Nomad85, vergeet dan niet dat je eigenlijk een 30 of 35 mm moet kopen.
Bij mij staat de Sigma 30 1.4 op mijn verlanglijstje.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Anoniem: 28060
Anoniem: 131623
Wat moet die opbrengen?Anoniem: 30648 schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 19:13:
[...]
Die 70-300mm uit mijn sign is te koop trouwens en pas 1x gebruikt.
Ik vind het vreemd om te zeggen dat je eigenlijk een 30/35mm moet kopen. Misschien weer een van de gevolgen van de 'Cropfactor-mythe', maar het idee van een 50mm is dat het perspectief gelijk is aan het perspectief van het menselijk oog. En op een cropfactor-dSLR verandert het perspectief van een lens nog altijd niet. Mijn inziens gewoon een 50mm kopen dus, is inderdaad wel de basis van alle fotografie.Anoniem: 28060 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 14:16:
Nomad85, vergeet dan niet dat je eigenlijk een 30 of 35 mm moet kopen.
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
idd. Ikzelf zat ook met de keuze: Canon 50mm 1.4 of Sigma 30mm 1.4 en toch de 50mm gekozen, ongeacht de cropfactos is nog altijd de 50mm overeenkomstig met het menselijk oog, daardoor heb ik áltijd ze zekerheid dat de beelden, ongeacht de afstand tot het object niet vertekend zullen zijn.Tees schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:36:
[...]
Ik vind het vreemd om te zeggen dat je eigenlijk een 30/35mm moet kopen. Misschien weer een van de gevolgen van de 'Cropfactor-mythe', maar het idee van een 50mm is dat het perspectief gelijk is aan het perspectief van het menselijk oog. En op een cropfactor-dSLR verandert het perspectief van een lens nog altijd niet. Mijn inziens gewoon een 50mm kopen dus, is inderdaad wel de basis van alle fotografie.
[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 09-07-2006 18:42 ]
Anoniem: 141950
Heb een pro1 digital 77mm circ pol bij http://www.fotovideostore.nl voor totaal + verzendkosten voor 86 euri's gekocht, voor mijn 12-24 tokinaAnoniem: 63942 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 14:21:
[...]
Dat maakt volgens mij niet, gewone Pro 1 is volgens mij niet alleen voor analoog, werkt ook gewoon op digitaal. Waar het verschil in zit weet ik niet.
Anoniem: 28060
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 28060 op 09-07-2006 22:06 ]
[ Voor 40% gewijzigd door Henk op 10-07-2006 08:54 ]
Volgens mij (maar uiteraard kan ook ik ernaast zitten) verandert het perspectief van een lens niet door de cropfactor. Laat ik dan ook meteen uitleggen wat onder perspectief wordt verstaan, nl. het uitrekken of samendrukken van de afstand tussen verschillende objecten. Zo worden foto's met een telelens samengedrukt (waardoor het verschil in afstand kleiner lijkt te zijn) en bij groothoek juist uiteengetrokken.RedXraD schreef op maandag 10 juli 2006 @ 08:53:
ermzz... idd, volgens mij worden hier dingen verkeerd begrepen?het is toch zo dat een 30mm door 1,5x cropfactor 45mm wordt en de 50mm dus 75mm effectief wordt...
Het is namelijk zo dat 50mm op een 35mm camera equivalent is aan het menselijk oog. Op een andere sensor wordt dat dus een andere lens.
Sowieso blijft dat maar de halve waarheid, want een mens heeft twee ogen waarmee je meer dan 180° blikveld hebt.
geen cropfactor myth aan...
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
Dit is gewoon de juiste beschrijving en klaar. Neographikal's verhaal heeft vooral met verschillen DOF te maken, wat weer een andere discussie is (die ook al tot in den treure gevoerd is), maar ook eigenlijk geen discussie hoeft te zijnTees schreef op maandag 10 juli 2006 @ 12:17:
[...]
Volgens mij (maar uiteraard kan ook ik ernaast zitten) verandert het perspectief van een lens niet door de cropfactor. Laat ik dan ook meteen uitleggen wat onder perspectief wordt verstaan, nl. het uitrekken of samendrukken van de afstand tussen verschillende objecten. Zo worden foto's met een telelens samengedrukt (waardoor het verschil in afstand kleiner lijkt te zijn) en bij groothoek juist uiteengetrokken.
De cropfactor is, precies zoals het woord zegt, een crop van een foto. Zo wordt de beeldhoek inderdaad 1.5x/1.6x zo klein, maar het perspectief blijft hetzelfde.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
ik kan het 'nog steeds' slecht terugvinden.Garyu schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:12:
Back on Nikonmount-topic dus. En ik zoek nog steeds een beetje meer groothoek dan 18mm van de kitlens...
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Tokina 16-50 f/2.8 DX.Garyu schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:12:
...
Back on Nikonmount-topic dus. En ik zoek nog steeds een beetje meer groothoek dan 18mm van de kitlens...
Lekker dingRemy schreef op maandag 10 juli 2006 @ 13:24:
[...]
Tokina 16-50 f/2.8 DX.
[afbeelding]
sept 2006 op de markt verwacht: prijskaartje vergelijkbaar met een van zn directe concurrenten, de 17-50 Tamron f/2.8 (die is 449 eur nu en al leverbaar).
[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 10-07-2006 13:39 ]
Die beide dingen gaan zeer moeilijk samen, zoals met alles in het leven: als je echt kwaliteit wil, zal je €€€ moeten betalen.die goedkoop is en optisch goed presteert?
Anoniem: 176826
Anoniem: 155673
Anoniem: 30648
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 10-07-2006 20:07 ]
[ Voor 125% gewijzigd door Silent Thunder op 10-07-2006 20:16 ]
Nee hoor, alleen de nieuwe TC-II versies: de oudere TC's werken ook met normale AF(D)-lenzen. Even de Nikon-site checken voor compatibility. Die zijn wat goedkoper dan de nieuwe versies: die laatsten zijn rond de 350 eur, die oudere rond de 150 ~ 200Die van Nikkor zelf passen/werken alleen op AF-S lenzen lees ik net.
Deze gaan dus allemaal werken?Silent Thunder schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:14:
Je moet een Kenko hebben
Ik weet alleen niet of ze ook een 1.7 hebben; 2.0 sowieso wel.
Okeej tanks, ik heb toch liever een van Nikon zelf, geeft me een beter gevoel.Remy schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:26:
[...]
Nee hoor, alleen de nieuwe TC-II versies: de oudere TC's werken ook met normale AF(D)-lenzen. Even de Nikon-site checken voor compatibility. Die zijn wat goedkoper dan de nieuwe versies: die laatsten zijn rond de 350 eur, die oudere rond de 150 ~ 200
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 10-07-2006 20:31 ]
Door de vaste focal length word je gedwongen om meer bewuster je composities te bepalen. Je kunt niet zoomen dus je moet naar voren, achteren lopen; veel kijken... dus echt actiever bezig zijn waardoor je meer inzicht verkrijgt in het fotograferen. En dat allemaal voor onder de 100 euro; mede daarom is hij aantrekkelijk. Tuurlijk ook omdat hij ook nog es scherp is (stopped down).wilko2 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:05:
Is het desondanks wel aan te raden ook gewoon een 50mm in huis te hebben?
Niet allemaal, want er zitten ook Canon & Minolta-vattingen tussen volgens mijAnoniem: 30648 schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:26:
[...]
Deze gaan dus allemaal werken?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=258
Hmm, die had ik over het hoofd gezienRemy schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:26:
[...]
Nee hoor, alleen de nieuwe TC-II versies: de oudere TC's werken ook met normale AF(D)-lenzen. Even de Nikon-site checken voor compatibility. Die zijn wat goedkoper dan de nieuwe versies: die laatsten zijn rond de 350 eur, die oudere rond de 150 ~ 200
[ Voor 94% gewijzigd door Silent Thunder op 10-07-2006 20:41 ]
Dat gaan we zeker doen dan, bedanktSilent Thunder schreef op maandag 10 juli 2006 @ 20:30:
[...]
Door de vaste focal length word je gedwongen om meer bewuster je composities te bepalen. Je kunt niet zoomen dus je moet naar voren, achteren lopen; veel kijken... dus echt actiever bezig zijn waardoor je meer inzicht verkrijgt in het fotograferen. En dat allemaal voor onder de 100 euro; mede daarom is hij aantrekkelijk. Tuurlijk ook omdat hij ook nog es scherp is (stopped down).
Zie je dit wel zitten? Dan is hij zeker aan te raden.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ok.. eeuh.. ben wat nieuw hierin.YellowCube schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:00:
ED is geen coating, maar zit in het glas of misschien beter IS het glas.
Je kunt het gewoon met een lensdoekje doen.
met van die doekjes krijg ik meestal wel schone streeploze resultaten.henkleerssen schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:03:
[...]
Ok.. eeuh.. ben wat nieuw hierin.
Ik heb echter al wat geprobeerd met gedenatureerd ethanol 70% en een zachte katoenen doek. Echter het water wat er nog in zat, zorgde nog voor strepen (het was wel schoner dan voorheen).
Lensdoekje.. is dat zo'n microfiber doekje? Krijg je daar ook je strepen mee weg?
Probeer zuiverdere ethanol vast te krijgen. In de apotheker kan je normaal gezien 95% of hoger vastkrijgen. Soms doen ze wantrouwig, vertel dan gewoon waarom het is.henkleerssen schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:03:
Ik heb echter al wat geprobeerd met gedenatureerd ethanol 70% en een zachte katoenen doek. ...
Hmm toevallig, ik was net bezig met een lens schoonmaaktopichenkleerssen schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 13:58:
Ik heb hier de standaard kit lens 18-55mm met ED coating tweedehands. Wat is de beste manier om deze schoon te maken? Zonder daarbij allemaal commerciele schoonmaakmiddelen te gebruiken (sorry als deze vraag eerder voorbij is gekomen)?
Zeg dat niet te gauw...YellowCube schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 14:19:
dat 'niet durven' is niet nodig.
Je zult met schuurpapier aan de gang moeten, wil je de coating op de lens aan gort helpen.
Hoe had je dat gedacht dan? Zelfs als je foto's neemt zal je eerst naar een 1-uurs ontwikkelshop moeten om resultaat te zien.Joove schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 14:00:
Via Marktplaats ga ik een Nikon 18-70 DX lens kopen, echter heb ik nog geen digitale body, maar wel analoog. Kan ik zonder problemen de lens op de analoge body uitproberen? (zonder foto's te maken natuurlijk, want dan krijgen we zwarte randen)
Fysiek passen doet ie wel mja... Maar het is wel een DX lens, waardoor je met een analoge body zeker een hoop vingettering krijgt...RedXraD schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:46:
Waarom zou het niet passen? zelfde mount en AF-aansturing, daarom werken oude AF-lenzen ook op nieuwe body's.
@littlejoannes: wat nou als joove gewoon een beetje wil spelen met zijn nieuwe aanwinst tot zijn dSLR zelf binnen is?ik kan het me best goed voorstellen, als ik iets nieuws heb kan ik er ook niet vanaf blijven.
Nee hoor, in je viewfinder zie je al vignetting van de lens: daarvoor hoef je geen foto te maken. En met die 18-70 zal je vanaf 20mm al bijna geen vignetting meer zien op een analoge body.littlejoannes schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:07:
[...]
Hoe had je dat gedacht dan? Zelfs als je foto's neemt zal je eerst naar een 1-uurs ontwikkelshop moeten om resultaat te zien.En stel dat het past, dan weet je alleen of de AF-motor werkt en niet of het glaswerk nog goed is.
is klaarblijkelijk toch niet helemaal waar.Remy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:40:
[...]
