Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
klopt maar word wel aangeraden om ze eerder te vervangen dan dat..4x2 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:17:
[...]
Zitten normaal gesproken blokjes in je profiel, worden op de wang vd band aangegeven door een driehoekje en/of TWI (Tread Wear Indicator).
Als die gelijk liggen met je profieldiepte is de band versleten.
Maar de minimale profieldiepte moet 1 of 1,5mm zijn volgens de wet (dacht ik).
.
Laatst hadden ze bij 5th gear een onwetenschappelijke test gedaan en met legale maar erg versleten banden waren de resultaten schokbarend slecht..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
En een motor heeft sowieso al veel minder last van aquaplaning.
leeg
Ik heb KN luchtfilter, nieuwe sproeiers en n nieuwe vlakschuif incl een nieuwe uitlaat (nieuw is ondertussen 4000km oud maar goed)
Toch zuipt ie 1 op 15, klopt niet helemaal denk ik. Had wel verwacht dat er meer benzine gezopen zou worden maar dit lijkt me wat overdreven.
Airbox aanpassen?
And it goes BRAAAAAPP!
Africa Twin? Wat voor een vlakschuif heb jij dan?ROFLASTC schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 20:32:
Toch zuipt ie 1 op 15, klopt niet helemaal denk ik. Had wel verwacht dat er meer benzine gezopen zou worden maar dit lijkt me wat overdreven.
En voor dat afstellen kan je de airbox herleiden totdat je verschil met een lekker stukje zwitsere gatenkaas niet meer herkent of je zet em op de testbank. Laatste heeft mijn voorkeur wegens het moeilijker afstellen van een flatslide.
Flatslide is namelijk moeilijker af te stellen. Je moet een volgas run maken voor de hoofdsproeier te bepalen en een run waarbij de gasnaald wordt bepaald. Het is geen makkelijke klus om een flatslide netjes af te stellen.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik was al van plan om eerst een Air-Fuel mix" meting te laten doen alvorens te laten stellen door een pro. Ik heb d'r duitse klinkende carb opgezet (heidelberg? hij paste iigChevy454 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:04:
[...]
Africa Twin? Wat voor een vlakschuif heb jij dan?
En voor dat afstellen kan je de airbox herleiden totdat je verschil met een lekker stukje zwitsere gatenkaas niet meer herkent of je zet em op de testbank. Laatste heeft mijn voorkeur wegens het moeilijker afstellen van een flatslide.
Flatslide is namelijk moeilijker af te stellen. Je moet een volgas run maken voor de hoofdsproeier te bepalen en een run waarbij de gasnaald wordt bepaald. Het is geen makkelijke klus om een flatslide netjes af te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 27-07-2006 00:00 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Wat voor carburateur heb je erop dan? (model, grootte, etc etc etc)ROFLASTC schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:53:
Ik was al van plan om eerst een Air-Fuel mix" meting te laten doen alvorens te laten stellen door een pro. Ik heb d'r een opgezet maar ik vraag me af of dat wel zo handig was als ie nou zo gaat zuipen. Wellicht dat met meer lucht een lager benzine verbruik mogelijk is? Ik heb m nu op 55PK 58Nm dat mag desnoods hetzelfde blijven als dat verbruik maar een beetje omlaag gaatNa ja eerst maar eens schoonmaken morgen d'r zitten nog 1000 duitse vliegjes op.
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 26-07-2006 23:59 ]
Sorry ik weet het niet uit het hoofd (zit nu niet thuis) Ik dacht iets van Heidelberg/Edelberg ?Chevy454 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:59:
[...]
Wat voor carburateur heb je erop dan? (model, grootte, etc etc etc)
[ Voor 8% gewijzigd door ROFLASTC op 27-07-2006 00:02 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Leuk dan. Hoop dat je er genoeg onderdelen voor kunt krijgen om de carb af te stellen.ROFLASTC schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 00:01:
Ik dacht iets van Heidelberg/Edelberg ?
? erm moet ik nu nerveus worden?Chevy454 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 00:26:
[...]
Leuk dan. Hoop dat je er genoeg onderdelen voor kunt krijgen om de carb af te stellen.

And it goes BRAAAAAPP!
Geen idee
*AHA-Erlebnis* Edelbrock dat was 'm.Chevy454 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 00:42:
[...]
Geen ideeWaarschijnlijk zal het merk wel Edelbrock zijn. Die stel je redelijk eenvoudig af naar het schijnt door enkele verstelbare sproeiers.
And it goes BRAAAAAPP!
Ikzelf heb nog een BT020R band los te koop eventueel , 3mm in het midden tot de indicator , en 5mm op de linker en rechter wang.
160-60-17
Reden dat ik hem weg doen is dat ik achter ook een Avon wil.
Mocht je interesse hebben :
roybuckens_at_hotmail_dot_com
[ Voor 3% gewijzigd door AcIDeR op 27-07-2006 02:37 ]
AcIDeR schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 02:37:
Reden dat ik hem weg doen is dat ik achter ook een Avon wil.
Het is echt anders besturen, de geintjes die je op een auto kan doen met de koppeling werken niet echt met een motor (hebben ze geen synchro's die motoren van tegenwoordig?)
afremmen voor een stoplicht moet ook heel anders dan bij een auto (niet verwacht) gelukkig ben ik alle gewoontes van het mountainbiken/wielrennen wel een beetje afgeleerd (rechtsafstappen ipv links. Meer Voorrem gebruiken ipv meer achterrem)
al met al wel leuk en het gaat wel erg vlot naar mijn idee. Weet nu ook waar ik op moet letten bij het kopen van kleding (helm moet stabiel zijn bij hoge snelheden ed.) dus in iedergeval wel leuk. (alhoewel ik bij het stoplicht toch echt mij begon af te vragen of motorrijden wel iets voor mij was
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Had eerst de draden niet goed zitten ;'(
El KnutselTafel

Inbouwen & solderen

Plaatsing.
Staat wel maar voorlopig geplaatst. Ik ga, als ik terug uit verlog ben, iets maken op het werk

Page intentionally left blank.
(en natuurlijk de led toerenteller
[ Voor 18% gewijzigd door justice strike op 27-07-2006 14:10 ]
Als je een beetje gewend bent aan je motor zie je in een halve oogopslag hoe hard je ongeveer rijd (tot op 5km/u ofzo) en hoeveel toeren je maakt (en als het precies moet kijk je maar wat langer).
Digitaal spul moet je echt naar kijken en reageert ook wat houteriger op toeren/snelheidsveranderingen over het algemeen.
Welke geintjes bedoel je ?justice_strike schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 13:24:
Het is echt anders besturen, de geintjes die je op een auto kan doen met de koppeling werken niet echt met een motor (hebben ze geen synchro's die motoren van tegenwoordig?)
leeg
Hoe weet dat ding in welke gear je zit?
Ofte, jij kan niet koppelenjustice_strike schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 13:24:
Ik snap toch ook niet echt waar het verschil zit met een auto hoor ...
Ik weet niet hoe jij schakelt in een auto, maar erg anders lijkt me dat toch niet ...
motortoerental vs uitgaande asDieterVDW schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:11:
Hoe werkt die gear indicator juist?
[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 27-07-2006 16:12 ]
geintjes als:DieterVDW schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:11:
Hoe werkt die gear indicator juist?
[...]
Ofte, jij kan niet koppelen.
Ik snap toch ook niet echt waar het verschil zit met een auto hoor ...
Ik weet niet hoe jij schakelt in een auto, maar erg anders lijkt me dat toch niet ...
koppeling rustig op laten komen zonder te gassen (als je al op snelheid bent dus van 1 naar 2 of van 2 naar 3) resulteerd normaal in een vloeiende overgang, in vrijwel elke auto welke ik gereden heb geeft dit hetzelfde effect. Op de motor waar ik op zat moest ik echt een klein beetje gas bij geven anders begint hij te stoten, teveel gas is natuurlijk ook niet goed maar dat moge duidelijk zijn.
je mag je motor niet in de versnelling laten staan als je een stoplicht nadert. je moet steeds terugschakelen en rustig de koppeling op laten komen. In een auto is het zelfs verplicht voor je examen om je versnelling niet terug te schakelen voor het stoplicht en het dan bij stilstand meteen naar zijn 1 te schakelen.
verder remt een motor minder af op de motor dan een auto (heeft volgens mij te maken met de massa van de voertuigen) ik ben in de auto gewent om hem rustig uit te laten rollen tot het stoplicht. Bij motor rijden moet ik ECHT remmen. Sterker nog, ik heb het gevoel alsof ik bij een auto niet of nauwelijks hoef te remmen. Bij motor rijden gebruik ik de rem vaker dan ik ooit heb hoeven doen bij de auto.
het is gewoon een heel ander voertuig wat je moet leren besturen en het is naar mijn mening niet echt te vergelijken met auto rijden. Het heeft wat weg van... maar het is zeker niet hetzelfde (bij verre na niet)
Daarbij ik les nog dus ik weet nog niet alles wat er te weten valt over motoren. Dus misschien is het wel omdat ik net begin, misschien is het wel merk specifiek, maar het zijn duidelijke verschillen die ik merk.
[ Voor 16% gewijzigd door justice strike op 28-07-2006 00:08 ]
Ik denk dat je wat verder vooruit moet kijken en dit ook doen als je stilstaat voor het stoplicht, je zal zien dat alles dan veel vloeiender en meer op de automaat gaat.Als het goed is leert je instructeur je dit (vooruitkijken) dit is namelijk op de motor ontzettend belangrijk (ook voor je bochten werk).
Een autoblok heeft 4 cilinders en een flinke vliegwielwerking, dat gaat hoe dan ook een stuk soepelerjustice_strike schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 00:01:
[...]
geintjes als:
koppeling rustig op laten komen zonder te gassen (als je al op snelheid bent dus van 1 naar 2 of van 2 naar 3) resulteerd normaal in een vloeiende overgang, in vrijwel elke auto welke ik gereden heb geeft dit hetzelfde effect. Op de motor waar ik op zat moest ik echt een klein beetje gas bij geven anders begint hij te stoten, teveel gas is natuurlijk ook niet goed maar dat moge duidelijk zijn.
Ehh ?je mag je motor niet in de versnelling laten staan als je een stoplicht nadert. je moet steeds terugschakelen en rustig de koppeling op laten komen. In een auto is het zelfs verplicht voor je examen om je versnelling niet terug te schakelen voor het stoplicht en het dan bij stilstand meteen naar zijn 1 te schakelen.
Dat je m niet in bv zn 6 moet laten staan is niet zo raar, krijg je met een sequentiele bak, van 6 naar 1 kan niet in 1 beweging.
Maar na iedere keer schakelen perse de koppeling op laten komen vind ik een beetje raar, je kunt m in principe wel gewoon zonder de koppeling op te laten komen van 6 naar 1 schakelen door gewoon te blijven tikken op het pookje.
Dat vind ik raar, want de meeste motoren remmen veel en veel en veel harder op de motor dan een auto, zeker een 2-cilinder als een CB500.verder remt een motor minder af op de motor dan een auto (heeft volgens mij te maken met de massa van de voertuigen) ik ben in de auto gewent om hem rustig uit te laten rollen tot het stoplicht. Bij motor rijden moet ik ECHT remmen. Sterker nog, ik heb het gevoel alsof ik bij een auto niet of nauwelijks hoef te remmen. Bij motor rijden gebruik ik de rem vaker dan ik ooit heb hoeven doen bij de auto.
En zelfs met mn 4-cilinder VFR hoef ik (als ik rustig rijd dan
Net zoals 160 rijden op de snelweg, als je iemand voor je in ziet halen met 120 heb je de rem zelden nodig en ik weet wel zeker dat ik dat met de hyundai excel of panda (allebei benzine) hier thuis niet hoef te proberen, want dan plak ik er achterin....
Dat er grote verschillen tussenzitten is zonder meer waar, maar wat je hierboven verteld komt op mij heel raar over.het is gewoon een heel ander voertuig wat je moet leren besturen en het is naar mijn mening niet echt te vergelijken met auto rijden. Het heeft wat weg van... maar het is zeker niet hetzelfde (bij verre na niet)
Daarbij ik les nog dus ik weet nog niet alles wat er te weten valt over motoren. Dus misschien is het wel omdat ik net begin, misschien is het wel merk specifiek, maar het zijn duidelijke verschillen die ik merk.
leeg
Slipperclutch for the win4x2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 00:31:
Dat vind ik raar, want de meeste motoren remmen veel en veel en veel harder op de motor dan een auto, zeker een 2-cilinder als een CB500.
Raar is wel een understatement.Dat er grote verschillen tussenzitten is zonder meer waar, maar wat je hierboven verteld komt op mij heel raar over.
Wil je echt lol hebben? Stap dan eens op een 2-takt.. remmen op de motor? Wat is datChevy454 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:02:
[...]
Slipperclutch for the winDan kijk je toch wel eventjes raar op. Gas los.. huh wat? ARGH!!! REM NOU!!!
Als ik met mijn motor serieus aan het sturen ben en ik schakel voor een bocht flink terug en laat de koppeling te snel opkomen, dan blokkeert mijn achterwiel door de 'remkracht' van de motor. Vandaar dat sommige nieuwe supersportmotoren met zogenaamde slipper-clutches (slipkoppelingen dus) uitgerust worden. Die zorgen ervoor dat je wiel gewoon blijft draaien en dat is een wat prettiger gevoel. En bij een race ook sneller (omdat je dan tijdens het aanremmen meer controle hebt en dus eerder kunt beginnen met (in)sturen en dus iets later kunt remmen)verder remt een motor minder af op de motor dan een auto
Ik durf dus wel te stellen dat mijn motor een stuk meer remt op de motor dan mijn auto.
