Dat is prima, dat mag je best zelf weten

Die dingen kosten een berg geld en iedereen gaat er anders mee om, maar ik persoonlijk zou het dus nooit doen. Ik ben in het bezit van de Nikkor AF-S 105mm/2.8VR maar uitlenen......................never.
Nou, prima toch

Bovendien zijn alle lenzen al uitgebreid getest door anderen en er zijn genoeg reviews te vinden, dus ik snap het nut van Remy's test ook eigenlijk niet zo goed, wat wil je testen en waarom?
Dat wil ik best uitleggen hoor, de voorgeschiedenis hiervan staat op DPZ in Marktplaats, en dat mist hier. Ik zal de samenvatting even posten:
- Ik ben op jacht naar een macro-lens. Echter zijn er veel opties:
Nikkor 60mm f/2.8 AF-D Micro
Nikkor 105mm f/2.8 AF-D Micro (VR)
Tamron 90mm f/2.8 SP AF Di Macro
Tokina 100mm f/2.8 AT-X 100 PRO D Macro
Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro
Sigma 150mm f/2.8 EX DG HSM Macro
Sigma 180mm f/3.5 EX DG HSM Macro
Veel zaken geven niet zomaar de mogelijkheid om lenzen te testen danwel hebben ze uberhaupt op voorraad. Via een Te Leen / Te Koop gevraagd topic in DPZ heb ik een oproep gedaan of mensen hun Nikon-mount Macro te koop hadden staan, danwel voor korte tijd uit zouden willen lenen voor het door mij testen. Komen we bij het 2e deel
Wat ik wil testen en waarom:
- tech: lensfouten (CA, vignetting, distortion), contrast, resolutie, scherpte etc
- handling: auto/manual focus, gewicht, knoppen/ringen, macro-functionaliteit etc
Ik wil het deels voor eigen 'gewin' doen: de voor mij ideale Macro-lens vinden, vrij simpel. Echter wil ik er ook wat aan de community mee terug geven (de resultaten gaan oa op mijn site en hier in FG en op DPZ gepost worden): zodat mensen op hun gemak in het Nederlands (want dat mist op dit moment op internet) eens kunnen lezen hoe een bepaalde Macro-lens zich onder gecontroleerde studio-omstandigheden, en onder omstandigheden 'in the field' gedraagt

win-win voor iedereen dus.
Het originele topic:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=32593
Ik haal de te lenen lens persoonlijk op, en breng hem na het testen binnen enkele dagen terug. Zo simpel is de deal: de eigenaar is hem slechts kort kwijt en weet weer's wat meer over de prestaties van de lens, net als de community: ikzelf heb wat ervaring opgedaan met die bepaalde lens en kan zeggen, dat is wat voor mij, of dat is het toch net niet: het primaire doel van die tests

Nogmaals, tis niet voor Remy persoonlijk bedoeld, hij zal er wel profesioneel mee omgaan, maar ik vindt dit wat ver gaan.
Het is ook niet voor jou persoonlijk bedoeld, maar als je het nut niet zo goed snapt, wat zou voor wie dan ook ter wereld ooit de reden zijn om te kijken hoe een lens nou eigenlijk presteert? Beetje rare redenering dus Bamboe

En als je dit wat ver vindt gaan, zal je vast de gedachte achter het Duitse
Photozone veel te ver gaan: daar sturen mensen hun lenzen naartoe om te laten
testen/reviewen! Ongehoord in deze tijd van wantrouwen, hè Bamboe
Anyhoe, via DPZ heb ik dus al een aantal aanbiedingen gekregen die ik zeer waardeer en waar ik binnenkort gebruik van ga maken: aan ieder voor zich natuurlijk om te beslissen om een lens wel of niet beschikbaar te stellen. Je zou hier echter wel wat positiever hier tegenover kunnen staan Bamboe.