Het hangt allemaal af hoeveel geld je uit wilt geven aan A) Prestatie,

Stabiliteit en C) gebruiksgemak.
Om alle 3 even -zo neutraal mogelijk- te bekijken:
A) Neem een kijkje bij Anandtech en vergelijk. Athlon doet professionele grafische toepassingen. Coppermine is -vanwege SSE- beter met Q3A.

Het is een bekend gegeven dat de combinatie van welke hardware ook met een Intel CPU/Chipset minder problemen geeft dan Athlon/VIA of Athlon/750. Dit soort problemen kan te maken hebben met de chipset of de CPU zelf. Feit is wel dat je voor de aanschaf van een Athlon iets beter moet uitkijken of het de rest van je hardware wel slikt.
C) Installatie van Win98/SE/ME/NT4/2k op een systeem met een BX chipset is een eitje. Geen gerotzooi met GART drivers, PCI-to-Bridge gedoe, AGP dingen, enz. enz. Nooit hoef je, a la VIA, de 4in1 drivers te updaten om de prestatie/stabiliteit te verbeteren of in de BIOS te pielen om 4-way interleaving te activeren.
(Situatie wordt al anders als je een i8x0 chipset hebt i.p.v. een 440BX)
Maar nu de grote vraag: Hoeveel is dit je waard?
Nog een keertje het rijtje:
A) De Prijs/Prestatie van de Athlon is gewoon véél beter dan die van de coppermine, daar is geen discussie over mogelijk.
Moederborden voor de Athlon kosten daarintegen meestal wél meer dan coppermine borden, dus: Moet je opwaarderen en heb je alleen een nieuwe coppermine nodig ? Blijf dan bij Intel. Moet daarintegen ook je mobo op de schop ? Dan AMD, zelfs met het duurdere moederbord heb je nog steeds meer 'bang for buck'.

HALLOO ? Ben jij tweaker of niet ? Nieuwe BIOS, nieuwe drivers, tweaken hier, tweaken daar, op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen/drivers/hardware zit in je bloed, of niet soms ??
Voor een typische huisvader die nergens van op de hoogte is ( "tweaken, wat voor merk is dat dan ??" ) is Intel de meest gunstige probleem-vrije oplossing. maar ik neem aan dat je niet tot bovenstaande categorie behoort.
C) Zie B.
Ok, dat was het allemaal. Zelf heb ik nog een PIII 600 Katmai (jeweetwel, Slot 1, 512 Kb off-die L2 cache) omdat ik nog geen zin had om mijn ouwe trouwe Asus P2B moederbord op te waarderen. Anders was er een Duron 650@900 gekomen...
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE