[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 6.600 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
heb nu een x2 4600 ipv een 3500+ en ik merk er geen moer van.
gebruik het als server voor counterstrike maar de performance winst is minimaal, had gehoopt dat de 2e core iig wat load zou wegnemen van de 1e maar het lijkt wel alsof ze allebei gewoon lekker veel load draaien zonder dat het iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182498

IRCfreAk schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:31:
gebruik het als server voor counterstrike maar de performance winst is minimaal, had gehoopt dat de 2e core iig wat load zou wegnemen van de 1e maar het lijkt wel alsof ze allebei gewoon lekker veel load draaien zonder dat het iets oplevert.
Wacht maar tot je antivirus of spyware progjes opeens het heldere licht krijgen en iets gaan doen. (bel de krant ff als dat gebeurd :P ) dan merk je het echt wel. Had het gisteravond nog met m'n 3800+ X2. normaal gesproken klapt het hele spel vast, nu kon ik gewoon binnen luttele seconden virus wegklikken en verder gamen.

Verder heeft het idd niet veel invloed, d/l de duo core optimizer van amd (als je die nog niet hebt) zodat de cores bij zware applicaties synchroon gaan lopen (volgens AMD site) en dus sneller zijn. Hierin heb ik zeker wel verschil gemerkt.

-Edit- post iets vriendelijker uiterlijk gegeven :X

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 182498 op 15-08-2006 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het ontwerp van de K8L is af en heeft zijn tape-out bereikt. AMD heeft hiermee de eerste x86 native quad-core processor.
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3797

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180661

Hmm, quadcore opterons. Zou dit evengoed kunnen werken als een 2 way dual core opstelling? Ik bedoel maar, nu moeten opeens 4 cores hetzelfde geheugen gebruiken ipv 2. Ik kan mij al levendig voorstellen dat de 1 een memory acces doet terwijl de andere dat ook wilt gaan doen (2 keer zoveel kans hierop aangezien het aantal cores weer verdubbeld is). Dit zou dan zorgen voor een grotere latency voor de core die het laatste is, wat de performance dan weer wat naar beneden zal halen.

En waarom hebben ze niet zoiets gedaan zoals multithreading? Ik vind het zoals het geinplementeerd is op de Sun Niagara een leuk concept. Een cache miss wordt opgevangen door het runnen van een andere thread (een dat wel in het cache zit). Lijkt mij wel goed om je core goed aan de gang te houden.

Maar ja, ze zullen er waarschijnlijk beter over nagedacht hebben dan ik ... Dat hoop ik altans. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Denk wel dat die memory controller "slim" genoeg is.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/amd_k8l.png

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180661

Ja maar, zelfs als die memory controller bij wijze van spreken zou kunnen lezen en schrijven (zeer "slim" dus :p) dan kan hij toch niet voorkomen dat 2 of meer cores opeens bij hem komen jengelen voor meer data? Maar goed, dit zal weliswaar niet zo'n grote invloed hebben neem ik aan.

Nu hoop ik wel dat wanneer ze in een gewoon athlon formaat (Athlon 64 X4 xxxx+ mischien? :d) betaalbaar zullen zijn (en vooral: snel beschikbaar ;)). Als je nu kijkt naar de processoren dan zie je dat de X2 3800+ in het algemeen de helft goedkoper is dan een X2 5000+. En dat terwijl je niet het dubbele van de performance krijgt bij de 5000+. Dus ergens *hoop* ik dat de X4's (ik zal deze naamgeving maar hypothetisch aannemen :p) niet dubbel zo duur (of duurder) zullen zijn als hun per core gelijkpresterende X2 familieleden. Als je voor niet te veel geld een cluster wilt bouwen is een 4x 2GHz processor beter dan een gelijkgeprijsde 2x 2.6GHz processor (alweer een grote gok i.v.m. prijs).

Maar dat is nog toekomstmuziek voor later ;) De opterons zijn nog lang niet uit en ik ben al over quad athlons bezig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anoniem: 180661 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 21:24:
Ja maar, zelfs als die memory controller bij wijze van spreken zou kunnen lezen en schrijven (zeer "slim" dus :p) dan kan hij toch niet voorkomen dat 2 of meer cores opeens bij hem komen jengelen voor meer data? Maar goed, dit zal weliswaar niet zo'n grote invloed hebben neem ik aan.
Met de move van DDR1 naar DDR2 is de geheugenbandbreedte ook sterk vergroot. En met FB DIMM zou AMD (misschien) zelfs quad channel memory kunnen ondersteunen voor nog meer bandbreedte. Maar dat is natuurlijk niet voor de desktop bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD heeft vandaag ook de socket F Opterons gelanceerd: nieuws: AMD introduceert Socket F Opterons
Samen met de launch heeft nVidia drie nieuwe nForce Pro chipsets voor het socket F platform gelanceerd: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3803

Afbeeldingslocatie: http://images14.fotki.com/v21/photos/1/104190/1876433/amd_opteron_specs_details-vi.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176663

IRCfreAk schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 14:31:
Dat komt omdat CS waarschijnlijk maar 1 core gebruikt, zoals bijna alle huidige games die geen gebruik maken van beide cores. Daardoor word er dus maar voor 50% gebruik gemaakt van de cpu, door de game.

Dit is wat ik denk, weet dit niet zeker :) Zo werkt het wel bij UT2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 16:16

gjs

Scoobydoobydoo

BOUBOU schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:48:
[...]

Die prijs van € 85,- waar heb je die vandaan?
Ik zie de processor namelijk staan bij Salland, daar kost hij € 158,-. 3500+ 35watt
Dit ligt meer in de lijn van de andere AMD processors met een laag TDP.
De x2 3800+ 35watt kost immers ook nog een 40 euro meer dan het 89watt model.
€ 85,- is de prijs van een normale (62W) 3500+, ik had zo'n vermoeden dat de prijs wellicht daar in buurt lag, niet dus... Maar nu weet ik in ieder geval dat hij bij Salland wel te koop is.
Ik zie nu ook dat de AMD Athlon 64 X2 3800+ Windsor (AM2, 2.0GHz, 2x512KB, 35W) die onder AM2 processor in de pricewatch staat dus ook helemaal niet klopt kwa prijs, die door de 2 1e worden aangeboden gaat dus gewoon over 62W versie.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Oud nieuws maar nog niet langsgeweest, AMD's quad core wordt in Q1 (ipv Q2) 2007 verwacht:
AMD's next-gen "quad-core" K8L platform is said to be their only real effective piece of weaponry against Intel's soon to be released Conroe platform. But recent rumours have surfaced regarding its launch date, saying it might not arrive before 2008!

Thankfully a report from the Inquirer has it that AMD are in fact on schedule with the release of K8L, and although a definite launch date isnt yet disclosed, they seem to be assured that it'll arrive before Q2 2007.

DESPITE news reported by our Taiwanese colleagues, our well informed sources confirms that AMD's quad core Athlon 64 X2 successor is on schedule. As we reported before, this CPU is slated for early 2007 and if all goes well we should be able to get it in early Q1 2007.

There are no significant problems and obstacles with the design and the CPU won't be delayed till 2008. This is AMD's horse to run as the firm knows that it needs a lot more than K8 dual core to fight the upcoming Conroe. The new Intel desktop CPU is due to arrive in just thee days from now and is getting ready to win most of the benchmarks versus Athlon X2 5000+ and the FX62.
Zie ook http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32948

Zou wel mooi zijn, vlak nadat Intel haar quad core op de mark gebracht heeft. De race wordt alleen maar spannender :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160821

OlafvdSpek schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 22:13:
[...]

Als ze stationair draaien? Ik geloof er niks van. :)
Per km. wel :+

Kijk ook ff in het tabelletje van Hacku. Er staan CPU's met dezelfde architectuur en verschillende kloksnelheden, die evenveel stroom verbruiken.

Volgens mij gebruikt een CPU die lager is geklokt per cycle meer stroom. (hoewel dat een een absoluut verwaarloosbare waarde zou zijn) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 160821 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:35:
Kijk ook ff in het tabelletje van Hacku. Er staan CPU's met dezelfde architectuur en verschillende kloksnelheden, die evenveel stroom verbruiken.
Ik zie in die hele tabel geen stroomverbruik staan.
Wel TDP, maar dat is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13
25 aug pricedrop
939: FX60, FX57,
743: 3000+, 31000+, 3300+
940: 285, 280, 275, 270, 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vooral die 31000+ lijkt me interessant, ik denk dat ik maar eens 'n 743 mobo'tje aan ga schaffen :+

Maar je weet het hè, The Source = the source.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:14
Vanmiddag kwam ik deze tegen:
Two Cores at a Low Cost: AMD Athlon 64 X2 3600+ CPU Review

Delen uit de conclusie:
Although Athlon 64 X2 3600+ features half the L2 cache compared with the “fully-fledged” dual-core Athlon 64 X2 CPUs and hence can be regarded as a “dual-core Sempron” at some point, its performance didn’t suffer that much. In the worst case, Athlon 64 X2 3600+ is no more than 5% behind the 3800+ model with the same nominal clock speed of 2GHz. And in fact, there are very few applications like that. In other words, Athlon 64 X2 3600+ offers very decent performance, especially keeping in mind that it is less expensive than the 3800+ model.

The important advantage of Athlon 64 X2 3600+ is that it belongs to the Energy Efficient type with the 65W maximum heat dissipation. As a result, this solution will become very popular in quiet systems, because Energy Efficient dual-core AMD processors have always been a little bit more expensive.

As for overclocking, we managed to hit only 2.6GHz clock speed, which is not too impressive. However, on the other hand, the performance boost from overclocking appeared quite tangible. Athlon 64 X2 3600+ working at 2.6GHz can compete successfully with the top model in the family with 5000+ performance rating. So, those overclocking fans who decide to go with the new AMD CPU will be happy.
Dit ziet er dus interessant uit voor mensen die niet zo veel te besteden hebben of niet veel willen besteden. De Core 2 begint pas bij ~€200, dus kan niet echt als alternatief worden gezien voor de goedkoopste X2's en de Pentium D (915) is gemiddeld duidelijk langzamer.

[ Voor 8% gewijzigd door E-RIC op 16-08-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

E-RIC schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:53:
Delen uit de conclusie:
[...]
Dit ziet er dus interessant uit voor mensen die niet zo veel te besteden hebben of niet veel willen besteden. De Core 2 begint pas bij ~€200, dus kan niet echt als alternatief worden gezien voor de goedkoopste X2's en de Pentium D (915) is gemiddeld duidelijk langzamer.
Interessant voor mij dus. Niet dat ik weinig te besteden heb, maar wil er niet al te veel geld aan uitgeven :P En ideaal voor mij en me pa, die ook een dual core wil. Is hij binnekort te verwachten?

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 23:50
E-RIC schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 16:53:

Delen uit de conclusie:

[...]

Waarom een low-power processor overclocken? Dan gaat heel het gedoe van low-power toch de mist in? Een overgeclockte CPU verbruikt immers een pak meer als een standaard geclockte CPU...

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb mijn X2 4400+ binnen. Stepping: CCBWE-0607MPMW. Duurde lang, maar was niet de schuld van Laptopplein. Netjes geïnstalleerd. Prima geboot. Alles op default in BIOS! Zonder problemen in windows gekomen.
Nieuwe hardware! Installatie door windows XP pro! Opnieuw opstarten! En toen??????
Bahhhhhhh. Constant opnieuw opstarten bij het eerste windows scherm!
Aangezien ik 2 backups had (van een schone install zonder drivers en de full met alles erop en eraan) kon ik flink spelen.
Ben de hele maandagavond en dinsdag bezig geweest. Niet kunnen ontdekken wat het probleem was! Toch maar verder gegaan met de clean install. Ben nog steeds bezig met finetunen en tweaken! Sommige basistweaks gewoon vergeten.

Op dit moment draait het ventje heel erg stabiel op 2400 Mhz (10x240). Dat is dus een 4800+! Vcore is 1.40. Memory 333@400 Timings: 2,5-3-3-6-1T
Temp: kern1 27-30 om kern2 27-30 / cpu 30-33 idle en bij load naar 40-42 om 40-42 / 43-45. Kamertemp is 28.
Koeling is een Arctic Freezer Pro fullspeed (Ik heb geen gebruik gemaakt van de stockkoeler. Wel een mooi ding met heatpipes (Foxconn). Fan is te klein. RPM is over de 3000 en maakt flink wat kabaal).

Doelstelling: 2700 Mhz (10x270). Vcore op 1.350 volt // Memory 333@450. 2,5-3-3-6-1T

Zie verder overclocken AMD-GOT

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
Ik schreef:
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 PCI-e/AGP

Kan iemand mij vertellen of dit een goed mobo is?
Ik heb al reviews gelezen waar men zegt dat deze evengoed oc als een nforce4 en reviews die beweren dat de plank een stuk minder goed overclocked.

Ik wil een moederbord met native agp ondersteuning voor mijn 6800GT agp (2 maand oud).
Ik zou volgende maand een 3800+ manchester halen als upgrade.
Ik kies voor s939 omdat ik atm een XP systeem heb met ddr400 LL (en de 6800 agp), vandaar.
Suggesties en ervaringen zijn welkom.
Komaan mensen.

Ik lees ook dat de meeste de Toledo met 2*1MB cache verkiezen. Over het algemeen ligt het prestatieverschil niet hoger dan 5-7% (max). Ik begrijp dan weer niet waarom diezelfde mensen niet investeren in low latency geheugen (2-2-2). LL mem levert volgens mij net zoveel op (tov 3-3-3) als het verschil Toledo - Menchester.

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-03 21:48

Major Carnage

waki miko Reimu

Tyan heeft inmiddels ook z'n bordjes voor socket F online gezet. Opvallend is dat ze nu overgegaan zijn op een nieuwe manier van naampjes geven voor de borden :).

De eerder aangekondigde K9WE is dan hier te vinden, inclusief het nieuwe naampje. Bijna het perfecte bord, jammer van die ene PCI zo vaag tussenin de PCI-E sloten, en het feit dat zo'n beetje alle videokaarten 2 sloten gebruiken waardoor je dus maar 2 van de 4 PCI-E slots kan gebruiken.

