Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 143 ... 170 Laatste
Acties:
  • 948.177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:57
Thasaidon schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Kleine aanvulling. De ACC onthoud nu ook de laatste afstand waarin je hem gezet hebt.
Voorheen was dat standaard altijd max (3) streepjes en moest je iedere keer weer aanpassen als je bv maar 1 streepje wilde.

[...]

Ik weet niet of je diezelfde dongle gebruikt in de tijdelijke auto, maar Wireless Android Auto is (nog) niet beschikbaar op het nieuwe Smart Connect media systeem.
De enige auto waar dit nu op zit is de Yaris Cross. Maar dat is ook niet hetzelfde systeem als op de nieuwe Corolla's.

Overigens heb ik met mijn Corolla Cross totaal geen probleem met de verbinding via USB kabel.
Probeer eens een andere kabel (bv de originele van de lader van je telefoon). Een andere (betere) kabel maakt nog wel eens het verschil.
Ik heb de AAwireless dongle uit m'n eigen auto even meegenomen naar de tijdelijke auto. Maar daar krijg ik 'm dus überhaupt niet werkend. Hij vindt 'm gewoon niet of zo. Ik heb er ook maar niet te veel tijd in gestopt omdat ik hopelijk deze week m'n eigen auto weer terug krijg, en ik de dongle en app op m'n telefoon ook niet wil ontregelen voor als ik straks m'n eigen auto weer terug heb :X .

Ik was nog één dingetje vergeten:
  • Ook als ACC niet aan staat houdt hij de voorganger wel in de gaten en remt zo nodig (maar niet helemaal tot stilstand volgens mij). Op zich kan ik hier wel aan wennen eigenlijk. Het werkt echt allemaal wat volwassener en vertrouwder in het nieuwe modeljaar.
True schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:53:
M'n schoonvader rijdt een Yaris Cross en heeft problemen met Road Sign Assist in zijn HUD die niet zo doeltreffend de snelheden v.d. wegen registreert waar hij voorheen met de Corolla geen problemen had met de HUD en de Road Sign Assist voor de snelheid. (edit: er worden streepjes weergegeven i.p.v. de snelheidsbebording)
Ik kon niet iets vergelijkbaars vinden in dit topic, heeft iemand ervaring met het feit dat dit niet goed schijnt te werken? Online zijn er meer vergelijkbare melden over te vinden.
Die verkeersbordherkenning vind ik zo onbetrouwbaar dat ik er helemaal geen aandacht aan schenk en er totaal niet meer naar kijk. Hij mist zo enorm veel borden, en herkent vervolgens wel borden die hij niet moet herkennen. Laatst reed ik langs een feestwinkel waar een 40-bord hing (die je kunt huren om bij iemand die 40 wordt in de tuin te zetten). Die werd wel herkend 8)7 .
True schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Wireless AA is helemaal niet zo zaligmakend. Het kost ten eerste heel veel batterij en ten tweede wordt je telefoon er erg warm van. Als je dan ook nog draadloos oplaadt krijg je helemaal een kokend device.
Op lange ritten wordt de batterij inderdaad vel te snel leeggetrokken om hem de hele tijd volledig draadloos te houden. Dan laad ik alsnog op via een kabeltje. Maar op kortere ritjes vind ik het wel erg handig dat ik m'n telefoon op zak kan houden en niet steeds hoef om te pluggen.

Draadloos opladen heb ik nog niet geprobeerd. De tijdelijke auto heeft geen draadloze lader (mijn eigen auto wel) maar mijn oude telefoon kon niet draadloos laden. M'n nieuwe wel, maar die heb ik in m'n eigen auto nog niet kunnen uitproberen vanwege het schadeherstel.

Hij wordt wel wat warmer met draadloos AA maar daar heb ik nog geen hinder van gehad.

[ Voor 68% gewijzigd door Wouter! op 24-07-2023 11:29 ]

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-01 13:28

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Wouter! schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Op lange ritten wordt de batterij inderdaad vel te snel leeggetrokken om hem de hele tijd volledig draadloos te houden. Dan laad ik alsnog op via een kabeltje. Maar op kortere ritjes vind ik het wel erg handig dat ik m'n telefoon op zak kan houden en niet steeds hoef om te pluggen.
Ik sluit op korte ritten de telefoon ook vaak niet aan. En dan gebruik ik ook gewoon de Toyota navigatie.
Die is tov de vorige (Touch2) erg verbeterd,

Alleen op de langere ritten sluit ik de telefoon aan via de kabel, want soms is Waze via AA beter in het navigeren. Vooral bij veel verkeershinder. Daarin vind ik de Toyota navigatie nog wat gebruiksonvriendelijk in.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 22:55
Thasaidon schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:14:
[...]

En om eerlijk te zijn vind ik het koppelen aan een kabeltje wel prima.
Ik heb ooit eens een heel klein mooi zwart USB kabeltje gekocht waarmee ik de telefoon aansluit.
Draadloos laden heeft mijn oude trouwe A52 niet :)
Ik heb exact hetzelfde... ik heb ook een A52 en vriendin heeft een M21, beide kunnen niet eens draadloos opladen. Als ik langer weg moet hou ik er ook altijd rekening mee dat ik thuis niet hoef op te laden, dat doet hij dan in de auto wel. Kabeltje ligt gewoon altijd klaar, even stekkertje erin en klaar. In zowel de Rav4 als Corolla gebruik ik zo al jaren AA (en daarvoor in de Land Cruiser ook). In de Cross zit het wel draadloos straks, of ik het ga gebruiken moeten we nog zien.
Ik zet eigenlijk altijd Bluetooth ook uit (idee van batterij besparen ofzo). AA zet die automatisch aan als het kabeltje erin gaat.. Dus draadloos wordt dan sowieso lastig als ik er steeds aan moet denken het aan te zetten. :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Thasaidon

Thasaidon

Ik had voorheen altijd de BT aan staan op mijn telefoon.
Zodra ik dan in onze Autis TS of Corolla TS instapte kon ik gewoon Spotify spelen via de telefoon.
Wilde ik dan toch AA, dan sloot ik gewoon de telefoon aan via de USB en werken.

Echter moet je nu in de Corolla Cross in het menu aangeven of je de telefoon via BT wil koppelen of via AA.
Ik kan dus nu niet meer zo instappen met enkel BT aan en dan audio afspelen als ik in het menu nog AA geselecteerd heb staan. En andersom...

Heel irritant...

Ik koppel de telefoon dus nu via USB als ik AA wil gebruiken en anders koppel ik gewoon niet.
Mijn vrouw koppelt altijd via BT, want die gebruikt geen AA.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
Ik kwam gisteren op YouTube dit filmpje tegen. Interessant om te zien welke kant Toyota mogelijk op wil.

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:44
StarC schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:09:
Ik kwam gisteren op YouTube dit filmpje tegen. Interessant om te zien welke kant Toyota mogelijk op wil.
Dat is wel wat anders dan de Mr Bean Mini :+

Vanmorgen zag ik ineens iets in mn HUD wat ik nog niet eerder gezien had.
Op de ACC kreeg ik nu 4 groene hoekjes rond het snelheidsbordje in mn HUD en een pijltje omhoog (Indien ik langzamer op ACC reed) of omlaag (als ik harder reed).
Ik kan nu dus met 1x drukken de snelheid overnemen die hij op de borden detecteert :o !

Blijkbaar kan Toyota dit soort dingen dus ook OTA pushen.

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01 15:52
Hoi allemaal,
Via mijn werk heb ik een Toyota Yaris Hybrid ter beschikking. Prima auto, echter baal ik er van dat er geen Apple Carplay op zit. Volgens Toyota kan deze er ook niet op.
Ik heb een groot scherm met navigatie, das zo'n groot blauw scherm. Ik heb online een foto gevonden: Afbeeldingslocatie: https://toyotaowners.b-cdn.net/uploads/monthly_2018_04/image.jpeg.e612cfdb74a6e9397f8cb6a22c6287e8.jpeg

Klopt het echt dat hier geen Carplay op kan? Doordat ik geen eigenaar ben van de auto ben kan ik geen aftermarket radio inbouwen. Nog andere tips?

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ja klopt.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:00
Krode schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:14:
Hoi allemaal,
Via mijn werk heb ik een Toyota Yaris Hybrid ter beschikking. Prima auto, echter baal ik er van dat er geen Apple Carplay op zit. Volgens Toyota kan deze er ook niet op.
Ik heb een groot scherm met navigatie, das zo'n groot blauw scherm. Ik heb online een foto gevonden: [Afbeelding]

Klopt het echt dat hier geen Carplay op kan? Doordat ik geen eigenaar ben van de auto ben kan ik geen aftermarket radio inbouwen. Nog andere tips?
Android tabletje kopen ter grootte van je scherm en op creatieve wijze deze voor het scherm kunnen inklikken voor bv een tablet holder aan te schaffen? Dan plaats je de tablet gewoon direct voor het scherm van de ingebouwde unit, via Bluetooth kan je de audio doorgeven.

• Csotranme
Of je het mooi vindt is een tweede maar een oplossing als dit kan ook:
bol.com

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Thasaidon

Thasaidon

Even een berichtje uit Tsjechië...
Op de Corolla Cross zit het Smart Connect media systeem.
Hierop heb je de optie om, als een radio zender via DAB+ geen ontvangst meer heeft, het systeem kan overschakelen op Internet radio.

Dat werkt op zich prima, zij het met een (soms wat lange) vertraging voordat het systeem ook overschakelt.
Je kunt dus gewoon NL radio zenders in het buitenland blijven luisteren.

De auto gebruikt hiervoor de Internet verbinding via het GSM netwerk.
En daar zit nu ook gelijk het zwakke punt van dit hele systeem.

Gister in de buurt van Praag, hele slechte gsm ontvangst.
Hierdoor duurde het heel lang voordat het systeem opgestart was na het starten van de auto.
Vervolgens werkte zoeken naar een bestemming in de navigatie ook niet en stonden mijn opgeslagen en recente bestemmingen er ook niet meer in.
Ook kreeg ik de melding dat "niet mijn meest recente profiel geladen kon worden" en dat ik "opnieuw moest inloggen op het systeem". Deze melding heb ik toen genegeerd.

Uiteindelijk liet het DCM icoon een paar streepjes zien, waarna mijn opgeslagen zaken ook weer zichtbaar waren en ik ook weer kon zoeken in de navigatie.
Internet radio deed het echter nog steeds meer niet dan wel.

Uiteindelijk weer onderweg, bleef het scherm met de melding over mijn profiel en opnieuw inloggen om de haverklap terug komen.
Ook gewoon tijdens het rijden en over de navigatie heen zodat je deze niet meer zag.

Kortom, een online systeem is mooi, als ook je ontvangst (en dus dataverbinding) goed is.
Maar in landen zoals Tsjechië is het dus zeker niet optimaal.

Vandaag gaan we weer op pad. Ben benieuwd of ik de melding nog steeds krijg...

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-01 19:39
Krode schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:14:
Hoi allemaal,
Ik heb een groot scherm met navigatie, das zo'n groot blauw scherm. Ik heb online een foto gevonden: [Afbeelding]

Ik heb bij mijn Auris met hetzelfde multimediasysteem een kastje van Entune geïnstalleerd. Het enige wat je moet doen is even de oude radio eruit draaien (klinkt moeillijker dan het is) en een kastje tussen de originele kabels zetten die je in je handschoenkastje legt). Je kan dan achteraf als je je auto moet inleveren, het kastje met de kabels eruit halen en alles gewoon terug in de radio pluggen.

https://www.toyotahybride...opic.php?p=233770#p233770

• Krode
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-01 15:52
Weswyp schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Ik heb bij mijn Auris met hetzelfde multimediasysteem een kastje van Entune geïnstalleerd. Het enige wat je moet doen is even de oude radio eruit draaien (klinkt moeillijker dan het is) en een kastje tussen de originele kabels zetten die je in je handschoenkastje legt). Je kan dan achteraf als je je auto moet inleveren, het kastje met de kabels eruit halen en alles gewoon terug in de radio pluggen.

https://www.toyotahybride...opic.php?p=233770#p233770
Bedoel je dan dit kastje?
https://motrade.nl/nl/car...-0-touch2/a-2523-20000299

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-01 19:39

• Thasaidon

Thasaidon

Thasaidon schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:54:
Even een berichtje uit Tsjechië...

Vandaag gaan we weer op pad. Ben benieuwd of ik de melding nog steeds krijg...
Even een update...

Eergister kreeg ik weer die vage melding over mijn profiel etc... Ook Internet radio was weer ruk.
Omdat ik bijna op mijn bestemming was, heb ik de melding laten staan en eenmaal aangekomen op mijn bestemming, op het scherm aangegeven dat ik opnieuw wil inloggen.

Gister weer weg geweest en de melding niet meer gehad. En wonderbaarlijk bleef ook de Internet radio van de auto het nu zowel heen als terug naar Praag gewoon werken.

Enige verschil was dat het gister 26c en zonnig was en de keren dat het niet goed werkte vooral regende met veel wind.
Je zou bijna denken dat het weer daar dus ook een rol in speelt :)

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:06
Ik ga mijn best doen dit zo goed mogelijk te beschrijven.

Onze auris ts iets meer dan 2 ton gelopen inmiddels. Maakt soms bij aanzetten van de motor een kabaal. Herrie uit de motor hij rammelt en stottert dan en alles lijkt te trillen dit viel je ook in je stuur. Als je de auto uitzet en weer aan lijkt er niets aan de hand. Ik ga morgen de garage bellen maar iemand enig idee wat dit kan zijn?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:21
vangoghnl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:32:

Onze auris ts iets meer dan 2 ton gelopen inmiddels. Maakt soms bij aanzetten van de motor een kabaal. Herrie uit de motor hij rammelt en stottert dan en alles lijkt te trillen dit viel je ook in je stuur. Als je de auto uitzet en weer aan lijkt er niets aan de hand. Ik ga morgen de garage bellen maar iemand enig idee wat dit kan zijn?
Mogelijk je EGR klep + koeler. Misschien kan @ThinkPad je hier meer over vertellen, die het onlangs hetzelfde probleem staat mij bij.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:32
Deze heb ik ook geïnstalleerd. Zie mijn bericht eerder in dit topic. Ben er tevreden mee!

©2004

• Thasaidon

Thasaidon

vangoghnl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:32:

Als dit gebeurd, heb je dan daarvoor toevallig de auto maar heel even aan gehad waarbij de brandstof motor (ICE) aan sloeg? B.v. om de auto even te verplaatsen en de auto weer uit gezet vlak nadat de ICE aansloeg?

Ik meen iets soortgelijks gelezen te hebben met een RAV4 op het toyotahybrideforum.nl maar ik kan die post even niet vinden.
Probleem zou zou zijn dat de ICE aan sloeg vlak voordat je de auto weer uit zette, dat vind de motor niet leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door Thasaidon op 06-08-2023 15:10 ]

• vangoghnl
Thasaidon schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Als dit gebeurd, heb je dan daarvoor toevallig de auto maar heel even aan gehad waarbij de brandstof motor (ICE) aan sloeg? B.v. om de auto even te verplaatsen en de auto weer uit gezet vlak nadat de ICE aansloeg?

Ik meen iets soortgelijks gelezen te hebben met een RAV4 op het toyotahybrideforum.nl maar ik kan die post even niet vinden.
Probleem zou zou zijn dat de ICE aan sloeg vlak voordat je de auto weer uit zette, dat vind de motor niet leuk.
Ongeveer wel ja. Gisteren met wassen de auto verplaatst en toen ik hem uitzette ging precies de motor(ice aan). Dit gaf een bonk, hierna auto opnieuw aangezet (inclusief ice) niets meer gemerkt. Ben toen ook niet gaan rijen.

Maar vanmorgen dus het probleem van bonken herrie trillen. Na opnieuw aan en uit was dit weg.
Weet je of er dan wat stuk was of gewoon accepteren? En proberen niet de auto uit te zetten als deze nog aan kan slaan.

[ Voor 5% gewijzigd door vangoghnl op 06-08-2023 16:02 ]

• Thasaidon

Thasaidon

Wat ik begreep is er dan niks stuk, maar kan dit gewoon gebeuren.
Het feit dat je de auto uit zet op het moment dat de ICE aan springt vind de motor niet leuk en lijkt dan zijn opstart cyclus niet goed afgerond te hebben.
Bij de volgende keer starten, zou de auto dan halverwege een cyclus beginnen.

Tenminste, zoiets begreep ik.

Ik heb het zelf nog nooit gehad.
Zodra bij mij de ICE aan springt laat ik hem altijd even draaien voordat ik de auto uit zet.

• vangoghnl
Thasaidon schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:29:
Wat ik begreep is er dan niks stuk, maar kan dit gewoon gebeuren.
Het feit dat je de auto uit zet op het moment dat de ICE aan springt vind de motor niet leuk en lijkt dan zijn opstart cyclus niet goed afgerond te hebben.
Bij de volgende keer starten, zou de auto dan halverwege een cyclus beginnen.

Tenminste, zoiets begreep ik.

Ik heb het zelf nog nooit gehad.
Zodra bij mij de ICE aan springt laat ik hem altijd even draaien voordat ik de auto uit zet.
Goed om te weten. Dan kijk ik het nog even aan. Mijn vrouw is nu weg met de auto. Straks maar eens horen of ze nog wat geks gemerkt heeft.

• Thasaidon

Thasaidon

Idd gewoon aankijken en als de ICE aan slaat even laten gaan voor je de auto uit zet.
Mocht het vaker voor komen kun je altijd naar de dealer gaan.

• vangoghnl
Thasaidon schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 19:28:
Idd gewoon aankijken en als de ICE aan slaat even laten gaan voor je de auto uit zet.
Mocht het vaker voor komen kun je altijd naar de dealer gaan.
Net nog een stukje gereden. Ook voor het stoplicht begon het opeens weet. Daarna weer weg. Morgen toch maar even de dealer bellen denk ik.

YouTube: toyota prius or prius v alpha engine rattling noise (don't panic jus...
Vanaf minuut 2.49. Dat geluid maakte de auto gisteren.
Ook onder lage belasting van de benzine motor gebeurde dit weer.

[ Voor 29% gewijzigd door vangoghnl op 07-08-2023 07:57 ]

• Maasluip
  • Laatst online: 09-01 17:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

vangoghnl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Ongeveer wel ja. Gisteren met wassen de auto verplaatst en toen ik hem uitzette ging precies de motor(ice aan). Dit gaf een bonk, hierna auto opnieuw aangezet (inclusief ice) niets meer gemerkt. Ben toen ook niet gaan rijen.

Maar vanmorgen dus het probleem van bonken herrie trillen. Na opnieuw aan en uit was dit weg.
Weet je of er dan wat stuk was of gewoon accepteren? En proberen niet de auto uit te zetten als deze nog aan kan slaan.
Vocht, condens in de motor waardoor hij niet lekker loopt. Heb ik een heel enkele keer ook gehad (met een Prius III). Vooral proberen voor dat soort kleine stukjes de motor niet aan te laten gaan. Bij de Prius kon je daarvoor een knopje drukken, weet niet of dat bij de Auris ook is.

Signatures zijn voor boomers.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:11:
[...]

Vocht, condens in de motor waardoor hij niet lekker loopt. Heb ik een heel enkele keer ook gehad (met een Prius III). Vooral proberen voor dat soort kleine stukjes de motor niet aan te laten gaan. Bij de Prius kon je daarvoor een knopje drukken, weet niet of dat bij de Auris ook is.
Het is alleen jammer dat dat knopje niet werkt met een koude motor bij een P3 O-)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
Als het ook tijdens het rijden gebeurd is er wat anders aan de hand en zou ik idd even naar de dealer gaan.
Het zou dan idd vocht kunnen zijn zoals Maasluip ook aan geeft. Of iets met het spuitstuk.

@Maasluip
De Auris heeft dat EV knopje ook, maar dat werkt alleen als de HV accu voldoende lading heeft.
Daarnaast kun maar een beperkte afstand en snelheid op EV rijden, want al heel snel springt de ICE al bij.
Ik kwam puur op EV nooit verder dan het einde van de straat.

[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 07-08-2023 09:42 ]

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-01 11:10
Afgelopen vrijdag was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt voor mijn Yaris Cross. Inmiddels zijn we bijna een jaar en 15.000 km verder, dus tijd voor een update hier :)

Vorige maand ontving ik een brief van de importeur dat er een terugroepactie was voor de DCM (Data Communicatie Module). Dit was óf een software-update óf vervanging (als de update mislukte).
Bij het inplannen van de beurt dit meteen aangegeven en de module heeft een geslaagde update gekregen.
En ja, dat is wel te merken :) Want ik heb 15.000 km zonder issues afgelegd, maar één ding stoorde ik me wel aan; eigenzinnig multimedia systeem...

Het probleem: als ik in de auto stapte, koppelde mijn iPhone direct en activeerde draadloos CarPlay. Maar meer dan eens werd niet alles ingeladen. Google Maps of Apple Maps laadde dan niet in, schermpje bleef zwart of alleen het blauwe pijltje stond in beeld. Spotify laadde heel traag, geluid ging dan uiteindelijk ook over een verkeerd protocol (telefoon stand).
Ik herstarte het systeem dan (Home-knop lang ingedrukt houden totdat de melding voor herstarten kwam) en dan was het nog maar de vraag of alles goed ging.

En nu, na de update; ik stap de auto in en plop, CarPlay start veel vlotter en alles wordt ingeladen. Geluid is ook meteen goed :)

Dan algemeen na een jaar rijden. Het is een prettige auto die ondanks zijn status senioren-kar prima vlot vooruit gaat en uiteindelijk zijn status wel heel erg waar maakt ;) Want het is een betaalbare cross-over, welke zuinig is (ik doe nog steeds gemiddeld 1:27) en een prettige hoge zit heeft. De CVT is even wennen maar bullet-proof.

Ondanks dat ik een jaar geleden onverhoopt heel snel een keus moest maken, heb ik er nog geen moment spijt van.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kassad schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Het is alleen jammer dat dat knopje niet werkt met een koude motor bij een P3 O-)
Dan moet het wel heel koud zijn (rond of onder vriespunt).

• Kassad
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Dan moet het wel heel koud zijn (rond of onder vriespunt).
Nee, mijn p3 rijdt alleen op stroom weg bij 20 graden +. Als de motor op temperatuur is werkt het prima.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kassad schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Nee, mijn p3 rijdt alleen op stroom weg bij 20 graden +. Als de motor op temperatuur is werkt het prima.
Binnen x seconden EV knopje indrukken en de motor gaat niet aan en je kunt rijden totdat je te veel gas geeft of harder dan (ik meen) 25 km/h rijdt of de accu leeg is.
Werkt altijd tot het echt koud wordt.
Geloof me, 7 jaar Prius gereden. Vaak genoeg de auto van de oprit naar de parkeerplaats voor het huis gereden.

• Kassad
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Binnen x seconden EV knopje indrukken en de motor gaat niet aan en je kunt rijden totdat je te veel gas geeft of harder dan (ik meen) 25 km/h rijdt of de accu leeg is.
Geloof me, 7 jaar Prius gereden. Vaak genoeg de auto van de oprit naar de parkeerplaats voor het huis gereden.
Ik ga het zeker proberen!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51

dbzfan

Nee.

Maasluip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:03:
[...]

Dat werkt bij mijn Auris alleen met een warme motor.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:09

SkyStreaker

Move on up!

Nu heb ik eens een gekke vraag, geen verstand van auto's verder.

Mijn Yaris Hybrid Executive komt uit 2017, origineel uit Duitsland. Als ik via mijn kenteken de specs eens bekijk, herken ik mijn autootje er eigenlijk helemaal niet in.

1) Als ik als een oud wij bedachtzaam rij, dan haal ik die 3,3L op 100km niet. Ook niet met alles uit wat niet aan hoeft, en vrijwel exclusief cruise-control rijdt.

2) 0 tot 100km in 11,8s. Echt niet, 5 tot 6 seconden. 0 tot 70 in ong. 3 tot 4 seconden. Ik heb echter continue variabele versnelling, speelt dat mee?

Die acceleratie (natuurlijk ondersteund door de electromotor) en "gebrek" aan zuinig, is hij stiekem getuned? Kan ik daar achter komen of zit dit gewoon in mijn hoofd en zijn de specs via mijn kenteken slechts een boven-gemiddeld iets?

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 11-08-2023 18:38 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Csotranme
SkyStreaker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:37:
Nu heb ik eens een gekke vraag, geen verstand van auto's verder.

Mijn Yaris Hybrid Executive komt uit 2017, origineel uit Duitsland. Als ik via mijn kenteken de specs eens bekijk, herken ik mijn autootje er eigenlijk helemaal niet in.

1) Als ik als een oud wij bedachtzaam rij, dan haal ik die 3,3L op 100km niet. Ook niet met alles uit wat niet aan hoeft, en vrijwel exclusief cruise-control rijdt.

2) 0 tot 100km in 11,8s. Echt niet, 5 tot 6 seconden. 0 tot 70 in ong. 3 tot 4 seconden. Ik heb echter continue variabele versnelling, speelt dat mee?

Die acceleratie (natuurlijk ondersteund door de electromotor) en "gebrek" aan zuinig, is hij stiekem getuned? Kan ik daar achter komen of zit dit gewoon in mijn hoofd en zijn de specs via mijn kenteken slechts een boven-gemiddeld iets?
Ik denk een slechte weergave die cijfertjes..
Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten.

Tuning kan het niet zijn. Er valt niks te tunen aan dat hybride platform.
Althans niemand brand er zijn vingers aan zover ik weet en de brandstofmotor heeft geen turbo dus daar is vrijwel niks uit te halen.

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Csotranme schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Ik denk een slechte weergave die cijfertjes..
Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten.

Tuning kan het niet zijn. Er valt niks te tunen aan dat hybride platform.
Althans niemand brand er zijn vingers aan zover ik weet en de brandstofmotor heeft geen turbo dus daar is vrijwel niks uit te halen.
Helder! Dank je :) Op een gegeven moment (wanneer je geen verstand van zaken hebt, hierin) begin je te twijfelen. En dat los je op door vragen ;)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Csotranme
SkyStreaker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

Helder! Dank je :) Op een gegeven moment (wanneer je geen verstand van zaken hebt, hierin) begin je te twijfelen. En dat los je op door vragen ;)
Net mijn 2022 Yaris ook even gecheckt en daar geven ze 9.7s naar 100 aan. Ik denk dat dat wel redelijk klopt.
Ik vergelijk dan even met mijn andere auto, Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport (208pk), waarbij ze 6.8s aangeven.

De Yaris is rap mede door die elektromotor in het begin maar door die CVT begint hij daarna toch wel veel toeren te maken en is de pit er wel uit.
Harder dan 150 moet je er ook niet mee willen rijden. Dan blaast die Yaris zich zowat op.

Brandstof verbruik zou ik echt niet weten eerlijkgezegd bij mijn Yaris. Die is lease dus kan me niet zoveel schelen :+

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Csotranme schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:08:
[...]

De Yaris is rap mede door die elektromotor in het begin maar door die CVT begint hij daarna toch wel veel toeren te maken en is de pit er wel uit.
Ja. :P :P :P

• TgR_KILLER
SkyStreaker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:37:
Ik weet niet wat voor motorswap jij hebt gehad. maar de 1.5 Yaris hybride gaat echt niet in 5 tot 6 seconden naar de 100... van zijn leven niet xD

Mijn Corolla 2.0 hybride van een hele generatie later doet dat net in 7 seconden, met ongeveer 60/70 PK meer...

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Csotranme
TgR_KILLER schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Ik weet niet wat voor motorswap jij hebt gehad. maar de 1.5 Yaris hybride gaat echt niet in 5 tot 6 seconden naar de 100... van zijn leven niet xD

Mijn Corolla 2.0 hybride van een hele generatie later doet dat net in 7 seconden, met ongeveer 60/70 PK meer...
Ik denk dat het ook meer het gevoel is dat het rapper gaat.
Mijn ervaring is dat je dat al snel hebt met hybride/elektrisch.

Ik heb mijn Yaris en 208 eens naast elkaar gezet met een maat. Dan zie je toch echt het verschil wel.
De Yaris is in het begin even sneller weg maar bij 50-70kmh blaast die 208 er als een malle voorbij hoor...

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

TgR_KILLER schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

@TgR_KILLER Ik zeg toch eerlijk dat ik ook denk dat het in mijn hoofd zit :D
of zit dit gewoon in mijn hoofd
@Csotranme ondersteund dat ook :P

[ Voor 29% gewijzigd door SkyStreaker op 11-08-2023 19:20 ]

• TgR_KILLER
SkyStreaker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

@TgR_KILLER Ik zeg toch eerlijk dat ik ook denk dat het in mijn hoofd zit :D
[...]

@Csotranme ondersteund dat ook :P
Haha dat denk ik ook ja ;).. Ik heb een hybride nooit langzaam gevonden (en heb ze ongeveer allemaal gereden. De Toyota's dan) Maar de Corolla en onze Rav4 (222 PK AWD) zijn toch echt wel sneller dan de 1.5 blokjes :p.. De 23ste komt mijn Yaris Cros van de zaak, gaat weer stukje langzamer zijn xD

Misschien heeft jou Yaris wel een motorswap gehad met dit monster : https://www.autoweek.nl/a...-yaris-1-6-turbo-premium/
Dan kan het wel kloppen ;)

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

TgR_KILLER schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Haha dat denk ik ook ja ;).. Ik heb een hybride nooit langzaam gevonden (en heb ze ongeveer allemaal gereden. De Toyota's dan) Maar de Corolla en onze Rav4 (222 PK AWD) zijn toch echt wel sneller dan de 1.5 blokjes :p.. De 23ste komt mijn Yaris Cros van de zaak, gaat weer stukje langzamer zijn xD

Misschien heeft jou Yaris wel een motorswap gehad met dit monster : https://www.autoweek.nl/a...-yaris-1-6-turbo-premium/
Daar ben ik inmiddels van overtuigd :+ :+

Ik ben wel een beetje zijdelinks aan het sparen voor een Toyota Yaris GR Sport (Hybride) Beetje inruil en de rest boter bij de vis ergens in 2025/26.

• Csotranme
TgR_KILLER schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Dat lijkt me sterk. Dat merk je echt wel en die is niet hybride en handbak. Geen CVT ;) .

• TgR_KILLER
Csotranme schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Dat lijkt me sterk. Dat merk je echt wel en die is niet hybride en handbak. Geen CVT ;) .
Joh... :9 :+
SkyStreaker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:30:
[...]

Ik ben wel een beetje zijdelinks aan het sparen voor een Toyota Yaris GR Sport (Hybride) Beetje inruil en de rest boter bij de vis ergens in 2025/26.
GR versies zijn wel tof, heb de Yaris GR sport ook al paar keer gezien. Rij nu nog een Corolla 2.0 GR sport plus zakelijk. de 23ste wordt dat een Yaris Cross GR Sport... Zat helaas geen nieuwe GR Sport uitvoering van de Corolla in nu, en heb 2 Corolla's gehad. Dus nu maar eens een Yaris Cross doen... Uitvoering/ luxe vond ik belangrijker dan een grote auto.. (rij enkel zakelijk.. 99% van de tijd alleen..)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

GR versies zijn wel tof, heb de Yaris GR sport ook al paar keer gezien. Rij nu nog een Corolla 2.0 GR sport plus zakelijk. de 23ste wordt dat een Yaris Cross GR Sport... Zat helaas geen nieuwe GR Sport uitvoering van de Corolla in nu, en heb 2 Corolla's gehad. Dus nu maar eens een Yaris Cross doen... Uitvoering/ luxe vond ik belangrijker dan een grote auto.. (rij enkel zakelijk.. 99% van de tijd alleen..)
Vind je die Yaris Cross GR Sport dan echt zo leuk? Begrijp me niet verkeerd: als jij er happy me bent, hoor je mij daar geen afbreuk aan doen. Maar hoewel ik de Yaris en Corolla echt snap en er ook zeker leuker van uit vind zien, zie ik bij de Yaris Cross maar erg beperkte meerwaarde.

Op mij komt de Yaris Cross GR Sport over als eentje waar ze de Yaris GR Sport velgen onder gezet hebben, ze passen net niet bij het model, lijken bijna after market velgen zo. En voor de rest lijkt het alleen die grille boven en onder het kenteken te zijn en het raster in de achterbumper, verder zie ik er niks aan af. En die grille vind ik maar matigjes, dat kan Toyota beter vind ik.

De Yaris GR Sport daarentegen, die vind ik echt lekker dik eruit zien. Die velgen staan hem erg goed, de grille doet hem daadwerkelijk sportiever ogen, de carbon accenten boven de koplampen laat hem stoerder kijken en de achterbumper is steviger aangepakt. Het past ook gewoon perfect bij die auto. Dat heb ik persoonlijk dus niet bij de Yaris Cross.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is: ik zou denk ik gewoon voor een Executive gaan bij de Cross, al is het ook weer niet lelijk, eerder een zwakke poging in mijn ogen. Maar goed, smaken kunnen natuurlijk verschillen, daarom ben ik wel benieuwd hoe jij dat ziet met je eerdere GR Sport ervaringen. ;)

• TgR_KILLER
MooDyBLueS schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Vind je die Yaris Cross GR Sport dan echt zo leuk? Begrijp me niet verkeerd: als jij er happy me bent, hoor je mij daar geen afbreuk aan doen. Maar hoewel ik de Yaris en Corolla echt snap en er ook zeker leuker van uit vind zien, zie ik bij de Yaris Cross maar erg beperkte meerwaarde.

Op mij komt de Yaris Cross GR Sport over als eentje waar ze de Yaris GR Sport velgen onder gezet hebben, ze passen net niet bij het model, lijken bijna after market velgen zo. En voor de rest lijkt het alleen die grille boven en onder het kenteken te zijn en het raster in de achterbumper, verder zie ik er niks aan af. En die grille vind ik maar matigjes, dat kan Toyota beter vind ik.

De Yaris GR Sport daarentegen, die vind ik echt lekker dik eruit zien. Die velgen staan hem erg goed, de grille doet hem daadwerkelijk sportiever ogen, de carbon accenten boven de koplampen laat hem stoerder kijken en de achterbumper is steviger aangepakt. Het past ook gewoon perfect bij die auto. Dat heb ik persoonlijk dus niet bij de Yaris Cross.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is: ik zou denk ik gewoon voor een Executive gaan bij de Cross, al is het ook weer niet lelijk, eerder een zwakke poging in mijn ogen. Maar goed, smaken kunnen natuurlijk verschillen, daarom ben ik wel benieuwd hoe jij dat ziet met je eerdere GR Sport ervaringen. ;)
Because reasons heb ik niet de vrijheid om uit alle modellen en uitvoeringen te kiezen ;). Van de Cross waren er alleen een berg 'goedkope' uitvoeringen of de Adventure of de GR Sport.. Op de Adventure vind ik dat grijs op de bumper echt gewoon... lelijk xD.. En ik wilde gewoon full options rijden. Verwarmde stoelen, verwarmt stuur, 8 speaker JBL sound..
En ik rij hem alleen zakelijk, kost mij dus 0 euro per maand, en wij leasen maar voor 2 jaar. Dus ik vind het een prima bak om 2 jaar in te vertoeven ;) en dan kijk ik wel weer verder.
Misschien over 2 jaar een Prius 5de gen als die beschikbaar is :9

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-01 20:52

RoyK

Hobby tekenaar

Sinds 2014 rijden we een Prius uit 2010. Ik ben een rustige rijder die een paar keer per week naar Rotterdam - Utrecht op en neer moet. Ik haal een score van 4,6l per 100 wat best netjes is. Ik snap dat niet iedereen de hybride manier van Toyota kan waarderen, maar ik vertoef er goed op. Helaas stopt de Prius al snel als ik elektrisch wil proberen te rijden. Boven de 30km p/u stopt dat al.

Ondanks dat ik zeer gesteld ben op de auto, is het niet de meest sexy wagen om te zien. De voorkant is nog best wel 'stoer', maar de achterkant, ja...

Meer en meer kijk ik naar de C-HR en zijn we even met het gezin (15, 13 en 8 jaar) gaan proefzitten. Dat viel ontzettend mee op de achterbank. Dat het daar donker is, vonden ze zelfs een pluspunt, want mobieltjes :D

Ik heb al veel geluisterd en gekeken op YouTube over de C-HR. Voor ons zou het dan een 2017 model worden met een 1.8 hybride aandrijving.

Mijn huidige Prius mag niets trekken, ik leer dat de C-HR 750 kilo mag trekken. Dat zet de deur open voor een karretje / tent vakantie.

Ik ben benieuwd of er hier ook ex Prius rijders zijn die naar de C-HR zijn overgestapt, en wat jullie ervaring is vergeleken met de Prius.

Mijn portfolio op Instagram

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-01 21:30
Recent hebben we een Prius uit 2007 overgenomen. Helaas ontbreekt de reservesleutel. Hier toevallig mensen met ervaringen of tips om er eentje bij te laten maken? Of kan zoiets het beste gewoon via de dealer?

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51

dbzfan

Nee.

RoyK schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:03:
Sinds 2014 rijden we een Prius uit 2010. Ik ben een rustige rijder die een paar keer per week naar Rotterdam - Utrecht op en neer moet. Ik haal een score van 4,6l per 100 wat best netjes is. Ik snap dat niet iedereen de hybride manier van Toyota kan waarderen, maar ik vertoef er goed op. Helaas stopt de Prius al snel als ik elektrisch wil proberen te rijden. Boven de 30km p/u stopt dat al.

Ondanks dat ik zeer gesteld ben op de auto, is het niet de meest sexy wagen om te zien. De voorkant is nog best wel 'stoer', maar de achterkant, ja...

Meer en meer kijk ik naar de C-HR en zijn we even met het gezin (15, 13 en 8 jaar) gaan proefzitten. Dat viel ontzettend mee op de achterbank. Dat het daar donker is, vonden ze zelfs een pluspunt, want mobieltjes :D

Ik heb al veel geluisterd en gekeken op YouTube over de C-HR. Voor ons zou het dan een 2017 model worden met een 1.8 hybride aandrijving.

Mijn huidige Prius mag niets trekken, ik leer dat de C-HR 750 kilo mag trekken. Dat zet de deur open voor een karretje / tent vakantie.

Ik ben benieuwd of er hier ook ex Prius rijders zijn die naar de C-HR zijn overgestapt, en wat jullie ervaring is vergeleken met de Prius.
Optrekken op benzine, dan gas even loslaten en voorzichtig induwen, dan rijd je electrisch. De Auris doet dat tot 75 kmu.

• Kassad
  • Nu online
dbzfan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:09:
[...]

Optrekken op benzine, dan gas even loslaten en voorzichtig induwen, dan rijd je electrisch. De Auris doet dat tot 75 kmu.
Ja dit is de manier die ik ook gebruikt, werkt vrij goed.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

dbzfan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:09:
[...]

Dat is niet mogelijk met de Prius uit 2010. De elektromotor is daar te licht voor. Uiteraard speel ik ook met dit spelletje maar dit is mij nog nooit gelukt boven de 60km pu. Ik heb wel eens begrepen dat nieuwe modellen 2 elektromotoren hebben, of een krachtigere.

[ Voor 10% gewijzigd door RoyK op 13-08-2023 21:20 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
dbzfan schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

Dat werkt bij mijn Auris alleen met een warme motor.
De kachel lager/uit zetten wil ook wel helpen, zeker als je in de winter een wat kortere rit gaat rijden dan kun je met de kachel laag al veel sneller in EV-mode rijden. Als het verschil met buiten erg groot is (kachel op 22°C ofzo) dan laat hij de motor (veel langer) draaien om warmte te genereren.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ThinkPad schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:22:
[...]

De kachel lager/uit zetten wil ook wel helpen, zeker als je in de winter een wat kortere rit gaat rijden dan kun je met de kachel laag al veel sneller in EV-mode rijden. Als het verschil met buiten erg groot is (kachel op 22°C ofzo) dan laat hij de motor (veel langer) draaien om warmte te genereren.
Je wordt zo ontzettend snel uit de EV mode gegooid dat ik gestopt ben met het te gebruiken. Ik ben echt een rustige rijder en je ziet mij niet met piepende bande wegrijden. Gewoon normaal en rustig. Je moet wel echt heel traag optrekken wil je niet uit de EV mode getikt worden. De twee irritante piepjes maken het geheel af haha :D

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Wat ik begrijp is dat het hybride systeem de benzinemotor vaak inschakelt omdat de voorkeur gaat naar stroom gegenereerd door de benzinemotor om de elektrische motor van stroom te voorzien. Om de batterij niet teveel te belasten.

• MooDyBLueS
  • Niet online
RoyK schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:03:
Je hebt dan ook een van de inmiddels wat oudere generaties hybride. Latere generaties kunnen tot ±80km/u of de allerlaatste zelfs tot op snelwegsnelheid (±120km/u) volledig elektrisch rijden. Ook zie je dat de elektromotor een steeds groter deel van het gehele vermogen is gaan vormen, waardoor het makkelijker is om meer elektrisch te rijden en minder de benzinemotor te gebruiken. Daardoor zijn ook de Yaris (Cross) modellen met grote eenvoud in de 1:23-25 te krijgen. Ik verwacht persoonlijk dan ook heel veel van de nieuwe Prius PHEV. De Prius III PHEV kon eenmaal als normale hybride ook al de 1:25 halen zonder problemen.

Kortom: als je een nieuwere generatie pakt, is dat nog vele malen efficiënter en prettiger rijden als hybride dan je huidige Prius II (die ik ook gehad heb). Voor mij ging ik daarna naar een CT 200h (Prius III tegenhanger, identiek hybridesysteem) en daarna naar de IS 300h. Dat die laatste hele stukken op 80 wegen elektrisch kon rijden was een ware revelatie voor mij destijds. En de UX 250h die erna kwam kreeg het zelfs op de snelweg voor elkaar soms. Zij het niet de brochuresnelheid van 120 km/u, maar tot max. 105 km/u op de teller. En zoals elke Toyota hybride is het na 2-3 km wel op. Maar dat je even later zoveel overtollige energie uit de ICE hebt kunnen halen en hetzelfde kunstje weer kan flikken of gewoon pakweg 50% elektrisch rijdt en alleen met optrekken en langere rechte stukken op 50-80 wegen de ICE nodig hebt, dat is toch wel indrukwekkend van die laatste generaties.

De C-HR zelf geen ervaring mee, wel met de CT 200h die qua motorisering uit dezelfde generatie stamt en dat is zeker een stap vooruit. Echter, heel eerlijk: ik vind de stap naar de generatie erna nóg groter. En dan met name de 2.0 hybrid. Dat is echt next level als je het mij vraagt en zeer soepel in alle opzichten. De 1.8 vond ik ook bij de C-HR nog af en toe wat loeierig en teveel op de ICE leunen.

Maar goed, ligt er ook aan wat binnen je budget past natuurlijk en daar kan ik niet over oordelen. Mocht een nieuwere generatie wel mogelijk zijn, zou ik daar zeker naar kijken. Volgens mij zag ik onlangs nog een 2019 facelift C-HR 2.0 voor 25k ongeveer voorbijkomen, een Executive ook nog eens.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

MooDyBLueS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Je hebt dan ook een van de inmiddels wat oudere generaties hybride. Latere generaties kunnen tot ±80km/u of de allerlaatste zelfs tot op snelwegsnelheid (±120km/u) volledig elektrisch rijden. Ook zie je dat de elektromotor een steeds groter deel van het gehele vermogen is gaan vormen, waardoor het makkelijker is om meer elektrisch te rijden en minder de benzinemotor te gebruiken. Daardoor zijn ook de Yaris (Cross) modellen met grote eenvoud in de 1:23-25 te krijgen. Ik verwacht persoonlijk dan ook heel veel van de nieuwe Prius PHEV. De Prius III PHEV kon eenmaal als normale hybride ook al de 1:25 halen zonder problemen.

Kortom: als je een nieuwere generatie pakt, is dat nog vele malen efficiënter en prettiger rijden als hybride dan je huidige Prius II (die ik ook gehad heb). Voor mij ging ik daarna naar een CT 200h (Prius III tegenhanger, identiek hybridesysteem) en daarna naar de IS 300h. Dat die laatste hele stukken op 80 wegen elektrisch kon rijden was een ware revelatie voor mij destijds. En de UX 250h die erna kwam kreeg het zelfs op de snelweg voor elkaar soms. Zij het niet de brochuresnelheid van 120 km/u, maar tot max. 105 km/u op de teller. En zoals elke Toyota hybride is het na 2-3 km wel op. Maar dat je even later zoveel overtollige energie uit de ICE hebt kunnen halen en hetzelfde kunstje weer kan flikken of gewoon pakweg 50% elektrisch rijdt en alleen met optrekken en langere rechte stukken op 50-80 wegen de ICE nodig hebt, dat is toch wel indrukwekkend van die laatste generaties.

[...]

De C-HR zelf geen ervaring mee, wel met de CT 200h die qua motorisering uit dezelfde generatie stamt en dat is zeker een stap vooruit. Echter, heel eerlijk: ik vind de stap naar de generatie erna nóg groter. En dan met name de 2.0 hybrid. Dat is echt next level als je het mij vraagt en zeer soepel in alle opzichten. De 1.8 vond ik ook bij de C-HR nog af en toe wat loeierig en teveel op de ICE leunen.

Maar goed, ligt er ook aan wat binnen je budget past natuurlijk en daar kan ik niet over oordelen. Mocht een nieuwere generatie wel mogelijk zijn, zou ik daar zeker naar kijken. Volgens mij zag ik onlangs nog een 2019 facelift C-HR 2.0 voor 25k ongeveer voorbijkomen, een Executive ook nog eens.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier leer ik weer een hoop mee :)

Het budget ligt een beetje aan wat de Prius nog op kan leveren. Ik schat in dat we naar een 2e hands gaan kijken die tot max 20k is. Of is de 5k extra dan echt een no-brainer als je naar het volgende model gaat?

• TgR_KILLER
RoyK schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Het budget ligt een beetje aan wat de Prius nog op kan leveren. Ik schat in dat we naar een 2e hands gaan kijken die tot max 20k is. Of is de 5k extra dan echt een no-brainer als je naar het volgende model gaat?
Ik weet even niet waar de verschillende generaties elkaar opvolgen, maar de gen4 motoren (en ZEKER ook de veiligheids systemen) zijn zoveel beter. Toen ik van een Auris naar een nieuwe Corolla ging, oh dat was fijn O+

De 'eerste' serie CHR heeft bij mijn weten ook nog het de eerste generatie safety sense, die is, wat ik heb gehoord, niet zo denderend. Die in de Corolla (en ook in de Rav4) gebruik ik altijd, werkt meer dan prima imho.

Persoonlijk vind ik het zicht (vooral naar achteren) in een CHR echt verschrikkelijk.. Ik rij nu een 2.0 Corolla en kon ook een 2.0 CHR gaan rijden... Maar ben voor de Yaris Cross gegaan met maar de 1.5 hybride.. Ik ga zelfs al krijg ik geld toe niet in een CHR rijden... Maar smaak en voorkeuren zijn persoonlijk gelukkig.

CHR is echt ook wel een kleinere auto dan een Prius (die zich toch in het D segment waagt.) Je kids passen er nu goed in, maar die van 8 gaat ook ouder worden. Denk dat je ook even goed moet bedenken hoe lang alle kids nog mee gaan op trips en hoe lang je de auto wil gebruiken. Want of ze over 2/3 jaar nog allemaal zo lekker achterin een CHR passen?

*edit* Dat EV rij spelletje staat hierboven idd prima uitgelegd. Nieuwe generatie motoren krijgen steeds sterkere electro pakketten. Rij met de Corolla ook regelmatig op 80 wegen volledig elektrisch. Dat kon de Auris daarvoor ook echt niet.

[ Voor 7% gewijzigd door TgR_KILLER op 14-08-2023 16:47 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
RoyK schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Een no-brainer is misschien wat makkelijk gezegd, want geld is geld. Maar kijkend naar de nieuwere generatie, dan hebben we het vooral over de Yaris, Yaris Cross, Corolla en Corolla Cross. De C-HR is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat hij al sinds 2016 meedraait (en daarom ook opgevolgd gaat worden), maar wel in 2019 (je kan het aan o.a. de mistlampen/voorbumper het makkelijkst zien) een facelift heeft gehad en daarbij ook de beschikking kreeg over de 2.0 hybride en zaken als Android Auto/Apple CarPlay, maar niet de nieuwere Safety Sense waar hierboven ook over gesproken wordt, die bleef hangen op v2. Daarna kwamen nog 2.5 en inmiddels 3 waar andere modellen dus wel mee uitgerust zijn.

Desondanks ga je dan wel elke keer weer een stapje duurder op de ladder, dus je bent op een gegeven moment ook jezelf gek aan het maken. Daarom zou ik zeggen: als je het kan missen zonder er krom voor te liggen, dan is het wel die 5k waard voor een facelift C-HR 2.0 hybrid, maar anders zou ik er niet te moeilijk over doen en gewoon voor een 2017 1.8 gaan zoals je intentie al was, dat is sowieso alweer een stap vooruit tov de Prius II natuurlijk.

Edit: wat ik nog als laatste mee wil geven als suggestie: juist omdat de C-HR alweer een van de oudst gedienden is van het huidige Toyota gamma, zou ik wellicht ook de Yaris Cross overwegen, afhankelijk van wanneer je tot inruil over wilt gaan. Ik heb even snel op Autoscout gekeken en ze beginnen nog wel vrij fors bij 27.5k, maar die hebben dus wel al het nieuwste: nieuwste Safety Sense, nieuwste generatie motoren (en rijdt serieus veel zuiniger dan een C-HR), en nieuwste infotainment systeem wat ook een grote verbetering is. Ja, het is een op papier kleinere auto, maar ik vond het erg weinig schelen. De C-HR is niet zo praktisch vormgegeven namelijk, de Yaris Cross meer en levert aan bagageruimte sowieso niet in, hoogstens voor de achterpassagiers. Maar ja... dan zou het budget wel opgekrikt moeten kunnen worden en/of nog even wachten tot ze richting de 25k kruipen als dat een optie is voor je.

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-08-2023 17:39 ]

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

MooDyBLueS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

De C-HR is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat hij al sinds 2016 meedraait (en daarom ook opgevolgd gaat worden), maar wel in 2019 (je kan het aan o.a. de mistlampen/voorbumper het makkelijkst zien) een facelift heeft gehad ...
Heads-up, de nieuwe C-HR komt eraan ! Te zien op de Belgische website alvast:

https://nl.toyota.be/modellen/coming-soon/new-toyota-c-hr

Afbeeldingslocatie: https://scene7.toyota.eu/is/image/toyotaeurope/CHR_Pre-Launch_Shot11-4?qlt=95&wid=800&fit=fit

Dit is de "Premiere" editie waar de two-tone lak stopt bij de achterdeur ipv. op het einde van de wagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 14-08-2023 18:52 ]

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:00
Wow, leuk ding!
Onze dealer is vaak wel snel met nieuwe wagentjes binnenhalen, dus benieuwd wanneer deze er staat!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nu het hier toch even gaat over hybrides, graag het volgende: onze Avensis station uit 2003 met 260k op de teller begint wat oud te worden. De katalysator en lambdasondes hebben kuren en de remschijven worden dun. Desondanks net door de apk gekomen tot eind aug 2024. Maar de vraag is hoeveel kosten eraan komen en of het niet verstandiger is om de auto nu weg te doen. Wel erg jammer, want de auto is verder nog in goede staat (we hebben zelfs bluetooth via een cassettebandje).
Ik ben me nu aan het inlezen in toyota hybrides.
We rijden veel in de stad, dus zouden het leuk vinden om dat full-electric te kunnen gaan doen. Plugin zou erg fijn zijn, omdat we dan kunnen profiteren van onze zonnepanelen en/of kunnen parkeren op een laadplek in onze straat.
Verder hebben we twee kinderen van 1.82m die achterin moet passen en met baritonsax van 1.25m die in de achterbak getild moet kunnen worden.
Tenslotte qua budget, het liefst onder de 10k. Ik zie best nette aurissen langskomen, maar die zijn achterin te klein, rijden niet full electric en zijn geen plugin. En oudere priussen idem.

Is er een Toyota die aan onze wensen voldoen?

When life gives you lemons, start a battery factory

• Ruben279
Oef, ik denk dat het inderdaad een goed idee is om te kijken naar een vervanger voor de Avensis.
Alleen is het wel zeer de vraag of je met de eisen een vergelijkbare auto gaat vinden.

Qua formaat, stationwagen, en prijs komt inderdaad de Auris TS wel in beeld.
Die is hybride, en met een relatief jong model kom je daarmee nog verbazingwekkend ver!

Alleen is die achterin nou niet perse heel ruim, maar hier past 1.80m wel.
TIP: als je test in een auto met panoramadak, zet dat open! Dat scheelt best wat ruimte boven je hoofd.
Een RAV-4 zit een flink stuk ruimer, maar ook een stuk duurder en een SUV..... De CH-R valt eigenlijk af want daarvan vond ik dat je achterin flink over de wielkast achter moet stappen, én hij loopt best schuin af naar achteren.

Qua budget wordt een EV of een PHEV trouwens ook wel lastig....

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:40

Videopac

Rommelt wat aan.

KabouterSuper schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:37:
Nu het hier toch even gaat over hybrides, graag het volgende: onze Avensis station uit 2003 met 260k op de teller begint wat oud te worden. De katalysator en lambdasondes hebben kuren en de remschijven worden dun. Desondanks net door de apk gekomen tot eind aug 2024. Maar de vraag is hoeveel kosten eraan komen en of het niet verstandiger is om de auto nu weg te doen. Wel erg jammer, want de auto is verder nog in goede staat (we hebben zelfs bluetooth via een cassettebandje).
We rijden veel in de stad, dus zouden het leuk vinden om dat full-electric te kunnen gaan doen. Plugin zou erg fijn zijn, omdat we dan kunnen profiteren van onze zonnepanelen en/of kunnen parkeren op een laadplek in onze straat.
Verder hebben we twee kinderen van 1.82m die achterin moet passen en met baritonsax van 1.25m die in de achterbak getild moet kunnen worden.
Tenslotte qua budget, het liefst onder de 10k. Ik zie best nette aurissen langskomen, maar die zijn achterin te klein, rijden niet full electric en zijn geen plugin. En oudere priussen idem.

Een grote auto met voldoende ruimte op de achterbank en een ruime baggareruimte en elektrisch voor 10.000 euro is een behoorlijke uitdaging. 100% elektrisch gaat niet lukken bij Toyota; Toyota heeft de e-boot vooralsnog gemist. Zelfs een Prius IV gaat niet lukken voor dit geld.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-01 11:48

Martinspire

Awesomeness

Phuncz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de "Premiere" editie waar de two-tone lak stopt bij de achterdeur ipv. op het einde van de wagen.
Op zich wel mooie auto maar ligt het aan mij of is er wel extreem weinig ruimte achterin zo? Ik denk dat als ik de stoel op mijn lengte zet, er niemand meer achter kan zitten

[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 14-08-2023 21:03 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• TgR_KILLER
Phuncz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding]

Was dat hier nog niet gecommuniceerd dan? xD op de Go Toyota dagen (in juli) kon je hem al zien bij de importeur namelijk.. Best leuke bak in het echt :)
KabouterSuper schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:37:

Kort antwoord, nee.
Iets langer antwoord: nee, maar dat vind je bij geen 1 merk denk ik zo..

Langst antwoord:

Full electric bij Toyota is er pas net met de BZ4X en dan moet je je budget even x 5 doen xD
Even vlug googlen ,maar zelfs een Prius 3 plug-in zit nog boven budget. tenzij je er 1 met 3 ton op de teller koopt.

Als je aan het inlezen bent op Toyota hybrides... Hybride =/ geen plug-in standaard. Toyota Hybrides zijn juist groot geworden omdat je die niet op hoeft te laden ;). De Prius 3 was eigenlijk de eerste.. En ondertussen heb je meerdere Priussen en zelfs de Rav4 aan de stekker, maar die zijn allemaal veeeeeel te duur voor jou budget.

Als je onder de 10k zoekt, dan moet je genoegen nemen met een 'gewone' hybride.. Full electric maar ook PHEV kan je vergeten bij Toyota.

Zelfs iets als een Outlander PHEV kan je vergeten, tenzij je er 1 wil met meer dan 250k op de teller..
En (heb je vast zelf ook al gedaan) als je op b.v. autoscout zoekt op full electric dan is het enige wat in je budget valt de Leaf of de Zoë en ik denk zo dat die beide niet aan je eisen voldoen.

[ Voor 64% gewijzigd door TgR_KILLER op 14-08-2023 22:44 ]

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-01 15:30
Ik heb nooit een prius gehad of gereden maar wel ervaring met de C-HR. Dit is namelijk de auto van mijn vrouw. Zelf rijd ik een RAV4. Beide de laatste generatie.

Ik kan dus nogmaals niet vergelijken met de Prius. Wat ik wel kan zeggen is dat ik vind dat de C-HR erg leuk rijdt. Het zicht naar achteren waar ik veel klachten over hoor vind ik reuze meevallen tjjdens het rijden. De auto heeft dode hoek sensoren in de spiegels die prima werken. Voor het achteruitrijden helpen de camera's ook enorm mocht je de zicht via de achterruit te beperkt vinden (wat ik zelf erg vind meevallen). Daarnaast vind ik de ruimte achterin prima. Vanzelfsprekend is de raampartij achter minder tov de RAV maar de C-HR is gemakkelijker in parkeergarages omdat hij lekker wendbaar is.

Mijn vrouw dacht eigenlijk een Yaris Cross te gaan kopen, maar uiteindelijk vonden we de C-HR veel lekkerder rijden, was apple carplay/waze ook nog eens een stuk sneller op de C-HR en ze vond hem ook mooier.
Dus de keuze viel op een jonge C-HR ipv de nieuwe Yaris Cross.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

Was dat hier nog niet gecommuniceerd dan? xD op de Go Toyota dagen (in juli) kon je hem al zien bij de importeur namelijk.. Best leuke bak in het echt :)

[...]

Kort antwoord, nee.
Iets langer antwoord: nee, maar dat vind je bij geen 1 merk denk ik zo..

Langst antwoord:

Full electric bij Toyota is er pas net met de BZ4X en dan moet je je budget even x 5 doen xD
Even vlug googlen ,maar zelfs een Prius 3 plug-in zit nog boven budget. tenzij je er 1 met 3 ton op de teller koopt.

Als je aan het inlezen bent op Toyota hybrides... Hybride =/ geen plug-in standaard. Toyota Hybrides zijn juist groot geworden omdat je die niet op hoeft te laden ;). De Prius 3 was eigenlijk de eerste.. En ondertussen heb je meerdere Priussen en zelfs de Rav4 aan de stekker, maar die zijn allemaal veeeeeel te duur voor jou budget.

Als je onder de 10k zoekt, dan moet je genoegen nemen met een 'gewone' hybride.. Full electric maar ook PHEV kan je vergeten bij Toyota.

Zelfs iets als een Outlander PHEV kan je vergeten, tenzij je er 1 wil met meer dan 250k op de teller..
En (heb je vast zelf ook al gedaan) als je op b.v. autoscout zoekt op full electric dan is het enige wat in je budget valt de Leaf of de Zoë en ik denk zo dat die beide niet aan je eisen voldoen.
Voor de duidelijkheid, ik zou graag een auto willen die zonder benzine te gebruiken in de stad kan rijden. Bij hogere snelheden en/of langere afstanden vind ik het prima dat de motor aanslaat. Ik heb het even opgezocht en toyota noemt dat full hybrid (in tegenstelling tot mild hybrid). Mijn fout dus dat ik dat full electric noemde.

Ik had allang door dat een niet-hybride full-electric ver boven ons budget ligt.

When life gives you lemons, start a battery factory

• ThinkPad
Hugo__Boss schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:36:
Recent hebben we een Prius uit 2007 overgenomen. Helaas ontbreekt de reservesleutel. Hier toevallig mensen met ervaringen of tips om er eentje bij te laten maken? Of kan zoiets het beste gewoon via de dealer?
De dealer kan natuurlijk altijd, maar vermoedelijk betaal je dan de hoofdprijs, nieuwe sleutel kan maar zo €300 zijn.

Ik zou ergens op internet een sleutel bestellen en deze bij een sleutelmaker laten slijpen die ook de transponder van de startblokkering kan programmeren.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2023 08:21 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-01 16:11

Metalfreak

Hoije woh!

ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

De dealer kan natuurlijk altijd, maar vermoedelijk betaal je dan de hoofdprijs, nieuwe sleutel kan maar zo €300 zijn.

Ik zou ergens op internet een sleutel bestellen en deze bij een sleutelmaker laten slijpen die ook de transponder van de startblokkering kan programmeren.
Dat programmeren kan als het goed is ook via Techstream, dus als je zelf een kabel hebt of iemand kent met zo'n kabel zou je het zelf moeten kunnen. Ik ken persoonlijk geen sleutelmakers die zelf ook autosleutels kunnen koppelen en voor het slijpen van een zelfgekochte sleutel. Ook al eens gezeik gehad bij een sleutelmaker "je gaat toch ook niet je eigen biefstuk meebrengen naar een restaurant?", mijn antwoord was "maar heb jij deze sleutels dan?", "nee dat niet" en toen ging hij toch maar aan de slag "maar ik geef absoluut geen garantie!!!" zei hij nog een beetje geïrriteerd. En anders laten programmeren via de dealer, die kan dat dan ook.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• ThinkPad
Ik lees hier dat je bij een Gen2 ook de 'chicken dance' (!? :D ) kan doen. Staat mij alleen iets bij dat een gebruikte sleutel mogelijk niet kan, anders kon @Hugo__Boss een 'keyfob' van de sloop halen en daar een nieuwe sleutelbaard (staat ongetwijfeld op AliExpress) in zetten en laten slijpen.

YouTube: Gen 2 Toyota Prius Smart Key Programming (chicken dance) 2004-2009

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2023 08:59 ]

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:36:
Ik lees hier dat je bij een Gen2 ook de 'chicken dance' (!? :D ) kan doen. Staat mij alleen iets bij dat een gebruikte sleutel mogelijk niet kan, anders kon @Hugo__Boss een 'keyfob' van de sloop halen en daar een nieuwe sleutelbaard (staat ongetwijfeld op AliExpress) in laten zetten en slijpen.
Sterker nog: gebruikte keyfobs staan ook op AliExpress ;)

(ik moet er zelf namelijk ook nog een bestellen...)

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

jagroep schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:35:
Ik heb nooit een prius gehad of gereden maar wel ervaring met de C-HR. Dit is namelijk de auto van mijn vrouw. Zelf rijd ik een RAV4. Beide de laatste generatie.

Ik kan dus nogmaals niet vergelijken met de Prius. Wat ik wel kan zeggen is dat ik vind dat de C-HR erg leuk rijdt. Het zicht naar achteren waar ik veel klachten over hoor vind ik reuze meevallen tjjdens het rijden. De auto heeft dode hoek sensoren in de spiegels die prima werken. Voor het achteruitrijden helpen de camera's ook enorm mocht je de zicht via de achterruit te beperkt vinden (wat ik zelf erg vind meevallen). Daarnaast vind ik de ruimte achterin prima. Vanzelfsprekend is de raampartij achter minder tov de RAV maar de C-HR is gemakkelijker in parkeergarages omdat hij lekker wendbaar is.

Mijn vrouw dacht eigenlijk een Yaris Cross te gaan kopen, maar uiteindelijk vonden we de C-HR veel lekkerder rijden, was apple carplay/waze ook nog eens een stuk sneller op de C-HR en ze vond hem ook mooier.
Bedankt voor het delen van je ervaring. Weet je toevallig voor welk model je bent gegaan? Ik ga proberen om de 2017 over te slaan en vanaf 2019 modellen te kijken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
jagroep schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:35:

Mooie toevoeging! Ik had het zelf nog niet ervaren, dat verschil tussen de C-HR en Yaris Cross, maar er zat bij mij dan ook een flinke tijd tussen beide modellen gereden te hebben dus dat zal niet meegeholpen hebben.

Ik heb zelf trouwens niet ervaren dat Apple Carplay op de Yaris Cross traag of trager was dan ik gewend ben, terwijl de Yaris Cross natuurlijk het nieuwere entertainment systeem heeft wat ik juist sneller vond werken in de eigen menu's dan het oudere systeem in de C-HR/Corolla. Waar merkte jij dat bijv. aan?

• jagroep
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Mooie toevoeging! Ik had het zelf nog niet ervaren, dat verschil tussen de C-HR en Yaris Cross, maar er zat bij mij dan ook een flinke tijd tussen beide modellen gereden te hebben dus dat zal niet meegeholpen hebben.

Ik heb zelf trouwens niet ervaren dat Apple Carplay op de Yaris Cross traag of trager was dan ik gewend ben, terwijl de Yaris Cross natuurlijk het nieuwere entertainment systeem heeft wat ik juist sneller vond werken in de eigen menu's dan het oudere systeem in de C-HR/Corolla. Waar merkte jij dat bijv. aan?
Ik merkte dat de beelden op de C-HR vloeiender waren. Op de Yaris leek het bij Waze alsof je een spel wilde spelen met een 3d kaart van de vorige generatie. Dus schokkender...

Dat is de enige Yaris Cross die we gereden hebben dus ik heb geen idee of het gewoon een moment opname was of dat er een defect was... Misschien is het bij anderen gewoon prima.

[ Voor 0% gewijzigd door jagroep op 15-08-2023 15:00 . Reden: Typo ]

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Omdat mijn oude Prius een zeer verouderd kaarten systeem heeft, ben ik jaren terug overgestapt op TomTom via de telefoon. Deze prik ik altijd in de houder aan het raam als ik in de auto stap. Een vaste gewoonte geworden. Ik ben het scherm van de auto zelf gaan negeren.

Als de C-HR Android auto heeft, betekend dit dat hij dan de TomTom via mijn telefoon over de auto kan laten lopen?

• jagroep
RoyK schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:18:

Als de C-HR Android auto heeft, betekend dit dat hij dan de TomTom via mijn telefoon over de auto kan laten lopen?
Jazeker. Zie https://www.androidplanet...s-android-auto-overzicht/

Hou er rekening mee dat de C-HR pas na de facelift apple carplay en android auto ondersteund. Ik meen vanaf de 2020 editie

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-01 19:31
@RoyK navigeren via Android Auto (of Apple CarPlay) werkt echt heel goed.
Ik gebruik eigenlijk al een jaar of 3 navigatie via CarPlay (heb ook een Samsung S22 en ook Google Maps daarop via Android Auto werkt prima) en zou niet zo snel meer terug gaan.

Nog even een update-je van mijn kant: mijn “nieuwe” bolide….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE-p4E-N8QDXvR2wreRNhAw2We0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLzpyYZr9W09BLofM18vQFNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WqT89veFzjf0PwSz_P_7hozb2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjvjORnSL9HUujqH7fL71Uiq.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon spullen

• Thasaidon

Thasaidon

TgR_KILLER schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:44:
[...]
Ik weet even niet waar de verschillende generaties elkaar opvolgen, maar de gen4 motoren (en ZEKER ook de veiligheids systemen) zijn zoveel beter. Toen ik van een Auris naar een nieuwe Corolla ging, oh dat was fijn O+

....

Nieuwe generatie motoren krijgen steeds sterkere electro pakketten. Rij met de Corolla ook regelmatig op 80 wegen volledig elektrisch. Dat kon de Auris daarvoor ook echt niet.
Dat hadden wij ook toen wij van de Auris TS naar de Corolla TS gingen.
Bij de Corolla reed ik af en toe zelfs elektrisch terwijl ik 100km/h op de snelweg reed.
De Auris reed boven de 70km/h niet elektrisch meer.

En daarna had ik hetzelfde weer toen we naar de Corolla Cross gingen.
Daar zit de 5e gen hybride motor in en weer verbeterde veiligheidssystemen, maar ook een verbeterde (front) camera en radar.
Heerlijk wagen.

Enige nadeel is dat er inmiddels ook door de EU verplichte systemen in zitten die erg hinderlijk kunnen zijn omdat deze niet goed werken op de binnenwegen in NL.
Maar daar leer je mee leven (rijden ;)), of je zet ze indien mogelijk uit.

.
Dan nog even een dingetje voor de mede Corolla Cross bezitters...
Mijn vrouw kreeg via de dealer te horen dat er een terugroepactie zou zijn voor onze Corolla Cross.
Het zou gaan om een update voor de DCM, waarvoor de brief nog zou komen.
De update word nu meegenomen tijdens de beurt die mijn vrouw vandaag gepland heeft voor de auto.

Bij de RDW kenteken check, staat echter niets open voor onze auto...

Meer CC rijders die hier iets van gehoord hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door Thasaidon op 15-08-2023 18:50 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
jagroep schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Jazeker. Zie https://www.androidplanet...s-android-auto-overzicht/

Hou er rekening mee dat de C-HR pas na de facelift apple carplay en android auto ondersteund. Ik meen vanaf de 2020 editie
Klopt, er zijn volgens mij enkele al eind 2019 geleverd die het hebben, simpelweg omdat dat gewoon de eerst geleverde facelift modellen waren, maar dan is het zelf in de gaten houden en nergens kan je op bijv. 12/2019 zoeken, het is of 2019 of 2020. Makkelijkste is dus het uiterlijk (voorbumper/mistlichten vind ik het makkelijkst) checken.

Een 2016-2019 model:
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/ngsy0acbrj8m_800.jpg

En een 2020-nu model:
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/mx3yj7cbj10m_800.jpg

Zie het mistlicht, pre-facelift zit ie in de onderste grille, vanaf de facelift zit ie aan de buitenkant in de neppe luchthapper helemaal op de hoek.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Soepie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:18:
@RoyK navigeren via Android Auto (of Apple CarPlay) werkt echt heel goed.
Ik gebruik eigenlijk al een jaar of 3 navigatie via CarPlay (heb ook een Samsung S22 en ook Google Maps daarop via Android Auto werkt prima) en zou niet zo snel meer terug gaan.

Nog even een update-je van mijn kant: mijn “nieuwe” bolide….

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je niet lezen? Er staat toch "uitsluitend elektrische auto's"?! :+

Gave uitvoering hoor zo in deze bi-tone kleur met deze velgen! Congrats!

• TgR_KILLER
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

Klopt, er zijn volgens mij enkele al eind 2019 geleverd die het hebben, simpelweg omdat dat gewoon de eerst geleverde facelift modellen waren, maar dan is het zelf in de gaten houden en nergens kan je op bijv. 12/2019 zoeken, het is of 2019 of 2020. Makkelijkste is dus het uiterlijk (voorbumper/mistlichten vind ik het makkelijkst) checken.
Volgens mij was het tot eind 2019/ 2020 ook niet legaal in NL/ EU. De Rav4 had het in 2019 ook niet, pas vanaf medio 2020 kregen die het. Ik had in onze Land Cruiser in 2017 een after market radio laten bouwen met Android Auto erin. Maar AA was in de Play Store echt niet te vinden, je kon het enkel via een APK downloaden die je handmatig moest blijven updaten. Gelukkig is het ondertussen 'gewoon' te krijgen.
KabouterSuper schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:12:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik zou graag een auto willen die zonder benzine te gebruiken in de stad kan rijden. Bij hogere snelheden en/of langere afstanden vind ik het prima dat de motor aanslaat. Ik heb het even opgezocht en toyota noemt dat full hybrid (in tegenstelling tot mild hybrid). Mijn fout dus dat ik dat full electric noemde.

Ik had allang door dat een niet-hybride full-electric ver boven ons budget ligt.
Ah Top! Ja Toyota Full hybrid kan op enkel electro rijden, mits de accu nog vol genoeg is. En ook daar geld, hoe nieuwer de auto hoe beter het hybride systeem en hoe meer / sneller je puur elektrisch kan rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door TgR_KILLER op 15-08-2023 19:39 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@KabouterSuper Ter aanvulling op wat hierboven gezegd wordt: een full hybrid zoals Toyota heeft kan inderdaad volledig elektrisch rijden, zij het enkel 2-3 km, dat is eigenlijk een beetje ongeacht welke Toyota je pakt, ze passen immers de accu's hierop aan.

Bij een Yaris Cross bijv. kan je prima 50% van de tijd elektrisch rijden (gecombineerd snelweg/provinciaal en stad), maar dat betekent niet dat als je een rit van 30 km maakt waarvan 20 km in de stad dat je dan ook 15 km achter elkaar in de stad elektrisch rijdt. Soms rijd je 1 km, soms 2, soms 3 elektrisch voordat hij weer naar hybride overschakelt en de accu weer bijlaadt. Dat ligt aan hoe vol de accu is, hoe koud het buiten is (winter is minder goed dan zomer), maar ook hoe je rijdt.

Wat veel nieuwe (hybride) Toyota rijders niet weten is hoe je het beste ermee om moet gaan. Enerzijds regelt ie alles zelf, maar er is wel degelijk een zuinigere manier. Niet geheel onterecht denken sommige mensen dat heel rustig optrekken en hem in z'n elektrische deel houden het zuinigst is, maar dat is niet zo. Wat er dan namelijk gebeurt is dat je al je elektrokracht gebruikt om op snelheid te komen en of dat nu 50, 60 of 80 is, dan is de energie zo uit je accu en kan je meestal na op snelheid te zijn al vrij snel volledig elektrisch vergeten. Beter is het om vlotjes op te trekken en die brandstofmotor er gewoon bij in te laten springen en eenmaal op snelheid een vaste snelheid aan proberen te houden, dan gebruik je tijdens het optrekken niet of nauwelijks accucapaciteit en soms wordt er juist wat bijgeladen door overtollige energie van de brandstofmotor, maar het grootste voordeel is zeker in de stad of op 50/60 wegen dan dat je serieus lange stukken volledig elektrisch kan afleggen. 3 km is dan zeker niet ondenkbaar en vervolgens is het even een paar keer vlot (niet absurd, gewoon normaal vlot) optrekken bij de stoplichten en je hebt alweer genoeg bijgeladen. Zo kom je dus zeker in de stad tot makkelijk meer dan 50% elektrisch.

Als je echter verwacht dat je de ring A10 afrijdt en vervolgens tot hartje centrum en er weer uit volledig elektrisch kan rijden, dat gaat hem niet worden met welke hybride van welk merk dan ook. Dan moet je echt naar een plug-in hybride en dan is in feite de Prius III PHEV al goed genoeg om dat doel te bereiken.

• Hugo__Boss
ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:21:
[...]

Heb het even nagevraagd, 240 euro kost het. Hoop geld, hoewel het me ook wel een soort van weer meevalt. Ga eens verder op zoek.

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-11-2025
Is 18 inch wiel goed brandstofverbruik ? toyota corolla touring

[ Voor 115% gewijzigd door igix op 16-08-2023 00:25 ]

• JeroenH
  • Laatst online: 23:00
Vanochtend de 100000 km gepasseerd met mijn 2013 Toyota Prius plugin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Z4nlwbpCciixkG36JkKraXXK.jpg

Toch altijd een leuke mijlpaal. Op naar de 200000.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Kassad
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:38:
Vanochtend de 100000 km gepasseerd met mijn 2013 Toyota Prius plugin:

[Afbeelding]

Toch altijd een leuke mijlpaal. Op naar de 200000 400000.
Ftfy :)

• Ruben279
igix schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:22:
Bij de Corolla TS kan ik er weinig van zeggen, anders dan dat bij de Auris TS (wel vergelijkbaar natuurlijk) er meer mensen zijn die hem op de 16 inch hebben dan de 17 inch in verband met het rijcomfort.
In de regel zorgen grotere bandenmaten alleen maar voor meer lawaai, en juist minder voor comfort.

Een inch afwijken zal niet bijzondere invloed hebben op je brandstofverbruik, dat moet je toch echt uit het rijgedrag halen.

• JeroenH
Ruben279 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:37:
In de regel zorgen grotere bandenmaten alleen maar voor meer lawaai, en juist minder voor comfort.
Toevallig las ik gisteren dit: https://arstechnica.com/c...smaller-wheels-and-tires/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58
Ruben279 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:37:
[...]
Een inch afwijken zal niet bijzondere invloed hebben op je brandstofverbruik, dat moet je toch echt uit het rijgedrag halen.
In het 14% bijtellings tijdperk stonden sommige versies op kleine velgen om aan de norm te voldoen.
Dit kan je ook terug zien in de huidige energielabels, kleine velgmaten zijn zuiniger.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik ben ook altijd al een grote tegenstander geweest van grote(re) velgen. De gemiddelde persoon wil tegenwoordig alleen maar uiterlijk vertoon én betaalt daar zelfs de hoofdprijs voor.

En eigenlijk is het heel simpel wat de voor- en nadelen zijn van elk:

Grote velgen (met dus banden met een minder hoge wang):
+ uiterlijk (= smaak)
+ directere communicatie van stuurgedrag (alleen van toegevoegde waarde bij sportieve auto's zoals een GT86 of Supra in Toyota's geval)
- zwaarder = minder zuinig
- zwaarder = minder snel (!!!) ik maak geen geintje, er is eens een befaamd automagazine geweest die dit heeft getest met Golf GTI's van uit mijn hoofd 16" tot 19" en met elke inch groter werd de auto 1-2 tienden langzamer naar de 100 km/u !
- minder hoge wang band = heeeeel snel beschadigde velgen, ontkomt je gewoon niet aan
- minder hoge wang band = lager comfort, er zit namelijk minder natuurlijke demping/vering in van de band zelf
- grotere banden = duurder, soms zelfs veel duurder waardoor je voor een set van 4 zomaar €200 extra af kan tikken

En indien je met het vergroten van de velgmaat ook in breedte van band een slag groter gaat (dat hoeft niet altijd), heb je weer extra voor- en nadelen:
+ iets meer grip op het droge
- iets minder grip op nat asfalt (sneller aquaplanen, vandaar ook deels dat je relatief veel sportauto's zoals Porsches en Ferraris op nat asfalt de vangrail ziet kussen, deels ook vermogen natuurlijk, maar relatief gezien verliezen die enorm veel grip tov een Yaris Cross hoe gek het ook klinkt)
- (nog) hoger verbruik

Het spreekt voor zich dat je voor kleinere velgen/wielen alles kan omdraaien. Ik ben zelf bijv. naar een bz4x aan het kijken omdat ik nu een elektrische Kia rijd na jaren Toyota/Lexus en 3 jaar geleden geen alternatief van Toyota, maar ik vind het bespottelijk dat als ik voor de Premium versie wil gaan, wat ik qua opties wil, dat ik gedwongen wordt de 20" velgen te nemen en ik niet meer voor de 18" kan kiezen. Terwijl dat op de Comfort en Dynamic wel gewoon kan en ook standaard is.

En kijk maar eens naar de WLTP cijfers wat die grotere maat doet:
Comfort 18" = 512 km
Dynamic 18" = 503 km
Premium 20" = 446 km

Gewoon 57 km bereik weg, puur duur je velgen. 8)7

En heel eerlijk: de bz4x kies ik niet voor z'n uiterlijk, dus of er nu 18" of 20" onder zit, dat interesseert me helemaal niks qua uiterlijk. Maar dat bereik interesseert me wel, dat is gewoon een dikke 10% die zomaar wegvalt.

• Andrehj
  • Laatst online: 22:15
MooDyBLueS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:14:
En heel eerlijk: de bz4x kies ik niet voor z'n uiterlijk, dus of er nu 18" of 20" onder zit, dat interesseert me helemaal niks qua uiterlijk. Maar dat bereik interesseert me wel, dat is gewoon een dikke 10% die zomaar wegvalt.
Helemaal mee eens. Maar om dit op te lossen kun je ook een auto in een luxe uitvoering kopen en dan de (te) grote velgen op Marktplaats of een merkforum verkopen en zelf passende velgen in de juiste maat terugkopen. Dat heb ik in 2011 ook gedaan en daar heb ik nu al 12 jaar plezier van.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Hugo__Boss
Metalfreak schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:37:
[...]

Sterker nog: gebruikte keyfobs staan ook op AliExpress ;)

(ik moet er zelf namelijk ook nog een bestellen...)
Toevallig een linkje? Ik kan alleen de behuizingen vinden zonder transponder erin, of is dat wat je bedoelt?

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Hugo__Boss schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Toevallig een linkje? Ik kan alleen de behuizingen vinden zonder transponder erin, of is dat wat je bedoelt?
Nee, heb geen Prius, maar een USDM Lexus, die sleutels zijn sowieso hier niet te krijgen. Maar op je sleutel staat ergens een Denso typenummer (ga er even vanuit dat Toyota al zijn sleutels laat maken door Denso), als ik dat invul vind ik wat ik wil hebben, dus inclusief transponder.

• Martinspire
  • Laatst online: 08-01 11:48

Martinspire

Awesomeness

igix schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:22:
Ik heb zelf de hatchback met 18 inch. Het ziet er mooi uit en ik heb niet het idee dat het veel scheelt in verbruik, maar ik ben niet iemand die gemiddeld rijdt.

Toch vind ik het niet helemaal hosanna:

Het directere contact met de ondergrond is op zich leuk als je op het circuit zit, maar met alle hobbels en bobbels van de wegen, toch wat minder prettig. Vooral vering vind ik wat te strak staan ivm andere auto's. Het werkt prima als je met 130 over de snelweg gaat, maar straten met klinkers of verkeersdrempels zijn niet zo comfortabel als dat ik zou willen. Verder maakt het veel uit wat voor banden erbij worden gezet. De zomerbanden van de fabriek zijn nog wel aardig, maar de winterbanden die veel leasepartijen eronder zetten, zijn gewoon ondermaats. En dat merk je met deze banden wat meer omdat er wat directer contact is. Ik vind het verder opvallend dat ik hem eerder bij de achterwielen vind uitbreken dan voor. Dat maakt hem wat onvoorspelbaarder in bepaalde situaties (slecht wegdek of bv natte wegen). Niet giga probleem of zo, maar het viel mij wel op. Gelukkig nergens in de problemen gekomen zonder echt te hard te rijden, maar je zult er allicht meer last van hebben dan met wat meer standaard banden waar meer concurrentie (en dus lagere prijs) aanwezig is.

Ik denk dat ik voor mijn volgende auto toch eerder voor 17 zou kiezen, tenzij het dan echt meer gaat kosten of foeilelijke velgen zijn.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• MooDyBLueS
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:05:
[...]

Helemaal mee eens. Maar om dit op te lossen kun je ook een auto in een luxe uitvoering kopen en dan de (te) grote velgen op Marktplaats of een merkforum verkopen en zelf passende velgen in de juiste maat terugkopen. Dat heb ik in 2011 ook gedaan en daar heb ik nu al 12 jaar plezier van.
Dat zeg je, maar met mijn CT200h kon dat dus niet. Ik kocht (tweedehands) een CT200h Business Line Pro met 17" velgen in het prachtige parelmoer wit, maar dat laatste doet er niet toe, en wat bleek? De 15" stalen velgen met wieldoppen pasten er dus niet onder!

Dat had te maken met het feit dat alle uitvoeringen behalve de 2 instappers (die dus op 15" geleverd werden) ook grotere remschijven meekregen. Dat lees je dus nergens in de brochure of specificaties, maar kom je achter omdat ik niet de eerste was die die stap wou maken.

Ik had de auto al gekocht dus uiteindelijk maar gelaten voor wat het was, ik zelfs al iemand die wou ruilen en zelf op de 15" reed. Het is dat hij een iets ouder bouwjaar had met minder opties, anders had ik een enkeltje postkantoor met z'n 2en en auto ruilen ook nog wel zien zitten. :P

Nu denk ik niet dat het bij elke auto een probleem zal vormen en de bz4x verwacht ik het ook niet van, maar toch iets om wel te checken.

Zodra het voor mij echt concreet wordt (de bz4x aanschaf), ga ik eens met de Toyota dealer in gesprek, die zullen het vast ook niet erg vinden om de 20" onder een Premium die ik wil kopen vandaan te schroeven en de 18" eronder te zetten van een Dynamic/Comfort die ze ook hebben staan. Dan verkoopt voor een bepaald publiek de Dynamic/Comfort met gratis velg upgrade ook weer beter ongetwijfeld. :)

Edit: en los van deze mogelijkheid, is het wel gek dat het zo moet. Ik zag wel Hyundai met de Ioniq 6 standaard de grote velg (ik meen 19") aanbieden op de Lounge versie en je kan gratis bij bestellen de kleinere velg (ik meen 17") aanvinken in plaats daarvan. Ietwat jammer dat je dan niet €500 ofzo terugkrijgt, maar het is beter dan achteraf dat gedoe.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 16-08-2023 16:34 ]

• JeroenH
Hahahaha we zullen zien. Ik rijd zo'n 15000 km per jaar, dus als ik dat gemiddeld blijf doen moet hij 30 jaar oud worden. Dat zie ik zelfs met een Toyota niet gebeuren :)

• Andrehj
  • Laatst online: 22:15
MooDyBLueS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:33:
Dat zeg je, maar met mijn CT200h kon dat dus niet. Ik kocht (tweedehands) een CT200h Business Line Pro met 17" velgen in het prachtige parelmoer wit, maar dat laatste doet er niet toe, en wat bleek? De 15" stalen velgen met wieldoppen pasten er dus niet onder!
Voor zo'n auto is 15" ook veel te klein. Dat past om bijna geen enkele voor een middenklasser gebruikelijke remklauw. Waarschijnlijk had 16" (205/55R16) wel gewoon gepast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Voor zo'n auto is 15" ook veel te klein. Dat past om bijna geen enkele voor een middenklasser gebruikelijke remklauw. Waarschijnlijk had 16" (205/55R16) wel gewoon gepast.
Nou ja, hij werd dus wél geleverd met die 15" velgen met wieldoppen, in de basisuitvoering. Daarboven kreeg je dus de 17" die ik eronder had. Pas vanaf de 2016 facelift ging de 15" velg met wieldop eruit en kwam er een 16" lichtmetalen velg voor in de plaats.

Dat maakt het dus zo gek. Want je gaat ervan uit dat het alleen een grotere velgmaat is en de kleinere er dus gewoon onder past, want de auto's zijn verder identiek, zou je denken.

En ook de huidige Corolla wordt overigens gewoon met 15" geleverd in de meest eenvoudige uitvoering. Dus zo gek is het niet hoor, voor een middenklasser.

Andersom snap ik: stel de auto wordt met minstens 16" geleverd af-fabriek, dan snap ik wel dat je er geen kleinere maten onder kan leggen.

• Hugo__Boss
Metalfreak schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Nee, heb geen Prius, maar een USDM Lexus, die sleutels zijn sowieso hier niet te krijgen. Maar op je sleutel staat ergens een Denso typenummer (ga er even vanuit dat Toyota al zijn sleutels laat maken door Denso), als ik dat invul vind ik wat ik wil hebben, dus inclusief transponder.
Het is geen Denso, maar een Tokai Rika B23TA. Ga kijken of die ergens te krijgen is, programmeren op de auto lijkt niet heel spannend, alleen nog laten slijpen inderdaad.
Pagina: 1 ... 143 ... 170 Laatste