Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 144 ... 163 Laatste
Acties:
  • 882.556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 15:41
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:21:
@KabouterSuper Ter aanvulling op wat hierboven gezegd wordt: een full hybrid zoals Toyota heeft kan inderdaad volledig elektrisch rijden, zij het enkel 2-3 km, dat is eigenlijk een beetje ongeacht welke Toyota je pakt, ze passen immers de accu's hierop aan.

Bij een Yaris Cross bijv. kan je prima 50% van de tijd elektrisch rijden (gecombineerd snelweg/provinciaal en stad), maar dat betekent niet dat als je een rit van 30 km maakt waarvan 20 km in de stad dat je dan ook 15 km achter elkaar in de stad elektrisch rijdt. Soms rijd je 1 km, soms 2, soms 3 elektrisch voordat hij weer naar hybride overschakelt en de accu weer bijlaadt. Dat ligt aan hoe vol de accu is, hoe koud het buiten is (winter is minder goed dan zomer), maar ook hoe je rijdt.

Wat veel nieuwe (hybride) Toyota rijders niet weten is hoe je het beste ermee om moet gaan. Enerzijds regelt ie alles zelf, maar er is wel degelijk een zuinigere manier. Niet geheel onterecht denken sommige mensen dat heel rustig optrekken en hem in z'n elektrische deel houden het zuinigst is, maar dat is niet zo. Wat er dan namelijk gebeurt is dat je al je elektrokracht gebruikt om op snelheid te komen en of dat nu 50, 60 of 80 is, dan is de energie zo uit je accu en kan je meestal na op snelheid te zijn al vrij snel volledig elektrisch vergeten. Beter is het om vlotjes op te trekken en die brandstofmotor er gewoon bij in te laten springen en eenmaal op snelheid een vaste snelheid aan proberen te houden, dan gebruik je tijdens het optrekken niet of nauwelijks accucapaciteit en soms wordt er juist wat bijgeladen door overtollige energie van de brandstofmotor, maar het grootste voordeel is zeker in de stad of op 50/60 wegen dan dat je serieus lange stukken volledig elektrisch kan afleggen. 3 km is dan zeker niet ondenkbaar en vervolgens is het even een paar keer vlot (niet absurd, gewoon normaal vlot) optrekken bij de stoplichten en je hebt alweer genoeg bijgeladen. Zo kom je dus zeker in de stad tot makkelijk meer dan 50% elektrisch.

Als je echter verwacht dat je de ring A10 afrijdt en vervolgens tot hartje centrum en er weer uit volledig elektrisch kan rijden, dat gaat hem niet worden met welke hybride van welk merk dan ook. Dan moet je echt naar een plug-in hybride en dan is in feite de Prius III PHEV al goed genoeg om dat doel te bereiken.
Dank voor deze duidelijke uitleg!
Hoe zit het eigenlijk met rijden in heuvels/bergen?
Ik zit nu in de Duitse Eifel en merk regelmatig dat ik toch behoorlijk gas moet geven om mijn Auris TS omhoog te krijgen, maar hij redt het prima en heb nog ruimte onder het pedaal over. Berg af vervolgens moet ik echt bij remmen en is de accu volledig vol (jaja, 10 van de 10 streepjes groen oOo ) als ik beneden ben. Is het dan beter om bij te remmen of hem in de B te zetten? De motor schiet dan omhoog in de toeren, maar remt wel veel meer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De B is idd bedoeld voor extra remmen op de motor en daarmee de normale remmen te ontzien. Dat is aan te raden in de bergen. Als je remmen oververhit zijn word je niet vrolijk bergaf.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:41
Zoals de motor ronkt bergop, doet 'ie dat ook bergaf als de accu vol zit.

Als je de bak in B zet, zal eerst de accu opgeladen worden.
Zodra die voldoende opgeladen is (gaat nooit tot 100% ivm behoud levensduur) zal de brandstofmotor meer gaan bijremmen en komt er dus ook een stuk extra volume bij.

Ik vind dat hij opzich nog wel wat agressiever snelheid mag verliezen bij het schakelen naar B, want in de bergen moet ik toch nog wel regelmatig bijremmen.
Het gaat in ieder geval niet hetzelfde als bij de Polestar bijv., maar dat is ook niet echt te vergelijken. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:38:
De B is idd bedoeld voor extra remmen op de motor en daarmee de normale remmen te ontzien. Dat is aan te raden in de bergen. Als je remmen oververhit zijn word je niet vrolijk bergaf.
Bij een Toyota hybride rem je in B niet af op de verbrandingsmotor. Je remt nog altijd af met de elektromotor die verbonden is met de wielen die dan als generator werkt. Dat zou echter niet werken bij een volle accu omdat de generator dan z'n stroom niet kwijt kan. Dus gaat de tweede elektromotor draaien die de verbrandingsmotor mee laat draaien om zo de opgewekte stroom af te fakkelen.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
easyriider schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:52:
Dat zou echter niet werken bij een volle accu omdat de generator dan z'n stroom niet kwijt kan. Dus gaat de tweede elektromotor draaien die de verbrandingsmotor mee laat draaien om zo de opgewekte stroom af te fakkelen.
Dan rem je toch af op de ICE :? Of er nou een schakel tussen zit of niet.

@Ruben279 zodra je hm in de B zet remt de auto af op de ICE, ongeacht de status van de accu.
Oftewel ook met een lege accu rem je af op de motor.

• GekkeRipper
  • Nu online
easyriider schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Bij een Toyota hybride rem je in B niet af op de verbrandingsmotor. Je remt nog altijd af met de elektromotor die verbonden is met de wielen die dan als generator werkt. Dat zou echter niet werken bij een volle accu omdat de generator dan z'n stroom niet kwijt kan. Dus gaat de tweede elektromotor draaien die de verbrandingsmotor mee laat draaien om zo de opgewekte stroom af te fakkelen.
Ten eerste zeg ik nergens verbrandingsmotor. Ten tweede, bedankt voor de uitleg dat wist ik niet. Ten derde, het effect is toch hetzelfde? Remmen ontzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

Ten eerste zeg ik nergens verbrandingsmotor. Ten tweede, bedankt voor de uitleg dat wist ik niet. Ten derde, het effect is toch hetzelfde? Remmen ontzien.
Ten vierde :P Het klopt niet helemaal wat je zegt. Want los van het feit dat het effect hetzelfde is, daar heb je helemaal gelijk in, is het zo dat de hybride Toyota's sowieso al eerst de elektromotor gebruiken om af te remmen, óók als je het rempedaal intrapt. Dat je met de B-stand dus je remmen ontziet is niet waar.

Want als de remcapaciteit van de elektromotor op is, dan moeten alsnog de fysieke remmen bijschakelen om meer af te remmen.

De remkracht op de elektromotor is vaak vergelijkbaar met de kracht van diezelfde elektromotor, zij het vaak iets minder dan het maximum, maar voor simpliciteit laten we dat even achterwege omdat het er niet toe doet in dit verhaal.

Stel je hebt dus een Corolla 1.8, de motor die in veel meer modellen zit, namelijk de 2ZR-FXE, dan heb je 122 pk systeemvermogen. Dat komt van een 98 pk 1.8 benzinemotor en een 53 kW (71 pk) elektromotor.

Je remkracht is dan dus maximaal 53 kW, nooit genoeg om een hele middenklasser bergafwaarts tot stilstand te krijgen. En daarom wordt het door sommigen (zie ook hierboven) als "wat zwak" of "had wel sterker mogen zijn" benoemd.

Nu gaat het te ver om helemaal zoals Engineering Explained (tip op YT, ook over Toyota's) alle cijfers erbij te pakken, ook omdat ik ongetwijfeld ergens een rekenfout zal maken dan, zo diep zit ik er namelijk ook weer niet in. Maar de essentie is dat de eerste ±40-50 kW elektrokracht wordt gebruikt voor het afremmen, dat is best redelijk en als je rustig rijdt in ons kikkerlandje met niet te volle belading, is dat genoeg om tot stilstand te komen en dus nauwelijks je fysieke remmen te gebruiken. Let wel: Toyota's gebruiken de laatste paar meters altijd de fysieke remmen. De elektromotor gaat in feite gewoon in reverse draaien en kan zo weerstand op de as leveren in de genoemde hoeveelheid kW.

Of je dus de B-stand of je rempedaal gebruikt, de eerste bulk aan elektrokracht van de elektromotor wordt gebruikt om je af te remmen. Als dat niet genoeg blijkt, dus afhankelijk van of je harder remt als je het rempedaal gebruikt of bijremt als je de B-stand gebruikt, dan komen de fysieke remmen erbij. Dit maakt dus geen verschil.

Het enige is dat je met de B-stand makkelijker doorhebt wanneer je je fysieke remmen gebruikt, want daar is het letterlijk zo dat zodra je het rempedaal intrapt, het de fysieke remmen zijn.

Dit is overigens exact hoe iedere EV werkt, waarbij het ook nog eens zo is dat hoe groter je elektrokracht is, hoe sterker je af kan remmen op die elektromotor (al zit daar natuurlijk ook een limiet aan, praktisch gezien).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
MooDyBLueS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:04:
Of je dus de B-stand of je rempedaal gebruikt, de eerste bulk aan elektrokracht van de elektromotor wordt gebruikt om je af te remmen.
Dit klopt gewoon niet, zodra je gas los laat in de B stand rem je af op de motor.
Daaruit volgt al dat je je fysieke remmen ontziet en minder belast, ongeacht wat er daarna gebeurd.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:08
St00mwals schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:40:
Is het dan beter om bij te remmen of hem in de B te zetten? De motor schiet dan omhoog in de toeren, maar remt wel veel meer af.
Uiteraard. Dat is het hele idee van die B-stand. Dat je die dus gebruikt bij afdalingen om extra op de motor te remmen. En dat staat vast ook wel in je gebruiksaanwijzing die je als het goed is bij je auto gekregen hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 18:16

Thasaidon

If nothing goes right, go left

JeroenH schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Hahahaha we zullen zien. Ik rijd zo'n 15000 km per jaar, dus als ik dat gemiddeld blijf doen moet hij 30 jaar oud worden. Dat zie ik zelfs met een Toyota niet gebeuren :)
Dat kan wel hoor...

Zie hier... een Landcruiser uit 2000 met 1.000.000Km op de teller.

Al een wat ouder bericht, maar toch.
Andrehj schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:03:
[...]

Uiteraard. Dat is het hele idee van die B-stand. Dat je die dus gebruikt bij afdalingen om extra op de motor te remmen. En dat staat vast ook wel in je gebruiksaanwijzing die je als het goed is bij je auto gekregen hebt.
Vwbt de hele B-modus discussie...
The Car Care Nut legt dit hier op een prima manier uit.

In B-modus gaat het regeneratief remmen gelijk naar maximaal. Daarnaast zal de ICE gaan draaien door de MG1 elektromotor. En door de compressie van de lucht in de ICE zal er weerstand opgewekt worden.
Er word in deze stand geen brandstof gebruikt door de ICE. Het is puur de tegendruk van de compressie.

[ Voor 45% gewijzigd door Thasaidon op 17-08-2023 19:15 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• GekkeRipper
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Ten vierde :P Het klopt niet helemaal wat je zegt. Want los van het feit dat het effect hetzelfde is, daar heb je helemaal gelijk in, is het zo dat de hybride Toyota's sowieso al eerst de elektromotor gebruiken om af te remmen, óók als je het rempedaal intrapt. Dat je met de B-stand dus je remmen ontziet is niet waar.

Want als de remcapaciteit van de elektromotor op is, dan moeten alsnog de fysieke remmen bijschakelen om meer af te remmen.

De remkracht op de elektromotor is vaak vergelijkbaar met de kracht van diezelfde elektromotor, zij het vaak iets minder dan het maximum, maar voor simpliciteit laten we dat even achterwege omdat het er niet toe doet in dit verhaal.

Stel je hebt dus een Corolla 1.8, de motor die in veel meer modellen zit, namelijk de 2ZR-FXE, dan heb je 122 pk systeemvermogen. Dat komt van een 98 pk 1.8 benzinemotor en een 53 kW (71 pk) elektromotor.

Je remkracht is dan dus maximaal 53 kW, nooit genoeg om een hele middenklasser bergafwaarts tot stilstand te krijgen. En daarom wordt het door sommigen (zie ook hierboven) als "wat zwak" of "had wel sterker mogen zijn" benoemd.

Nu gaat het te ver om helemaal zoals Engineering Explained (tip op YT, ook over Toyota's) alle cijfers erbij te pakken, ook omdat ik ongetwijfeld ergens een rekenfout zal maken dan, zo diep zit ik er namelijk ook weer niet in. Maar de essentie is dat de eerste ±40-50 kW elektrokracht wordt gebruikt voor het afremmen, dat is best redelijk en als je rustig rijdt in ons kikkerlandje met niet te volle belading, is dat genoeg om tot stilstand te komen en dus nauwelijks je fysieke remmen te gebruiken. Let wel: Toyota's gebruiken de laatste paar meters altijd de fysieke remmen. De elektromotor gaat in feite gewoon in reverse draaien en kan zo weerstand op de as leveren in de genoemde hoeveelheid kW.

Of je dus de B-stand of je rempedaal gebruikt, de eerste bulk aan elektrokracht van de elektromotor wordt gebruikt om je af te remmen. Als dat niet genoeg blijkt, dus afhankelijk van of je harder remt als je het rempedaal gebruikt of bijremt als je de B-stand gebruikt, dan komen de fysieke remmen erbij. Dit maakt dus geen verschil.

Het enige is dat je met de B-stand makkelijker doorhebt wanneer je je fysieke remmen gebruikt, want daar is het letterlijk zo dat zodra je het rempedaal intrapt, het de fysieke remmen zijn.

Dit is overigens exact hoe iedere EV werkt, waarbij het ook nog eens zo is dat hoe groter je elektrokracht is, hoe sterker je af kan remmen op die elektromotor (al zit daar natuurlijk ook een limiet aan, praktisch gezien).
Dat is een lang verhaal. In B gaat de branfstofmotor meer toeren draaien. Als je geen gas geeft, zul je dus meer afremmen op de branfstofmotor, dan op lagere toeren. Of het nou een hybride is of niet. Zo werkt dat gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vassago schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Dit klopt gewoon niet, zodra je gas los laat in de B stand rem je af op de motor.
Daaruit volgt al dat je je fysieke remmen ontziet en minder belast, ongeacht wat er daarna gebeurd.
GekkeRipper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

Dat is een lang verhaal. In B gaat de branfstofmotor meer toeren draaien. Als je geen gas geeft, zul je dus meer afremmen op de branfstofmotor, dan op lagere toeren. Of het nou een hybride is of niet. Zo werkt dat gewoon.
Misschien moeten jullie allebei de video van The Car Care Nut zoals @Thasaidon hierboven linkt maar eens kijken, want er zijn veel misverstanden hierover. Rond 4:30 zegt ie letterlijk dat het eerste wat er gebeurt is dat de regenerative braking (dat is afremmen op de elektromotor, want het regenereert energie) op maximaal gaat en MG2 (Motor Generator 2) wordt hiervoor gebruikt.

Even later benoemt hij ook 2 redenen waarom het niet op de ICE motor afremt: 1. de ICE motor staat niet direct in contact staat met de weg (aandrijving), daarom kan dit bij een Toyota hybride niet, en 2. daarom is er niet genoeg kracht om de ICE motor vrij te laten draaien en de benodige afremkracht te verkrijgen. De oplossing? Ze gebruiken MG1 om de ICE rond te laten draaien om die weerstand na te bootsen.

En dan benoemt hij de party trick die jullie argument compleet onderuit haalt (met alle respect hoor, ik probeer alleen even helder uit te leggen hoe het zit) en dat is dat de motor niet eens draait, letterlijk zegt hij: er is geen ontsteking, geen brandstof die gebruikt wordt, niks. Hij wordt volledig door MG1 aangedreven om op te spinnen en zo de extra benodigde weerstand te verkrijgen die vervolgens via het hybride systeem en de CVT de weerstand op de weg kunnen krijgen.

Maar het is dus zeker niet op de motor afremmen zoals elke niet-hybride ICE doet. In feite doen (vrijwel) alle hybride onderdelen dus mee, maar grotendeels zijn het de elektromotoren die het werk dus doen en de ICE is er enkel om wat meer weerstand te krijgen. En ja, als dat niet genoeg is, dan ga je dus over op de fysieke remmen.

En als afsluiter: wat er eerder werd geroepen over dat er een verschil is tussen B-mode en rempedaal vwb het toepassen van fysieke remmen, is dus totaal niet waar. In alle gevallen wordt eerst regen braking (afremmen op de elektromotor) gebruikt, enige verschil is dat in B-mode deze gelijk naar maximaal gaat, terwijl je met het rempedaal zelf kan doseren. Neemt niet weg dat er geen enkel verschil zit in hoe je remmen slijten, tenzij je verkeerd het rempedaal gebruikt door juist veel te hard te remmen.

En nu hou ik erover op. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
I stand corrected. Dacht dat de branfstofmotor een koppeling had met de wielen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
Hoe het inwendig werkt boeit me vrij weinig, ik zet hem in de B ---> auto remt af op de motor.
Hoeveel en welke schakels ertussen zitten maakt voor de bestuurder niet uit.
(En zo werkt het ongeacht hoe vol de accu is.)

Heel simpel, ik rijd 80 in de D stand, laat gas los. ICE gaat naar 0 toeren,auto remt langzaam af.
Ik rijd 80 in de B, laat gas los. Ice blijft op toeren (of toert op zelfs) en de auto remt sneller af.

Ergo, auto remt af op de (ICE) motor.

Hoe het werkt en wat er tusen zit zal me als bestuurder worst zijn. Doe ik dit bergaf scheelt het mij toch echt in de mechanische remmen.

"maar grotendeels zijn het de elektromotoren die het werk dus doen en de ICE is er enkel om wat meer weerstand te krijgen"

Dus rem je af op de ICE.

[ Voor 11% gewijzigd door vassago op 17-08-2023 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:09:
No problem, is ook een lastige die ik ook veelvuldig fout had in eerste instantie. Daarom goed om een gezonde discussie te hebben, toch? Het is dat ik al sinds 2006 in Toyota hybrides heb gereden (en ook Lexus) en uit passie er veel over gelezen en gekeken heb, o.a. The Car Care Nut, Engineering Explained en als ik er écht tijd voor had bekeek ik eens een video van Weber Auto die in soms wel 2 uur uitlegt hoe de CVT van Toyota werkt en in elkaar steekt. Niet dat ik ook maar de kennis van een Toyota monteur of engineer heb, puur passie dus zal er alsnog vaak op detailniveau naast zitten. :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
vassago schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:48:
Hoe het inwendig werkt boeit me vrij weinig, ik zet hem in de B ---> auto remt af op de motor.
Hoeveel en welke schakels ertussen zitten maakt voor de bestuurder niet uit.
(En zo werkt het ongeacht hoe vol de accu is.)

Heel simpel, ik rijd 80 in de D stand, laat gas los. ICE gaat naar 0 toeren,auto remt langzaam af.
Ik rijd 80 in de B, laat gas los. Ice blijft op toeren (of toert op zelfs) en de auto remt sneller af.

Ergo, auto remt af op de (ICE) motor.

Hoe het werkt en wat er tusen zit zal me als bestuurder worst zijn. Doe ik dit bergaf scheelt het mij toch echt in de mechanische remmen.

"maar grotendeels zijn het de elektromotoren die het werk dus doen en de ICE is er enkel om wat meer weerstand te krijgen"

Dus rem je af op de ICE.
Je spreekt jezelf toch wel tegen. :P Je zegt eerst dat het je niet boeit hoe het inwendig werkt, maar gaat vervolgens verder met de discussie "dus rem je af op de ICE"?

Maakt mij verder niet uit hoor, maar als je het helemaal platslaat, dan is het dus niet de ICE waarop je afremt bij Toyota hybrides. Dat is de meest simpele vorm. In de complexere vorm zit er wat meer nuance, maar die is al benoemd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
GekkeRipper schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:09:
Er is niet een simpele één op één verbinding tussen brandstofmotor en wielen zoals het geval is bij de meeste automatische versnellingsbakken. Er wordt een planeetwielmechanisme toegepast. Op de Engelse wikipedia staat een uitgebreid artikel over de werking van het hele systeem.

Wikipedia: Planeetwielmechanisme
Wikipedia: Hybrid Synergy Drive

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 18:54

YellowCube

Wait...what?

easyriider schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Er is niet een simpele één op één verbinding tussen brandstofmotor en wielen zoals het geval is bij de meeste automatische versnellingsbakken. Er wordt een planeetwielmechanisme toegepast. Op de Engelse wikipedia staat een uitgebreid artikel over de werking van het hele systeem.

Wikipedia: Planeetwielmechanisme
Wikipedia: Hybrid Synergy Drive
er is zelfs een complete simulator
dit is wel een oude en van de Prius, dus max (EV) snelheid is nog beperkt tov de modernere systemen. Maar het idee is hetzelfde

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 19-08-2023 07:40 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 21:08

RoyK

Hobby tekenaar

Ik leerde dat software in de nieuwe Corolla je rijgedrag leert kennen. Als je een route vaak herhaald gaat de software analyseren waar de accu opgeladen kan en waar hij zijn energie wil afgeven in de rit. Dat vind ik nou een toffe ontwikkeling. Iets wat je in de F1 al jaren ziet wat ze daar 'mapping' noemen. Dit laatste is meer dan wat Corolla nu doet uiteraard, maar het idee komt op hetzelfde neer. Leren door herhaling, en daar het beste uit halen.

Ik rij 3x per week een heel stuk A20 met wat lichte file bij Goude om daarna 25km op de A12 rechtdoor te rijden naar Utrecht. Daarna heb ik een stukje stad. Ik zie het voor me dat de Corolla dat in de gaten krijg en zijn accu op de snelweg oplaad om elektrisch in de aankomende file en stad te kunnen rijden. Gewoon omdat hij weet wat er gaat gebeuren. Nu ben ik een gigantische auto noob en bestaat dit al voor burgers, ik vind het iig boeiend!! :P

[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 19-08-2023 09:59 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10
Is dit nieuw? De paarse stippellijnen op de navigatie geven in ieder geval aan waar je (vaker) hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

StarC schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:27:
Is dit nieuw? De paarse stippellijnen op de navigatie geven in ieder geval aan waar je (vaker) hebt gereden.
In een review kwam het op mij over dat dit iets nieuws is ja. De auto heeft in de gaten welke route je rijdt, en gaat zich daar op aanpassen. Als hij weet dat er altijd langzaam gereden wordt op punt X, dat je dat stuk volledig elektrisch kan rijden, en hij op put Y de meeste energy kan vergaren, zal hij dat op dat punt proberen te doen.

Of het nieuw-nieuw is.. geen idee. Dat kunnen jullie vast ophelderen haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 18:51
RoyK schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:57:
Ik leerde dat software in de nieuwe Corolla je rijgedrag leert kennen. Als je een route vaak herhaald gaat de software analyseren waar de accu opgeladen kan en waar hij zijn energie wil afgeven in de rit. Dat vind ik nou een toffe ontwikkeling. Iets wat je in de F1 al jaren ziet wat ze daar 'mapping' noemen. Dit laatste is meer dan wat Corolla nu doet uiteraard, maar het idee komt op hetzelfde neer. Leren door herhaling, en daar het beste uit halen.

Ik rij 3x per week een heel stuk A20 met wat lichte file bij Goude om daarna 25km op de A12 rechtdoor te rijden naar Utrecht. Daarna heb ik een stukje stad. Ik zie het voor me dat de Corolla dat in de gaten krijg en zijn accu op de snelweg oplaad om elektrisch in de aankomende file en stad te kunnen rijden. Gewoon omdat hij weet wat er gaat gebeuren. Nu ben ik een gigantische auto noob en bestaat dit al voor burgers, ik vind het iig boeiend!! :P
Met de vorige Corolla generatie heb ik de accu ook meestal wel vol als je de snelweg af komt. Over een maandje kan ik de nieuwe ophalen, ben wel benieuwd naar het verschil overall van de aandrijflijn. Ik rij hoofdzakelijk A12/A50 dus ook genoeg snelweg. Kijk verder ook al uit naar stoelverwarming en elektrische achterklep :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:48
Hier inmiddels bij de dealer geweest met de auris. Ze hebben gekeken en de auto uitgelezen. Maar er is niets te vinden het probleem is ook al een tijd verdwenen. De dealer denkt toch dat het komt omdat ik de auto net uitzete toen de motor aansloeg.

Nu wel een probleem met de airco. Aan de passagierskant werkt de airco goed. Maar aan de kant van de bestuurder blaast er geen koude lucht meer. Ook niet als ik dual uitzet. Iemand een idee wat dit kan zijn? Nu moet ik dus alsnog naar de dealer haha. Neem aan dat het niet aan de airco pomp ligt aangezien de een kant wel koud wordt.
Airco heeft in maart onderhoud gehad en toen moest er behoorlijk wat koudemiddel bij. Zou het dan misschien toch een lek kunnen zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door vangoghnl op 20-08-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:09
Even een checkvraag. Ik heb een Toyota approved occasion uit Spanje (bijna 4jaar oud) op het oog. Import. Nu heb ik de boekjes gezien en daar staat netjes op de 15k een onderhoud bij een Toyota dealer in Spanje. Ik heb carfax rapport opgevraagd en alles lijkt ok:
-1 eigenaar: private individual Private usage reported in Spain. Klopt met stempels in boekje.
-Niet gestolen, geen schade, geen taxi.
-De auto ziet er erg goed uit en reed tijdens proefrit ook fijn. Nette randen bij de deuren en prima uitziende motor zonder sporen van spuitwerk/ kapotte bouten.
-Te koop bij officiële dealer voor prijs vergelijkbaar met andere modellen en met Toyotagarantie.

Alleen km verloop is in Carfax niet te zien (volgens mij is dat normaal?).

Alles lijkt in orde. Maar zie ik nog iets over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door gelukkie op 20-08-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
gelukkie schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:21:
Even een checkvraag. Ik heb een Toyota approved occasion uit Spanje (bijna 4jaar oud) op het oog. Import. Nu heb ik de boekjes gezien en daar staat netjes op de 15k een onderhoud bij een Toyota dealer in Spanje. Ik heb carfax rapport opgevraagd en alles lijkt ok:
-1 eigenaar: private individual Private usage reported in Spain. Klopt met stempels in boekje.
-De auto ziet er erg goed uit en reed tijdens proefrit ook fijn. Nette randen bij de deuren en prima uitziende motor zonder sporen van spuitwerk/ kapotte bouten.
-Te koop bij officiële dealer voor prijs vergelijkbaar met andere modellen en met Toyotagarantie.

Wat ik zelf als noob heb gedaan bij mijn Auris uit Italië is, naast mijn gevoel volgen
- de randen van de stoel en andere delen die je vaak aanraakt bekijken. Als je een auto met 50K op de teller ziet waarvan de stoelen en handgrepen zijn versleten dan weet je dat er iets niet klopt.
- hoe ziet het er onder de motorkap uit? Ook een beetje van wat je bij de KM stand kunt verwachten?

Als men wil kunnen ze natuurlijk alles verdoezelen, maar dan gaat het ze snel teveel geld kosten. Vooral bovengenoemde zaken schijnen een redelijke maatstaf te zijn.

Ik vond het ook spannend, maar bijna 3 jaar en 35K KM later/verder nog steeds erg blij met de aankoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
Dank voor je reactie! Ben gelukkig niet de enige die wat spannend vindt. Mede omdat het nieuw voor mij is.

Bij het interieur zou ik eigenlijk eerder een veel lagere km stand verwachten (gaat nu richting de 100k). Heeft maar paar plekjes. Onder de kap zag het ook goed uit (voor zover ik dat kan beoordelen).

Mits bij de dealer blijf onderhouden zou ook alle garantie moeten tellen (de 10 jaar en de 14/15 jaar op het hybride deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Even voor de goede orde: staat de auto te koop bij een Toyota dealer in Spanje of is hij al geïmporteerd en staat hij in NL te koop bij een Toyota dealer? Ik gok het laatste gezien je het over proefrit hebt gehad of je moet nu daar op vakantie zijn en graag proefritten maakt op vakantie. :P

Ik heb zelf 2x bij een Toyota dealer in NL een import gekocht, een Prius uit Duitsland en een Lexus UX uit Italië. De Lexus was ook net als wat jij nu benoemt met weinig km's, jaartje oud, eerste beurt in Italië gehad. Gewoon alle garantie in NL erbij, dus durfde het wel aan en is ook geen probleem gebleken.

15k km is ook een stand waarbij alles in principe nieuw hoort te zijn op hele kleine sporen zoals ietwat gebruikte wangen van de stoelen en een ietwat door menselijke handen ingevet stuurwiel, dat soort echt kleine dingen.

Juist als een NL Toyota dealer het aanbiedt, dan krijg je tegenwoordig bij dergelijke nieuwe modellen ook los van de 10 jaar fabrieksgarantie de 24 maanden occasion garantie die over het algemeen nog iets verder gaat. En Toyota wil hun eigen naam niet te grabbel gooien ga ik altijd maar vanuit dus als zoiets aangeboden wordt, is het vaak omdat er in een bepaald land teveel besteld is, te weinig aftrek heeft plaatsgevonden en daarom elders in Europa verdeeld worden.

Enige wat ik je wel mee wil geven: bij inruil kan er soms lastig worden gedaan, in die zin dat sommige bedrijven je er minder voor willen geven "omdat het een import is". Als de prijs nu ook aan de onderkant zit van wat er aan gelijke auto's te koop staat, is dat niet erg, maar daarom zou ik er zeker niet de hoofdprijs voor willen betalen, dan liever een NL auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:45
[...]

Een buitenlandse auto is vaak een andere uitvoering dan we hier in NL kennen, daardoor zijn mogelijk bepaalde features niet aanwezig. Denk bijv. aan alleen FM-radio i.p.v. DAB+ (dat was toen ik een Auris TS zocht vaak het geval bij import uit bijv. Italië). Even de brochure van Toyota website downloaden en vergelijken. Hoeft geen issue te zijn, maar dan weet je het i.i.g, zou zonde zijn als je er pas na de koop achter komt.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
MooDyBLueS schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Even voor de goede orde: staat de auto te koop bij een Toyota dealer in Spanje of is hij al geïmporteerd en staat hij in NL te koop bij een Toyota dealer? Ik gok het laatste gezien je het over proefrit hebt gehad of je moet nu daar op vakantie zijn en graag proefritten maakt op vakantie. :P

Ik heb zelf 2x bij een Toyota dealer in NL een import gekocht, een Prius uit Duitsland en een Lexus UX uit Italië. De Lexus was ook net als wat jij nu benoemt met weinig km's, jaartje oud, eerste beurt in Italië gehad. Gewoon alle garantie in NL erbij, dus durfde het wel aan en is ook geen probleem gebleken.

15k km is ook een stand waarbij alles in principe nieuw hoort te zijn op hele kleine sporen zoals ietwat gebruikte wangen van de stoelen en een ietwat door menselijke handen ingevet stuurwiel, dat soort echt kleine dingen.

Juist als een NL Toyota dealer het aanbiedt, dan krijg je tegenwoordig bij dergelijke nieuwe modellen ook los van de 10 jaar fabrieksgarantie de 24 maanden occasion garantie die over het algemeen nog iets verder gaat. En Toyota wil hun eigen naam niet te grabbel gooien ga ik altijd maar vanuit dus als zoiets aangeboden wordt, is het vaak omdat er in een bepaald land teveel besteld is, te weinig aftrek heeft plaatsgevonden en daarom elders in Europa verdeeld worden.

Enige wat ik je wel mee wil geven: bij inruil kan er soms lastig worden gedaan, in die zin dat sommige bedrijven je er minder voor willen geven "omdat het een import is". Als de prijs nu ook aan de onderkant zit van wat er aan gelijke auto's te koop staat, is dat niet erg, maar daarom zou ik er zeker niet de hoofdprijs voor willen betalen, dan liever een NL auto.
Dank. Auto staat idd in NL en niet met 15k maar rond de 100k kilometer in 3 jaar en volgens boekje rond elke 15k een beurt bij de Toyotadealer in Spanje (stempel + stand/datum). Prijs is vergelijkbaar (iets lager) met NL auto met die km die wel stuk minder extra’s heeft. Garanties zouden allemaal geldig moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@gelukkie
Als de auto bij een NL Toyota dealer staat, dan staat deze ook garant voor de auto.
Ze zullen echt geen auto verkopen als deze niet goed zou zijn, want het is immers hun naam, maar ook aan hen om evt problemen op te lossen.

En aangezien het boekje netjes bijgehouden lijkt te zijn, zou ik ook geen problemen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Dank voor de reacties! We gaan het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:12

dbzfan

Nee.

De 2 middelste parkeersensoren aan de voorzijde van mijn Auris TS gaan sinds een ritje door de wasstraat random af. Soms een paar dagen niet, dan weer zomaar de gehele rit (als je onder de 10km/u rijd). Iemand bekend met dit euvel?

(inmiddels speelt dit al weken, dus eventueel vocht zou allang verdampt zijn in zuid frankrijk etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
ThinkPad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Denk bijv. aan alleen FM-radio i.p.v. DAB+ (dat was toen ik een Auris TS zocht vaak het geval bij import uit bijv. Italië).
Dat heb ik dus op mijn Auris TS uit Italië.
Vind ik wel jammer, maar ook geen dealbreaker voor mij.
Ander leuke feature wat die van mij niet kan en wat de dealer ook niet gelukt is:
Op de sleutel de knop voor openen indrukken en vasthouden en mijn ramen gaan niet openen. Normaal is dit door de dealer te programmeren, maar bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
dbzfan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:25:
De 2 middelste parkeersensoren aan de voorzijde van mijn Auris TS gaan sinds een ritje door de wasstraat random af. Soms een paar dagen niet, dan weer zomaar de gehele rit (als je onder de 10km/u rijd). Iemand bekend met dit euvel?

(inmiddels speelt dit al weken, dus eventueel vocht zou allang verdampt zijn in zuid frankrijk etc).
Niet constant, maar heel soms wel dat je stil staat voor een verkeerslicht en er een vlieg ofzo voorlangs vliegt waar die op reageert. Maar dat al een tijdje niet meer gehad. (Ook al te lang niet in de wasstraat geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
St00mwals schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Dat heb ik dus op mijn Auris TS uit Italië.
Vind ik wel jammer, maar ook geen dealbreaker voor mij.
Ander leuke feature wat die van mij niet kan en wat de dealer ook niet gelukt is:
Op de sleutel de knop voor openen indrukken en vasthouden en mijn ramen gaan niet openen. Normaal is dit door de dealer te programmeren, maar bij mij dus niet.
Zijn er andere Auris TS rijders in dit topic waarbij dat wel werkt? Ik heb die optie in OBD app wel gezien, maar kreeg dat met mijn origineel NL auto ook niet werkend hoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
ThinkPad schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

Zijn er andere Auris TS rijders in dit topic waarbij dat wel werkt? Ik heb die optie in OBD app wel gezien, maar kreeg dat met mijn origineel NL auto ook niet werkend hoor :P
Die optie zit er inderdaad niet op bij de Auris (TS), is vanaf de opvolger (Corolla) wel mogelijk.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Denman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Die optie zit er inderdaad niet op bij de Auris (TS), is vanaf de opvolger (Corolla) wel mogelijk.
Dat verklaart dan hoop waarom het de dealer niet lukte, hoewel die wel overtuigd was dat het moest kunnen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 16:07
ThinkPad schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:36:
Ik lees hier dat je bij een Gen2 ook de 'chicken dance' (!? :D ) kan doen. Staat mij alleen iets bij dat een gebruikte sleutel mogelijk niet kan, anders kon @Hugo__Boss een 'keyfob' van de sloop halen en daar een nieuwe sleutelbaard (staat ongetwijfeld op AliExpress) in zetten en laten slijpen.

YouTube: Gen 2 Toyota Prius Smart Key Programming (chicken dance) 2004-2009
Ik heb een extra sleutel (de non smart versie heb ik) weten te bemachtigen. Aanmelden was met behulp van het filmpje een fluitje van een cent en lukte in een keer. Ik kan de auto ermee starten. Laten slijpen was ook zo gebeurd hier in de buurt, 2 min werk en hij doet het. Enige wat nog niet werkt is de deurvergrendeling met de afstandsbediening. Moet nog even uitzoeken of daar extra handelingen voor nodig zijn. Denk een apart systeem los van de startonderbreker, want kwam erachter dat je zonder batterij in de sleutel de auto ook gewoon kunt starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi om te horen dat het gelukt is! d:)b

Voor de beeldvorming: wat was je kwijt voor de sleutel + slijpen?
Het starten zal komen door de RFID-transponder in de sleutel (klein zwart blokje). Het ontgrendelen zal mogelijk dan toch via Techstream ingeleerd moeten worden. Wellicht zit er een forumlid bij je in de buurt met Techstream software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 16:07
ThinkPad schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:20:
Mooi om te horen dat het gelukt is! d:)b

Voor de beeldvorming: wat was je kwijt voor de sleutel + slijpen?
Het starten zal komen door de RFID-transponder in de sleutel (klein zwart blokje). Het ontgrendelen zal mogelijk dan toch via Techstream ingeleerd moeten worden. Wellicht zit er een forumlid bij je in de buurt met Techstream software.
Ik heb 9 tientjes betaald voor de sleutel en 5 euro voor het slijpen bij een traditionele schoen- en sleutelmaker hier in de buurt. Uiteindelijk gewoon in Nederland besteld zodat het maar een paar dagen duurde en je iets meer zekerheid hebt dat je wat fatsoenlijks krijgt. Heb me niet gewaagd aan aliexpress, allereerst niet helemaal exact het goede type kunnen vinden en het zal lang duren en altijd maar afwachten wat je krijgt. En de dealer vroeg dus 240.

Mocht iemand uitsluitsel hebben over het programmeren van de ontgrendeling hou ik me aanbevolen, hoewel ik er op zich mee kan leven als het niet werkt. Het wordt de reservesleutel voor nood en met de sleutelbaard kom je tenslotte ook de auto in.

[ Voor 9% gewijzigd door Hugo__Boss op 23-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
Zooo vanmorgen de Corolla voor de laatste keer even gewassen en gestofzuigd, was wel nodig.
Daarna door naar de dealer en de hagelnieuwe Yaris opgehaald met net 10km op het klokje 8)

Ik zit de komende 2 jaar weer prima :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOR-5Uiy6TO24Gb4vu9aa71BSGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23NAxTiOrUR16ap2raQBFNBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kB7W2sV2v3mmlTSxrIqVWFUmU1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rkj6QmtU8yNUozMT76L6b0HJ.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:17
Proficiat met je nieuwe aanwinst.
Welke uitvoering is het?
Rij zelf inmiddels 10 maanden met de Yaris Cross Adventure Limited.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
hk12nl schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Nogmaals bedankt voor de tip; vanavond geïnstalleerd:
[Afbeelding]

Echt top en werkt super!
Update!

Nog steeds zeer blij met deze modificatie. Ik las echter op het Hybride forum dat de bedrade variant iets sneller was en wat beter geluid gaf. Daarnaast had deze persoon net als ik wel eens wat meer werk met het selecteren van de juiste telefoon (via bluetooth) als je zelf en je partner in de auto stapt. Ook dat de telefoon vrij warm werd op lange ritten terwijl ik hem draadloos opladen was voor mij een reden om hier eens over na te denken.

Aangezien ik nieuwsgierig ben wilde ik het graag zelf testen. Ik heb de USB ontvanger in het kastje geplaatst en het klopte; het systeem startte inderdaad sneller op en leek beter te reageren. Ook het geluid leek meer bass te geven.

Toen begon het nadenken over het wegwerken, want ik hou wel van een clean look!

En dat is wat mij betreft gelukt.

Ik heb de huidige USB/Aux aansluiting vrij eenvoudig uit het dashboard geklikt en losgekoppeld. Deze bewaar ik voor als ik de auto in de toekomst weer inruil. Eerst maar eens een dagje testen of het prettig werkt via de kabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu5GWBmFEHfIgig9Z9TBX-I7eRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55nv7PiphSzZ4ZWOchGFuAYF.jpg?f=fotoalbum_large

Was geen probleem dus op Amazon heb ik onderstaande besteld (kon goedkoper via Ali maar had geen zin om te wachten):

De nieuwe USB aansluiting voor op de plek van de huidige:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

USB naar Lightning 30cm (helaas vond ik deze alleen per 5, dus ik heb er nog 4 over):
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Bij binnenkomst zag ik dat de cover van de nieuwe USB/Aux aansluiting eenvoudig doormiddel van 2 schroefjes los gehaald kon worden. Hier heb ik de female USB stekker van de module aan vast gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2sbZVutQIytTHFozb8AveCJ9ZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYsvI2nG53dD6raQcfyviMPp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYJ1fDOJN88Zutnu_bb-w5MezyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daUiZxn62axqwtRj0Mlxw6kk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSye9MujdtH_fPcDthyrNYVioUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hc642qbHNenyoMUUlHNgqK4d.jpg?f=fotoalbum_tile

Het geheel terug in het dashboard geklikt. Korte usb naar Lightning kabel erin (zwart valt minder op) en voilà!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUD7AtlN3xSjI900oHObMxR3Y70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chIXK3Y4KQ1N7PndvdBPwRIW.jpg?f=fotoalbum_large

Erg blij met deze oplossing. Ik kan nu kiezen tussen bedraad en bluetooth. :)

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:26
@TgR_KILLER mooie auto zeg!!!
GR sport uitvoering zo te zien?
Ga je vast een hoop lol van hebben…. :o

@hk12nl Ziet er goed uit, toch best netjes zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Soepie op 23-08-2023 19:46 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
dinandus schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:32:
Proficiat met je nieuwe aanwinst.
Welke uitvoering is het?
Rij zelf inmiddels 10 maanden met de Yaris Cross Adventure Limited.
Soepie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:45:
@TgR_KILLER mooie auto zeg!!!
GR sport uitvoering zo te zien?
Ga je vast een hoop lol van hebben…. :o

@hk12nl Ziet er goed uit, toch best netjes zo.
GR Sport uitvoering inderdaad. De Corolla die ik inleverde was ook een GR Sport (Plus) en ik wilde in opties niet inleveren :+ De Yaris Cross in GR Sport is eigenlijk nog beter in de opties omdat naast het JBL 8 speaker systeem, BSM en stoelverwarming er ook stuurverwarming in zit, in de winter wel lekker (zit op onze Rav4 ook).

En geen idee of alle modellen dat tegenwoordig hebben (vast wel) maar ook via de MyToyota app kan ik op afstand de airco aanzetten. Met erg warm weer, maar ook in de winter met een dichtgevroren auto wel heel erg lekker. Zowel de Rav4 (21') als de Corolla (20') hebben/hadden die optie niet.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Die oranje kleur ziet er erg gaaf uit! Ik wist niet dat die bestond, namelijk nog niet in het echt gezien. Ik zie legio wit, blauw, zwart en de goud-achtige launch kleur, maar deze vind ik er mooi uitzien. Lijkt het een beetje op de oranje die ook op de C-HR leverbaar is of is het wel anders dat je weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
TgR_KILLER schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:21:
[...]
En geen idee of alle modellen dat tegenwoordig hebben (vast wel) maar ook via de MyToyota app kan ik op afstand de airco aanzetten. Met erg warm weer, maar ook in de winter met een dichtgevroren auto wel heel erg lekker. Zowel de Rav4 (21') als de Corolla (20') hebben/hadden die optie niet.
Gelukkig heeft mijn RAV4 die optie ook 8)

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
MooDyBLueS schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:37:
Die oranje kleur ziet er erg gaaf uit! Ik wist niet dat die bestond, namelijk nog niet in het echt gezien. Ik zie legio wit, blauw, zwart en de goud-achtige launch kleur, maar deze vind ik er mooi uitzien. Lijkt het een beetje op de oranje die ook op de C-HR leverbaar is of is het wel anders dat je weet?
Heerlijk gezegd, geen idee, maar vermoed dat het dezelfde kleur is.
Bij ons op de zaak rijden heel wat grijze (in alle tinten) Crosses rond. Maar een oranje heb ik ook nog niet gezien, ik denk, ik doe eens gek xD. Had hem tot vandaag ook niet gezien haha.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Men, ik ben nu een paar weken bezig met dromen over een C-HR en welke ik dan graag zou willen aanschaffen. Nu is mijn spaarpot wat minder diep, of laat ik het zo zeggen.. ik had gehoopt wat meer te kunnen kopen voor wat er in de spaarpot zit.. maar het lijkt erop dat ik toch wel naar 2017 - 2019 modellen moet gaan kijken. Of voor lief nemen dat er al behoorlijk wat km op de teller staat, maar dat lijkt me niet zo een goede upgrade van waar ik nu vanaf kom (Prius II / 155.000 km)

Waar ik tegenaan loop is het volgende: de modellen
  • style
  • active
  • dynamic
  • executive
  • limited
  • executive ultimate
  • bit-tone
  • comfort bi-tone
  • business
zomaar een greep, want ik zie er nog wel meer voorbij komen. Wat ik een heel stuk minder makkelijk kan vinden, is een soort van overzicht waarmee ze te vergelijken zijn. Je kent het wel zoals op Tweakers. Zet een paar producten die op elkaar lijken naast elkaar en je ziet de verschillen.

Iemand een tip naar een document of website waar hier wat meer duidelijk over wordt? Van de Toyota website zelf wordt ik het in ieder geval niet.

[ Voor 7% gewijzigd door RoyK op 24-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tMb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 10:34

tMb

RoyK schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:19:
Iemand een tip naar een document of website waar hier wat meer duidelijk over wordt? Van de Toyota website zelf wordt ik het in ieder geval niet.
Hier liep ik ook tegenaan bij het kopen van een tweedehands Corolla. Dit archief van prijslijsten op de Toyota-site heeft me geholpen. Hier vind je niet alleen prijzen maar ook overzichten van modellen die in Nederland zijn uitgekomen en de verschillen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@RoyK Dat is een heel goed punt. Je kan van huidige modellen vrij makkelijk de brochures en prijslijsten vinden. De prijslijsten zijn degenen waar je alle verschillen in kan vinden.

Van voorgaande modellen of zelfs actiemodellen kan het lastiger zijn, maar... Toyota heeft gelukkig een archiefpagina hiervoor waar ik ook maar al te graag gebruik van maak.

https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten

Filter simpelweg op C-HR en je ziet alle exacte prijslijsten per jaar.

Als je voor luxe uitvoeringen gaat kan je uit mijn hoofd het beste bij de Executive of Bi-Tone terecht.

En nog een tip van mijn kant: ga er niet blindelings vanuit dat als een auto als occasion te koop staat als uitvoering X dat het ook exact uitvoering X is. Helaas hebben we te maken met:
- ondeskundige autobedrijven of dealers (ja, zelfs Toyota dealers soms)
- importuitvoeringen die we hier niet kennen, dus dan pakken ze maar wat er nog enigszins op lijkt
- simpelweg compleet verkeerd benoemen van uitvoeringen, een First Edition wordt zo een Launch Edition die niet eens bestaan heeft (als voorbeeld) en ga zo maar door

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 24-08-2023 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Let wel op met import auto's als je bepaalde opties perse wel of niet wil, in het buitenland kan een uitrustingsniveau net anders zijn: een Duitse style uit 2018 is qua opties net anders dan een Nederlandse.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Tegek, dit is een enorme hulp. Maakt meteen een boel duidelijk wat de oplopende lijn is, en wat de verschillen zijn. TOP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
RoyK schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:12:
Tegek, dit is een enorme hulp. Maakt meteen een boel duidelijk wat de oplopende lijn is, en wat de verschillen zijn. TOP!
Word al door vele gezegd, maar tegenwoordig worden vaak jongere occasions geïmporteerd. dan zijn de uitrustingsniveaus totaal niet meer te vertrouwen en zal je toch echt moeten gaan kijken.

Over het algemeen kan je dat op kenteken wel zien (eerste toelating en eerste toelating NL zijn niet gelijk)

Bijvoorbeeld van onze Rav4

Datum eerste toelating
18-06-2021
Datum inschrijving voertuig in Nederland
27-01-2022

Wij hebben bijvoorbeeld geen BSM was in NL wel erop zat maar hebben wel weer stuurverwarming wat in NL er weer niet op zat... Vertrouw echt niet blind op websites.

En daarnaast, wat ook al gezegd is, er zijn zoveel modellen en uitrustingen dat je sowieso ook niet moet vertrouwen dat een dealer alles netjes op zijn site heeft gezet, leuk voor een eerste schifting, maar je zal echt langs moeten en zelf gaan kijken welke opties er wel of niet op zitten (of vaak, als je genoeg foto's hebt, kan je het van veel opties ook wel zien..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Men, ik ben nu een paar weken bezig met dromen over een C-HR en welke ik dan graag zou willen aanschaffen. Nu is mijn spaarpot wat minder diep, of laat ik het zo zeggen.. ik had gehoopt wat meer te kunnen kopen voor wat er in de spaarpot zit.. maar het lijkt erop dat ik toch wel naar 2017 - 2019 modellen moet gaan kijken. Of voor lief nemen dat er al behoorlijk wat km op de teller staat, maar dat lijkt me niet zo een goede upgrade van waar ik nu vanaf kom (Prius II / 155.000 km)

• style
  • active
  • dynamic
  • executive
  • limited
  • executive ultimate
  • bit-tone
  • comfort bi-tone
  • business
zomaar een greep, want ik zie er nog wel meer voorbij komen. Wat ik een heel stuk minder makkelijk kan vinden, is een soort van overzicht waarmee ze te vergelijken zijn. Je kent het wel zoals op Tweakers. Zet een paar producten die op elkaar lijken naast elkaar en je ziet de verschillen.

Ik zou me daar niet op blindstaren, er zijn een voel autobedrijven die maar wat invullen bij de opties of juist opties missen. Ik had voor de autos referentie fotos opgezocht van de opties die ik wilde hebben op de auto en zocht dan specifiek naar die knopjes. Voor bijv. Adaptieve cruise control, stoelverwarming en bsm zijn gemakkelijk te spotten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Ik zou me daar niet op blindstaren, er zijn een voel autobedrijven die maar wat invullen bij de opties of juist opties missen. Ik had voor de autos referentie fotos opgezocht van de opties die ik wilde hebben op de auto en zocht dan specifiek naar die knopjes. Voor bijv. Adaptieve cruise control, stoelverwarming en bsm zijn gemakkelijk te spotten!
Toyota safety sense (incl lane assist en adaptive cruise control) is de laatste jaren standaard op alle uitvoeringen. Iets met euro ncap veiligheids verplichtingen.. maar idd, stoelverwarming en BSM (icoontjes op de spiegels) zijn op foto's makkelijk te zien. En als er genoeg foto's op staan van de rest van het dash kan je de meeste andere opties zoals stuurverwarming etc. ook wel spotten aan de knopjes. JBL audio verraad zich ook makkelijk door de JBL op het mediacenter =)

Vandaag zelf de eerste 250 km gereden met de Yaris Cross. merendeel snelweg en 80 weg. voorlopig 19.9 km/l dat valt me nog niks tegen. Ook met 80 nog gewoon EV rijden, nieuwe generatie motoren is echt veel beter dan de oude xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024

• style
  • active
  • dynamic
  • executive
  • limited
  • executive ultimate
  • bit-tone
  • comfort bi-tone
  • business

Ikzelf had zelf ook ooit een zoektocht naar een CH-R. Een brochure zie je alleen de recente versies van de moment van brochure, ik kocht de mijne in april 2019 en toen had je ook een adventure versie en zo zijn er nog wel een paar andere "tijdelijke" versies geweest.
Het moet ook een Nederlandse lijst zijn, omdat zoals al gezegd het per land kan verschillen.
zo ging ik eens kijken bij een Franse import executive en die had weer geen JBL installatie.

In principe als je voor een 2017-2019 model gaat moet je kijken naar de volgende Nederlandse versies (Hybride):
  • active
  • dynamic
  • style
  • executive
  • bit-tone
Versies zoals adventure, black edition, first edition etc. zijn vaak afgeleide van de dynamic met net weer iets andere dingetjes.

Het is maar net wat je zelf wilt en belangrijk vind.

Als je naar 2020+ modellen gaat kijken, dan komen er idd wat meer versies bij.

Voor mij de reden om naar een 2020+ model over te stappen is de 2.0 versie. Persoonlijk vind ik de uiterlijke vernieuwing niet heel boeiend en vind zelfs de oudere led achterlichten mooier.
Het oudere infotainment kan je makkelijk upgraden met AA en AC.

Ik zou dus als ik jou was focussen op de versie en je vereisten.

Er zit een verschil tussen een instap active in het wit (pure white) en een style/ bi-tone met zwart dak in prijs van tot wel 6000 euro (nieuwprijs).
Ik meen dat het blauw met zwart dak iets van 1500 euro meer koste bovenop de basisprijs (witte auto).

Dus het kan dus best verschillen in de prijs van occasions, zelfde jaar verschillende uitvoeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

DBC87 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

Ikzelf had zelf ook ooit een zoektocht naar een CH-R. Een brochure zie je alleen de recente versies van de moment van brochure, ik kocht de mijne in april 2019 en toen had je ook een adventure versie en zo zijn er nog wel een paar andere "tijdelijke" versies geweest.
Het moet ook een Nederlandse lijst zijn, omdat zoals al gezegd het per land kan verschillen.
zo ging ik eens kijken bij een Franse import executive en die had weer geen JBL installatie.

In principe als je voor een 2017-2019 model gaat moet je kijken naar de volgende Nederlandse versies (Hybride):
  • active
  • dynamic
  • style
  • executive
  • bit-tone
Versies zoals adventure, black edition, first edition etc. zijn vaak afgeleide van de dynamic met net weer iets andere dingetjes.

Het is maar net wat je zelf wilt en belangrijk vind.

Als je naar 2020+ modellen gaat kijken, dan komen er idd wat meer versies bij.

Voor mij de reden om naar een 2020+ model over te stappen is de 2.0 versie. Persoonlijk vind ik de uiterlijke vernieuwing niet heel boeiend en vind zelfs de oudere led achterlichten mooier.
Het oudere infotainment kan je makkelijk upgraden met AA en AC.

Ik zou dus als ik jou was focussen op de versie en je vereisten.

Er zit een verschil tussen een instap active in het wit (pure white) en een style/ bi-tone met zwart dak in prijs van tot wel 6000 euro (nieuwprijs).
Ik meen dat het blauw met zwart dak iets van 1500 euro meer koste bovenop de basisprijs (witte auto).

Dus het kan dus best verschillen in de prijs van occasions, zelfde jaar verschillende uitvoeringen.
Bedankt voor de feedback! Altijd fijn. Ik gaat over twee weken dedicated starten met zoeken omdat er nu even een drukke periode voor me ligt. Ik rij nu ook een 1.8 wat voor mij tot nu toe prima gaat. Een 2.0 is misschien nog rustiger.

Een JBL pakket is natuurlijk een interessant / aantrekkelijke optie, en bi-tone tof. De 2020 modellen hebben (zo heb ik geleerd hier) ook upgrades vs de 2019 modellen qua veiligheid, en is alles net weer even wat rapper. Android auto lijkt me ook prettig. Want nu plak ik elke keer mijn telefoon op het raam tbv verkeersinfo. Zoveel keuzes, zoveel smaken en dan hebben we het nog niet eens over kleurtjes gehad hehe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-05 14:54
Beste mede tweakers.

Ik heb een aygo 2012 model gekocht en wil hier android auto inbouwen. Echter zie ik verschillende aanbieders op zowel bol.com als aliexpress. Deze heb ik op bol gezien:

https://www.bol.com/nl/nl...sQ.4_14.20.ProductPageUrl

Op ali is iets soortgelijk wel wat goedkoper, maar geen idee of dat beter, minder of slechter is.

Welke raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 13:13
Hi allen, ik ben op zoek naar een volgende auto en denk op een tweedehands Corolla uit te komen. Nu lees ik echter veel positieve verhalen over de nieuwe geupdate Corolla, en met name dan over de nieuwe generatie hybride systemen. Zijn er erveringsdeskundigen hier die dat kunnen bevestigen?

Voor mij zou het dan een kwestie zijn van even geduld hebben (ong. een jaar) totdat de eerste jonge occassions van de nieuwe generatie Corolla beschikbaar komt, of nu voor een vorige generatie model te gaan met waarschijnlijk meer opties. Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:55
Viccers schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:11:
Hi allen, ik ben op zoek naar een volgende auto en denk op een tweedehands Corolla uit te komen. Nu lees ik echter veel positieve verhalen over de nieuwe geupdate Corolla, en met name dan over de nieuwe generatie hybride systemen. Zijn er erveringsdeskundigen hier die dat kunnen bevestigen?

Voor mij zou het dan een kwestie zijn van even geduld hebben (ong. een jaar) totdat de eerste jonge occassions van de nieuwe generatie Corolla beschikbaar komt, of nu voor een vorige generatie model te gaan met waarschijnlijk meer opties. Enig advies?
ja, dit topic doorlezen want dit onderwerp komt regelmatig langs :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Wat Kassad zegt, en gewoon zelf proefrijden.
Als jij de "oude" versie prima vindt, wat maakt het dan nog uit dat de nieuwere misschien iets beter rijdt? (Wat ook nog erg persoonlijk is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Viccers schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:11:

Even zodat ik je goed begrijp, hebben we t over Corolla > Corolla of bedoel je de 'oude' Auris?

Ik zou sowieso voor een Corolla gaan, die rijd super. Ik heb zowel de 1.8 als de 2.0 2 jaar gereden zakelijk, beide rijden meer dan prima.
De 'nieuwe' facelift Corolla geen ervaring mee maar die is er ook pas net. Maar tenzij je nog heel lang wil wachten zou ik gewoon voor de Corolla (vanaf 2019) gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Viccers
Als het goed is heeft de "facelift" Corolla niet alleen een nieuwe generatie hybride systeem, maar ook verbeterde veiligheidssystemen.
Dit zou oa bestaan uit een verbeterd radar systeem en nieuwe (verbeterde) camera.
Beide hebben nu een breder en verder bereik.
Hierdoor werken bv Adaptive Cruise Control etc een stuk beter tov de "oudere" systemen.

Ik weet alleen niet of de facelift inmiddels ook al het nieuwe Smart Connect Mediasysteem heeft of nog het oudere Touc2&go systeem.
Maar ook het nieuwere systeem werkt veel prettiger en makkelijker, echter zitten hier nog wel wat bugs in...
En omdat het afhankelijk is van een internet verbinding via het mobiele netwerk (systeem heeft een eigen verbinding via de DCM), werkt het systeem in bv Tsjechië, waar dekking nog wel eens te wensen over laat, niet of niet optimaal.

Wellicht ook zaken om rekening mee te houden ipv enkel het hybride systeem zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 30-08-2023 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Thasaidon Het oude Touch2&Go is volgens mij van Yaris t/m RAV4 altijd te herkennen aan de lelijke knoppen links en rechts.

De facelift Corolla heeft de nieuwe Smart Connect versie blijkt ook uit de foto's, in dit voorbeeld een hagelnieuwe GR Sport occasion van Toyota's eigen voorraad:
Afbeeldingslocatie: https://images.auto.nl/images/306107825/image8.jpg

De oude ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://static-spinner.vivition.com/a7433db2-98c8-41d8-b7d9-0f6b3a6663eb/2023/08/520617/001/louwman-importeur/detailimage/b0ffad2ffc42ad8f11c40d6edb4f59dd08ad67a3ffb7f7d918617a34cb261f55.jpg

Ook de brochure (van de facelift) heeft het vanaf de basisversie (Comfort) over:
- Toyota Smart Connect® multimediasysteem met 8 inch touchscreen

Vanaf de Active versie is het het hierboven afgebeelde 10,5" scherm (bovenste foto).

@Viccers Qua keuze tussen de 2019-2022 en de 2023 facelift versie is dat natuurlijk heel persoonlijk. Je kan nu een Executive/Premium/GR Sport 2019/2020 versie voor 25-30k makkelijk vinden, zelfs in 2.0 High Power Hybrid wat altijd mijn persoonlijke voorkeur zou hebben. Kijk je naar de facelift, dan zijn deze minimaal 35k en dan heb je nog maar een Dynamic. De genoemde GR Sport is een van de goedkoopste luxere uitvoeringen die ik nu zo kan vinden van de facelift en die is 38k.

Je zit dus zeker naar 13k prijsverschil te kijken nu. Natuurlijk gaat het wel hard en als je over een jaar kijkt zijn ze vast wel voor minder te verkrijgen, maar Toyota's blijven aardig waardevast dus verwacht niet veel minder dan wat je nu voor een 2022 model betaalt, facelift of niet. En dan kijk je toch nog naar 30-33k minstens. Kortom: is 1 jaar wachten je die 5-8k daling in prijs waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

MooDyBLueS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:52:
@Thasaidon Het oude Touch2&Go is volgens mij van Yaris t/m RAV4 altijd te herkennen aan de lelijke knoppen links en rechts.

De facelift Corolla heeft de nieuwe Smart Connect versie blijkt ook uit de foto's, in dit voorbeeld een hagelnieuwe GR Sport occasion van Toyota's eigen voorraad:
Ja, ik ken de verschillen.
Ik had in onze 2019 Corolla TS het oudere Touch2&Go systeem en nu in onze Corolla Cross het Smart Connect media systeem.

Maar er stond me wat van bij dat in de facelift modellen het afhankelijk was van het uitrustingsniveau of er nog T2&G in de auto zat of al SMC.
Maar ik weet niet meer of dat ook bij de Corolla zo was.

Overigens kunnen beide systemen gewoon Android Auto/Apple Carplay aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 30-08-2023 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

Ja, ik ken de verschillen.
Ik had in onze 2019 Corolla TS het oudere Touch2&Go systeem en nu in onze Corolla Cross het Smart Connect media systeem.

Maar er stond me wat van bij dat in de facelift modellen het afhankelijk was van het uitrustingsniveau of er nog T2&G in de auto zat of al SMC.
Maar ik weet niet meer of dat ook bij de Corolla zo was.

Overigens kunnen beide systemen gewoon Android Auto/Apple Carplay aan.
Ik heb zelf geen Corolla, maar afgaande op de prijslijst van de facelift is Smart Connect standaard voor alle modellen.

Dat is ergens ook wel logisch, want je gaat niet 2 verschillende systemen leveren. E.e.a. heeft namelijk ook te maken met welke software en hardware (los van het scherm) er in de auto geleverd moet worden. Het is niet bepaald kostenefficiënt om op de band verschillende multimediasystemen te moeten monteren in de auto.

Beter is het dan, zoals vrijwel altijd gedaan wordt, om 1 achterliggend systeem te monteren en dan upgrades aan te bieden op gebied van het meest in het oog springende: namelijk een groter scherm en/of (groter) digitaal instrumentarium. Dat laatste was bijv. bij de vorige Corolla een optie voorbehouden aan de wat luxere uitvoeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
MooDyBLueS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Dat is ergens ook wel logisch, want je gaat niet 2 verschillende systemen leveren. E.e.a. heeft namelijk ook te maken met welke software en hardware (los van het scherm) er in de auto geleverd moet worden. Het is niet bepaald kostenefficiënt om op de band verschillende multimediasystemen te moeten monteren in de auto.
uitvoeringen.
Geen idee hoe het bij de Corolla is, maar stond laatst in de showroom en daar stonden 2 Yaris crossen naast elkaar (nieuw) en de 1e had nog dat systeem met de knoppen en de andere het smart connect systeem. Zat ook wel een kleine 10k prijsverschil in de uitvoeringen. Maar er worden dus zeker wel verschillende systemen in lopende uitvoeringen geleverd.

Je kan overigens over het systeem zeggen wat je wil, maar ik vind dat hele smart scherm maar... apart xD kan er nog niet echt aan wennen. Het oude systeem had een duidelijk main screen waar je muziek had, en je hybride systeem in de gaten kon houden en had er snelkeuzes van telefoon op staan. Maar dat nieuwe systeem heeft niet echt een main screen waarop wat info staat, het is meer gewoon het menu.
Daarnaast heb ik al verschillende keren mis gegrepen als ik even snel het volume omlaag wil gooien.. ik mis mijn draaiknopjes :(

Enige wat ik voorlopig echt handig vind aan dat nieuwe systeem is dat je met 1 druk op de knop Android Auto kan opstarten.

[ Voor 28% gewijzigd door TgR_KILLER op 30-08-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@TgR_KILLER Oh, wat een aparte keuze. Maar ik heb de prijslijst erbij gepakt en inderdaad: verrek, de Yaris Cross zit zelfs heel erg raar in elkaar: de Comfort heeft alleen radio-voorbereiding en géén Touch2 of Smart Connect, de Active heeft inderdaad Touch2 en pas vanaf de Dynamic Smart Connect.

Nou ja, dan moet ik mijn woorden terugnemen en snap ik eerlijk gezegd niet waarom ze dit doen en hoe die keuze tot stand is gekomen. :P

Want de Yaris Cross heeft bijv. zelfde stoelen en achterbank, zelfde stuur en veel interieurdetails gelijk of vrijwel gelijk aan de Yaris, waarmee ze dus heel veel "uit de schappen trekken" van wat ze al hadden. Dat is waarop geld bespaard wordt.

Dat van het multimediasysteem sta ik dan ook van te kijken, zaken weglaten/toevoegen is normaal, maar 3 verschillende opties bieden die in alle gevallen betekenen dat zowel de hardware in het dashboard (onzichtbaar, de "computer") dus anders is als ook het scherm op het dashboard. Daar heeft Toyota dus set A, set B en set C voor blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
MooDyBLueS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:38:
Dat van het multimediasysteem sta ik dan ook van te kijken, zaken weglaten/toevoegen is normaal, maar 3 verschillende opties bieden die in alle gevallen betekenen dat zowel de hardware in het dashboard (onzichtbaar, de "computer") dus anders is als ook het scherm op het dashboard. Daar heeft Toyota dus set A, set B en set C voor blijkbaar.
Nu weet ik echt niet hoe dat met de 'af fabriek' systemen zit... Maar in alles wat after market komt zit de 'computer' toch gewoon aan t scherm vast? Dat hele ding trek je er gewoon uit. Lijkt mij met de af fabriek systemen net zo te gaan denk ik... Kabelboom is misschien ook wel hetzelfde alleen leest het 1e systeem minder uit als het andere? Ik kan b.v. mijn bandenspanning uitlezen op t nieuwe systeem, in de Rav4 met de touch2 kan ik dat dan weer niet.

Maar goed, als je duizenden en duizenden auto's produceert kan je die verschillende types ook wel maken he... Ik bedoel de Yaris Cross is er ook als AWD (alleen krijgen wij die in NL niet, in ons belasting klimaat zijn die veel te grof duur waarschijnlijk.). Net zo als dat de Corolla er in t buitenland ook als echte GR is (met de 1.6 turbo) en de nieuwe Prius is er in andere landen ook met hele andere motoriseringen, wij krijgen alleen de plug-in.

[ Voor 7% gewijzigd door TgR_KILLER op 30-08-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@TgR_KILLER Ik heb ernstig mijn twijfels of de 'computer' in zo'n dun scherm erachter zit. Ik heb die van de nieuwe Corolla in het echt gezien (Smart Connect dus) en dat is niet meer dan wat zal het zijn... 1,5cm dik ofzo? En ja ik weet dat een iPad of iPhone nog dunner is en dat ook heeft, maar die zitten niet 24/7 achter een voorruit in de volle zon. Misschien niet year-round in NL, maar er zijn legio landen waar dat wel het geval is, zoals het land waar ik familie heb: 30-35C 10 maanden van het jaar, hoge luchtvochtigheid, dan kan een 'computer' of SoC daar nooit goed gaan lijkt mij. Maar zeker weten doe ik het ook niet.

En dat het kan om meerdere types te leveren twijfel ik ook niet over, maar het verbaast me wel. Want normaliter is juist zoveel mogelijk hergebruiken dé methode om te besparen. Dat is ook waarom bijv. het TNGA platform zo modulair is opgebouwd en bijna alle modellen anno 2023 op dat platform staan, volgens mij alleen de GR86, Supra, Highlander en Camry niet.
Kijk ook naar VW met de ID3/4/5/Buzz: praktisch het gehele dashboard, platform, deurpanelen, knopjes, stoelen, infotainment, accu, lader en dergelijke zijn voor 90% identiek. Los van de koets eromheen is er weinig anders tussen elk model.

De Yaris Cross AWD is in NL geen probleem, dat is gewoon een keuze. Als je zoekt bij de occasion websites zie je ze hier in ons land als tweedehands vanuit bijv. Duitsland gewoon aangeboden worden voor dezelfde prijzen als de inheemse 2WD varianten. Het maakt wel iets uit op brandstofverbruik (en dus CO2 en dus bpm), maar niet schrikbarend.

De Corolla GR heb je gelijk in, al is dat toch gewoon een (financieel ingegeven) keuze van Toyota. De Yaris GR hebben we hier namelijk wel gehad, ondanks dat die ruim 55k kostte en later zelfs 60k. Zodoende is de Prius PHEV of HEV ook een keuze, maar natuurlijk deels wel ingenomen door het bpm klimaat, want een Yaris benzine Dynamic heeft €4431 bpm en een Yaris hybrid Dynamic heeft €1244 bpm. Dus maakt Toyota de hybride gewoon wat duurder: €28550 in de prijslijst tov de €26595 van de benzine en zo maken ze winst. Dat konden ze ook met de Prius HEV/PHEV doen.

Als laatste over de Prius: Ik denk met de Prius dat Toyota wel heeft ingezien dat de HEV teveel van de hier populaire Corolla en C-HR zou afsnoepen. Of dat de PHEV nog duurder gemaakt zou moeten worden om de differentiatie te krijgen. Maar... nu zit ie al op een (vind ik) erg forse vanaf 45k en voor 2k meer heb je een BEV in de vorm van de bz4x of voor hetzelfde geld een niet-plug-in-RAV4. Nu is er voor iedereen een reden om de een wel of niet te kiezen, maar er zit ook veel overlap in en als de PHEV vanaf 50k zou zijn geworden, dan was het een gegarandeerde flop geworden. Ik denk ook nu dat het een lastige zaak gaat worden gezien de prijsstelling en het praktisch gemak, dan mag het nog zo'n gave auto zijn geworden, de nieuwe C-HR gaat hem gewoon 10:1 verslaan. Eerste berichtgevingen zeggen al dat die wél heel erg scherp in de markt komt te staan. Waarmee de Prius toch een beetje een vreemde eend blijft. Want zeg nou zelf: 284L bagageruimte is evenveel als een Toyota Yaris en véél minder dan een Yaris Cross, C-HR of Corolla. Maar qua prijs is ie veel duurder. Dan moet je wel héél graag PHEV willen rijden om dat goed te praten. Ook als je naar andere merken kijkt: een Kia Sportage PHEV vanaf 45k ook, maar veel praktischer. Een Niro PHEV is 5k minder en nog steeds veel praktischer. Zelfs een fucking Mercedes A-klasse zit als A250e gewoon in het vaarwater van de Prius: vanaf 47k en standaard echt serieus veel opties zoals stoelverwarming en ook driekwart van de rijhulpsystemen. Oh en zei ik al dat ook die A250e praktischer is? 8)7 Maar goed, ben alweer teveel afgeweken van het oorspronkelijke onderwerp. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 13:13
Thanks voor de input allemaal! Ik moet inderdaad voor mijzelf beslissen of de vernieuwde aandrijflijn en andere zaken op de facelift Corolla het prijsverschil goedmaken. Ik heb nu nog geen haast met een nieuwe auto, dus ik kan sowieso nog een jaartje de markt aankijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Viccers
For what it's worth...

Wij waren heel erg tevreden met onze 2019 Corolla TS 1.8 Executive (pré facelift).
De enige reden waarom wij nu naar de Corolla Cross overgestapt zijn is ivm de hogere instap (vanwege rugproblemen).
Was dat niet "noodzakelijk" geweest, dan hadden wij zeker nog met heel veel plezier in de (stiekem toch mooiere ;)) TS gereden.

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 31-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 14:28
@MooDyBLueS ik ben er 99% zeker van dat de unit zelf als een soort enkel DIN module achter het scherm in het dashboard geschoven zit.

Even afgaande op mijn kennis van dat spul bij PSA/Stellantis (ik retrofit bijvoorbeeld nieuwe systemen in oudere auto's): Zijn de units erachter altijd fysiek dezelfde afmetingen, hebben ze altijd de standaard QuadLock stekker aan de achterkant (alleen pin layout wil nog wel eens minimaal wisselen), Fakra stekkers voor antenne etc.
Ik denk dat het zelfs heel goed mogelijk is bij Toyota om in een auto met SMC systeem en 8" relatief simpel 10" erin te hangen is. Mits die SMC unit erachter hetzelfde is.
Wellicht is zelfs Touch&Go2 zelfs wel om te bouwen naar SMC met wat coderen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Csotranme Ah, dus dan is het inderdaad wat betreft breins van het systeem een modulaire DIN unit en is feitelijk alleen het scherm dus 'custom made' maar beide wel losse onderdelen, maar ongetwijfeld ook zo gemaakt dat ze (blijkbaar) in een Yaris Cross zonder problemen 3 verschillende varianten kunnen leveren.

Had niet verwacht dat die DIN units nog werkelijk gebruikt werden, maar ja... waarom ook niet als je hem gewoon verbergt. Als gebruiker zie je alleen het scherm en de eventuele knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:55:
@Csotranme Ah, dus dan is het inderdaad wat betreft breins van het systeem een modulaire DIN unit en is feitelijk alleen het scherm dus 'custom made' maar beide wel losse onderdelen, maar ongetwijfeld ook zo gemaakt dat ze (blijkbaar) in een Yaris Cross zonder problemen 3 verschillende varianten kunnen leveren.

Had niet verwacht dat die DIN units nog werkelijk gebruikt werden, maar ja... waarom ook niet als je hem gewoon verbergt. Als gebruiker zie je alleen het scherm en de eventuele knoppen.
Peugoet 208 is een mooi voorbeeld. Het basis model had een traditionele 1DIN radio gemonteerd met een groot plastic frame erom.
Dat plastic frame kan je vervangen door de baseplate van het touchscreen (en touchscreen erop uiteraard).
Waar de OEM 1DIN radio zit steek je dan de nieuwe module in voor het touchscreen die je dan niet meer ziet.

Voor een fabrikant zoals Toyota zou je denken dat het heel veel werk is om 2 a 3 verschillende systemen te leveren maar het enige verschil is wat codering en een andere frame+scherm in de praktijk. De module zelf is immers altijd hetzelfde formaat.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Csotranme schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Peugoet 208 is een mooi voorbeeld. Het basis model had een traditionele 1DIN radio gemonteerd met een groot plastic frame erom.
Dat plastic frame kan je vervangen door de baseplate van het touchscreen (en touchscreen erop uiteraard).
Waar de OEM 1DIN radio zit steek je dan de nieuwe module in voor het touchscreen die je dan niet meer ziet.

Voor een fabrikant zoals Toyota zou je denken dat het heel veel werk is om 2 a 3 verschillende systemen te leveren maar het enige verschil is wat codering en een andere frame+scherm in de praktijk. De module zelf is immers altijd hetzelfde formaat.
Ja dit dus, juist omdat ook bijv. Mazda en het eerder genoemde VW wel enorm standaardiseren, verbaast het mij enigszins. Tov Mazda kan je nog de afzetmarkt benoemen die bij Toyota veel groter is en daardoor wel die keuze kan bieden die Mazda niet kan/wil bieden om qua prijs competitief te blijven. Maar dat VW eigenlijk zelfs nóg een stap verder gaat haalt dat argument dan weer ietwat onderuit. Interessant dus om dit te leren, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:43:
[...]

Ja dit dus, juist omdat ook bijv. Mazda en het eerder genoemde VW wel enorm standaardiseren, verbaast het mij enigszins. Tov Mazda kan je nog de afzetmarkt benoemen die bij Toyota veel groter is en daardoor wel die keuze kan bieden die Mazda niet kan/wil bieden om qua prijs competitief te blijven. Maar dat VW eigenlijk zelfs nóg een stap verder gaat haalt dat argument dan weer ietwat onderuit. Interessant dus om dit te leren, thanks!
Toyota is er sowieso heer en meester in.

Hoeveel verschillen in opties Toyota wel niet weet te creëren is echt niet normaal. Zelfs binnen NL.

Bij de 4th gen Yaris is bijvoorbeeld een Executive al niet altijd hetzelfde. Per jaar zit er verschil in wat er wel en niet op een Executive zit.
Zo is er ook verschil tussen een Executive uit NL of een voor bijv. een ander willekeurig EU land.

Getuige ook de discussies hier in het topic dat een trim level X in NL bijv. wel BSM heeft maar een geïmporteerde van hetzelfde jaar met zelfde trim level/naam uit een ander EU land niet...

Dat snap ik dan eerlijk gezegd zelf dan weer niet.
Binnen EU komen ze vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek dus dan lijkt mij Dynamic=Dynamic, Executive=Executive voor heel EU veel eenvoudiger.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Csotranme Klopt, ik heb met een Lexus UX250h dat precies gehad: was een import uit Italië en werd bij een Toyota dealer verkocht als "Luxury Line Plus". Luxury Line bestaat hier wel, maar die Plus nergens te bekennen. Uiteindelijk bij de Toyota dealer in kwestie navraag gedaan en dat bleek een uitvoering te zijn die wij in NL niet kennen, daar ook totaal anders te heten (ben de naam kwijt) maar feitelijk erop neer te komen dat ie precies alles van de NL Luxury Line had en nog een paar opties erbij. Ik ben toen ter plekke met de NL prijslijst op mijn telefoon alle opties nagegaan en het klopte nog ook, maar het had ook andersom kunnen zijn: dat het juist was opties mist en dat is eigenlijk vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Hier dezelfde ervaring met mijn vorige RAV4. Werd verkocht als Style uitvoeren maar miste (helaas) DAB+.
Maar toen ik het later allemaal uitzocht had ik wel weer velgen van een Executive.
Blijkt dus een import uit België geweest te zijn.
Verder helemaal niets mis mee, maar was toch net even anders dan de style hier.
Heel veel plezier aan gehad :)

Gewoon spullen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Csotranme schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:14:
[...]
Dat snap ik dan eerlijk gezegd zelf dan weer niet.
Binnen EU komen ze vrijwel allemaal uit dezelfde fabriek dus dan lijkt mij Dynamic=Dynamic, Executive=Executive voor heel EU veel eenvoudiger.
Elk land heeft zijn eigen voorkeuren wat wel of niet verkoopt of wat mensen belangrijk vinden.
Zo komt onze Rav4 stijl uit Polen, waar het vaak kouder kan worden. Er zit dus stuurverwarming op, wat hier niet geleverd word op de style. Juist omdat de afzetmarkt van Toyota zo enorm groot is kan je spelen met de opties om de wagens toch weer betaalbaar te houden. Je doet er iets op en er iets af om toch het prijs niveau te houden waar ze hem willen.

Zijn ook prachtige applicaties voor (JATO Dynamics) waar je alle merken, alle uitvoeringen uit kan trekken. Zo kijken importeurs dus welke modellen en types tegen welke prijzen met welke opties worden verkocht. En zo worden dan weer de uitvoeringen samengesteld.

Safety sense is volgens mij wel in ALLE uitvoeringen en landen gewoon aanwezig. Waar dat bij andere merken zelfs bij auto's van 60k gewoon een optie is die nog extra aangevinkt moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik heb zelf een Lexus IS250, maar op vakantie hadden mijn broertje en ik een dagje een Aygo uit 2021 gehuurd. Verrassend prettig wagentje, Carplay en Android auto, waarvan in ieder geval Carplay prima werkte, goede AC.

Alleen op een eiland als Fuerteventura met toch hier en daar forse hoogteverschillen kom je af en toe wel wat vermogen tekort.

Maar prettige ervaring verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04 20:41
Nadat ik een week ziek ben geweest wilde ik de Yaris (lease) vandaag maar weer eens gebruiken. Alleen wilde deze plotseling niet meer starten.

Elektronica ging wel aan, maar de auto ging niet naar "Ready" en kon dus niet rijden. Ook kreeg ik bij elke nieuwe poging een andere foutmelding waaronder o.a. eentje over problemen met de hybridemotor en de remkracht(?). Daarnaast nog wat meldingen die ik mij niet meer herinner. Uiteindelijk viel alle elektronica ook uit m.u.v. de sloten

Pechhulp van de leasemaatschappij erbij laten komen en het bleek dat de accu in een week tijd leeg is geraakt. Nadat deze weer voldoende was opgeladen om te starten was het probleem opgelost. De man van het pechhulpbedrijf gaf aan dat dit wel vaker voorkomt bij Toyota Hybride's.

Is dit inderdaad normaal dat de accu na een week stilstand al leeg kan raken of kan ik beter even langs mijn lokale Toyota dealer gaan?

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
@TheBlackestCrow Als mijn auto na een weet stilstand niet zou starten zou ik me niet eens afvragen of het normaal was voor dit type auto en al bij de dealer staan.
Een auto moet gewoon een paar weken stil kunnen staan en 1 week is echt absurd.

Ik heb het in mijn 14 jaar Toyota Hybrides nog niet meegemaakt btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vassago schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:59:
@TheBlackestCrow Als mijn auto na een weet stilstand niet zou starten zou ik me niet eens afvragen of het normaal was voor dit type auto en al bij de dealer staan.
Hoe denk je dat voor elkaar te krijgen? Op de fiets, met de auto in je rugzak? :9
Een auto moet gewoon een paar weken stil kunnen staan en 1 week is echt absurd.

Ik heb het in mijn 14 jaar Toyota Hybrides nog niet meegemaakt btw.
Ik heb het na 3 weken vakantie met mijn Prius II een keer meegemaakt en met mijn Lexus CT 200h precies hetzelfde. Niet elke vakantie natuurlijk, maar het komt dus wel voor en bij mij dus totaal 2x, al is na 1 week wel wat snel vind ik ook.

Het kan echter een keer gebeuren, ik denk zelf dat dit soort temperaturen ook niet meehelpen (erg warm of erg koud) en jouw reactie vind ik dan ook nogal overtrokken om een eenmalig incident (voor nu althans).

Daarnaast: velen in dit topic rijden maar al te graag Toyota, sommigen voor de zuinige hybrides, sommigen voor de betrouwbaarheid of nog andere redenen, maar als dit het grootste issue zou zijn en je kan er moeilijk mee leven, kan je ook een simpele jumpstarter kopen voor een paar tientjes voor het geval dat, lijkt mij geenszins een reden om een auto voor te laten staan of "gelijk bij de dealer te staan". Een andere auto gebruiken kan ook, Toyota omschrijft prima in hun handleidingen hoe je dat moet doen, bij de Prius II is dat via de kofferbak bijv weet ik nog maar de CT 200h was gewoon via de motorkap en die heb ik zelf destijds mbv de Aygo weer aan de praat gekregen. Gewoon even aansluiten, ik meen 5-10 min met een beetje gas geven de accu bijladen en zodra hij weer start een half uurtje rondrijden, dan is de accu weer vol.

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-09-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Nu online
De man van de anwb heeft gelijk. Die weten dat echt wel. Sommige systemen hebben een bug die een bepaald systeem niet uitschakeld. De dealer kan checken of er een update is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 01:51
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:07:
[...]
maar als dit het grootste issue zou zijn en je kan er moeilijk mee leven, kan je ook een simpele jumpstarter kopen voor een paar tientjes voor het geval dat, lijkt mij geenszins een reden om een auto voor te laten staan of "gelijk bij de dealer te staan".
Mijn Auris is ook wel eens leeg na hem een aantal weken niet te hebben gebruikt. Ben ik ook niet blij mee maar heb een ‘VERTREX VT-23 Jumpstarter voor Auto 600A’ aangeschaft zodat ik niet op de pechhulp hoef te wachten. Prima apparaatje, even aansluiten en de Auris start weer. Apparaatje ligt standaard onder mijn stoel en loopt niet snel leeg (na een paar maanden was hij nog vol). Apparaatje is met de USB in de auto op te laden, dus ze kunnen elkaar opladen. Gratis energie? 😅 Niet in de kofferbak bewaren want daar kom je moeilijk in zonder 12V volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
TheBlackestCrow schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:21:
Nadat ik een week ziek ben geweest wilde ik de Yaris (lease) vandaag maar weer eens gebruiken. Alleen wilde deze plotseling niet meer starten.

Elektronica ging wel aan, maar de auto ging niet naar "Ready" en kon dus niet rijden. Ook kreeg ik bij elke nieuwe poging een andere foutmelding waaronder o.a. eentje over problemen met de hybridemotor en de remkracht(?). Daarnaast nog wat meldingen die ik mij niet meer herinner. Uiteindelijk viel alle elektronica ook uit m.u.v. de sloten

Pechhulp van de leasemaatschappij erbij laten komen en het bleek dat de accu in een week tijd leeg is geraakt. Nadat deze weer voldoende was opgeladen om te starten was het probleem opgelost. De man van het pechhulpbedrijf gaf aan dat dit wel vaker voorkomt bij Toyota Hybride's.

Is dit inderdaad normaal dat de accu na een week stilstand al leeg kan raken of kan ik beter even langs mijn lokale Toyota dealer gaan?
Er zijn een aantal Toyota's waarbij de start accu leeg getrokken wordt binnen een week.
De Yaris is daar een van de grootste slachtoffers van.
Even uit m'n hoofd blijft er een module actief terwijl dat niet moet en trekt je accu leeg.

Er is een update voor via de dealer maar ik hoor gemengde reacties. De ene is het opgelost de ander weer niet.
Lijkt ook specifieker in de Yaris van 2020/21 te zitten wat ik voorbij zie komen.

Mijn 2022 Executive heeft er geen last van gelukkig.
Na 2 weken stilstaan gewoon starten en rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:07:
[...]
kan je ook een simpele jumpstarter kopen voor een paar tientjes voor het geval da
Leg hem zoals @Josk79 al zegt dan niet in kofferbak, want dat is (bij mij met een Auris TS i.i.g.) een elektrisch slot en zal met lege 12V accu dus mogelijk niet meer open gaan. Dan mag je door de auto heen klauteren om er bij te komen. Beter onder de bestuurdersstoel o.i.d. :) De bestuurdersdeur kun je met het noodsleuteltje in de keyfob openen namelijk.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:07:heb ik zelf destijds mbv de Aygo weer aan de praat gekregen. Gewoon even aansluiten, ik meen 5-10 min met een beetje gas geven de accu bijladen en zodra hij weer start een half uurtje rondrijden, dan is de accu weer vol.
Gas geven en rond rijden (=hoger toerental en dus hogere laadstroom beschikbaar) zoals bij een oudere brandstofauto is niet nodig. Gewoon zorgen dat je startkabels of een jumpstarter op de juiste aansluiting (zie handleiding) zet. Daarna auto proberen op te starten en duimen dat hij naar 'Ready' gaat. Daarna kun je het helpende voertuig afkoppelen en je hybride even een uurtje ofzo laten staan op contact. De hybride accu laadt de 12V accu dan wel weer bij en de auto zal de verbrandingsmotor aanslingeren als de hybride accu te ver leeg zou lopen. Toerental van de verbrandingsmotor staat daar compleet los van aangezien de 12V accu via een DC-DC converter vanuit de hybride accu wordt geladen en niet via een dynamo zoals bij een conventionele brandstofauto.

Heb ik in de corona tijd ook wel gedaan toen we de auto lang niet gebruikten vanwege lockdown en ik met multimeter zag dat de 12V accu toch wel terugliep qua spanning (<12V). Vermoedelijk o.a. door keyless entry wat stroom blijft gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:50:
[...]

Leg hem zoals @Josk79 al zegt dan niet in kofferbak, want dat is (bij mij met een Auris TS i.i.g.) een elektrisch slot en zal met lege 12V accu dus mogelijk niet meer open gaan. Dan mag je door de auto heen klauteren om er bij te komen. Beter onder de bestuurdersstoel o.i.d. :) De bestuurdersdeur kun je met het noodsleuteltje in de keyfob openen namelijk.
Ah je was me al voor met je 2e zin. :P Zolang je nog in de auto komt en een neerklapbare achterbank hebt, moet je erbij kunnen komen, maar ideaal is zeker anders. Want inderdaad, die noodsleutel is fysiek en werkt altijd, al kan het in absolute vrieskou wel een uitdaging zijn. Want comfortabel houden ze niet vast en veel grip hebben ze al helemaal niet.
[...]

Gas geven en rond rijden zoals bij een oudere brandstofauto is niet nodig. Gewoon zorgen dat je startkabels of een jumpstarter op de juiste aansluiting (zie handleiding) zet. Daarna auto proberen op te starten en duimen dat hij naar 'Ready' gaat. Daarna kun je het helpende voertuig afkoppelen en je hybride even een uurtje ofzo laten staan op contact. De hybride accu laadt de 12V accu dan wel weer bij en de auto zal de verbrandingsmotor aanslingeren als de hybride accu te ver leeg zou lopen. Toerental van de verbrandingsmotor staat daar compleet los van.

Heb ik in de corona tijd ook wel gedaan toen we de auto lang niet gebruikten vanwege lockdown en ik met multimeter zag dat de 12V accu toch wel terugliep qua spanning (<12V). Vermoedelijk o.a. door keyless entry wat stroom blijft gebruiken.
Dan bevestig je toch eigenlijk wat ik zeg met het dikgedrukte? Maar goed, je legt het wel beter uit dan ik in eerste instantie deed. Zowel de ANWB als Toyota vertelden mij dat beide kan: stationair laten draaien of rondrijden. Maar het rondrijden is sneller, ze zeggen een half uur maar ik heb elders gelezen dat 15-20 min al genoeg is, terwijl stationair draaien inderdaad een uur nodig is. Dus inderdaad gewoon kiezen wat je liever hebt. Ik zou in ieder geval (maar dat ligt wellicht ook aan dat ik in een grote stad woon) mijn auto niet stationair willen laten draaien voor een uur, want of je laat hem onbeheerd achter of je moet erin blijven zitten en dan is een uur wel dodelijk saai. Dan rijd ik liever een half uur een rondje. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Als hij aanstaat kun je hem met het fysieke noodsleuteltje op slot draaien ;) De auto piept wel een paar keer dat de sleutel niet meer in de buurt is, maar blijft wel gewoon aan.

En qua tijd: de laadstroom van de 12V accu schijnt vrij laag te zijn, zelfs met een uurtje is hij nog niet eens helemaal vol verwacht ik.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

GekkeRipper schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:51:
De man van de anwb heeft gelijk. Die weten dat echt wel. Sommige systemen hebben een bug die een bepaald systeem niet uitschakeld. De dealer kan checken of er een update is.
Dat kun je ook zelf controleren op je persoonlijk pagina bij Toyota.
Mits je daar dus een account hebt en je auto geregistreerd staat.
(voor gebruik van de online services is dit noodzakelijk)

Zo staat voor onze Corolla Cross een "terugroepactie" in het systeem.
Terugroepacties campagnes
PDC and/or RSSC, CSC, ICSC - DCM reprogramming-on certain Multiple Models
Maar aangezien wij geen problemen met de auto ervaren laten we dit doen met de 1e beurt die de auto krijgt eind oktober.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 10-09-2023 14:25 ]

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

Ben wel benieuwd naar de verschillen in ervaring van comfort/luxe tussen de Yaris Cross en Corolla ST (óf zelfs Corolla Cross, ook al is deze waarschijnlijk net buiten budget). Ik ben mijn redelijk spartaanse Yaris 2012 gewend, en daar ben ik wel een beetje klaar mee. Zere knieën en achterwerk na iets langer dan een uur rijden. Vandaar de neiging om naar een hoger segment over te stappen. Corolla, Prius of misschien zelfs een RAV4. Omdat ik daarna graag overdrijf, zelfs even gekeken naar Lexus. Maar dan kijk je naar auto's van 2015/2016 i.p.v. 2019/2020.

Doordat ik nog zo aan het pingpongen ben, zou ik vermoedelijk een hele Toyota dealer uit moeten spelen qua jonge occassions, dus vraag ik de input even hier.

Budget:
Rond de 25k + inruil/verkoopprijs van de huidige Yaris. Ga uit van rond de 30k totaal. Afhankelijk van de bang for the buck nog wel wat flexibiliteit.

Must-have: Hoog comfort, zuinig, goed zicht rondom en voldoende wendbaar tijdens (of iets van een Auto Parking Assist, het is een auto die ik met een vrouw deel en stiekem vind ik dit zelf ook wel fijn/interessant)
Should-have: Stil, modern interieur, voldoende verticale bagageruimte over de lengte van de kofferbak (lees: station of SUV)
Could-have: PHEV voor korte volledig elektrische afstanden, Starship-Enterprise gehalte, gimmicks als lederen bekleding/parking assist
Will-not-have ;(: Volledig elektrisch of PHEV RAV4

Ik merk dat ik door de vele modellen en uitvoeringen van Toyota, die lang niet altijd veel van prijs schelen, elk uur een andere favoriet heb. Mijn ideaalbeeld zou een Hyundai Ioniq 5 zijn, gevolgd door een nieuwe generatie Prius. Maar een nieuwe auto kopen ligt vanwege de afschrijving in de eerste paar jaar tegen mijn principes. En waarschijnlijk belangrijker, krijg ik het budget niet hoger onderhandeld ;-)

Curveball
Op dit moment neig ik zelfs naar het loslaten van wat eisen ten faveure van Prius. Voornamelijk vanwege mijn positieve ervaringen van het comfort met de Prius III. Ik snap de verschillen in uiterlijk van de laatste (vorige) generatie alleen niet zo.

2021 - Mooie voorkant, mooie achterkant - Enige PHEV in deze varianten?
2019 - Mooie voorkant, lelijke achterkant
2018 - Mooie voorkant, mooie achterkant, en mijn favoriet wegens wat minder “saai”

Zitten er tussen deze versies nog bijzondere verschillen die niet uit de specificaties te halen zijn? Voornamelijk qua motor generatie of software versies.

Jullie merken, ik zit nog enorm in de oriënterende fase, en ben eigenlijk pas van plan om in de eerste maanden van 2024 tot aanschaf over te gaan. Alle input, inzichten en bevestiging/ontkrachting van mijn gedachtes hierboven zijn welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door twi op 13-09-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

twi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:12:
Ben wel benieuwd naar de verschillen in ervaring van comfort/luxe tussen de Yaris Cross en Corolla ST (óf zelfs Corolla Cross,
Je bedoeld Corolla TS (Touring Sport)?

De Yaris Cross heb ik geen ervaring mee, maar toen we er in de showroom in gingen zitten was deze gewoon te krap voor ons. Als ik de bestuurdersstoel op mijn stand zette, paste ik er zelf niet meer achter (en mijn zoon die net zo langs is, dus ook niet).
Daarnaast vinden wij het model niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak :)

De Corolla TS, heerlijke auto en afhankelijk van welke uitvoering je neemt, ook best veel luxe.
Wij hebben de 2019 (pre facelift) 1.8 Executive gehad. Een heerlijke auto met heel veel verticale ruimte.
Enige nadeel was de erg lage instap. Waardoor wij naar de Corolla Cross zijn overgestapt.

Ook de Corolla Cross 2.0 First Edition is wederom een heerlijk auto. Nieuwe generatie hybride systeem, verbeterde veiligheidssystemen en uiteraard lekker hoge instap.
Voor ons geen nadeel, maar voor jou wellicht wel... de auto is wat korter, dus iets minder verticale ruimte.
Maar tot nu toe hebben we er alles in kunnen vervoeren wat nodig was.

Maar... uit de linken die je post begrijp ik dat je voorkeur toch naar een Prius gaat?

Enige tip welke ik je kan geven is...
Ga gewoon eens naar een dealer en bekijk de mogelijkheden. En mocht er wat staan wat je interessant lijkt, maak dan gewoon een proefrit.
Dan ervaar je hoe een auto is en krijg je een beter beeld van wat je wel of niet zou willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 14-09-2023 07:28 ]

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

Ik denk dat de Corolla Cross qua formaat en functionaliteit het beste in de buurt van mijn wensen komt, maar ik vrees dat die buiten budget valt. Zeker bij een luxere uitvoering, wat wel mijn voorkeur heeft om qua luxe eens “meer auto” te hebben. Bang dat de Yaris Cross te klein is en de RAV4 weer te groot.

Vandaar dat de Prius (wegens PHEV en luxe) en Corolla TS (rijplezier en bagageruimte) telkens weer naar boven komen. Waarom dan PHEV? De kortere afstanden volledig elektrisch kunnen rijden lijkt me wel ideaal qua stilte. We kunnen bij ons huis een laadpaal laten plaatsen, maar die kan wegens mandelig terrein niet worden verbonden met onze zonnepanelen. Dus een volledige EV heeft minder nut. De Corolla TS wint dan weer vanwege bagageruimte en looks.

Maar dat kan ik inderdaad alleen beleven bij de dealer. Toch maar eens een rondje inplannen dan, ondanks het gebrek aan focus 😉

[ Voor 34% gewijzigd door twi op 14-09-2023 08:53 ]

• Thasaidon

Thasaidon

De Corolla Cross is idd nog aan de prijzige kant.
Bij Toyota zelf zijn de goedkoopste occasions tussen de 35 en 40k.

De RAV4 is een ander verhaal... afhankelijk van het bouwjaar, maar die zijn er al vanaf 10k (oud model) of 20k vorig model, of 30K huidig model.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10
Hier een Corolla TS. We rijden veel korte stukken. Bij langere ritten vind ik de stoelen niet geweldig (ben 1.90m) als bestuurder, vooral ivm de matige ondersteuning van de bovenbenen.

Wat ik daarnaast een minpunt vind is de beenruimte voor de bijrijder icm een kinderzitje erachter. Het dashboard komt vrij ver naar voren en ik kan mijn voeten niet ver naar voren kwijt. Als ik de stoel naar achter doe dan zit mijn dochter (3,5 jaar in een groep 2/3 stoeltje) klem of met haar voeten in mijn rug.

Voor korte ritten (max 40 minuten) geen probleem, maar tijdens de zomervakantie heb ik me wel geërgerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:59

Videopac

Rommelt wat aan.

twi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:12:
Ben wel benieuwd naar de verschillen in ervaring van comfort/luxe tussen de Yaris Cross en Corolla ST (óf zelfs Corolla Cross, ook al is deze waarschijnlijk net buiten budget). Ik ben mijn redelijk spartaanse Yaris 2012 gewend, en daar ben ik wel een beetje klaar mee. Zere knieën en achterwerk na iets langer dan een uur rijden. Vandaar de neiging om naar een hoger segment over te stappen. Corolla, Prius of misschien zelfs een RAV4. Omdat ik daarna graag overdrijf, zelfs even gekeken naar Lexus. Maar dan kijk je naar auto's van 2015/2016 i.p.v. 2019/2020.

Doordat ik nog zo aan het pingpongen ben, zou ik vermoedelijk een hele Toyota dealer uit moeten spelen qua jonge occassions, dus vraag ik de input even hier.

Budget:
Rond de 25k + inruil/verkoopprijs van de huidige Yaris. Ga uit van rond de 30k totaal. Afhankelijk van de bang for the buck nog wel wat flexibiliteit.

Must-have: Hoog comfort, zuinig, goed zicht rondom en voldoende wendbaar tijdens (of iets van een Auto Parking Assist, het is een auto die ik met een vrouw deel en stiekem vind ik dit zelf ook wel fijn/interessant)
Should-have: Stil, modern interieur, voldoende verticale bagageruimte over de lengte van de kofferbak (lees: station of SUV)
Could-have: PHEV voor korte volledig elektrische afstanden, Starship-Enterprise gehalte, gimmicks als lederen bekleding/parking assist
Will-not-have ;(: Volledig elektrisch of PHEV RAV4

Ik merk dat ik door de vele modellen en uitvoeringen van Toyota, die lang niet altijd veel van prijs schelen, elk uur een andere favoriet heb. Mijn ideaalbeeld zou een Hyundai Ioniq 5 zijn, gevolgd door een nieuwe generatie Prius. Maar een nieuwe auto kopen ligt vanwege de afschrijving in de eerste paar jaar tegen mijn principes. En waarschijnlijk belangrijker, krijg ik het budget niet hoger onderhandeld ;-)

Curveball
Op dit moment neig ik zelfs naar het loslaten van wat eisen ten faveure van Prius. Voornamelijk vanwege mijn positieve ervaringen van het comfort met de Prius III. Ik snap de verschillen in uiterlijk van de laatste (vorige) generatie alleen niet zo.

2021 - Mooie voorkant, mooie achterkant - Enige PHEV in deze varianten?
2019 - Mooie voorkant, lelijke achterkant
2018 - Mooie voorkant, mooie achterkant, en mijn favoriet wegens wat minder “saai”

Zitten er tussen deze versies nog bijzondere verschillen die niet uit de specificaties te halen zijn? Voornamelijk qua motor generatie of software versies.

Jullie merken, ik zit nog enorm in de oriënterende fase, en ben eigenlijk pas van plan om in de eerste maanden van 2024 tot aanschaf over te gaan. Alle input, inzichten en bevestiging/ontkrachting van mijn gedachtes hierboven zijn welkom.
Ik heb een zwak voor de Prius IV, maar veel mensen vinden hem niet zo mooi. Motorisch zijn ze allemaal gelijk. De faceliftversie heeft waarschijnlijk iets moderner (minder verouderd) navigatie/multimedia. Let op: een behoorlijk deel van het tweedehands aanbod is geïmporteerd uit met name Duitsland. Eenvoudigere versies hebben geen regensensor op de ruitenwisser. Mijn favoriete uitvoering is een geïmporteerde Executive zonder leer uit Duitsland: die heeft alle opties behalve de leren bekleding. Een beperkt deel van de uitvoeringen heeft head-up display: dat lijkt mij wel handig. Dingen als rijstrookassistentie zijn wel aanwezig maar werken iets minder dan in de nieuwste auto's.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Koekie83
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 12:39
Zijn hier mensen die met een Rav4 Hybrid (vanaf bouwjaar 2020) rijden?
Wat zijn jullie ervaringen met deze auto? weggedrag, werkelijk verbruik? Aandachtpunten bij aankoop?
Momenteel een Black Edition van 2022 te koop bij de dealer. Mooie auto, met (in theorie) een laag verbruikt voor zo'n grote auto. Maar graag had ik dus wat ervaringen gehoord over deze auto.

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:50
Koekie83 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:04:
Zijn hier mensen die met een Rav4 Hybrid (vanaf bouwjaar 2020) rijden?
Wat zijn jullie ervaringen met deze auto? weggedrag, werkelijk verbruik? Aandachtpunten bij aankoop?
Momenteel een Black Edition van 2022 te koop bij de dealer. Mooie auto, met (in theorie) een laag verbruikt voor zo'n grote auto. Maar graag had ik dus wat ervaringen gehoord over deze auto.
Ik adviseer je om een proefrit in te plannen.
Ik heb deze auto (de AWD) en ik vind het persoonlijk een heerlijke auto. Met 10 jaar garantie kun je ook technisch geen buil vallen.
Als je specifieke vragen hebt dan hoor ik het graag.
Pagina: 1 ... 144 ... 163 Laatste