Nee hoor, in je viewfinder zie je al vignetting van de lens: daarvoor hoef je geen foto te maken. En met die 18-70 zal je vanaf 20mm al bijna geen vignetting meer zien op een analoge body.
Al dat gebeuren mbt digi-only lenzen is behoorlijk flink overtrokken: mbt Nikonmount kunnen lenzen die als DX/DC staan aangemerkt prima op analoge body's zolang je vanaf bepaalde mm's werkt.
The design is optimised for the smaller image circle needed for Nikon's current "DX" sensor, and the lens will not cover the 24x36 mm format anywhere.
Ik ben het deels met YellowCube eensalclemenso schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:06:
Kun je een beetje leuk portretten schieten met een 50mm prime?
Gelukkig hebben velen een D50/D70(s) die veel lol aan een 10-20 zouden beleven en nooit een analoge nikon body in handen zullen krijgenlittlejoannes schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:02:
Nou de misverstanden zijn geloof ik niet van de lucht.
Ik dacht dat Joove bij het kopen van die lens de analoge body wilde gebruiken om de kwaliteit van de 2e hands lens te testen. Ik snap best dat een DX lens op een analoge body past en dat de AV werkt. Maar echt lekker testen gaat het dus niet zoals je zelf met je voorbeeld aangeeft. Ik zou die 10-20 met zulke resultaten dus nooit van je kopen.
gheheDat was het punt dat ik wilde zetten, maar dat punt is blijkbaar bij niemand aangekomen![]()
Oeh, da's dan nieuw: tot nu toe zijn vele DX-lenzen, waaronder bv ook de 17-55 DX, op analoge Nikons met succes gebruikt. Nee, ze zijn er niet voor bedoeld, echter ja: het kan welYellowCube schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:06:
[...]
is klaarblijkelijk toch niet helemaal waar.
Naar wat ik begrepen heb is een lens als de 18-200VR op geen enkel ingesteld brandpunt te gebruiken op een analoge body.
een quote van meneer Rorslett:
[...]
[ Voor 83% gewijzigd door Remy op 12-07-2006 19:48 ]
MIjn 18-70 is op een analoge cam te gebruiken op 50mm, dan heb je geen of nauwelijks vignettering. Alles daaronder en erboven levert zwarte randen op.YellowCube schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:06:
[...]
is klaarblijkelijk toch niet helemaal waar.
Naar wat ik begrepen heb is een lens als de 18-200VR op geen enkel ingesteld brandpunt te gebruiken op een analoge body.
een quote van meneer Rorslett:
[...]
Een lens is altijd /meestal op z'n scherptst als hij wat afgestopt is, echter, dat wil niet zeggen dat je 'm daarom niet wide-open kunt gebruiken.Bij allebei de lenzen wordt gesproken dat je hem moet afstoppen tot 4.0 om een mooie scherpe foto te krijgen.
[ Voor 37% gewijzigd door whoami op 13-07-2006 09:07 ]
https://fgheysels.github.io/
de 50mm 1.4 is op 1.8 al heel erg scherp.alclemenso schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 23:02:
thnx. de 50 mm is sowieso geen slechte investering.![]()
Ik vraag me weleens af wat nou echt het nut is van een lichtsterke lens, zoals de 1.4 tov de 1.8. Bij allebei de lenzen wordt gesproken dat je hem moet afstoppen tot 4.0 om een mooie scherpe foto te krijgen. Vaak vind ik ook dat bij wide open er best wel een heel klein deel scherp is, vaak gebruik ik de lenzen niet helemaal wide open.
Tell me 'bout itdat niet meer bewegen na scherpstellen is een prima tip, maar in de praktijk valt dat tegen.
Ja, zolang je zorgt dat je focuspunt goed gericht staat. AF-C is soms wat 'zenuwachtig' door variërend beeld: een net stappenplan om tot een strakke foto te komen is dan gewenst: zoom, compo, focus, eventueel rezoom en daarmee herAFautomagisch, klik. Focus moet je zo snel mogelijk doen zodat de AF-module in zn AF-C mode duidelijk heeft wat je focuspunt/gebied is: anders gaat de AF heen en weer rennen om te zoeken naar dingen om op te focussende AF-C is wel ook een erg fijne tip. Dank.Is het wel precies genoeg?
Mja, en wat als je je compositie wilt bepalen nadat je scherpgesteld hebt ? Ik maak meestal (99,9% v/d gevallen) gewoon gebruik van het middenste scherpstel-dinges, stel scherp en behou m'n focus, en dan maak ik de compositie. Met AF-C wordt je scherpstelling op dat moment veranderd.Remy schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 09:13:
Na het scherpstellen moet je dan ook niet meer bewegen: of voor dergelijke lichtsterke lenzen met een krap dof (voor focus) AF-C gebruiken: dat laatste gebruik ik regelmatig met mijn 85mm f/1.8 en de 70-200 f/2.8 om misfocus te voorkomen. Werkt erg goed, steeds meer hits en minder missersHet scheelt je herhaaldelijk je shutter half indrukken om eindelijk goeie focus te pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 13-07-2006 09:29 ]
Daar heb je ook wel een punt. Ik mag van een kennis zn AF 50mm 1.4 lenen voor een tijdje. Ik denk dat ik dat maar ga doen, kan ik misschien een betere afweging maken of die 1.4 het extra geld waard is tov de 1,8whoami schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 09:00:
Een lens is altijd /meestal op z'n scherptst als hij wat afgestopt is, echter, dat wil niet zeggen dat je 'm daarom niet wide-open kunt gebruiken.
Ik bedoel: moet een portret haar en haarscherp zijn ? Ik denk het niet. Je wil niet iedere oneffenheid of rimpel scherp op de foto hebben. Voor portretten gebruik ik meestal een zo groot mogelijke / volledige opening; ik vind het best leuk om bv slechts 1 oog scherp te hebben, enzo.
Van Nikon Zweden: er zit wat aan te komen, heb mezelf even ingeschreven voor het nieuwtjeThank you for signing up.
We'll let you know when the time has come.
NIKON
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Uhu, lekker veel tele-reach is erg fijn, heb dan ook al paar keer met plezier met Ralph's 80-400 OS geschotenAbbadon schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:40:
Zo'n updated 80-400 met AF-S en VRII lijkt me wel wat, precies wat ik nog zoek (wegens alternatieven die vééééél te onbetaalbaar zijn). Dus om mij mogen ze daar wel mee komen
Soms wil je gewoon 1 flinke telezoom met veel reach zonder gehannes met een TC om weer 'korter' te kunnenneographikal schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:42:
Joh, je hebt een 70-200VR: druk er voor 250 euro een 2xTC tussen
70-300VR heb ik idd ook gehoord.Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:19:
[...]
Van Nikon Zweden: er zit wat aan te komen, heb mezelf even ingeschreven voor het nieuwtjeIk verwacht een 70-300 VR, en/of een refresh van de 80-400, dit keer met AF-S en een extra coating.