P.S. probeer dit als lesser nog maar even niet 'thuis'. Een bocht insturen terwijl je vol aanremt, terugschakelt en een zwevend/stuiterend achterwiel het hoofd moet bieden is iets dat je misschien niet bij de 1e keer speciale verrichtingen moet proberen.

[ Voor 94% gewijzigd door FragDaddy op 28-07-2006 09:15 ]
Have a wheelie good weekend!
Of andersom bij je 1e les op een 4-takt na de brommerts: BUFFFF, hee, loopt de rem soms aan ?FragDaddy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:07:
Wil je echt lol hebben? Stap dan eens op een 2-takt.. remmen op de motor? Wat is dat
[ Voor 6% gewijzigd door 4x2 op 28-07-2006 09:51 ]
leeg
Dat vind ik dus een vies gevoel, remmen in de bocht tot aan de apex en gas eropFragDaddy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:07:
Een bocht insturen terwijl je vol aanremt, terugschakelt en een zwevend/stuiterend achterwiel het hoofd moet bieden is iets dat je misschien niet bij de 1e keer speciale verrichtingen moet proberen.

Ik vind dat zo leip als mensen dat NIET doen.
Hangt ervanaf. Als ik op de snelweg aan het rijden ben dan laat ik gewoon gas los om uit te lopen. Ga ik een kruispunt bestormen dan gebruik ik de motorrem en gebruik ik ook de voorrem voor signalisatie als er iemand achter mij zit. Wel zo fijnJdM schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:13:
Pakken jullie altijd de rem erbij (al is het maar voor het remlicht) als je afremt op de motor?
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 28-07-2006 11:46 ]
remmen in de bocht is juist gaafChevy454 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 10:45:
[...]
Dat vind ik dus een vies gevoel, remmen in de bocht tot aan de apex en gas erop
Heel veel mensen denken dat dat niet kan / wil, maar je kunt harder remmen dan je denkt.
het enige probleem is wel dat als je hard remt, je motor rechtop komt te staan, en je dus wijd uit kunt komen.
Verder gebruik ik zelf nooit de achter rem, alleen om de roest vd schijf af te halen.
Alleen op het circuit gebruik ik hem als ik ECHT hard moet remmen om de motor enigzins stabiel te houden.
Verwijderd
Zoiets bedoel je?FragDaddy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:07:
[...]
Als ik met mijn motor serieus aan het sturen ben en ik schakel voor een bocht flink terug en laat de koppeling te snel opkomen, dan blokkeert mijn achterwiel door de 'remkracht' van de motor. Vandaar dat sommige nieuwe supersportmotoren met zogenaamde slipper-clutches (slipkoppelingen dus) uitgerust worden. Die zorgen ervoor dat je wiel gewoon blijft draaien en dat is een wat prettiger gevoel. En bij een race ook sneller (omdat je dan tijdens het aanremmen meer controle hebt en dus eerder kunt beginnen met (in)sturen en dus iets later kunt remmen)
Ik durf dus wel te stellen dat mijn motor een stuk meer remt op de motor dan mijn auto.
P.S. probeer dit als lesser nog maar even niet 'thuis'. Een bocht insturen terwijl je vol aanremt, terugschakelt en een zwevend/stuiterend achterwiel het hoofd moet bieden is iets dat je misschien niet bij de 1e keer speciale verrichtingen moet proberen.
http://www.youtube.com/watch?v=xrnbt-6fsBM
En als je nog niet genoeg hebt gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=ZtM9grPU6Jc
http://www.youtube.com/watch?v=GQF6L4qvAsE
Mooie filmpies joh
[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 12:48 ]
Ik ben er nog onwennig mee
In de bocht of rechtdoor? Je kan heel hard remmen als je wilt inderdaad. Dat merk ik ook wel met mijn CBR... daar luiden de klokken weerHeel veel mensen denken dat dat niet kan / wil, maar je kunt harder remmen dan je denkt.

Waar ik meer probleem mee heb is dat de achterkant op de voorkant komt te rusten en dus het stuur zwaar is. Ik stuur al remmend in, ik weet niet of dat goed is. Ik rijd nu meestal met gas erop door de bocht, mijn snelheid ligt op die manier wel lager maar dit is beter voor mijn stuurtechniek onder hellingshoek. Dat remmen terwijl ik stuur is pas voor erna want ik kan nog geen kneedownhet enige probleem is wel dat als je hard remt, je motor rechtop komt te staan, en je dus wijd uit kunt komen.
Wat wil je ook met zo'n wijvenmotor, die kan blijven staan op de stepjes, heeft geen standaard nodig, zo laag zitten ze
Zelden, als ik op de motor rem doe ik dat omdat ik het niet nodig vind om de rem erbij te pakken als ik redelijk rustig rijd en op een stoplicht af kom.JdM schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:13:
Pakken jullie altijd de rem erbij (al is het maar voor het remlicht) als je afremt op de motor?
Ga ik niet ook mn rem(licht) dr bij pakken, das niet relaxed, kun je nog niet met losse handen op een stoplicht af rollen...
leeg
En toch zou je denken, de vrouwen gaan toch met de benen wijd dat ze een kneedown kunnen maken met die motor4x2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:53:
Wat wil je ook met zo'n wijvenmotor, die kan blijven staan op de stepjes, heeft geen standaard nodig, zo laag zitten ze
Maarja, ik ben een mietje
daar heb je toch je synchro's voor of bezit een motor geen synchro's?4x2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 00:31:
[...]
Een autoblok heeft 4 cilinders en een flinke vliegwielwerking, dat gaat hoe dan ook een stuk soepeler
toch wordt dat wel vereist door mijn lesinstructeur... zal waarschijnlijk wel een van die gewoontes worden die je meteen na het halen van je rijbewijs niet meer zal doen.[...]
Ehh ?
Dat je m niet in bv zn 6 moet laten staan is niet zo raar, krijg je met een sequentiele bak, van 6 naar 1 kan niet in 1 beweging.
Maar na iedere keer schakelen perse de koppeling op laten komen vind ik een beetje raar, je kunt m in principe wel gewoon zonder de koppeling op te laten komen van 6 naar 1 schakelen door gewoon te blijven tikken op het pookje.
hmm misschien is de afremmende werking van de motor op lagere snelheid beter bij een auto dan bij een motor en op hoge snelheden bij een motor beter. alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik erg verbaast was dat ik bij elk stoplichtje de rem erbij moest pakken ipv rustig te rollen naar het stoplicht.[...]
Dat vind ik raar, want de meeste motoren remmen veel en veel en veel harder op de motor dan een auto, zeker een 2-cilinder als een CB500.
En zelfs met mn 4-cilinder VFR hoef ik (als ik rustig rijd dan) pas bij ong 10km/u de koppeling in te knijpen en het laatste stukje met de rem te doen als ik afrem voor een stoplicht (en dan remmen de auto's voor me gewoon terwijl ik dezelfde afstand houd tov hun).
Net zoals 160 rijden op de snelweg, als je iemand voor je in ziet halen met 120 heb je de rem zelden nodig en ik weet wel zeker dat ik dat met de hyundai excel of panda (allebei benzine) hier thuis niet hoef te proberen, want dan plak ik er achterin....
je herkent wel elementen erin die kloppen, dus heel vreemd zal het wel niet zijn. maar het zijn ook de opmerkingen van een beginnend iemand. Jij rijdt al een geruime tijd en zal aan bepaalde eigenschappen van het motorrijden gewend zijn. Ik dus nog niet.[...]
Dat er grote verschillen tussenzitten is zonder meer waar, maar wat je hierboven verteld komt op mij heel raar over.
Een motorfiets met synchronisatieringen in de versnellingsbak, wat verzinnen ze binnenkort nog?justice_strike schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:19:
daar heb je toch je synchro's voor of bezit een motor geen synchro's?
Een motorfiets is totaal anders dan een wagen, dat is namelijk een stukje hoog performant stukje techniek wat een auto ontbeert.
Alles wat je van die vuile ontiegelijk lompe ouderwetse auto's kent moet je vergeten. Dat gaat niet op in het landje waar vermogens waar 160pk per liter normaal is.
[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 28-07-2006 18:26 ]
Nee dus, een motor schakelt sowieso heel anders (zonder koppeling schakelen is bv geen probleem en ook niet slecht). En de speling op de ketting veroorzaakt ook wat schokken (een cardanmotor rijd weer heeeeeeeel anders).justice_strike schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:19:
daar heb je toch je synchro's voor of bezit een motor geen synchro's?
Denk het, alleen heb ik die eis nooit gehoord bij mijn lessen.toch wordt dat wel vereist door mijn lesinstructeur... zal waarschijnlijk wel een van die gewoontes worden die je meteen na het halen van je rijbewijs niet meer zal doen.
Ook op lage snelheden zou de remmende werking heel groot moeten zijn, maar wat zou kunnen is dat het ding wat hoger stationair staat omdat ie dan bv minder snel afslaat.hmm misschien is de afremmende werking van de motor op lagere snelheid beter bij een auto dan bij een motor en op hoge snelheden bij een motor beter. alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik erg verbaast was dat ik bij elk stoplichtje de rem erbij moest pakken ipv rustig te rollen naar het stoplicht.
Vergeet alles wat je van het besturen (niet het verkeersinzichtje herkent wel elementen erin die kloppen, dus heel vreemd zal het wel niet zijn. maar het zijn ook de opmerkingen van een beginnend iemand. Jij rijdt al een geruime tijd en zal aan bepaalde eigenschappen van het motorrijden gewend zijn. Ik dus nog niet.
leeg
afijn ik vind het rijden wel leuk. Op snelheid was even een beetje anders (vooral als je motorhelm alle kanten begint op te gaan door de turbulentie) maar het is na een tijdje wennen gewoon wel echt kicken.
Ik denk dat ze dat inderdaad hebben gedaan. De eerste les wilde ze me het een en ander uitleggen over aangrijppings punt... maar je kon je koppeling gewoon niet op laten komen zonder dat hij afsloeg. (en dus ook niet bepalen waar het aangrijpingspunt is omdat je al eerder gas moet geven)"maar wat zou kunnen is dat het ding wat hoger stationair staat omdat ie dan bv minder snel afslaat."
dat moet je me maar eens even uitleggen. als het geen probleem is en ook niet slecht is... waarom heb je dan nog een koppeling nodig? werkt een motor niet met koppelings platen? Ik denk dat we hier dan best wel het technische vlak mee opgaan maar dat vind ik niet erg wil er best wel wat meer van weten(zonder koppeling schakelen is bv geen probleem en ook niet slecht)
[ Voor 47% gewijzigd door justice strike op 28-07-2006 19:44 ]
Ik leer het mijn leerlingen ook, als je het ze niet aanleert en ze gaan daarna op eigen houtje ooit eens afremmen op de motor tussen de versnellingen door dan zal dat eerste brik dat ze kopen ook meteen tot schroot gereduceert worden4x2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:42:
[...]
Denk het, alleen heb ik die eis nooit gehoord bij mijn lessen.
[...]
Als je niet gewend bent aan de remming op het achterwiel vanuit de bak, heb je een harde dobber dat later te masteren, daarbij rijden we ook allang niet meer op 2 takts, dus het mag best
Wegrijden zonder koppeling wordt lastigjustice_strike schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:40:
dat moet je me maar eens even uitleggen. als het geen probleem is en ook niet slecht is... waarom heb je dan nog een koppeling nodig? werkt een motor niet met koppelings platen? Ik denk dat we hier dan best wel het technische vlak mee opgaan maar dat vind ik niet erg wil er best wel wat meer van weten
En terugschakelen is ook wat lastiger (maar kan wel degelijk).
Maar opschakelen is gewoon een kwestie van vast wat lichte druk op het pedaaltje zetten, even gas dicht, bak schuift in de volgende versnelling en gas dr weer op.
Maar een motor werkt gewoon met koppelingsplaten jah (nat/droog, enkel/meervoudig, meestal meervoudige natte platen koppeling).
Alleen in de versnellingsbak draaien alle tandwielen vd ene as constant in het tegenoverliggende tandwiel, dat is samen met het sequentiele (elkaar opvolgend) het grote verschil met een autobak..
Met een auto kun je overigens ook zonder koppeling schakelen, alleen gaat het minder makkelijk.
leeg
constant mesh vs synchromesh4x2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:50:
het grote verschil met een autobak en een echte fatsoenlijke motorfietsbak
Bij synchromesh wordt de snelheid van de tanden gesynchroniseerd zodat er geschakeld kan worden wanneer er geen snelheidsverschil is. Hierdoor zijn dingen als dubbel clutchen verleden tijd.
Bij constant mesh is er een snelheidsverschil en zou er gedubbel cluchted moeten worden. Maar vanwege de opbouw is dit sneller. Of dit qua levensduur even kwalitatief is met een gesynchroniseerde bak is de vraag. Bij goed schakelen zonder koppeling ga je automatisch dat snelheidsverschil verminderen (gas los)
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 29-07-2006 00:30 ]
ik had dat perongeluk gedaan op de motor (van 2 naar 3 zonder te koppelen) dat vond de motor toch niet heel leuk. Hij kraakte alsof ie tandjes aan het poetsen was4x2 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:50:
[...]
Wegrijden zonder koppeling wordt lastig
En terugschakelen is ook wat lastiger (maar kan wel degelijk).
