Motor - Beginnersvragen... en meer! Deel 5 alweer Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 10.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Scheelt als diegene zelf motorrijd ;)

Eerst es op rotonde, dan industrieterrein, dan lange doordraaiers.en daarna nooit meer doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Capo op 01-08-2006 11:53 ]

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Mijn probleem met die 30 vs 100 is vooral dat, als je aan 100 van je motor vliegt je een hééél stuk verder zal glijden dan als je aan 30 van je motor vliegt. En de kans dat je dan tijdens dat glijden een object tegenkomt zal dan ook een héél stuk groter zijn. En daarmee ook je kans op serieuze/fatale verwondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DieterVDW schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:00:
Mijn probleem met die 30 vs 100 is vooral dat, als je aan 100 van je motor vliegt je een hééél stuk verder zal glijden dan als je aan 30 van je motor vliegt. En de kans dat je dan tijdens dat glijden een object tegenkomt zal dan ook een héél stuk groter zijn. En daarmee ook je kans op serieuze/fatale verwondingen.
Buiten dat schaaf je veel meer van je buitenlaag af.. als die buitenlaag geen motorpak is word dat al heel snel je huid/vlees...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capo schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:52:
Scheelt als diegene zelf motorrijd ;)

Eerst es op rotonde, dan industrieterrein, dan lange doordraaiers.en daarna nooit meer doen :)
Het beste is nog altijd dat de persoon kaarsrecht blijft zitten, en niks onderwachts doet (of tenminste niets wat jij niet kan weten). Zo blijft het gewicht neutraal, en kun je naar mijn weten het makkelijkste rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maferick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04-2021

Maferick

EVE-Online : Lellebel

Ik zit bij de brandweer en heb het ongenoegen mogen hebben om de straat schoon te spuiten nadat iemand met +/- 50 is gevallen zonder beschemende kleding, ik zie het beeld nog voor me. Ik hoop dus ook echt dat iemand zonder kleding niet valt.

verder nog een klein stukje hieronder wat van een nieuwssite af is gehaald. (nee waarover ik het had)
NULAND - Een 34-jarige motorrijdster is donderdag bij een eenzijdig verkeersongeval op de Dorpsstraat in haar woonplaats Nuland gewond geraakt. Zij liep, mede doordat zij geen motorkleding droeg, over het gehele lichaam ernstige schaafwonden op. Voor de hulpverlening werd een traumateam per helikopter ingeschakeld, waarna zij met onbekend letsel per ambulance is overgebracht naar het Nijmeegse Radboudziekenhuis.

# If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
nou om maar weer eens over iets heel anders te beginnen. Vandaag eerste keer op een terreintje oefeningen gedaan.

Remproef en precisie stop had ik al gedaan, maar dat ging vandaag echt ruk :( misschien door de regen, maar denk dat ik gewoon nog sneller wilde gaan remmen als vorige keer. Vooral mijn achterwiel blokkeerde echt veel sneller dan ik verwacht had. Anyway moet ik dat volgende keer toch echt minder hard gaan remmen. Precisie stop is lastig aangezien ik de neiging heb om naar beneden te kijken ipv naar voren.

slalom op lage snelheid was echt een ramp. Het ging een aantal keer goed, maar om constant gas te houden en dan met je achterrem en koppeling snelheid te bepalen terwijl je nog moet sturen is echt ontzettend lastig. Het is een paar keer gelukt, maar ik denk dat ik misschien ook iets te weinig gas heb gegeven op die keren en dus bijna stationair in 1 de slalom nam.

8tje ging wel goed toen ik het concept enigszins begreep (ik wilde de bochten zo krap mogelijk nemen, vooral na die korte slalom).

uitwijkoefening ging wel ok, maar ik betrapte me erop dat ik voor de pionnen mijn gas al lost liet dus eigenlijk met 45 ipv 50 probeerde uit te wijken. Mede doordat ik er niet van overtuigt was dat ik zo scherp kon sturen. Het was erg nat en ik had nog niet de moed bijeen geraapt om mijn motor nog verder te kantelen. Maar afgezien daarvan ging dat ook wel goed.

snelle slalom ging super, echt weinig moeite om die goed te nemen.

afijn het ging naar mijn idee echt slecht, maar ik hou er nog moed in dat het beter zal gaan :). Ik moet wat meer vertrouwen krijgen in de motor en minder proberen de motor te beheersen maar meer proberen de motor te besturen.

btw een goede helm is trouwens wel cruciaal, ik reed met een helm waarvan ik de klep open moest houden omdat hij anders ontzettend ging beslaan, dat was echt alles behalve prettig. vooral als je rijdt terwijl je bijna niets ziet.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Mijn leraar zei ook niet voor niks: snel rijden kan iedereen, langzaam rijden is waar echte techniek/talent naar voren komt..

De eerste keer dat ik een U-turn moest maken dacht ik echt: dat is no way mogelijk..totdat de leraar het met gemak voordeed..
Nu oefen ik het nog steeds wel eens en meestal gaat het prima, maar soms moet ik toch echt een voetje bijzetten omdat ik te langzaam/scherp ging..

Op de weg naar kantoor zit een mooie rotonde waar je goed kan oefenen voor een knee down, afgebakende rijbaan, weinig verkeer en bochtje kan je met langzame snelheid goed nemen.
Elke dag kan ik weer een stukje platter.. vanochtend viel me op hoe goed een motor weer rechtop wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
yup... mja het is bij alles zolgens mij zo dat als je het langzaam goed kunt je het op hogere snelheden makkelijker kan beheersen.

Ik ben zelf ook coach/instructeur voor een skiff. Ik merk gewoon dat als ik gewoon hele moeilijke oefeningen laat doen het misschien wel vaak fout gaat, en dat ze het misschien niet leuk vinden, maar dat ze daar veel sneller er van vooruit gaan dan als ze de veilige weg kiezen. alleen kan je bij het motorrijden niet de grenzen gaan opzoeken omdat je dan al snel pijnlijker terecht komt dan in het water. Het is dus even behelpen voor mij, ik moet gewoon dat vertrouwen een beetje hebben,, dat had ik vandaag door de regen niet echt afijn volgende keer beter (hopelijk) en als ik bij de eerste tegenslag meteen zou stoppen met iets dan zou ik nooit iets afmaken :). Het is alleen wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Met de lesmotor waarmee ik heb leren rijden (Honda CBF500) gingen die manoeuvers allemaal vrij vlot.
Maar mijn huidige motor (Suzuki VX800) rijdt echt compleet anders, en ik merk dan ook dat mijn traag manoeuvreren echt niet zo super is. Het is eigen aan de motor dat deze minder wendbaar is dan de Honda, maar ik heb toch de indruk dat het vooral in mijn hoofd zit. Misschien is het ook wel de angst om je eigen motor op zijn zij te leggen (lesmotor was supergoed beschermd tegen omkantelen dus daar zat ik niet zo mee in).

In ieder geval: ik zou eigenlijk graag eens die manoeuvers opnieuw oefenen met mijn eigen motor, maar dat kan jammer genoeg niet :( . Of misschien toch iemand die weet waar je dat kan doen?
Iemand suggestie hoe je dat het beste zou kunnen simuleren?
Toevallig iemand geen hoop kegeltjes over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
flesjes spa vullen met water of zand en een parkeer terreintje opzoeken.

mwa vandaag ging de motor er ook vandoor zonder mij erop :X ik weet niet precies wat er gebeurde maar het kwam er op neer dat ik met mijn rechterhand de motor nog overeind wilde houden mja ik trok dus aan de gashendel. gelukkig had ik de koppeling in maar dat duurde niet lang... dus toen maar de dodemans knop ingedrukt. hij was wel aan het loeien en ik had een dejavu van de keer dat ik met een schakelbrommertje de berg op ging en dat dat niet lukte (soort gelijke situatie, helaas geen dodemans knop)

advies? motor laten vallen je kan hem toch niet houden dus proberen heeft geen zin. Dus dat doe ik dan de volgende keer maar.

[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 01-08-2006 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DieterVDW schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:11:
Met de lesmotor waarmee ik heb leren rijden (Honda CBF500) gingen die manoeuvers allemaal vrij vlot.
Maar mijn huidige motor (Suzuki VX800) rijdt echt compleet anders, en ik merk dan ook dat mijn traag manoeuvreren echt niet zo super is. Het is eigen aan de motor dat deze minder wendbaar is dan de Honda, maar ik heb toch de indruk dat het vooral in mijn hoofd zit. Misschien is het ook wel de angst om je eigen motor op zijn zij te leggen (lesmotor was supergoed beschermd tegen omkantelen dus daar zat ik niet zo mee in).

In ieder geval: ik zou eigenlijk graag eens die manoeuvers opnieuw oefenen met mijn eigen motor, maar dat kan jammer genoeg niet :( . Of misschien toch iemand die weet waar je dat kan doen?
Iemand suggestie hoe je dat het beste zou kunnen simuleren?
Toevallig iemand geen hoop kegeltjes over? :)
Gewoon een plaatselijke rijschool bellen en vragen of je een keer met een oefening mee mag? Gewoon een uurtje les nemen, kan nooit kwaad :)

Met mijn lessen doen we de oefeningen op een afgelegen terrein (het Goed parkeerplaats, Deventer voor de locals) en drie weken terug was daar een ander groepje bezig met mensen die hun rijbewijs al heel lang hadden. Langzames slalom, achtje, snelle slalom.. ze bakten er niks van. Wij "newbies" deden alles goed :D Maar aan het eind van de les hadden ze een enorme vooruitgang geboekt, 2 van de 3 konden de motor goed beheersbaar houden, een andere (Hayabusa type) kon nauwelijks iets anders dan hard optrekken :z Bochtjes maken: ho maar..

Dus: er zijn meer motorrijders die een opfriscursusje doen. Het lijkt mij de moeite waard, en het is in ieder geval wel leuk om te doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18
Op de weg naar kantoor zit een mooie rotonde waar je goed kan oefenen voor een knee down, afgebakende rijbaan, weinig verkeer en bochtje kan je met langzame snelheid goed nemen.
Elke dag kan ik weer een stukje platter.. vanochtend viel me op hoe goed een motor weer rechtop wil
En? Kun je het nu al dan?

Dan de volgende 'speciale verrichting' op rotondes: We gaan driekwart rond (linksaf) op de rotonde. Vervolgens zetten we eerst op de rotonde links de knie aan de grond en dan gooien we de fiets om, zodat we bij het uitaccelereren rechts de knie aan de grond zetten.

Als dat lukt kun je hetzelfde truukje voor rechtdoor oefenen.

1kwart rond (rechtsaf) is niets aan want dat is alleen maar rechter knie.
2 van de 3 konden de motor goed beheersbaar houden, een andere (Hayabusa type) kon nauwelijks iets anders dan hard optrekken Bochtjes maken: ho maar..

Dus: er zijn meer motorrijders die een opfriscursusje doen. Het lijkt mij de moeite waard, en het is in ieder geval wel leuk om te doen!
Ja is ook leuk. Op het moment dat ik 'speciale verrichtingen' ga oefenen op een parkeerterrein belt er na een tijdje altijd iemand de politie :(

[ Voor 23% gewijzigd door FragDaddy op 01-08-2006 16:32 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:30:
[...]

Ja is ook leuk. Op het moment dat ik 'speciale verrichtingen' ga oefenen op een parkeerterrein belt er na een tijdje altijd iemand de politie :(
Moet je ook niet tijdens het speelkwartiertje voor een kleuterschool gaan oefenen :+

Zaterdag a.s. heb ik weer les, als het goed is doe ik dan oefeningen, als ik met m'n favoriete instructeur rij kan ik misschien een goed woordje voor je doen en mag je wel een halve draai proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45

4x2

lộn xộn quá

Wheelies, Stoppies, Burn-outs en andere spielerij vallen niet onder de officiele speciale verrichtingen, misschien dat dat het m doet :P

Ach, altijd nog beter dan toen ik met mn VFR ging wheelien op een parkeerterrein, 500m van mn huis af en tegenover een heleboel huizen.
Om half 1 's nachts ofzo...
Na een poging of 5 begon het me te dagen dat dat misschien niet zo geweldig slim was :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

En? Kun je het nu al dan?

Dan de volgende 'speciale verrichting' op rotondes: We gaan driekwart rond (linksaf) op de rotonde. Vervolgens zetten we eerst op de rotonde links de knie aan de grond en dan gooien we de fiets om, zodat we bij het uitaccelereren rechts de knie aan de grond zetten.
Dan word ik aangehouden voor spookrijden ;) :+

Helemaal plat kan ik nog niet, maar heb ook geen kneesliders dus helemaal is toch niet een goed plan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Nog een vraagje:
In de rijschool vertelde mijn leraar dat je een motor altijd moet afzetten met het contact, en niet met de rooie knop. Zijn verklaring was iets van dat de rooie knop meteen alle elektrische circuits afzet en dat dat niet zo gezond is. Klopt dit.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
nou als dat het geval is dan maken ze die motoren toch niet zo goed :) (ik gebruik altijd de rode knop om af te zetten, voorkomt dat er nog onverwachte dingen gebeuren terwijl je je hand naar het contact verplaatst.

mja en daarbij, die rode knop is er om te gebruiken (ook al is het voor nood :P) je weet in iedergeval dat ie werkt als je je motor er mee uit zet :)

(zoals je kunt merken heb ik totaal geen idee of dat slecht is voor de motor, maar ik gebruik hem wel :))

[ Voor 12% gewijzigd door justice strike op 01-08-2006 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Ik heb nu net wel gemerkt dat als ik mijn motor afzet met het contact, dat 'm zo nog gelijk een klikgeluid maakt nadat 'm stilgevallen is. Met de rooie knop gebeurt dit niet.
Er ís dus wel een verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij leg je met de kill-switch gewoon je bougie plat. Want als je hem tijdens het rijden even indrukt zakt hij in toeren, en grijpt hij bij het loslaten van de knop toch gelijk weer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Zou dat bij het afzetten van je contact ook niet zo zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DieterVDW schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 18:52:
Zou dat bij het afzetten van je contact ook niet zo zijn dan?
Volgens mij gooi je dan juist je hele electronische circuit plat :) Dus verlichting, tellers, alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Feit :) .
Maar motor zou zich toch juist zelfde gedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 18:40:
Volgens mij leg je met de kill-switch gewoon je bougie plat. Want als je hem tijdens het rijden even indrukt zakt hij in toeren, en grijpt hij bij het loslaten van de knop toch gelijk weer in?
Dat gebeurt ook als je tijdens het rijden de motor uitzet via het contact. Als je hem weer aanzet, dan zal de motor weer verder gaan.

