Het grote Nikonmount-objectieven-topic V2.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 15.301 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het kan gewoon niet anders, maar vind je het nou serieus mooi? Rampzalig is het niet, maar voor shots met mensen vind ik een UWA gewoon niet echt wat. Het is dat het vaak niet anders kan, maar wat ook een optie is: een fisheye. Voor mensen vaak natuurlijker, alleen voor gebouwen e.d. is het minder mooi dan een UWA.

[ Voor 68% gewijzigd door neographikal op 30-06-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Ha, nee, in dergelijke foto's kan je dergelik objectief best gebruiken.
Echter, het ging hier afaik over portretten, en een portret, dat is imho nog altijd 'head & shoulders', 'head-shot', of ten voeten uit. (Voor dat laatste zou het misschien ook nog gaan).

Bovenstaande foto noem ik niet echt een portret. :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

YellowCube schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 12:03:
volgens mij werd er ook niet gesproken over de vertekening van een uwa bij dit soort situaties, want daar kan ik kort over zijn: Het is onvemijdelijk en optisch nagenoeg logisch dus leef er maar mee.
Het ging imo over de vertekening bij echte portretten en persoonlijk vind ik dat allerminst charmant. Het heeft mij in ieder geval nooit fraaie platen opgeleverd.
rampzalig is idd wat sterk
Uhu :) Net als flitsfotografie waar genoeg fotografen van gruwen (of te oud zijn om flits-systemen aan te leren, hebben een aantal toegegeven), zijn uwa's niet voor iedereen. Gelukkig is het dan simpel: blijf er vanaf en move on: genoeg andere lenzen waar je plezier van kan hebben. Anderen worden juist blij van fishes, of primes, of ultrazooms, of weet ik wat.

Kwestie van smaak, net als kleurgebruik, belichting, compositie, standpunt, verrek alles van fotografie :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

dus jij vindt dit (afgezien van de persoon op de foto) charmant?
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/grin.jpg

:P

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

That's not the point :) Waar het om gaat is dat er te moeilijk over gedaan wordt. "Oei, er is vertekening, dat vind ik niet mooi!" Ja DUH! Er wordt gewoon teveel over gezeurd en te weinig gefotografeerd. Moeilijk doen over iets dat al bekend is, pfoeh.

Zelfde als dat je zegt "Wat maakt die Formule 1-wagen een takkeherrie zeg!" ja, dat krijg je met 15.000 toeren...

Ik vind het een leuke foto trouwens YC, ondanks je onderbelichte snoet: je mag ook best wel es lol hebben met fotograferen, en dat kan juist ook met UWA's en dergelijke fishes. Dat vergeten mensen wel eens, die lol: erg jammer :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Nog even inhakend: mooie flitsfotografie is een kwestie van de flitser en camera op de juiste manier gebruiken en dat is iets wat je moet leren.
Ik zie niet helemaal in hoe je moet leren een uwa voor portretten te gebruiken. Die dingen vervormen en zullen dus een wat minder flateus portret opleveren.
En ja...voor de lol kun je alles doen en die lol is er ook zeker wel (getuige het bier op de achtergrond).
Maar zou jij voor een klant die serieuze portretten wil hebben (en dan hebben we het over headshots) een hele serie af durven leveren die allemaal op 10mm geschoten zijn?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik zie niet helemaal in hoe je moet leren een uwa voor portretten te gebruiken. Die dingen vervormen en zullen dus een wat minder flateus portret opleveren.
Gewoon je onderwerp niet te ver naar de rand van je compo brengen, zoals hier een beetje fout is gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/2006/DSC_7547s.jpg

De rechterpersoon heeft al een beetje een vervormd hoofd zoals je ziet daar, verder is er weinig aan de hand: datzelfde gebeurt er met echte closeups van 1 persoon: hou het een beetje in het midden en er is niks aan de hand: dat bedoel ik met leren een uwa voor protretten te gebruiken :)
En ja...voor de lol kun je alles doen en die lol is er ook zeker wel (getuige het bier op de achtergrond).
Maar zou jij voor een klant die serieuze portretten wil hebben (en dan hebben we het over headshots) een hele serie af durven leveren die allemaal op 10mm geschoten zijn?
Als dat een specifiek verzoek is, ja, dan zou ik dat doen. Zo niet, dan niet: dan heb ik veel betere lenzen voor portretwerk, zoals mijn 85mm en zeker ook de 28-75 :)

edit: ohja, gelijk iets wat je zelf kan testen: maak een headshot van jezelf met je 10,5 en met je 17-55 @ 17mm. Beide op dezelfde manier belicht, èn met dezelfde subject distance, bv je hoofd op 40cm van de lens. Post de resultaten hier: ik ben benieuwd :)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 30-06-2006 12:20 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

ik snap waar je op aanstuurt, maar ik denk eerlijk gezegd dat er een duidelijk verschil zal zijn aangezien de 17-55 rectalinear is en de fisheye niet.

maar ik zal het zeker doen!

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 30-06-2006 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik stoor me sowieso al weinig aan vervormingen, en op mn 18-200 VR vallen ze nog goed mee ook. Moesten ze echt opvallen (zoals bv architectuur foto's waar lijnen rare golven maken ofzo), dan kan de Photoshop CS2 Lens Correction filter er heel goed mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 12:19:
edit: ohja, gelijk iets wat je zelf kan testen: maak een headshot van jezelf met je 10,5 en met je 17-55 @ 17mm. Beide op dezelfde manier belicht, èn met dezelfde subject distance, bv je hoofd op 40cm van de lens. Post de resultaten hier: ik ben benieuwd :)
wat ik een interessanter testje vind ik om te zien is een serie headshots vanaf 10mm tot 200mm (op aps-c). (edit: allemaal rectalineair)

voor lokatieportretten waarbij de mensen in zijn omgeving belangrijk is, kan een ultrawide - mits goed toegepast - zeker gebruikt worden, maar voor portretten waarbij de mens centraal staat, levert ultrawide (naar mijn mening) nooit mooie resultaten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:01
Anoniem: 63942 schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 23:31:
[...]

Gefeli met je aankoop, zal je niet gauw spijt van hebben! Ik heb hem 75% van de tijd op me D70 zitten en ik vind het een heerlijk ding! :)
Zit er op jou exemplaar ook een zeer lichte speling op de zoomring ( in de lengte richting ) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Theebag op 30-06-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Theebag schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:06:
[...]
Zit er op jou exemplaar ook een zeer lichte speling op de zoomring ( in de lengte richting ) ?
Als ik echt ga mieren-n**ken: ja. Maar de speling is zo verschrikkelijk klein dat je het in de praktijk nooit merkt. Dat is echt te verwaarlozen.

Ik vind het een hele fijne zoomring hoor (lekker demping) en veeeeel beter dan die van de 18-70, die ik behoorlijk rot vind gaan van 18-24 mm.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 30-06-2006 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:01
Anoniem: 63942 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:45:
[...]

Als ik echt ga mieren-n**ken: ja. Maar de speling is zo verschrikkelijk klein dat je het in de praktijk nooit merkt. Dat is echt te verwaarlozen.

Ik vind het een hele fijne zoomring hoor (lekker demping) en veeeeel beter dan die van de 18-70, die ik behoorlijk rot vind gaan van 18-24 mm.
Idd, de tokina is gewoon geen vergelijk. Zo soepel en nauwkeurig :9 .

[ Voor 3% gewijzigd door Theebag op 30-06-2006 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Remy schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 11:59:
Jazeker, doe ik regelmatig, gaat prima :) Gewoon oefenen en wennen aan het perspectief, dat is alles wat er nodig is om om te kunnen gaan met een uwa, niks meer.

Weliswaar geen portret, maar wel iets mbt vertekening, gelijk een praktijkvoorbeeld. Want foto's zeggen meer dan duizend woorden hè :)

1/15e, f/4, 10mm:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/foto/DSC_2766.jpg

Wat een drama, die vertekening!
Smaken verschillen. Her en der heb ik nét niet genoeg aan 18mm, als achter de hand pak ik dan m'n 12-24 @ minimaal 16mm, maar alsnog begin ik de vertekening dan storend te vinden. Kijk naar bovenstaande voorbeeld. Als je een ijdeltuit hebt die links of rechts in beeld staat, dan voelt hij/zij zich behoorlijk op zijn/haar teentjes getrapt. De meeste fotografen doen hun best om mensen er beter uit te laten zien dan ze daadwerkelijk zijn (afhankelijk van tak en doel van de foto's natuurlijk), maar met zo'n stuk glas op je camera doe je dat weer teniet.

Op feesten als ik portret foto's met een fisheye maak krijg ik vaker negatieve reacties, tenzij je mensen hebt die er op een juiste manier gebruik van maken en het juist cool vinden. Als je er vervolgens mee speelt is er leuk resultaat mee te behalen;

Afbeeldingslocatie: http://image.julius.area61server.nl/getimg/jules_ihf_20060524_274.jpg

Op een bruiloft hebben mensen hun best gedaan om er op en top uit te zien. Ik neem aan dat ze zichzelf dan ook op en top op foto's terug willen zien. Bepaalde dingen vallen wellicht IRL niet op. Maar als je foto's (groot) voor je neus hebt, dan valt ieder detail op.

Bij journalistieke portret foto's, waarbij de persoon waarschijnlijk ergens in't midden of tot 1/3e van't midden in beeld is, kan ik het gebruik me er nog wel van voorstellen, maar dan zijn er geen andere personen in beeld (herkenbare vormen).

Ben blij dat je het over die bandshoot foto toe geeft, wellicht past het ook bij die peoples, maar op een bruiloft wil je er toch op je best uit zien neem ik aan ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb al eens wat reacties in het gastenboek gezien over de foto's van een fotograaf die bij gelegenheden, waarbij mensen ook de moeite nemen om zich zo goed mogelijk uit te dossen, ook een UWA gebruikte. De reacties waren niet van de lucht, waarbij men behoorlijk geirriteerd was dat de foto's er "niet uitzagen" (and yes I quote).

Daarbij komt dat het op dit formaat nog niet zooo heel erg opvalt, klik hem maar eens open. vanaf 33% van de center begint het al op te vallen en op 66% is het effect gewoon behoorlijk storend aanwezig. Een UWA is op de meest wijde settings gewoon niet prettig om mensen mee te schieten. Bij trouwfoto's, die men ook wel eens op 75x50 wil hebben, zou ik het zelf in ieder geval heel erg proberen te mijden. Kan je geen kant op, oke, paar shots en dan weer normaal verder op dezelfde plek zodat de klant de keuze heeft, maar voor regulier gebruik: nop.

Het zijn prachtige lenzen voor architectuur en landschappen, maar voor het schieten van mensen zou ik hem vermijden. Dat is ook gelijk de reden dat ik geen 10-22 heb van Canon, hij zou praktisch kunnen zijn, maar mensen schieten kun je gewoon vergeten. Dan liever de 15mm fisheye (12mm rect) waar je je onderwerpen ook niet helemaal aan de randen plaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 30-06-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Theebag schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 15:51:
[...]

Idd, de tokina is gewoon geen vergelijk. Zo soepel en nauwkeurig :9 .
Hmz, op mijn 10.5 mm fish heb ik helemaal geen zoom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 18:24
Nog even over de 18-200 lens van Nikon. (voor 675 euro per stuk)

Vandaag 3 stuks binnen gekregen (voor mezelf en 2 collegas)

Dus... Lekker dit weekend aan de slag.

En op de site van goedkoopste.nu staat ie zelfs op voorraad voor 698

[ Voor 19% gewijzigd door kevertje1977 op 30-06-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

volgens mij gaat de AF van m'n 17-55 er de brui aan geven :/

sinds een week of 2 weigert ie soms gewoon scherp te stellen. Licht en contrast omstandigheden zijn gewoon goed, maar vervolgens blijft ie gewoon niks staan te doen op het oneindige scherpstelpunt en gisteren bleef ie op het meest nabije punt heen en weer schakelen.
Al m'n andere lenzen stellen prima scherp, dus ik denk niet dat het in de body zit.
Wellicht kan ik de contactpunten van de lens even checken en schoonmaken, maar het lijkt me stugh dat het daar zit.

oh well...vorig jaar ook al zo'n actie: D70 kapot vlak voor m'n vakantie. En nu dus dit.
Het is ook niet een probleem wat ik zo 1,2,3 kan reproduceren, dus om er nu al mee naar Inca te gaan is ook weer zo wat. Mocht de AF er volledig de brui aan geven dan kan het natuurlijk altijd nog op MF, maar het is uiteraard geen hiephiephoera-modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Na maandenlang gelurkt te hebben op de GoT-fora en een hoop show-en testcases bewonderd te hebben, heb ik besloten om ook de stap naar de spiegelreflex te wagen. Hierbij is mijn keus gevallen op de D50.
Ik wilde dus een D50 body kopen en als lens de 18-70 kitlens van de D70. Deze lens, omdat de D50-kitlens niet echt super schijnt te zijn en omdat ik in de toekomst vrijwel zeker een 70-300 wil aanschaffen. Met de 18-55 van de D50 kitlens heb ik dan dus geen bereik in 55-70. En dat schijnt juist 'het' bereik te zijn voor portretfotografie, een van de dingen die ik zeker wil uitproberen.

Ik zou graag wat commentaar willen op deze keus. Goede keus, of zou je toch liever lens xxx nemen? Het moet wel 'ongeveer' binnen deze prijsklasse blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
wilko2 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:23:
Goede keus, of zou je toch liever lens xxx nemen?
goede keus!

waarbij ik wel wil aantekenen dat een 'gat' tussen 55 en 70mm geen enkel probleem is. maar de 18-70 is duidelijk beter dan de 18-55, dus als het tot je mogelijkheden behoort, zou ik zeker die 18-70 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
wilko2 schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:23:
Na maandenlang gelurkt te hebben op de GoT-fora en een hoop show-en testcases bewonderd te hebben, heb ik besloten om ook de stap naar de spiegelreflex te wagen. Hierbij is mijn keus gevallen op de D50.
Ik wilde dus een D50 body kopen en als lens de 18-70 kitlens van de D70. Deze lens, omdat de D50-kitlens niet echt super schijnt te zijn en omdat ik in de toekomst vrijwel zeker een 70-300 wil aanschaffen. Met de 18-55 van de D50 kitlens heb ik dan dus geen bereik in 55-70. En dat schijnt juist 'het' bereik te zijn voor portretfotografie, een van de dingen die ik zeker wil uitproberen.