Nu nog even afwachten tot ze in de pricewatch verschijnen, dan kan ik ook eindelijk over :).

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3829

Intel wil het hard spelen, de quad core Kentsfield gaat voor 999 dollar over de toonbank. Benieuwd wat AMD hierop gaat antwoorden.

March of the Eagles

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 14:27
Hacku schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 13:34:
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3829

Intel wil het hard spelen, de quad core Kentsfield gaat voor 999 dollar over de toonbalk. Benieuwd wat AMD hierop gaat antwoorden.
Ai dat is idd echt hard. Kan AMD denk ik niet heel veel tegen doen alleen maar in prijs omlaag gaan. Dus dan ook een quad core op 2.6 ghz uitbrengen voor 999 euro echter zullen die schaars worden en de intel zal sneller zijn :'( waar is die K8L las je em nodig hebt !!

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Noel
  • Laatst online: 15-11-2024
Ach, een beter product moet niet goedkoper te zijn dan dat van de concurrentie. Die Intel is een dual-dual-core, terwijl AMD een echte quad-core maakt. Met verregaande optimalisaties die de Intel niet heeft. Als het een beter product is, is een hogere prijs helemaal geen probleem.

Geen paniek. :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Astennu
-Noel- schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 20:35:
Ach, een beter product moet niet goedkoper te zijn dan dat van de concurrentie. Die Intel is een dual-dual-core, terwijl AMD een echte quad-core maakt. Met verregaande optimalisaties die de Intel niet heeft. Als het een beter product is, is een hogere prijs helemaal geen probleem.

Geen paniek. :)
Nou de eerste AMD quad core zou ook een dubble windsor worden. op 0.65u ( Deerhound ) Maar ik heb ook gehoord dat ze die mischien overslaan en meteen naar de K8L overstappen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 21:17:
[...]

Nou de eerste AMD quad core zou ook een dubble windsor worden. op 0.65u ( Deerhound ) Maar ik heb ook gehoord dat ze die mischien overslaan en meteen naar de K8L overstappen.
Ik kan het nog sterker vertellen, we hebben dat allemaal op T.net kunnen lezen ;)
nieuws: Ontwerpfase AMD K8L afgerond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.legitreviews.com/article/375/2/
Undervolting the AMD A64 X2 4200+ AM2 Processor

Erg interessant, een 4200+ AM2 van default 1,35v naar 1,125v, stabiel met Prime getest.
Idle ging de CPU daardoor 11w minder verbruiken en onder load 28w minder
Daarbij ging de temp ilde 2 graden omlaag en loaded 6 graad.

Hierdoor wordt de price / performance / watt veel compentatieve tov Intel Conroe. Ik snap niet waarom, als het stabiel is zoals beweerd wordt, AMD dit niet standaard uitvoert, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62850

The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:18:

Erg interessant, een 4200+ AM2 van default 1,35v naar 1,125v, stabiel met Prime getest.

Hierdoor wordt de price / performance / watt veel compentatieve tov Intel Conroe. Ik snap niet waarom, als het stabiel is zoals beweerd wordt, AMD dit niet standaard uitvoert, iemand een idee?
Dat kan goed kloppen, mijn oude AM2 X2 3800+ deed 2Ghz@ 1.1v 100% stabiel. Misschien kon het ook lager maar had verder geen zin om verder te testen omdat 2 Ghz toch te traag is :9 .

Ze willen liever safe spelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.fabtech.org/content/view/1757/2/

Dell Dimension desktops could ship with 65nm AMD Athlon’s
Dell announced yesterday that it would increase the number of AMD microprocessor options it would offer customers with the inclusion of Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64-bit PC processor, in its mainstream Dimension range of desktop PC's.

According to reliable sources that have recently visited AMD's fab's in Dresden, the microprocessor company is currently in production with its 65nm process at its 300mm facility, Fab 36. The sources noted that 65nm 300mm wafers are now shipping, indicating that the launch of Athlon based Dimension's in September as confirmed by Dell during its conference call with financial analysts yesterday, could be some of the first PC's to use the next generation process technology from AMD.

However, the unit levels are not expected to be significant as a million plus Athlon's are believed to have been ordered by Dell, which indicates that current 90nm node MPU's will form the bulk of shipments until the 65nm process ramps more aggressively later in the year.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Laatst online: 15-11-2024
The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:18:Ik snap niet waarom, als het stabiel is zoals beweerd wordt, AMD dit niet standaard uitvoert, iemand een idee?
De goed undervoltbare cpu's worden al als de EE & EE for SFF verkocht met een Vcore van 1.025-1.075V. Dus ze weten het wel bij AMD. :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
The Source schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:18:

Dat kan kloppen, mijn X2 3800+ doet zijn werk prima op 1,2V, en ik heb van nog mensen vernomen dat het systeem stabiel blijft. Maar misschien kunnen niet alle cpu's die lage spanning aan (de cores aan de buitenkant van de wafer?)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hey moet je trouwens windows opnieuw er op zetten als je van dual naar quad gaat? Ik heb nu een dual opteron 248, stel ik zet er een keer 2 dualcore's in, ziet windows ze meteen? Want de HAL is dan al multiproc natuurlijk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Dat lijkt me niet. Er verandert volgens mij totaal niets (qua logica) door het toevoegen van 1 of meerdere CPU('s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Als je daarvoor een ander moederbord nodig hebt weet ik zeker dat je opnieuw moet installeren, anders weet ik het niet. Backup iig alle belangrijke dingen maar! Voor zover je dat nog niet gedaan hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 20:38:
Als je daarvoor een ander moederbord nodig hebt weet ik zeker dat je opnieuw moet installeren, anders weet ik het niet. Backup iig alle belangrijke dingen maar! Voor zover je dat nog niet gedaan hebt..
Dat is ook niet altijd nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:47
gladiool schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 19:15:
Hey moet je trouwens windows opnieuw er op zetten als je van dual naar quad gaat? Ik heb nu een dual opteron 248, stel ik zet er een keer 2 dualcore's in, ziet windows ze meteen? Want de HAL is dan al multiproc natuurlijk.
De HAL veranderd gewoon niet.
Het blijft gewoon X86.
Volgens mij heb je enkel XP pro nodig en je bent klaar, eventueel de laatste SP zodat dualcore/hyperthreading niet herkend wordt als 2 aparte cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er gaan in de nieuwspost:

nieuws: AMD: 'ontwikkeling 4x4-platform ligt op schema'

weer geruchten dat 4x4 ook zal kunnen met X2's i.p.v. alleen FX'en. Als dit zo is ga ik nu niet meer mijn s939 Opteron 146 upgraden naar een X2, maar ga ik voor 4x4 met 2x een X2 3800+.

Heeft iemand hier inmiddels meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88387

volgens mij heb je processoren met 2 hypertransport links nodig voor die 4x4 borden. de x2 3800+ heeft maar 1 hypertransport link. dus dat zal niet gaan.

je hebt namelijk iets als :

[Proc1]==HT==[Proc2]==HT==[IO]

Proc1 zit met een hypertransport link aan Proc2
Proc2 zit met een hypertransport link aan Proc1 en aan de IO (southbridge)

ik heb begrepen dat AMD 4x4 "paired processoren" gaat leveren als SKU. misschien dat ze op die manier een dure dual 2xHT proc en een goedkope 1xHT proc leveren als respectievelijk hoofdprocessor (Proc2) en bijprocessor (Proc1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, dat is inderdaat de grote vraag. Dan gaat van proc1 dus de HT link gebruikt worden die normaal aan de chipset zit om verbinding te maken met proc2.

Maar 2x een standaard X2 kunnen we waarschijnlijk dus wel vergeten (is i.d.d. ook logisch).

Het zou wel een grap zijn als je 1 dedicated CPU (proc2) zou moeten kopen voor 4x4 en dat je daar vervolgens een willekeurige X2 bij kan prikken.

(ik heb echter nooit gehoord dat mensen een Dual Opteron met verschillende CPU snelheden draaien, dit zou toch in principe mogelijk moeten zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
OMG...

De woodcrest 5130 renderd even hard in 3dsmax als de opteron 280.

Maar die 5130 is gewoon meer dan 2 KEER zo goedkoop als de 280.

317 euro versus 790!

Ik hoop maar dat AMD heel snel met een halvering van prijzen komt, want anders kan ik ipv upgraden net zo goed een Woodcrest systeem kopen... Nouja, dat moet ik nog even uitrekenen :)

Want ipv 2 nieuwe procs moet ik dan ook een duur mobo en ram hebben...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
gladiool schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 01:36:
OMG...

De woodcrest 5130 renderd even hard in 3dsmax als de opteron 280.

Maar die 5130 is gewoon meer dan 2 KEER zo goedkoop als de 280.

317 euro versus 790!

Ik hoop maar dat AMD heel snel met een halvering van prijzen komt, want anders kan ik ipv upgraden net zo goed een Woodcrest systeem kopen... Nouja, dat moet ik nog even uitrekenen :)

Want ipv 2 nieuwe procs moet ik dan ook een duur mobo en ram hebben...
Tja was een beetje te verwachten. Ik denk dat AMD de Server CPU prijzen ook wel zal verlagen. Wat je bij de Desktops ook zag. Bij de Servers is het nu een beetje hetzelfde. AMD heeft wel het voordeel als er meer dan 2 CPU's in een systeem moeten. Want dat kun je nog niet met de Woodcrest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ja, maar de 280 kan ook niet met 4 stuks in een plank, het is gewoon een directe concurrent van de 5130, de 880 is nog veel duurder.

Maarja, ik heb ook de hoop dat ze binnenkort dalen. Een 280 voor 3 nogwat zou me plezieren, afgezien van de meer dan dubbel zo korte rendertijd tov mijn 248's... M'n K8we is nog een prima bord, jammer dat er nooit quad procs voor komen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
gladiool schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 11:00:
Ja, maar de 280 kan ook niet met 4 stuks in een plank, het is gewoon een directe concurrent van de 5130, de 880 is nog veel duurder.

Maarja, ik heb ook de hoop dat ze binnenkort dalen. Een 280 voor 3 nogwat zou me plezieren, afgezien van de meer dan dubbel zo korte rendertijd tov mijn 248's... M'n K8we is nog een prima bord, jammer dat er nooit quad procs voor komen...
Neeh dat klopt. Maar daarom denk ik ook dat de 2xx wel in prijs omlaag zullen gaan. Dus nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
In de categorie zwaar interessant maar ik begrijp er geen zak van vandaag:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2006/0821/kaigai296.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 21:03:
In de categorie zwaar interessant maar ik begrijp er geen zak van vandaag:
http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2006/0821/kaigai296.htm
Volgens mij bedoelen ze het volgende:

Tot kort geleden werden CPu's sneller door de core groter te maken grotere caches + meer piplines enz. Waardoor de singel Threaded peformance veel sneller werd maar multithreding sloom bleeft.

Nu krijgen we het multi core tijdperk waar ze meerdere cores naast elkaar plakken. Dus dezelfde singel threaded peformance maar erg 2x zo snelle of zelfs 4x zo snelle multithreaded peformance.

Toekomt Multicores + Speciale cores. Te denken aan GPU's en andere cores voor speciale bewerkingen. Dus meer Cell ( Sony PS3 ) achtige cpu's.

En dat de peformance per watt op deze manier veel beter wordt. En met singel cores kreeg je een klein beetje peformance er bij maar veel extra die size + hoger stroom verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 22-08-2006 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04 14:09

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Ik heb sinds 2 weken een s939 x2 4600+ draaien. Nu zit er een Arctic Freezer 64 Pro op (inderdaad een aanrader) maar ik heb ook getest met Zalman en de stock koeler.

Toen ik eerder aan het testen was met verschillende koelers vond ik de stress-temperaturen best hoog (65C+, de TMax volgens AMD), en dus heb ik als test in mn bios het voltage van de processor omlaag gehaald. Tot mijn verbazing blijkt dat die 4600+ ook nog gewoon 'dual-prime-stable' is op 1.25V, terwijl AMD een spanning van 1.30V-1.35V aanraadt.

Zijn er meer mensen die hun AMD's onder minder spanning laten draaien? Ik neem aan dat het geen kwaad kan (zolang je stable blijft natuurlijk) maar ik vroeg me af of het een bekende truc is of niet, en hoe ver je er mee kan gaan.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_fool schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:47:
Ik heb sinds 2 weken een s939 x2 4600+ draaien. Nu zit er een Arctic Freezer 64 Pro op (inderdaad een aanrader) maar ik heb ook getest met Zalman en de stock koeler.

Toen ik eerder aan het testen was met verschillende koelers vond ik de stress-temperaturen best hoog (65C+, de TMax volgens AMD), en dus heb ik als test in mn bios het voltage van de processor omlaag gehaald. Tot mijn verbazing blijkt dat die 4600+ ook nog gewoon 'dual-prime-stable' is op 1.25V, terwijl AMD een spanning van 1.30V-1.35V aanraadt.

Zijn er meer mensen die hun AMD's onder minder spanning laten draaien? Ik neem aan dat het geen kwaad kan (zolang je stable blijft natuurlijk) maar ik vroeg me af of het een bekende truc is of niet, en hoe ver je er mee kan gaan.
Die Tmax verandert niet hoor. Dat is een hele andere waarde. Heeft niets met je cooling te maken die is altijd hetzelfde. Dus je moet echt een temp programma gebruiken.

Ik heb zelf mijn 4200+ @ 2.4 Ghz 1.25v gehad. Momenteel heb ik em maar op 2500 1.35 of 1.3v staan. Maar ze kunnen makkelijk minder hebben. Lager dan 1.2v vind die van mij in ieder geval niet zo leuk. 2200 wil i dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8312

Ik heb even een, waarschijnlijk, raar vraagje.
Begin augustus heb ik een x2 4600+ met bijbehorend moederbord gekocht. Omdat het moederbord DOA was, is de CPU direct de doos weer in gegaan. Vandaag komt eindelijk het vervangende moederbord binnen en daarom heb ik alle onderdelen weer tevoorschijn getoverd. Blijkt dus alleen dat er nog een laagje Artic Silver 5 op de CPU zit.
Mijn vraag is: kan deze, ivm eventueel uitharden, hergebruikt worden of moet er voor de zekerheid maar een nieuw laagje op? Het laagje ziet er nog goed uit met 1 of 2 wat lichtere plekken.
Verder ben ik geenzins van plan te gaan overclocken dus mocht het verschil tussen een oud laagje en een nieuw laagje een paar graden zijn dan laat ik het oude laagje erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Uiteraard kan het! AMD raadt ook een snelheid van x,x GHz aan, alleen gaan sommige mensen iets hoger..

Je kunt in principe je voltage blijven verlagen tot je processor géén nacht Primestable meer is (in dit geval: dualPrimestable)..

[ Voor 0% gewijzigd door TheZeroorez op 22-08-2006 15:57 . Reden: @ _fool dus.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Astennu schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:51:
[...]

Die Tmax verandert niet hoor. Dat is een hele andere waarde. Heeft niets met je cooling te maken die is altijd hetzelfde. Dus je moet echt een temp programma gebruiken.

Ik heb zelf mijn 4200+ @ 2.4 Ghz 1.25v gehad. Momenteel heb ik em maar op 2500 1.35 of 1.3v staan. Maar ze kunnen makkelijk minder hebben. Lager dan 1.2v vind die van mij in ieder geval niet zo leuk. 2200 wil i dan niet meer.
Ok, misschien heb ik 'TMax' de verkeerde term te pakken. Ik bedoelde de temperatuur van de processor, en die wordt toch wel (deels) bepaald door het voltage. Dat weet ik uit eerste hand omdat ik mn x2 in eerste instantie per ongeluk op de manual ingestelde 1.40V van mn Venice liet lopen, en toen lagen de idle temps al rond de 60C en stressed richting 90C. Overigens kan ik melden dattie daaraan niets heeft overgehouden, dus hij kan (gelukkig) wel wat hebben :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 8312 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:52:
Ik heb even een, waarschijnlijk, raar vraagje.
Begin augustus heb ik een x2 4600+ met bijbehorend moederbord gekocht. Omdat het moederbord DOA was, is de CPU direct de doos weer in gegaan. Vandaag komt eindelijk het vervangende moederbord binnen en daarom heb ik alle onderdelen weer tevoorschijn getoverd. Blijkt dus alleen dat er nog een laagje Artic Silver 5 op de CPU zit.
Mijn vraag is: kan deze, ivm eventueel uitharden, hergebruikt worden of moet er voor de zekerheid maar een nieuw laagje op? Het laagje ziet er nog goed uit met 1 of 2 wat lichtere plekken.
Verder ben ik geenzins van plan te gaan overclocken dus mocht het verschil tussen een oud laagje en een nieuw laagje een paar graden zijn dan laat ik het oude laagje erop zitten.
Nieuwe er op. Ik heb het eens bij iemand gezien waar het helemaal uitgedroogt was en pc starte niet meer omdat cpu meteen te warm werd. Dus voor de zekerheid gewoon nieuwe er op dan weet je zeker dat het goed is.
_fool schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:57:
[...]

Ok, misschien heb ik 'TMax' de verkeerde term te pakken. Ik bedoelde de temperatuur van de processor, en die wordt toch wel (deels) bepaald door het voltage. Dat weet ik uit eerste hand omdat ik mn x2 in eerste instantie per ongeluk op de manual ingestelde 1.40V van mn Venice liet lopen, en toen lagen de idle temps al rond de 60C en stressed richting 90C. Overigens kan ik melden dattie daaraan niets heeft overgehouden, dus hij kan (gelukkig) wel wat hebben :)
Dit is wel erg hoog. Die van mij wordt lang niet zo warm. Mijn CPU @ 2600 MHz 1.38v en die artic op 60-70% van de max fan speed wordt niet warmer dan 58c ( In de warme zomer dagen ).

Dus er zit iets niet helemaal goed. Idle is die van mij rond de 30-36. En ik heb het nog wel lager gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Ja die hoge temps waren met een zalman cnps7000B-AlCu die niet voluit draaide, en een te hoog voltage. Godzijdank heb ik nu eindelijk die Freezer erop, en daarmee zijn mn idle temps ook richting de 35C gegaan.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_fool schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:08:
Ja die hoge temps waren met een zalman cnps7000B-AlCu die niet voluit draaide, en een te hoog voltage. Godzijdank heb ik nu eindelijk die Freezer erop, en daarmee zijn mn idle temps ook richting de 35C gegaan.
Ik wou al zeggen. Die zalman is ook heel slecht. De Stock cooler blaast de CNPS 7700 CU nog weg. En de Artic Freezer non pro ging weer cooler dan de stock cooler. Toen kwam de 9500 Zalman die de non pro met 10c versloeg. Maar nu is de Pro er die weer 2c cooler is als de 9500 en ook nog eens stiller is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8312

Astennu schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:01:
[...]

Nieuwe er op. Ik heb het eens bij iemand gezien waar het helemaal uitgedroogt was en pc starte niet meer omdat cpu meteen te warm werd. Dus voor de zekerheid gewoon nieuwe er op dan weet je zeker dat het goed is.
En ik haat schoonmaken... ;)
Ik had het wel een beetje verwacht maar wilde het toch even zeker weten. Maar goed, dan ga ik maar eens mijn flesje "gedenatureerde alcohol 70%" opzoeken.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Ik heb een nieuwe roadmap update gekregen. Veel dingen hetzelfde maar dan starten ze met de CPU update per segment. Bij de 64 FX CPU's staat "FX 4x4 details to be announced soon" Dit staat boven de FX62 vermeld, dus ik denk het het enkel FX CPU's betreft, en vanaf de FX64 ofzo mogelijk wordt. Ook staat de Brisbane 65nm en de Sparta 65nm voor Q1 vermeld.

Ook staat bij de Near Term Product Outlook het volgende:
4x4 platform
65nm SOI
HyperTransport Technology 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
The Source schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:21:
Ik heb een nieuwe roadmap update gekregen. Veel dingen hetzelfde maar dan starten ze met de CPU update per segment. Bij de 64 FX CPU's staat "FX 4x4 details to be announced soon" Dit staat boven de FX62 vermeld, dus ik denk het het enkel FX CPU's betreft, en vanaf de FX64 ofzo mogelijk wordt. Ook staat de Brisbane 65nm en de Sparta 65nm voor Q1 vermeld.

Ook staat bij de Near Term Product Outlook het volgende:
4xx platform
65nm SOI
HyperTransport Technology 3.0
Brisbane wordt nu ook al verkocht. Het zou de 2x512 KB AM2 cpu zijn. De 2x 1mb = Windsor. Athans dat zeggen de leveranciers op dit moment. Maar nu zijn ze nog allemaal 0.09u dus ik weet ook niet meer hoe het met de code namen zit. Maar de 0.065u cpu's van AMD zijn erg laat. Hopelijk hebben ze het toch eerder af dan Q1 2007.

Die HT 3.0 lijkt me interessant voor Quad cores. En mischien moet dat ook het 4x4 platform flexibeler maken ? Zodat ook niet FX cpu's op 4x4 gebruikt kunnen worden ?

4xx platform = 4x4 ? of is dat de Quad core met 2x Windsor die op een pakkage ?

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 22-08-2006 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Deze zal wel betaalbaar zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.tyan.com/products/assets/images/s2927.gif

En door pci-e is pci-x voor een raid controller helemaal niet meer zo'n must. En het is ATX formaat. Alleen bijvoorbeeld SLI en een raid controller samen is niet mogenlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 23-08-2006 12:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 15:36
Weet iemand welke batches van de FX-60 het beste - of goed - overclocken?

(als het al ergens staat, sorry.. maar ik kon het niet vinden)

Edit: S939..

[ Voor 5% gewijzigd door rabor op 23-08-2006 16:27 ]

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

rabor schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 16:26:
Weet iemand welke batches van de FX-60 het beste - of goed - overclocken?

(als het al ergens staat, sorry.. maar ik kon het niet vinden)

Edit: S939..
Even in het volgende topic vragen: [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resultaten deel 27 ;) :*

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor

Kepi_nl

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
In de topicstart van dat topic staat dat goed overklokken gerelateerd aan batchnummers een fabeltje is :p

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat maakt dit nog niet het overklok-topic. Een beetje info erover hoort bij de processor, meer niet. Kijk voortaan anders even wat verder dan je neus lang is.. :p

• maratropa
  • Niet online
Van iemand die ze verkoopt, voor de mensen die het boeit :)

"price drop on 200 series procs is on Aug. 25th, btw."

hey da's morgen.

Alleen twijfel ik of ik niet het hele socket 940 zwikkie moet verkopen en een soket f systeem moet nemen, mits de prijzen naar beneden gaan zodat je prijs/snelheid wise bij de woodcrest in de buurt zit...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

Tip voor de liefhebbers...
In Breda hebben ze de AMD Athlon 64 X2 4800+ Toledo (S939, 2,4GHz, 2x1MB, Boxed) op voorraad voor 285 euro (vindt hun website, niet gebeld). Helaas versturen ze expliciet niet.
Mocht er iemand er een voor me mee willen nemen naar Twente, dan wil ik graag meebetalen aan de benzine/treinkaartje (en de cpu zelf natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 25-08-2006 10:17 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
gladiool schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:48:
Van iemand die ze verkoopt, voor de mensen die het boeit :)

"price drop on 200 series procs is on Aug. 25th, btw."

hey da's morgen.

Alleen twijfel ik of ik niet het hele socket 940 zwikkie moet verkopen en een soket f systeem moet nemen, mits de prijzen naar beneden gaan zodat je prijs/snelheid wise bij de woodcrest in de buurt zit...
Tja moet je nieuw mobo en alles kopen. Ik zou even kijken of de prijzen omlaag gaan en dan 2 dual core cpu's voor 940 halen zo niet overstap overwegen maar die zal duurder zijn dan alleen cpu's vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:35:
[...]

Tja moet je nieuw mobo en alles kopen. Ik zou even kijken of de prijzen omlaag gaan en dan 2 dual core cpu's voor 940 halen zo niet overstap overwegen maar die zal duurder zijn dan alleen cpu's vervangen.
Nja inderdaad, daar twijfel ik over.. Met socket F ook de quad core processoren draaien als ze uitkomen. En daarbij kan ik voor een "goedkoper" mobo gaan omdat ik nu geen pci-x meer nodig heb (en dus mijn huidige dure mobo nog voor een aardig prijsje verkopen), doordat ik een pci-e raidcontroller van ebay heb geplukt een tijdje terug... 2 quad's trekt me wel, en vraag ik me af of ik moet nog investeren in socket 940 procs.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88387

*bump* :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Roeltjuh schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 21:27:
In de topicstart van dat topic staat dat goed overklokken gerelateerd aan batchnummers een fabeltje is :p
offtopic:
Ja, ik dacht dat er steppings bedoeld werden. Dat is inderdaad de enige indicatie voor een mogelijk hoge overclock. :)

[ Voor 10% gewijzigd door _the_crow_ op 28-08-2006 16:43 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Iemand al shops tegen gekomen waar ze socket F processoren / moederborden verkopen, behalve alternate?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 28-08-2006 17:06 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
_the_crow_ schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:41:
[...]
offtopic:
Ja, ik dacht dat er steppings bedoeld werden. Dat is inderdaad de enige indicatie voor een mogelijk hoge overclock. :)
Lekker slim, ik bedoelde ook stepping.. (hoeveel heb ik er al gehad.. :D) Maargoed ben er al uit.. heb m'n laatste S939 cpu besteld (x2 4800+), en ga rustig nadenken over een WC-ed AM2 systeem tot de NVidia 8000-serie komt...

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Artikel 1: Virus targets AMD processors; Kills the chip rather than the OS
SECURITY OUTFIT Symantec has discovered a proof of concept virus that targets AMD processors rather than operating systems.
There are two versions of the worm, one aims at 32-bit and the other at 64-bit AMD processors. Symantec has called them "virus w32.bounds" and "w64.bounds".

Although the worm is just proof of concept code, there are some fears that it could be used as a starting point for creating malware. If some hacker does manage to turn the code into something more destructive, it could mean that they could make a worm that can move across different operating systems.

Vincent Weafer, senior director of Symantec's Security Response Group said that once hackers got to the processor level, they could rip into the core hardware and evade kernel and user protection.

Symantec figures that the next stage would be to mix the 32-bit and 64-bit versions of the malware to create a single virus that can target both Intel and AMD families. The technique probably would not be used as a mass attack, but could be quite good as a targeted take-down method, Symantec says.

Most virus writers can’t be arsed with hitting the chip as it is a lot easier to design hacks into operating systems. There has not been a good chip level threat since 1998 when the CIH/Chernobyl worm embedded itself into the flash-BIOS of several million computers and destroyed data.
Artikel 2: AMD having trouble with 65nm stock voltage speed; Stocka Shocka
WORD HAS FINALLY hit our tender ears about what AMD's problems at 65nm are rather than the nebulous 'they have issues'. A bird has been singing to us that AMD is having problems getting the speeds they need out of the stock voltages.
This is forcing AMD to pump things as high as 1.4V. If you do the math, (1.4^2)/(1.1^2) = 1.62, so AMD is forced to use 60+% more power than they wanted to. This kind of skews the performance per watt leadership they are claiming, so I guess there is still work to be done.

That said, there is a bit more than three months to go before any deadlines are missed, and the wafers going in today are still not the ones you may end up buying, so there is time. Barely. µ
Gaat goed met AMD }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176081

Hallo,

Ik heb hier een zogenaamde AMD Engineering sample 3700+ socket 754.(dacht dat het gewone was aangezien het niet erbij stond in de prijslijst)
Voor een zacht prijsje gekocht bij een pc boer op de bazaar,nu zocht ik wat info en blijkt dat deze processors niet zo best zijn... wat te doen? Het kan ook een goede sample zijn maar ik kan hem niet testen omdat mijn DFI Lanparty UT Nf3 250Gb D.O.A is 8)7 Ja ,het zit niet mee.....
Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38

EaS

Onzin. The INQ haalt haar informatie uit het idiote VNUnet artikel, waarbij dat "artikel" ook nog eens linkt naar de originele symantec bron(nen).
En daar is niets -maar dan ook niets- te vinden over een processor specifiek virus. Er wordt alleen vermeldt: Systems Affected: Windows 64-bit (AMD64).
Die gast van VNUnet tovert met dat gegeven een headline tevoorschijn die werkelijkwaar nergens op slaat. Temeer omdat AMD64 en EM64T (Intel) gelijk aan elkaar zijn (binary compatible).
En eigenlijk raakt dat nog niet de kern van het verhaal (welke nog eindigt voor: "the virus could be used as a starting point to create malware that affects computers with disparate operating systems", en waarna de speculatie begint)
En volgens andere bronnen worden er al 65nm producten verscheept. Tja.... je kunt berichten vinden die voor en tegen spreken.
Nu zou er in dat bericht van de INQ best een kern van waarheid kunnen zitten, maar heb meer het idee dat dit een probleem is, die achter de rug is. M.a.w 'oud' nieuws dat nu pas naar buiten lekt.
Volgens deze roadmap....:

Afbeeldingslocatie: http://article.pchome.net/00/11/85/05/20060707094018_46463.jpg

....gaan in ieder geval de eerste 65nm CPU's in december richting klant. Zullen er toch al binnen een paar weken de eerste wafers opgestart moeten worden, op een gezond (rendabel) proces. Het gros van de CPU's wordt trouwens toch verkocht in de lager geklokte regionen.
Verder nam ook het 90nm proces bij AMD het stokje over, van het 130nm proces, met producten die in het lage (en midden) segment lagen.
Verder lezen we al jaren (350nm, 250nm, 180nm, 130nm, 90nm, 65nm) dat elke keer weer wanneer er een proces-node switch bij AMD voor de deur staat dat ze: 'gigantische problemen hebben' - 'het beter op kunnen geven' - 'wel nooit meer competitief zullen worden' - 'nu wel failliet zullen gaan' .... etc. etc.

De 65nm Engineering samples doen, ten slotte, blijkbaar hun werk nu al prima op 1.25V @ 2 GHz:

Afbeeldingslocatie: http://www.cowcotland.com/images/news/2006/07/big/amd-65nm_xs.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door EaS op 29-08-2006 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185429

hallo,

ik heb op dit moment een systeem in bestelling.
AMD 3800+ 64bit Athlon Boxed AM2
Asus M2N-SLI Deluxe
Asus EN7900GT 2DHT 256MB Tv/DVI-I/HDTV
en op dit moment Corsair DDR2 1024MB 667MHz

Ik heb wat rondgezocht en niet echt veel gevonden over dit geheugen.(cl 5 )
Ik vroeg mij af of het met mijn moederbord / proc nut heeft om voor de dual channel kit (2x 512 ) te gaan. Gaat dit een grote performance winst zijn zonder oc'en/ met oc'en ten opzichte van de single-channel?

Ik had ergens gelezen dat de atlon 64 maximaal 3200 bits/sec kon doorsturen. En dan zou de dual channel kit geen nut hebben, maar hier ben ik absoluut niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dual Channel heeft nut ja. Anders lees je even de TS door, of Google je wat :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185429

offtopic:
Srry daarvoor, ik zit op het werk en pc bestelling is bijna volledig en komt dus ver toe, dus ik moest de info snel te weten komen zonder veel op sites rond te neuzen. Als ik hier betrapt wordt op internetten vlieg ik direct buiten, daarmee.

Een andere reden waarom ik hier gepost heb is omdat alle info die ik kon vinden op oudere sockets sloeg dan de AM2 die ik ga hebben, en ik niet weet of dit verschil zou maken.

bedankt, dan ga ik snel even de bestelling wijzigen :D

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 185429 op 29-08-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Een A64 heeft de memcontroller op de chip zitten, en niet op het moederbord. Ook bij een AM2 is het dus zo.

offtopic:
let op dat je baas dit niet ziet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
AM2 X2 op verlanglijstje? Nu kopen, komt grote shortage aan omdat OEM's alles uitgeleverd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Blijkbaar wel, Dell heeft 20 miljoen cpu's bij AMD besteld :p
http://www.digitimes.com/mobos/a20060904A1001.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 20:54
Hey,

Ik ben miss van plan de amd64 x2 3800+ (manchester) s939 te kopen, want heb nu een amd64 3000+ venice s939. Ik denk zelf dat ik er alleen op vooruit ga door de dual core, niet door de snelheid oid. Ik wil miss gaan overklokken maar niet echtreem ofzo, dat hij iets van een 4200+ word.
Alleen mijn vraag: Is het waard om mijn venice te verkopen(rond de 50 euro) en er een x2 3800+ (130) van te kopen, voor de dual core? Of is dat het geld niet waard?
Ik wil namelijk soms iets naast mijn spellen draaien, en het isook wel handig als de zelf een "eigen" core krijgt. Maar is het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Je kan altijd even grafieken maken en dan zelf een besluit nemen ;) Of een dual core voor jou handig is hangt af van wat je er juist wil met doen.

/Edit
Link doet het niet, ik bedoel deze dus: http://www.hardware.info/...GlkZ5iZmA/viewbyproducts/

[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 04-09-2006 18:19 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat is de totale CPU productie van AMD eigenlijk ongeveer per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat weet ik niet, maar dat kan je ongeveer uitrekenen. FAB30 is gemaakt voor 20 000 wafers per maand maar doet er 25 000 per maand. 200mm wafers, dat zijn ongeveer 133 Toledo chips (199mm²) per wafer (afval aan de randen meegerekend, eventueel defecte chips niet). Dan is er nog FAB36, die werkt met 300mm wafers maar doet er "slechts" 13 000 per maand (kan wel verhoogd worden naar 20 000). Maar uit een 300mm wafer haal je meer dan 300 Toledo chips. Reken maar uit ;) (Chartered is er ook nog altijd, dus + 12 000 300mm wafers per maand)

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 04-09-2006 19:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ej leip, er zijn al socket F procs te koop ; pricewatch: AMD Opteron 2210 Single (S-F, 1.8Ghz, 2MB) En dat wist ik niet eens :P

Zijn er al moederborden te koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Bartjuh schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:55:
Ej leip, er zijn al socket F procs te koop ; pricewatch: AMD Opteron 2210 Single (S-F, 1.8Ghz, 2MB) En dat wist ik niet eens :P

Zijn er al moederborden te koop ?
Tyan heeft er wat, supermicro vast ook wel. Asus ook een aantal.

Tyan heeft een dikke opvolger van de K8WE:

Afbeeldingslocatie: http://www.tyan.com/products/assets/images/s2915.gif

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hacku schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:45:
Dat weet ik niet, maar dat kan je ongeveer uitrekenen. FAB30 is gemaakt voor 20 000 wafers per maand maar doet er 25 000 per maand. 200mm wafers, dat zijn ongeveer 133 Toledo chips (199mm²) per wafer (afval aan de randen meegerekend, eventueel defecte chips niet). Dan is er nog FAB36, die werkt met 300mm wafers maar doet er "slechts" 13 000 per maand (kan wel verhoogd worden naar 20 000). Maar uit een 300mm wafer haal je meer dan 300 Toledo chips. Reken maar uit ;) (Chartered is er ook nog altijd, dus + 12 000 300mm wafers per maand)
Zonder te weten in welke verhoudingen de chips geproduceerd worden (199 mm^2 is een van de grootste, ik denk dat 84 mm^2 bijvoorbeeld veel en veel vaker voorkomt) kun je daar weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Laatst online: 06-03 06:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
OlafvdSpek schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:36:
[...]

Zonder te weten in welke verhoudingen de chips geproduceerd worden (199 mm^2 is een van de grootste, ik denk dat 84 mm^2 bijvoorbeeld veel en veel vaker voorkomt) kun je daar weinig over zeggen.
Uiteraard, het was ook maar een voorbeeld. Met de grootste chips heb je de minimale productie ongeveer. Correcte cijfers zullen we sowieso nooit weten, maar AMD wil in 2008 100 miljoen cpu's per maand kunnen produceren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
De productie schema's en de output mix van AMD is (onder NDA) beschikbaar. Ik zal wel eens graven in mijn mailbox of ik er nog eentje kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 12:49:
Uiteraard, het was ook maar een voorbeeld. Met de grootste chips heb je de minimale productie ongeveer. Correcte cijfers zullen we sowieso nooit weten, maar AMD wil in 2008 100 miljoen cpu's per maand kunnen produceren.
Dat lijkt me wat veel... Ik denk dat je 100 mln per jaar bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik heb toch echt per maand gelezen, stond zo op T.net.

@The Source, laat maar komen :)

/edit: nieuws: AMD toont 45nm-wafer, levert eerste 90nm-chips uit Fab 36

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 05-09-2006 23:03 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Krijg juist deze in de mailbox:
Op <datum> bespreekt AMD in het <hotel> de volgende onderwerpen:

- Nieuwe generatie AMD Opteron-processoren, Rev F
- AMD Opteron versus Intel Woodcrest
- Virtualisatie
- Security
- Quad core
- De toekomstige platformen Torrenza, Trinity en Raiden
Klinkt interessant, vooral Opteron vs Woodcrest, wat wil AMD laten zien? ;) The Source, ga jij naar die persbijeenkomst (neem aan dat jij die mails ook krijgt) ?

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 05-09-2006 23:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:59:
Ik heb toch echt per maand gelezen, stond zo op T.net.
Maar 1 van de fantastische dingen in het leven is dat je ook zelf je hersens kan gebruiken om na te denken :)

Als dit zo was zou binnen 5 jaar de hele wereldbevolking voorzien zijn van een AMD processor.

Edit: het staat er inderdaad. Even rekenen: 1200 mln chips/jaar = 300.000 m2 aan waferoppervlak (incl. afval). Dat is dus 4.25 mln 300 mm wafers per jaar.

Lijkt me wat veel.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 05-09-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hacku schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:09:
Krijg juist deze in de mailbox:

Klinkt interessant, vooral Opteron vs Woodcrest, wat wil AMD laten zien? ;) The Source, ga jij naar die persbijeenkomst (neem aan dat jij die mails ook krijgt) ?
Don't know, ik was uitgenodigd voor om morgen en overmorgen naar Fab 30 in Dresden te gaan voor een server-event, maar geen tijd. Ik dacht echter niet dat daar pers aanwezig zou zijn, zou enkel voor de zgn "infrastructure partners" zijn.

Waarom krijg jij die mails? en van wie? Ben jij werkzaam voor de pers?

[ Voor 5% gewijzigd door The Source op 05-09-2006 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:57:
Dat lijkt me wat veel... Ik denk dat je 100 mln per jaar bedoelt.
Als ik het stuk van Hacku doorreken zit ik aan minimaal 11 miljoen per maand, maximaal 20 miljoen.
Dat is tussen de 120 en 240 miljoen per jaar, dus 100 miljoen in 2008 is dan vreemd.
100 miljoen per maand zou echter minimaal een vervijfvoudiging van de capaciteit zijn en dat lijkt me ook sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
@OlafvdSpek, je moet nog rekening houden met de yield rate. De cores aan de rand had ik reeds weggelaten maar er zijn altijd nog defecte chips. Denk wel dat een yield rate van 80% realistisch is, dus neem daar nog eens 80% van.

AMD heeft vandaag de 5200+ gelanceerd. Prijskaartje 403 dollar. Aangezien AMD geen chips met 2MB meer bakt neem ik aan dat deze op 2,8Ghz werkt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 23:57
Hacku schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:12:
@OlafvdSpek, je moet nog rekening houden met de yield rate. De cores aan de rand had ik reeds weggelaten maar er zijn altijd nog defecte chips. Denk wel dat een yield rate van 80% realistisch is, dus neem daar nog eens 80% van.

AMD heeft vandaag de 5200+ gelanceerd. Prijskaartje 403 dollar. Aangezien AMD geen chips met 2MB meer bakt neem ik aan dat deze op 2,8Ghz werkt.
Volgens mij is het toch een chip met een kloksnelheid van 2,6 Ghz en een L2-cache van 2x 1MB. Zie daarvoor deze link: http://www.computerbase.d...st/amds_athlon_64_x2_5200

/Edit

Ja het klopte wat ik zei, Tweakers.net meldt het nu zelf ook: http://tweakers.net/nieuw...+-naar-de-frontlinie.html

[ Voor 11% gewijzigd door boaty op 06-09-2006 15:31 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Je hebt gelijk, ik zie het nu ook:

Athlon 64 X2 5200+ (64-bit, 2.6GHz, Dedicated 2MB L2 cache, 2000MHz HyperTransport™ bus, AM2 only)

http://www.amd.com/us-en/..._609,00.html?redir=CPT301

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-05 23:57
Eigenlijk best raar dat AMD nu met deze processor op de proppen komt. Men had de chips met 2MB L2 eigenlijk al uitgerangeerd en komt nu toch weer met een nieuwe. Zou men nu zo wanhopig zijn? :?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk het wel. AMD gaat de 3.0 Ghz niet halen of ze gaan veel stroom verbruiken. De FX is het enige wat een beetje snel is maar verbruikt ook al meer.

Deze cpu heeft 2 mb cache en gebruikt maar 65 Watt. Maar het is idd raar dat ze die weer gaan gebruiken. Ik vind het persoonlijk niet erg. heb veel liever 2x1mb :P Hopelijk zijn ze een beetje leverbaar en is de prijs rond de 300 euro anders is een conroe e6600 veel te interessant en zullen veel meer mensen die cpu kopen.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor "Welke moet ik nemen?" vragen dien je een afzonderlijk topic te starten. Maar niet vóórdat je PMG FAQ - Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen? hebt doorgenomen

Voor "Basic Vraagjes" die zeer weinig tot totaal niks aan de discussie bijdragen (zoals "Op welke snelheid loopt de A64 3000+?", "Welke stepping heeft de Venice?", "Welke CPU moet ik nemen?", "Wat is beter, Venice, San Diego of Manchester?", etcetera) word je ook dringend verzocht om jezelf eerst in de basics te verdiepen door o.a. de topicstart van dit topic én de PMG FAQ - Processors rustig en aandachtig te doornemen.

Dank jullie wel