[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.502 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 maand geleden had ik een compactje van canon, nu weet ik best wel wat van Dslr af en zou ik echt niet meer terug willen.
nomad85, als ik zo onderaan je bericht kijk, heb je sindsdien al een aardig kapitaaltje uitgegeven aan dingen die je bij een S9500 niet eens kunt uitgeven. :)

Devv05, RUN! Ga voor die S9500! Je bankrekening zal je dankbaar zijn! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Afterlife wat moet ik daar nou weer van zeggen. Het valt best mee, zo duur spul heb ik niet :P....relatief dan. Het klopt dat een Dslr je veel geld kan kosten, maar dat heb je echt wel zelf in de hand hoor, ik heb hier in de vakantie hard voor gewerkt en zou het zo weer uitgeven.
Er zijn genoeg mensen die al 2 jaar met veel plezier fotograferen met hun Dslr en die nog veel mooiere foto's maken dan ik, maar slechts een kitlens ofzo hebben. Ik heb nou eenmaal flink gekocht, maar dat is zeker geen leidraad voor devv05 om dat ook te doen.
Mijn duurste glas is de macro lens, dat is niet iets wat ik devv05 meteen aanraad bijvoorbeeld, scheelt (inclusief filter) weer 460 euro

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het devv05 even wat lastiger te maken:
Fujiflm has announced a minor upgrade to the S9500 (aka S9000) in the shape of the FinePix S9600 (to be known as the FinePix S9100 in the USA). The new model is claimed to offer better low light performance, faster operation and improved image quality thanks to a new processor. Externally almost indentical to its predecessor, the S9600 has the same resolution (9 million pixels) and the same 10.7x optical zoom.
Bron

Wat betreft de vragen over welke van de twee mooiere foto's maakt? Ik zeg altijd dat je een dSLR moet kopen vanwege betere prestaties in weinig licht en vanwege de snelheid (zowel continu 'transport' en AF snelheid) (nog los van de mogelijkheid om objectieven uit te zoeken en het gebruik van MF ivm de zoekerkwaliteit). Koop je de camera niet vanwege deze eigenschappen dan denk ik dat je prima met de 9500 of zijn opvolger overweg kan!

Wat betreft de opmerking van nomad85:
nomad85 schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:52:

Je vroeg of je kon testen, ja dat kan. Heb ik ook gedaan. Mediamarkt kan je alles binnen 2 weken terug brengen. Probeer het, zeg dat de electronic viewfinder niet fijn was op de S9500 en breng hem terug. Neem dan de D50 en zeg dat je hem niet fijn in de hand vind en iets te groot ofzo. Heb je beiden getest en geen risico verder. Mediamarkt doet er absoluut niet moeilijk over.
Hier kan ik mij totaal niet in vinden. Tenzij je van plan bent een van deze camera's bij een bepaalde winkel te gaan kopen vind ik dat je gebruik kunt maken van de mogelijkheid om de camera bij hun te testen, maar de camera's testen bij winkel 1 en hem vervolgens kopen bij winkel 2 dat vind ik bijzonder onethisch. Gebruik dan een huurservice, maar misbruik niet de service van een winkel die dat ter goeder trouw aanbiedt (wat uiteindelijk leidt tot prijsstijgingen vanwege een hoger aandeel derving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mig29 ben het met je eens. Probeer ze allebei uit, maak een keus en koop hem dan ook bij die winkel.
Ik heb ook nooit anders willen beweren trouwens.

Verwijderd

Ik heb de knoop doorgehakt om een dSLR aan te gaan schaffen. Hiermee wil ik voornamelijk vliegtuigfoto's gaan schieten. Inmiddels heb ik vele reviews gelezen en ben ik diverse fotozaken binnen gelopen. Op basis daarvan heb ik een lichte voorkeur voor de Canon 350D met 18-55mm USM kitlens. Als telelens overweeg ik om als beginner de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO lens aan te schaffen. Volgens mij biedt deze lens een goede kwaliteit voor zijn prijs.

Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om ingezoomd met een 300mm lens scherpe (onbewogen) foto's te maken vanuit de hand zonder gebruik van statief of lens met beeldstabilisatie. De lenzen met beeldstabilistie liggen op dit moment buiten mijn budget. Alternatief wat ik heb is in plaats van de 350D de Sony A100 aan te schaffen met in de body ingebouwde beeldstabilisatie.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:53:
Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om ingezoomd met een 300mm lens scherpe (onbewogen) foto's te maken vanuit de hand zonder gebruik van statief of lens met beeldstabilisatie. De lenzen met beeldstabilistie liggen op dit moment buiten mijn budget. Alternatief wat ik heb is in plaats van de 350D de Sony A100 aan te schaffen met in de body ingebouwde beeldstabilisatie.
300mm is best stil te houden, mits er genoeg licht is of je de ISO omhog gooit. En het hangt van je eigen stabiliteit af natuurlijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 17:53:
<snip>
Wel 's een Nikon in handen gehad? 300mm is te doen maar je moet er mee oefenen en voor de hogere sluitertijden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:30:
[...]

Wel 's een Nikon in handen gehad? 300mm is te doen maar je moet er mee oefenen en voor de hogere sluitertijden.
De Nikon D50 heb ik ook in mijn handen gehouden. Persoonlijk vind ik hem iets lekkerder in de hand liggen als de 350D maar nadeel van de Nikon is wat ik uit reviews heb begrepen, het meer last van ruis bij wat hogere ISO waardes.

De Sony A100 heb ik al heel wat reviews over gelezen maar nog geen enkele review waar die duidelijk naast de D50 of 350D wordt gezet. Daardoor weet ik nog steeds niet met zekerheid of de Sony een gelijkwaardig alternatief voor me is. Die ingebouwde beeld stabilisatie lijkt mij toch wel fijn maar ergens zegt mijn gevoel dat Canon/Nikon toch meer camera merk is als Sony :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nog is de Sony een Minolta natuurlijk...

Ik ben wel erg benieuwd wat Olympus gaat doen na de E-1... Had er bijna een gekocht, ze waren met (luxe) kitlens <600 euro... Maar ja ik heb nu eenmaal nog een (chemisch) EOS-systeem als SLR...

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:42:
[...]

De Nikon D50 heb ik ook in mijn handen gehouden. Persoonlijk vind ik hem iets lekkerder in de hand liggen als de 350D maar nadeel van de Nikon is wat ik uit reviews heb begrepen, het meer last van ruis bij wat hogere ISO waardes.

De Sony A100 heb ik al heel wat reviews over gelezen maar nog geen enkele review waar die duidelijk naast de D50 of 350D wordt gezet. Daardoor weet ik nog steeds niet met zekerheid of de Sony een gelijkwaardig alternatief voor me is. Die ingebouwde beeld stabilisatie lijkt mij toch wel fijn maar ergens zegt mijn gevoel dat Canon/Nikon toch meer camera merk is als Sony :)
Inweze maakt het niet echt veel uit of je de 350D kiest of de D50. Bij de 350D heb je (kennelijk) wat minder ruis, de D50 heeft weer spotmetering.

Ik heb zelf een D50 en ben er erg blij mee. En ik ben dr achter dat een cam die goed in de hand ligt belangrijker is dan een cam die minder ruis op een wat hogere iso-waarde vertoont.

Een cam die me lekker in de hand ligt hou ik namelijk makkelijker stil, waardoor ik de hoge iso's gewoon vermijd :) plus dat ik op mijn 10x15 en zelfs 20x30 afdrukken vaak moet zoeken naar de ruis. Verder is de D50 ook gewoon echt een juweeltje als het om ruis gaat, die en de 350D ontlopen elkaar weinig. Verder heeft de 350D twee 'wieltjes' die in de M-stand voor sommigen wat handiger is, de D50 heeft dan weer spotmetering, de 350D heeft 8MP en de D50 een 2,0" LCD ipv een 1,8". En zo zijn alle voordelen zo'n beetje tegen elkaar weg te strepen tegen de nadelen.

Uiteindelijk zijn het allebei gewoon dé producenten van (d)SLR materiaal :)

De sony is ook wel ok, maar staat mij nog te veel in de kinderschoenen. Verder zou olympus nooit mijn keuze worden vanwege de 2,0x cropfactor (t.o.v. 1,6 voor canon en 1,5 voor nikon).

En ja, die cropfactor doet veel, ik heb op het moment alleen maar 3rd party lenzen, en die zouden op die cam heel andere lenzen zijn dan ik nu heb. Tele heb ik genoeg, groothoek eig. net te weinig.

Ik heb trouwens iets meer dan een half jaar geleden ook voor het 350D/D50 dilemma gestaan, en de betere houvast heeft het voor mij toen gewonnen.

edit: wat een hoop canon-lovende woorden uit mijn mond :P viel nog niet mee...

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 31-08-2006 20:27 ]

• Wijnands
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:42:
[...]

Nou, valt enorm mee vind ik. Kan je samples op 800 en 1600 laten zien. Maar, wat is belangrijker voor je, iso waardes of iets wat lekker in de hand ligt? Voor mij het laatste.
Nadeel van de Sony lijkt mij dat er 2e hands weinig lenzen voor te vinden zijn.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Wijnands schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:09:
Nadeel van de Sony lijkt mij dat er 2e hands weinig lenzen voor te vinden zijn.
Dat is heel erg gebruiker afhankelijk of het een nadeel is.

Het ligt er aan wat je zoekt. G lenzen worden heel weinig angeboden, maar het aanbod van bijvoorbeeld 70-210 of 100-300 lenzen is heel erg behoorlijk.

Wil je bijvoorbeeld een 2e hands Bigma of sigma 70-200. Het wordt aan geboden maar het is even zoeken. Erg jammer is het dat er weinig 50 1.x lenzen en digitaal compatibel flitsers aangeboden worden.
RedXraD schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 20:20:
De sonyMinolta is ook wel ok, maar staat mij nog te veel in de kinderschoenen.
Tis gewoon een minolta, niet alleen de mount. Bij de overname heeft sony de hele camera afdeling overgenomen inclusief kennis, patenten en werknemers.

En al zou het een "sony" zijn,o.a. pentax, samsung en nikon gebruiken ook gewoon sony sensoren.

[ Voor 27% gewijzigd door martijn_tje op 31-08-2006 22:35 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

50mm 1.7 lenzen kom je vaker in combinatie met een body voorbij op marktplaats dan los, dat is wel even zoeken tussen de body's.
Flitsers kun je beter nieuw van Sony kopen, Sony NL zegt een prijs van €499,- voor de Sony HVL-F56AM Flitser maar die vind je al vanaf €389,- De Sony HVL-F36AM Flitser kost €248,-

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Tis gewoon een minolta, niet alleen de mount. Bij de overname heeft sony de hele camera afdeling overgenomen inclusief kennis, patenten en werknemers.

En al zou het een "sony" zijn,o.a. pentax, samsung en nikon gebruiken ook gewoon sony sensoren.
Ik zeg ook niet dat het geen minolta is. Alleen veel meer als bijvoorbeeld de 70-300 is er op het moment niet te krijgen, wil je een sony 70-200 dan zul je echt nog wel even moeten wachten (en straks een klein kapitaal neer moeten tellen).

Maar zoals al gezegd, als ik weer een dSLR zou moeten kiezen, zou het weer een nikon zijn. Misschien dat het een D70s zou zijn vanwege de mogelijkheid tot het aansturen van een flitser, iets wat een D50 niet kan, maar ik denk dat ik met mijn SU-4 modus op mijn SB-800 net zo ver kom.

Maar, wat ken rockwell ook al weer ergens schreef: "Nikon is super, alleen wat heb je dr aan als je het spul niet kunt krijgen?"

En das op het moment gewoon een beetje een groot probleem met Nikon, de camera's zijn moeilijk te krijgen (al valt dat inmiddels ook wel mee, een maand geleden was het veel erger). Accesoires en lenzen zijn wel volop beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Voordat men gelijk weer gaat zeuren over dat dit misschien het zoveelste topic met dit onderwerp is: Ik heb gezocht naar een centraal "Welke DSLR moet ik kopen?"-achtig topic, maar ik heb niets gevonden.

Met een paar maandjes zou ik graag een nieuwe cam willen. Tot nu toe heb ik het uitgehouden met een Minolta DiMage Z1, maar ik wil méér.

Lijstje met eisen:
- max 500, 600 Euro (Inclusief lens, mag best standaard kitlens zijn)
- DSLR?

Dat was het ongeveer :P Wat ik wil hebben alle cams op dat niveau wel, dus dergelijke specifieke eisen opnoemen is een beetje overdreven. Ik wil graag een DSLR om toch wat meer (professioneler?) met fotografie bezig te gaan. Ze zijn goed, ze liggen lekker in de hand en ze hebben een patsfactor (wat ik wel leuk vind als gadgetfreak. Niet om arrogant mee lopen te doen hoor ;) ). Ik heb een beetje lopen rondkijkenen ik kwam onder andere uit op de Pentax IST DL, die je voor iets minder dan 500 Euro kan kopen inclusief een 18-55mm kitlens. De Canon EOS 350D is ook wel leuk, maar wat duurder, namelijk >600 Euro.

Van wat ik kan zien ben ik wel tevreden over de Pentax, maar misschien zijn er nog wat dingen waar ik op moet letten.

Verder had ik nog wat algemenere vragen:
- Heb je voor macrofoto's of foto's op een centimeter of 30 echt een andere (speciale) lens nodig dan de 18mm?
- Ik had gehoord dat fotospul in Duitsland goedkoper is dan hier. Klopt dit over het algemeen? Zoja, heeft iemand misschien goede ervaring met een winkel vlak over de grens bij Enschede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 09:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Daar ---> [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Dat is het topic wat je zocht :)

Om nog even inhoudelijk op je vragen in te gaan:
Verder had ik nog wat algemenere vragen:
- Heb je voor macrofoto's of foto's op een centimeter of 30 echt een andere (speciale) lens nodig dan de 18mm?
Dat hangt er een beetje vanaf wat jouw definitie van macro is. Als je een vergroting wilt hebben van 1:1 of 1:2 dan zul je een macro lens, tussenringen of voorzetlens moeten kopen.
- Ik had gehoord dat fotospul in Duitsland goedkoper is dan hier. Klopt dit over het algemeen? Zoja, heeft iemand misschien goede ervaring met een winkel vlak over de grens bij Enschede?
Dat liep volgens mij wel los. Ook is het aan te raden om het duurdere fotospul gewoon even te gaan proberen in de winkel, om bijv. problemen met de combinatie body-lens uit te sluiten.

Voor 500-600 euro koop je een echte basisset met kitlens. Hiermee profiteer je al van de voordelen van dSLR's, zoals minder ruis op hoge iso waarden, burstsnelheid en manual controls (zoom/focus/belichting). Vaak is de verleiding echter groot om meer toebehoren en extra lezen aan te schaffen, houd daar dus een beetje rekening mee.
Kijk anders ook eens naar de niet-dSLR's in deze prijsklasse, die komen vaak met een lens met een enorm bereik en leveren bij elk nieuw model prestaties die dichter bij de dSLR's komen te liggen.
Met andere woorden, zijn de redenen dat je een dSLR wilt (ze zijn goed, ze liggen lekker in de hand, patsfactor) niet al beschikbaar bij een prosumer compact-camera?

[ Voor 102% gewijzigd door Kanarie op 17-09-2006 18:20 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Kijk ook eens naar de Pentax K100D, is iets boven je budget maar dan heb je wel een camera met Shake Reduction.
Bovendien de 18-55 kitlens van Pentax is beter als de kitlens van Nikon en Canon, niet dat dat het allerbelangerijkste is je koopt een systeem he ;)

pricewatch: Pentax K100D Kit (6MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6)
638 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

heerlijk hoe idereen zijn eigen meutje aanbied :)
Ja volgens mij moet je toch echt even zelf wat research doen

Panasonic Fz-30 of zelfs de 50
Fuji S9500 of S9600
Nikon D50
Canon Eos350d
pentax modellen
canon S3 (?)

etc etc....

Wat zoek je, wil je later nog wat meer geld aan je cam uitgeven aan lezen e.d. of niet. Zo niet, koop dan gewoon een prosumer als de FZ-30 of de S9600. Volgens mij zullen ze fototechnisch makkelijk voldoen en ze lijken op een Dslr, dus denk ik dat het beter voor je is. Krijg je ook geen stof op je sensor e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik wil er later best wel wat aan uitgeven. Geen kapitalen, ben beginnend hobbyist, maar 1 of 2 extra lenzen kunnen er nog wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
Foto Konijnenberg (Den Ham) is een goed adres om rond te kijken en goed te doen vanuit Enschede. Een andere goede zaak is Foto/Video Boom in het centrum van Almelo. Over de grens heb ik ook gekeken, maar daar was het niet goedkoper.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Voor de patsfactor moet je absoluut de Canon hebben. Door het reclame budget van het merk kent zelfs de grootste nitwit de 350d.

Gaat het echt om foto's maken dan lijkt het me toch het handigst om even in een goed gesorteerde winkel een aantal camera's vast te gaan houden.

Voordeel wat Canon en Nikon hebben is een groot aanbod in diverse prijsklassen van nieuw en gebruikt glaswerk. Een 28-80 kun je voor een euro of 50 bemachtigen. Een simpele telezoom kun je, met een beetje zoeken voor net onder de 100 euro vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met die Panasonics zou ik uitkijken: mijn ervaring is dat de noise reduction leidt tot nogal heftig 'smearing' zodat het soms wel lijkt alsof je aan 't aquarelleren bent i.p.v. fotograferen (schijnt aan Venus Engine processor te liggen). De resultaten behaald met b.v. een Canon S3 IS vind ik er veel beter uitzien.

Maar de beelden uit een DSLR blijven natuurlijk sowieso strakker, zeker bij hogere ISO-waarden. Digitale ruis maakt de foto's toch wat minder krachtig en met een compact, welke dan ook, ontkom je simpelweg niet aan ruis. Of je moet uitsluitend op 50 of ten hoogste 100 ISO blijven kieken, en daar ben je snel op uitgekeken.

Verder lijkt, wat DSLR betreft, iedere keuze me een hoogst persoonlijke zaak. In feite zijn er geen slechte bodies. De ene ligt lekkerder in de hand dan de andere, onderschat het belang daarvan niet (ga dus naar een zaak waar je ze allemaal ter hand kunt nemen). En als je met tele wilt gaan werken wil je dan IS? Zo ja, in de body of in de lens? Welke optiek komt het meest overeen met jouw wensen, smaak en portemonnee?

Overigens is het nu wel een goeie tijd om op koopjesjacht te gaan omdat er verschillende nieuwe modellen aankomen: zo gaat de Canon 350D naar 400D, Nikon D70s wordt Nikon D80. Verder zou je eens kunnen kijken naar de nieuwe Sony alpha100 met IS in de body, de Olympus E500 (zonder IS), of de Samsung GX-1L (of GX-1S), alledrie 'aantrekkelijk geprijsd', zoals dat heet, en met redelijk goeie kitlenzen.

En dan zijn er natuurlijk nog tal van goeie review-sites op Internet, met bijbehorende foto-samples, die je kunnen helpen je persoonlijke keus te maken. Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ben afgelopen week bij Foto Boom geweest even aantal vragen stellen en beetje oriënteren. Ik vond de verkoper alleen erg tegenvallen. Weinig advies geven enzo. Hij moest wat doen ofzo, maar hij liet duidelijk merken dat hij me weg wilde werken....

Woon trouwens in Almelo. Ik noemnde Enschede omdat meer mensen die stad kennen (is groter).

Ik vond de Pentax onder andere leuk, omdat hij mooi binnen mijn budget pastte. Voor een Euro of 550 heb ik dan eem cam, memcard en een tas. Leek me erg mooi om mee te beginnen. Modellen als de D50 en de EOS 350D (volgens mij de goedkoopste cams van Nikon en Canon) zitten net een trapje hoger qua prijs. Hoe zit het met het lenzenaabod van Pentax? Als ik jullie zo hoor, is dat veel kleiner dan voor Canon en Nikon.

//edit: Eens naar de Nikon D50 en D70 wezen kijken, maar kon op de site van Nikon niets over de D70 vinden, best wel raar. De D70s stond er wel, maar die is mij eigenlijk iets te duur. Ik vind de D70 een nogal klein scherm hebben (1,8" tegenover 2" van de D50 en 2,5" van de IST DL) Hij biedt praktisch geen extra tov de D50 voor mij. Wat betreft de D50 versus de IST DL: De laatste kan wat beperkter flitsen (geen rode-ogen reductie enz. Geen groot minpunt voor mij), maar hij heeft wél als voordeel dat hij batterijen gebruik. Aangezien we die hier thuis toch genoeg hebben, is dat een voordeel tegenover de D50 met zijn accu.

[ Voor 29% gewijzigd door Mei op 17-09-2006 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zoek je budget maar wel een fijne ergonomische body die er redelijk prof uitziet, neem dan een D50 denk ik. Erg goedkoop (even internet doorzoeken) en meer dan genoeg lenzen, dus ook qua lenzen mooi scherp in prijs.

D50 voor 460 euro is geloof ik al te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 17-09-2006 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mei schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:41:
Ben afgelopen week bij Foto Boom geweest even aantal vragen stellen en beetje oriënteren. Ik vond de verkoper alleen erg tegenvallen. Weinig advies geven enzo. Hij moest wat doen ofzo, maar hij liet duidelijk merken dat hij me weg wilde werken....

Woon trouwens in Almelo. Ik noemnde Enschede omdat meer mensen die stad kennen (is groter).

Ik vond de Pentax onder andere leuk, omdat hij mooi binnen mijn budget pastte. Voor een Euro of 550 heb ik dan eem cam, memcard en een tas. Leek me erg mooi om mee te beginnen. Modellen als de D50 en de EOS 350D (volgens mij de goedkoopste cams van Nikon en Canon) zitten net een trapje hoger qua prijs. Hoe zit het met het lenzenaabod van Pentax? Als ik jullie zo hoor, is dat veel kleiner dan voor Canon en Nikon.
Tja, als je rekening houdt met stevig uitbreiden: kijk eens in de pricewatch, tel het aantal lenzen van elk merk...

Nou is het natuurlijk de kwaliteit die telt, niet de kwantiteit. Ik ben zelf een gelukkig D50 gebruiker, maar heb op het moment alleen maar sigma-lenzen :+ Dit komt omdat die voor mij een betere prijs/kwaliteitsverhouding hadden dan de nikon-varianten, maar dat is maar net waar je interesses liggen en hoever je budget elke keer reikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Het objectievenaanbod van pentax ?
Als je niet extreeem tele wilt is het objectievenaanbod van pentax gewoon heel netjes niks mis mee.

Maar zodra je veel tele wilt, kan je wel een beetje teleurgesteld worden op het moment.
Er zitten nieuwe tele objectieven aan te komen trouwens(alle tele objectieven zijn uit productie ongeveer).

Pentax heeft bijvoorbeeld de 18-55 als goedkope groothoek zoom.
Maar ook de 16-45 met constant diafragma van F4, welke een zeer goede reputatie heeft en qua kwaliteit zich goed kan meten de met bekende Canon 17-40L F4.
Er komt een 16-50 aan met een constant diafragma van F2.8, welke weather sealed en met een USM-variant focusmotor komt. Dit objectief moet vergelijkbaar zijn met de 17-55 F2.8 van Nikon bijvoorbeeld.

Voor de wat meer telekant heeft Pentax op het moment zeer weinig helaas.
Er is een 55-200 welke ook als kit wordt aangeboden in combinatie met de 18-55.
Die 55-200 is trouwens geen slecht objectief zeker niet voor de prijs, het objectief is lekker licht en compact.

Uiteraard maken Tamron en Sigma ook gewoon objectieven voor de Pentax K mount.

Pentax heeft ook een aantal unieke objectieven zoals de Limited series.
Waaronder een 31mm,43mm,77mm dat zijn objectieven welke een heel vreemd brandpuntafstand hebben voor de gewone man/vrouw. Maar het schijnen brandpuntsafstanden te zijn die overeenkomen met het menselijkoog oid.
Maar Pentax heeft ook zogenaamde Pancakes, dat zijn objectieven die extreem plat zijn, waardoor een compacte camera(alle Pentaxes dus :P) helemaal niet meer opvalt, doordat er geen uitstekende lens op zit.
Deze objectieven zijn van zeer hoge optische kwaliteit als je de gerenomeerde tests wilt geloven.

Pentax heeft ook een extreme groothoek zoom objectief.
De Pentax 12-24mm met constant diafragma van F4, welke bekend staat als de beste extreme groothoek zoom die er op het moment is(volgens een aantal tests, even de adresssen niet paraat).
Ook heeft Pentax een unieke fish-eye zoomlens !
De 10-17mm dat is een uniek objectief, fish-eye wordt normaal gesproken nooit in een zoomvorm aangeboden :)

Uiteraard heeft Pentax ook een heel stel 'primes',zogenaamde vastebrandpunts objectieven. De FA 50 1.4 is een relatief goedkope maar zeer goed objectief, welke beter bekend staat als de Nikkor en de Canon varianten.
Groothoek primes heeft Pentax ook ;)
Ook heeft Pentax nog een aantal tele primes maar die zijn zeer slecht leverbaar en dan ook zeer duur.

Er zijn op de tweedehandsmarkt heel erg veel manualfocus objectieven te vinden voor de Pentax-K mount, welke heel goed te gebruiken zijn op de Pentax dSLR's.
Ook de oude P-draad objectieven zijn op de Pentax dSLR's te gebruiken in combinatie met de Pentax P-Draad converter.

[url=Pentax_P-draad_converter.jpg]Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/GoT/Pentax_P-draad_converter_GOT.jpg[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

nomad85 schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:52:
zoek je budget maar wel een fijne ergonomische body die er redelijk prof uitziet, neem dan een D50 denk ik. Erg goedkoop (even internet doorzoeken) en meer dan genoeg lenzen, dus ook qua lenzen mooi scherp in prijs.

D50 voor 460 euro is geloof ik al te doen.
Dat is alleen de body hè ;) Dan zou ik dus even moeten kijken voor een losse lens van 100 Euro max (Moet neem ik aan wel te doen zijn voor een 18-55mm?)

Ik zie inderdaad overal F2.8 o.i.d. bij staan. Geeft dat de diafragma waarde aan en dat deze vast staat? Het lijkt me soms juist handiger (zomerdag) om het diafragma lekker dicht te schroeven tegen overbelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Nou met een constant diafragma wordt bedoeld dat je ten allen tijde de mogelijkheid hebt om op het diafragma 2.8 te kunnen schieten, op welk brandpuntafstand je ook zit.
Je kan altijd het diafragma dicht knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
De diafragma waarde die word aangegeven is altijd het grootste diafragma wat er te gebruiken is.
Dus als er F/2.8 staat betekent dat die lens een grootste diafragma van F/2.8 heeft en je kant altijd het diafragma verkleinen naar F/8, F/16, F/22 etc.

Weet wel dat lichtsterk glas (lager f-getal = meer licht = lichtsterk) veel duurder is dan niet lichtsterk.
Dus als je gaat zoeken naar een 18-50 lens die lichtsterk is, zal je waarschijnlijk dieper in je buidel moeten tasten dan die 100 euro.

Als 2e hands geen probleem is, dan kan je ook kijken naar een Canon 300d. Pas geleden werd er nog een verkocht voor 300 euro incl. kit. Voor dat geld kan je 1. kijken of een dslr wel wat voor je is en
2. De rest van je budget besteden voor een telelens, geheugen kaart, tasje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

* Floor-is doet poging tot merge met [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

\o/ Gelukt, ik heb gemerged met het "DSLR: "Welke te kiezen"" topic dat eigenlijk gewoon in deze thread moest. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 18-09-2006 00:14 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D70 zie je nu 2e hands ook wel 's rond de 350 euro. En ja, lichtsterk glas is duur! Een lens met f2,8 kost makkelijk 4 keer zoveel als een lens met f4. Enige lichtsterke lens die wel vrij goedkoop is is de Nikon 50mm 1.8.

• Mei

Mei

Ik kan nu een tweedehands Canon 300D aanschaffen voor 350 euro. Dit is de complete kit. Het schijnt in een goede staat te zijn met weinig foto's op de teller. Ik wil voor de zekerheid nog foto's vragen, maar weten jullie misschien of dit het ongeveer waard is? Of kan ik dan beter goed honderd euro meer uitgeven aan een gloednieuwe Pentax IST DL? (welke weer de voordelen van een los LCD scherm en voeding door batterijen heeft)

Verwijderd

(even m'n Pentax bias inslikken...)
Voor dat geld het je een prima koop aan die 300D. In deze prijsklasse (instapper met kitlens) is denk ik de belangrijkste keuze die je maakt of de camera "goed voelt". 't Ding moet vanaf het eerste begin lekker in de hand liggen, anders ga je je er daar later aan ergeren.
Bij mij "doet" Pentax dat, maar m'n broer vindt Pentaxen te iel en zweert bij Nikon.

Die 100 euro extra betekent ook wel 2 jaar garantie, en dat krijg je niet als je 'm van een particulier koopt. Zou ik ook meenemen in de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Tot zover wint de Pentax het, maar hoe zit het met het verschil in prestaties?

Ik ga vanmiddag nog wel even langs de fotozaak om te voelen anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik durf te stellen dat met elke recente dSLR goede foto's te maken zijn. Bij hoge iso's zie je wel verschillen maar foto technisch kun je eigenlijk geen verkeerde foto's keuze maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 22-09-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Vandaag bij de lokale fotozaak geweest en de D50, 350D en de IST DL vastgehouden. De 350D ligt absoluut niet lekker in de hand, de D50 is me denk ik ietsje te groot en de Pentax past precies! Het wordt dus denk ik die laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

:)
De K100D valt niet in je budget Mei ?
Want die heeft natuurlijk Shake Reduction wat toch wel een leuke feature is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

In principe niet, tenzij ik nog wat werk kan vinden waardoor ik wat meer geld heb (ben maar arme scholier :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Aha ;)
Tsja de K100D heeft wel wat leuks te bieden iig ;)
Maarja het is je eigen keuze enzo, ik zou er iig nog even door voor sparen/werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik blijf het fascinerend vinden hoe mensen voor camera's kunnen vallen die ik echt bagger in de hand vind liggen en hoe mensen mijn D50 kunnen afkeuren.

Aan de positieve kant, een echt slecht keuze is bijna niet meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Gheghe ;-)
Tsja de ene hand is de andere niet hee Wijnands, ik vind de D50 ook wel een erg prettige camera. Mijn ex had er eentje, houd ook lekker in de hand enzo, vrijwel het zelfde als mijn D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ergonomisch gezien vind ik de oude camera's toch prettiger. M'n oude Zenith met die gekke 200mm lens die ik van m'n pa kreeg of de F3 van een vriend die het nogal wat breder had.
Kennis van me heeft wat Leica's uit de jaren 50 en 60. Ergonomisch niet fantastisch maar g***, die hebben aantrekkingskracht!
Stond laatst in een winkel een Nikon 55-200 uit te proberen. Tja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Wijnands schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:41:en hoe mensen mijn D50 kunnen afkeuren.
Ik keur het niet af, ik vind het alleen niet lekker in de hand liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 20:59:
Stond laatst in een winkel een Nikon 55-200 uit te proberen. Tja.....
Inderdaad, tja...
Net vandaag een 2e hands Pentax-A 1:4 70-210mm schuifzoom binnen gekregen (hoe oud zou 'ie zijn? jaartje of 15?). Als ik dan de robuustheid, degelijkheid, handligging en "feel" vergelijk met m'n DA 50-200 lens, dan mag die laatste zich heel erg gaan schamen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou toch serieus de K100D inderdaad overwegen, wat Priyantha zegt. Dan maar even doorsparen. Scherpe plaatjes maken met een sluitertijd van 1/8e lukt me soms. Heb zelf nadat Priyantha me wees op de (toen nog nieuw) uit te komen K100D na enig afwegen en *istDL +D50 en 350D 'passen' de keuze gemaakt voor de Pentax K100D. En dat bevalt uitstekend.
Wil je niet de camera van mijn keuze aansmeren. Maar als je al zegt dat de Pentax *istDL lekker in je hand past...Volgens mij is de body van de K100D (nagenoeg) hetzelfde, ergonomisch gezien.
En die shake reduction, afhankelijk van in wat voor situaties je wil fotograferen, is toch wel erg handig! En je zult hem altijd hebben, ook als je van lens wisselt!
Weet ook niet hoe belangrijk de grote van een schermpje voor je is...maar 2,5 inch is toch net wat prettiger als de 1,8 inch postzegel van Canon (sorry :o )

Kan je niet nog wat extra werken..bijv ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik vond dat 2,5" scherm van Pentax ook heerlijk groot inderdaad :P Daar steken die Nikon en vooral de Canon schril tegen af :P

Ik wil nog wat webdesignwerk doen. Ben overal al aan het rondvragen, maar nog geen definitieve opdrachten. Heb rijschool gevraagd, die twijfelde, wil opticiën vragen (kleine zaak en heeft nog geen site), fysiotherapeut :P Heb helaas geen vrienden of familie waarvoor ik wat kan maken :(

//edit: Even de pricewatch nagekeken, de K100D is toch 140 Euro duurder dan de IST DL :| Gaat denk ik niet door tenzij ik echt extra zakcentjes krijg. Ik zie trouwens qua specs zo snel niet wat er nou beter aan de K100D is in verhouding tot de IST DL. Wat flitsopties en programma's. En natuurlijk de bewegende sensor, maar die heeft de K110D niet en die is ook 120 Euro duurder.

[ Voor 31% gewijzigd door Mei op 22-09-2006 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei, gewoon voor die DL gaan. Je gaat daar gewoon een prima camera aan hebben voor de komende jaren, en met die 18-55mm kitlens is ook niks mis mee (voelt ietsje 'plastic' aan, maar doet 't hier al ruim een jaar prima, en ik ben best wel veeleisend).
Shake reduction is erg mooi, maar bij gewone foto's in daglicht en zonder telelens voegt 't niet zo gek veel toe. En anders koop je later voor een paar tientjes een 2e-hands 50mm F1.7 lensje erbij voor die 'slecht licht' situaties. Dat werkt beter dan shake reduction... ;)

Verwijderd

Sorry maar als ik kijk naar de prijzen van de body's (als je lens los koopt, maakt het niet uit voor welke body je hem koopt...)
Dan zit er nog geen 5 tientjes tussen :
Pentax *ist DL (6MP) € 509,84
En Kit idd 499, heb je wel die lens er al bij..(hehe moet ik toegeven ja)
Pentax K100D body (6MP) € 544,-
al met al is het verschil dus 45 euro, qua body.
Vergelijken met K110D vind ik minder relevant, er zijn minder aanbieders (PW), wordt gewoon wat meer verdiend op die camera..(is mijn schatting) Want in den beginne was het verschil groter.

Had Afterlife niet nog een kitlens liggen trouwens ? en te koop..?

Ik zou het wel weten en ergens wat werken, maar goed had voor mijn K100D + accessoires ook een stuk ruimer budget..Ook al heb je mss meer aan een 1.7 lensje...dat zal dan wel een prime zijn. Loopwerk..meer nadenken over je compositie denk ik.

Gewone foto's in daglicht...tja tot je ineens naar een land in het Middellandse zeegebied gaat (willekeurig ander gebied met felle zon en 40+ graden zeg maar), sta je daar met camera in je felle daglicht. Wil je ineens toch die plaatjes maken met zonsop/ondergang, omdat je dan het mooiste licht hebt. Vervolgens snoept je polafilter ook nog wat licht weg :( Maar goed, heb makkelijk praten natuurlijk, heb tenslotte geen dSLR ervaring zonder Shake Reduction/IS.
En wat komt na de kitlens? Wel die telelens? Dan toch wel handig :)

Andere voordeeltje : 11 AF punten ipv 3.

Maar goed zelf weten, de stap van 600 naar 750 is voor mij kennelijk anders als voor jou en dat is je goed recht :)
Niet verder lullen, geheugenkaart vullen! _/-\o_

Benieuwd wat je doet.

Verwijderd

Had Afterlife niet nog een kitlens liggen trouwens ? en te koop..?
Wie? ikke?
Nee hoor, misschien volgend jaar, als de 16-50/2.8 er is. Tot die tijd blijf ik de 18-55 gewoon gebruiken. Prima lensje voor 't geld, ook al voelt 'ie wat 'plastic' aan. :)

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:01:
Sorry maar als ik kijk naar de prijzen van de body's (als je lens los koopt, maakt het niet uit voor welke body je hem koopt...)
Dan zit er nog geen 5 tientjes tussen :
Pentax *ist DL (6MP) € 509,84
En Kit idd 499, heb je wel die lens er al bij..(hehe moet ik toegeven ja)
Pentax K100D body (6MP) € 544,-
al met al is het verschil dus 45 euro, qua body.
Appels en peren vergelijken werkt niet hè ;) Met lens zit je bij de K100D op 640 Euro volgens de PW, kan misschien ietsje minder, maar dan is het verschil nog altijd ruim 100.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:01:
Maar goed zelf weten, de stap van 600 naar 750 is voor mij kennelijk anders als voor jou en dat is je goed recht :)
Niet verder lullen, geheugenkaart vullen! _/-\o_

Benieuwd wat je doet.
Ik wil best wat meer uitgeven, maar ik moet oppassen dat ik niet te veel geld erin steek. Het is mijn eerste DSLR en straks geef ik 800 euro uit en gebruik ik hem niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 07:30:
[...]
Wie? ikke?
Nee hoor, misschien volgend jaar, als de 16-50/2.8 er is. Tot die tijd blijf ik de 18-55 gewoon gebruiken. Prima lensje voor 't geld, ook al voelt 'ie wat 'plastic' aan. :)
Hmmm dan had iemand anders een tijdje terug de kitlens hier in de aanbieding..weet niet meer wie dan ;)

Tja m'n eerste dSLR, dus die ik nu net heb..+ accesoires..kostte wel wat meer..maarja ieder heeft zo z'n budget natuurlijk..
Moet zeggen dat ik hem door de studie nu weinig gebruik, maar op vakantie wel zeer intensief gebruikt en dan heb je wel even genoeg. Hopelijk binnenkort lekker ergens herfstkleuren schieten in de vrije tijd, nog meer van de camera, fotografie, dSLR's en instellingen leren.

Iig succes met een keuze maken, het kan lastig zijn, als je daarna maar tevreden bent en lekker foto's kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
dSLR is duur maar ik heb meteen wel weer enorm veel lol in foto's schieten. En da's toch ook belangrijk. :-) Heb dat ding sinds juli, staan nu al 1600 foto's op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, wie een leuke budget/start-dSLR zoekt kan natuurlijk ook heel bescheiden beginnen met de Seitz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 09:25:
Ach, wie een leuke budget/start-dSLR zoekt kan natuurlijk ook heel bescheiden beginnen met de Seitz ;)
Alleen jammer dat dat niet bepaald een SLR is natuurlijk. Voor een bescheiden begin zou ik altijd de (inmiddels al wat oudere) Hasselblad/Fuji H2D39 aanraden. Maar die Seitz is inderdaad niet te vermsmaden voor de beginnende amateur-sportfotograaf...

Zelf blijf ik nog even met film werken... oonder andere uit budgetoverwegingen, geprojecteerde dia's/mooie MF afdrukken blijven natuurlijk (eventueel) meesterlijk. Ooit wil ik mijn oude foto's digitaliseren, ook veel werk&zo'n mooie scanner is ook al zo duur...

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2006 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

Ik heb delen van het topic gelezen. Mijn interesse is gewekt en ik ga ook opzoek naar een vervanger van mijn Canon A40.

Ik neig in eerste instantie naar een goedkopere pentax en een setje 2e hands lenzen.

Als ik het goed zie zijn deze namelijk in overvloed te verkrijgen en vele malen goedkoper dan de Canon lenzen.

Ik zal echter nog wel een paar maanden informatie vergaren aangezien ik een absolute beginner ben.

Nikon D50
Canon eos 350D
Pentax *ist DL

zijn de momenteel interessante cams

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ah, jij hebt die drie ook al uitgezocht :) Ik zou in eerste instantie eens langs een fotozaak gaan om wat te proberen. Mij lag de 350D bijvoorbeeld niet lekker in de hand, dus die viel al gelijk af. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
  • Laatst online: 09-09 15:28
Ik ben al tijden opzoek naar een vervanger voor mij camera nu ben ik naar een fotozaak geweest en heb me een beetje in gelezen en mijn keuzen is nu tussen de D50 en d70s met als lens de Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF ED om dat deze beter zou zijn dan de 18-55 kit lens van de D50 nu komt de D50 op 718 en de D70s op 818 euro.

De voordelen van de D70s zijn dat het bovenste lcd display verlicht is (handig) en de extra instelling mogelijkheden buiten het menu om. Is dit echt de 100 euro waard?

Voor de rest twijfel ik of het verstandig is om een niet Nederlandse camera te kopen (B.V. met Duitse handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je afvraagt of die functies 100 euro waard zijn, zou ik kiezen voor de D50.

Waarom?
Bevalt fotograferen je echt, dan ga je waarschijnlijk toch een keer nadenken over een niet instap camera als de D80 of D200 of wat er ook beschikbaar is over laten we zeggen 1 tot 2 jaar.
Vind je fotograferen gewoon leuk, dan zal je zien dat de functies die extra op de body zitten bij de D70s en die je bij de D50 in het menu op moet zoeken, je geen 100 euro extra waard zijn.

Het verlichte top LCD kan inderdaad heel handig zijn, maar dan heb je het dus wel over situaties waar het best donker is. Het eigen contrast van het LCD scherm is namelijk zodanig dat ik alleen toen ik pas buiten liep om 10 uur, onder een lantaarnpaal moest gaan staan om het LCD af te lezen. Echter in de veel gevallen waar je allang een flits uit de kast moet trekken, kan je je uitstekend redden met het LCD scherm.
Ander voorbeeld:
In een normale slaapkamer met één peertje van zestig wat heb ik voldoende licht om het LCD af te lezen. (Oke, niet als ik in de hoek ga staan met mijn rug naar de lamp en over mijn camera heen gebogen.)
Zelfde kamer, maar nu met tien kaarsen.... Oke, ik zou wel een verlicht top LCD willen.

Zelf heb ik ook deze keus moeten maken en ik koos de D50. In mijn geval was het verschil nog 150 euro. (Toen heb ik me bedacht dat 150 euro gelijk stond aan ruim 330 gulden en tja.... toen was ik echt overtuigd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:35:
Als je je afvraagt of die functies 100 euro waard zijn, zou ik kiezen voor de D50.
Alleen de betere CLS ondersteunng zou me die 100 euro al waard zijn. Het prijsverschil tussen de SB 600 en 800 is groter als die 100 euro terwijl je met een D70+SB600 al veel meer creatieve functies hebt als met een D50+SB600.

Verlicht top LCD is ook wel practisch.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ermmm, je hebt nóg meer creatieve mogelijkheden met een D50 + SB-800, dat CLS is makkelijk op te vangen door SU-4 mode. Alleen krijg je er met de SB-800 nog wat meer mogelijkheden bij... Als je dan tóch die 100 euro extra uit zou geven zou ik dat liever doen naar een flitser dan naar een D50 --> d70s upgrade.

CLS op de D70s is beperkt tot één kanaal, dus wat dat betreft kom je net zo ver. De d80 en d200 hebben wél 4 kanaals CLS. Daar krijg je in een D50 wel voor terug dat je een betere viewfinder hebt en (voor mij een groot pluspunt) minder ruis.

[ Voor 53% gewijzigd door Henk op 29-09-2006 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
thx DickCAH em martijnt_tje voor de overtuiging het word de d70s maar hoe zit het met een model versie NL en overige is daar vershil in ?

Maar het gaar mij er met namen om de lcd top verlichting (ivm nacht fotografie) en de extra knoppen buiten het menu.

Hem nu digitaal een Coolpix 4300 en analoog een Nikon FE en met de 4300 zijn de instelling die ik dan moet doen in het menu mogelijk en de FE heb je dus het voordeel dat het een SLR is en ben bang dat ik dat niet allemaal in de D50 terug kan vinden.

[ Voor 57% gewijzigd door sniperz op 29-09-2006 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Het verschil tussen NL en XXX-taal is een andere handleiding. Voor de rest is de cam hetzelfde. Als je de cam bij een Nederlandse webshop koopt heb je ook dezelfde garantie (nederlandse garantievoorwaarden :) ).

Ow, en ik durf bijna wel te wedden dat alle functies van die coolpix in een D50 terug te vinden zijn :) een dSLR is iets heeel anders dan een d-compact....

edit: alles zit dr op, behalve dan natuurlijk de mogelijkheid om filmpjes te maken ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Henk op 29-09-2006 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
Dat de D50 zeker alle functies heeft dat denk ik ook maar is het omslachtig om alles via het menu in te stellen want ik vind de SLR (nikon FE) wel erg handig gewoon handmatig instellen gaat een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Het is echt niet zo dat je met een D50 je diafragma of sluitertijd in een menu moet instellen hoor. Bovenop zit een wieltje (met p/a/s/m en een stel programma's). Zet je hem op A, dan kan je met een ander wieltje gewoon je diafragma bepalen. Lichtmeting (matrix/center-weighted/spot) moet in het menu, maar voor de rest kan alles op de body.

Het enige verschil met de d70s qua bediening is dat je bij de d70s een front dial hebt, waarmee je in Manual mode je diafragma kan verstellen. Als je met de D50 je diafragma wilt verstellen in M-mode moet je een knopje in drukken en dan aan het wieltje draaien. Wil je écht alles op de body doen, dus lichtmeting etc. dan zul je eerder naar een D200 moeten kijken als naar een D70s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperz
Thx dat was met niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Hallo, ik ben de eigenaar van een Fuji s5600 en heb in 9 maand 12000 foto's geschoten. Vooral macro en aquarium foto's. Je moet bijna altijd met een hooge iso waarde schieten en dan heeft deze kamera gewoon veel ruis en zijn veel fotos onbruikbaar. Nu vindt ik fotograferen wel zo leuk dat ik er meer mee wil gaan doen. Nu kan ik natuurlijk kijken of de nieuw s6500 of s9600 betere fotos maakt of ik kan de overstap op dslr maken. Zat dan te denk aan de D50 of pentax k100d.
Geen twijvel over mogenlijk dat ik minder ruis zal gaan krijgen, maar wat heb ik nog extra nodig om macro te kunnen schieten. Is het genoeg om naast de kit lens een zoom lens te kopen. Dus bijvoorbeeld deze kit: Pentax K100D Kit (6MP, DA 18-55mm f/3.5-5.6, DA 50-200mm f/4-5.6)
Of moet ik dan echt opzoek naar dure (>200 euro) macro lenzen?

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Voorzet lenzen en tussenringen kun je ook nog bekijken, wel ietwat lichtverlies, maar erg leuk mee te werken.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder zitten er op de D70 wel meer knoppen direct op de body. De knop die ik nog mis zijn de knop waarmee ik (in combinatie met je primairy dail) je scherpstel modus kunt kiezen. (die wissel ik regelmatig.)

Het verhaal van Martijntje mbt de flitsers klopt overigens niet. Met een D50 + SB800 heb je niet dezelfde mogelijkheden als met een D70 + SB600. Bijvoorbeeld het gebruik van je flitser om scherp te stellen kan NIET met een SB600, die optie zit alleen op de SB800 en die optie kan je dan ook gewoon op je D50 gebruiken.

De verschillen tussen de D70 en D50 mbt tot flitsers komen pas aan de orde als je meer dan één flitser aan wilt gaan sturen. We hebben het hier echter over instap DSLR's en het aansturen van meer dan één flitser lijkt mij niet echt een instap actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 09:50:
Voorzet lenzen en tussenringen kun je ook nog bekijken, wel ietwat lichtverlies, maar erg leuk mee te werken.
één klein probleempje... De lenzen zijn al niet erg lichtsterk en de vraag geeft al duidelijk aan dat hij nu al een probleem heeft met lichtsterkte (want altijd hoge ISO waardes).

Ik zou in dit geval eens gaan kijken of je (voor aquaria shots lijkt me dat best mogelijk) niet een lens met vast brandpuntsafstand wilt gebruiken. Bijvoorbeeld een 50mm F/1.8 (~100 euro). Met een 6 MP camera kan je best nog wel wat van je foto afsnijden, zelfs als je op 20*30 wilt afdrukken. (2/3 van je foto weggooien kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Zit me te oriënteren op een dSLR. Heb redelijk wat geschoten met analoge SLR's, zoals een Canon A-1 en een Canon EOS 300. M'n zusje heeft een 350D en die bevalt haar erg goed. Gezien het uitwisselen van lenzen ed wil ik ook een Canon hebben en ik neig dan naar een 400D. Alleen zie ik dat een tweedehands 20D ongeveer voor hetzelfde geld te krijgen is (alleen body). Wat is dan wijsheid?

Die 400D heeft meer megapixels (10,1 vs. 8,2), maar dat is ook niet zaligmakend natuurlijk. De 20D heeft wat meer mogelijkheden mbt ISO-waarden en shutter (3200 en 1/8000 vs. 1600 en 1/4000), maar hoe vaak gebruik je zoiets? Ik denk niet dat ik extreem veel foto's ga maken onder omstandigheden waarbij je zo'n hoge ISO bijvoorbeeld nodig gaat hebben. Verder zie ik ook veel overeenkomsten (zelfde cropfactor, 9 punts focus).

Voordeel van een nieuwe camera is natuurlijk ook dat je (meer) garantie hebt, dat je er een kaartje bij krijgt, en dat alles. Die 20D is ook wat groter, wat gunstig kan zijn als dat beter in je hand ligt, maar persoonlijk vind ik de 350D niet verkeerd in de hand liggen, dus dat zal voor die 400D ook niet zo'n probleem zijn.

Enige inzichten hierin?

[ Voor 0% gewijzigd door Keeper op 21-10-2006 18:17 . Reden: lensen :o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn voornaamste reden voor een 20D is burst (fps), bouw (metalen behuizing, heel anders in elkaar gezet als een 350d/400d), dedicated knoppen, top-lcd en grip. Kortom, ik zou echt geen seconde twijfelen.
Neem een 20D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Misschien een leuk en interessant filmpje voor degenen die twijfelen tussen de Sony Alpha, Nikon D80 en Canon 400D:

http://www.youtube.com/watch?v=Nx9tIpAd_NM

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ook ik (als beginner) wil graag een SLR kopen, en mijn oog is gevallen op de 350D. Het moet allemaal niet te duur zijn, vandaar niet het nieuwste van het nieuwste. Tevens heb ik al wat met de 300D gespeeld en het bevalt me prima.

Ik heb de volgende artikelen bij elkaar gezocht:

Canon Eos 350D + EF-S 18-55 + CF 256MB, Nederlands (€599,00)
Sandisk CF 1.0GB, Compact Flash Card Ultra II (€32,00)
Lowepro EX 120 Black (€31,00)

Totaal dus €662,00. Is dit een beetje goed om mee te beginnen? Heb totaal geen verstand van welke tas ik zou moeten, dus misschien iets anders?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik zou en wat groter tasje nemen. De kans is namelijk vrij groot (ik gok 80%) dat je binnen een jaar een 2e lens hebt, het zij vervanger voor je kitlens, 50mm 1.x, macro lens of telelens.

Misschien is het wel verstandig om een tasje uit te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Misschien wel, maar ik verwacht niet dat ik er veel aan uit ga geven qua lezen e.d. Dus veel ruimte zal ik niet nodig hebben, hoogstends voor extra geheugen kaarten.

Hou zelf wel van simpele, handzame tasjes. Maar misschien heb je gelijk en is deze iets te klein. Bedankt voor de reactie iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extra flitser(tje) als dat popup dingetje niet meer voldoet? Geloof me, die situaties ga je tegenkomen.
Tip: tasjes altijd minimaal 1 maat te groot kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
jelmervos schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:28:
Misschien wel, maar ik verwacht niet dat ik er veel aan uit ga geven qua lezen e.d.
Pas maar op, voor je het in de gaten hebt heb een tweede of derde lens en een flitser in je handen ;)

(ik spreek uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Kan gebeuren, maar dan is een nieuwe tas ook geen probleem.

Maar die tas die ik heb uitgezocht, gaat die voldoen? Of is een andere een betere keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:36:
Tip: tasjes altijd minimaal 1 maat te groot kopen. ;)
En welke raad je dan aan (1 maatje groter dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Wilko schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:36:
[...]

Pas maar op, voor je het in de gaten hebt heb een tweede of derde lens en een flitser in je handen ;)

(ik spreek uit ervaring)
Denk eerder:

Pas maar op, voor je het in de gaten hebt heb een tweede of derde lens en een flitser die niet in je tas past :D

Zou eens kijken voor een nova 2, ook van lowepro

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ook ik ben op zoek naar een instap-dSLR. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Pentax k100D omwille van de IS. Nu zag ik echter in een fotozaak bij mij in de buurt een occasie Nikon d70 staan, inclusief 18-70mm lens en "toebehoren" (wat die ook mogen zijn), voor 549€. Toch een scherpe prijs, dacht ik.

Is dit een prachtig koopje, of kan ik beter toch overgaan tot de aankoop van de k100d met kitlens? Daarenboven was ik van plan pas rond de kerstperiode tot de aanschaf van een camera over te gaan, met het oog op mogelijk prijsdalingen... (of is dit slechts wishfull thinking?)

De konika Minolta Dynax 5d spreekt me echter ook aan, maar heeft iemand een idee waar deze nog te koop zijn? of is het beter toch voor de Pentax te gaan? Ze lijken me nl vergelijkbare specificaties te hebben, maar vermits de minolta al ouder is, kan de prijs mogelijk in zijn voordeel spreken ...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
De minolta 5D en 7D zijn niet nieuw meer verkrijgbaar. (je zou marktplaats of ebay kunnen proberen)
De sony is α100 (opvolger van minolte 5D) wel nieuw verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
martijn_tje schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:59:
De minolta 5D en 7D zijn niet nieuw meer verkrijgbaar.
inderdaaad, misschien moet de topicstart ook weer eens gewijzigd worden. staan meerdere camera's bij niet meer leverbaar zijn en er zijn inmiddels weer een aantal camera's bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:59:
De minolta 5D en 7D zijn niet nieuw meer verkrijgbaar. (je zou marktplaats of ebay kunnen proberen)
De sony is α100 (opvolger van minolte 5D) wel nieuw verkrijgbaar.
ok, bedankt voor de info!

En is deze Nikon d70 deal uit m'n vorige post al dan niet de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik zou voor de K100D gaan.
Ik heb zelf nu een D70, en wacht op de levering van de K10D.
Maar ik heb een K100D in mijn handen gehad, en die zoeker van de K100D he...
Kijk er eens doorheen, en kijk daarna door de zoeker van de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ok, ook ik ben op zoek naar een leuke instap dSLR camera.
En dat is erg lastig, dat heb ik al wel gemerkt.

Ik heb geen grote handen en zowel de nikon d50 als canon 350d liggen goed in de hand. Ik heb ze wel in verschillende winkels gevoeld en dat is dan weer jammer (ik vond hier in eindhoven geen winkel met zowel de d50 als 350d). Ook qua prijs doen ze nauwelijks aan elkaar onder. Zit maar iets van 30 euro verschil.

In de laatste pcm staat een uitgebreide test van dslr camera's. Hier komt de d50 het beste uit qua prijs/kwaliteit. Maar de genoemde prijzen in die test zijn niet marktconform, hierdoor kan het wel eens zo zijn dat met een pricewatch prijs de uitslag anders had kunnen zijn. De 350d bv staat daar voor 1000 euro in terwijl de nederlandse versie nu bij officecentre voor 630 te koop is.

En dan het "stof risico", de Olympus 330 en 500 hebben een mooi systeem wat dit oplost. Leuk maar de 500 start daarom veel te traag op heb ik gelezen (2seconden). Ik weet niet hoe dat bij de 330 is, maar los daarvan hoe erg is het stofrisico? De 330 is erg mooi, en live view is leuk maar het kost ook een stuk meer dan de d50.

Dan de lensen: er zijn bij nikon kits met één lens en de dubbel lens. De 2e lens is of 55-200 of 70-300. Van één van beide lensen is zowieso bekend dat dit niet zo'n enorm goede lens is. Nu weet ik niet of dat de 55-200 is of de andere.

Zijn er hier wat mensen die mij op weg kunnen helpen?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Jivecar schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:02:
Ok, ook ik ben op zoek naar een leuke instap dSLR camera.
En dat is erg lastig, dat heb ik al wel gemerkt.

Ik heb geen grote handen en zowel de nikon d50 als canon 350d liggen goed in de hand. Ik heb ze wel in verschillende winkels gevoeld en dat is dan weer jammer (ik vond hier in eindhoven geen winkel met zowel de d50 als 350d). Ook qua prijs doen ze nauwelijks aan elkaar onder. Zit maar iets van 30 euro verschil. In de laatste pcm staat een uitgebreide test van dslr camera's. Hier komt de d50 het beste uit qua prijs/kwaliteit. Maar de genoemde prijzen in die test zijn niet marktconform, hierdoor kan het wel eens zo zijn dat met een pricewatch prijs de uitslag anders had kunnen zijn. De 350d bv staat daar voor 1000 euro in terwijl de nederlandse versie nu bij officecentre voor 630 te koop is.
De prijs van een D50 is 430 euro. Dus prijverschil is er nog steeds. met dat prijs verschil kan je bijvoorbeeld een D50 met daar bij een mooie Nikon 18-70 in plaats van de kitlens, of de D50 met kitlens en daar bij een sigma 70-300 doen
En dan het "stof risico", de Olympus 330 en 500 hebben een mooi systeem wat dit oplost. Leuk maar de 500 start daarom veel te traag op heb ik gelezen (2seconden). Ik weet niet hoe dat bij de 330 is, maar los daarvan hoe erg is het stofrisico? De 330 is erg mooi, en live view is leuk maar het kost ook een stuk meer dan de d50.
Een blaasbalgje kost 12 euro, daar mee krijg je 99% van het stof weg. Of je wel of geen stof in je camera krijgt is ook best mazzel/pech afhankelijk. De ene eer heb je er bijna een half jaar geen omkijken naar, terwijl je de volgende keer binnen een dag al een aantal irritante sofjes te pakken kan hebben.

Over die enorm trage opstart tijd, ik denk niet dat je dat gaat merken. 2 seconde is zo kort dat de camera al aan staat voor dat je deze voor je oog kan houden.
Dan de lensen: er zijn bij nikon kits met één lens en de dubbel lens. De 2e lens is of 55-200 of 70-300. Van één van beide lensen is zowieso bekend dat dit niet zo'n enorm goede lens is. Nu weet ik niet of dat de 55-200 is of de andere.
Wat bedoel je met enorm goed? Is enorm goed vergelijkbaar met glaswerk van 1500 euro? Dat zijn ze namelijk geen van beide. Voor zo ver ik weet presteren bede lenzen voor de prijs die je er voor betaald erg naar behoren. Maar dat neemt nog niet weg dat een sigma 70-300 van rond de 200 euro al merkdaar scherper is. Naar mijn menig presteerd die lens beter voor z'n bescheiden meer prijs als beide bovengenemde objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
martijn_tje schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:43:
[...]
De prijs van een D50 is 430 euro. Dus prijverschil is er nog steeds. met dat prijs verschil kan je bijvoorbeeld een D50 met daar bij een mooie Nikon 18-70 in plaats van de kitlens
Ja, hier zat ik ook over te denken, vooral omdat de kitlens van de D50 zo slecht schijnt te zijn (en je kan er geen polarisatiefilter op gebruiken en dat wilde ik zeker doen). Maar ik zag dat de D70s kit (incl. 18-70) maar iets van 20 euro duurder is dan een losse D50 body en losse 18-70 samen. Dus de D70s kit is dan interessanter lijkt me, meer functies (en verlichte LCD :) ) voor die 20 euro. Misschien een overweging voor de originele poster.

Ik denk er nu zelf aan om een nieuwe D50 + tweedehands 18-70 te kopen, je ziet die veel op marktplaats voor 175 a 200 euro. Maar ik ben me nog aan het orienteren. Kom nu van een Kodak Z740 (leuk ding voor 200 euro maar slechte AF, geen MF en heel erg veel CA's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
GekkePrutser schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:40:
Ja, hier zat ik ook over te denken, vooral omdat de kitlens van de D50 zo slecht schijnt te zijn (en je kan er geen polarisatiefilter op gebruiken en dat wilde ik zeker doen). Maar ik zag dat de D70s kit (incl. 18-70) maar iets van 20 euro duurder is dan een losse D50 body en losse 18-70 samen. Dus de D70s kit is dan interessanter lijkt me, meer functies (en verlichte LCD :) ) voor die 20 euro. Misschien een overweging voor de originele poster.

Ik denk er nu zelf aan om een nieuwe D50 + tweedehands 18-70 te kopen, je ziet die veel op marktplaats voor 175 a 200 euro. Maar ik ben me nog aan het orienteren. Kom nu van een Kodak Z740 (leuk ding voor 200 euro maar slechte AF, geen MF en heel erg veel CA's)
Wat is slecht? Het is een lens van nog geen 100 euro, dus wat verwacht je. Die 18-70 kost bijvoorbeeld al 300 euro.

Het ding schijnt wel scherp te zijn, maar ook helaas wat last van CA te hebben en wat gammel in elkaar te zitten, maar bij in iedergeval canon is dat precies het zelfde. De Nikon litlens is optisch zelfs wat beter als de canon kit lens.

De Nikon 18-70 wordt door de gebrukers als een heel erg fijne lens gewaardeerd, net wat scherpen, minder CA, snelle en stille focus en zit erg degelijk in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik heb afgelopen zomer een nieuwe D50 gekocht en een tweedehands 18-70, exact dus wat jij van plan bent. Ik kan hierover alleen maar het volgende zeggen: DOEN!!!
Ik heb voor de D50 ook een prosumer gebruikt en ik kan zeggen dat dit toch echt wel een _stuk_ mooier/beter/relaxter/leuker is. Al is het alleen al vanwege de afwezigheid van ruis. Naja, afwezig misschien niet, maar in ieder geval niet heel erg aanwezig :)
Anyway, ik heb er geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10
Wilko schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:46:
Ik heb afgelopen zomer een nieuwe D50 gekocht en een tweedehands 18-70, exact dus wat jij van plan bent. Ik kan hierover alleen maar het volgende zeggen: DOEN!!!
Ik heb voor de D50 ook een prosumer gebruikt en ik kan zeggen dat dit toch echt wel een _stuk_ mooier/beter/relaxter/leuker is. Al is het alleen al vanwege de afwezigheid van ruis. Naja, afwezig misschien niet, maar in ieder geval niet heel erg aanwezig :)
Anyway, ik heb er geen spijt van.
Ik heb een aantal weken precies dezelfde combi gekocht (lens ook tweedehands, body nieuw) en het is inderdaad geweldig spul. De belangrijkste reden voor mij om voor de 18-70 ipv de 18-55 te gaan was de build, met allebij zijn gewoon goede foto's te maken. De 18-55 vond ik echter zo gammel dat hij af viel.
Verder vind ik de snelle opstart tijd toch wel erg handig, 2 sec lijkt me toch echt vervelend.
De D50 start sneller op dan dat jij je vinger op de shutterrelease kan krijgen :P
Verder zijn de foto's inderdaad vrijwel ruisvrij, ISO800 is zeker bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wildo en Drafter86, bedankt voor de tips! Ik ben blij dat dit een goede combinatie is en dat meer mensen het zo doen. Ik koop in elk geval de body eerst want dan kan ik de lens in elk geval testen als ik die tweedehands ga kopen.

@martijn_tje: Het review op photozone.de was er niet bepaald enthousiast over, dat bedoelde ik met 'slecht', vooral over de bouwkwaliteit. En de roterende front-ring is voor mij echt geen optie. Ik wil toch een lens die ik niet meteen hoef te upgraden en ik wil zeker polaroid filters gaan gebruiken, dus de 18-55 viel gewoon af.

Over mijn keuze: Ik was blij met mijn Z740, je kan er best veel mee, hij heeft een manual-mode met sluitertijd, diafragma instellingen, en zelfs spotmetering (al is het een redelijk grote spot, dat wel). Maar ik loop steeds meer tegen dingen aan, foto's die er niet zo goed uitzien als zou moeten. Vooral door chromatische aberraties, daar is hij heel slecht in. Ik had vaak foto's waar ik op zich echt blij mee was en dan werden die verpest door die lelijke paarse randjes. Vandaar mijn wens naar een dSLR. Oh ja, en het focussen en opslaan van foto's is traaaaag.

Vandaar dat ik voorlopig over de Nikon D50 zat te denken omdat ik Canon of Nikon wil (ivm veel meer keus uit accessoires) en bij Nikon zijn er wat fijnere upgrade-stappen. Bij een Canon moet je gelijk naar de 30D na de 400D, en bij Nikon kan je van D50 naar D80. Bovendien vind ik de handgreep van de 400D ook te klein en vind ik het irritant dat die de flits gebruikt als AF-Assist. Ik heb liever een lampje, minder opzichtig, vooral als je zowiezo niet wil flitsen. Ik heb ook een heeeeeleboel pagina's GoT topics doorgelezen om me te orienteren :)

Vandaar dus mijn keuze bij het zoeken naar mijn eerste dSLR. Ik moet hem alleen nog kopen :) Het is toch een behoorlijke hoop geld die je moet neerleggen dus ik ben nog even aan het sparen. Maar ik denk dat het bijna zeker de D50+18-70 wordt, als iedereen er zo enthousiast over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Met de lensen wordt het wel lastig gemaakt.

De goedkoopste D50 met een nieuwe 18-70 lens is in de pricewatch 750 euro (excl verzenden).

Dit is dus ongeveer 200 euro meer dan de standaard kit. Is dit het waard voor een beginner met nu een digitale compact camera?

Voor 750 euro zijn er immers weer meer camera's te koop (met een standaard kit).
De Sony a100 kost net geen 800 euro met de standaardkit. Of de Olympus e330?
Zijn dit geen camera's in een hoger segment die voor hetzelfde geld meer bieden dan de d50 met extra (goede) lens?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
tja, wat wil je? de d50 is gewoon een hele goede dSLR, maar wel redelijk uitgekleed. maar voor het gros van de beginners/amateurs is dat meer dan voldoende. voordeel is dat je wat meer geld overhoudt voor betere lenzen.

de a100 van sony heeft als extra beeldstabilisatie in de body. maar het lenzen aanbod van sony is gewoon prut. een hoop dure primes, één goede - en dure - telezoom lens en voor de rest een vaag samenraapsel van consumerzooms.

wanneer je beeldstabilisatie in de body wilt, kan je naar mijn idee beter voor pentax gaan.

de e-330 heeft als extra liveview. dit heeft voor bepaalde vormen van fotografie echt grote voordelen. of die voordelen voor jou meewegen, is dus afhankelijk van jouw typefotografie. daarnaast heeft olympus wellicht niet zo'n hele grote lenzen collectie, maar wel een duidelijke. er zijn drie kwaliteitniveau's die alle drie een redelijk tot flink bereik afdekken. daarnaast heeft sigma gezegd al haar lenzen van een four-thirds mount te gaan voor zien, komt tamron met four-thirds lenzen. en is er natuurlijk leica/panasonic die lenzen voor het four-thirds systeem gaan bieden. verder is het four-thirds systeem het enige systeem (in dit prijssegment) dat voor digitaal ontwikkeld is. dat heeft voordelen, maar ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Ik wil het nog even hebben over de lensen, ik heb net gelezen dat de 18-70 de kitlens is van de d70s.

De d70s kwam in de laatste pcm (test met 14 dslr's) achter de d50 met de standaard 18-55 kitlens.
De 18-70 zou (even uit mijn hoofd) vertekenen naar de randen. De cropfactor van beide camera's is volgens mij beide 1,5.

Hoe komt het dat de 18-70 hier zo aangeraden wordt terwijl de lens op een d70s slechter zou presteren dan de d50 met in beide gevallen alleen de kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
De D70 is ouder dan de D50 en heeft meer last van ruis. Daardoor scoort de D70 misschien minder dan de D50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Jivecar schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:12:
Ik wil het nog even hebben over de lensen, ik heb net gelezen dat de 18-70 de kitlens is van de d70s.

De d70s kwam in de laatste pcm (test met 14 dslr's) achter de d50 met de standaard 18-55 kitlens.
De 18-70 zou (even uit mijn hoofd) vertekenen naar de randen. De cropfactor van beide camera's is volgens mij beide 1,5.

Hoe komt het dat de 18-70 hier zo aangeraden wordt terwijl de lens op een d70s slechter zou presteren dan de d50 met in beide gevallen alleen de kitlens?
De 18-70 schijnt een stuk steviger te zijn. Bovendien is de autofocus sneller. Op photozone wordt de 18-70 een stuk beter getest, al schijnt de 18-55 ook niet zo slecht te zijn.

Review 18-55: http://www.photozone.de/8...ikkor_1855_3556/index.htm
Review 18-70: http://www.photozone.de/8...ikkor_1870_3545/index.htm

Quoteje uit de review van de 18-55: "The build quality is downright miserable which is probably a sufficient reason alone for some to think about the AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX straight from the start."

De 18-70 is inderdaad de kitlens van de 70s, als je dus een Nikon + 18-70 wil kopen kan je beter de D70s kopen want die is met kitlens (18-70) maar 20 euro duurder dan een losse D50 met losse 18-70. En de D70s biedt wel een aantal handige extra functies. Ik denk dat die kitlenzen een beetje gesubsidieerd worden als je er een camera bij koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands

Die test in de PCM heb ik ook gelezen. Mag je gerust met een baal strooizout nemen. De 18-70 werd op de d200 de hemel in geprezen en op de D70 afgekraakt terwijl het volgens mij om dezelfde lens gaat. Vertekening valt, zoals je o.a. bij photozone kan lezen enorm mee.

D50 kitlens is ook bepaald niet slecht, van beide is de prijs/kwaliteit dik in orde eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

De d70s kwam in de laatste pcm (...)
Ik neem artikelen in de PCM steeds minder serieus. De afgelopen tijd ben ik meerdere malen al onjuiste of rare dingen tegengekomen. Als ik dan om verheldering vraag, dan krijg ik die niet. Kijk ook maar eens naar de prijzen van de camera's in de tests. Die liggen over het algemeen ver boven de prijzen die nu gelden.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.