Het grote Nikonmount-objectieven-topic V2.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 15.218 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

SjorsVN schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 22:41:
Ok vanaf morgen, rond 11 uur mag ik mezelf de trotse eigenaar van een Sigma 70-200 noemen!!!!!
Nice, ga je geen spijt van krijgen, veel plezier ermee alvast.

Ik heb zelf een nieuwe cam om mn Nikon-glas op te schroeven:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/f5s.jpg

Zal ik me best mee vermaken denk ik wel :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Anoniem: 41002 schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 23:11:
[...]

De F2.8 hsm?

Veel plezier ermee, ik heb er ook veel plezier aan :d
De f/2.8 HSM ja :)

Zo Remy die camera is bloedlink! Zal je vast een hoop plezier mee beleven ja

Wat ik me trouwens af vroeg, de minimale focus afstand van de 70-200 is 180cm, maar als ik een 2x converter koop, word dat dan automatisch 360cm?

[ Voor 21% gewijzigd door SjorsVN op 13-06-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Remy schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 23:13:
[...]
Nice, ga je geen spijt van krijgen, veel plezier ermee alvast.

[afbeelding]

Zal ik me best mee vermaken denk ik wel :)
Na-aper! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Tja, BLD eh :+ :X :p

Maar het is idd een bloedlinke camera :9

Sjors: erg veel plezier met je Sigma, maar dat kan eigenlijk niet misgaan ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Weer over glas: de Tamron 17-50 f/2.8, een directe concurrent voor oa de Sigma 17-70 en de Nikkor 17-55, is getest. In dit geval op Canonmount, maar natuurlijk ook interessant voor Nikon-figuren :)

Linkje hier: de tegenstanders zijn zn analoge broertje, de Tamron 28-75, en de Canon 17-85 IS USM. Let wel: de 28-75 is getest op de EOS 5D, en de andere lenzen op de 30D.

Als ik de fullsize versies bekijk, zie ik dat de Tamron flink goeie scherpte heeft, ook op f/2.8 al: en ook erg net contrast. Resolutie en OOF-areas zien er ook prima uit :o Ik krijg van een andere fotog' uit Canada een dezer dagen nog een stel shots van een 17-50 die hij heeft getest naast de Nikkor 17-55: eens kijken hoe die zich tot elkaar verhouden op dezelfde body.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Remy schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:01:
Weer over glas: de Tamron 17-50 f/2.8
Was ook al op photozone getest (op 350d). De resolutie waardes daar zijn redelijk ongeevenaard. Benaderd zelfs de waardes van de 17-55DX die op de nikon met hogere sensor resolutie getest is, wat voornamelijk zegt hoe ongeevenaard scherp de Tamron is (en ook het nog een fractie betere dan de tamron canon broertje van de 17-55DX)

Nadeel van de tamron is een behoorlijk gekromd scherpstelvlak op 17mm, maar dat geld ook voor 17-55DX.

Als contrast van de tamron ongeveer net zo goed is als 17-55DX, dan moet je wel erg veel waarde hechten aan bouw en af-s ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

De Tamron heeft wel nog een ander ding 'tegen' waar mensen niet meteen aan denken: net zoals mn 28-75 heeft die Tamron een filtermaat van 67mm. Ik heb er dus nog geen filters voor: 2 van mn andere lenzen zijn 77mm (de 10-20 en 70-200) en de rest is 62mm (85mm, 18-125mm). Ik heb eigenlijk geen zin in wèèr andere filters halen, ik blijf niet bezig :P Denk dat het dan een stepup-ring van 67mm > 77mm moet worden, dan heb ik maar 2 sets van filters nodig.

De bouw is 'normaal' bij de Tamron 17-50: niet beter of slechter dan de 28-75. Redelijk wat plastic dus, dus niet superstevig: maar dat scheelt ook flink in het gewicht weer. De lens is ruim 300 gram lichter dan de Nikkor (uit mn hoofd iets van 440 om 770 ofzo). Over de AF-S: die Canadees die ik eerder noemde was verbaasd over de focus-snelheid van de 17-50 op zn D70 en D200: op beide body's bijna net zo snel als zn 17-55 Nikkor, en slechts iets meer geluid.

Die paar minpunten vallen me erg mee, in verhouding tot het verschil van 840 euro tussen beiden: de Nikkor is nu 1269 vs 429 voor de Tamron.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:06

YellowCube

Wait...what?

leuke camera Remy.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:14

Garyu

WW

Damn, via eBay een Tamron 28-75 gevonden voor 200 euro, besteld, betaald, opgestuurd gekregen, maak ik de doos open.. ja hoor.

Een Tamron lens, maar niet de goeie :X. De dokus heeft me een Tamron 17-35 opgestuurd.. Qua prijs misschien niet eens zo'n slechte deal, maar ik had liever de 28-75 gehad :(.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Garyu schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 09:42:
Damn, via eBay een Tamron 28-75 gevonden voor 200 euro, besteld, betaald, opgestuurd gekregen, maak ik de doos open.. ja hoor.

Een Tamron lens, maar niet de goeie :X. De dokus heeft me een Tamron 17-35 opgestuurd.. Qua prijs misschien niet eens zo'n slechte deal, maar ik had liever de 28-75 gehad :(.
Risico van't vak. Maar is de lens optisch wel in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Nu heb je wel groothoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Mn vriendin d'r reactie op die F5-foto:
uhu? is dat niet net zo groot als de camera die je nu al hebt?
Ziet er gaaf uit in ieder geval.
Ik heb geantwoord dat ie maar ietsjes groter is dan de D70 O-)

De F5-viewfinder alleen al is al 4x groter, met het eyepoint dichterbij, dan de D70. Daar heb ik sowieso al 1000 eur voor over. Gelukkig heb ik niet de nieuwprijs van 2200 eur hoeven betalen :P

Nog even wat film inslaan, en dan flink aan de slag: kan niet wachten :*)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lekkere body, Remy. En een erg mooi prijsje ervoor betaald (op DPZ gekocht zag ik) :o

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Als ik groothoek had gewild had ik wel een Sigma 10-20 besteld 8)7.

Hij is optisch wel in orde, maar ga toch maar even contact opnemen met de verkoper om de boel in orde te krijgen. Neem aan dat een andere koper van 'm nu ook de verkeerde lens heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 23:13:
onwijs geile camera, maar ik snap niet dat er nu nog mensen zijn - zeker wanneer ze niet of nauwelijks ervaring hebben met (kleinbeeld) analoog - die zoveel geld investeren in een kleinbeeld analoge camera. voor het geld van die body heb je een mooi middenformaatsetje. dat maakt analoog nog echt aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

maar ik snap niet dat er nu nog mensen zijn - zeker wanneer ze niet of nauwelijks ervaring hebben met (kleinbeeld) analoog - die zoveel geld investeren in een kleinbeeld analoge camera.
Gelukkig kan jij niet beoordelen hoeveel analoge ervaring ik heb: daarnaast is een mooi middenformaatsetje leuk en aardig, maar heeft dat meerdere minpunten voor mij persoonlijk:

- nieuwe lenzen, die ik dan extra moet kopen en meeslepen, ipv alleen een extra body
- geen reguliere rolletjes, dus extra ontwikkelkosten/tijd
- 'alien' controls terwijl ik Nikon gewend ben, waaronder het AF-systeem, metering etc

En nog een aantal zaken waardoor ik geen 2 verschillende systemen naast elkaar wil gebruiken. Middenformaat is dus niet echt aantrekkelijk, voor mij :) Hopelijk snap je dat wel ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:25

Arfman

Drome!

Vette camera die F5; moet er echter zelf niet aan denken om analoog te gaan schieten. Veel te veel hassle, vind het bewerken van RAW bestanden soms al teveel moeite :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

een keer met een middenformaat camera aan de slag gaan lijkt me toch wel erg leuk.
Ik heb een Rolleiflex 6x6 tot m'n beschikking, ware het niet dat ik daarvoor eerst een oom moet vragen het ding uit z'n functie van stofverzamelaar te halen en 'm in ere te herstellen. De laatste keer dat ik het vroeg stond ie vrij negatief tegenover dit plan. Joost mag weten waarom.
:/

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Remy schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:33:
[...]
Gelukkig kan jij niet beoordelen hoeveel analoge ervaring ik heb: daarnaast is een mooi middenformaatsetje leuk en aardig, maar heeft dat meerdere minpunten voor mij persoonlijk:

- nieuwe lenzen, die ik dan extra moet kopen en meeslepen, ipv alleen een extra body
- geen reguliere rolletjes, dus extra ontwikkelkosten/tijd
- 'alien' controls terwijl ik Nikon gewend ben, waaronder het AF-systeem, metering etc

En nog een aantal zaken waardoor ik geen 2 verschillende systemen naast elkaar wil gebruiken. Middenformaat is dus niet echt aantrekkelijk, voor mij :) Hopelijk snap je dat wel ;)
Nou, je noemt er wel een paar nadelen op, maar deze zouden mij persoonlijk niet tegenhouden om met MF te gaan werken.
Nieuwe lenzen, tja, da's natuurlijk wel een grote kost, maar als je een 2de hands body koopt, heb je meestal de kans om een aantal objectieven 2de hands erbij te kopen.
Ontwikkelkosten: dat valt wel mee, 3 euro voor een rolletje. (Enkel negatief ontwikkeling dan). Ik betaal evenveel voor een kleinbeeld z/w rolletje.
En die controls; ik persoonlijk zou het wel zien zitten om een oude body te kopen, waar alles nog manueel is. Da's ook best eenvoudig. Scherpstel ring, diafragma ring, ontspanknop. Meer moet dat niet zijn. :)
Het enige nadeel is dan dat je best nog een externe lichtmeter nodig hebt.

Anyway, zo'n MF is ook niet handig om mee te zeulen tijdens een reportage ofzo. En, imho enkel bruikbaar in een studio of als je veel tijd hebt om de opname te maken (Portret fotografie op locatie/studio, landschap of architectuur). (Als het zo'n toestel is zonder ingebouwde lichtmeter ed).

Maar, portretfotografie met een MF is ganz geil. :)

Verder vind ik ook KB analoog nog altijd interessant. Ik heb een DSLR besteld, maar m'n analoge SLR doe ik niet weg. :) Ik ben nog altijd van plan om 'm te gebruiken bij zwart / wit opnames.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Het voornaamste voordeel van middenformaat is dat je nog heel scherp op een flinke grootte kan afdrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

YellowCube: misschien nog es liefjes vragen? :)
whoami schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:45:
[...]

Nou, je noemt er wel een paar nadelen op, maar deze zouden mij persoonlijk niet tegenhouden om met MF te gaan werken.
Nieuwe lenzen, tja, da's natuurlijk wel een grote kost, maar als je een 2de hands body koopt, heb je meestal de kans om een aantal objectieven 2de hands erbij te kopen.
Ontwikkelkosten: dat valt wel mee, 3 euro voor een rolletje. (Enkel negatief ontwikkeling dan). Ik betaal evenveel voor een kleinbeeld z/w rolletje.
Yeps, het geld: middenformaat objectieven zijn (ook 2ehands) niet echt goedkoop, en door de variatie aan fotografie die ik doe zal de kosten/baten voor mij negatief uitvallen: anders had ik al lang 6x6 geschoten oid ;)
En die controls; ik persoonlijk zou het wel zien zitten om een oude body te kopen, waar alles nog manueel is. Da's ook best eenvoudig. Scherpstel ring, diafragma ring, ontspanknop. Meer moet dat niet zijn. :)
Mee eens, echter heb je daar de tijd voor nodig: en dat kan niet altijd. Vandaar dat ik nu een beetje een snelle body heb gekozen.
Het enige nadeel is dan dat je best nog een externe lichtmeter nodig hebt.

Anyway, zo'n MF is ook niet handig om mee te zeulen tijdens een reportage ofzo. En, imho enkel bruikbaar in een studio of als je veel tijd hebt om de opname te maken (Portret fotografie op locatie/studio, landschap of architectuur). (Als het zo'n toestel is zonder ingebouwde lichtmeter ed).
Precies, niet echt gemaksgebruik dus zo ;)
Maar, portretfotografie met een MF is ganz geil. :)

Verder vind ik ook KB analoog nog altijd interessant. Ik heb een DSLR besteld, maar m'n analoge SLR doe ik niet weg. :) Ik ben nog altijd van plan om 'm te gebruiken bij zwart / wit opnames.
Mee eens hoor: wie weet ga ik ooit nog es aan een Hassy of Mamiya 645: dit is vooral afhankelijk van wat Nikon in de toekomst doet, en ikzelf met mijn fotografie, hoe serieus of juist niet dat wordt / verder ontwikkelt.
Silent Thunder schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:49:
Het voornaamste voordeel van middenformaat is dat je nog heel scherp op een flinke grootte kan afdrukken?
Dat is niet het voornaamste voordeel. Van vele 'squareshooters' heb ik gehoord dat vooral de vierkante vorm hen het beste bevalt, en dat ze daar hun mooiste/beste foto's mee maken.

Een conclusie van Ron Dunnington die jaren met een Hassy + Zeiss schiet:
After more years of shooting 35mm than I care to mention, I added a used Hasselblad and several used Zeiss lenses to my collection. After using the 'Blad for a year now, mostly for scenics and candid portraits, I have come to a few conclusions:

1. The equipment is very, very heavy. If you are thinking of carrying a 'Blad + lenses + backs + finder + film + flash + tripod, etc. on a hiking trip ...., forget it unless you have a porter to carry the bag. I'm dead serious!

2. Compared to an AF 35mm, you'll miss a lot of shots while trying to frame, read the meter, transfer the readings to the lens and focus. It takes 2-4 times longer to get ready to shoot.

3. Is the quality of the pictures better? Depends. If (big IF) you have the time to set up a tripod and evaluate everything before you shoot, you will get better (sharper) pictures (of course if you did the same thing with the 35mm, you'd get better pictures there too!). If your goal is publication, or enlargements bigger than 8 x 10, MF is better.

4. If you like to shoot Fuji Velvia ..., good luck with an f4 lens. You'd better get used to speeds like 1/30th and 1/15th! Only a very few MF lenses are faster and the cost of these is exhorbitant.

For me, a MF camera is a studio tool, to be used outdoors only when your sole objective is to take pictures. For vacation shots, my 35mm with 28-200mm zoom is all I need.
toon volledige bericht
Voor mij is vooral punt 4, en in mindere mate de andere 3 de reden dat MF voor nu niks voor mij is :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Het voordeel van MF vind ik de scherpte, het spelen met de DoF, het vierkante formaat en het geluid die de camera maakt. :+
Maar het is idd wel zo dat je de tijd moet nemen voor je scherpstelling. Ik heb het al een paar keer gehad dat m'n foto's niet scherp waren waar ik ze wou scherp hebben. Als het model iets te veel bewogen heeft tussen de tijd van het scherpstellen en het maken van de opname, ben je soms al gezien. (Of als je zelf vergeet om bij iedere opname je scherpte te controleren natuurlijk :P )
En bijkomend nadeel (of moeilijkheid) is dat je viewfinder eigenlijk spiegelverkeerd is. (Althans met de Hasselblad waar ik ervaring mee heb, wat al een oud toestel is).
Ivm de sluitertijden in punt 4, daar heb ik geen ervaring mee, aangezien ik enkel MF gebruikt heb in een studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Voor de mensen die een VR-lens overwegen, er staat een leuke VR-test met verschillende lenzen op deze plek door Gary.

Geteste lenzen zijn:

18-200 f/3.5 ~ f/5.6 VR
70-200 f/2.8 VR
200 f/2.0 VR
300 f/2.8 VR
200-400 f/4 VR

De beide primes komen als beste uit de bus, ook met TC's, met de 70-200 als close second. De 200-400 doet het ook erg goed. De 18-200 presteert wat minder zoals verwacht :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Gelukkig kan jij niet beoordelen hoeveel analoge ervaring ik heb:
wanneer ik je site mag geloven, kan ik daar toch wel een redelijke inschatting van maken...
Middenformaat is dus niet echt aantrekkelijk, voor mij :) Hopelijk snap je dat wel ;)
ik kan best begrijpen dat middenformaat niet aantrekkelijk voor je is, maar wat maakt kleinbeeld analoog dan wel aantrekkelijk voor jou?

zelf werk ik ook nog met kleinbeeld analoog, maar ik doe er nog slechts zwart-wit mee om vervolgens de doka in te duiken. wat ik - in zwartwit - uit de natte doka haal, haal ik nog steeds niet via het digitale traject (en analoog verkoop ook beter :X ).

maar digitaal is zeker niet slechter dan analoog kleinbeeld en in vele gevallen een stuk makkelijker.

middenformaat analoog echter heeft - zeker naar mijn idee - nog wel grote voordelen tov (sub)kleinbeeld; grotere detailweergave, betere scherpte, mooiere onscherpte en de overgang van scherp naar onscherp is subliemer. tja, het gaat allemaal wat minder snel dan kleinbeeld of digitaal, maar ook dat is in veel gevallen alleen maar positief voor het uiteindelijke resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

wanneer ik je site mag geloven, kan ik daar toch wel een redelijke inschatting van maken...
Nee, dat kan jij nog steeds niet, aangezien ik mijn analoge foto's niet op mijn site heb staan: dan nog zegt dat niks over mijn ervaring. Kijk dus uit met dat soort uitspraken graag :)
ik kan best begrijpen dat middenformaat niet aantrekkelijk voor je is, maar wat maakt kleinbeeld analoog dan wel aantrekkelijk voor jou?
Misschien het feit dat ik al Nikon schiet, en Nikon erg fijne analoge kleinbeeldcams heeft zoals de F4s, de F100, de F5 en nog meer modellen?
zelf werk ik ook nog met kleinbeeld analoog, maar ik doe er nog slechts zwart-wit mee om vervolgens de doka in te duiken. wat ik - in zwartwit - uit de natte doka haal, haal ik nog steeds niet via het digitale traject (en analoog verkoop ook beter :X ).
Prima toch, alleen maar beter :)
maar digitaal is zeker niet slechter dan analoog kleinbeeld en in vele gevallen een stuk makkelijker.
Het is zeker makkelijker, dat is het hoofdvoordeel van digitaal. Echter kan het geen kwaad om ook analoog te leren schieten voor mij, en sowieso op mn gemak daarmee mn fotografie te verbeteren.
middenformaat analoog echter heeft - zeker naar mijn idee - nog wel grote voordelen tov (sub)kleinbeeld; grotere detailweergave, betere scherpte, mooiere onscherpte en de overgang van scherp naar onscherp is subliemer. tja, het gaat allemaal wat minder snel dan kleinbeeld of digitaal, maar ook dat is in veel gevallen alleen maar positief voor het uiteindelijke resultaat.
Yups, elk systeem heeft zn voordelen en nadelen. Gelukkig mag iedereen lekker gebruiken wat hij of zij zelf wil :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:30:
Nee, dat kan jij nog steeds niet, aangezien ik mijn analoge foto's niet op mijn site heb staan: dan nog zegt dat niks over mijn ervaring.
dit staat op je site;

I got into photography a while ago: in 1995 I bought an Canon Ixus APS camera (yes, still film in those days) but only shot events like schooltrips, holidays and such. Later on in 2001 I bought my first digital camera in Sydney: a Fuji Finepix 1300. Fixed focal length, 1,3MP, quite a basic camera.

But with digital, the time of trying and testing what worked and what not, had started. Further along the timeline I made the choice to get into some serious photography and bought a Nikon D70 in 2004, with which I shoot most of the time.

dat komt op mij iig niet over als een fossiel die jarenlange ervaring met analoge fotografie en de natte doka heeft.
Remy schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 14:30:
Misschien het feit dat ik al Nikon schiet, en Nikon erg fijne analoge kleinbeeldcams heeft zoals de F4s, de F100, de F5 en nog meer modellen?
maar wat voegt het toe aan je fotografie?

kijk, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar ik snap zo'n keuze niet echt. kleinbeeld analoog voegt niet veel toe aan digitaal. zeker niet wanneer je niet van plan bent de natte doka in te duiken (mocht je dat wel zijn, dan is het een heel ander situatie). maar nogmaals, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en een F5 is natuurlijk een onwijs geile camera. en op zich is het alleen maar positief wanneer er meer mensen analoog gaan werken; de vraag naar analoog materiaal zal dan groter worden en de producenten zullen dan analoog materiaal blijven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

is natte doka gewoon een term om aan te geven dat het conventioneel ontwikkelen/afdrukken/bewerken is i.p.v. achter een pc...of hebben we het over een doka die omwille van stofpreventie in een badkamer opgesteld is.

neem de vraag maar niet al te serieus.
;)

[ Voor 15% gewijzigd door YellowCube op 14-06-2006 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
:D mijn dak is niet helemaal waterdicht, vandaar de natte doka...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
^^ Lol :+

Anyways, op dit moment is een 17-55 dx vanaf ergens whatever aan ut reizen naar het uiterste zuiden des lands. Knoop doorgehakt, weet wat ik kan verwachten; en wil em hebben :P

Hopelijk maakt ie vaart :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
AFAIK heb je een droge en een natte doka (of een droog en nat deel in je doka).
In het droge gedeelte worden de vergrotingen gemaakt.
In het natte gedeelte ben je bezig met de producten en baden. (negatief- en positief ontwikkeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Right, van mij mag het wel weer ontopic over Nikonmount-spul :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Ik hoop het voor je, het lijkt me een ubergeile lens :9~ (vooral i.c.m. je 70-200VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Silent Thunder schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:13:
^^ Lol :+

Anyways, op dit moment is een 17-55 dx vanaf ergens whatever aan ut reizen naar het uiterste zuiden des lands. Knoop doorgehakt, weet wat ik kan verwachten; en wil em hebben :P

lekker.
krijg je geen spijt van
is mijn gevleugeld uitspraak bij deze lens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:26:
Right, van mij mag het wel weer ontopic over Nikonmount-spul :)
eerlijk gezegd ben ik nog steeds benieuwd waarom je hebt gekozen voor analoog kleinbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:49

-d-

lateef schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 18:29:
[...]
eerlijk gezegd ben ik nog steeds benieuwd waarom je hebt gekozen voor analoog kleinbeeld.
Dan stuur je 'm toch een mail ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
-d- schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 19:19:
Dan stuur je 'm toch een mail ?
het is toch een kleine moeite om mijn vragen die ik hier stel, hier te beantwoorden?

we zijn hier op dit forum toch om van elkaar te leren? wellicht dat de motivatie waarom Remy deze camera heeft gekocht nuttig kan zijn voor anderen die twijfelen om analoog te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a90
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07-2024

a90

Misschien had Remy nog een 2e prof body nodig om in aanmerking te komen voor een Nikon Pro lidmaatschap ;) Dat is nl. voor mij nog steeds een reden om uit te kijken naar een goedkope f4 of f5 (f6 mag ook maar die zijn weer niet goedkoop :) )

Overigens als ik een f4 of f5 ooit zou kopen dan zou ik dat tevens doen om 'backwards' te werken. De ervaring die ik nu heb opgedaan met digitale fotografie omzetten in analoog om te kijken hoe dat gaat.

Voor een ander zal het analoge gebied alleen maar gedoe zijn maar het boeit me eigenlijk wel en daarnaast vind ik de F5 een geweldige machine

ps.

Ken je dit jubileum model ? over mooie machines gesproken 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.cameraquest.com/jpg4/nf5ani4.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.cameraquest.com/jpg4/nf5ani6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cameraquest.com/jpg4/nf5ani5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.cameraquest.com/jpg4/nf5ani7.jpg

maar goed, genoeg over de F5.

Heeft iemand ervaring met de Nikon C-PL1L ??

Een C-PL1L, wat is dat nu weer ?

Dat is een heel handige insteek Polarisatie filter voor grotere Nikon objectieven.

Zie hieronder een voorbeeld (foto is van Nikon, niet van mijzelf want ik heb hem nog niet, duh)

Afbeeldingslocatie: http://www.nikon.com.hk/products/544/0566259726/c_pl1l.jpg

De vraag is dan ook: Heeft iemand er ervaring mee en is het het geld waard ? of werkt een 52mm inschroef filter net zo goed (die moet je dan alleen telkens even verdraaien).

ben benieuwd of iemand deze heeft of kent. Ik sta op punt om er een te kopen namelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door a90 op 14-06-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

grotere nikonobjectieven als in: 'grote objectieven met een speciale sleuf voor dit soort filters'

ik moet namelijk heel eerlijk zeggen dat ik van m'n leven nog geen objectief gezien heb met voorzieningen voor zoiets.
maar dat ligt gewoon aan mij hoor
Heb je voorbeelden van zulke objectieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:49
B.v. een Nikkor 200-400 VR of een 300 /2.8 VR. Achterin het objectief (net voor de lensmount) kan zo'n 52mm insteekfilter worden geschoven. Anders zou je met enorme filters moeten werken gezien de diameter v.h. frontelement.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

het is toch een kleine moeite om mijn vragen die ik hier stel, hier te beantwoorden?
Misschien is het anders een kleine moeite om gewoon mijn posts te lezen, dan zie je mijn motivatie: ik ga het dan ook niet herhalen verder.

a90: ik had je vraag ook op DPZ al gezien: een van de opmerkingen daar was over prijs lens > prijs filters, dat je daar niet op zou moeten bezuinigen. Aan de ene kant is die C-PL1L zeer goed en handig met dat draaisysteem, aan de andere kant blijft het wel aardig wat geld, maarja. Het is vooral handig en makkelijk zeg maar: kwaliteit is gewoon goed :) Een 52mm screw-in kan ook, maar is wel lastiger, het kost je wel heel wat gebruiksgemak :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Zo'n 200/f2 is ook best fet. Mja, alleen die prijs...

Ik denk dat je meer voor de f2 betaald, dan voor meer kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Daar staat waarom je voor een Nikon hebt gekozen Remy, niet waarom je voor analoog kleinbeeld hebt gekozen :)

Die test is trouwens wel een leuke: het verlies van de 1.4 valt me allerzins mee en 200/2 vind ik in ieder geval erg netjes hoor :) Lekkere scherpte zelfs op F/2, ik zou er in ieder geval niet over mopperen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Silent Thunder schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 08:17:
Zo'n 200/f2 is ook best fet. Mja, alleen die prijs...

Ik denk dat je meer voor de f2 betaald, dan voor meer kwaliteit.
Beide eigenlijk, bij die lens :) Moose Peterson vatte dat mooi samen hier:
Shooting with nearly no depth of field is not an easy thing especially when you have something specific you want to communicate. But if you want a very, very, very sharp lens with that ability then the 200f2VR is the lens for you!

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
Zeg wordt er hier nog over objectieven geschreven of gaan we het verder over antieke technologie hebben ? ;)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

questionmarc schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:19:
Zeg wordt er hier nog over objectieven geschreven of gaan we het verder over antieke technologie hebben ? ;)
Welke antieke technologie heb jij het over? :+

Ik wou net de 100mm f/2.8 Nikkor Series E lens bespreken eigenlijk :p

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

a90 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:09:
ben benieuwd of iemand deze heeft of kent. Ik sta op punt om er een te kopen namelijk.
Overbodige vraag lijkt me. Iemand die zo'n lens kan aanschaffen mag niet zeuren over de aanschaf kosten van de insteek filter-ongeacht de kwaliteit (en die zit wel snor); misplaatste zuinigheid.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

questionmarc schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:19:
Ik heb nog wel een vraagske :)

Macro's, in dit geval. Ik heb nog geen dedicated macro-lens, en twijfel door mijn macrofotohoeveelheid of een dedicated lens zn nut zal hebben, of dat een Canon 500D closeup lens voor op mijn 70-200 afdoende zal zijn.

Als er mensen ervaringen hebben met de volgende macro's:

Tamron 90mm
Sigma 105mm
Nikkor 105mm (al dan niet de VR)
Sigma 150mm
Sigma 180mm

Dan hoor ik het graag: plus- minpunten, voorbeeldshots (zie ik ook af en toe in het macrotopic wel) ;) en dergelijke :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Remy schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:49:
[...]
Ik heb nog wel een vraagske :)

Macro's, in dit geval. Ik heb nog geen dedicated macro-lens, en twijfel door mijn macrofotohoeveelheid of een dedicated lens zn nut zal hebben, of dat een Canon 500D closeup lens voor op mijn 70-200 afdoende zal zijn.

Tamron 90mm
Sigma 105mm
Nikkor 105mm (al dan niet de VR)
Sigma 150mm
Sigma 180mm

Dan hoor ik het graag: plus- minpunten, voorbeeldshots (zie ik ook af en toe in het macrotopic wel) ;) en dergelijke :)
toon volledige bericht
Ik kan je wel iets vertellen over de 105 Nikkor (non-VR). Deze heb ik nl. zelf een poosje gehad :p

Prima lens, maar de focussnelheid van deze is (zeker als je echt macro doet) retetraag. MF is teh bomb in dit geval want de focusring is van een soort geniaal ontwerp :p

Over scherpte heb je over het algemeen niet te klagen, maar bij deze lens worden nog wel eens QC issues vermeldt. Let daar dus goed op. Als je een goed exemplaar hebt dan is die loeischerp.

Een vriend van mij had de sigma 150 geloof ik en die was daar dus enthousiaster over dan de 105 nikkor. De VR versie heb ik trouwens eigenlijk alleen maar minder positieve dingen over gehoord.

Ik zelf wil eigenlijk die 180 van sigma wel hebben :9

Ik zal binnenkort even wat full size plaatjes hier neer drukken voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

WhizzCat schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:53:
maar bij deze lens worden nog wel eens QC issues vermeldt. Let daar dus goed op. Als je een goed exemplaar hebt dan is die loeischerp.
Dat is dan altijd weer zonde, áls de lens goed is dán is ie scherp en anders niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Anoniem: 63942 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:07:
[...]

Dat is dan altijd weer zonde, áls de lens goed is dán is ie scherp en anders niet. :/
Mja, de meesten zijn wel degelijk gewoon haarscherp, maar er zitten hier en daar (niet veel) wat random gevallen tussen en dat zijn kennelijk iets meer dan gebruikelijk is voor een lens van dit kaliber, want hij is wel erg duur imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Wat is er dan mis met die nieuwe G/VR-versie van de 105mm?

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 15-06-2006 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Remy schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:49:

Tamron 90mm
Nikkor 105mm (niet de VR)
minpunten:
beide objectieven worden langer als je focussed, en jagen daardoor potentieel de insecten weg.
beide objectieven worden door de schroevendraaier aangedreven en focussen met veel lawaai, waardoor je potentiele slachtoffer zich met enige haast uit de voeten kan maken...

Overigens is autofocus eerder een nadeel dan een voordeel bij macro heb ik ondervonden.

Alle lensjes in je overzicht zijn primes, dus zullen ze allemaal scherp zijn (je kan altijd een slecht exemplaar hebben)
Omdat ik anti sigma ben zal ik daar maar niets over zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

WhizzCat schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 09:53:
Een vriend van mij had de sigma 150 geloof ik en die was daar dus enthousiaster over dan de 105 nikkor. De VR versie heb ik trouwens eigenlijk alleen maar minder positieve dingen over gehoord.
Hij was enthousiaster over de zijne dan jij over de jouwe? of had hij allebei in zijn bezit gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Shark.Bait schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:26:
[...]

Hij was enthousiaster over de zijne dan jij over de jouwe? of had hij allebei in zijn bezit gehad?
Hij was enthousiaster over de sigma dan de nikon, mijn nikon die hij had over gekocht wel te verstaan.

Over die VR kwestie, de VR schijnt niet goed op korte afstanden te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Alle lensjes in je overzicht zijn primes, dus zullen ze allemaal scherp zijn (je kan altijd een slecht exemplaar hebben)
Omdat ik anti sigma ben zal ik daar maar niets over zeggen ;)
Ik ben zelf lichtelijk geneigd naar de langere macro's: dus een 150 of 180mm. Om meerdere redenen:

- meer afstand van je onderwerp mogelijk zonder het te 'storen'
- ook als reguliere tele/portret lens te gebruiken: heb al een 50 en 85 :)
- nog wat kleine puntjes

De Tamron 90 is bv lange tijd als -de- macrolens genoemd, en met reden: ding is gewoon superscherp, mooi formaat/gewicht en niet te duur, geloof iets van 400 nieuw.

Afbeeldingslocatie: http://pentakun.seesaa.net/image/TAMRON90mmF2.8837D83N838D.jpg

Een Sigma 150 f/2.8 EX HSM kost bv 580, maar daar krijg je dus wel meer tele, HSM etc voor terug.

Afbeeldingslocatie: http://www.rbbtoday.com/news/20041224/20041223_sigma150mm.jpg

De 180mm, de 150mm's grotere broer:

Afbeeldingslocatie: http://www.fotografovani.cz/images2/sigma_180mmf3.5.jpg

Ze zijn allemaal best goed, en doen vziw allemaal 1:1. De HSM bij een aantal zal nuttig zijn, aangezien ik het niet alleen voor macro zal gebruiken maar ook reguliere fotografie. Bij het macrowerk zelf zal ik MF'en idd, dat doe ik sowieso al veel: dat zit wel goed.

Met de Nikkor 105mm heb ik al eens geschoten als enige:

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/lenses/35/115b_nikon_105mm_f28_lens.jpg

Leuke lens, en echt prima optica :) VR is een leuke extra feature, maar of dat nou zo hard nodig is voor macrofotografie? Tja :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Maar tis wel een G type t.o.v. D; dus geoptimaliseerd voor digitaal.
Niet dat de D slecht is; maar misschien is bij die nieuwe versie wat extra scherpte merkbaar.

Of ook niet :P Mja, tegen de tijd dat ik voor een macro ga shoppen moet ik dat nog maar es allemaal gaan uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik schiet nu zelf met een 70-300 1:2 macro's en je merkt bij die langere focale lengtes dat je toch wel begint te bibberen en het soms lastig is om je onderwerp te tracken. Daarom neig ik zelf naar een EF-S 60mm voor mijn Canon, maar ik weet niet in hoeverre Nikon daar een leuke variant op heeft.

Overigens zou ik zelf wel een lens met internal focus willen, dat uitschuiven vind ik zelf zoooo vervelend :X Bedenk trouwens wel dat bij de Tamron 90 en de Sigma 50 / 105 de AF zeker niet geweldig is: hunten en traag (op het Canon-platform) in ieder geval. De 150 heb ik helaas nog niet vast mogen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Silent Thunder schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:58:
Niet dat de D slecht is; maar misschien is bij die nieuwe versie wat extra scherpte merkbaar.

Of ook niet :P Mja, tegen de tijd dat ik voor een macro ga shoppen moet ik dat nog maar es allemaal gaan uitzoeken.
En niet te vergeten de non-D versie:

105mm AF-D en de 105mm AF

Waarbij de laatste kennelijk een iets tragere af, maar voor zover ik heb kunnen zien is dat niet echt merkbaar, daar je toch meestal MF zal doen.

Een versie zonder diafragma ring is er niet geweest, muv de nieuwe VR versie natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defectiv
  • Laatst online: 04-09-2012
AF bij macro is niet belangrijk, dat werkt bij de beste nog maar matig. Gebruik zelf altijd MF en als het richting de 1:1 gaat focus ik gewoon door me hoofd+kamera iets naar voren of achteren te bewegen . Werkt voor mij het best en jaagt ook de beestjes niet weg.

Heb zelf een tamron 90 (nieuw model, foto hierboven is het oude model) en deed het hiervoor met een Nikkor 75-300+Diopter om bij de 1:1.3 a 1:1.4 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Wacht ff, mis ik nu wat?
Volgens mij (en Fotografie technische FAQ en Koopadviezen) Betekent de G: Nikon's aanduiding dat er geen diafragmaring ingebouwd is.
En de D dat er een Diafragmaring aanwezig is. Dat DX: Nikon's aanduiding dat het om een objectief gaat die speciaal voor digitale spiegelreflexen bedoeld is, dat wil zeggen: DSLR's met een 1,5x cropfactor. De reden voor deze aparte lijn objectieven is eigenlijk dezelfde als Canon's EF-S lijn: het scheelt glas en daarmee gewicht en kosten.

Maar... nu kan ik me vergissen, he...

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami

Die D bij Nikon wil toch niet zeggen 'geoptimaliseerd voor digitaal' ?
D -- (1992) Adds distance information to the data transmitted to the camera via chip. Distinguished by the D or G after the lens designation.
[quote]
G -- Removes the aperture ring from a D-type lens. Thus needs to be used on camera with Command dial control of apertures. With some older cameras (N90s, for example), can be used in Program or Shutter-priority exposure mode, though.
Dit heeft dus helemaal niks te maken met 'geoptimaliseerd voor digitaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
whoami schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:09:
[...]

Die D bij Nikon wil toch niet zeggen 'geoptimaliseerd voor digitaal' ?
Neen, ik had het over G.

Mijn zin staat alleen in een wat omslachtige context.

Ja, over die aperture ring wist ik. Maar dacht ook dat er iets aan digi-optimalisatie was. Kennelijk niet... :)

[ Voor 22% gewijzigd door Silent Thunder op 15-06-2006 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Die G wil ook niet zeggen 'geoptimaliseerd voor digitaal'.
Zoals BiG_G al aangeeft en ik in m'n poste zeg, wil G zeggen: zonder diafragmaring. Dit impliceert echter helemaal niet dat een G type lens daarom kwalitatief beter glas zou hebben, of op een digitale camera een betere kwaliteit zou afleveren dan z'n D broertje.
DX lenzen zijn objectieven speciaal gericht op DSLR (cropfactor, minder glas nodig, waardoor minder gewicht, en, naar ik me heb laten vertellen is dat glas dan wel geoptimaliseerd voor DSLR's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Yup, dat wist ik over DX. Maar ik dacht dat G ook iets minimaals had ter optimalisatie; maar ik had het mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
neographikal schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 08:39:
Daar staat waarom je voor een Nikon hebt gekozen Remy, niet waarom je voor analoog kleinbeeld hebt gekozen :)
inderdaad, maar Remy lijkt zich weer eens aangevallen te voelen. Jammer, want ik sta ten eerste zeer positief tegenover mensen die analoog werken en ten tweede ben ik oprecht benieuwd waarom iemand nu met analoog kleinbeeld gaat werken (wellicht dat er voor mij een goede reden bij zit om ook in analoog kleinbeeld toch weer in kleur te gaan werken, iets waar ik de laatste tijd toch weer wat meer aan zit te denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Defectiv schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:53:
AF bij macro is niet belangrijk, dat werkt bij de beste nog maar matig. Gebruik zelf altijd MF en als het richting de 1:1 gaat focus ik gewoon door me hoofd+kamera iets naar voren of achteren te bewegen . Werkt voor mij het best en jaagt ook de beestjes niet weg.

Heb zelf een tamron 90 (nieuw model, foto hierboven is het oude model) en deed het hiervoor met een Nikkor 75-300+Diopter om bij de 1:1.3 a 1:1.4 te komen.
Ja, is oude model idd. AF als zodanis is niet superbelangrijk nee, maar zoals ik zei: als het wat meer tele is wil ik die lens best voor meerdere zaken gebruiken: multipurpose lenzen hebben bij mij een streepje voor zeg maar ;) Wat is de minimum focus dist van jouw 90mm trouwens? :)
lateef schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:27:
[...]
inderdaad, maar Remy lijkt zich weer eens aangevallen te voelen. Jammer, want ik sta ten eerste zeer positief tegenover mensen die analoog werken en ten tweede ben ik oprecht benieuwd waarom iemand nu met analoog kleinbeeld gaat werken (wellicht dat er voor mij een goede reden bij zit om ook in analoog kleinbeeld toch weer in kleur te gaan werken, iets waar ik de laatste tijd toch weer wat meer aan zit te denken).
Nee hoor, voel me niet aangevallen :>

Echter staat het wat raar als ik de reden geef, en er wordt dan nog gezegd dat ik nog niet gezegd heb waarom 8)7

Heel simpel dus: ik heb al nikon glas (4 stuks), en dat wil ik analoog gebruiken: ik wil (op dit moment!) niet aan een ander systeem beginnen. Dan blijven er dus een stel Nikon F-mount analoge cams over om uit te kiezen. Ik was een tijdje geleden al met majic in overleg over zn F4s, maar had om verschillende redenen toch de F5 op het oog, die ik nu dus voor een mooie prijs te pakken heb gekregen. Heel simpel :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Remy schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:32:
Heel simpel dus: ik heb al nikon glas (4 stuks), en dat wil ik analoog gebruiken:
ja, dat is me duidelijk en ook wel begrijpelijk, maar waarom analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

maar waarom analoog?
Ahh nu wordt het me eindelijk duidelijk, sorry 8)7

De Nikon pro-body's digitaal (D2H(s), D2X(s) ) zijn voor mij te duur, of hebben bepaalde issues waar ik me op het moment niet mee kan verenigen. Dus dan maar een analoge Nikon pro-body, tot Nikon met iets uitkomt op pro digitaal gebied dat me wel kan bekoren, of tot ik geld genoeg + niet meer zonder een D2/D3-achtig iets kan ;)

Ik wil iets beters dan mn D70 op verschillende gebieden: snelheid, viewfinder, controls, vertical grip oa: de F5 kan mij dat bieden :)

Als ik meer financiën tot mn beschikking had gehad (en er voor over had gehad ;) ), was het een D2Hs geworden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 15-06-2006 12:49 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95537

Remy schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:48:
[...]
Ahh nu wordt het me eindelijk duidelijk, sorry 8)7

De Nikon pro-body's digitaal (D2H(s), D2X(s) ) zijn voor mij te duur, of hebben bepaalde issues waar ik me op het moment niet mee kan verenigen. Dus dan maar een analoge Nikon pro-body, tot Nikon met iets uitkomt op pro digitaal gebied dat me wel kan bekoren, of tot ik geld genoeg + niet meer zonder een D2/D3-achtig iets kan ;)

Ik wil iets beters dan mn D70 op verschillende gebieden: snelheid, viewfinder, controls, vertical grip oa: de F5 kan mij dat bieden :)

Als ik meer financiën tot mn beschikking had gehad (en er voor over had gehad ;) ), was het een D2Hs geworden :)
Ooit de D200 overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
okay, het gaat je dus niet zo zeer om het feit dat die camera analoog is, maar om de bouwkwaliteit. valt wat voor te zeggen, maar ben je niet bang dat je straks niet meer met minder genoegen kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Ik ben begonnen met digitaal. Als ik nu zou switchen naar analoog zou dat toch wel een raar gevoel geven. De platen die uit een SLR komen zijn meestal toch ietwat valer en onscherper dan dSLR.

Nou jah, een analoge body heeft natuurlijk meer te bieden dan dat; maar toch... zou het toch wat vreemd vinden. Maar das voor iedereen anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Jazeker, en die is nog steeds een serieuze contender als de D70 'met pensioen gaat', zogezegd. Ik heb al flink wat met de D200 geschoten met allerhande leuke en minder leuke lenzen op, en het is echt een prima camera: het beste op de markt wat je kan krijgen voor rond de 1600 eur!.

Op het moment is de D70 op dat gebied echter nog voldoende, en wil ik als 2e body 'gewoon' een promodel erbij, om mezelf beter te leren fotograferen. Genoeg mensen zeggen dat je door een nieuwe/andere camera niet beter of anders gaat fotograferen, maar dat heb je natuurlijk zelf in de hand ;) Ik weet nu al dat ik zeer veel plezier ga hebben van de F5, en met een D200 zou dat ook heel goed kunnen natuurlijk, maar dat zie ik dan wel weer.
lateef schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:25:
okay, het gaat je dus niet zo zeer om het feit dat die camera analoog is, maar om de bouwkwaliteit. valt wat voor te zeggen, maar ben je niet bang dat je straks niet meer met minder genoegen kan nemen?
Nee, ben ik niet bang voor, ik weet dat dat zeer waarschijnlijk zo zal zijn ;) En daar kan ik dan prima mee leven: tegen de tijd dat ik zover ben om de D70 echt te upgraden, zal er genoeg leuks voorhanden zijn om me mee te vermaken. Dat is er nu ook al, maar niet zo betaalbaar ;)
De platen die uit een SLR komen zijn meestal toch ietwat valer en onscherper dan dSLR.
Haha, ik heb juist met platen uit veel dSLRs dat ze te verzadigd (jeuj Sonykleurtjes :P ) en/of oversharpened zijn: ieder zn smaak :P

[ Voor 8% gewijzigd door Remy op 15-06-2006 13:55 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Silent Thunder schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:43:
Ik ben begonnen met digitaal. Als ik nu zou switchen naar analoog zou dat toch wel een raar gevoel geven. De platen die uit een SLR komen zijn meestal toch ietwat valer en onscherper dan dSLR.
Over het valer zijn: heeft dat niet te maken met het feit dat je, bij je digitale pics in Photoshop zelf nog wat bewerkingen doet, terwijl, als je je analoge negatieven niet zelf afdrukt, je die mogelijkheid niet hebt ? Bij een afdrukcentrale vliegen al die negatieven nl. in eenzelfde machine, terwijl, als je zelf je prints zou maken (analoog), je evenveel vrijheid hebt als je in Photoshop zou hebben qua contrast / kleur / etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a90

a90

lateef schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:25:
Hier kan ik mij bijvoorbeeld wel goed in vinden. Na een jaar met een d70 gewerkt te hebben ben ik overgestapt op de d2x. Maar ik ga never nooit meer terug. Nog liever een oude D1 of D1h/x dan een d70

Ik zou overigens niet weten waarom iemand daar bang van zou moeten worden. Het is toch juist prettig als je op een gegeven moment met de betere (of beste) spullen werkt die er zijn. Een ding weet je dan zeker, de enige die de foto verprutst ben je zelf, aan de spullen ligt het niet langer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 18:54
a90 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 23:07:
[...]

Hier kan ik mij bijvoorbeeld wel goed in vinden. Na een jaar met een d70 gewerkt te hebben ben ik overgestapt op de d2x. Maar ik ga never nooit meer terug. Nog liever een oude D1 of D1h/x dan een d70
Ik had (heb) een F4 voordat ik m'n D70 kocht. De F4 is geniaal, beste analoge niet-autofocus :) kamera die Nikon ooit gemaakt heeft. Een foto maken is een genot. Het ding vasthouden is een genot. Door de zoeker kijken is een genot. (zwijmel). Dat geluid van de spiegel en motordrive, hmmmmmm.

(ahum). Ik kan me daar dus ook in vinden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Silent Thunder schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:43:

Nou jah, een analoge body heeft natuurlijk meer te bieden dan dat; maar toch... zou het toch wat vreemd vinden. Maar das voor iedereen anders :)
ligt eraan welke film je gebruikt... ik denk niet dat het met het blote oog te zien is op een afdruk daarom...

[ Voor 189% gewijzigd door Shark.Bait op 16-06-2006 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Silent Thunder schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 10:18:
Wat is er dan mis met die nieuwe G/VR-versie van de 105mm?
Niks, ik heb zelfs al vele enthousiaste gebruikers gezien.Velen gebruiken hem zelfs als vervanger voor een 85mm, vooral vanwege de VR: na een tijdje rondwandelen met zoiets ga je toch een beetje trillen, zelfs als geoefende fotog' :) Daarnaast heeft het ding als 1 van de eerste Nikkors (samen met de 300mm AF-S VR f/2.8 II) Nano Crystal Coat om de interne lensreflecties nog verder te elimineren.

Het ding is niet superlicht met ruim 700 gram, maar die andere langere macro's die ik noemde ook niet:

Nikkor 60mm: 440 gram (369 eur )
Tamron 90mm: 405 gram (400 eur)
Nikkor 105mm (non-VR): 555 gram ( 700 eur )
Nikkor 105mm VR: 705 gram ( 749 eur )
Sigma 105mm EX DG: 460 gram ( 480 eur )
Sigma 150mm EX HSM: 895 gram ( 580 eur )
Sigma 180mm EX HSM: 965 gram ( 590 eur )

De 60mm Nikkor is (voor mij) geen echt serieuze kandidaat, maar heb em erbij gezet als prijs/gewichtsvergelijking voor zo'n kortere lens dan de rest :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

toch is die Nikkor 60mm een erg fraaie lens.
Maar, zoals ik begrepen heb, voor jou als macrolens te kort. En voor mij ook (en de dus de reden dat m'n 50mm in de verkoop gaat en er een + 100mm voor terug gaat komen)
En dat kan ik aan iedereen (wellicht ondertussen ten overvloede) meegeven: 50/60mm macrolenzen zijn prima voor bepaalde doeleinden, maar je loopt vroeg of laat toch tegen het probleem aan dat je te dicht op je onderwerp moet gaan zitten. Voor muntjes, electronica en andere dode meuk geen probleem, maar voor insecten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Uhu, en daarnaast heb ik al een 50 en 85 prime, dat speelt ook een beetje mee :) Als ik de boel op FM zo bekijk, zijn vooral de Sigma 150mm fervente voorstanders/blije gebruikers ervan. En het ding heeft een erg goeie prijs/kwali verhouding natuurlijk. Daarnaast zal voor mn gevoel een 180mm net te lang zijn, vooral voor portretten denk ik. kweenie hoe dat komt 8)7

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a90

a90

Remy schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 08:57:
[...]
Niks, ik heb zelfs al vele enthousiaste gebruikers gezien.Velen gebruiken hem zelfs als vervanger voor een 85mm, vooral vanwege de VR:
Zal wel niet de 85mm 1.4 zijn, die acht ik redelijk onvervangbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:32
YellowCube schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 10:19:
toch is die Nikkor 60mm een erg fraaie lens.
Maar, zoals ik begrepen heb, voor jou als macrolens te kort. En voor mij ook (en de dus de reden dat m'n 50mm in de verkoop gaat en er een + 100mm voor terug gaat komen)
En dat kan ik aan iedereen (wellicht ondertussen ten overvloede) meegeven: 50/60mm macrolenzen zijn prima voor bepaalde doeleinden, maar je loopt vroeg of laat toch tegen het probleem aan dat je te dicht op je onderwerp moet gaan zitten. Voor muntjes, electronica en andere dode meuk geen probleem, maar voor insecten wel.
Het grootste nadeel is niet het feit dat je zo dicht bij de beestjes moet komen (dat lukt wel hoor met wat geduld), maar doordat je zo dicht moet komen valt er minder licht binnen in de lens, en da's minder leuk. Heb er desondanks toch al veel beesjes mee getrokken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

a90 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 12:33:
Ik wil een 85mm kopen,maar ik vraag me af of ome Nikon een AF-S VR 85mm uit zou brengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a90

a90

Shark.Bait schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 21:30:
[...]

Ik wil een 85mm kopen,maar ik vraag me af of ome Nikon een AF-S VR 85mm uit zou brengen....
Ik heb er laatst wel iets van opgevangen, ergens 2007 oid. Maar ondertussen doet die 'ouwe' het nog erg goed hoor :) . Ik doe hem nooit meer weg, echt niet normaal hoe scherp die lens is.

Nikkor 85mm 1.4 = _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Een 85mm met VR? Kleine kans, aangezien het geen 'pro dedicated' lens is zoals een 105mm Micro Nikkor, of een 400mm AF-S f/2.8 lens :) Het zou de lens onnodig duurder maken waardoor de verkoop ervan terug zou vallen, en er worden al niet zoveel 85mm's verkocht.
a90 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 12:33:
[...]

Elke lens is vervangbaar: ook die 1.4: de close focus distance is op zn zachtst gezegd sucky 85cm minimum): daarnaast is het gewicht ervan ook niet altijd even fijn ;)

Ik heb trouwens de F5 binnen, dus daar ga ik es lekker mee aan de slag een dezer dagen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik vraag me zowiezo af waarom je VR zou willen hebben op een 85mm.

Veel plezier met je F5 Remy; ik wacht nog steeds op m'n d200. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

waarom wil je VR hebben op een 105mm macro lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

whoami schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:33:
Ik vraag me zowiezo af waarom je VR zou willen hebben op een 85mm.
..omdat een VR-lens een stuk minder zwaar is dan een statief, en ook nog makkelijker in je tas past? :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik bedoel maar: wat is de toegevoegde waarde van VR voor een lens met een relatief korte brandpuntsafstand ?
Behalve als je niet genoeg licht hebt, en dus met te lange sluitertijden zit, zou het nut kunnen hebben. Maar met een 1.4 lens moet het wel al heel donker zijn.

Daarbij wordt een 85mm imho vooral voor portret gebruikt, en daarvoor denk ik dat VR niet zoveel nut zal hebben, aangezien de beweging dan toch wellicht meer van het onderwerp zal komen.

[ Voor 63% gewijzigd door whoami op 19-06-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
VR scheelt 3 of 4 stops, handig als er niet genoeg licht is. Maakt niet uit of het nu een makro, groothoek of tele is. Als het avond/nacht is zijn er andere insecten, dan ben je blij met VR (of gebruik je statief).

Ik ga akkoord dat VR op makro geen must-have is, voor mij zou snelle & goeie AF prioriteit zijn.
Edit: niet eens gezien dat het om een f/1.4 lens ging, dan is het zeker geen prioriteit

[ Voor 14% gewijzigd door den 150 op 19-06-2006 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defectiv
  • Laatst online: 04-09-2012
Moet je wel hopen dat dat insectje erg stil zit, anders heb je met VR een schitterend scherp blad en een bewogen insectje... (VR lost bewegingsonscherpte van je subject echt niet op, alleen maar bewegingsonscherpte van je hand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 08:55
Een 50mm f1.8 gekocht deze middag! Wat een wonderlens. Zo leuk om met die scheptediepte te spelen :)

Enkel is de bouwkwaliteit wat minder. Maar wat wil je voor zo weinig geld

[ Voor 29% gewijzigd door jvvv op 19-06-2006 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Silent Thunder schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 15:13:

Hij's al binnen :9

Pics volgen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30648

Ik sta op het punt om een nieuwe betere zoomlens te gaan kopen.
Nu is mijn vraag hoe de Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG MAC. HSM zich verhoud ten opzichte van de Nikkor AF-S 70-200/2.8 VR 77S.
Beide zijn lichtgevoelig en optisch gestabiliseerd. De Sigma is beduidend goedkoper dan de Nikkor. Is de Sigma minstens net zo goed en waar zit dit grote prijsverschil in? In bouw cq kwaliteit of/en ook naam?
Sigma 879 Euro
Nikkor 1579 Euro

Zie ik nog zaken over het hoofd die de Nikkor beter maken dan de Sigma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Vanwaar die plotse ommezwaai Bamboe ?
Jij was het toch die meende dat amateur fotografen geen pro-materiaal / pro-body nodig hadden ? En dat je met een 50mm objectief ook al genoeg uit de voeten kon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Bamboe: in mijn post hier postte ik al wat over een vergelijking tussen de 2. Verder: hoe kom je erbij dat de Sigma optisch gestabiliseerd is? Ik zou als ik jou was eerst even wat meer info over beide lenzen inwinnen dan, aangezien dat een belangrijk onderdeel is van het prijsverschil tussen beide lenzen :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 10:58:
Bamboe: in mijn post hier postte ik al wat over een vergelijking tussen de 2. Verder: hoe kom je erbij dat de Sigma optisch gestabiliseerd is? Ik zou als ik jou was eerst even wat meer info over beide lenzen inwinnen dan, aangezien dat een belangrijk onderdeel is van het prijsverschil tussen beide lenzen :)
Klopt, op de site van Konijnenberg staat de Sigma aangegeven met stabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

whoami schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 10:55:
Vanwaar die plotse ommezwaai Bamboe ?
Jij was het toch die meende dat amateur fotografen geen pro-materiaal / pro-body nodig hadden ? En dat je met een 50mm objectief ook al genoeg uit de voeten kon ?
Stja je bent oud genoeg om erbij te leren en ik heb een mooi belastingsmeevallertje;) Dus een mooie zoomlens kan er wel vanaf.
Ik ben lichtelijk geneigt om te zeggen dat ik met de Sigma ruim voldoende heb. Beeldstabilisatie zal ik toch niet nodig hebben omdat ik een mooi weer fotograaf ben en vrijwel nooit in donkere situaties fotografeer. Dat verschil in euro's steek ik dan mooi in mijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 30648 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 11:12:
[...]

Stja je bent oud genoeg om erbij te leren en ik heb een mooi belastingsmeevallertje;) Dus een mooie zoomlens kan er wel vanaf.
Ik ben lichtelijk geneigt om te zeggen dat ik met de Sigma ruim voldoende heb. Beeldstabilisatie zal ik toch niet nodig hebben omdat ik een mooi weer fotograaf ben en vrijwel nooit in donkere situaties fotografeer. Dat verschil in euro's steek ik dan mooi in mijn zak.
Stukje wat ik eerder heb getypt:
Ja, de Sigma 70-200 is een goede lens. De Nikon equivalent (80-200) ook. Geweldige prijs/prestatie; zit qua kwaliteit dicht aan de zoom-top.

De Nikon 70-200 VR is weer een hele andere prijsklasse (e1600). Voordeel hiervan ten opzichte van die andere twee is de wat snellere autofocus, prachtige bokeh; en VR. De kwaliteit overstijgt het eerdere ''dicht aan de top''-predikaat door ''absolute zoomtop''. Alleen of de 700 euro meerprijs gerechtvaardigd is... daar verschillen de meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Ik ben lichtelijk geneigt om te zeggen dat ik met de Sigma ruim voldoende heb. Beeldstabilisatie zal ik toch niet nodig hebben omdat ik een mooi weer fotograaf ben en vrijwel nooit in donkere situaties fotografeer.
Als je denkt dat je alleen beeldstabilisatie nodig hebt in donkere situaties, heb je de bedoeling en toepassing van beeldstabilisatie niet goed begrepen :)

En als op Konijnenberg de Sigma staat aangegeven met beeldstabilisatie, ben ik benieuwd welke pagina dat is, en of er OS bij staat :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Anoniem: 30648 schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 11:09:
[...]

Klopt, op de site van Konijnenberg staat de Sigma aangegeven met stabilisatie.
Klopt niet, ik heb net nog ff gekeken, hij heeft geen OS :)

(Bovendien heb ik die lens zelf, de iets oudere versie dan, maar goed).

Als je perse die extra stops nodig hebt zou ik voor de nikon gaan, maar het is maar even de vraag of dat voor jou dik 700 euro waard is. De 70-200 VR is natuurlijk wel het neusje van de zalm zo ongeveer, maar ik moet zeggen dat mijn Sigma zich ontzettend goed verweerd qua optische kwaliteit :)

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.