Maar opschakelen is gewoon een kwestie van vast wat lichte druk op het pedaaltje zetten, even gas dicht, bak schuift in de volgende versnelling en gas dr weer op.
ja dat doen ze bij de porsche challenge... maar daar zijn de rev limiters zodanig ingesteld dat als je erin bumped hij zo ver terugvalt dat je zo door kan schakelen en PRECIES op de goede toeren zit voor de volgende versnelling. Alleen meestal kun je zulke bakken na een paar keer weggooien.maar een motor werkt gewoon met koppelingsplaten jah (nat/droog, enkel/meervoudig, meestal meervoudige natte platen koppeling).Alleen in de versnellingsbak draaien alle tandwielen vd ene as constant in het tegenoverliggende tandwiel, dat is samen met het sequentiele (elkaar opvolgend) het grote verschil met een autobak.
Met een auto kun je overigens ook zonder koppeling schakelen, alleen gaat het minder makkelijk.
synchro's zijn tegenwoordig beter ... maar dat komt met name door de rijstijl van menig autorijder (ooit iemand gezien die double declutched in het verkeerconstant mesh vs synchromesh
overigens... volgens mij gaat dit helemaal niet op voor een motor... lijkt me namelijk niet dat je double declutched als je van 6 naa 5 moet
[ Voor 24% gewijzigd door justice strike op 29-07-2006 01:22 ]
Probeer het eens bewust ipv per ongeluk, je hebt het niet eens in de gaten als je het goed doet. Geloof me, zonder koppeling schakelen kan heel netjes en soepel.justice_strike schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 00:44:
ik had dat perongeluk gedaan op de motor (van 2 naar 3 zonder te koppelen) dat vond de motor toch niet heel leuk. Hij kraakte alsof ie tandjes aan het poetsen was
Als je maar zorgt dat de pook soepel in de versnelling gaat zonder knarsen (oftewel: snelheid ingaande/uitgaande as gelijk leggen) zie ik in de verste verte niet in wat het probleem moet zijn van zonder koppeling schakelen.ja dat doen ze bij de porsche challenge... maar daar zijn de rev limiters zodanig ingesteld dat als je erin bumped hij zo ver terugvalt dat je zo door kan schakelen en PRECIES op de goede toeren zit voor de volgende versnelling. Alleen meestal kun je zulke bakken na een paar keer weggooien.
Mn NX250 heb ik van 65K naar 100K gereden en geregeld zonder koppeling geschakeld, nooit problemen mee gehad.
Nee, je geeft gewoon even heel kort gas als je de koppeling inknijpt en voor je m in de versnelling tikt.overigens... volgens mij gaat dit helemaal niet op voor een motor... lijkt me namelijk niet dat je double declutched als je van 6 naa 5 moeteerst helemaal naar neutraal, bij gassen en dan weer helemaal opschakelen naar 5
lijkt me niet de manier of vergis ik me
Heel simpel en klinkt nog interessant ook
leeg
ik geloof je graag, maar ik denk niet dat ik dat tijdens het lessen mag doen4x2 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 01:20:
[...]
Probeer het eens bewust ipv per ongeluk, je hebt het niet eens in de gaten als je het goed doet. Geloof me, zonder koppeling schakelen kan heel netjes en soepel.
jij hebt het over een motor (toch?) ik heb het over schakelen zonder koppeling in een auto, ik wet dat dat gewoon niet bevordelijk is voor je versnellings bak. Het porsche challenge voorbeeldje was alleen maar om aan te geven hoe snel dat kan gaan, zelfs als je goed schakeld. Er komen namelijk ook kracht verschillen bij kijken, die niet alleen met toeren te maken hebben. Versnelling 3 heeft bij het zelfde aantal toeren meer kracht nodig om hem rond te draaien dan in versnellin 2. Ook deze kracht wordt geleidelijk aan opgebouwd met een koppeling. (daarbij kan je nooit precies het aantal toeren gelijk krijgen, er zit altijd wel wat verschil in[...]
Als je maar zorgt dat de pook soepel in de versnelling gaat zonder knarsen (oftewel: snelheid ingaande/uitgaande as gelijk leggen) zie ik in de verste verte niet in wat het probleem moet zijn van zonder koppeling schakelen.
Mn NX250 heb ik van 65K naar 100K gereden en geregeld zonder koppeling geschakeld, nooit problemen mee gehad.
Maar zoals ik zei, ik weet dus niet of dit ook geld voor de motor, aangezien daar een andere versnellingsbak in zit.
:[...]
Nee, je geeft gewoon even heel kort gas als je de koppeling inknijpt en voor je m in de versnelling tikt.
Heel simpel en klinkt nog interessant ook
das leuk, maar das geen double declutching, das gewoon bijgassen
double declutching (in een auto) is:
gas los
koppeling in
pook naar neutraal
kopeling uit
gas bij (blippen of constant)
kopeling in
pook naar gewenste versnelling
kopeling uit
gassen
vandaar dat ik ook wel zei dat dt op een motor waarschijnlijk niet gedaan wordt
ik weet redelijk wat van autotechniek af maar ik zie al wel dat ik het een en ander kan gaan leren met betrekking tot motor techniek. in hoeverre is het trouwens te doen om zelf je onderhoud te plegen? is het gewoon te doen, en is het verstandig? ik kan natuurlijk wel een ketinkje gaan vervangen maar als daar grote risicos aan verbonden zijn dan doe ik dat liever niet.
[ Voor 9% gewijzigd door justice strike op 29-07-2006 01:39 ]
Serieus stukkie sturen zeg..Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 12:47:
[...]
Zoiets bedoel je?![]()
http://www.youtube.com/watch?v=xrnbt-6fsBM
En als je nog niet genoeg hebt gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=ZtM9grPU6Jc
http://www.youtube.com/watch?v=GQF6L4qvAsE
Mooie filmpies joh
Nog wat leuks..
Supermotard filmpje van onder anderen Nicky Hayden.. Beetje voor de fun een middagje spelen..
http://video.google.com/videoplay?docid=-8462378466997568582
Bij 1:30.. Wat nou je been uitsteken op een supermotard? Das voor vrouwen man! Gewoon vol driftend (echt zo'n beetje full-opposite-lock, achterwiel haaks op de rijrichting en alles.... met een MOTOR!!!) de motor op een knie neerleggen en hem de bocht door sturen..
Bij 2:20.. Op de bocht af komen wheelien, aanremmen, hem op het voorwiel de bocht insturen en tegelijkertijd terugschakelen, het achterwiel weer laten terugvallen en dan driftend de bocht door.. En dat allemaal in 1 vloeiende beweging.. alsof 'ie het de hele dag zo doet. insane.. INSANE!
Je kunt zeggen over Hayden wat je wil.. maar hij kan een motor (of dat nu een 60pk supermotard of een 260pk motoGP bike is) wel echt helemaal op het randje rijden..
Man. Hoe leer je dat? En hoe overleef je dat leerproces?
Het meeste reguliere onderhoud aan een motorfiets is simpel. Bedriegelijk simpel zelfs. Daarmee bedoel ik dat een setje remblokjes binnen 10 minuten gewisseld is. Dat kan elke flapdrol.. MAAR.. als je vervolgens vergeet het borgpinnetje weer (goed) terug te plaatsen en 1 van je remblokjes valt er uit net als je wil gaan aanremmen voor die haakse bocht... ja dan heb je toch een probleem (geen voorremmen).. Ketting net zo. Tandwielen en ketting zijn zo verwisseld. Als je de ketting dan zelf klinkt en dat doe je niet helemaal lekker waardoor dat schakeltje los komt en de ketting eraf loopt.. Als je geluk hebt vliegt ie er gewoon af zonder iets te beschadigen (de voorruit van de auto die achter je rijdt niet meegeteld), als je pech hebt neemt ie een deel van je onderbeen en de uitgaande as van je motorblok mee op de weg naar de vrijheid. Als na het vervangen van je olie het oliefilter lostrilt en je achterwiel wordt mooi 'gesmeerd' met motorolie, net terwijl je je favoriete hogesnelheidsbocht instuurt.. dan kunnen ze je ook ergens uit de achtergrond vissen..In hoeverre is het trouwens te doen om zelf je onderhoud te plegen? is het gewoon te doen, en is het verstandig?
En zo kunnen we nog even doorgaan. Als je zelf aan je motor gaat werken. denk er goed over na wat je doen, neem niets aan als vanzelfsprekend, controleer je momenten en trek ALLES na. Neem geen risico's.. Want een slordigheidje bij het klussen aan je motor wordt maar zo een levensgevaarlijk probleem als je er vervolgens op gaat rijden.
[ Voor 47% gewijzigd door FragDaddy op 29-07-2006 03:08 ]
Probeer misschien eens een helm die je past (kleiner dus)...justice_strike schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:40:
afijn ik vind het rijden wel leuk. Op snelheid was even een beetje anders (vooral als je motorhelm alle kanten begint op te gaan door de turbulentie) maar het is na een tijdje wennen gewoon wel echt kicken.
Mijn instructeur zat er niet zo mee als ik het een keer deed om te proberen (die vond het ook wel leuk toen ik de steunen aan de grond reed om een bocht te redden, alleen de examinator vond dat minderjustice_strike schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 01:36:
ik geloof je graag, maar ik denk niet dat ik dat tijdens het lessen mag doen
Auto kan het dus ook prima mee en soepel, alleen is het heel wat omslachtiger (je moet wachten tot ie genoeg is teruggevallen in toeren enzo) waardoor het bij een gewone straatauto gewoon geen zin heeft. Motor hoef je alleen maar de belasting van de bak af te halen.jij hebt het over een motor (toch?) ik heb het over schakelen zonder koppeling in een auto, ik wet dat dat gewoon niet bevordelijk is voor je versnellings bak. Het porsche challenge voorbeeldje was alleen maar om aan te geven hoe snel dat kan gaan, zelfs als je goed schakeld. Er komen namelijk ook kracht verschillen bij kijken, die niet alleen met toeren te maken hebben. Versnelling 3 heeft bij het zelfde aantal toeren meer kracht nodig om hem rond te draaien dan in versnellin 2. Ook deze kracht wordt geleidelijk aan opgebouwd met een koppeling. (daarbij kan je nooit precies het aantal toeren gelijk krijgen, er zit altijd wel wat verschil in
Maar zoals ik zei, ik weet dus niet of dit ook geld voor de motor, aangezien daar een andere versnellingsbak in zit.
Dat weet ik, maar je vroeg ook hoe het met een motor moest, niet met een auto.das leuk, maar das geen double declutching, das gewoon bijgassen
Zoals al gezegd werd: het lijkt heel simpel, maar ergens 1 foutje maken en dat kan je heel wat kosten.ik weet redelijk wat van autotechniek af maar ik zie al wel dat ik het een en ander kan gaan leren met betrekking tot motor techniek. in hoeverre is het trouwens te doen om zelf je onderhoud te plegen? is het gewoon te doen, en is het verstandig? ik kan natuurlijk wel een ketinkje gaan vervangen maar als daar grote risicos aan verbonden zijn dan doe ik dat liever niet.
leeg
Klopt, dat komt omdat motorfietstechniek verder is dan autotechniek.justice_strike schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 00:44:
overigens... volgens mij gaat dit helemaal niet op voor een motor... lijkt me namelijk niet dat je double declutched als je van 6 naa 5 moeteerst helemaal naar neutraal, bij gassen en dan weer helemaal opschakelen naar 5
of vergis ik me
Met een synchromeshbak ben je NIET sneller. Ten eerste omdat de oliefilm weggeperst moet worden tussen het tandwiel en de synchromesh, ten tweede omdat de de synchromesh eerst de snelheid van de tandwielen moet synchroniseren.
Met een constant mesh zet je die gewoon in versnelling. Niets snelheidsverschil overbruggen of oliefilm welke weggeperst moet worden. Gewoon het schuivend tandwiel in het andere haken. En om zaakje heel te houden moet je goed schakelen.
Een vrachtwagen heeft 1 probleem. Nouja 1, eigenlijk meerderenOverigens worden er in menig vrachtwagen vaak nog niet gereden met synchromesh (vrachtwagens hebben veel langer zich vastgehouden aan constand meshes)
[ Voor 25% gewijzigd door Chevy454 op 29-07-2006 12:26 ]
hmm ik had altijd het idee dat het andersom was. laten we wel wezen, snufjes als boordcomputer, abs,tcs,lcs, (s)ayc, scs etc... zijn allemaal al een tijd beschikbaar voor de auto... ik heb afgezien van de boordcomputer en de abs (welke nog niet eens zo wijdverspreid is) heb ik nog geen andere snufjes gezien voor de motor. Daarbij is honda (toch? of was het een ander?) pas kortgeleden begonnen met een airbag achtig concept voor de motor, terwijl het voor de auto al zelfs verplicht is.Chevy454 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 12:22:
[...]
Klopt, dat komt omdat motorfietstechniek verder is dan autotechniek.
nu moet ik wel zeggen dat zoiets als tcs of ayc waarschijnlijk moeilijk te implementeren is voor een 2 wiel voertuig. (ik zou niet echt weten hoe ze dat zouden doen) maar feit blijft ook wel dat veel van de auto techniek door ontwikkeld word vanuit f1. Bij de moto gp wordt er veel minder gexperimentieerd met dat soort dingen.
