Ieder merk heeft z'n eigen vatting, en daar meestal ook nog verschillende generaties van. Oudere lenzen werken daarom vaak niet of met een hoop beperkingen op een nieuwe dSLR. Pentax gaat m.i. beter met oude (25 jaar of zo) lenzen om dan bv. Nikon of Canon: autofocus heb je dan natuurlijk niet, maar je hoeft ook niet meteen alles op de camera met de hand in te stellen.
Er zijn ook een paar "vreemdmerk" lenzenfabrikanten (Sigma, Tamron, Tokina) die lenzen maken met vattingen voor meerdere cameramerken.
Daarnaast vroeg ik me ook af in hoeverre je het verschil merkt tussen een goede kwaliteits lens en een mindere kwaliteits lens. Uit zich dat in ruis? Of?
Ruis wordt veroorzaakt door de sensor in de camera.
Kwaliteitsverschil tussen lenzen uit zich in dingen als:
- Algemene scherpte
- Contrast
- Lichtafval (wordt 'ie naar de hoeken toe merkbaar donkerder?)
- Flare (hoe goed kan 'ie overweg met tegenlicht?)
- Chromatische abberatie / "purple fringe" (paarse randjes bij details buiten het midden van de foto)
- en nog veel meer...
Maar als je tevreden zou zijn met de kwaliteit van een superzoom, zal de kwaliteit van een willekeurige kitlens je niet tegenvallen. Maar 't kan natuurlijk altijd beter, en met een dSLR (en een gevulde portemonnee

) heb je die mogelijkheid ook.
Verder had ik ook nog een vraagje over de snelheid van de pentax. Ik heb nog een test gelezen, waar de snelheid van de pentax tijdens bursts maar 1,2 fps was. Alleen de meeste andere reviews geven 2,6 fps aan. Ik neem aan dat 2,6 fps klopt? Want anders ontgaat me de zin van die burst mode.
De burst snelheid is nogal afhankelijk van de snelheid van je geheugenkaartje, en van de kwaliteit waarin je je foto's maakt.
Wanneer je foto's maakt in medium JPEG kwaliteit ("**" bij Pentax) is je foto een paar honderd KB, in RAW zit je boven de 5 MB. En al die data moet ook nog naar dat kaartje toe.
In RAW kom ik ruwweg op ruim 1 fps, maar in "**" komt 'ie wel in de buurt van die 2.6. Dus beide tests kunnen wel kloppen...

Tenslotte las ik op dpreview dat de pentax qua beeldcompressie bij JPEG slecht uit de kast komt. Terwijl de RAW super goede kwaliteit weergeefd. Nou heb ik RAW vs JPEG op die site vergeleken en ik kon niet echt een verschil qua detail. Wat is de ervaring van de pentax gebruikers hiermee?
De JPEG compressie van Pentax is niet de allerbeste, maar zeker ook niet de allerslechtste. Maar een goed RAW -> JPEG converter programma als Pixmantec RawShooter Essentials (gratis) doet 't wel een stuk beter dan de software in je dSLR.
Maar waar ze bij DPReview een beetje aan voorbij gegaan zijn is dat Pentax standaard de instellingen een beetje al te enthousiast heeft ingesteld: image tone op "vivid" i.p.v. "neutral", en saturation en sharpness net 1 tandje te hoog. Prima manier om 't JPEG resultaat te voorzien van artefacten...
In RAW merk je daar niks van, want die doet niks met die instellingen.
En wanneer je (eenmalig) die instellingen aanpast, doet z'n JPEG resultaat niet onder voor die van een Nikon D70 of een Canon 350D.
ps. Verwachten jullie dat de pentax of d50 nog verder in prijs gaat dalen voor de zomervakantie? Of zit ie nu voorlopig op zn laagste punt?
Van Pentax zitten er wel een paar interessante opvolgers aan te komen (K100D en K110D), dus de kans op prijsverlaging voor de *ist DL is er wel. Maar of dat al binnen een maand gaat gebeuren betwijfel ik.
[
Voor 6% gewijzigd door
Anoniem: 14829 op 01-06-2006 22:54
]