Contact sluit alles af, kill-switch onderbreekt de ontsteking.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Dussss... Kill-switch om motor af te zetten is no problem en mijn leraar zwanst maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 09:26
Decompresseert die kill switch niet ? Bij sommige oudere crossmoto's bvb bij een Honda XR500 zit er een klein hendeltje waar je de motor mee moet afzetten, trek je er slechts een keer kort aan, zakt de motor in toerental en als je loslaat gaat ie weer stationair draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
louisver schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:31:
Decompresseert die kill switch niet ? Bij sommige oudere crossmoto's bvb bij een Honda XR500 zit er een klein hendeltje waar je de motor mee moet afzetten, trek je er slechts een keer kort aan, zakt de motor in toerental en als je loslaat gaat ie weer stationair draaien.
is dat niet de choke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Niet echt nee, nooit op een vespa ciao/citta gereden ?
Zit het ook op.
DieterVDW schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 19:45:
Dussss... Kill-switch om motor af te zetten is no problem en mijn leraar zwanst maar wat.
Niet perse, schakelaartje vd killswitch is vrij licht uitgevoerd itt het veel zwaarder contact.
Killswitch is echt als noodmiddel bedoelt, die brand in als je het te vaak doet.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Inbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

louisver schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:31:
Zo'n klein hendeltje heet een decompessiehendel/kleplichter. Hierdoor valt de compressie weg en zal de motor afslaan.

Bij een vespa zit volgens mij een andere hendel dan op een crossmotor.

[ Voor 6% gewijzigd door PeeJay op 01-08-2006 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Vonkjes trekken doordat de spanning dr doorheen gaat, uiteindelijk doet de schakelaar het dan niet meer.
PeeJay schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:14:
Bij een vespa zit volgens mij een andere hendel dan op een crossmotor.
Vespa werkt hetzelfde qua idee, zit gewoon een klepje in de kop wat je openduwt om de compressie te verlagen (voor het starten en het uitzetten)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De reden waarom je de noodstop/killswitch moet gebruiken is als middel om niet te vergeten dat je schijfremslot er nog op zit ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 23:52 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:52:
De reden waarom je de noodstop/killswitch moet gebruiken is als middel om niet te vergeten dat je schijfremslot er nog op zit ;)
Of je neemt een schijfremslot met ingebouwd motion sensor alarm :Y)
Ik heb er zo een:
http://www.xenasecurity.com/home/current/lock/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DieterVDW schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 19:45:
Nope zoals al gezegt is die switch niet gemaakt op veelvuldig gebruik en kan dus slijten en kapot gaan... voor de rest doet ie volgens mij hetzelfde als snel je contact uitzetten..

Ik zet de mijne altijd met contact uit.. sleutel moet er toch uit dus kan ik het net zo goed in 1 keer doen..

Ander vraagje: gebruiken jullie oordopjes? en zo ja welke?
Het windgeruis begint nu ik elke dag op de motor naar kantoor ga wel een beetje irri dus ben een beetje aan het experimenteren met welke dopjes.. heb vandaag doe het zelf dopjes met een koortje ertussen gebruikt.. die doen het goed, maar nadeel is dat bij helm opzetten dat het koortje er voor zorgt dat ze er soms uitgetrokken worden..

Ik zag bij de drogist van die vliegtuig oordopjes van siliconen spul, zag er comfy uit..maar ik vraag me af of die misschien te veel geluid blokkeren..

En mensen die een aftermarket extra luide uitlaat hebben, gebruiken die ook oordopjes? en zoja is dat niet een beetje 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 21:23

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik gebruik zo goed als altijd oordopjes, enkel voor korte ritjes waarbij ik niet boven de 90km/h uitkom laat ik ze weleens uit. Ik merk dat ik al na een minuut of 10 @ 130 km/h minder hoor als ik mijn helm afzet, en mijn oren moeten nog wel even mee...

Ik gebruik wegwerpbare schuimrubber dopjes (zonder koordje). Wasbolletjes heb ik geprobeerd, maar die komen los als ik mijn helm opzet. Aangezien ik nogal vlot oorontstekingen krijg gebruik ik liever geen herbruikbare dopjes.

Oordopjes hebben zeker wel nut als je met een open uitlaat rijdt, het merendeel van het geluid van de uitlaat gaat toch naar achter, het geluid waar je last van hebt is voornamelijk windruis.

Als je nog op zoek bent naar een voorraadje dopjes: op www.carbtune.com kan je voor minder dan €40 een doos met 400 oordopjes krijgen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 16:01

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Ik heb custom-made oordoppen omdat ik in een band speel.
Die doen het ook prima op de motor. Vergeet ze alleen telkens in te doen :P

EDIT: Iets van € 80 bij alle Beter Horen filialen.
Gaan echt jaren mee. Heb de mijne alweer een jaar of 4 elke week minimaal 2x in. (+ festivals en concerten, feesten etc.)
ToolkiT schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:38:
[...]

Ik heb er zo een:
Vet.. die ga ik ook maar eens halen.
Ik heb nu nog steeds zo'n schijfremslotje van 6 euro van de Lidl :D
Alleen eh.. hoe vaak ben je al doof geworden omdat je je slot was vergeten ?

[ Voor 13% gewijzigd door Ken. op 02-08-2006 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

.KeN. schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:02:

Vet.. die ga ik ook maar eens halen.
Ik heb nu nog steeds zo'n schijfremslotje van 6 euro van de Lidl :D
Alleen eh.. hoe vaak ben je al doof geworden omdat je je slot was vergeten ?
Nog nooit, ben hem 1x bijna vergeten, maar alarm is ook weer niet zo luid dat je er doof van word hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
The Bad Seed schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 11:02:
Ik gebruik zo goed als altijd oordopjes, enkel voor korte ritjes waarbij ik niet boven de 90km/h uitkom laat ik ze weleens uit. Ik merk dat ik al na een minuut of 10 @ 130 km/h minder hoor als ik mijn helm afzet, en mijn oren moeten nog wel even mee...
Vertel mij wat :X Een rit van 350km zonder oordoppen :X

WAT ZEG JE :? :? SPREEK EENS WAT LUIDER!!!

* Chevy454 heeft overigens nog steeds geen op maat gemaakte otoplastiek :X

Maar zie het zo, iedere nieuwe helm is stiller :+

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 02-08-2006 11:34 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Het windgeruis begint nu ik elke dag op de motor naar kantoor ga wel een beetje irri dus ben een beetje aan het experimenteren met welke dopjes.. heb vandaag doe het zelf dopjes met een koortje ertussen gebruikt.. die doen het goed, maar nadeel is dat bij helm opzetten dat het koortje er voor zorgt dat ze er soms uitgetrokken worden..

Ik zag bij de drogist van die vliegtuig oordopjes van siliconen spul, zag er comfy uit..maar ik vraag me af of die misschien te veel geluid blokkeren..

En mensen die een aftermarket extra luide uitlaat hebben, gebruiken die ook oordopjes? en zoja is dat niet een beetje ?
Ik gebruik gewoon die gele rubberachtige propjes die je inderdaad bij elke drogist per 4 of per 10 kunt kopen. Ze zijn afwasbaar dus met 10 van die dingen doe ik een seizoen. En dan ben ik er 6 kwijtgeraakt. Dempen vaak wel meer geluid dan die op maat gemaakte dingen, maar dat vind ik niet erg. Heerlijk rustig.

En ja ik heb een bleerpijp erop zitten. Sterker nog. Als ik over de dijk aan kom scheuren dan stappen fietsers een kilometer voor me al van de fiets om om te kijken wat er aan komt scheuren. Wel zo veilig.

het windgeruis is schadelijk voor je gehoor (al bij 80km/h), dat wil je dempen. De herrie uit de uitlaat is niet zo schadelijk (zelfs mijn korte open pijp zonder demping maakt minder lawaai dan de wind op hogere snelheden.)
* Chevy454 heeft overigens nog steeds geen op maat gemaakte otoplastiek
Ik heb ze ooit op maat laten maken. Spuiten ze je hele kop vol met pur-schuim.. Of althands zo voelt dat. :P Ik kon er niet aan wennen, ze zaten niet strak vast in mijn oor en ik had het idee dat ze niet of nauwelijks dempten. Ik ben dus heel snel weer teruggegaan naar mijn foam/rubber oordopjes van de drogist.

[ Voor 12% gewijzigd door FragDaddy op 02-08-2006 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
ToolkiT schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:38:
[...]

Ik heb er zo een:
Ho ho, machtig interessant!
Hoeveel heb je daarvoor neergeteld?
Geen last van vals alarm (als er vrachtwagen passeert, wind, ... )?
Mijn motor staat vaak voor mijn deur in een drukke studentenbuurt, ben dan ook nooit echt op mijn gemak. Met dit ding erop zou ik meteen gewaarschuwd worden als er iemand iets probeert.
Ik slaap namelijk aan het raam vlakbij waar de motor staat + ik heb extreem slechte geluidsisolatie :) .

Oordopjes gebruik ik (nog) niet...
Het is me nog niet echt opgevallen dat ik het geluid echt té vond, maar ik rijd dan ook niet erg vaak >100. Ik ben dan wel beetje bang dat ik het verkeer rond mij niet meer zal horen...

Zijn er eigenlijk mensen die mp3-speler of zo gebruiken op de motor?
Lijkt me wel echt niet aan te raden, dan hoor je verkeer rond je niet meer of veel minder
+ te veel afleiding naar mijn zin ...
Maar misschien zijn er mensen die dat doen?

[ Voor 51% gewijzigd door DieterVDW op 02-08-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

De (advies)prijzen van die sloten staan op de site.

En vroeger op de scooterd had ik al_tijd muziek aan onderweg naar school.
Op de motor eigenlijk nog nooit gedaan. Ook niet echt behoefte aan.
Moet de muziek wel erg hard staan wil ik wat kunnen horen over het geluid van de motor zelf en de windruis. Lijkt me ook niet bepaald bevorderlijk voor je trommelvliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
.KeN. schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:44:
De (advies)prijzen van die sloten staan op de site.
Hmm ik vind het niet ... Onder welk deel staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 19-09 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik heb Alpine otoplastieken. Alweer een paar jaar geleden op de motorbeurs in Utrecht laten spuiten; een paar weken later werden ze per post opgestuurd. Het is even wennen (lees zere oren de eerste 2x dat je ze in hebt), maar daarna wil ik niet anders meer. Ik vind ze veel fijner dan de Motosafe dingen die ik eerst had.
Zit wel wat prijsverschil in: de motosafe dingen (o.a. verkrijgbaar bij Safe motors en Motoport) zijn zo'n € 22,50; de otoplastieken zijn € 90 met deze bon op de website van Alpine. Dan moet je ze nog wel in Soesterberg laten aanmeten. De otoplastieken zitten wel veel fijner en gaan langer mee (als je ze niet kwijt raakt that is).
Ook al is mijn Schubert Concept één van de stillere systeemhelmen, ik vind hem nog steeds teveel herrie maken door windgeruis. Mijn volgende helm wordt daarom waarschijnlijk een Schubert S1 of een vergelijkbaar stille systeemhelm. Ik zet mijn kinstuk toch alleen maar omhoog om de helm op en af te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V i P
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 00:25
Bij de Kijkshop kan je voor € 9.99 Alpine oordopjes kopen. Die dempen de herrie goed terwijl je niet van de omgeving wordt afgesloten. Er staat bij dat ze voor het slapen zijn, maar voor op de motor voldoen ze ook goed is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DieterVDW schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 13:26:
[...]

Ho ho, machtig interessant!
Hoeveel heb je daarvoor neergeteld?
Geen last van vals alarm (als er vrachtwagen passeert, wind, ... )?
Mijn motor staat vaak voor mijn deur in een drukke studentenbuurt, ben dan ook nooit echt op mijn gemak. Met dit ding erop zou ik meteen gewaarschuwd worden als er iemand iets probeert.
Ik slaap namelijk aan het raam vlakbij waar de motor staat + ik heb extreem slechte geluidsisolatie :) .
Ik meen iets van £30 ofzo.. maar daar heb jij waarschijnlijk weinig aan ;)

Van vals alarm alleen last als het hard regent en druppels langs de sensoren lopen, verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
V i P schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:07:
Bij de Kijkshop kan je voor € 9.99 Alpine oordopjes kopen. Die dempen de herrie goed terwijl je niet van de omgeving wordt afgesloten. Er staat bij dat ze voor het slapen zijn, maar voor op de motor voldoen ze ook goed is mijn ervaring.
Deze heb ik ook, werken behoorlijk goed, en je kan ze bijknippen voor als ze te groot zijn. Ik maak ze altijd een beetje nat, gaan ze beter in je oor.
Je doet er gemakkelijk 2-3 jaar mee, dus lekker goedkoop. Ik heb ze gekocht bij een gitaarwinkel, daar waren het dopjes voor muziek maken. :)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
ToolkiT schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:11:
[...]

Ik meen iets van £30 ofzo.. maar daar heb jij waarschijnlijk weinig aan ;)

Van vals alarm alleen last als het hard regent en druppels langs de sensoren lopen, verder niet.
Goch valt goed mee qua prijsklasse.
Nu alleen nog zo'n ding vinden in Belgie ergens hmm...
Kent er iemand online winkels voor motorgear? :)

[ Voor 6% gewijzigd door DieterVDW op 02-08-2006 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

http://www.xenalock.nl/ en dan producten, schijfremsloten, mouseoveren en je ziet de prijs (niet bij alle)
Bij het kopje 'dealers' vind je de dealers ;)

Lang niet zo duur als ik dacht in ieder geval.
Ik ben om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 21:23

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Waarom online? Bijna iedere winkel voor brommers/motoren en motorkledij heeft wel zo'n dingen liggen volgens mij.
Ga bijvoorbeeld eens kijken bij Hein Gericke in de Kortrijkstesteenweg, het zou nogal me verwonderen als ze dat daar niet hebben. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
The Bad Seed schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:47:
Waarom online? Bijna iedere winkel voor brommers/motoren en motorkledij heeft wel zo'n dingen liggen volgens mij.
Ga bijvoorbeeld eens kijken bij Hein Gericke in de Kortrijkstesteenweg, het zou nogal me verwonderen als ze dat daar niet hebben. :)
Ha goed idee, ik ging straks eens naar Lammens gaan kijken, maar zal eerst eens bij HG binnenspringen. Tnx!
.KeN. schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:45:
http://www.xenalock.nl/ en dan producten, schijfremsloten, mouseoveren en je ziet de prijs (niet bij alle)
Bij het kopje 'dealers' vind je de dealers ;)
Aha ik zat op www.xenasecurity.com :) .

[ Voor 24% gewijzigd door DieterVDW op 02-08-2006 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Klopt.. ik ook ;)
Daar klik je op distributorlist en dan Holland en kom je bij xenalock.nl uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
.KeN. schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:11:
Klopt.. ik ook ;)
Daar klik je op distributorlist en dan Holland en kom je bij xenalock.nl uit .
De België link deed niks :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-spawn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:33

the-spawn

.: Dark Storm :.

Ik heb gister mijn Dunlop bandje voor de deur zijn laatste rubber kwijt gedraait :)
Vandaag alles voorzien van nieuw rubber. Ben toch gegaan voor de Michelin Pilot Powers.

Van de week, met wat droger weer eens wat km gaan maken,

-=Alcohol is mijn vijand, maar in de bijbel staat dat je je vijand lief moet hebben=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

Steffie

Opaque

Ik begin echt een hekel te krijgen aan regen in combinatie met tramrails :( Er zijn hier vast mensen die de oprit van de A10 richting de A1 bij Zeeburg kennen. Daar liggen dus tramrails midden in de bocht van de oprit. Omdat het regende en ik wist dat die rails daar haaks op mijn ideale lijn liggen, remde ik al af tot ongeveer 10km/h. Toch voelde ik de voorkant alsnog een flink stuk wegglijden. Snap niet dat ze daar bij het aanleggen niet aan hebben gedacht. Hoewel er natuurlijk ontelbaar veel situaties zijn waarbij niet aan motorrijders wordt gedacht (putdeksels midden op de rijbaan bij rotondes, etc.)

/rant

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Als ik daar ben is mijn tank altijd toevalligerwijs aan een vulbeurt toe bij de Shell tegenover de oprit in kwestie :P
Ik kom dus gelukkig altijd haaks over die trambaan heen gereden.
Toch bedankt voor de tip. Mijn ervaring met rijden in de regen is namelijk vrij minimaal te noemen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Steffie schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:45:
Ik begin echt een hekel te krijgen aan regen in combinatie met tramrails :( Er zijn hier vast mensen die de oprit van de A10 richting de A1 bij Zeeburg kennen. Daar liggen dus tramrails midden in de bocht van de oprit. Omdat het regende en ik wist dat die rails daar haaks op mijn ideale lijn liggen, remde ik al af tot ongeveer 10km/h. Toch voelde ik de voorkant alsnog een flink stuk wegglijden. Snap niet dat ze daar bij het aanleggen niet aan hebben gedacht. Hoewel er natuurlijk ontelbaar veel situaties zijn waarbij niet aan motorrijders wordt gedacht (putdeksels midden op de rijbaan bij rotondes, etc.)

/rant
Idd erg erg irritant stuk. Maar zo ken ik er nog wel meer daar in de buurt.. wat denk je van de ijzeren stalen balken in de burg als je afslag a1 neemt.. ff lekker hard de bocht door en halverwege mag je hem 2x voelen schuiven, altijd verrassing :P

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Ik heb zo'n XENA slot gekocht (de XR1) en net even getest, en ik ben eigenlijk best wel teleurgesteld.
Als dat ding aan mijn schijfrem hangt dan moet ik echt wel véél moeite doen om het te laten afgaan.
Ik heb al staan schoppen tegen mijn schijfrem, mij (bruusk) op de motor gezet, de motor rechtgesteld en wat zitten wippen, en dat ding geeft geen krimp ...
Pas als ik aan het slot zelf kom en het wat beweeg dan gaat het af.
Is dat normaal?
(Als je trouwens het de plek waar het alarm zit afdekt dan hoor je het nog nauwelijks :s)

Vandaag helaas ook mijn vermoeden bevestigd dat de koppeling van mijn motor soms beetje slipt.
Iemand enig idee wat koppeling vervangen kost? Of zijn er andere opties om dit probleem op te lossen?
Buiten mijn ergernis, kan dit kwaad eigenlijk?

[ Voor 27% gewijzigd door DieterVDW op 03-08-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Hmm da's wel apart. Maar het scheelt wel een hoop kans op een vals alarm natuurlijk.
Wat gebeurt er als je een stukje vooruit rijdt ? (net alsof je je slot vergeet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

ToolkiT schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 10:48:
[...]

En mensen die een aftermarket extra luide uitlaat hebben, gebruiken die ook oordopjes? en zoja is dat niet een beetje 8)7 ?
Ik rijd niet zonder oordoppen. Windgeruis is dan te erg, zeker met een crosshelm.
Juist door de oordoppen kan ik mijn luide uitlaat stukken beter horen, het valt niet meer weg door het windgeruis.
Alleen maar rake klappen uit de dikke 1-pitter + full Akra :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Capo schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 09:50:
Idd erg erg irritant stuk. Maar zo ken ik er nog wel meer daar in de buurt.. wat denk je van de ijzeren stalen balken in de burg als je afslag a1 neemt.. ff lekker hard de bocht door en halverwege mag je hem 2x voelen schuiven, altijd verrassing :P
Ik had daarnet hier in de buurt nog een leuk slippertje, over een stuk gerepareerd asfalt. Stuur de bocht in en begin gas te geven. Hetzelfde moment voel ik mijn achterwiel heel langzaam wegglijden, denk dat je daar leuk kunt driften met wat oefenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:24

DinX

Motormuis

Gvd, daarnet het meest idiote met m'n fiets gedaan wat je kan.

Schijfremslot vergeten af te doen (terwijl het er 1 met alarm is en vertrokken.
Gelukkig nog langzaam m'n fiets kunnen neerleggen ipv grandioos om te vallen.

Resultaat: krasjes op de kuip + koffer :(

Dit weekend maar wat zoeken om hem in te smeren (in de was zetten)

:(

ging nog best lekker om 300kg recht te duwen btw, als je de techniek maar kent :p

[ Voor 12% gewijzigd door DinX op 03-08-2006 20:28 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DieterVDW schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 13:55:
Ik heb zo'n XENA slot gekocht (de XR1) en net even getest, en ik ben eigenlijk best wel teleurgesteld.
Als dat ding aan mijn schijfrem hangt dan moet ik echt wel véél moeite doen om het te laten afgaan.
Ik heb al staan schoppen tegen mijn schijfrem, mij (bruusk) op de motor gezet, de motor rechtgesteld en wat zitten wippen, en dat ding geeft geen krimp ...
Pas als ik aan het slot zelf kom en het wat beweeg dan gaat het af.
Is dat normaal?
(Als je trouwens het de plek waar het alarm zit afdekt dan hoor je het nog nauwelijks :s)
Buiten mijn ergernis, kan dit kwaad eigenlijk?
Waar doe je hem om je schijf? bovenaan of onderaan?
Bovenaan is het gevoeligst..

En dat afdekken doe ik altijd als ik hem van het slot haal, dan gaat ie vaak al af en zo hebben de buren er minder last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:03
25 Juli ben ik samen met een neef van mij een paar dagen naar Winterberg geweest om daar lekker te rijden. We zouden daar van dinsdag t/m vrijdag blijven, dan zou hij terug gaan en ik wou via Koblenz naar Trier rijden om daar ook nog een paar dagen te rijden.
Hij reed op een BMW R60/6 (1975) en ik op een Honda CB sevenfifty (1995, 25kW).
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/famwilgenhof/tweakers/motor/IMG_4876s.jpg
's Ochtends om 8.00 vanuit Lochem vertrokken en via Winterswijk, Coesfeld, Ascheberg, Ahlen, Soest, Meschede naar Winterberg gereden. Vanaf Ascheberg begon de tocht leuk te worden met wat meer heuvels e.d.
De tweede dag hadden we bij de VVV een boekje gehaald met een aantal route's en reden we deze route. Het is een hele mooie route alleen in het dorpje Giershagen ging het mis. De weg is daar niet al te breed (~5m) en loopt heuvelop. We kwamen het dorpje binnengereden en er stond een postauto half op de weg en de postbode liep er om heen. Omdat we nog moesten tanken en we daar geen tankstation tegen kwamen wou ik gaan keren om die postbode de weg te vragen. Ik lied dus gas los/remde langzaam en omdat die ppstbode daar liep lette mijn neef daarop en zag dus niet dan ik remde. Hij probeerde mij nog te ontwijken maar pakte met de cilinderkop mij net op de uitlaat.