[ Voor 22% gewijzigd door justice strike op 29-07-2006 14:37 ]
de meeste MotoGP motoren rijden anders gewoon rond met Traction Control hoor. ABS dan weer niet.. maar F1 heeft ook geen ABS he.. Bij de MotoGP rijden ze met <1000cc motoren rond die meer dan 250pk leveren (huidige vermogenscijfers worden angstvallig geheim gehouden, maar ik zal niet verbaasd opkijken als ze dichter bij de 300pk zitten).. Daarnaast zie je bij de motoGP allerlei soorten motorblokken: V4's, V5's, 4-in-lijn's.. Terwijl iedereen in de F1 met een V10 rondrijdt.justice_strike schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:32:
[...]
hmm ik had altijd het idee dat het andersom was. laten we wel wezen, snufjes als boordcomputer, abs,tcs,lcs, (s)ayc, scs etc... zijn allemaal al een tijd beschikbaar voor de auto... ik heb afgezien van de boordcomputer en de abs (welke nog niet eens zo wijdverspreid is) heb ik nog geen andere snufjes gezien voor de motor. Daarbij is honda (toch? of was het een ander?) pas kortgeleden begonnen met een airbag achtig concept voor de motor, terwijl het voor de auto al zelfs verplicht is.
nu moet ik wel zeggen dat zoiets als tcs of ayc waarschijnlijk moeilijk te implementeren is voor een 2 wiel voertuig. (ik zou niet echt weten hoe ze dat zouden doen) maar feit blijft ook wel dat veel van de auto techniek door ontwikkeld word vanuit f1. Bij de moto gp wordt er veel minder gexperimentieerd met dat soort dingen.
Even wat over motorfiets techniek he.. mijn 600cc motor heeft 125pk. Een 1000cc supersport zit al op 180pk.. Daarnaast weegt een supersport motor tegenwoordig tussen de 160 en 180 kg en knalt ie in een paar seconden naar de 100. De normale wegbanden hebben zo veel grip dat je er als een echte motoGP coureur mee kunt rijden. Daarnaast geven ze ook vreselijk veel feedback.
Ik vind het allemaal vreselijk indrukwekkend hoe ver de supersport motorfiets de laatste 20 jaar is gekomen. Ze wegen bijna de helft, hebben bijna 2x zoveel vermogen en de vering/remmen/banden/frames zorgen ervoor dat je echt extreme bochtensnelheden kunt halen..
Daarnaast kan ik met mijn R6 de spiegels eraf schroeven en de koplamp en knipperlichten aftapen en kan ik het circuit op en competatief racen. Moet je met de gemiddelde auto eens proberen.. Blijft niet lang heel hoor. Ook de zogenaamde "sportauto" is niet ontworpen en gebouwd voor het circuit. Een supersport-motor wel. En de grap is, in tegenstelling tot exotische verbouwde Ferrari's en Porsches is een supersport-motor wel betaalbaar. En ik kan je vertellen dat hard rijden op een motor (bochten..) een stuk spannender/extremer is dan hard rijden met een auto. Of je moet bij een WRC rallyauto als navigator mee gaan.
Kijk eens naar de verschillende raceklasses.. Vergelijk de MotoGP met de Formule1 en de Superbike met de DTCC (Touringcar racing). In de superbike races wordt 'gewoon' met straatmotoren geraced. Alleen de vering wordt aangepast en het motorblok wordt aangepast.. Kijk eens naar de Touringcar auto's.. Die hebben echt NIETS gemeen met de weg-auto's. Of denk je dat die Audi TT touringcar gewoon een opgevoerde audi is? Het bodywork lijkt van buiten (heel vaag) op een TT, maar er ligt een heel ander blok in met een andere versnellingsbak, een buizenframe, een rolkooi, een plastic body, het hele rijwielgedeelte is anders, qua electronica is er niets hetzelfde. Het enige dat misschien (en zelfs dat vraag ik me af) zo van een weg-auto wordt gepakt is het merk-logo voorop.
Bij een motor wordt je bij een frontale aanrijding niet tegen je stuur/voorruit aangekwakt, maar over je motor heen gelanceerd. Ja, bij een goldwing wordt dat een beetje moeilijk omdat die voorruit net zo groot is als die van een auto en dus zijn ze bij de goldwing aan het prutsen met een airbag.. Een airbag op een supersport..pas kortgeleden begonnen met een airbag achtig concept voor de motor

Kortom.. Bij motoren gebruiken ze misschien op het oog geen geavanceerde electronische systemen.. Maar qua de nieuwste techniek staat een supersport motor heel wat dichter bij de laatste stand van de techniek dan een sportauto.
[ Voor 22% gewijzigd door FragDaddy op 29-07-2006 15:18 ]
Dat klopt, in de motorwereld wordt daar minder aandacht aan gegeven. Waarom? Meeste van die dingen heb je niet nodig als bestuurder. Dat is allemaal passieve veiligheid waarbij de fouten van de bestuurder minder hard worden afgestrafd. In mijn ogen mogen er wat meer autorijders het leven laten, ze reken allemaal op die snufjes terwijl de bestuurder toch uiteindelijk de persoon is welke verantwoordelijk is.justice_strike schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 14:32:
hmm ik had altijd het idee dat het andersom was. laten we wel wezen, snufjes als boordcomputer, abs,tcs,lcs, (s)ayc, scs etc... zijn allemaal al een tijd beschikbaar voor de auto... ik heb afgezien van de boordcomputer en de abs (welke nog niet eens zo wijdverspreid is) heb ik nog geen andere snufjes gezien voor de motor. Daarbij is honda (toch? of was het een ander?) pas kortgeleden begonnen met een airbag achtig concept voor de motor, terwijl het voor de auto al zelfs verplicht is.
In de motorwereld is dat bekend dat je zelf veel meer oppassen omdat je domweg veel kwetsbaarder bent en is er ook minder nood aan zulke snufjes omdat de bestuurder al van zijn eigen oplet. Een motorbestuurder heeft geen radio welke vrolijk muziek zit te spelen en zo de bestuurder in slaap dut. Nogal logisch dat je in een wagen meer correctiesystemen hebt omdat de bestuurder zijn aandacht ergens anders heeft. Verder zijn er meer autorijders welke voor de staat geld opbrengt dus die mogen niet doodgaan.
Als er ergens iets is waar er geexperimenteerd dan is het wel in de motoGP. Zoveel verschillende motorconfiguraties, frameconstructies en bijhorende geometrie,.. Bij een wagen heb je veel minder last van het peddeleffect of van het pro-dive karakter van de voorkant. Daarnaast is een motorblok bij een auto dynamisch opgehangen, bij een motorfiets is die staropgehangen waardoor er meer trillingen worden doorgegeven. Het komt allemaal nauwkeuriger bij de motorfietstechniek dan de algemene autotechniek (F1 is een ander verhaal en ook totaal niet te vergelijken met de complexiteit van een normale motor en auto)Bij de motoGP wordt er veel minder gexperimentieerd met dat soort dingen.
V8FragDaddy schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:08:Daarnaast zie je bij de motoGP allerlei soorten motorblokken: V4's, V5's, 4-in-lijn's.. Terwijl iedereen in de F1 met een V10 rondrijdt.
Ze gebruiken een productiemotor als basis ja. Voor de rest zit er echt wel supergeil spul op. De Ohlin FG670 voorpoot welke 10 000 euro moet kosten en je een jaar op voorhand moet bestellen ivm gelimiteerde oplage. Steven Casear verkoopt die veerpoten van de SBK, nieuw en gebruiktIn de superbike races wordt 'gewoon' met straatmotoren geraced. Alleen de vering wordt aangepast en het motorblok wordt aangepast.

Kijk, motoGP techniek wordt ook effectief gebruikt. De nieuwe motoren draaien rond de 16000rpm of zelfs 18000rpm voor de R6. Een moderne auto heb ik nog steeds geen 12000rpm zien draaien vanuit de fabriek (iets wat een Formule1 wagen wel doet).Kortom.. Bij motoren gebruiken ze misschien op het oog geen geavanceerde electronische systemen.. Maar qua de nieuwste techniek staat een supersport motor heel wat dichter bij de laatste stand van de techniek dan een sportauto.
[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 29-07-2006 15:35 ]
in 2000 zat ferrari al met een <3000 cc motor op de 770 pk wel wat hoger zijn. Daarbij moeten de f1 zich houden aan stricte regelementen die ieder jaar weer verder aangescherpt worden. Steeds meer technieken die ontwikkelt zijn voor de formule 1 worden aan banden gelegd vanwege oneerlijk voordeel. denk maar bijvoorbeeld aan launch control, dat mag niet eens meer gebruikt worden. (ik meen mij te herinnerenFragDaddy schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:08:
[...]
de meeste MotoGP motoren rijden anders gewoon rond met Traction Control hoor. ABS dan weer niet.. maar F1 heeft ook geen ABS he.. Bij de MotoGP rijden ze met <1000cc motoren rond die meer dan 250pk leveren (huidige vermogenscijfers worden angstvallig geheim gehouden, maar ik zal niet verbaasd opkijken als ze dichter bij de 300pk zitten).. Daarnaast zie je bij de motoGP allerlei soorten motorblokken: V4's, V5's, 4-in-lijn's.. Terwijl iedereen in de F1 met een V10 rondrijdt.
true, maar das voor de formule 1 niet minder waar, overigens is het niet heel vreemd om te denken dat ontwikkelingen daar sneller gaan, ze hebben over het algemeen een veel groter budget tot hun beschikking, daar de aantallen autorijders vele malen meer zijn dan het aantal motor rijders... en dat bedrijven zoals toyota, renault ferrari veel meer budget kunnen vrijmaken voor dit soort "projecten"Even wat over motorfiets techniek he.. mijn 600cc motor heeft 125pk. Een 1000cc supersport zit al op 180pk.. Daarnaast weegt een supersport motor tegenwoordig tussen de 160 en 180 kg en knalt ie in een paar seconden naar de 100. De normale wegbanden hebben zo veel grip dat je er als een echte motoGP coureur mee kunt rijden. Daarnaast geven ze ook vreselijk veel feedback.
Ik vind het allemaal vreselijk indrukwekkend hoe ver de supersport motorfiets de laatste 20 jaar is gekomen. Ze wegen bijna de helft, hebben bijna 2x zoveel vermogen en de vering/remmen/banden/frames zorgen ervoor dat je echt extreme bochtensnelheden kunt halen..
das gewoon een verschil in afzetmarkt. supersport auto's zijn gewoon duurder omdat daar een markt voor is. Als supersport motoren heel duur gemaakt worden dan wordt er gewoon een stuk minder verkocht. Hier zie je ook gewoon weer hoe afhankelijk de motorsport is van de consumenten markt. Zoals je zelf zegt. de r6 is in principe een circuitmotor. Ik kan je garanderen dat je met een f1 wagen niet de weg op magDaarnaast kan ik met mijn R6 de spiegels eraf schroeven en de koplamp en knipperlichten aftapen en kan ik het circuit op en competatief racen. Moet je met de gemiddelde auto eens proberen.. Blijft niet lang heel hoor. Ook de zogenaamde "sportauto" is niet ontworpen en gebouwd voor het circuit. Een supersport-motor wel. En de grap is, in tegenstelling tot exotische verbouwde Ferrari's en Porsches is een supersport-motor wel betaalbaar. En ik kan je vertellen dat hard rijden op een motor (bochten..) een stuk spannender/extremer is dan hard rijden met een auto. Of je moet bij een WRC rallyauto als navigator mee gaan.
als ik het zo hoor van chevy wordt er behoorlijk geklust aan die motoren en kan je ze geen gewone streebikes meer noemen.Kijk eens naar de verschillende raceklasses.. Vergelijk de MotoGP met de Formule1 en de Superbike met de DTCC (Touringcar racing). In de superbike races wordt 'gewoon' met straatmotoren geraced. Alleen de vering wordt aangepast en het motorblok wordt aangepast.. Kijk eens naar de Touringcar auto's.. Die hebben echt NIETS gemeen met de weg-auto's. Of denk je dat die Audi TT touringcar gewoon een opgevoerde audi is? Het bodywork lijkt van buiten (heel vaag) op een TT, maar er ligt een heel ander blok in met een andere versnellingsbak, een buizenframe, een rolkooi, een plastic body, het hele rijwielgedeelte is anders, qua electronica is er niets hetzelfde. Het enige dat misschien (en zelfs dat vraag ik me af) zo van een weg-auto wordt gepakt is het merk-logo voorop.
overigens zijn rolkooien enzo regelementair. Dus dat heeft weinig te maken met het wel of niet gebruiken van dezelfde basis van de wegauto's
jij ziet het niet, maar wie zou in 1950 kunnen bedenken dat met airbags zouden rondrijden? ik zie best wel mogelijkheden voor zoiets. En wat op een goldwing kan kan natuurlijk ook op een andere motor. Er moet alleen wat aan ontwikeld worden.[...]
Bij een motor wordt je bij een frontale aanrijding niet tegen je stuur/voorruit aangekwakt, maar over je motor heen gelanceerd. Ja, bij een goldwing wordt dat een beetje moeilijk omdat die voorruit net zo groot is als die van een auto en dus zijn ze bij de goldwing aan het prutsen met een airbag.. Een airbag op een supersport..Moet die je nog hoger de lucht in lanceren ofzo? Ik zie het niet..
Overigens vind ik dat systeem van honda wel erg netjes
[ Voor 12% gewijzigd door justice strike op 29-07-2006 17:19 ]
Die gele was Max Biaggi?
And it goes BRAAAAAPP!
Er wordt daar standaard de voorvork vervangen omdat die coureurs net iets harder door de bocht gaan dan menig ander persoon en dan moet je veel kunnen instellen. Ze doen daar ook aan gewichtsbesparing. Magnesium velgen ipv aluminium enzo maar motorisch zijn die op een andere nokkenas en andere ECU mapping hetzelfde.justice_strike schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 17:08:
als ik het zo hoor van chevy wordt er behoorlijk geklust aan die motoren en kan je ze geen gewone streebikes meer noemen.
Komt nog bij dat die voorvork en die wielen ook gewoon voor een particulier te koop zijn. Je kunt zo de Ohlins distributeur bellen en een voorvorkje bestellen of bij je motorzaak op de hoek een paar Marchesini velgen bestellen. Kost wel geld natuurlijk.Chevy454 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:58:
[...]
Er wordt daar standaard de voorvork vervangen omdat die coureurs net iets harder door de bocht gaan dan menig ander persoon en dan moet je veel kunnen instellen. Ze doen daar ook aan gewichtsbesparing. Magnesium velgen ipv aluminium enzo maar motorisch zijn die op een andere nokkenas en andere ECU mapping hetzelfde.
Ze vervangen het spul inderdaad alleen maar omdat de standaard vering met een bepaald budget gemaakt is en meer dan goed genoeg is voor 99% van alle rijders. Die 1% is dan 'gedwongen' tot het upgraden van het hele spul. En laat die 1% nou net alle coureurs van de superbike-klasse zijn. Zie het als het upgraden van een standaard computer.. 99% van de gebruikers kopen een PC bij een computerzaak en zijn daar heel tevreden mee.. een tweaker (die ene procent) koopt een andere videokaart voor meer snelheid..
Of Colin Edwards?? Geen idee. Ik vind het alleen maar zeer indrukwekkend wat die mannen kunnen.Die gele was Max Biaggi?
Zoek eens een plaatje van een Goldwing en een plaatje van een willekeurige supersport motor op. Dan zie je dat je bij de supersport motor over de motor heen gaat en bij een goldwing dus tegen de ruit aan beland bij een frontale aanrijding. Bij de goldwing beschermt de airbag je dus tegen de klap tegen de ruit.. Net zoals in een auto de airbag je beschermd tegen de klap op het stuur. Met een supersport motor ga je zoieso al vliegen, dus hoe moet die airbag je nog helpen dan? Die kan je niet tegenhouden lijkt me zo!?jij ziet het niet, maar wie zou in 1950 kunnen bedenken dat met airbags zouden rondrijden? ik zie best wel mogelijkheden voor zoiets. En wat op een goldwing kan kan natuurlijk ook op een andere motor. Er moet alleen wat aan ontwikeld worden.
hey.. misschien heb ik hardstikke ongelijk en zien we over 10 jaar op alle motoren ingebouwde airbags.. als dat levens red dan ben ik de eerste die er voor is. Net zoals ik eigenlijk naast de helmplicht ook graag een plicht op deugdelijke kleding en handschoenen zou zien.. Zeker met het warme weer van de afgelopen weken zie je ze zo vaak rijden in een T-shirt, korte broek en sandalen.. Als je dan op je bek gaat... Oh man... Zelfs met 50km/h... Dan wordt je echt helemaal gefileerd..
Ik draag altijd een volledig leren pak, leren handschoenen en motorlaarzen. Ook als het 30+ graden is. Tuurlijk is het warm en tuurlijk is het zweten als je voor een stoplicht staat.. maar het is de enige bescherming die ik heb mocht er wat gebeuren.
[ Voor 46% gewijzigd door FragDaddy op 30-07-2006 00:16 ]
Voor mij is mijn motor iets wat ik zoveel mogelijk gebruik.FragDaddy schreef op zondag 30 juli 2006 @ 00:07:
[...]
Net zoals ik eigenlijk naast de helmplicht ook graag een plicht op deugdelijke kleding en handschoenen zou zien.. Zeker met het warme weer van de afgelopen weken zie je ze zo vaak rijden in een T-shirt, korte broek en sandalen.. Als je dan op je bek gaat... Oh man... Zelfs met 50km/h... Dan wordt je echt helemaal gefileerd..
Ik draag altijd een volledig leren pak, leren handschoenen en motorlaarzen. Ook als het 30+ graden is. Tuurlijk is het warm en tuurlijk is het zweten als je voor een stoplicht staat.. maar het is de enige bescherming die ik heb mocht er wat gebeuren.
Als ik dan telkens ik naar ergens wil een volledig leren pak incl handschoenen en laarzen moet aandoen, en dan als ik daar ben al die zooi ook nog meeslepen, dan zal ik niet vlug meer op mijn motor kruipen.
Jij rijd motor puur voor het motorrijden, ik gebruik mijn motor als iets praktisch.
Ik rijd met een pseudo-chopper, en ik rijd dan ook vrij rustig.
Als ik ooit op mijn bek ga, dan zal ik het inderdaad beklagen dat ik geen deftige kledij heb.
Maar als ik verplicht wordt om telkens al die shit te dragen dan komt mijn motor nooit meer uit de garage...
Uiteindelijk is het niet de schade die je opdoet door over het asfalt te schrapen die je fataal zal worden, eerder de klap van iets te raken.. En als je met je lichaam ergens tegen knalt, dan zal al die kledij slechts een heel miniem verschil maken imo. Ik vind dat dat eerder een vals gevoel van veiligheid geeft.
Motorrijden is gevaarlijk, en dat besef ik ten zeerste, en als je wil motorrijden dan moet je dit aanvaarden.
Maar de last en het demotiverend effect van al die kledij is het minieme verschil qua veiligheid niet waard voor mij.
Ik wil hier echt niet de macho gaan uithangen van 'ik ben stoer voor mij hoeft dat niet', maar er moet ook nog wat fun aan zijn hé ... Ik voel me toch altijd beetje aangevallen als iemand sakkert op mensen die volgens hun niet genoeg bescherming dragen.
't is gewoon een andere manier van motorrijden.
En als laatste punt: ik denk toch dat er mensen al genoeg opgedrongen wordt, ik voel me al bemoederd genoeg door de overheid ...
Nee. Je zult het afschaven van je vlees tot op je botten inderdaad waarschijnlijk wel overleven. Maar schaafwonden zijn na brandwonden wel de meest pijnlijke wonden die je kunt oplopen heb ik wel eens begrepen.DieterVDW schreef op zondag 30 juli 2006 @ 01:14:
[...]
Voor mij is mijn motor iets wat ik zoveel mogelijk gebruik.
Als ik dan telkens ik naar ergens wil een volledig leren pak incl handschoenen en laarzen moet aandoen, en dan als ik daar ben al die zooi ook nog meeslepen, dan zal ik niet vlug meer op mijn motor kruipen.
Jij rijd motor puur voor het motorrijden, ik gebruik mijn motor als iets praktisch.
Ik rijd met een pseudo-chopper, en ik rijd dan ook vrij rustig.
Als ik ooit op mijn bek ga, dan zal ik het inderdaad beklagen dat ik geen deftige kledij heb.
Maar als ik verplicht wordt om telkens al die shit te dragen dan komt mijn motor nooit meer uit de garage...
Uiteindelijk is het niet de schade die je opdoet door over het asfalt te schrapen die je fataal zal worden, eerder de klap van iets te raken.. En als je met je lichaam ergens tegen knalt, dan zal al die kledij slechts een heel miniem verschil maken imo. Ik vind dat dat eerder een vals gevoel van veiligheid geeft.
Motorrijden is gevaarlijk, en dat besef ik ten zeerste, en als je wil motorrijden dan moet je dit aanvaarden.
Maar de last en het demotiverend effect van al die kledij is het minieme verschil qua veiligheid niet waard voor mij.
Ik wil hier echt niet de macho gaan uithangen van 'ik ben stoer voor mij hoeft dat niet', maar er moet ook nog wat fun aan zijn hé ... Ik voel me toch altijd beetje aangevallen als iemand sakkert op mensen die volgens hun niet genoeg bescherming dragen.
't is gewoon een andere manier van motorrijden.
En als laatste punt: ik denk toch dat er mensen al genoeg opgedrongen wordt, ik voel me al bemoederd genoeg door de overheid ...
Als je inderdaad een hard voorwerp raakt dan maakt het niet uit wat je draagt.. Ja misschien een ridder-harnas.
Rijden zonder handschoenen.. Als je op je bek gaat is je natuurlijk instinct je handen vooruit te steken? Je bent als kind vast wel eens van de fiets geflikkert en daarbij je handpalmen opengehaald.. Nou. Bedenk eens hoe je handpalmen (en je vingers) er aan toe zijn als je dat met 50km/h doet.. En dan heb ik het nog niet eens over hoge snelheden.. Ik weet niet of je een muziekinstrument bespeelt of ander fijn werk met je vingers wilt doen?
Rijden met sportschoenen ipv stevige laarzen.. Lopen wordt verrekte lastig als je je enkelgewricht verbrijzelt hoor.
En jij zult best een heel stuk rustiger rijden dan ik. Dat geloof ik meteen. Maar denk niet dat je daardoor veel veiliger bent. Ik vind het zo vreemd he.. In een auto heb je een kreukelzone, een kooiconstructie, een gordel en een stapel airbags.. Op een motor heb je helemaal niets. Het enige dat dan nog iets bescherming bied is de kleding die je aan hebt. Daarnaast worden motorrijders heel vaak over het hoofd gezien of hebben we te maken met glad wegdek (diesel, olie, water) en juist dan gebeuren er ongelukken. Niet doordat je zelf hard rijdt, maar door invloeden van buitenaf waar je in principe niets aan kan doen.
Voor mij is de verleiding soms ook best groot om zonder pak te rijden.. maar ik weet gewoon dat als er wat gebeurt en ik heb ook maar een schaafwondje, dat ik mezelf nog jarenlang voor mijn kop sla.. had ik dat pak maar aan gehad.. Het is het echt niet waard.
En laten we eerlijk zijn. Hoe veel werk is het nou om een pak aan te trekken.. ipv je normale schoenen trek je je laarzen aan, ipv je normale jas trek je je motor jas aan. Dan moet je alleen nog even van broek wisselen en je handschoenen pakken. Die handschoenen zitten toch standaard in je helm gepropt (bij mij wel iig) dus dat is ook geen extra werk.
[ Voor 30% gewijzigd door FragDaddy op 30-07-2006 01:55 ]
Maar een leren broek vind ik net wat te ver gaan.
Met weer het argument: die leren broek is al een barrière die ervoor zal zorgen dat je niet zo vlug meer op je motor springt als je ergens naartoe moet.
Edit: Alhoewel, als ik hier in de stad een boodschap doe of zo, dan doe ik dat soms ook wel in mijn t-shirt/hemdje (hoewel zelden). Tja ...
[ Voor 20% gewijzigd door DieterVDW op 30-07-2006 01:44 ]
Als je er eenmaal aan gewend bent denk je er niet eens meer bij na. Net zoals je standaard je helm pakt als je gaat rijden.DieterVDW schreef op zondag 30 juli 2006 @ 01:42:
Nou ja een beetje een deftig vest draag ik ook wel hoor, ik ben ook niet helemaal achterlijk.
Met weer het argument: die leren broek is al een barrière die ervoor zal zorgen dat je niet zo vlug meer op je motor springt als je ergens naartoe moet.
Edit: Alhoewel, als ik hier in de stad een boodschap doe of zo, dan doe ik dat soms ook wel in mijn t-shirt/hemdje (hoewel zelden). Tja ...
Een goed textielen pak beschermt ook prima hoor.
En als je dan echt perse een spijkerbroek aan wilt.. koop dan kevlar jeans of draggin jeans. Het beschermt wel niet zo goed als een goed (leren of textiel) pak, maar alle beetjes helpen he.

Maargoed. Zolang het niet verplicht is moet iedereen doen en laten wat 'ie wil. Ook al ga je in je blote reet op de motor zitten.
Maar ik blijf het knap stom vinden en het te pas en te onpas melden. Sorry. Daarvoor heb ik al teveel resultaten van ongelukken met en zonder pak gezien. Het verschil is echt enorm groot. Als je een ongeluk overleeft ben je met pak een stuk blijer dan zonder pak. Als je ergens tegenaan komt ben je met beide zo goed als dood dus dat maakt dan toch niet meer uit.
[ Voor 39% gewijzigd door FragDaddy op 30-07-2006 01:53 ]
1) Klein beetje ongemak de ganse tijd dat je motorrijdt in ruil voor eventueel minder pijn in geval van een ongeval.
2) Geen ongemak tijdens al de motorrijtijd met kans op veel pijn in geval van ongeval.
Gezien mijn rijstijl en de manier waarop ik mijn motor gebruik,
gezien dat de tijd die je normaal ongevalvrij doorbrengt op de moto normaal véél meer is dan de tijd dat je een ongeval meemaakt,
en de (imo kleine) kans dat die kledij in dat geval dan ook nog een groot verschil uitmaakt,
kies ik voor optie B.
Even voor de duidelijkheid: ik vind het zeker goed dat er wél mensen zijn die het zien zitten om beschermende kledij te dragen en dergelijke, en ik wil hier zeker niet insinueren dat hetgeen ik doe beter is. Beschermende kledij dragen is zonder twijfel the smart thing to do.
Ik probeer alleen even duidelijk te maken waarom ik soms bewust deel uitmaak van die groep motorrijders die niet altijd bescherming dragen, en ik vraag daar toch een beetje begrip voor.
Ben je al eens onderuit gegaan?
Zo ja, dan heb ik per direct begrip voor je keuze want dan weet je ook echt wat voor risico je neemt.
Zo nee, dan denk ik toch dat je er veel te makkelijk over denkt en dan hoop ik bij deze oprecht dat het je nooit overkomt, want dat wens ik echt niemand toe

Maargoed. Ik denk dat ik nu wel duidelijk ben geweest. Ik houd er over op. Het is jou eigen keuze.
