aantal linkjes naar sites waar veel informate over oordoppen te vinden is, of bijvoorbeeld reviewsites. http://www.head-fi.org/ is er zo'n een. Ook de enige die ik ken overigens :P

Misschien een idee?
die link zal ik toevoegen, maar verder zou ik ook geen andere sites weten, al is head-fi eigenlijk al genoeg, absolute top site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nouja, dat lijkt me ook prima dan :)

Verder is misschien een titelchange wel handig? De huidige doet eraan denken dat je daar je vraag kunt dumpen en je van advies wordt voorzien. Wellicht iets van "Oordopjes discussietopic" ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DeeD2k2, ik heb in het laatste half jaar/jaar behoorlijk wat suggesties en verbeterpunten aangedragen mbt de FAQ ed. en jij hebt me ook toegezegd dat je er mee bezig zou gaan. Tot op heden heb ik daar nog niks van gezien. Dat combinerend met je geringe aanwezigheid op het forum doet mij toch eigenlijk wel een beetje de hoop opgeven zo.
Je hebt me al eens verteld dat je het druk hebt, iets wat ik me best voor kan stellen, maar ik vind het toch jammer dat er niks mee gedaan wordt, en dat het aan moderatie nogal ontbreekt in PMD.
Een paar maand terug postte je dit nav je geringe aanwezigheid:
Er worden diverse opties besproken binnen de crew. Natuurlijk houden mijn collega mods ook een oogje in het zijl, maar wat de definitieve oplossing zal zijn, hoor je ter zijner tijd.
Wanneer komt hier meer informatie over? Ik zou toch graag wel wat duidelijkheid willen. Dan weet ik of ik moet doorgaan met feedback geven of dat ik het er maar bij moet laten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Kickje.

Edit: Ik zie dat inmiddels de spelfouten uit de Policy gehaald zijn. :) Ik vond er nog wel het een en ander :P
Globaal zijn er twee soorten topics: 1. die waarin je eevn vraag stelt en 2. die waarin je ervaringen uitwisseld.
Even en uitwisselt.
Zorg dat de titel duidelijk maakt wara je vraag over gaat.
Waar.
laat ook weten wat je al gevonden en geprobeerd hebt.
Laat. (Hoofdletter dus)
Als er een uitzodnering op deze regel (nodig) is, zal dat door de crew aangegeven worden.
Uitzondering.

Verder, is het geen idee om bij "wat niet mag" expliciet te vermelden dat het vragen naar prijzen en dergelijke ongewenst is? Het komt geregeld voor en het is nogal vervelend.

[ Voor 98% gewijzigd door RoD op 23-11-2007 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
Bedankt voor de feedback, RoD! Ik heb er wat aangedaan. (Dat spellen van mij is soms wel heel erg... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ok :)

Heb je trouwens de post van mij daarboven ook gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Kickje, dit bedoelde ik dus:
DeeD2k2, ik heb in het laatste half jaar/jaar behoorlijk wat suggesties en verbeterpunten aangedragen mbt de FAQ ed. en jij hebt me ook toegezegd dat je er mee bezig zou gaan. Tot op heden heb ik daar nog niks van gezien. Dat combinerend met je geringe aanwezigheid op het forum doet mij toch eigenlijk wel een beetje de hoop opgeven zo.
Je hebt me al eens verteld dat je het druk hebt, iets wat ik me best voor kan stellen, maar ik vind het toch jammer dat er niks mee gedaan wordt, en dat het aan moderatie nogal ontbreekt in PMD.
Een paar maand terug postte je dit nav je geringe aanwezigheid:

Wanneer komt hier meer informatie over? Ik zou toch graag wel wat duidelijkheid willen. Dan weet ik of ik moet doorgaan met feedback geven of dat ik het er maar bij moet laten zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

RoD, gefeliciteerd met je Mod status!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reizende o Roel
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik ben het niet eens met het idee om de ervaringen van de diverse oordoppen op te delen in diverse fora.
Waarom:
1. Als je alles op deelt, moet je wel zorgen dat er zo af en toe wel iemand reageert. ik heb e.e.a. de laatste dagen een beetje gevolgd, maar 1 a 2 per dag wordt toch al wel moeilijk.
2. Als ik nieuwe dopjes wil kopen, staat alles zo als het nu is mooi bij elkaar. Wanneer je alles uit elkaar haalt, haal je ook de onderlinge binding uit elkaar. Een setje sennehiser cx 300 mag best vergeleken worden met een shure van 200+, met name om ook aan te geven dat de laatste wel (of niet) het geld waard zijn.
Daarnaast zijn er in ca. 1,5 jaar 3000 replays geplaatst, dus waarom zou je het niet per 1000 replies of zo indelen. Wanneer je e.e.a. toch op zou willen delen zou ik de streep zetten tussen in ear dopjes en de "normale". Dit lijkt mij voor dit topic het meest handig. De prijs die men wil betalen voor een setje kan men zelf wel over oordelen, net als het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

1. Ik snap daarin het probleem niet zo. Als er behoefte is aan discussie en het uitwisselen van ervaringen met model X dan kan er gediscussieërd worden, en zo niet, sterft het topic uit. Topics hoeven niet persé in leven te blijven.

