justice_strike schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:21:
tegengestelde stuurtechniek? is dat echt gewoon rechts sturen terwijl je links wil gaan? ga je dan niet gewoon hardstikke op je bek? je motor heeft toch automatisch de neiging om de andere kant op te gaan met het gewicht (daarom moet je je motor ook omgooien), is het dan wel verstandig om dan ook nog eens tegenovergesteld te sturen?
Je stuurt -even- in de tegenovergestelde richting om je motor al wat plat te leggen, waarna je stuurt in de richting waarin je wil draaien. Omdat je je motor vooraf al wat plat legt door even tegen te sturen kan je veel vlugger een bocht nemen.
Probeer het anders eens op je fiets, daar hoef je niet bang te zijn dat je een machine van 200kg op zijn kant legt. Eens je het beet hebt lukt het op een motor dan ook vast wel. Uiteindelijk is een motor gewoon een grote fiets

. Maar ik heb de indruk dat je geest echt in de weg zit bij het motorrijden bij u hoor, mag niet bang zijn om je grens wat te verleggen hé! Anders geraak je er nooit. Het stuur zit er om te gebruiken!
Lukt het slalommen en 8'jes draaien eigenlijk? Daar doe je dat ook hoor, maar dan onbewust. Als je slalomt ga je bvb op een bepaald moment extra insturen zodat je motor zich van de ene kant naar de andere kant legt en je een bocht in de andere kant kan nemen.
Probeer te begrijpen hoe een bocht nemen met een (motor)fiets werkt! Je neemt een bocht door je zwaartepunt naar een bepaalde kant te leggen (de motor dus schuin te leggen). Om dan recht te blijven MOET je beginnen draaien, zodat de middelpuntvliedende kracht ervoor zorgt dat je niet omvalt. Om de bocht te beëindigen ga je even een beetje extra insturen, zodat je wielen weer onder je zwaartepunt terecht komen, en je rechtuit kan rijden zonder om te vallen.
Maar echt: bestudeer het bochten nemen eens gewoon met je fiets. Komt er dan gewoon op neer om niet bang te zijn om dat ook met een motorfiets te doen. Er is geen verschil, het zit gewoon in je hoofd.
Gisteren trouwens ook eens mijn 8'jes gaan oefenen op een parkeerterrein. Vreemd genoeg lukt het scherpe bochtjes naar rechts nemen perfect (stuur volledig gedraaid, evenwicht geregeld met de gas), maar naar links veel minder. Ik ben precies wat banger om 'm naar links te leggen, ik vermoed omdat mijn rechterhand dan in een ongunstige positie zit om het gas te regelen. Da's natuurlijk wel het ambetante, die lesmotoren kon je gewoon mee in vrijloop gekoppeld je manoeuvers doen, moest de gas nooit aanraken. Bij mijn motor moet je om manoeuvers te doen een tikje gas geven en met de koppeling spelen, maakt het allemaal nog stukje ingewikkelder.
Ben er trouwens in geslaagd om 'm op zijn kant te leggen hoor, maar ja dat had ik ook wel verwacht.
Als je bang bent om je motor op zijn kant te leggen dan durf je de grens niet opzoeken, dus ik ga er gewoon van uit dat ik 'm wel eens op zijn kant zal smijten dan valt die barrière al weg. En daarom heb ik dus een oude motor gekocht

, moet ik mij niet te veel zorgen maken om zo'n stoten uit te halen en kan ik eerst deftig leren rijden voor ik mij een nieuwe machine aanschaf (ooit).
[
Voor 27% gewijzigd door
DieterVDW op 09-08-2006 15:02
]