Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 147 ... 163 Laatste
Acties:
  • 889.881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:22
Knul schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:45:
Heeft iemand ervaring met het (achteraf) inbouwen van Android Auto/Carplay in een 2016-2019 RAV4? Ik wil een wat grotere auto die wat mag trekken zonder dat het brandstofverbruik uit de klauwen loopt, dus dan is een RAV4 4WD een van de weinige overgebleven opties :)

Ik vind het alleen vrij storend dat zo'n (relatief) moderne auto nog geen AA/Carplay heeft. Nu kan je de radio vervangen door een of ander Chinees ding dat AA draait, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Ik kom wel dit soort kastjes tegen:
https://motrade.nl/nl/car...rav4-2014-2018/g-20000291

Iemand ervaring hiermee?
Zeker. Als je terug zoekt in dit topic dan kan je mijn bevindingen lezen in de CHr. Ik ben er erg tevreden mee. d:)b

©2004

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 23:27
@MooDyBLueS er is op Autoweek welgeteld 1 iemand die het bij houdt voor deze auto:
https://www.autoweek.nl/v.../toyota-bz4x-dynamic-2023

Hoop dat je ondanks de n=1 er iets mee kunt omdat verbruik aan de datum gehangen is, dus je zelf kunt zien wat het verbuik in de winter is/wordt.

Qua autokeuze: fijn te zien dat mensen verder kijken dan een auto van Musk. Na ruim 4 jaar model 3 en het gedrag van de Tesla eigenaar zullen wij geen terugkerende klant worden, maar snap ook wel dat de agresieve prijsstelling van Tesla velen over de streep trekken. Zelf heb ik blijkbaar wat meer last van m'n principes :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@NiGeLaToR Thanks! Ik heb ook de gebruikersreview gevonden en ben die ondertussen gaan lezen.

Het verbruik gaat over slechts 5 tankbeurten, allemaal oktober tot begin november, maar geeft zeker wel een idee. 17,7 kWh gemiddeld is al iets zuiniger dan onze Kia in die periode (18,1 kWh/100km). De Toyota is groot, de Kia is een verhuisdoos op wielen qua stroomlijn, dus allebei hun nadelen. Mijn Kia schiet bij temperaturen rond of net boven het vriespunt al snel naar zo'n 20-20,5 kWh/100km, daar heb ik voor de Toyota dus nog niet echt een antwoord op behalve de oude videos die ik heb kunnen vinden van toen ie net uit was.

Ben het verder met je eens hoor: ik vind Tesla wel gaaf op veel gebieden, maar dat ze basics zoals ook richtingaanwijzers uit de Model 3 refresh hebben gehaald vind ik te belachelijk voor woorden. Dat is echt een gevalletje van teveel bezuinigen om het bezuinigen. Mede daarom ben ik wel blij dat de Model Y het nog bespaard is gebleven, maar die mist zoals gezegd wel andere dingen.

Ook is het zo dat ik met de Kia als auto wel tevreden ben grotendeels, maar niet met het dealernetwerk. Als ik dat vergelijk met Toyota dan heb ik met meerdere dealers van verschillende concerns goede ervaringen, eentje wat minder maar dat kan altijd gebeuren natuurlijk. Bij Kia heb ik alle 4 verschillende om mij heen op max. 30 min rijden nu wel gehad en er was er niet een tussen waarvan ik kon zeggen dat ik daar echt tevreden mee was. Echt massawerk, niet persoonlijk, dingen vergeten, geen goede afspraken, afspraken niet (geheel) nakomen, etc. En ook dat is iets wat mij enigszins huiverig maakt voor Tesla en als ik jou zo hoor is dat nog steeds terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@MooDyBLueS een echte Tesla fan zou je vertellen dat onderhoud non existent is en de auto elke update beter wordt. Onze m3 is regelmatig defect geweest (lampen, onderstel), zit matig in elkaar en qua software doet gewoon vaak raar (autopilot / cruise met name). Daarbij ontpopt de eigenaar van het bedrijf zich als een rechts extremistische wap en wil ik dat niet faciliteren. Laadnetwerk en EV deel overigens geniaal gedaan, dus tis niet alleen maar slecht. We hebben er diverse roadtrips door Europa mee gedaan en we waren er in het begin echt wel blij mee en onder de indruk.

Model3 verbruik heb je weinig aan als je vergelijkt met een Y. Ik rijd liever in de RAV4 dan de M3, maar das ms nieuwigheid :) vrouwlief boeit het bijv niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@NiGeLaToR Niet dat ik je argumenten onderuit ga halen hoor, zeker niet, maar klopt het dat je het wel over een 2019 M3 hebt? Ik heb namelijk ook een collega die hem net eindelijk ingeleverd heeft (lease), met de nadruk op eindelijk (zijn woorden), want dat was inderdaad een rammelbak en vond ik ook bedroevend elke keer als ik meereed, maar mijn korte ervaring in een MY en wat ik onlangs hoorde van een collega die er sinds kort een rijdt zijn een stuk positiever, maar die heeft hem ook nog geen 3 maanden dus hoe de kwaliteit blijft is afwachten. Volgens mij was met name de 2019/2020 M3 echt een stuk matiger maar is het sinds de 2021 update (en alle in NL geleverde MY's) wel een flinke klap beter geworden. Al maak ik me ook geen illusies dat het Toyota kwaliteit is hoor, dat haalt mijn Kia ook niet al is die zeker gewoon goed te noemen, maar toch een paar kleine dingetjes mee gehad die ik in mijn 15+ jaar Toyota/Lexus met 6 verschillende modellen nog nooit meegemaakt heb.

Neemt niet weg dat ik ontbrekende zaken als parkeersensoren en het nog altijd problematische autopilot (wat grotendeels software is en jij ook bevestigt) echt wel grote minpunten vind om te overkomen bij de Tesla's.

Ik heb net die bz4x gebruikersreview van begin tot eind gelezen. Die meneer komt van een Mercedes en is onder de indruk. Hij heeft het zelfs over hoe goed de Toyota tussen de lijntjes kleurt en hoe soepel hij remt en vlot weer optrekt op de adaptive cruise control. Ik weet van een proefrit met de Yaris Cross denk ik wel wat hij bedoelt want dat zal grotendeels hetzelfde Safety Sense systeem zijn en dat is bij Toyota echt top, al heb ik zelf al 2,5 jaar geen recente Toyota/Lexus meer, dus lange ervaring met de laatste versie heb ik niet. Eerdere versies waaronder die in mijn 2019 UX 250h waren echter altijd 2 dingen: betrouwbaar en soepel.

We hebben destijds (3,5 en 2,5 jaar geleden, komend van een Lexus UX 250h en Toyota Aygo) ook wel een gok genomen, maar ik wou per se elektrisch rijden. De Lexus werd een Kia EV naar grotendeels tevredenheid en de Aygo werd een jaar later te klein dus kwamen we voor hetzelfde geld bij een MX-30 EV of Yaris hybrid Executive (2020 allebei). Het EV gevoel, de luxere opties zoals schuifdak, memory seats, 360 camera en dergelijke heeft mij toen voor de MX-30 doen kiezen, maar achteraf gezien denk ik dat als ik voor de Yaris had gekozen, we daar nog in hadden kunnen blijven rijden en de MX-30 moet nu wel binnenkort de deur uit. Ach ja, soms moet je een gokje wagen en soms pakt het goed uit, soms minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@MooDyBLueS jazeker, 2019 M3. En ook als een 2024 model beter is, gaan we er niet voor kiezen is mijn indruk. Uiteindelijk besluit mijn vrouw, ik reed een Cadillac ATS en heb nu een RAV4 - ik ben alles behalve merkvast of logisch in m'n autokeuze. Tis ook wel zoeken in de marge - praktisch alle auto's nu zijn in zeker zin fijn om te rijden, veilig en comfortabel.

En qua gokje eens - ik zag toevallig de bz4x rijden in demo stickers en vind het wel een fraaie verschijning. Maar, om een Tesla qua EV-systeem met supercharger netwerk te evenaren is gewoon knap lastig. Maar er is gelukkig meer dan alleen dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:41
Ik herinner me dat sommige vroege bz4x’en aan de niet-snellader met maar 1 fase kunnen laden. Als dat belangrijk is voor je dan moet je daar even goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StarC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:15:
Ik herinner me dat sommige vroege bz4x’en aan de niet-snellader met maar 1 fase kunnen laden. Als dat belangrijk is voor je dan moet je daar even goed op letten.
Goed punt, ik had al begrepen dat de meeste uit 2022 1-fase zijn. Dat vind ik geen ramp, onze beide andere EV's zijn nu ook 1-fase en hoewel de bz4x een tikkeltje grotere (bruikbare) accu heeft dan onze Kia, hebben we met de Kia nog nooit een probleem gehad. Voordeel is wel dat wij een thuislader hebben, dus ergens rond 18-20u erop en de volgende ochtend is hij vol, hoe leeg hij ook is.

Anders gezegd: tuurlijk heb ik "just in case" het liefst 3-fase, onze laadpaal kan het aan, maar ik ga daar niet meer dan €1000 extra voor betalen en aangezien ik naar occasions kijk is dat toch wel lastig. Het staat er niet altijd bij in de advertentie, maar de versies waar wel specifiek 3-fase bij genoemd wordt zijn 50k+ of slechts een Active uitvoering.

Over uitvoeringen gesproken: ik wil ook nog uitzoeken (als ik voor de bz4x ga) of het mogelijk is een Premium te kopen en de velgen+banden om te wisselen met een Active/Dynamic. Gemiste kans namelijk van Toyota om dit niet standaard aan te bieden. Hyundai doet het wel bij de Ioniq 6, daar kan je de Lounge versie kopen die standaard 20" krijgt maar ook gratis als optie met 18" geleverd kan worden. Het scheelt daar geloof ik zo'n 50 km bereik en 18" is altijd comfortabeler én minder stoeprand gevoelig, dus ik zou absoluut geen 20" willen hebben. Laten we eerlijk zijn: een bz4x koop je niet om z'n uiterlijk, dus waarom die veel te grote velgen voor een suv/crossover EV eronder zitten ontgaat mij. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
Over die laatste zin... ik vind de bz4x van de voor- en achterkant goed geslaagd, maar dan wel in het zwart zodat het plastic minder opvalt.

Goed punt van de velgen. Misschien krijg je een dealer wel zover om het om te wisselen.. kunnen ze een Active/Dynamic aanbieden met 'gratis' duurdere velgen.

Verder spreekt de bz4x mij (ook) best wel aan. Het is alleen veel meer geld dan wij bereid zijn uit te geven voor een auto die voor woon-werkverkeer niet nodig is en hoofdzakelijk (in % van het aantal ritten) als kindertaxi gebruikt wordt. Voor pakweg de helft heb je een Corolla TS.

Ben om die reden ook huiverig om een proefrit te gaan maken in een EV.. straks bevalt het nog te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:07
Ik heb laatst mijn Toyota Prius 4 voor beurt en APK bij dealer gebracht. Nu gaven zij aan dat de airco het minder goed doet en dat hij mogelijk bijgevuld moet worden. Dat zou € 350,- gaan kosten waarbij ze niet zeker weten of dat ook daadwerkelijk de issue is.

Ik dacht dat kan vast goedkoper. Wat zijn jullie ervaringen met alternatieve adressen voor airco bijvullen? De auto is nu 6 jaar oud dus het mag misschien sowieso wel eens.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 11:45
Airco bijvullen bij mijn vaste 'garage-op-de-hoek' kostte me de laatste keer € 95,- incl. vulmiddel.
Hou er wel rekening mee dat het een gesloten systeem is, dus de kans op een (miniscuul) lekje is vrij groot. Het beste is een lektest en dan bijvullen, maar dat zou zeker geen € 350 hoeven te kosten.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StarC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:54:
Over die laatste zin... ik vind de bz4x van de voor- en achterkant goed geslaagd, maar dan wel in het zwart zodat het plastic minder opvalt.
Mee eens, de donkere kleuren (donkerblauw is mijn favoriet, gevolgd door donkergrijs en dan zwart) staan hem het best. En lelijk vind ik hem niet, maar echt bewust "mooie auto" benoemen gaat te ver voor de bz4x naar mijn mening/smaak. En dat hoeft ook niet.
Goed punt van de velgen. Misschien krijg je een dealer wel zover om het om te wisselen.. kunnen ze een Active/Dynamic aanbieden met 'gratis' duurdere velgen.
Dat is inderdaad mijn idee. ;) En omdat er wel enkele tientallen te koop staan is mijn idee ook om een dealer te vinden die zowel een Active/Dynamic heeft staan als een Premium. Dat ik er een keer het hele land voor moet doorkruisen heb ik daar wel voor over.
Verder spreekt de bz4x mij (ook) best wel aan. Het is alleen veel meer geld dan wij bereid zijn uit te geven voor een auto die voor woon-werkverkeer niet nodig is en hoofdzakelijk (in % van het aantal ritten) als kindertaxi gebruikt wordt. Voor pakweg de helft heb je een Corolla TS.

Ben om die reden ook huiverig om een proefrit te gaan maken in een EV.. straks bevalt het nog te goed.
Ik snap je 100%. Ook ik heb een berekening gemaakt voor een Corolla TS 2.0, zeg 25-27k vind je een mooie Executive/GR Sport uitvoering van 2019/2020. Even heel grof gezegd: maandelijks kost de Corolla in mijn geval € 127 mrb+verzekering. Onderhoud bij 2 beurten per jaar is volgens de Toyota website € 64 per maand. Brandstof € 263 per maand. Totaal € 454.

De bz4x is alleen verzekering (voorlopig) € 76. Onderhoud € 56 per maand. Elektra is puur uitgaande van thuisladen zonder opbrengst PV enerzijds en sporadisch snelladen anderzijds € 119 per maand. Totaal € 251. Ter beeldvorming: met onze Kia hebben we de afgelopen 3 jaar ruim 85% thuisgeladen, waarvan we volledig (ruim) binnen de PV opbrengst zijn gebleven, dus 'gratis' zelfs.

Prijsverschil is ±18k, over 5 jaar is dat € 300/mnd. Netto kost de bz4x dus net geen €100/mnd meer. Maar dan houden we nog geen rekening met: de bz4x is 1 jaar oud, de Corolla TS is 3-4 jaar oud. Het prijsverschil wordt in het geheel 'afgeschreven' in de berekening, terwijl je ervan uit mag gaan dat ze over 5 jaar niet even duur zijn en de bz4x een hogere inruil oplevert.

Natuurlijk moet iedereen het op z'n eigen manier voor zichzelf rationaliseren (of juist niet :P ) maar ik vind een EV ook veel lekkerder rijden. Hybride zou ik absoluut nog mee kunnen leven, maar als ik nu het geld heb om te 'investeren' in een jonge EV in het formaat van bijna een RAV4, dan houd ik onder de streep erg lage maandlasten over. Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik ben altijd opgevoed met: niks lenen, investeren in waar je nu het geld voor hebt en zo op de lange termijn de vruchten plukken. Als ik en/of mijn vrouw straks onze baan kwijt zou raken of veel op inkomen zou moeten inleveren om wat voor reden dan ook, dan is de bz4x (of welke EV dan ook) een stuk makkelijker te houden dan een Corolla wat ook al geen hele dure wagen is. Daarnaast rekende ik met €2 benzine en misschien zit ik er compleet naast, maar ik verwacht dat ondanks de recente prijsdalingen dat het op termijn alleen maar duurder gaat worden.

Maar goed, nogmaals: dit is puur hoe ik het bekijk, iedereen heeft er natuurlijk zo z'n eigen visie op, dat snap ik en begrijp ik ook volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-05 08:16
MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:50:
@NiGeLaToR Niet dat ik je argumenten onderuit ga halen hoor, zeker niet, maar klopt het dat je het wel over een 2019 M3 hebt? Ik heb namelijk ook een collega die hem net eindelijk ingeleverd heeft (lease), met de nadruk op eindelijk (zijn woorden), want dat was inderdaad een rammelbak en vond ik ook bedroevend elke keer als ik meereed, maar mijn korte ervaring in een MY en wat ik onlangs hoorde van een collega die er sinds kort een rijdt zijn een stuk positiever, maar die heeft hem ook nog geen 3 maanden dus hoe de kwaliteit blijft is afwachten. Volgens mij was met name de 2019/2020 M3 echt een stuk matiger maar is het sinds de 2021 update (en alle in NL geleverde MY's) wel een flinke klap beter geworden. Al maak ik me ook geen illusies dat het Toyota kwaliteit is hoor, dat haalt mijn Kia ook niet al is die zeker gewoon goed te noemen, maar toch een paar kleine dingetjes mee gehad die ik in mijn 15+ jaar Toyota/Lexus met 6 verschillende modellen nog nooit meegemaakt heb.

Neemt niet weg dat ik ontbrekende zaken als parkeersensoren en het nog altijd problematische autopilot (wat grotendeels software is en jij ook bevestigt) echt wel grote minpunten vind om te overkomen bij de Tesla's.

Ik heb net die bz4x gebruikersreview van begin tot eind gelezen. Die meneer komt van een Mercedes en is onder de indruk. Hij heeft het zelfs over hoe goed de Toyota tussen de lijntjes kleurt en hoe soepel hij remt en vlot weer optrekt op de adaptive cruise control. Ik weet van een proefrit met de Yaris Cross denk ik wel wat hij bedoelt want dat zal grotendeels hetzelfde Safety Sense systeem zijn en dat is bij Toyota echt top, al heb ik zelf al 2,5 jaar geen recente Toyota/Lexus meer, dus lange ervaring met de laatste versie heb ik niet. Eerdere versies waaronder die in mijn 2019 UX 250h waren echter altijd 2 dingen: betrouwbaar en soepel.

We hebben destijds (3,5 en 2,5 jaar geleden, komend van een Lexus UX 250h en Toyota Aygo) ook wel een gok genomen, maar ik wou per se elektrisch rijden. De Lexus werd een Kia EV naar grotendeels tevredenheid en de Aygo werd een jaar later te klein dus kwamen we voor hetzelfde geld bij een MX-30 EV of Yaris hybrid Executive (2020 allebei). Het EV gevoel, de luxere opties zoals schuifdak, memory seats, 360 camera en dergelijke heeft mij toen voor de MX-30 doen kiezen, maar achteraf gezien denk ik dat als ik voor de Yaris had gekozen, we daar nog in hadden kunnen blijven rijden en de MX-30 moet nu wel binnenkort de deur uit. Ach ja, soms moet je een gokje wagen en soms pakt het goed uit, soms minder.
Hoe bevallen de adaptieve cruise control en lane assistent (indien aanwezig) op de Kia vergeleken met de Toyota hulpsystemen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kars schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:41:
Airco bijvullen bij mijn vaste 'garage-op-de-hoek' kostte me de laatste keer € 95,- incl. vulmiddel.
Hou er wel rekening mee dat het een gesloten systeem is, dus de kans op een (miniscuul) lekje is vrij groot. Het beste is een lektest en dan bijvullen, maar dat zou zeker geen € 350 hoeven te kosten.
Toevallig kwam ik net bij de Toyota planner de prijzen voor Airco onderhoud tegen: € 129,95. Volgens mij bevat dat ook het vullen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cigarguy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:47:
[...]

Hoe bevallen de adaptieve cruise control en lane assistent (indien aanwezig) op de Kia vergeleken met de Toyota hulpsystemen?
Dan is mijn vergelijk tussen de Lexus UX 250h en de Kia e-Soul ExecutiveLine met alle opties (ook RCTA bijv.) en de Kia is veel meer autonoom. Maar... even opgezocht en de Lexus heeft het Lexus Safety System+ 2e generatie, wat volgens mij gelijk staat aan de Toyota Safety Sense 2.0 en bijv. de nieuwe Prius en bz4x hebben Safety Sense 3.

Hoe ik de SS2.0 ken uit mijn UX en de Kia die ik nu heb, is de Kia beter maar wel iets minder soepel. Dat wil zeggen: mijn Lexus had wel lane-centering assist, maar geen lane-trace assist en ping-pongde dus van links naar rechts, zelfs op een rechte snelweg. Adaptive cruise control was echter bij de Lexus (en ook de Yaris Cross die ik ±30 min heb gereden) een stuk soepeler. Daar ben ik het meest van onder de indruk bij Toyota, het gaat soepel, zonder ineens hard af te remmen terwijl het niet nodig is. Toyota weet het systeem goed in te laten schatten dat de auto die bijv. voor je afremt of ertussen invoegt langzamer rijdt maar dat het niet nodig is gelijk 10-20 km/u langzamer te rijden. Net als een mens dan even gas loslaat en daarna snelheid weer oppakt als de ruimte groot genoeg is, zo deed de Lexus dat ook. Wel is de afstand die de Kia hanteert duidelijk minder groot op de kortste stand, wat ik als prettiger ervaar. Ik moet echter meer opletten want als er iemand toch tussen duikt, moet ik hem zelf even van ACC afhalen met de cancel-knop op het stuur anders kan de ingreep te heftig zijn voor achterliggers.

Wat de Kia weer beter doet is het lane-tracing, maar... ik heb dus geen goede ervaring met Toyota's SS3.0 uit de meest recente Toyota's. Ik kan bij de Kia hele ritten op de snelweg afleggen zonder het stuur vast te houden, enkel elke 60 sec ongeveer even knijpen/wiebelen omdat hij (terecht) begint te zeuren dat ik het stuur niet vast heb. Overigens doe ik dit in principe nooit hoor, maar op een rustige zondagochtend af en toe wel uitgeprobeerd op de 5-baans A2. :P

Waar ik de Kia wel in tekort vind schieten is de BSM: ik maak toch regelmatig mee, met name bij gewoon rechtuit rijden op N-wegen of snelweg dat de Kia géén auto of zelfs vrachtwagen in mijn dode hoek registreert. Als ik het inschat is het ongeveer 4/5x dat het goed gaat en dus 1/5x niet goed, maar ik heb de Lexus nooit op zo'n fout kunnen betrappen.

Overall zou ik zeggen dat ervan uitgaande dat Toyota SS3 de missende features uit SS2.0/2.5 en de continue optimalisatie die Toyota doorvoert ervoor zorgt dat ze grotendeels gelijk aan elkaar zijn. Mijn ervaring is dat de Kia het autonoom rijden beter doet dan Toyota's SS2.0, maar dat is dus zonder kennis van 2.5/3.0. En Kia mist weleens een auto in de dodehoek, dat vind ik het nog wel het grootste issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

TimDJ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:29:
Ik heb laatst mijn Toyota Prius 4 voor beurt en APK bij dealer gebracht. Nu gaven zij aan dat de airco het minder goed doet en dat hij mogelijk bijgevuld moet worden. Dat zou € 350,- gaan kosten waarbij ze niet zeker weten of dat ook daadwerkelijk de issue is.

Ik dacht dat kan vast goedkoper. Wat zijn jullie ervaringen met alternatieve adressen voor airco bijvullen? De auto is nu 6 jaar oud dus het mag misschien sowieso wel eens.
Let even op dat bij hybride de aircopomp anders zit dan bij een niet hybride. Dit heeft tot gevolg dat het koudemiddel aan andere eisen moet voldoen (niet geleidend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:55:
Zijn er hier bz4x rijders te bekennen?

Ik weet dat het niet de meest populaire EV keuze is, maar wij gaan over een paar maanden de randstad uit en dus gaat onze Mazda MX-30 als 2e EV met 170-200 km bereik niet meer voldoen.

...

Hoe dan ook: ik ben met name benieuwd hoe de bz4x zich met de laatste software updates in de winter staande houdt. De Tesla is extreem veel van te vinden, maar de bz4x is met name qua reviews/tests eea over te vinden, maar weinig van gebruikers helaas. Ik lees wel dat ook het laden bij kou en de buffer van de accu verbeterd moeten zijn en bij de ANWB vergelijkende test (wel in de zomer) won de bz4x het zelfs van de Model Y qua verbruik (en dus bereik want de Toyota heeft een iets grotere accu: 64 kWh bruikbaar tov 58 kWh). Het belangrijkste vind ik echter de slechtere omstandigheden en op het begin was er meen ik sprake van dat er in de winter niet goed samengewerkt werd tussen alle systemen voor voorverwarmen van de accu, de warmtepomp en het laden zelf. Waardoor er onnodig veel stroom verbruikt werd, de accu te koud bleef en het laden onder de 50 kW bleef hangen. Ik kan alleen niks vinden hoe dat anno nu gaat behalve dat de updates dat wel (sterk) verbeterd zouden moeten hebben.
Op youtube is het kanaal van The Car Care Nut een goede bron voor Toyota/Lexus; zijn review is niet heel positief... YouTube: The Toyota BZ4X | The Most Disappointing Modern Toyota and Here's Why
Voor een Toyota monteur is hij zo objectief als mogelijk, het hele kanaal is sowieso de moeite waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_matt_ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:18:
[...]

Op youtube is het kanaal van The Car Care Nut een goede bron voor Toyota/Lexus; zijn review is niet heel positief... YouTube: The Toyota BZ4X | The Most Disappointing Modern Toyota and Here's Why
Voor een Toyota monteur is hij zo objectief als mogelijk, het hele kanaal is sowieso de moeite waard.
Thanks, dat kanaal ken ik toevallig al en ken de video ook. Heel eerlijk: ik vind hem wel heel erg negatief in specifiek deze video. Hij doet letterlijk alsof het de slechtste auto is die Toyota ooit heeft gemaakt, iets in die richting zegt hij ook een keer.

Hij zegt ook de auto als een prototype in elkaar zit en dat Toyota hem alleen op de markt heeft gebracht om het EV vinkje af te kunnen vinken op de marketingafdeling. Dat zijn nogal ferme uitspraken.

Hij zegt het allemaal heel erg rustig, maar het lijkt toch ernstig op een persoonlijke vete. Ik kan deze specifieke video daarom niet serieus nemen. Dit is niks anders dan compleet de grond in boren. Kritisch zijn is goed, maar zelfs de meest kritische Britse, Amerikaanse, Duitse en Nederlandse reviewers waren niet zó negatief en ook niet op praktisch alle punten van het EV gedeelte van de auto.

Ja, de bz4x is zeker niet de allerbeste, dat realiseer ik me ook wel, maar zoals ik al aanhaalde kwam de bz4x sinds een paar doorgevoerde software updates in een ANWB test met 9 EV crossovers qua praktijkverbruik (in de zomer, dat wel) gewoon op de 2e plaats, net achter de Model Y. Maar veelzeggender: vóór de Kia Niro EV, de Nissan Ariya, Skoda Enyaq en nog een paar bekende modellen. En qua snelladen kwam hij op de 4e plek met wederom de Tesla voor zich en ook de BYD Atto 3 en Smart #1. Ok, de EV6/Ioniq 5/6 en dergelijke deden niet mee (vraag me niet waarom), daar zou hij het ook wel tegen afgelegd hebben, zeker qua snelladen, maar dan nog is het een beperkt rijtje.

En ok, misschien pakt alles bij de ANWB wat positiever uit dan door de bank genomen eigenlijk de plek van de bz4x zou moeten zijn. Maar als Toyota dus een EV heeft die bijna het formaat heeft van een RAV4, een accu die maar iets groter is dan de Niro/Soul/Kona, maar ondertussen in gunstige omstandigheden een stuk zuiniger is dan dat trio én ruim 2x zo snel laad, dan kan je in mijn ogen absoluut niet van een mislukking/prototype/marketing vinkje spreken. Ja de auto is een klasse duurder dan de Niro/Kona, vergelijkbaar met de EV6/Ioniq 5/6, maar die halen in de praktijk zelden meer dan 120-190 kW. Alsnog gemiddeld sneller dan de Toyota, maar de beloofde 350 kW is zelfs op laders die dat kunnen leveren zelden haalbaar en dan alleen voor korte momenten van ideale temperaturen, ideale SoC, etc. Niet om de Koreanen neer te halen, het zijn hele goede auto's, maar dat is meer marketing dan wat Toyota doet.

Oh en als laatste: het feit dat Toyota snel een aantal updates heeft uitgebracht na kritiek van journalisten en klanten, vind ik ook getuigen van wil om te verbeteren. Als het puur een marketing vinkje was, hadden ze die moeite niet genomen.

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 09:28
Hier een chr bezitter en ga binnenkort proefrit maken in de nieuwste variant en met inruilen van de huidige (2020 model)…iemand enig idee hoeveel marge onderhandelingsruimte er is in 2023 (krijg tot zo ver niet echt iets gevonden over marge 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
dbz1985 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:28:
Hier een chr bezitter en ga binnenkort proefrit maken in de nieuwste variant en met inruilen van de huidige (2020 model)…iemand enig idee hoeveel marge onderhandelingsruimte er is in 2023 (krijg tot zo ver niet echt iets gevonden over marge 2023)
Toevallig ben ik laatst naar de dealer geweest voor hetzelfde. Ik heb een 2019 CHR, maar wel meest luxe en compleet uitgevoerde.
De plugin was mij iets te duur 54K uiteindelijk, ik kreeg maar 21K voor mijn CHR en dat viel tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbz1985
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 09:28
Dat is toch 3k eraf gekregen.

Ik was niet van plan voor de plugin te gaan maar wel de gr sport premiere en heb nu de business plus uit 2020 (wel zonder tomtom erop)

Vreemde is wel dat als ik ‘m op de site probeer inruilwaarde te checken dan is het bij 2023 dat ik er bijna 23k voor en als ik de chr 2024 selecteer dan bijna 20k
DBC87 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:41:
[...]

Toevallig ben ik laatst naar de dealer geweest voor hetzelfde. Ik heb een 2019 CHR, maar wel meest luxe en compleet uitgevoerde.
De plugin was mij iets te duur 54K uiteindelijk, ik kreeg maar 21K voor mijn CHR en dat viel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-05 16:35

Thasaidon

If nothing goes right, go left

StarC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:15:
Dat zou de 1e serie bz4x geweest zijn, dus bv de Launch edition.
Dat een van de vele redenen waarom wij de bz4x niet overwogen hebben en voor weer een hybride (Corolla Cross) gegaan zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 15-12-2023 10:00 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 21:09

CeesKees

I rest my Kees

dbz1985 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:52:

Ik was niet van plan voor de plugin te gaan maar wel de gr sport premiere en heb nu de business plus uit 2020 (wel zonder tomtom erop)

Vreemde is wel dat als ik ‘m op de site probeer inruilwaarde te checken dan is het bij 2023 dat ik er bijna 23k voor en als ik de chr 2024 selecteer dan bijna 20k

[...]
Voorraadmodellen, daar valt inderdaad wat meer te doen met de prijs.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thasaidon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:58:
[...]

Dat zou de 1e serie bz4x geweest zijn, dus bv de Launch edition.
Dat een van de vele redenen waarom wij de bz4x niet overwogen hebben en voor weer een hybride (Corolla Cross) gegaan zijn.
Dus omdat de bz4x op dat moment maar 1-fase laden had heb je hem maar helemaal laten schieten en ben je voor een Corolla Cross gegaan? Begrijp ik dat nou goed?

Hij kwam sowieso vrij snel wel met 3-fase, als het goed is was het echt alleen de initiële lichting (voorraadmodellen en vooruit bestelde modellen door de dealer met name) die 1-fase waren en (bijna) alles op bestelling werd al heel snel 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
dbz1985 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:52:

[...]
Dat is niet heel gek hoor. 2023 model is de uitlopende. Die heeft zichzelf al dubbel en dwars verdiend en er blijft altijd wat overschot waar ze maar al te graag meer korting op willen geven. De 2024 is echter hageltje nieuw en dus sowieso al gewild+beperkt beschikbaar+veelal op bestelling, dus die krijgt voorlopig geen enkele voorkeursbehandeling als het om korting/inruil gaat. Dat is het grote nadeel van er als eerste bij willen zijn.

Aan de andere kant: ik ken behoudens mensen die zakelijk leasen en "maar wat uit moeten kiezen wat binnen budget valt" (ja die zitten erbij) weinig mensen die bewust voor een 2023 model kiezen als de 2024 er al (bijna) is. Het is ook niet bepaald slim zelfs, want wederom los van lease koop je met een nieuwe 2023 gewoon een dure auto die al snel in waarde gaat zakken en je dus een dief van je eigen portemonnee bent om niet ofwel voor de 2024 gelijk te gaan ofwel een jonge occasion (bijv. 2021/2022) op de kop te tikken voor gegarandeerd 8-10k minder dan nieuw.

Nu heeft iedereen natuurlijk andere belangen, situaties, etc. maar als ik naar mijzelf kijk zou ik niet snel een hagelnieuwe auto kopen. En dus zeker geen 2023 C-HR. Dan toch echt 1000x eerder de 2024 C-HR op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:49:
[...]

Dus omdat de bz4x op dat moment maar 1-fase laden had heb je hem maar helemaal laten schieten en ben je voor een Corolla Cross gegaan? Begrijp ik dat nou goed?
Nee, ik zei "Dat is een van de vele redenen waarom wij de bz4x niet overwogen hebben"

Toen wij voor een andere auto gingen, waren zowel de Corolla Cross als de bz4x nog niet beschikbaar, maar konden wel al besteld worden (onder voorbehoud van proefrit).
We hebben de keuze gemaakt op basis van alle informatie die toen beschikbaar was en dat was voornamelijk uit de folder en een enkele "preview" op Internet.

Er was toen namelijk ook niet bekend wanneer de 3-fase uitvoering zou komen.
Want zelfs de verkopers van de dealer waren nog op training voor de nieuwe modellen.

Uiteindelijk was op papier voor ons persoonlijk de Corolla Cross de betere (financiële) keuze.
Niet alleen voor Corolla Cross vs bz4x, maar ook hybride vs elektrisch.

Uiteraard hebben we wel met beide een proefrit gemaakt en kwamen ook toen weer tot de conclusie dat de Corolla Cross voor ons persoonlijk qua auto de beste keuze was.

[ Voor 12% gewijzigd door Thasaidon op 16-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Helaas geeft mijn RAV4 geen bandenspanning info door, maar zit er alleen een lage spanning alarm op. Toen vond ik een kastje wat je dan in je auto moet prutsen en voila - werkt het wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_L1eEtegzrl4cdu0gwgS0P4A5Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKGeB64UMcWxoN5Ak7BTEyFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yepl49ylosbHSqwf4pi1SvAfysg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq38sLI1AKd6Xz3UqUMSR7ML.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog wat kleine mods in de planning, maar die vergen meer sloop en breekwerk en wil dan wel wat reserve interieur clipjes hebben. Was er al twee kwijt maar die vond ik al snel.. bij de accu! Die ik dus ook vond, achter de bekleding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdsxiIj-N10RABH3iyWrmpmDTDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGaQ2kiZFg3GhJvEucI7ZbXG.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje tweaken aan je auto blijft leuk.

Had ook het usb afstand stukje voor de BT carplay dongel binnen, daar ben ik ook blij mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4-VgsiWGpDJ6uQzAB3ku6QXkWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot9gSxKCvnxruGUxhUvBvj37.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn de kleine dingen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 22:43

dbzfan

Nee.

NiGeLaToR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:42:
Helaas geeft mijn RAV4 geen bandenspanning info door, maar zit er alleen een lage spanning alarm op. Toen vond ik een kastje wat je dan in je auto moet prutsen en voila - werkt het wel!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb nog wat kleine mods in de planning, maar die vergen meer sloop en breekwerk en wil dan wel wat reserve interieur clipjes hebben. Was er al twee kwijt maar die vond ik al snel.. bij de accu! Die ik dus ook vond, achter de bekleding:

[Afbeelding]

Had ook het usb afstand stukje voor de BT carplay dongel binnen, daar ben ik ook blij mee:

[Afbeelding]

Waar heb je dit vandaan? Werkt dit ook voor de Auris facelift?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dbzfan schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:28:
[...]

AliExpres & geen idee!

Ik heb op het Toyota forum eerst ervaringen van mensen in NL gezocht voor ik een duister kastje uit China in m’n auto stak.

Hele korte zoektocht vindt het niet direct hetzelfde, maar wel via een extra schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-05 21:50
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice! Wat voor RAV4 heb je? Foto’s?
Is misschien ook wel wat voor mijn RAV4, altijd leuk zulke tweaks.. Was het eenvoudig te installeren? Ik ben nu op de markt voor een dashcam, heb de BlackVue DR750X-2CH Plus op het oog met de Blackvue Power Magic Ultra Battery B-130X voor de parkeerstand.

Twijfel nog of ik hier zelf mee aan de gang moet of beter kan laten doen.

Ik heb mijn CarPlay dongle aan de onderkant geplakt, zo zie je er niks meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Drials

Dit is de mijne:
NiGeLaToR in "Het grote Toyota-topic"

Ik heb de dashcam aangesloten op de sigaretten aansteker in de dash, de kabel door de dash en de raamstijl geleid en langs het plafond naar m’n spiegel geleid. Daar hangt ie met een stukje dubbelzijdig tape aan de zonwering zone op het raam zodat het achter mijn spiegel hangt. (Zuignap plakt daar niet)

De sensor ding voor tpms zit achter je interieur paneel in de achterbak boven de accu ‘rechts’, zoals hier uitgelegd. Ik loop altijd te klooien met die paneel plugjes, maar verder was het 15 min werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
dbzfan schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:28:
[...]

Bij mijn Auris TS (2015) kan ik via OBD ook de bandenspanning uitlezen per wiel.
Ik gebruik deze dongle in combinatie met de app "Car Scanner ELM OBD2" op mijn iPhone.

Sowieso is een OBD2 dongle wel handig om in de auto te hebben liggen, mocht het motorlampje gaan branden dan kun je eerst even zelf zoeken welke storingscodes er zijn gelogd.

@NiGeLaToR Hoe weet het ding welke waarde hij bij welk wiel moet tonen? Dat was via OBD2 ook even puzzelen (bandenspanning laten zakken en toen weer oppompen en kijken welke sensor er mee veranderde) voor ik wist welke waarde van welk wiel kwam.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 21-12-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ter aanvulling op @ThinkPad : OBD2 dongles zijn redelijk universeel. Ik heb ooit een Carista dongle gekocht, toen ik nog dacht specifiek een dongle+app combi te moeten hebben, die hebben een eigen betaalde app, maar Car Scanner ELM OBD2 werkt ook perfect daarmee en sindsdien hoef ik dus niet meer te betalen voor de Carista eigen app. ;)

Volgens de Car Scanner website gaat het om praktisch elke goede ELM327 dongle. En Carista heeft zelfs een waslijst aan 3rd party apps waarmee hun dongle werkt. Toegegeven: de Carista dongle is niet de goedkoopste, dus ik zou zeker eerst de €12 kostende versie uitproberen die Thinkpad linkte. ;) Maar punt is dus dat je misschien zelfs al wat hebt liggen of ergens goedkoop op de kop kan tikken.

• NiGeLaToR
@ThinkPad dat zijn nu die 'waar is dat rode knopje voor'-vragen :+

Je moet het ding calibreren door elk wiel een eigen druk te geven en dan de eerste keer dat te doorlopen. Ik heb dat niet gedaan en zal daar later nog eens naar moeten kijken, dus nu zie ik vier x een random band + spanning. Ik wilde voor nu vooral even 'de bandenspanning' kunnen zien, maar dat instellen kan dus zeker. Ook na een bandenwissel waar je voor/achter bijvoorbeeld wisselt of winterbanden monteert moet je daar wat mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 20:59
Ik heb sinds kort een toyota corolla verso op de oprit staan.
Ik ben op zoek naar het klepje voor op het dashboard. Iemand enig idee waar ik de originele onderdeelnummer hiervoor kan vinden? Of waar een werkplaatshandboek te vinden is?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@Pindakaas
Je zou https://autoparts.toyota.com/ kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37

Wvr

in nijkerkerveen zit een toyota sloop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

Pindakaas schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:40:
Ik heb sinds kort een toyota corolla verso op de oprit staan.
Ik ben op zoek naar het klepje voor op het dashboard. Iemand enig idee waar ik de originele onderdeelnummer hiervoor kan vinden? Of waar een werkplaatshandboek te vinden is?
Zie ook deze: https://oeparts24.com/catalogues/toyota met dank aan @Colini in het Colini in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

Afhankelijk van waar je woont kun je kijken bij Deijne in Volkel: https://deijne.nl/nl

Of anders zoeken via https://www.onderdelenlijn.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:27

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MJV schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:29:
[...]

Zie ook deze: https://oeparts24.com/catalogues/toyota met dank aan @Colini in het Colini in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic"

Afhankelijk van waar je woont kun je kijken bij Deijne in Volkel: https://deijne.nl/nl

Als je hem toch 2e hands wil proberen te krijgen

https://www.japoto.nl/ kan ik ook aanraden :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:49:
[...]

Hij kwam sowieso vrij snel wel met 3-fase, als het goed is was het echt alleen de initiële lichting (voorraadmodellen en vooruit bestelde modellen door de dealer met name) die 1-fase waren en (bijna) alles op bestelling werd al heel snel 3-fase.
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.
Toyota heeft echt een hele slechte naam op EV gebied. Ze waren al erg laat, en om dan goed te praten dat ze de initiële lichting met 1-fase laden uitleverden... Juist aan de early adopters, dus je trouwe klanten.

Het is niet alsof ze 10 jaar hadden om te zorgen dat alle bz4x'en gewoon met actuele specs op de markt kwamen...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 20:59
MJV schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:29:
[...]

Thanks, dat is een handige site!
Ik heb de hele tekening van het dashboard gebonden, helaas alleen geen klepje |:(

don't mind me

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:22
Ik heb de laatste tijd dat de buitenspiegel van mijn CHr niet in klapt. Een keer weer handmatig in en uit klappen zorgt ervoor dat hij het wel weer doet. Iemand dit ook gehad en nog tips hiervoor?

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:50:
[...]

Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.
Toyota heeft echt een hele slechte naam op EV gebied. Ze waren al erg laat, en om dan goed te praten dat ze de initiële lichting met 1-fase laden uitleverden... Juist aan de early adopters, dus je trouwe klanten.

Het is niet alsof ze 10 jaar hadden om te zorgen dat alle bz4x'en gewoon met actuele specs op de markt kwamen...
Ik snap je punt, maar ik heb vanaf het begin af aan al uit de media én Toyota dealer zelf begrepen dat alléén de eerste lichting 1-fase uitgeleverd werd, dat waren enkel voorraadmodellen en demo-auto's. Klanten konden te allen tijde kiezen wat ze wilden, sterker nog: in principe waren alle bestellingen voor een bz4x (zowel lease als koop) 3-fase bestellingen, tenzij de klant specifiek aangaf sneller zijn/haar bz4x te willen rijden, dan werd de optie geboden om evt. voor een 1-fase te gaan.

Anders gezegd: ik weet de aantallen niet, maar laten we zeggen 100 stuks werden al deze kant op gestuurd als 1-fase, om ervoor te zorgen dat er al proefgereden kon worden en puur wat op voorraad te hebben voor iemand die snel zijn auto wou hebben. Alles wat via de normale weg besteld werd door de dealers was automatisch 3-fase.

Dus je opmerking over early adopters gaat niet op: als jij op dag 1 een nieuwe bz4x naar smaak bestelde, zou je namelijk een 3-fase geleverd krijgen. Tenzij de dealer je erop wees (wat ze natuurlijk vaak deden) dat ze ook 1-fase sneller konden leveren, vaak al met korting. Ik heb toen ook al eens mijn MX-30 laten taxeren en toen kreeg ik ook te horen dat als ik voor een op voorraad staande bz4x met 10 km op de teller zou gaan, ik daar 2-3k korting op kon krijgen tov een 3-fase die normaal besteld zou worden en paar maanden levertijd had.

Kortom: waarom benoem je het zo negatief? Het was gewoon een keuze. Ja, Toyota had enkel 3-fase kunnen aanbieden vanaf het begin, maar dan was dat begin wel 3-6 maanden later geweest dan nu. Ze snapten dat niet iedereen 3-fase nodig heeft. Sterker nog: als jij thuis kan laden en een normaal dag-nacht-werk ritme hebt, dan heb je echt geen 3-fase nodig. Is het fijn om te hebben? Ja, maar noodzaak is er dan niet. Anders is het voor iemand die afhankelijk is van op het werk of publiekelijk laden, maar voor die groep was er niks anders: bestelling plaatsen en klaar. Alleen voor de groep 1-fase klanten en/of mensen die echt zsm de bz4x wilden hebben (bijv. vanwege aflopende leasecontracten) en dan maar 1-fase voor lief namen was er dus zelfs een voordeel te behalen, zowel qua levertijd als soms ook financieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarC
De bZ4X lijkt overigens ook een interessante auto om te importeren. Inclusief importservice denk ik dat je flink goedkoper uit kan zijn. Ik wil me er nog wat meer in verdiepen, met name in het behoud van garantie.

• SwatLorD
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-12-2023
Gegroet allemaal,

Sinds 3 weken de gelukkige eigenaar van een Corolla TS 1.8 Hybrid (2023), Style uitvoering (België). Hiervoor reed ik met een Citroen C4 Benzine (1.6).

Ik ben enorm tevreden over de Corolla. Ruimer, mooier en functioneel. Ideaal voor ons gezin van 3.
Wanneer ik gewoon binnen de stad rijd, dan kom ik op heel mooie verbruikscijfers.

Een week geleden heb ik aan een stuk 900km gereden. Drie personen aan boord, en vrij goed geladen. Ik maakte gebruik van de ACC/CC en ik hanteerde een werkelijke snelheid van ongeveer 120-125 km/h. Na 475 kilometer had ik nog maar een rijbereik van 135km. De wagen stond in Normal stand. Ik vind dit best teleurstellend. Kort hierop 402km gereden in ECO stand, aan 102km/u gemiddeld. Weeral toegekomen met 165km rijbereik over. De app zegt 6.6l gemiddeld verbruik, maar hier geloof ik niets van.

Ligt het aan mij of slinkt het rijbereik abnormaal snel? Doe ik iets verkeerd? Ik weet dat de Corolla een kleine benzinetank heeft, maar had echt verwacht om minstens 700km op een tankbeurt te kunnen rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door SwatLorD op 28-12-2023 20:50 ]

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boven de ca 100km/h loopt het verbruik hard op. Dat is bekend. Als je met 85 op de rechter baan rijdt haal je 4.0l gemiddeld.

Waarschijnlijk was het ook nog vrij koud, daar is de hybride ook gevoelig voor.

[ Voor 24% gewijzigd door SH007 op 28-12-2023 21:05 ]

• SwatLorD
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-12-2023
Klopt, het sneeuwde hier en daar onderweg. Kreeg zelfs de melding dat de radar het niet meer deed tijdens een regenbui en lichte sneeuw :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 09:45
Inderdaad, redelijk koud en te hard gereden om zuinig te zijn en blijkbaar ook niet erg constant.
Het hybride systeem is heel erg termperatuur gevoelig.

Vanochtend over 79KM 7.5L/100 :+ en op de terugweg 6/L100, volgens de app.
(Corolla 2.0, 115KM/h gemiddeld)
Rijd je rustig 100/110 is hij gelijk een heel stuk zuiniger.

Overall zit ik op 1:16.5 over 75.000KM, hier zitten heel veel snelweg KMs tussen en ik rijd geen 100 zeg maar. O-) Dit is daadwerkelijk verbruik, KMs / getankte liters, de boordcomputer is altijd redelijk optimistisch en zit er maar zo 1 KM per liter naast.

Paar jaar terug moest ik voor mijn werrk 25KM enkele reis rijden met een Auris 1.8 hybrid, alles binnendoor 50% 80KM weg en 50% bebouwde kom. 1:25 was dan geen utizondering.
Van die Auris kreeg je tenminste nog complimentjes als je het goed deed. :9

[ Voor 9% gewijzigd door vassago op 28-12-2023 21:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

SwatLorD schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:46:
Ligt het aan mij of slinkt het rijbereik abnormaal snel? Doe ik iets verkeerd? Ik weet dat de Corolla een kleine benzinetank heeft, maar had echt verwacht om minstens 700km op een tankbeurt te kunnen rijden.
Die 700km haal je makkelijk, maar niet met een volgeladen auto, in koude temperaturen (waarbij de ac constant verwarmd) en een constante snelheid boven de 120km/h met de auto in "normal" modus.
De auto moet namelijk harder werken om niet alleen het gewicht te kunnen verplaatsen, maar ook om de stroomvraag te kunnen leveren. Dit is niet alleen om je snelheid te houden, maar ook om alle stroomverbruikers zoals ac te kunnen bedienen.

Op snelwegen kun je beter in "eco" modus rijden. De auto zal dan bepaalde zaken aanpassen om energie te besparen. Dit varieert van hoe je gaspedaal reageert tot de modus van je ac.

Voor meer uitleg over de diverse modi, zie:
YouTube: Toyota Hybrid Drive modes : What they do and what's best

Daarnaast is het aangegeven bereik geen vaste waarde, het is een berekende waarde welke afhankelijk is van allerlei zaken.
Energieverbruik is hierbij een belangrijk punt. Een koude batterij levert minder stroom. En een koude motor levert geen warmte.
Dus als de ac aan staat zullen beide harder moeten werken om de energievraag te kunnen leveren.
Maar ook je rijstijl is bepalend. Trek je hard en snel op, waarbij de brandstofmotor gelijk aan springt? Of rij je rustig weg? En hoe hard je rijd op de snelweg, etc...

Wil je dus zuiniger rijden met een hybride, dan heb je hier wellicht wat aan.
YouTube: How to Get Better Gas Mileage out of your Toyota and Lexus Hybrid

Of wil je meer weten over Toyota hybride in het algemeen, dan raad ik deze serie aan:
YouTube: How Toyota Hybrid System Work Part 1 High Voltage Battery

In deze serie word ook uitgelegd hoe het Toyota hybride systeem werkt.
Wat veel mensen niet weten is dat de elektromotor (MG2) de wielen aandrijft. Niet de brandstofmotor (ICE).
De ICE drijft de 1e elektromotor (MG1) aan welke vervolgens stroom levert voor de EV accu of MG2.

[ Voor 4% gewijzigd door Thasaidon op 29-12-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Tevens kun je nog best een stuk rijden als de meter op 0 staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StarC schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:17:
De bZ4X lijkt overigens ook een interessante auto om te importeren. Inclusief importservice denk ik dat je flink goedkoper uit kan zijn. Ik wil me er nog wat meer in verdiepen, met name in het behoud van garantie.
Dan kan ik je geruststellen: import is geen enkel probleem. Ik heb een Italiaanse Lexus UX250h gereden (niet zelf geïmporteerd overigens) en dat vormde ook geen enkel probleem. Enige eis was wel om gelijk even een aankoopkeuring of op z'n minst kleine beurt bij de dealer uit te laten voeren, dan konden ze hem namelijk gelijk registreren, controleren, noem maar op en kreeg ik gelijk de service card mee voor o.a. de Europese pechhulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
Veel Toyota dealers importeren zelf ook heel veel van de auto's die bij ze binnen staan.
Zo lang het dealer -> dealer gaat, is het allemaal geen probleem. Anders is het idd afhankelijk of ze 'm accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
dbzfan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:48:
Tevens kun je nog best een stuk rijden als de meter op 0 staat.
Dit wordt wel ten strengste afgeraden door Toyota!

De discussie is hier al meermaals voorbijgekomen, maar de hybride motoren van Toyota kunnen slecht tegen té leeg rijden. Tuurlijk: een keertje kan echt geen kwaad, maar met de standaard E10 van tegenwoordig is het brandstofmengsel nóg matiger dan E95 altijd al was tov Super 98 en dus vormt het iets eerder een risico zelfs. Standaard zit er afhankelijk van het model auto zo'n 6-8 liter reserve in, wat deels nodig is om verschillende onderdelen zoals de brandstofpomp altijd in brandstof gedompeld te kunnen laten, deels voorkomt het (en is het dus een voorzorgsmaatregel) het opzuigen van metaaldeeltjes en andere 'sludge' die na verloop van tijd opbouwt op de bodem van de tank en zo zijn er nog wel wat meer redenen.

Kort gezegd: prima voor een keer, maar steevast door blijven rijden is op den duur vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Laatst online: 08:53
MooDyBLueS schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:05:
[...]

Ook zit het toch niet echt relaxt.

Heb overigens met het 2023 model het idee dat de reserve nog wat groter lijkt geworden :o Had nog 40km te gaan volgens de teller en toen ging er maar 29 liter in de tank terwijl ik verwachtte dat het eerder rond de 33 zou zijn. Dit verbaasde me wel even… vond ook al dat ik beduidend minder ver kwam op een tank, maar dacht dat het aan het iets hogere verbruik lag dan wat ik in de vorige deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
[...]

Ze raden het af, ten strengste maak je er zelf van.
Dan moeten ze niet adverteren met een 43 liter tank als je er maar 33 mag gebruiken. 8)7

Nog maar te zwijgen dat ik er geen reet van geloof zolang de brandstoftoevoer vol blijft. Hoeveel liter er dan nog bovenop ligt doet niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:18
Southern Sun schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:14:
[...]

Ook zit het toch niet echt relaxt.

Heb overigens met het 2023 model het idee dat de reserve nog wat groter lijkt geworden :o Had nog 40km te gaan volgens de teller en toen ging er maar 29 liter in de tank terwijl ik verwachtte dat het eerder rond de 33 zou zijn. Dit verbaasde me wel even… vond ook al dat ik beduidend minder ver kwam op een tank, maar dacht dat het aan het iets hogere verbruik lag dan wat ik in de vorige deed.
Mijn Prius heeft nog 10 liter als-ie op 0 staat :) ik vind het wel relaxed, kan op me dooie akkertje een tankstation zoeken als de meter op 0 staat. In een ander land zelfs :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
vassago schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:31:
[...]

Ze raden het af, ten strengste maak je er zelf van.
Dan moeten ze niet adverteren met een 43 liter tank als je er maar 33 mag gebruiken. 8)7

Nog maar te zwijgen dat ik er geen reet van geloof zolang de brandstoftoevoer vol blijft. Hoeveel liter er dan nog bovenop ligt doet niets.
De benzine fungeert als koelmiddel voor de pomp. Als er vaak en langdurig te weinig brandstof in de tank zit kan dit schade toe brengen aan de pomp.

Eerste onderwerp in onderstaand filmpje van de car care nut:
YouTube: 5 Things You Should NEVER Do To Your Modern Car in 2024

Volgens mij is de range van een gemiddelde hybride meer dan 800 km voordat het brandstof lampje gaat branden. Dit lijkt me toch voldoende om niet nog langer door te rijden. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris499 op 30-12-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Gemiddeld > 800 KM? Dan moet je met een Auris/Corolla zuiniger rijden dan volgens het boekje :+

[ Voor 48% gewijzigd door vassago op 30-12-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
vassago schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:07:
Gemiddeld > 800 KM? Dan moet je met een Auris/Corolla zuiniger rijden dan volgens het boekje :+
Hier anders wel. Gewoon je gaspedaal met beleid intrappen. In de zomer haal ik 1 op 22 en in de winter 1 op 18.

Graag een inhoudelijke reactie op de mogelijke schade aan de brandstofpomp i.v.m. het niet kunnen koelen bij een te lege tank. Dat was immers de kern van het verhaal.

Daarnaast ben ik benieuwd wat je van het filmpje vond. Komt het voor jou geloofwaardig over of geloof je er niet veel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagroep
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 22:23
Sinds eind oktober werkt mijn rittenadministratie in de toyota app op mijn android niet meer.. Met mijn rav4 krijg ik connected services niet meer aan de praat.
In de app reviews regent het klachten, maar ik ben benieuwd of jullie er ook last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Chris499 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:25:
[...]
Hier anders wel. Gewoon je gaspedaal met beleid intrappen. In de zomer haal ik 1 op 22 en in de winter 1 op 18.
En daarmee haal je dus bij lange na geen 800KM op 1 tank, daarvoor moet je 1:24 rijden.

FIlmpjes met dergelijke clickbait titels kijk ik in de regel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
vassago schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:30:
[...]

En daarmee haal je dus bij lange na geen 800KM op 1 tank, daarvoor moet je 1:24 rijden.

FIlmpjes met dergelijke clickbait titels kijk ik in de regel niet.
Dacht ik al. Oogkleppen voor een breder perspectief. Als tip wil ik je nog meegeven voorlopig geen EV te rijden aangezien de range daarvan nog beduidend lager is dan 800 KM.

Succes met je Toyota en nog veel veilige kilometers gewenst.

[ Voor 18% gewijzigd door Chris499 op 30-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:22
ik rijd een Yaris Cross, en met de nieuwe Toyota My App is het connected systeeem inderdaad er flink op achteruit gegaan. Met de voorgaande app kon ik mooi het interieur ofwel koelen of zoals nu verwarmen, via de app aan te zetten dus. Lukt nu totaal geen enkele keer meer, krijg constant na een paar minuten een fout melding.
Wat de service nog wel doet is een route doorsturen vanaf de app naar de auto.
Laatst was het nog vreemder, kon toen wel een keer de auto op slot zetten via de app, eenmaal boven in huis, meldt de app zich en verteld me dat de auto dus niet op slot staat. Voor alle zekerheid naar beneden naar de auto gaan kijken, en wat was de actuele status? De auto stond dus gewoon wel op slot, in afwijking tot wat de app mij daar voor enkele minuten uurder over melde.
Baal er flink van dat je er niet op kunt vertrouwen, en mis vooral het interieur op afstand op temperatuur te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Chris499 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
[...]

Dacht ik al. Oogkleppen voor een breder perspectief. Als tip wil ik je nog meegeven voorlopig geen EV te rijden aangezien de range daarvan nog beduidend lager is dan 800 KM.

Succes met je Toyota en nog veel veilige kilometers gewenst.
Ik geloof niet direct alles en d an heb ik de oogkleppen op? :o
HIj zegt continously, dat is niet een tank leegrrijden of iets later gaan tanken. (leegrijden is niet heel handig)
En dank je, gaat al 14 jaar en 500.000KM goed in een hybride.
Jij veel plezier bij de pomp ;)

Sja, Toyota en technologie lijkt niet echt een succes tot op heden, of het nou de app is of het infotainment systeem zelf.
De niewue app lijkt wel beter te werken dan de oude, maar of dat nou zoveel zegt.

[ Voor 14% gewijzigd door vassago op 30-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

De discussie is hier al meermaals voorbijgekomen, maar de hybride motoren van Toyota kunnen slecht tegen té leeg rijden. Tuurlijk: een keertje kan echt geen kwaad, maar met de standaard E10 van tegenwoordig is het brandstofmengsel nóg matiger dan E95 altijd al was tov Super 98 en dus vormt het iets eerder een risico zelfs. Standaard zit er afhankelijk van het model auto zo'n 6-8 liter reserve in, wat deels nodig is om verschillende onderdelen zoals de brandstofpomp altijd in brandstof gedompeld te kunnen laten, deels voorkomt het (en is het dus een voorzorgsmaatregel) het opzuigen van metaaldeeltjes en andere 'sludge' die na verloop van tijd opbouwt op de bodem van de tank en zo zijn er nog wel wat meer redenen.

Kort gezegd: prima voor een keer, maar steevast door blijven rijden is op den duur vragen om problemen.
Onzin. Ik reed met de Prius steevast door totdat ik 43-44 liter kon tanken (45 liter tank), nooit problemen mee gehad en ook altijd E10 getankt.
Daarbij, de brandstof wordt sowieso onderin de tank opgezogen, dus na een avondje staan worden alle zware deeltjes ook opgezogen door het brandstofsysteem.
Auto ging weg met 222k op de teller, 120k zelf gereden en ook nooit een brandstoffilter moeten vervangen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
vassago schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:41:
[...]

Ik geloof niet direct alles en d an heb ik de oogkleppen op? :o
HIj zegt continously, dat is niet een tank leegrrijden of iets later gaan tanken. (leegrijden is niet heel handig)
En dank je, gaat al 14 jaar en 500.000KM goed in een hybride.
Jij veel plezier bij de pomp ;)

Sja, Toyota en technologie lijkt niet echt een succes tot op heden, of het nou de app is of het infotainment systeem zelf.
De niewue app lijkt wel beter te werken dan de oude, maar of dat nou zoveel zegt.
Omdat je in eerste instantie niet inhoudelijk reageerde komt het over alsof je oogkleppen op hebt en je niet verdiept hebt in anderen hun standpunt en meningen.

Kijk, nu reageer je inhoudelijk op mijn bericht. Dat vind ik interessant en kan ik weer op reageren.

Goed dat je de tank niet tot het gaatje leeg rijdt. Je rijdt hem regelmatig wel tot na het lampje gaat branden ga ik even van uit?

Ik tank wanneer de meter richting de E (links) gaat. Dan hou ik de onderweg app van de ANWB in de gaten om te zien of de benzine relatief 'goedkoop' of duur is. Afhankelijk daarvan besluit ik om gelijk te gaan tanken of nog even te wachten. Niet omdat ik de benzine niet kan betalen, maar meer omdat ik het leuk vindt.

Ik ben het met je eens dat Toyota op basis van multimedia niet vooruitstrevend is, maar op basis van degelijke technologie die lang mee gaat zijn ze nog steeds de voorloper in mijn ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris499 op 30-12-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
.

[ Voor 99% gewijzigd door Chris499 op 30-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

[...]

Een stukje rijden is ok.. niet nog 100km keer op keer. Hoewel ik zie dat er hierover een discussie is gekomen op deze pagina.

Mijn lampje (Auris) ging net branden, dus ik ben nog 10km gereden naar Belgie (1.61 per liter). Toen kon er 36 liter in.

Met een verbruik van 1 op 18 in de winter zou ik eigenlijk nog 126 km kunnen rijden dus... (uitgaande van 43l tank)

Het lampje gaat meestal branden bij de 650/700km. Maar rijbereik is dus eigenlijk ongeveer 750/800km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dbzfan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:49:
[...]

Een stukje rijden is ok.. niet nog 100km keer op keer. Hoewel ik zie dat er hierover een discussie is gekomen op deze pagina.
Bij de Prius was er na het lampje (nou ja, laatste balkje ging knipperen) nog zo'n 8-9 liter in de tank, met mijn rijstijl was dat 200-225 km in de zomer. Meestal ging ik na zo'n 150 km eens kijken waar ik goedkoop kon tanken.
En ja, keer op keer. Nee, dat in het boekje staat dat het afgeraden wordt betekent niet dat er iets stuk gaat. Dat betekent dat Toyota het afraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:59:
[...]

Onzin. Ik reed met de Prius steevast door totdat ik 43-44 liter kon tanken (45 liter tank), nooit problemen mee gehad en ook altijd E10 getankt.
Daarbij, de brandstof wordt sowieso onderin de tank opgezogen, dus na een avondje staan worden alle zware deeltjes ook opgezogen door het brandstofsysteem.
Auto ging weg met 222k op de teller, 120k zelf gereden en ook nooit een brandstoffilter moeten vervangen.
Erm... je verhaal klopt van geen kanten, is een n=1 ervaring én zit vol met aannames.

"altijd E10 getankt"? Wanneer heb je de bewuste Prius precies gehad dan? E10 is namelijk 1 oktober 2019 pas verplicht geworden, iets meer dan 4 jaar geleden. Je hebt het over een auto die al weg is, dus wou je beweren dat je precies eind 2019/begin 2020 de Prius hebt gekocht met ±100k op de teller, vervolgens in o.a. coronatijd 30k per jaar op de teller hebt gezet (er dus van uitgaande dat je de auto pas kort weg hebt gedaan)?

Los daarvan: dat jij geen problemen hebt ervaren, betekent niet dat het goed is voor de auto. Iets met causation en correlation, maar ja... hoe moet ik iemand dat uitleggen die al op deze manier een 'discussie' aangaat.

Iedereen moet lekker doen wat hij of zij wil, maar het populistische gezwets van "ik heb geen problemen, dus het probleem bestaat niet" is echt een plaat voor je kop hebben en/of gewoon niet in willen zien waarom bepaalde dingen zo zijn.

Laatste wat ik erover ga zeggen: zoek maar eens op wat echte kenners, dus o.a. monteurs die al 20/30+ jaar ervaring hebben, maar ook ontwikkelaars van auto's hierover te zeggen hebben. Toyota, Lexus en tegenwoordig ook de Koreanen zoals KIA en Hyundai zijn voorzichtig en werken uit voorzorg. Een VW of BMW rijder zal ons Toyota rijders uitlachen dat wij elke 15.000 km bij de dealer 'moeten' staan, maar ondertussen is er wel 1 ding bewezen: als je alle volgens voorschrift onderhouden auto's tegen elkaar afgezet worden dan zijn de auto's van merken die vaker bij de dealer moeten staan voor gepland onderhoud wel de betrouwbaarste, by far. Dat jij dus vaak of altijd doorrijdt en geen problemen ervaart is geen bewijs voor dat het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

E10 is al sinds 2011 gangbaar in Duitsland, ik heb de auto in 2014 gekocht en de tweede tank was al E10.

En verder mag je het populistisch gezwets vinden, daar heb ik geen weerwoord op, en je mag er van vinden wat je wil maar fabrikanten hebben ook hun eigen agenda.
Overigens staat in het instructieboekje van de Prius III niet dat je de tank niet leeg moet rijden of dat je niet meer dan x km door moet rijden nadat het waarschuwingslampje aan gaat of iets van dergelijke strekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25
Ik denk dat we de brandstof vs al dan niet leeg rijden wel simpel kunnen beslechten door te stellen dat iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. ;)

In algemene zin:

Het KAN een keer voorkomen dat je je laatste liters verrijdt.

Met mijn Starlet maakte ik er zelfs een sport van. Hij is uiteindelijk overleden, maar niet gerelateerd aan motor/brandstofsysteem problemen.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je zo lang wachten? Ik doe het nu ook niet meer en achteraf was het met de Starlet ook onnodig risico opzoeken (als in stil komen te staan, schade heb ik me nooit echt druk om gemaakt).

Ik tank nu E5 (Vpower, 0% ethanol) enerzijds omdat mijn auto dat moet, anderzijds omdat het kwalitatief gewoon een betere brandstof is (En nee daar zeg ik niet mee dat een moderne motor eerder kapot gaat als je wel E10 tankt).

E10 kan als je weinig rijdt ook water aantrekken wat ik niet zo'n prettig perspectief vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:03:
E10 is al sinds 2011 gangbaar in Duitsland, ik heb de auto in 2014 gekocht en de tweede tank was al E10.
Fair enough, maar je snapt wel dat we hier ervan uitgaan dat mensen normaliter in NL (of anders BE) rijden tenzij ze dat zelf expliciet aangeven.
En verder mag je het populistisch gezwets vinden, daar heb ik geen weerwoord op, en je mag er van vinden wat je wil maar fabrikanten hebben ook hun eigen agenda.
En waar blijkt dat dan uit? "Hun eigen agenda" is in mijn ogen niks meer dan geld verdienen en tegelijkertijd hun eigen waarde uitdragen. Zo draagt BMW "freude am fahren" uit wat ook letterlijk hun slogan is/was, Mazda is nog altijd duidelijk in het niet downsizen van motoren en bewijzen dat ze met andere technieken zelfs een CX-30/CX-5 relatief zuinig kunnen maken met de betrouwbaarheid die je van hun verwacht, anders dus dan de EcoBoostjes of TSI'tjes die zeker op het begin nou niet bepaald bekend stonden om hun betrouwbaarheid om het maar heel erg zacht uit te drukken. En zo staat Toyota nog altijd voor betrouwbaarheid en degelijkheid, met sinds de eerste C-HR ook het leuke(re) rijden erbij.

Dus los van die punten en dat Toyota vindt dat je elke 15.000 km bij hun moet staan voor een beurt om de 10 jaar garantie te behouden, wat is er dan precies "hun eigen agenda" volgens jou?
Overigens staat in het instructieboekje van de Prius III niet dat je de tank niet leeg moet rijden of dat je niet meer dan x km door moet rijden nadat het waarschuwingslampje aan gaat of iets van dergelijke strekking.
Dat misschien niet, maar het is toch niet voor niks dat het lampje gaat branden of een modernere Toyota een eerste signaal geeft nog voordat hij op 0 km bereik zit en dan continu waarschuwt als het bereik 0 km is? (Volgens de boordcomputer, want ik weet ook dat je door kán rijden.)

Denk eens een keertje andersom: wat zou Toyota ermee winnen om jouw 45L tank in je Prius III 'maar' voor 35-38L te laten vullen elke keer ipv 43-44L wat jij zelf besloot? Dus los van betrouwbaarheid, welke reden kan jij bedenken? Ik geen een namelijk. En ik ben ook maar ik en dus 1 persoon natuurlijk, maar welke kenner of monteur of insider je ook vraagt: alle reeds genoemde redenen komen aan bod waarom die reserve er wél in zit.

Daarnaast: Je hoeft als klant ook niet alles te weten. Je hoeft bij een iPhone ook niet te weten hoe je foto's nou eigenlijk als Live Photo opgeslagen worden of hoe de HDR content er in zit, "it just works" en dat is voor zeg 95% van de consumenten genoeg. En de 5% of hoeveel het ook mag zijn die dat niet genoeg vindt, kan lekker zelf op onderzoek uit.
Het is namelijk niet alsof ze gewoon dachten: "ach laten we maar gewoon 7-10L reserve houden, dat is leuk voor onze klanten". Of "7-10L reserve is nodig want onze klanten zijn sukkels die anders elke 3e tankbeurt stilstaan langs de weg omdat ze geen lampje/bereikindicator kunnen lezen". Lijkt mij niet toch?

Kortom: ik daag je graag uit om met bewijzen te komen waarom het volgens jou onzin zou zijn dat Toyota doet wat ze doen. En bewijzen zijn geen anekdotes.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-12-2023 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:06
Gewoon even ter fyi: in Californië rijden vele Toyota’s, waaronder natuurlijk heel veel Priussen al jaren op E15. Op elke pomp staat daar max alcoholinhoud 15%. Ook is 87 AKI oftewel RON91 daar gek genoeg geen enkel probleem. Achter het tankklepje staat daar ook max 15% alcohol en 87AKI minimaal (in onze Camry daar althans).

Verder had België al eerder dan NL E10 verplicht gesteld, en is E10 al veel langer in Duitsland en Frankrijk gemeengoed. E10 is ook niet per se inferieure benzine, het voldoet aan dezelfde scherpe eisen als 95 E5 al jaren deed, alleen met wat meer alcohol.

Auto’s die niet zijn aangepast hebben een probleem, en auto’s die weinig rijden door de aantrekking van water, verder is het eigenlijk minimaal.

On another note: hier komt binnenkort een Toyota op de oprit. Door wisseling van baan geen leaseauto meer, waardoor ik een Tesla model 3 daar kan achterlaten.
Zelf ga ik weer terug in onze 308 2.0 hdi die we gehouden hadden ivm slechte inruilsituatie, als tweede auto komt er een 2019 Yaris 1.5 non-hybrid
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g5bULvSl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dTcFwrXl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TMa9k99l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xlZQXgSl.jpg

Eigen foto’s in showroom want verkoper had hem nog niet met foto’s op de website gezet. Van de zijkant te weinig ruimte om hem volledig op de foto te krijgen helaas.

Ergens vind ik het inleveren van de Tesla helemaal niet zo heel erg. Teveel systemen die een totale inbreuk op je rijplezier maken, en vaak ronduit vervelend zijn.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
De 12V accu van mijn Auris hybdrid facelift uit 2015 heeft nog de orriginele accu uit de fabriek.

Ik zit er al langer aan te denken deze preventief te vervangen. Aangezien het volgende week koud wordt is dit misschien wel het juiste moment.

Veel goedkoper om preventief te vervangen dan te wachten dat deze stuk gaat precies op het moment dat het slecht uit komt of ergens ver van van huis.

Hoe denken jullie hier over en hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Chris499 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:38:
De 12V accu van mijn Auris hybdrid facelift uit 2015 heeft nog de orriginele accu uit de fabriek.

Ik zit er al langer aan te denken deze preventief te vervangen. Aangezien het volgende week koud wordt is dit misschien wel het juiste moment.

Veel goedkoper om preventief te vervangen dan te wachten dat deze stuk gaat precies op het moment dat het slecht uit komt of ergens ver van van huis.

Ik zou het niet doen. Maar kan het niet echt onderbouwen. Laat het in ieder geval niet bij Louwman doen. Ik betaalde 200 euro voor een accu van 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
dbzfan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:41:
[...]

Ik zou het niet doen. Maar kan het niet echt onderbouwen. Laat het in ieder geval niet bij Louwman doen. Ik betaalde 200 euro voor een accu van 80 euro.
Ik wilde het zelf doen. Omdat volgende week ook de APK en kleine beurt van de auto is. Als ze dan ontdekken dat de accu in mindere staat is gaat er een nieuwe in voor 200 euro.

Ik zat aan 1 van deze 2 te denken:

https://www.mijnautoonder...3-accu.htm?typeCode=59608

https://www.mijnautoonder...0-accu.htm?typeCode=59608

40 Ah. Of toch meer nemen? Lijkt me niet zinvol?

Iemand ervaring/ suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Laat de accu even doormeten, dan zie je snel zat of de accu vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Ruben279 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Laat de accu even doormeten, dan zie je snel zat of de accu vervangen moet worden.
De accu is al 8 jaar oud. Dus ik vind preventief vervangen misschien wel een beter idee. Als ze doormeten en blijkt slecht te zijn ben ik 200 euro kwijt.

Zelf vervangen is volgens mij appeltje eitje. Deed ik bij mijn Starlet ook altijd. Eerst de min er af, dan de plus er af. Dan de plus er weer op en de min er weer op. Of is dat bij een hybride anders en kan ik dat beter laten doen ivm complicaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 15:27
Ruben279 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:48:
[...]

Dat was bij mijn vorige auto (Ford Focus station) geen garantie. Meerdere keren succesvol getest, maar toch regelmatig stil gestaan.
Uiteindelijk toch een andere erin gezet en nooit weer gezeik.

@Chris499 Als je nooit problemen hebt ervaren zegt mijn onderbuik:
Lekker laten zitten die accu.

Maar mijn onderbuik is niet altijd even betrouwbaar ;)

[ Voor 16% gewijzigd door St00mwals op 03-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
@Chris499 De 12V accu bij een Toyota-hybride werkt totaal anders. Hij is er grotendeels alleen maar om het 'brein' van de auto te laten opstarten. De eerste checks (=zijn alle systemen in orde?) worden dan gedaan en als dat allemaal goed lijkt dan wordt de hoogspanning-hybride accu aangekoppeld. Vanaf dat moment doet de 12V accu eigenlijk niks meer, tot de auto weer wordt uitgezet. Het starten van de verbrandingsmotor gebeurt ook met de HV-accu en niet met de 12V accu.

De accu's uit je linkje zijn NIET geschikt, dit zijn startaccu's voor niet-hybride auto's. Bij de toepasbaarheid staat wel Auris, maar ik vermoed dat ze daar doelen op de niet-hybride variant. In mijn Auris TS 2015 met 1.8 hybride zit een accu (ook nog de originele) met typenummer S34B20R. Dit is een zgn. 'AGM' accu, vergelijkbare techniek met wat er bijv. in een UPS zit. Zoek de prijzen maar eens op, dat begint bij €180... De accupolen zijn ook een stuk dunner (omdat er geen enorme stromen lopen zoals bij een startaccu) dus die accu's uit je linkjes krijg je de accuklemmen niet eens op ;)

Zolang de auto nog gewoon opstart zou ik de accu niet vervangen. Volgens mij geeft hij in het dashboard ook wel een melding als de 12V accu zwak is (al weet ik dit niet zeker). Je zou na een nachtje stilstand zelf eens de multimeter (in de Volt-stand!!!) op de accupolen (achterin de kofferbak, rechtstreeks op de accu) kunnen zetten, zonder dat de auto is aan geweest. En dan kijken wat voor spanning hij heeft. Ik heb in de corona lockdown periode een keer een dag de druppellader erop gehad omdat de accuspanning na 2wk. stilstand tot onder de 12V was gezakt en dat is slecht voor zo'n accu.

De suggestie om te laten doormeten (=flinke stroom laten lopen) zoals bij een startaccu gedaan wordt zal ook weinig zin hebben, daar is de accu nooit voor bedoeld geweest en zal dus geen goed beeld geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruben279
Chris499 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:52:
[...]

De accu is al 8 jaar oud. Dus ik vind preventief vervangen misschien wel een beter idee. Als ze doormeten en blijkt slecht te zijn ben ik 200 euro kwijt.

Zelf vervangen is volgens mij appeltje eitje. Deed ik bij mijn Starlet ook altijd. Eerst de min er af, dan de plus er af. Dan de plus er weer op en de min er weer op. Of is dat bij een hybride anders en kan ik dat beter laten doen ivm complicaties?
Het staat je altijd vrij om de accu na het meten alsnog zelf te vervangen toch?
Alleen een accu wisselen is zonde geld als je het inderdaad in een paar minuten zelf kan doen. Het opmaken van de factuur kost meer tijd dan de actie zelf 8)7

Maar het is idd de volgorde zoals je al beschreef.
  1. Minpool los
  2. Pluspool los
  3. Accu wisselen
  4. Pluspool vast
  5. Minpool vast
@ThinkPad auto geeft inderdaad een melding. Ik meende dat er dan "Low 12-Volt battery" stond.
Paar maanden geleden gehad. Toen zelf laten meten, was inderdaad te laag dus zelf een nieuwe erin gezet. Vonden ze bij de dealer prima, verdienen ze toch nauwelijks wat op.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruben279 op 03-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
Dank voor jullie uitgebreide reactie allemaal. Ik wist niet dat die een melding geeft als de accu slecht aan het worden is. In dat geval laat ik deze voorlopig zitten.

Overigens wel slecht van de websites dat die accu's die ik doorstuurde niet geschikt zijn. Ik heb op kenteken naar de passende accu gezocht. Dat wordt bij een hybride dus niet goed aangegeven.

@Ruben279 welke accu heb je gekocht? Heb je nog een link en is het dezelfde als die in mijn auto moet? Auris na facelift 2015.

[ Voor 24% gewijzigd door Chris499 op 03-01-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Chris499 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:33:
@Ruben279 welke accu heb je gekocht? Heb je nog een link en is het dezelfde als die in mijn auto moet? Auris na facelift 2015.
Ik zal even terugzoeken.
Ik heb m vervangen in de Auris 2018, volgens mij is dat dezelfde maar dat kan ik even checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris499
Ruben279 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:34:
[...]

Ik zal even terugzoeken.
Ik heb m vervangen in de Auris 2018, volgens mij is dat dezelfde maar dat kan ik even checken.
Ja klopt, zou dezelfde moeten zijn. Dan heb ik alvast die informatie zodra ik de melding krijg kan ik bestellen. Bedankt.

@ThinkPad: ik had vanmiddag gekeken en bij mij zit er ook een S34B20R in. De auto is in 2021 door mij tweedehands overgekocht. Dus het kan dat er al een nieuwe in zit, maar ik vermoed nog steeds dezelfde als uit de fabriek. Voorlopig laten zitten dus zolang het systeem geen melding geeft :-)

[ Voor 28% gewijzigd door Chris499 op 03-01-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:20:
@Chris499. Ik heb in de corona lockdown periode een keer een dag de druppellader erop gehad omdat de accuspanning na 2wk. stilstand tot onder de 12V was gezakt en dat is slecht voor zo'n accu.
.
Ik wil mijn Prius binnenkort een tijd stil laten staan, wat voor druppellader heb jij gebruikt? Ben een beetje aan hetzoeken maar er zijn nogal wat opties, hoor graag jouw ervaring :)

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Even op je accu kijken, volgens mij was de laadstroom maximaal 4A dus ik denk dat ze bijna allemaal wel voldoen. Dirk supermarkt had laatst een mooie in de aanbieding maar die deal is helaas al verlopen.

Wat is 'een tijd' trouwens? Want de HV-accu zal alsnog ook een beetje leeglopen, die kun je alleen opladen door de motor te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassad
ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:04:
Even op je accu kijken, volgens mij was de laadstroom maximaal 4A dus ik denk dat ze bijna allemaal wel voldoen. Dirk supermarkt had laatst een mooie in de aanbieding maar die deal is helaas al verlopen.

Wat is 'een tijd' trouwens? Want de HV-accu zal alsnog ook een beetje leeglopen, die kun je alleen opladen door de motor te laten draaien.
Ik wil testen hoe lang ik zonder auto kan dus ga em schorsen en zo lang mogelijk achter het huis zetten. Ik zal eens zoeken naar hoe lang de HV-accu zonder contact kan, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 23:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mijn Corolla 2.0 Hybrid TS z'n 1,5 jaar terug omgeruild voor een Volvo V60 dus ik ben even bij een ander merk.
Desondanks toch nog een vraagje.

Weet iemand in dit topic voor hoeveel jaar de waterstoftanks in een Toyota Mirai goedkeuring hebben?

Ze moeten 700 bar druk aan kunnen en ik heb begrepen dat ze een goedkeuring voor een beperkte tijd hebben waarna je ze moet vervangen.

Nu kom ik hier en daar 10 of 15 jaar als termijn tegen maar het is heel moeilijk om betrouwbare info te vinden.

Iemand die dit weet? En wat zou vervangen van die 3 tanks ongeveer kosten?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
Kassad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Ik wil mijn Prius binnenkort een tijd stil laten staan, wat voor druppellader heb jij gebruikt? Ben een beetje aan hetzoeken maar er zijn nogal wat opties, hoor graag jouw ervaring :)
Als je de juiste zekering onder de motorkap er uit haalt, dan wordt de 12V niet meer gebruikt door alle systemen. Denk aan auto open doen met afstand bediening, keyless entry etc. Je moet dan wel de sleutel gebruiken om de auto dicht te doen en open te maken. Maar lijkt me wel een goede oplossing voor long term storage.

Ik weet even niet meer welke zekering het is, maar dat kun je nazoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Chris499 op 03-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:23

DaWaN

'r you wicked ??

BlueTooth76 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:12:
Iemand die dit weet? En wat zou vervangen van die 3 tanks ongeveer kosten?
Ik kon online alleen de prijs van de no 1 tank vinden, die kost 12000 euro :D
Ik vermoed dat een Mirai dus afgeschreven is op het moment dat de tanks hun goedkeuring kwijt raken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chris499 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:33:
Dank voor jullie uitgebreide reactie allemaal. Ik wist niet dat die een melding geeft als de accu slecht aan het worden is. In dat geval laat ik deze voorlopig zitten.

Overigens wel slecht van de websites dat die accu's die ik doorstuurde niet geschikt zijn. Ik heb op kenteken naar de passende accu gezocht. Dat wordt bij een hybride dus niet goed aangegeven.

Die websites kan je nooit vertrouwen, altijd zelf de onderdelenlijst erop naslaan als je die al kan vinden en anders op je accu zelf kijken wat het modelnummer, specs enzo zijn. Of op een forum als deze navragen. ;)

Aansluitend op wat @ThinkPad al mooi uitgebreid heeft uitgelegd: ze werken bij hybrides inderdaad anders en dat heeft ook tot gevolg dat zelfs vandaag de dag (vrijwel) nieuwe Toyota hybrides soms met kou en weinig tot niet rijden al na een week met een 'dooie' accu komen te zitten. Dat is een van de weinige echte tekortkomingen aan de hybrides van Toyota als je het mij vraagt.

Ik heb er met mijn Prius II en Lexus CT 200h weleens last van gehad. De Prius II na 4 dagen niet rijden en weliswaar toen erg koud (ruim onder 0C) wou hij niet meer starten en had ik Toyota Eurocare nodig. Accu bleek gewoon goed, maar leeggelopen.

Mijn tip (hij is ook door anderen al eens langsgeweest hier in het topic): koop als je écht gemoedsrust wil met je hybride Toyota lekker een accubooster/jumpstarter: dit is feitelijk een powerbank die je lege accu weer tot leven kan wekken. Kost je voor een degelijk model hetzelfde als een nieuwe 12V accu, zo'n €80-100. Maar dan heb je op dat gebied in de winter wel die rust. Werkt in principe ook op slecht wordende accu's, want hij geeft gewoon een boost aan je accu en als die dus kracht tekort komt om je auto gestart te krijgen, dan kan dit net dat zetje geven wat je nodig hebt. De ANWB rijdt tegenwoordig ook met deze dingen rond.

Houd er alleen rekening mee dat zo'n accubooster op zichzelf een accu heeft en dus ook leeg kan raken, daarnaast is het meestal Li-Ion die niet zo goed tegen het bewaren in de kou kunnen, leg hem dus niet 24/7 in je kofferbak met koude temperaturen, maar bewaar hem liever in huis en als je het nodig vindt gooi je hem af en toe achterin de kofferbak om zo voor de terugweg desnoods dat ding achter de hand te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
MooDyBLueS schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Die websites kan je nooit vertrouwen, altijd zelf de onderdelenlijst erop naslaan als je die al kan vinden en anders op je accu zelf kijken wat het modelnummer, specs enzo zijn. Of op een forum als deze navragen. ;)

Aansluitend op wat @ThinkPad al mooi uitgebreid heeft uitgelegd: ze werken bij hybrides inderdaad anders en dat heeft ook tot gevolg dat zelfs vandaag de dag (vrijwel) nieuwe Toyota hybrides soms met kou en weinig tot niet rijden al na een week met een 'dooie' accu komen te zitten. Dat is een van de weinige echte tekortkomingen aan de hybrides van Toyota als je het mij vraagt.

Ik heb er met mijn Prius II en Lexus CT 200h weleens last van gehad. De Prius II na 4 dagen niet rijden en weliswaar toen erg koud (ruim onder 0C) wou hij niet meer starten en had ik Toyota Eurocare nodig. Accu bleek gewoon goed, maar leeggelopen.

Mijn tip (hij is ook door anderen al eens langsgeweest hier in het topic): koop als je écht gemoedsrust wil met je hybride Toyota lekker een accubooster/jumpstarter: dit is feitelijk een powerbank die je lege accu weer tot leven kan wekken. Kost je voor een degelijk model hetzelfde als een nieuwe 12V accu, zo'n €80-100. Maar dan heb je op dat gebied in de winter wel die rust. Werkt in principe ook op slecht wordende accu's, want hij geeft gewoon een boost aan je accu en als die dus kracht tekort komt om je auto gestart te krijgen, dan kan dit net dat zetje geven wat je nodig hebt. De ANWB rijdt tegenwoordig ook met deze dingen rond.

Houd er alleen rekening mee dat zo'n accubooster op zichzelf een accu heeft en dus ook leeg kan raken, daarnaast is het meestal Li-Ion die niet zo goed tegen het bewaren in de kou kunnen, leg hem dus niet 24/7 in je kofferbak met koude temperaturen, maar bewaar hem liever in huis en als je het nodig vindt gooi je hem af en toe achterin de kofferbak om zo voor de terugweg desnoods dat ding achter de hand te hebben.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg en tip.

Wat ik inderdaad wil vermijden is dat als ik niet thuis ben en terug wil rijden zonder startende auto sta. Dan moet ik de ANWB bellen en kost het me veel meer geld omdat ik geen lid ben. Ik ben overigens geen lid omdat ik vertrouwen heb in mijn Auris (met uitzondering van de 12V accu in de winter).

Overigens rij ik wel minimaal 1 a 2 keer per week minimaal een uur met de auto dus de accu blijft wel geprikkeld worden, waardoor het risico ook weer verminderd wordt. Maar naarmate de accu ouder wordt, neemt het risico wel toe.

Kun je me advies geven welke jumpstarter/ powerbooster aan te raden is?

Bijvoorbeeld 1 van deze 2?

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 10:12

Mijn Auris (facelift) uit 2013 heeft ook de originele accu nog. Ik ben in coronatijd 2x met een lege accu komen te staan en pechhulp heeft me toen weer aan de praat gekregen.

Na de 2e keer heb ik actie ondernomen. Ze hebben de accu doorgemeten en die zou nog goed zijn. Er was vermoedelijk sluipverbruik (ik verdenk mijn Ali Express Android Radio).

Ik heb uit voorzorg een lichte draadloze VERTREX VT-23 jumpstarter gekocht. Sindsdien heeft die mij in ruim een jaar tijd 3x uit de brand geholpen waarvan één keer op Schiphol P3. Dit zonder dat deze tussendoor nog eens opgeladen hoefde te worden, top ding! Ligt altijd in mijn auto.

Ik heb laatst na een Google actie de standby stand van mijn autoradio uitgeschakeld, ik hoop dat de issues nu over zijn…

Ik heb nog nooit een melding op het dashboard gehad dat de accu slecht is. Op de headunit/radio ook niet, maar die is dus niet origineel. Auto had altijd wel 2 a 3 weken stilgestaan bij een lege accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chris499 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:30:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg en tip.

Wat ik inderdaad wil vermijden is dat als ik niet thuis ben en terug wil rijden zonder startende auto sta. Dan moet ik de ANWB bellen en kost het me veel meer geld omdat ik geen lid ben. Ik ben overigens geen lid omdat ik vertrouwen heb in mijn Auris (met uitzondering van de 12V accu in de winter).

Overigens rij ik wel minimaal 1 a 2 keer per week minimaal een uur met de auto dus de accu blijft wel geprikkeld worden, waardoor het risico ook weer verminderd wordt. Maar naarmate de accu ouder wordt, neemt het risico wel toe.

Kun je me advies geven welke jumpstarter/ powerbooster aan te raden is?

Bijvoorbeeld 1 van deze 2?

Ik moet er gelijk bijzeggen dat ik niet weet of er nog een bepaald minimum is voor de Auris, dat zou je evt. bij de Toyota dealer na kunnen vragen (ook als je daar niet voor onderhoud komt, gewoon bellen of mailen).

Wat ik wel weet: als je richting het bedrag gaat wat ik eerder noemde (80-100) dan kom je al snel bij 2000A jumpstarters uit als deze voor €90:
https://www.bol.com/nl/nl...hH5Q.4_13.40.ProductTitle

Het verschil met de €80 kostende versie die jij deelde is groot (op papier, ik weet ook niet welke merken goed/slecht zijn): namelijk 2000A vs. 900A, dat is de stroom die hij continu kan leveren. Hoe sterker, hoe groter de kans dat je je auto gestart krijgt bij een dode/zwakke accu. De accu van die dingen scheelt weer niet veel 16.000 Ah vs. 20.000 Ah.

Die Sanbo van €48 ziet er op het oog niet al te professioneel uit, meer een powerbank zoals je voor je telefoon verwacht, maar dat hoeft wellicht niks te zeggen, ik ken hem alleen niet en is met 600A ook het zwakst.

Wel zou ik zeggen: als je geen €80/90 uit wil geven, dan zou ik zeker eerst even met Toyota schakelen (of misschien weet iemand anders het hier ook wel uit ervaring) of zo'n 600A wel voldoende is voor een Auris hybride.

Deze accu bijv. is een vervanger voor de Prius II accu die ik zelf ook heb gehad (de Prius, niet deze accu :P ) en daar staat in de specs:
Koudstartstroom 325A

Als dat ook voor jouw Auris geldt, dan zou een 600A jumpstarter voldoende moeten zijn, maar check het vooral even, want ik heb er wel een gehad met de Prius II, dat was een 1000A destijds, maar die heb ik toen met de auto weggegeven (achteraf niet handig) en sindsdien zelf niet meer een nieuwe gekocht omdat ik wel de Eurocare van Toyota/Lexus had.

Edit: zie de post hierboven, ik zou in dit geval mooi die van €50 bestellen en klaar is Kees, hij heeft het over 3x bewezen starten, dat lijkt me genoeg ervaring ;) :
Josk79 in "Het grote Toyota-topic"

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-01-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Josk79 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:43:
[...]

Ik heb nog nooit een melding op het dashboard gehad dat de accu slecht is. Op de headunit/radio ook niet, maar die is dus niet origineel. Auto had altijd wel 2 a 3 weken stilgestaan bij een lege accu.
Ja, dit is dus precies wat ik al aanhaalde en zelfs bij moderne Toyota hybrides nog altijd een 'probleem' is. Zo kwam er een maand of 2 terug nog een paar mensen met een Yaris hybrid van de laatste generatie (2020-nu) voorbij die dit probleem ook nog weleens hebben.

Bij een Auris/Prius/etc van ±2013 zou je nog de accu kunnen verdenken slecht te zijn, maar bij een 2020 of nieuwe model is dat no way het geval natuurlijk, wat alleen maar aangeeft dat Toyota hier helaas weinig aan doet (en dat is zacht uitgedrukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 22:25
MooDyBLueS schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:25:
[...]

Ja, dit is dus precies wat ik al aanhaalde en zelfs bij moderne Toyota hybrides nog altijd een 'probleem' is. Zo kwam er een maand of 2 terug nog een paar mensen met een Yaris hybrid van de laatste generatie (2020-nu) voorbij die dit probleem ook nog weleens hebben.

Bij een Auris/Prius/etc van ±2013 zou je nog de accu kunnen verdenken slecht te zijn, maar bij een 2020 of nieuwe model is dat no way het geval natuurlijk, wat alleen maar aangeeft dat Toyota hier helaas weinig aan doet (en dat is zacht uitgedrukt).
Yup, toen ik proef wilde rijden in een '17 RAV4 hybrid was de 12V accu ook leeg. Ze konden hem wel boosten, maar toen het binnen schimmelachtig rook hoefde het van mij niet meer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
MooDyBLueS schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 23:10:
[...]
maar bewaar hem liever in huis en als je het nodig vindt gooi je hem af en toe achterin de kofferbak om zo voor de terugweg desnoods dat ding achter de hand te hebben.
Als je zin hebt in geklauter dan moet je hem in de kofferbak leggen (hint: het kofferbak slot werkt elektrisch, als de 12V accu echt flink leeg is dan krijg je de kofferbak dus niet open) :D Ik zou hem in het dashboardkastje of onder/achter de stoel leggen, dan kun je met het noodsleuteltje in de keyfob de deur ontgrendelen, de booster pakken, motorkap ontgrendelen en de booster op de daarvoor aangewezen aansluiting zetten (zit in de zekeringkast onder de motorkap als het goed is) :)

Capaciteit van de booster komt niet zo kritisch, zoals gezegd hoeft hij geen verbrandingsmotor rond te slingeren maar alleen wat elektronica prik geven. Denk dat de kleinste al wel zou voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

ThinkPad schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Als je zin hebt in geklauter dan moet je hem in de kofferbak leggen (hint: het kofferbak slot werkt elektrisch, als de 12V accu echt flink leeg is dan krijg je de kofferbak dus niet open) :D Ik zou hem in het dashboardkastje of onder/achter de stoel leggen, dan kun je met het noodsleuteltje in de keyfob de deur ontgrendelen, de booster pakken, motorkap ontgrendelen en de booster op de daarvoor aangewezen aansluiting zetten (zit in de zekeringkast onder de motorkap als het goed is) :)

Capaciteit van de booster komt niet zo kritisch, zoals gezegd hoeft hij geen verbrandingsmotor rond te slingeren maar alleen wat elektronica prik geven. Denk dat de kleinste al wel zou voldoen.
Och met wat klauterwerk kom je ook wel in de kofferbak :+

Misschien ook maar is kijken voor zon booster.. auto staat nu veel stil vanwege vaderschapsverlof. Wel even voor de zekerheid keyless Entry uitgeschakeld, zal wel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:36
ThinkPad schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:20:
@Chris499
De accu's uit je linkje zijn NIET geschikt, dit zijn startaccu's voor niet-hybride auto's. Bij de toepasbaarheid staat wel Auris, maar ik vermoed dat ze daar doelen op de niet-hybride variant. In mijn Auris TS 2015 met 1.8 hybride zit een accu (ook nog de originele) met typenummer S34B20R. Dit is een zgn. 'AGM' accu, vergelijkbare techniek met wat er bijv. in een UPS zit. Zoek de prijzen maar eens op, dat begint bij €180... De accupolen zijn ook een stuk dunner (omdat er geen enorme stromen lopen zoals bij een startaccu) dus die accu's uit je linkjes krijg je de accuklemmen niet eens op ;)
Het is maar net welke hybride je hebt.

Bij mijn mijn 2020 Corolla 2.0 Hybrid ligt er een gesealde lood zuur accu en dus geen AGM accu achter in de kofferbak.
Pagina: 1 ... 147 ... 163 Laatste