[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.316 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

De Canon is een basis, instap objectief. De Sigma zit denk ik net boven de instap objectieven (als je al over instap-objectieven kan praten... je hebt de professionele L en de rest eigenlijk).

Overigens lijkt het me handiger deze discussie in het Het grote Canonmount-objectieven-topic V3.0 te voeren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Op aandringen van herr moraalridder hierboven ;) ben ik even in dat andere draadje verder gegaan.

Anoniem: 22659 in "Het grote Canonmount-objectieven-topic V..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119927

Na een paar jaar trouwe dienst wil ik mijn Hp945 gaan vervangen.
Ik ga de camera gebruiken voor:
Macrofotografie
Landschapsfotografie
Wildfotografie

Zelf twijfel ik tussen:

Olmpus E300
Nikon D50
Pentax Istdl

Maar ja waar moet je nu voor gaan??
Dit zijn de verschillen die ik heb ontdekt.
E300, 3 punts autofocus, professionelere body, Sonicwave filter.
D50, 5 punts autofucus, groter buffer, sneller, meer lenzen verkrijgbaar, wel een mindere kitlens
IstDL, 3 punts autofocus, compatible met zo.n beetje alle oude Pentax lenzen.

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?
En is het bijvoorbeeld nog slim om voor de verouderde e300 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:37

Garyu

WW

Als ik uit deze drie zou moeten kiezen zou ik zeer waarschijnlijk voor de D50 gaan (zonder glaswerk voor een van de drie dan).. beschikbaarheid, ruisprestaties, lenzen, ergonomie, is allemaal wat beter.

3-punts of 5-punts AF zou ik me niet zo'n zorgen over maken, het wordt pas echt interessant als je er een 9-punts of nog meer AF in je lijstje bij zet. Dat is iets dat ik nog wel op mijn D70 mis.

Oja, en het belangrijkste aspect wat je vergeten bent te noemen is wel de ergonomie; m.a.w, hoe ligt de camera in je hand? Dat bepaalt namelijk ook voor een vrij groot deel hoeveel plezier je in het fotograferen hebt. Als je je constant irriteert aan dat apparaat geef je er ook snel de brui aan :).

[ Voor 28% gewijzigd door Garyu op 05-07-2006 10:12 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Anoniem: 119927 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 09:13:
En is het bijvoorbeeld nog slim om voor de verouderde e300 te gaan?
daar is niets mis mee, maar is hij nog wel te koop? gezien het soort fotografie zal je ook geen ISO waardes boven de 400 nodig hebben en Olympus presteert tot die gevoeligheid uitstekend.

Mocht je budget het toestaan, dan zou ik - omdat je ook op macrofotografie wilt richten - trouwens zeker naar de e-330 kijken. Liveview van de e-330 is echt ideaal voor macrofotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garyu schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 10:11:
Als ik uit deze drie zou moeten kiezen zou ik zeer waarschijnlijk voor de D50 gaan (zonder glaswerk voor een van de drie dan).. beschikbaarheid, ruisprestaties, lenzen, ergonomie, is allemaal wat beter.

3-punts of 5-punts AF zou ik me niet zo'n zorgen over maken, het wordt pas echt interessant als je er een 9-punts of nog meer AF in je lijstje bij zet. Dat is iets dat ik nog wel op mijn D70 mis.

Oja, en het belangrijkste aspect wat je vergeten bent te noemen is wel de ergonomie; m.a.w, hoe ligt de camera in je hand? Dat bepaalt namelijk ook voor een vrij groot deel hoeveel plezier je in het fotograferen hebt. Als je je constant irriteert aan dat apparaat geef je er ook snel de brui aan :).
Dit is idd een belangrijk punt.
Momenteel irriteer ik me aan de langzaamheid van mijn Hp. het saven van een plaatje kost ongeveer een minuut en als ik een burst heb geschoten kan ik koffie pakken en opdrinken in de tussentijd van het opslaan ( overdrijf modus )

De ruisprestaties van de D50 zien er goed uit. Ook bij de IstDl is de ruisprestatie oke. Daar zit de zelfde sensor in als de D70?. Voor de E300 is het ruisniveau tot ongeveer iso 400 acceptabel.
Ergonomie, tsja ik heb geen kleine handen.. Dus dan springen de D50 en de E300 eruit.
De istDl ligt wel lekker in de hand maar is wel de kleinste van de drie.
daar is niets mis mee, maar is hij nog wel te koop? gezien het soort fotografie zal je ook geen ISO waardes boven de 400 nodig hebben en Olympus presteert tot die gevoeligheid uitstekend.

Mocht je budget het toestaan, dan zou ik - omdat je ook op macrofotografie wilt richten - trouwens zeker naar de e-330 kijken. Liveview van de e-330 is echt ideaal voor macrofotografie.
De E330 is een vernieuwde E300( klopt? ) alleen heeft die Liveview? Ik vind m wel stevig aan de prijs. dan komen ook andere camera's aan bod. De E300 is nog wel te verkrijgen. Waar ik me alleen bij Olympus zorgen over maak is de verkrijgbaarheid van lenzen. Als ik voor wildfotografie een stevige zoomlens wil aanschaffen zit ik aan olympus vast en die zijn zeer prijzig.. Sigma moet ook 3/4 lenzen maken maar ik heb er nog geen tekoop gezien

Thanks voor de comments, ik neem het mee in de overweging.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 119927 op 05-07-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 119927 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:48:
De E330 is een vernieuwde E300( klopt? ) alleen heeft die Liveview?
ja klopt ongeveer. de e-330 heeft ook een nieuwere sensor en de body heeft wat meer mogelijkheden.
Anoniem: 119927 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 11:48:
Sigma moet ook 3/4 lenzen maken maar ik heb er nog geen tekoop gezien
nu al te koop van sigma zijn de 18-50/3,5-5,6, de 18-125/3,5-5,6 en de 55-200/4-5,6. niet bepaald hoogvliegers en waarschijnlijk qua bereik niet zo interessant voor jou.
deze zomer komen er 5 lenzen bij; de 18-50/2,8, de 30/1,4, de 105/2,8 macro, de 150/2,8 macro en de 50-500/4-6,3 (sigma's beroemde bigma). voor wildfotografie is die laatste wel interessant (kleinbeeld equivalent van 100 tot 1000mm!) en ook de langere macro's en (voor jouw niet zo van toepasssing) de snelle prime zijn een aanwinst voor het four-thirds systeem.

en dit jaar komt panasonic/leica met een standaaardzoomlens met beeldstabilisatie en volgend jaar komen ze met een lichtsterke standaardlens, een middenlange macrolens met beeldstabilisatie, een superzoom met beeldstabilisatie (vergelijkbaar met nikon's 18-200VR) en een telezoomlens met beeldstabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 04:15
Goed nog een beginnersvraagje:

Met de standaard filtser op de 350D kan je tot ongeveer 4 meter ver flitsen toch (zodat het nog enigzins nut heeft)? (althans dat lees ik hier en daar als het niet klopt dan hoor ik dat ook graag). Maar wat is dan je bereik met bijvoorbeeld die externe 420 flitser van canon? Of kan je dat niet zo vergelijken?

[ Voor 6% gewijzigd door Operations op 05-07-2006 19:17 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lateef schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:25:
[...]
ja klopt ongeveer. de e-330 heeft ook een nieuwere sensor en de body heeft wat meer mogelijkheden.

[...]
nu al te koop van sigma zijn de 18-50/3,5-5,6, de 18-125/3,5-5,6 en de 55-200/4-5,6. niet bepaald hoogvliegers en waarschijnlijk qua bereik niet zo interessant voor jou.
deze zomer komen er 5 lenzen bij; de 18-50/2,8, de 30/1,4, de 105/2,8 macro, de 150/2,8 macro en de 50-500/4-6,3 (sigma's beroemde bigma). voor wildfotografie is die laatste wel interessant (kleinbeeld equivalent van 100 tot 1000mm!) en ook de langere macro's en (voor jouw niet zo van toepasssing) de snelle prime zijn een aanwinst voor het four-thirds systeem.

en dit jaar komt panasonic/leica met een standaaardzoomlens met beeldstabilisatie en volgend jaar komen ze met een lichtsterke standaardlens, een middenlange macrolens met beeldstabilisatie, een superzoom met beeldstabilisatie (vergelijkbaar met nikon's 18-200VR) en een telezoomlens met beeldstabilisatie.
Oké, dus er zit toch zeker nog wat aan te komen voor het 4/3 systeem.
Super dat het 4/3 systeem omarmd is door Sigma.
Als ik het goed begrijp is de 55-200 momenteel de maximale tele van Sigma.
Met een 2x teleconverter moet ik toch met deze lens naar een kleine 800 mm kunnen.
De bigma!, ik heb er goede resultaten over gehoord. :)

Thanks voor je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

TheGeneral schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:16:
Goed nog een beginnersvraagje:

Met de standaard filtser op de 350D kan je tot ongeveer 4 meter ver flitsen toch (zodat het nog enigzins nut heeft)? (althans dat lees ik hier en daar als het niet klopt dan hoor ik dat ook graag). Maar wat is dan je bereik met bijvoorbeeld die externe 420 flitser van canon? Of kan je dat niet zo vergelijken?
Ingebouwde flitser heeft een richtgetal van 13, de 420EX van 42, de 550EX van 55, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Laatst online: 04:15
MartijnGizmo schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:52:
[...]

Ingebouwde flitser heeft een richtgetal van 13, de 420EX van 42, de 550EX van 55, etc.
Enne richtgetal bedoel je mee dat? (ben ondertussen hard aan het searchen)

[ Voor 8% gewijzigd door Operations op 05-07-2006 19:57 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
TheGeneral schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:56:
richtgetal is afstand in meters maal het diafragma (bij ISO 100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

TheGeneral schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:56:
[...]

richtgetal = afstand x diafragma

Afstand met je kitlens (op f/3.5) is dus 3,7m bij ISO100. Met een 420EX is dat 12m.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131623

Ik heb de keuze tussen de Canon 300D en de Nikon D50, welke zou beter zijn als beginnend fotograaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 131623 schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 15:58:
Ik heb de keuze tussen de Canon 300D en de Nikon D50, welke zou beter zijn als beginnend fotograaf?
D50, snellere opstarttijd, meer fotografische mogelijkheden, meer camera voor je geld, recent model vs 'verouderd' model.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131623

THW Arie schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 16:38:
[...]

D50, snellere opstarttijd, meer fotografische mogelijkheden, meer camera voor je geld, recent model vs 'verouderd' model.
Welk objectief zou ik daar bij moeten kopen? (+-€150)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 131623 schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 10:55:
[...]

Welk objectief zou ik daar bij moeten kopen? (+-€150)
Uiteraard de camera nemen met kitlens. Wat je er dan voor lens bijkoopt hangt af van wat je er mee wilt doen.
Bijv:
Voor zo'n 220 euro heb je een leuke telelens, de Sigma 70-300 APO en voor minder dan 100 euro heb je de 50 1.8, voor fotograferen bij weinig licht.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Hi all,

Bij mij groeit ook zeer de interesse om een dSLR te kopen, ben me al redelijk aan het oriënteren, al zeg ik het zelf. Heb nu bijna 14 maanden een Ixus 50, die ik naar eigen mening, vrij intensief heb gebruikt. (10k foto's) En het prikt nu gewoon om meer te gaan doen met fotografie.
Lees met regelmaat al magazines (o.a. Zoom) Ben erg geintereseerd, wil meer, etc.

Concreet twijfel ik nog tussen de Canon EOS 350D en de Nikon D50, zoals vele hierboven/voor, naar wat ik eerder van de week las hier op GoT.
Heb bij de vader van m'n vriendin even mogen spelen met de 350D, hij ligt me wel lekker in de hand.
Een kans om de Nikon D50 goed te beoordelen, is er nog niet geweest. Vandaag bij MM geweest, maar daar hebben ze (natuurlijk) beveiliging onder de body's en een strap(?) om de lens, dus echt lekker voelen hoe de camera in mijn handen voelt, kon ik niet.
Heb in ieder geval hiervoor gelezen dat het belangrijk is om te weten of de camera lekker in de hand ligt, dus wil zeker nog de D50 eens aan de tand/hand ;) voelen.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat mensen die deze camera's hebben, de voordelen ervan vinden (en de nadelen) Ik zag zo even vlug dat de Nikon D50 wat minder knopjes cq directe instelmogelijkheden op de achterkant heeft als de duurdere 350D, maar vraag me af in hoeverre ik dingen zou missen..
Het meeste is natuurlijk toch bereikbaar via het menu.

Zijn er mensen die ervaring hebben met beide en kunnen vertellen wat ze miste van de andere camera, wat betreft de directe instelmogelijkheden op de body?

Ook de Nikon D70(s) had ik nog even in m'n lijstje opties staan, maar inmiddels wel geschrapt denk ik.

Ook zit ik nog te kijken naar objectieven, ik denk dat ik de kitlenzen gelijk wil mijden. Iemand een visie op in hoeverre dit verstandig is/kan zijn?

Mijn doelen zijn overigens om vooral landschappen te fotograferen (o.a. vakantie, ook hier in Nederland wil ik wel is echt op fotoavontuur, zonsondergangen zijn vaste prik trouwens)
Maar zo nu en dan een macro'tje, vind ik ook leuk. Net als foto's van m'n kat, hehe. En auto's..
Eventueel in de toekomst dancefeesten, maar daar kom je niet zo 1,2,3 binnen met een dSLR ;)

Denk dat ik sowieso een lekker wijde groothoek wil, maar ook zoomen gebruik ik nu op m'n Ixus aardig vaak, waarbij ik de digitale zoom het liefst vermijd. De 3x optische zoom, vind ik wat karig. Zou qua objectief dus wat meer bereik willen hebben.
Denk aan een objectief van zo'n 17/18mm (cropfactor heb ik in m'n achterhoofd) tot zo'n 70 á 85 mm, om een beetje zoom te hebben.(evt 125, zie onder)
Evt 2e objectief om een grotere zoomrange te hebben. (70-200 of iets tot 135 oid) Maar misschien gaat dat wat ver om mee te beginnen.

Aan een objectief wil ik zo ongeveer 200 á 275 euro uitgeven.
Als het er 2 worden, dan zo'n 475 voor twee, ik kan dan wel genoegen nemen met een meerprijs, als ik daarmee meer flexibiliteit heb.
Totaal budget is zo'n 1000 á 1300 euro (incl. ass), maar 't hoeft niet allemaal op natuurlijk.

Afwegingen bij beide camera's :

Nikon D50
+ goedkoper (geld over -> goed objectief )
+ gebruikt SD kaarten, heb er al 2 (Ixus) + mp3speler kan er ook mee overweg (evt. handig)
(- zwaarder)

EOS 350D
+ dan toch weer Canon, merk waar ik inmiddels al ervaring mee heb
+ misschien nog iets populairder zelfs als de Nikon, ruime ervaringen op internet, misschien makkelijk voor mij om ervaringen uit te wisselen, alhoewel ik hier natuurlijk wel goed zit denk ik, al zou ik de D50 nemen..
(+ iemand in m'n omgeving die hem heeft)
(+ extra aanbiedingen bij EOS350D, cursus, CF-kaartje)
(+ toch die 2 extra megapixels, ivm croppen etc)
- toch wat duurder, -> minder over voor objectieven, accessoires e.d.

Afijn, ik ben er dus nog niet helemaal uit, maar zal een deel moeten laten afhangen van hoe de D50 aanvoelt.

Qua objectieven viel m'n oog op o.a :
Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC (ø62mm) is dat wat? of kan ik beter voor een kleiner bereik gaan? En er dan een 2e lens bijnemen ?
Nikon (Nikkor) AF-S DX 18-70mm f/3.5 G IF ED (ø67mm)
En als ik voor de Canon zou gaan, dan zit ik qua budget en groothoek denk ik vast aan :
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 USM (ø58mm)
of die Sigma

En in mindere mate viel het oog op :
Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC (ø58mm)
misschien een Tokina?

Sorry voor de erg lange intro (oef), maar ja, heb geprobeerd veel van mijn wensen alvast uit te lichten.

Zoek wat raad/tips/adviezen mbt objectieven en ervaringen mbt de camera's

Bvd!! En ik ga maar gelijk weer verder lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

-Emiel- Je kijkt niet ook naar Konica-Minolta/Sony en Pentax en Olympus e.d ?
Deze drie fabrikanten maken ook erg goede dSLR's en hebben ook een groot aanbod aan objectieven.
Kijk ook eens verder dan alleen Nikon en Canon :)
Nikon en Canon zijn beide goede camerafabrikante hoor, maar een beetje kijken naar de rest kan echt geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb wel de Pentax *ist DL in m'n achterhoofd gehouden, maar zijn wel wat minder lenzen voor he? Behalve op de 2e hands markt..
Dan komt evt. Samsung ook weer om de hoek kijken.

Olympus had ik de 330 in gedachte, vind de live preview functie wel prettig, maar hij is wel fors duurder..En het 4:3 systeem, tja dat heb ik nu ook op m'n compact en dat is wat lastig met laten afdrukken. Voorheen heb ik de foto's die ik heb laten afdrukken gerised in photoshop naar 3:2, ook een beetje bewerking erover gedaan (maar ben nog niet zo'n photoshop held) en dan laten afdrukken.

Konica/Minolta en Sony niet naar gekeken, zie mezelf ook niet echt met een Sony lopen, maar goed dat is misschien nergens opgebaseerd..Lijkt me iig als beginner met dSLR's niet zo prettig om nou early adaptor te worden van Sony's dSLR's.
Hoe breed is trouwens de steun van het K/M platform ? Konica had hun fotografie afdeling toch weggedaan..aan..Sony(?) (iets met klok en klepel?:P)
De steun qua lenzen, support en wat dan ook, hoe zit dat dan nu en straks..

Als ik in de pricewatch zoek op lenzen voor Konica, Olympus, Sony, Pentax, vind ik behoorlijk weinig..Al zal het best dat enkele Sigma's en Tamron's er wel oppassen..ja ik weet niet, ik heb er een beetje m'n bedenkingen bij, maar dat kan geheel onterecht zijn hoor.

Maar qua welke aspecten raad je me aan naar die camera's te kijken?
Ik denk dat ik het toch wel prettig vind om voor 1 van de 2 grote merken te kiezen, om mee te beginnen als dSLR-er. Veel ervaringen zijn ervan te vinden, is gewoon makkelijk als ik iets wil weten dat er altijd veel gebruikers zijn die zo'n camera hebben. Op diverse sites.

Maar ben benieuwd naar je antwoord..heb ik weer meer om af te wegen, je maakt het moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Laatst online: 04-05 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Nou vrijwel alle objectieven die er van Tokina/Tamron/Sigma en andere third-party bedrijven zijn er ook voor KM/Sony en Pentax mount, en voor Olympus komt Sigma nu sinds kort ook met objectieven.
En alle merken hebben goede objectieven.

Bijvoorbeeld de 12-24 groothoek van pentax kost 688 bij camfilm.nl
En de 12-24 groothoek van Nikon kost 889 bij de goedkoopste van de pricewatch(Kamera express).
Is toch een verschil van meer dan 200 euro.
En de kwaliteit is echt niet minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen zie ik mezelf nog niet zo snel 500+ euro neerleggen voor een objectief.
Máár wat niet is, kan nog komen natuurlijk..

Dat de kwaliteit niet minder is neem ik direct van je aan;) Heb gelezen over de reputatie van de lenzen van Pentax. Volgens mij liegt die er niet om.
Trouwens, wil niet veel zeggen :D, maar moet de threadstart niet een beetje aangepast worden? :D
De Pentax K100D en K110D staan er nog niet. Alhoewel ze inmiddels hun eigen Pentax topic hebben, horen ze er hier toch ook bij ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 15-07-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 135290 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:46:
En het 4:3 systeem, tja dat heb ik nu ook op m'n compact
wauw, waarom wist ik nog niet van het bestaan van een four-thirds compact camera? die wil ik ook hebben!

mocht je het hebben over de verhouding van je sensor, tja, dat kan je een probleem vinden, persoonlijk vind ik het een groot voordeel, van mijn 4:3 foto's hoef ik een stuk minder te croppen dan van mijn kleinbeeld foto's. maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de verhouding waarin je print.

en wellicht zijn er niet zo veel lenzen voor het four-thirds systeem (wat trouwens steeds beter wordt, niet alleen van olympus, maar ook sigma, leica/panasonic en na september ook tamron(?)), maar in drie prijssegmenten heeft olympus met een beperkt aantal lenzen een groot bereik afgedekt. voor de niet veel eisende hobbyfotograaf een bereik met kleinbeeld equivalent van 28 tot 360mm en een macrolens. voor de wat meer eisende fotograaf een lichtsterk bereik met kleinbeeld equivalent van 22 tot 400mm, een lichtsterke macrolens en een fisheye, allemaal zéér spatwaterdicht en een topsegment van met zoomlenzen van 14 tot 500mm kleinbeeld equivalent, zéér lichtsterk (oa. de eerste zoomlens met f/2,0 over het gehele bereik) en ook zéér waterdicht en daarnaast twee lichtsterke teleprimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kidfunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2015

kidfunk

none

Ik ga een 2e hands 10d kopen maar bij hoeveel fotos op de teller zou ik iets van de prijs af kunnen dingen. ik heb totaal geen idee waneer veel veel is?

is veel 10.000 of is veel 100.000?

kan iemand mij hier iets meer over vertellen

none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Inkoppertje: 10.000 is niet veel, hoewel het onwaarschijnlijk is dat er maar 10.000 foto's mee geschoten zijn. 100.000 is redelijk veel, hier zou je op redelijk korte termijn onderhoud aan kunnen krijgen. Maar alles is relatief. Als je 'm voor bv 100 euro kan kopen is daar misschien ook wel weer over heen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millshot2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10-2022
Na wat dagen topics doorlezen hier op tweakers ben ik tot een oordeel gekomen.
Ik wil graag beginnen met fotografie, en zoek een digitale spiegelreflex.

Het is een canon eos 350d geworden, met gewoon de kitlens erop. Ook wel colafles genoemd ergens in een topic. De body is gewoon goed, en de kitlens kost echt helemaal niets als je kijkt naar de betere lenzen.
De kitlens geeft me dan gewoon de tijd om het toestel goed te leren kennen en wat ervaring op te doen.

Over enige tijd kan ik dan een mooie allround lens erbij kopen, met misschien nog een telelens erbij.

De informatie in deze topics zijn echt ontzettend nuttig. Ik zal ook wel meer te vinden zijn op de fotografie forums vanaf heden.

Morgen dus naar de winkel, geheugenkaartje en tasje erbij en erop uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Millshot2 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 19:08:
Na wat dagen topics doorlezen hier op tweakers ben ik tot een oordeel gekomen.
Ik wil graag beginnen met fotografie, en zoek een digitale spiegelreflex.

Het is een canon eos 350d geworden, met gewoon de kitlens erop. Ook wel colafles genoemd ergens in een topic. De body is gewoon goed, en de kitlens kost echt helemaal niets als je kijkt naar de betere lenzen.
De kitlens geeft me dan gewoon de tijd om het toestel goed te leren kennen en wat ervaring op te doen.

Over enige tijd kan ik dan een mooie allround lens erbij kopen, met misschien nog een telelens erbij.

De informatie in deze topics zijn echt ontzettend nuttig. Ik zal ook wel meer te vinden zijn op de fotografie forums vanaf heden.

Morgen dus naar de winkel, geheugenkaartje en tasje erbij en erop uit !
Als ik jou was kocht ik niet de kitlens maar zou ik opteren voor bijvoorbeeld de 18-125 lens van sigma. De canon kitlens is niet zo fijn en de sigma heeft een goede prestatie voor zijn waarde, waardoor hij best geliefd is. Bovendien heb je een stuk groter bereik, waardoor je zeker ook een stuk zoom hebt. Mocht je het geld echt niet hebben, wacht dan even inderdaad en koop dan wat betere lenzen. Ik heb toendertijd ook een kitlens bij mijn Dlsr gekocht, maar daar heb ik opzich ook wel een beetje spijt van, het verschil is groot tussen de betere objectieven. Veel plezier iig, dat zal wel lukken denk ik

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millshot2
nomad85 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 00:03:
[...]

Als ik jou was kocht ik niet de kitlens maar zou ik opteren voor bijvoorbeeld de 18-125 lens van sigma. De canon kitlens is niet zo fijn en de sigma heeft een goede prestatie voor zijn waarde, waardoor hij best geliefd is. Bovendien heb je een stuk groter bereik, waardoor je zeker ook een stuk zoom hebt. Mocht je het geld echt niet hebben, wacht dan even inderdaad en koop dan wat betere lenzen. Ik heb toendertijd ook een kitlens bij mijn Dlsr gekocht, maar daar heb ik opzich ook wel een beetje spijt van, het verschil is groot tussen de betere objectieven. Veel plezier iig, dat zal wel lukken denk ik
De sigma die je aangeeft ziet er goed uit. Dit is mijn eerste toestel om echt op hoger niveau te gaan fotograferen. Heb vorige week even een middagje zitten schieten met een 300d met kitlens. Dat ging allemaal wel aardig, dus vandaar wil ik nu nog geen extra lens bijkopen.
Ik denk wel dat het bijvoorbeeld de sigma 18-125 wordt om over enkele weken eens te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Laatst online: 14:54
Millshot2 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:43:
[...]

Ik denk wel dat het bijvoorbeeld de sigma 18-125 wordt om over enkele weken eens te kopen.
Dan zou ik zelf nog even wat langer wachten en gewoon met de kitlens blijven schieten. Dit omdat je pas na een tijdje een beetje een idee hebt op welke afstanden je wilt schieten, wat voor onderwerpen je schiet en in welke situatie. Dit bepaalt de keuze van je lens in de vorm van bereik (groothoek / tele), hoe lichtgevoel de lens is (sta je alleen in de volle zon, of sta je vaak binnen of in de schemer) en de eventuele opties als beeldstabilisatie en snelle focus motor.

Om maar gewoon een 18-55 kitlens op te waarderen naar een 18-125 sigma lijkt mij niet direct verstandig. Tuurlijk. De sigma is optisch wat beter. Tuurlijk hij heeft meer bereik. Maar de sigma is niet de beste lens ooit, hij is niet extreem lichtsterk en als je geen groothoek maar juist wat meer tele nodig hebt zou je bijvoorbeeld naar een lens in de richting van 50-200 oid kunnen zoeken en je kitlens gewoon blijven gebruiken voor de incidentele groothoek opnames.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Plus dat het focussen op die Sigma nogal moeilijk kan zijn, veel mensen focussen drie keer voordat ze een foto nemen met die lens zodat tie wel scherp is :) Schiet gewoon voor die paar tientjes met de kitlens en zie daarna wat je het fijnste vind, ik denk dat het voordeligste is voor je portomonaie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, die Sigma 18-125 heeft dus het nadeel dat ie niet snel en/of accuraat focussed. Dat is minder, ik wilde die namelijk ook evt. kopen, voor welke SLR ik dan ook ga kopen, of dat nou de nieuwe Pentax wordt, D50/80 of 350D..
Kans zit er dus in dat je daardoor net een mooi plaatje mist.
Hoe zit dat dan met de Sigma 17-70 Macro ? Focussed die beter/sneller?
En die kan je toch ook best voor andere dingen gebruiken als Macro's toch? (neem aan van wel:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Daarvan weet ik het persoonlijk niet, er lopen een aantal mensen met die lens hier rond: vraag het eens aan hun. De macro-capaciteiten moet je trouwens niet al te zwaar zien, hij kan wat dichterbij focussen, maar het is geen echte macrolens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millshot2
Heb gister even kort wat kunnen fotograferen met de 350d.
Was verder het grootste gedeelte van de dag weg en de batterij moest ik nog opladen toen ik terug kwam, maar tot nu toe kan ik zeggen dat ik de camera heel fijn vind.

Er zit een 1 dags cursus bij voor 25 euro die ik ga volgen.
Ik merktte al wel de beperking van de kitlens toen ik een kikker in de tuin zag zitten.
Om hem nu mooi van dichtbij te fotograferen moest ik wel zo'n beetje languit op de grond gaan liggen met de camera 20 cm van hem vandaan. Gelukkig bleef ie gewoon zitten.

Kan er verder nog niet zo gek veel over zeggen. Ga vandaag gewoon verder fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Punt is ook dat er geen dSLR bij zit die echt bagger is. Voordeel wat Canon heeft is dat er 2e hands erg veel voor te krijgen is. Voordeel van Nikon is dat de D50 minder trendy is en dat 'ie beter in de hand ligt bij grote handen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:52
Ik heb de 17-70 van sigma, en ben er echt goed over te spreken. Dat 'dichterbij' focussen is trouwens wel erg dichtbij, ik kan scherpstellen op objecten die op mijn UV-filter zitten. Alleen dan nog heb je niet echt grote objecten, met mijn 70-300 apo macro van sigma kan ik objecten dichterbij halen.

De focus van de 17-70 is wel super, ik heb het enkel in de vleermuisgrot van blijdorp (pikdonker :P ) gehad dat hij ging hunten, voor de rest echt super. Ook de interne scherpstelling werkt lekker. Hij focust snel, accuraat. Nadeel is de 72mm lensmaat, omdat 77mm conventioneler is, maar met een step-up ring kom je een heel eind.

Ik kan hem niet vergelijken met de 18-125, maar uit heel veel tests op het internet blijkt dat die inderdaad focus probs heeft.

Met mijn overstap van 18-55 nikkor naar 17-70 sigma merkte ik vooral betere bouwkwaliteit, optische kwaliteit, weinig CA en snelle, accurate AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die 18-55 is niks mis mee maar ik merk toch dat ik ook regelmatig m'n oude 28-80 erop heb. Ook Nikon, ook een kitlens maar net even prettiger. Bouwkwaliteit van die nieuwe budgetmodellen is niet geweldig maar goed, de prijs is er ook naar. Optisch vind ik ze heel behoorlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Wijnands op 28-07-2006 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

De Sigma's kunnen wel verschillend werken op een Canon of een Nikon.
Ik heb zelf een 18-125 op een Nikon D50 en die hunt niet veel, maar ik schiet ook niet veel in donkere omstandigheden.
De 17-70 is lichtsterker en dat kan sterk een voordeel zijn in donkere omstandigheden. Maar dit is een lenzen verhaal dus hup weer on-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:09
Was de klassieke twijfel aan het hebben:

EOS 350D of D50?

Waar wil ik hem voor gebruiken: alround vervanging voor point and shoot + introductie tot deftige fotografie, + (zeer belangrijk) huwelijksreis naar Kenya met safari: beestjes schieten dus.

Ik had, op basis van de opinies op dit forum, plus de prijs (100 € meer voor deftig glas) eerst een voorkeur voor de D50. Nu heb ik even met de mensen van broer Konijn in Turnhout gebabbeld, en die zouden zelf voor de 350D gaan, gelet op veel betere noise performance op hogere iso (waardoor je bijvoorbeeld op hoger iso kan schieten bij zeer tele, waardoor je kleinere sluitertijd kan gebruiken, en je dus langer scherpe handheld foto's maakt). Is er hier iemand die die twee eens naast elkaar gelegd heeft, en mij een beetje kan sturen?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

DexterBelgium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:00:

EOS 350D of D50?

Waar wil ik hem voor gebruiken: alround vervanging voor point and shoot + introductie tot deftige fotografie, + (zeer belangrijk) huwelijksreis naar Kenya met safari: beestjes schieten dus.

Ik had, op basis van de opinies op dit forum, plus de prijs (100 € meer voor deftig glas) eerst een voorkeur voor de D50. Nu heb ik even met de mensen van broer Konijn in Turnhout gebabbeld, en die zouden zelf voor de 350D gaan, gelet op veel betere noise performance op hogere iso (waardoor je bijvoorbeeld op hoger iso kan schieten bij zeer tele, waardoor je kleinere sluitertijd kan gebruiken, en je dus langer scherpe handheld foto's maakt). Is er hier iemand die die twee eens naast elkaar gelegd heeft, en mij een beetje kan sturen?
Het wordt een kwestie van smaak he.. je weet blijkbaar de specs en de verschillen tussen die twee.
Hierboven zijn al een paar sites genoemd waar ze alletwee nog maar eens keer worden vergeleken Op een gegeven moet je (ook gezien je huwelijksreis) gewoon de knoop doorhakken. En die keuze zal zowiezo (gezien de cams) niet verkeerd uitpakken.
Een reden waarvoor ik gevoelig voor ben: met Canon heb je iets meer tweedehands lenzen te koop als je bijvoorbeeld op marktplaats.nl kijkt.. Dus Canon. Reden die niet eerder is genoemd naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

neographikal schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:39:
Plus dat het focussen op die Sigma nogal moeilijk kan zijn, veel mensen focussen drie keer voordat ze een foto nemen met die lens zodat tie wel scherp is :) Schiet gewoon voor die paar tientjes met de kitlens en zie daarna wat je het fijnste vind, ik denk dat het voordeligste is voor je portomonaie :)
Tsja, ik heb inderdaad deze lens en ben er -redelijk- tevreden over. Focusproblemen heb ik niet of nauwelijks in normale omstandigheden, zeker niet dit drie keer focussen :?. Wordt het wat donkerder of ishet onderwerp wat minder contrastrijk, dan beginnen de mindere focusproblemen. Sinds ik de SB600 heb, is dat allemaal echter als sneeuw voor de zon verdwenen, focussen gaat opeens gewoon lekker. Het is geen wonderlens qua scherpte, snelheid of lawaai, maar gewoon een goede middenmoter met een groot bereik. Bij mij doet ie het in ieder geval prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

EOS 350D of D50?
EOS betere noise? Maar als je geen "deftig glas" kan kopen omdat de 350D duurder is heb je niets aan dat feit. Aangenomen dat je niet in het regenseizoen gaat heb je licht genoeg om met een 70-300 knappe platen te schieten.

Zou de keus niet laten afhangen van je vakantie alleen, aangezien je de camera langer zal hebben dan alleen die vakantie toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

EOS 350D of D50?

Op dpreview vind je een lading samples.Verder vind ik dit een nogal academisch argument worden. In theorie hebben die lui van Konijn wel gelijk maar dat wordt pas relevant in knap extreme omstandigheden. Ben je serieus van plan een tele dikker dan 300mm aan te schaffen en die zonder statief in schemering te gaan gebruiken? Dan zijn namelijk omstandigheden waar dit soort zaken, naar mijn mening, relevant worden.

Dit is trouwens in iso800 met een D50 en een 28-80 lensje genomen, valt reuze mee met noise vind ik:

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/61/199792143_53d5fd49e0.jpg

1600 is inderdaad knap noisy maar da's met de Canon niet echt anders.

Zoals de engelsen dat mooi zeggen, at the end of the day what matters most is what you like

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 28-07-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Hartelijk bedankt jongens, ik weet dus wat ik ga doen:

Ik pak ze morgen allebei vast bij Konijn, en de gene die met mijn lompe klauwen het best overeenkomt, mag mee naar huis.

Nu moet ik het verschil tussen de 350d en de D50 ook niet overdrijven: als de ene 100€ meer kost, hoef ik daarom niet meteen 100€ van mijn lenzenbudget te doen.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik kan je wel één tip meegeven, zet gelijk even een grip onder de 350. Dat scheelt aanzienlijk en het kost je de kop niet. Voor de D50 is er dus geen beschikbaar, waardoor je de handstrap en de verticale sluiter moet missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

$ 9,99 http://cgi.ebay.com/ws/eB...I_ROSI_PR4_PCN_BIX_Stores ;).

[ Voor 74% gewijzigd door Garyu op 28-07-2006 18:20 . Reden: Betere link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, imo een halve oplossing, je hebt wel wat meer extra stabiliteit maar echt praktisch is het niet en je mist nog steeds de verticale sluiter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
DexterBelgium schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 18:16:
Hartelijk bedankt jongens, ik weet dus wat ik ga doen:

Ik pak ze morgen allebei vast bij Konijn, en de gene die met mijn lompe klauwen het best overeenkomt, mag mee naar huis.

.
Lijkt me het beste besluit. Let alleen wel even op dat de D50's zoeker nogal donker is als 'ie uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Yes, het is geworden:
Nikon D50 Body
Nikkor 18-70 (d70s Kitlens)
Sigma 70-300 APO DG
Tiffen UV Protectors
1 GB SD
extra accu
cleaning setje

Overtuigende elementen: prijsverschil, mogelijkheid om als "alround" lensje die nikkor te kopen, en vooral: het is toch écht wel heel wat meer "camera" in je hand...

Net wat meer dan 1200 € kwijt, maar ik voel me der prachtig bij... nu nog eens kijken of we er een deftige foto uitkrijgen.

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mooi setje. Als ik toen ik mijn cam kocht iets meer geld had gehad had ik ook de 18-70 gekocht ipv 18-55. Maar waarom tiffen als filter? Ik heb zelf op mijn 18-55 een tiffen filter en hoewel ik het nooit getest heb, hou ik het gevoel dat hij contrast weg sloopt in mijn foto's. Bij konijn gekocht? Die vind ik nogal tiffen gek, maar ze hebben er wel deskundigen rondlopen opzich (sommige), dus misschien heb ik ook wel ongelijk. (mijn filter was ook aangeraden door konijn). Mijn filter op mijn volgende lenzen zijn vast B&W ofzo, niks minder iig (ben zat van de twijfel erover)

oh en 1gb is niet zoveel, 130 foto's op NEF (waarin je vast gaat schieten).
deze winkel (sorry voor de reclame, heb geen aandelen) vind ik fijn en goedkoop voor sd. je kunt er even kijken

[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 30-07-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SD zakt met de dag, zou ik ook niet te veel van tegelijk kopen. Ik ben nog niet begonnen met NEF, eerst die camera goed in de vingers hebben.

Ik zie graag wat samples van die sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Veel plezier met de set :). Dus we zien je zo terug in het "ik zoek een fototas-topic? Of kreeg je er een nette plastic tas bij waar het allemaal in paste ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Hehe, wist dat ik dus toch een mooi shotje van mijn factuur had moeten posten.

Nee, heb er een zeer basic fototasje bijgekocht, ga nog wel eens naar wat mooiers kijken, maar voorlopig voldoet dit.

Waarom tiffen filter? Idd: konijn-aanraadsel. Ik ga der nog wel eens mee experimenteren, als het me stoort, wisselt dat nog wel. Eerste idee was natuurlijk van niet tijdens het prutsen meteen een kras op men nieuwe objectieven te hebben... ;-)

Samples van de sigma: graag, moet wel nog even wat "quality time" doorbrengen met men nieuwe beste vriend (de d50), want ik kom van een 4 megapixel medion point & wait & shoot camera :-)

Moet wel zeggen dat ik, gewoon al prutsend, eens met die sigma een portret geschoten heb, en dat viel me toch absoluut niet tegen... Had ik dus al bijvoorbeeld niet verwacht ;-)

Er staan mij nog mooie ontdekkingen te wachten, heb ik zo het gevoel...

EDIT: @hieronder: JA :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Samples van de sigma: graag, moet wel nog even wat "quality time" doorbrengen met men nieuwe beste vriend (de d50), want ik kom van een 4 megapixel medion point & wait & shoot camera :-)

Moet wel zeggen dat ik, gewoon al prutsend, eens met die sigma een portret geschoten heb, en dat viel me toch absoluut niet tegen... Had ik dus al bijvoorbeeld niet verwacht ;-)

Er staan mij nog mooie ontdekkingen te wachten, heb ik zo het gevoel...
Ik zie ze graag verschijnen.

Heb jij nou ook dat je elke keer met een enorme grijns op je gezicht je Nikon oppakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:29
Voor de diehard fans van dit topic :)

Ik had al een tijdje in de planning staan om mijn E300 te vervangen voor de E330 (mbv mijn belastingteruggave).En vandaag was het dan zo ver!

Dus vanaf vandaag ben ik de gelukkige bezitter van de Olympus E-330!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
cool, gefeliciteerd.

ik wacht de photokina nog even af. heb toch liever een camera met de degelijk- en waterdichtheid van de e-1, een e-3 bijv. maar ik hoop nog meer op een e-33. qua snelheid vergelijkbaar met de e-1, niet te veel megapixels (bijv. de 7,5 van de e330, maar 5 is ook genoeg) en liveview, maar dus wel degelijk en waterbestendig (zoals ook alle midrange lenzen van olympus zijn).
maar als er na de photokina nog niets bekend is, koop ik de e330. heb een paar keer de e-330 in mijn handen gehad en dat voelde redelijk degelijk en liveview vind ik echt een grote toegevoegde waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
lateef schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:37:
cool, gefeliciteerd.

ik wacht de photokina nog even af. heb toch liever een camera met de degelijk- en waterdichtheid van de e-1, een e-3 bijv. maar ik hoop nog meer op een e-33. qua snelheid vergelijkbaar met de e-1, niet te veel megapixels (bijv. de 7,5 van de e330, maar 5 is ook genoeg) en liveview, maar dus wel degelijk en waterbestendig (zoals ook alle midrange lenzen van olympus zijn).
maar als er na de photokina nog niets bekend is, koop ik de e330. heb een paar keer de e-330 in mijn handen gehad en dat voelde redelijk degelijk en liveview vind ik echt een grote toegevoegde waarde hebben.
Daarvoor zullen we inderdaad nog even moeten wachten. Ik ben benieuwd of Olympus wat dat betreft nog een verassing heeft! Zou erg goed zijn voor de lineup! Voor mij was de E-330 eigelijk de enige optie, ik fotografeer erg veel portretten waar ik de interne flits combineer met mijn fl-36. Met de E-330 kan ik dan ook upgraden naar de fl-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 18:57
Hoi Alle,

Ik ben een tijdje bezig geweest met een Panasonic FZ30 en vind dit een perfect apparaat en kan optisch tot +700mm komen incl Beeld stabilisatie.

Nu de A100 van sony er is en de KM7D nog te verkrijgen is (USA) en de nieuwe Pentax K100D welke allemaal beeldstabilisators op de camera zelf hebben begin ik weer een beetje trek te krijgen in een DSLR. Ik denk dus aan de volgende modelen (Beeldstabilisatie is een must)

Sony+ kitlens +- 900E, KM7D (body) 575E en de pentax + kitlens +- 660 euro.

Wat gaat ermee gedaan worden.

vn fotografie van aquariums op korte afstand met het welbekende problem weinig licht.

Als aardigheid ook wel trek in vogel fotografie dat houd ook in soms een vliegende vogel >:) maar voornamelijk zij die stilzitten :)

Voor aquarium is een AF lens vereist en voor vogel niet echt noodzakelijk tenzij ik alleen vliegdingen wil doen.

Aquarium lens:
18-70 mm zoom meestal volstaat een kitlens of anders een iets licht sterkere lens maar met de opgegeven mm

Voorkeur vogellens zou een +400mm lens zijn prime of zoom. Als dit om een zoom zou gaan gaat voorkeur uit naar de 50-500 van sigma. Deze is voor elke mount verkraagbaar en in NL gemiddeld 1000 euro en over de grens (voor pentax bv. 550 Euro)

Een prime zou ook kunnen maar nog niet naar gezocht!

prijstechnisch zou een NL camera en een over de grens komende 50-500mm lens in het voordeel van de Pentax spreken.

graag had ik wat advies omtrent de camera's zeker gezien waarvoor ik het wil gebruiken.

Ben niet onbekend met DSLR heb al eens een 300D gehad welke me eigenlijk niet zo goed is bevallen.

Alvast bedankt voor de reacties

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En waarom beviel die 300D niet? [small]btw met die Bigma zal je IS niet werken. IS werkt alleen met KM/Sony-lenzen op Sony/KM en Pentax op Pentax.[small]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
littlejoannes schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:06:
En waarom beviel die 300D niet? [small]btw met die Bigma zal je IS niet werken. IS werkt alleen met KM/Sony-lenzen op Sony/KM en Pentax op Pentax.[small]
Bedoel je met dat laatste dat de SR(Shake Reduction) van Pentax alleen met door Pentax geproduceerde K-objectieven zou werken?? Als je dat bedoelt kan ik je vertellen dat dat onzin is. Alles met een KAF-mount werkt volledig automatisch met SR. Alles met een K(A)-mount werkt ook, alleen moet dan handmatig het brandpuntafstand opgegeven worden....

Kortom, de SR van Pentax werkt met elke lens die je erop kan schroeven. Hoe het met Sony/KM zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Laatst online: 14-05 18:27
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:55:
Hoi Alle,

Ik ben een tijdje bezig geweest met een Panasonic FZ30 en vind dit een perfect apparaat en kan optisch tot +700mm komen incl Beeld stabilisatie.
Dit lijkt me flauwekul. Volgens mij is er geen enkele compactcam die optisch tot 700mm of zelfs daarboven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
dribbel schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:23:
[...]
Dit lijkt me flauwekul. Volgens mij is er geen enkele compactcam die optisch tot 700mm of zelfs daarboven gaat.
Zat een type foutje in hier de correctie:

8MP = 420mm Optical Zoom
5MP = 535mm Optical Zoom
3MP = 668mm Optical Zoom

Nu gebruik ik erg veel een Nikon TC-E17D welke alles met 1.7 vemenigvuldigd:

8MP =714mm Optical Zoom
5MP = 909mm Optical Zoom
3MP = 1135mm Optical Zoom

Dus geen digital zoom voor de duidelijkheid!

Vandaar mijn foutje alhoewel 668mm met een compact incl IS ook niet slecht is en zoals blijkt (lees de broshure maar) dus wel mogelijk is.

De reden van waarom de 300 niet beviel? tja moest kiezen tussen 1400E voor een 100-400mm lens of 500E voor een 420mm compact met een Leica lens. Voor mij was de keuze toen makelijk.

Enne die FZ30 blijft gewoon erg handig en makelijk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:47:
[...]

Zat een type foutje in hier de correctie:

8MP = 420mm Optical Zoom
5MP = 535mm Optical Zoom
3MP = 668mm Optical Zoom

Nu gebruik ik erg veel een Nikon TC-E17D welke alles met 1.7 vemenigvuldigd:

8MP =714mm Optical Zoom
5MP = 909mm Optical Zoom
3MP = 1135mm Optical Zoom

Dus geen digital zoom voor de duidelijkheid!

Vandaar mijn foutje alhoewel 668mm met een compact incl IS ook niet slecht is en zoals blijkt (lees de broshure maar) dus wel mogelijk is.

De reden van waarom de 300 niet beviel? tja moest kiezen tussen 1400E voor een 100-400mm lens of 500E voor een 420mm compact met een Leica lens. Voor mij was de keuze toen makelijk.

Enne die FZ30 blijft gewoon erg handig en makelijk ding.
Ik snap je berekeningen niet.

Oh en voor die 1400 euro koop je dan wel een 100-400F4 L IS USM lens. Dat is een professioneel stuk gereedschap en niet echt te vergelijken met een compactcamera met een 'leica lens'

Als je niet zo veel geld uit wilt geven kun je ook een Canon 70-300 IS USM lens kopen voor 550 euro. Ook een hele goede lens, maar geen 'L'. Als je geen beeldstabilisatie wilt kun je een goede canon 100-300 USM kopen voor 300 euro. Heb ik op mijn 350D zitten, 2ehands gekocht voor een prikkie.

En als je ziet hoe scherp die lens al is. :9 _/-\o_

Een kennis van mij heeft zo'n Panasonic. En hoewel dat een hele fijne camera is, maakt bijvoorbeeld een 350D met een redelijke lens (hoeft echt geen 'L' kwaliteit te zijn) nog wat betere kwaliteit plaatjes. Daarmee niet gezegd dat de panasonic geen goede camera is. De canon is met lens wel even 2x zo duur als de panasonic. Dus dan mogen er ook wel betere plaatjes uit komen!

[ Voor 10% gewijzigd door FragDaddy op 07-08-2006 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
snapte het ook niet één twee drie, maar het is me nu duidelijk;

zijn panasonic lens met leica merkje heeft een kleinbeeld equivalent van 420mm, bovenop die lens gebruikt hij nog een 1,7x converter van nikon (wat de beeldkwaliteit natuurlijk niet ten goede komt). 420x1,7=714.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
lateef schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:25:
[...]

zijn panasonic lens met leica merkje heeft een kleinbeeld equivalent van 420mm, bovenop die lens gebruikt hij nog een 1,7x converter van nikon (wat de beeldkwaliteit natuurlijk niet ten goede komt). 420x1,7=714.
Oh. Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
en waarom heb je dan ineens meer mm op 3mp :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
FragDaddy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:12:
[...]

Ik snap je berekeningen niet.
Er werd vogens mij gezegd dat een compact geen 700mm optisch zoom zou kunnen hebben (was flauwekul). Bovenstaande is een uitleg van de handleiding van de FZ30 en de bereking van het aantal MM als je er een converter op zet! dus maximaal bereik in MM is over de 1000MM

De reden en het hoe en het waarom is voor de rest toch niet intresant? Die 70-300 en de 100-300 lenzen heb ik bij die Canon gehad, nou en :?

Als ik weer op zoek was geweest naar een Canon had ik daar wel iets over gevraagd maar dat heb ik niet. Niet dat ik onvriendelijk wil zijn maar ik stelde een andere vraag en nu lijkt het alsof ik mij moet verantwoorden waarom ik een canon weggedaan heb en een FZ30 terug koop en nu een camera wil met imaga stabilisatie in het Body verwerkt en weer een DSLR is.

Misschien dat ik dit topic titel iets anders lees "[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*" dan dat de bedoeling is.

en nee ik vertel niet wat mijn pincode is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:35:
[...]

Er werd vogens mij gezegd dat een compact geen 700mm optisch zoom zou kunnen hebben (was flauwekul). Bovenstaande is een uitleg van de handleiding van de FZ30 en de bereking van het aantal MM als je er een converter op zet! dus maximaal bereik in MM is over de 1000MM

De reden en het hoe en het waarom is voor de rest toch niet intresant? Die 70-300 en de 100-300 lenzen heb ik bij die Canon gehad, nou en :?

Als ik weer op zoek was geweest naar een Canon had ik daar wel iets over gevraagd maar dat heb ik niet. Niet dat ik onvriendelijk wil zijn maar ik stelde een andere vraag en nu lijkt het alsof ik mij moet verantwoorden waarom ik een canon weggedaan heb en een FZ30 terug koop en nu een camera wil met imaga stabilisatie in het Body verwerkt en weer een DSLR is.

Misschien dat ik dit topic titel iets anders lees "[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*" dan dat de bedoeling is.

en nee ik vertel niet wat mijn picode is :P
Nou sorry hoor :'( Ik zeg al niets meer.

Sorry hoor, je zult goede redenen gehad hebben om je canon met 70-300 IS lens weg te doen en een Panasonic (met >1000mm bereik) terug te kopen. Maar hey. Het is jou feestje.

Helaas kan ik je (dus) niet verder helpen.. Ik heb alleen maar verstand van Canons.. :?
Ja de Pentax en de Minolta hebben beeldstabilisatie en ja een bigma (=sigma 50-500) met de juiste mount past er op. De Sony pakt Minolta lenzen, dus dat zal ook wel lukken. Let er wel op dat het hier gaat om een bigma ZONDER hsm (hypersonic motor) en dus zonder supersnelle focus. Alleen de bigma met Canon of Nikon mount heeft hsm..

[ Voor 16% gewijzigd door FragDaddy op 07-08-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
lateef schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:25:
[...]

@Fragdaddy,

geeft niet ben niet boos... maar ben erg geiintresseerd in die IS body's

misschien een voorbeeldje van die FZ30 + TC.

foto gemaakt op +- 30 a 35 meter afstand geen crop vrijwel geen bewerking.... Ondanks dat het een leica'tje is vind ik het zelf niet slecht!
:)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jverkaik/dph/twk-001.jpg

excuus als er hier geen foto's mogen worden geplaatst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
FragDaddy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:43:
[...]

Ja de Pentax en de Minolta hebben beeldstabilisatie en ja een bigma (=sigma 50-500) met de juiste mount past er op. De Sony pakt Minolta lenzen, dus dat zal ook wel lukken. Let er wel op dat het hier gaat om een bigma ZONDER hsm (hypersonic motor) en dus zonder supersnelle focus. Alleen de bigma met Canon of Nikon mount heeft hsm..
hey top dat wist ik dus niet en dat is wel belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:55:
[...]

hey top dat wist ik dus niet en dat is wel belangrijk!
Zie:
http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=30

Verder denk ik niet dat er veel mensen ervaring hebben met de drie bodies waar jij interesse in hebt. Misschien dat er hier nog een paar users met een pentax rondlopen, maar voor de rest loopt iedereen met Nikon of Canon rond.

Ik zou eens gaan snuffelen op http://www.dpreview.com/forums en http://www.birdforum.net . Daar zitten nog wel een paar mensen met de bodies waar jij interesse in hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door FragDaddy op 07-08-2006 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 20:35:
[...]

dat een compact geen 700mm kan hebben heb ik nooit gezegd, ik heb alleen gezegd dat er volgens mij geen compactcam is die dat heeft. En daar blijf ik nog steeds bij want de FZ30 heeft standaard 420mm, en jij praat over waardes met een TC erop. Zo kan ik ook wel boven de 1000mm komen met een canon 400mm op een 300d.

Daarbij mag je mij nog steeds uitleggen hoe het komt dat je op minder MP meer mm's krijgt, er zal wel bedoeld worden dat het een soort crop oid is van een groter plaatje. In dat geval kan je dit natuurlijk met elke willekeurige cam doen, dus wat mij betreft flauwekul waardes. Moet je nagaan wat een canon 400mm + 2.0TC op een 1.6 cropfactor body op 3mp dan doet 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door dribbel op 07-08-2006 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
dribbel schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:08:
[...]
Moet je nagaan wat een canon 400mm + 2.0TC op een 1.6 cropfactor body op 3mp dan doet 8)7
Tenzij die Canon 400mm een F2.8 is, of je een 1D body en heel veel licht meeneemt hebbie geen autofocus meer met die combo.

En met beeldstabilisatie kom je dan uit bij een Canon 400L F2.8 IS USM lens. En die kost ongeveer 7000 euro. En das nog zonder TC. Je kunt ook voor een 100-400F4 IS USM lens gaan met een TC en een 1D achtige body. Zal waarschijnlijk ongeveer net zo duur zijn.

Met een 1D body kom je dan 'maar' op 800mm. Met een 1.6x body kom je op 1.6x 800mm = 1280mm..

Alhoewel je hier hele fraaie plaatjes mee zou kunnen schieten. 800mm uit de hand. Of 1280mm als je het gore lef hebt om een 7000 euro lens op een 300D body te schroeven 8)

lijkt het me niet een optie die echt haalbaar is.

Voor die 7000 euro zou ik mijn R6 inruilen tegen een nieuwe R1, er Ohlins vering onder laten hangen en de rest van het geld opzij zetten voor de bekeuringen.

[ Voor 54% gewijzigd door FragDaddy op 07-08-2006 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:55
ok, omdat ik wel gezocht heb, maar niet kon uitvinden hoe ik met de zoekfunctie de lens kon vinden waar ik info over wilde hebben, en het verder een kit / aanbieding betreft, zet ik het maar hier neer:

bij de mediamarkt 888 euro voor de nikon D70 met een tamron 28-200 Di II lens

is dat een beetje leuke lens?
normaal zit er geloof ik een 18-70 mm lens bij de D70 kit. dus deze kit is wat meer zoom, en kan een stuk verder inzoomen?
is de lens een beetje goed qua prestaties? en zou ik de de 18 - 28 mm verschil znel merken? en wat is dan het effect?
kn ik beter de 18-70 kit kunnen nemen, en er een zoomlens bij nemen, of is deze aanbieding wel geschikt om als beginner te gebruiken?

of zou je een beginner zelfs aanraden een nikon d50 of canon d350 te nemen met een 18-50 of 24-55 lens of zo, zoals die er standaard bij zit bij een kit? de canon vind ik zelf wat klein ( ik heb grote handen) dus vandaar liever de grotere nikon.

of is het aan et raden om te wachten op de nieuwe canon 400D/ sony alpha/ nikon d80 ?

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 07-08-2006 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
dribbel schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:08:
[...]

dat een compact geen 700mm kan hebben heb ik nooit gezegd, ik heb alleen gezegd dat er volgens mij geen compactcam is die dat heeft. En daar blijf ik nog steeds bij want de FZ30 heeft standaard 420mm, en jij praat over waardes met een TC erop. Zo kan ik ook wel boven de 1000mm komen met een canon 400mm op een 300d.

Daarbij mag je mij nog steeds uitleggen hoe het komt dat je op minder MP meer mm's krijgt, er zal wel bedoeld worden dat het een soort crop oid is van een groter plaatje. In dat geval kan je dit natuurlijk met elke willekeurige cam doen, dus wat mij betreft flauwekul waardes. Moet je nagaan wat een canon 400mm + 2.0TC op een 1.6 cropfactor body op 3mp dan doet 8)7
Hoi dribbel,

Ik kan er niks aan doen dat deze camera een 3 keuze mogelijkheid heeft waardoor tevens het aantal MM hoger wordt, 668MM in 3 megapixel mode zonder TC. Kan ik echt niks aan doen, voor uitleg moet je bij Panasonic zijn.

@Fragdaddy,

dank je voor de linken zal daar mijn heil eens gaan zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

engelbertus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:26:
ok, omdat ik wel gezocht heb, maar niet kon uitvinden hoe ik met de zoekfunctie de lens kon vinden waar ik info over wilde hebben, en het verder een kit / aanbieding betreft, zet ik het maar hier neer:

bij de mediamarkt 888 euro voor de nikon D70 met een tamron 28-200 Di II lens

is dat een beetje leuke lens?
normaal zit er geloof ik een 18-70 mm lens bij de D70 kit. dus deze kit is wat meer zoom, en kan een stuk verder inzoomen?
is de lens een beetje goed qua prestaties? en zou ik de de 18 - 28 mm verschil znel merken? en wat is dan het effect?
kn ik beter de 18-70 kit kunnen nemen, en er een zoomlens bij nemen, of is deze aanbieding wel geschikt om als beginner te gebruiken?
Met een 28-200 lens heb je geen groothoek meer op een 1.5x crop-camera als de D70.
Over superzooms is genoeg gezegd op dit subforum in de diverse objectieventopics.
De 18-70 kit nemen met een losse telelens is qua kwaliteit beter, maar je kan natuurlijk een goede reden hebben waarom je niet van lens wilt wisselen.
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:28:
[...]

Hoi dribbel,

Ik kan er niks aan doen dat deze camera een 3 keuze mogelijkheid heeft waardoor tevens het aantal MM hoger wordt, 668MM in 3 megapixel mode zonder TC. Kan ik echt niks aan doen, voor uitleg moet je bij Panasonic zijn.
Fancy naam voor croppen. Heeft exact hetzelfde effect als achteraf een uitsnede maken in Photoshop, of digitaal zoomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kanarie op 07-08-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:55
ok bedankt.. ik denk dan dat de 18-70 lens practischer is. omdat je met deze aanbieding dus een "standaard"lens ( groothoek) mist. Met deze aanbieding kun je eigenlijk alleen dingen van ver fotograferen ?

of zie ik dat niet goed?

[ Voor 77% gewijzigd door engelbertus op 07-08-2006 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
@discusws
Ik ben wel benieuwd wat je probeert te bereiken, en wat je budget is.
Als je blij bent met je Fz30 waarom zou je dan overstappen naar een DSLR?

Er is niet heel veel keus als het gaat om tele-lenzen in het sub-1000 Euro segment. (op de budget series van ieder fabrikant na).
Wat was er mis met de 70-300?

[ Voor 5% gewijzigd door Excibular op 07-08-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

engelbertus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:38:
ok bedankt.. ik denk dan dat de 18-70 lens practischer is. omdat je met deze aanbieding dus een "standaard"lens ( groothoek) mist. Met deze aanbieding kun je eigenlijk alleen dingen van ver fotograferen ?

of zie ik dat niet goed?
Je mist inderdaad een stuk wat handig is als standaardlens.
Met de 28-200 lens zal het lastig zijn om bijv. binnen een overzichtje te maken, of een wijdse landschapsfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
ExCibular schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 21:54:
@discusws
Ik ben wel benieuwd wat je probeert te bereiken, en wat je budget is.
Als je blij bent met je Fz30 waarom zou je dan overstappen naar een DSLR?

Er is niet heel veel keus als het gaat om tele-lenzen in het sub-1000 Euro segment. (op de budget series van ieder fabrikant na).
Wat was er mis met de 70-300?
@ExCibular

Ik zou meer detail en een lichtsterkere snele lens willen gebruiken voor Aquarium foto's. Dat is wat ik in eerste instantie wil. Een grotere zoom lens zoals de Bigma of iets anders kan altijd nog en is nu niet noodzakelijk.

@THW Arie

die uitsnede zou kunnen maar het is beslist geen digitale zoom want die kan ook in die 3MP mode nog worden aangezet. Maar dat levert zoals iedereen weet blokkerige plaatjes op. En zie foto boven, geen blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:09:
[...]

@ExCibular

Ik zou meer detail en een lichtsterkere snele lens willen gebruiken voor Aquarium foto's. Dat is wat ik in eerste instantie wil. Een grotere zoom lens zoals de Bigma of iets anders kan altijd nog en is nu niet noodzakelijk.

[...]
Voor je acquarium foto's zou je denk ik wel afkunnen met een snelle prime. Ik neem niet aan dat je daarvoor IS nodig hebt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ExCibular schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:44:
[...]

Voor je acquarium foto's zou je denk ik wel afkunnen met een snelle prime. Ik neem niet aan dat je daarvoor IS nodig hebt?!
Speaking of which, is er ergens een aquarium topic? Het lukt me echt niet om daar iets fatsoenlijks van te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
ExCibular schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:44:
[...]

Nee daar is geen IS voor nodig alleen een snelle lens. Prime zou kunnen maar voorkeur zou uitgaan naar een kleine zoom. Reden hiervoor is dat je dan nog wat kan inzomen om de vis wat beeldvullender te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
littlejoannes schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:06:
Dat klopt niet ik heb een Minolta 5D en de AS werkt ook met niet minolta objectieven (bijvoorbeeld sigma, tamron of tokina) maar ook bijvoorbeeld de welbekende peleng fisheye. De AS zit in de body en is daarom lens onafhankelijk!

Edit:

Maar voor aquarium fotografie met je visje dan wel stil blijven zitten. Of wel met sluitertijden van ~1/20 en sneller zou dat denk ik geen probleem mogen vormen.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 07-08-2006 23:13 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excibular
discusws schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 22:49:
[...]

Nee daar is geen IS voor nodig alleen een snelle lens. Prime zou kunnen maar voorkeur zou uitgaan naar een kleine zoom. Reden hiervoor is dat je dan nog wat kan inzomen om de vis wat beeldvullender te krijgen.
En in welke focal range schiet je je acquarium foto's nu?
Want ik zou er dan denk ik voor kiezen om kitlens te vervangen voor een korte snelle zoom en die in de toekomst te combineren met een tele-lens. Afhankelijk van je voorkeur zou je voor je tele gebruik kunnen maken van enkele primes.

Wat betreft de camera, ik zou de Sony kiezen boven de KM 7D. De Sony is de gelijke of betere op bijna alle gebieden, misschien zijn er hier mensen die voor de ergonomie wel de 7D zouden kiezen.
Pentax vs Sony is een beetje persoonlijk. Sony sensor levert iets meer detail maar heeft ook wat meer ruis op iso 1600. Sony lenzen zijn iets duurder dan vergelijkbare Pentax lenzen. Pentax heeft pancake lenzen, Pentax heeft AA batterijen, CF vs SD . En nog meer van die kleine dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
ExCibular schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

En in welke focal range schiet je je acquarium foto's nu?
Want ik zou er dan denk ik voor kiezen om kitlens te vervangen voor een korte snelle zoom en die in de toekomst te combineren met een tele-lens. Afhankelijk van je voorkeur zou je voor je tele gebruik kunnen maken van enkele primes.

Wat betreft de camera, ik zou de Sony kiezen boven de KM 7D. De Sony is de gelijke of betere op bijna alle gebieden, misschien zijn er hier mensen die voor de ergonomie wel de 7D zouden kiezen.
Pentax vs Sony is een beetje persoonlijk. Sony sensor levert iets meer detail maar heeft ook wat meer ruis op iso 1600. Sony lenzen zijn iets duurder dan vergelijkbare Pentax lenzen. Pentax heeft pancake lenzen, Pentax heeft AA batterijen, CF vs SD . En nog meer van die kleine dingetjes.
@ExCibular

Hangt van de visjes af die je schiet soms zit/zat ik aan het einde van de 50/55mm en soms rond de 30mm dus een zoomrange van de kitlens is voldoende.

Voor wat wandel werk zou 50-200 in aanmerking kunnen komen en als er over primes wordt nagedacht zou ik denken in de richting van een 400mm en van 200mm kan die zoom 50-200mm vervalen. Hoge iso waardes heb ik niet nodig gehad om een aquarium te fotograveren. Misschien komt dit wel doordat door gebruik van mijn camera's geen mooie resultaten gaf (eerlijkgezegt nooit boven de 200 ISO iets gedaan).

CF of SD maakt mij niet veel uit SD kan zo in een converter en werkt perfect. AA batterijen tja alleen ervaring me met een oly2000Z 100 jaar geleden >:) Die accu's werken wel lekker

Voor afdrukken tot A4 (wat ik vrijwel nooit doe) is 6MP voldoende en 10MP een overkill. Natuurlijk heb je met de 10MP meer speelruimte en als je die in de resolutie 6MP zet meer buffer capaciteit

tja we lezen verder...

Anoniem: 157044

Hallo, voor mijn studie moet ik een spiegelreflex hebben.

Eise:
- Digitale spiegelreflex
- Min: 5mp
- Maximaal 650euro uitgeven en het echt heel speciaal is 700.

Aangezien ik zelf bijna geen tijd heb om alles goed uit te zoeken omdat ik hem snel nodig en zit met me studie kost erg veel tijd.

Ik had zelf al bij fotokonijenberg gevonden:

Nikon D50 Zwart Kit incl. 18-55mm
voor 589euro

Weet iemand een betere kit of ander toestel?

ik beschikzelf al over een leger SD kaartjes.
Maar als hij aleen CF kaartjes pakt ofzo is dat geen geen ramp.

Alvast bedankt.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:30
Ik ben van plan een digitale spiegelreflex te kopen en heb nu m'n keuze tot 2 beperkt, namelijk de Nikon D50 + Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro of de Nikon D70S + AF-S 18-70mm ED DX. Welke van deze zouden jullie me aanraden en waarom?
Reden van twijfel is het volgende: een instapcamera met goede lens kopen (D50) of een uitgebreidere camera (D70s, met funcites die ik waarschijnlijk toch niet gebruik) met een wat mindere lens (of is die lens niet minder...?). Qua prijs zitten beide sets op ongeveer hetzelfde niveau.

[ Voor 37% gewijzigd door LaborGardens op 24-08-2006 16:19 ]

• lateef
Anoniem: 157044 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:39:
ja, maar zo werkt het hier niet...

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 157044 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:39:

ik beschikzelf al over een leger SD kaartjes.
Maar als hij aleen CF kaartjes pakt ofzo is dat geen geen ramp.

Alvast bedankt.
Zoals lateef hierboven al aangeeft verwachten we wel dat je zelf ook moeite doet. Wat heb je zelf al uitgevonden? Probeer eens je keus tot 2 of 3 toestellen te bepereken en als je er dan niet uitkomt die hier te posten, met je reden van twijfel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

LaborGardens schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 15:57:
Ik ben van plan een digitale spiegelreflex te kopen en heb nu m'n keuze tot 2 beperkt, namelijk de Nikon D50 + Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro of de Nikon D70S + AF-S 18-70mm ED DX. Welke van deze zouden jullie me aanraden en waarom?
Ik raad de 18-70 van nikon aan. Heb een week geleden dezelfde keus gehad als jij. Had ook de 17-70 van sigma in gedachten of toch de nikon. Keuze werd een stuk makkelijker toen ik ze beiden in mijn hand had. De 18-70 is zoveel beter in elkaar gezet en voelt echt veel fijner, af-s vind ik ook geweldig snel gaan en stil. De 17-70 maakt niet veel lawaai hoor, zeker stil genoeg, maar de focus van de 18-70 is echt wel beter.
Maar belangrijkste is restwaarde. De sigma is 2e hands geen donder meer waard, terwijl de 18-70 van nikon waardevast is en 2e hands zijn waarde houd. Bovendien vond ik die 1mm niet veel verschil (je ziet het, maar meer ook niet) en 2.8 is al zo snel weg dat het voornamelijk leuk klinkt. Groothoek heb je eigenlijk geen 2.8 nodig tenzij in donkere situaties, waar je met flits of IS veel verder komt.

Kortom, mijn duidelijk advies is de 18-70 van nikon (die me nu sinds 2 week uitstekend bevalt).

Oh en "macro" plakt sigma tegenwoordig op elke lens ongeveer. je kunt redelijk kleine dinge fotograferen, maar verwacht geen wonder. Echt macro is het zeker niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 24-08-2006 16:19 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

/me littlejoannes bijt eens op zijn lip...... :/

Om op je vraag te reageren Werkhoven: Ik zou voor de D50 gaan met eventueel een van beide lenzen. De beide toestellen ontlopen elkaar niet veel qua specs. En de D50 heeft gewoon een prettiger prijskaartje.

Beide lenzen zijn zeer geschikt om mee te starten. De 17-70 is een goed geteste lens maar ook de 18-70 van Nikon is goed. Beide kunnen prima op de D50.

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
D50 geeft iig beter beeld dan de D70 ( s ).
qua lens... probeer ze allebei even in de winkel, ze ontlopen elkaar niet zo heel veel.
De nikon is wat steviger, maar heeft over het hele bereik een halve tot een hele stop minder lichtsterkte.

Als je toch al het geld uit wil geven:
ik zou eerder de D50 met een SB600 flitser en de goedkoopste van die 2 lenzen kopen
dan de D70( s ) met een van die 2 lenzen. :) heb je waarschijnlijk een veelzijdigere set.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

lateef schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 16:04:
[...]

ja, maar zo werkt het hier niet...
Weet ik maar zit midde in een druke stion en zit nooit thuis dus kan avntoe eff email lezen en eff op forum kijken.

Heb wat zaken gebeld aleen en die zeiden de d50 kit met 18-55mm lens.

Als ik meer tijd had had ik wel uitgebried gezocht.

Dus ik dacht ik vraag het hier vast wel mensen die even willen hlpen, maar helaas is dat niet zo hier....

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 157044 schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:11:
[...]

Weet ik maar zit midde in een druke stion en zit nooit thuis dus kan avntoe eff email lezen en eff op forum kijken.

Heb wat zaken gebeld aleen en die zeiden de d50 kit met 18-55mm lens.

Als ik meer tijd had had ik wel uitgebried gezocht.

Dus ik dacht ik vraag het hier vast wel mensen die even willen hlpen, maar helaas is dat niet zo hier....
Kom je er nu ineens achter dat de studie die je gaat doen een fotografische studie is en je er een DSLR voor nodig hebt? Of heb je nu net besloten er volgende week mee te beginnen? En lijkt het je verstandig om de keuze van je studiemateriaal af te laten hangen van de mening van anderen? Misschien raden wij je wel een camera aan waar jij je kapot aan gaat ergeren of die helemaal niet fijn in je hand ligt?

Gewoon ff langs Konijnenberg of een andere grote fotozaak en daar camera's proberen. In real life voelen ze toch allemaal anders aan en de keuze is zo persoonlijk dat je zeker voor je studie gewoon zelf de keuze moet maken. Wat studeer je eigenlijk?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou impresiepe kon ik via school toestellen lenen maar dat kan nu dus niet meer sins dit jaar.
En me studie is fotografie een onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 13-05 23:27
Is er toevallig iemand hier die net als ik getwijfeld heeft tussen de Fuji S9500 en de Nikon D50? Ik ben benieuwd welke keuze diegene uiteindelijk gemaakt heeft en wat precies de doorslag heeft gegeven. Volgens mij zijn de camera's behoorlijk gelijkwaardig aan elkaar, alleen boekt de D50 iets betere resultaten bij hoge iso waarden en qua optische kwaliteit, maar de S9500 heeft weer een LCD-scherm om foto's op te maken en is meer een 'all-rounder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

He devv05, heb je dat ding nou nog niet gekocht? Wat zijn nu de aspecten waar je nog over twijfelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Laatst online: 13-05 23:27
Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:31:
He devv05, heb je dat ding nou nog niet gekocht? Wat zijn nu de aspecten waar je nog over twijfelt?
Nouja, fotokwaliteit tussen beide. Fuji die geen accu heeft, Nikon waarbij je alleen door zoeker kunt fotograferen. Mogelijkheid tot uitbreiden van Nikon als voordeel en als nadeel (zoveel lenzen dat het zeer onoverzichtelijk is als beginner). Fuji als een all-round camera (28-300 mm, goed voor macro, tele als normaal) en Nikon die op individuele onderdelen iets beter scoort. Fuji geen gesjouw met allerlei lenzen, hoewel dat toch ook wel weer iets heeft. Welke maakt mooiere foto's? Welke is makkelijker? Welke doet het beter bij nacht... Zoveel lastige vragen.

Jammer dat ik nog geen review tussen deze 2 camera's onderling heb kunnen vinden of dat ik ze niet allebei een dag uit kon proberen gewoon :P Ik ben over beide camera's iig erg enthousiast maar de voor- en nadelen houden elkaar zo erg in evenwicht.

Samenvatting: ik weet het gewoon nog steeds niet....

[ Voor 6% gewijzigd door .GoO op 25-08-2006 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Devv05, mijn onvermoeide pogingen gaan door, ik blijf helpen :9

kwaliteit foto's, de D50 maakt scherpere foto's met meer details, maar het verschil is niet erg groot. Effectief doet de S9500 niet zoveel met de 9mp, er is zeker niet meer details te zien daardoor (in verhouding met de D50). De zoeker heb ik al wat over gezegd in een van de andere topics waar je dingen in vraagt (dat ik dus de zoeker optisch een Voordeel vind en zeker geen nadeel).
Nachtfoto's....de D50 heeft betere iso handling, iso800 is beter bruikbaar op de D50 dan de S9500.

Je vroeg of je kon testen, ja dat kan. Heb ik ook gedaan. Mediamarkt kan je alles binnen 2 weken terug brengen. Probeer het, zeg dat de electronic viewfinder niet fijn was op de S9500 en breng hem terug. Neem dan de D50 en zeg dat je hem niet fijn in de hand vind en iets te groot ofzo. Heb je beiden getest en geen risico verder. Mediamarkt doet er absoluut niet moeilijk over.
De S9500 is misschien makkelijker om in het begin aan te wennen (omdat het meer als een compact werkt), maar laat je niet misleiden door 1 dag ervaring, je gaat hierna nog járen fotograferen als goed is, dus kijk niet alleen naar de eerste of tweede dag.
3 maand geleden had ik een compactje van canon, nu weet ik best wel wat van Dslr af en zou ik echt niet meer terug willen. Lenzen zijn in het begin nogal verwarrend, maar lees de begrippen 2x goed door en het is echt Easy, lenzen zijn echt niet moeilijk, lastig of wat dan ook. Het is maar glas met wat eigenschappen die vaak in tests al prima verteld worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 25-08-2006 23:54 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.