Bedankt! Hele goede punten!MooDyBLueS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
Als je van een Fiesta afkomt is een C-HR natuurlijk al een flinke verbetering, flink groter. Let er alleen bij de C-HR op dat de achterdeuren apart opengaan met hendels die bovenin de deur zitten, wij hebben die om die reden toen laten staan, onze kinderen konden van buiten niet zelf de deur openen.
We hebben toen de Lexus UX gekocht, feitelijk de C-HR van Lexus maar met normale achterportieren. Qua kofferbak tikkeltje kleiner zelfs dan de C-HR.
Wat betreft je kinderwens: dat is een lastige, want ja die verdraaide kinderwagens nemen zo enorm veel ruimte in beslag, het past in je Fiesta maar dan houd je niks over (ik heb toevallig tussen 2 auto's in ooit een Fiesta 1 maand geleend, vandaar dat ik er ervaring mee heb). In een Corolla/C-HR is het iets ruimer, dus denk aan kinderwagen en wat tassen. Wij vonden het zelf onzin om speciaal voor die paar jaartjes dat je zo'n grote kinderwagen hebt een station te kopen, ook omdat wij allebei over het algemeen stations niet mooi vinden.
Uiteindelijk hebben wij de kinderperiode (2 kinderen) met kinderwagen enzo doorgemaakt in eerst een Prius II en daarna een Lexus CT 200h, waarmee we met de Lexus gewoon veelvuldig in Europa op vakantie zijn geweest. Wel is het zo dat wij voor €200 een MacLaren (nee, niet het automerk) buggy kochten voor de momenten dat er geen ruimte was voor een volwaardige kinderwagen. Kan me nog herinneren dat de eerste keer 3 weken Zweden was, spannend maar dat verliep perfect. En ja, wel een dakkoffer nodig gehad, maar met kleine kinderen past een buggy zelfs tussen de voorstoelen en achterbank op de grond, ze kunnen toch nog niet met hun voetjes bij de grond. Dat hoef je met een kinderwagen niet te proberen.
Dus als je ermee kan leven dat je voor vakanties, weekendjes weg en dat soort trips een buggy gebruikt en de rest van het jaar de luxe kinderwagen, dan kan het formaat C-HR wel uit de voeten.
Anyway, ieder zal voor zichzelf moeten bepalen of een station handig is, ik ken ook vrienden en familie die erbij zweren, maar ik rijd liever niet het hele jaar met een enorme kofferbak die ik maar mondjesmaat gebruik.
Mocht je ipv een station naar iets praktisch kijken, dan is een Corolla hatchback wel krap hoor, dus een C-HR is dan inderdaad een stap beter.
Over betrouwbaarheid en km-stand nog kort: tja zolang de onderhoudshistorie bekend is, hoeft dat in mijn ogen nooit een probleem te zijn. Je kan ook altijd nog voor k meen zo'n €50 een aankoopkeuring door een Toyota dealer laten verrichten, dan lopen zij alles na, evt. aangevuld met hybride check. €50 los ook en gecombineerd was dat dan €70 als het goed is (heb de prijzen al een tijdje niet gecheckt). Ik heb ooit een Prius II van bouwjaar 2006 gekocht, in 2010 met toen al 90.000 km op de teller en toen ik hem jaren later weg deed stond er 260.000 km op de teller en het enige dat ik naast onderhoud en banden ooit heb 'moeten' doen was een zwetende waterpomp vervangen, €350 destijds. En ik heb ook nog een IS 300h met 148.000 km en 7 jaar oud gehad, maar die bleek een stuk minder praktisch dan de CT 200h dus heb ik maar 2 jaar mee gereden, maar wel probleemloos ook. Al is wat ik zeg allemaal anekdotisch natuurlijk. Ik denk echter dat tov je 1.0 EcoBoost (gok ik) je je met de gemiddelde Toyota hybride een stuk minder zorgen hoeft te maken.
Ik ben zelf 1,91 meter, vrij lang dus! Is dat ook te doen qua beenruimte voorin icm kinderen op achterbank in de niet station modellen die je noemt? Bedankt allemaal!