Mijn uitlaat
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/famwilgenhof/tweakers/motor/IMG_4884s.jpg

en kuip
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/famwilgenhof/tweakers/motor/IMG_4893s.jpg

De BMW
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/famwilgenhof/tweakers/motor/IMG_4886s.jpg

en de cilinderkop
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/famwilgenhof/tweakers/motor/IMG_4895s.jpg

Gevolg was dat de vakantie min of meer over was, mijn motor moest worden afgesleept (verzekering) en dat zijn BMW (WA-verzekerd) zelf moest worden opgehaald. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
Nu van de week nog maar eens achter de verkering aanzitten want er moet eerst een schade axpert naar kijken of de motor niet total loss is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Total loss? Nieuwe uitlaat en kuip opnieuw spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
Dat dacht ik ook, maar de uitlaat heeft de steppie een flinke klap gegeven waardoor misschien een stuk van het (sub)frame krom is. Er werd mij door de garage (in Duitsland is de motor dusdanig gerepareerd dat ik erop naar NL kon rijden) ook geadviseerd om de motor, als die total loss wordt verklaard, van de verzekering te kopen en deze dan zelf te laten repareren.

[ Voor 47% gewijzigd door BartW op 03-08-2006 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
DinX schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 20:28:
Schijfremslot vergeten af te doen (terwijl het er 1 met alarm is en vertrokken.
Ga met een schroevendraaier na of je remschijf niet krom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Chevy454 schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 00:14:
[...]

Ga met een schroevendraaier na of je remschijf niet krom is.
Hoe doe je dat ?

Heb al eens zonder handen gereden op verschillende snelheden enzo, was niks te merken. Ook eens traag geremd, harder geremd, niks te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Schroevendraaier tegen de remschijf houden en draaien aan het wiel. Je remschijf mag dan niet slingeren. De speling schroevendraaier - remschijf moet dan hetzelfde blijven. Je voelt / ziet het wel dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhuSioN
  • Laatst online: 19-09 15:01
Van de week 22 geworden en vond het eens tijd om voor mezelf als kado te beginnen aan het rijbewijs :) Eerste les staat helaas pas gepland voor de 15e ivm de drukte volgens de rijschool. Ben wel alvast begonnen met leren van de theorie. Gaat me opzich redelijk af. De cd-rom die ik gebruik lijkt wel gedateerd als ik het vergelijk met een test theorie-examen op verschillende websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Oeh.. als je remschijf een tik heeft gekregen hoeft ie niet krom te zijn, maar denk ook eens aan haarscheurtjes in schijf en ophanging klauw.. :s

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
zonde joh van de schade. Sterkte met afwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
Motor staat sinds vrijdag bij een motorzaak hier in de buurt. Morgen of dinsdag moet de schade-expert daar toch al heen en wordt die van mij meteen bekeken. De motor is echter al 11 jaar oud, dus de dagwaarde is ook niet meer al te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Ok. Ik moet (weer O-)) een nieuw achterbandje hebben. Mijn vorige adresje is falliet, dus ik zoek een nieuwe leverancier voor het broodnodige rubber. Wie weet nog een leuk adresje waar ik goedkoop bandjes kan halen? Ik neem het wiel mee, ze moeten het bandje er wel even op leggen en balanceren voor me. Dus een adresje waar ik alleen het bandje op kan halen en vervolgens wat motorzaken moet af-bedelen om hem er voor me op te leggen vind ik niet geweldig.

Daarnaast nog een vraag voor de technisch aangelegden onder ons.. (Chevy?) De laatste tijd zit er na een stevig ritje wat olie naast de vulopening. Het is niet veel, maar hij gooit er daar toch wat olie uit. Zou dat te maken kunnen hebben met de wheelies? Dat ie als de motor echt verticaal gaat daar wat olie uit lekt? Zijn daar pakkingen voor te krijgen of moet ik dat gewoon zo laten? (met een baco strak aandraaien vind ik ook weer zo wat..)

[ Voor 56% gewijzigd door FragDaddy op 08-08-2006 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Ik heb gemerkt dat mijn motor heel soms een flinke knal geeft, alsof er een stevig stuk vuurwerk vlak naast mij ontploft ...
Allicht onverbrande benzine die zich ophoopt in de uitlaat en dan ontploft of zo?
Ik maak me hier wel tikje zorgen om, dit kan toch niet echt gezond zijn voor de uitlaat ...
En wat zegt dit over mijn motor? Wat kan hiervan de oorzaak zijn? (Nieuwe bougies?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
DieterVDW schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:49:
Ik heb gemerkt dat mijn motor heel soms een flinke knal geeft, alsof er een stevig stuk vuurwerk vlak naast mij ontploft ...
Allicht onverbrande benzine die zich ophoopt in de uitlaat en dan ontploft of zo?
Ik maak me hier wel tikje zorgen om, dit kan toch niet echt gezond zijn voor de uitlaat ...
En wat zegt dit over mijn motor? Wat kan hiervan de oorzaak zijn? (Nieuwe bougies?)
Die van mij spuwt soms inderdaad flinke vlammen/klappen uit de pijp. Vooral bij het terugschakelen / gas langzaam dichtdraaien bij hoge toeren. Aangezien ik er redelijk van overtuigd ben dat mijn motor goed staat afgesteld maak ik me er niet echt zorgen om.

Het brand wel de dempingswol uit je uitlaat.. maarja. Dat had ik er toch al niet inzitten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Nou weer eens op het parkeerterrein les gehad. Gaat al echt een stuk beter dan vorige keer. Ik had toen echt het idee dat ik moest gaan stoppen. Maar nu heb ik er weer echt zin in. Even mijn theorie halen (wat een hoop zooi moet je hebben voor je theorie) en op naar de examens :)

heeft iemand trouwens nog tips voor de uitwijk proef? ik kan hem wel redelijk maar soms red ik het gewoon net niet, ben vandaag al 2 keer over de pion gereden en daardoor steeds bijna de berm in :S. (met pion rem je wat minder goed he ;)) misschien moet ik gewoon de motor verder omgooien?

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 08-08-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Goed kijken naar waar je uitwijkt en je motor goed smijten. Niet bang zijn.

Weet er soms iemand een routeplanner waar je kunt verhinderen dat 'm autosnelweg gebruikt?
Ik weiger principiëel met mijn motor op de snelweg te gaan :) .

Edit: Ha! Zoeken loont!
http://www.britanniarescue.com/plan/routeplanner/plan.php
Niet de meest handige, but it gets the job done.

Edit2: En blijkbaar gebruikt die gewoon Map24 achter de schermen (www.map24.com) .
Ziet er érg goed uit, ik denk dat ik mijn nieuwe favoriete routeplanner gevonden heb ...

[ Voor 41% gewijzigd door DieterVDW op 08-08-2006 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Laatst online: 21:59

JdM

Humbled

justice_strike schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:30:
[....]
heeft iemand trouwens nog tips voor de uitwijk proef? ik kan hem wel redelijk maar soms red ik het gewoon net niet, ben vandaag al 2 keer over de pion gereden en daardoor steeds bijna de berm in :S. (met pion rem je wat minder goed he ;)) misschien moet ik gewoon de motor verder omgooien?
Laat je instrukteur de tegengestelde stuurtechniek maar eens uitleggen, een beetje instrukteur weet hoe dat werkt. Dan heb je het zoooooo door, wat zeg ik, dan heb je 2 meter over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
FragDaddy schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:44:
Ok. Ik moet (weer O-)) een nieuw achterbandje hebben. Mijn vorige adresje is falliet, dus ik zoek een nieuwe leverancier voor het broodnodige rubber.
Jouw bandenleverancier failliet? :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DieterVDW schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:43:
Goed kijken naar waar je uitwijkt en je motor goed smijten. Niet bang zijn.

Weet er soms iemand een routeplanner waar je kunt verhinderen dat 'm autosnelweg gebruikt?
Ik weiger principiëel met mijn motor op de snelweg te gaan :) .

Edit: Ha! Zoeken loont!
http://www.britanniarescue.com/plan/routeplanner/plan.php
Niet de meest handige, but it gets the job done.

Edit2: En blijkbaar gebruikt die gewoon Map24 achter de schermen (www.map24.com) .
Ziet er érg goed uit, ik denk dat ik mijn nieuwe favoriete routeplanner gevonden heb ...
bij routenet.nl heb je ook een vinkje "vermijd snelwegen" hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JdM schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 17:35:
Laat je instrukteur de tegengestelde stuurtechniek maar eens uitleggen, een beetje instrukteur weet hoe dat werkt. Dan heb je het zoooooo door, wat zeg ik, dan heb je 2 meter over ;)
Tegengestelde stuurtechniek? Wat lul je nou :? Ben je helemaal mesjogge geworden? |:( |:( Tegengesteld sturen, te veel whisky gezopen zekers }:O

:+

[ Voor 31% gewijzigd door Chevy454 op 08-08-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay

PeeJay

Prutser

DieterVDW schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:49:
Het neigt naar een te arme afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

PeeJay schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:02:
[...]

Het neigt naar een te arme afstelling.
Hangt er vanaf zeker wanneer hij het heeft ?

ik heb het ook, maar alleen als m'n motor nog koud is. als ik dan optrek en m'n gas los is het ook plofplofplofplof. Maar m'n motor is verder perfect afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
DinX schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:29:
[...]

Hangt er vanaf zeker wanneer hij het heeft ?

ik heb het ook, maar alleen als m'n motor nog koud is. als ik dan optrek en m'n gas los is het ook plofplofplofplof. Maar m'n motor is verder perfect afgesteld.
Ja maar het is dus niet het 'normale' gepruttel als ik de gas los.
Ik heb het nog maar 3 keer voorgehad in de 2 weken dat ik nu al rondrij, en het is echt een knal waar je je rot van schrikt hoor, denk flink stuk vuurwerk dat naast je ontploft ...
Ik kijk dan steeds of mijn uitlaat er nog aanhangt :s .

[ Voor 4% gewijzigd door DieterVDW op 09-08-2006 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:02:
[...]

Tegengestelde stuurtechniek? Wat lul je nou :? Ben je helemaal mesjogge geworden? |:( |:( Tegengesteld sturen, te veel whisky gezopen zekers }:O

:+
gezien je laatste smiley neem ik aan dat je het sarcastisch bedoeld, maar voor de zekerheid:
bewust tegensturen (op je stuur drukken aan de kant waar je heen wil) is ff wennen, onbewust die je het vaak al, maar bewust doen is wat nieuws, maar je komt er wel beter bochten mee door..

Een poos geleden stond er in een engels motorblad een heel stuk over.. als mijn scanner weer aangesloten is zal ik het wel ff scannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

ToolkiT schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:36:
[...]

onbewust die je het vaak al
;)

[ Voor 3% gewijzigd door DinX op 09-08-2006 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Ja als je beetje deftig door de bochten wil gaan is tegensturen wel elementair.
Maar ik snap niet wat mensen er zo moeilijk of raar aan vinden hoor.
Met je fiets doe je dat toch ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DieterVDW schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:00:
Ja als je beetje deftig door de bochten wil gaan is tegensturen wel elementair.
Maar ik snap niet wat mensen er zo moeilijk of raar aan vinden hoor.
Met je fiets doe je dat toch ook...
Je doet het onbewust vanzelf, maar als je er over na gaat denken dan word het vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Het is wel goed als je je bewust bent van deze techniek.
Als je bvb te snel een bocht ingaat en je gebruikt deze techniek niet, dan ga je neigen van je bocht te wijd te nemen (en misschien op het andere rijvak belanden :s) .
Als je deze techniek kent dan weet je dat je gewoon bewust wat naar buiten moet sturen met je voorwiel om je platter te leggen en de juiste lijn te blijven volgen.

Als je bvb een scherpe bocht moet nemen (90+ graden rechtsaf bij een kruispunt oid), dan helpt het ook erg veel om eerst flink wat tegen te sturen en je dan met je gas door de bocht te trekken.
Als beginner neig je van zo'n bochtjes ofwel supertraag te nemen, ofwel veel te wijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DieterVDW schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:26:
Het is wel goed als je je bewust bent van deze techniek.
Als je bvb te snel een bocht ingaat en je gebruikt deze techniek niet, dan ga je neigen van je bocht te wijd te nemen (en misschien op het andere rijvak belanden :s) .
Als je deze techniek kent dan weet je dat je gewoon bewust wat naar buiten moet sturen met je voorwiel om je platter te leggen en de juiste lijn te blijven volgen.

Als je bvb een scherpe bocht moet nemen (90+ graden rechtsaf bij een kruispunt oid), dan helpt het ook erg veel om eerst flink wat tegen te sturen en je dan met je gas door de bocht te trekken.
Als beginner neig je van zo'n bochtjes ofwel supertraag te nemen, ofwel veel te wijd.
Klopt helemaal!
Sinds ik er bewust mee bezig ben stuur ik veel strakker de bochten door.. flink oefenen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ToolkiT schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:45:
Klopt helemaal!
Sinds ik er bewust mee bezig ben stuur ik veel strakker de bochten door.. flink oefenen dus :)
Ik ook, ben er ook een stuk relaxer door gaan rijden. Rotonde's of van die vluchtheuvels die een chicane vormen zijn daardoor nog leuker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Clithopias schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:52:
[...]

Ik ook, ben er ook een stuk relaxer door gaan rijden. Rotonde's of van die vluchtheuvels die een chicane vormen zijn daardoor nog leuker geworden.
Yep idd! Vind het zalig om mij daarin te smijten en zo lekker te overdrijven.
Ipv gewoon relaxed daardoor te gaan de motor helemaal smijten om toch maar exact het midden van het vak te blijven volgen :) . Dolletjes! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
hmm tegensturen? probleem is echt dat ik gewoon niet erg durf te sturen, gister al helemaal niet, omdat ik aan het einde van de proef vrijwel meteen moest remmen omdat ik anders in de berm beland. (5 metertjes ofzo tot de berm?) volgens de instructeur genoeg ruimte om tot stilstand te komen, maarja ik ben net beginnend en dan is het wel prettig om wat meer ruimte te hebben om normaal tot stilstand te komen :S.

tegengestelde stuurtechniek? is dat echt gewoon rechts sturen terwijl je links wil gaan? ga je dan niet gewoon hardstikke op je bek? je motor heeft toch automatisch de neiging om de andere kant op te gaan met het gewicht (daarom moet je je motor ook omgooien), is het dan wel verstandig om dan ook nog eens tegenovergesteld te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
justice_strike schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:21:
tegengestelde stuurtechniek? is dat echt gewoon rechts sturen terwijl je links wil gaan? ga je dan niet gewoon hardstikke op je bek? je motor heeft toch automatisch de neiging om de andere kant op te gaan met het gewicht (daarom moet je je motor ook omgooien), is het dan wel verstandig om dan ook nog eens tegenovergesteld te sturen?
Je wilt dus niet horen? Ga met enkel je rechterhand rijden en ga dan proberen te sturen door lichtjes te duwen tegen je stuur. Je voelt direct welke richting de motor uit wilt. Doe dit aan de linkerkant van het rijvak btw, anders heb je weinig ruimte rechts :+

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 09-08-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Chevy454 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:25:
[...]

Je wilt dus niet horen? Ga met enkel je rechterhand rijden en ga dan proberen te sturen door lichtjes te duwen tegen je stuur. Je voelt direct welke richting de motor uit wilt. Doe dit aan de linkerkant van het rijvak btw, anders heb je weinig ruimte rechts :+
:^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
justice_strike schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:21:
Je stuurt -even- in de tegenovergestelde richting om je motor al wat plat te leggen, waarna je stuurt in de richting waarin je wil draaien. Omdat je je motor vooraf al wat plat legt door even tegen te sturen kan je veel vlugger een bocht nemen.

Probeer het anders eens op je fiets, daar hoef je niet bang te zijn dat je een machine van 200kg op zijn kant legt. Eens je het beet hebt lukt het op een motor dan ook vast wel. Uiteindelijk is een motor gewoon een grote fiets :) . Maar ik heb de indruk dat je geest echt in de weg zit bij het motorrijden bij u hoor, mag niet bang zijn om je grens wat te verleggen hé! Anders geraak je er nooit. Het stuur zit er om te gebruiken!

Lukt het slalommen en 8'jes draaien eigenlijk? Daar doe je dat ook hoor, maar dan onbewust. Als je slalomt ga je bvb op een bepaald moment extra insturen zodat je motor zich van de ene kant naar de andere kant legt en je een bocht in de andere kant kan nemen.

Probeer te begrijpen hoe een bocht nemen met een (motor)fiets werkt! Je neemt een bocht door je zwaartepunt naar een bepaalde kant te leggen (de motor dus schuin te leggen). Om dan recht te blijven MOET je beginnen draaien, zodat de middelpuntvliedende kracht ervoor zorgt dat je niet omvalt. Om de bocht te beëindigen ga je even een beetje extra insturen, zodat je wielen weer onder je zwaartepunt terecht komen, en je rechtuit kan rijden zonder om te vallen.

Maar echt: bestudeer het bochten nemen eens gewoon met je fiets. Komt er dan gewoon op neer om niet bang te zijn om dat ook met een motorfiets te doen. Er is geen verschil, het zit gewoon in je hoofd.

Gisteren trouwens ook eens mijn 8'jes gaan oefenen op een parkeerterrein. Vreemd genoeg lukt het scherpe bochtjes naar rechts nemen perfect (stuur volledig gedraaid, evenwicht geregeld met de gas), maar naar links veel minder. Ik ben precies wat banger om 'm naar links te leggen, ik vermoed omdat mijn rechterhand dan in een ongunstige positie zit om het gas te regelen. Da's natuurlijk wel het ambetante, die lesmotoren kon je gewoon mee in vrijloop gekoppeld je manoeuvers doen, moest de gas nooit aanraken. Bij mijn motor moet je om manoeuvers te doen een tikje gas geven en met de koppeling spelen, maakt het allemaal nog stukje ingewikkelder.
Ben er trouwens in geslaagd om 'm op zijn kant te leggen hoor, maar ja dat had ik ook wel verwacht.
Als je bang bent om je motor op zijn kant te leggen dan durf je de grens niet opzoeken, dus ik ga er gewoon van uit dat ik 'm wel eens op zijn kant zal smijten dan valt die barrière al weg. En daarom heb ik dus een oude motor gekocht :), moet ik mij niet te veel zorgen maken om zo'n stoten uit te halen en kan ik eerst deftig leren rijden voor ik mij een nieuwe machine aanschaf (ooit).

[ Voor 27% gewijzigd door DieterVDW op 09-08-2006 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
DieterVDW schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:51:
[...]

Je stuurt -even- in de tegenovergestelde richting om je motor al wat plat te leggen,
waarna je stuurt in de richting waarin je wil draaien.
Omdat je je motor vooraf al wat plat legt door even tegen te sturen kan je veel vlugger een bocht nemen.

Probeer het anders eens op je fiets, daar hoef je niet bang te zijn dat je een machine van 200kg op zijn kant legt. Eens je het beet hebt lukt het op een motor dan ook vast wel. Uiteindelijk is een motor gewoon een grote fiets :) .
Maar ik heb de indruk dat je geest echt in de weg zit bij het motorrijden bij u hoor, mag niet bang zijn om je grens wat te verleggen hé! Anders geraak je er nooit. Het stuur zit er om te gebruiken!

Lukt het slalommen en 8'jes draaien eigenlijk?
Daar doe je dat ook hoor, maar dan onbewust.
Als je slalomt ga je bvb op een bepaald moment extra insturen zodat je motor zich van de ene kant naar de andere kant legt en je een bocht in de andere kant kan nemen.

Probeer te begrijpen hoe een bocht nemen met een (motor)fiets werkt!
Je neemt een bocht door je zwaartepunt naar een bepaalde kant te leggen (de motor dus schuin te leggen). Om dan recht te blijven MOET je beginnen draaien, zodat de middelpuntvliedende kracht ervoor zorgt dat je niet omvalt.
Om de bocht te beëindigen ga je even een beetje extra insturen, zodat je wielen weer onder je zwaartepunt terecht komen, en je rechtuit kan rijden zonder om te vallen.

Maar echt: bestudeer het bochten nemen eens gewoon met je fiets.
Komt er dan gewoon op neer om niet bang te zijn om dat ook met een motorfiets te doen.
Er is geen verschil, het zit gewoon in je hoofd.

Gisteren trouwens ook eens mijn 8'jes gaan oefenen op een parkeerterrein.
Vreemd genoeg lukt het scherpe bochtjes naar rechts nemen perfect (stuur volledig gedraaid, evenwicht geregeld met de gas), maar naar links veel minder.
Ik ben precies wat banger om 'm naar links te leggen, ik vermoed omdat mijn rechterhand dan in een ongunstige positie zit om het gas te regelen. Da's natuurlijk wel het ambetante, die lesmotoren kon je gewoon mee in vrijloop gekoppeld je manoeuvers doen, moest de gas nooit aanraken.
Bij mijn motor moet je om manoeuvers te doen een tikje gas geven en met de koppeling spelen, maakt het allemaal nog stukje ingewikkelder.
Ben er trouwens in geslaagd om 'm op zijn kant te leggen hoor, maar ja dat had ik ook wel verwacht.
Als je bang bent om je motor op zijn kant te leggen dan durf je de grens niet opzoeken, dus ik ga er gewoon van uit dat ik 'm wel eens op zijn kant zal smijten dan valt die barrière al weg.
En daarom heb ik een oude motor gekocht :) .
langzame slalom, snelle slalom, halve draai, en 8tjes gaan allemaal wel redelijk, gezien het feit dat ik het voor de 2de keer doe.

Vorige keer in de regen ging het uitwijken perfect, maar gister ben ik een paar keer belachelijk dicht bij een ongeluk gekomen. (en dan heb ik het echt over van mijn motorfiets afvliegen) ach volgende week weer proberen.

een paar keer dat het pionetje meenam en dat mijn achterwiel er door inde slip raakte (pion zat onder de moto vast)

een keer dat ik een noodstop moest maken omdat ik gezien de snelheid bijna de berm in vloog. Had mijn instructeur al gevraagd om de hele uitwijk proef iets verder van de berm te verplaatsen (die er naar mijn idee te dicht achter stond). Vorige keer was die drempel er niet, had toen een andere instructeur, en er was wat meer ruimte na de hele proefopstelling... misschien is het gewoon wat psychologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Het IS psychologisch hoor, maar hoe meer dingen om je zorgen over te maken, hoe minder je je durft riskeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ipv te denken dat je de tegengestelde kant op stuurd probeer te denken dat je door het drukken op die kant je je motor 'omduwd' om hem schuin te krijgen :)

en dat linksom lastiger is, is een bekend verschijnsel, daar hebben de meeste last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik vind linksom juist makkelijker, maar dat heb ik dan ook meer geoefend :)

maar ik ga gewoon proberen nog meer plat te liggen. dit keer ga ik alleen niet alsnog proberen de juiste kant van de pion te pakken als ik denk dat het niet lukt, want als ik over de pion kom dan ben ik alleen maar nog verder van huis.

btw mijn instructeur die vertelde me dat ik vaak met 65 de uitwijk proef probeer te doen :P dus misschien moet ik wat langzamer rijden :)

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste