Mee eens, de donkere kleuren (donkerblauw is mijn favoriet, gevolgd door donkergrijs en dan zwart) staan hem het best. En lelijk vind ik hem niet, maar echt bewust "mooie auto" benoemen gaat te ver voor de bz4x naar mijn mening/smaak. En dat hoeft ook niet.
Goed punt van de velgen. Misschien krijg je een dealer wel zover om het om te wisselen.. kunnen ze een Active/Dynamic aanbieden met 'gratis' duurdere velgen.
Dat is inderdaad mijn idee.

En omdat er wel enkele tientallen te koop staan is mijn idee ook om een dealer te vinden die zowel een Active/Dynamic heeft staan als een Premium. Dat ik er een keer het hele land voor moet doorkruisen heb ik daar wel voor over.
Verder spreekt de bz4x mij (ook) best wel aan. Het is alleen veel meer geld dan wij bereid zijn uit te geven voor een auto die voor woon-werkverkeer niet nodig is en hoofdzakelijk (in % van het aantal ritten) als kindertaxi gebruikt wordt. Voor pakweg de helft heb je een Corolla TS.
Ben om die reden ook huiverig om een proefrit te gaan maken in een EV.. straks bevalt het nog te goed.
Ik snap je 100%. Ook ik heb een berekening gemaakt voor een Corolla TS 2.0, zeg 25-27k vind je een mooie Executive/GR Sport uitvoering van 2019/2020. Even heel grof gezegd: maandelijks kost de Corolla in mijn geval € 127 mrb+verzekering. Onderhoud bij 2 beurten per jaar is volgens de Toyota website € 64 per maand. Brandstof € 263 per maand. Totaal € 454.
De bz4x is alleen verzekering (voorlopig) € 76. Onderhoud € 56 per maand. Elektra is puur uitgaande van thuisladen zonder opbrengst PV enerzijds en sporadisch snelladen anderzijds € 119 per maand. Totaal € 251. Ter beeldvorming: met onze Kia hebben we de afgelopen 3 jaar ruim 85% thuisgeladen, waarvan we volledig (ruim) binnen de PV opbrengst zijn gebleven, dus 'gratis' zelfs.
Prijsverschil is ±18k, over 5 jaar is dat € 300/mnd. Netto kost de bz4x dus net geen €100/mnd meer. Maar dan houden we nog geen rekening met: de bz4x is 1 jaar oud, de Corolla TS is 3-4 jaar oud. Het prijsverschil wordt in het geheel 'afgeschreven' in de berekening, terwijl je ervan uit mag gaan dat ze over 5 jaar niet even duur zijn en de bz4x een hogere inruil oplevert.
Natuurlijk moet iedereen het op z'n eigen manier voor zichzelf rationaliseren (of juist niet

) maar ik vind een EV ook veel lekkerder rijden. Hybride zou ik absoluut nog mee kunnen leven, maar als ik nu het geld heb om te 'investeren' in een jonge EV in het formaat van bijna een RAV4, dan houd ik onder de streep erg lage maandlasten over. Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik ben altijd opgevoed met: niks lenen, investeren in waar je nu het geld voor hebt en zo op de lange termijn de vruchten plukken. Als ik en/of mijn vrouw straks onze baan kwijt zou raken of veel op inkomen zou moeten inleveren om wat voor reden dan ook, dan is de bz4x (of welke EV dan ook) een stuk makkelijker te houden dan een Corolla wat ook al geen hele dure wagen is. Daarnaast rekende ik met €2 benzine en misschien zit ik er compleet naast, maar ik verwacht dat ondanks de recente prijsdalingen dat het op termijn alleen maar duurder gaat worden.
Maar goed, nogmaals: dit is puur hoe ik het bekijk, iedereen heeft er natuurlijk zo z'n eigen visie op, dat snap ik en begrijp ik ook volledig.