Nu ff mijn mening..
Ik zie mijn TB900@1050Mhz (we komen wel op 1100 .. duurt alleen ff

als een mooie Lancia Stratos.
Hij rijdt waanzinnig hard (naja reed, ze zijn bijna niet meer te krijgen.. replica's overigens wel

) maar je moet er wel aan sleutelen.
En zo is het ook met mijn AMD TB bak. Hij gaat veel sneller dan mijn oude P3/500, welke nu functioneert als mijn 2e systeem.. maar vereist wel meer werk om stabiel te krijgen (dan die P3/500) maar je krijgt er wel veel voor terug.
AMD CPU's zijn absoluut niet slecht. Het VIA KT133 chipset heeft z'n fouten maar loopt over het algemeen best goed. Je moet er een beetje mee om leren gaan.
En over het algemeen zal ik direct toegeven dat Intel systemen met 440BX chipsets gebruikersvriendelijker zijn. Dat wil niet zeggen minder stabiel (mijn AMD is zo stabiel als een huis) maar vergeeflijker tegen over de gebruiker. Doe je wat verkeerd, een IRQ conflictje met net ff die verkeerde kaarten bijvoorbeeld.. dan zal een AMD systeem daar eerder op hangen dan een 440BX bak.
Is een Intel systeem daarom veel beter? Nee. Het is maar net waar je voor kiest. Ten eerste het probleem met de AMD systemen is de VIA KT133 chipset, niet de CPU zelf. Ten tweede is een Pentium III van gelijkwaardige snelheid niet sneller dan een AMD Thunderbird. Over het algemeen zijn ze evensnel, de P3 is wat sneller hier en de AMD TB is wat sneller daar. Dit is gewoon in diverse reviews bewezen dus hierover gaan lopen strijden is zinloos.
Het komt eigenlijk neer op 2 aspecten: gebruikersvriendelijkheid en prijs/prestatie verhouding. Gebruikersvriendelijkheid gaat naar de Intel Pentium III op een 440BX systeem. De prijs/prestatie verhouding gaat overduidelijk naar de AMD Thunderbird.
Of een CPU/Systeem veel beter is dan een ander is een combinatie van factoren, niet alleen 1 aspect. Als je alleen naar 1 aspect kijk dan maak je een kromme vergelijking.
Ik ben zelf ontzettend tevreden met mijn TB900@1050Mhz systeempje. Had ik voor hetzelfde geld een Intel Pentium III 1000EB kunnen kopen, dan had ik wellicht een Intel gekocht vanwege dat extra stukje gebruikersvriendelijkheid. Maar als ik kijk wat voor P3 ik kan kopen voor het geld wat ik uitgegeven heb aan mijn AMD TB, dan had ik voor mindere prestaties moeten kiezen en dat wilde ik niet.
Maar goed, ik kan mij voorstellen dat mensen die geen benul van computers hebben, de doorsnee klant (immers, wie koopt er hier nou een compleet systeem?), meer problemen met AMD systemen krijgen dan Intel systemen. Maar daarbij moet ik zeggen dat deze mensen ook net zo goed problemen kunnen hebben met een Intel systeem. Problemen die wij echter geen problemen vinden!
Ik heb zelf jaren op de TD van Vobis (

) en Dynabyte (

) gewerkt en 90% van de problemen waren puur onkunde van de klant of onvermogen om zelf het 'probleem' op te lossen. (klanten denken altijd dat een PC een videorecorder is ofzo.. beetje tijd investeren om er mee om te leren gaan is doorgaans te veel gevraagd

)
Bottum line, Intel is prima voor doorsnee klant, veiligere keuze. AMD is ook prima, verslaat Intel duidelijk in het prijs/prestatie gebied, echter een AMD systeem vraagt wat meer technische kennis en interesse. Net zo als een super sport auto uit de jaren 70.
Overigens.. klein vraagje. Is een P3/1000EB geen 133Mhz Coppermine? En hoe wil je die op een 100Mhz 440BX chipset plakken?
Nog 1tje om het af te leren.. oh oh oh wat issie bruut!
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)