Mogelijk een D3H/X-achtig iets of een opvolger van de D70-serie, maar die kans is niet zo heel groot naar verhouding
Daar vreesde ik al voor.Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:00:
Voor zo'n lens een 70-200 f/2.8 wegdoen zullen weinigen doen denk ik: f/2.8 op 200mm is in bepaalde omstandigheden best fijn wat niet met een bump in ISO, inflitsen of een statief gebruiken op valt te vangen
Hopla, eerste post hier! Ook ik zoek naar een draagbaar alternatief voor een 80-400. Beide Sigma's zijn me veel te zwaar. Het moet wel leuk blijven. De 80-400VR heb ik geprobeerd maar is niet snel genoeg. Brengt mij op de TC: Hoe komt het toch dat ik regelmatig ragscherpe plaatjes op internet zie die gemaakt zijn met een TC. Naar mijn bescheiden mening kan dat helemaal niet. Behalve lichtverlies (niet erg), verlies je ook scherpte (wel erg...). Ik heb zelf de test genomen met een Sigma 100-300 f/4 en bijbehorende TC. Resultaat: Bah... Doe ik iets verkeerd of liggen mijn eisen te hoog?neographikal schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:42:
Joh, je hebt een 70-200VR: druk er voor 250 euro een 2xTC tussen
SimpelHoe komt het toch dat ik regelmatig ragscherpe plaatjes op internet zie die gemaakt zijn met een TC. Naar mijn bescheiden mening kan dat helemaal niet.
Misschien moet ik dat maar eens gaan proberen. Ik had goede dingen over de Sigma combi gelezen vandaar dat ik die eerst heb geprobeerd. En hij lag hier in de winkel, dat hielp ook wel :-)Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:06:
[...]
Schiet maar es met een 70-200 f/2.8 en een 1,4 of 1,7x TC (die laatste ga ik binnenkort halen), dan weet je dat er echt wel kwaliteit te halen is uit shots met TCs
Hmz, vraag me af wat de prijs hiervan word. 300 tov 200 scheelt best wel wat. Ik zou hem met name voor concert fotografie gaan gebruiken of dj's op festivals. Echter vraag ik me af wat het diafragma word op 300mm. Anders heb ik alleen ED glas en VR meer dan wat ik nu heb. Da's niet zo'n giga vooruitgang. Al heb je op 300 mm met 2.8 ook een flinterdunne scherptediepte volgens mijRemy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:52:
Yep, de foto van de 70-300 VR èn AF-S was toen uitgelekt tesamen met die van de 105mm VR Macro: echter de intro heeft op zich laten wachten vanwege quality issues.
[afbeelding]
Geen f/2.8 idd
f/5.6. VR helpt alleen voor je eigen shake, niet voor druk dansende figuren/artiesten: dus voor die toepassing zal die lens niet zo supernuttig zijn denk ik jaEchter vraag ik me af wat het diafragma word op 300mm.
Eventjes opgezocht: de Sigma 120-300mm heeft op f/2.8 en infinity focus een depth of field van 158 meter. Op closest focus (1,5 meter) is dat 1,5 meter. Op 15 meter focusafstand 16 meter depth of field. Meestal heb je zo'n tele voor de langere afstanden (tot je onderwerp, duh: dus ook verder focussen), dus 16 meter dof of meer op focusafstanden van 15 meter of meer is best bruikbaarAl heb je op 300 mm met 2.8 ook een flinterdunne scherptediepte volgens mij
[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 14-07-2006 15:00 ]
Anoniem: 17926
Dat kan toch nooit kloppen?Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 14:59:
[...]
f/5.6. VR helpt alleen voor je eigen shake, niet voor druk dansende figuren/artiesten: dus voor die toepassing zal die lens niet zo supernuttig zijn denk ik ja
[...]
Eventjes opgezocht: de Sigma 120-300mm heeft op f/2.8 en infinity focus een depth of field van 158 meter. Op closest focus (1,5 meter) is dat 1,5 meter. Op 15 meter focusafstand 16 meter depth of field. Meestal heb je zo'n tele voor de langere afstanden (tot je onderwerp, duh: dus ook verder focussen), dus 16 meter dof of meer op focusafstanden van 15 meter of meer is best bruikbaar
Als Sigma het zelf zegt over zn lens, geloof ik dat liever dan zo'n calculatorneographikal schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:11:
Uhm, Reem, check dat nog eensDat lijkt me -zeer- onwaarschijnlijk, zie ook de DOF-calc
[ Voor 32% gewijzigd door neographikal op 14-07-2006 15:15 ]
Aan de andere kant, op 300mm/2.8 heb je op een afstand van 15 meter een depth of field van ongeveer 30cm. Op 20 meter wordt dat ongeveer 50cm, op 50 meter al ruim 3 meter etc. Zeker op kortere afstanden zit je toch wel redelijk krap met je dof dus.Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 14:59:
[...]
f/5.6. VR helpt alleen voor je eigen shake, niet voor druk dansende figuren/artiesten: dus voor die toepassing zal die lens niet zo supernuttig zijn denk ik ja
[...]
Eventjes opgezocht: de Sigma 120-300mm heeft op f/2.8 en infinity focus een depth of field van 158 meter. Op closest focus (1,5 meter) is dat 1,5 meter. Op 15 meter focusafstand 16 meter depth of field. Meestal heb je zo'n tele voor de langere afstanden (tot je onderwerp, duh: dus ook verder focussen), dus 16 meter dof of meer op focusafstanden van 15 meter of meer is best bruikbaar
[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 14-07-2006 15:15 ]
Vreemd dat Sigma dan zo'n fout maakt in zn pdf over het depth of field van die lensneographikal schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:14:
Reem, komop, pak je 70-200 2.8 en pak iets op 15 meter. Check de DOF, bij de 300 is dat nog krapper... Alleen uit eigen ervaring zou je al kunnen weten dat het regelrechte onzin is
[ Voor 45% gewijzigd door neographikal op 14-07-2006 15:20 ]
Neehoor, Sigma geeft het goed aan in haar PDF:Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:15:
[...]
Vreemd dat Sigma dan zo'n fout maakt in zn pdf over het depth of field van die lens
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hmm, dan klopt het dus wel wat ik postRonaldH schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:19:
[...]
Neehoor, Sigma geeft het goed aan in haar PDF:
f=300m (laatste pagina)
F2.8
Focus op INF geeft DoF van INF tot 855meter
Focus op 30 geeft DoF van 31.1 tot 28.9 meter
Focus op 10 meter houd je nog maar 10.13 tot 9.87 meter over (26 cm)
[ Voor 37% gewijzigd door Remy op 14-07-2006 15:21 ]
Anoniem: 17926
Eh, ja natuurlijk heeft dat invloed...Hmm, dan klopt het dus wel wat ik post infinity focus heeft dus een gezonde invloed op je depth of field.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 17926 op 14-07-2006 15:23 ]
Bij Sigma kunnen ze zeggen wat ze willen, het is gewoon een stukje wiskunde.Remy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:13:
[...]
Als Sigma het zelf zegt over zn lens, geloof ik dat liever dan zo'n calculator
http://www.sigma-photo.co...0mm_F2.8_EX_IF_HSM(e).pdf
De tabel klopt, de interpretatie ervan nietMartijnGizmo schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:22:
[...]
Bij Sigma kunnen ze zeggen wat ze willen, het is gewoon een stukje wiskunde.
Het klopt wel, je leest hem niet helemaal lekkerRemy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:24:
Wel, het zal allemaal wel: ik vind die pdf dan raar en zal er eens op mn gemak naar kijken hoe die verschillen zo groot kunnen zijn
[ Voor 56% gewijzigd door neographikal op 14-07-2006 15:24 ]
Ik was voor het gemak hierboven maar even uitgegaan van Nikon DSLRsRemy schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:21:
[...]
Yeps, ik had het zelf ook alleen over de lens en niet enige invloeden van crop-sensors
[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 14-07-2006 15:25 ]
Ik gebruik ook een Nikon F5, een gewone SLRGaryu schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:24:
[...]
Ik was voor het gemak hierboven maar even uitgegaan van Nikon DSLRs
Dat is alles wat ik hoefde te weten, nu snap ik em. DankjewelHet is de voorkant / achterkant van het scherpe gebied op een fullframe cam. Trek dat van elkaar af en je hebt je DOF
[ Voor 28% gewijzigd door Remy op 14-07-2006 15:26 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 15-07-2006 20:21 ]
S.J.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq