Mijn "eigen" (lease) Corolla TS 2.0 van eind 2021 staat momenteel bij de schadehersteller. Er is een paar weken geleden iemand tegenaan gereden. Als het goed is komende week weer hersteld, constructief niets aan de hand. Bumper, koplamp, spatbord en band worden vervangen. Dat kan ook allemaal niet veel hebben
Maar goed, ik heb via de leasemaatschappij een vervangende, splinternieuwe Corolla TS 1.8 als tijdelijke vervanger gekregen. Mooi moment dus om het oude en nieuwe modeljaar even te vergelijken, en iets over de motoren te zeggen.
Om daar maar meteen mee te beginnen:
De 1.8 is echt snel zat hoor, maar als je de 2.0 gewend bent dan mis je de power toch echt wel. Verder rijdt die 1.8 wel wat rustiger en nodigt iets minder uit om af en toe het gas in te trappen de motor in de toeren te jagen.
Ik rijd vrijwel alleen snelweg (en vaak iets te hard

) en dan is de 1.8 (ook) niet erg zuinig, heb ik het idee.
Verder vind ik het nieuwe model op veel vlakken net even wat volwassener geworden:
- Cockpit is nu volledig digitaal
- I.c.m. Android en Google Maps nu ook aanwijzingen in de cockpit (als je die hebt ingesteld op tonen van navigatie)
- LTA en adaptive cruise control (ACC) werken veel beter en geven meer vertrouwen (layout van de knopjes op het stuur is wel net anders en even wennen). LTA stuurt in wat flauwere bochten nu ook prima mee en houdt hem wat mij betreft veel beter tussen de lijntjes. ACC is nu in 4 (i.p.v.) 3 stappen instelbaar en toont in de cockpit beter waar de voorganger zit (zowel qua afstand als links/rechts en in-/uitvoegend. Ook herkent hij personen langs de weg. In mijn eigen auto heb ik nog wel eens de neiging om alles uit te zetten maar dat heb ik in deze auto veel minder.
- LDA werkt nu (ook) d.m.v. trilling in het stuur. Wat mij betreft beter dan die irritante piepjes.
Andere opvallende zaken:
- De nieuwe heeft geen toerenteller meer. Eventueel wel zo'n grote ECO/Power-meter.
- Ik heb in mijn eigen auto een AAWireless dongle voor Android Auto. Werkt probleemloos. In de nieuwe krijg ik AAWireless nog niet werkend, en als ik de telefoon met kabeltje verbindt dan wordt om de haverklap de verbinding verbroken. Enorm instabiel!

- Geen equalizer op de radio? (of ik kan het niet vinden. Ik vind dat er nu te veel lage tonen in zitten.)
- DAB-zenders zoeken is een drama. De scroll-lijst springt iedere keer weer omhoog tijdens het scrollen en je kunt maar 6 favorieten kwijt.
- Waarom zit de "B" van de automaat helemaal achteraan, en niet de "D"? Ik weet niet of dat het verschil tussen de 1.8 en 2.0 is, maar ik zit onbewust constant in de "B". Adaptive cruise werkt dan niet en daar krijg je een melding over, dus je hebt het gauw door, maar ik vind het erg irritant!
- Mijn eigen auto heeft een verstelbare lendesteun en daarmee zijn de (standaard) stoelen prima. De tijdelijke auto heeft geen lendesteun en die mis ik echt. Daardoor worden de standaard stoelen echt minder.
De tijdelijke auto heeft de volgende zaken niet die ik op mijn eigen auto wel heb, dus daar kan ik niks over zeggen:
- Dode-hoek-systeem
- Parkeersensoren
En hierdoor (volgens mij) ook niet helemaal dezelfde bewaking rondom de auto bij manoeuvreren.
Weggedrag is volgens mij niet noemenswaardig anders. Kan ik ook niet helemaal inschatten omdat ik zelf 17" heb en de tijdelijke op 16" staat. Verder voel ik ook in deze Corolla af en toe wel wat lichte trillinkjes in het onderstel die ik mijn eigen auto ook ervaar. Zal wel bij dit model horen dus.