Pentax heeft momenteel nog een relatief klein lenzenaanbod met moderne lenzen, maar het leuke aan Pentax is dat je ook erg oude lenzen zonder pardon kan gebruiken. Zo heb ik laatst een 2ehandse 50mm 2.0 en een 135mm 2.8 (laatste wel van Rikenon) gekocht die lekker werken. Komend jaar komt Pentax met een aantal nieuwe lenzen, ook kwalitatief erg goede. Verder hebben merken als Sigma en Tamron ook lenzen voor Pentax camera's. (Je bent niet gebonden aan een merk lenzen, alleen maar aan de mount. Mensen met Canon of Nikon cams hebben ook lenzen van andere merken hoor)
Als een 350 lekker beet houdt dan heb je kleine handjes.
Dixons is momenteel lekker aan het stunten om z'n voorraad D50's uit te verkopen.
Dixons is momenteel lekker aan het stunten om z'n voorraad D50's uit te verkopen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Een quote uit #fotografie18:12 < Copyman> [DPReview] Just posted! Pentax K100D review -
http://www.dpreview.com/n...0301pentaxk100dreview.asp
heb idd niet al te grote handen...Wijnands schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:34:
Als een 350 lekker beet houdt dan heb je kleine handjes.
Anyway
Zover was ik alMei schreef op zondag 03 december 2006 @ 16:32:
Pentax heeft momenteel nog een relatief klein lenzenaanbod met moderne lenzen, maar het leuke aan Pentax is dat je ook erg oude lenzen zonder pardon kan gebruiken. Zo heb ik laatst een 2ehandse 50mm 2.0 en een 135mm 2.8 (laatste wel van Rikenon) gekocht die lekker werken. Komend jaar komt Pentax met een aantal nieuwe lenzen, ook kwalitatief erg goede. Verder hebben merken als Sigma en Tamron ook lenzen voor Pentax camera's. (Je bent niet gebonden aan een merk lenzen, alleen maar aan de mount. Mensen met Canon of Nikon cams hebben ook lenzen van andere merken hoor)
Oké korte samenvatting:
EOS 350D inc kitlens: €598.00
Pentax K100D inc kitlens:€599.00
Nikon D50 inc kitlens: €555.00
via (mag dit?) digitalstreet.nl
geen verkeerde prijzen.
1GB CF: 50 euro (de wat snellere variant)
1GB SD: 50 euro (de wat snllere varian)
dan komen de EOS en Pentax rond de 650 euro, de Nikon rond de 600.
Voor mij is het voordeel aan de EOS dat deze 3 ipv 2,5 FPS heeft... (zodat je een mooie reeks kan maken van de rit die de persoon maakt)... Maar ook de verzadiging... als ik naarde "vergelijkings" foto's kijk van de D50 en de 350D lijkt het of de D50 wat flauwer is qua kleuren, dit valt natuurlijk weg te werken op de computer maar liever niet ^^ .
Wat betreft de Pentax kon ik om eerlijk te zijn niet al te veel vergelijkings materiaal vinden (foto's).
Pat-Skim, bekijk eens de review zoals ik hierboven heb gepost.
De Pentax K100D wordt daar vergeleken met de D50 en de 350D.
Qua objectieven aanbod voor Pentax hoef je je eigenlijk helemaal geen zorgen te maken, vrijwel ieder objectief die door Tamron of Sigma wordt gemaakt is ook leverbaar voor de Pentax K Mount. En uiteraard de zeer goede objectieven van Pentax zelf.
Qua objectieven aanbod voor Pentax hoef je je eigenlijk helemaal geen zorgen te maken, vrijwel ieder objectief die door Tamron of Sigma wordt gemaakt is ook leverbaar voor de Pentax K Mount. En uiteraard de zeer goede objectieven van Pentax zelf.
350D staat standaard verzadigder dan de Nikon. Op de nikon zelf kun je dit ook al een aardig stukje aandikken hoor.Pat-Skim schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:25:
[...]<Snip>.. Maar ook de verzadiging... als ik naarde "vergelijkings" foto's kijk van de D50 en de 350D lijkt het of de D50 wat flauwer is qua kleuren, dit valt natuurlijk weg te werken op de computer maar liever niet ^^ .
okéPriyantha Bleeker schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:06:
Pat-Skim, bekijk eens de review zoals ik hierboven heb gepost.
[EDIT]
Ik denk dat de Pentax helaas af valt... maximaal 4 foto's in een "burst". Een 50D kan 16 frames dacht ik en een EOS 350D kan er 14. Vier frames is te weinig dat heb ik al gezien bij mijn S5500 (die had er 3). Het beste is een mooie reeks van 9 of 10 foto's zodat je de boarder ziet opstappen, glijden, trick doen, verder glijden, afstappen... De Eos maakt wel ongeveer 0,5 foto meer per seconde (2,9fps tegen over de 0,5 van de D50).
De EOS heeft 2MP meer, is eigenlijk niet noodzakelijk.
Pfff... het is moeilijk want het is toch veel geld...

[ Voor 31% gewijzigd door Pat-Juh op 03-12-2006 21:48 ]
Je kan natuurlijk ook naar de K10D kijken
Ja, en als het je puur om die 0.5 frames extra gaat... Zeker lastig. Zal ik het nog lastiger maken, een 2e hands D1h doet 5fps dus als het puur op snelheid aankomt....Pat-Skim schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:33:
[...]
Pfff... het is moeilijk want het is toch veel geld...
die heb ik ook gezien... maar die valt buiten mijn budget... die kost rond de 780 euro inc kitlens... en dan moet ik nog geheugen kopen... kom ik tegen de 830 aan denk ik...Priyantha Bleeker schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:50:
Je kan natuurlijk ook naar de K10D kijken
Die had ik idd ook al gezien echter... nu komt het hele ironische... voor de flyers/posters wij maken elk jaar voor ons evenement moeten wij minimaal een 6MP versie insturen naar de drukker. hier komt de D1h dus zo'n 3.4MP te kortWijnands schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:58:
[...]
Ja, en als het je puur om die 0.5 frames extra gaat... Zeker lastig. Zal ik het nog lastiger maken, een 2e hands D1h doet 5fps dus als het puur op snelheid aankomt....
Alles wat sneller is dan de 350D of D50 ligt al buiten mijn budget.
die k10d kost wel een hele slag meer (200 ongeveer).Pat-Skim schreef op zondag 03 december 2006 @ 22:46:
[...]
die heb ik ook gezien... maar die valt buiten mijn budget... die kost rond de 780 euro inc kitlens... en dan moet ik nog geheugen kopen... kom ik tegen de 830 aan denk ik...
tja, wat je ook kan doen is upscalen, werkt goed, die D1h levert goede pixel to pixel sharpness..[...]
Die had ik idd ook al gezien echter... nu komt het hele ironische... voor de flyers/posters wij maken elk jaar voor ons evenement moeten wij minimaal een 6MP versie insturen naar de drukker. hier komt de D1h dus zo'n 3.4MP te kort.
Alles wat sneller is dan de 350D of D50 ligt al buiten mijn budget..
|>
hehe van upscalen weet ik helaas niets
. gebruikt PS alleen voor het bij tippen van foto's...
Ik zal van de week even binnestappen bij mijn fotozaak om nog wat te voelen aan de D50...
. kijken welke van de twee 350D of D50 het lekkerste in de hand ligt
Ik zal van de week even binnestappen bij mijn fotozaak om nog wat te voelen aan de D50...
[ Voor 25% gewijzigd door Pat-Juh op 03-12-2006 23:09 ]
Zo, mijn eerste post in fotografie. Vandaag een Canon EOS 400D besteld 
Als het goed is heb ik em dinsdag in huis. Ik ben erg benieuwd, afgelopen week aardig wat erover gelezen en denk dat de 400D een prima keus is voor mij. Voorlopig kijk ik even aan hoe de kitlens bevalt. Wel heb ik een extra accu besteld, een snel 1GB Sandisk geheugenkaartje en een UV filter.
Hij lost een inmiddels 'primitieve' Minolta Dimage S404 af. En ik moet het even kwijt: wat een geweldig ding. Ik heb em vijf jaar geleden gekocht. Nu heb ik, niet gelogen, 50.000 foto's ermee gemaakt en hij werkt nog steeds. Kwaliteit is echt prima en ondanks z'n beperkingen heb ik er toch best leuke foto's mee gemaakt
Alleen de knopjes doen wat moeilijker en weigeren soms dienst. Ook merk ik dat de autofocus soms wat moeite heeft om scherp te stellen.
Toch een dikke
voor Minolta, die camera heeft mij nooit in de steek gelaten en in die vijf jaar cola, bier etc. overleefd.
Als het goed is heb ik em dinsdag in huis. Ik ben erg benieuwd, afgelopen week aardig wat erover gelezen en denk dat de 400D een prima keus is voor mij. Voorlopig kijk ik even aan hoe de kitlens bevalt. Wel heb ik een extra accu besteld, een snel 1GB Sandisk geheugenkaartje en een UV filter.
Hij lost een inmiddels 'primitieve' Minolta Dimage S404 af. En ik moet het even kwijt: wat een geweldig ding. Ik heb em vijf jaar geleden gekocht. Nu heb ik, niet gelogen, 50.000 foto's ermee gemaakt en hij werkt nog steeds. Kwaliteit is echt prima en ondanks z'n beperkingen heb ik er toch best leuke foto's mee gemaakt
Alleen de knopjes doen wat moeilijker en weigeren soms dienst. Ook merk ik dat de autofocus soms wat moeite heeft om scherp te stellen.
Toch een dikke
[ Voor 3% gewijzigd door Tom op 03-12-2006 23:18 ]
offtopic: laat me ouders het maar niet horen haha... die van hun is in 4 jaar nu al ruim 7 maanden weg geweest voor reparaties... :offtopicTom schreef op zondag 03 december 2006 @ 23:17:
Zo, mijn eerste post in fotografie. Vandaag een Canon EOS 400D besteld
Toch een dikkevoor Minolta, die camera heeft mij nooit in de steek gelaten en in die vijf jaar cola, bier etc. overleefd.
Ook ik sta op het punt een stap te maken in de wereld van de DSLR camera. Ik heb vooral autosport fotografie als hobby, en loop dan toch tegen de beperkingen aan van mijn oude trouwe Powershot A70. Ik heb er al wel wat ervaring mee, heb afgelopen jaar regelmatig met de 350d van een vriend van me mogen schieten. Wat een verademing
Daarnaast zal er in mindere mate portretjes en wat natuur geschoten worden, vooral door mijn vriendin. Voor haar dus een leuk dichtbij-objectief, voor mij een 70-200 oid, maar dat terzijde 
Ik ben er wel een redelijk eind uit dat het een Canon moet worden. Heb deze keuze al goed overwogen, maar vooral het objectievenaanbod van Canon spreekt me meer aan. Enige wat me een beetje tegenstaat is de bouwkwaliteit van een 400D t.o.v. bijv. een Nikon D80, maar daar had ik me al enigszins overheen gezet. Het gaat uiteindelijk om de platen die eruit rollen.
Nu staat de 400D dus hoog op de verlanglijst. Ik weet dat je voor ongeveer dat geld een 2e hands 20D koopt, maar ik heb het spul nu eenmaal liever nieuw met garantie. Nu sta ik echter voor een dilemma: de 30D wordt tot eind januari aangeboden met een 150 euro cashback, wat hem binnen de 300 euro marge brengt van een 400D. Kan iemand mij, mede gezien het gebruik van de camera, een advies geven? Waarin is zo'n 30D bijvoorbeeld nou echt beter dan een 400D? Is het wel een aanrader als instap-DSLR, ook al heb ik er al iets ervaring mee? Wat zouden voor mij de voordelen van een 30D zijn, if any?
Dank!
Ik ben er wel een redelijk eind uit dat het een Canon moet worden. Heb deze keuze al goed overwogen, maar vooral het objectievenaanbod van Canon spreekt me meer aan. Enige wat me een beetje tegenstaat is de bouwkwaliteit van een 400D t.o.v. bijv. een Nikon D80, maar daar had ik me al enigszins overheen gezet. Het gaat uiteindelijk om de platen die eruit rollen.
Nu staat de 400D dus hoog op de verlanglijst. Ik weet dat je voor ongeveer dat geld een 2e hands 20D koopt, maar ik heb het spul nu eenmaal liever nieuw met garantie. Nu sta ik echter voor een dilemma: de 30D wordt tot eind januari aangeboden met een 150 euro cashback, wat hem binnen de 300 euro marge brengt van een 400D. Kan iemand mij, mede gezien het gebruik van de camera, een advies geven? Waarin is zo'n 30D bijvoorbeeld nou echt beter dan een 400D? Is het wel een aanrader als instap-DSLR, ook al heb ik er al iets ervaring mee? Wat zouden voor mij de voordelen van een 30D zijn, if any?
Dank!
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Je kan van 3 mpixel 6 maken, door te interpolen, PS kan aardig vergroten. Op print zul je het misschien niet eens merken.Pat-Skim schreef op zondag 03 december 2006 @ 23:06:
hehe van upscalen weet ik helaas niets. gebruikt PS alleen voor het bij tippen van foto's...
Ik zal van de week even binnestappen bij mijn fotozaak om nog wat te voelen aan de D50.... kijken welke van de twee 350D of D50 het lekkerste in de hand ligt
|>
oké...
.
zojuist naar de fotozaak gegaan... machtig die is echt duur... 689euro voor een 350D body!! terwijl bij een winkel 100 meter verder de 350D inc lens voor 679 wisselt van eigennaar...
Voor Pentax hebben ze helaas weinig objectieven en de objectieven die ze hebben zijn weer gelijk over de 600 euro. Het nadeel van in een uitschot als Vlissingen wonen.
Anyway het wordt denk ik de 350D... nog eventjes kijken... ga me cam donderdag halen denk ik...
zojuist naar de fotozaak gegaan... machtig die is echt duur... 689euro voor een 350D body!! terwijl bij een winkel 100 meter verder de 350D inc lens voor 679 wisselt van eigennaar...
Voor Pentax hebben ze helaas weinig objectieven en de objectieven die ze hebben zijn weer gelijk over de 600 euro. Het nadeel van in een uitschot als Vlissingen wonen.
Anyway het wordt denk ik de 350D... nog eventjes kijken... ga me cam donderdag halen denk ik...
Je kan toch ook gemakkelijk online producten bestellen? De service van je fotozaak valt wel te verwaarlozen. Ze kunnen toch niets aan je camera repareren, alles moet worden opgestuurd. Ik zou mooi wat geld in mn zak houden en mijn camera online bestellen.Pat-Skim schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:52:
oké....
op het i'net zojuist even gekeken en dan kom je de d50 met lens al tegen voor een eurotje of 579 en je kan zelfs ook nog gewoon even de winkel binnenwandelen.
en dan bij dezelfde winkel de eos 350d voor 649 icm met lens
dus idd kijk ook eens even online
en dan bij dezelfde winkel de eos 350d voor 649 icm met lens
dus idd kijk ook eens even online
Verwijderd
ik zie hier net dat de 350d bij MM Arena in de aanbieding is voor 444 euro inclusief kitlens
dat is wel heeeeel goedkoop, moet haast wel een foutje zijn, dat kan echt niet kloppen!...zo ja, gebruik van maken (6)Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:42:
ik zie hier net dat de 350d bij MM Arena in de aanbieding is voor 444 euro inclusief kitlens
edit: goedkoopste body is al 100 euro duurder
[ Voor 17% gewijzigd door Nomad op 04-12-2006 20:12 ]
Het staat toch echt in het krantje. Heb het ook maar even aan een vriendin van me gemeld, die is op zoek naar een leuke cam. Misschien rij ik morgen wel even langs.
edit: kan trouwens wel zijn dat het om refurbished modellen gaat. Dat geintje haalden ze bij de lokale elektronica-stunter ook uit toen ik m'n D50 wilde kopen.
edit: kan trouwens wel zijn dat het om refurbished modellen gaat. Dat geintje haalden ze bij de lokale elektronica-stunter ook uit toen ik m'n D50 wilde kopen.
[ Voor 33% gewijzigd door Wortelsoep op 04-12-2006 20:24 ]
Idd een belachelijk lage prijs, dikke kans dat ze hem stiekem niet 'meer' op voorraad hebben...Wilko schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:19:
Het staat toch echt in het krantje. Heb het ook maar even aan een vriendin van me gemeld, die is op zoek naar een leuke cam. Misschien rij ik morgen wel even langs.
"maar we hebben hier wél de 400D"
Factory refurbished is niks mis mee als de prijs ernaar is.
Tja, het is een mooi prijsje maar om nou om die reden een Canon te kopen......
Nee, serieus, die prijs is zo goed dat je 'm een dag of wat kan uitproberen en vervolgens voor dezelfde prijs (of meer) op ebay verpatsen.
Tja, het is een mooi prijsje maar om nou om die reden een Canon te kopen......
Nee, serieus, die prijs is zo goed dat je 'm een dag of wat kan uitproberen en vervolgens voor dezelfde prijs (of meer) op ebay verpatsen.
Ik ben benieuwd....gaat er hier nog iemand concreet vandaag naar de MM?
De 400d doet er overigens 744 geloof ik, mits NL versie geen onredelijk hoge prijs.
De 400d doet er overigens 744 geloof ik, mits NL versie geen onredelijk hoge prijs.
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
dat is echt belachelijk, had je moeten bestellen voor die prijs, moeten ze toch doen of niet?Wilko schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:54:
Ik ben er net geweest. Geen 350D te bekennen. Jammer.
Stomme actie van MM.
Er staat op=op in de folder, dus ze staan volledig in hun recht. Het was ook wel te mooi om waar te zijn
[ Voor 25% gewijzigd door Wortelsoep op 05-12-2006 14:58 ]
om even mezelf te quoten...
mediamarkt trucjes...
RedXraD schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:23:
[...]
Idd een belachelijk lage prijs, dikke kans dat ze hem stiekem niet 'meer' op voorraad hebben...
"maar we hebben hier wél de 400D"
Daarentegen vind ik wel dat ze een actie als deze alleen mogen doen als ze berekent zijn op een entouhiaste kopersgroep vanwege de lage prijs en dus ook riant hadden moeten inslaan van te voren. Kortom, een actie met spotgoedkope artikelen die er niet zijn geweest mag je ze aanklagen wat mij betreft. Bovendien zou ik dan eisen dat ik kan nabestellen en dan volgende week tijdens de volgende batch van ze 1 kom halen.Wilko schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 14:57:
Er staat op=op in de folder, dus ze staan volledig in hun recht. Het was ook wel te mooi om waar te zijn
Ik vind je nu toch aardig maf bezig nomad... Dat de MM met die aanbiedingen valse trucjes uithaalt, en dat dat je niet aanstaat, snap ik, maar je lijkt te vergeten dat de gemiddelde winkel (jan middenstand) de uitverkoop juist houdt om van zijn uit-de-mode-spullen kwijt te raken. En als het dan idd op is... dan is de uitverkoop geslaagd, want het heet niet voor niets uit-(de-)verkoopnomad85 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:38:
[...]
Daarentegen vind ik wel dat ze een actie als deze alleen mogen doen als ze berekent zijn op een entouhiaste kopersgroep vanwege de lage prijs en dus ook riant hadden moeten inslaan van te voren. Kortom, een actie met spotgoedkope artikelen die er niet zijn geweest mag je ze aanklagen wat mij betreft. Bovendien zou ik dan eisen dat ik kan nabestellen en dan volgende week tijdens de volgende batch van ze 1 kom halen.
Met de nieuwe modellen erbij (400D, D40 etc) denk ik dat de TS wel weer eens een update kan gebruiken. Ik zal dan de 3-delige onderverdeling gebruiken van 400 ~ 750, 750~1000 en 1000 ~ 1500.
Er zitten ook een paar wel heel erg oude modellen in de TS, die zal ik er ook uit mikken: een Sigma SD9 is niet echt meer recent
Er zitten ook een paar wel heel erg oude modellen in de TS, die zal ik er ook uit mikken: een Sigma SD9 is niet echt meer recent
Verwijderd
in de folder van de MM in Den Haag staat de pentax k 10d voor 666 euro. zag hem NIET inde winkel. Prijs lijkt me zeer OK
Ik kan zo snel deze actie niet vinden in de folders van de mediamarkt filialen. Wel een aanbieding van een Samsung spiegelreflex voor 444 euro..Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:42:
Wat MM allemaal doet.......Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 11:15:
in de folder van de MM in Den Haag staat de pentax k 10d voor 666 euro. zag hem NIET inde winkel. Prijs lijkt me zeer OK

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Lijkt me vrij simpel...
jan consument ziet mediamarkt krant met een zwaar lage prijs (maar aannemelijk genoeg om te gaan kijken), ding niet op voorraad, jan consument teleurgesteld, wil wél cam en gaat met ander model naar huis waar de winstmarge uiteraard wel veel groter op is.
"we hebben dat model niet meer, uitverkocht, maar nog wel deze en die voor dezelfde prijs (mindere cam) of zus en zo'n model van de concurrent, of de opvolger, namelijk dees en die"
En bewijs maar eens dat zij nooit zo'n camera hebben verkocht voor dat geld.
Oké kleine wijziging...
EOS 350D 18-55, 690
Nikon D70s, 18-55, 699
Pentax *Is DL, 18-55, 399.
Heb de EOS en Nikon in mijn handen gehad... De Nikon hield iig lekker vast de EOS was ik nog niet zo zeker van. Wil deze ook nog even met Battery Grip vasthouden omdat ik denk ik ook wel aardig wat portret foto's wil gaan maken...
De Pentax heb ik nog niet vast kunnen houden, dit komt morgen... Ook zijn de specs niet zo aantrekkelijk denk ik... 2,5Fps voor 5 plaatjes max... terwijl de EOS en Nikon ieder 3FPS en 14/20 plaatjes max hebben. Eos heeft paar MP meer maar dat boeit mij niet echt.
Morgen hak ik de knoop door.
EOS 350D 18-55, 690
Nikon D70s, 18-55, 699
Heb de EOS en Nikon in mijn handen gehad... De Nikon hield iig lekker vast de EOS was ik nog niet zo zeker van. Wil deze ook nog even met Battery Grip vasthouden omdat ik denk ik ook wel aardig wat portret foto's wil gaan maken...
De Pentax heb ik nog niet vast kunnen houden, dit komt morgen... Ook zijn de specs niet zo aantrekkelijk denk ik... 2,5Fps voor 5 plaatjes max... terwijl de EOS en Nikon ieder 3FPS en 14/20 plaatjes max hebben. Eos heeft paar MP meer maar dat boeit mij niet echt.
Morgen hak ik de knoop door.
neem bij de d70s dan wel de kitlens van 18-70 mm
Waarom zou je een grip kopen om portretten te schieten? Persoonlijk ben ik toch van mening dat je niet echt handig bezig bent als je een camera koopt waar je een grip bij moet nemen om 'm goed beet te kunnen houden.Pat-Skim schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:26:
Oké kleine wijziging...
EOS 350D 18-55, 690
Nikon D70s, 18-55, 699
Waarom staat de D50 niet op deze lijst eigenlijk?
En rjvisje, een 18-70 doet er makkelijk nog 's 100 euro bij de prijs.
-Je camera is bij veel lenzen beter in balans en hangt beter aan een neckstrap.Wijnands schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:11:
Waarom zou je een grip kopen om portretten te schieten? Persoonlijk ben ik toch van mening dat je niet echt handig bezig bent als je een camera koopt waar je een grip bij moet nemen om 'm goed beet te kunnen houden.
-Persoonlijk kan ik door het grotere gewicht (en de genoemde balans) mijn camera beter stil houden. Vooral bij het uit de hand schieten met wat zwaardere telelenzen veel voordeel.
-Je hebt er een ontspanknop bij die dus juist in portretstand handig is. (ook selectie van je focus punt en AE lock is beter te bereiken).
-Je kan een handstrap gebruiken bij sommige merken.
-Je kan langer doorwerken door de extra accu en hebt het alternatief van AA baterijen.
Camera's met ingebouwde grip liggen toch vaak in het (semi) pro segment en een grip is imo dus een mooie uitbreiding om een kleine camera gebruikers vriendelijker te maken, ook bij portretten
Als uitbreiding is het inderdaad een prachtig iets, maar ik vind het toch wel fijn dat mijn camera zónder grip ook goed in de hand ligtdjengizz schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 09:51:
[...]
-Je camera is bij veel lenzen beter in balans en hangt beter aan een neckstrap.
-Persoonlijk kan ik door het grotere gewicht (en de genoemde balans) mijn camera beter stil houden. Vooral bij het uit de hand schieten met wat zwaardere telelenzen veel voordeel.
-Je hebt er een ontspanknop bij die dus juist in portretstand handig is. (ook selectie van je focus punt en AE lock is beter te bereiken).
-Je kan een handstrap gebruiken bij sommige merken.
-Je kan langer doorwerken door de extra accu en hebt het alternatief van AA baterijen.
Camera's met ingebouwde grip liggen toch vaak in het (semi) pro segment en een grip is imo dus een mooie uitbreiding om een kleine camera gebruikers vriendelijker te maken, ook bij portretten.
Ja, dat was mijn punt. Een grip kan een camera inderdaad beter hanteerbaar maken maar het moet niet nodig zijn.RedXraD schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 11:09:
[...]
Als uitbreiding is het inderdaad een prachtig iets, maar ik vind het toch wel fijn dat mijn camera zónder grip ook goed in de hand ligt
En wat langer doorwerken betreft, dat kan je ook als je gewoon een 2e accu mee neemt.
waarom de D70 boven de D50... namelijk de D50: 2,5fps burst, de D70s: 3fps burst met 144 max (volgens dpreview)
Die grip komt er toch op aangezien ik per foto sessie (van het surfen of skimboarden) zo'n 500 foto's minimaal maak. Mijn record staat nu iets de 850 foto's bij een wedstrijd... Daarvan waren er zo'n 550 bruikbare foto's van de actie, rest was meer sfeer foto's
. Daarom is wat extra power ook lekker... Ook kunnen er 6*AA batterijen in. hier heb ik er 12 van liggen (2300+ mAh Ni-Mh) wat aardig wat power geeft
Ook ga ik in de loop van het komende jaar een redelijke zoom lens nemen.... waarschijnlijk iets in de richting van 300mm en dan is de camera beter in balans... *al enkele malen zo'n combinatie vast gehouden*.
mijn plan voor setup is:
DSLR, die D70s, 350D (*Is valt af door kleine burst van 5 foto's,lagere fps, slome focus en nog wat puntjes)
70-200/300mm
18-55mm kitlens
Grip
en wellicht:
1 poot statief.
Die grip komt er toch op aangezien ik per foto sessie (van het surfen of skimboarden) zo'n 500 foto's minimaal maak. Mijn record staat nu iets de 850 foto's bij een wedstrijd... Daarvan waren er zo'n 550 bruikbare foto's van de actie, rest was meer sfeer foto's
mijn plan voor setup is:
DSLR, die D70s, 350D (*Is valt af door kleine burst van 5 foto's,lagere fps, slome focus en nog wat puntjes)
70-200/300mm
18-55mm kitlens
Grip
en wellicht:
1 poot statief.
ik heb de 7D in het begin zonder grip gebruikt. werkte prima, ik heb vrij kleine handen, en de 7D is vrij groot, alleen met grip merkte ik pas wat ik miste. de reden dat ik voor de 7D ben gegaan is de stabilisatie. mijn handen zijn niet erg stabiel, en ik was niet van plan om zoveel extra uit te geven aan IS lenzen. de grip gooide er gewoon nog een schepje bovenop: nog meer stabiliteit.
nu moet ik wel zeggen dat m'n handen stabieler zijn geworden door m'n andere hobby (boogschieten), alleen meer is toch wel beter..
nu moet ik wel zeggen dat m'n handen stabieler zijn geworden door m'n andere hobby (boogschieten), alleen meer is toch wel beter..
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Als je je moment met het surfen/skim-boarden beter gaat timen ipv kwakkeloos de knop ingedrukt houden, krijg je daar wel een hoop iso-performance voor terug enzo...Pat-Skim schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 12:46:
waarom de D70 boven de D50... namelijk de D50: 2,5fps burst, de D70s: 3fps burst met 144 max (volgens dpreview)
Die grip komt er toch op aangezien ik per foto sessie (van het surfen of skimboarden) zo'n 500 foto's minimaal maak. Mijn record staat nu iets de 850 foto's bij een wedstrijd... Daarvan waren er zo'n 550 bruikbare foto's van de actie, rest was meer sfeer foto's. Daarom is wat extra power ook lekker... Ook kunnen er 6*AA batterijen in. hier heb ik er 12 van liggen (2300+ mAh Ni-Mh) wat aardig wat power geeft
Ook ga ik in de loop van het komende jaar een redelijke zoom lens nemen.... waarschijnlijk iets in de richting van 300mm en dan is de camera beter in balans... *al enkele malen zo'n combinatie vast gehouden*.
mijn plan voor setup is:
70-200/300mm
18-55mm kitlens
Grip
en wellicht:
1 poot statief.
afgezien van je sluiter...
Ah. Eén van de redenen dat ik mijn D50 heb gekocht, is het feit dat ik een skatepark naast m'n huis heb staan en het nogal leuk vind om daar foto's te maken. In het begin lijkt burst mode dan wel leuk en aardig, en is het ook wel maar uiteindelijk is het toch interessanter single shots te maken van een trick. Althans, zo heb ik dat ervaren.
Ik betwijfel trouwens of je nou écht dat verschil tussen 2,5 en 3 fps gaat merken.
Ik betwijfel trouwens of je nou écht dat verschil tussen 2,5 en 3 fps gaat merken.
Wat ik wil is o.a. een lange reeks van foto's,voor tutorials en dergelijke... dus dan heb ik al snel zo'n 9 tot 12 foto's nodig die elkaar snel opvolgen... 3fps heeft de voorkeur boven de 2,5fps. Aangezien de D50 en 350D inc kitlens net zo duur zijn is mijn keuze dan snel gemaakt... alleen tussen de D70s en 350D nog niet
[ Voor 21% gewijzigd door Pat-Juh op 08-12-2006 14:55 ]
Ik weet net of dit ook hier thuis hoort maargoed ik heb geen idee waar anders.
Ik heb op dit moment een Fuji Finepix S5500, leuke camera alleen de foto's en sommige eigenschappen van de camera irriteren me erg (soms hoor
)
Maargoed ik heb pas met een Canon EOS 350D van een vriendin mogen schieten en dat beviel me erg goed, dus heb k besloten om voor een dSLR te gaan sparen aangezien k eht steeds interessanter begin te vinden en er steeds meer tijd in stop (fotografie dan he
)
Maargoed het oorspronkelijke plan was om voor een EOD 400D oid te gaan sparen, rustig aan, ergens volgend jaar ofzo.
Maar nu heb ik de kans om van de baas van me moeder een EOS 300D voor een spotprijsje te kopen , met een Sigma 18-50mm lens en 256mb kaartje (beetje klein en sloom maar eht werkt voorlopig).
Is het slim om deze camera te kopen, m'n Fuji te verkopen en dan verder te sparen voor een betere/nieuwere dSLR. Want wss speel ik als ik die EOS 300D koop en m'n Fuji verkoop makkelijk quitte en eht lijkt me een goed begin om te leren omgaan met een dSLR.
Ik heb op dit moment een Fuji Finepix S5500, leuke camera alleen de foto's en sommige eigenschappen van de camera irriteren me erg (soms hoor
Maargoed ik heb pas met een Canon EOS 350D van een vriendin mogen schieten en dat beviel me erg goed, dus heb k besloten om voor een dSLR te gaan sparen aangezien k eht steeds interessanter begin te vinden en er steeds meer tijd in stop (fotografie dan he
Maargoed het oorspronkelijke plan was om voor een EOD 400D oid te gaan sparen, rustig aan, ergens volgend jaar ofzo.
Maar nu heb ik de kans om van de baas van me moeder een EOS 300D voor een spotprijsje te kopen , met een Sigma 18-50mm lens en 256mb kaartje (beetje klein en sloom maar eht werkt voorlopig).
Is het slim om deze camera te kopen, m'n Fuji te verkopen en dan verder te sparen voor een betere/nieuwere dSLR. Want wss speel ik als ik die EOS 300D koop en m'n Fuji verkoop makkelijk quitte en eht lijkt me een goed begin om te leren omgaan met een dSLR.
Een 300D is een stuk speelgoed. Koop dan liever een 2ehands D50
Waar slaat dit nou weer op?Desolation Angel schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:14:
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Op het feit dat qua bouwkwaliteit de 350D en de 400D voor hun geld zeer goed zijn, maar de 300D duidelijk minder stevig en kwalitatief afgewerkt is
De D50 begint tweedehands voor relatief lage prijzen op de markt te komen, en dan is deze imo een betere optie dan gouwe ouwe 300D.
De D50 begint tweedehands voor relatief lage prijzen op de markt te komen, en dan is deze imo een betere optie dan gouwe ouwe 300D.
[ Voor 31% gewijzigd door Desolation Angel op 08-12-2006 20:26 ]
Maar om het dan af te schuiven als een stuk speelgoed?Desolation Angel schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:24:
Op het feit dat qua bouwkwaliteit de 350D en de 400D voor hun geld zeer goed zijn, maar de 300D duidelijk minder stevig en kwalitatief afgewerkt is
Het zijn beide goede instappers voor een systeem (Canon of Nikon) ieder met hun voor en nadelen
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Mwah, ik ben ooit begonnen met een 300D, en die vond ik echt wel stevig. Zéker niet slechter afgewerkt dan de D50 die ik ook gehad hebDesolation Angel schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:24:
ps: het is de Nikon D70s geworden vanmiddag
in combinatie met een 18-50mm Sigma 3,5 - 5,6
en 1GB geheugen (Ultra II Sandisk)
Gewoon omdat ik daar in de winkel de Canon enkele "kraakjes" hoorde maken... en omdat ik in dit geval niet snel een grip nodig zal hebben (D70s is weegt al lekker
).
Net even wezen spelen binnen met foto's maken... Crapper zeg dat ding is snel o mijn god... daar kon mijn S5500 NOOIT tegenop :D!! nu de accu verder opladen (zat nog wat in van uit fabriek... accu is nu dood nu helemaal 14 uur lang opladen
.
Gewoon omdat ik daar in de winkel de Canon enkele "kraakjes" hoorde maken... en omdat ik in dit geval niet snel een grip nodig zal hebben (D70s is weegt al lekker
Net even wezen spelen binnen met foto's maken... Crapper zeg dat ding is snel o mijn god... daar kon mijn S5500 NOOIT tegenop :D!! nu de accu verder opladen (zat nog wat in van uit fabriek... accu is nu dood nu helemaal 14 uur lang opladen
Dat de D50 beter is weet ik neit zo snel,maar wat kost die 2e hands, lijkt me neit dat ik die goedkoper kan krijgen dan die EOS 300D.
Kijk ik koop over denk 1,5 jaar toch waarschijnlijk een andere camera, dus eht gaat er meer om of ik die tijd tot dan doorbreng met me S5500 of die EOS 300D.
Vandaar dus
Kijk ik koop over denk 1,5 jaar toch waarschijnlijk een andere camera, dus eht gaat er meer om of ik die tijd tot dan doorbreng met me S5500 of die EOS 300D.
Vandaar dus
Kijk eerst welk systeem bij je past (Nikon/Canon/Andere merken). Een overstap maken is altijd een stuk lastiger namelijk. Dus zoek eerst uit welk systeem het beste bij je pastsapphire schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:37:
Dat de D50 beter is weet ik neit zo snel,maar wat kost die 2e hands, lijkt me neit dat ik die goedkoper kan krijgen dan die EOS 300D.
Vandaar dus
Onzin, de camera is prima gebouwd en vindt ik persoonlijk zelfs minder plastic aanvoelen dan een 350D/400D.Desolation Angel schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:14:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Op het moment heb ik nog een erg beperkte kennis van fotografie. Heb nu al denk ik een jaar of 3 een Canon A60 2MP camera'tje. Ik zou echter een betere camera willen waar ik wat betere foto's mee zou kunnen maken. O.a. maak ik foto's op kartbanen en circuits. Huidige problemen zijn op de kartbaan dat de foto's of veels te veel bewogen zijn of te donker. Erg lastig om een goede foto te maken dus. Daarbij wil ik de camera ook gebruiken voor vakantie achtige foto's. (de benaming natuurfoto's kan verkeerd begrepen worden
)
Het nadeel op een circuit is dat alles te ver weg is. En naderhand een uitsnede maken met een 2MP camera gaat niet werken want dat houdt je een postzegel over (beetje overdreven
)
Zelf zat ik al wat te kijken naar een Canon 350/400D met de kit lens. Is dit een goede keus om mee te beginnen, misschien een andere lens ipv de lens uit de kit. Wat komt er verder nog bijkijken wat betreft de kosten.
(Of ben ik kansloos en kan ik beter postzegels gaan verzamelen)
Het nadeel op een circuit is dat alles te ver weg is. En naderhand een uitsnede maken met een 2MP camera gaat niet werken want dat houdt je een postzegel over (beetje overdreven
Zelf zat ik al wat te kijken naar een Canon 350/400D met de kit lens. Is dit een goede keus om mee te beginnen, misschien een andere lens ipv de lens uit de kit. Wat komt er verder nog bijkijken wat betreft de kosten.
(Of ben ik kansloos en kan ik beter postzegels gaan verzamelen)
Als je nu al problemen hebt met afstand tot je onderwerp. Zou je toch echt naar een telelens moeten kijken ook
Die 300D heb k hier nu toch liggen (ik weet van de 350D al dat ik hie heerlijk vind schieten) en k ga me morgen eens erin verdiepen en kijken hoe die schietThunderNet schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:40:
[...]
Kijk eerst welk systeem bij je past (Nikon/Canon/Andere merken). Een overstap maken is altijd een stuk lastiger namelijk. Dus zoek eerst uit welk systeem het beste bij je past
Welkom in dSLR-landPat-Skim schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 20:30:
ps: het is de Nikon D70s geworden vanmiddagin combinatie met een 18-50mm Sigma 3,5 - 5,6
en 1GB geheugen (Ultra II Sandisk)
Is het misschien geen beter idee om een prosumer-cam te nemen? Je geeft zelf aan dat je een beperkte kennis van fotografie hebt, dus IMHO lijkt het me nuttig om te oefenen met de PASM-standen, verschillende ISO-waarden, etc.silencedead schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 21:10:
Op het moment heb ik nog een erg beperkte kennis van fotografie. Heb nu al denk ik een jaar of 3 een Canon A60 2MP camera'tje. Ik zou echter een betere camera willen waar ik wat betere foto's mee zou kunnen maken. O.a. maak ik foto's op kartbanen en circuits. Huidige problemen zijn op de kartbaan dat de foto's of veels te veel bewogen zijn of te donker. Erg lastig om een goede foto te maken dus. Daarbij wil ik de camera ook gebruiken voor vakantie achtige foto's. (de benaming natuurfoto's kan verkeerd begrepen worden)
Bij zulke prosumers heb je redelijk lichtsterke telelenzen (m'n good ol' Panasonic FZ5 doet f/3.2 op 432mm equivalent, mét stabilisatie). Voor een lens met zo'n zelfde lichtsterkte, focal length en stabilisatie betaal je een veelvoud van zo'n camera, de optische kwaliteiten dan wel even buiten beschouwing gelaten.
Verwijderd
jup, nog een stakker die een dslr wil aanschaffen. (budget: 1000 euro) Ik heb op het moment een (analoge) nikon f65 met de 28-80 3.3 5.6 kitlens en een 70-300 4-5.6 G.
Ik zit te denken aan een d50 met de alom geprezen 18-70, of als ik die kan vinden, de d70s met 18-70 voor dezelfde prijs. Nu heb ik de volgende vragen:
- zijn die oude lenzen nog een beetje bruikbaar? Zo ja, is de aanschaf van een 18-70 wel nuttig? Zo nee, is het dan niet slimmer om bijvoorbeeld toch voor canon te gaan? de eos400 is vrij scherp geprijst als je het met de nikons vergelijkt...
Ik zit te denken aan een d50 met de alom geprezen 18-70, of als ik die kan vinden, de d70s met 18-70 voor dezelfde prijs. Nu heb ik de volgende vragen:
- zijn die oude lenzen nog een beetje bruikbaar? Zo ja, is de aanschaf van een 18-70 wel nuttig? Zo nee, is het dan niet slimmer om bijvoorbeeld toch voor canon te gaan? de eos400 is vrij scherp geprijst als je het met de nikons vergelijkt...
De K100D heeft builtin stabilisatie, en is scherp geprijsd, scheelt een pak in aankoop van niet-IS objectievenWilko schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 23:00:
Is het misschien geen beter idee om een prosumer-cam te nemen? Je geeft zelf aan dat je een beperkte kennis van fotografie hebt, dus IMHO lijkt het me nuttig om te oefenen met de PASM-standen, verschillende ISO-waarden, etc.
Bij zulke prosumers heb je redelijk lichtsterke telelenzen (m'n good ol' Panasonic FZ5 doet f/3.2 op 432mm equivalent, mét stabilisatie). Voor een lens met zo'n zelfde lichtsterkte, focal length en stabilisatie betaal je een veelvoud van zo'n camera, de optische kwaliteiten dan wel even buiten beschouwing gelaten.
Je oude lenzen zijn erg goed bruikbaar. De 70-300G wordt nog steeds geproduceerd en verkocht, en de 28-80 zal ook een goeie lens zijn op je D50/D70. Als je een 18-70 aanschaft heb je een heerlijke lens, en kan je de 28-80 eigenlijk wegdoen samen met je F65, als je dat al wilt. Persoonlijk zou ik voor een D50 (goeie iso-prestaties etc) met een 18-70 gaan, en daarnaast de F65 met 28-80 houden. Voor mij heeft analoog nog steeds een soort charme.Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 00:01:
jup, nog een stakker die een dslr wil aanschaffen. (budget: 1000 euro) Ik heb op het moment een (analoge) nikon f65 met de 28-80 3.3 5.6 kitlens en een 70-300 4-5.6 G.
Als je er een beetje op 'let' dat je niet al te veel DX objectieven koopt (naast je 18-70) zul je zelfs de lenzen van je D50/D70 op je F65 kunnen gebruiken en vice versa.
Met name het reeds hebben van een 70-300G vind ik wel een reden om voor nikon te gaan. Op die manier ben je 'klaar' met een D50/D70 met 18-55 of 18-70
Uiteraard zijn die lenzen bruikbaar. Een van de meest gestelde vragen. Een 18-70 zal her en der een tikkie scherper zijn dan je 28-80 en hij geeft je iets meer groothoek, vraag is of je dat nodig hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 00:01:
Met mijn huidige camera gebruik ik de verschillende standen ook af en toe wel, en speel ik wat met de ISO-waarden. Dus het is nou ook weer niet zo dat ik er echt helemaal van afweet.Wilko schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 23:00:
Is het misschien geen beter idee om een prosumer-cam te nemen? Je geeft zelf aan dat je een beperkte kennis van fotografie hebt, dus IMHO lijkt het me nuttig om te oefenen met de PASM-standen, verschillende ISO-waarden, etc.
Die prosumer camera's zijn nagenoeg net zo duur als een dSLR (voorzover ik het internet heb afgezocht), waarom zou ik dan voor een prosumer-cam moeten gaan.
Ik ging er vanuit dat je op de auto-stand schoot, vanwege je opmerking "ik heb nog een erg beperkte kennis van fotografie". Als je de ASM-standen met succes gebruikt weet je in ieder geval iets over de belichting.
Een prosumercam is een goed idee als je nog niet weet of je verder wilt met fotograferen, of als je niet zoveel geld hebt. Je krijgt een vrij lichtsterke lens met een groot bereik en een vrij goede kwaliteit. Verder heb je niets te maken met eventueel stof op de sensor, aangezien je een vaste lens hebt. Ook hoef je niet een tas vol met objectieven mee te sjouwen. Je bent in een keer klaar met de aanschaf, terwijl je bij een dSLR nog objectieven moet kopen bij de body. Dat scheelt nogal veel euro's.
Mocht je wel weten dat je verder wilt met fotograferen, en heb je het geld ervoor, dan is een spiegelreflex een goed idee. Je objectievencollectie breid je langzaam uit en na een tijdje koop je weer een keer een nieuwe body. Het is echter wel een stuk duurder in zijn geheel dan een prosumercam.
Succes met de overweging. Ik ben i.v.m. geld voor een Fuji S9500 gegaan (prosumer dus, te koop voor onder de 400 euro op dit moment) en dat bevalt me erg goed. Misschien koop ik in de toekomst nog wel een dSLR, maar nu kan ik me nog prima redden!
Mocht je wel weten dat je verder wilt met fotograferen, en heb je het geld ervoor, dan is een spiegelreflex een goed idee. Je objectievencollectie breid je langzaam uit en na een tijdje koop je weer een keer een nieuwe body. Het is echter wel een stuk duurder in zijn geheel dan een prosumercam.
Succes met de overweging. Ik ben i.v.m. geld voor een Fuji S9500 gegaan (prosumer dus, te koop voor onder de 400 euro op dit moment) en dat bevalt me erg goed. Misschien koop ik in de toekomst nog wel een dSLR, maar nu kan ik me nog prima redden!
Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen
Ja... een aantekening hierbij. Objectieven kun je door goed op de 2e hands markt te kijken ook vrij goedkoop aankomen.
Maar, inderdaad je geeft wel wat meer uit ja.
Maar, inderdaad je geeft wel wat meer uit ja.
Verwijderd
bij speedtronic in Leiden wordt de sony alpha aangeboden voor 749, inclusief een, tamelijk onbruikbare 28-80 tamron. mooie prijs en ze hebben er genoeg in de winkel, zo te zien
Tja... In de pricewatch heb je 'm voor even veel met een 18-70
Verwijderd
jup, groothoek ga ik toch echt missen denk ik. Dan is de keuze dus de 18-55 of 18-70, met 200 euro in het voordeel van de 18-55. Of zoeken naar een 2e hand 17-80. The agony of choice...Wijnands schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 08:44:
[...]
Uiteraard zijn die lenzen bruikbaar. Een van de meest gestelde vragen. Een 18-70 zal her en der een tikkie scherper zijn dan je 28-80 en hij geeft je iets meer groothoek, vraag is of je dat nodig hebt.
Ik vind het zo ontzettend moeilijk, ik heb een budget van 1000 euro te besteden maar ik kom er maar niet uit.
Ik ben momenteel een Fuji s9500 gewend, fotografeer voornamelijk in de M-stand maar met name in omgevingen met weinig licht is die camera toch wat teleurstellend.
Spiegelreflex is natuurlijk heerlijk maar voor het bereik van die Fuji (28-300mm) ben ik heel wat meer geld kwijt.
Ik vind 200 mm toch wel erg prettig moet ik zeggen.
Bij konijnenberg hebben ze wat acties, 350D met 18-55 en 55-200 en ook 400D met die lenzen maar ik vraag me af of die nou wel zo lichtsterk zijn.
Iemand wat adviezen voor me?
Ik maak graag portretten, hou wel van wat 'urban' (dus wat groothoek is prettig) en het ding moet ook meekunnen op vakantie...
Ben geen beginner op het gebied van fotografie, kan overweg met sluitertijden, diafragma's en ISO waarden maar heb nog weinig ervaring met spiegelreflex. Op termijn zou ik ook graag een extern flitsertje kopen, kun je je dan redden met zo'n ding van metz onder de 100€ of is dat een utopie?
Als iemand me een beetje wegwijs kan maken zou dat bijzonder prettig zijn...
Ik ben momenteel een Fuji s9500 gewend, fotografeer voornamelijk in de M-stand maar met name in omgevingen met weinig licht is die camera toch wat teleurstellend.
Spiegelreflex is natuurlijk heerlijk maar voor het bereik van die Fuji (28-300mm) ben ik heel wat meer geld kwijt.
Ik vind 200 mm toch wel erg prettig moet ik zeggen.
Bij konijnenberg hebben ze wat acties, 350D met 18-55 en 55-200 en ook 400D met die lenzen maar ik vraag me af of die nou wel zo lichtsterk zijn.
Iemand wat adviezen voor me?
Ik maak graag portretten, hou wel van wat 'urban' (dus wat groothoek is prettig) en het ding moet ook meekunnen op vakantie...
Ben geen beginner op het gebied van fotografie, kan overweg met sluitertijden, diafragma's en ISO waarden maar heb nog weinig ervaring met spiegelreflex. Op termijn zou ik ook graag een extern flitsertje kopen, kun je je dan redden met zo'n ding van metz onder de 100€ of is dat een utopie?
Als iemand me een beetje wegwijs kan maken zou dat bijzonder prettig zijn...
Ik zou zeggen haal een D50 zolang ze er nog zijn en hou gewoon een oogje open op marktplaats en ebay voor een 18-55 (of als je beter bij kas zit voor een 18-70).
Persoonlijk heb ik meer plezier van m'n SB600 dan van die 10mm extra groothoek.
Persoonlijk heb ik meer plezier van m'n SB600 dan van die 10mm extra groothoek.
with wijnands eigenlijk. De D50 is echt een prima cam voor van alles en nog wat. Zeker voor de donkere gebieden is een flitser een goede inverstering trouwens.
Voornamelijk ergonomie wint de D50 van canon instappers, maar je keus is erg persoonlijk. Qua lenzen e.d. zou ik zelf kiezen voor canon, maar ook maar net. Qua flitsers weer voor nikon. Qua kleuren ook meer voor nikon (mooie nikon blauwe lucht
). Het is kortom heel erg persoonlijk.
Baseer minstens 50% van je keus van je camera ook op de mount die je gaat kiezen, dus nikon, canon, pentax, sigma etc etc..... Je wisselt niet snel van mount, wel van body of lens.
Voornamelijk ergonomie wint de D50 van canon instappers, maar je keus is erg persoonlijk. Qua lenzen e.d. zou ik zelf kiezen voor canon, maar ook maar net. Qua flitsers weer voor nikon. Qua kleuren ook meer voor nikon (mooie nikon blauwe lucht
Baseer minstens 50% van je keus van je camera ook op de mount die je gaat kiezen, dus nikon, canon, pentax, sigma etc etc..... Je wisselt niet snel van mount, wel van body of lens.
Ik zit te twijfelen tussen 2 onderstaande camera's om aan te schaffen.
Canon EOS 400D met 2 kitlenzen 15-55mm f 4-5.6 / 55-200mm f 4.5-5.6 € 989,-
Sony DSLR-A100W met 2 kitlenzen 15-70mm f 3.5-5.6 / 75-300mm f 4.5-5.6 € 999,-
Voordelen Canon
- heeft zich reeds bewezen als eos 350 en iedereen is er lyrisch over.
- remote controle afstandsbediening als optie.
- batterygrip meegeleverd.
- automatic popup flitser
Voordelen Sony
- groter bereik van lenzen
- kleine lens is iets lichtgevoeliger
- Sony steadyshot stabelizer in body
Overeenkomsten
-beide camera's bevatten anti dus features.
Ik heb jarenlang met veel plezier foto's gemaakt met mijn canon ixus cam en daar zitten in mijn ogen aardige foto's bij.
Nu wil ik de overstap gaan maken naar digitaal spiegelreflex. Ik ben absoluut geen fotograaf of hobby fotograaf maar wil me hier in de toekomst toch meer als hobby iets in gaan doen.
In diverse topics worden de kit lenzen beschreven als "waardeloze" lensen, maar voor de komende tijd verwacht ik dat ze voldoen aan mijn wensen. De eerste jaren wil ik geen dure lenzen gaan aanschaffen a 1000 tot 5000 euro.
In enkele reviews die ik gevonden heb op internet scoren beide cams meestal even goed.
Wellicht dat jullie me toch wat tips en meningen kunnen geven waarom voor de canon of waarom voor de sony te kiezen.
Wellicht dat er dingen zijn waar ik nog niet bij stil gestaan heb.
Voordelen Canon
- heeft zich reeds bewezen als eos 350 en iedereen is er lyrisch over.
- remote controle afstandsbediening als optie.
- batterygrip meegeleverd.
- automatic popup flitser
Voordelen Sony
- groter bereik van lenzen
- kleine lens is iets lichtgevoeliger
- Sony steadyshot stabelizer in body
Overeenkomsten
-beide camera's bevatten anti dus features.
Ik heb jarenlang met veel plezier foto's gemaakt met mijn canon ixus cam en daar zitten in mijn ogen aardige foto's bij.
Nu wil ik de overstap gaan maken naar digitaal spiegelreflex. Ik ben absoluut geen fotograaf of hobby fotograaf maar wil me hier in de toekomst toch meer als hobby iets in gaan doen.
In diverse topics worden de kit lenzen beschreven als "waardeloze" lensen, maar voor de komende tijd verwacht ik dat ze voldoen aan mijn wensen. De eerste jaren wil ik geen dure lenzen gaan aanschaffen a 1000 tot 5000 euro.
In enkele reviews die ik gevonden heb op internet scoren beide cams meestal even goed.
Wellicht dat jullie me toch wat tips en meningen kunnen geven waarom voor de canon of waarom voor de sony te kiezen.
Wellicht dat er dingen zijn waar ik nog niet bij stil gestaan heb.
Verwijderd
Je hebt misschien niet stilgestaan bij Pentax en Nikon.
Vooral als je je Ixus gewend bent, dan zou een Nikon D40 met 18-200 VR een fantastisch setje voor jou zijn.
Staar je niet blind op Megapixels. 6MP is genoeg.
Vooral het voordeel
"heeft zich reeds bewezen als eos 350 en iedereen is er lyrisch over" klinkt mij wat vreemd in de oren.
ik ben er bijvoorbeeld niet lyrisch over, krijg er pijn van in me handen, dat ie goed scoort bij de consumentengids en slim gemarket is zegt heel weinig.
Vooral als je je Ixus gewend bent, dan zou een Nikon D40 met 18-200 VR een fantastisch setje voor jou zijn.
Vooral het voordeel
"heeft zich reeds bewezen als eos 350 en iedereen is er lyrisch over" klinkt mij wat vreemd in de oren.
ik ben er bijvoorbeeld niet lyrisch over, krijg er pijn van in me handen, dat ie goed scoort bij de consumentengids en slim gemarket is zegt heel weinig.
Uhm, de kitlenzen worden niet echt beschreven als "waardeloos", maar eerder als "you get what you pay for".
Heb je dit topic al gezien? [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*
Ik denk dat je daar al heel wat nuttige informatie uit kan halen.
Heb je dit topic al gezien? [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*
Ik denk dat je daar al heel wat nuttige informatie uit kan halen.
Sinds wanneer zit er bij de Canon standaard een grip? Heeft 'ie uiteraard wel nodig maar volgens mij is het nog steeds optioneel.
Ik zou idd eerder kijken naar Canon of Nikon.
Ik zal niet zeggen dat de Sony slecht is, maar niemand kan nu nog zeggen hoeveel geld Sony kan en wil investeren in dSLR, bovendien als een Sony stuk gaat...de service daarvan
Ik zal niet zeggen dat de Sony slecht is, maar niemand kan nu nog zeggen hoeveel geld Sony kan en wil investeren in dSLR, bovendien als een Sony stuk gaat...de service daarvan
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
@ wijnands :
Loopt een actie van canon op dit moment body + 2 kitlenzen + grip + 512mb card (card na registratie)
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=21939
@qless :
Sony is eigenlijk konica techniek met een sony logo erop. Ze hebben een en ander overkocht van konica.
De sony spreekt me aan vanwege de lenzen. De 15-70 lens is net iets lichtgevoeliger en de telelens is net iets groter als bij canon.
Canon heeft een weer een automatic popup flitser en dat mist de sony weer tov canon
Loopt een actie van canon op dit moment body + 2 kitlenzen + grip + 512mb card (card na registratie)
@qless :
Sony is eigenlijk konica techniek met een sony logo erop. Ze hebben een en ander overkocht van konica.
De sony spreekt me aan vanwege de lenzen. De 15-70 lens is net iets lichtgevoeliger en de telelens is net iets groter als bij canon.
Canon heeft een weer een automatic popup flitser en dat mist de sony weer tov canon
[ Voor 72% gewijzigd door bgrr op 10-12-2006 22:51 ]
@bgrr
Weet ik, Sony heeft een blik geld opgengetrokken en alles van KM overgenomen (en wat kleine dingetjes aangepast/verbeterd).
Ik heb alleen mijn twijfels hoe lang de Sony directie er geld in wil blijven steken...
Weet ik, Sony heeft een blik geld opgengetrokken en alles van KM overgenomen (en wat kleine dingetjes aangepast/verbeterd).
Ik heb alleen mijn twijfels hoe lang de Sony directie er geld in wil blijven steken...
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Als lenzen je aanspreken zou ik op het moment juist níet voor sony/minolta gaan... een fatsoenlijke 70-200/2.8 lens is er bijvoorbeeld van het merk zelf niet te krijgen, enkel de 3rd-party varianten. En ze zijn wel aangekondigd, maar verder komen ze ATM niet.bgrr schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:44:
@ wijnands :
@qless :
Verder zijn er erg weinig USM/AF-S/HSM-like lenzen te krijgen (SSM van sony/minolta zelf). Moet dan wel zeggen dat de in-body focusmotoren erg goed zijn.
Maar je kiest dus voor een systeem, niet voor een camera met 2 lenzen, en dat is waar ik je even op wil wijzen. Toen ik voor mijn nikon koos had ik nooit kunnen verzinnen dat ik een half jaar later een AF-S 80-200/2.8 zou kopen, en als ik dat wél had geweten had ik dat zeker in overweging genomen. Ik zou weer voor Nikon kiezen, maar dat is dus mijn geluk
En dat systeem hoeft dus niet eens per sé de lenzen van 1000+ euro te zijn, maar kan ook gewoon zoiets simpels zijn als net even die betere 70-300, maar ook, in het geval van nikon, die geile 10.5mm fish of voor canon die 10-22 UWA.
Het maffe is dan dat ik voor sony zon voorbeeld even niet kan verzinnen... sorry sonyians, vul me aub aan
[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 10-12-2006 23:52 ]
Ik wil hier wel op reageren, maar ik ben te druk bezig met het zoeken van allerhande leuke objectieven voor erg weinig geld van het merk Minolta...Het maffe is dan dat ik voor sony zon voorbeeld even niet kan verzinnen... sorry sonyians, vul me aub aan
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
De 135mm F 2.8[4.5] STF van Minolta die Sony ook weer uitbrengt en de Minolta AF 3x-1x/1.7-2.8 Macro lens, Sony heeft een aantal Carl Zeiss lenzen die er aan komen.RedXraD schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:42:
Het maffe is dan dat ik voor sony zon voorbeeld even niet kan verzinnen... sorry sonyians, vul me aub aan![]()
De 70-200/2.8 van Sony is wel te krijgen maar nog erg duur, in dat bereik mogen wel wat lenzen bij komen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
@TS.
Ga je eerst maar eens wat meer verdiepen in wat er nou eigenlijk te koop is!
- 15-55 F/4-5.6? Zegt me niks. 18-55 F/3.5-5.6 lijkt me beter. Dus beiden even licht sterk. (Zelfde verhaal geldt voor de Sony)
- Wat is een AS400? (Zie titel)
- Automatic popup flitser? Wie zegt dat de Sony dat niet heeft? Op nagenoeg alle digitale cams. die ik ken gaat de flitser in het 'auto' programma uit zichzelf..., whats new?
Van de Sony website over de flitser van de A100:
-De 300mm van de Sony is slechts een fractie meer bereik t.o.v. de 200mm. Hoe meer zoom in een lens hoe slechter.
Lekker even terug naar de verkoper voor meer info dus!
Ga je eerst maar eens wat meer verdiepen in wat er nou eigenlijk te koop is!

- 15-55 F/4-5.6? Zegt me niks. 18-55 F/3.5-5.6 lijkt me beter. Dus beiden even licht sterk. (Zelfde verhaal geldt voor de Sony)
- Wat is een AS400? (Zie titel)
- Automatic popup flitser? Wie zegt dat de Sony dat niet heeft? Op nagenoeg alle digitale cams. die ik ken gaat de flitser in het 'auto' programma uit zichzelf..., whats new?
Van de Sony website over de flitser van de A100:
-Kitlens van de Canon is in ieder geval niet waardeloos. Zelfs best goed te doen. Niet helemaal top qua kleur en contrast en verzadiging op de sensor en wat kleine vervorming op 18mm maar verder zeker niet waardeloos. En over de Sony kan ik niks zinnigs zeggen.Automatische flits > Ja (met selectiemodi AUTO, P en Scene)
-De 300mm van de Sony is slechts een fractie meer bereik t.o.v. de 200mm. Hoe meer zoom in een lens hoe slechter.
Lekker even terug naar de verkoper voor meer info dus!
[ Voor 40% gewijzigd door Stinger666 op 11-12-2006 06:01 ]
Da's niet duur. En ach, er zijn hordes tevreden 400d gebruikers.bgrr schreef op zondag 10 december 2006 @ 22:44:
@ wijnands :
De D40 zou ik nooit kopen, eerder de D50 dan. De D40 heeft geen autofocusdrive, en dan moet je sowieso al duurdere lenzen kopen zodat je uiteindelijk beter de D50 had kunnen kopen imoVerwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:59:
Je hebt misschien niet stilgestaan bij Pentax en Nikon.
Vooral het voordeel
En dan hierbij een kick van een noob qua dSLR.
De afgelopen 3 jaar heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van een Canon Powershot a70, dit toestel heb ik destijds uitgezocht vanwege de mogelijkheden en als intro naar SLR. dSLR's zijn nu op een prijspunt gekomen waarbij ik als noob een volgende stap hoop te maken. Na veel lezen ben ik er achter gekomen dat er eigenlijk geen slechte dSLR's gemaakt worden en dat verschillen minimaal zijn. Wat eigenlijk belangrijker is dan het merk zijn de gebruikte lenzen en het comfort van de body.
Met voorgaande in mijn achterhoofd ben ik de stad ingedoken om vervolgens een 350d, een d50 en een GX-1L vast te houden. De 350d was veel te klein voor mij, de d50 was niet meer leverbaar (d40 of de duurdere d70 waren de opties) en uiteindelijk ben ik met een GX-1L met 18-55 Schneider (kit)lens naar huis gegaan. Deze camera lag mij prima in de handen, heeft een goede lens en de kit heeft mij slechts 480 euro gekost, met een kaartje erbij was ik 525 euro lichter, in mijn ogen een prima prijs voor een goede dSLR. Wat ook prettig is dat ik met deze camera mijn goede penlights van de a70 kan blijven gebruiken en dus geen dure (extra) accu's hoef aan te schaffen
Ik hoop snel weer wat van me te laten horen nadat ik de eerste hobbels heb weten te nemen en de Samsung mij mijn eerste mooie plaatjes heeft laten schieten
De afgelopen 3 jaar heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van een Canon Powershot a70, dit toestel heb ik destijds uitgezocht vanwege de mogelijkheden en als intro naar SLR. dSLR's zijn nu op een prijspunt gekomen waarbij ik als noob een volgende stap hoop te maken. Na veel lezen ben ik er achter gekomen dat er eigenlijk geen slechte dSLR's gemaakt worden en dat verschillen minimaal zijn. Wat eigenlijk belangrijker is dan het merk zijn de gebruikte lenzen en het comfort van de body.
Met voorgaande in mijn achterhoofd ben ik de stad ingedoken om vervolgens een 350d, een d50 en een GX-1L vast te houden. De 350d was veel te klein voor mij, de d50 was niet meer leverbaar (d40 of de duurdere d70 waren de opties) en uiteindelijk ben ik met een GX-1L met 18-55 Schneider (kit)lens naar huis gegaan. Deze camera lag mij prima in de handen, heeft een goede lens en de kit heeft mij slechts 480 euro gekost, met een kaartje erbij was ik 525 euro lichter, in mijn ogen een prima prijs voor een goede dSLR. Wat ook prettig is dat ik met deze camera mijn goede penlights van de a70 kan blijven gebruiken en dus geen dure (extra) accu's hoef aan te schaffen
Ik hoop snel weer wat van me te laten horen nadat ik de eerste hobbels heb weten te nemen en de Samsung mij mijn eerste mooie plaatjes heeft laten schieten
Verwijderd
D40 is een stuk kleiner, en ik kan me voorstellen dat de stap van een kleine compact naar een grote dSLR erg groot is.Desolation Angel schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:21:
[...]
De D40 zou ik nooit kopen, eerder de D50 dan. De D40 heeft geen autofocusdrive, en dan moet je sowieso al duurdere lenzen kopen zodat je uiteindelijk beter de D50 had kunnen kopen imo
@ransbal: Hoe ligt die in de hand vergeleken met de canons en de nikons?
@Wijnands: De GX-1L is dezelfde camera als de *ist DL die ondergetekende ook heeft. Ding ligt lekker in de hand. Fatsoenlijke grip die veel groter dan die van de 350D en 400D is, maar net een tikkeltje kleiner dan die van de D50. Het is beetje moeilijk uit te leggen, ik zou gewoon eens bij een fotoboer langsgaan. Vind hem zelf erg lekker, maargoed, dat is erg persoonlijk.
Aan dit verhaal heb ik verder niks meer toe te voegen, voor de canon moet je echt minihandjes hebben, de Nikon ligt inderdaad veel beter in de hand. Pak je de nieuwe d40 op, dan kun je ook een probleempje krijgen als je wat grotere handen hebt... De Samsung is precies goed (voor mij dan) en wat ik nu heb gezien heb is het ook een erg gemakkelijk toestel in gebruik met een duidelijk NL menuMei schreef op maandag 11 december 2006 @ 15:46:
@Wijnands: De GX-1L is dezelfde camera als de *ist DL die ondergetekende ook heeft. Ding ligt lekker in de hand. Fatsoenlijke grip die veel groter dan die van de 350D en 400D is, maar net een tikkeltje kleiner dan die van de D50. Het is beetje moeilijk uit te leggen, ik zou gewoon eens bij een fotoboer langsgaan. Vind hem zelf erg lekker, maargoed, dat is erg persoonlijk.
En pentax vatting. Dat spul is lekker goedkoop 2e hands als ik hier op af kan gaan:
http://fotografie.marktpl...-8-3-5-zoomobjectief.html
[ Voor 39% gewijzigd door Wijnands op 11-12-2006 17:37 ]
Oja, ik vind de bediening best wel lekker. Werkt heel erg intuïtief, makkelijk te begrijpen enz. De belangrijke dingen zitten gewoon allemaal achter je rechterhand.
Een 35-70 is ook niet zo'n prettige lengte op digitaal: 52-105 Lastiger is het om voor bijvoorbeeld pentax een leuke 70-210 te vinden met AF (ja ik ben een AF addict)Wijnands schreef op maandag 11 december 2006 @ 17:37:
En pentax vatting. Dat spul is lekker goedkoop 2e hands als ik hier op af kan gaan:
Mischien de standaard tele lens skippen en je zelf meteen verpesten met een veel fijnere 2e hands telelens. Sommige uit onderstaand lijstje worden vanaf ~ 60-70 euro te koop.bgrr schreef op zondag 10 december 2006 @ 20:53:
Ik zit te twijfelen tussen 2 onderstaande camera's om aan te schaffen.
70-210 F/4 (beercan) (70-100 euro)
70-210 f/3.5-4.5 (60-100 euro)
75-300 f/4.5-5.6 (big beercan) (100-200euro)
100-300 APO (100-150+euro)
100-300 APO D (100-200 euro)
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik ben van plan nog dit jaar een dSLR te kopen. Ik heb veel ervaring opgedaan met onze compact camera. Dit is een Panasonic dmc fz20, een erg leuke camera maar ik ben nu wel klaar voor de volgende stap. Wel ben ik erg gehecht geraakt aan het bereik van deze camera dus wil iig weer flink wat zoom bereik. De grootste ergernis was toch dan foto's bij ISO400 al praktisch onbruikbaar waren door de hoeveelheid ruis, vandaar ook dat ik nu over wil stappen op een dSLR! 
Ik fotografeer s'winters vaak binnen (feestjes, maar ook binnensport) en in de zomer vaak buiten (Ook veel sport)
Ik heb me al aardig ingelezen maar er zijn zoveel reviews dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
Voor mij zijn enkele punten erg belangrijk:
-Weinig ruis bij slecht belichte omstandigheden.
-Een zoom bereik van toch zeker 120mm (liefst 200)
-En ten laatste mijn budget: rond de 900 euro.
Het beste leek mij een 400d (misschien 350d) of een D50 of D70.
Objectief is erg moeilijk, de wat licht sterkere lenzen liggen allemaal net buiten mijn budget.
Nu kwam ik deze aanbieding tegen:
http://www.redcoon.nl/ind...S%20400D%20Dubbelzoomkit/
Is dit wat voor mij of kan ik beter toch voor een andere optie gaan? Bijvoorbeeld een losse body en er zelf een goede lens bijkopen?
Bij voorbaat dank!
Ik fotografeer s'winters vaak binnen (feestjes, maar ook binnensport) en in de zomer vaak buiten (Ook veel sport)
Ik heb me al aardig ingelezen maar er zijn zoveel reviews dat ik door de bomen het bos niet meer zie..
Voor mij zijn enkele punten erg belangrijk:
-Weinig ruis bij slecht belichte omstandigheden.
-Een zoom bereik van toch zeker 120mm (liefst 200)
-En ten laatste mijn budget: rond de 900 euro.
Het beste leek mij een 400d (misschien 350d) of een D50 of D70.
Objectief is erg moeilijk, de wat licht sterkere lenzen liggen allemaal net buiten mijn budget.
Nu kwam ik deze aanbieding tegen:
http://www.redcoon.nl/ind...S%20400D%20Dubbelzoomkit/
Is dit wat voor mij of kan ik beter toch voor een andere optie gaan? Bijvoorbeeld een losse body en er zelf een goede lens bijkopen?
Bij voorbaat dank!
Dit topic is gesloten.