Dank voor deze duidelijke uitleg!MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:21:
@KabouterSuper Ter aanvulling op wat hierboven gezegd wordt: een full hybrid zoals Toyota heeft kan inderdaad volledig elektrisch rijden, zij het enkel 2-3 km, dat is eigenlijk een beetje ongeacht welke Toyota je pakt, ze passen immers de accu's hierop aan.
Bij een Yaris Cross bijv. kan je prima 50% van de tijd elektrisch rijden (gecombineerd snelweg/provinciaal en stad), maar dat betekent niet dat als je een rit van 30 km maakt waarvan 20 km in de stad dat je dan ook 15 km achter elkaar in de stad elektrisch rijdt. Soms rijd je 1 km, soms 2, soms 3 elektrisch voordat hij weer naar hybride overschakelt en de accu weer bijlaadt. Dat ligt aan hoe vol de accu is, hoe koud het buiten is (winter is minder goed dan zomer), maar ook hoe je rijdt.
Wat veel nieuwe (hybride) Toyota rijders niet weten is hoe je het beste ermee om moet gaan. Enerzijds regelt ie alles zelf, maar er is wel degelijk een zuinigere manier. Niet geheel onterecht denken sommige mensen dat heel rustig optrekken en hem in z'n elektrische deel houden het zuinigst is, maar dat is niet zo. Wat er dan namelijk gebeurt is dat je al je elektrokracht gebruikt om op snelheid te komen en of dat nu 50, 60 of 80 is, dan is de energie zo uit je accu en kan je meestal na op snelheid te zijn al vrij snel volledig elektrisch vergeten. Beter is het om vlotjes op te trekken en die brandstofmotor er gewoon bij in te laten springen en eenmaal op snelheid een vaste snelheid aan proberen te houden, dan gebruik je tijdens het optrekken niet of nauwelijks accucapaciteit en soms wordt er juist wat bijgeladen door overtollige energie van de brandstofmotor, maar het grootste voordeel is zeker in de stad of op 50/60 wegen dan dat je serieus lange stukken volledig elektrisch kan afleggen. 3 km is dan zeker niet ondenkbaar en vervolgens is het even een paar keer vlot (niet absurd, gewoon normaal vlot) optrekken bij de stoplichten en je hebt alweer genoeg bijgeladen. Zo kom je dus zeker in de stad tot makkelijk meer dan 50% elektrisch.
Als je echter verwacht dat je de ring A10 afrijdt en vervolgens tot hartje centrum en er weer uit volledig elektrisch kan rijden, dat gaat hem niet worden met welke hybride van welk merk dan ook. Dan moet je echt naar een plug-in hybride en dan is in feite de Prius III PHEV al goed genoeg om dat doel te bereiken.
Hoe zit het eigenlijk met rijden in heuvels/bergen?
Ik zit nu in de Duitse Eifel en merk regelmatig dat ik toch behoorlijk gas moet geven om mijn Auris TS omhoog te krijgen, maar hij redt het prima en heb nog ruimte onder het pedaal over. Berg af vervolgens moet ik echt bij remmen en is de accu volledig vol (jaja, 10 van de 10 streepjes groen