Ik heb geen flauw idee hoe de 70-200 F4 L presteert, maar wat de 70-200 Sigma doet kan ik je wel vertellen, die is gewoon lekker scherp, wide open iets minder, maar ik durf te zeggen dat de scherpte en bokeh op F4 nagenoeg gelijk zijn aan de Canon. Kortom, zeer fijne telelens voor het niet al te heftige telewerk. Wat die doet icm extenders durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat er hier iemand was die een sigma extender had/wou kopen?Arfman schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 23:12:
[...]
Ik liep tegen hetzelfde "probleem" aan enkele maanden terug. Ik weet zeker dat als ik een Canon body had gehad, deze lens in mijn bezit was gekomen. Helaas heeft Nikon geen alternatief, of je moet de €1500 kostende 70-200VR een alternatief noemen.
Je hebt nog de Sigma 70-200 f/2.8 EX DG HSM, die kost ook rond de 700 (net zoals de F/4L), maar of de Sigma optisch gelijk is aan L glas van Canon waag ik te betwijfelen. Ik heb die specifieke lens echter niet (SmartDoDo wel, dus misschien kan hij hier iets zinnigs over zeggen?).
Uiteindelijk heb ik besloten om een paar honderd euro bij te leggen en meteen het hele bereik (wat men enigsinds mag verwachten iig) af te dekken in de vorm van de Sigma 50-500 EX DG HSM, oftewel de Bigma. De range na 200 ga je 100% zeker missen (ik iig wel, 200mm is niet echt ver, zelfs niet op een cropcamera IMHO) en dan moet je alweer "klooien" met extenders e.d.
Natuurlijk, de Bigma is geen L-glas, maar de lens presteert optisch zeer behoorlijk tot gewoon goed, zelfs wide-open. Afgestopt tot f/8 durf ik hem zelfs haarscherp te noemen, afhankelijk van het aantal mm wat je zoomt en de gebruikte sluitertijden. Voor mijn gehobby voldoet de Bigma in ieder geval meer dan uitstekend, ik heb er al hele leuke platen mee geschoten, met wat oefening zelfs handheld.
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein