Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Geen idee. Wat zijn de rest van de specs? Heb je 1 GB RAM (of meer)? 5 GB vrij op je HD (of meer)? Mac OS X 10.4.6 (of hoger)?zonoskar schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 21:41:
waarom klaagt Aperture eigenlijk dat mijn Macbook pro 1.83 GHz niet aan de min systeem eisen voldoet?
De videokaart die in een MacBook Pro zit is voldoende voor Aperture. De videokaart die in een MacBook zit is dat niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 05-07-2006 22:08 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Een Radeon Mobility X1600 _is_ een fatsoelijke grafische kaart. Misschien ben je in de war met de Intel GMA in de MacBook?DiGiSTORM_ schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:05:
Omdat de videokaart niet toereikend is. (Videokaart? Armzalig chipsetje) Aperture maakt gebruik van Core Image, en dat kan je wel shaken zonder fatsoenlijke GPU.
Aperture zou op elke MacBook pro probleemloos moeten draaien.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ja, Ja, JaDaedalus schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:08:
Geen idee. Wat zijn de rest van de specs? Heb je 1 GB RAM (of meer)? 5 GB vrij op je HD (of meer)? Mac OS X 10.4.6 (of hoger)?.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
I'm so sorryCanaria schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:08:
[...]
Een Radeon Mobility X1600 _is_ een fatsoelijke grafische kaart. Misschien ben je in de war met de Intel GMA in de MacBook?
Aperture zou op elke MacBook pro probleemloos moeten draaien.
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Dan voldoe je aan de minimale systeemeisen. Maar wat voor fout krijg je precies en wanneer? Wat bedoel je met "ik zie een Aperture software update". Misschien heb je wat aan de Aperture Compatibilty Checker.zonoskar schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 22:43:
[...]
Ja, Ja, Ja1 GB RAM, 40 Gb vrij, OS-X 10.4.7 (bij About this MAC), maar ik zie een Aperture software update....
Er zijn trouwens hacks om Aperture te kunnen draaien die niet officieel aan de systeemeisen voldoen, maar daar is het nu nog te vroeg voor denk ik
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Oh, toen ik "Apple->Software update..." deed om te kijken of mijn OS-X up-to-date was, zag ik ook een update voor Aperture erbij staan. Ik was in de veronderstelling dat via deze weg alleen updates voor het OS beschikbaar waren, maar schijnbaar ook voor geinstalleerde software. Best handig. Nu, 4 Aperture updates later (het lijkt wel software gemaakt door het bedrijf waar ik nu werk), werkt Aperture ook op mijn MBP. Het is nog best snel ookDaedalus schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:23:Wat bedoel je met "ik zie een Aperture software update".
Aperture is tof.. ik stond er laatst bij YouMac even mee te spelen op een Dual G5, maar toen vond ik het wat traag aanvoelen voor zo'n dikke machine. Maar toen ik om de hoek keek snapte ik waarom.. daar stond 23" CD waarop diezelfde G5 een HD-film aan het afspelen waszonoskar schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 23:27:
[...]
Oh, toen ik "Apple->Software update..." deed om te kijken of mijn OS-X up-to-date was, zag ik ook een update voor Aperture erbij staan. Ik was in de veronderstelling dat via deze weg alleen updates voor het OS beschikbaar waren, maar schijnbaar ook voor geinstalleerde software. Best handig. Nu, 4 Aperture updates later (het lijkt wel software gemaakt door het bedrijf waar ik nu werk), werkt Aperture ook op mijn MBP. Het is nog best snel ook
[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 05-07-2006 23:44 ]
Bron: http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/10076/
Goed nieuws voor aankomstige kopers en mensen die dit probleem graag verholpen zien. (Mits het uiteraard allemaal waar is)
Anoniem: 163173
Mijn MBP was vanaf begin niet goed. geprobeert te laten vervangen (via Card Services) helaas net buiten de 14 dagen tijd en kon dus niet. MAar ja Steve J. z'n mensen hebben een leuke regel: 1 onderdeel per maand mag zo'n service center bestellen per serieno. Eerste keer logicboard vervangen, nu ws. logicboard opnieuw, scherm en toetsenbord (iig 3 of vier grote onderdelen).
Dus in hun wijsheid hebben de dames en heren van Apple Ireland besloten 'm toch maar om te wisselen, ik blij, maar ja hadden ze het meteen gedaan, had mij en hun veel gezeur gescheeld...
@DiGiSTORM, whee, zie boven, als je nog eens in Oldebroek langskomt: we hebben nu ook een mini met karman/kardon meuk.
[ Voor 12% gewijzigd door jopiek op 06-07-2006 17:40 ]
Cogito Ergo Credo
er werd op een forum gespeculeerd dat er met die nieuwe behuizing plaats zou kunnen worden gemaakt voor de dual layer brander, die nu net niet in de 15,4" past. Zou positief zijn, DL is altijd handig.Anoniem: 150667 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:34:
[...]
wat wil je nog meer:
-extra usb poortje zou wel prettig zijn (dus 3 ipv huidige 2 voor 15,4 inch MBP)
-uitbreiding tot 4 gig ipv 2gig (voor de komende jaren)
meer niet dacht ik
4 gig in de laptop zou inderdaad welkom zijn, als ik een BMP zou kopen, zou ik er sowieso 2GB insteken, maar dan heb je geen ruimte meer voor uitbreiding.
Langs de andere kant, als ze max 4 gig willen, gaan ze ook nog maar 2 sloten hebben want anders verliezen ze waarschijnlijk teveel plaats. Dus dan moet er met 2GB-sdram repen gewerkt worden. Dat gaat niet goedkoop worden...
extra usb'tje kan nooit kwaad.
[ Voor 3% gewijzigd door krisis1 op 06-07-2006 18:06 ]
Zou het dan toch. Een droom die werkelijkheid wordt.
URI werkt niet.Blaxje schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:51:
http://photos1.blogger.co...4/3195/1600/new_mlb_2.jpg
Zou het dan toch. Een droom die werkelijkheid wordt.
Had ik eerst ook, is na een tijdje gaan werken. Heel vaag, straks nog een keer proberen.
Same for me, iig dat zal ik dan ook wel krijgen zo'n nieuw LogicBoard, helaas geen additional feutures (ik wil wel een cpu upgrade voor al het gezanikBlaxje schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:57:
[...]
Had ik eerst ook, is na een tijdje gaan werken. Heel vaag, straks nog een keer proberen.
Cogito Ergo Credo
jopiek schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:36:
Die standaard is idd erg leuk voor de MBP, zal er eens over denken, met lesgeven en zo...
@DiGiSTORM, whee, zie boven, als je nog eens in Oldebroek langskomt: we hebben nu ook een mini met karman/kardon meuk.
Waar in oldebroek, woon zelf op de v. pijkerenlaan.... jij in 'tharde zo te zien...
Anoniem: 132649
Na de laatste auto update van mij MBP liep alles niet meer zo goed als het zou moeten.
Ik dacht dus weg ermee en opnieuw formatteren die HD!
Dus Installatie CD's erin en wat denk je! Elke keer als hij de OS er op zet geeft hij een installatie fout.
Iemand enig idee hoe ik dit moet fixen?
De CD is in orde. De Mac ook.... maar wat nu!
Ik zal morgen weer eens met Apple gaan bellen.
Dit is erger dan een PC!
Apple en betrouwbaarheid..... Nou ik weet het niet meer

Na het kopieren van het eerste deel gaat hij installeren (ik hoor de cd nog wel!) en dan na 5 minuten gaat het fout. Ook na het herstarten begint hij weer bij het begin.Bigs schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:13:
Wanneer gaat het fout, voor/tijdens/na het kopieren? Geef je wel aan dat hij de hele schijf eerst moet wissen?
Ja ik geef aan dat de schijf gewist moet worden. Ik heb het zelf ook al een paar keer gedaan.
De optie Formatteren kom ik niet in het cd menu tegen!
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nee dat denk ik niet.CyBeR schreef op zondag 09 juli 2006 @ 19:05:
Is je harde schijf niet gewoon kapot?
Het kopieren gaat goed. En de tools tonen geen problemen met de HD.
Misschien is de software niet ok?
Red schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 18:30:
[...]
offtopic:
Waar in oldebroek, woon zelf op de v. pijkerenlaan.... jij in 'tharde zo te zien...
Kooiveen (naast gezins vervangend tehuis), profile is oud denk ik
Raar dat probleem met die hdd. Ik had zelf na eerste reparatie opeens dat ik in moest loggen en geen ww werkte...
[ Voor 17% gewijzigd door jopiek op 09-07-2006 19:36 ]
Cogito Ergo Credo
klinkt als een gare install-cd. kan je daar eerst een kopietje van maken op een andere computer?Anoniem: 132649 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:52:
[...]
Na het kopieren van het eerste deel gaat hij installeren (ik hoor de cd nog wel!) en dan na 5 minuten gaat het fout. Ook na het herstarten begint hij weer bij het begin.
Ja ik geef aan dat de schijf gewist moet worden. Ik heb het zelf ook al een paar keer gedaan.
De optie Formatteren kom ik niet in het cd menu tegen!
ik zou trouwens niet te snel opeens een heel OS opnieuw installeren. Probeer eerst de combo-update te installeren van 10.4.7.
Ik heb osx nog nooit opnieuw geinstalleerd de afgelopen 2 jaar. en zelfs mijn systeem 'verhuisd' van computer.
Iets anders installeren gaat niet meer, aangezien mijn schijf gewist is!markclausing schreef op maandag 10 juli 2006 @ 09:07:
[...]
klinkt als een gare install-cd. kan je daar eerst een kopietje van maken op een andere computer?
ik zou trouwens niet te snel opeens een heel OS opnieuw installeren. Probeer eerst de combo-update te installeren van 10.4.7.
Ik heb osx nog nooit opnieuw geinstalleerd de afgelopen 2 jaar. en zelfs mijn systeem 'verhuisd' van computer.
Ik ga straks ff Apple bellen!
Nu zijn er voor de 15" MBP en de 15" Powerbook aparte sleeves te bestellne.
Voor de 17" zijn er alleen voor de Powerbook exemplaren beschikbaar.
Gaat een 17" Powerbook sleeve netjes passen om een 17" MBP? (De laatste is een fractie dieper)
Zo niet, is er al een passend alternatief beschikbaar?
[ Voor 29% gewijzigd door Kokkers op 10-07-2006 14:12 ]
http://www.booqbags.com/Detail.bok?no=1406Kokkers schreef op maandag 10 juli 2006 @ 14:07:
Ik wil voor een 17" MBP graag ook zo'n fancy (second skin) sleeve aanschaffen.
Nu zijn er voor de 15" MBP en de 15" Powerbook aparte sleeves te bestellne.
Voor de 17" zijn er alleen voor de Powerbook exemplaren beschikbaar.
Gaat een 17" Powerbook sleeve netjes passen om een 17" MBP? (De laatste is een fractie dieper)
Zo niet, is er al een passend alternatief beschikbaar?
http://www.bitolithic.com/bags/index.htm
http://foofshop.com/
allemaal specifiek voor de MBP 17", ikzelf heb de Booq Vyper XL
Sorry voor deze nutteloze post
http://www.apcstart.com/s...-ram-but-not-for-macbooks
Benieuwd of Apple dat gaat fixen of niet. Ik heb er nu 1 GB in zitten en dat is eigenlijk gewoon veel te krap, 2GB bijprikken zou erg leuk zijn maar lijkt (nog) niet te werken.
En maakt de 7200 toeren disk veel uit tov. de 5400 toeren (100gb/120gb)?
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Glanzend of mat is een persoonlijke keuze, beide hebben ze voor- en nadelen. Misschien kan je eens bij collega's ofzo kijken naar het verschil?MiniMan schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:22:
Ik sta op het punt om online bij Apple een MacBook Pro 17" te bestellen maar wat raden jullie mij aan; glazend scherm of een 'normaal' scherm? Ik zal hem het meeste op kantoor gebruiken, tegen het licht in dus de glanzende versie lijkt mij beter... Ik wil echter niet de hele dag mijn eigen smoel zien, of valt dat wel mee ?
En maakt de 7200 toeren disk veel uit tov. de 5400 toeren (100gb/120gb)?
Als je enkele weken tijd hebt kies dan voor de 7200tpm HDD. Ik had mijne snel nodig en heb het standaard op de 5400tpm laten staan.
http://macwereld.nl/index...k=view&id=1383&Itemid=167
Goeie keus.. ik ben helemaal fan van mijn glanzende schermMiniMan schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:39:
Perfect, bedankt voor jullie tips! Ik kan 2 weken wachten dus ik ga voor de 7200 toeren schijf en voor glazend scherm; ik heb dat net op een andere laptop gezien en is erg mooi bij DVD's e.d.!
Anoniem: 180023
Kan je een fotootje posten van je glossy MBP? natuurlijk ziet het er hetzelfde uit als bij de MB, maar ik ben toch wel benieuwdBigs schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:29:
Goeie keus.. ik ben helemaal fan van mijn glanzende scherm(terwijl na het zien van de glanzende schermen van Packard Bell en Acer zeer skeptisch was)
Dit is dus vreemd!Anoniem: 132649 schreef op zondag 09 juli 2006 @ 18:05:
Help!!!!!!
Na de laatste auto update van mij MBP liep alles niet meer zo goed als het zou moeten.
Ik dacht dus weg ermee en opnieuw formatteren die HD!
Dus Installatie CD's erin en wat denk je! Elke keer als hij de OS er op zet geeft hij een installatie fout.
Iemand enig idee hoe ik dit moet fixen?
De CD is in orde. De Mac ook.... maar wat nu!
Ik zal morgen weer eens met Apple gaan bellen.
Dit is erger dan een PC!
Apple en betrouwbaarheid..... Nou ik weet het niet meer!
Na een weekje van ellende en bellen met Apple (zonder oplossing trouwens) dacht ik:
Het zou toch niet die extra GB geheugen zijn die ik erbij heb geprikt 3 weken geleden!!!!
En ja hoor.... GB eruit en de installatie CD doet het weer!!!!!!
Weet iemand hoe dit kan?
Het extra geheugen wordt wel door de mac gezien en lijkt in orde!
Ga ik doen!CyBeR schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 12:29:
Ws. een brak reepje dan. Haal er eens een memtester overheen.
Ik heb al meerdere malen een pram reset gedaan en de key uit de keychain gehaald om 'm daarna opnieuw in te voeren. Dat helpt dan ook weer een paar dagen maar veel langer niet.
Ik weet eigenlijk nog niet of dit nou een software-ding is of een van de early-mbp-problemen.
Dat zou met update verholpen moeten zijn, OS X is up-to-date?mtbrainz schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:57:
ik heb eigenlijk nog steeds wel eens problemen met aanloggen op m'n draadloze netwerk als de mbp uit standby komt. Meestal zo ongeveer vanaf dat de mbp een paar dagen up is. Soms moet ik tijdenlang wachten en heel soms gebeurt er gewoon niks, meestal als ik dan Internet Connect open gaat 't meteen al goed (alleen al door 't opstarten), of ik geef de code een keer opnieuw in. Maar ook dit werkt niet altijd. Met elke software-update die er verschijnt gaat dit wel beter, maar nog steeds niet perfect.
Ik heb al meerdere malen een pram reset gedaan en de key uit de keychain gehaald om 'm daarna opnieuw in te voeren. Dat helpt dan ook weer een paar dagen maar veel langer niet.
Ik weet eigenlijk nog niet of dit nou een software-ding is of een van de early-mbp-problemen.
Cogito Ergo Credo
Ik heb dat ook nog steeds.. waar ik ook zit, ik moet bijna altijd een halve minuut wachten voordat mijn Wi-Fi werkt. Het Airport-icoontje in de menubalk reageert dan ook niet of nauwelijks. Mega-irritant, vooral omdat mijn Powerbook vaak al aangemeld was voordat ik mijn wachtwoord ingetypt had bij het uit sleep halen. Alles is hier up-to-date.mtbrainz schreef op zondag 16 juli 2006 @ 09:57:
ik heb eigenlijk nog steeds wel eens problemen met aanloggen op m'n draadloze netwerk als de mbp uit standby komt. Meestal zo ongeveer vanaf dat de mbp een paar dagen up is. Soms moet ik tijdenlang wachten en heel soms gebeurt er gewoon niks, meestal als ik dan Internet Connect open gaat 't meteen al goed (alleen al door 't opstarten), of ik geef de code een keer opnieuw in. Maar ook dit werkt niet altijd. Met elke software-update die er verschijnt gaat dit wel beter, maar nog steeds niet perfect.
Mijn MBP vond het gisterenavond kennelijk ook weer nodig om de kernel panicken toen hij in slaap ging, waardoor ik vanochtend weer een kokend hete laptop uit m'n tas viste
[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 16-07-2006 11:31 ]
Maar als ik op de toetsen van de verlichting druk krijg ik een tekentje van de toetsenverlichting te zien, met daaronder een verboden bord (rondje met schuine streep, als in verbode te parkeren).
Het maakt hierbij niet uit of de macbook aan de stroom hangt of niet.
Dus is er een manier om op een willekeurig tijdstip de verlichting aan te zetten?
TNT heeft mijn nieuwe MBP op "Out for delivery" staan, zullen we eens zien of deze het beter doet dan #1 of dat gebied en op andere gebieden.Bigs schreef op zondag 16 juli 2006 @ 11:30:
[...]
Ik heb dat ook nog steeds.. waar ik ook zit, ik moet bijna altijd een halve minuut wachten voordat mijn Wi-Fi werkt. Het Airport-icoontje in de menubalk reageert dan ook niet of nauwelijks. Mega-irritant, vooral omdat mijn Powerbook vaak al aangemeld was voordat ik mijn wachtwoord ingetypt had bij het uit sleep halen. Alles is hier up-to-date.
Mijn MBP vond het gisterenavond kennelijk ook weer nodig om de kernel panicken toen hij in slaap ging, waardoor ik vanochtend weer een kokend hete laptop uit m'n tas visteIk begin me echt te irriteren aan deze dingetjes.
Cogito Ergo Credo
Hier ook precies het zelfde probleem. Eén dezer dagen wordt het moederbord vervangen. Hopelijk dat dat helpt....Bigs schreef op zondag 16 juli 2006 @ 11:30:
[...]
Ik heb dat ook nog steeds.. waar ik ook zit, ik moet bijna altijd een halve minuut wachten voordat mijn Wi-Fi werkt. Het Airport-icoontje in de menubalk reageert dan ook niet of nauwelijks. Mega-irritant, vooral omdat mijn Powerbook vaak al aangemeld was voordat ik mijn wachtwoord ingetypt had bij het uit sleep halen. Alles is hier up-to-date.
Mijn MBP vond het gisterenavond kennelijk ook weer nodig om de kernel panicken toen hij in slaap ging, waardoor ik vanochtend weer een kokend hete laptop uit m'n tas visteIk begin me echt te irriteren aan deze dingetjes.
e leveren nu volgens mij alleen nog maar gereviseerde LogicBoards, ik moest nieuw LogicBoard hebben (tweede keer), nieuw scherm (eerste keer niets aan gedaan), nieuwe accu en nieuw toetsenbord (tijdens lesgeven opeens losse toetsen). Gelukkig heeft Apple de regel dat je per serieno maar 1 onderdeel per maand mag bestellen als Service Provider. Dus ja nu een nieuwe, maar wel klote want totaal ben ik het zaakje al wel anderhalve maand kwijt geweest.Slagroom schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 11:18:
[...]
Hier ook precies het zelfde probleem. Eén dezer dagen wordt het moederbord vervangen. Hopelijk dat dat helpt....
Cogito Ergo Credo
Yupz, maar als het dus "onderdelen" zijn heb je een probleem vrees ik...Slagroom schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 14:16:
Ik heb het zo geregeld dat ik eerst de laptop heb laten nakijken. Daarna heb ik de laptop mee terug genomen om te wachten tot de onderdelen binnen zijn. Hopelijk binnenkort.
Net nieuwe 2.0Ghz MBP binnengekregen ter vervanging van de oude (met kinderziektes). Alles lijkt nu goed te werken, geen whine, geen schermproblemen, etc.
Cogito Ergo Credo
dat is dus de rede dat ik perse online wil bestellen terwijl ik hem op 10 minuten ergens kan gaan afhalen...DiGiSTORM_ schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 20:35:
Hangt er vanaf of jij een oude voorraad koopt he?Er zijn nog wel eens van die winkeliers die van oude rommel af moeten
Maar via de Apple site lijkt me wel veilig.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ja, de schijven moeten ook mee on the road. Lastig want de MBP heeft maar 1 firewire 800 poort en ik wil die 800 toch wel gebruiken voor de realtime audio transfer. Wellicht dan toch inderdaad een 1TB en een tweede als backup. Ik wacht nog eventjes af totdat de prijzen wat dalen.DiGiSTORM_ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:02:
Er zijn ook wel externe schijven van 1 of 2 TB, o.a. van Lacie. Lijkt me wel de makkelijkste mogelijkheid. Intern zal je niet gaan lukken
Ja dus dan is inderdaad al een tweede 1TB nodig bijvoorbeeld. Dure grap nog op dit moment.CyBeR schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:08:
die zou ik niet nemen alleen. daar zitten gewoon meerdere schijven in, dus als er een kapot gaat ben je al je data kwijt.
[ Voor 24% gewijzigd door ericafterdark op 20-07-2006 16:11 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Je windowsbak neem je toch ook niet mee on the road? de MBP 17" heeft 120Gb aan opslag, waar je al ver mee komt, en 's avonds gewoon alles overheuvelen naar ext hdd's?Eiríkr schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:10:
Ja, de schijven moeten ook mee on the road.
Nee. Stel je hebt zo'n ding en er zitten 4HDD's in. Dan heb je dus 1TB aan data (even uitgaande van 250G drives). Stel je hebt ook 4 losse HDD's a 250G elk.DiGiSTORM_ schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 16:51:
Ik zie het probleem met extra risico niet zo. Als je twee losse schijven had moest je toch even vaak je data terughalen van een backup? Enige verschil is dat het langer duurt voor je de backup teruggezet hebt, maar je moet toch even veel data backuppen en ook even vaak. Je weet immers niet welke van de 2 als eerste stuk zal gaan. Beetje overtrokken argument dus IMHO.
De eerste set, die bij elkaar hoort, gaat compleet kapot als er een drive kapot gaat. De tweede heeft dat probleem natuurlijk niet.
Dus heb je bij de eerste set 4x zoveel kans om 1TB kwijt te raken dan bij de tweede set, waarbij je bij uitval van een drive maar 250GB kwijt raakt.
Als je 't hele zooitje ook mirrored is dat niet boeiend, maar anders wel.
Wegens omstandigheden moet ik daar morgen of overmorgen in de buurt een 17" MBP gaan halen, en zou graag weten welke Apple winkel daar het beste draait en dus ook de meest recente versies in stock heeft. Ik ken er maar 1 winkel, namelijk de ItPro, en heb er eigenlijk geen idee van of ie veel stock heeft...
S & S Wommelgem, de mijne komt van S & S Hasselt, een maandje geleden.Anoniem: 163173 schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:07:
Snel vraagje voor diegenen die in Belgie wonen in de omstreken van Antwerpen:
Wegens omstandigheden moet ik daar morgen of overmorgen in de buurt een 17" MBP gaan halen, en zou graag weten welke Apple winkel daar het beste draait en dus ook de meest recente versies in stock heeft. Ik ken er maar 1 winkel, namelijk de ItPro, en heb er eigenlijk geen idee van of ie veel stock heeft...
Geen whine opt eerste geluister, straks eens testen in een stille ruimte...
Werd redelijk warm tot na het updaten, dan was die acceptabel!
Mijn eerste mac en ben er tot over mijn oren verliefd op (mijn vriendin moest het eens weten)!
Anoniem: 123921
Is het verstandig om een 7200rpm als optie te nemen.
Ik bedoel word hij hierdoor veel warmer, meer lawaai?
En windows, draait dat nu echt super goed op een macbook pro.
En games moet natuurlijk wel lekker gaan met zo'n videokaartje?
Wegens tijdsgebrek heb ik een standaard MBP 17" gekocht (niet-glossy screen en HDD van 120Gb/5400tpm) en moet zeggen dat het beestje vliegt.
Naar ik heb horen zeggen draait Windows sneller op hardware van Apple dan op andere...
En met een MBP zit je zowieso wel snor om erop te gamen...
Ik neem aan dat hij snelheid bedoeld.Anoniem: 123921 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:07:
Bedoel je merkbaar qua temperatuur of qua snelheid?
Hangt van de dingen die je doet af, maar in bepaalde situaties zul je het zeker merken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Windows draait heerlijk! Mac OS X nog veel heerlijker...Anoniem: 123921 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 08:05:
Ik zit heel erg te twijfelen om een macbook pro 17" te kopen.
Is het verstandig om een 7200rpm als optie te nemen.
Ik bedoel word hij hierdoor veel warmer, meer lawaai?
En windows, draait dat nu echt super goed op een macbook pro.
En games moet natuurlijk wel lekker gaan met zo'n videokaartje?
Het enige waar ik tegenaan loop is dat wanneer ik photoshop documenten heb van +700mb ik echt merk dat het langzamer is dan wanneer ik het met windows draai...
Mwa.. ik moet eerlijk zeggen dat Windows wel stukken snappier aanvoelt dan Mac OS X. Maar Mac OS X werkt wél veel fijner natuurlijkChilli dude schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:00:
[...]
Windows draait heerlijk! Mac OS X nog veel heerlijker...
Het enige waar ik tegenaan loop is dat wanneer ik photoshop documenten heb van +700mb ik echt merk dat het langzamer is dan wanneer ik het met windows draai...
Vergeet niet dat Photoshop nog altijd via Rosetta draait hé, misschien een beetje normaal dat het dan wat langer duurtChilli dude schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:00:
[...]
Windows draait heerlijk! Mac OS X nog veel heerlijker...
Ik denk dan toch dat ik er maar eens een ga kopen, ook voor m'n opleiding =)
Het enige nadeel vind ik persoon dat er geen rechtermuisknop is, dat je dan ctrl moet indrukken.
Geloof 't of niet, maar dat is expres gedaan. OSX kan net zo snappy zijn als Windows, maar er zitten wat snelheidsbeperkingen in zodat alles wat vriendelijker aanvoelt.Bigs schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:08:
[...]
Mwa.. ik moet eerlijk zeggen dat Windows wel stukken snappier aanvoelt dan Mac OS X. Maar Mac OS X werkt wél veel fijner natuurlijk
preciesAnoniem: 163173 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:51:
[...]
Vergeet niet dat Photoshop nog altijd via Rosetta draait hé, misschien een beetje normaal dat het dan wat langer duurt
Waar haal je dat vandaan? Lijkt me sterk...CyBeR schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:16:
[...]
Geloof 't of niet, maar dat is expres gedaan. OSX kan net zo snappy zijn als Windows, maar er zitten wat snelheidsbeperkingen in zodat alles wat vriendelijker aanvoelt.
Met behulp van bootcamp kun je windows gewoon natief draaien.Anoniem: 123921 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:56:
Maar windows op de macbook pro is dus prima. ook met programmeren in visual studio en java?
Het enige nadeel vind ik persoon dat er geen rechtermuisknop is, dat je dan ctrl moet indrukken.
Dat betekend zonder beperkingen de hardware gebruiken.
Het is dus hetzelfde als op een vergelijkbare laptop van bijvoorbeeld sony of dell.
Rechtermuis kan ook door lang indrukken (zoals PDA), of je hangt er een losse muis aan.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Java werkt onder OSX net zo goed als onder windows. Al mijn java programmeer werk doe ik onder OSX en dat bevlat uitermate goed.Anoniem: 123921 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:56:
Maar windows op de macbook pro is dus prima. ook met programmeren in visual studio en java?
Spin, magic wheel of bullshit! Spin!
Anoniem: 88062
kun je met de afstandsbediening die bijgeleverd wordt alleen Frontrow besturen, of is deze ook te gebruiken voor presentaties ed. Oftewel; issie nog ergens anders voor te gebruiken?
Keynote werkt er ook prachtig mee. PowerPoint ws. niet maar als je keynote hebt is ppt overbodigAnoniem: 88062 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:12:
ik heb even een vraagje, dat al eerder is gesteld dit topic (maar niet beantwoord):
kun je met de afstandsbediening die bijgeleverd wordt alleen Frontrow besturen, of is deze ook te gebruiken voor presentaties ed. Oftewel; issie nog ergens anders voor te gebruiken?
Apple heeft de whine nu zelf op hun website staan, ik neem aan dat mensen dit wel wilde weten.
Je kunt er ook de 'losse' iTunes en QT mee bedienen, en met mira nog veel meerAnoniem: 88062 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:12:
ik heb even een vraagje, dat al eerder is gesteld dit topic (maar niet beantwoord):
Nederlands is makkelijker als je denkt.
En het rare is dat de 17" MBP NIET vermeld wordt...[Airwolf] schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:15:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303365
Apple heeft de whine nu zelf op hun website staan, ik neem aan dat mensen dit wel wilde weten.

Hmm, een baanbrekende stap voor Apple als je het mij vraagt. Eindelijk een zwart-op-wit teken dat ze bewust zijn van de fout.[Airwolf] schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:15:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303365
De apple stores waren daarvan al langer op de hoogte, dat zeiden ze me toch toen ik m'n 17" wou bestellen en vroeg achter de whine...Bashrat schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 21:46:
[...]
En het rare is dat de 17" MBP NIET vermeld wordt...![]()
FF iets anders: hoe heerlijk stil is een mac??? ik hoor enkel een zacht zwoel geluid van de warme lucht die uit m'n MBP komt. Als ik m'n IBM opstartte begon mijn HDD te spinnen en sprongen mijn fans meteen aan...
Ik heb de fans nog niet horen opstarten, en ben nog niet boven de 65°C gegaan met dit beestje!
Binnenkort nog extra latje RAM van 1 Gigabyte en hij is optimaal!
M'n eerste Mac, maar denk niet dat er hier nog iets anders zal binnenkomen...
Edit: 1 minor: halfdode pixel gevonden, soms zwart, soms rood...
Was er geen manier om deze weg te werken?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 163173 op 26-07-2006 12:52 ]
Ik zag op de applestore dat als ik hem bestel hij in 5 dagen gereed was, maar hoe lang duurt dan de verzending zelf?
Ik neem aan dat elk Apple Center wel een demo-exemplaar staat, maar in hoeverre ze uit voorraad kunnen leveren weet ik niet. Verzenden door de Apple Store on line kan erg wisselen in verzendduur, dat ligt er o.a. aan waar het apparaat vandaan moet komen (China is bijvoorbeeld iets verder weg dan IerlandAnoniem: 123921 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:36:
Weet iemand in welke apple store er nog 17" macbook pro's staan om eens wat mee te spelen enzo.
Ik zag op de applestore dat als ik hem bestel hij in 5 dagen gereed was, maar hoe lang duurt dan de verzending zelf?
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Ligt er aan. Als je bij het bestellen iets aanpast (andere taal tobo ofzo, etc.) komt 'ie uit china, anders komt 'ie uit een dichterbij gelegen depot. Zoek zelf maar uit wat langer duurtAnoniem: 123921 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:36:
Weet iemand in welke apple store er nog 17" macbook pro's staan om eens wat mee te spelen enzo.
Mijn 15" kwam uit Venray. MacBook van m'n moeder (taal aangepast) kwam uit Suzhou, China. Als UPS op zaterdag zou leveren had ik m'n 15" 3 dagen na bestelling (donderdag) binnen gehad. (Helaas doen ze dat niet standaard en was er maandag niemand thuis, dus 't werd dinsdag). MacBook duurde een dag of 5 vanaf dat 't verzonden werd, excl. eventuele weekenden.
In theorie kun je maandag bestellen en woensdag in huis hebben, met wat geluk.
kijk hier isAnoniem: 163173 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 07:28:
[...]
Edit: 1 minor: halfdode pixel gevonden, soms zwart, soms rood...
Was er geen manier om deze weg te werken?
Dit topic is gesloten.
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.