Wijnands schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 20:48:
Ik snap nu waarom de 28-80 die ik van m'n F60 over heb me zo goed bevalt.
http://kenrockwell.com/nikon/2880.htm
Vriend Ken schrijft o.a.
Holy Moley! It is sharp at all apertures and focal lengths, BETTER than the three-times as expensive 28-105mm AF zoom, since I saw no focus errors with this lens as I did with the 28-105.
....
AF speed is pretty fast. I didn't measure how close it focused in one turn of the AF screw because the is no focus scale!
Toch grappig om zoiets te lezen over een lens die ik bijna voor bijzonder weinig had verkocht met m'n F60 mee.
Qua focuslengte had ik ook graag een 28-105 gehad maar ik ben bang dat een budget versie daarvan gaat tegenvallen.
Ik snap niet waar meneer Rockwell deze wijsheid vandaan haalt maar de Nikkor 28-105/3.5-4.5 is juist een heel fijn lensje. Mijn vrouw en ik hebben een D70 en een D50. Daar we de D50 als kale body hebben gekocht moest daar nog een huis-tuin en keuken objectief bij gezocht worden. Dat werd dus deze. Hij beviel dusdanig goed dat ik er zelf ook één heb gekocht ter vervanging van de 18-70 kitlens. Mijn oordeel is: Scherper, lichtsterker, minder groothoek maar meer tele en een hele aardige macro prestatie. Minder vervorming en vignetering.Focus errors? Niks van gemerkt ! Dit is voor ons allebei het meest gebruikte objectief geworden.
Als je een beetje geduld hebt kan je voor 150 euro een mooie 2ehands krijgen. Het is mij al 2x gelukt voor dat bedrag een smetteloos exemplaar te scoren.
De 18-70 kitlens is me behoorlijk tegengevallen.Deze voldeed totaal niet aan de verwachtingen die ik had naar aanleiding van alle goede verhalen van iedereen. Mogelijk heb ik toevallig een slecht exemplaar getroffen.