2. Je kan nog steeds prima oordopjes met elkaar vergelijken. Als je twijfelt tussen model X en model Y lees je de twee desbetreffende topics door. Aan de hand daarvan kun je je keuze maken. In het topic van fabrikant X mag ook best een vergelijking gemaakt worden met de modellen van fabrikant Y. Dat is niet persé offtopic. Er kan bijvoorbeeld aangegeven worden dat de oordopjes van X in de hoge tonen beter klinken dan Y.
Verder is het vrij gebruikelijk dat niet alle modellen/fabrikanten van een bepaald product in één topic gedumpt worden. Bij speakers, tv's en dergelijke (in AUD en VID) gebeurd hetzelfde. Ik zie niet in hoe het dan ineens onmogelijk wordt om een set oordopjes te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:31
RoD schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:02:
1. Ik snap daarin het probleem niet zo. Als er behoefte is aan discussie en het uitwisselen van ervaringen met model X dan kan er gediscussieërd worden, en zo niet, sterft het topic uit. Topics hoeven niet persé in leven te blijven.

2. Je kan nog steeds prima oordopjes met elkaar vergelijken. Als je twijfelt tussen model X en model Y lees je de twee desbetreffende topics door. Aan de hand daarvan kun je je keuze maken. In het topic van fabrikant X mag ook best een vergelijking gemaakt worden met de modellen van fabrikant Y. Dat is niet persé offtopic. Er kan bijvoorbeeld aangegeven worden dat de oordopjes van X in de hoge tonen beter klinken dan Y.
Verder is het vrij gebruikelijk dat niet alle modellen/fabrikanten van een bepaald product in één topic gedumpt worden. Bij speakers, tv's en dergelijke (in AUD en VID) gebeurd hetzelfde. Ik zie niet in hoe het dan ineens onmogelijk wordt om een set oordopjes te kiezen.
Zullen we misschien een poll houden over het wel of niet opsplitsen van de oordopjes topic? Want volgens mij zijn alle forumleden tegen zulke opsplitsing naar aparte modellen. Trouwens, van wie is dit idee eigenlijk? Het oordopjestopic bestaat al jaren zonder problemen, en ik denk dat wij zo verder moeten gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het oordopjestopic wordt geregeld gebruikt voor offtopic dingen zoals prijzen, levertijdgeneuzel en aankoopadvies. Met aparte topics krijgt de discussie van de verschillende modellen beter de ruimte. In de huidige vorm voldoet het oordopjestopic niet aan wat er op GoT verwacht wordt van een discussie- en ervaringentopic. Zie ook Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

Dezelfde informatie en ervaringen kunnen besproken worden, alleen staat het dan in verschillende topics. Net zoals dit in de rest van PMD en GoT ook gebeurd.

Edit: Dit is verder intern overlegd :)

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 27-01-2008 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
RoD
Dus jullie gaan 10-15 nieuwe topics aanmaken (want zoveel ongeveer zijn er in-ear oordopjes producenten)?

En als ik bijvoorbeeld een nieuwe set oordopjes ga kopen, maar twijfel met een keuze tussen bv. shure, UE en etymotic, dan moet ik dus 3 keer hetzelfde bericht in de desbetreffende topics achterlaten?

En wat als ik bijvoorbeeld voor 100 euro nieuwe oordopjes wil kopen, maar weet niet welke beter zijn voor bv. ambient music, moet ik dan in 10 topics dit bericht achterlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat was precies wat ik me ook afvroeg...

Hoewel ik de insteek van de mods ook wel begrijp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

miranon schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:53:
RoD
Dus jullie gaan 10-15 nieuwe topics aanmaken (want zoveel ongeveer zijn er in-ear oordopjes producenten)?
Als er behoefte is aan 10-15 topics, ja. Maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het zover komt. Er zijn een aantal populaire fabrikanten die waarschijnlijk een topic zullen krijgen, maar ik denk niet dat het er 10-15 worden. Het zou wel een beetje veel worden inderdaad :)
En als ik bijvoorbeeld een nieuwe set oordopjes ga kopen, maar twijfel met een keuze tussen bv. shure, UE en etymotic, dan moet ik dus 3 keer hetzelfde bericht in de desbetreffende topics achterlaten?

En wat als ik bijvoorbeeld voor 100 euro nieuwe oordopjes wil kopen, maar weet niet welke beter zijn voor bv. ambient music, moet ik dan in 10 topics dit bericht achterlaten?
Aankoopadvies doen we sowieso niet aan op GoT. Er geldt nog steeds dat we vinden dat je zelf tot je keuze moet komen. Dat het oordopjestopic hier vaak voor misbruikt is geeft waarschijnlijk een verkeerd beeld van wat we op GoT van iemand verwachten.
In ieder geval, als je met twijfel zit tussen een aantal modellen, dan is het zaak om de verschillende ervaringen in de desbetreffende topics door te lezen en op basis hiervan tot je conclusie te komen. Geluid is verder subjectief. Wat goed is voor de een hoeft niet persé goed voor de ander te zijn. Lees daarom reviews, bekijk verschillende ervaringen en weeg wat je hebt gevonden voor jezelf af. Net zoals dit gebeurd in de andere subfora. Hetzelfde geldt namelijk voor de PMD's die hier besproken worden. Daar rijst ook de vraag "welke geeft het beste geluid". Of bijvoorbeeld bij speakers. Zo vreemd is het dus niet.
Zoals gezegd willen we hier op GoT ervoor zorgen dat de grote topics geen verzamelbak is voor allerlei vraagjes, maar dat ze een specifieke invulling hebben, namelijk die van ervaringen en discussie. Het is misschien vervelend om geen algemeen topic te hebben waar je je vraag kunt "dumpen", maar dat is sowieso al niet toegestaan

Vragen over oordopjes en de kwaliteit ervan mogen nog steeds gesteld worden, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet. Ook mogen er best topics geopend worden over specifieke vragen en problemen (dit moet zelfs) dus er wordt je genoeg ruimte geboden om informatie te vergaren.

Verder wil ik nog wel even benadrukken dat het niet offtopic is om in het topic over fabrikant X een vergelijking te maken met fabrikant Y. Als daar iets zinnigs over gezegd kan worden heeft dat alleen maar meerwaarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157093

RoD schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:11:
[...]

Als er behoefte is aan 10-15 topics, ja. Maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het zover komt. Er zijn een aantal populaire fabrikanten die waarschijnlijk een topic zullen krijgen, maar ik denk niet dat het er 10-15 worden. Het zou wel een beetje veel worden inderdaad :)
Voorlopig is er nog maar 1 topic geopend, met 11 reacties.
[...]

Aankoopadvies doen we sowieso niet aan op GoT. Er geldt nog steeds dat we vinden dat je zelf tot je keuze moet komen. Dat het oordopjestopic hier vaak voor misbruikt is geeft waarschijnlijk een verkeerd beeld van wat we op GoT van iemand verwachten.
Als iemand een keuze moet maken over iets waar hij geen verstand van heeft, is het logisch dat diegene om advies vraagt. Dat is ook de gedachte van een forum. Ik snap ook niet wat je hier tegen hebt. Mensen mogen elkaar toch wel helpen? Waarom is dat misbruik van een topic? Het oordopjestopic was juist zo nuttig en handig omdat men elkaar op een perfecte manier kon helpen wat oordopjes betreft. Wat is daar mis mee?
In ieder geval, als je met twijfel zit tussen een aantal modellen, dan is het zaak om de verschillende ervaringen in de desbetreffende topics door te lezen en op basis hiervan tot je conclusie te komen.
Ervaringen zijn leuk om te lezen, maar zonder vergelijkingsmateriaal zijn ze praktisch waardeloos. Dat een setje oordopjes goede lage tonen weergeeft maar het wat laat afweten in het middengebied, daar kan je niet zoveel mee. Waar je wél wat mee kan, is om te weten dat V-Moda Vibes een betere bassweergave hebben dan CX300's, om maar wat te noemen. Men wil kunnen vergelijken, bijvoorbeeld met de oordopjes die momenteel in bezit zijn. Aan ervaringen alleen heb je niet zoveel. En júist omdat:
Geluid is verder subjectief. Wat goed is voor de een hoeft niet persé goed voor de ander te zijn.
Dit maakt de objectieve waarde van een persoonlijke ervaring nóg minder. Immers geluid is toch subjectief?
Lees daarom reviews, bekijk verschillende ervaringen en weeg wat je hebt gevonden voor jezelf af. Net zoals dit gebeurd in de andere subfora. Hetzelfde geldt namelijk voor de PMD's die hier besproken worden. Daar rijst ook de vraag "welke geeft het beste geluid". Of bijvoorbeeld bij speakers. Zo vreemd is het dus niet.
Tuurlijk, dat moet je allemaal doen. Maar waarom het verbieden van één groot discussietopic? Als je honderd reviews gelezen hebt kan je het overzicht kwijtraken. Het is dan handig om even alle informatie op een rijtje te zetten in het algemene topic, waarna je met anderen die informatie kan delen. Vervolgens kunnen zij ook nog hun inzichten verschaffen. Dit kan nu allemaal niet meer.
Zoals gezegd willen we hier op GoT ervoor zorgen dat de grote topics geen verzamelbak is voor allerlei vraagjes, maar dat ze een specifieke invulling hebben, namelijk die van ervaringen en discussie. Het is misschien vervelend om geen algemeen topic te hebben waar je je vraag kunt "dumpen", maar dat is sowieso al niet toegestaan
Zo kan je ook zeggen dat GoT zelf één grote verzamelbak is voor allerlei vraagjes. Het punt is juist dat het oordopjestopic wél een specifieke invulling had. Namelijk het beantwoorden op de vraag "Wat zijn goede oordopjes?". En dáár draait het toch allemaal om!
Vragen over oordopjes en de kwaliteit ervan mogen nog steeds gesteld worden, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet. Ook mogen er best topics geopend worden over specifieke vragen en problemen (dit moet zelfs) dus er wordt je genoeg ruimte geboden om informatie te vergaren.
Nogmaals, het gaat om het vergelijken. Als je 5 setjes uit dezelfde prijsklasse wil vergelijken, hoe moet dat nu? 5 dezelfde berichten plaatsen in 5 verschillende topics?
Verder wil ik nog wel even benadrukken dat het niet offtopic is om in het topic over fabrikant X een vergelijking te maken met fabrikant Y. Als daar iets zinnigs over gezegd kan worden heeft dat alleen maar meerwaarde :)
En met fabrikant Z, en A, en B? Zó krijg je júist een chaos!

Het oude systeem vond ik echt heel handig. Stel je wilt iets weten over een setje oordopjes, je gebruikt gewoon de search in het topic en je krijgt een stuk of 20 berichten waar verschillende meningen aan bod komen. En ook nog vergelijkingen met andere setjes!

De topicreeks bestond al sinds 2003, en al die tijd liep het geweldig. Niemand had er problemen mee, en niemand had er toch last van? Waarom moet het nu opeens anders?

En oh ja, als broertje zijnde van de originele topicstarter is het vervelend om te zien dat de topicreeks van m'n broer na 5 jaar opeens op slot moet. :P

Never change a winning team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 157093 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 02:04:

Als iemand een keuze moet maken over iets waar hij geen verstand van heeft, is het logisch dat diegene om advies vraagt. Dat is ook de gedachte van een forum. Ik snap ook niet wat je hier tegen hebt. Mensen mogen elkaar toch wel helpen? Waarom is dat misbruik van een topic? Het oordopjestopic was juist zo nuttig en handig omdat men elkaar op een perfecte manier kon helpen wat oordopjes betreft. Wat is daar mis mee?
Natuurlijk kan het zo zijn dat je er zelf niet uitkomt. Dan mag er ook best om advies gevraagd worden. Het is echt er niet de bedoeling om een budget te geven en vervolgens te vragen wat het beste is. In die vorm kwam het in het oordopjestopic voornamelijk voorbij.
Ervaringen zijn leuk om te lezen, maar zonder vergelijkingsmateriaal zijn ze praktisch waardeloos. Dat een setje oordopjes goede lage tonen weergeeft maar het wat laat afweten in het middengebied, daar kan je niet zoveel mee. Waar je wél wat mee kan, is om te weten dat V-Moda Vibes een betere bassweergave hebben dan CX300's, om maar wat te noemen. Men wil kunnen vergelijken, bijvoorbeeld met de oordopjes die momenteel in bezit zijn. Aan ervaringen alleen heb je niet zoveel.
Vergelijkingen zijn niet persé offtopic. Je kunt prima de eigenschappen van oordopje X uitdrukken door oordopje Y in een vergelijking mee te nemen. Dat soort dingen mogen best gemeld worden.
En júist omdat:
[...]

Dit maakt de objectieve waarde van een persoonlijke ervaring nóg minder. Immers geluid is toch subjectief?
Dat klopt. Maar daarmee wil ik aangeven dat er geen 1:1 relatie is tussen wat goed is voor de een en wat goed is voor de ander.
Tuurlijk, dat moet je allemaal doen. Maar waarom het verbieden van één groot discussietopic? Als je honderd reviews gelezen hebt kan je het overzicht kwijtraken. Het is dan handig om even alle informatie op een rijtje te zetten in het algemene topic, waarna je met anderen die informatie kan delen. Vervolgens kunnen zij ook nog hun inzichten verschaffen. Dit kan nu allemaal niet meer.
Hoe staat alle informatie op een rijtje in een algemeen topic? In verschillende topics wordt juist één model of serie centraal besproken, zodat deze overzichtelijk bediscussieërd kan worden.
Zo kan je ook zeggen dat GoT zelf één grote verzamelbak is voor allerlei vraagjes. Het punt is juist dat het oordopjestopic wél een specifieke invulling had. Namelijk het beantwoorden op de vraag "Wat zijn goede oordopjes?". En dáár draait het toch allemaal om!
"Wat zijn goede oordopjes" is natuurlijk gigantisch breed en totaal geen concrete vraag.
Nogmaals, het gaat om het vergelijken. Als je 5 setjes uit dezelfde prijsklasse wil vergelijken, hoe moet dat nu? 5 dezelfde berichten plaatsen in 5 verschillende topics?
Reviews en ervaringen. Als dan niet afdoende is, kun je specifieke vragen in specifieke topics stellen. Als je vergelijkende ervaringen wilt hebben, zul je sowieso mensen nodig hebben die met beide modellen ervaring hebben. Daar veranderd weinig aan. Hoe wilde je 5 setjes vergelijken in het algemene topic? Er zijn maar weinig mensen die met 5 setjes ervaring hebben, dus je zult ervaringen naast elkaar moeten leggen. En daar zijn aparte topics nu juist een uitkomst voor.
En met fabrikant Z, en A, en B? Zó krijg je júist een chaos!
Waarom?
Het oude systeem vond ik echt heel handig. Stel je wilt iets weten over een setje oordopjes, je gebruikt gewoon de search in het topic en je krijgt een stuk of 20 berichten waar verschillende meningen aan bod komen. En ook nog vergelijkingen met andere setjes!
Zoals gezegd, vergelijkingen zijn absoluut niet verboden, en alleen maar handig.
De topicreeks bestond al sinds 2003, en al die tijd liep het geweldig. Niemand had er problemen mee, en niemand had er toch last van? Waarom moet het nu opeens anders?
Het komt de discussie van de oordopjes ten goede, als modellen centraal besproken worden. En bovendien is het dumpen van alles in één groot topic niet langer de bedoeling op GoT.

Ik vraag mij nog steeds af waarom het niet mogelijk zou zijn om een model te kiezen. Dezelfde ervaringen kom je tegen op grond waarvan je een afweging zou kunnen maken. Ook vergelijkingen zijn niet offtopic en mogen gepost blijven worden. Bij PMD's werkt het ook en daar heb je met hetzelfde element te maken. Toch werkt dit prima.
En mocht er tóch geen mogelijkheid zijn om op basis van de informatie die je gevonden hebt een weloverwogen keuze te maken, dan kun je altijd nog een topic erover openen. In plaats van dat je post opgeslokt wordt door het grote topic, wordt je vraag centraal behandeld en zul je ook betere antwoorden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miranon
Ik ben het mee eens met Boris Jeltsin
Wat een zonde dat één van de beste en succesvolle topic-reeks op GoT nu gesloten is. :?
Wat ook opvallend en jammer is, is dat er niet gevraagd werd naar de menig van forum leden. Een rare policy, imho. Nu moet ik de informatie op head-fi opzoeken ipv GoT. :/

En wie gaat er nu topics aanmaken voor merken zoals
  1. Etymotic
  2. Ultimate Ears
  3. Westone
  4. Shure
  5. V-Moda
  6. CrossRoads
  7. Futuresonics
  8. Livewires
  9. FreQ
  10. Yuin
  11. Denon
  12. Sony
  13. Creative
  14. AKG
  15. Koss
  16. Philips
  17. Bose
  18. JBL
  19. Beyerdynamic
  20. M-Audio
  21. Audio-Technica
  22. Altec Lansing
etc...??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Als iemand zich geroepen voelt, mag een topic gewoon aangemaakt worden :) En nogmaals, ik zie niet in hoe je nu niet meer dezelfde informatie kunt verkrijgen. Het staat alleen nu decentraal in verschillende topics om de individuele discussies meer ruimte te geven. Net zoals dat gebeurd met de meeste producten op GoT, wat ook gewoon prima werkt.

Edit: Op het moment is er inderdaad weinig te vinden aangezien er nog maar één topic is. Maar ik neem aan dat wanneer er behoefte aan is, er vanzelf topics opgestart worden.

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 06-02-2008 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RoD schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 23:06:
Edit: Op het moment is er inderdaad weinig te vinden aangezien er nog maar één topic is. Maar ik neem aan dat wanneer er behoefte aan is, er vanzelf topics opgestart worden.
Of mensen zoeken hun heil op andere (buitenlandse) websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:19
Normaal gesproken post ik nooit op tweakers (genoeg mensen met wijzere meningen), maar ik voel me nu toch geroepen om even tevoorschijn te komen.

Eeuwig zonde dat het grote "wat zijn goede oordopjes" topic gesloten is.
Met veel plezier volgde ik de laatste ontwikkelingen op gebied van oordopjes. Hoewel ik zelf altijd rond de in-ear dopjes van prijsklasse 40 euro bleef hangen, vond ik het toch interessant te lezen over wat de meningen waren van de 10 euro dopjes tot de 200 euro dopjes.
Gelijdelijk aan werd ik door de topic-posters wegwijs gemaakt in de wondere-wereld van de oordopjes. Ik weet nog de eerste keer dat ik dankzij het topic erachter kwam dat in-ear ontzettend goed geluid gaf, de creative ep630 exact hetzelfde waren als de veel duurdere senheisers, en ik deze besloten had aan te schaffen. Zelden zo blij geweest met een aankoop.

Ik ben volledig niet overtuigd van de argumenten die door de mod naar voren gebracht zijn om het topic de nek om te draaien. Geen enkel argument is gericht op het gemak dat de posters/lezers de afgelopen jaren hebben gehad met het topic.

De posters geven aan dat zij veel liever in 1 topic posten, dan tig nieuwe topics aan te maken die na 1 week al weer in vergetelheid raken.

Is het nu echt de bedoeling om iedereen hier weg te jagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nee, dat laatste is uiteraard niet de bedoeling. Echter, als je niet op mijn argumenten ingaat, kan ik hier verder weinig mee. Ik zie nog steeds niet in waarom er met het opsplitsen minder goed over oordopjes gepraat kan worden, zoals ik meerdere malen al uitgelegd heb. Ik zie het argument voorbijkomen dat men het niet bevalt en gedwongen wordt om naar andere fora te verhuizen.. andere fora waar óók niet alles in één topic gedumpt wordt en alles decentraal besproken wordt (uiteraard logisch als je een dedicated oordopjesforum hebt, maar dat terzijde). Ook geldt dit voor zo'n beetje alle andere producten die op GoT besproken wordt, en dan zou het voor oordopjes niet kunnen?

Een centraal topic is handig om even gauw je korte vraagjes in te dumpen, zoals veelvuldig gedaan werd. Dat wil men hier op GoT tegengaan. Voor de rest kan nog steeds precies dezelfde informatie gepost worden, alleen wordt niet alles meer gedumpt in één topic.
Een discussie over in-ear vs. normale oordopjes, prima. Meningen over bepaalde oordopjes, prima. Deze oordopjes vergelijken met andere oordopjes, ook prima.

Ik wil eigenlijk wel eens horen wat er dan precies schort aan de argumenten zoals ik ze geef, en waarom voor oordopjes nu specifiek *niet* werkt wat op de rest van GoT wél werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door Vihaio op 09-02-2008 00:18 . Reden: te laat ]

Anoniem: 236127

RoD schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:17:
blabla Echter, als je niet op mijn argumenten ingaat, kan ik hier verder weinig mee. Ik zie nog steeds niet in waarom er met het opsplitsen minder goed over oordopjes gepraat kan worden, zoals ik meerdere malen al uitgelegd heb.blabla
altijd lullig een verkeerde beslissing te moeten terugdraaien, maar voor het geval je iets gemist hebt;
je klanten zijn niet tevreden!

De voorgestelde opsplitsing loopt voor geen meter, daar waar het oordopjes topic een vd populairste was op GoT. Ergo; de mensen zoeken hun heil elders.

Even slikken en het centrale topic weer openen. Er is vraag naar.
Thanx! 8)

• RoD
  • Niet online

RoD

Als er vraag naar is vraag ik me af waarom er geen topics geopend worden. Dezelfde informatie kan nog steeds gepost worden, dus ik zie geen problemen. Wel loopt het inderdaad niet. Dat is vrij duidelijk. Dat mensen hun heil ergens anders zoeken vind ik vreemd, aangezien op andere fora (zoals Headfi) er ook niet één grote dumpbak is voor alles wat met oordopjes te maken heeft.

In ieder geval, als dit zo doorgaat is er wel een reden om hier nog eens goed over na te denken. Ik blijf echter géén voorstander van één centrale dumpbak voor oordopjes.

• miranon
Anoniem: 236127 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 11:42:
[...]
altijd lullig een verkeerde beslissing te moeten terugdraaien, maar voor het geval je iets gemist hebt;
je klanten zijn niet tevreden!

De voorgestelde opsplitsing loopt voor geen meter, daar waar het oordopjes topic een vd populairste was op GoT. Ergo; de mensen zoeken hun heil elders.

Even slikken en het centrale topic weer openen. Er is vraag naar.
Thanx! 8)
+1 Gewoon het centrale topic "Wat zijn goede oordopjes? Deel 9" openen! ;)
Thanks.

• RoD
  • Niet online

RoD

Zullen we het wel even beargumenteerd houden? :)

• miranon
RoD schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:28:
Zullen we het wel even beargumenteerd houden? :)
De realiteit (geen nieuwe oordopjes topics en geen activiteit die er vroeger wel was) spreekt voor zichzelf!

De belangrijkste argumenten: te veel oordopjes merken en te weinig mensen die sommige van deze merken gebruiken, zoals shure, etymotic, etc. Dus een centraal topic waarin de ervaringen kunnen worden gedeeld, vergelijkingen kunnen worden gemaakt, en advies kan worden gevraagd is veel beter. Dat laatste gebeurt dus snel omdat er een centraal topic is die steeds actief is. Dus men hoeft geen nieuwe topics te openen of op ze op te zoeken.
Op head-fi is de situatie anders, omdat er een apart forum voor oordopjes is, en er veel meer mensen zijn die oordopjes gebruiken dan hier.
Ook kennen mensen elkaar die de oordopjes-topic reeks heel lang volgen, dus het is interessant om de discussie met elkaar in een centraal topic te houden, dan opgesplitst te worden.
;)

• miranon
En niet te vergeten: een centraal en actueel overzicht van de oordopjes, dat bedoeld is voor mensen die nieuw zijn op het gebied van de betere oordopjes. ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk juist dat de belangrijkste (en grootste) merken best een eigen topic kunnen vullen, gezien het aantal posts in het centrale topic. Mijn gok is dat het niet opstarten van topics hier een beetje als de bottleneck werkt.
Zoals ik al eerder zei, kunnen vergelijkingen nog best gemaakt worden. Dat draagt ook bij aan de discussie omtrent een model/modelreeks/fabrikant. Advies (alsin: "wat moet ik kopen") vragen in een centraal topic is uberhaubt niet de bedoeling, dus dat is hier sowieso niet aan de orde :)

Het feit dat er hier minder oordopjesbezitters zitten dan op Headfi klopt. Echter, ik zie niet in waarom het decentraal bespreken van oordopjes dan niet zou kunnen. De discussie zal hoogstens wat langzamer verlopen. Verder zorg het decentraal bespreken van oordopjes voor veel meer overzicht en inzicht in de oordopjeswereld qua informatie over de modellen en wat er dan zoal te krijgen is.. in plaats van de ondoordringbare massa van een centraal topic voor alle modellen.
Ik denk dat het decentraal meer voordelen oplevert dan een centraal topic. Echter, dan moet er natuurlijk wél gepost worden. Dat is op het moment een beetje jammer, inderdaad :)

Dus, is er nog kans dat het centrale topic terug komt of blijft het zoals het nu is?

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57
Ik vond het altijd fijn om de verschillende ervaring/discussies van oordopjes in één topic te lezen. Nu moet ik gaan zoeken en staat alles door elkaar. Niet handig lijkt mij.

Laat deel 9 maar komen. :P

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157985

Uiteindelijk zal elk topic afzonderlijk uitdraaien in een (welliswaar kleinere) versie van het grote oordopjes-topic. Het grootste deel van dat topic bestond erin oordopjes te vergelijken, kwa prijs, kwa bass, hoge en lage tonen, noem maar op. Wel, deze vergelijkingen gaan sowieso terugkomen in de afzonderlijke topics, dat staat vast. Ik ben er zeker van dat zeer veel mensen het met mij eens zullen zijn. Dan wordt de informatie nog veel onoverzichtelijker.

Wanneer je er op mijn manier over nadenkt, is centralisatie duidelijk veel beter dan decentralisatie. Op die manier worden dingen niet 6x opnieuw vermeldt in verschillende topic.

Wat wel een goed idee is, is een onderscheid maken in de verschillende prijsklassen. vb 0-50 , 50-100 en +100 euro. Op die manier is er toch een onderverdeling, blijft de discussie open, en staat toch de meest belangrijke informatie centraal...

Korte samenvatting

Probleem: de manier waarop het nu gaat is een schande tov het imens populaire "wat zijn goede oordopjes" topic

Oplossing: 1 centraal topic of enkele topics onderverdeeld in prijsklassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 157093 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 21:55:
Dus, is er nog kans dat het centrale topic terug komt of blijft het zoals het nu is?
Dit is naar mijn mening de beste oplossing. Echter, als blijkt dat het niet werkt, dan zal er uiteraard een oplossing gezocht moeten worden en zullen we de boel nog eens intern moeten herevalueren. Vooralsnog zou ik het willen scharen onder opstartproblemen :)
Anoniem: 157985 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:16:
Uiteindelijk zal elk topic afzonderlijk uitdraaien in een (welliswaar kleinere) versie van het grote oordopjes-topic. Het grootste deel van dat topic bestond erin oordopjes te vergelijken, kwa prijs, kwa bass, hoge en lage tonen, noem maar op. Wel, deze vergelijkingen gaan sowieso terugkomen in de afzonderlijke topics, dat staat vast. Ik ben er zeker van dat zeer veel mensen het met mij eens zullen zijn. Dan wordt de informatie nog veel onoverzichtelijker.
Vergelijkingen bestonden zelden uit een tweeledige ervaringen, en werden er vooral uitspraken gedaan op basis van andermans ervaringen cq. reviews. Dat kan nog steeds, en dat staat dus nu ook gegroepeerd. Hetzelfde geldt voor de PMD's. Daar werkt decentralisatie ook. Net als bij speakers, of tv's, of andere apparaten die elders op GoT besproken worden. Daar werkt het ook, waarom zou dat hier niet kunnen? :)

Hierbij komt dan men af wil van grote topics die verzanden in een dumpbak voor allerlei uiteenlopende zaken. Dit was goed te zien in het centrale topic.
Wat wel een goed idee is, is een onderscheid maken in de verschillende prijsklassen. vb 0-50 , 50-100 en +100 euro. Op die manier is er toch een onderverdeling, blijft de discussie open, en staat toch de meest belangrijke informatie centraal...
Dat is besproken. Het is handiger om de informatie per merk te groeperen, dan per budget. Het zou een verbetering zijn ten opzichte van het centrale topic, maar het blijft niet bepaald ideaal. Je spreidt het slechts uit over verschillende topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dat X-Fi het goed heeft verwoord. In het oude centrale topic was het makkelijk om te vergelijken. Nu hebben we bijv. 6 verschillende topics per merk. Als je nu wil vergelijken, in welk topic moet je dat dan doen? Als je het in één topic doet is het niet logisch, want een vergelijking gaat tussen meerdere setjes. Als je het in meerdere topics doet is het ook niet logisch, want zo krijg je dezelfde discussie naast elkaar terwijl je dat juist beter in één topic kan houden.

Het liefst zie ik natuurlijk het oude topic terug, maar als compromis lijkt mij de oplossing van X-Fi heel goed, namelijk verschillende topics voor verschillende klassen. Zo voorkom je de "verzamelbak" waar de moderators blijkbaar niet van houden, en je hebt een mooi overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik quote en herhaal mijzelf nogmaals:
RoD schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:53:
Vergelijkingen bestonden zelden uit een tweeledige ervaringen, en werden er vooral uitspraken gedaan op basis van andermans ervaringen cq. reviews. Dat kan nog steeds, en dat staat dus nu ook gegroepeerd. Hetzelfde geldt voor de PMD's. Daar werkt decentralisatie ook. Net als bij speakers, of tv's, of andere apparaten die elders op GoT besproken worden. Daar werkt het ook, waarom zou dat hier niet kunnen? :)
Ik heb het centrale topic er nog eens op doorgelezen, en daarbij kom ik vrijwel géén posts tegen die geen plek meer zouden hebben danwel vragen die niet beantwoord zouden kunnen worden in aparte topics.
Daarbij wil ik graag dit nog even herhalen:
RoD schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:59:
Ik vraag mij nog steeds af waarom het niet mogelijk zou zijn om een model te kiezen. Dezelfde ervaringen kom je tegen op grond waarvan je een afweging zou kunnen maken. Ook vergelijkingen zijn niet offtopic en mogen gepost blijven worden. Bij PMD's werkt het ook en daar heb je met hetzelfde element te maken. Toch werkt dit prima.
En mocht er tóch geen mogelijkheid zijn om op basis van de informatie die je gevonden hebt een weloverwogen keuze te maken, dan kun je altijd nog een topic erover openen. In plaats van dat je post opgeslokt wordt door het grote topic, wordt je vraag centraal behandeld en zul je ook betere antwoorden krijgen.
Ik heb nu gedurende dit topic een hele hoop argumenten gegeven, en daar wordt niet of nauwelijks op ingegaan.
In het kort: Ik zie dus geen reden waarom dit niet zou werken. Dat er niet of nauwelijks gepost wordt is evident, maar ik zie niet in waarom het bespreken van oordopjes nu ineens niet meer zou kunnen Oók op het gebied van vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:17
Misschien is het een goed idee om alle negatieve energie een positieve draai te geven. Oftewel open zelf een mooi topic over de oordopjes waar je enthousiast over bent!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157985

RoD schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 07:47:
Ik heb nu gedurende dit topic een hele hoop argumenten gegeven, en daar wordt niet of nauwelijks op ingegaan.
In het kort: Ik zie dus geen reden waarom dit niet zou werken. Dat er niet of nauwelijks gepost wordt is evident, maar ik zie niet in waarom het bespreken van oordopjes nu ineens niet meer zou kunnen Oók op het gebied van vergelijken.
Wel, wij geven ook argumenten... Maar of jij nu argumenten geeft of niet, of wij, doet er feitelijk niet toe. Feit is gewoon dat deze manier, misschien wel enkel voor oordopjes, niet werkt. Dat zien we allemaal. Je kan dan voor dat we het probeerden zeggen van "ik zie niet in waarom het niet zou werken", maar achteraf, nu dus, moet je gewoon toegeven dat het niet werkt.
Ik gaf enkel de reden waarom deze manier van topics me minder aanspreekt. Blijkbaar delen ook andere mensen deze mening. Ik begrijp heel goed jullie bedoelingen van alles overzichtelijker te maken, maar volgens mij wordt op deze manier de info te erg verspreid...
Misschien toch niet die prijsklassen invoeren? Er zijn toch meestal 3 typen zoekers:
A. mensen voor wij prijs primeert, en daarna geluid
B. mensen die geluid belangrijk vinden, maar ook niet echt 'freaks' zijn
C. mensen voorwie geen geluid goed genoeg is, deze groep heeft als het ware alles over voor de perfecte oordopjes

Als een persoon eerst uitmaakt tot welke groep hij behoord, kan hij daarna de oordopjes zoeken in een van de 3 "prijzentopics", niet toch? Overzichtelijker, en toch is de gewenste info centraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 157985 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:58:
[...]

Wel, wij geven ook argumenten... Maar of jij nu argumenten geeft of niet, of wij, doet er feitelijk niet toe. Feit is gewoon dat deze manier, misschien wel enkel voor oordopjes, niet werkt. Dat zien we allemaal. Je kan dan voor dat we het probeerden zeggen van "ik zie niet in waarom het niet zou werken", maar achteraf, nu dus, moet je gewoon toegeven dat het niet werkt.
Er wordt op het moment weinig gepost inderdaad. Dat heb ik ook al gezegd :) Dat betekent niet dat het concept niet zou kunnen werken. Dus ik stel voor dat het in ieder geval geprobeerd wordt, en er dus topics opgestart worden.
Ik gaf enkel de reden waarom deze manier van topics me minder aanspreekt. Blijkbaar delen ook andere mensen deze mening. Ik begrijp heel goed jullie bedoelingen van alles overzichtelijker te maken, maar volgens mij wordt op deze manier de info te erg verspreid...
Misschien toch niet die prijsklassen invoeren? Er zijn toch meestal 3 typen zoekers:
A. mensen voor wij prijs primeert, en daarna geluid
B. mensen die geluid belangrijk vinden, maar ook niet echt 'freaks' zijn
C. mensen voorwie geen geluid goed genoeg is, deze groep heeft als het ware alles over voor de perfecte oordopjes

Als een persoon eerst uitmaakt tot welke groep hij behoord, kan hij daarna de oordopjes zoeken in een van de 3 "prijzentopics", niet toch? Overzichtelijker, en toch is de gewenste info centraal
Zo splits je het ook, maar zo staan er alsnog verschillende typen oordopjes door elkaar heen, alleen gebonden door de prijs. Ik zie niet in hoe het dan overzichtelijker wordt. Overzichtelijkheid wordt mijns inziens niet gekenmerkt door een hele hoop producten op een bult te gooien. Bovendien is dat niet bevorderlijk voor het niveau van de discussie, zoals wel gebleken is uit het centrale topic.

Ik heb nog geen goede tegenargumenten gezien op het punt waarom het niet zou kunnen werken, afgezien van het feit dat er heel duidelijk weinig gepost wordt op het moment. Dat staat natuurlijk als een paal boven water. Desondanks streef ik nog wel naar decentralisatie, net zoals we dat op de rest van GoT doen.

Gezien het feit dat ik niet inzie waarom er bepaalde elementen zouden missen aan een goede discussie door decentralisatie zou ik graag zien dat het in ieder geval geprobeerd werd.
Verder wat Hoedje zegt:
Hoedje schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 15:28:
Misschien is het een goed idee om alle negatieve energie een positieve draai te geven. Oftewel open zelf een mooi topic over de oordopjes waar je enthousiast over bent!
Als er naar verloop van tijd toch tegen problemen aangelopen wordt kan daar altijd nog over gediscussiëerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236127

zie mijn post in het headphones topic.
Anoniem: 236127 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 14:55:
moet dit topic in navolging van het oordopjes topic ook niet worden gesloten door een eigenwijze mod, om plaats te maken voor een opsplitsing waar niemand op zit te wachten? ;-)
Gelijke monniken, gelijke kappen.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 236127 op 22-02-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat bericht heb ik maar even verwijderd, want die discussie hoort niet in dat topic thuis. Verder mag je het trollende karakter wel achterwege laten.

In ieder geval, eigenlijk zou het wel moeten ja. Ook omdat het niveau in het topic niet bijzonder hoog ligt. Echter headphones zijn niet direct een PMD-gerelateerd onderwerp, en ik heb niet het idee dat headphones populair genoeg zijn om "echt" besproken te kunnen worden in PMD. Ik zit er eigenlijk een beetje mee in m'n maag. Wellicht dat dit onderwerp beter past in AUD.

Het topic kan zo eerst wel even doorgaan, maar voor de lange termijn zal er wel een oplossing gezocht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:54

The Chosen One

Zie signature!

En ik had een topic die ik ergens anders neerplaatste met pc gerelateerde vragen er in (naast headhpone) ook werd gesloten...

Dus eigen forum ^_^.

@onder; lees vorige 1/2/ pagina's maar. Snap je ut wel.

[ Voor 29% gewijzigd door The Chosen One op 18-03-2008 19:13 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.