Ik zou graag wat commentaar willen op deze keus. Goede keus, of zou je toch liever lens xxx nemen? Het moet wel 'ongeveer' binnen deze prijsklasse blijven :)
Lijkt me idd een zeer goede keus, die 18-70. Heb zelfs zitten twijfelen deze op mijn D200 te nemen!.
De 70-300 G van Nikon zou ik niet doen, binnen dat budget kun je veel beter krijgen. Een optie zou de Sigma APO Marcro 70-300 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Okay, mijn laatste twijfels zijn weggenomen :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 14:52
Ik vind dat op die foto in die kerk dat gemeentehuis het meisje rechts er toch weinig flatteus op staat.
Kan ook aan mij liggen hoor :P

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 01-07-2006 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30648

Ik heb de Nikkor 70-200mm VR besteld bij Konijnenberg in zwart.

Verkopen van spullen doen we @ www.tweakers.net/aanbod

[ Voor 42% gewijzigd door Zoefff op 03-07-2006 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 19:45
Raymond schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 14:17:
Ik vind dat op die foto in die kerk dat gemeentehuis het meisje rechts er toch weinig flatteus op staat.
Kan ook aan mij liggen hoor :P
Volgens mij is ze gewoon de pastoor aan het verleiden; niks mis mee...

@Bamboe: anders zet je het ff in de Tweakers V&A; krijg je betere respons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

YellowCube schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 09:24:
volgens mij gaat de AF van m'n 17-55 er de brui aan geven :/

sinds een week of 2 weigert ie soms gewoon scherp te stellen. Licht en contrast omstandigheden zijn gewoon goed, maar vervolgens blijft ie gewoon niks staan te doen op het oneindige scherpstelpunt en gisteren bleef ie op het meest nabije punt heen en weer schakelen.
Al m'n andere lenzen stellen prima scherp, dus ik denk niet dat het in de body zit.
Wellicht kan ik de contactpunten van de lens even checken en schoonmaken, maar het lijkt me stugh dat het daar zit.

oh well...vorig jaar ook al zo'n actie: D70 kapot vlak voor m'n vakantie. En nu dus dit.
Het is ook niet een probleem wat ik zo 1,2,3 kan reproduceren, dus om er nu al mee naar Inca te gaan is ook weer zo wat. Mocht de AF er volledig de brui aan geven dan kan het natuurlijk altijd nog op MF, maar het is uiteraard geen hiephiephoera-modus.
Is dat een AF-s? Misschien geeft dan de SWM er de brui aan, maar ik zou het toch eerst es proberen met die contactpunten. Het heeft mij een hoop geëikel gekost voordat ik dat uitgezocht had :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

het is een AF-s ja.
Contactpunten zal ik eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

YellowCube schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 16:03:
het is een AF-s ja.
Contactpunten zal ik eens bekijken.
Bekijken? gewoon schoonmaken ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.partydenhaag.nl/25_06_2006_Parkpop/images/jules-parkpop-20060625-006.jpg
Ilse de Lange op Parkpop dit jaar

[ Voor 29% gewijzigd door Zoefff op 03-07-2006 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78839

Heeft er iemand ervaring met de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC macro lens en is de lens beter/slechter dan de Nikkor 18-70mm F3.5-4.5 G IF-ED DX? Wat misschien een klein nadeeltje is van de Simga is dat de filtermaat 72mm is. Want dan zijn de filters duurder dan voor de Nikkor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54460

De Sigma ken ik niet, maar een voordeel van de Nikon is, dat deze AF-S heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114693

Ik heb die sigma 17-70 2.8/4.5 gekocht na langdurig alles vergeleken te hebben en het is zelfs full-open een ragscherpe lens (was ik nogal verbaasd over). Geen gigantische falloff in de uitersten en de AF is vrij snel (wel luidruchtig) en hunt ook in het donker vrijwel nooit. De Nikkor wordt full open in de uitersten van het bereik toch wat soft en de hoeken zijn ook niet om over naar huis te schrijven dus ik raad je de Sigma echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 06-07 10:48
Ik heb inderdaad ook een hele tijd lopen twijfelen tussen de sigma 17-70 en de nikkor 18-70, maar ik ga binnenkort toch de sigma halen. De AF van de nikkor schijnt íets beter te zijn (hoewel minimaal) maar in de rest is de sigma absolute winnaar (macro, 17mm ipv 18mm).

Die 72mm vind ik opzich niet echt een probleem. Inweze kan je met een stepupring van een tientje een77mm erop schroeven, waardoor je polarizers etc. ook op veel andere lenzen passen (sigma 70-200 heeft 77mm filter, 10-20DC ook 77mm filter). Op die manier is het zelfs fijner dat hij een grotere filtermaat heeft. Het enige wat ik me afvraag is of hij dan vignetteerd op 17mm, omdat zo'n stepup + een pola natuurlijk wel wat extra rand met zich meebrengt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
17mm ipv 18mm
Volgens mij is het niet eens een halve stap naar achteren...

[ Voor 14% gewijzigd door B___MAN op 02-07-2006 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Tis één mm groothoek meer, wat neerkomt op 1,5mm 35mm equivalent.

Bij groothoek is het verhaal groter dan alleen stapjes tellen :)
En ik heb me door één of andere site wijs laten maken dat 18mm zooms vaak op bijna-19mm functioneren. Ik weet dat het niet klopt, maar de gedachte vind ik toch wel leuk :Y)

edit: en afgezien van dat, je hebt de extra lichtsterkte en de macrofunctie. Ook heeft sigma over het algemeen een erg fijne build (IMHO).

Als je deze 17-70mm f/2.8-4.5 combineert met een 50mm f/1.8D van nikkor kan je toch in wat minder lichtsterke situaties nog steeds heerlijke foto's maken :)

En nee, ik koop express geen 17-50 f/2.8 omdat ik bij mijn huidige nikkor 18-55 die stap van 55-70 gewoon mis. Ik schroef maar al te vaak mijn 70-300 erop voor dat stukje zoom.

[ Voor 44% gewijzigd door Henk op 02-07-2006 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Klein vraagje, wat hier hoogst waarschijnlijk wel tussenpast ... Het gaat immers over Nikonmount-objectieven, nieuw topic is zinloos ..

Welnu, de zonnekap van m'n 18-70 is gebarsten (kleine barst in gekomen, die zich uitbreidt), aan de zijde van de camera. Aangezien een dergelijk ding naar mijn inzien daar niet zomaar mag barsten, en de lens nog in garantie valt, denk ik dat er wel wat te regelen valt. Uiteraard ben ik nergens tegenaan gelopen o.i.d., maar dat moge duidelijk zijn. De vraag is echter; waarnaar moet ik communiceren? Naar Inca BV, naar Nikon zelf, of naar de winkel? Ik heb eerlijk gezegd geen idee, alvast dank voor jullie verhelderende antwoord.

Verder ben ik niet te beroerd om 20 euro uit te geven, ik houd er alleen niet van om hetzelfde over een halfjaar weer mee te maken ;). Zoo stevig vind ik 'm niet, eigenlijk ..

[ Voor 7% gewijzigd door FataMan op 03-07-2006 00:32 ]

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:46

Garyu

WW

De winkel he :). Daar heb je het product vandaan, dus daar moet je ook met problemen aankloppen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-06 23:01
Garyu schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:33:
De winkel he :). Daar heb je het product vandaan, dus daar moet je ook met problemen aankloppen.
Tsja, misschien dacht ik te moeilijk :P. Achja, zal wel eens mailen .. Een zonnekap is toch onmisbaar, je lens kan op die manier ook veel beter op een tafel e.d. staan :).

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Met zonnekap? Die van mij rolt dan om :P Of het zo'n koffiebeker? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de nieuwsgroep nl.foto werd gisteren beweert na een vraag van mij dat de Nikkor 70-200mm VR geen enkele verbetering zou betekenen op een D50 ten opzichte van de kitlenzen omdat de D50 de beperkende factor zou zijn 8)7
Wat moet ik hier van geloven?

Ook werd er beweert dat deze lens niet geschikt zou zijn voor de D70 en D70s :? Er werd beweert dat de resolutie van deze camera's niet geschikt is voor deze lens.
Kortom, het is daar uitgelopen op een complete flamewarr waarin ik me maar heb terug getrokken.
Daarom vraag ik hier maar om raad, ik denk dat hier de kennis een stuk hoger ligt dan in nl.foto.
Ik heb de lens al besteld overigens en ga hem dit weekend persoonlijk ophalen bij Konijnenberg.

Dan nog een vraag, wat is een goede vervanger voor de kitlens die bij de D50 zit, ik zoek een lens die mooi op de 70-200mm VR aansluit. Hoeft niet perse van Nikkor te zijn, mag ook een ander merk zijn. De kitlens van de D70 zou een optie kunnen zijn maar ik zoek iets beters dan deze. Budget ongeveer 650 euro.

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 03-07-2006 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Vind ik wel een beetje erg kort door de bocht; sowieso omdat argumenten ontbreken :?
In welk opzich zou die cam dan een beperking zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2006 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Silent Thunder schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:20:
Vind ik wel een beetje erg kort door de bocht; sowieso omdat argumenten ontbreken :?
In welk opzich zou die cam dan een beperking zijn?
Argument was dat de resolutie van de D50 en D70(s) te laag zou zijn en dat deze lens niet geschikt zou zijn voor een instap DSLR.
Op mijn vraag waarom een Eos350 dan wel gebruikt kan worden met duur L glas werd ontwijkend gereageerd en in de rest van dat draadje werd ik afgezeken en bespottelijk gemaakt dat ik met zulke domme vragen aankwam :?
Hier is dat draadje na te lezen:
http://groups.google.nl/g...0b?hl=nl#e263e7a24a5c8a0b

Ik krijg er geen hoogte meer van.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 03-07-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

@Bamboe: niet geschikt is gewoon geouwehoer en klinkt als een gevalletje afgunst. Je haalt gewoon het beste uit je D50 met deze lens. En wacht anders even op Remy...die kan je zo vertellen hoe de lens presteert op een D70 en of ie geschikt is.
En verder zijn er meer zaken van belang dan alleen de resolutie zoals contrast, verzadiging etc. Allemaal dingen die je absoluut terug gaat zien met die lens op je D50.

edit:

een reactie uit die draad:
Het grote verschil is, dat mensen met een Canon weten waar ze mee
bezig zijn. Jij niet. Je hebt je Canon toch niet voor niets weer
verkocht?
Jij zult dus nooit het niveau van de doorsnee kiekjes maker
overstijgen. Zelfs daaronder blijven hangen. Ongeacht waar je mee rond
gaat lopen. (ik schrijf 'rondlopen' omdat het niets met fotografie te
maken heeft)
en jij maakt je alsnog zorgen? zo'n reactie gaat toch helemaal nergens over.
Lekker links laten liggen die reacties en genieten van je lens.

[ Voor 41% gewijzigd door YellowCube op 03-07-2006 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:24:
[...]

Argument was dat de resolutie van de D50 en D70(s) te laag zou zijn en dat deze lens niet geschikt zou zijn voor een instap DSLR.
Op mijn vraag waarom een Eos350 dan wel gebruikt kan worden met duur L glas werd ontwijkend gereageerd.
Een dure pro-lens zal zeker ietwat beter presteren op een pro-body dan op een instap-dslr; er zit ergens wel een kern van waarheid.

Maar dat verschil is echt niet zo groot als dat hun beweren (''niet geschikt'') 8)7 Vind ik overdreven.

Ikzelf heb een poosje met mijn 70-200 VR op een D70 geschoten (voordat de D200 binnenrolde); en de platen zagen er altijd goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YellowCube schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:29:
@Bamboe: niet geschikt is gewoon geouwehoer en klinkt als een gevalletje afgunst. Je haalt gewoon het beste uit je D50 met deze lens. En wacht anders even op Remy...die kan je zo vertellen hoe de lens presteert op een D70 en of ie geschikt is.
En verder zijn er meer zaken van belang dan alleen de resolutie zoals contrast, verzadiging etc. Allemaal dingen die je absoluut terug gaat zien met die lens op je D50.
Nou ik heb Remy's foto's gezien met zijn combinatie en die zijn er zeer goed uit. Waarom zou dat met een D50 dan anders zijn? Omdat het een instap DSLR is en deze lens overkill zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:32:
[...]

Nou ik heb Remy's foto's gezien met zijn combinatie en die zijn er zeer goed uit. Waarom zou dat met een D50 dan anders zijn? Omdat het een instap DSLR is en deze lens overkill zou zijn?
Het probleem is dat mensen alles uit hun verband rukken. Ja, als je gaat pixelneuken zal een dure body zeker iets beter zijn voor een pro-lens; maar het gaat veeeeels te ver om te beweren dan een D50 niet geschikt zou zijn. Zoals ik al zei: das echt overdrijven en zeuren om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Silent Thunder schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:31:
[...]

Een dure pro-lens zal zeker ietwat beter presteren op een pro-body dan op een instap-dslr; er zit ergens wel een kern van waarheid.

Maar dat verschil is echt niet zo groot als dat hun beweren (''niet geschikt'') 8)7 Vind ik overdreven.

Ikzelf heb een poosje met mijn 70-200 VR op een D70 geschoten (voordat de D200 binnenrolde); en de platen zagen er altijd goed uit.
Oke tanks, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat ik een aankoop doe die achteraf gezien niet gaat werken? Tis namelijk een berg geld die ik il gaan investeren. Fotografie is toch iets waar ik graag verder mee wil, ik heb er ontzettend veel plezier aan en wil nu gaan opbouwen. Ik heb ff in een fase gezeten waarin ik niet wist wat ik nu precies wilde met camera's maar nu weet ik dat ik met Nikon verder wil, vandaar dat ik nu wil gaan uitbreiden met goede lenzen. Een pro body komt over 2-3 jaar wel, goede lenzen zijn nu mijn eerste wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

de meneer in het draadje gaat nog verder:
Hier is het antwoord van Nikon zelf,

Fully compatible with D1X, D1H, D100, F5, F100, N80, N75 and N65

Ik zie er geen D50 bijstaan, u wel
zou Remy weten dat z'n D70 niet compatible is?
nogmaals...reacties die werkelijk nergens over gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 14:17

Zoefff

❤ 

Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:15:
In de nieuwsgroep nl.foto werd gisteren beweert na een vraag van mij dat de Nikkor 70-200mm VR geen enkele verbetering zou betekenen op een D50 ten opzichte van de kitlenzen omdat de D50 de beperkende factor zou zijn 8)7
Wat moet ik hier van geloven?

Ook werd er beweert dat deze lens niet geschikt zou zijn voor de D70 en D70s :? Er werd beweert dat de resolutie van deze camera's niet geschikt is voor deze lens.
Kortom, het is daar uitgelopen op een complete flamewarr waarin ik me maar heb terug getrokken.
Daarom vraag ik hier maar om raad, ik denk dat hier de kennis een stuk hoger ligt dan in nl.foto.
Ik heb de lens al besteld overigens en ga hem dit weekend persoonlijk ophalen bij Konijnenberg.

Dan nog een vraag, wat is een goede vervanger voor de kitlens die bij de D50 zit, ik zoek een lens die mooi op de 70-200mm VR aansluit. Hoeft niet perse van Nikkor te zijn, mag ook een ander merk zijn. De kitlens van de D70 zou een optie kunnen zijn maar ik zoek iets beters dan deze. Budget ongeveer 650 euro.
Wat een onzin zeg :X

De 70-200 doet het uitstekend op de D50 en D70(s), en biedt wel degelijk voordelen ten opzichte van de kitlenzen of een goedkopere 70-200.

Wat ze misschien bedoelen is dat je niet het maximale uit de lens zal kunnen halen, en daar hebben ze dan wel een beetje gelijk in. Er zit zulk goed glas in de lens dat je bij 6 MP nog lang niet tegen het 'oplossend vermogen' van de lens zit. Dit betekent dus dat als je er een body met meer MP aanschroeft, je (nog) meer detail in je foto zal krijgen. Maar met de 6 MP van de D70 krijg je er ook al ragscherpe platen uit hoor :)

Dit geld in principe ook voor iedereen die L glas op een 350D schroeft, je haalt niet het maximale uit je glas. Maar dat betekent wederom niet dat je er geen prachtfoto's mee kan maken, en kwalitatief (qua scherpte, CA, vervorming, etc.) absoluut betere foto's krijgt dan met goedkoper glas.

Bovendien lijken ze voor het gemak nog even te vergeten dat de 70-200 een stuk lichtsterker is dan kitlenzen en zelfs op f/2.8 al ragscherp is? En de VR waardoor je makkelijk 3 stops kan winnen? |:(

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:37:
[...]

Oke tanks, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat ik een aankoop doe die achteraf gezien niet gaat werken?
Mja, meestal zie je het wel aan de reacties of iets duidelijk beargumenteerd is of dat het loze cafépraat is. Iemand die zoiets zegt blaat gewoon een ander na en heeft er zelf nog nooit mee gewerkt.

Het beste is ff ALT+F4 te doen op die page ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke bedankt voor de reactie's, ik haal de lens dit weekend dus mooi op. Nog iemand een tip voor een vervanger van de kitlens die mooi op de 70-200mm VR aansluit?

nl.foto is overigens verwijderd uit mijn newsreader, daar wordt je niet veel wijzer van. Enige dat er ontstaat zijn ruzie's over en weer.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 30648 op 03-07-2006 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat als er bedoelt wordt of je alles benut van wat die lens kan ze gelijk hebben je cam is dan de beperking maar dat zal je zelf ook wel begrijpen maar het resultaat zal nog steeds erg fraai zijn. Ik heb zelf de 80-200 2.8 AFs op een D70 maar perfect ik sleep met plezier die 1,5 KG mee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog zo'n opmerking die kant noch wal raakt dan maar:

Ben Jacobs"schreef in bericht
news:449a8f81$0$2031$ba620dc5@text.nova.planet.nl...
> Een D50 is het niet waard om objectieven duurder dan de camera er op te
> zetten. En je moet waarschijnlijk ook een ander statief aanschaffen.

Maargoed ik weet nu wel beter, die dure lenzen gaan er gewoon komen dit weekend. In nl.foto beweren ze wel bepaalde zaken maar op verdere vragen over het waarom heeft men geen passend antwoord klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik kon het niet laten om daar een reactie te plaatsen, maar mijn god, wat een kansloze discussie daar :X

Gelukkig weten we hier wel beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Het heeft verder ook geen zin denk ik om met die mensen in discussie te gaan; das veels te vermoeiend, heb je sowieso 2 aspirientjes voor nodig.

Ik zou bijna willen zeggen dat die kliek een generator is die random wat quotes uitspuugt van wat ie op het web scant; want er zit totaal geen inzicht in die posts. Pak gewoon een willekeurige bewering die enigszins in de buurt van de waarheid komt; ruk die totaal uit zijn verband en maak er een zinnetje van.

Maar goed, laten we maar geen nl.foto berichtjes meer posten; heb al genoeg gezien ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 03-07-2006 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28060

Als vervanger van de kitlens zou ik eens kijken naar de Tamron 17-50/2.8.
Kost zo'n 450 euro dacht ik. Zit ik zelf ook naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28060 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:18:
Als vervanger van de kitlens zou ik eens kijken naar de Tamron 17-50/2.8.
Kost zo'n 450 euro dacht ik. Zit ik zelf ook naar te kijken.
Ja daar heb ik inmddels wat goede berichtjes over gelezen maar dan zit ik wel met een gat tussen 50 en 70mm en dat gat vind ik net wat te groot. Of merk je daar in de praktijk niet zo veel van, je kunt immers wat stapjes voor of achteruit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het raadzaam om een extra accu te nemen als je een VR van Nikkor gebruikt, het stroom verbruik schijnt nogal hoog te liggen las ik net. Het stroom verbruik van de D50 ligt nu ontzettend laag heb ik gemerkt maar met een VR lens zou dit halveren.
Maar hoe dan ook, tis sowieso raadzaam om altijd 1-2 extra accus te hebben denk ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28060

Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:20:
[...]

Ja daar heb ik inmddels wat goede berichtjes over gelezen maar dan zit ik wel met een gat tussen 50 en 70mm en dat gat vind ik net wat te groot. Of merk je daar in de praktijk niet zo veel van, je kunt immers wat stapjes voor of achteruit maken.
Ik denk dat je de constante 2.8 meer zal waarderen dan die milimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28060 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat je de constante 2.8 meer zal waarderen dan die milimeters.
Da's ook weer waar, ik zal dit weekend eens informeren bij Konijnenberg naar deze lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:23:
Is het raadzaam om een extra accu te nemen als je een VR van Nikkor gebruikt, het stroom verbruik schijnt nogal hoog te liggen las ik net. Het stroom verbruik van de D50 ligt nu ontzettend laag heb ik gemerkt maar met een VR lens zou dit halveren.
Maar hoe dan ook, tis sowieso raadzaam om altijd 1-2 extra accus te hebben denk ik zelf.
Kom, niet naar de bekende weg gaan vragen he. De VR functie vreet inderdaad een hoop stroom, en staat daar ook bekend om. Een extra accu is dus wel nuttig, zoals je zelf ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-07 14:10

Daklem

Audio Nerd

Wat kost die 18-200 VR nou? Ik ben daar toch wel naar benieuwd. Ik wil ook een wat meer allround lens, en deze is toch wel enorm mooi ter vervanging van mijn Sigma 70-300 APO.

hmm, ik zie dat deze 675 euro kost.

Opzich een leuke aanvulling voor een mooie prijs, want ik merk dat ik mijn lens op 200mm al enorm lastig stil kan houden. :'(

[ Voor 33% gewijzigd door Daklem op 03-07-2006 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 13:41

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 30648 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:23:
Is het raadzaam om een extra accu te nemen als je een VR van Nikkor gebruikt, het stroom verbruik schijnt nogal hoog te liggen las ik net.
Een nep accu bij Konijnenberg kost iets van €25 en doet het praktisch net zo goed als een Nikon. Als je naar een lens van meerdere €100 kijkt, moet je niet miepen over €25 :P
(sowieso is het handig om ff een hoop accessoires in 1x te kopen, dan ben je er mooi vanaf. Denk aan LCD beschermfolie, extra accu, blaasbalgje en evt sensorcleaner. 1X flink dokken en dan 2 jaar lang voorzien zijn van handige spulletjes :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Ik heb 2 nepaccu;s via ebay besteld, en ik was 16 euro inclusief verzendkosten kwijt, voor 2 accus.

Dat vond ik nogal een koopje.

ze zijn 100mAh minder dan de orriginele Nikon. Maar voor die prijs kon ik ze niet laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:04
Even een ervaringsvraag ;). Ik ben 'beginnende' DSLR gebruiker, en wil wat meer bereik als mijn standaard kitlens van de D70, de 18-70.

De meest gebruikelijke keuze is hierbij de 70-300 APO van Sigma. Nu bestaat echter ook de mogelijkheid om een 2ehands 75-300 Nikkor te halen voor ongeveer dezelfde prijs. Mensen die hierin advies kunnen geven. Over de Sigma genoeg te vinden, maar weinig vergelijking met de 75-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Ik heb zelf de 70-300 lens.

Zelf is het een prima lens, echter is de AF niet echt heel snel, en qua scherpte is het redelijk.

De nikkor lens ken ik helaas niet :(. heb hem nooit gezien om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Is er hier iemand die de Tokina 28-70mm F2.8 heeft?

Ik ben erg benieuwd een bezitter er nou van vindt. Ik lees veel verschillende verhalen over dit objectief, maar de fotos die ik op internet hebben gezien zien er prachtig scherp uit.

Iemand die een verlossend woord heeft voor dit objectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tokina AF 28-70mm f/2.6-2.8 AT-X Pro II

Tokina AF 28-70mm f/2.8 AT-X Pro SV

Photozone does ;) Niet zo heel enthousiast vrees ik voor je :)

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 04-07-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Ik zie het! valt idd flink tegen, vooral bij 40 en 70mm, wordt de beeldkwaliteit enorm minder zo te lezen. Jammer, want het had een mooi objectief kunnen zijn.

Ik weet gewoon bijgod niet meer wat ik moet kopen voor mijn camera, aangezien er zo enorm veel lenzen tekoop staan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Weet je al wat je ernee wilt doen dan? Daarmee beperk je je keuze toch al vaak sterk. Wanneer je er dan een budget aan koppelt zijn er vaak nog maar een handjevol (3-6) lenzen over die aan je eisen voldoen. Daar valt dan wel een keuze uit te maken. En als er 2 overblijven waar je niet uit kan kiezen, kies je degene met de beste garantie, laagste prijs en/of kortste levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

kan iemand ook de vershillen in voordelen en nadelen vertellen tussen de sigma 70-300 en de Tamron 70-300. Welke is het beste voor zijn prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bijna iedereen kiest voor de Sigma 70-300. Dit omdat hij scherper is dan zijn concurrenten (in dit prijssegment dus he) en een macro functie heeft, die zeker de moeite waard is.
Voor foto's hiervan moet je maar even in het macro topic kijken, daar heb ik gister nog 3 foto's gepost. Verder is de Sigma APO gewoon de beste allrounder.

lees je in op www.slrgear.com of google even zou ik zeggen. Verder is er al een hoop verteld over deze lenzen in dit topic. Lees de uitgebreide topic start als je dat nog niet gedaan hebt, moderators zijn er lang mee bezig geweest :). Kortom, je vind de meeste info als je zelf even wat moeite ervoor doet.

extra: neem wel de APO versie van de sigma, die is echt beduidend beter en heeft in de ongeveer 1300 foto's die ik ermee gemaakt heb nog nooit CA laten zien, wat ik wel soms zie met de kitlens van de D50.

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 04-07-2006 19:59 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Raymond schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 19:32:
Weet je al wat je ernee wilt doen dan? Daarmee beperk je je keuze toch al vaak sterk. Wanneer je er dan een budget aan koppelt zijn er vaak nog maar een handjevol (3-6) lenzen over die aan je eisen voldoen. Daar valt dan wel een keuze uit te maken. En als er 2 overblijven waar je niet uit kan kiezen, kies je degene met de beste garantie, laagste prijs en/of kortste levertijd.
Ik wil mijn set scheiden met 3 verschillende objectieven,

ten eerste een wijdhoeklens, een standaardzoom, en een tele.

Vooralsnog werk ik met de standaard kitlens van de D50 (18-55) + de sigma 70-300 apo. Prima lensjes maar ik loop toch snel tegen de kwaliteit aan van deze lenzen.

De kitlens wil ik vervangen door een lens met een iets groter bereik, en iets vanaf de 28mm is perfect tot een maximum van 70mm.

Daarvoor kwam ik uit bij de Tokina, hij presteert zeker niet slecht maar het is geen toppertje, maar wat wil je ook voor een prijs van 260 euro.

De kitlens is de eerste die ik wil gaan vervangen omdat ik merk dat ik daar toch het meeste mee doe.

ps; mijn budget is ongeveer 400 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door Daklem op 04-07-2006 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Daklem schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:03:
[...]

Ik wil mijn set scheiden met 3 verschillende objectieven,

ten eerste een wijdhoeklens, een standaardzoom, en een tele.

Vooralsnog werk ik met de standaard kitlens van de D50 (18-55) + de sigma 70-300 apo. Prima lensjes maar ik loop toch snel tegen de kwaliteit aan van deze lenzen.

De kitlens wil ik vervangen door een lens met een iets groter bereik, en iets vanaf de 28mm is perfect tot een maximum van 70mm.

Daarvoor kwam ik uit bij de Tokina, hij presteert zeker niet slecht maar het is geen toppertje, maar wat wil je ook voor een prijs van 260 euro.

De kitlens is de eerste die ik wil gaan vervangen omdat ik merk dat ik daar toch het meeste mee doe.
Ik wilde ook een vervanger voor de kitlens, en heb daarom vandaag de sigma 17-70 f/2.8-4.5 besteld. Misschien niet constant lichtsterk, maar wel een lekkere allrounder met een beetje groothoek en een stuk tele. Misschien voor jou ook een goede aanrader.

Ik ben nu hard aan het sparen voor een sigma 10-20 als aanvulling :) Het enige jammer vind ik dat hij niet zo lichtsterk is, maar de range is wel jummie...

Wat ik me trouwens afvroeg, is een nikkor 10.5mm circulair fisheye nou dezelfde 10,5mm als een sigma 10-20 op 10,5mm, of is er met een fish-eye meer aan de hand?

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 04-07-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

RedXraD schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:06:
[...]

Ik wilde ook een vervanger voor de kitlens, en heb daarom vandaag de sigma 17-70 f/2.8-4.5 besteld. Misschien niet constant lichtsterk, maar wel een lekkere allrounder met een beetje groothoek en een stuk tele. Misschien voor jou ook een goede aanrader.

Ik ben nu hard aan het sparen voor een sigma 10-20 als aanvulling :) Het enige jammer vind ik dat hij niet zo lichtsterk is, maar de range is wel jummie...

Wat ik me trouwens afvroeg, is een nikkor 10.5mm circulair fisheye nou dezelfde 10,5mm als een sigma 10-20 op 10,5mm, of is er met een fish-eye meer aan de hand?
die Sigma 10-20 zit ik ook naar te kijken als volgende upgrade! idd niet lichtsterk, maar zon wijdhoek zal ik toch hoofdzakelijk buiten gebruiken om gebouwen en natuur te fotograferen.

die 17-70 is idd misschien wel een leuk lensje, mits deze in mijn range valt. Ik ga eens kijken op Photozone wat ze zeggen over deze lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Daklem schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:14:
[...]

die Sigma 10-20 zit ik ook naar te kijken als volgende upgrade! idd niet lichtsterk, maar zon wijdhoek zal ik toch hoofdzakelijk buiten gebruiken om gebouwen en natuur te fotograferen.

die 17-70 is idd misschien wel een leuk lensje, mits deze in mijn range valt. Ik ga eens kijken op Photozone wat ze zeggen over deze lens :)
De meeste dingen die ik zal fotograferen met die groothoek zullen echt niet weglopen, en hebben ongetwijfeld de tijd totdat ik mijn cam op een statiefje heb geprakt :)

Ik heb me echt helemaal stuk zitten lezen op die 17-70, en na veel wikken en wegen tussen die en de 18-70 nikkor (D70 kitlens) heb ik toch besloten voor die sigma te gaan, er waren gewoon net ff wat lekkere voordeeltjes. Veel mensen vinden de 72mm filtermaat een nadeel, maar zeker als je net zoals ik voor een 10-20 wilt gaan hierna, hóeft dat helemaal niet. Als je nu voor je 17-70 gewoon een 72>77mm stepup ring koopt en al je filters op 77mm koopt, past alles straks netjes op je 10-20 (en in mijn geval ook op een ver-toekomstige 70-200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
het is een fisheye en dus nog meer groothoek, maar met een andere soort vervorming. Maar dit wordt op tig plaatsen behandeld, kijk eens rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Jah, dat snapte ik, maar ik bedoelde meer, is het beeld met een 10,5mm fisheye dan dus anders dan met een 10,5mm groothoek? want dat is iets wat ik nog steeds nergens echt concreet kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nikkor 10.5 fisheye

Sigma 10-20

Joh, even zoeken naar wat voorbeelden en je weet genoeg :) Een klein beetje rondneuzen hoort er ook bij :)

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 04-07-2006 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb de 10-20mm van sigma. Voor de DOF hoef je geen groter diafragma te nemen, want praktisch alles in het beeld is scherp bij deze brandpuntsafstanden. Ik heb niet gemerkt dat hij niet lichtsterk genoeg is: Wanneer je hem met flits gebruikt, is dat met een losse flitser en niet de ingebouwde (want die geeft niet genoeg dekking) en over het algemeen is het buiten licht genoeg om er geen last van te hebben.
Ik persoonlijk vind het dus niet echt van belang. Wat wel leuk zou zijn geweest, is een vast diafragma over het hele bereik, maar om dezelfde redenen als hierboven is het niet echt een gemis. Reviews en ervaringen wisselen nogal met deze lens. Een aantal dingen heb ikzelf ook gezien (niet al te scherp in de uiterste hoeken ed.), maar bij de meeste onderwerpen valt dit gelukkig niet op. Verder ben ik blij dat ik hem heb gekocht. Het is ideaal bij het binnen fotograferen: Je kan vaak geen afstand nemen tot je onderwerpen en dan is een groothoek wel lekker om te hebben. Verder zijn de effecten die je er buiten mee kan bereiken ook erg gaaf: Je kan een ongelooflijk perspectief creëren. Het kleinste postzegel van een tuin kan een weiland lijken en je kan prachtig een scheiding tussen voor- en achtergrond maken. Niet door de achtergrond te vervagen zoals met een telelens, maar door er een grote afstand tussen te scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ng: thx

raymond: thx voor je mening :) ik wil die 10-20 vooral kopen om architectuur etc. mee te fotograferen. En idd, die afstand creeëren is geweldig.

Nou nog geld vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78839

Ik ben ook aan het kijken wat de betere lens is om mijn kitlens van de D50 te vervangen, de Sigma of toch de Nikon. Ik denk dat het de Simga wordt want ik lees er goede zaken over. Hier nog een review. http://hackyourtoys.blogs...-45-dc-macro-af-lens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

RedXraD schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:24:
[...]

De meeste dingen die ik zal fotograferen met die groothoek zullen echt niet weglopen, en hebben ongetwijfeld de tijd totdat ik mijn cam op een statiefje heb geprakt :)

Ik heb me echt helemaal stuk zitten lezen op die 17-70, en na veel wikken en wegen tussen die en de 18-70 nikkor (D70 kitlens) heb ik toch besloten voor die sigma te gaan, er waren gewoon net ff wat lekkere voordeeltjes. Veel mensen vinden de 72mm filtermaat een nadeel, maar zeker als je net zoals ik voor een 10-20 wilt gaan hierna, hóeft dat helemaal niet. Als je nu voor je 17-70 gewoon een 72>77mm stepup ring koopt en al je filters op 77mm koopt, past alles straks netjes op je 10-20 (en in mijn geval ook op een ver-toekomstige 70-200).
Toch blijft het enorm lastig!

Ik wil ong 400~500 euro per lens uitgeven, en wil de volgende spullen aanschaffen

Wijdhoeklens
Standaardzoom
Telelens

Wat is het slimste om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Daklem schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:56:
Wat is het slimste om te doen?
doorsparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

pls geen kort door de bocht reacties zonder enige toegevoegde waarde en/of motivatie.

Voor de zoomlens ben ik bereid om nog net iets meer uit te geven.

Een wijdhoek kun je al kopen voor een 500 euro. Dan heb je een leuk ding!

maar voor de standaardzoom, daar weet ik het niet meer helaas!

Die tele en wijdhoek is latere zorg.

Ik wil nu voor rond die prijs een standaardzoom. Alléén als ik telkens wat pak, is het niet goed, en jullie hebben daar misschien wat meer verstand van, wat goed spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 11-06 18:11

pvr

Je zegt:
Voor de zoomlens ben ik bereid om nog net iets meer uit te geven

Je kan kiezen voor de Nikon (Nikkor) AFS DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G

Kost wel rond de 700€

Hier wat foto,s van de lens:

http://www.pbase.com/rhiggs1/bellarinepeninsula
Daklem schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:15:
[...]

pls geen kort door de bocht reacties zonder enige toegevoegde waarde en/of motivatie.

Voor de zoomlens ben ik bereid om nog net iets meer uit te geven.

Een wijdhoek kun je al kopen voor een 500 euro. Dan heb je een leuk ding!

maar voor de standaardzoom, daar weet ik het niet meer helaas!

Die tele en wijdhoek is latere zorg.

Ik wil nu voor rond die prijs een standaardzoom. Alléén als ik telkens wat pak, is het niet goed, en jullie hebben daar misschien wat meer verstand van, wat goed spul is.

[ Voor 3% gewijzigd door pvr op 04-07-2006 22:32 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pvr schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:30:
Je zegt:
Voor de zoomlens ben ik bereid om nog net iets meer uit te geven

Je kan kiezen voor de Nikon (Nikkor) AFS DX VR 18-200mm f/3.5-5.6 G

Kost wel rond de 700€

Hier wat foto,s van de lens:

http://www.pbase.com/rhiggs1/bellarinepeninsula

[...]
Ik denk ook dat deze lens je standaard en zoom lens wordt...een 10-20 lens kan je later kopen. Zo heb je maar 2 lenzen nodig, tenzij 200 mm niet voldoende is, wat met crop wel 300mm is natuurlijk. 18-200 vind eigenlijk iedereen een geweldig lens, niet voor niets amper leverbaar :)
P.S. ik koop hem over een maandje of 2 ook, wanneer die weer leverbaar is tenminste

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Daklem: wat ga je er mee doen? een 18-200Vr is prachtig spul, maar je hebt niets aan je VR als je bewegende objecten wilt fotograferen (in die zin, dat je nog steeds met een niet-lichtsterke lens werkt). Ook kun je je afvragen of 18mm genoeg breedhoek voor je is.

Als je een goede standaardzoom wilt, zou ik kijken voor een mooie f/2.8 lens, en dan bedoel ik over de hele range. Ik koop de sigma 17-70 omdat ik weet dat er de komende maanden geen nieuw lenzenspul bij komt, mijn inkomsten zijn beperkt. Zou ik weten dat ik over een maand die 10-20 haal, dan zou ik miss. wel voor een 28-70 f/2.8 gaan. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat groothoek bereik op mijn standaard lens (walkaround ideetje) ook wel erg fijn vind.

Je moet je ook afvragen of je erg snel lenzen wisselt. Ik heb al gemerkt dat ik er absoluut geen problemen mee heb, maar soms een shot mis omdat ik moet wisselen ;) daarom wil ik ook van mijn 18-55 overstappen naar een 17-70, gewoon net ff dat telebereik wat ik mis op mijn lens.

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 04-07-2006 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Dat is misschien best een kandidaat! Echter bespeur ik soms nog veel ruis op de fotos. Ligt dat nou aan de lens? Dat kan toch haast niet.

Voor de rest zijn het prachtige fotos!

Ik heb nu een 70-300 lens van Sigma. Die kan ik houden als extra lensje.

Voordeel van die Nikon is wel dat ik dan minder hoef te wisselen. :)

Scheelt me overgens ook weer een 200 euro totaal, als het niet meer is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ruis ligt aan de camera die gebruikt is en iso-waarden. Een lens heeft invloeden op dingen zoals chromatische abberatie, barrel distortion, vignetting enz.

Vraag jezelf alleen af of je dus wat aan de VR hebt. als je landschappen en andere stilstaande dingen fotografeert is het nuttig. Wil je echter een dier of iets anders bewegends fotograferen, dan beweegt het dier, en niet jij, waardoor VR niets uithaalt.

Voor dat soort werk zul je toch aan de lichtsterkte moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Daklem schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 22:15:
Ik wil nu voor rond die prijs een standaardzoom.
ik dacht dat je voor die prijs alles wilde 8)7 excuses. maar als standaardlens zou ik kijken naar de sigma 18-50/2,8, de tamron 17-50/2,8 of nog even wachten op de tokina 16-50/2.8 die binnenkort uitkomt. alle drie ontwikkelt voor camera's met een aps-c sensor, waardoor ze een aantrekkelijk bereik hebben en ook nog eens aantrekkelijk geprijsd zijn. en alle drie hebben ze een maximaal diafragma van f/2,8 wat natuurlijk ook aantrekkelijk is. de sigma en tamron zijn beide rond de 400 euro en dat zal de tokina waarschijnlijk ook worden. uit de tests komt de tamron iets beter naar voren dan de sigma. de tamron is ook iets duurder. als je op korte termijn iets wilt, zou ik kiezen tussen de tamron en de sigma, maar als je geduld hebt, zou ik zeker op de tokina wachten. die extra millimeter(s) aan de korte kant kan heel aantrekkelijk zijn en zelfs je behoefte voor een UWA wegnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@lateef: Waarom geen 28-70 f/2.8 dan? Aangezien daklem een losse groothoek gaat kopen...

Maar misschien moeten we daklem eerst zelf vragen of hij op zijn standaardzoom liever wat meer tele of liever wat meer groothoek heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
RedXraD schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 23:09:
@lateef: Waarom geen 28-70 f/2.8 dan? Aangezien daklem een losse groothoek gaat kopen...
met een 28-70 heb je helemaal geen groothoek (28mm is de diagonaal van je sensor en dus precies de standaard brandpuntsafstand), ook op een standaardlens - en waarschijnlijk voornaamste walkaround lens - is (een beetje) groothoek prettig.
en zeker wanneer je uiteindelijk de tokina zou kiezen, heb je wellicht helemaal geen UWA nodig.

de 18-200VR zou trouwens zeker niet mijn eerste keus zijn om in dat bereik te voorzien. zo'n lens is handig wanneer je licht bepakt op vakantie gaat, of als je opstap wilt met niet te veel spullen en toch een groot bereik wilt overbruggen, maar met twee lenzen (die bij elkaar waarschijnlijk wel duurder zijn dan alleen de 18-200VR) ben je toch echt beter af. de 18-200VR is voor zijn zoomfactor een uitstekende lens, maar geen optisch wonder. als je toch aangeeft in dat bereik twee lenzen te willen, zou ik daar gewoon voor gaan. zo'n superzoom zou ik alleen willen als extra lens wanneer je niet veel mee wilt/kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Ik denk idd dat een 28-70 f2.8 wel een leuke lens is, alhoewel die 18-200 lens met VR ook wel enorm aantrekkelijk is gezien zijn prijs!!! Ik dacht namelijk dat de Tokina wel leuk zou zijn, maar die schijnt nogal tegen te vallen, hij schijnt zwaar te zijn, en slecht met zijn zoom qua vignetting helaas.

Wat overlapping vind ik in principe geen probleem! zolang de lenzen maar prima zijn :)

Liever heb ik wat meer tele, ipv groothoek, aangezien ik die toch wil oplossen door een aparte groothoek lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Hmzz... kijk dan eens naar een sigma 28-70 f/2.8 of een Tamron 28-75 f/2.8. Ik heb geen idee hoe die lenzen presteren, maar daar zijn reviews voor.

Gewicht vind ik trouwens absoluut geen probleem, net zoals dingen als 'zwaar zoomen', maar das dus puur mijn mening. laat je hier alleen niet door afschrikken, want veel reviewers wegen soms erg zwaar aan criteria die jou nou net geen duvel doen (zware lens, zware zoom, of juist een plastic mount / lichte lens enz...).

zo'n superzoom zou mijn keuze zijn als ik bijvoorbeeld morgen op safari ging in afrika. Dan wil je gewoon alles voorhanden hebben. Maar zelfs dan zou ik een sigma 18-200 nemen ipv een nikkor, puur omdat je bij bewegende onderwerpen niets hebt aan VR. VR compenseert enkel en alleen je eigen trillingen, en die verzieken een foto alleen als je onderwerp stil staat en jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Zijn mening is altijd goed om ook te lezen, maar ik zou er zeker niet blind op varen. Ik heb een aantal dingen in zijn verhaal gelezen die ik in geen andere review terugvind over de 4 lenzen die hij test en die ook niet altijd stroken met mijn eigen ervaring met mijn Sigma in het bijzonder

Hier een review van de sigma:
http://www.ephotozine.com...estdetail.cfm?test_id=362
(volgens mij heeft hij ook andere groothoeken getest)

En op nikonians.org staat ook een vergelijk van UWA's.

Beide reviews vind ik persoonlijk beter onderbouwd dan die van Rockwell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Ik heb even gezocht naar reviews van beiden.

Ik moet zeggen dat de Tamron er verbluffend goed uit komt moet ik zeggen! ook de prijs van 350 euro is enorm goedkoop.

De sigma is iets goedkoper! Ik zie hem zelfs tekoop via eBay (nieuw) voor 200 euro. Dat is ook goed te doen!

Je hebt mijn keuze wel wat beperkter gemaakt wat ik prettig vindt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Over die kenrockwell review: die gast is echt zo ontzettend pro-nikon... Nikon lenzen reviewen kan hij, maar hij vereert zelfs de 70-300G, en dat is toch niet écht een toplens. Ik zou absoluut niet blind varen op zijn oordeel.

Daklem, laat even weten wat het geworden is ;)
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.