DeTinuxNL schreef op maandag 21 januari 2008 @ 23:22:
Weet je zeker dat je ze geen tweede kans wilt geven. Het inbrengen van de dopjes en het vinden van de juiste seal is natuurlijk erg lastig. Misschien helpen een paar betere foamies? Er zijn diverse soorten, naar wat ik heb begrepen onder meer olijfkleurige. Bij het inbrengen van de foamies moet je ze helemaal oprollen, zodat ze dun zijn, dan in je oren doen zodat de foamies uitzetten in je oren.
Werkt dat allemaal niet, dan zou ik eerst proberen de koop op afstand te ontbinden op grond van Boek 7 BW. Weet je niet hoe je daaraan moet beginnen, mail me dan even en ik zal kijken wat ik voor je kan doen.
Misschien is het de moeite waard dan te wachten op de Sennheiser IE6 (voor bassheads) of de IE7 (voor 'trebleheads').
Sterkte in ieder geval. 150 euro is veel geld..
Als eerste: de koop op afstand ontbinden is niet mogelijk, omdat ik het artikel niet in de originele verpakking terug kan sturen. Tevens is tijdens het testen een van de foam sleeves (een van de middenmaten) defect gegaan; het plastic buisje is over de driver blijven zitten. De set is dus niet meer compleet, omdat er nog maar 3 middelste maten foamies bij zitten en niet 4. (En alle horrorverhalen over de blisterverpakking zijn waar: ik heb een stanleymes moeten gebruiken om de verpakking open te krijgen.) Ik ga ervan uit dat de Apple Store die dopjes zelfs niet in de "afkoelperiode" terug gaat nemen vanwege bovenstaande zaken, naast het feit dat ze zijn gebruikt. Ik denk dat het niet eens de moeite loont om het te proberen, al kan ik allicht een e-mail naar de Apple Store sturen.
Die tweede kans hebben ze vanmorgen gehad. Ik heb geprobeerd om de oordopjes op de "manier van ontwerp" te dragen, door de kabel om mijn oor te slaan. Dat vind ik, zoals ik al dacht, ook onprettig. Ik moet dan met het rubber "schuifje" veel spanning op de kabel zetten, waardoor ik de kabel continu aan mijn oren voel trekken. Het is ook niet handig in combinatie met een bril. (Daarnaast geeft het me het gevoel dat ik erbij loop als Dombo met een gigantisch stel flaporen.)
Het gevoel van de dopjes in de oren wordt wel wat beter, moet ik zeggen. Het voelt echter nog steeds helemaal niet prettig aan; de foamies maken de huid in mijn oren schraal en als ik de rubber sleeves gebruik, voel ik de rand veel te erg, vanwege de knik in de driver. Tevens is de isolatie dan niet beter dan de Sennheiser CX300, en dat is JUIST waarom ik andere dopjes overwoog.
Het dragen van de dopjes op de "klassieke" manier is bijna onmogelijk, omdat de driver niet in je oor past als je de dopjes normaal positioneert. Stop je de driver wel normaal in je oor, dan steken de dopjes op een nogal vage manier uit.
De enige echt "juiste" manier om deze dopjes te dragen is dus over het oor, omdat de driver met behulp van de knik op deze manier in je oor past én de dopjes niet uitsteken. Ik heb echt het gevoel dat de "over het oor"-manier en dit ontwerp van de oordopjes meer mode c.q. marketing is, dan echt een toevoeging aan het draagcomfort. Mijn CX300 van 39 euro stop ik "gewoon" in mijn oren. Het zijn ronde dopjes, de driver staat recht, en de sleeve reikt tot aan het dopje. Als ik deze 5 minuten in heb, voel ik ze niet eens meer.
Vanmorgen heb ik de SE210 in de trein geprobeerd met de kleinste foamies (opgerold, in mijn oor gestopt, met de kabel over het oor). Het geluid is subliem; het midden is minder dof en de hoge toonhoogten zijn minder schel dan bij de CX300. Echter, na een half uur werd het gewoon pijnlijk voor mij om die oordoppen in te houden. Ik had een schurend gevoel in de gehoorgang, ik voelde de kabel constant rond mijn oren... na een half uur was het een -verademing- om die oordopjes uit te doen, en dat is niet de bedoeling. Ik denk dat ik gewoon niet de juiste oren heb voor dit ontwerp, want de reviews zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast erover.
Ik vind het wel erg jammer, want de geluidskwaliteit is duidelijk beter dan die van de CX300. Eigenlijk wil ik een CX300 met Y-kabel en de geluidskwaliteit van de SE210. Ik hoop dat de CX500 dat gaat brengen; wellicht ga ik ook nog kijken/wachten op de IE6/IE7, als ze een ontwerp hebben met een halfrond dopje en rechte driver.
Ergo: hier zit iemand die zeer teleurgesteld is in het draagcomfort van deze, voor mijn doen, achterlijk dure oordoppen. Het zou echter best kunnen dat het aan mij of aan de constructie van mijn oren of gehoorgang ligt in combinatie met het "over het oor"-ontwerp van de kabel. Dat is de beste manier van dragen, maar ik vind dat gewoon niet prettig. Erg jammer, want de geluidskwaliteit bevalt me wel. (En betreffende de "zorgen" over de bass: die kunnen de kast in, want de bass is meer dan voldoende bij deze dopjes.)
Over die 150 euro kom ik wel heen; de oordopjes worden nog wel verkocht, vroeg of laat. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Degene die weet wat hij wil en die weet wat dit voor oordopjes zijn, die neemt ze wel. Er kunnen immers andere sleeves op als je de mijne (ontsmette) per se niet wilt gebruiken.
PS: Zijn er foamies te krijgen voor de CX300/CX500? Dat zou denk ik voor mij de beste oplossing zijn: een CX500 met hele kleine foamies.
Edit: Grrr. Eigenlijk vertik ik het om het op te geven met deze oordopjes, al was het maar vanwege de prijs en het goede geluid. Ik denk dat de irritatie komt door het "geschuur" van de foaies. Kan ik ergens foamies kopen die nog een tikkeltje kleiner zijn dan de kleinste die bij de SE210 worden geleverd, en die een stukje zachter zijn? Als ze goedkoop zijn, hoeft er niet eens een coating ofzo op te zitten, dan vervang ik ze wel 1x per maand of 2 maanden. Dan koop ik wel 20 paar in een keer, via eBay ofzo.
Edit 2: Negeer mij maar even ofzo. Ik ga me denk ik even schamen ergens; ik heb de oordopjes nog een 3de kans gegeven en ze in een vlaag van verstandsverbijstering minder diep ingestoken, met de kleinste foamies. Comfortniveau +250% ofzo... het is nog niet perfect, maar wel stevig verbeterd. Misschien gaat het nog iets worden hier. (Zelfs met de kabel over het oor, als het ding wil blijven zitten, heet dat.) Het gaat in elk geval al een stuk beter; het is niet meer pijnlijk. Als ik de kabel voorlangs wil dragen en niet over mijn oor, dan gaat dat het beste als ik het linker- en rechterdopje omwissel.... dat zal te maken hebben met de knik van de driver.
[
Voor 17% gewijzigd door
Katsunami op 22-01-2008 11:48
]