[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.503 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Mei schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:01:
[...]

Ik neem artikelen in de PCM steeds minder serieus. De afgelopen tijd ben ik meerdere malen al onjuiste of rare dingen tegengekomen. Als ik dan om verheldering vraag, dan krijg ik die niet. Kijk ook maar eens naar de prijzen van de camera's in de tests. Die liggen over het algemeen ver boven de prijzen die nu gelden.
Ja, ik weet niet of er alleen adviesprijzen zijn genoemd. Ik denk het wel, in ieder geval zijn alle prijzen wel te hoog.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Jivecar schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:26:
[...]

Ja, ik weet niet of er alleen adviesprijzen zijn genoemd. Ik denk het wel, in ieder geval zijn alle prijzen wel te hoog.
De 18-70 is dus écht wel een slag beter dan de 18-55. Hij is lichtsterker, uitgerust met échte AF-S (niet de kreupele variant van de 18-55) en een stuk beter gebouwd. Kwa scherpte zal hij misschien iets winnen, al doet de 18-55 het wat dat betreft ook wel goed.

PCM zou ik inderdaad maar gewoon niet serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik ben er bijna uit. Ik ga voor een pentax camera, maaaar.... Mijn bedoeling was om de k100d te gaan kopen, echter ik lees dat er niet echt veel verschil is met de *ist dl. Ik stap dus net binnen in de dslr wereld, dus ik betwijvel of ik de 11 punts focus ga missen (tegen 3 punts), maar de beeld stabilisatie is natuurlijk wel intressant. Vooral voor aquarium fotografie waar je weinig licht hebt.
Ik kan de *ist dl kit voor 499,- kopen en de k100d voor 618,- . Is de beeldstabilisatie 120 euro waard? Die 120 euro kan ik ook gebruiken voor een lens ofzo. Ik schiet nu met m'n s5600 al redelijke aquarium fotos, alleen merk dat iso800 gewoon te veel ruis bevat.

Ps. Blijft de *ist dl nog in het assortiment van pentax of wordt het assortiment uiteindelijk de k110d, k100d, k10d, k1D? Ofwel koop ik geen afgeschreven kamera en zakt de k100d ook naar die 500 euro later in het jaar?

[ Voor 14% gewijzigd door Frank|A op 06-11-2006 09:45 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Frank|A schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:43:
Ik ben er bijna uit. Ik ga voor een pentax camera, maaaar.... Mijn bedoeling was om de k100d te gaan kopen, echter ik lees dat er niet echt veel verschil is met de *ist dl. Ik stap dus net binnen in de dslr wereld, dus ik betwijvel of ik de 11 punts focus ga missen (tegen 3 punts), maar de beeld stabilisatie is natuurlijk wel intressant. Vooral voor aquarium fotografie waar je weinig licht hebt.
Ik kan de *ist dl kit voor 499,- kopen en de k100d voor 618,- . Is de beeldstabilisatie 120 euro waard? Die 120 euro kan ik ook gebruiken voor een lens ofzo. Ik schiet nu met m'n s5600 al redelijke aquarium fotos, alleen merk dat iso800 gewoon te veel ruis bevat.
Als jij met aquarium foto's bedoeld: vissen fotograferen, dan helpt beeldstabilisatie niets, want vissen bewegen :) Dan zou ik eerder voor een camera met goede ruis-prestatie bij hoge iso-waarden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Vissen bewegen, maar de vissen die ik heb bijna niet. Ik kan bv. met m'n s5600 redelijk vissen fotograferen, maar ik merk dat op 1/20 zelf met een statief dat er nog bewegings onscherpte in m'n fotos zit. Ik heb dus idd een lichtsterkere lens nodig (<f3.2) bv. een oude 1.8 50mm pentax en moet kunnen schieten op hore iso waarden. Op flickr zien de aquarium fotos er goed uit van de *ist dl, alleen is het natuurlijk de vraag hoeveel daar aan gesleuteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Lichtsterke lenzen heb je van alle merken (50/1.8 kost nieuw voor een nikon/ canon bijv. ook rond de 100 euro) maar ruisprestaties willen vaak verschillen. Canon eos 350/400d of nikon d50 (of d80 bij wat groter budget :P ) doen het bijvoorbeeld met ruis ook érg leuk, in die zin, dat het er erg weinig is. Toen ik een D50 aanschafte heb ik zeker kwa ruis een hoop vervelende dingen gezien van de *ist

edit: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page17.asp

Niet echt een objectieve bron, maar goed, het geeft een idee :)

[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 06-11-2006 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Bedankt. Dacht dat in de d50 en *ist dl dezelfde sensor zat, is dan het ruis niveu ook niet het zelfde?

edit// nee dus... ok bedankt voor het artikel.

[ Voor 19% gewijzigd door Frank|A op 06-11-2006 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Jivecar schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:02:
<snip>

Dan de lensen: er zijn bij nikon kits met één lens en de dubbel lens. De 2e lens is of 55-200 of 70-300. Van één van beide lensen is zowieso bekend dat dit niet zo'n enorm goede lens is. Nu weet ik niet of dat de 55-200 is of de andere.

Zijn er hier wat mensen die mij op weg kunnen helpen?
De 55-200 is best aardig. De 70-300 ook maar het zijn alletwee budget telezooms, prijs/kwaliteit is dik in orde maar je kan 't niet vergelijken met glas wat 5 of 10 keer duurder is.

Nadeel van de 55-200 was voor mij de geringe grootte en het feit dat het een licht lensje is, nauwelijks groter dan de 18-55. Ik merk dat ik de 70-300 helemaal uitgezoomd gewoon veel beter stabiel kan houden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.EMP3ROR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2023

The.EMP3ROR

<3 MUSE

Zo, na 24uur spitten heb ik het volgende op een rijtje gezet:

I want to "go out and play" zoals Canon het zo mooi weet te brengen. Helaas voor hun hoor ik hier de meeste mensen positiever over de Nikon D50, als scheelt 't niet veel. Let wel, ik heb hier slechts 24uur verstand van en wil mooie plaatjes schieten. Macro's vind ik erg leuk, maar ik wil ook eekhoorntjes (zeer snel en je komt er niet dichtbij) en bliksem op de gevoelige plaat vastleggen. Budget: mwoach, het moet leuk blijven... ± € 1000.

Prijzen van de pricewatch excl. verzendkosten:
Nikon D50 body € 433
Nikkor AF-S DX 18-70mm (D70s kitlens) € 319
Sigma 70-300mm APO DG Macro € 199
SD 1GB Kingston Ultimate 133x € 35

Opties voor later:
Nikon (Nikkor) AF 50mm f/1.8 D (ø52mm) € 109 in geval van weinig licht
Nikon Speedlight SB-600 € 225
SD 2GB Kingston Ultimate 120x € 80

Een statief heb ik al eens gekocht voor m'n HP R707, in hoeverre ik een tas nodig heb weet ik niet.

2 dingen die me door de gedachten gaan:
- Is het echt de moeite waard om € 1149 uit te geven aan een D80 + 18-135mm kitlens?
- Zijn de kitlenzen van de D50 echt zo matig of is deze aanbieding van Dixons erg leuk om mee te beginnen?

[ Voor 15% gewijzigd door The.EMP3ROR op 06-11-2006 14:34 ]

56 => 512 => 768 => 1024 => 2048 => 2240 => 3072 => 6144 und so weiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Denk dat je een leuk setje hebt samengesteld. Of je voor de D80 moet gaan.... Je hebt wat meer optie's op de body en een leuk standaard lensje maar je kunt een telelens wel vergeten.

Verder, een supersnelle SD card merk je alleen maar als je veel in continous mode schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@emp3ror: tis een klein detail, maar de D50 is niet snel genoeg om het verschil tussen kingston elite en kingston ultimate te maken. Een kingston 1GB elite kaartje is voldoende snel.

De 18-55 is niet slecht, zeker niet voor zijn prijs, maar de 18-70 is ook zeker zijn geld waard.

Nog een tip, veel fotozaken zoals de kamera-express (en foka?) updaten de pricewatch niet helemaal lekker, check dus ook hun eigen sites. Ik weet dat een SB-600 bij de KE maar 200 euro kost.

De d80 is alleen zijn geld waard als je weet waarom ;) En de 18-135 is optisch minder dan de 18-70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aanbieding van Dixons is helemaal niet slecht. De 70-300 APO van Sigma is welliswaar de beste 70-300 die je kan krijgen onder de 300 euro, maar de 70-300G van Nikon is een leuke lens voor zijn geld.
Ik zou overigens zelf liever de zwarte versie kopen, aangezien je eigenlijk alleen deze lenzen in het zilver kan krijgen en ik vind persoonlijk een zwarte lens op een zilveren body niet echt mooi... Maar tja, dat denk ik er van.

Met die set kan je dan aardig uit de voeten. Het gat tussen de 55 mm en 70 mm zal je waarschijnlijk niet missen. Kortom dan komt er nog een SD kaartje bij van 1 GB (Bijvoorbeeld kingston standaard voor ongeveer 20-25 euro.) En dan heb je ook nog wat geld over voor een tas.

Ja, die tas zou ik zeker overwegen. Je loopt straks wel met 1000 euro door het bos om je eekhoorn te schieten en als het dan gaat regenen, ben je best blij als je alles netjes op kan bergen. Denk ook aan dingen als: Ik loop door het bos en stop bij een restaurant. Best fijn als je camera goed opgeborgen in een tas zit, in plaats van los op de vloer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.EMP3ROR

The.EMP3ROR

<3 MUSE

@ Wijnands: Een telelens gaat er gewoonweg niet op?

Ik las ergens dat je bij 6MP een 50-60x SD kaart kunt gebruiken, aangezien de Kingston Elite 50x is heb ik de Ultimate (1GB 133x, 2GB 120x) gekozen.

@RedXraD: Ik twijfel echt tussen de Double Kit 18-55+70-300 voor € 695,- en de losse body met de 2 losse lenzen. Het scheelt erg veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Van die set ga je absoluut geen spijt krijgen :)
Je kan trouwens ook kijken naar een tweedehandse 18-70. Scheelt je toch ruim 100 euro en de meeste mensen die dit spul gebruiken zijn er ook zuinig op, de 18-70 die ik via Marktplaats heb gekocht was ook nog puntgaaf.

Voor bijna hetzelfde geld als dat 1GB kaartje kan je een 2GB kaartje kopen die nog sneller is ook:
pricewatch: Secure Digital Card 2GB (Transcend, 150x)
Dan zit er alleen geen Kingston stickertje op. Tsja. En meer opslagruimte is sowieso altijd prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.EMP3ROR

The.EMP3ROR

<3 MUSE

@ DickCAH: Handige tips *D zeer praktisch gedacht.

@ Wilko: 2e hands is niet echt mijn ding. Daarnaast heb ik Kingston nogal hoog staan. Vandaar Kingston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet zefl in JPG max fine en ik gok zo dat dat ook gaat gelden voor the.emp3ror... dan kunnen er 300 foto's op een 1 gb kaartje.
Zelf kan ik daar meestal goed mee uit de voeten.

Ik heb ook 133X PQI kaarten, maar het snelheidsverschil haal ik er niet uit... tenzij je in burstmode schiet en dan legt de standaard kingston het na een foto of 10 qua snelheid af tegen de PQI. Maar in burst schiet ik meestal ook maar een foto of vijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Een goeie geheugenkaart is meer dan alleen een stickertje. En een D50 haalt de schrijfsnelheden van een elite net niet, laat staan een ultimate. In burstmode heb je sowieso een buffer van 9 foto's, daarna gaat hij pas echt wegschrijven naar je SD, maar nogmaals, dan red je het met elite ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Qua schieten zal je de extra snelheid niet merken, maar ik vind de standaard kaartjes wel erg langzaam bij het overzetten op de pc. Alleen daarom al zou ik een Ultra kaartje nemen in combinatie met een usb 2 kaartlezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op maandag 06 november 2006 @ 15:08:
Qua schieten zal je de extra snelheid niet merken, maar ik vind de standaard kaartjes wel erg langzaam bij het overzetten op de pc. Alleen daarom al zou ik een Ultra kaartje nemen in combinatie met een usb 2 kaartlezer.
Ja, sandisk ultra II, maar toch zeker geen Extreme III? Das hetzelfde verhaal kwa wegschrijven als met de elite/ultimate kaartjes van kingston....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
The.EMP3ROR schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:46:
@ Wijnands: Een telelens gaat er gewoonweg niet op?

Ik las ergens dat je bij 6MP een 50-60x SD kaart kunt gebruiken, aangezien de Kingston Elite 50x is heb ik de Ultimate (1GB 133x, 2GB 120x) gekozen.

.
Sorry, bedoelde te zeggen, een telelens gaat niet lukken met je budget.

Zag trouwens net dit draadje op dpreview. Wat hele aardige plaatjes met de 55-200.
http://forums.dpreview.co...rum=1034&message=20762081

[ Voor 17% gewijzigd door Wijnands op 06-11-2006 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@ RedXraD: Ik bedoelde niet persé de Ultra II van SD (hoewel ik die zelf wel heb, zelfs in plus uitvoering) Maar gewoon alle Ultra/Mega/133x kaartjes.
Die zijn gewoon lekker snel tegen een kleine meerprijs t.o.v. normale kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Heb een paar maanden terug dezelfde body/lens combo gekocht. Heerlijk gewoon. Je merkt dat die 18-70 gewoon een heerlijk goeie lens is, en de 70-300 APO heb ik ook echt absoluut geen enkel klagen van. Hij is niet zo geweldig lichtsterk als een lens van tien keer zo duur, maar voor de rest: super!

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.EMP3ROR

The.EMP3ROR

<3 MUSE

Kijk, dat zijn nog eens goede berichten :) Dus jij hebt alles los aangeschaft? Losse body en 2 lenzen. Ik heb 3 bedrijven in Doetinchem (Botvliet, Dixons en Huls) aan de lijn gehad, maar ik kreeg niet het idee dat ze de body los verkochten. Is dit een product om online te kopen? Het liefst banjer ik een winkel in en neem ik het mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
Misschien dat dixons alleen de kit aanbied maar een beetje foto toko bied losse body's en lenzen aan, of kan het in iedergeval voor je bestelen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Laatst online: 14:43

janklp

FortyTwo Capital

The.EMP3ROR schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:52:
Kijk, dat zijn nog eens goede berichten :) Dus jij hebt alles los aangeschaft? Losse body en 2 lenzen. Ik heb 3 bedrijven in Doetinchem (Botvliet, Dixons en Huls) aan de lijn gehad, maar ik kreeg niet het idee dat ze de body los verkochten. Is dit een product om online te kopen? Het liefst banjer ik een winkel in en neem ik het mee.
Tuurlijk, online kopen kan prima en het bespaart je ook nog een sloot geld waarschijnlijk, kijk eens hier voor de pricewatch: pricewatch: Nikon D50 (6MP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje vreemde vraag misschien, maar weet er iemand wat de gemiddelde 'cyclus' van prijsdalingen is? Is dit na een half jaar? Of eerder of later? En komen er jaarlijkse prijsdalingen rond de kerstperiode of is dat niet van toepassing op dSLR wereldje?

Mijn aandacht gaat reeds enige tijd uit naar de Pentax k100d, maar nu zie ik dat er bij fotobooms reeds een pentax k10d body te verkrijgen zal zijn voor rond de 849€, wat ik nog een 'acceptabele prijs' vind... Echter, m'n portefeuille zal dit nog niet kunnen trekken.

Daarom vraag ik me af na hoeveel tijd er mogelijk een prijsdaling kan verwacht worden voor een camera (indien er al een constante in valt vast te stellen). Ik ben van plan rond de kerstperiode mijn eerste dSLR te kopen, maar indien er reeds in maart ofzo een prijsdaling voor de k10d te verwachten valt, kan ik misschien beter wachten, niet?

En achten jullie de kans groot dat de k100d in prijs zal dalen na het verschijnen van de k10d? (het is het eerste jaar dat ik me écht richt op de aanschaf van een dSLR, vandaar mijn beperkte kennis op het gebied van de prijzencycli :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:17:
Beetje vreemde vraag misschien, maar weet er iemand wat de gemiddelde 'cyclus' van prijsdalingen is? Is dit na een half jaar? Of eerder of later? En komen er jaarlijkse prijsdalingen rond de kerstperiode of is dat niet van toepassing op dSLR wereldje?

Mijn aandacht gaat reeds enige tijd uit naar de Pentax k100d, maar nu zie ik dat er bij fotobooms reeds een pentax k10d body te verkrijgen zal zijn voor rond de 849€, wat ik nog een 'acceptabele prijs' vind... Echter, m'n portefeuille zal dit nog niet kunnen trekken.

Daarom vraag ik me af na hoeveel tijd er mogelijk een prijsdaling kan verwacht worden voor een camera (indien er al een constante in valt vast te stellen). Ik ben van plan rond de kerstperiode mijn eerste dSLR te kopen, maar indien er reeds in maart ofzo een prijsdaling voor de k10d te verwachten valt, kan ik misschien beter wachten, niet?

En achten jullie de kans groot dat de k100d in prijs zal dalen na het verschijnen van de k10d? (het is het eerste jaar dat ik me écht richt op de aanschaf van een dSLR, vandaar mijn beperkte kennis op het gebied van de prijzencycli :))
volgens mij zo na 4 maand na intro (wel eens gehoord iig dat na zo'n 4 maand prijzen gaan dalen) dat ze wat aanbiedingen neerzetten en verder reageren de grote spelers op elkaar qua prijs geloof ik.
Misschien dat anderen hier beter zicht op hebben

De meeste mensen willen het nieuwste van het nieuwste, wat vaak slechts marginaal beter is. Het loont om nu een D50 of 350D te kopen. Met deze camera's is namelijk ook nog eens niks mis mee.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
De grafieken op de pricewatch kunnen enige indicatie geven.

Je kan wel blijven wachten. Ondertussen heb je geen lol met je nieuwe camera en schiet je geen mooie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 14:19
Ik hoop dat andere online shops en ook de echte winkels ook hun prijs naar dit niveau schroeven. Dan ga ik hem halen zodra verkrijgbaar is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nomad85 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:21:
[...]

volgens mij zo na 4 maand na intro (wel eens gehoord iig dat na zo'n 4 maand prijzen gaan dalen) dat ze wat aanbiedingen neerzetten en verder reageren de grote spelers op elkaar qua prijs geloof ik.
Misschien dat anderen hier beter zicht op hebben
Hmm, 4 maanden, dat is doenbaar. Maar idd, hoe lang blijf je wachten...
De k10d combineert SR met een anti-stof systeem. De Sony a100 doet dit uiteraard ook, maar die heeft dan weer zeer weinig lenzen om op terug te vallen.

Is zulk een anti-stof systeem essentieel? M.a.w. kan men het stof nog op één of andere manier wegkrijgen? Ik heb me nl. in de Fnac laten wijsmaken dat dit stof niet meer van de sensor te verwijderen valt... Klopt dit? Want indien zo, lijkt zo'n systeem wel zeer aan te raden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat stof niet van de sensor te verwijderen is is echt onzin. Kijk anders hier even rond want je bent zeker niet de eerste die zich dat afvraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Stof is altijd nog te verwijderen met een blower, dus simpelweg de stof wegblazen van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Nonsens, stof is betrekkelijk makkelijk van de sensor te verwijderen. Een blasbalgje van <10 euro doet het werk vaak voor je in 90% van de gevallen. Dit is de makkelijkste oplossing.

Daarnaast bestaan er tal van kwastjes, sweeps en andere producten om het stof van je sensor te verwijderen. Vooral bedoelt voor de wat hardnekkige vuiltjes.

Maar er zijn ook mensen die zweren bij pure alcohol met een wattenstaafje. Dit werkt kennelijk ook prima. Die antidust is een leuke extra maar zeker niet onoverkomelijk wanneer het hieraan ontbreekt bij een camera.

[ Voor 4% gewijzigd door janklp op 07-11-2006 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
IMO zijn antidust en antishake en hoge megapixels "nice to haves" die met name worden aangeprezen om de onwetende consument te lokken. Met een 4 of 6 megapixel dSLR zonder al die optie's kun je ook leuke foto's maken en veel lol hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.EMP3ROR

The.EMP3ROR

<3 MUSE

@Wijnands: Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-80 f3.5-5.6 AF-D || 35-70 f3.3-4.5 AF || 70-300mm f/4-5.6G... Ik weet dat 18 voor dichtbij en 300 voor veraf is, maar wanneer gebruik jij welke lens? Je hebt 18-55 - 35-70 - 70-300, maar ook 28-80. Wat is er zo speciaal aan die 28-80 als je dat bereik eigenlijk al "gedekt" hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

The.EMP3ROR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:40:
@Wijnands: Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-80 f3.5-5.6 AF-D || 35-70 f3.3-4.5 AF || 70-300mm f/4-5.6G... Ik weet dat 18 voor dichtbij en 300 voor veraf is, maar wanneer gebruik jij welke lens? Je hebt 18-55 - 35-70 - 70-300, maar ook 28-80. Wat is er zo speciaal aan die 28-80 als je dat bereik eigenlijk al "gedekt" hebt?
de 28-80 is erg goedkoop. Als je bijvoorbeeld op een feestje foto's aan het maken bent hebt je soms niet echt groothoek nodig voor overzichten, maar wil je wat meer portretjes schieten....een 28-80 kan dan een fijn bereik geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
The.EMP3ROR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:40:
Ehh... :) De 28-80 had ik nog van m'n F60 en de koper daarvan had er al twee dus die heb ik lekker gehouden. Is een fijn portret lensje voor feestjes enzo en het is net genoeg tele om bij een dagje uit ook nog aardig uit de voeten te kunnen.
De 35-70 heb ik eigenlijk voor m'n zoontje van 4 gekocht van die schiet daar 't beste mee en voor 36 euro inc. verzenden doe ik niet zo moeilijk. Kwam 'r zelf achter dat 'ie nog een tikkie scherper is dan de 28-80 en alhoewel je niet echt van Bokeh kunt spreken vind ik toch de onscherpte wat mooier.

Je zou ook kunnen zeggen dat ik een beetje last van NAS heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Heb net een Eos 400d van een collega even beetgehouden. Wat ben ik blij dat ik een Nikon heb zeg!
Mijn vlugge en erg subjectieve indruk:

- te klein
- Licht
- scrollwheel op onlogische plek
- Settings als single/continous en EV lenen zich niet voor blind bedienen
- Mooi scherm
- Kleine zoeker
- AF punt selectie niet intuitief.
- Zoom van de 18-55 gaat heel erg stroef
- kitlens minder genegen tot hunten dan mijn 18-55
- Geen AF hulplicht van betekenis?

Al met al niet mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:09:
Misschien dat dixons alleen de kit aanbied maar een beetje foto toko bied losse body's en lenzen aan, of kan het in iedergeval voor je bestelen.
Bestelen? Hij wil gewoon betalen hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:48:
[...]

Bestelen? Hij wil gewoon betalen hoor....
Bedankt voor deze nuttige bijdrage

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:38:
Heb net een Eos 400d van een collega even beetgehouden. Wat ben ik blij dat ik een Nikon heb zeg!
Mijn vlugge en erg subjectieve indruk:

- te klein
- Licht
- scrollwheel op onlogische plek
- Settings als single/continous en EV lenen zich niet voor blind bedienen
- Mooi scherm
- Kleine zoeker
- AF punt selectie niet intuitief.
- Zoom van de 18-55 gaat heel erg stroef
- kitlens minder genegen tot hunten dan mijn 18-55
- Geen AF hulplicht van betekenis?

Al met al niet mijn ding.
En als je nu eens zou kijken vanuit iemands ogen die nog nooit een dSLR vast heeft gehad? De dikgedrukte punten zijn, misschien niet helemaal maar toch wel voor een deel, wellicht gevormd omdat jij nu al een verstokt nikon gebruiker bent?

Ik weet wel dat toen ik de D50 en 350D naast elkaar had, de 350D vanwege ergonomie niet mijn ding was, daarom ook de disclaimer in de sub-zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zei ook, erg subjectieve indruk.

Als totale dslr n00b die het toch serieus wil gaan nemen zou ik me heel snel gaan ergeren aan dat wiel denk ik. AF punten, misschien heel logisch als je het boekje leest dan nog denk ik dat het voor een n00b met grote handen bepaald geen aanrader is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Hier ook een potentiele dSLR koper. Ik heb op dit moment een Panasonic FZ3.. fijne camera over het algemeen, alleen zijn er een paar dingen die ik graag anders zou zien:

- Teveel ruis bij hoge iso, daarom schiet ik eigenlijk nooit op 200 of hoger
- Foto's in de huiskamer 's avonds met een paar schemerlampjes aan zijn OF te flets door een felle flits OF te 'saai' qua kleuren als ik de flits wat minder laat flitsen OF bewogen bij te weinig flitslicht. Als ik in de kamer om me heen kijk is het allemaal gezellige sfeerverlichting. Maar welke foto ik ook terugkijk... of er staan bewogen mensen op, of het is fel en flets of de foto is te donker.. maar de sfeer vind ik nooit terug.
- Actiefoto's van beweging zijn slecht te maken doordat bij elke foto het beeld even op 'zwart' gaat bij serieopnamen.
- Soms is de het onderwerp niet goed gefocussed bij gebruik van de eind van het telebereik.
- Achtergrond bij portretfotografie is vaak te scherp, waardoor het onderwerp er niet mooi 'uitspringt' met een wazige achtergrond.
- Soms te weinig groothoek.

Nu heb ik in gedachten dat veel van bovenstaande 'problemen' opgelost zouden kunnen worden door het aanschaffen van een spiegelreflex. En vooral het fotograferen in slecht verlichte ruimtes vind ik hierbij belangrijk. Heb ik het bij het rechte eind? Mijn plannen om aan te schaffen zijn de volgende:

- Nikon D50
- Nikon 18-55mm (kitlens)
- Nikon 50mm f/1.8
- Nikon 70-300G (deze pas op een later tijdstip waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Precies hetzelfde setje lenzen heb ik ook. Helaas is mijn 18-55 dood maar met deze set heb ik ook een jaar gefotografeerd. Prima set om mee te starten en je gaat er ook zeker geen spijt van krijgen als je jou combinatie koopt. Maar toch zou ik een aantal puntjes ter overweging nemen.
  • Ik zou de 18-55mm vervangen voor de 18-70mm. Een groter bereik, een betere build en wat meer scherpte. Hij is wat duurder, maar ik denk dat je daar op den duur geen spijt van krijgt. Ik begon me toch de ergeren aan de plastic afwerking van de 18-55 lens en de speling daarop.
  • Vervang de 70-300G lens van Nikon voor de 70-300 lens van Sigma. Kost tegenwoordig maar 2 tientjes maar. Wel krijg je er een stuk meer lens voor terug. Scherper en minder CA.
  • De 50mm is een must-have. Desnoods stel je die aankoop nog even uit en doe je eerst dat geld bij een 18-70 lens om het gat met de 18-55 op te vullen. Dat zou mijn advies zijn.
Hopelijk heb je hier wat aan. In ieder geval worden je problemen grotendeels opgelost. Al blijft sfeervolle platen maken binnen erg lastig met de interne flitser, ook bij de D50. Hiervoor heb je een externe flitser nodig. Wel kan je gemakkelijk de iso waardes opkrikken naar 800. Dit helpt natuurlijk wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.EMP3ROR

The.EMP3ROR

<3 MUSE

Antwoord op mijn mail naar Nikon:
Geachte mijnheer te Plate,

Hartelijk dank voor uw mail waarin u verzoekt om informatie betreffende diverse van onze produkten.

Van de D50 kit inclusief 70-300 is nog geen verschijningsdatum bekend. Dit ligt waarschijnlijk in het feit dat de nieuwe 70-300 nog niet leverbaar is.

Wat betreft een D40 en een D60, bij ons zijn er geen producten met deze naam bekend. Wij kunnen de informatie waarop u zich beroept niet bevestigen.

Hopende u voldoende te hebben geinformeerd verblijf ik met vriendelijke groet,

Jaap Scholtmeijer
Coordinator Customer Support
Daarnaast kwam ik met een klant van ons aan de praat over m'n drang tot aankopen van een D50 en die begon over een Olympus E500 vanwege een zelfreinigend systeem voor de lens. Meneer was alles behalve te spreken over het schoonmaken met een blaasbalgje. Hij zei dat je daar meer kapot mee maakt, dan goed mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Januszjes schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:48:
Ik zou de 18-55mm vervangen voor de 18-70mm. Een groter bereik, een betere build en wat meer scherpte. Hij is wat duurder, maar ik denk dat je daar op den duur geen spijt van krijgt. Ik begon me toch de ergeren aan de plastic afwerking van de 18-55 lens en de speling daarop.
Ik heb net de D50 gekocht en de 18-70 (body nieuw, de lens tweedehands) en ik moet zeggen dat het wel tegenviel hoe zwaar deze lens is. Voor iemand die net overstapt op een dSLR, zoals ik, is dat wel erg wennen in het begin. Na een paar minuutjes foto's schieten voelt hij toch steeds zwaarder :)

De 18-55 is maar 210 gram, meer dan 2 keer zo licht. De 18-70 is toch bijna een halve kilo (480g) aan lens, en maar iets lichter dan de body zelf. Verder gaat de zoom in het begin (18-24) wel heel erg snel (weinig draaibeweging nodig) en aan het eind juist heel langzaam. Ik hoorde dat dat bij de 18-55 wat gelijkmatiger is.

Dus uiteindelijk had ik denk ik toch wat beter over de 18-55 moeten nadenken, je krijgt hem voor ongeveer 100 euro bij de body als je de kit koopt. Maar ik wilde graag een polarisatie filter gebruiken en dat kan niet bij die lens omdat de voorkant roteert bij het focussen.

Ik kan me voorstellen dat de slechtere constructie ook gaat irriteren maar het is denk ik wel iets om over na te denken bij het overstappen. Zeker als je nog niet helemaal zeker weet of dSLR het wel is voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
hars73 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:33:
Hier ook een potentiele dSLR koper. Ik heb op dit moment een Panasonic FZ3.. fijne camera over het algemeen, alleen zijn er een paar dingen die ik graag anders zou zien:
[...Lange quote gewist...]
Nu heb ik in gedachten dat veel van bovenstaande 'problemen' opgelost zouden kunnen worden door het aanschaffen van een spiegelreflex.
Uit ervaring (nu 2 dagen met een D50) kan ik zeggen dat het ruisniveau inderdaad ontzettend veel lager is dan bij mijn vorige cam, een Kodak Z740. Alleen een dSLR gaat wel degelijk op 'zwart' tijdens het maken van een foto, omdat de spiegel dan omklapt. Dus je hebt tijdens het maken ook geen beeld. Hij komt natuurlijk wel veel sneller terug, maar in seriefoto-modus gaat hij gelijk dan weer een foto maken. Dus wat dat betreft zal je niet beter uit zijn.

Over de onscherpe achtergronden bij portretten: Ik weet niet of je met je Panasonic ook het diafragma kan regelen, mijn Kodak had ook een complete manual mode (en een Aperture priority mode). Daarmee kon je toch aardig onscherpe achtergronden te krijgen door veel in te zoomen en dan een groot diafragma (laag nummer) te kiezen. Ging eigenlijk verbazend goed voor zo'n klein lensje. Bij die Panasonic moet dat toch ook kunnen, die heeft ook een vrij grote lens voor een compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 08:52
Wij hebben hier een Canon EOS300 analoog en zijn op zoek naar een DSLR. Zo hadden we de canon 400D op het oog. Aangezien beide toestellen uit de EOS-serie komen kunnen de oude lenzen hergebruikt worden. De EOS300 is vroeger aangekocht geworden in een pakket dat 2 lenzen bevatte. De normale kitlens en een zoomlens. Hierna hebben we ooit ook eens breedhoek lens gekocht.

Nu, loont het de moeite om gewoon de body van de 400D te kopen? Of zijn we best van de "oude" lenzen te verkopen en een 400D met kitlens te kopen? Is er een (groot) verschil voor de lenzen bij de overstap van analoog naar digitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Een verschil is er niet, behalve dat je nieuwe camera een crop-factor heeft en dus niet de gehele oppervlakte van het objectief gebruikt. Hierdoor ga je alleen mogelijk nog wat vooruit in kwaliteit (hoeken zijn soms wat minder scherp). En bekijk je afbeeldingen niet op 100%, want dat deed je met de analoge foto's ook niet. Dan ga je namelijk wel verschil zien.

De cropfactor heeft verder nog tot eigenschap dat je brandspuntafstand met een factor 1,6 wordt vergroot. Je houdt dus minder wide over en meer tele. Het kan zijn dat je huidige groothoekobjectief daarmee te weinig groothoek levert. In dat geval is de kitlens van een paar tientjes een zinvolle aanschaf.
Welke objectieven heb je nu? De normale kitlens en een zoomlens (bedoel je niet een telelens?) en een breedhoek (groothoek?) lens, zeggen zo niets...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

GekkePrutser schreef op donderdag 09 november 2006 @ 01:19:
[...]

Uit ervaring (nu 2 dagen met een D50) kan ik zeggen dat het ruisniveau inderdaad ontzettend veel lager is dan bij mijn vorige cam, een Kodak Z740. Alleen een dSLR gaat wel degelijk op 'zwart' tijdens het maken van een foto, omdat de spiegel dan omklapt. Dus je hebt tijdens het maken ook geen beeld. Hij komt natuurlijk wel veel sneller terug, maar in seriefoto-modus gaat hij gelijk dan weer een foto maken. Dus wat dat betreft zal je niet beter uit zijn.

Over de onscherpe achtergronden bij portretten: Ik weet niet of je met je Panasonic ook het diafragma kan regelen, mijn Kodak had ook een complete manual mode (en een Aperture priority mode). Daarmee kon je toch aardig onscherpe achtergronden te krijgen door veel in te zoomen en dan een groot diafragma (laag nummer) te kiezen. Ging eigenlijk verbazend goed voor zo'n klein lensje. Bij die Panasonic moet dat toch ook kunnen, die heeft ook een vrij grote lens voor een compact.
Ja op de FZ3 kan ik inderdaad wel het diafragma instellen (f2.8 over het hele bereik), en dat hielp zeker wel hoor, maar als ik soms foto's zie die gemaakt zijn met een spiegelreflex en een kleiner diafragma, dan zijn die toch veel onscherper in de achtergrond.

En als je 's avonds in de huiskamer met de D50 een foto maakt met hier en daar wat schemerlampjes aan en een persoon erop (die natuurlijk niet superstil moet gaan zitten).. blijft dat een beetje sfeervol en scherp zonder al te veel truuks? (Mijn vrouw moet nl. ook nog een keer eenvoudig een fotootje kunnen maken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
hars73 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:32:
[...]

Ja op de FZ3 kan ik inderdaad wel het diafragma instellen (f2.8 over het hele bereik), en dat hielp zeker wel hoor, maar als ik soms foto's zie die gemaakt zijn met een spiegelreflex en een kleiner diafragma, dan zijn die toch veel onscherper in de achtergrond.

En als je 's avonds in de huiskamer met de D50 een foto maakt met hier en daar wat schemerlampjes aan en een persoon erop (die natuurlijk niet superstil moet gaan zitten).. blijft dat een beetje sfeervol en scherp zonder al te veel truuks? (Mijn vrouw moet nl. ook nog een keer eenvoudig een fotootje kunnen maken ;) )
Mooi onscherpe achtergronden krijg je inderdaad door een klein diafragma te gebruiken. De kwaliteit van de onscherpte wordt, bij een spiegelreflex, ook bepaald door het aantal bladen in het diafragma.

Shots in een schemerige huiskamer, het kan wel maar verwacht geen studio kwaliteit. Verder zou je ook nog een flitser kunnen overwegen zoals de SB-600, minder subtiel maar je hebt wel veel licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Wat me opvalt bij het doorlezen van dit topic is dat veel mensen kiezen voor of Nikon of Canon.
Volgens mij is de D50 redelijk vergelijkbaar met de EOS400 qua kwaliteit. Beide een instapmodel (de eos350 blijft volgens canon ook aan als instap model) die voldoende kwaliteit geeft voor een beginnende dslr-er.

Ik heb beide camera's in mijn handen gehad en hierbij krijg ik een beter gevoel bij de Canon dan de Nikon. Ik heb niet enorm grote handen en de compacte Canon ligt daardoor prima in de hand. Het grote display en het anti-stof gebeuren vind ik een positief element tov de Nikon. Daar staat een extra prijskaartje van +/- 200 tegenover.

De D80 is weer veel duurder dan de eos400.
Ik heb dan ook het gevoel dat de eos400 een camera is met een groot publiek als doelgroep en die veel kwaliteit bied voor het prijskaartje.

Overigens is de EOS400 overal langzaam in prijs aan het dalen. MM Breda biedt hem aan voor 755 en op BOL.com staat hij voor 749. Hoe weet ik dat het hier niet om grijze import gaat?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:25:
[...]

Mooi onscherpe achtergronden krijg je inderdaad door een klein diafragma te gebruiken.
Groot diafragma, klein f-getal. Het is nog vroeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

@Jivecar: Grijze import is meestal van duitse herkomst. Zit een duitse handleiding bij. Wordt meestal ook genoemd in de specificaties. bv Digitalstreet geeft dit ook gewoon aan. (die zijn trouwens nog iets goedkoper dan bol en MM). Op kieskeurig staat bv ook bij de prijzen/winkels dat het een NL-model betreft. Staat het er niet dan heb je dus kans dat je je duits moet oppoetsen.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

De lens is inderdaad een stuk zwaarder dan de kitlens. Zelf vind ik dit eigenlijk alleen maar een voordeel, een goed stuk lens voor op je camera weegt nou eenmaal veel. Ik heb dan gewoon het gevoel dat je een stuk degelijkheid in handen hebt. Ik vind het ook makkelijker met de camera stilhouden om een wat zwaarder objectief te hebben.

Dat zoomen heb ik ook vaker gehoord en dat zal even wennen zijn. (heb de lens zelf pas binnenkort :P ) Maar dat went op den duur ook wel. Ik denk dat je al met al meer aan de 18-70 gaat hebben dan aan de 18-55. Op lange termijn is een wat degelijkere build wel fijn, en aan dat gewicht wen je wel.

Trouwens meer iets voor het Nikon mount topic ;)

[ Voor 42% gewijzigd door janklp op 09-11-2006 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
hars73 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:32:[...]Ja op de FZ3 kan ik inderdaad wel het diafragma instellen (f2.8 over het hele bereik), en dat hielp zeker wel hoor, maar als ik soms foto's zie die gemaakt zijn met een spiegelreflex en een kleiner diafragma, dan zijn die toch veel onscherper in de achtergrond.

Ah, dan is die FZ3 nog een stuk lichtsterker dan de Kodak! Ja, de achtergronden op de D50 zijn inderdaad wat onscherper, maar de vorm van de onscherpigheid hangt af van de kwaliteit van de lens, bokeh heet dat. Ik heb het al nagekeken voor de 70-300g die ik nu heb en die is daar niet zo goed in. De 18-70 heb ik nog niet geprobeerd wat dat betreft.

Ik heb ook al geprobeerd foto's zonder flits te maken (ik ben ook totaal geen fan van flitsen) maar ik weet nu al dat je daar absoluut een statief voor nodig hebt. 's Avonds binnen plaatjes uit de losse hand schieten lukt echt niet zonder flits en met een paar schemerlampjes. Je moet dan ook handmatig je witbalans instellen anders wordt alles oranje. Als je hem op tungsten (lampje) zet dan komt het wel goed. De mensen moeten dan ook inderdaad erg stil zetten. Maar dat luistert wel wat minder nauw als het vasthouden van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Januszjes schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:48:[...]De lens is inderdaad een stuk zwaarder dan de kitlens. Zelf vind ik dit eigenlijk alleen maar een voordeel, een goed stuk lens voor op je camera weegt nou eenmaal veel. Ik heb dan gewoon het gevoel dat je een stuk degelijkheid in handen hebt. Ik vind het ook makkelijker met de camera stilhouden om een wat zwaarder objectief te hebben.

Dat zoomen heb ik ook vaker gehoord en dat zal even wennen zijn. (heb de lens zelf pas binnenkort :P ) Maar dat went op den duur ook wel. Ik denk dat je al met al meer aan de 18-70 gaat hebben dan aan de 18-55. Op lange termijn is een wat degelijkere build wel fijn, en aan dat gewicht wen je wel.

Trouwens meer iets voor het Nikon mount topic ;)
Bedankt voor je reactie! Ik ben er gisteravond nog mee bezig geweest en het viel me alweer mee toen. Ik denk dat het de schok was van het overstappen. Alles bij elkaar is het wel een paar keer zo zwaar als mijn vorige camera.

Ik zei het trouwens als reactie op iemand die er over dacht om de 18-55 aan te schaffen, vandaar dit topic. Maar ik ga daar wel verder met mijn objectieven discussies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Wijnands schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:25:
Mooi onscherpe achtergronden krijg je inderdaad door een klein diafragma te gebruiken. De kwaliteit van de onscherpte wordt, bij een spiegelreflex, ook bepaald door het aantal bladen in het diafragma.
er lijkt hier voorbij te worden gegaan aan het feit dat een spiegelreflex een grotere sensor heeft dan een compact camera, hierdoor is het creëeren van een kleinere scherptediepte een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
GekkePrutser schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:07:
[...]
Ah, dan is die FZ3 nog een stuk lichtsterker dan de Kodak! Ja, de achtergronden op de D50 zijn inderdaad wat onscherper, maar de vorm van de onscherpigheid hangt af van de kwaliteit van de lens, bokeh heet dat. Ik heb het al nagekeken voor de 70-300g die ik nu heb en die is daar niet zo goed in. De 18-70 heb ik nog niet geprobeerd wat dat betreft.
De 70-300G doet het juist wél goed met bokeh...
Ik heb ook al geprobeerd foto's zonder flits te maken (ik ben ook totaal geen fan van flitsen) maar ik weet nu al dat je daar absoluut een statief voor nodig hebt. 's Avonds binnen plaatjes uit de losse hand schieten lukt echt niet zonder flits en met een paar schemerlampjes. Je moet dan ook handmatig je witbalans instellen anders wordt alles oranje. Als je hem op tungsten (lampje) zet dan komt het wel goed. De mensen moeten dan ook inderdaad erg stil zetten. Maar dat luistert wel wat minder nauw als het vasthouden van de camera.
Waarom zou je niet flitsen? Als je je interne flitser een beetje onder controle krijgt moet het al aardig lukken, koop je een externe flitser en laat je die bouncen via een plafond dan ben je helemaal klaar. Dat kan echt prachtige resultaten geven. Een flitser kan ook heel handig zijn om je onderwerp uit te lichten t.o.v. de achtergrond, fill-in flash.

Platgeflitste foto's wil niemand, dat klopt. Maar beheers je het spul een beetje dan wordt het er alleen maar beter op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

GekkePrutser schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:07:
[...]
Pardon, de 70-300G heeft een van de mooiste bokehs die je je kan voorstellen bij mijn weten.

Afbeeldingslocatie: http://www.janklp.nl/uploads/London/DSC_0085.jpg

Geen geweldig voorbeeld maar deze bokeh mag er volgens mij toch echt wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nog eentje met de 70-300G. Geen geweldige foto, die meesjes zijn lastiger dan je denkt maar het gaat even om de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/102/279316360_2877035b8d.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 09-11-2006 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wilko schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:29:
[...]

Groot diafragma, klein f-getal. Het is nog vroeg ;)
Duh! <slap forehead> inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 08:52
breinonline schreef op donderdag 09 november 2006 @ 06:35:
Welke objectieven heb je nu? De normale kitlens en een zoomlens (bedoel je niet een telelens?) en een breedhoek (groothoek?) lens, zeggen zo niets...
Ik heb ze even bovengehaald:

(*) Canon 28-80mm f3.5-5.6
(*) Canon 75-300 f4-5.6
(*) Cosina 19-35mm f3.5-4.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 14:26

breinonline

Are you afraid to be known?

De kitlens is een EF-S 18-55 en scheelt daarmee qua groothoek nauwelijks met de Cosina 19-35. Let wel dat je door de crop-factor veel minder groothoek zal hebben dan dat je nu gewent bent (19*1.6=30mm). Die andere twee objectieven zijn prima te gebruiken bij de 400D. Ik zou de kitlens in jou geval achterwege laten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
Ik ben eruit, ik heb afgelopen weekend de 400d van Canon gekocht.
De kleinere omvang is voor mijn handen prettiger en de specs tov de d50 die ik qua prijsklasse aardig vergelijkbaar vond (max 150-200 euro verschil) de doorslag geweest voor de aanschaf.
Van het weekend de eerste foto's gemaakt en die zien er indrukwekkend uit.
Latere ervaringen volgen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s9606564
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
Na het nodige lezen en de ervaringen met m'n Canon EOS 350d heb ik besloten om een Canon EOS 400d met Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro te willen kopen.

In eerdere postings las ik dat met goed shoppen het prijsverschil van die combinatie met de standaard Canon kit niet meer dan 100 euro hoeft te zijn.

Toch kom ik met goed zoeken op geen andere opties uit dan een losse 400d body (ca 650 euro) en een losse Sigma 17-70 lens (ca 300 euro), terwijl je een Canon 400d met 18-55 als kit koopt voor ca 700 euro.

Heeft iemand een suggestie waar ik die deal dan kan vinden voor een scherp geprijsde Canon EOS 400d met Sigma 17-70 lens als set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Ik ben aan het twijfelen tussen een D70s (nieuw, 799 euro) en een D80 (ook nieuw, 1100 euro)

Nog al een groot verschil, maar is de D80 de meerprijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
super-muffin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:10:
ja, maar ik zou ook zeker kijken naar de D50. Op veel vlakken beter dan de D70s en goedkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

super-muffin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:10:
Ik ben aan het twijfelen tussen een D70s (nieuw, 799 euro) en een D80 (ook nieuw, 1100 euro)

Is het wel verstandig om een D80 te kopen als je de verschillen met de D70s niet kent? Nofi hoor :)

Inderdaad, kijk ook eens naar de D50. Goedkoper en niet minder dan de D70s op een paar kleine instellingen na. De D80 is dan weer een segmentje hoger met meer pixels. Als je een totaal budget van 1100 euro hebt dan zou ik voor de D50 gaan met een paar leuke lenzen erbij. Daar heb je denk ik dan meer plezier van dan alleen een D70s met een 18-70 lens.

[ Voor 14% gewijzigd door janklp op 29-11-2006 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Ik ken de verschillen wel tussen de D70s en D80. :)
Maar vinden jullie dat de prijs waard? Dat grotere scherm is wel ideaal, maar zijn de andere verschillen zo veel beter dat het de 300 euro meer waard is?

Ik heb ook naar de D50 gekeken, maar de D70s lag veel prettiger in mijn handen, heeft geen DOF previeuw en geen verlicht LCD. Dus voor mij is het echt of de D70s of D80 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

lateef schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:43:
[...]

ja, maar ik zou ook zeker kijken naar de D50. Op veel vlakken beter dan de D70s en goedkoper!
Op welke vlakken is de D50 dan beter?

het enige verschil die ik kan vinden op dpreview is dat de USB sneller is (1.1 tegen over 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
super-muffin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:54:
[...]

Op welke vlakken is de D50 dan beter?

het enige verschil die ik kan vinden op dpreview is dat de USB sneller is (1.1 tegen over 2.0)
Betere ruisprestaties, betere viewfinder onder andere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
super-muffin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 10:52:
Ik ken de verschillen wel tussen de D70s en D80. :)
Maar vinden jullie dat de prijs waard? Dat grotere scherm is wel ideaal, maar zijn de andere verschillen zo veel beter dat het de 300 euro meer waard is?
Als ik het geld had dan ja.
Ik heb ook naar de D50 gekeken, maar de D70s lag veel prettiger in mijn handen, heeft geen DOF previeuw en geen verlicht LCD. Dus voor mij is het echt of de D70s of D80 :)
DOF preview? Lekker belangrijk. Ik daag je uit om 5 D70 gebruikers te vinden die dat regelmatig gebruiken. Verlicht LCD is leuk als je veel in het donker werkt anders mis je 't niet.

Dat de D70 prettiger in de hand ligt da's puur persoonlijk en zeker een heel belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:20:
[...]

Als ik het geld had dan ja.

[...]

DOF preview? Lekker belangrijk. Ik daag je uit om 5 D70 gebruikers te vinden die dat regelmatig gebruiken. Verlicht LCD is leuk als je veel in het donker werkt anders mis je 't niet.

Dat de D70 prettiger in de hand ligt da's puur persoonlijk en zeker een heel belangrijke factor.
^^ with stupid :)

Wijnands geef ik idd helemaal gelijk in wat hij zegt, want hoeveel mensen wel niet dingen kopen op basis van features die ze vervolgens niet gebruiken. Echt erg vind ik dat. DOF preview werkt uitstekend, maar vanaf F/8 (ofzoiets) wordt het wel donker in je zoekertje :P (ligt aan wat je aan het kijken bent natuurlijk).
Verder wordt de D50 echt onderschat, ik heb zelden beperkingen, maar als ik ze zou noemen moet je denken aan:
- geen grip met shutter
- 6mp (ik heb wel eens foto's verkocht voor posters, maar voor normaal gebruik niet van toepassing)
- verlicht topdisplay (ik doe ook nachtfotografie en partyfotografie soms, dan mis ik het, overdag niet)
- dedicated knoppen voor: lcihtmeting en focus
- viewfinder zoals D200 (A)

Kortom, deze voordelen zijn niet voor iedereen even belangrijk en lenzen zijn echt veel belangrijker dan de verschillen tussen D50 en D70 bijvoorbeeld, althans, voor 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En bedankt! :+

Lijkt toch een trend hoor, en echt niet alleen hier, om het goedkope spul van Nikon te onderschatten. Je eigen vaardigheden zijn nou eenmaal meer bepalend dan je uitrusting.

Dat gezegd hebbende, die D80 ligt verrekte lekker in de hand, heb alleen een beetje m'n twijfels over die gridlines in de viewfinder.
Enige wat ik mis op de D50 en waardoor de D200 toch een beetje interessant is is de ondersteuning voor Ai lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
nomad85 schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:03:
Kortom, deze voordelen zijn niet voor iedereen even belangrijk en lenzen zijn echt veel belangrijker dan de verschillen tussen D50 en D70 bijvoorbeeld, althans, voor 90%
en dan vergeet je nog één ding; de sensor van de D50 is gewoon beter dan die van de D70(s). naar mijn idee een niet bepaald onbelangrijke feature van een digitale camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:30:
[...]

en dan vergeet je nog één ding; de sensor van de D50 is gewoon beter dan die van de D70(s). naar mijn idee een niet bepaald onbelangrijke feature van een digitale camera...
Is dacht ik ongeveer dezelfde sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:54:
Is dacht ik ongeveer dezelfde sensor.
ongeveer ja, maar nieuwer en verder door ontwikkeld. evenals de beeldprocessor. de D50 heeft minder ruis en naar mijn smaak mooiere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Op dpreview wordt meestal geroepen dat de D70 meer post-processing vereist om tot hetzelfde resultaat te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:53
Hallo allemaal. Ik twijfel tussen de Nikon D70S en de Nikon D80. Maar als ik testen bekijk met sample fotos vind ik dat de D80 steeds onscherpe foto's maakt en ook de kleuren zijn wat koud. Maar een D80 zou toch beter moeten zijn dan een D70S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Volumius schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:14:
Hallo allemaal. Ik twijfel tussen de Nikon D70S en de Nikon D80. Maar als ik testen bekijk met sample fotos vind ik dat de D80 steeds onscherpe foto's maakt en ook de kleuren zijn wat koud.
Dat kan komen door de instellingen in de camera, of door de gebruiker :) Zowel met een D80 als D70s zijn vrij scherpe platen te maken, zolang je een beetje gewend bent aan de cams.
Maar een D80 zou toch beter moeten zijn dan een D70S?
Waarom zou die beter moeten zijn dan een D70s? :) Hopelijk niet doordat hij 10MP heeft vs 6MP, of wel?

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat de D80 nieuwer en duurder is en Nikon em anders niet zou launchen denk ik zo.

Mijn oom zit nu met het dillemma welke start dSLR beter is. K100D/D50/D70s twijfelt ie nu tussen. Hij vraagt en vraagt en vraagt. Wat kan ik hem het beste aanraden?
D70s heeft betere kitlens, maar D50 body + 18-70 is even duur. D50 heeft wat minder ruis en is ook wat nieuwer. Pentax heeft IS, maar minder lenzen.
D70s heeft wél betere handling met zn 2 instelwieltjes.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:53
Nee niet vanwege het mexapixel verschil. Alhoewel het mooi meegenomen is als je veel moet croppen. Ik heb nu een D50 maar vind het daarbij enorm irritant dat ik voor spotmeting en nog wat andere instellingen in het menu moet. Dit omdat ik ook vaak shoots doe op feestjes enzo.
De D70S en de D80 hebben allebei 2 instellingenwieltjes. Dat is alvast heel wat sneller en handiger. Het gaat me dus vooral om de functies en snelheid. Maar ook zeer zeker om de kleuren en scherpte voor de portretten. Ik twijfel alleen of het in deze tijd nog wel slim is om een D70S te halen en niet gewoon meteen een D80 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:33:
Omdat de D80 nieuwer en duurder is en Nikon em anders niet zou launchen denk ik zo.

Mijn oom zit nu met het dillemma welke start dSLR beter is. K100D/D50/D70s twijfelt ie nu tussen. Hij vraagt en vraagt en vraagt. Wat kan ik hem het beste aanraden?
D70s heeft betere kitlens, maar D50 body + 18-70 is even duur. D50 heeft wat minder ruis en is ook wat nieuwer. Pentax heeft IS, maar minder lenzen.
Er staan best veel 18-70 lenzen op marktplaats. Voor 200 euro ben je vaak eigenaar van een prima exemplaar. Dat scheelt toch aardig op de nieuwprijs, koop je er een D50 body bij en je hebt een prima set!

• DJ JB
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-04-2018
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, zoals jullie misschien wel merken en ik hoop wat hulp van jullie te krijgen bij mijn beslissing.

Ik ben veel aan 't werk op feesten en in het theater en ik vind het altijd leuk om foto's te maken, ook op vakantie weet ik goed mijn tijd door te brengen met een fotocamera. Ik begin me alleen steeds meer te storen aan dat MyFirstSony-apparaatje dat we nu hebben (DSC-L1 van Sony) en ik wil dan ook mooiere en scherpere foto's maken. Mijn eisen zijn dus: weinig licht, kunstlicht, haarscherpe foto's, snelle reactietijd.
Aangezien ik alweer wat spaargeld opzij heb gezet en ook mijn 20ste verjaardag nog slechts dagen wachten is, had ik het idee om nu eens een goede fotocamera aan te schaffen. Ik kreeg dan ook laatst een tweede hands aanbieding via-via:
Canon EOS 350D + extra accu (incl. bodygrip) + standaardlens + extra lens 18-200 + externe flitser + 2 gig schijfje + flightcase. Schijnt nog niet zo oud te zijn, nieuwprijs lag rond de 1800 euro, ik kan het geheel overnemen voor 1100 euro.

Typenummers e.d. van de accesoires heb ik (nog) niet, maar ben van plan daar morgen nog eens over terug te bellen. Ik heb dit topic doorgelezen, met name de eerste pagina's zeer aandachtig en ben toch wel aardig overtuigd van een dSLR (zoals jullie het noemen). Zelf heb ik nog weinig verstand van alle termen en kreten en ook de ervaring mist nog. Heb al wel een paar keer spiegelreflexen in mijn handen gehad en met mijn vaders oude Nikon ooit een foto-opdracht voor school naar aardige tevredenheid gemaakt.

Ik zit nog een klein beetje in dubio. Stel dat we een vergelijking opzetten met de duurste, meest uitgebreide compactcam (van rond de 500 euro, kwam iets tegen van 9 Mpixel en 10x optische zoom). Is het die 600 euro extra echt waard om de Canon aan te schaffen? Uiteraard mits hij nog in goede status verkeert. Ik blijf toch een student voor wie het een hoop geld is, dus ik wil het alleen besteden als ik er echt geen spijt van ga krijgen.

Ik had al wat tips mee gekregen om op te letten: hebben de lenzen IS, zoja: is het 't geld zeker waard (maar met die 1800 euro nieuwprijs twijfel ik er wel aan). Hoeveel foto's zijn ermee genomen, aangezien na +/- 25.000 foto's het binnenwerk mag worden vernieuwd (klopt dit?) Verder letten op zichtbare beschadigingen.

Wat is jullie kijk hierop? Wat raden jullie aan?

Alvast heel erg bedankt!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
DJ JB schreef op donderdag 30 november 2006 @ 01:29:
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, zoals jullie misschien wel merken en ik hoop wat hulp van jullie te krijgen bij mijn beslissing.

Ik ben veel aan 't werk op feesten en in het theater en ik vind het altijd leuk om foto's te maken, ook op vakantie weet ik goed mijn tijd door te brengen met een fotocamera. Ik begin me alleen steeds meer te storen aan dat MyFirstSony-apparaatje dat we nu hebben (DSC-L1 van Sony) en ik wil dan ook mooiere en scherpere foto's maken. Mijn eisen zijn dus: weinig licht, kunstlicht, haarscherpe foto's, snelle reactietijd.
Aangezien ik alweer wat spaargeld opzij heb gezet en ook mijn 20ste verjaardag nog slechts dagen wachten is, had ik het idee om nu eens een goede fotocamera aan te schaffen. Ik kreeg dan ook laatst een tweede hands aanbieding via-via:
Canon EOS 350D + extra accu (incl. bodygrip) + standaardlens + extra lens 18-200 + externe flitser + 2 gig schijfje + flightcase. Schijnt nog niet zo oud te zijn, nieuwprijs lag rond de 1800 euro, ik kan het geheel overnemen voor 1100 euro.
Gemiddelde 2de handse prijs, als ik zo alle gangbare 2de handse prijzen bij elkaar optel. Op zich een normale/redelijke deal hoor.
... Ik heb dit topic doorgelezen, met name de eerste pagina's zeer aandachtig en ben toch wel aardig overtuigd van een dSLR (zoals jullie het noemen). Zelf heb ik nog weinig verstand van alle termen en kreten en ook de ervaring mist nog. ...
Ik zit nog een klein beetje in dubio. Stel dat we een vergelijking opzetten met de duurste, meest uitgebreide compactcam (van rond de 500 euro, kwam iets tegen van 9 Mpixel en 10x optische zoom). Is het die 600 euro extra echt waard om de Canon aan te schaffen?
Gezien deze vraag is het toch het beste om toch wat meer te lezen voor meer informatie. Wat namelijk te lezen is in dit topic is dat 'beter' per persoon verschilt, want een compactcamera is niet zo 1, 2, 3 te vergelijken met een DSLR, ook niet de 'beste' compactcamera t.o.v. de 350D (Want want is de 'beste compactcamera??' 9 megapixels en 10x optische zoom zegt totaal niks). Zo heeft een DSLR geen filmmogelijkheid, heeft je beoogde DSLR set geen IS, geen live preview op je LCD. Misschien dat een moderne Fuji camera iets voor je is (hoge ISO waardes mogelijk met die sensor). Misschieen G7 of een LX2? Breedbeeld filmen? 16:9 foto's?? en ga zo maar door.

Leer dus eerst wat meer over het verschil tussen een DSLR en een compact, gebruik daarvoor dit forum (er is een FAQ) en bijv. sites als dpreview.com of dcresource.com om wat recensies door te lezen van wat er momenteel op de markt te verkrijgen is. Er is namelijk VEEL te verkrijgen, zowel qua DSLRs als compacts.
Ik had al wat tips mee gekregen om op te letten: hebben de lenzen IS, zoja: is het 't geld zeker waard (maar met die 1800 euro nieuwprijs twijfel ik er wel aan). Hoeveel foto's zijn ermee genomen, aangezien na +/- 25.000 foto's het binnenwerk mag worden vernieuwd (klopt dit?) Verder letten op zichtbare beschadigingen.
IS zul je sowieso niet hebben. Maar denk eens na of je IS echt nodig zal hebben: ken je de voordelen van IS? hoeveel stops sluitertijdwinst wil je halen met IS? Heb je die echt nodig, en is dat voldoende om je onderwerpen goed op de foto te krijgen? etc.. Google ook eens naar het aantal sluiteractuaties (shutter actuations) van de 350D. Die liggen toch ver boven de 25.000 kliks. Let verder ook op dingen als: doet je diafragma het, hoe ziet de sensor eruit (krassen?) hoe is het glas? hoe voelt de zoomring, etc.
Wat is jullie kijk hierop? Wat raden jullie aan?
Vooral nog meer lezen eigenlijk. Veel vragen die je hier stelt zijn eigenlijk alleen maar door jezelf te beantwoorden, want ze zijn op diverse manieren te beantwoorden en door diverse camera's in te vullen. We kunnen dan wel gokken en 20 camera's gaan aanbevelen (zowel DSLR als compact), maar het 'juiste' antwoord hangt van je eigen voorkeuren af en je eigen gebruikerseisen, waarbij je dus zelf even duidelijk moet zijn door te weten wat je wilt. En dat weet je bijv. door meer fotografische basiskennis op te doen en zo bijvoorbeeld de basistermen te kennen. Die zijn op dit moment niet geheel duidelijk voor je. Dan kun je wel een DSLR kopen, maar zonder die basiskennis zul je niet in staat zijn om er meer uit te halen dan een compact.

[ Voor 4% gewijzigd door guillaumemay op 30-11-2006 02:09 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Ik neem aan dat je veel wil gaan fotograferen in wat donkerdere omgevingen? (theater, feesten) Dan zit je vast aan lichtsterk glas, en dat is prijzig als in: met die kitlens en een 18-200 ga je het niet redden.
Dan wil je toch wel een lens met 2.8 constant diafragma, en dat is ook alweer een paar honderd euro.

Afhankelijk van wat je precies wil zou je nog een 50mm 1.8 prime erbij kunnen doen op zich, dan heb je geen zoom maar het kost ook geen drol en is haarscherp en lichtsterk.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Jivecar
Nofi, maar ik vind 1100 euro aan de hoge kant.
Een 400d + kitlens doet ongeveer 700 euro.
Batterijgrip dacht ik rond de 100?, en voor de lens (sigma 18-200) iets meer dan 300 euro. Maakt ook 1100 euro, maar dan nieuw.

Tel daar een tas + geheugen bij op en je zit rond de 1250 euro, nieuw. Nee de prijs is mi te hoog.

Los daarvan zou ik mij goed orienteren wat voor lensen ik zou willen, en dat ervaar je in de praktijk. Waarom begin je niet met een kit? Dan merk je vanzelf of je een telezoom of zoomlens wil hebben. Of kun je kiezen voor een betere lens in het 18-70 bereik (als je daarboven toch sporadisch zit zou ik eerder een Sigma 18-70 aankopen).

Ook de batterygrip, niet iedereen heeft die nodig. Maar kost toch 100 euro. Zelf schiet ik zonder grip en dat bevalt me goed.

• BugBoy
  • Laatst online: 05-09 12:49
Jivecar schreef op donderdag 30 november 2006 @ 08:39:
Nofi, maar ik vind 1100 euro aan de hoge kant.
Een 400d + kitlens doet ongeveer 700 euro.
Batterijgrip dacht ik rond de 100?, en voor de lens (sigma 18-200) iets meer dan 300 euro. Maakt ook 1100 euro, maar dan nieuw.

Tel daar een tas + geheugen bij op en je zit rond de 1250 euro, nieuw. Nee de prijs is mi te hoog.
Bij de grip komt waarschijnlijk ook nog een extra accu en je vergeet ook de flitser. Als er een 580EX bij hoort dan kan je wel rond die prijs uitkomen. Maar een echt heel scherpe deal vind ik het niet. Niet iets om haast achter te zetten. Verder eerst even onderzoeken welke lens je echt wilt. Wil je wel de 18-200?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Afgaande op lager dan gemiddeld van wat ze er bij marktplaats voor vragen:

Canon EOS 350D = 430
Grip + extra accu = 100
Standaardlens = 50
extra lens 18-200 = 250
flitser, gok een 420EX= 150
2 gig CF (goedkoopste kingston kaartje) = 60
flightcase = 30
totaal = 1070

Zoals ik al eerder zei: 1100 is dan een normale vraagprijs. Misschien dat je er die 30 euro vanaf kan snoepen.

Verder kan ik me dus vinden in Bugboy's woorden: Als je niet genoeg basiskennis hebt, dan maak je met een DSLR als snel slechtere foto's dan met een normale compact. Het is gewoon zo dat je bijna bij elk shot nu voortaan moet nadenken: is m'n sluitertijd wel snel genoeg om bewegingsonscherpte tegen te gaan? Is m'n diafragma goed voor de hoeveelheid scherptediepte die ik wil hebben? Hoe gaat het met m'n ISO? Enz.

Verwijderd

Hoe is de Konika Minolta 5d in vergelijking met de Pentax k100d? Ik heb deze laatste vnl. op het oog, maar op digitalstreet verkopen ze een occasie 5d voor 465€. Een 70-tal € verschil met de goeskoopste k100d body die ik heb kunnen vinden. Is dit prijsverschil de moeite om voor deze occassie te gaan (ze lijken me min of meer gelijke specificaties te hebben?)?

Wat is overigens de goedkoopste (internet)winkel in Vlaanderen?

• Morgion
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:23:
Hoe is de Konika Minolta 5d in vergelijking met de Pentax k100d? Ik heb deze laatste vnl. op het oog, maar op digitalstreet verkopen ze een occasie 5d voor 465€. Een 70-tal € verschil met de goeskoopste k100d body die ik heb kunnen vinden. Is dit prijsverschil de moeite om voor deze occassie te gaan (ze lijken me min of meer gelijke specificaties te hebben?)?

Wat is overigens de goedkoopste (internet)winkel in Vlaanderen?
Volgens mij zijn er voor Konica Minolta nog minder accesoires te krijgen als voor Pentax. Dus bekijk ook eventueel wat voor lenzen en andere spullen je wilt gaan gebruiken.

Verwijderd

Morgion schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:29:
[...]

Volgens mij zijn er voor Konica Minolta nog minder accesoires te krijgen als voor Pentax. Dus bekijk ook eventueel wat voor lenzen en andere spullen je wilt gaan gebruiken.
Mja, we hebben hier nog enkele zeer oude Minolta lenzen liggen (eind jaren 70), maar ik vrees niet dat die nog hanteerbaar zijn. Voor lenzen zou ik dan op de Sigma lenzen moeten terugvallen met een Sony/Minolta mount. Deze lijken mij ietsjes frequenter voor te komen dan de Pentax...

Heeft er hier iemand ervaring met de Konika Minolta 5d?

p.s. fan van de band Morgion, of slaat je nick op iets anders? :)

• Morgion
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:40:
[...]

Mja, we hebben hier nog enkele zeer oude Minolta lenzen liggen (eind jaren 70), maar ik vrees niet dat die nog hanteerbaar zijn. Voor lenzen zou ik dan op de Sigma lenzen moeten terugvallen met een Sony/Minolta mount. Deze lijken mij ietsjes frequenter voor te komen dan de Pentax...

Heeft er hier iemand ervaring met de Konika Minolta 5d?

p.s. fan van de band Morgion, of slaat je nick op iets anders? :)
Band met mijn naam? Die ken ik niet.

Mijn schoonvader heeft een KM 7D, die ik ook een keer mee heb gehad. Erg fijn, zo'n ding, als je alleen maar een simpele compact gewend bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgion schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:52:
[...]

Band met mijn naam? Die ken ik niet.
Never mind then :). Alleszins bedankt voor je reactie op dit late uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Over instap DSLR's gesproken: ik heb gisteren een Nikon D40 in mijn handen gehad bij de locale camera boer. Stukje kleiner dan de D80, maar wel nog steeds een goede grip en de bekende Nikon kwaliteit. Met de D50 heb ik geen ervaring overigens. De D40 is niet duur trouwens, maar er kunnen alleen AF-S objectieven op.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Zit zelf ook met een dilemma... Sinds gisteren doet mijn Fujifilm S5500 raar... Zoom motor laat het afweten, af en toe komt de lens niet eens naar buiten. Aangezien ik aan sport fotografie doe, namelijk skimboarden (een soort mix van surfen en skateboarden om het even simpel te zeggen), heb ik dus een snelle camera nodig met een beetje meer zoom dan de standaard compact :). Een compact of "DSLR" like is voor mij uit gesloten (die S5500 en enkele andere van deze hadden vertraging waardoor heel vaak je de actie net mist)...

Tevens ben ik van plan om wat "party-fotografie" te gaan doen. SLR wint wederom van de compact of DSLR-like.

Mijn keuze is nu gevallen de:
Pentax K110D inc 18-55mm kitlens.
Nikon D50 inc. 18-55mm kitlens
Canon 300/350D 18-55 inc. 18-55mm kitlens

de lens met extra zoom (70-200) komt later dit jaar nog wel. Het gaat er momenteel om dat ik gewoon wat foto's kan maken van het skimmen (gebeurd toch aan waterlijn, shore-break)... party foto's vereissen toch (wat ik uit het topic hier kan opmaken) een lens die wat meer kan met minder licht.

Mijn budget ligt totaal rond de 680-700 euro. Het voordeel van de Pentax en Nikon op dit moment is dat zij SD kaartjes accepteren. hier heb ik nog 1GB high-speed van liggen dus scheelt me weer wat in kosten. een tas heb ik ook nog liggen. valt ook nog mee.

wie heeft kan een voordeel noemen wat mijn dilemma kan beëiendigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf eerder kiezen voor een Pentax K100D dan voor een K110D, voor een paar tientjes meer heb je beeldstabilisatie erbij. Het helpt wellicht niet zoveel bij actiefotografie, maar in andere situaties kan het wel erg prettig zijn.

Daarnaast lijkt het me niet al te verstandig om je keuze af te laten hangen van een geheugenkaartje wat waarschijnlijk nog niet eens 25 euro waard is.

Ik zou zelf niet zo snel voor de 300D kiezen. Dat is toch al weer een ouder model. Voor zover ik begrepen heb softwarematig niet zo snel als moderne toestellen en voor zaken als AF-C in PASM modus heb je voor zover ik weet ook nog een firmware-hack nodig.

Let ook even op de accessoires die de verschillende merken aanbieden, wat voor lenzen je in de toekomst van plan bent aan te schaffen en welke keuze dat je daar bij de verschillende merken in hebt.
Maar kies uiteindelijk gewoon wat het beste bij je past, welke camera ligt prettig in je hand, is prettig te bedienen. Eigenlijk alle nieuwe DSLR’s kunnen wel een goede beeldkwaliteit bieden.
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Nikon, maar ook Canon, Pentax etc. presteren prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

ok ik dacht dat er alleen een firmware verschil zat in de 100D en de 110D. kan ik idd beter een 100D nemen voor als ik een wat sterkere zoom lens neem... *werkt daar op neem ik aan :)*.

300D is idd iets ouder maar wat mij betreft is 6MP genoeg... maar als deze idd wat langzamer is dan de nieuwere valt deze af... Vaak worden er 100tal foto's in een kwartier/half uur geschoten... Vaak komen er setjes golven achter elkaar dus dan moet de cam het wel bij kunnen houden.

oké... die valt alvast af.

Even een vraag over de objectieven van de Pentax. Zijn deze moeilijk te vinden in Nederland? Voornamelijk een redelijke/goede 70-200mm lens... en ook lichtgevoelige lenzen ergens in de loop van volgend jaar. Als deze lenzen duurder zijn dan gelijkwaardige op bv Canon of Nikon mounts kan ik deze Pentax eigenlijk ook wel wegstrepen.

een Canon 350D houdt iig wel lekker vast :). Heb ik al eerder meegeschoten. Nikon D50 heb ik helaas geen ervaringen mee. Van de week ook even langs de fotozaak :). kijken wat hij voor hij in de winkel heeft. :).
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.