Anoniem: 163173
Ik dacht nochtans dat een pixel die zwart en rood wordt maar halfdood was?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Anoniem: 182401
Denken jullie dat de prijzen van de 17"MBP in prijs gaat dalen als er bekend wordt gemaakt dat er een nieuw model aankomt?
Anoniem: 182736
halve wege aug komt er een nieuwe macbookpro aan met macosx 10.5 met een core 2 duo processor (64bits) ondersteuning voor 4 gig intern geheugen kan dr in, en voor de 15 inch waarschijnlijk een dl dvd brander.Anoniem: 182401 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:33:
Denken jullie dat de prijzen van de 17"MBP in prijs gaat dalen als er bekend wordt gemaakt dat er een nieuw model aankomt?
Jij hebt zeker een glazen bol thuis staan (of een hele grote duim)Anoniem: 182736 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:48:
[...]
halve wege aug komt er een nieuwe macbookpro aan met macosx 10.5 met een core 2 duo processor (64bits) ondersteuning voor 4 gig intern geheugen kan dr in, en voor de 15 inch waarschijnlijk een dl dvd brander.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
wow, mag ik je glazen bol even lenen? Zoek ik even de winnnende lottonummers opAnoniem: 182736 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:48:
[...]
halve wege aug komt er een nieuwe macbookpro aan met macosx 10.5 met een core 2 duo processor (64bits) ondersteuning voor 4 gig intern geheugen kan dr in, en voor de 15 inch waarschijnlijk een dl dvd brander.

1) Mac OS X Leopard komt op zijn vroegst pas in december. Er zal tijdens de keynote van Steve Jobs op 7 augustus wel een preview gegeven worden van al het moois dat komt.
2) de Merom (mobiele variant van de Core2 serie) is nog niet uit. Deze komt 'waarschijnlijk' ergens in augustus, misschien september
3) ondersteuning voor 4GB RAM is er puur technisch gezien nu ook al, Apple ondersteunt het alleen nog niet. Bovendien is er simpelweg geen plek voor meer dan 2 RAM slots dus tenzij er modules komen van 4GB is meer dan 4GB (wat met 64bits mogelijk wordt) niet realiseerbaar. Voorlopig zijn zelfs 2GB SO-DIMMs nauwelijks te krijgen, dus 4GB zit er voorlopig ook nog niet in.
4) een DL brander kan alleen als het logic board kleiner gemaakt kan worden, en de vraag is of dat haalbaar is. Om dezelfde reden is in het 15" model ook geen FW800 poort aanwezig. Er was simpelweg niet meer plaats. Een andere optie zou zijn om de MacBook Pro dikker te maken, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Launching containers into space
Over het algemeen was het altijd zo dat Apple na de introductie van de machine meestal geen prijsverhogingen meer doorvoerde.Anoniem: 182401 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:33:
/edit: na de introductie van een generatie. Nieuwe generaties (G3->G4->G5->Intel) soms wel.
[ Voor 13% gewijzigd door Sijmen op 27-07-2006 00:45 ]
* bartvb krijgt morgen z'n extra 1GB reepje binnen, voorlopig maar met 2 GB door het leven dus, kan ik eindelijk eens fatsoenlijk spelen met dingen als Parallels en Lightroom
Zeker wel. Zolang er maar één inzit. Meer dan 2G aan geheugen kan 'ie idd niet aan om de een of andere reden, maar een enkele 2GB module werkt prima.bartvb schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 01:48:
@Whieee: de huidige MBPs lusten geen SO-DIMMS die groter zijn dan 1GB
zal er kort op in gaan, de firewire 800 chip was nog niet beschikbaar voor de 15" mbo en bij de 17" wel dus lijkt me logiche dat ze deze chip nu wel mee bakken in de 15" bij inch. en verder verwacht ik dat de prijzen gelijk blijven. verder is idd 4 gig intern geheugen het maximale, maar das al het dubbele van de huidige generatie. maar iedereen die nu nog twijfel om er 1 te kopen, gewoon wachten op de core 2 duo, en dan heb je een mooi snel laptop. verder als steve een presentatie geef over Leopard is ie vrijwel gelijk beschikbaar, das met alle mac producten die ze daar showenWhieee schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:56:toon volledige bericht
[...]
wow, mag ik je glazen bol even lenen? Zoek ik even de winnnende lottonummers op
1) Mac OS X Leopard komt op zijn vroegst pas in december. Er zal tijdens de keynote van Steve Jobs op 7 augustus wel een preview gegeven worden van al het moois dat komt.
2) de Merom (mobiele variant van de Core2 serie) is nog niet uit. Deze komt 'waarschijnlijk' ergens in augustus, misschien september
3) ondersteuning voor 4GB RAM is er puur technisch gezien nu ook al, Apple ondersteunt het alleen nog niet. Bovendien is er simpelweg geen plek voor meer dan 2 RAM slots dus tenzij er modules komen van 4GB is meer dan 4GB (wat met 64bits mogelijk wordt) niet realiseerbaar. Voorlopig zijn zelfs 2GB SO-DIMMs nauwelijks te krijgen, dus 4GB zit er voorlopig ook nog niet in.
4) een DL brander kan alleen als het logic board kleiner gemaakt kan worden, en de vraag is of dat haalbaar is. Om dezelfde reden is in het 15" model ook geen FW800 poort aanwezig. Er was simpelweg niet meer plaats. Een andere optie zou zijn om de MacBook Pro dikker te maken, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Want de huidige mbp met core duo is lelijk en langzaam.Anoniem: 182736 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:59:
[...]
maar iedereen die nu nog twijfel om er 1 te kopen, gewoon wachten op de core 2 duo, en dan heb je een mooi snel laptop.
Niet bij WWDC, dat geldt alleen voor hardware en gewone MacWorlds. OS releases bij WWDC zijn daarna altijd alleen vrij snel beschikbaar voor developers om hun producten ermee te testen en nieuwe features in te bakken.verder als steve een presentatie geef over Leopard is ie vrijwel gelijk beschikbaar, das met alle mac producten die ze daar showen
Anoniem: 123921
Ik dacht dat hij juist hartstikke snel was

het is zo dat mac os x 10.5 Leopard beter geoptimaliseerd is voor intel mac, maar de huide core duo mbp is ook snel. alleen met oude applicaties die niet universal zijn is hij trager dan een g3 laptopAnoniem: 123921 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:10:
Wat bedoel je met de huidige core duo is traag?
Maar als osx 1.5 uitkomt dan zal ik deze maar snel kopen, ook voor m'n mac mini intel!
ik heb geen idee met mac mini's maar het is nooit slim om een eerste versie te kopen van iets, van welke producent dan ook. maar ik ga gelijk mn mbp bestellen als deze uit is met core 2 duo, zal wel even duren voor ik hem dan heb, met mn vs internationaal toetsenbordAnoniem: 123921 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:14:
Gelukkig, ik schrok al, want ik wil er binnenkortn (als mijn budget het toestaat) ook 1 kopen.
Maar als osx 1.5 uitkomt dan zal ik deze maar snel kopen, ook voor m'n mac mini intel!
voor mij is het de 64 bits en de grotere cache waardoor ie sneller is. ik denk wel dat 32 bits goed ondersteund blijf worden en dat het niet zomaar verdwijnt, maar 64 bits laptops zie je nog niet zo vaak en das voor mij de rede om te wachtenAnoniem: 123921 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:23:
Wat is dan het voordeel van die core 2 duo naast de huidige core duo's?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Anoniem: 123921 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:10:
Wat bedoel je met de huidige core duo is traag?
sar·cas·me (het ~)
1 bittere, bijtende spot
Onzin. Ik heb een G3 laptop, en ik kan je vertellen dat een ppc app in rosetta een stuk sneller isAnoniem: 182736 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:13:
[...]
het is zo dat mac os x 10.5 Leopard beter geoptimaliseerd is voor intel mac, maar de huide core duo mbp is ook snel. alleen met oude applicaties die niet universal zijn is hij trager dan een g3 laptop
Ik heb zelf een 64bit laptop, maar vind hem echt verschrikkelijk, vooral omdat er bijna niks ondersteund word voor 64bit.Anoniem: 182736 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:27:
[...]
voor mij is het de 64 bits en de grotere cache waardoor ie sneller is. ik denk wel dat 32 bits goed ondersteund blijf worden en dat het niet zomaar verdwijnt, maar 64 bits laptops zie je nog niet zo vaak en das voor mij de rede om te wachten
bij mac heb je geen problemen met drivers of het osAnoniem: 123921 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:30:
[...]
Ik heb zelf een 64bit laptop, maar vind hem echt verschrikkelijk, vooral omdat er bijna niks ondersteund word voor 64bit.
ligt er aan wat je doet, photoshop ofzo kan je beter op een g3 doen dan op een intelmac. maar das een kwestie van wachten tot alles omgezet isCyBeR schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:30:
...
Onzin. Ik heb een G3 laptop, en ik kan je vertellen dat een ppc app in rosetta een stuk sneller is
Trust me, dat is echt niet zo. Ik gebruik photoshop en dat gaat sneller dan op m'n vorige TiBook (500MHz G4). Laat staan een G3 powerbook. Het gaat idd langzamer dan op een snelle G4 of G5, maar photoshop is minstens on-par met m'n 1.25GHz mac mini G4.Anoniem: 182736 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:38:
[...]
ligt er aan wat je doet, photoshop ofzo kan je beter op een g3 doen dan op een intelmac. maar das een kwestie van wachten tot alles omgezet isen dan kan de g3 stof happen
goed, stop eens met dat betweterige geneuzel. CyBeR klets uiteraard onzin, hij doet ook verder nooit iets met MacsAnoniem: 182736 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:38:
[...]
ligt er aan wat je doet, photoshop ofzo kan je beter op een g3 doen dan op een intelmac. maar das een kwestie van wachten tot alles omgezet isen dan kan de g3 stof happen

FW800 chips waren ruim beschikbaar. Waarom zou een onderdeel dat in de PowerBook zat bij de MBP ineens van de aardbol verdwenen zijn. Er was simpelweg niet meer plaats. Hetzelfde geldt voor de DL-Superdrive.

klik voor groter.
Het logicboard van de MacBook Pro:

Van mij mag je ook rustig 8 augustus voor de deur van een Apple Centre gaan kamperen om de eerste te zijn die Leopard ontvangt, maar ik stel voor dat je ongeveer voor een half jaar aan eten meeneemt. Er komt een preview, zodat developers alvast kunnen zien met wat voor nieuwe technieken ze straks aan de gang mogen (verbeteringen in Spotlight misschien, of nieuwe Quartz Extreme implementaties, etc)
Verder is Photoshop in Rosetta prima te doen op een Intel Mac. Ik draai Photoshop CS2 op mijn MacBook met 2GHz Core Duo en 1.25GB RAM, en het draait niet beduidend trager dan het op mijn PowerBook G4 1.33GHz met 1.25GB RAM deed. Het start wat langzamer, en bepaalde functies zijn trager, maar over de hele linie genomen presteert Rosetta ongeveer als een 1 tot 1.33GHz G4, mits je genoeg RAM plaatst.
Verder vraag ik me af wat het nut van 64bits is. Meer dan 4GB RAM in een laptop gaat voorlopig toch niet gebeuren, en er is nog vrijwel geen software die 64bits is en die je ook daadwerkelijk zou gaan draaien op een laptop. Je geweldige 64bits laptop zou dus in veel gevallen alsnog in 32bits modus draaien. Goed, een Merom in een MacBook Pro zou leuk zijn, maar 64bits boeit niet zo. De hogere prestaties bij eenzelfde kloksnelheid en waarschijnlijk lager verbruik spreken me veel meer aan.
Anoniem: 182401
Ik ben ook alvast aan het rondsnuffelen naar sleeves en bags en nou lijkt me deze erg mooi:

Heeft iemand er ervaring mee?
mee eens, en alleen dat al is het wachten waard, de voordelen komen op langere termijn, en ik ben vanplan om zeker een jaar of 5 mee te doen en dan kan ik best nu wachten op een 64 bits processorWhieee schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:02:
[...]
Verder is Photoshop in Rosetta prima te doen op een Intel Mac. Ik draai Photoshop CS2 op mijn MacBook met 2GHz Core Duo en 1.25GB RAM, en het draait niet beduidend trager dan het op mijn PowerBook G4 1.33GHz met 1.25GB RAM deed. Het start wat langzamer, en bepaalde functies zijn trager, maar over de hele linie genomen presteert Rosetta ongeveer als een 1 tot 1.33GHz G4, mits je genoeg RAM plaatst.
Verder vraag ik me af wat het nut van 64bits is. Meer dan 4GB RAM in een laptop gaat voorlopig toch niet gebeuren, en er is nog vrijwel geen software die 64bits is en die je ook daadwerkelijk zou gaan draaien op een laptop. Je geweldige 64bits laptop zou dus in veel gevallen alsnog in 32bits modus draaien. Goed, een Merom in een MacBook Pro zou leuk zijn, maar 64bits boeit niet zo. De hogere prestaties bij eenzelfde kloksnelheid en waarschijnlijk lager verbruik spreken me veel meer aan.
Kijk voor sleeves en bags eens in [rml][ Transport] Neem je *book mee[/rml]Anoniem: 182401 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:04:
Goed, ik wacht sowieso WWDC af en dan maak ik een beslissing.
Ik ben ook alvast aan het rondsnuffelen naar sleeves en bags en nou lijkt me deze erg mooi:
[afbeelding]
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Anoniem: 182736 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:05:
[...]
mee eens, en alleen dat al is het wachten waard, de voordelen komen op langere termijn, en ik ben vanplan om zeker een jaar of 5 mee te doen en dan kan ik best nu wachten op een 64 bits processor

* Whieee vraagt zich af wat voor opiaat dark_thunder in zijn ontbijt heeft gedaan...

de voordelen komen misschien over 5 jaar ofzo. De enige toepassingen waarbij 64bits nu meerwaarde heeft, zijn toepassingen die je op een PowerMac of XServe draait. Maar als je de komende 5 jaar geen laptop nodig hebt mag je van mij best wachten hoor

Oh ja, en misschien zijn er tegen die tijd nieuwe glazen bollen uit waar minder onzin uitkomt...
jammer dat je geen punten kan gevenWhieee schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:24:
[...]
* Whieee vraagt zich af wat voor opiaat dark_thunder in zijn ontbijt heeft gedaan...
de voordelen komen misschien over 5 jaar ofzo. De enige toepassingen waarbij 64bits nu meerwaarde heeft, zijn toepassingen die je op een PowerMac of XServe draait. Maar als je de komende 5 jaar geen laptop nodig hebt mag je van mij best wachten hoorTegen die tijd zijn we bij de Intel Core 6 Octa en Mac OS X 10.9 Sabletooth-tiger, en stop je standaard 28GB TMTBMDR (Too Much To Be Measurable Data Rate) RAM in je MBP...
Oh ja, en misschien zijn er tegen die tijd nieuwe glazen bollen uit waar minder onzin uitkomt...
Er is idd een topic over, maar ik heb er een rugzak en de vypersleeve van voor m'n 17" MBP en moet zeggen dat het pareltjes zijn!!!Anoniem: 182401 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:04:
Goed, ik wacht sowieso WWDC af en dan maak ik een beslissing.
[afbeelding]
Whieee schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:24:
[...]

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Dat kan ik niet van de uitspraken zeggen die jij gedaan hebt. Je getuigt van een gebrek aan inzicht in hoe het werkt bij Apple en daarnaast is je interpunctie en hoofdlettergebruik om te janken. Als je niks beters te doen hebt dan onzin te verkopen (want dat is het, niet-onderbouwde uitspraken over iets in de toekomst waar jij niks vanaf weet = onzin) post dan gewoon niet.
Onzin verhalen kan je namelijk beter in Tweakers Huiskamer kwijt, daar zijn ze gewend aan mensen die leugens als waarheid verkopen.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Precies, helemaal mee eens. En er zal altijd een moment zijn dat je denkt: jemig, net een nieuwe Mac gekocht en nu komt er een nieuwe versie van. Heb dan ook een MBP 17" besteld.zonoskar schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 15:11:
Ik snap alleen niet dat mensen op de Core 2 Duo gaan wachten omdat de huidige MBP het 'eerste model is' en dat wil men niet kopen. Als de MBP uitkomt met Core 2 Duo CPU, dan zal dat ook het eerste model zijn, dus kinderziektes hebben volgens vele. Volgens mij kun je beter nu een MBP kopen als je niet de eerste revisie wilt hebben, want alle bugs zijn er nu wel ongeveer uit.
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Anoniem: 119643
[ Voor 100% gewijzigd door Kvn op 28-07-2006 09:50 ]
Wanneer komt de nieuwe Adobe CS uit??? Ik gebruik nu CS2 op m'n MBP 17" met 1gig ram en daar valt niet mee te werken + het vertraagd m'n ganse systeem omdat al het ramgeheugen opgebruikt is...
Ik ga binnenkort een extra gig ram bijbestellen, gaat dit veel helpen?
De grote vraag is: waarom vraag je dat aan ons? Beter vraag je dat aan iemand bij Adobe.Anoniem: 163173 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 09:47:
Laatste keer dat ik het vraag, ik beloof het!
Wanneer komt de nieuwe Adobe CS uit??? Ik gebruik nu CS2 op m'n MBP 17" met 1gig ram en daar valt niet mee te werken + het vertraagd m'n ganse systeem omdat al het ramgeheugen opgebruikt is...
Ws. wel. Meer is beter, en photoshop is niet onwerkbaar bij mij met 2GB. Toegegeven dat dat waarschijnlijk anders gaat zijn als ik uebergrote files erin ga laden, maar 8mpixel foto's gaat nog prima.Ik ga binnenkort een extra gig ram bijbestellen, gaat dit veel helpen?
blup
Ach laten we een beetje vriendelijk blijven tegen elkaarAnoniem: 182736 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:44:
als het goed is komt adobe eind dit jaar of begin volgens jaar met de cs 3 serie
[ Voor 24% gewijzigd door leon1e op 01-08-2006 20:31 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
waarom moet hij gelijk z'n uitspraken met 6 bronnen bewijzen? ik meld het, dark thunder meld ongeveer het zelfde en dan ga je hem op een manier aanvallen die niet echt vriendelijk is
blup
Omdat hij op deze pagina al vier keer glazen bol uitspraken gedaan heeft waar nogal wat mensen van zeiden dat het BS is. Daarom. Daarnaast is hij er al vaker opgewezen.eendje schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:57:
http://www.thinksecret.com/news/0603adobecreativesuite3.html bijv.
waarom moet hij gelijk z'n uitspraken met 6 bronnen bewijzen? ik meld het, dark thunder meld ongeveer het zelfde en dan ga je hem op een manier aanvallen die niet echt vriendelijk is
blup
lees de rest van de pagina eenseendje schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:14:
dit is geen bs en om zo te reageren was ook onnodig
* Whieee Zwerver steunen doet
Omdat 't allemaal geruchten zijn en niemand buiten Adobe weet wanneer CS3 uitkomt. Sterker nog, ik denk dat zelfs Adobe alleen een 'ongeveer' heeft.eendje schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 16:57:
http://www.thinksecret.com/news/0603adobecreativesuite3.html bijv.
Bovendien was de 15" versie in 1.83Ghz beschikbaar en daardoor niet zo duur. Anders was ik voor een MB gegaan.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
[ Voor 93% gewijzigd door zonoskar op 28-07-2006 22:22 ]
je doelde dr op dat ik een topic er over had gestart ? ik hoopte zo wat meer meningen te krijgen. de mbp 15 " 1.83Ghz is hier ook in de aanbieding. maar wacht de core 2 duo af. maar was je niet bang voor een kinderziekte ?zonoskar schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:01:
/edit: waarom 2 keer?
maar ik heb zelf soms een acer

wat doe je met je mbp ? Ik maak vooral websites of wat dtp/videobewerking werkzaamheden en ben van plan om lui op de bank te werken. is dat toch ook goed mogelijk of is ie daar net te groot/zwaar voor ?Anoniem: 163173 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 22:54:
17" hier en wordt intensief mobiel gebruikt
Ik denk dat ie voor op de schoot mee te werken net iets te warm wordt...
Ik gebruik hem ook voor webdesign en coding, maar momenteel doe ik het nog altijd liever op m'n pc omdat Rosetta te traag gaat met 1Gb ram...
Nee, mijn post stond er ineens 2 keer, geen idee waarom.Anoniem: 182736 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 22:52:
je doelde dr op dat ik een topic er over had gestart ?
What about bootcampAnoniem: 163173 schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 10:20:
Mijn MBP gaat elke dag mee naar m'n werk op en af, omdat ik na m'n uren thuis freelance werk.
Ik denk dat ie voor op de schoot mee te werken net iets te warm wordt...
Ik gebruik hem ook voor webdesign en coding, maar momenteel doe ik het nog altijd liever op m'n pc omdat Rosetta te traag gaat met 1Gb ram...
Cogito Ergo Credo
Waarom heb ik daar IN GODSNAAM nog niet aan gedacht???
Ik loop hier lekker rond te zeulen met 2 laptops elke dag
Had Windows al wel onder parallels, maar vlot ook niet echt...
Om even snel iets op school te doen is 12" groot genoeg, als ik thuis ga werken hang er een 19"CRT aan en op mijn werk een 19" WS TFT. Met een Tucano sleeve er omheen past hij ook nog eens in elke (schouder)tas.
http://www.apple.com/nl/macbook/ of in deze forum [rml][ MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3[/rml] en ze zijn ookal in de aanbieding. kreeg deze mail. http://email.euro.apple.c...version3/nl/index_nl.html
Qua formaat is dat inderdaad de enige optie. Desalniettemin zou een 13" machine met alle functionaliteit van de MacBook Pro (alu behuizing, mat scherm, dedicated GPU, backlit keyboard) erg prettig zijn. Er zijn genoeg mensen die graag een 13" laptop zouden willen met een dedicated GPU en een mat scherm (overige is puur luxe). * Whieee is er 1 vanAnoniem: 182736 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 02:06:
je moet dan kijken naar een gewone macbook. voor meer info
http://www.apple.com/nl/macbook/ of in deze forum [rml][ MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 3[/rml] en ze zijn ookal in de aanbieding. kreeg deze mail. http://email.euro.apple.c...version3/nl/index_nl.html
De kans is echter nagenoeg nul dat er een 13" MacBook Pro komt. Het is vrijwel onmogelijk om -gezien de hoeveelheid ruimte in de 15" MBP - een 13" MBP te maken met vrijwel dezelfde functionaliteit.
Anoniem: 88062
De 'glossy one' gaf vollere, helderere kleuren (en leek scherper), maar weerkaatste alles om me heen (licht, ramen, m'n gezicht, etc).
De matte was minder vol van kleur maar weerkaatste (uiteraard) vrijwel niets.
hmm lastige keus dus... De winkelier raadde me overigens aan een glossy scherm te kiezen (puur voor de kleurpracht).
Wat zijn jullie voorkeuren?
edit/ ps. De verkoper zei me ook dat de MPB géén nut van dual channel kan hebben, itt tot de iMac. Dat verbaasde me, want ik dacht dat de MPB juist wél van dual channel genoot.. of praat ik nou poep.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 88062 op 30-07-2006 18:25 ]
Glossy heeft last van reflecties, onechte kleur, wordt bijzonder snel vies (je hebt veel last van vetvlekken), krast sneller, etc.
Mat ftw.
das een duidelijke mening.. maar onechte kleur?! ik vond t juist veel mooier ogen, een glossy scherm. Maar mocht t echt zo zijn dat zo'n scherm sneller krast en vies wordt, dan is de keus idd snel gemaakt!CyBeR schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:21:
't moge inmiddels duidelijk zijn wat mijn antwoord daarop is?
Glossy heeft last van reflecties, onechte kleur, wordt bijzonder snel vies (je hebt veel last van vetvlekken), krast sneller, etc.
Mat ftw.
Glossy en mat zijn allebei even kleurecht hoor.. alleen bij een glossy scherm is het contrast wat hoger. Last van vetvlekken had ik op mijn matte scherm ook, je ziet ze bij allebei de schermen alleen in donkere stukken.CyBeR schreef op zondag 30 juli 2006 @ 18:21:
't moge inmiddels duidelijk zijn wat mijn antwoord daarop is?
Mat ftw.
Krassen heb ik gelukkig nog niet, maar ik ben met die glossy coating wel een stuk voorzichtiger met schoonmaken dan met mijn vorige scherm. Ik weet niet of hij echt kwetsbaarder is, maar zo ziet het er wel uit
Ik heb op de gok een glossy gekocht (met de gedachte van: al het nieuwe van Apple is een vooruitgang) en heb geen spijt
En zo is er toch een positieve reactie over het glossy scherm. Is er dan niets meer objectief in deze wereld?Bigs schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:41:
[...]
Glossy en mat zijn allebei even kleurecht hoor.. alleen bij een glossy scherm is het contrast wat hoger. Last van vetvlekken had ik op mijn matte scherm ook, je ziet ze bij allebei de schermen alleen in donkere stukken.
Krassen heb ik gelukkig nog niet, maar ik ben met die glossy coating wel een stuk voorzichtiger met schoonmaken dan met mijn vorige scherm. Ik weet niet of hij echt kwetsbaarder is, maar zo ziet het er wel uit
Ik heb op de gok een glossy gekocht (met de gedachte van: al het nieuwe van Apple is een vooruitgang) en heb geen spijt
Voor diegene die een mbp 15" hebben is dit dus wel intressant, voor bepaalde serienummers kan je je accu omruilen.
Laat ik 't zo zeggen: als die kleur op een glossy scherm anders is dan op een mat scherm, is een van de twee dus fout. De marketing voor glossy schermen is 'vollere kleuren, meer contrast'. Voller en Meer dan het origineel dus, dat een mat scherm laat zien. Met andere woorden: fout. Ik heb zelf het verschil iig kunnen zien, en voor mij waren de kleuren op het matte scherm een stuk echter dan het glossy scherm.Anoniem: 88062 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:03:
[...]
das een duidelijke mening.. maar onechte kleur?! ik vond t juist veel mooier ogen, een glossy scherm. Maar mocht t echt zo zijn dat zo'n scherm sneller krast en vies wordt, dan is de keus idd snel gemaakt!
Marketing is trouwens ook de enige reden dat die dingen bestaan. Want het speelt goed in op wat de consument graag wil: glimmend en veel kleurtjes. Daarom zijn al die demofilmpjes, zeker op glossy schermen, vooral voorzien van veel gesatureerde kleuren.
Maar denk er eens over na: wat waren de twee redenen toen LCD's aan de man gebracht worden dat je er een 'moest' kopen? 1) plat. "Oh fijn nou hoef ik niet meer zo'n joekel van een ding op m'n bureau te hebben." 2) geen reflecties meer. "Ah mooi nu kan ik gewoon zien wat er op het scherm staat ipv buiten." En heee, wacht eens even.. Nou gaan we daar dus weer gewoon naartoe terug! Zeg wat je wilt, maar marketeers zijn echt geniaal dat ze dit erdoor hebben gekregen. Maar ik trap er iig niet in
Natuurlijk. Van vetvlekken heb je overal last. Maar bij een glossy scherm zie je ze sneller en beter dan op een mat scherm. Ik kan een aardige vetvlek op m'n matte scherm zetten zonder 't te zien, maar bij een glossy scherm zie ik de kleinste vingerafdruk al.Bigs schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:41:
[...]
Last van vetvlekken had ik op mijn matte scherm ook, je ziet ze bij allebei de schermen alleen in donkere stukken.
Krassen heb je op alle glossy oppervlakken last van, dat is niet specifiek eigen aan glossy lcd schermen. Omdat 't oppervlak zo glad is zie je elke verstoring daaraan onmiddelijk. Bij een mat oppervlak wordt dat nog een beetje gemaskeerd. Uiteraard zijn daar ook limieten aan.
Precies, jij snapt me. Verder vind ik de alu behuizing ook echt een groot pluspunt van de MBP, hoe langer ik naar de iBook / MacBook kijk hoe lelijker ik de plastic behuizing vind.Whieee schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:57:
[...]
Qua formaat is dat inderdaad de enige optie. Desalniettemin zou een 13" machine met alle functionaliteit van de MacBook Pro (alu behuizing, mat scherm, dedicated GPU, backlit keyboard) erg prettig zijn. Er zijn genoeg mensen die graag een 13" laptop zouden willen met een dedicated GPU en een mat scherm (overige is puur luxe). * Whieee is er 1 van
De kans is echter nagenoeg nul dat er een 13" MacBook Pro komt. Het is vrijwel onmogelijk om -gezien de hoeveelheid ruimte in de 15" MBP - een 13" MBP te maken met vrijwel dezelfde functionaliteit.
Ik typ dit bericht terwijl mijn zwarte MacBook in clamshell mode aan mijn alu Cinema Display hangt.M-ThijZ schreef op maandag 31 juli 2006 @ 00:32:
[...]
Precies, jij snapt me. Verder vind ik de alu behuizing ook echt een groot pluspunt van de MBP, hoe langer ik naar de iBook / MacBook kijk hoe lelijker ik de plastic behuizing vind.
* Whieee gaat nog een hele zware dobber krijgen... nieuwe Fender USA Stratocaster, nieuwe versterker of MacBook Pro...
choices, choices...
Same here, maar dan met een witte MacBook. M'n vriend heeft een zwarte en ik heb zelf hiervoor een PowerBook gehad. Staat allemaal wel prima bij een Cinema Display of zou dat komen door het Cinema DisplayWhieee schreef op maandag 31 juli 2006 @ 01:35:
[...]
Ik typ dit bericht terwijl mijn zwarte MacBook in clamshell mode aan mijn alu Cinema Display hangt.Alu is vele malen mooier, maar om nu te zeggen dat het plastic echt lelijk is? Nee dat valt wel mee, maar alu is toch wel effe mooier
Ik vind het witte plastic absoluut niet storend in combinatie met m'n Cinema Display. Komt wellicht door m'n toetsenbord/muis set, waar wit en aluminium gecombineerd zijn

Maar dan nog... als er een 13" of 12" MBP was geweest, had ik die gekocht... ik heb niet voor niets destijds m'n 12" iBook voor een 12" PowerBook verruild.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik zie dat je een MacBook in clamshell mode gebruikt in combinatie met je ACD. En je gebruikt een Logitech S530.
Ik heb sinds kort ook een S530, maar heb een groot probleem: nadat het systeem één keer na een reboot in sleep mode is eweest, zijn de command en apple toetsen verwisseld, en werkt geen enkele knop op de muis nog. Ik ben up-to-date (Mac OS X 10.4.7 en Logitech Control Center 2.0), maar dat mag niet baten. Na contact met Logitech support, blijkt het een onbekend probleem te zijn. Ze zijn het op dit moment aan het onderzoeken.
Nu is mijn vraag... jij hebt daar helemaal GEEN last van?
Iig bedankt!
De HDD in de MBP is niet user-replaceable, d.w.z. de garantie vervalt als je 'm wel vervangt. Dit in tegenstelling tot de MB, waarbij Apple zelfs DIY guides heeft geplaatst. Of de garantie ook vervalt als je het door een Apple Store laat doen weet ik niet.zonoskar schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 00:31:
Als je een andere HDD in je MBP zet, is dan je garantie verlopen? Kun je dat laten doen bij een Apple store als dat zo is?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Ik heb overtuiging nodig. Ik wil graag een MacBook aanschaffen, en gewoon vanwege de sexyheid van de MacBook Pro zit ik er erg in dubio. MacBook: 1099,- MacBook Pro: 1989,- Verschil: 890,-
Das best wat euro's! Bijna een 2e macbook
En nu de hamvraag: Is het het waard?
Spittend door de MacBook topic kom ik allerlei issues tegen: Moo- geluiden, verf die er vanaf gaat, hitteproblemen, CPU- Whining en noem maar op. Ik zie minder van dit soort B-merk-eigen kwaaltjesin de MacBook Pro topic. Maar ik kan gewoon niet beslissen!
Aan jullie de uitdaging om je verkoopskills te testen
Belangrijkste vraag is: wat wil je ermee doen? Als alleen maar wat wilt internetten en af en toe een documentje wilt tikken is een MacBook ruim voldoende. Wil je echter video gaan bewerken met Final Cut Pro, dan ontkom je niet aan een MacBook.DeX schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 08:52:
Heren van de MacBook Pro topic...
Ik heb overtuiging nodig. Ik wil graag een MacBook aanschaffen, en gewoon vanwege de sexyheid van de MacBook Pro zit ik er erg in dubio. MacBook: 1099,- MacBook Pro: 1989,- Verschil: 890,-
Das best wat euro's! Bijna een 2e macbook) . Maar waar betaal ik nou dan die 890,- voor? 120 Mhtz meer? 20 gb HDD? 2 Inch extra op het scherm?
En nu de hamvraag: Is het het waard?
Spittend door de MacBook topic kom ik allerlei issues tegen: Moo- geluiden, verf die er vanaf gaat, hitteproblemen, CPU- Whining en noem maar op. Ik zie minder van dit soort B-merk-eigen kwaaltjesin de MacBook Pro topic. Maar ik kan gewoon niet beslissen!
Aan jullie de uitdaging om je verkoopskills te testen
Zowat alle issues die je in het MacBook topic vindt zijn kinderziektes, die er nu voor een groot deel er uit zijn. De reden dat dit zo sterk naar voren komt, komt denk ik omdat mensen die een Apple kopen vaak een stuk kritischer zijn, vaak vanwege de prijs of de overstap vanaf een ander platform.
Apple stores zijn er niet in nederland, maar je kan het prima laten doen bij een apple authorized service providerzonoskar schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 00:31:
Als je een andere HDD in je MBP zet, is dan je garantie verlopen? Kun je dat laten doen bij een Apple store als dat zo is?
blup
Ik overweeg een MBP, en dan de 2.0 Ghz-versie. Momenteel maak ik gebruik van een G5 1.8 dual als desktop, en ik moet een vervanging hebben voor mijn 5 jaar oude Sony Vaio. (Traak gelijk dikke stront met Adobe CS2). Ik heb Adobe CS1 gekocht, en wacht op de upgrade naar 3, maar wilde even weten of er hier ervaringen zijn met CS op de MBP. Is dat echt zo traag als men zegt? En als je traag zegt, wat is dan traag? Zijn er ergens ervaringen te vinden of vergelijkingen? De MBP lijkt me affengeil, maar als ik er qua snelheid niet op vooruit ga, wacht ik liever nog even.
Als je CS2 in rosetta niet snel genoeg vindt is tijdelijk bootcampen naar windows natuurlijk een optie.
Bootcampen naar Windows, is dat echt do-able met CS1/2? Ik begreep dat Windows alleen maar leuk op de MBP draait als je een beetje wil tekstverwerken enzo...CyBeR schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:24:Als je CS2 in rosetta niet snel genoeg vindt is tijdelijk bootcampen naar windows natuurlijk een optie.
Windows draait op de MBP net zo goed als op elke andere Core Duo laptop. Kortom: razendsnel duswaxle schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:54:
[...]
Bootcampen naar Windows, is dat echt do-able met CS1/2? Ik begreep dat Windows alleen maar leuk op de MBP draait als je een beetje wil tekstverwerken enzo...
Maarja om nou met de Windows-versie van Photoshop te gaan liggen rommelen.. moet ik alle shortcuts weer opnieuw uit m'n hoofd leren
Dat geldt alleen als je parallels gebruikt, en zelfs dan is dat alleen maar omdat parallels geen accelerated video biedt (zelfde idee als vmware). Als je bootcamped, ofwel gewoon native windows draait, heb je gewoon een X1600 en twee 2+GHz cores tot je beschikking dus dat gaat razendsnel. Enige nadeel is dat je moet rebooten enzo.waxle schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:54:
[...]
Bootcampen naar Windows, is dat echt do-able met CS1/2? Ik begreep dat Windows alleen maar leuk op de MBP draait als je een beetje wil tekstverwerken enzo...
hmm dus jij zegt dat ik vakantievideo's beter niet kan editten op een gewone macbook (zelfs niet mer 2 gb ram)??Daedalus schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 09:18:
[...]
Belangrijkste vraag is: wat wil je ermee doen? Als alleen maar wat wilt internetten en af en toe een documentje wilt tikken is een MacBook ruim voldoende. Wil je echter video gaan bewerken met Final Cut Pro, dan ontkom je niet aan een MacBook.
Zowat alle issues die je in het MacBook topic vindt zijn kinderziektes, die er nu voor een groot deel er uit zijn. De reden dat dit zo sterk naar voren komt, komt denk ik omdat mensen die een Apple kopen vaak een stuk kritischer zijn, vaak vanwege de prijs of de overstap vanaf een ander platform.
dan gaat mijn overstap naar apple weer niet door
ik werk nu met een amd athlon 64 3500+ 2gb ram win xp, en had gehoop dat een macbook 2ghz 2gb ram vergelijkbaar zou zijn met final cut of iMovie...
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
"hier heb je ilife maar je macbook is eigenlijk te langzaam"

[ Voor 37% gewijzigd door lowfi op 02-08-2006 15:50 ]
Tuurlijk kun je dat wel. De snelheid van een MacBook is exact hetzelfde als die van een MacBook Pro. Het enige dat je zult missen bij videobewerking is 1) een krachtigere grafische kaart (wat de MacBook Pro wél heeft) en 2) een snellere HDD (wat de MacBook Pro evenmin heeft, althans niet snel genoeg).Phusebox schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:43:
[...]
hmm dus jij zegt dat ik vakantievideo's beter niet kan editten op een gewone macbook (zelfs niet mer 2 gb ram)??
dan gaat mijn overstap naar apple weer niet door![]()
ik werk nu met een amd athlon 64 3500+ 2gb ram win xp, en had gehoop dat een macbook 2ghz 2gb ram vergelijkbaar zou zijn met final cut of iMovie...
Maar voor vakantievideootjes volstaat dat zeker. Als je het vaak gaat doen, en met name met langere filmpjes (of hogere kwaliteit) begint te werken, dan kun je best een externe HDD overwegen. Maar ook dat valt mee: 160 euro voor een 320 GB externe HDD.
Het enige wat je NOG kunt missen, is het ExpressCard/34 slot, wat veel mensen schijnen te vergeten in dit topic. Dat mag nu vrij nutteloos lijken, maar als je over 4 jaar nog een beetje mee wilt kunnen, kan het bijvoorbeeld handig zijn om rechstreeks een shitload SATA drives aan je MacBook Pro te hangen. (Er bestaat nu al een SATA II kaartje voor dit slot, alleen kost het nog 120 USD).
CyBeR schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:24:
Als je 512MB hebt is 't traag als dikke stront door een hele fijne zeef. Photoshop opstarten is dan een activiteit waarvoor je best een tijdje uit mag trekken. Bijvoorbeeld door even een pizza te bestellen.
taalgenie!
Nee, dat zeg ik nietPhusebox schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:43:
[...]
hmm dus jij zegt dat ik vakantievideo's beter niet kan editten op een gewone macbook (zelfs niet mer 2 gb ram)??
dan gaat mijn overstap naar apple weer niet door
[...]
Nee, dat zeg ik niet
Onjuist. Final Cut Pro heeft helemaal geen supervideokaart nodig. Video overlays is genoeg. FCP doet verder alle berekeningen in software. Aperture heeft CoreImage nodig, en dat ondersteunt de MacBook gewoon. Enige probleem is de resolutie: Aperture wil eigenlijk dat je een resolutie gebruikt die hoger is dan waar het ingebouwde scherm van de macbook in kan voorzien. Dat levert je echter alleen een warning op, je kunt 't vervolgens prima gebruiken.
ok dus stel ik koop nu een macbook 2ghz met 2gb ram dan kan ik daar gerust Final Cut Express bij kopen? en deze dan draaien op een extern scherm van 1680x1050?CyBeR schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 16:19:
[quote]Daedalus schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:51:
[...]
Nee, dat zeg ik niet. Punt is nl. dat Final Cut Pro en Aperture niet draaien op een MacBook vanwege de videokaart. /quote]
Onjuist. Final Cut Pro heeft helemaal geen supervideokaart nodig. Video overlays is genoeg. FCP doet verder alle berekeningen in software. Aperture heeft CoreImage nodig, en dat ondersteunt de MacBook gewoon. Enige probleem is de resolutie: Aperture wil eigenlijk dat je een resolutie gebruikt die hoger is dan waar het ingebouwde scherm van de macbook in kan voorzien. Dat levert je echter alleen een warning op, je kunt 't vervolgens prima gebruiken.
Video's editten zal ik dus niet op de fly gaan doen, maar wil hiervoor een apple gebruiken omdat windows me daar danig mee irriteert
Ik edit dus 2 a 3 keer per jaar een vakantievideo op dvd kwaliteit met maximaal 3-4 layers en redelijk eenvoudige effecten, maar goed neem aan dat de videokaart niet nodig is voor de zware berekeningen maar dat daar de cpu voor gebruikt wordt
dus het zou geen probleem mogen zijn?
(afgezien van schijfruimte, maar daarom hang ik er dan een 300 gb firewire schijf aan ofzo)
*stiekem had dit in het macbook topic gemoeten denk ik...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dit topic is gesloten.
Het is niet de bedoeling om hier berichten te plaatsen over de levertijd van de Book, hiervoor bestaat een apart topic in APL.