Hier ook een RAV4 awd 2022. Gister nog in een Yaris cross gereden, maar valt met niets te vergelijken.jagroep schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:17:
[...]
Ik adviseer je om een proefrit in te plannen.
Ik heb deze auto (de AWD) en ik vind het persoonlijk een heerlijke auto. Met 10 jaar garantie kun je ook technisch geen buil vallen.
Als je specifieke vragen hebt dan hoor ik het graag.
Diegene die ik op het oog heb is een 2wd.
-Wat is jullie praktijkverbruik?
-hoe ervaren jullie de geluidsbeleving op de snelweg. In sommige reviews lees ik dat de Rav4 boven 120 km/h rumoerig begint te worden.
-Hebben jullie een alarm geplaatst in de auto, aangezien dit model heel populair is bij dieven?
-hoe ervaren jullie de geluidsbeleving op de snelweg. In sommige reviews lees ik dat de Rav4 boven 120 km/h rumoerig begint te worden.
-Hebben jullie een alarm geplaatst in de auto, aangezien dit model heel populair is bij dieven?
1 op 17 haal ik.Koekie83 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:04:
Diegene die ik op het oog heb is een 2wd.
Alleen hooguit bij hard en langdurig optrekken. Constante snelheid 120 of 130 nergens last van
Alarm is afhankelijk van de verzekeraar verplicht of niet. Ik heb geen alarm maar de sleutel gaat wel direkt in een afgesloten koekblik omdat keyless entry toch risicovol blijft.
Bij eventuele diefstal krijg ik gelukkig de dagwaarde terug.
Vraagje aan de kenners van (het eerste model) Aygo.
Bij het schoonmaken van de motorruimte leunde ik tegen dit onderdeel aan. Het gaat om het metalen onderdeel met 3 gaten.
Ik merkte dat ik hem veranderde van positie, je kunt hem met klikjes heen en weer bewegen. Nu vraag ik me af waar dit voor is en of ik iets heb aangepast wat mogelijk niet goed is.
Bij het schoonmaken van de motorruimte leunde ik tegen dit onderdeel aan. Het gaat om het metalen onderdeel met 3 gaten.
Ik merkte dat ik hem veranderde van positie, je kunt hem met klikjes heen en weer bewegen. Nu vraag ik me af waar dit voor is en of ik iets heb aangepast wat mogelijk niet goed is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tsXkP5AoD7qhhoUqSwjSp9PW.jpg?f=user_large)
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Volgens mij is dat het schakelmechanisme voor de versnellingsbak. Lijkt me niet een probleem dat het beweegt. Dat doet het ook als je schakelt
Vraagje aan de kenners..
Lijkt er op dat mijn ruitensproeier voor verstopt zit (Auris 2010)
Vloeistof aangevuld en dat is het niet. Is er een makkelijke manier dit op te lossen?
Vloeistof aangevuld en dat is het niet. Is er een makkelijke manier dit op te lossen?
[ Voor 3% gewijzigd door BigF25 op 15-09-2023 13:02 ]
Motorkap open en een slangetje lostrekken en het slangetje in een bakje laten uitkomen. Sproeiers aan zetten en kijken of er iets in het bakje zit. Zo niet, de pomp verdenken. Zo wel, de slang bij de sproeikop lostrekken en de sproeikop er af halen en schoonmaken of vervangen.BigF25 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:01:
Vraagje aan de kenners..
Waar zit dat slangetje exact..DBC87 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:59:
[...]
Motorkap open en een slangetje lostrekken en het slangetje in een bakje laten uitkomen. Sproeiers aan zetten en kijken of er iets in het bakje zit. Zo niet, de pomp verdenken. Zo wel, de slang bij de sproeikop lostrekken en de sproeikop er af halen en schoonmaken of vervangen.
Ik weet niet hoe dat bij de auris zit, maar aan de andere kant van de sproeiers zit meestal een slangetje. Bij auto's met een sproeier in de motorkap is het makkelijk te zien aan de onderkant van de motorkap.
Maar komt er helemaal niks meer uit als je probeert te sproeien of heel weinig? Als er niks uit komt dan verdenk ik de pomp, het systeem verstopt niet zomaar, hooguit de sproeiers die vies worden.
Er komt niets meer uit helaas, ik zal zo eens inspecteren, bedankt!DBC87 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:15:
[...]
Ik weet niet hoe dat bij de auris zit, maar aan de andere kant van de sproeiers zit meestal een slangetje. Bij auto's met een sproeier in de motorkap is het makkelijk te zien aan de onderkant van de motorkap.
Maar komt er helemaal niks meer uit als je probeert te sproeien of heel weinig? Als er niks uit komt dan verdenk ik de pomp, het systeem verstopt niet zomaar, hooguit de sproeiers die vier worden.
Ik vind best wel wat oudere Priussen en RAV4's die Carplay hebben. Zijn deze allemaal voorzien van dat aftermarket kastje of zijn er nog dingen waar ik op kan letten waardoor dit via een software update wordt toegevoegd?
[ Voor 53% gewijzigd door twi op 15-09-2023 15:35 ]
Van de Prius weet ik het niet uit mijn hoofd, maar de RAV4 is er pas vanaf de laatste generatie (2020, een hele enkele staat op 2019 kenteken) met CarPlay. De generatie daarvoor is dus altijd met aftermarket oplossingen.twi schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:35:
Ik vind best wel wat oudere Priussen en RAV4's die Carplay hebben. Zijn deze allemaal voorzien van dat aftermarket kastje of zijn er nog dingen waar ik op kan letten waardoor dit via een software update wordt toegevoegd?
Sowieso is het in de hele auto industrie volgens mij pas vanaf 2017-2018 ongeveer dat het echt is doorgebroken, Toyota is op dit soort gebieden nooit voorloper dus waren meen ik de Corolla en gefacelifte C-HR uit 2019 hun eerste modellen af-fabriek met CarPlay.
Gisteren een testrit gemaakt in de (nieuwe) Corolla TS.
Jeetje wat valt de ruimte tegen zeg, vooral achterin kan ik zelf gewoon [b][niet/b] zitten. Ben niet klein, 1.90m, maar ik moet mijn hoofd flink kantelen om er überhaupt in te "passen".
Reed verder wel lekker soepel, motor is nog steeds een intense naaimachine als je ook maar een klein beetje gas bij geeft.
Op cruise snelheid wel heerlijk stil..
De zoektocht gaat nog even verder, nog aantal testritten te gaan voor de nieuwe stationwagen.
Jeetje wat valt de ruimte tegen zeg, vooral achterin kan ik zelf gewoon [b][niet/b] zitten. Ben niet klein, 1.90m, maar ik moet mijn hoofd flink kantelen om er überhaupt in te "passen".
Reed verder wel lekker soepel, motor is nog steeds een intense naaimachine als je ook maar een klein beetje gas bij geeft.
De zoektocht gaat nog even verder, nog aantal testritten te gaan voor de nieuwe stationwagen.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Had je een versie met glazen dak? Ik pas met ongeveer dezelfde lengte net op de achterbank, op voorwaarde dat het een auto zonder glazen dak is.Henkie schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:54:
Kom zelf ook van een Yaris 1.3 benzine 2012, nu een Yaris Cross Hybrid. Ik heb meerdere proefritten gemaakt met een Corolla 1.8, 2.0, TS en hatchback. Deze rijdt heerlijk, soepel, gedempt. Maar in de stad voelde een TS toch wat groot (komende van een kleine B-segmenter), en was de hatchback gewoon echt klein qua baggageruimte en achterin kon er eigenlijk niemand zitten.twi schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:12:
Ben wel benieuwd naar de verschillen in ervaring van comfort/luxe tussen de Yaris Cross en Corolla ST (óf zelfs Corolla Cross, ook al is deze waarschijnlijk net buiten budget). Ik ben mijn redelijk spartaanse Yaris 2012 gewend, en daar ben ik wel een beetje klaar mee.
Uiteindelijk dus voor de Yaris Cross gegaan, die voor mij echt een perfect compromis was qua parkeerbaarheid, draaicirkel, baggageruimte achterin, toch nog passagiers mee kunnen nemen (nadat ze zich door de achterdeur gewrongen hebben..) en hij rijdt heel makkelijk, vooral in de stad fijn. En zuiniger/goedkoper te rijden ook (1:25 vs 1:20/21 en minder wegenbelasting). Stukje zompiger dan de Yaris die ik gewend was, maar heel comfortabel. Je merkt wel een verschil tussen de Yaris Cross en de Corolla, die laatste heeft gewoon een andere klasse onderstel dat meer is geschikt voor lange afstanden.
Nee, niet eens. Gewoon regulier dak. Nu heb ik wellicht een relatief gezien iets langer bovenlichaam. Maar ik moest mijn hoofd echt flink kantelen om te kunnen zitten.SH007 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:36:
[...]
Had je een versie met glazen dak? Ik pas met ongeveer dezelfde lengte net op de achterbank, op voorwaarde dat het een auto zonder glazen dak is.
Heb je met de nieuwste versie Corolla TS gereden? 1.8 of 2.0?Henkie schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:54:
Onlangs ook met de oude 1.8 gereden. Die mist kracht vind ik, waardoor die inderdaad heel snel veel kabaal gaat maken. Dit zou bij de nieuwste versies beter moeten zijn, maar niet mee gereden. Dit weekend wel met een Rav4 hybride gereden. Die heeft dat "koffiemoleneffect" veel minder, dankzij de grotere (elektro) motoren. Ging eigenlijk heel soepel zonder veel lawaai. Enkel bij harder doorduwen gaat die ook wel vol in de hoge toeren. Je moet er voor zijn.
Welke stations heb je momenteel nog op het oog?
Ja, de nieuwste, 2023. De 1.8. Ik had inderdaad gelezen dat hij beter/rustiger zou zijn dan de voorloper, maar viel me toch wat tegen.WilFriet schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:13:
[...]
Heb je met de nieuwste versie Corolla TS gereden? 1.8 of 2.0?
Onlangs ook met de oude 1.8 gereden. Die mist kracht vind ik, waardoor die inderdaad heel snel veel kabaal gaat maken. Dit zou bij de nieuwste versies beter moeten zijn, maar niet mee gereden. Dit weekend wel met een Rav4 hybride gereden. Die heeft dat "koffiemoleneffect" veel minder, dankzij de grotere (elektro) motoren. Ging eigenlijk heel soepel zonder veel lawaai. Enkel bij harder doorduwen gaat die ook wel vol in de hoge toeren. Je moet er voor zijn.
Welke stations heb je momenteel nog op het oog?
Rav4 is prachtig, maar wel weer een slag duurder ook.
Vraagje!
Sinds twee weken rijd ik nu een Corolla Hybrid uit 2020 als voorloop-auto. Fijn ding op zich, tikkeltje traag soms, maar erg mooie auto. Eén ding kan ik echter niet uitstaan: het volume van Google in Android Auto is niet aan te passen.
Alles werkt prima zodra ik mijn telefoon via USB aan de Toyota hang. Maps, muziek, het werkt uitstekend. Maar de voice-assistent klinkt alsof ze op volume standje 2 staat, je hoort 'haar' zo goed als niet. En dat is nogal vervelend aangezien ze bijvoorbeeld Whatsapp-berichten voorleest of navigatie-informatie.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Volumeknop. Duh, maar dit beïnvloedt alleen de audio van media (spotify enz.)
- Instellingen in het Toyota-menu zelf
- In Maps naar instellingen -> navigatie audio en dan volumeknop gebruiken... Als ik dit doe, start hij automatisch Spotify op en past daar het volume van aan
Het is dus écht alleen de Google assistent. Ik kan bellen en de andere kant goed verstaan, ik kan Spotify en andere muziek luisteren en dat gaat allemaal prima.
Het lijkt alsof Toyota en Google elkaar niet begrijpen. Kent iemand dit probleem?
Sinds twee weken rijd ik nu een Corolla Hybrid uit 2020 als voorloop-auto. Fijn ding op zich, tikkeltje traag soms, maar erg mooie auto. Eén ding kan ik echter niet uitstaan: het volume van Google in Android Auto is niet aan te passen.
Alles werkt prima zodra ik mijn telefoon via USB aan de Toyota hang. Maps, muziek, het werkt uitstekend. Maar de voice-assistent klinkt alsof ze op volume standje 2 staat, je hoort 'haar' zo goed als niet. En dat is nogal vervelend aangezien ze bijvoorbeeld Whatsapp-berichten voorleest of navigatie-informatie.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Volumeknop. Duh, maar dit beïnvloedt alleen de audio van media (spotify enz.)
- Instellingen in het Toyota-menu zelf
- In Maps naar instellingen -> navigatie audio en dan volumeknop gebruiken... Als ik dit doe, start hij automatisch Spotify op en past daar het volume van aan
Het is dus écht alleen de Google assistent. Ik kan bellen en de andere kant goed verstaan, ik kan Spotify en andere muziek luisteren en dat gaat allemaal prima.
Het lijkt alsof Toyota en Google elkaar niet begrijpen. Kent iemand dit probleem?
[ Voor 7% gewijzigd door musje83 op 18-09-2023 14:25 ]
@musje83 Per toeval kwam ik er laatst achter, tijdens voice assistant volume via het stuur wijzigen. (links onder)
Whatever.
Volgens mij had ik dat ook al geprobeerd, maar ik zal het nog eens wat gerichter proberen, thanks.Harmen schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:27:
@musje83 Per toeval kwam ik er laatst achter, tijdens voice assistant volume via het stuur wijzigen. (links onder)
@musje83 als ik me goed herinner zit het ergens verstopt in de settings van het Toyota-menu zelf. Heb je deze geprobeerd? https://support.toyota.co...he-v-10816?language=en_US
Dit heeft helaas niet mogen baten. Heb 'haar' een gedicht voor laten lezen (zodat ik wat tijd had) maar niks, geen slider in beeld ook. Helaas...Harmen schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:27:
Dank je wel, die was ik nog niet tegengekomen! Dit ga ik morgen even proberen, misschien dat dit helpt. Hoewel dit dan weer niet werkt:SH007 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:00:
@musje83 als ik me goed herinner zit het ergens verstopt in de settings van het Toyota-menu zelf. Heb je deze geprobeerd? https://support.toyota.co...he-v-10816?language=en_US
Alternatively, turning the [PWR - VOL] knob while a navigation guidance prompt is audible will adjust the Navigation Guidance Volume.
Google assistant zit nog weer ergens anders... In de instellingen van het Toyota-systeem (setup-knop) / Spraak / gespreksvolume.musje83 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:31:
[...]
Dit heeft helaas niet mogen baten. Heb 'haar' een gedicht voor laten lezen (zodat ik wat tijd had) maar niks, geen slider in beeld ook. Helaas...
[...]
Dank je wel, die was ik nog niet tegengekomen! Dit ga ik morgen even proberen, misschien dat dit helpt. Hoewel dit dan weer niet werkt:
Alternatively, turning the [PWR - VOL] knob while a navigation guidance prompt is audible will adjust the Navigation Guidance Volume.
Oh wat ik zeg is eigenlijk de Nederlandse vertaling van de link hierboven 😎
[ Voor 5% gewijzigd door gwystyl op 18-09-2023 19:16 ]
Ik rijd in Corolla Touring Sports 1.8 uit 2020. Tijdens het rijden maken de banden ontzettend veel geluid, waardoor ik de radio ook vrij hard moet zetten om het nog goed te horen. Helpt het om kleinere velgen te laten monteren in plaats van de lichtmetalen?
Ik heb geen andere auto gereden waar het bandenrolgeluid zo sterk aanwezig is.
Ik heb geen andere auto gereden waar het bandenrolgeluid zo sterk aanwezig is.
Zijn je banden nog wel goed of zijn ze gecupt?
Waarom zou deze in de Toyota instellingen moeten staan? Toyota heeft natuurlijk een eigen voice assistant, maar als je de optie voor Google Assistent aan hebt staan in AA wordt deze overruled door Google. Lijkt me logischer dat je in Android Auto moet zoeken.gwystyl schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:14:
[...]
Google assistant zit nog weer ergens anders... In de instellingen van het Toyota-systeem (setup-knop) / Spraak / gespreksvolume.
Oh wat ik zeg is eigenlijk de Nederlandse vertaling van de link hierboven 😎
@noslen Wat voor merk en type banden zitten eronder? Goedkope banden maken vaak ook veel lawaai.
Ik vind de Michelin CrossClimate (v1) die ik onder mijn Auris TS heb zitten ook vrij veel geluid maken. De v2 variant schijnt een stuk beter te zijn.
Ik vind de Michelin CrossClimate (v1) die ik onder mijn Auris TS heb zitten ook vrij veel geluid maken. De v2 variant schijnt een stuk beter te zijn.
Ik weet niet waarom, maar als ik Google assistant dingen vroeg, en zij ze aan me voorlas, klonken die heel zacht. Deze optie harder zetten hielp. Ik heb hier aardig lang last van gehad, en uiteindelijk heeft de monteur bij mijn Toyota-garage deze optie laten zien.Lothlórien schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:08:
[...]
Waarom zou deze in de Toyota instellingen moeten staan? Toyota heeft natuurlijk een eigen voice assistant, maar als je de optie voor Google Assistent aan hebt staan in AA wordt deze overruled door Google. Lijkt me logischer dat je in Android Auto moet zoeken.
Dit was hem uiteindelijk! Toyota koppelt haar eigen spraakbesturingsinstellingen dus aan die van Android Auto. Ik moest specifiek naar de Toyota spraakbesturing -> volume (oid) en daarna werkte het prima! Thanks!SH007 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:00:
Vandaag na een uitstapje van 7 jaar naar Honda (2012 CR-Z) ben ik weer terug bij Toyota. Ik heb mijzelf een mooie Corolla 2.0 Hybrid Executive JBL bouwjaar 2020 aangeschaft.
De eerste 160km die ik er vandaag mee gereden hebt bevielen prima. De auto is lekker vlot, rijdt lekker soepel en is ook behoorlijk zuinig als ik de boordcomputer moet geloven, er stond toen ik thuis kwam 4.7l/100km op.
Het niet meer hoeven schakelen in de file en op automatische cruise control rijden is wel erg relaxed. Ook het ontbreken van continue rammeltjes en kraakjes is een verademing.
Het enige waar ik iets op achteruit gegaan ben is de audio. Het JBL systeem klinkt op zicht prima maar de Honda had een aparte subwoofer in de kofferbak die je stoel kon laten trillen.
AA werkt weliswaar perfect, maar om niet meer bekabeld te hoeven werken heb ik wel meteen een AAWireless adapter besteld zodat ik draadloos kan verbinden.

De eerste 160km die ik er vandaag mee gereden hebt bevielen prima. De auto is lekker vlot, rijdt lekker soepel en is ook behoorlijk zuinig als ik de boordcomputer moet geloven, er stond toen ik thuis kwam 4.7l/100km op.
Het niet meer hoeven schakelen in de file en op automatische cruise control rijden is wel erg relaxed. Ook het ontbreken van continue rammeltjes en kraakjes is een verademing.
Het enige waar ik iets op achteruit gegaan ben is de audio. Het JBL systeem klinkt op zicht prima maar de Honda had een aparte subwoofer in de kofferbak die je stoel kon laten trillen.
AA werkt weliswaar perfect, maar om niet meer bekabeld te hoeven werken heb ik wel meteen een AAWireless adapter besteld zodat ik draadloos kan verbinden.

Mooie auto! Hoe is het rij- en rolgeluid in de Executive versie? Vroeg me af of the 18 inch velgen een groot verschil maken daarin.
Prius vs 408
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ik heb geen referentiekader om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.Viccers schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:49:
Mooie auto! Hoe is het rij- en rolgeluid in de Executive versie? Vroeg me af of the 18 inch velgen een groot verschil maken daarin.
Het contract van de Corolla First Edition uit 2019 liep af en vanmorgen de opvolger opgehaald: nieuwe 1.8 Business Plus Edition 
:strip_exif()/f/image/36RpAFPD79zuqhYjObSov7TX.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik eigenlijk nog altijd heel tevreden was over de vorige heeft deze toch wel weer een aantal fijne verbeter punten die ik allemaal kan waarderen: Kleine facelift (o.a. mooiere verlichting), volledig digitaal dashboard en nieuw infotainment systeem, stoelverwarming, wireless charging, verstelbare lendesteun, elektrische kofferbak met kicksensor en parkeersensoren. Dit maakt de auto voor mij wel af
Morgen de eerste lange rit, heel benieuwd of rijhulpsystemen wat soepeler werken.
:strip_exif()/f/image/36RpAFPD79zuqhYjObSov7TX.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar ik eigenlijk nog altijd heel tevreden was over de vorige heeft deze toch wel weer een aantal fijne verbeter punten die ik allemaal kan waarderen: Kleine facelift (o.a. mooiere verlichting), volledig digitaal dashboard en nieuw infotainment systeem, stoelverwarming, wireless charging, verstelbare lendesteun, elektrische kofferbak met kicksensor en parkeersensoren. Dit maakt de auto voor mij wel af
Hele mooie auto en verstandige keuze! Ik zit nu op de 96dkm met mijn Corolla en vind het jammer dat ik hierna niet nogmaals de Corolla kan kiezen ivm verplicht elektrisch leasen.
Had het niet verwacht, maar ben best wel positief verrastSouthern Sun schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:22:
Morgen de eerste lange rit, heel benieuwd of rijhulpsystemen wat soepeler werken.
Daarbij werkt adaptive cruise en lane assist beduidend fijner en heb ik deze nu bijna de hele snelwegrit aan gehad waar voorheen op sommige stukken LTA teveel worsteling gaf. De ACC houdt net een minder groot gat en anticipeert beter op verkeer dat van rijstrook wisselt. Flinke vooruitgang merk ik in de lane assist, deze houdt de auto veel beter tussen de lijnen, ook bij inhalen. Voorheen stuurde ie net richting de rechter rijstrook tijdens een inhaalactie. Enige nadeel is dat er sneller wordt gevraagd om een stuurbeweging, maar dat is wennen.
Dus geen spijt van de keuze voor weer een Corolla, meer dan genoeg vooruitgang
*edit: ok 1 minpunt gevonden, de DAB-ontvangst lijkt net iets minder goed.
[ Voor 7% gewijzigd door Southern Sun op 23-09-2023 17:20 ]
Over +- anderhalve week wordt mijn Toyota Corolla TS 1.8 afgeleverd (van oktober 2022). De auto is gekocht bij een Mazda dealer die ook handelt in occasions van andere merken. Mijn Corolla is geïmporteerd uit Denemarken.
Waar ik tijdens de proefrit niet op heb gelet heb is of Toyota Smart Connect ook werkt (en daarmee dus de Cloud navigatie). Ik had meteen mijn telefoon aangesloten om tijdens de proefrit met Google Maps (Android Auto) te navigeren. Ik heb het vernieuwde infotainment systeem, dus zonder de knopjes aan de zijkanten.
Levert een import auto problemen op met Toyota Smart Connect? Of werkt de datasim gewoon door heel Europa? Ik kan mij voorstellen dat de importeur een simkaart plaatst voor het land waarin de auto van origine wordt geleverd, in dit geval een Deense. Of werkt dit zo niet?

Waar ik tijdens de proefrit niet op heb gelet heb is of Toyota Smart Connect ook werkt (en daarmee dus de Cloud navigatie). Ik had meteen mijn telefoon aangesloten om tijdens de proefrit met Google Maps (Android Auto) te navigeren. Ik heb het vernieuwde infotainment systeem, dus zonder de knopjes aan de zijkanten.
Levert een import auto problemen op met Toyota Smart Connect? Of werkt de datasim gewoon door heel Europa? Ik kan mij voorstellen dat de importeur een simkaart plaatst voor het land waarin de auto van origine wordt geleverd, in dit geval een Deense. Of werkt dit zo niet?

[ Voor 3% gewijzigd door ChromeFR op 23-09-2023 08:02 ]
Heb je uiteindelijk nog een update gehad zodat je deze functies kan gebruiken? Ik heb krijg dezelfde uitvoering als jij (zie hierboven), en hoopte dat remote climate control zou werken.Harmen schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:10:
@Thasaidon Ben benieuwd of ze nog meer features gaan aanbieden via Smart Connect (MyT), verlichting inschakelen op afstand of remote climate control zou mooi zijn. Ben bang dat dat er niet gaat komen. Is voor remote climate control zoveel extra hardware nodig.
Voor wat het waard is, dealer vertelde dat er later dit jaar een grote update van de app komt. Had alleen deze discussie niet scherp dus geen idee wat het voor eerdere modellen gaat veranderen, misschien de moeite waard eens na te vragen?ChromeFR schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 00:13:
[...]
Heb je uiteindelijk nog een update gehad zodat je deze functies kan gebruiken? Ik heb krijg dezelfde uitvoering als jij (zie hierboven), en hoopte dat remote climate control zou werken.
Ik zou gewoon lekker Carplay of Android Auto gebruiken ipv de navigatie van toyota zelf. Die is echt altijd heel basic geweest, waar je met Google veel makkelijker kunt zoeken (bv ook op naam van winkel of iets, ik weet nooit op welke straat de mcdonalds of ikea ligt bv). Maar goed, volgens mij gaat dat in Nederland ook wel lukken met een Deense versie.ChromeFR schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:12:
Over +- anderhalve week wordt mijn Toyota Corolla TS 1.8 afgeleverd (van oktober 2022). De auto is gekocht bij een Mazda dealer die ook handelt in occasions van andere merken. Mijn Corolla is geïmporteerd uit Denemarken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Smart Connect is uitvoering afhankelijk, de extra mogelijkheden zitten normaliter op de duurdere c.q. duurste modellen.
Trouwens vanuit welk land de import auto komt maakt niet uit voor de connectiviteit denk ik.
Rij zelf binnenkort met een nu in november 2 jaar wordende Duitse YARIS Cross, en alles werkt gewoon.
Wel blij met op afstand instelbare, startbare verwarming en of koeling. Ideaal zonder garagebox.
Trouwens vanuit welk land de import auto komt maakt niet uit voor de connectiviteit denk ik.
Rij zelf binnenkort met een nu in november 2 jaar wordende Duitse YARIS Cross, en alles werkt gewoon.
Wel blij met op afstand instelbare, startbare verwarming en of koeling. Ideaal zonder garagebox.
Smart Connect is inderdaad de benaming van het hele systeem.
Te herkennen aan de missende knopjes links/rechts van het scherm inderdaad en de veel frissere look.
De dealer plaatst geen sim. Zit embedded in het systeem. Werkt gewoon door heel EU.
Smart Connect wil niet zeggen dat je ook automatisch alle opties via de MyT app hebt.
Sommige missen nog steeds remote climate control. Ik heb die gelukkig wel.
Dealer weet dit vaak overigens ook niet.
Mij vertelden ze destijds dat dat alleen kon met EV/PHEV. Zit er bij mij dus wel gewoon op.
Af en toe voegen ze wel functies toe blijkbaar.
Ik kan sinds een half jaar via de app ook een adres alvast naar de navigatie sturen.
:strip_exif()/f/image/6pLlvhb9RlE97KbhSXtXPzn2.jpg?f=fotoalbum_large)
Te herkennen aan de missende knopjes links/rechts van het scherm inderdaad en de veel frissere look.
De dealer plaatst geen sim. Zit embedded in het systeem. Werkt gewoon door heel EU.
Smart Connect wil niet zeggen dat je ook automatisch alle opties via de MyT app hebt.
Mij vertelden ze destijds dat dat alleen kon met EV/PHEV. Zit er bij mij dus wel gewoon op.
Ik kan sinds een half jaar via de app ook een adres alvast naar de navigatie sturen.
:strip_exif()/f/image/6pLlvhb9RlE97KbhSXtXPzn2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vq9ScTHAN0bUXYUpPwLKji4J.jpg?f=fotoalbum_large)
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ben laatst nog bij de dealer geweest voor een kleine beurt. Nog nagevraagd, er waren geen software updates. Ben destijds ook deels op het verkeerde been gezet over de remote climate control.ChromeFR schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 00:13:
[...]
Heb je uiteindelijk nog een update gehad zodat je deze functies kan gebruiken? Ik heb krijg dezelfde uitvoering als jij (zie hierboven), en hoopte dat remote climate control zou werken.
Whatever.
Hier wil ik even een weerwoord geven, want er zitten echt een aantal onwaarheden in je verhaal.Csotranme schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:05:
Smart Connect is inderdaad de benaming van het hele systeem.
Allereerst:
Bij de Yaris ligt het aan de uitvoering of de remote functies zoals pre-heaten/coolen beschikbaar zijn. Het gaat alleen om de Executive en GR Sport van de MY2022 uitvoeringen (met dus het nieuwe Smart Connect systeem).
Import is de enige variabele, daar valt geen pijl op te trekken omdat er veel verschillende uitvoeringen zijn die hier gewoon niet bestaan. Zo zijn er ook Yarissen met grijs/wit interieur die nooit in NL geleverd zijn, als je die dus ziet, gaat het gegarandeerd om een import.
Ten tweede:
Als een dealer het niet weet, dan liegt ie glashard want elke Toyota dealer heeft voor elke Toyota en/of Lexus een database met exact alle features die erop geleverd zijn in heel Europa, die uitdraai kunnen ze op VIN basis gewoon zo binnen 1 minuut maken.
Ik weet dit want ik heb 2 jaar geleden bij een Toyota dealer een Lexus UX uit Italië gekocht en die heette Luxury Line Plus die hier niet bestaat. De naam was door de Toyota dealer verzonnen, omdat het feitelijk overeenkwam met de NL Luxury Line maar dan 4/5 opties extra. Om duidelijk te krijgen wat er nu precies anders was, kreeg ik zo'n extreem gedetailleerde uitdraai.
Kortom:
Voor origineel NL auto's is het simpel: check de uitvoering. Want pak de prijslijst maar: de Yaris van nu heeft het voor de Executive en GR Sport altijd die remote opties, heb je dus een Dynamic, Active of Comfort, dan heb je het sowieso niet. Enige uitzondering kunnen tijdelijke actiemodellen zijn, maar daarvoor kan je dus of zelf de archiefprijslijsten induiken ofwel die uitdraai aanvragen.
En bovenal wat ik al zei: check het met je dealer en maak er afspraken over als je het echt essentieel vindt. Toevallig is de Yaris een auto die wij overwegen in GR Sport uitvoering van het huidige modeljaar, deels vanwege de remote functies, dus reken maar dat ik 100% zekerheid wil hebben dat dat erop zit als het om een import zou gaan. Dat laat ik niet aan de goden over als ik hoeveel geld dan ook aan een recente auto uitgeef.
Goed om te weten!MooDyBLueS schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:49:
[...]
Hier wil ik even een weerwoord geven, want er zitten echt een aantal onwaarheden in je verhaal.
Allereerst:
Bij de Yaris ligt het aan de uitvoering of de remote functies zoals pre-heaten/coolen beschikbaar zijn. Het gaat alleen om de Executive en GR Sport van de MY2022 uitvoeringen (met dus het nieuwe Smart Connect systeem).
Import is de enige variabele, daar valt geen pijl op te trekken omdat er veel verschillende uitvoeringen zijn die hier gewoon niet bestaan. Zo zijn er ook Yarissen met grijs/wit interieur die nooit in NL geleverd zijn, als je die dus ziet, gaat het gegarandeerd om een import.
Ten tweede:
Als een dealer het niet weet, dan liegt ie glashard want elke Toyota dealer heeft voor elke Toyota en/of Lexus een database met exact alle features die erop geleverd zijn in heel Europa, die uitdraai kunnen ze op VIN basis gewoon zo binnen 1 minuut maken.
Ik weet dit want ik heb 2 jaar geleden bij een Toyota dealer een Lexus UX uit Italië gekocht en die heette Luxury Line Plus die hier niet bestaat. De naam was door de Toyota dealer verzonnen, omdat het feitelijk overeenkwam met de NL Luxury Line maar dan 4/5 opties extra. Om duidelijk te krijgen wat er nu precies anders was, kreeg ik zo'n extreem gedetailleerde uitdraai.
Kortom:
Voor origineel NL auto's is het simpel: check de uitvoering. Want pak de prijslijst maar: de Yaris van nu heeft het voor de Executive en GR Sport altijd die remote opties, heb je dus een Dynamic, Active of Comfort, dan heb je het sowieso niet. Enige uitzondering kunnen tijdelijke actiemodellen, maar daarvoor kan je dus of zelf de archiefprijslijsten induiken ofwel die uitdraai aanvragen.
En bovenal wat ik al zei: check het met je dealer en maak er afspraken over als je het echt essentieel vindt. Toevallig is de Yaris een auto die wij overwegen in GR Sport uitvoering van het huidige modeljaar, deels vanwege de remote functies, dus reken maar dat ik 100% zekerheid wil hebben dat dat erop zit als het om een import zou gaan. Dat laat ik niet aan de goden over als ik hoeveel geld dan ook aan een recente auto uitgeef.
Mijn Yaris komt overigens bij Kooijman (Vianen) vandaan en die pretendeerde echt dat het niet kon.
Het verschilt wellicht per dealer of ze hun naslagwerk/research doen.
Eerlijk was het voor mij "nice to have" dus ben er niet actief achteraan gegaan zoals jij.
Ik heb het niet op de Peugeot dus alles extra is/was mooi meegenomen.
Belangrijkste voor mij was destijds de JBL speakers, stoel/stuur verwarming en überhaupt het Smart Connect systeem.
Bij bmw kan je bmw Nederland bellen en die kunnen op basis van kenteken aangeven welke opties er wel of niet opzitten. Allicht dat Toyota Nederland dit ook kan doen als je er met de dealer niet uitkomtMooDyBLueS schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:49:
[...]
Hier wil ik even een weerwoord geven, want er zitten echt een aantal onwaarheden in je verhaal.
Allereerst:
Ten tweede:
Kortom:
Voor origineel NL auto's is het simpel: check de uitvoering. Want pak de prijslijst maar: de Yaris van nu heeft het voor de Executive en GR Sport altijd die remote opties, heb je dus een Dynamic, Active of Comfort, dan heb je het sowieso niet. Enige uitzondering kunnen tijdelijke actiemodellen, maar daarvoor kan je dus of zelf de archiefprijslijsten induiken ofwel die uitdraai aanvragen.
Overigens kan PSA/Stellantis dit ook.Brilsmurfffje schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:08:
[...]
Bij bmw kan je bmw Nederland bellen en die kunnen op basis van kenteken aangeven welke opties er wel of niet opzitten. Allicht dat Toyota Nederland dit ook kan doen als je er met de dealer niet uitkomt
Ik heb zelf toegang tot "ServiceBox" en kan dat inzien maar twijfel dus of Toyota/Lexus dealers die moeite nemen of gewoon onwetend zijn....
Het zal inderdaad allicht per dealer verschillen, ik heb bijv. ook waardeloze ervaringen met onze Kia EV van de eerste generatie (2020) dat 9/10 dealers er echt niks nuttigs over wist te vertellen behalve wat mooie marketingtermen zoals "in 30 min opladen tot 80%". Dat heeft echt lang geduurd voordat hun personeel goed opgeleid is.Csotranme schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:55:
[...]
Goed om te weten!
Mijn Yaris komt overigens bij Kooijman (Vianen) vandaan en die pretendeerde echt dat het niet kon.
Het verschilt wellicht per dealer of ze hun naslagwerk/research doen.
Eerlijk was het voor mij "nice to have" dus ben er niet actief achteraan gegaan zoals jij.
Ik heb het niet op de Peugeot dus alles extra is/was mooi meegenomen.
Belangrijkste voor mij was destijds de JBL speakers, stoel/stuur verwarming en überhaupt het Smart Connect systeem.
Voor de Toyota VIN specs check had je meen ik deze website, alleen word ik nu al snel naar een login pagina doorgestuurd, dus weet niet meer of je hier bij kan (ik heb op dit moment geen Toyota dus kan niet mijn eigen VIN invoeren om te checken):
https://www.toyota.com/owners/vehicle-specification/
En voor Lexus is het deze:
https://www.lexus.com/My-Lexus/account/vehicle-specs
Simpelweg gezegd heeft Toyota/Lexus dus een uitgebreide database en staat er letterlijk elke feature zowel qua techniek als qua opties per regel uitgeschreven. Ik heb hem van mijn Lexus UX niet meer paraat, maar weet nog dat daar o.a. de motorcode, waar die uit de fabriek is gerold en de totale lijst van uitvoering/uitrusting van "4 door" tot aan "airbag passenger right above window" en "blind-spot monitor" op staat, soms wat cryptisch omdat het deels afgekort is, maar letterlijk elk detail is daar te vinden.
Kan me echter wel voorstellen dat dealers er niet mee te koop lopen, maar als je het hebt over de specs/feature check obv VIN, dan horen ze wel te weten wat je bedoelt.
Ja dat kan Toyota dus ook, dealers ook, maar zoals ik hierboven net schreef: kan me ook wel deels voorstellen dat dealers er niet gelijk mee te koop lopen, maar die mogelijkheid is er zeker.Brilsmurfffje schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:08:
[...]
Bij bmw kan je bmw Nederland bellen en die kunnen op basis van kenteken aangeven welke opties er wel of niet opzitten. Allicht dat Toyota Nederland dit ook kan doen als je er met de dealer niet uitkomt
Zou ook wel gek zijn als het niet zo is. Bij Toyota is het met name vanwege import nodig, omdat de NL versies wel obv prijslijst en modeljaar goed bij elkaar te zoeken zijn, maar ja met zoveel DE, IT, ES, FR modellen die ook de NL markt verzadigen, met uitvoeringen die overal net iets afwijken, is het voor sommige kopers (ik ben daar zo een van) echt noodzakelijk om te weten of optie X er nu wel of niet op zit. Niet dat alle opties mij per se boeien, maar als ik zoals gezegd voor een bijna hagelnieuwe GR Sport wil gaan, dan boeit het mij enerzijds niet of het een import is of niet, maar dan wil ik wel zeker weten dat de opties overeenkomen met de eerstvolgende originele NL auto en niet stiekem 5 opties missen waar ik na de koop pas achterkom.
Denk dat laatste vooral. Soms niet de moeite willen nemen, soms wellicht onwetendheid want 9/10x heb je in de showroom of bij de receptie te maken met een verkoper of service medewerker. Met alle respect, maar verkopers hoeven alleen maar te verkopen (gechargeerd gezegd natuurlijk) en service medewerkers doen met name de administratieve handelingen omtrent onderhoud/reparatie/etc. Ik weet zeker dat alle monteurs en de ervaren medewerkers dit weten. Ik heb ook de Car Care Nut (die Amerikaan op YT die Toyota/Lexus monteur is al tientallen jaren) er een keer over horen praten namelijk. Heb al even gekeken, maar vindt nu die exacte video maar eens terug als het niet het hoofdonderwerp was.Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:14:
[...]
Overigens kan PSA/Stellantis dit ook.
Ik heb zelf toegang tot "ServiceBox" en kan dat inzien maar twijfel dus of Toyota/Lexus dealers die moeite nemen of gewoon onwetend zijn....
Grappig hoe de verschillende opties per model dus variëren..Csotranme schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:05:
Voor onze Corolla Cross First Edition (tegenwoordig de Style uitvoering) heb ik in de app niet de mogelijkheid om aan te geven waar ik heen wil.
Maar ik kan wel de airco/verwarming remote aan zetten of de auto ver-, dan wel ontgrendelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 25-09-2023 10:38 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
Ja sowieso kan je dus een Corolla Cross niet met een Yaris of zelfs Corolla vergelijken. Er wordt namelijk door elke fabrikant per model en per markt gekeken wat goede segmenteringen zijn.Thasaidon schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:31:
[...]
Grappig hoe de verschillende opties per model dus variëren..
Voor onze Corolla Cross First Edition (tegenwoordig de Style uitvoering) heb ik in de app niet de mogelijkheid om aan te geven waar ik heen wil.
Maar ik kan wel de airco/verwarming remote aan zetten of de auto ver-, dan wel ontgrendelen.
En wat je dus ook altijd ziet gebeuren is dat wanneer je van een Dynamic/Style uitvoering naar een topuitvoering zoals Executive/GR Sport gaat, je altijd wel een handjevol mooie opties erbij krijgt, maar tegelijkertijd zitten er ook altijd wel opties tussen die of niet zo boeiend zijn of eigenlijk al op een Dynamic/Style hadden moeten zitten.
Pak ik jouw voorbeeld van de Corolla Cross, dan zie je dus de volgende extras op de Executive tov de Style:
INTERIEUR
– Bestuurdersstoel 8-weg elektrisch verstelbaar
– Verwarmbaar stuurwiel
– Zwarte geperforeerde vollederen bekleding
VEILIGHEID EN BEVEILIGING
– Intelligente parkeerassistent (semi automatisch parkeren)
– Panoramic View Monitor (360-graden camera)
NAVIGATIE EN MULTIMEDIA
– JBL Premium Audio met 9 JBL-speakers incl. subwoofer
– Toyota Smart Connect+ (geïntegreerd navigatiesysteem)
OPTIONEEL
– Bi-tone
– Panoramadak
Waarom zit JBL audio of Smart Connect+ niet op een Style? Omdat relatief veel mensen die optie willen en daarom geforceerd worden naar de duurste uitvoering. 360 camera is dan weer typisch iets wat sommigen echt willen hebben, anderen kan het gestolen worden evenals de intelligente parkeerassistent.
Ook een mooie: de Executive is alleen icm de 2.0 High Power Hybrid leverbaar. Waarom? Extra winst, meer niet.
Dit is niet om Toyota af te vallen hoor, want ieder merk doet dit in zekere zin. En persoonlijk ben ik wel meer fan van pakketten dan zoals BMW of VW dat je elke optie afzonderlijk of met losse kleine pakketjes bij moet gaan bestellen. Niet zo'n probleem als je nieuw mag leasen of kopen, maar probeer tweedehands maar eens wijs te worden uit wat erop zit, ja de dealer kan je een uitdraai geven, maar gebruik je favo occasion zoeksite en het is onmogelijk bij de gemiddelde BMW om op basis daarvan te zeggen of die uitvoering aan je wensen voldoet. Bij Toyota kan je tenminste over het algemeen gesproken zoeken naar een Style of Executive en dan weet je wat je krijgt.
Dat zeg ik toch ook?MooDyBLueS schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:58:
[...]
Ja sowieso kan je dus een Corolla Cross niet met een Yaris of zelfs Corolla vergelijken.
Grappig hoe de verschillende opties per model dus variëren.
Even een update over de accuproblemen van mijn Yaris (1.5 Hybrid).
Vorige week donderdag bij de Toyota dealer geweest en ze hebben er even naar gekeken. De accu was doorgemeten en er werden geen problemen geconstateerd.
Volgens de monteur moest ik er even goed op letten of ik niets aan liet staan wat voor sluipgebruik. Dit deed ik überhaupt al niet en een usb kabel voor Android Auto is het enige wat continu is aangesloten. Dit kon volgens de monteur onmogelijk zorgen voor het sluipgebruik. Kabel er wel voor de zekerheid uitgehaald. Uiteindelijk het advies gekregen om weer te bellen als de accu weer zo snel leeg raakt.
Nu was de accu vanochtend weer volledig leeg nadat ik de auto één dag niet heb gebruikt. Het gevolg was dat ik hem weer kon starten met een jumpstarter.
Ik krijg trouwens ook compleet willekeurige foutmeldingen als de accu leeg is. Dit keer was het een RSA storing terwijl het de vorige keer om de remkracht ging. Ik gok dat dit puur wordt veroorzaakt door de lege accu die geen stroom meer levert aan bepaalde sensoren.
Nu heb ik voor volgende week donderdag weer een afspraak bij de garage en ik hoop dat ze de oorzaak dan wel kunnen vinden.
Ik begin er ondertussen wel van te balen dat ik de Yaris dus geen eens één dag stil kan laten staan. Auto is nog geen jaar oud.
Vorige week donderdag bij de Toyota dealer geweest en ze hebben er even naar gekeken. De accu was doorgemeten en er werden geen problemen geconstateerd.
Volgens de monteur moest ik er even goed op letten of ik niets aan liet staan wat voor sluipgebruik. Dit deed ik überhaupt al niet en een usb kabel voor Android Auto is het enige wat continu is aangesloten. Dit kon volgens de monteur onmogelijk zorgen voor het sluipgebruik. Kabel er wel voor de zekerheid uitgehaald. Uiteindelijk het advies gekregen om weer te bellen als de accu weer zo snel leeg raakt.
Nu was de accu vanochtend weer volledig leeg nadat ik de auto één dag niet heb gebruikt. Het gevolg was dat ik hem weer kon starten met een jumpstarter.
Ik krijg trouwens ook compleet willekeurige foutmeldingen als de accu leeg is. Dit keer was het een RSA storing terwijl het de vorige keer om de remkracht ging. Ik gok dat dit puur wordt veroorzaakt door de lege accu die geen stroom meer levert aan bepaalde sensoren.
Nu heb ik voor volgende week donderdag weer een afspraak bij de garage en ik hoop dat ze de oorzaak dan wel kunnen vinden.
Ik begin er ondertussen wel van te balen dat ik de Yaris dus geen eens één dag stil kan laten staan. Auto is nog geen jaar oud.
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Wellicht dat ik het al eens geroepen had hier of dat je het al hebt laten nakijken maar er is/was een software update beschikbaar die sluipverbruik van een bepaalde module verhelpt.TheBlackestCrow schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:58:
Even een update over de accuproblemen van mijn Yaris (1.5 Hybrid).
Ik kan het zo 1, 2 , 3 niet terug vinden wat het precies was maar ook op FB zag ik voorbij komen dat het voor sommige mensen de oplossing was.
gekke random storingen is vrij normaal inderdaad bij een lege accu. Zo'n computer is dan even helemaal van slag.
Ik heb het met de monteur van de garage gehad over deze software update en hij gaf aan dat mijn Yaris deze update vanuit de fabriek al moet hebben. Ik heb verder geen idee of dit ook daadwerkelijk gecontroleerd is.Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:02:
[...]
Wellicht dat ik het al eens geroepen had hier of dat je het al hebt laten nakijken maar er is/was een software update beschikbaar die sluipverbruik van een bepaalde module verhelpt.
Ik kan het zo 1, 2 , 3 niet terug vinden wat het precies was maar ook op FB zag ik voorbij komen dat het voor sommige mensen de oplossing was.
gekke random storingen is vrij normaal inderdaad bij een lege accu. Zo'n computer is dan even helemaal van slag.
Desondanks ga ik het volgende donderdag toch maar even vragen of ze dit alsnog even (opnieuw) willen controleren.
Ondertussen de Yaris Cross alweer paar weken in gebruik, verbruik is voorlopig gecombineerd 21.5, best lekker!
Afgelopen week in Normandië geweest met onze Rav4, verbruik daar is wat gekelderd haha. Maar ja snelwegen hele tijd 130 en met 70/80 door al die kronkel weggetjes op en neer is niet zo lekker voor het verbruik. Gecombineerd stond op 14.9 (maar al paar duizend KM niet gereset, dus waarschijnlijk in Frankrijk maar 14 geweest ofzo..)
Afgelopen week in Normandië geweest met onze Rav4, verbruik daar is wat gekelderd haha. Maar ja snelwegen hele tijd 130 en met 70/80 door al die kronkel weggetjes op en neer is niet zo lekker voor het verbruik. Gecombineerd stond op 14.9 (maar al paar duizend KM niet gereset, dus waarschijnlijk in Frankrijk maar 14 geweest ofzo..)
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ik moet eerlijk zeggen dat de navigatie van het Smart Connect systeem een hele verbetering is.Martinspire schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:19:
[...]
Ik zou gewoon lekker Carplay of Android Auto gebruiken ipv de navigatie van toyota zelf. Die is echt altijd heel basic geweest, waar je met Google veel makkelijker kunt zoeken (bv ook op naam van winkel of iets, ik weet nooit op welke straat de mcdonalds of ikea ligt bv). Maar goed, volgens mij gaat dat in Nederland ook wel lukken met een Deense versie.
Het werkt veel vlotter en makkelijker, want in dit systeem kun je nu ook gewoon de naam van een bedrijf invoeren (net als bij Google maps).
Daarnaast geeft het systeem heel duidelijke instructies die op het grotere scherm ook goed te zien zijn.
Ik weet dat het werelden van verschil zijn, maar kan je wat roepen over hoe beide auto's zich tot elkaar verhouden? De Yaris Cross is natuurlijk een stuk kleiner, maar veel nieuwer qua generatie. Merk je dat ook qua geluidsisolatie of is het nog steeds wel duidelijk zo dat de RAV4 daar echt (veel) beter in is?TgR_KILLER schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:06:
Ondertussen de Yaris Cross alweer paar weken in gebruik, verbruik is voorlopig gecombineerd 21.5, best lekker!
Reden van mijn vraag is dat we naar een Yaris of Yaris Cross kijken, maar de Yaris Cross ken ik nog niet en de RAV4 wel een aantal keer mee gereden en dat vond ik best wel een hele fijne auto.
Mee eens, ik prefereer nog steeds AA maar de native navigatie is prima van Smart Connect. Mede door wat jij al aangeeft en de live traffic info.Thasaidon schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:18:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat de navigatie van het Smart Connect systeem een hele verbetering is.
Het werkt veel vlotter en makkelijker, want in dit systeem kun je nu ook gewoon de naam van een bedrijf invoeren (net als bij Google maps).
Daarnaast geeft het systeem heel duidelijke instructies die op het grotere scherm ook goed te zien zijn.
Kan qua isolatie er niet zoveel over zeggen, de Rav4 staat op terrein bandenMooDyBLueS schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:50:
[...]
Ik weet dat het werelden van verschil zijn, maar kan je wat roepen over hoe beide auto's zich tot elkaar verhouden? De Yaris Cross is natuurlijk een stuk kleiner, maar veel nieuwer qua generatie. Merk je dat ook qua geluidsisolatie of is het nog steeds wel duidelijk zo dat de RAV4 daar echt (veel) beter in is?
Reden van mijn vraag is dat we naar een Yaris of Yaris Cross kijken, maar de Yaris Cross ken ik nog niet en de RAV4 wel een aantal keer mee gereden en dat vond ik best wel een hele fijne auto.
Al met al zou ik ook prive nu zo een Yaris Cross kopen hoor. Hebben de Rav4 AWD gekocht omdat we toen nog een caravan moesten trekken, en na een jaar gaan we hem nog niet weg doen. Yaris Cross is qua motor pakket enzo echt zoveel nieuwer.. rijd zoveel langer op electro door, zit meer power in t electro pakket.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Ik moet eerlijk zeggen dat ik binnen NL eigenlijk alleen nog maar de Toyota navigatie gebruik.Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:02:
[...]
Mee eens, ik prefereer nog steeds AA maar de native navigatie is prima van Smart Connect. Mede door wat jij al aangeeft en de live traffic info.
Tenzij ik zie/weet dat een bepaalde snelweg helemaal vast staat. Dan pak ik Waze.
Ik heb gemerkt dat op die momenten zowel de Toyota navigatie als Google Maps, je dan namelijk gewoon die snelweg op sturen de (stilstaande) file in, terwijl Waze je er gewoon omheen stuurt.
Waarom gebruik je dan niet altijd Waze? Ik zie zelf geen reden om de standaard Toyota navigatie te gebruiken. Zeker met apple carplay of Android Auto...Thasaidon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:02:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik binnen NL eigenlijk alleen nog maar de Toyota navigatie gebruik.
Tenzij ik zie/weet dat een bepaalde snelweg helemaal vast staat. Dan pak ik Waze.
Ik heb gemerkt dat op die momenten zowel de Toyota navigatie als Google Maps, je dan namelijk gewoon die snelweg op sturen de (stilstaande) file in, terwijl Waze je er gewoon omheen stuurt.
@jagroep
Heel simpel, Android Auto werkt (nog) niet draadloos en ik sluit niet altijd de telefoon aan via USB als ik met de auto weg ga.
Daarnaast gebruik ik niet altijd de navigatie, maar in de gevallen dat ik deze wel gebruik voldoet in 99,9% van mijn ritten de Toyota navigatie prima.
Heel simpel, Android Auto werkt (nog) niet draadloos en ik sluit niet altijd de telefoon aan via USB als ik met de auto weg ga.
Daarnaast gebruik ik niet altijd de navigatie, maar in de gevallen dat ik deze wel gebruik voldoet in 99,9% van mijn ritten de Toyota navigatie prima.
[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 26-09-2023 08:21 ]
Thanks! Het feit dat jij met ervaring in beide zo voor de Yaris Cross zou kiezen zegt mij wel genoeg. Waarschijnlijk onterecht blijft bij mij altijd zo'n onderbuikgevoel hangen dat een Yaris of Yaris Cross (gechargeerd gezegd) een koekblik is, maar dat baseer ik enkel op de auto's van jaren geleden die wij hebben gehad zoals de 2014 Aygo en als huurauto een ±2012 Yaris, het hele oude model dus. De nieuwe Yaris heb ik wel proefgereden al en dat beviel al heel goed, dus ik ga de Yaris Cross maar eens meenemen.TgR_KILLER schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:46:
[...]
Kan qua isolatie er niet zoveel over zeggen, de Rav4 staat op terrein bandenMaar de Rav4 heeft wel betere isolatie/ afwerking. En 'mijn' Yaris Cross is een GR Sport die bijna even duur is als de Rav4, dus dat is ook weinig vergelijk misschien.
Al met al zou ik ook prive nu zo een Yaris Cross kopen hoor. Hebben de Rav4 AWD gekocht omdat we toen nog een caravan moesten trekken, en na een jaar gaan we hem nog niet weg doen. Yaris Cross is qua motor pakket enzo echt zoveel nieuwer.. rijd zoveel langer op electro door, zit meer power in t electro pakket.
Persoonlijk weet ik niet of ik voor de GR Sport zou kiezen bij de Yaris Cross, ik moet hem even in het echt zien, op foto's vind ik hem niet helemaal geslaagd in vergelijk met de gewone Yaris GR Sport. Maar het wordt sowieso wel een luxe uitvoering zoals de Executive of een Launch Edition (ik kijk naar jonge occasions namelijk, dus die is een optie voor mij).
Nog even een duit in het zakje van mijn kant over draadloze AA/AC: dat is ook niet per se de heilige graal in mijn beleving. Want hoewel het per telefoon kan verschillen is het enorm belastend om tegelijkertijd draadloos op te laden, AA/AC te gebruiken en muziek af te spelen bijv. In de paar auto's die ik ermee getest heb was het merkbaar trager in alle opzichten: opladen gaat trager, interface werkt trager en soms stotterig, en je telefoon wordt gloeiend heet. Ik zie er geen enkel voordeel in behalve dat ene kleine kabeltje niet hoeven aansluiten, maar dat vind ik persoonlijk wel verreweg het minste probleem.Thasaidon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:19:
@jagroep
En niet voor iedereen een nadeel, maar voor mij wel: draadloos ondersteunt alleen de standaard audiocompressie en geen lossless formaten, die laatste kunnen wel over USB. Pak ik bijv. mijn Mazda met Bose audio (vergelijkbaar met de JBL in de luxere Toyota uitvoeringen) dan is het verschil tussen standaard en lossless audio heel goed merkbaar. Alleen daarom zou ik al nooit draadloos willen gebruiken.
Then again: een oplossing zoals Tesla doet is dan ineens zo gek niet meer: die gebruiken dus Google Maps gebaseerde navi met hun eigen interface, voor Spotify, Apple Music en nog een paar kan je in de auto inloggen en dus gebruik je je telefoon helemaal niet en is die draadloze lader dus wel nuttig omdat je dan niet de nadelen ondervindt behalve het wat trager opladen tov een kabel, maar omdat je je telefoon totaal niet gebruikt is dat ook minder problematisch. Ik heb namelijk een keer tijdens een proefrit meegemaakt dat na ±30 min mijn telefoon maar 5% erbij heeft gekregen én gloeiend heet was, puur omdat ik hem ook draadloos met CarPlay had gekoppeld en aan het navigeren was.
Yaris Cross is wel iets meer 'koekblik' als de Rav4, maar dat stoort mij echt niet. Het is zeker niet zo erg als een Aygo ofzoMooDyBLueS schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:38:
[...]
Thanks! Het feit dat jij met ervaring in beide zo voor de Yaris Cross zou kiezen zegt mij wel genoeg. Waarschijnlijk onterecht blijft bij mij altijd zo'n onderbuikgevoel hangen dat een Yaris of Yaris Cross (gechargeerd gezegd) een koekblik is, maar dat baseer ik enkel op de auto's van jaren geleden die wij hebben gehad zoals de 2014 Aygo en als huurauto een ±2012 Yaris, het hele oude model dus. De nieuwe Yaris heb ik wel proefgereden al en dat beviel al heel goed, dus ik ga de Yaris Cross maar eens meenemen.
Persoonlijk weet ik niet of ik voor de GR Sport zou kiezen bij de Yaris Cross, ik moet hem even in het echt zien, op foto's vind ik hem niet helemaal geslaagd in vergelijk met de gewone Yaris GR Sport. Maar het wordt sowieso wel een luxe uitvoering zoals de Executive of een Launch Edition (ik kijk naar jonge occasions namelijk, dus die is een optie voor mij).
Enige reden dat ik een GR Sport Cross heb is omdat ik full options wilde, en het past binnen mijn lease budget. Ik rij puur zakelijk met de Cross dus 0 bijtelling, dus doe dan maar het top model
Dat laatste ben ik zeker met je eens, wij hebben nu 2 EV's, een Kia e-Soul en Mazda MX-30 en allebei een hoge(re) zit, dat is erg prettig. Maar met het oog op verhuizing de randstad uit gaat mijn enige nadeel zijn: meer km's maken en dan is een MX-30 met 170 km realistisch bereik (in de zomer) geen optie meer. Hiervoor allerlei Toyota's en Lexussen gehad, Aygo, Yaris, Prius II, CT200h, IS300h, UX250h en de nodige als proefrit of leenauto meegehad: C-HR, nieuwe Yaris, huidige RAV4, ES300h, NX300h. Maar ook op de Toyota Experience weleens ritjes met verschillende modellen gemaakt.TgR_KILLER schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:13:
[...]
Yaris Cross is wel iets meer 'koekblik' als de Rav4, maar dat stoort mij echt niet. Het is zeker niet zo erg als een Aygo ofzo. Ik heb Privé ook een Yaris Hybride uit 2012 gehad, en een Yaris 1.3 uit 2015.. En toen een Land Cruiser uit '07. heb eigenlijk alles wel gehad haha.
Enige reden dat ik een GR Sport Cross heb is omdat ik full options wilde, en het past binnen mijn lease budget. Ik rij puur zakelijk met de Cross dus 0 bijtelling, dus doe dan maar het top model. Gewone Yaris (of zelfs de Corolla) zou ik niet meer zo snel heen terug gaan. Iets hoger zitten is wel gewoon erg fijn.
En ik moet eerlijk zeggen dat 2-3 jaar geleden toen we beide EV's hebben gekocht en voor het eerst in 20 jaar geen Toyota/Lexus meer rijden, was het nog een goede keuze voor ons als particulier om voor 2 EV's te kiezen. En Toyota had nog niks. Maar inmiddels heb ik berekend dat zeker met een zuinige (1 op 20 of beter) hybride die niet al te veel in MRB kost, dus als sweet spot de Yaris of Yaris Cross, je praktisch net zo duur uit bent in TCO. Ook speelt mee hoe Vandebron (waar ik gelukkig niet bij zit) is begonnen met zonnepalen opbrengst extra heffen, bovenop de saldering straks, dat is gewoon particuliertje pesten waar de overheid geen stok voor steekt. Kortom: de noodzaak komt eraan richting einde jaar om voor een auto te gaan waar het zonder problemen mogelijk moet zijn om worst-case 150 km enkele reis af te leggen, dus in winter 300 km minimaal en dat is bij EV's toch nog steeds een dingetje tenzij je oneindig budget hebt. Onze Kia komt daar wel aan, maar die was ook 15k duurder dan de Mazda, maar een Yaris Cross is praktisch dezelfde prijs en dan voelt het toch ineens prettiger om gewoon 1 EV en 1 hybride te hebben.
Plug-ins ook overwogen, maar van Toyota heb je nu alleen de Prius IV of hele nieuwe en dus schreeuwend dure RAV4. Prius V en nieuwe C-HR komen er wel aan, maar natuurlijk precies te laat voor mij gezien ik echt niet de nieuwprijzen ga betalen. En van veel andere merken is het met een plug-in zo dat de elektrische km's interessant zijn, maar ik heb een BMW 330e proefgereden omdat die van de ±2018 bouwjaren echt zeer goed betaalbaar zijn, maar bewust gevraagd aan de dealer om de accu niet vol te laden, zat nog 20 km in, die leeggereden en vervolgens het verbruik op benzine gedurende 40 km met niet eens alleen maar snelweg: 1 op 13. Ja daaag. En die accu is nog van een oudere generatie plug-in, dus volgeladen maar 35-40km itt de nieuwere auto's vanaf ±2020 die meestal 60-70 km ver komen en dus een enorm verschil betekent. Want ik hoef niet altijd 150 km enkele reis, dus kan vaak (vrijwel) volledig elektrisch op bestemming komen, en zelfs met 150 km zou je bijna halverwege komen maar als het daarna huilen met de pet op is qua verbruik dan zie ik geen nut erin en kan ik dus net zo goed een niet-stekker-hybride zoals een Yaris (Cross) kopen.
Das wel het voordeel van Toyota Plug-ins, vast meer merken doen dat maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb een jaartje een Prius 3 plugin mogen rijden. En ook al is de accu dan 'leeg' dan blijft er een 'gewone' zuinige hybride over. Ik ga in de toekomst ergens zeker een plug-in rijden als die wat goedkoper worden. De nieuwe Prius zit eigenlijk net in mijn lease budget maar was helaas nu nog niet beschikbaar. Maar wie weet wordt de volgende auto na de Yaris Cross toch een Prius plugin (dan wel weer laag zitten.. maar goedMooDyBLueS schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:12:
[...]
Plug-ins ook overwogen, maar van Toyota heb je nu alleen de Prius IV of hele nieuwe en dus schreeuwend dure RAV4. Prius V en nieuwe C-HR komen er wel aan, maar natuurlijk precies te laat voor mij gezien ik echt niet de nieuwprijzen ga betalen. En van veel andere merken is het met een plug-in zo dat de elektrische km's interessant zijn, maar ik heb een BMW 330e proefgereden omdat die van de ±2018 bouwjaren echt zeer goed betaalbaar zijn, maar bewust gevraagd aan de dealer om de accu niet vol te laden, zat nog 20 km in, die leeggereden en vervolgens het verbruik op benzine gedurende 40 km met niet eens alleen maar snelweg: 1 op 13. Ja daaag. En die accu is nog van een oudere generatie plug-in, dus volgeladen maar 35-40km itt de nieuwere auto's vanaf ±2020 die meestal 60-70 km ver komen en dus een enorm verschil betekent. Want ik hoef niet altijd 150 km enkele reis, dus kan vaak (vrijwel) volledig elektrisch op bestemming komen, en zelfs met 150 km zou je bijna halverwege komen maar als het daarna huilen met de pet op is qua verbruik dan zie ik geen nut erin en kan ik dus net zo goed een niet-stekker-hybride zoals een Yaris (Cross) kopen.
Rav4 plugin is idd erg duur, zou die ook niet zo snel kopen to be fair.. Maar denk sowieso niet dat we na deze Rav4 snel weer voor een Rav4 zullen gaan. Rijd goed enzo hoor maar is gewoon erg dure bak. Tis dat de Land Cruiser er gewoon uit moest want die werd in onderhoud (en belasting..) wel erg duur. En Toyota had weinig andere auto's die de caravan konden trekken in het huidige gamma dan een Rav4 AWD. Een Yaris Cross is voor ons 2tjes meer dan groot zat, Al maakt de nieuwe Prius ook nog wel kans op privé vlak. Nieuwe gen plugin's is echt gewoon goed, en voor het eerst vind ik de Prius echt een mooie bak. De Land Cruiser hadden we eigenlijk alleen maar omdat ik er altijd 1tje wilde hebben... en de 120 was de laatst beetje betaalbare. Met al die belasting maatregelen etc. kost een 150 gewoon 30/40/50k meer dan de 120 serie kostte destijds.
Ja ons belastingklimaat is niet bepaald gunstig meer voor Land Cruisers of vergelijkbaar. Ik merk dat ik zelf ook erg naar een compromis aan het zoeken ben, want zelfs de Lexussen die toch nog best zuinig waren, begon ik echt duur te vinden. En ja, als ik dan keek naar de UX 250h en de Kia e-Soul die we ervoor in de plaats namen dan was het een wereld van verschil qua afwerking, geluid, etc. maar de kostenbesparing loog er niet om: € 240 per maand goedkoper en dan reken ik nog niet eens de zonnepanelen mee met dus deels gratis laden, maar gewoon het thuistarief gerekend voor 80% en 20% snelladen. Maar die berekening was in 2019/2020 dus is inmiddels wel veranderd natuurlijk.TgR_KILLER schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:38:
[...]
Das wel het voordeel van Toyota Plug-ins, vast meer merken doen dat maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb een jaartje een Prius 3 plugin mogen rijden. En ook al is de accu dan 'leeg' dan blijft er een 'gewone' zuinige hybride over. Ik ga in de toekomst ergens zeker een plug-in rijden als die wat goedkoper worden. De nieuwe Prius zit eigenlijk net in mijn lease budget maar was helaas nu nog niet beschikbaar. Maar wie weet wordt de volgende auto na de Yaris Cross toch een Prius plugin (dan wel weer laag zitten.. maar goed)
Rav4 plugin is idd erg duur, zou die ook niet zo snel kopen to be fair.. Maar denk sowieso niet dat we na deze Rav4 snel weer voor een Rav4 zullen gaan. Rijd goed enzo hoor maar is gewoon erg dure bak. Tis dat de Land Cruiser er gewoon uit moest want die werd in onderhoud (en belasting..) wel erg duur. En Toyota had weinig andere auto's die de caravan konden trekken in het huidige gamma dan een Rav4 AWD. Een Yaris Cross is voor ons 2tjes meer dan groot zat, Al maakt de nieuwe Prius ook nog wel kans op privé vlak. Nieuwe gen plugin's is echt gewoon goed, en voor het eerst vind ik de Prius echt een mooie bak. De Land Cruiser hadden we eigenlijk alleen maar omdat ik er altijd 1tje wilde hebben... en de 120 was de laatst beetje betaalbare. Met al die belasting maatregelen etc. kost een 150 gewoon 30/40/50k meer dan de 120 serie kostte destijds.
Mijn paar berekeningen van de Yaris Cross vs Mazda MX-30 waren nagenoeg gelijk namelijk. Ondanks de € 2,20 die ik reken voor benzine en de MRB, valt het allemaal reuze mee doordat ik overal lees dat 1 op 21 echt makkelijk haalbaar is.
Anyway, de Prius III plug-in vond ik nog wel wat hebben, maar nu te oud, de Prius IV plug-in valt binnen budget maar op de een of andere manier verliest de Prius vanaf die generatie enorme kofferruimte en vind ik de Prius IV de lelijkste Toyota ooit gemaakt. Ook de Prius V is kleiner dan de Yaris qua kofferbak, de niet Cross dus zelfs. Wij hebben 2 kinderen en de achterbank geloof ik wel, maar 286L voor een 50k kostende auto is bespottelijk. Het is dan ook wel het enige echte nadeel vind ik zelf.
Kia hebben we naar gekeken, maar hoewel de e-Soul grotendeels bevalt wil ik geen 2 Kia's hebben, itt Toyota's vind ik ze echt puur functioneel, dat is natuurlijk smaakgebonden, maar niet onbelangrijk. En net wat je zegt: er zijn nog wel meer merken met plug-ins, maar de meesten zijn met eenmaal lege accu geen full hybrid maar eigenlijk benzine met nog wel stroomterugwinning waardoor ze op een gegeven moment wel stukjes elektrisch nog kunnen pakken, maar verre van naadloos en zuinig als de Toyota's. En misschien zijn ze er wel, maar daar houd mijn kennis van op.
En over de nieuwe Prius of C-HR plug-ins gesproken: qua prijzen zitten die ook in dusdanig vaarwater dat ik dan juist net zo goed wel voor een occasion bz4x zou kunnen gaan, een Premium uitvoering zit op 47-50k als ex-demo of jong gebruikte namelijk. Maar ik zoek eerder juist in het budget van 25-30k. Juist ook omdat als ik een EV met gegaranderd 300km+ winterbereik zou willen hebben, dan weet ik uit ervaring dat onze Kia met 64 kWh accu en 450 km WLTP het minimum is. Zoiets als een Renault Megane E-TECH kan nog, een Tesla Model 3/Y ook of nog een paar modellen, maar vrijwel allemaal zitten ze in de luxere uitvoeringen op 40k of meer. En als ik dat dan afzet tegen een Yaris Cross van ±30k dan is er gewoon geen enkel scenario binnen zelfs 10 jaar bezit waarin ik die 10k verschil terug ga verdienen. En met de Yaris Cross heb je net zoveel luxe en hulpsystemen als je de juiste uitvoering kiest. En een zorg minder.
Heb zelf sinds afgelopen Juni een spiksplinternieuwe Yaris Cross, "Spicy Edtion" { import uit Duitsland }
We hebben nu 2000 Km gereden en het gecombineerd verbruik is volgens de boordcomputer 1 : 25.8 , dat is gewoon super.
Zoals ik al zei is het een nieuw geïmporteerde auto uit Duitsland, en de uitvoering "Spicy Edition" kennen we in Nederland niet, maar als ik alle opties van onze auto aan vink op gaspedaal bijv. dan kom ik uit bij de "Adventure", er zit dus kennelijk een optie op die hier in Nederland alleen op de "Adventure" zit, weet alleen niet welke optie dat moet zijn.
Denk ook dat de deze uitvoering in Nederland heel wat duurder is dan de prijs die ik er voor betaald heb { 34.400}
Enkele leuke opties zijn, Blindspot monitor, stuurverwarming, voorverwarmen of koelen via de app, automatisch groot licht { allemaal LED } , parkeersensoren, en het mooiste is de oranje kleur en het zwarte dak. En voor wat het waard is, dit is een in Japan geproduceerde auto, VIN nummer begint met JT.
Heb de auto gevonden in Uden { Huro auto's } , ze hadden twee dezelfde Yaris Cross staan, eentje heb ik gekocht, de andere staat nog te koop zag ik net.
We zijn er in ieder geval blij mee, ook de vrouw vindt het fijne auto.
Oh ja, deze uitvoering weegt maar 1150 KG dit in tegenstelling tot de rijker uitgeruste Nederlandse versies die allemaal 1190 KG wegen.
We hebben nu 2000 Km gereden en het gecombineerd verbruik is volgens de boordcomputer 1 : 25.8 , dat is gewoon super.
Zoals ik al zei is het een nieuw geïmporteerde auto uit Duitsland, en de uitvoering "Spicy Edition" kennen we in Nederland niet, maar als ik alle opties van onze auto aan vink op gaspedaal bijv. dan kom ik uit bij de "Adventure", er zit dus kennelijk een optie op die hier in Nederland alleen op de "Adventure" zit, weet alleen niet welke optie dat moet zijn.
Denk ook dat de deze uitvoering in Nederland heel wat duurder is dan de prijs die ik er voor betaald heb { 34.400}
Enkele leuke opties zijn, Blindspot monitor, stuurverwarming, voorverwarmen of koelen via de app, automatisch groot licht { allemaal LED } , parkeersensoren, en het mooiste is de oranje kleur en het zwarte dak. En voor wat het waard is, dit is een in Japan geproduceerde auto, VIN nummer begint met JT.
Heb de auto gevonden in Uden { Huro auto's } , ze hadden twee dezelfde Yaris Cross staan, eentje heb ik gekocht, de andere staat nog te koop zag ik net.
We zijn er in ieder geval blij mee, ook de vrouw vindt het fijne auto.
Oh ja, deze uitvoering weegt maar 1150 KG dit in tegenstelling tot de rijker uitgeruste Nederlandse versies die allemaal 1190 KG wegen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ndgf op 29-09-2023 16:43 ]
34k voor 1 met zoveel opties dat is idd niet veel, in NL betaal je voor de adventure/ GR Sport (waar je qua uitrusting wel aan komt zo ongeveer) gewoon tegen de 40 of er zelfs nog een paar duizend overheen.Ndgf schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:38:
Oranje met zwart dak is wel tof ja!
:strip_exif()/f/image/23NAxTiOrUR16ap2raQBFNBG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit in momenteel met iemand de software van een Toyota Yaris te updaten. Het is versie 1.22.072. De update die klaar stond was ongeveer 45 MB, in inmiddels geeft de auto al 30 minuten aan dat hij bezig is met installeren. Hoelang duurt dat? En wat als je toch het contact en de motor uitzet?
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Het leeg gewicht in Nederland is het gewicht van de auto inclusief een voor 90% gevulde tank. Misschien dat daar dit verschil door komt.Ndgf schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 16:38:
Je hebt massa kenteken en massa rijklaar. De eerste is met alles leeg (dus ook zonder brandstof), de tweede met 75kg bestuurder en een grotendeels gevulde tank. Het gekke is dat er meestal precies 100kg tussen die twee zit.easyriider schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:50:
Het leeg gewicht in Nederland is het gewicht van de auto inclusief een voor 90% gevulde tank. Misschien dat daar dit verschil door komt.
Wat bedoel je met "leeg gewicht"?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Denk dat je toch een paar dingen door elkaar haalt.Andrehj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:55:
[...]
Je hebt massa kenteken en massa rijklaar. De eerste is met alles leeg (dus ook zonder brandstof), de tweede met 75kg bestuurder en een grotendeels gevulde tank. Het gekke is dat er meestal precies 100kg tussen die twee zit.
Wat bedoel je met "leeg gewicht"?
Allereerst is de officiële term "massa ledig gewicht", of in de volksmond (massa) leeg gewicht en niet "massa kenteken", die term bestaat niet en wordt nergens gebruikt. Komt nog eens bij dat de op het kenteken(kaart) vermelde massa het rijklaar gewicht betreft.
Daarnaast is het verschil tussen ledig gewicht en massa rijklaar altijd exact 100kg. Dat is niet gek, dat is gewoon een Europees vastgestelde norm.
Voor bepalen van MRB wordt massa ledig gewicht aangehouden, de lagere van de twee dus.
En waar de initiële opmerking nu echt over gaat is het verschil tussen NL uitvoeringen en import: dat komt omdat de importeur (in NL Louwman) netjes voor een Active, Dynamic, etc. de typegoedkeuring bij de RDW regelt en dus de bijbehorende gewichten doorgeeft. Een luxere uitvoering heeft vaak een hoger gewicht, dankzij grotere velgen, schuifdak, subwoofer, dat soort dingen.
Bij import is het probleem echter dat wat in zeg Duitsland een bekende uitvoering is, dat in ons land en dus bij de RDW helemaal niet hoeft te zijn. Als de NL uitvoering van 1025-1100 kg variëren zal daar bij import door de RDW i.c.m. de aanwezige gegevens een soort "best guess" op gemaakt worden. Meestal beland dit ergens binnen het spectrum van de NL uitvoeringen maar het kan er dus ook naast zitten. En ik heb weleens gehoord (maar kan dit niet hard maken) dat er door bepaalde dealers bewust duurdere uitvoeringen uit het buitenland hier naartoe worden gehaald om ze zo in net die lagere MRB klasse te krijgen en ze daarmee weer makkelijker te kunnen verkopen met dat kleine voordeeltje voor de particulier. Maar dit laatste is sowieso afhankelijk van of zo'n uitvoering hier anders eigenlijk precies in een hogere klasse zou vallen en door import kan daar wat mee gesjoemeld creatiever mee omgegaan worden.
Ik heb jullie advies nodig:
Paar weken geleden heb ik een Corolla Touring Sports 1.8 hybrid dynamic gekocht, bouwjaar 2022-04 waarop 17” lichtmetalen velgen zijn gemonteerd.
Tot mijn schrik zag ik dat veld aan passagierszijde is beschadigd, waarschijnlijk net iets te dicht tegen stoeprand aan aangereden.
:strip_exif()/f/image/1yFWy68VyeNkAUMXXp5CeEvs.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van gehele band:
:strip_exif()/f/image/oK6pUjsqQi6sBe6tsR9U1mDq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al aanvraag uitgezet om de velg te repareren, via sporrepair of andere methode.
Stel dat reparatie niet mogelijk is of te duur is, kan ik dan via de Toyota dealer eenzelfde OEM lichtmetalen velg erop laten leggen. Ik heb wel de prijslijst gevonden waar Toyota €1525 voor vier velgen vraagt. Bij onderdelenzoeker komt niets naar voren inzake deze velgen.
Paar weken geleden heb ik een Corolla Touring Sports 1.8 hybrid dynamic gekocht, bouwjaar 2022-04 waarop 17” lichtmetalen velgen zijn gemonteerd.
Tot mijn schrik zag ik dat veld aan passagierszijde is beschadigd, waarschijnlijk net iets te dicht tegen stoeprand aan aangereden.
:strip_exif()/f/image/1yFWy68VyeNkAUMXXp5CeEvs.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van gehele band:
:strip_exif()/f/image/oK6pUjsqQi6sBe6tsR9U1mDq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al aanvraag uitgezet om de velg te repareren, via sporrepair of andere methode.
Stel dat reparatie niet mogelijk is of te duur is, kan ik dan via de Toyota dealer eenzelfde OEM lichtmetalen velg erop laten leggen. Ik heb wel de prijslijst gevonden waar Toyota €1525 voor vier velgen vraagt. Bij onderdelenzoeker komt niets naar voren inzake deze velgen.
Erg vervelend maar ik zou er niks aan doen, zeker geen nieuwe velg kopen. Dit zal vast niet de laatste keer zijn dat je een stoeprand mee pakt.TweakersOnly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:47:
[Afbeelding]
Foto van gehele band:
[Afbeelding]
1000% mee eens.D.deJong schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
Erg vervelend maar ik zou er niks aan doen, zeker geen nieuwe velg kopen. Dit zal vast niet de laatste keer zijn dat je een stoeprand mee pakt.
Enige wat @TweakersOnly nog kan overwegen: deze velgen en banden zijn er sowieso gevoelig voor, je ziet al dat alleen dat kleine stukje rubber wat ±1cm uitsteekt je 'beschermt'. Met een ander type band of wellicht zelfs een tikkeltje bredere band kan je dat ietwat vergroten, maar ik vind het sowieso zonde om dat te doen als deze banden nog genoeg profiel hebben.
Sommige merken hebben hun banden iets meer als een bolle wang terwijl Falken dus puur dat randje heeft. Falken ziet er sportief uit, maar beschermt wel ietsjes minder. Al zijn in alle gevallen, ook met iets bredere banden (als dat al kan op de velg), slechts kleine verschillen. Een stoeprand geeft nu eenmaal niet mee en met genoeg kracht is er geen houden aan.
Volgens mij is 225/45R17 de maat en dat is gewoon geen ballonband en dus zit je snel tegen stoepranden aan. Tenzij je terug naar 16" wil waarbij de wang hoger wordt en je minder risico loopt, zal je hier sowieso niet aan ontkomen.
Ter vergelijk: ik heb een Mazda MX-30 crossover en ondanks dat die 18" heeft is de bandenmaat 215/55R18 en dus flink hogere wang. 55% van de breedte, dus 118mm. Bij jouw band is het 45% van 225mm dus 101mm. Ik kan oprecht zeggen dat de Mazda de eerste auto is waarbij ik nog nergens schade heb opgelopen aan de stoepranden, ik denk dat dit de sweetspot is puur qua bandhoogte/wang bekeken. Maar ja, zo'n crossover band ga je never nooit onder een Corolla vinden of krijgen.
Nieuwe velgen met dezelfde banden is binnen korste keer weer stoeprandschade.TweakersOnly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:47:
[Afbeelding]
Foto van gehele band:
[Afbeelding]
Meeste aftermarket velgenrand beschermers halen vaak ook niks uit, een keer goed schaven en het is er ook af.
Als ik jou was, zou ik de bramen mooi weg schuren (Dremel of zoiets), zolang de schade alleen op het aluminium gedeelte is, is het heel goed netjes te maken.
Of anders laten doen, wat niet eens heel duur hoeft te zijn.
Zoals al gezegd, deze banden bieden idd niet de beste bescherming voor je velgen.
Klopt, velgenreparatie komt over het algemeen neer op bramen verwijderen, krassen oppoetsen en polijsten. Dat kost normaal niet veel meer dan €50-70 per velg.DBC87 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:42:
[...]
Nieuwe velgen met dezelfde banden is binnen korste keer weer stoeprandschade.
Meeste aftermarket velgenrand beschermers halen vaak ook niks uit, een keer goed schaven en het is er ook af.
Als ik jou was, zou ik de bramen mooi weg schuren (Dremel of zoiets), zolang de schade alleen op het aluminium gedeelte is, is het heel goed netjes te maken.
Of anders laten doen, wat niet eens heel duur hoeft te zijn.
Zoals al gezegd, deze banden bieden idd niet de beste bescherming voor je velgen.
Enige om nog rekening mee te houden is: als het gewoon schaafschade is (daar lijkt het wel op gezien 1/3e van de rand van de velg en band geraakt is) dan is het geen probleem, maar als je echt een keer met een tik tegen de stoeprand komt en er is eeb (kleine) buts uit of deuk in, dan kan onbalans ontstaan of de velg zelfs kromtrekken. Iedere bandenboer of dealer kan de velg dan op hun apparaat zetten en kijken of die kromgetrokken is en/of er onbalans is. Maar daar lijkt het hier niet op en anders voel je dat ook snel genoeg tijdens het rijden.
Ik weet dat het zuur is, maar ik zou idd niet investeren in een nieuwe set.. 1 losse velg kan je vast ergens vinden maar goedkoop zal hij ook niet zijn (ik heb ooit een set van 4 TTE velgen gekocht.. 1 bij 1 dealer en 3 lagen bij een andere dealer.. 450 euro per stuk..)TweakersOnly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:47:
Ik heb net even de foto's bekeken, ik zou persoonlijk mij hier drukker om maken dan de velg schade... lijkt wel alsof er een heel stuk van je rubber los hangt.. Hele hap uit de zijwang? Wat is er wel niet gebeurd met die velg...

De problemen met de accu van de Yaris 1.5 Hybrid zijn waarschijnlijk opgelost
. Het blijkt toch aan de accu te liggen terwijl deze bij mijn vorige bezoek nog door de accu check kwam.
Ik hoop dat ik het als leek goed uitleg, maar volgens de garage waren 2 cellen van de accu defect. Deze accu is nu vervangen voor een nieuwe.
Ik heb verder geen idee waarom de oude accu het zo snel heeft opgegeven aangezien de auto nog geen jaar oud is. Misschien dat deze vanuit de fabriek al defect was?
Nu maar hopen dat dit inderdaad de oplossing is.
Ik hoop dat ik het als leek goed uitleg, maar volgens de garage waren 2 cellen van de accu defect. Deze accu is nu vervangen voor een nieuwe.
Ik heb verder geen idee waarom de oude accu het zo snel heeft opgegeven aangezien de auto nog geen jaar oud is. Misschien dat deze vanuit de fabriek al defect was?
Nu maar hopen dat dit inderdaad de oplossing is.
Hoi allemaal. Ik zoek een betrouwbare station; en kwam onderstaande Autis station hybrid tegen: https://dirkvandersteen.n...is-touring-sports/6279275
Deze valt nog net in mijn budget. Heb veel goede verhalen geleden over dit type auto. Kunnen jullie mij laten weten wat jullie van deze occasion vinden, en of ik nog specifiek op dingen moet letten? Super bedankt!
Deze valt nog net in mijn budget. Heb veel goede verhalen geleden over dit type auto. Kunnen jullie mij laten weten wat jullie van deze occasion vinden, en of ik nog specifiek op dingen moet letten? Super bedankt!
@Luuk9 Heb zelf ook een Auris TS dus heb even gekeken 
Het is een import-auto, dat hoeft verder geen ramp te zijn. Maar ik zie bijv. in het infotainment dat hij geen DAB+ heeft, maar alleen FM, dat is wel jammer qua geluidskwaliteit. Mogelijk heb je wel weer een reservewiel + krik + wielsleutel. Dat hebben de NL-uitvoeringen niet (alleen compressortje + leakstop flesje). Afdekklepje van USB-poort middenconsole ontbreekt.
Verder ziet het er zo vanaf de foto's uit als een nette auto. Wel prijzig vind ik. Maar ik kocht mijn Auris TS 3 jaar geleden en met iets meer kilometers (159K) voor 12K, dus die prijzen zijn niet te vergelijken. Ik heb de Lease Pro uitvoering en heb bijv. ten opzichte van die uit je link nog: half-lederen stoelen, panoramadak, automatisch dimmende binnenspiegel, inklapbare buitenspiegels (staat wel in jouw tekst, maar het knopje bij de spiegelverstelling zou je dan ook moeten hebben), dual-zone climate control (meer een gimmick, gebruik dat nooit eigenlijk), verkeersbordenherkenning, keyless entry, opblaasbare lendesteun, parkeersensoren voorkant + achterkant.
Mogelijk zit er ook nog automatische inschakeling van de lampen op (zijn het LED-koplampen of, degene die minder licht geven: halogeen? Ik vermoed wel LED, want met halogeen zou je een knopje moeten hebben om de lampen lager te zetten bij zware belading, bij LED gaat dat automatisch via een sensor op de achteras), en bijv. automatische inschakeling van de ruitenwissers? Dat kan ik beiden niet zien op de foto's (stuurhendels).
Al met al geen verkeerde auto, maar zoals je ziet zijn er dus uitvoeringen met meer opties. Maar het is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht. Ik wilde een full-options en vond iets meer kilometers geen probleem.
Zie bijv. ook de optie-/uitvoeringenlijst, denk dat deze brochure meest dicht op bouwjaar van die uit je link zit: https://data.toyota.nl/da...per%201%20juli%202016.pdf anders zelf nog even neuzen bij Toyota in het archief: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
Het is een import-auto, dat hoeft verder geen ramp te zijn. Maar ik zie bijv. in het infotainment dat hij geen DAB+ heeft, maar alleen FM, dat is wel jammer qua geluidskwaliteit. Mogelijk heb je wel weer een reservewiel + krik + wielsleutel. Dat hebben de NL-uitvoeringen niet (alleen compressortje + leakstop flesje). Afdekklepje van USB-poort middenconsole ontbreekt.
Verder ziet het er zo vanaf de foto's uit als een nette auto. Wel prijzig vind ik. Maar ik kocht mijn Auris TS 3 jaar geleden en met iets meer kilometers (159K) voor 12K, dus die prijzen zijn niet te vergelijken. Ik heb de Lease Pro uitvoering en heb bijv. ten opzichte van die uit je link nog: half-lederen stoelen, panoramadak, automatisch dimmende binnenspiegel, inklapbare buitenspiegels (staat wel in jouw tekst, maar het knopje bij de spiegelverstelling zou je dan ook moeten hebben), dual-zone climate control (meer een gimmick, gebruik dat nooit eigenlijk), verkeersbordenherkenning, keyless entry, opblaasbare lendesteun, parkeersensoren voorkant + achterkant.
Mogelijk zit er ook nog automatische inschakeling van de lampen op (zijn het LED-koplampen of, degene die minder licht geven: halogeen? Ik vermoed wel LED, want met halogeen zou je een knopje moeten hebben om de lampen lager te zetten bij zware belading, bij LED gaat dat automatisch via een sensor op de achteras), en bijv. automatische inschakeling van de ruitenwissers? Dat kan ik beiden niet zien op de foto's (stuurhendels).
Al met al geen verkeerde auto, maar zoals je ziet zijn er dus uitvoeringen met meer opties. Maar het is maar net hoeveel waarde je daar aan hecht. Ik wilde een full-options en vond iets meer kilometers geen probleem.
Zie bijv. ook de optie-/uitvoeringenlijst, denk dat deze brochure meest dicht op bouwjaar van die uit je link zit: https://data.toyota.nl/da...per%201%20juli%202016.pdf anders zelf nog even neuzen bij Toyota in het archief: https://www.toyota.nl/contact/archief-prijslijsten
[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2023 09:00 ]
Wauw bedankt voor je uitgebreid reactie! Stuur je even een pm als dat mag!ThinkPad schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:45:
@Luuk9 Heb zelf ook een Auris TS dus heb even gekeken
Moet het per se een station zijn? Want ik vind het veel geld voor een Auris zeker omdat die generatie Toyotas matig rijdt ivm de nieuwere modellen. Je zou bijv een Prius 4 kunnen overwegen. Praktische bagageruimte en meer ruimte in het interieur. Een lager verbruik en veel leukere rijeigenschappenLuuk9 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:23:
Hoi allemaal. Ik zoek een betrouwbare station; en kwam onderstaande Autis station hybrid tegen: https://dirkvandersteen.n...is-touring-sports/6279275
Ja een station vanwege ruimte!Brilsmurfffje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
Moet het per se een station zijn? Want ik vind het veel geld voor een Auris zeker omdat die generatie Toyotas matig rijdt ivm de nieuwere modellen. Je zou bijv een Prius 4 kunnen overwegen. Praktische bagageruimte en meer ruimte in het interieur. Een lager verbruik en veel leukere rijeigenschappen
De nieuwere auris zijn nog veel duurder zie ik momenteel..
Zie deze ook nog, iets nieuwer model?:
https://www.anwb.nl/auto/...auris/overzicht/885931988
Komt uit 2018 deze. Ben benieuwd naar jullie mening, bedankt allen weer!
[ Voor 15% gewijzigd door Luuk9 op 07-10-2023 10:53 ]
Een Toyota hybride is een goede investering, de waarde verminderd niet maar gaat ieder jaar omhoog. Mijn Auris HB van 2013 kocht ik in 2019 voor 9999 euro met 180K km.Luuk9 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Maar als je nu op Autowereld kijkt zie je maar enkele van 2013 voor minder dan 10K, de meeste voor bedragen ver daarboven.
Eens hiermee, ik heb Prius 3 en heb een keer een Auris van deze generatie als leen auto meegehad, die reed echt veel slechter dan mijn P3. De stoel zit mi ook niet lekker. Maar, als de auto je bevalt kan je er idd geen buil aan vallen, super betrouwbaar, waarde vast, lage onderhoudskosten, laag verbruik. Top dingen die hybrides van Toyota.Brilsmurfffje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:32:
[...]
Moet het per se een station zijn? Want ik vind het veel geld voor een Auris zeker omdat die generatie Toyotas matig rijdt ivm de nieuwere modellen. Je zou bijv een Prius 4 kunnen overwegen. Praktische bagageruimte en meer ruimte in het interieur. Een lager verbruik en veel leukere rijeigenschappen
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Een nieuwere Auris is niet beter dan een oudere als je in dezelfde generatie kijkt. Het nieuwe Toyota platform, tgna rijdt een stuk beter dan waar de Auris op staat. Wil je het nieuwe platform dan zou je naar een Prius of Corolla moeten kijken. Ik zou zeggen probeer eens een proefrit in beide en dan merk je het snel genoegLuuk9 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:34:
[...]
Ja een station vanwege ruimte!
Zie deze ook nog, iets nieuwer model?:
https://www.anwb.nl/auto/...auris/overzicht/885931988
Komt uit 2018 deze. Ben benieuwd naar jullie mening, bedankt allen weer!
Met alle respect, maar dit heeft niks met specifiek Toyota te maken. De algehele markt met gigantische inflatie en daarnaast de periode van gigantisch lange levertijden en chiptekorten voor nieuwe auto's. Door die factoren zijn de prijzen van occasions flink gestegen, zeker als het gaat om de minstens 4-5 jaar oude modellen.easyriider schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
Een Toyota hybride is een goede investering, de waarde verminderd niet maar gaat ieder jaar omhoog. Mijn Auris HB van 2013 kocht ik in 2019 voor 9999 euro met 180K km.
Maar als je nu op Autowereld kijkt zie je maar enkele van 2013 voor minder dan 10K, de meeste voor bedragen ver daarboven.
Los daarvan is het natuurlijk wel zo dat Toyota van oudsher een van de meest waardevaste merken is geweest en dat is dan ook niet veranderd. Maar hoe groot Toyota fan je ook bent, de verhoogde waarde van occasions kan je toch echt niet aan Toyota zelf toeschrijven.
Helemaal mee eens. Een C-HR valt ook in dat rijtje maar dat is qua bagageruimte waarschijnlijk een belemmering omdat het wel een alternatief is voor de Corolla/Auris hatchback maar tov een station toch duidelijk tekort schiet. RAV4 zou dan wel kunnen maar de 2019+ versies zijn nog behoorlijk prijzig (30k minstens).Brilsmurfffje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:27:
[...]
Een nieuwere Auris is niet beter dan een oudere als je in dezelfde generatie kijkt. Het nieuwe Toyota platform, tgna rijdt een stuk beter dan waar de Auris op staat. Wil je het nieuwe platform dan zou je naar een Prius of Corolla moeten kijken. Ik zou zeggen probeer eens een proefrit in beide en dan merk je het snel genoeg
Als ik echter zoek naar Corolla stations (hybride), dan staan er een behoorlijk aantal voor net geen 20k te koop, zoals deze vrij goed uitgeruste First Edition:
https://www.autoweek.nl/o...lla-elektro-benzine-2019/
Of deze Executive:
@Luuk9 In alle eerlijkheid: als je naar een Auris van 17.5k kijkt dan zou ik er echt alles aan doen om die €2.500 erbij te gaan sparen eerst. De Corolla is zo'n gigantisch verschil met de Auris. Ik heb ze (als hatchback, dat wel) een paar jaar geleden vergeleken met de C-HR en Lexus UX (waar een mooie deal voor stond bij een Toyota dealer) en de C-HR, UX en Corolla vond ik allemaal gewoon echt goed rijden. De Auris daarentegen reed als een vaatdoek, echt een enorm verschil. In de tijd toen de Prius 4 en C-HR nog niet uit waren was het vaak lood om oud ijzer bij Toyota en was rijgedrag echt geen reden om een Toyota te kiezen, maar nu je zoveel beters kan krijgen, zou ik als het even kan absoluut niet meer ouder dan een Corolla of C-HR gaan.
Anders gezegd: maak anders in beide op dezelfde dag een proefrit en ervaar het zelf.
Maar zelfs los van rijgedrag vind ik €2.500 meer voor een compleet nieuwe generatie auto een no-brainer, ook al betekent dat je eventjes verder moet sparen. Vergeet niet dat de Auris waar je naar kijkt qua totaalplatform alweer sinds 2013 meeging, een volle 6-7 jaar ouder dan de Corolla.
Wil vooral ene station vanwege kinderwens en grotere kofferbak dan ford fiesta die ik nu heb.MooDyBLueS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
Helemaal mee eens. Een C-HR valt ook in dat rijtje maar dat is qua bagageruimte waarschijnlijk een belemmering omdat het wel een alternatief is voor de Corolla/Auris hatchback maar tov een station toch duidelijk tekort schiet. RAV4 zou dan wel kunnen maar de 2019+ versies zijn nog behoorlijk prijzig (30k minstens).
Als ik echter zoek naar Corolla stations (hybride), dan staan er een behoorlijk aantal voor net geen 20k te koop, zoals deze vrij goed uitgeruste First Edition:
Of deze Executive:
@Luuk9 In alle eerlijkheid: als je naar een Auris van 17.5k kijkt dan zou ik er echt alles aan doen om die €2.500 erbij te gaan sparen eerst. De Corolla is zo'n gigantisch verschil met de Auris. Ik heb ze (als hatchback, dat wel) een paar jaar geleden vergeleken met de C-HR en Lexus UX (waar een mooie deal voor stond bij een Toyota dealer) en de C-HR, UX en Corolla vond ik allemaal gewoon echt goed rijden. De Auris daarentegen reed als een vaatdoek, echt een enorm verschil. In de tijd toen de Prius 4 en C-HR nog niet uit waren was het vaak lood om oud ijzer bij Toyota en was rijgedrag echt geen reden om een Toyota te kiezen, maar nu je zoveel beters kan krijgen, zou ik als het even kan absoluut niet meer ouder dan een Corolla of C-HR gaan.
Anders gezegd: maak anders in beide op dezelfde dag een proefrit en ervaar het zelf.
Maar zelfs los van rijgedrag vind ik €2.500 meer voor een compleet nieuwe generatie auto een no-brainer, ook al betekent dat je eventjes verder moet sparen. Vergeet niet dat de Auris waar je naar kijkt qua totaalplatform alweer sinds 2013 meeging, een volle 6-7 jaar ouder dan de Corolla.
Wellicht voldoet die CH-R dan ook al?
Die linkjes zijn wel auto’s met 145k op de teller, dat vind ik dan wel weer erg veel voor een auto van zo’n bedrag eigenlijk.
Hoe is die Corolla station verder qua betrouwbaarheid? Ook als je deze bijv vergelijkt met andere C segment auto’s (Kia Ceed, Ford focus) ben ik benieuwd of de Toyota Corolla dan toch een betere keuze is? Bedankt voor je hulp! Fijn dit!
Interessant, ik had niet door dat een Corolla Touring al in die prijsklasse te vinden was.
C-HR hebben m'n ouders, stuk kleinere kofferbak dan onze Auris TS. De C-HR rijdt inderdaad wel beter, kan ook tot hogere snelheid nog elektrisch rijden (90km/h vs 70km/h meen ik).
Kinderwens en Auris TS: Hmmm.... MaxiCosi pastte bij ons nog prima, maar nu ons kind 2 is en een grotere stoel nodig heeft is het voor de bijrijder wel krap geworden. Omdat die kinderstoelen tegenwoordig echt flinke units zijn moet de bijrijdersstoel best wel ver naar voren.
C-HR hebben m'n ouders, stuk kleinere kofferbak dan onze Auris TS. De C-HR rijdt inderdaad wel beter, kan ook tot hogere snelheid nog elektrisch rijden (90km/h vs 70km/h meen ik).
Kinderwens en Auris TS: Hmmm.... MaxiCosi pastte bij ons nog prima, maar nu ons kind 2 is en een grotere stoel nodig heeft is het voor de bijrijder wel krap geworden. Omdat die kinderstoelen tegenwoordig echt flinke units zijn moet de bijrijdersstoel best wel ver naar voren.
Wel bij de corolla station, die heeft een langere wielbasis (dan de Auris station en de Corolla hatchback) en dat geeft precies de extra ruimte die je nodig hebt.StarC schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:36:
Dat van die kinderstoel icm de bijrijder is niet heel anders bij de Corolla.
Als je van een Fiesta afkomt is een C-HR natuurlijk al een flinke verbetering, flink groter. Let er alleen bij de C-HR op dat de achterdeuren apart opengaan met hendels die bovenin de deur zitten, wij hebben die om die reden toen laten staan, onze kinderen konden van buiten niet zelf de deur openen.Luuk9 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:00:
[...]
Wil vooral ene station vanwege kinderwens en grotere kofferbak dan ford fiesta die ik nu heb.
Wellicht voldoet die CH-R dan ook al?
Die linkjes zijn wel auto’s met 145k op de teller, dat vind ik dan wel weer erg veel voor een auto van zo’n bedrag eigenlijk.
Hoe is die Corolla station verder qua betrouwbaarheid? Ook als je deze bijv vergelijkt met andere C segment auto’s (Kia Ceed, Ford focus) ben ik benieuwd of de Toyota Corolla dan toch een betere keuze is? Bedankt voor je hulp! Fijn dit!
We hebben toen de Lexus UX gekocht, feitelijk de C-HR van Lexus maar met normale achterportieren. Qua kofferbak tikkeltje kleiner zelfs dan de C-HR.
Wat betreft je kinderwens: dat is een lastige, want ja die verdraaide kinderwagens nemen zo enorm veel ruimte in beslag, het past in je Fiesta maar dan houd je niks over (ik heb toevallig tussen 2 auto's in ooit een Fiesta 1 maand geleend, vandaar dat ik er ervaring mee heb). In een Corolla/C-HR is het iets ruimer, dus denk aan kinderwagen en wat tassen. Wij vonden het zelf onzin om speciaal voor die paar jaartjes dat je zo'n grote kinderwagen hebt een station te kopen, ook omdat wij allebei over het algemeen stations niet mooi vinden.
Uiteindelijk hebben wij de kinderperiode (2 kinderen) met kinderwagen enzo doorgemaakt in eerst een Prius II en daarna een Lexus CT 200h, waarmee we met de Lexus gewoon veelvuldig in Europa op vakantie zijn geweest. Wel is het zo dat wij voor €200 een MacLaren (nee, niet het automerk
Dus als je ermee kan leven dat je voor vakanties, weekendjes weg en dat soort trips een buggy gebruikt en de rest van het jaar de luxe kinderwagen, dan kan het formaat C-HR wel uit de voeten.
Anyway, ieder zal voor zichzelf moeten bepalen of een station handig is, ik ken ook vrienden en familie die erbij zweren, maar ik rijd liever niet het hele jaar met een enorme kofferbak die ik maar mondjesmaat gebruik.
Mocht je ipv een station naar iets praktisch kijken, dan is een Corolla hatchback wel krap hoor, dus een C-HR is dan inderdaad een stap beter.
Over betrouwbaarheid en km-stand nog kort: tja zolang de onderhoudshistorie bekend is, hoeft dat in mijn ogen nooit een probleem te zijn. Je kan ook altijd nog voor k meen zo'n €50 een aankoopkeuring door een Toyota dealer laten verrichten, dan lopen zij alles na, evt. aangevuld met hybride check. €50 los ook en gecombineerd was dat dan €70 als het goed is (heb de prijzen al een tijdje niet gecheckt). Ik heb ooit een Prius II van bouwjaar 2006 gekocht, in 2010 met toen al 90.000 km op de teller en toen ik hem jaren later weg deed stond er 260.000 km op de teller en het enige dat ik naast onderhoud en banden ooit heb 'moeten' doen was een zwetende waterpomp vervangen, €350 destijds. En ik heb ook nog een IS 300h met 148.000 km en 7 jaar oud gehad, maar die bleek een stuk minder praktisch dan de CT 200h dus heb ik maar 2 jaar mee gereden, maar wel probleemloos ook. Al is wat ik zeg allemaal anekdotisch natuurlijk. Ik denk echter dat tov je 1.0 EcoBoost (gok ik) je je met de gemiddelde Toyota hybride een stuk minder zorgen hoeft te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-10-2023 21:03 ]