Aan de andere kant moet ik je ook wel weer een beetje gelijk geven. Motorrijden is zoieso al gevaarlijk. Jij rijdt rustig zonder beschermende kleding. Ik rij vaak 'sportief' (kneedowns, wheelies, (rolling) stoppies, hoge snelheden.. de hele bende) maar met pak aan. Ik vraag me echt af wat er gevaarlijker is.
Eigenlijk zou jij een goed pak moeten gaan dragen en ik rustig moeten gaan rijden. Ik kan me voorstellen dat het voor beide lastig is om te veranderen
[ Voor 95% gewijzigd door FragDaddy op 30-07-2006 03:10 ]
Ik ben ook wat makkelijker geworden als in , spijkerbroek, stevige schoenen, motorjas, rug protector, helm+ handschoenen.. bedoel als je jarengeleden had gezegd dat ik 70km over de snelweg zou rijden dagelijks in spjikerbroek had ik je voor gek verklaard en nu is het kwestie van makkelijker, zelf rustig rijden, hopelijk goed genoeg anticiperen en het niet kunnen omkleden op werk + anders te laat komen op werk. (doe ik dus alleen met woon-werk, normaal altijd volledig leer + motorlaarzen etc)
[ Voor 7% gewijzigd door Capo op 30-07-2006 08:36 ]
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Door de verzekering ben ik in mijn gelijk gesteld en alles is dan (na een jaar looptijd) toch vergoed geworden. Maar ondanks het dragen van een compleet motorpak heb ik wel blijvende letsels overgehouden. Zo zijn een aantal zenuwbanen in mijn rechterknie geraakt en heb ik hier dus een plek die compleet gevoelloos is. Ook gebeurt het regelmatig dat mijn knie gewoonweg blokkeerd, dan kan ik deze niet meer plooien (vooral in de winter bij koud weer).
Na het ongeval ben ik toch terug gaan rijden, en nu (iets meer dan een jaar later dus) toch alweer 24000 km onder de banden. Het was ook duidelijk dat zonder pak het veel erger had geweest voor mij. Dan was de kans groot dat ik zelfs nooit meer zou kunnen rijden. Overleefd zou ik het wel gedaan hebben, maar voor mijn knie zou het echt een heel stuk erger zijn geweest.
Voordien durfde ik af en toe bij heel warm weer de broek al eens te laten voor wat het was (wel steeds helm, handschoenen, vest en laarzen). Sinds dat ongeluk rij ik enkel nog met pak aan. Heb ook een leren pak erbij gekocht voor de plezierritjes.
Je mag nog zo opletten en voorzichtig zijn en (ver) vooruit kijken en zo, een ongeval zit soms in een heel klein verdoken hoekje. En ik weet dat ik op dat ogenblik voorzichtig was, het was namelijk met toen mijn nieuwe (tweedehandse) motor. Ik was nog wat aan het wennen dus ik deed rustig aan. En dan nog na 7 dagen ervan te hebben genoten de motor total-loss.
Kan in korte broek en t-shirt zijn, kan ook een spijkerbroek met gewone leren jas en mn leren handschoenen zijn als het kouder is. Rijd dan ook veel rustiger, neem veel minder risico's, duw minder snel door als ik geen voorrang krijg, enz enz. Probeer de kans op een ongeluk te minimaliseren door er iig van mijn kant alles aan te doen, dat ik verder geen al te rare idioten tegenkom en ze evt kan ontwijken hoop ik dan maar op.
Vind dat ik dat gewoon zelf moet kunnen bepalen of ik mn volledige pak aantrek of niet.
Ik weet hoe het voelt om met 50km/h tegen het asfalt te knallen, met mn gewone leren jas en een spijkerbroek (brommerpower, heb 2 weken nogal moeilijk gelopen en nog een litteken op mn knie, is ook al ruim 3 jaar terug), dus ik denk dat ik het wel voor mezelf mag bepalen.
Langere ritten gaat of het leer (of textiel) aan, want ik vind het veel fijner rijden, alleen bij die korte ritjes is het gewoon een kosten-baten analyse
leeg
Capo schreef op zondag 30 juli 2006 @ 08:35:
Het gaat er niet om hoe je zelf rijd, het gaat erom dat andere automobilisten, fietsers, olievlekken, zandplekken gevaarlijke objecten zijn op jou weghelft.
Ik ben ook wat makkelijker geworden als in , spijkerbroek, stevige schoenen, motorjas, rug protector, helm+ handschoenen.. bedoel als je jarengeleden had gezegd dat ik 70km over de snelweg zou rijden dagelijks in spjikerbroek had ik je voor gek verklaard en nu is het kwestie van makkelijker, zelf rustig rijden, hopelijk goed genoeg anticiperen en het niet kunnen omkleden op werk + anders te laat komen op werk. (doe ik dus alleen met woon-werk, normaal altijd volledig leer + motorlaarzen etc)
Ik ken het wel hoor
BMW heeft een mooi pak, gemaakt van een verstevigde jeans. Erg netjes voor op de Vmax

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 31-07-2006 00:00 ]
Als men het zelf moet weten waarom moet het dan verplicht worden.FragDaddy schreef op zondag 30 juli 2006 @ 01:48:
Maargoed. Zolang het niet verplicht is moet iedereen doen en laten wat 'ie wil. Ook al ga je in je blote reet op de motor zitten.
Maar ik blijf het knap stom vinden en het te pas en te onpas melden. Sorry. Daarvoor heb ik al teveel resultaten van ongelukken met en zonder pak gezien. Het verschil is echt enorm groot. Als je een ongeluk overleeft ben je met pak een stuk blijer dan zonder pak. Als je ergens tegenaan komt ben je met beide zo goed als dood dus dat maakt dan toch niet meer uit.
En dat gedoe over de dooien en ongelukken. Men is o zo tegen geweld maar wat een slachtingen ziet men in het dagelijks leven. Je stapt er toch echt zelf op hoor. En dat je zelf zegt te hard te rijden om vervolgens weer (soort van) verstandig te doen met dat pak dragen....

Je klinkt net als mijn schoonmoeder maar die legt de psychologische angst grens wat verder. Namelijk bij het uberhaupt niet mogen motorrijden. Die probeert mij te dwingen een autorijbewijs te nemen. Alsof die geen dooien maken, alsof ze kan bepalen dat autos minder vaak verongelukken.
Alsof een gebroken been minder vervelend is dan littekens op je hand. Je hele familie roept toch wel "eikel je had wel dood kunnen zijn"
Man man man wat trek ik dat slecht zeg. Bij motorrijden horen nu eenmaal bepaalde kwetsbaarheden. Als je, je daar druk om maakt rijdt dan auto of ga met de trein (en nou niet zeggen dat comfort belangrijker is dan leven)
Edit: Pakken verleggen de grens qua wat je overhoudt in jouw voordeel. Ik draag altijd full pak als ik verder dan 5 minuten ga rijden. Maar net zo goed voor de looks als voor een evt ongeluk.
[ Voor 10% gewijzigd door ROFLASTC op 31-07-2006 00:44 ]
And it goes BRAAAAAPP!
zet je duim is op het asfalt en trek m dan zo hard als je kan naar je toe. Stel je dan dat is voor met 50 kmh en met je hele lijf, is die broek dan nog steeds een barriere?DieterVDW schreef op zondag 30 juli 2006 @ 01:42:
Nou ja een beetje een deftig vest draag ik ook wel hoor, ik ben ook niet helemaal achterlijk.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Zo doe ik het ookCapo schreef op maandag 31 juli 2006 @ 15:19:
Ja ik ga dus komend weekend ff shoppen voor textiel pak, dat kanik op werk wel uit trekken en voelt fijner aan. Vind het nog steeds niet echt fjin.
In top-box heb ik een paar nette schoenen zodat ik niet de hele dag op mijn motor laarzen hoeft te lopen (die piepen nogal) Of ik trek mijn nette maar wel hoge stevige schoenen aan..
Omdat je dan net zoals met een helm geen loze discussies meer hebt over het wel/niet dragen van dat ding. Iedereen draagt tegenwoordig een helm (een paar idiote scooterrijders daargelaten dan). En omdat het elk jaar veel mensen voor onnodig veel letsel behoed. Net zoals een helm dus.ROFLASTC schreef op maandag 31 juli 2006 @ 00:39:
[...]
Als men het zelf moet weten waarom moet het dan verplicht worden.
En dan zeg je natuurlijk, verbied dan gelijk het hele motorrijden. Maar motorrijden is voor veel mensen een hobby en dan gaat het om het rijden op zich. Als je dat afschaft zijn mensen een hobby kwijt. En zeg nou zelf, verandert die hobby nou veel door het wel dragen van een goed pak?
Motorrijden is mijn grootste hobby. Ik zou niet zonder kunnen. Daarnaast heb ik een bepaalde rijstijl waar ik ook niet zonder kan. Gewoon toertochtjes rijden vind ik best wel leuk, maar de adrenalinekick die ik soms zoek krijg ik daar niet van. Om het dan toch zo veilig mogelijk te houden draag ik altijd mijn pak, waarom zou ik onnodige risico's nemen door geen pak aan te trekken? Ja dan kun je wel zeggen, ga anders rijden of ga uberhaupt niet meer rijden. Ik wil niet zeggen dat ik doodongelukkig wordt, maar ik zou er niet aan moeten denken.En dat gedoe over de dooien en ongelukken. Je stapt er toch echt zelf op hoor. En dat je zelf zegt te hard te rijden om vervolgens weer (soort van) verstandig te doen met dat pak dragen....
Een auto is wel een stuk veiliger. Daarbij zit je in een kooi met een kreukelzone en airbags. Dus als je dan bij een aanrijding betrokken bent kom je er veel beter vanaf als met een motor. Maar autorijden en motorrijden lijkt voor wat mij betreft helemaal niet op elkaar en dus is het voor mij geen optie om ipv op de motor, met de auto te gaan rijden voor de hobby.Je klinkt net als mijn schoonmoeder maar die legt de psychologische angst grens wat verder. Namelijk bij het uberhaupt niet mogen motorrijden. Die probeert mij te dwingen een autorijbewijs te nemen. Alsof die geen dooien maken, alsof ze kan bepalen dat autos minder vaak verongelukken.
En dat geldt kennelijk voor jou ook. Dus het is een non-argument om te zeggen "ga maar auto rijden". Dat is net zoiets als tegen een base-jumper te zeggen: "neem de trap maar naar beneden, das veiliger."
Je snapt het gewoon echt niet he? Een gebroken been is heel wat minder vervelend dan een gebroken been en een verlamde of geamputeerde hand... Als jij met blote handen op je smoel gaat met 80km/h en je hand ook maar een seconde het asfalt raakt.. Dan moet je vreselijk veel mazzel hebben en een hele knappe chirurg treffen die je hand dan nog weer voor 100% werkend krijgt. Dit geldt trouwens ook voor elk ander ontbloot of onbeschermd (ja een spijkerbroek of spijkerjack is ook onbeschermd) lichaamsdeel, maar omdat jij over littekens op je hand begint gebruik ik de hand maar even als voorbeeld.Alsof een gebroken been minder vervelend is dan littekens op je hand. Je hele familie roept toch wel "eikel je had wel dood kunnen zijn"
Tuurlijk horen er bij motorrijden bepaalde kwetsbaarheden. Maar die ga je toch niet bewust opzoeken door je pak thuis te laten? Dat is toch vaag!?Man man man wat trek ik dat slecht zeg. Bij motorrijden horen nu eenmaal bepaalde kwetsbaarheden. Als je, je daar druk om maakt rijdt dan auto of ga met de trein (en nou niet zeggen dat comfort belangrijker is dan leven)
Offtopic: POSER!Edit: Pakken verleggen de grens qua wat je overhoudt in jouw voordeel. Ik draag altijd full pak als ik verder dan 5 minuten ga rijden. Maar net zo goed voor de looks als voor een evt ongeluk.
Ontopic: Als je toch altijd je pak draagt, waarom meng je je dan in dit verhaal??
Maar serieus: kijk de volgende keer als je op de motor zit maar eens omlaag.. Dan zie je die rasp die we ook wel asfalt noemen onder je doorschieten. Vraag je dan maar eens af of je het echt wilt meemaken om onbeschermd daarop terecht te komen. En dan nog wat, de meeste ongelukken gebeuren NIET door de schuld van de motorrijder, maar doordat de motorrijder over het hoofd gezien wordt door een automobilist of doordat er olie/diesel/andere zooi op de weg ligt. Dus je kunt wel zeggen dat je rustig rijdt en niet zoals ik, maar daarmee ben je nog niet zeker van een veilige rit.
De reden waarom ik hier zo'n ophef over maak is dat als ik maar een persoon kan overtuigen van het nut van deugdelijke kleding, er al weer een potentieel slachtoffer minder is.
[ Voor 20% gewijzigd door FragDaddy op 31-07-2006 17:08 ]
1) Rustig rijden zonder pak.
2) Als een gek rijden met pak.
't is weer een interessante vraag, en het antwoord is niet triviaal.
Net daarom heeft de ene groep niet het recht om de andere groep te veroordelen en omgekeerd.
Weer even de vergelijking doortrekkend:
Val je liever aan een lage snelheid onbeschermd, of aan een hoge snelheid met bescherming.
Hou er rekening mee dat bescherming sowieso weinig uitmaakt als je iets raakt.
De kans dat je iets raakt is natuurlijk wel groter als je sneller rijdt
Nu ja in ieder geval, er valt voor beide partijen wel iets te zeggen.
We kunnen er nog wel een tijdje over doorgaan vrees ik,
maar persoonlijk vind ik het ene niet persé beter dan het andere.
't is gewoon een keuze van filosofie omtrent motorrijden.
De slimsten zijn de rustige motorrijders met bescherming
Nog een bedenking: eigenlijk is mijn rijgedrag nauwelijks 'erger' dan van de gemiddelde scooterrijder.
Als ik hier in Gent rondrij, dan rij ik zeker rustiger dan de gemiddelde scooteraar (die rijden stuk vinniger en vlotter dan ik op mijn moto). En buiten stad zal mijn gemiddelde snelheid ook niet veel hoger liggen als van de gemiddelde scooter.
Eigenlijk zouden al die scooterrijders dan ook moeten lederen pak dragen..?
(Ok de vergelijking is niet 100% eerlijk, maar er zit toch iets in vind ik...)
[ Voor 23% gewijzigd door DieterVDW op 31-07-2006 17:41 ]
Ik vroeg me af of je mét passagier even diep door een bocht kan gaan als zonder.
Ik probeer de zaak even op een fysica manier te benaderen, maar da's nog niet zo evident precies.
Stelling 1:
De lading van de motor heeft geen invloed op de hellingshoek die je motor nodig heeft om een bepaalde bocht onder een bepaalde snelheid te nemen.
In fysica termen: de gewichtsvector en de middelpunt vliedende vector veranderen beiden evenredig bij verandering van massa right? Dus de hoek van de resulterende samengestelde vector blijft gelijk?
Ik denk wel dat dit klopt.
Wat ik niet zeker weet is of je het volgende mag zeggen:
Stelling 2:
De maximale hellingshoek die je met je motor kan halen voor je begint te slippen bij het nemen van een bocht is onafhankelijk van de lading.
(Merk op dat dit enkel afhangt van de hellingshoek, deze wordt immers bepaald door een combinatie van de scherpte van de bocht en de snelheid)
In fysica: zoals hierboven al gezegd worden zowel de middelpunt vliedende kracht als de gewichtsvector evenredig groter bij toegenomen massa van de motor.
Dit betekent dus dat de band meer grip moet leveren, maar tegelijkertijd IS er ook meer grip omdat er meer gewicht op de band staat.
Wat ik NIET weet is of deze effecten ook evenredig zijn (dat zou de stelling valideren), of als er een effect domineert.
Iemand die hier licht op kan werpen?
Verbeteringen in mijn amateurs-fysica-redeneringen zijn ook ten zeerste welkom
Als ik alleen rijd kan ik platter.
Heeft dus niks met fysica te maken, maar met grondspeling.
Mijn vering is afgesteld voor 1 persoon met een gewicht van 80kg. ok ok.. 90kg incl pak (ik dus). Als ik nog iemand achterop zou nemen zou de motor veel verder door in zijn vering zakken en dan zou ik dus alles aan de grond rijden. De maximale hellingshoek zal dus nooit zo hoog kunnen worden omdat ik veel eerder mijn stepjes tegen de grond heb. Nou kun je daar de vering wel op aanpassen, maar het gewicht zal denk ik gevolgen hebben. Waarom weet ik niet, maar dat gevoel heb ik.DieterVDW schreef op maandag 31 juli 2006 @ 18:38:
..Heel verhaal..
Daarnaast zijn er denk ik weinig passagiers bereid om achterop te gaan zitten om het verschil in hellingshoek en bochtensnelheid in de praktijk uit te testen. Je kunt het natuurlijk alleen maar testen als je een beetje vaart hebt en een beetje fatsoenlijke hellingshoek maakt. Ik heb in iedergeval nog niemand zo gek gevonden om in die situatie achterop te gaan zitten. Maar als je iemand kent (het liefst een vrouw met een beetje licht en gestroomlijnd figuur
Maar ze moet wel beschikken over een strak zittend leren pak.. vanwege de veiligheid.. echt waar.. ECHT
[ Voor 15% gewijzigd door FragDaddy op 31-07-2006 20:49 ]
En dat doet die ook
Eerste blok dat ik ooit in elkaar heb gezet, na een paar keer kicken begon het beestje te pruttelen om even later als een zonnetje te lopen.
Morgen laatste dingetjes monteren/afstellen en dan een proefritje, nu eerst van dit moment genieten met een koud biertje
Staat hij dan niet te zacht?FragDaddy schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:41:
Mijn vering is afgesteld voor 1 persoon met een gewicht van 80kg. ok ok.. 90kg incl pak (ik dus)
Ik ben een man met een kangaroobuidel, is dat ook goed?FragDaddy schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:41Ik heb in iedergeval nog niemand zo gek gevonden om in die situatie achterop te gaan zitten. Maar als je iemand kent (het liefst een vrouw met een beetje licht en gestroomlijnd figuurvanwege het gewicht.. echt waar.. ECHT) dan wil ik best achterop nemen een paar praktijktestjes doen
[ Voor 49% gewijzigd door Chevy454 op 31-07-2006 23:15 ]
Als in 30km/u vs 100km/u ?DieterVDW schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:12:
Weer even de vergelijking doortrekkend:
Val je liever aan een lage snelheid onbeschermd, of aan een hoge snelheid met bescherming.
Dan zonder meer hoge snelheid met bescherming.
Ik droeg een leren pak op de brommer voor de langere stukjes, vond het vooruitzicht om weer met mn knie tegen het asfalt te kwakken niet zo'n geweldig idee (ook gezien het feit dat het betreffende brommertje ruim 100 kon).Eigenlijk zouden al die scooterrijders dan ook moeten lederen pak dragen..?
(Ok de vergelijking is niet 100% eerlijk, maar er zit toch iets in vind ik...)
Keken mensen je raar aan en verklaarden ze je voor gek ?
Meesten wel ja, boeide me niet, ik wist dat ik ze uit kon lachen (...) bij een valpartij.
Maar verplicht beschermende kleding, nee.
Kun je wel met dat gewauwel van de helm beginnen, maar die zet je in 2sec op, een pak doe je wat langer mee en is heel wat lastiger als je dr mee moet sjouwen of er in rond moet lopen.
Dus voor een ritje van een paar km in stadsverkeer vind ik het dat gewoon niet waard.
Tuurlijk kan er iets gebeuren, eigen schuld of niet, maar dat is een afweging die ik vrijuit wil kunnen maken.
Ga ik dan op mn smoel ga ik ook niet zeuren, had het liever gehad als ik mn pak aan had, maar ik heb die afweging gemaakt.
En als pluspuntje: ik kan er voor zorgen dat CZ weer minder aan me verdient als ik naar de dokter enzo moet en dat geeft me voldoening (ja, dat is serieus en ja, verslijt me maar voor asociale gek).
leeg
sorry maar als je die hoge snelheid met bescherming prefereert boven lage snelheid zonder bescherming dan ben je echt niet goed bij je hoofd. Ik fiets geregeld 40 km per uur, en ik ben al 2 keer keihard op mijn bek gegaan (zonder helm zonder bescherming). Een keer over de kop, en een keer een schuiver. Heb er echt vrij weinig verwondingen aan over gehouden (schaafwonden op de elleboog, en op de benen). Ook race fietsers gaan geregeld op hun bek met 50/60 km per uur zonder bescherming (mwa helm maar geen pak, en meestal slechtere kleding dan je dagelijks aanhebt). die komen er meestal met een paar schaafwonden (zelden een botbreuk) vanaf.4x2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:05:
[...]
Als in 30km/u vs 100km/u ?
Dan zonder meer hoge snelheid met bescherming.
Maar als jij met een leren pak 100km per uur valt en er komt een auto over je heen, of je vliegt de vangrail in dan kan ik je verzekeren dat je toch echt meer letsel hebt dan als je onbeschermd met 30km per uur valt. De kans dat er een auto over je heen rijd, of dat je in de vangrail komt is trouwens ook een stuk groter op 100km per uur dan op 30 km per uur, dus die vergelijking gaat wel op
dat neemt niet weg dat ik vind dat je altijd goede kleding moet dragen, maar dat is voor de persoon om dat uit te maken wat dat is.
[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 01-08-2006 01:02 ]
Euh neejustice_strike schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:58:
Maar als jij met een leren pak 100km per uur valt en er komt een auto over je heen, of je vliegt de vangrail in dan kan ik je verzekeren dat je toch echt meer letsel hebt dan als je onbeschermd met 30km per uur valt. De kans dat er een auto over je heen rijd, of dat je in de vangrail komt is trouwens ook een stuk groter op 100km per uur dan op 30 km per uur, dus die vergelijking gaat wel op
ooit iemand gezien die met 30 een vangrail gepakt heeft? ooit gemerkt dat de relatieve afstand op 100km/h veel korter is dan op 30km/h?
ik bedoel hier alleem mee te zeggen dat het meest voorkomende wat zal gebeuren met 30km per uur veelal minder erg is als met 100km/h. Daarmee gaat de vergelijking dus wel op.
Nee, nog nooit iemand een vangrail zien pakken. Jij liever als ik als je het weten wilt. Mijn maag is niet zo sterk om afgerukte ledematen te zien.justice_strike schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:05:
ooit iemand gezien die met 30 een vangrail gepakt heeft?
Trap je vaker open deuren in?ooit gemerkt dat de relatieve afstand op 100km/h veel korter is dan op 30km/h?
Nee, je kan net zo goed met de fiets overreden worden als je valt. Dan is het ook einde verhaal. Je kan net zo goed vallen en voor een deel achter een vangrail blijven hangen. Daar heeft snelheid een deel mee te maken ja, zal ik niet ontkennen maar wat echt van belang is. Welk humeur heeft jouw engel die dag? Snelheid is maar 1 klein detail, zeker wanneer de snelheid stijgt. Wil je begraven worden als biefstuk of als spaghettisaus?ik bedoel hier alleem mee te zeggen dat het meest voorkomende wat zal gebeuren met 30km per uur veelal minder erg is als met 100km/h. Daarmee gaat de vergelijking dus wel op.
Als je echt zo zeer op veiligheid gericht bent ga dan niet motor rijden. Zo simpel is het.
[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 01:25 ]
Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.
DieBYM schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:25:
Of zoals ik, ruil je race-motor in voor een langzamer exemplaar (120km/h max), en rijdt gewoon in spijkerbroek en t-shirt, of zoals afgelopen weken in korte broek en helm
Doet me denken aan die vrouw welke achterop zit en tijdens een wheely een mislukte superman beweging maakte. Vol met der melkfabriek op het asfalt, ze kwam daar ONGELOFELIJK goed weg met enkele schramen zonder haar motorpak. Iemand dat filmpje en de foto's van haar nog? Ze reed volgens mij met een Amerikaans gepimpte R1
http://video.google.com/v...65116221222&q=wheely+fall
Dit filpje was het denk ik maar krijg een 404
[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 01:38 ]
yes altijd, vooral als de ander dat niet inziet
klopt, maar met 30km/u is de kans veel kleiner dat dat gebeurt voornamelijk omdat je waarnemingsvermogen en die van de bestuurder veel meer tijd heeft om daar gepast op te reageren. Tuurlijk is er een faktor "geluk" maar naarmate de snelheid omhoog gaat gaat het factor geluk steeds minder een rol spelen. als je met 200km/h per uur een vangreel pakt, of een auto raakt, dan kan dat factortje geluk je daar echt niet meer uit redden. Wil niet zeggen dat ik geen voorstander ben van snelheid of dat ik wil dat iedereen 50km/h moet rijden. Ik wil daarmee alleen aangeven dat bescherming niet die veiligheid bied zoals in de post die ik gequote heb wordt beweerd.[...]
Nee, je kan net zo goed met de fiets overreden worden als je valt. Dan is het ook einde verhaal.
Snelheid is alles behalve een detail. neem 2 extreme voorbeelden. je staat stil en/of je rijdt 500km/h welke is naar jou mening veiliger? Tuurlijk kan je aangereden worden als je stil staat, maar naar mijn inziens denk ik dat je met 500km/h toch echt een probleem hebt om auto's te ontwijken.Je kan net zo goed vallen en voor een deel achter een vangrail blijven hangen. Daar heeft snelheid een deel mee te maken ja, zal ik niet ontkennen maar wat echt van belang is. Welk humeur heeft jouw engel die dag? Snelheid is maar 1 klein detail, zeker wanneer de snelheid stijgt. Wil je begraven worden als biefstuk of als spaghettisaus?
je moet me niet verkeerd begrijpen, mijn argument was niet bedoelt om te zeggen dat iedereen langzaam moet rijden, maar meer dat bescherming geen vrijbrief is om roekeloos te rijden. Vandaar dat ik ook het voorbeeld erbij haalde van die fietsers die toch op 50 km per uur zonder bescherming behoorlijk wat minder letsel oplopen dan menig motorrijder met full armor op 100km/hAls je echt zo zeer op veiligheid gericht bent ga dan niet motor rijden. Zo simpel is het.
Ben ervaringsdeskundige en ik geef de voorkeur aan met 100km/u over het asfalt stuiteren in volledig leren pak, op de snelweg, langs de vangrail af, met een hele volle A2 achter me (dagje spierpijn opgeleverd) dan met 30km/u in spijkerbroek tegen de vlakte (2 weken moeilijk gelopen, waarvan ik de eerste 4 dagen niet kon lopen).justice_strike schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 00:58:
[...]
sorry maar als je die hoge snelheid met bescherming prefereert boven lage snelheid zonder bescherming dan ben je echt niet goed bij je hoofd.
De motor in het 1e geval had overigens 10 euro schade (2 spiegels en een knipperlichtglaasje, die ik allemaal nog had liggen), de brommer van gevalletje 2 was veel erger beschadigd, beiden puur schuivers, zonders iets te raken.
Nee, die gaan alleen maar dood of hebben hun complete gezicht openliggenOok race fietsers gaan geregeld op hun bek met 50/60 km per uur zonder bescherming (mwa helm maar geen pak, en meestal slechtere kleding dan je dagelijks aanhebt). die komen er meestal met een paar schaafwonden (zelden een botbreuk) vanaf.

De kans is helemaal niet groter (je kunt het schuiven echt wel sturen, ik wist mezelf met dat valpartijtje van hierboven prima van de vangrail af te houden), alleen als je dr toch in gaat gaat het een stuk harder. En als je met 100 gaat, dan rijden die auto's ook zoiets en is het relatieve verschil nog steeds niet zo groot (en zo hard rem je echt niet af met schuiven, dr is meer dan genoeg tijd om te remmen zonder een noodstop te hoeven maken).Maar als jij met een leren pak 100km per uur valt en er komt een auto over je heen, of je vliegt de vangrail in dan kan ik je verzekeren dat je toch echt meer letsel hebt dan als je onbeschermd met 30km per uur valt. De kans dat er een auto over je heen rijd, of dat je in de vangrail komt is trouwens ook een stuk groter op 100km per uur dan op 30 km per uur, dus die vergelijking gaat wel op
Als je denkt dat een spijkerbroek met een gewone jas prima bescherming bied dan ben je imho niet echt goed bezig (noem maar een voorbeeld).dat neemt niet weg dat ik vind dat je altijd goede kleding moet dragen, maar dat is voor de persoon om dat uit te maken wat dat is.
Dus denk niet je daar echt over kan twisten, alles behalve specifieke motorkleding (en dan het liefst nog volledig, dubbelgestikt dik leer) bied gewoon GEEN bescherming.
leeg
Is dat wat ze bedoelen met in your face4x2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:41:
Nee, die gaan alleen maar dood of hebben hun complete gezicht openliggen
Vergeet 1 delig nietDus denk niet je daar echt over kan twisten, alles behalve specifieke motorkleding (en dan het liefst nog volledig, dubbelgestikt dik leer) bied gewoon GEEN bescherming.
grappig, ik ben dus 2 keer met 40 km/h om mijn bek gegaan en had daar totaal geen schade aan overgehouden op mijn fiets, en 2 schaaffwonden (een op de been een op de arm) en wat beurse plekken op mijn handpalm4x2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:41:
[...]
Ben ervaringsdeskundige en ik geef de voorkeur aan met 100km/u over het asfalt stuiteren in volledig leren pak, op de snelweg, langs de vangrail af, met een hele volle A2 achter me (dagje spierpijn opgeleverd) dan met 30km/u in spijkerbroek tegen de vlakte (2 weken moeilijk gelopen, waarvan ik de eerste 4 dagen niet kon lopen).
De motor in het 1e geval had overigens 10 euro schade (2 spiegels en een knipperlichtglaasje, die ik allemaal nog had liggen), de brommer van gevalletje 2 was veel erger beschadigd, beiden puur schuivers, zonders iets te raken.
als je de percentages er eens op na slaat dan zul je zien dat percentueel gezien er meer motorfietsers omkomen bij een ongeluk dan fietsers, en laten we ook niet vergeten dat de ergste ongelukken bij fietsers (zoals je net noemt) niet te vergelijken zijn met de ergste ongelukken met motorrijders[...]
Nee, die gaan alleen maar dood of hebben hun complete gezicht openliggen
ik weet niet waar je normaal rijdt, maar in Nederland zijn er op de plekken waar je 30km/h mag rijden geen vangrails. Dus kan je daar per definitie niet in terecht komen. Ergo is de kans per definitie groter dat je bij 100km/h een vangrail pakt.[...]
De kans is helemaal niet groter (je kunt het schuiven echt wel sturen, ik wist mezelf met dat valpartijtje van hierboven prima van de vangrail af te houden), alleen als je dr toch in gaat gaat het een stuk harder.
Moet je eens proberen de 2 seconde regel toe te passen. Over het algemeen zul je zien dat je in de bebouwde kom meestal ruim voldoet aan de 2 seconde regel. Maar op de snelweg (waar je eigenlijk soms 3 of 4 seconde afstand moet houden, zul je zien dat je meestal maar net wel of net niet aan die regel voldoet, omdat er anders iemand voor je komt rijden.En als je met 100 gaat, dan rijden die auto's ook zoiets en is het relatieve verschil nog steeds niet zo groot (en zo hard rem je echt niet af met schuiven, dr is meer dan genoeg tijd om te remmen zonder een noodstop te hoeven maken).
Jeans verschillen heel erg van kwaliteit, maar zijn zeker geschikt om zonder al te veel verwondingen een schuiver mee te maken op 30km/h. Geen bescherming is een overstatement. Je kunt gewoon niet de kleding los zien van het doel van de kleding. Het doel van een spijkerstoffen broek en/of jas is ook niet om je te beschermen tegen schuiven op 120km/h, maar het kan je wel beschermen tegen een val met 30km/h. Mijn max die ik gehaald heb op mijn fiets is 67,4 km/h Geen haar op mijn hoofd dat ik eraan denk om een leren pak aan te gaan trekken om op mijn fiets te trainen.[...]
Als je denkt dat een spijkerbroek met een gewone jas prima bescherming bied dan ben je imho niet echt goed bezig (noem maar een voorbeeld).
Dus denk niet je daar echt over kan twisten, alles behalve specifieke motorkleding (en dan het liefst nog volledig, dubbelgestikt dik leer) bied gewoon GEEN bescherming.
Het is overigens niet voor niets dat bmw spijkerjassen en spijkerbroeken verkoopt voor alledaags gebruik. BMW is overigens ook niet de enige die dat soort kleding heeft.
btw ik kan je punt wel begrijpen over het gebruik van de juiste kleding, maar je moet het niet in het absurde gaan trekken. 30km/h is echt niets.
kortom: gebruik het juiste kleding voor de juiste omstandigheid.
[ Voor 3% gewijzigd door justice strike op 01-08-2006 02:14 ]
Verwijderd
mwa je been en je arm en misschien je handpalm je doet echt vreemde dingen als je op je knie terecht komt.Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 02:12:
Punt is, als je onderuit schuift met je fiets @ 67,4 km/h en je hebt alleen een kort strak sportbroekje aan, dat je dan je hele knie openschuurt.
maar sure, je komt lelijk terecht ja, maar 67.4 is ook heel wat anders dan 30 of 40 km/h het is alleen om aan te geven dat 30km/h niet echt een snelheid is waarbij je bang hoeft te zijn voor zware verwondingen. Als je normaal fiets, dan fiets je al iets van 20~25km/h
en dan komt er nog bij dat je meestal geen kort strak broekje aanhebt. Een beetje spijkerbroek is best tegen wat meer bestand dan je zou denken.
Verwijderd
Het meest fragiele is nog altijd je sleutelbeen, en daar heb je geen protectors voor.
bij mij krijg ik dan verwondingen op mijn onderbeen en niet op mijn knie, maar ik neem zonder meer aan dat dat zo is.Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 02:30:
Ik heb het over schuiven, als je achterwiel wegschuift, als je je voet dan niet op tijd weg kan halen gaat je hele been onder je fiets, en schuur je je knie behoorlijk.
klopt, maar je sleutelbeen breek je meestal door een val en niet door te schuiven (of je moet ergens tegenaan knallen) en zoals je zegt zijn daaar geen protectors voor, dus de beschermende kleding helpt daar niet (of nauwelijks) tegen.Het meest fragiele is nog altijd je sleutelbeen, en daar heb je geen protectors voor.
Verwijderd
Tijdens de val heb ik als bescherming schijnbaar mijn knie naar buiten gedrukt (knee-down, soort van), en is deze geschuurd. Vervolgens ben ik op mijns schouder gevallen en is de rest gebeurd. Geen schade aan de handen, want ik had halve handschoenen aan.
Verder nog een schuifertje op een bromfiets gemaakt, maar toen zat ik al zo plat tegen de grond dat ik simpelweg een meter of 2 plat op mijn buik over het asfalt schoof, en er niks aan de hand was. Gebeurde op een rotonde, waarbij ik gelukkig mij been als een offroader ver uitgestoken had.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2006 02:40 ]
ik vlieg meestal over mijn stuur heen door of het harde remmen of het extreem scherp sturen, ik ben een keer in de situatie gekomen dat mijn achterwiel blokkeerde en die dus ging glijden, maar dat is met een koel hoofd meestal wel op te lossen. maar ach, de schaafwonden die ik krijg van het maken van een schuiver zijn meestal even pijnlijk maar na een uurtje (of na de jodium) voel je er echt niets meer van.Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 02:38:
Ik heb laatst een mooi voorbeeld meegemaakt. Achterwiel van mijn MTB gleed over een natuursteen stoepje weg, en in mijn eindpositie lag mijn fiets op me, 1 been over de fiets heen 1 been eronder. Schade? Scheurtje in mijn sleutelbeen, schaafwond op elleboog en knie.
Tijdens de val heb ik als bescherming schijnbaar mijn knie naar buiten gedrukt (knee-down, soort van), en is deze geschuurd. Vervolgens ben ik op mijns schouder gevallen en is de rest gebeurd. Geen schade aan de handen, want ik had halve handschoenen aan.
mwa precieseen goed voorbeeld, maar ik denk dat je kleding wel aardig wat schade heeft opgelopenVerder nog een schuifertje op een bromfiets gemaakt, maar toen zat ik al zo plat tegen de grond dat ik simpelweg een meter of 2 plat op mijn buik over het asfalt schoof, en er niks aan de hand was. Gebeurde op een rotonde, waarbij ik gelukkig mij been als een offroader ver uitgestoken had.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zonder pak veel langzamer rijden dan met pak. Geen enkele motorrijder rijdt zonder pak 30km/h en met pak in dezelfde situatie 100km/h. Dus die hele discussie over wel/niet iets raken vind ik een beetje loos. Laat ik je dit zeggen: Als ik met 100km/h van mijn motor afstap met pak aan en ik raak niets, heb ik minder verwondingen dan als ik met 30km/h afstap zonder pak. Als ik iets raak maakt het allemaal niet meer uit wat ik aan hebt. Daarnaast doe ik geen rare dingen als ik geen uitloop heb. Ik ga dus niet voluit een bocht door waar een vangrails of bomen langs staan. Ook doe ik geen rare dingen als er een auto achter me rijdt.
Maar die 30km/h en 100km/h zijn uit de lucht gegrepen getallen. Dan zal het eerder zo zijn dan je zonder pak 80 en met pak 100 rijdt op provinciale wegen, of 120 tegen 140 op de snelweg. Als er al verschil in zit, want volgens mij ga je echt niet merkbaar langzamer rijden zonder pak. Ja, de eerste 10 minuten. We kunnen het er allemaal over eens zijn dat dit snelheden zijn die een stuk hoger liggen dan die je met de fiets haalt en dat de schade aan lijf en leden ook een stuk groter is.
Ik snap best dat sommige mensen hier grappen over maken, maar ik had dat alleen verwacht van niet-motorrijders. Ik had eigenlijk niet verwacht dat er serieuze motorrijders (dus niet die jongens op glanzende choppers die 2x per jaar een rondje om de kerk maken) zonder pak reden. Kennelijk gebeurt dit nog wel. Ik blijf het vreemd vinden.
Ik kan het me perfect voorstellen dat als je een stukje door de stad heen moet rijden dat mensen niet een extra pak aan zouden doen. Immers rij ik never nooit boven de 50km/h in de bebouwde kom (komt ook doordat er overal geflitst wordt hier in de buurt maar ook omdat ik het niet nodig acht om sneller te rijden).
Alleen als een ander daar faliekant tegenin gaat zitten door te zeggen dat het altijd dom is om zonder pak rond te rijden en dat het eigenlijk verplicht gesteld moet worden etc.. etc.. dan heeft die persoon gewoon de feitjes niet goed op een rijtje en zou die over zulke zaken beter moeten nadenken voordat hij tot een oordeel komt. Zoals ik al eerder gezegd heb is mijn betoog niet om het rijden zonder pak te promoten, maar wel om enig begrip te kweken voor mensen die kiezen om geen pak te dragen.
Ik heb zo'n langzame motor (125cc learner legal) maar no way dat ik in korte broek/tshirt ga rijden.. ongeacht het weer..BYM schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:25:
Of zoals ik, ruil je race-motor in voor een langzamer exemplaar (120km/h max), en rijdt gewoon in spijkerbroek en t-shirt, of zoals afgelopen weken in korte broek en helm
Gewoon altijd beschermende kleding aan, je kan zelf zo veilig rijden als je wil, maar er hoeft maar 1 gek te zijn die niet oplet en die rijd je van de sokken..
In zo'n geval heb ik liever wel beschermende kleding aan..
Ik begrijp het niet, maar het is hun keuze en ik respecteer dat..justice_strike schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:31: Zoals ik al eerder gezegd heb is mijn betoog niet om het rijden zonder pak te promoten, maar wel om enig begrip te kweken voor mensen die kiezen om geen pak te dragen.
Mijn vering staat ingesteld voro mijn persoon.. 105kg excl. pak
maar de vering word stijver naarmate die verder inveert , zowel voor als achter, dus met vriendin gaat bijster goed
[ Voor 27% gewijzigd door Capo op 01-08-2006 11:48 ]
Verwijderd