Toon posts:

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 139 140 141 Laatste
Acties:
  • 672.268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:31

Thasaidon

If nothing goes right, go left

tMb schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:55:
[...]
Goede, het is een NL auto. Had dat al even gecheckt bij RDW. Ik ga de dealer vragen hoe het zit met die extra optie.
Of het systeem er echt op zit kun je zien aan de spiegels.
Als er een soort "logo-tje" in zit (waarachter de led zit) heb je BSM.

Is de spiegel egaal, dan zit het er niet op.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:49
dbzfan schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Definitie "reserve" is natuurlijk ook vaag... Want er zou een 45 liter tank in liggen en het lampje gaat volgens mij al branden bij 35 liter..
Het is alleen maar vaag als je dat zelf ervan maakt. Toyota geeft toch aan (in moderne auto's) bij zo'n 50 km dat je bijna moet tanken en bij 0 km is dat het teken dat je echt z.s.m. moet tanken mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Je hoeft jezelf dus helemaal niet druk te maken over de reserve en de auto gewoon gebruiken zoals Toyota adviseert. Of er nu 30 of 40 liter ingaat en of er dan nu 5 of 15 liter over is als reserve, wat maakt dat uit? Ik snap niet zo dat er zo moeilijk over gedaan wordt.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:46
Als ik een auto koop met een 45 liter tank, wil ik dat ook kunnen gebruiken en niet zoals bij mijn vorige 10 liter reserve waar je niets aan hebt.
Als ik 150 - 200 KM minder ver kom op een tank zoek ik misschien een ander model.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Edwinlzv
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 19:37
Vandaag heb ik een Toyota C-HR 1.8 Hybride Executive uit 2017 (kenteken 2023) in de kleur zwart gekocht bij de Toyota dealer hier in het dorp met maar liefst drie jaar garantie.
Ik was op zoek naar een auto met een hogere instap (rij nu nog een Audi A4 2.0 tfsi avant s-line) en kwam uit bij de Toyota. Het design viel me al een tijdje op, niet zo'n saai recht toe recht aan 13 in een dozijn auto, en na een zeer uitgebreide proefrit was de beslissing snel genomen. Ik had werkelijk nooit gedacht dat ik ooit in een Toyota zou gaan rijden maar het gaat dan toch gebeuren :). Oke qua vermogen ga ik er meer als de helft op achteruit maar de stoplichtsprintjes liggen toch al even achter mij en harder als 100 km/uur mag je toch niet (niet dat ik me aan de snelheid hou hoor maar het bekt wel lekker O-) )
Nog even twee weekjes genieten van de Audi en dan de sleutels omwisselen om met de Toyota weer naar huis te gaan.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

dbzfan

Nee.

vassago schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:53:
Als ik een auto koop met een 45 liter tank, wil ik dat ook kunnen gebruiken en niet zoals bij mijn vorige 10 liter reserve waar je niets aan hebt.
Als ik 150 - 200 KM minder ver kom op een tank zoek ik misschien een ander model.
Je komt niet minder ver.. je lampje gaat eerder branden maar je kunt prima nog 100+ km rijden.

• vassago
dbzfan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:41:
[...]
Je komt niet minder ver.. je lampje gaat eerder branden maar je kunt prima nog 100+ km rijden.
Volgens het boekje en wat sommigen hier beweren dus niet ;)

@Edwinlzv De 1.8 icm. de CVT ben je rap zat bij stoplicht sprintjes. En het meeste volk zit toch te pitten...

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:57
Edwinlzv schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:28:
Vandaag heb ik een Toyota C-HR 1.8 Hybride Executive uit 2017 (kenteken 2023) in de kleur zwart gekocht bij de Toyota dealer hier in het dorp met maar liefst drie jaar garantie.
Ik was op zoek naar een auto met een hogere instap (rij nu nog een Audi A4 2.0 tfsi avant s-line) en kwam uit bij de Toyota. Het design viel me al een tijdje op, niet zo'n saai recht toe recht aan 13 in een dozijn auto, en na een zeer uitgebreide proefrit was de beslissing snel genomen. Ik had werkelijk nooit gedacht dat ik ooit in een Toyota zou gaan rijden maar het gaat dan toch gebeuren :). Oke qua vermogen ga ik er meer als de helft op achteruit maar de stoplichtsprintjes liggen toch al even achter mij en harder als 100 km/uur mag je toch niet (niet dat ik me aan de snelheid hou hoor maar het bekt wel lekker O-) )
Nog even twee weekjes genieten van de Audi en dan de sleutels omwisselen om met de Toyota weer naar huis te gaan.
Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto’s 😄

©2004

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Edwinlzv
hk12nl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de foto’s 😄
arigatoo gozaimasu
Ik heb alleen een paar foto's van de verkoopsite, maar beter iets als niets.

• Edwinlzv
vassago schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:01:
[...]
@Edwinlzv De 1.8 icm. de CVT ben je rap zat bij stoplicht sprintjes. En het meeste volk zit toch te pitten...
Het viel me inderdaad op dat hij best van zijn plek af wil komen.

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:13
Blijft een mooie bak, heb er zelf ook 1. Hoeveel heeft deze gelopen?

• Edwinlzv
Drials schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:19:
Blijft een mooie bak, heb er zelf ook 1. Hoeveel heeft deze gelopen?
Net 88.000. Met de 9000 km die ik prive per jaar rij kan die nog wel even mee.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:57
Edwinlzv schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:07:
[...]

arigatoo gozaimasu
Ik heb alleen een paar foto's van de verkoopsite, maar beter iets als niets.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi ding! Ga je veel plezier mee hebben. Heb er zelf ook 1 uit 2017. Een Bi-Tone.

©2004

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Edwinlzv
hk12nl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:06:
[...]

Mooi ding! Ga je veel plezier mee hebben. Heb er zelf ook 1 uit 2017. Een Bi-Tone.
Die hebben hun ook staan, een grijze maar ik was niet zo gecharmeerd van de bekleding. Daar moet je net van houden. Het grijs met zwart dak is dan weer wel mooi.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:24
vassago schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:53:
Idem. Valt me ook tegen van mijn Corolla. Zou 43 l tank hebben. Als het rijbereik op 0 staat gaat er 35l in. Hoezo 8 liter reserve die je alleen mag gebruiken om het volgende benzinestation te halen? Want volgens het boekje start ie op de reserve misschien niet met eventueel zelfs motorschade tot gevolg. Krankzinnig.

Ik rijd iets van 6.0 op 100 dus kom maar 583km op een tank als ik echt tot 0 resterend bereik rijd. Maar ja normaal tank je wat eerder dus zeg maar 550km maximaal. Terwijl na het tanken de boordcomputer vrolijk ruim 720km aangeeft. Alsof ik de 43l dus helemaal zou kunnen gebruiken. Echt zo irritant. Het rijbereik neemt ook helemaal niet gelijkmatig af. Zulke basiszaken zijn gewoon niet op orde.

• dbzfan
  • Nu online

dbzfan

Nee.

Ik rijd 700km met mn Auris.. hij zegt dan meestal dat ik nog 50km kan rijden maar dan brand het lampje al wel eventjes.

• GekkeRipper
Ik heb de 2.0 en er worden veel kleinere ritten gereden. Afgelopen winter was het verbruik gewoon slecht. 6.5 tot 7.0 liter per 100km met een tank. Had ik niet verwacht van de veel geprezen hybride techniek. Pas nu de temperatuur buiten aangenaam is wordt de auto echt zuinig. Nu tussen 5.5 en 6.0 per 100km.

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:45
GekkeRipper schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:31:
[...]

Idem. Valt me ook tegen van mijn Corolla. Zou 43 l tank hebben. Als het rijbereik op 0 staat gaat er 35l in. Hoezo 8 liter reserve die je alleen mag gebruiken om het volgende benzinestation te halen? Want volgens het boekje start ie op de reserve misschien niet met eventueel zelfs motorschade tot gevolg. Krankzinnig.

Ik rijd iets van 6.0 op 100 dus kom maar 583km op een tank als ik echt tot 0 resterend bereik rijd. Maar ja normaal tank je wat eerder dus zeg maar 550km maximaal. Terwijl na het tanken de boordcomputer vrolijk ruim 720km aangeeft. Alsof ik de 43l dus helemaal zou kunnen gebruiken. Echt zo irritant. Het rijbereik neemt ook helemaal niet gelijkmatig af. Zulke basiszaken zijn gewoon niet op orde.
Ik rij vaak zat verder, 0 km resterend geeft exact 36 liter, dus nog 7 liter over (eerste tankbeurt was een dikke 43 liter). 1 op 25 zou je nog 175 kunnen, ik denk dat ik ooit een keer 125 gedaan heb. Niks aan het handje hoor, kan gewoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Edwinlzv schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:28:
Heb een soort gelijk overstap gemaakt, 2.0 tfsi b7 avant (mis de Audi eigenlijk nog wel altijd) naar een RAV4 2016 2.5 Hybride.

Daar ik in de Audi toch wel vaak de 250 pk / 350 nm aansprak, gaat bij de RAV4 zelden de sportmodus aan en is er zelfs een sport bij mij ontstaan om zo zuinig mogelijk te rijden. İn de winter was het verbruik zo tussen de 1 op 13/14, nu zit ik inmiddels op de 1 op 15/16.. Had het nooit van mezelf verwacht, maar rijd echt als een opa in de RAV4 :o

De C-HR vind ik overigens optisch (exterieur) wel wat hebben, maar aan de binnenkant voel ik mij zo opgesloten en dat voorin.. Achterin wil denk niemand plaatsnemen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkeRipper
Hugo__Boss schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:47:
[...]

Ik rij vaak zat verder, 0 km resterend geeft exact 36 liter, dus nog 7 liter over (eerste tankbeurt was een dikke 43 liter). 1 op 25 zou je nog 175 kunnen, ik denk dat ik ooit een keer 125 gedaan heb. Niks aan het handje hoor, kan gewoon.
Maar heb je dat in één rit na 0km gedaan of meerdere ritten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57
GekkeRipper schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:09:
Ik heb de 2.0 en er worden veel kleinere ritten gereden. Afgelopen winter was het verbruik gewoon slecht. 6.5 tot 7.0 liter per 100km met een tank. Had ik niet verwacht van de veel geprezen hybride techniek. Pas nu de temperatuur buiten aangenaam is wordt de auto echt zuinig. Nu tussen 5.5 en 6.0 per 100km.
Wow, tussen de 5,5 en de 6 vind ik nog best veel, dat haal ik alleen in de winter als het echt koud is.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dr.Gordon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:21
Ik kom nu op 4.9 uit met de Corolla TS 1.8. Sinds januari in mijn bezit. Hele tijd rond de 5.5 gehangen en langzaam gezakt. Nooit 6 gehad. Ik vind het persoonlijk een zuinige wagen voor een benzine. Ik doe dagelijks 35 km heen en 35 terug naar het werk

Gisteren eindelijk eens kunnen wassen en dat deed wel deugd. Het had iets therapeutisch. Alleen spijtig van de steenslag op de bumper vooraan maar kan je weinig aan doen..

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:45
GekkeRipper schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:18:
[...]

Maar heb je dat in één rit na 0km gedaan of meerdere ritten?
Niet structureel, maar zeker wel een keer of 10-15. Als het vanwege een drukke dag er niet van gekomen is om te tanken en ik heb 0 km resterend en het is minder dan 150 km naar huis, dan doe ik dat gewoon zodat ik tank bij het tankstation waar ik eigenlijk altijd kom.

Nu rij ik wel vrij zuinig zo te lezen als ik hier de cijfers van anderen zie, in de zomer is het niet heel moeilijk om 1 op 25 a 26 te halen en in de winter misschien 1 op 22.

Kleine toevoeging, ik heb wel de 1.8 en niet de 2.0.

[Voor 4% gewijzigd door Hugo__Boss op 28-05-2023 09:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vassago
Hugo__Boss schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:47:
[...]
Ik rij vaak zat verder, 0 km resterend geeft exact 36 liter, dus nog 7 liter over (eerste tankbeurt was een dikke 43 liter).
Die 43 liter is geen garantie anders, mijn 2019 2.0 Corolla zou ook 43 liter hebben maar er kon toch echt niet meer 41,5 liter in toen op de weg de motor uitviel.\

Snap er nog steeds niets van want volgens de dagtellen zou ik nog 50 tot 100 KM moeten kunnen rijden.
(maximaal verbruik * 43 liter)

Over 55K km 1:17 / 5.9 op 100KM gemiddeld btw, maar dat is heel veel snelweg met 130+ km/h

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Southern Sun
  • Laatst online: 16:30
1.8 vs 2.0 maakt wel uit. Ik doe met de 1.8 niet echt moeite om zuinig te rijden en zit in de zomer op zo’n 4.8/100 en in de winter 5.3/100 gemiddeld met grootste deel snelweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkeRipper
Hugo__Boss schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:08:
[...]

Niet structureel, maar zeker wel een keer of 10-15. Als het vanwege een drukke dag er niet van gekomen is om te tanken en ik heb 0 km resterend en het is minder dan 150 km naar huis, dan doe ik dat gewoon zodat ik tank bij het tankstation waar ik eigenlijk altijd kom.

Nu rij ik wel vrij zuinig zo te lezen als ik hier de cijfers van anderen zie, in de zomer is het niet heel moeilijk om 1 op 25 a 26 te halen en in de winter misschien 1 op 22.

Kleine toevoeging, ik heb wel de 1.8 en niet de 2.0.
Nee dat bedoel ik niet. Rijd je onder 0km tot het tanken? Of ga je bijvoorbeeld naar huis. Auto uit. Volgende dag weer een rit. Auto uit. Daarna weer een rit. Etc. Alles zonder te tanken? Want dat is dus niet de bedoeling volgend de handleiding. En dan zorgt er dus voor dat je effectief een 35l tank hebt in zo'n grote auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkeRipper
vassago schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Die 43 liter is geen garantie anders, mijn 2019 2.0 Corolla zou ook 43 liter hebben maar er kon toch echt niet meer 41,5 liter in toen op de weg de motor uitviel.\

Snap er nog steeds niets van want volgens de dagtellen zou ik nog 50 tot 100 KM moeten kunnen rijden.
(maximaal verbruik * 43 liter)

Over 55K km 1:17 / 5.9 op 100KM gemiddeld btw, maar dat is heel veel snelweg met 130+ km/h
De handleiding geeft ook aan dat er altijd wat brandstof nodig is om te kunnen rijden. Vandaar de 8l reserve. Het hybride systeem start en stopt de brandstofmotor natuurlijk erg vaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GekkeRipper
Kassad schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:21:
[...]

Wow, tussen de 5,5 en de 6 vind ik nog best veel, dat haal ik alleen in de winter als het echt koud is.
Ja valt mij dus ook tegen. Veel ritten in het dorp. Of naar het werk van mijn vrouw zo'n 10km verder. Mijn werk zit op 25 of 35km maar daar ga ik niet elke dag heen. Dus veel korte ritten. Dan staat in de winter bijna continu de brandstof motor aan om die op temperatuur te krijgen en voor warmte voor de kachel. Beide noodzakelijk natuurlijk maar ik had juist verwacht dat een hybride zou excelleren qua verbruik op de korte ritten. Dat doet ie wel, maar alleen als de motor warm is, de cabine op de gewenste temperatuur en er stroom in de accu zit. Maar ja ondertussen heb ik wel duizenden euro's extra betaald t.o.v. vergelijkbare auto's omdat er een hybride systeem in zit. Dat haal ik er financieel nooit uit op deze manier. Dat had ik dus beter door kunnen rekenen vooraf.

Ik heb 'm dus te koop staan. Linkje plaatsen hier mag niet zeker?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 22:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

MooDyBLueS schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:25:
[...]
Vwb waterstof is het nu inderdaad vaak zo dat deze niet schoon is omdat deze industrieel gewonnen wordt met fossiele brandstoffen als bron. Het is echter wel mogelijk om schone waterstof te produceren middels "renewables", maar dat gebeurt nog te weinig. Al geloof ik wel dat dit een sneltreinvaart kan nemen als waterstof ooit voor de consument van de grond komt.
Daar ben ik het mee eens en ik hoop (en neem aan) dat dat in de toekomst gaat veranderen waardoor het minder hoge rendement van waterstof iets minder meetelt.

Wat betreft de tankmogelijkheden:
Ik rijd sinds een jaar een Mirai 2e generatie. In NL is prima te tanken, ondanks de maar 13 (aldus mijn H2 live app) tankstations in NL. Ik tank meestal bij Greenpoint in Nieuwegein.
Maar ik reserveer voor de zekerheid wel ~100km van mijn actieradius om uit te kunnen wijken naar een andere, mocht er een storing zijn.

Nadeel van zo weinig H2 tankstations, is dat ze zo ongeveer met de prijs kunnen doen waar ze maar zin in hebben. Zo presteerde de Greenpoint in Nieuwegein om de prijs per kg, die in (uit mijn hoofd) November 2022 nog 17,50 per kg was, in december in 2 of 3 stappen naar 29,95 per kg te verhogen. (Er gaat 5,6kg in de Mirai, dus dat van €98,- naar €167,72 voor een volle tank, goed voor een theoretische actiradius van 650km, die je in de winter uiteraard niet haalt.)
Dit terwijl de H2 bij Shell langs de A4 bij Schiphol nog maanden op 17,50 bleef staan. Inmiddels is die prijs ook gestegen, maar wel iets minder.

Gelukkig komen er in het midden van NL 2 bij, eentje in Amersfoort (vanaf Juni) de andere in Utrecht niet ver van de A2 (lijkt in vergunningsaanvraag te zitten). In de rest van NL gebeurd ook het één en ander.

Dan nog even over gebruiksgemak:
Ik neem even mijn vakantie van 2022 jaar naar het Gardameer in Italie. Ja, dat is even puzzelen waar je kan tanken en hoe je moet rijden, net zoals dat bij EV's ook in het begin was. Bij Bozen (It) tanken betekende het zelfs dat ik eerst iemand moest bellen en die kwam dan in 5min aanrijden om het tankstation voor je te openen.
Waar ik mijn grootste fout zelf maakte was de aanname dat het tanken in Duitsland (91 stuks) geen probleem zou zijn, dat bleek van wel. Je hebt daar een tankpas van H2 Mobility, DKV card of Shell card voor nodig. Heb je die niet, zoals ik, vergeet het dan maar. Gelukkig is het uiteindelijk gelukt. En ook is, zie ik nu, de mogelijkheid van betaalmiddelen uitgebreid met een pay app. Dus ook daar zijn er veranderingen zichtbaar.

Of FCEV voor personenauto's nou dé oplossing is, nee, dat denk ik niet. Het is wel iets wat prima naast EV goed kan bestaan.
Voor het grotere vervoer zie ik FCEV als enige echte oplossing. Maar wie weet komt er nog eens wat anders op de markt.

[Voor 5% gewijzigd door remco_k op 28-05-2023 11:42]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

GekkeRipper schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:09:
Dat doe ik ook met een 1.8L van 2013, de sleutelwoorden "veel kleinere ritten" en "winter" doen dat. Als je te korte ritten doet waardoor de motor nog niet warm is en dus efficiënt is, zal je steeds een hoog verbruik zien. Als je veel stop-start momenten hebt met boven de 80km/u, dan zal je dat ook goed merken.

Zo doe ik in hetzelfde seizoen ritten van 30km met 5L/100km of 7L/100km naargelang het traject: steeds aan kruissnelheid 100km/u of 7 tot 10x stoppen voor een rood licht om dan weer 90/100km/u te rijden.

De 2.0L is vooral interessant als je >100km/u regelmatig doet of een zware last moet vervoeren. Voor korte ritten en lage snelheden zal je geen voordeel hebben tov. een 1.8L.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GekkeRipper
Phuncz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:01:
[...]
De 2.0L is vooral interessant als je >100km/u regelmatig doet of een zware last moet vervoeren. Voor korte ritten en lage snelheden zal je geen voordeel hebben tov. een 1.8L.
Ik heb de 2.0 genomen voor een soepelere aandrijflijn. Meer elektrokracht en benzinekracht betekent minder rpm van de benzinemotor.

Heb ook een 1.8 hatchback gehad. Je hoorde beide motoren meer herrie maken. Ik vind de 2.0 aandrijflijn eigenlijk al te aanwezig helaas.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:57
remco_k schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:30:
Nadeel van zo weinig H2 tankstations, is dat ze zo ongeveer met de prijs kunnen doen waar ze maar zin in hebben. Zo presteerde de Greenpoint in Nieuwegein om de prijs per kg, die in (uit mijn hoofd) November 2022 nog 17,50 per kg was, in december in 2 of 3 stappen naar 29,95 per kg te verhogen. (Er gaat 5,6kg in de Mirai, dus dat van €98,- naar €167,72 voor een volle tank, goed voor een theoretische actiradius van 650km, die je in de winter uiteraard niet haalt.)
Dit terwijl de H2 bij Shell langs de A4 bij Schiphol nog maanden op 17,50 bleef staan. Inmiddels is die prijs ook gestegen, maar wel iets minder.
Waarom zou je met dergelijke hoge prijzen überhaupt op waterstof willen rijden? Dan kun je toch veel goedkoper op benzine of diesel (laatste euro 6d modellen zijn superschoon) blijven rijden? Of in een EV als je niet op fossiel wilt rijden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 22:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Waarom zou je met dergelijke hoge prijzen überhaupt op waterstof willen rijden? Dan kun je toch veel goedkoper op benzine of diesel (laatste euro 6d modellen zijn superschoon) blijven rijden? Of in een EV als je niet op fossiel wilt rijden?
Het gaat niet altijd en niet bij iedereen om de prijs.

Maar dat het deels daarom moeilijk gaat met FCEV is volgens mij het probleem wat hier al even besproken werd. Dat de voortgang van FCEV voertuigen niet voldoende is. En de prijs die helpt daar niet bij. De lagere bijtelling en wegenbelasting wel. Voor mij persoonlijk maakt de H2 prijs niet veel uit, dat wordt voor mij betaald, maar dat neemt niet weg dat ik daar wel iets van vind. Namelijk dat dat de verkoop van FCEV (zowel personen autos als groter) en daarmee verdere ontwikkeling tegenwerkt en dat vind ik echt jammer. Het ging en gaat te langzaam, hoewel dat wel aan het veranderen is. Ik ben voorstander om H2 als brandstof bij de juiste toepassingen zoveel en goed mogelijk in te zetten. Deze hoge prijzen drukken dat.

[Voor 11% gewijzigd door remco_k op 28-05-2023 17:38]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@GekkeRipper
Hybrides zijn in de winter altijd minder zuinig.

Meestal word er dan ook op winterbanden gereden (meer weerstand). En wat je zelf ook al aangeeft, staat de verwarming meestal aan, waaronder wellicht ook stoel en/of stuurverwarming. Etc.

Het is namelijk niet alleen het op temperatuur komen van de motor, maar vooral die stroomslurpers welke de boosdoener zijn.
Deze vragen namelijk meer vermogen van de accu. En een koude accu levert nou eenmaal minder vermogen. Ook daarom zal de ICE vaker/langer meedraaien.

En uiteindelijk spelen ook zaken als bv banden mee. Zomer of winter, 16", 17" of 18".
Maar ook motorinhoud, 1.8, 2.0 of 2.5.
En het model. Gestroomlijnde Corolla of hoge windvanger RAV4 spelen ook zeker een rol.
Evenals de hybride versie van de motor.

En dan heb ik het nog niet over de rijstijl van de bestuurder. Want ook dat speelt een grote rol.
Zo rij ik op dezelfde stukken veel zuiniger dan mijn vrouw. Ik probeer zuinig maar toch vlot te rijden. Zij is vooral vlot. ;)

Met onze Corolla TS, 1.8 4e gen hybride en 17" banden, haalde ik gem op jaarbasis zo'n 1op20. In de zomer zelf vaak 1op22/23.

Nu met onze Corolla Cross, 2.0 5e gen hybride en 18" banden, zit ik na een half jaartje nu op 1op17. Maar dat was dus voornamelijk in de winter.

Dus wat je in de winter minder zuinig rijd, maak je in de zomer dubbel en dwars weer goed.

Wat je evt kunt doen om de auto ook in de winter zuiniger te maken is bv de temp niet op 21c zetten, maar op bv 17c. Met koude buiten temperatuur en vaak de winterjas aan, merk je dat verschil niet echt, maar het vraagt minder van de auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:19
Even uit interesse dit topic geopend omdat ik nu op vakantie in Griekenland een Corolla hatchback 1.8 hybrid als huurauto heb. Over ruim 1500 km heb ik zonder echt moeite te doen een gemiddeld verbruik van 4,5 liter op 100 km en ben hier best wel van onder de indruk! Ik rijd voornamelijk binnendoor, maar zitten best wel wat lange stukken snelweg (100-130) en stevige bergpassen tussen. Al is de hybride bij die laatste natuurlijk wel gebaat bij het afdalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:09
Ik liep naar mijn Yaris op de parkeerplaats en zag opeens een kleine kras van ±1cm op de voordeur aan de bijrijderskant. Er zit verder geen deuk. Waarschijnlijk heeft iemand zijn deur tegen de mijne gegooid.

Best wel zuur aangezien de auto nog geen drie maanden oud is.

Heeft iemand een idee hoe duur dit geintje mij ongeveer gaat kosten om te laten herstellen? Het lijkt namelijk ondanks de grote nog wel een diep krasje aangezien een witte kleur (grondlaag?) zichtbaar is?

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:26
TheBlackestCrow schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:30:
Ik liep naar mijn Yaris op de parkeerplaats en zag opeens een kleine kras van ±1cm op de voordeur aan de bijrijderskant. Er zit verder geen deuk. Waarschijnlijk heeft iemand zijn deur tegen de mijne gegooid.

[Afbeelding]

Best wel zuur aangezien de auto nog geen drie maanden oud is.

Heeft iemand een idee hoe duur dit geintje mij ongeveer gaat kosten om te laten herstellen? Het lijkt namelijk ondanks de grote nog wel een diep krasje aangezien een witte kleur (grondlaag?) zichtbaar is?
Ze kunnen proberen om het eruit polijsten? Maar dit soort schades blijf je toch houden: enige manier om het te vermijden is door je auto helemaal achteraan op de parkeerplaats te parkeren, anders blijf je dit risico houden.

Ik zou er geen geld aan uitgeven: over een maandje heb je er vast weer eentje bij, dan is het extra zuur als je dit plekje net hebt laten herstellen. De witte kleur kan ook van de andere auto zijn, als die een witte lak had.

[Voor 3% gewijzigd door Marco-Peters op 29-05-2023 15:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:02
Marco-Peters schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:37:
[...]
Ze kunnen proberen om het eruit polijsten? Maar dit soort schades blijf je toch houden: enige manier om het te vermijden is door je auto helemaal achteraan op de parkeerplaats te parkeren, anders blijf je dit risico houden.
En dan nog heb je van die idioten die hun auto dan persé naast je willen parkeren....
Zonet ook weer bij een parkeerterrein... Allemaal vrije plekken dichterbij de ingang maar nee hoor, meneer moet hem PERSÉ naast mij parkeren 8)7

✈️ Luchtvaart | 📡 ADS-B / MLAT / ACARS | 📸 Fotografie | 🚨 Hulpverlening

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:26
Ruben279 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:39:
[...]

En dan nog heb je van die idioten die hun auto dan persé naast je willen parkeren....
Zonet ook weer bij een parkeerterrein... Allemaal vrije plekken dichterbij de ingang maar nee hoor, meneer moet hem PERSÉ naast mij parkeren 8)7
Of de groen voorziening die het gras weer eens moet maaien: mijn auto was hartstikke vies, maar gelukkig geen schade te herkennen. Alleen veel grassprieten op mijn velgen _O-

Maja dat had ik laatst ook: ik parkeer helemaal achteraan, gaat er alsnog een auto naast mij parkeren. Dus weer de deuren inspecteren: maar als ze je auto raken met openen van de deuren, zullen ze zeer waarschijnlijk de auto ergens anders neer gaan zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
De bijrijder was even boodschapje doen, dus ik kon mooi genieten van het gepruts bij het inparkeren.
En dan vinden ze het nog gek ook als je ze even boos aankijkt, ze hebben totaal geen idee wat ze "fout" doen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57
Ruben279 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:45:
De bijrijder was even boodschapje doen, dus ik kon mooi genieten van het gepruts bij het inparkeren.
En dan vinden ze het nog gek ook als je ze even boos aankijkt, ze hebben totaal geen idee wat ze "fout" doen :P
Ze doen ook niets fout. Dit zit redelijk in jouw hoofd ben ik bang..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edwinlzv
Kassad schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:24:
[...]

Sommigen doen inderdaad niks fout maar kunnen gewoon niet rijden en ja dan wordt inparkeren helemaal een tovenarij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben279
Kassad schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:24:
[...]
Nee ze doen niks fout, maar irritant is het wel.
Ben zuinig met m'n auto, en met de rij- en inparkeerkunsten van veel mensen houd ik liever wat meer afstand. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49
Thasaidon schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Of het systeem er echt op zit kun je zien aan de spiegels.
Als er een soort "logo-tje" in zit (waarachter de led zit) heb je BSM.
Tijdens de proefrit heb ik BSM in werking gezien. Het zit er op. Mijn opmerking eerder gaat erom dat de opties niet matchen met de uitvoering (style limited). Ben vooral benieuwd wat er nog meer afwijkt van de specs van de uitvoering. We gaan het zien a.s. zaterdag als ik hem mag ophalen :9~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tMb
Thasaidon schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:16:
[...]
Ik vond persoonlijk de 9-delige serie van The Car Care Nut erg interessant.
Hij behandeld alles van de Toyota Hybride.
Leuk weetje wat ik uit de video’s haalde is de werking van het remsysteem. En dan vooral het geluid als de auto de hydrauliek onder druk zet. Dat gebeurt als je het bestuurdersportier open doet. Dat geluid is zeer herkenbaar van mijn huidige Auris maar ik wist nooit wat het was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:22
Kom je niet verder als je de variant informatie uit het kentekenregister door Google heen haalt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dbzfan
  • Nu online

dbzfan

Nee.

tMb schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Leuk weetje wat ik uit de video’s haalde is de werking van het remsysteem. En dan vooral het geluid als de auto de hydrauliek onder druk zet. Dat gebeurt als je het bestuurdersportier open doet. Dat geluid is zeer herkenbaar van mijn huidige Auris maar ik wist nooit wat het was.
Haha vroeg ik me ook altijd af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
https://www.autoweek.nl/a...cebook#Echobox=1685453269

Geen facelift alleen paar PK meer en ander dashboard.

Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | Toyota Yaris Hybrid Executive Premium

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Volgens mij zijn ze hier hetzelfde aan het doen als wat ze al met de "vernieuwde" Corolla en RAV4 gedaan hebben.

Maar daar valt volgens mij meer onder dan enkel een paar PK meer en het Dashboard.
Voor zover ik begreep ook een nieuwere versie Safety Sence (met betere radar en betere camera) en daarbij meer veiligheidsopties, zoals oa het nu door de EU verplichte Lande Departure Alert (LDA)
En uiteraard het nieuwe Smart Connect mediasysteem, met veel betere navigatie.

• Csotranme
@Thasaidon Lijkt eorp dat ze inderdaad een nieuwere versie van Safety Sense erop zetten.
Autoweek is overigens zelf ook niet helemaal op de hoogte.

OTA kan al wel degelijk op de huidige Yaris. Enkel wel alleen vanaf Executive met het Smart Connect systeem.
MyT werkt volgens mij op iedere Yaris (ook als sleutel). Sowieso Executive/GR.

Ziet er nu dus wel naar uit dat ze eindelijk het Touch 2 systeem de prullenbak in gooien en Smart Connect leveren op elke versie.

Moet zeggen dat ik dat blauw/zwart bi-tone kleurtje wel heel erg gaaf vind!

• TheBlackestCrow
Ik zag gisteravond tijdens het uitlaten van de hond een steenmarter langs rennen. De Nissan Qashqai's van de buren zijn tot nu toe het favoriete doelwit van dit beestje. Ook heeft een buurman er één op zijn zolder gehad.

Nu wil ik mijn Yaris nu eigenlijk wel beschermen tegen dit rotbeest. Ik heb verder geen idee hoe makkelijk zo'n dier in de motorruimte van de Yaris komt.
Ik kreeg geen resultaten na het zoeken op schade bij een Yaris door een steenmarter.

Daarnaast komt de Steenmarter voornamelijk af op auto's waarbij visolie in de kabels/leidingen zit. Ik neem aan dat Toyota dit ook heeft?

Een rooster met kippengaas valt al af omdat mijn auto op de openbare parkeerplaats staat.

Een ultrasone verjager lijkt mij ook niet heel erg handig omdat dit irritaties opwekt bij voornamelijk jongere mensen (waaronder ikzelf (27)) die het geluid kunnen horen.

Daarnaast lijkt dingen aan de auto monteren mij ook überhaupt niet zo handig aangezien het een leaseauto betreft.

Dan blijven er voornamelijk chemische middelen over die regelmatig aangebracht dienen te worden.

Iemand nog tips?

• Csotranme
@TheBlackestCrow Ik zou gewoon zo'n pieper erin laten monteren hoor door de dealer.
Als je een goeie hebt hoor je die als mens echt niet.

operational of private lease? In geval van operational anders even je wagenpark beheerder vragen.

• TheBlackestCrow
Csotranme schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:11:
@TheBlackestCrow Ik zou gewoon zo'n pieper erin laten monteren hoor door de dealer.

operational of private lease? In geval van operational anders even je wagenpark beheerder vragen.
Private lease. Ik moet toch al even langs de dealer dus ik vraag het gelijk maar even of zoiets mogelijk is.

Als een goede niet hoorbaar is dan is het probleem opgelost.

• Csotranme
Hier nog nooit problemen gehad met eentje van de dealer onder de kap.

Overbuurman bij mn ouders heeft een grote op zn oprit staan in het stopcontact. Dat is wel een K ding. Die hoor je zowat de hele straat door.

• Andrehj
Ja. Het enige wat echt goed werkt is een systeem met hoogspanning, soort schrikdraad dus. Dat heb ik hier al jaren in beide auto's gemonteerd en sindsdien geen marters meer onder de motorkappen gehad. De buren hebben er wel flink last van...
Ik heb dit systeem: https://de.elv.com/sensor...nlage-hochspannung-120265
Helaas nu niet meer te koop, maar er zijn genoeg andere fabrikanten die ook iets dergelijks leveren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
TheBlackestCrow schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:13:
Dan blijven er voornamelijk chemische middelen over die regelmatig aangebracht dienen te worden.

Iemand nog tips?
Een of meerdere toiletblokjes ophangen onder de motorkap, eentje die sterk ruikt want die beestjes hebben een hekel aan die geur.

Nog meer tips in Marters weghouden uit auto

[Voor 8% gewijzigd door easyriider op 31-05-2023 13:12]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• tMb
tMb schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:03:
De nieuwe auto heeft Blind Spot Monitor, terwijl dat volgens de prijslijst uit 2020 niet op de style uitvoering zit.
Het mysterie is opgelost. Ik sprak de dealer over iets anders en heb hem gevraagd welke uitvoering de auto is.
Het blijkt een verkeerd afgeleverde auto te zijn. Het is een uitvoering die Toyota eigenlijk voor een ander land had bedoeld, die in Nederland is afgeleverd bij de importeur en toen aangeboden is aan dealers voor verkoop. Het is dus een Nederlandse auto maar de uitvoering matcht niet met wat in Nederland verkocht is.

Het is grotendeels de Style Limited uit januari 2020, maar hij heeft bijvoorbeeld geen getint glas en wel blind spot monitor en elektrisch bedienbare achterklep.

• Thasaidon

Thasaidon

Andrehj schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Ja. Het enige wat echt goed werkt is een systeem met hoogspanning, soort schrikdraad dus. Dat heb ik hier al jaren in beide auto's gemonteerd en sindsdien geen marters meer onder de motorkappen gehad.
Ik weet niet hoe de 12v accu's zijn in de Yaris (Hybride), maar er zijn veel mensen waarbij deze leeg getrokken word door apparatuur welke, als de auto uit staat, toch stroom blijft trekken.
(Dit zou voornamelijk komen door een bug in de DCM software).

Hou er dus rekening mee dat ook dit systeem stroom trekt van die accu.

• Andrehj
Thasaidon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:21:
Ik weet niet hoe de 12v accu's zijn in de Yaris (Hybride), maar er zijn veel mensen waarbij deze leeg getrokken word door apparatuur welke, als de auto uit staat, toch stroom blijft trekken.
(Dit zou voornamelijk komen door een bug in de DCM software).

Hou er dus rekening mee dat ook dit systeem stroom trekt van die accu.
Het door mij gebruikte systeem verbruikt waanzinnig weinig, minder dan 0.6 mA. Ik geloofde dat niet en heb het nagemeten, maar dat klopt dus echt. Dat gaat je 12V accu echt niet leegtrekken.
(0.6 mA x 24h = 0.014 Ah per dag, of 0.1 Ah per week. Dat merk je echt niet op een accu van ~60 Ah...)

• Thasaidon

Thasaidon

@Andrehj Dan heb jij blijkbaar geen last van de DCM bug.
Daarmee zou de auto namelijk meer dan 1mA verbruiken als de auto uit staat.

• Csotranme
@Thasaidon klopt, hoor van een hoop Yaris rijders dat hij niet meer start na 2 weken stilstand ofzo.
Rijden zelfs mensen met een boosterpack rond.

DCM bug is wel een update voor maar ook dat is geen garantie bij iedereen dat het opgelost is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Csotranme
Er zou idd een update zijn voor de DCM bug, echter wil daarbij de DCM unit nog wel eens dusdanig vast lopen dat er een nieuwe geplaatst moet worden.
En aangezien deze zeer slecht te krijgen zijn, lijken dealers erg huiverig om deze door te voeren.

Onze overburen hadden minimaal 1x per week de pechhulp aan huis om de accu weer even te boosten omdat hij weer leeg was. Uiteindelijk is bij hen toch die update toegepast en sindsdien heb ik de pechhulp niet meer gezien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:50
Csotranme schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:11:

Die piepers zouden verboden moeten worden. Is echt een hel als je wel goede oren hebt (kinderen bijvoorbeeld).

TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Pagina: 1 ... 139 140 141 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee