Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 146 ... 164 Laatste
Acties:
  • 898.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-07 15:20
MooDyBLueS schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:57:
[...]

Als je van een Fiesta afkomt is een C-HR natuurlijk al een flinke verbetering, flink groter. Let er alleen bij de C-HR op dat de achterdeuren apart opengaan met hendels die bovenin de deur zitten, wij hebben die om die reden toen laten staan, onze kinderen konden van buiten niet zelf de deur openen.

We hebben toen de Lexus UX gekocht, feitelijk de C-HR van Lexus maar met normale achterportieren. Qua kofferbak tikkeltje kleiner zelfs dan de C-HR.

Wat betreft je kinderwens: dat is een lastige, want ja die verdraaide kinderwagens nemen zo enorm veel ruimte in beslag, het past in je Fiesta maar dan houd je niks over (ik heb toevallig tussen 2 auto's in ooit een Fiesta 1 maand geleend, vandaar dat ik er ervaring mee heb). In een Corolla/C-HR is het iets ruimer, dus denk aan kinderwagen en wat tassen. Wij vonden het zelf onzin om speciaal voor die paar jaartjes dat je zo'n grote kinderwagen hebt een station te kopen, ook omdat wij allebei over het algemeen stations niet mooi vinden.

Uiteindelijk hebben wij de kinderperiode (2 kinderen) met kinderwagen enzo doorgemaakt in eerst een Prius II en daarna een Lexus CT 200h, waarmee we met de Lexus gewoon veelvuldig in Europa op vakantie zijn geweest. Wel is het zo dat wij voor €200 een MacLaren (nee, niet het automerk :P ) buggy kochten voor de momenten dat er geen ruimte was voor een volwaardige kinderwagen. Kan me nog herinneren dat de eerste keer 3 weken Zweden was, spannend maar dat verliep perfect. En ja, wel een dakkoffer nodig gehad, maar met kleine kinderen past een buggy zelfs tussen de voorstoelen en achterbank op de grond, ze kunnen toch nog niet met hun voetjes bij de grond. Dat hoef je met een kinderwagen niet te proberen.

Dus als je ermee kan leven dat je voor vakanties, weekendjes weg en dat soort trips een buggy gebruikt en de rest van het jaar de luxe kinderwagen, dan kan het formaat C-HR wel uit de voeten.

Anyway, ieder zal voor zichzelf moeten bepalen of een station handig is, ik ken ook vrienden en familie die erbij zweren, maar ik rijd liever niet het hele jaar met een enorme kofferbak die ik maar mondjesmaat gebruik.

Mocht je ipv een station naar iets praktisch kijken, dan is een Corolla hatchback wel krap hoor, dus een C-HR is dan inderdaad een stap beter.

Over betrouwbaarheid en km-stand nog kort: tja zolang de onderhoudshistorie bekend is, hoeft dat in mijn ogen nooit een probleem te zijn. Je kan ook altijd nog voor k meen zo'n €50 een aankoopkeuring door een Toyota dealer laten verrichten, dan lopen zij alles na, evt. aangevuld met hybride check. €50 los ook en gecombineerd was dat dan €70 als het goed is (heb de prijzen al een tijdje niet gecheckt). Ik heb ooit een Prius II van bouwjaar 2006 gekocht, in 2010 met toen al 90.000 km op de teller en toen ik hem jaren later weg deed stond er 260.000 km op de teller en het enige dat ik naast onderhoud en banden ooit heb 'moeten' doen was een zwetende waterpomp vervangen, €350 destijds. En ik heb ook nog een IS 300h met 148.000 km en 7 jaar oud gehad, maar die bleek een stuk minder praktisch dan de CT 200h dus heb ik maar 2 jaar mee gereden, maar wel probleemloos ook. Al is wat ik zeg allemaal anekdotisch natuurlijk. Ik denk echter dat tov je 1.0 EcoBoost (gok ik) je je met de gemiddelde Toyota hybride een stuk minder zorgen hoeft te maken.
Bedankt! Hele goede punten!

Ik ben zelf 1,91 meter, vrij lang dus! Is dat ook te doen qua beenruimte voorin icm kinderen op achterbank in de niet station modellen die je noemt? Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58

Videopac

Rommelt wat aan.

Luuk9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Ik ben zelf 1,91 meter, vrij lang dus! Is dat ook te doen qua beenruimte voorin icm kinderen op achterbank in de niet station modellen die je noemt? Bedankt allemaal!
Corolla hatchback heeft 10cm kortere wielbasis en is best wat kleiner dan de station.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Vind die CH-R toch ook wel erg mooi hoor!
@MooDyBLueS @Brilsmurfffje

Zie dat die qua budget net iets onder de Corolla station zit.

Toch lees ik hier veel meer ruimte in Corolla, dus daar toch maar voor zoeken nu!
Is er nog iets om rekening mee te houden voor keuze tussen 1.8 of 2.0? Bedankt allemaal!

[ Voor 50% gewijzigd door Luuk9 op 08-10-2023 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Luuk9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:14:

Toch lees ik hier veel meer ruimte in Corolla, dus daar toch maar voor zoeken nu!
Is er nog iets om rekening mee te houden voor keuze tussen 1.8 of 2.0? Bedankt allemaal!
Ik ben zelf lang, 2m+ en heb bij toyota vaak t issue dat ik op de bestuurders plek prima zit maar op de bijrijders plek niet goed zit omdat die stoel nooit naar beneden kan. Dus ik zou ook zeker even op de passagiersstoel gaan zitten.

Zoek je een familieauto dan zou ik voor een Corolla of Prius gaan en zoek je een auto voor twee personen dan zou ik voor een CHR gaan. De achterbank is daar best wel claustrofobisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Luuk9 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Ik heb nu al 4,5 jaar een CHR 1.8
Ik ben 198cm en ik heb bv de bestuurdersstoel gewoon helemaal omhoog (fijnere hoek voor mn benen) en ik heb nog hoofdruimte over.
Ik kan achter mezelf zitten, maar zit wel erg krap (niet geschikt voor lange ritten).
Persoonlijk vindt ik de CHR echt een 2 persoons auto en geen geschikte gezinsauto. Dat ligt niet aan de ruimte, maar echt aan de zitbeleving op de achterbank. Het is zoals vaak wordt genoemd erg claustrofobisch en je kan niet lekker naar buiten kijken, ook zal het niet helpen als iemand wagenziek is.
Ik heb geblindeerde achterruiten, dat heeft ook niet elke, volgens mij heeft het instapmodel het niet, dat kan wellicht iets schelen.

Kwa ruimte is het verrassend eigenlijk, ik had laatst (van die hippe, vrouwen..) wandpanelen gehaald, 4 stuks van 280/60cm en die gingen prima in de auto met kofferbak dicht.
Ik heb een reservewiel en dan komt de laadvloer omhoog en kost dat ruimte, een voordeel is wel dat het nu gelijk is met een platte achterbank.
Alleen door de coupé belijning van de achterkant mis je dus wel wat praktische ruimte, je kan niet in de hoogte met koffer spullen.

Ik heb heel af en toe iemand op de achterbank zitten en krijg vrijwel altijd opmerkingen over hoe donker het is en je bijna niks ziet door de achterruiten.
Mijn advies is om de CHR te laten staan als gezinsauto.
Wij hebben nog geen kinderen, als die er ooit komen en ik heb de CHR nog, dan denk ik dat ik snel zal wisselen van hoofdauto, wellicht een Rav4.

Mocht je toch een CHR overwegen, ja een 2.0 is sneller en rijdt iets beter, maar over het algemeen rijdt de CHR überhaupt gewoon erg goed.
Zelfs een 1.8 kan nog vlotjes door het verkeer en is lekker zuinig. Gisteren nog een ritje van 60km 1L/21,7km gereden (geen slakkentempo ;) )
Kijk gewoon naar wat je het mooiste vindt kwa uiterlijk en opties. Hetzelfde jaar, motor en km stand kan al snel 5K euro verschillen in verschillende uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Qua motorisering is er niks specifieks om rekening mee te houden wat echt een must is. Het komt op voorkeur aan. De 2.0 zal vaak wat duurder zijn en is iets minder zuinig in de praktijk, maar nog steeds erg zuinig. Mijn Lexus UX 250h met exact dezelfde 2.0 als in de C-HR en Corolla reed zonder enige moeite 1:18 tot 1:19.

Met een 1.8 zal je 1:20 sowieso moeten kunnen halen, wederom zonder problemen. Wel is het met elke Toyota hybride zo dat als je als een malloot rijdt, zeer laat remt en dus tot die tijd gas blijft geven, je een groot deel van de hybridetechniek z'n werk niet laat doen en dan snel veel minder zuinig rijdt. Normaal rijgedrag met (wat iedereen toch al zou moeten doen) anticiperen brengt je binnen no-time tot die cijfers.

Oh ja, er schiet me wel 1 ding te binnen: het kan zijn dan de 2.0 in een hogere MRB klasse valt, mogelijk iets om op te letten. Maar qua betrouwbaarheid maakt het niks uit.

In mijn ervaring is het in de 2019-2022 periode van 1.8 en 2.0 zo dat de 1.8 iets meer geluid produceert en daardoor iets minder verfijnd overkomt. De 2.0 is een fijnere motor met meer elektrokracht, maar daar betaal je dus ook wel voor want alles maakt hem net dat beetje duurder: aanschaf, mrb en brandstof. Dus het moet wel een bewuste keuze zijn om die te willen in mijn ogen.

De Corolla is dit jaar vernieuwd en hoewel die nog steeds 1.8 en 2.0 motoren heeft, zijn die van een nieuwere generatie (die de aankomende hagelnieuwe C-HR ook gaat krijgen) en is met name de 1.8 veel verfijnder geworden waardoor ze op dat gebied nauwelijks meer voor elkaar onder doen. Dat is dus niet de prijsklasse/leeftijd waar jij nu naar kijkt, maar wellicht goed om te weten want een proefrit in een 2023 Corolla 1.8 kan dus wezenlijk anders zijn dan een 2019-2022 Corolla 1.8.

Als ik jouw berichten zo samenvat, zou mijn advies zijn om:
1. Naar een Toyota dealer te gaan en allereerst gezien jouw lengte in de showroom gewoon overal in te zitten, je voorstoel op jouw positie in te stellen en dan achter jezelf ook te proberen. Hierbij maakt het niet uit of je de 2023 Corolla hebt en de nieuwe C-HR is er volgens mij nog niet (die herken je snel genoeg, totaal anders). En kan je wellicht ook als je er toch bent de Yaris Cross, RAV4 en Prius 4 als die er als occasion staat meepakken.
2. Op basis daarvan kijken waar je mee wilt proefrijden, wellicht is er een dealer/garage die 2 modellen heeft staan. Ik was er ook altijd huiverig voor maar ik heb een keer om een proefrit in zowel de UX als C-HR gevraagd bij de Toyota dealer waar ze de UX occasion verkochten en het was geen probleem. Dus vraag het vooral, kan je ze gelijk back-to-back ervaren.
3. Dan je zoektocht concreet maken. Persoonlijk vind ik het niet erg om 2u te moeten rijden voor een autokoop, je bent daar als het goed is 2x: proefrit en daarna ophalen/inruil en daarna ga je toch naar je lokale dealer/garage/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
MooDyBLueS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Qua motorisering is er niks specifieks om rekening mee te houden wat echt een must is. Het komt op voorkeur aan. De 2.0 zal vaak wat duurder zijn en is iets minder zuinig in de praktijk, maar nog steeds erg zuinig. Mijn Lexus UX 250h met exact dezelfde 2.0 als in de C-HR en Corolla reed zonder enige moeite 1:18 tot 1:19.

Met een 1.8 zal je 1:20 sowieso moeten kunnen halen, wederom zonder problemen. Wel is het met elke Toyota hybride zo dat als je als een malloot rijdt, zeer laat remt en dus tot die tijd gas blijft geven, je een groot deel van de hybridetechniek z'n werk niet laat doen en dan snel veel minder zuinig rijdt. Normaal rijgedrag met (wat iedereen toch al zou moeten doen) anticiperen brengt je binnen no-time tot die cijfers.

Oh ja, er schiet me wel 1 ding te binnen: het kan zijn dan de 2.0 in een hogere MRB klasse valt, mogelijk iets om op te letten. Maar qua betrouwbaarheid maakt het niks uit.

In mijn ervaring is het in de 2019-2022 periode van 1.8 en 2.0 zo dat de 1.8 iets meer geluid produceert en daardoor iets minder verfijnd overkomt. De 2.0 is een fijnere motor met meer elektrokracht, maar daar betaal je dus ook wel voor want alles maakt hem net dat beetje duurder: aanschaf, mrb en brandstof. Dus het moet wel een bewuste keuze zijn om die te willen in mijn ogen.

De Corolla is dit jaar vernieuwd en hoewel die nog steeds 1.8 en 2.0 motoren heeft, zijn die van een nieuwere generatie (die de aankomende hagelnieuwe C-HR ook gaat krijgen) en is met name de 1.8 veel verfijnder geworden waardoor ze op dat gebied nauwelijks meer voor elkaar onder doen. Dat is dus niet de prijsklasse/leeftijd waar jij nu naar kijkt, maar wellicht goed om te weten want een proefrit in een 2023 Corolla 1.8 kan dus wezenlijk anders zijn dan een 2019-2022 Corolla 1.8.

Als ik jouw berichten zo samenvat, zou mijn advies zijn om:
1. Naar een Toyota dealer te gaan en allereerst gezien jouw lengte in de showroom gewoon overal in te zitten, je voorstoel op jouw positie in te stellen en dan achter jezelf ook te proberen. Hierbij maakt het niet uit of je de 2023 Corolla hebt en de nieuwe C-HR is er volgens mij nog niet (die herken je snel genoeg, totaal anders). En kan je wellicht ook als je er toch bent de Yaris Cross, RAV4 en Prius 4 als die er als occasion staat meepakken.
2. Op basis daarvan kijken waar je mee wilt proefrijden, wellicht is er een dealer/garage die 2 modellen heeft staan. Ik was er ook altijd huiverig voor maar ik heb een keer om een proefrit in zowel de UX als C-HR gevraagd bij de Toyota dealer waar ze de UX occasion verkochten en het was geen probleem. Dus vraag het vooral, kan je ze gelijk back-to-back ervaren.
3. Dan je zoektocht concreet maken. Persoonlijk vind ik het niet erg om 2u te moeten rijden voor een autokoop, je bent daar als het goed is 2x: proefrit en daarna ophalen/inruil en daarna ga je toch naar je lokale dealer/garage/etc.
Bedankt, helemaal duidelijk!
Enige vraagje: hybride vs aanhangwagen / vouwwagen is wel een dingetje volgens mij?
Is de normale Corolla station ook een aanrader? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:13
Luuk9 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:41:
[...]

Enige vraagje: hybride vs aanhangwagen / vouwwagen is wel een dingetje volgens mij?
heel verhaal getypt, maar reageren zonder iets op te zoeken is ook niet heel bijdragend.

Daarom maar even het trekgewicht opgezocht van de prius 4. Dat is 725 kg. Dat vind ik toch ook wel een dingetje. Deze zou ik willen overwegen om mijn rav4 benzine voor weg te doen. Maar 725 kg is mager. Mijn vouwwagen mag dan maximaal 750kg beladen worden, regelmatig is deze daarover heen geweest. En continu met 2, (soms 3 :D ) overtredingen rond te rijden lijkt me nou ook niet een heel fijn vakantie gevoel te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Luuk9 en @Adam1980 De trekgewichten zijn op te zoeken in de specs op bijv. autoweek.nl (maar dubbelcheck die altijd) of beter: de prijslijsten/specs van Toyota zelf.

Kort door de bocht: ja hybrides mogen vaak minder trekken dan wat je bij andere merken gewend bent, al is het de laatste jaren steeds beter aan het worden en verschilt het per model/motorisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
MooDyBLueS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:44:
@Luuk9 en @Adam1980 De trekgewichten zijn op te zoeken in de specs op bijv. autoweek.nl (maar dubbelcheck die altijd) of beter: de prijslijsten/specs van Toyota zelf.

Kort door de bocht: ja hybrides mogen vaak minder trekken dan wat je bij andere merken gewend bent, al is het de laatste jaren steeds beter aan het worden en verschilt het per model/motorisering.
goeie tip, voor de zekerheid nog even bij toyota zelf gekeken. Het is zelfs 0kg... ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuIWUjX630G7fj2sigLyiGR-NUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x8EZk4OQQ0qsPYoMo0RZlHMW.png?f=fotoalbum_large

(de eerste zoekpoging kwam bij het AD uit...)

Het maximaal laadvermogen valt me ook tegen, met 475 kilo.

[ Voor 3% gewijzigd door Adam1980 op 09-10-2023 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Misschien dan toch maar een corolla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy95hPyIyw-5GbOk9DTSgLLxPzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/axBWrRlwyxRZXutRniZBxZi1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerwev
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-06 22:30
[...]

Het rijden met een 1.8 hybride icm met een vouwwagen gaat prima. Vorig jaar met de vouwwagen naar de Dordogne gereden en dit jaar naar Oostenrijk. Heuvelop maakt de motor flink touren maar dat is een producteigenschap. Elke auto hoort eigenlijk ook touren te maken heuvelop voor koeling. Gemiddeld met de vouwwagen haal je nog 1 op 16/17. Dat is best netjes.

Nou is je referentie natuurlijk ook bepalend voor de beleving. Wij kwamen van een Captur 0.9 en dan is de Corolla met 1.8 motor een hele stap vooruit. In Nederland kom je aan kracht zeker niet tekort maar als je hard wil rijden in Duitsland dan raad ik je de 2.0 aan. In Oostenrijk hebben we na een lange stijle beklimming (>15% Bij Katschberg) één keer gehad dat de accu leeg raakte en de elektromotor niet meer bijsprong. Toen hadden we wel kracht tekort. Overigens ging het golfje voor ons niet veel harder.

Als je gewend bent om van achterbumper naar achterbumper te sprinten dan kun je beter niet voor een Toyota hybride kiezen vanwege het loeien van de motor. Als je goed anticipeert heb je er een hele fijne vlot rijdende auto aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:59

Het is hier al eerder genoemd, maar er zijn een paar (kleine) verschillen. Ik rij zelf de 2.0 TS.
  • De 1.8 is in de basis inderdaad zuiniger, maar met de 2.0 is ook prima zuinig te rijden als je normaal en vooral anticiperend rijdt. Ik rij gemiddeld 1 op 19 met een (bij tijd en wijle :P) pittige rijstijl, maar met snelweg ritten heb ik (over een afstand van 200km) ook de 1 op 24 aangetikt. En dan blijf ik niet met 80 achter vrachtwagens hangen, maar rij ik 100 - 105.
  • Zowel de 1.8 als de 2.0 kunnen "loeien" wanneer er meer vermogen gevraagd wordt en de "CVT" op zoek gaat naar het ideale toerental. De 2.0 hoeft daar wel iets minder hard voor te werken en is daardoor wel wat stiller.
  • Ik vind het extra vermogen van de 2.0 vooral heerlijk bij inhaalacties en/of invoegen. Dan is het verschil het duidelijkst. Bij optrekken vanaf 0 lijkt het verschil op papier groot (8,1 vs 10,4 seconden dacht ik) maar voelt het alsof het verschil kleiner is.
Met 3 kinderen is de ruimte in de Corolla TS eigenlijk prima te doen. Het is geen overdaad aan ruimte op de achterbank, maar met kinderen van 3, 6 en 8 is het voldoende. De kofferbak is een stuk groter dan de C-HR maar ook dan de RAV4 en Corolla Cross. Toch een groot voordeel van een stationwagen.
[...]

Kan inderdaad meer trekken dan voorgaande generaties hybride. Wij zijn de afgelopen 2 jaar met een klein aanhangertje op vakantie geweest en dat gaat echt prima. Althans... ik merk er in de 2.0 weinig van dat er wat achter hangt :+
Overigens heb ik afgelopen zomer met aanhanger én dakkoffer + aardig vol beladen auto ook "gewoon" 1 op 19 gereden naar de vakantiebestemming 220km verderop :*)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 15:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hier ook een Corolla 1.8 TS. Afgelopen zomer met de familie met de vouwwagen naar Frankrijk geweest (Elzas, beetje heuvelachtig). Uiteraard heb je de wagen er alleen op de heen- en terugweg achter, maar dat ging prima. Pas als hij er weer af is merk je dat alles net wat soepeler gaat, maar die ongeveer 650 kg liet zich supermakkelijk rondrijden.
Ik heb maar heel kort ervaring met de 2.0 (proefrit), en vond het nieuw de meerprijs niet waard. Tweedehands lijkt het me wel een fijne optie vanwege wat hierboven genoemd wordt: hij is bijna net zo zuinig, en heeft wat meer reservekracht waardoor hij wat minder toeren hoeft te maken dan de 1.8. Als de prijzen dus bij elkaar in de buurt liggen zou ik zeker de 2.0 overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlackestCrow
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 20:28
Heeft er iemand toevallig ook een brief binnengekregen van Louwman & Parqui met betrekking tot een fout in de programmering van de DCM module? Het gaat om problemen met de e-call/SOS functie

Mijn Yaris 1.5 Hybrid Dynamic gaat hiervoor een over-the-air update krijgen (wist niet dat zoiets kon) die het probleem moet oplossen.

https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:39
TheBlackestCrow schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:40:
Heeft er iemand toevallig ook een brief binnengekregen van Louwman & Parqui met betrekking tot een fout in de programmering van de DCM module? Het gaat om problemen met de e-call/SOS functie

Mijn Yaris 1.5 Hybrid Dynamic gaat hiervoor een over-the-air update krijgen (wist niet dat zoiets kon) die het probleem moet oplossen.
De mijne is lease dus de brief gaat naar de baas.
Benieuwd of die hem doorstuurt.

RDW geeft hem wel op mijn kenteken.

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP230387

Gaat om:
- LEXUS ES
- LEXUS LS
- LEXUS NX
- LEXUS RX
- LEXUS RZ
- LEXUS UX

- TOYOTA AYGO
- TOYOTA BZ4X
- TOYOTA CAMRY
- TOYOTA C-HR
- TOYOTA COROLLA
- TOYOTA COROLLA CROSS
- TOYOTA HIGHLANDER
- TOYOTA HILUX
- TOYOTA MIRAI
- TOYOTA PRIUS
- TOYOTA RAV4
- TOYOTA YARIS
- TOYOTA YARIS CROSS

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:36
Over die discussie van Corolla Touring met vouwwagen erachter: het blijft krom dat een Corolla TS met dezelfde 1.8 motor (2ZR-FXE) als mijn Auris TS een stuk meer mag trekken (750kg vs 345kg) :/ De Corolla heeft 140pk en de Auris TS 136pk dus qua vermogen moet de Auris het ook makkelijk kunnen zou je zeggen.

Vind ik nog steeds een minpunt aan m'n Auris TS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:23:
Over die discussie van Corolla Touring met vouwwagen erachter: het blijft krom dat een Corolla TS met dezelfde 1.8 motor (2ZR-FXE) als mijn Auris TS een stuk meer mag trekken (750kg vs 345kg) :/ De Corolla heeft 140pk en de Auris TS 136pk dus qua vermogen moet de Auris het ook makkelijk kunnen zou je zeggen.

Heeft dat niet met de elektromotor te maken?
Ook zelfde bouwjaar/hybride versie?

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zit de specs van de 1.8 Corolla TS en de Auris TS (blz 45/60) te vergelijken, maar qua benzinemotor en elektromotor zit er maar weinig verschil in hoor. Lijkt zelfs alsof de Auris op papier een sterkere elektromotor heeft dan de Corolla. Misschien dat er in de CVT-automaat nog verschillen zitten, maar ik vermoed dat dat ook niet heel veel zal verschillen.

Verandert verder niks aan de situatie want het trekgewicht staat bij RDW geregistreerd dus het mag niet, maar technisch vermoed ik dat het prima moet kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:34
ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:14:
Ik zit de specs van de 1.8 Corolla TS en de Auris TS (blz 45/60) te vergelijken, maar qua benzinemotor en elektromotor zit er maar weinig verschil in hoor. Lijkt zelfs alsof de Auris op papier een sterkere elektromotor heeft dan de Corolla. Misschien dat er in de CVT-automaat nog verschillen zitten, maar ik vermoed dat dat ook niet heel veel zal verschillen.

Verandert verder niks aan de situatie want het trekgewicht staat bij RDW geregistreerd dus het mag niet, maar technisch vermoed ik dat het prima moet kunnen.
Je hebt er inderdaad niets aan. Toch zie ik hier regelmatig auris TS hybrids rijden met karren erachter. Variërend van zand tot puin tot banken. Technisch zal het dus wel goed zijn. Maar ja helaas verboden.

In noorwegen zagen we er zelfs eentje met een caravan erachter haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:34
Zeker weten dat dat allemaal TS hybrids waren @vangoghnl?

M'n ouders hadden achter hun twee TS'en ook een caravan hangen (en hebben daarmee regelmatig door Noorwegen gereden). Maar dat was wel de (non-hybrid) 1.2T die 1.300kg mag trekken.

Veel mensen weten niet dat er ook een non-hybrid versie was van de Auris. Zelfs de buurman van m'n ouders - die nota bene Renault-dealer is - was verbaasd dat ze een caravan trokken met een Auris...

Inmiddels rijden ze met een Corolla Touring Sports met de 1.2T. Maar deze wordt inmiddels ook niet meer geleverd door Toyota.

Zelf trek ik - zoals anderen hierboven ook al aangeven - gemakkelijk een vouwwagen met m'n Corolla Touring Sports 1.8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
elastiek schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:36:
Zeker weten dat dat allemaal TS hybrids waren @vangoghnl?

M'n ouders hadden achter hun twee TS'en ook een caravan hangen (en hebben daarmee regelmatig door Noorwegen gereden). Maar dat was wel de (non-hybrid) 1.2T die 1.300kg mag trekken.

Veel mensen weten niet dat er ook een non-hybrid versie was van de Auris. Zelfs de buurman van m'n ouders - die nota bene Renault-dealer is - was verbaasd dat ze een caravan trokken met een Auris...

Inmiddels rijden ze met een Corolla Touring Sports met de 1.2T. Maar deze wordt inmiddels ook niet meer geleverd door Toyota.

Zelf trek ik - zoals anderen hierboven ook al aangeven - gemakkelijk een vouwwagen met m'n Corolla Touring Sports 1.8.
Yep bij allemaal extra op gelet namelijk. Tenzij ze er voor de grap een hybride badge op hebben geplakt. Maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:23:

Krom is het zeker, maar heeft te maken met:
1. Waar Toyota de modellen op laat goedkeuren.
2. Constructiestijfheid en werking van lasten op het chassis.
3. Remweg en wettelijke eisen daaraan.

Als een auto typegoedkeuring heeft voor 750 kg dan betekent het echt niet dat je niet een keer 1250 kg kan trekken (maar het mag natuurlijk niet), maar je remweg wordt er wel langer door. En als je het te bont maakt dan kan het dus zo zijn dat de auto in bepaalde omstandigheden de aanhanger/caravan die (veel) te zwaar is gewoon niet meer in een normale remweg gestopt krijgt.

Je kijkt naar specs van een motor, maar wat jij en ik nergens uit specs kunnen halen zijn dus de bovengenoemde punten. Ik heb weleens gezien (bij Mazda) dat een luxere uitvoering van een auto meer kon trekken dan de basic uitvoering (in Toyota termen een Active tov een Dynamic/Executive bijv). Wat denk je dat daar de reden van is? Want ze zijn toch technisch gelijk zou je zeggen, zelfde motor, zelfde chassis, sterker nog: de luxere versies zijn zelf soms tientallen kg's zwaarder vanwege meer snufjes aan boord (open dak, subwoofer, systeem voor stoelverkoeling, etc).

Dus wat denk je dat de reden is waarom de een (uit mijn hoofd) 1.300 kg mocht trekken en de ander 1.500 kg?
spoiler:
De basisuitvoering had kleinere velgen en daardoor kleinere remschijven en kon met 1.500 kg dus niet de remweg halen die wettelijk vereist wordt. Alle uitvoeringen erboven met grotere velgen kregen ook grotere remschijven en konden dus zonder problemen 1.500 kg geremd trekken. En bovenal: afremmen.

Kortom: er zijn zoveel variabelen bij de goedkeuring hiervan, die haal je echt niet uit de specs alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Over die remschijven: dat is bij de Auris TS ook het geval. Toen ik nieuwe remschijven voorzijde ging plaatsen, zag ik dat er voor de uitvoering met panoramadak grotere remschijven (296mm vs 270mm ⌀) zijn dan de uitvoering zonder panoramadak, zal ook wel meer wegen :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Je hebt er inderdaad niets aan. Toch zie ik hier regelmatig auris TS hybrids rijden met karren erachter. Variërend van zand tot puin tot banken. Technisch zal het dus wel goed zijn. Maar ja helaas verboden.

In noorwegen zagen we er zelfs eentje met een caravan erachter haha.
Type goedkeuringen zijn landafhankelijk. Een Nederlandse en Italiaanse Auris kunt volledig identiek zijn, maar toch mag de Nederlandse wel een aanhanger trekken en de Italiaanse niet. Dat betekent dit ook dat je goed moet opletten als je een geïmporteerde hybride koopt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
KabouterSuper schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Type goedkeuringen zijn landafhankelijk. Een Nederlandse en Italiaanse Auris kunt volledig identiek zijn, maar toch mag de Nederlandse wel een aanhanger trekken en de Italiaanse niet. Dat betekent dit ook dat je goed moet opletten als je een geïmporteerde hybride koopt.
Aangezien jij verstand lijkt te hebben van typegoedkeuringen heb ik in dat kader een vraag. De typegoedkeuring en daarmee fabrikant van mijn oorspronkelijk Franse Corolla op het kentekenbewijs wijkt af van die op het voertuig identificatieplaatje in de auto. Die op het kentekenbewijs levert als fabrikant TOYOTA GAZOO RACING EUROPE GMBH en die van de auto heeft TOYOTA MOTOR EUROPE NV/SA.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een corolla met kenteken XS-617-T dan heeft die dezelfde typegoedkeuring als mijn auto op het identificatieplaatje staan.

Wat zou dan de reden zijn dat mijn Corolla een afwijkende typegoedkeuring op het kentekenbewijs heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
kwiebus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Aangezien jij verstand lijkt te hebben van typegoedkeuringen heb ik in dat kader een vraag. De typegoedkeuring en daarmee fabrikant van mijn oorspronkelijk Franse Corolla op het kentekenbewijs wijkt af van die op het voertuig identificatieplaatje in de auto. Die op het kentekenbewijs levert als fabrikant TOYOTA GAZOO RACING EUROPE GMBH en die van de auto heeft TOYOTA MOTOR EUROPE NV/SA.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar een corolla met kenteken XS-617-T dan heeft die dezelfde typegoedkeuring als mijn auto op het identificatieplaatje staan.

Wat zou dan de reden zijn dat mijn Corolla een afwijkende typegoedkeuring op het kentekenbewijs heeft?
Oeh, da's wel een hele specifieke vraag. Geen idee eigenlijk. Ook mijn contact bij toyota had geen idee. Klinkt ofwel als een slordigheid toen de auto geimporteerd werd, ofwel is de Duitse goedkeuring voordeliger dan de Franse.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@kwiebus Qua typegoedkeuring zelf weet ik het antwoord ook niet. Wel weet ik dat mijn Duitse Mazda MX-30 wat hier een Luxury is (de topuitvoering boven de Comfort en First Edition) geïmporteerd is als een First Edition, zo staat hij bij de RDW dus geregistreerd. Goedkoper om te importeren (al is het een EV, dus bpm is niet eens aan de orde), daardoor goedkoper aan te bieden en voor mij goedkoper om te kopen. Met ook als nadeel dat ik er tov een origineel Nederlandse Luxury bij inruil ook minder voor terugkrijg.

Ik heb bij Toyota in hun telex inruiltool op de website weleens mijn kenteken en een bijna exact even oude origineel Nederlandse ingevoerd en het inruilverschil is ±2k. Maar bij aanschaf bespaarde ik 3,5k tov de goedkoopste NL Luxury die er destijds te koop stond, dus daar kan ik prima mee leven. Mogelijk is er bij jouw Corolla ook zoiets aan de orde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50
Denman schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Met 3 kinderen is de ruimte in de Corolla TS eigenlijk prima te doen. Het is geen overdaad aan ruimte op de achterbank, maar met kinderen van 3, 6 en 8 is het voldoende. De kofferbak is een stuk groter dan de C-HR maar ook dan de RAV4 en Corolla Cross. Toch een groot voordeel van een stationwagen.
In de Corolla-lijn is de lengte van de station zeker merkbaar. Ik heb ook nog een proefrit gemaakt in de Corolla Cross en zelfs op de voorstoel merkte ik toen dat deze minder lang was. Had de stoel maximaal naar achteren en zat wat meer opgevouwen vergeleken met de TS, ook minder ruimte tussen stoel en achterbank (ik heb wel flink lange benen). Enige reden m.i. om voor een Cross te kiezen is een hogere zit, maar als je wat langere benen hebt eerst proef rijden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-07 14:41

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Southern Sun
Wij hebben een Corolla TS Executive (2019) gehad en dat was een heerlijke auto.
Helaas moesten wij door rugklachten op zoek naar een auto met hogere instap, want de Corolla TS is echt wel laag.
Lager zelfs dan onze Auris TS welke we daarvoor hadden.

Dus zijn wij over gestapt op de Corolla Cross 2.0 First Edition.

In beide auto's zat/zit ik met mijn bijna 2m lengte prima. En ook onze zoon die bijna net zo lang is als ik zit in beide prima achterin. Enige grote verschil is idd de kofferbakruimte. Die is bij de Cross beduidend kleiner. Maar deze auto staat dan ook te boek als een "hatchback" en niet als een "station".

Het verschil in lengte van de auto wat jij merkt bij de bestuurdersstoel heb ik niet echt gemerkt.
Wat ik wel gemerkt heb is dat ik meer ruimte heb in de hoogte.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:59
Ja in de Corolla Cross heb je inderdaad meer hoofdruimte. Zoals hierboven genoemd is de beenruimte in de TS echt prima, maar met mijn "bescheiden" 1,83m lengte had ik niet veel langer moeten zijn om met mijn haren het dak te raken. Maar toegegeven, ik heb wel het panorama schuif-/kanteldak. Zonder die optie heb je meer hoofdruimte.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:36:
Enige grote verschil is idd de kofferbakruimte. Die is bij de Cross beduidend kleiner. Maar deze auto staat dan ook te boek als een "hatchback" en niet als een "station".
Dat komt puur omdat er geen "crossover" of "suv" bestaat. De enige types om uit te kiezen (voor categorie M1) zijn als volgt bepaald binnen de gehele EU:
  • AA sedan
  • AB hatchback
  • AC stationwagen
  • AD coupé
  • AE cabriolet
  • AF multipurpose vehicle (mpv)
  • AG stationwagen afgeleid van een truck
Je ziet dat fabrikanten hier zelf een draai aan geven, waarbij Toyota het formaat mee lijkt te laten spelen. De kleinere modellen SUV/crossover worden hatchback: Yaris Cross, C-HR, Corolla Cross. Maar een Highlander en RAV4 staan als stationwagen te boek.

Echter, Kia geeft hun Sportage het type mpv mee. Wat is er zoveel anders aan de Sportage tov de Corolla Cross vraag je je af? Precies... niks. Ford Puma is erook zo een: mpv. En niet hatchback zoals de C-HR. Of wat dacht je van de Audi e-tron: hatchback en niet stationwagen zoals een RAV/Highlander waar hij qua formaat toch in valt.

Kortom: het is maar net wat de fabrikant ermee lijkt te willen aanduiden. Ford en Kia lijken voor sommige hogere (crossover) modellen dus mpv te kiezen om daarmee de scheiding met de echte hatchbacks en stationwagens te behouden, anderen zoals Toyota kijken meer naar formaat en telt het hoog op de poten staan niet mee.

We hebben er maar mee te doen. En oh ja: bij import kan het vaak anders worden omdat er dan voor de registratie bij de RDW gewoon een keuze gemaakt dient te worden en daarbij wordt niet eens per se gekeken naar hoe andere Corolla Cross modellen geregistreerd staan.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-10-2023 11:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPad schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:18:
Ik mag moet binnenkort weer aan het sleutelen met het EGR-gebeuren in de Auris TS 2015, ik hoor een naar gebonk/geklapper bij lage belasting van de benzinemotor, net alsof de motor niet soepel loopt :/ Bij overschakelen naar EV of hogere belasting/snelheden is het gelijk weg en loopt de motor gewoon soepel.
[...]
dbzfan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:33:
[...]
Diagnostiseren bij een garage? Lijkt me een beetje een long shot..
vangoghnl schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:32:
Ik ga mijn best doen dit zo goed mogelijk te beschrijven.

Onze auris ts iets meer dan 2 ton gelopen inmiddels. Maakt soms bij aanzetten van de motor een kabaal. Herrie uit de motor hij rammelt en stottert dan en alles lijkt te trillen dit viel je ook in je stuur. Als je de auto uitzet en weer aan lijkt er niets aan de hand. Ik ga morgen de garage bellen maar iemand enig idee wat dit kan zijn?
Spixo schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Mogelijk je EGR klep + koeler. Misschien kan @ThinkPad je hier meer over vertellen, die het onlangs hetzelfde probleem staat mij bij.
Vandaag deze klus maar eens opgepakt. Onlangs al eens getest: de EV-accu zo ver mogelijk leegrijden (rustig elektrisch rijden op een achterafweggetje met veel verbruikers aan) en als de motor dan aanspringt om te laden, klein beetje gas geven (20-30km/h), ik hoorde dan geklapper, net alsof de motor niet soepel liep. Gestopt en stekker EGR-klep losgetrokken: geluid weg als ik dezelfde test nog eens deed. Ik wist daardoor dat ik het in het EGR-stuk moest zoeken en het godzijdank niet de koppakking was.

Wat een hels karwei, maar wel met succes. Het EGR-systeem is weer schoon en de klacht is verholpen. Ik ben niet vies van wat sleutelen (remmen en olie doe ik altijd zelf), maar dit was gewoon 5u werk :| De dealer zou hier al gauw een 900 euro ofzo voor rekenen verwacht ik, ze zullen waarschijnlijk de EGR-klep en koeler vervangen door nieuw, op internet kost een koeler ~€350 en klep ~€300, daar komen dan nog de manuren bij.

Zie ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" voor meer info en foto's van de vieze EGR-klep en EGR-koeler. Wat een bende komt daar uit zeg.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2023 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
ThinkPad schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

[...]

[...]

[...]

Vandaag deze klus maar eens opgepakt. Onlangs al eens getest: de EV-accu zo ver mogelijk leegrijden (rustig elektrisch rijden op een achterafweggetje met veel verbruikers aan) en als de motor dan aanspringt om te laden, klein beetje gas geven (20-30km/h), ik hoorde dan geklapper, net alsof de motor niet soepel liep. Gestopt en stekker EGR-klep losgetrokken: geluid weg als ik dezelfde test nog eens deed. Ik wist daardoor dat ik het in het EGR-stuk moest zoeken en het godzijdank niet de koppakking was.

Wat een hels karwei, maar wel met succes. Het EGR-systeem is weer schoon en de klacht is verholpen. Ik ben niet vies van wat sleutelen (remmen en olie doe ik altijd zelf), maar dit was gewoon 5u werk :| De dealer zou hier al gauw een 900 euro ofzo voor rekenen verwacht ik, ze zullen waarschijnlijk de EGR-klep en koeler vervangen door nieuw, op internet kost een koeler ~€350 en klep ~€300, daar komen dan nog de manuren bij.

Zie ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" voor meer info en foto's van de vieze EGR-klep en EGR-koeler. Wat een bende komt daar uit zeg.
Top! Flinke klus zeg.
Teller staat hier op 220.000km en lijkt hier echt gekomen te zijn door de auto precies uit te zetten toen de ice aansloeg. Nooit meer problemen gehad na die ene keer. Ik moet wel zeggen dat de auro hier eigenlijk alleen op lange snelwegstukken wordt gebruikt. Dat zal vast vervuiling schelen in de egr klep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-07 14:27

OgWok

U.N.C.L.E.

@ThinkPad Tsja, uitlaatgas recirculatie is natuurlijk een uitvinding van de duivel, zal ik maar zeggen.....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
OgWok schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:43:
@ThinkPad Tsja, uitlaatgas recirculatie is natuurlijk een uitvinding van de duivel, zal ik maar zeggen.....
Bij een wat lagere kilometerstand werkt het nog wel oké, maar bij hogere kilometerstanden slibt het steeds verder dicht en wordt de motor gesmoord.

De EGR blokkeren met een blindplaatje (wat ze bij diesels nog wel eens doen) schijnt ook niet te kunnen, dan riskeer je je koppakking las ik. De EGR zorgt ook voor afkoeling en lagere druk o.i.d.

Daarnaast pakken ze bij dit type auto het uitlaatgas vóór de katalysator, ze hadden beter erna kunnen pakken, dan is er al wat meer meuk omgezet/verbrand. Mogelijk is dat bij meer recente auto's inmiddels anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Inmiddels heb ik de originele navigatie-console (Yaris Hybride 2017, typenummer: 861400D320, incl. Harman Bluetooth module) vervangen door eentje van Panasonic. Bevalt mij prima.

Ik zie geen reden om deze te bewaren, maar heb geen idee naast het type-nummer, wat een eventuele koper zou willen zien. Hebben jullie advies?

[ Voor 8% gewijzigd door SkyStreaker op 20-10-2023 13:27 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

SkyStreaker schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:26:
Inmiddels heb ik de originele navigatie-console (Yaris Hybride 2017, typenummer: 861400D320, incl. Harman Bluetooth module) vervangen door eentje van Panasonic. Bevalt mij prima.

Ik zie geen reden om deze te bewaren, maar heb geen idee naast het type-nummer, wat een eventuele koper zou willen zien. Hebben jullie advies?
Ik heb hem wel bewaard van mijn Corolla en straks als ik de auto verkoop schroef ik de radio weer om. Neem ik mijn Alpine weer mee naar de volgende of geef hem aan mijn moeder en mag die in haar Micra.

Een auto zonder radio verkopen is ook zoiets dus schroef het liever direct om voor de volgende.

[ Voor 7% gewijzigd door Touchdomex op 20-10-2023 13:29 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

Touchdomex schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb hem wel bewaard van mijn Corolla en straks als ik de auto verkoop schroef ik de radio weer om. Neem ik mijn Alpine weer mee naar de volgende of geef hem aan mijn moeder en mag die in haar Micra.

Een auto zonder radio verkopen is ook zoiets dus schroef het liever direct om voor de volgende.
Ik heb het meer gedaan wegens Android Auto, zodat ik Waze of Google Maps kan gebruiken. Simpelweg geen zin gehad aan gehannes met zuignap-shizzle, bovendien... DAB+. Hierbij ook het feit dat als ik toe ben aan nieuw, dat daar dan al inzit :) Dus geen enkele motivatie om het te bewaren :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
SkyStreaker schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Ik heb het meer gedaan wegens Android Auto, zodat ik Waze of Google Maps kan gebruiken. Simpelweg geen zin gehad aan gehannes met zuignap-shizzle, bovendien... DAB+. Hierbij ook het feit dat als ik toe ben aan nieuw, dat daar dan al inzit :) Dus geen enkele motivatie om het te bewaren :)
Dat jij geen enkele motivatie ziet om het te bewaren, betekent niet per se dat het helemaal niet uitmaakt. Het kan zijn dat je bij inruil daar iets over te horen krijgt en ze er of minder voor willen geven of willen dat je het origineel er weer inschroeft. Of wanneer je hem particulier doorverkoopt dat iemand toch het origineel erin wilt hebben, ook al heeft die minder functies.

Mijn mening is: tenzij je het origineel nu voor een leuk bedrag kan verkopen, zou ik hem lekker bewaren. Gewoon voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Nu online

SkyStreaker

Move on up!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Mijn mening is: tenzij je het origineel nu voor een leuk bedrag kan verkopen, zou ik hem lekker bewaren. Gewoon voor de zekerheid.
Daar valt wat voor te zeggen... True.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Ik heb even niet alles meer gevolgd hier maar iedereen in de gaten dat er een nieuwe app is?

MyToyota ipv de oude MyT app.
Android: https://play.google.com/s...s?id=com.toyota.oneapp.eu

Eerste ervaring is dat hij een stuk beter in elkaar zit en sneller is.
Ik miste even het verwarmen op afstand maar na restart van de app stond het er gelukkig weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
@MooDyBLueS

Ik denk dat je gelijk hebt dat het met de uitvoering te maken heeft. In Frankrijk is de uitvoering van mijn Corolla een Collection welke in Nederland niet bestaat. Deze Collection lijkt exact wat betreft uitvoering en kleur met de mijne overeen te komen: https://www.toyota.fr/occ...18-449f-b26e-d0458f1e9dc6

@Csotranme
Ik heb de nieuwe app geïnstalleerd maar vind het echt niet fijn dat het imperial stelsel gebruikt wordt. Ik zie ook nergens de mogelijkheid om dit om te zetten naar metric. Ik kan dit enkel voor elkaar krijgen door de preferred language order van mijn Pixel 7 Pro te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

kwiebus schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:50:
Ik heb de nieuwe app geïnstalleerd maar vind het echt niet fijn dat het imperial stelsel gebruikt wordt. Ik zie ook nergens de mogelijkheid om dit om te zetten naar metric. Ik kan dit enkel voor elkaar krijgen door de preferred language order van mijn Pixel 7 Pro te wijzigen.
Dat ligt dan echt aan jou telefoon.
Net ook de nieuwe app geïnstalleerd en bij mij is alles gewoon in NL en metric (Samsung A52).

Mocht je de nieuwe app installeren, dan word de auto wel automatisch uit je oude MyT app verwijderd.
Ik wilde de twee even naast elkaar vergelijken, maar dat kan dus niet.
En idd wel even de app opnieuw opstarten om alle connected services zichtbaar te maken zoals ver-/ontgrendelen, airco aan/uit, etc...

Vooralsnog lijkt de app idd ook sneller te werken, al vind ik de layout nog wel ff wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:43
Ook voor iOS is hij uit. Zeker de info van de auto zelf opvragen is sneller.
Hij geeft nu ook eindelijk het totaal aantal kilometers te gaan aan, dus EV + benzine.
De oude app liet alleen de batterij zien. Ik vind het iig een verbetering tot nu toe.

Maandag maar eens kijken hoe hij de laad sessies laat zien.

MyT zegt nu overigens dat ik de nieuwe app moet gebruiken voor mijn voertuig en is inderdaad leeg (dus maar verwijderd)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kkoenen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 13:16
Vraagje: Toyota Verso S uit 2011. Indicatielampje dimlicht en grootlicht op 't dashboard doet het niet meer. De lampen zelf gaan wel gewoon aan.

Opvallend : bij "seinen" met grootlicht doet het indicatielampje het wel.

Herkent iemand dit? Zekeringetje ergens?

Dank!

Work at Red Hat - views are my own. Let's connect on Twitter (@keeskoenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50
In de nieuwe MyToyota app zie ik bij klimaatregeling alleen de optie om de temperatuur in te stellen en niet meer daarbij ontwasemen. Kijk ik ergens overheen of is dit wat het is?

Verder wel wat overzichtelijker wat betreft het hybride coaching deel, maar nou ook weer niet zo’n grote update als de dealer het deed overkomen een tijdje terug.

[ Voor 31% gewijzigd door Southern Sun op 22-10-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Beste gebruikers!
Ik heb ooit de MyT app geïnstalleerd, maar dat had totaal geen toegevoegde waarde.
nu zie ik hier mensen over de nieuwe app praten, ik heb een 2019 CHR, kan ik hier wat mee?
Natuurlijk kan ik het ook gewoon installeren en ervaren, maar misschien zijn er hier wat gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DBC87 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:04:
Beste gebruikers!
Ik heb ooit de MyT app geïnstalleerd, maar dat had totaal geen toegevoegde waarde.
nu zie ik hier mensen over de nieuwe app praten, ik heb een 2019 CHR, kan ik hier wat mee?
Natuurlijk kan ik het ook gewoon installeren en ervaren, maar misschien zijn er hier wat gebruikerservaringen.
Misschien helpt het om te vermelden wat voor jou een toegevoegde waarde zou kunnen zijn?

Zo zal de nieuwe app niks veranderen aan of je wel of niet de auto kan voorverwarmen, dat is namelijk voorbehouden aan bepaalde modeljaren en uitrustingsniveaus. Wel las ik iemand iets roepen over niet alleen de accustatus in kunnen zien maar ook de brandstof, al klinkt dat als een phev zoals ik hem begreep en heb jij dus ook niks aan met de C-HR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
MooDyBLueS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:24:
[...]

Misschien helpt het om te vermelden wat voor jou een toegevoegde waarde zou kunnen zijn?

Zo zal de nieuwe app niks veranderen aan of je wel of niet de auto kan voorverwarmen, dat is namelijk voorbehouden aan bepaalde modeljaren en uitrustingsniveaus. Wel las ik iemand iets roepen over niet alleen de accustatus in kunnen zien maar ook de brandstof, al klinkt dat als een phev zoals ik hem begreep en heb jij dus ook niks aan met de C-HR.
Überhaupt al iets ermee kunnen is al een meerwaarde, met de MyT app kan ik met de CHR net zoveel als mijn MR2 van 23 jaar oud.
Om te zien waar mijn auto geparkeerd staat heb ik al een andere app voor.
Dan moet ik wel zeggen dat ik die app ooit eens geïnstalleerd had toen in 2019, ik na een keer snuffelen er niks meer mee heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Southern Sun schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:47:
In de nieuwe MyToyota app zie ik bij klimaatregeling alleen de optie om de temperatuur in te stellen en niet meer daarbij ontwasemen. Kijk ik ergens overheen of is dit wat het is?
Ik weet niet of dit model/type afhankelijk is, maar ik heb de optie wel om zowel voorruit als achterruit verwarming aan te zetten.
Corolla Cross First Edition 2.0 (2022).

Had je de app al een keer opnieuw opgestart? Bij mij werden daarna pas alle extra opties zichtbaar.
Ook kun je proberen het scherm te refreshen door even naar beneden te swipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Southern Sun: Los van wat @Thasaidon al zegt: ik heb ook weleens gezien (bij onze Kia) dat er een verschil zit tussen iOS en Android. Vaak tijdelijk, maar precies dit verschil kwam ik dus een keer tegen: wel of niet kunnen ontwasemen. Paar weken later kon het op iOS ook weer na een update. Dus ze zullen het of gemist hebben of er was een bug waardoor deze er even uitgelaten werd.

Mochten de tips van opnieuw starten/refreshen niet helpen, lijkt het mij handig om te zeggen welk telefoon OS je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Thasaidon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Ik weet niet of dit model/type afhankelijk is, maar ik heb de optie wel om zowel voorruit als achterruit verwarming aan te zetten.
Corolla Cross First Edition 2.0 (2022).

Had je de app al een keer opnieuw opgestart? Bij mij werden daarna pas alle extra opties zichtbaar.
Ook kun je proberen het scherm te refreshen door even naar beneden te swipen.
Ik kan bij mn Yaris met die nieuwe app alleen aan zetten door die ventilator 1s ingedrukt te houden...
Kan hem niet uit zetten of zeggen hoe lang hij moet verwarmen zoals met de oude app wel kon.

Ontwasemen kon ik sowieso al niet. Pakte altijd al de laatste setting van de AC waarmee ik hem weg gezet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Csotranme schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:18:
[...]
Ik kan bij mn Yaris met die nieuwe app alleen aan zetten door die ventilator 1s ingedrukt te houden...
Kon je met de oude app meer dan?
Want als die meer functionaliteit heeft zou ik lekker terug gaan naar die app.

Anders zul je dit bij Toyota zelf neer moeten leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Thasaidon op 23-10-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Thasaidon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Kon je met de oude app meer dan?
Want als die meer functionaliteit heeft zou ik lekker terug gaan naar die app.

Anders zul je dit bij Toyota zelf neer moeten leggen.
Jep, met de oude app kon ik uit 3 timers/verschillend aantal minuten kiezen en hem ook stoppen.

Ik kijk het nog wel even aan want vind er ook wel weer verbeteringen in die app zitten. Kan dan (hoop ik ) later altijd nog ff terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Omtrent ontbrekende features: ik zou sowieso kijken of er ergens een feedback knop aanwezig is en anders via de reviews op de Play/App stores kenbaar maken. En/of wat al gezegd wordt: bij Toyota zelf neerleggen cq. navragen wat het beste feedback platform is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

MooDyBLueS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:11:
bij Toyota zelf neerleggen cq. navragen wat het beste feedback platform is.
Ik had al wat vragen gesteld aan Toyota NL (via WhatsApp), maar die hebben vooralsnog geen info over de nieuwe app.

Hun reactie:
Deze app is voor ons ook nog volledig nieuw. Wij zijn nog niet volledige geinformeerd over de werkzaamheden in de app en de nieuwe snufjes. Het is namelijk nog niet naar de buitenwereld gecomuniceerd dat deze beschikbaar is. Ik had u vraag graag inhoudelijk willen geven. Maar op dit moment werk ik nog met informatie uit de oude app.
Blijkbaar is de communicatie tussen Toyota EU (die de app uitgebracht heeft) en Toyota NL niet optimaal ;)

In de app kun je wel naar "Ondersteuning" waar een FAQ staat. Maar ook daar vind ik op mijn vragen geen antwoord.
Ook staat daar een optie "Neem contact op", maar daar word enkel een e-mail adres en telefoon nummer genoemd.

[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 23-10-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Over een paar dagen mag ik mijzelf ook Toyota eigenaar noemen. Het is een RAV4 geworden en in m'n zoektocht naar de accesoires kom ik soms leuke of grappige uitbreidingen tegen: lampen in de klep die aan gaan als de klep open gaat, of verlichting in de raambediening omdat dit er standaard niet op zit.

Wat is jullie ervaring met dit soort kleine mods/uitbreidingen? En als je dat doet, moet je dan zorgen maken om (fabrieks)garantie? Zijn geen enorme ingrepen, maar soms handig, grappig of cosmetisch.

Ik kom van een auto merk/type waar nagenoeg niets voor te vinden was, dus tis voor de verandering leuk om een wat generiekere auto te gaan rijden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-07 17:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Rijd nu bijna een jaar de Corolla TS (bj dec 2022), tot alle tevredenheid. Echter heb ik nog wel issues met het entertainment systeem. Laatste tijd valt de koppeling met oa MyT uit. Moet dan handmatig weer aanmelden, er komt een melding kan het profiel niet overdagen. Daarna volgt een inlogscherm, best wel storend aangezien Android Auto het dan ook niet doet. Iemand hier een oplossing voor gevonden?

@vassago Standaard laat de infotainment een profiel in, deze kan soms niet laden en vraagt dan om mijn email adres + ww. Daarna werkt AA ook weer.

[ Voor 15% gewijzigd door Harmen op 06-11-2023 13:09 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:49
@Harmen Android auto staatt volledig los van MyT (welke alweer vervangen is door Mytoyota) dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Heb me al eerder gemeld voor mijn zoektocht. Ga waarschijnlijk pas begin 2024 mijn oude Yaris inruilen voor een andere auto, waarbij één van de wensen de verwarming/ontdooien van ruiten via de MyT app zou zijn. Dit zou vanaf modeljaar 2022 kunnen, maar die is voor mij waarschijnlijk boven budget. Voor andere wellicht wel een interessant weetje vanuit Toyota zelf waarom dit niet (meer) werkt op een RAV4:

"Daarin tegen heeft de RAV4 vanaf het jaartal 2022 remote climate control op de auto zitten. Daarbij zijn er nog wel een aantal andere dingen die ik wil vermelden. 1. Omdat de RAV4 een zeer gewilde auto is en daarom ook vaker gestolen wordt zijn er extra maatregelen toegevoegd vanaf q1 2023. Deze extra maatregelingen zorgen er alleen wel voor dat de remote climate control niet meer werkt. De fabriek is hard aan het zoeken naar een oplossing hier voor maar hebben ze nog niet gevonden."

[ Voor 8% gewijzigd door twi op 06-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@twi ik heb ook nagedacht over extra maatregelen om onze RAV4 (2019 model) te voorzien van extra beveiliging. Ik heb in ieder geval relay moeilijk/onmogelijk gemaakt, maar er een fysiek extra slot inzetten gaat mij vanwege onhandige plek en de kosten wel ver.

De verzekering heb ik ook gevraagd en die vinden het onnodig, heb nu wel een aankoopprijs verzekering ipv dagwaarde verzekering. Zag ook nog een tweetal andere oplossingen: OBD poort kluis/slot, die is betaalbaar en uit het zicht en je hebt batterijen voor je AB die na 3 minuten geen beweging uit gaan. Wel bijna 100,- voor 2 lousy batterijtjes.

Ben benieuwd wat mensen hier wel/niet gedaan hebben om hun (gewilde) Toyota te beveiligen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 13:32
NiGeLaToR schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:52:
@twi ik heb ook nagedacht over extra maatregelen om onze RAV4 (2019 model) te voorzien van extra beveiliging. Ik heb in ieder geval relay moeilijk/onmogelijk gemaakt, maar er een fysiek extra slot inzetten gaat mij vanwege onhandige plek en de kosten wel ver.

De verzekering heb ik ook gevraagd en die vinden het onnodig, heb nu wel een aankoopprijs verzekering ipv dagwaarde verzekering. Zag ook nog een tweetal andere oplossingen: OBD poort kluis/slot, die is betaalbaar en uit het zicht en je hebt batterijen voor je AB die na 3 minuten geen beweging uit gaan. Wel bijna 100,- voor 2 lousy batterijtjes.

Ben benieuwd wat mensen hier wel/niet gedaan hebben om hun (gewilde) Toyota te beveiligen.
Zakje voor de sleutel (CHr) die de RF blokkeert. Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel geloof. Als ze echt willen nemen ze hem (of de onderdelen) toch wel mee.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme

Verreweg de beste oplossing is een LoJack systeem laten plaatsen.
Mn ouders kennen de eigenaar en die heeft al vele Toyota RAV4 en Mazda CX-5 terug gehaald tot diep in Europa. Die 2 worden het meest gejat..

Mn ouders hebben het nu ook in hun CX-60 zitten.

https://lojack.nl/product_vehicle.html
LoJack Benelux: Het meest gestolen voertuig op dit moment is de Toyota RAV4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
Csotranme schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:41:
Verreweg de beste oplossing is een LoJack systeem laten plaatsen.
Leuk verhaal, het voorkomt alleen diefstal niet en garantie dat je je auto terugkrijgt is er zeker ook niet.
Genoeg voorbeelden van GPS trackers zie zich ergens bevinden maar dat de politie niet naar binnen mag omdat niet exact vastgesteld kan worden waar het voorwerp zich bevind.
(De politie moet vrijwel 100% zekerheid hebben dat ze goede woning/garage/loods binnen gaan)

En dan ga je er nog vanuit dat dieven tegenwoordig niet slim genoeg zijn een tracker uit te schakelen.
Daarbij staat je auto met een paar uur in het buitenland en dan wens ik veel succes.

En ze zullen er vast wel eens 1 terughalen, maar zolang je niet weet hoeveel % dat is blijft voor mij gewoon een reclamepraatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
vassago schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:09:
[...]

Leuk verhaal, het voorkomt alleen diefstal niet en garantie dat je je auto terugkrijgt is er zeker ook niet.
Genoeg voorbeelden van GPS trackers zie zich ergens bevinden maar dat de politie niet naar binnen mag omdat niet exact vastgesteld kan worden waar het voorwerp zich bevind.
(De politie moet vrijwel 100% zekerheid hebben dat ze goede woning/garage/loods binnen gaan)

En dan ga je er nog vanuit dat dieven tegenwoordig niet slim genoeg zijn een tracker uit te schakelen.
Daarbij staat je auto met een paar uur in het buitenland en dan wens ik veel succes.

En ze zullen er vast wel eens 1 terughalen, maar zolang je niet weet hoeveel % dat is blijft voor mij gewoon een reclamepraatje.
Dan moet je toch even wat verder lezen.
LoJack is geen "simpele" GPS tracker.
Het is veel meer dan dat en kan met speciale apparatuur (die vrijwel niet te jammen is) tot op de meter nauwkeurig uit gepeild worden.

Recente cijfers kan ik zo snel even niet vinden maar in 2017 haalde ze 92% terug:
https://lojack.nl/files/nieuwsbrief_2017_voorjaar.pdf

Het unieke aan hun product is ook de samenwerking met autoriteiten in meerdere landen.

Tevens staat LoJack altijd UIT in tegenstelling tot GPS trackers.
Ze activeren hen pas op afstand nadat jij de meldkamer beldt en je geïdentificeerd hebt.

Er zijn zelfs grote lease maatschappijen die ze laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:34

Zit de beveiliging niet verwekt in de sleutel I.p.v. de batterij? Anders zou je steeds “dure’ batterijen moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Csotranme schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:19:
[...]
https://lojack.nl/files/nieuwsbrief_2017_voorjaar.pdf
Het unieke aan hun product is ook de samenwerking met autoriteiten in meerdere landen.
Wij van WC eend, en hoe activeren ze het dan na diefstal en hoe komen ze aan een globale locatie?
Laat me raden, 4G en GPS :+

En die leasemaatschappijen, Solar Freaking Roadways worden ook door gemeentes gelegd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Zag ook nog een tweetal andere oplossingen: OBD poort kluis/slot, die is betaalbaar en uit het zicht en je hebt batterijen voor je AB die na 3 minuten geen beweging uit gaan. Wel bijna 100,- voor 2 lousy batterijtjes.

Is je smart key via de buttons tijdelijk uitschakelen dan geen optie?

Hier staan een aantal oplossingen: https://toyotavandergeest...-diverse-toyota-modellen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 13:32
Vergeet ook niet de batterij uit je reservesleutel te halen. Voor het geval dat 😉

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
hk12nl schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:22:
Vergeet ook niet de batterij uit je reservesleutel te halen. Voor het geval dat 😉
Dat lijkt mij onnodig als je de sleutel in slaapstand zet.
Thasaidon schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Dat ligt dan echt aan jou telefoon.
Net ook de nieuwe app geïnstalleerd en bij mij is alles gewoon in NL en metric (Samsung A52).
Het lag niet aan mijn telefoon, ik heb vanavond een nieuwe versie van de app gepushed gekregen en nu is de app net als mijn telefoon in het Engels en heb ik in de app wel metric eenheden.

[ Voor 46% gewijzigd door kwiebus op 06-11-2023 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
kwiebus schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:32:
[...]

Dat lijkt mij onnodig als je de sleutel in slaapstand zet.

[...]

Het lag niet aan mijn telefoon, ik heb vanavond een nieuwe versie van de app gepushed gekregen en nu is de app net als mijn telefoon in het Engels en heb ik in de app wel metric eenheden.
Welke optie is ‘slaapstand’?

@hk12nl heeft een punt, maar onze reserve sleutel is opgeborgen op een veilig plekje zonder bereik.

De sleutel is blijkbaar altijd actief en met deze batterij niet:
https://www.sleepingbattery.com/
De ingebouwde beweginssensor zet de sleutel na 3 minuten zonder beweging in slaapmodus. Hierdoor zendt de sleutel geen signaal meer uit. Communicatie met het voertuig wordt hierdoor onderbroken en uw auto is 100% beveiligd tegen Relay Attack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:21
Bij mijn RAV4 houd ik de sluitknop ingedrukt en druk dan twee keer op de openknop. Dan staat de sleutel in slaapstand.

Edit: en dan werkt dus keyless entry niet meer, todat ik een willekeurige knop op de sleutel indruk.

[ Voor 30% gewijzigd door Tarax op 07-11-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 13:45
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:48:
[...]

Welke optie is ‘slaapstand’?

@hk12nl heeft een punt, maar onze reserve sleutel is opgeborgen op een veilig plekje zonder bereik.

De sleutel is blijkbaar altijd actief en met deze batterij niet:
https://www.sleepingbattery.com/

[...]
Is een zakje die RF blokkeert niet een veel makkelijkere en goedkopere oplossing? Dat is wat ik gebruik, beide sleutels liggen in een eigen zakje, werkt perfect. Bijkomend voordeel, sleutel is nooit kwijt want die ligt in dat zakje in de la. Eerlijk is eerlijk, duurde wel een week of twee voor we er beide aan gewend waren :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Ik zie op de CHR facebook groep een lock voorbij komen van de automaat pook, ook wel een prima optie.
Ikzelf heb de gewoonte om elke keer als ik thuis kom de sleutels in mijn sleutelbucket te doen waar geen signaal doorheen kan.

Mijn auto staat letterlijk 1 meter van de voordeur af en ik heb al eens een poging gehad, maar de politie wilde er niets mee doen.

Ik kreeg een melding van mijn camera's in de auto dat er beweging is geconstateerd bij mn auto toen ik s'ochtens instapte.
Toen ik de beelden ging bekijken zag ik idd een persoon bij mn auto.
Ik heb toen mijn normale camerabeelden bekeken en zag dat er een vaag figuur bij mn auto met een apparaat in zijn hand zat en probeerde mn auto open te maken. Toen het niet lukte is die gewoon weer weg gegaan.

De persoon kwam vermoedelijk uit een auto die op de hoek blijkbaar stond te wachten. Ik zag enkele seconden ervoor een auto voorbij rijden met twee mensen, maar omdat ik dat niet kon hard maken werd er niks mee gedaan. De beelden waren niet duidelijk genoeg om de persoon die bij mn auto zat te herkennen in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Kassad ja eens hoor, alleen had ik laatst de sleutel in m'n jaszak, uit het zakje, aan de kapstok bij de voordeur hangen. Het vergt dus wel discipline van alle autogebruikers in huis om dat te doen.

En je moet wel een zakje hebben wat werkt, maar dat kun je makkelijk testen. Er is veel rommel in omloop wat niet eens werkt.

@DBC87 klopt, 'Bearlock' bijvoorbeeld. Maar dan heb je een extra sleutelgat in de middenconsole aan de passagierskant. Dan moet je dus elke rit naar de passagierskant gaan hangen, dat slot eraf halen en dan de auto starten. De sleutel hangt dan tijdens de rit aan de middenconsole en moet je na de rit niet vergeten er weer uit te halen.

Ik vind dat extra slot een behoorlijke onprettige bijeenkomstigheid: ik heb dus gekozen voor een goede verzekering en die vind het verder niet nodig extra eisen te stellen. Slot + montage komt op zo'n 800euro.
Tarax schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:57:
Bij mijn RAV4 houd ik de sluitknop ingedrukt en druk dan twee keer op de openknop. Dan staat de sleutel in slaapstand.

Edit: en dan werkt dus keyless entry niet meer, todat ik een willekeurige knop op de sleutel indruk.
Thanks, dus elke knop activeert de keyless entry weer? Ik zou ook zonder kunnen, dat zou ook mooi zijn als het permanent uit blijft.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-11-2023 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBC87
[b][.

@DBC87 klopt, 'Bearlock' bijvoorbeeld. Maar dan heb je een extra sleutelgat in de middenconsole aan de passagierskant. Dan moet je dus elke rit naar de passagierskant gaan hangen, dat slot eraf halen en dan de auto starten. De sleutel hangt dan tijdens de rit aan de middenconsole en moet je na de rit niet vergeten er weer uit te halen.
.
Ik bedoelde deze: (foto gestolen van FB) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Najd0oM4lprnvFbSLOgaEJX5ELA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kl8kwXZOvifCt4V3M0tFVrg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBC87
Ik vind de keyless een uitkomst en haal letterlijk mijn sleutels nooit meer uit mijn zak.

Waarom kunnen mensen gewoon niet van andermans spullen afblijven. Ik kan me nog dat verhaal herinneren van een man die dood onder een Toyota was aangetroffen, geplet omdat hij zo nodig de katalysator wilde jatten. Ik gun al die mensen hetzelfde lot!
Best wel bizar waarom we al deze maatregelen zelf moeten treffen, hier had tijdens het ontwerp fase al duidelijk naar gekeken moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:55:
Thanks, dus elke knop activeert de keyless entry weer? Ik zou ook zonder kunnen, dat zou ook mooi zijn als het permanent uit blijft.
Je kan ook gewoon even de moeite nemen om de informatie in de URL die ik gegeven heb door te nemen, scheelt een hoop vragen. Daar kan je naast hoe je een sleutel in slaapstand zet onder andere ook lezen hoe je smart entry volledig uit kunt schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
kwiebus schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:34:
[...]

Je kan ook gewoon even de moeite nemen om de informatie in de URL die ik gegeven heb door te nemen, scheelt een hoop vragen. Daar kan je naast hoe je een sleutel in slaapstand zet onder andere ook lezen hoe je smart entry volledig uit kunt schakelen.
Sorry, link gemist. Ik ga lezen.

Eerste minimod: de knoppen in de deur hebben nauwelijks verlichting. Dat kan beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6orYr7iz7azLKNKp4ZrsgN-1D6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5D0E6VyAQBRw7GCDWLQDs4iz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjUFmcEc_ARZDWD4pR6CkeWTJR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE2ptM6KVPExKYIMMENYx7X5.jpg?f=fotoalbum_tile

Aftermarket knoppen. Heb er ook 1 voor de passagier alleen zit er geen stroom in die kabelboom dus geen lampje. Wisselen kost je een paar minuten.

Ik ga morgen de lampen voor in de kofferbak deksel monteren. Die zijn ook binnen.

Ik zie ook aardige led daglicht lampen voor op de plek van de bermlampen, wellicht ga ik dat ook nog ‘s proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:35:
[...]

Sorry, link gemist. Ik ga lezen.

Eerste minimod: de knoppen in de deur hebben nauwelijks verlichting. Dat kan beter!
Dat ziet er standaard inderdaad wel wat magertjes uit. Bij mijn Corolla zijn ze een stuk beter verlicht en zit er een strip blauwe sfeerverlichting boven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vvk3SWx.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:55
Csotranme schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:54:
Ik heb even niet alles meer gevolgd hier maar iedereen in de gaten dat er een nieuwe app is?

MyToyota ipv de oude MyT app.
Android: https://play.google.com/s...s?id=com.toyota.oneapp.eu

Eerste ervaring is dat hij een stuk beter in elkaar zit en sneller is.
Ik miste even het verwarmen op afstand maar na restart van de app stond het er gelukkig weer bij.
Werkt dit goed? Ik heb nog de MyT app, i.c.m. mijn Corolla uit 2019. Ik lees heel veel negatieve reviews in Google play store bij deze app. Dat ritteninfo niet wordt meegenomen, dat nieuwe ritteninfo niet beschikbaar is. Dat bepaalde instellingen aan je auto niet meer werken in de nieuwe app, etc, etc.

Werkt dit allemaal bij jou wel? Incl. je ritten historie van de afgelopen X maanden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:55:
Met de knoppen zet je niet het keyless entry systeem uit, dit zit namelijk op de auto.
Je zorgt er alleen voor dat de sleutel geen signaal meer uitzend.

Door weer op een van de knoppen te drukken, word dit signaal weer geactiveerd.

Wil je keyless entry volledig uit zetten, dan kun je dit bij de dealer laten doen.
(bij sommige systemen kun je dit zelf doen via het media systeem, maar niet bij ieder model)

Maar LET OP!
Als dit systeem uitgezet word, kun je ook de auto niet zomaar meer starten.
Je moet dan namelijk iedere keer de sleutel voor de startknop houden om de auto te starten.

Overigens worden er bij nieuwe auto's inmiddels sleutels geleverd welke na een korte tijd van niet bewegen, zelf al stoppen met het uitzenden van het signaal. Zodra de sleutel dan weer beweegt word deze ook pas weer actief.
DBC87 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:53:
Best wel bizar waarom we al deze maatregelen zelf moeten treffen, hier had tijdens het ontwerp fase al duidelijk naar gekeken moeten worden.
Een product zal nooit 100% veilig of hufter-proof zijn. Dit is een kat en muis spel wat al sinds jaar en dag speelt.
De fabrikanten verzinnen iedere keer nieuwe dingen en het tuig verzint daar weer een manier voor om te omzeilen, waarop de fabrikant ook weer maatregelen neemt.
Enige nadeel is dat dit proces bij fabrikanten vaak langer duurt omdat er dan ook allerlei (productie-)processen aangepast moeten worden.

Dit zal altijd zo blijven.
segil schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:52:
[...]
Werkt dit goed? Ik heb nog de MyT app, i.c.m. mijn Corolla uit 2019. Ik lees heel veel negatieve reviews in Google play store bij deze app. Dat ritteninfo niet wordt meegenomen, dat nieuwe ritteninfo niet beschikbaar is. Dat bepaalde instellingen aan je auto niet meer werken in de nieuwe app, etc, etc.
In jou geval zou ik voorlopig lekker bij de oude app blijven als die werkt.
Ga je over naar de nieuwe en bevalt hij niet, dan kun je niet meer terug (hoor ik van anderen).

Daarnaast krijg je in de nieuwe app niet meer opties dan welke je in de oude ook al had, zoals bv auto op afstand ver-/ontgrendelen etc...
Welke opties je in de app beschikbaar hebt, is niet afhankelijk van de app, maar van de opties welke in de auto zitten.

Overigens werkt de nieuwe app bij mij gewoon prima. (icm Toyota Corolla Cross).
Alle ritten staan er netjes in en ook alle remote functies welke beschikbaar zijn op mijn auto doen het gewoon.
Ik vind de app prima, want hij werkt in mijn beleving soepel en ik heb meer opties.
Het enige wat ik nog niet kan is in de app alvast een route plannen en die naar de auto sturen.
Maar dat kon ik in de oud app ook niet.

En ik moest de app na installatie even sluiten en weer openen voordat ik alle "remote opties" had.

@iedereen
Ik las dat je klachten of problemen met de nieuwe app kunt mailen naar:
MyTapp@toyota-europe.com

Daarin moet je het volgende aangeven:

- Je naam en e-mail adres van je MyToyota account.
- Het land waarin je woonachtig bent.
- De klacht of het probleem wat je ondervind.

Don't shoot the messenger. ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Thasaidon op 08-11-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-07 17:56

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Werkt dit allemaal bij jou wel? Incl. je ritten historie van de afgelopen X maanden?
Heb gisteren de nieuwe app in gebruik genomen. Activatie gaf wat problemen, later op de dag wel gelukt. App is stukken sneller. Rit historie van vorige maand staat er ook in. Helaas is de integratie met Home Assistant nu wel verloren, blijkbaar gebruikt Toyota een nieuwe api. ;w

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
[...]

Bij mijn 2020 Corolla werkt het goed sinds ik mijn auto uit het Toyota account van de vorige eigenaar verwijderd en de auto opnieuw in de nieuwe app geregistreerd had. Sinds de laatste app update krijg zijn de eenheden in de app nu ook metric in plaats van imperial wanneer de taal van mijn Pixel 7 Pro op Engels staat.

Eigenlijk is het wel kwalijk dat als een auto van eigenaar wisselt deze in het account van de vorige eigenaar blijft staan en dat de nieuwe eigenaar toegang heeft tot het account van de vorige eigenaar als die er zelf niet aan denkt om het wachtwoord te wijzigen. Blijkbaar was de Corolla de vorige eigenaar wel goed bevallen want deze heeft na 3 jaar lease bij Toyota een nieuwe genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

kwiebus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:41:
[...]
Eigenlijk is het wel kwalijk dat als een auto van eigenaar wisselt deze in het account van de vorige eigenaar blijft staan en dat de nieuwe eigenaar toegang heeft tot het account van de vorige eigenaar als die er zelf niet aan denkt om het wachtwoord te wijzigen.
Hoe bedoel je dat precies?

Het zou namelijk niet mogen dat door een auto toe te voegen aan jou account, je daarmee ook toegang hebt tot het account van de vorige eigenaar.

Of bedoel je dat de verkopende partij gewoon vergeten is het account van de vorige eigenaar in het media systeem van de auto te wissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Thasaidon schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:57:
[...]
Of bedoel je dat de verkopende partij gewoon vergeten is het account van de vorige eigenaar in het media systeem van de auto te wissen?
Ja, het account stond er nog in evenals meerdere Bluetooth koppelingen, ook zat de Toyota leasepas van de vorige eigenaar nog in de boekjes map bij de auto, een beetje slordig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
.

[ Voor 100% gewijzigd door Eärendil op 08-11-2023 17:41 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@kwiebus
Dat is idd wel heel slordig, zowel van de gebruiker als de dealer.

Als het nou een "leen" auto was geweest zou ik het nog snappen, maar dan zou de auto ook met een account van de dealer (of gewoon als gast) geregistreerd staan.
Maar bij een occasion?! |:(

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 13:31
Hoi allemaal,

Ik stap over van het Kia-topic naar dit Toyota-topic. Ik mag me namelijk sinds afgelopen zaterdag (weer) trotse eigenaar noemen van een nieuwe Toyota Corolla Touring Sports. Het is een 1.8 hybride in Executive uitvoering met de kleur Ash Grey.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q9lrdPd.jpg

Mijn eerste auto was een Toyota (Starlet P8) waar ik veel aan heb verbouwd en wat uiteindelijk een heel leuk autootje was om in te rijden. Nu na 13 jaar via diverse andere merken weer terug naar Toyota (en zelfs dezelfde dealer als toen).

De eerste kilometers voelen echt heel goed aan. Het is een degelijke auto die goed is afgewerkt en die een verrassend goede wegligging heeft. Het hybride systeem rijd heerlijk en de auto zit vol met opties, gadgets en snufjes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@PatrickPR ziet er goed uit! Veel veilige km's toegewenst :)

Doet mij er aan denken dat ik nog geen plaatje van onze Toyota aanwinst heb gedeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbaNsfyLWdxCkiZZvcUt_trQE9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScLqEe8odZvRaLli3mV5iwnV.jpg?f=fotoalbum_large

RAV4 uit 2019 met bi-tone uitvoering en wat extra's zoals de treeplanken. Ben initieel voor het uiterlijk gegaan, vind het een mooie auto om te zien. Na de eerste duizend km's is het m'n favo reisgenoot geworden, vermogen genoeg als het moet maar vooral enorme rust als het kan. Ik heb wat langere ritten en veel kortere ritten gedaan en verbruik is 1:16. Lange rit was 1:19 zag ik in de app, voor een vrij grote auto echt heel knap (vorige auto deed 1:10,5 op euro98 dus tjah). Met trekhaak dus ook de fietsen al wat keren heen en weer gesleept, erg happy mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:19
Hallo, vraagje van een kennis met een Auris (2015) met afneembare trekhaak, een paar maanden geleden aangeschaft bij de Toyota dealer: hoe verwijder je de afneembare trekhaak als je niet iets trekt? Het is namelijk verboden om daarmee te rijden. Hij heeft alleen 2 sleutels gekregen, geen afzonderlijke sleutel voor de trekhaak. Is de sleutel daadwerkelijk vereist? Zo ja, is er iets universeels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-07 15:15
De sleutels van de trekhaak zitten ook niet in een blauwe zak in de kofferbak (onder de laadvloer)?

Hij zou er volgens mij af moeten zonder sleutels, maar is al een tijdje terug.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hazewindhond009 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:42:
Hallo, vraagje van een kennis met een Auris (2015) met afneembare trekhaak, een paar maanden geleden aangeschaft bij de Toyota dealer: hoe verwijder je de afneembare trekhaak als je niet iets trekt? Het is namelijk verboden om daarmee te rijden. Hij heeft alleen 2 sleutels gekregen, geen afzonderlijke sleutel voor de trekhaak. Is de sleutel daadwerkelijk vereist? Zo ja, is er iets universeels?
Waarom is het verboden om er mee te rijden? Volgens mij mag dat wel gewoon als je de kentekenplaat maar niet blokkeert. Op mijn Corolla laat ik hem gewoon zitten. Om hem daar af te halen heb ik wel een sleutel nodig. Het slot zit nogal onhandig net onder/tegen de rand van de bumper, dus het sleuteltje er in krijgen is best even prutsen. Ik vermoed dat de Auris hetzelfde systeem heeft; als dat inderdaad zo is zou je kunnen kijken of het slotnummer op het slot staat en dan bij de fabrikant (Bosal?) of de dealer nieuwe sleutels bijbestellen.

Die nieuwe app werkt bij mij nu wel, maar het kostte wat moeite. Ik had mijn wachtwoord veranderd, maar toen ik dat ook in de auto deed, zei hij dat ik geen geldig abonnement meer had. In zowel de oude als nieuwe app kon ik wel mijn geregistreerde auto's zien, maar daar geen dingen van uitlezen. Gisteren heb ik de account in de auto helemaal weggehaald en opnieuw toegevoegd, en dat ook in de nieuwe app gedaan. Nu krijg ik wel weer ritten binnen en kan ik de kilometerstand zien in de app.
Ik had echter verschillende sensoren in Home Assistant zitten, en die zijn nu niet meer beschikbaar (locatie, km deze maand/dit jaar. Ik had dus wat mij betreft beter niet de nieuwe app kunnen proberen, want als ik nu de oude app open, is hij mijn auto vergeten en als ik hem weer probeer toe te voegen door het invullen van het VIN-nr, gaat hij miepen dat de nieuwe app gebruikt moet worden |:( .

[ Voor 29% gewijzigd door gwystyl op 17-11-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:19
Spectre Wolf schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:59:
De sleutels van de trekhaak zitten ook niet in een blauwe zak in de kofferbak (onder de laadvloer)?

Hij zou er volgens mij af moeten zonder sleutels, maar is al een tijdje terug.
De sleutels zaten inderdaad in die blauwe zak! Maar ook met sleutel zit de trekhaak muurvast naar ik heb begrepen, er zit geen beweging in. Is daar een oplossing voor?
gwystyl schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:25:
[...]

Waarom is het verboden om er mee te rijden? Volgens mij mag dat wel gewoon als je de kentekenplaat maar niet blokkeert. Op mijn Corolla laat ik hem gewoon zitten. Om hem daar af te halen heb ik wel een sleutel nodig. Het slot zit nogal onhandig net onder/tegen de rand van de bumper, dus het sleuteltje er in krijgen is best even prutsen. Ik vermoed dat de Auris hetzelfde systeem heeft; als dat inderdaad zo is zou je kunnen kijken of het slotnummer op het slot staat en dan bij de fabrikant (Bosal?) of de dealer nieuwe sleutels bijbestellen.
Zoals ik het begrijp blokkeert de trekhaak een middelste cijfer van de kentekenplaat. Is er een manier om te zorgen dat de trekhaak aanwezig blijft maar toch dat cijfer niet blokkeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hazewindhond009 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:10:
[...]

De sleutels zaten inderdaad in die blauwe zak! Maar ook met sleutel zit de trekhaak muurvast naar ik heb begrepen, er zit geen beweging in. Is daar een oplossing voor?

[...]

Zoals ik het begrijp blokkeert de trekhaak een middelste cijfer van de kentekenplaat. Is er een manier om te zorgen dat de trekhaak aanwezig blijft maar toch dat cijfer niet blokkeert?
Ah dat zou kunnen ja. Bij de Auris 5-deurs zit het kenteken helemaal onderin de bumper. Bij deze MP-advertentie te zien op foto 2. Het mechanisme om de trekhaak te verwijderen lijkt wel heel erg op die van mij, dus ik denk dat er wel een sleutel nodig is.....

edit: ah die zijn inmiddels gevonden begrijp ik. Bij mij gaat dat slot ook heel lastig. Beetje inspuiten met WD-40 kan helpen. Als de sleutel in de goede stand staat, kan het ook nog zijn dat je de knop in moet drukken voor je hem kan draaien. In die blauwe zak zit misschien ook een handleiding van de trekhaak waar op staat hoe hij los zou moeten gaan?
Ik heb er echter zoveel ruzie mee gehad dat ik hem tegenwoordig gewoon laat zitten O-) . Bij de Corolla en Auris TS zit de kentekenplaat hoger op de achterklep, dus is het kenteken gewoon afleesbaar als de trekhaak aan de auto zit.

[ Voor 25% gewijzigd door gwystyl op 17-11-2023 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-07 15:15
@Hazewindhond009
De grote zwarte knop waar het slot in zit zou je moeten kunnen draaien. Als die draait dan moet je wel wat martelen om hem los te krijgen. Anders toch even langs de dealer rijden.

Edit:
Dit systeem heb ik in mijn hoofd

YouTube: Thule, Brink, Toyota towbar installation

[ Voor 28% gewijzigd door Spectre Wolf op 17-11-2023 23:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 14:56
Heeft iemand ervaring met het (achteraf) inbouwen van Android Auto/Carplay in een 2016-2019 RAV4? Ik wil een wat grotere auto die wat mag trekken zonder dat het brandstofverbruik uit de klauwen loopt, dus dan is een RAV4 4WD een van de weinige overgebleven opties :)

Ik vind het alleen vrij storend dat zo'n (relatief) moderne auto nog geen AA/Carplay heeft. Nu kan je de radio vervangen door een of ander Chinees ding dat AA draait, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik kom wel dit soort kastjes tegen:
https://motrade.nl/nl/car...rav4-2014-2018/g-20000291

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@Knul

Ja, die zijn hier al eerder voorbij gekomen. Ik heb er een in een Auris.
Ik gebruik het vooral voor spotify en soms navigatie.
Werkt wel prima. Bij mij niet heel stabiel, maar dat kan ook m'n custom ROM op telefoon zijn.
Het scherm van de Auris is matig geschikt voor Android Auto, maar goed te doen.
Ik vond het wel belangrijk om de bestaande interface te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zijn er hier bz4x rijders te bekennen?

Ik weet dat het niet de meest populaire EV keuze is, maar wij gaan over een paar maanden de randstad uit en dus gaat onze Mazda MX-30 als 2e EV met 170-200 km bereik niet meer voldoen.

We hebben nog een Kia e-Soul met wel 400+ km bereik, maar die is voor lange afstanden toch verre van optimaal qua rijgeluiden (wind, banden, vrij gehorige gewoon) en ik kan daar maar geen lekkere zitpositie vinden. Los daarvan is die gewoon perfect.

Kortom: we zijn er eigenlijk wel uit dat de Kia onze 2e auto gaat worden, daar voldoet ie meer dan genoeg voor. Na wat berekeningen is het financieel namelijk (gaat om privé koop) aantrekkelijker om de Kia gewoon te houden en de Mazda als enige te vervangen (ipv beide auto's inruilen).

Nu vind ik op papier de Toyota bz4x er voor ons beter uitkomen dan de Tesla Model Y. Ze zijn gelijkwaardig qua formaat, ja de MY heeft meer bagageruimte maar de bz4x is meer dan voldoende voor ons. Nu moet ik toegeven dat het Tesla concept me wel aanspreekt, maar het ontbreken van parkeersensoren, Apple CarPlay en nog wat meer (vaak kleinere) dingen maakt de bz4x een beter compleet plaatje. Nieuw is de bz4x wonderbaarlijk genoeg flink duurder, maar ik kijk idealiter naar tweedehands (net de kop eraf het liefst).

Wat blijkt? De bz4x is bij diverse Toyota dealers te koop als Premium Launch uitvoering voor 43-46k. De Tesla Model Y is zo goed als niet goedkoper dan nieuw voorlopig nog (hoogstens 1-2k), dus die zou ik wel nieuw bestellen, maar of mijn auto nu hagelnieuw of 1 jaar oud is maakt mij echt niks uit.

Hoe dan ook: ik ben met name benieuwd hoe de bz4x zich met de laatste software updates in de winter staande houdt. De Tesla is extreem veel van te vinden, maar de bz4x is met name qua reviews/tests eea over te vinden, maar weinig van gebruikers helaas. Ik lees wel dat ook het laden bij kou en de buffer van de accu verbeterd moeten zijn en bij de ANWB vergelijkende test (wel in de zomer) won de bz4x het zelfs van de Model Y qua verbruik (en dus bereik want de Toyota heeft een iets grotere accu: 64 kWh bruikbaar tov 58 kWh). Het belangrijkste vind ik echter de slechtere omstandigheden en op het begin was er meen ik sprake van dat er in de winter niet goed samengewerkt werd tussen alle systemen voor voorverwarmen van de accu, de warmtepomp en het laden zelf. Waardoor er onnodig veel stroom verbruikt werd, de accu te koud bleef en het laden onder de 50 kW bleef hangen. Ik kan alleen niks vinden hoe dat anno nu gaat behalve dat de updates dat wel (sterk) verbeterd zouden moeten hebben.
Pagina: 1 ... 146 ... 164 Laatste