Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 148 ... 166 Laatste
Acties:
  • 916.173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:11

K van k

18x 400 wp oost-west

Hey Chris bij onze prius 3 zat hij ook al 11 jaar in de kleine accu, de kids hebben toen de lampjes in plafond aan laten staan, dat erna deed auto niets, dealer heeft hem opgehaald, accu van 225€ erin en teruggezet.
Kijk ik in de avond naar buiten in het donker, branden die lampjes in het plafond... zo kwam ik erachter dat daardoor hij niet wilde starten,de oude had nog lang meegekund.

Paar weken geleden ingeruild in 7 jaar tijd 2 x de voorlampjes vervangen en 1 x kentekenverichting.
Onder kleine beurt 150€ grote beurt 250€, gekocht voor 9900 en kreeg 7750 inruil. Echt waardevast,stond 199000 op teller.

Nu prius wagon 2012 met 196000 op teller. Top auto, 1 tank 20.4/ 2de tank was 19.6 is ook winter dus benieuwd naar de zomer.

De prius 3 was winter 1 op 19 en zomer 1 op 22 a 23 en mn vrouw rijd er in, en die let nergens op, naja minder.

Op naar de miljoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

De prius 3 kwam uit 2009 trouwens.
Dus die accu's kunnen echt lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
kwiebus schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:33:
[...]

Het is maar net welke hybride je hebt.

Bij mijn mijn 2020 Corolla 2.0 Hybrid ligt er een gesealde lood zuur accu en dus geen AGM accu achter in de kofferbak.
Ja klopt, het is niet altijd een AGM accu meer. Bij een C-HR is het ook een gewone loodaccu en zit onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
Hier een vraag. Onze auris ts 2015 hybrid (facelift) heeft 220.000km gelopen.

Mijn ouders reden altijd volkswagen omdat mijn vader bij PON werkte, en daar ging de auto er bij 2 ton uit vanwege hoge kosten.

Hoelang kan een toyota eigenlijk mee.
Ik ben wezen kijken bij de dealer naar een corrola ts. En vertelde daar het verhaal maar werd nog net niet uitgelachen. Volgens hun kunnen de auto's namelijk makkelijk 350.000km aankunnen.

Is dit echt waar? De Auris bevalt namelijk nog prima eigenlijk. En moet best wat bijleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

vangoghnl schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:03:

Mijn ouders reden altijd volkswagen omdat mijn vader bij PON werkte, en daar ging de auto er bij 2 ton uit vanwege hoge kosten.

Ik ben wezen kijken bij de dealer naar een corrola ts. En vertelde daar het verhaal maar werd nog net niet uitgelachen. Volgens hun kunnen de auto's namelijk makkelijk 350.000km aankunnen.

Is dit echt waar? De Auris bevalt namelijk nog prima eigenlijk. En moet best wat bijleggen.
Ik zou gewoon blijven rijden totdat de hoge kosten er voor jou aan komen. Als die netjes blijft werken en jij bent er tevreden over dan gewoon gaan met die banaan.

Hoe lang kan die mee? Denk dat de dealer er niet ver vandaan zit met normaal onderhoud de 350.000. Grootste afschrijving heb je volgens mij al gehad als die nu 8 jaar oud is. Gewoon onderhoud blijven doen volgens het boekje en kijken hoe ver je er mee komt.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:29
Toyota Corrola uit 2006 hier, 270 op de teller. Gemiddeld 500 euro onderhoud per jaar.

Natuurlijk breng ik hem niet naar de dealer. Daarnaast is dit een hele andere auto. Maar het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
K van k schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 01:32:
Hey Chris bij onze prius 3 zat hij ook al 11 jaar in de kleine accu, de kids hebben toen de lampjes in plafond aan laten staan, dat erna deed auto niets, dealer heeft hem opgehaald, accu van 225€ erin en teruggezet.
Kijk ik in de avond naar buiten in het donker, branden die lampjes in het plafond... zo kwam ik erachter dat daardoor hij niet wilde starten,de oude had nog lang meegekund.

Paar weken geleden ingeruild in 7 jaar tijd 2 x de voorlampjes vervangen en 1 x kentekenverichting.
Onder kleine beurt 150€ grote beurt 250€, gekocht voor 9900 en kreeg 7750 inruil. Echt waardevast,stond 199000 op teller.

Nu prius wagon 2012 met 196000 op teller. Top auto, 1 tank 20.4/ 2de tank was 19.6 is ook winter dus benieuwd naar de zomer.

De prius 3 was winter 1 op 19 en zomer 1 op 22 a 23 en mn vrouw rijd er in, en die let nergens op, naja minder.

Op naar de miljoen
Een kleine correctie wil ik wel maken: die waardevastheid is niet exemplarisch voor de Prius 3. In dit geval werd je enorm geholpen door de enorme inflatie die pakweg 2-3 jaar geleden in is gezet.

Wij hebben het met onze Aygo uit 2014 ook meegemaakt: 2019 inruil aangevraagd: meerdere boden 3500-4000. In 2020 opnieuw een poging gewaagd: 5500-5800. En giga stijging dus. Dat is ook met jouw Prius en met praktisch heel autoland het geval geweest, dus ook de Polo's, Astra's en ga zo maar door.

Neemt niet weg dat Toyota's sowieso wel bij de meest waardevaste auto's zitten. Maar behoudens wederom zo'n inflatie (positief voor je auto, negatief voor bijna al het andere in het leven) zal het normaliter echt niet zo zijn dat als je 10k voor een auto neertelt je er over 7 jaar nog bijna 8k voor krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

Ja dat is echt waar. Wij hebben een Prius II uit 2006 in 2010 gekocht en tot 2016 gereden en ingeleverd met 290.000 km op de teller. Wij waren zelf gewoon toe aan iets nieuws, maar de auto was feilloos te noemen. Wel elke 15.000 km voor de beurt naar de dealer, deels vanwege de garantie, deels vanwege de Eurocare zodat je geen ANWB nodig had (wat ook pleurisduur is als incl. woonplaats wil waar de meeste problemen ontstaan).

Ik denk dat onze Prius II nog makkelijk een ton mee had gekund, dat zal voor jouw Auris nog zeker 1,5-2 ton zijn. Daarnaast: je gaat op een gegeven moment vanzelf merken wanneer hij eventueel teveel lasten met zich mee gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Zit toevallig van de prius 2 te kijken in klokje rond op you tube. Meer dan 5 ton.
Elk jaar beurtje, wat deuken hier , en volgens apk meester kon hij nog lang mee, en blok was mooi droog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

DaWaN schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:52:
[...]

Ik kon online alleen de prijs van de no 1 tank vinden, die kost 12000 euro :D
Ik vermoed dat een Mirai dus afgeschreven is op het moment dat de tanks hun goedkeuring kwijt raken.
Dat lijkt me inderdaad wel einde auto.
Het is jammer dat er zo weinig over te vinden is.
Stel dat je ooit een waterstofauto koopt van een jaar of 8 oud, dan is het wel fijn om van tevoren te weten dat je hem na 2 jaar naar de schroothoop kan rijden.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Volgens hun kunnen de auto's namelijk makkelijk 350.000km aankunnen.
Die van jou kan echt nog wel wat km's mee hoor. Wat dat betreft heeft de dealer wel gelijk.

Als voorbeeld een Land Cruiser 70 uit 2000 met (in 2020) 1.000.000 kilometers op de teller.
https://www.vangent.nl/bl...er-and-still-going-strong

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-09 08:06

MLLL

Palm Treo 650

VW heeft de naam degelijk te zijn in de praktijk valt het vies tegen.
Toyota scoort niet voor niets hoog in betrouwbaarheidsonderzoeken.
Today, tomorrow, Toyota.

VW is leuk in de lease of nieuw en na 3 jaar wegdoet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

MLLL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Today, tomorrow, Toyota.

Doet me denken aan het verhaaltje van die man die zich trots met z'n Golf meldt bij Volkswagen omdat hij 1.000.000 kilometer heeft afgelegd.

De krant wordt erbij gehaald, foto's gemaakt, bloemen en als klap op de vuurpijl krijgt de man een hagelnieuwe Golf van Volkswagen.

Sieb met z'n Starlet denkt "verhip, die van mij staat ook al op 1.000.000km" en belt direct naar Toyota.
Het antwoord aan de andere kant van de lijn is "Yeah... So what? ...".

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thasaidon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Die van jou kan echt nog wel wat km's mee hoor. Wat dat betreft heeft de dealer wel gelijk.

Als voorbeeld een Land Cruiser 70 uit 2000 met (in 2020) 1.000.000 kilometers op de teller.
https://www.vangent.nl/bl...er-and-still-going-strong
Supergaaf natuurlijk, maar de lange(re) ritten die ze er mee doen lijken mij wel erg spartaans en met weinig comfort. Tegenwoordig zie je vaak de Land Cruiser 150 bij marktkooplui (trekhaak aan de voorkant :D ), aannemers, groenbedrijven etc.

Vraag mij af of er bijv. cruise control op die LC 70 zit. Zit wel een hendel links op de stuurkolom (onderaan kun je met < > meer foto's bekijken) maar kan niet goed zien of dat cruise control is.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Collega van mij kocht in 2004 een nieuwe Prius II. Met deze auto heeft hij in 10 jaar tijd 500.000 km gereden. Toen begon de ICE olie te gebruiken en heeft hij de auto de deur uit gedaan.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
Heb voor de vrouw een andere auto gekocht ze kon niet wennen aan de Clio ( wie wel)

volgende week vrijdag wordt die opgehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyb3CHo5yAoCJocRyMGxnqaE5f8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DKqRc2FACVBstXzPan7c7y0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Bij een tweedehands Prius wel opletten op het onderhoud: er zijn best veel knakenrijders die de Prius ontdekt hebben en zo min mogelijk aan onderhoud uitgeven: als ik het goed heb zijn er daar al zeker twee van voorbij gekomen bij klokje rond (Autoweek).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:04
Ik heb nu een toyota chr te leen omdat mijn auto schade heeft.

Maar wat ik merk is dat als ik rem hij wel remt. Echter laat hij op willekeurige momenten de rem los terwijl ik gewoon mijn voet op de rem heb(2 andere mensen hebben het ook getest en ervaren hetzelfde)
Ik kom dus heel vaak niet uit en moet dan laatst een stuk harder remmen. Het gaat echt met horten en stoten het remmen.

Dit is in zowel D als in B.

Iemand meer met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik herken het wel een beetje van onze Corolla. Soms heb ik het idee dat ik goed aan het afremmen ben, maar kom dan toch niet uit waardoor ik weleens denk dat ik per ongeluk minder druk op het rempedaal heb gezet. Ik weet soms ook zeker dat het daar niet aan ligt. Het is een wat lastig om de situatie precies te omschrijven, maar lijkt wel overeen te komen met wat jij aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Videopac schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:00:
Bij een tweedehands Prius wel opletten op het onderhoud: er zijn best veel knakenrijders die de Prius ontdekt hebben en zo min mogelijk aan onderhoud uitgeven: als ik het goed heb zijn er daar al zeker twee van voorbij gekomen bij klokje rond (Autoweek).
Gewoon de onderhoudshistorie opvragen. Als je bij een (bv) negen jaar oude Prius geen acht (Toyota-)onderhoudsfacturen vindt, dan misschien niet doen. Dat kost wat meer maar geeft gemoedsrust. Heb ik bij allebei mijn Priusen gedaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Ervaring met dat soort remmen heb ik gelukkig echt niet.. Niet met de Yaris Cross, niet met onze Rav en ook niet met de 2 corolla's die ik heb gereden afgelopen jaren.. Zou er gek van worden..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
TgR_KILLER schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:04:
Ervaring met dat soort remmen heb ik gelukkig echt niet.. Niet met de Yaris Cross, niet met onze Rav en ook niet met de 2 corolla's die ik heb gereden afgelopen jaren.. Zou er gek van worden..
Ik ga morgen de leasemaatschappij bellen. Ze mogen hem lekker wisselen zelf al sta in stil met voet zeker op de rek rijdt die gewoon willekeurig vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
sgouman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:42:

Maar wat ik merk is dat als ik rem hij wel remt. Echter laat hij op willekeurige momenten de rem los terwijl ik gewoon mijn voet op de rem heb(2 andere mensen hebben het ook getest en ervaren hetzelfde)
Ik kom dus heel vaak niet uit en moet dan laatst een stuk harder remmen. Het gaat echt met horten en stoten het remmen.

Ik rij al een aantal jaar een CHR, maar ik herken dat niet zoals jij het beschrijft.
Wat ik wel kan voelen is de overgang van remmen op de elektromotor naar de remschijven bij langzaam rijden/ remmen.

Zit er wel genoeg remvloeistof in? Als je teveel speling hebt tussen de blokken en de schijf, dan kan ik me er iets van voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
sgouman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Ik ga morgen de leasemaatschappij bellen. Ze mogen hem lekker wisselen zelf al sta in stil met voet zeker op de rek rijdt die gewoon willekeurig vooruit
Bij onze RAV4 kan ik vooralsnog onmogelijk voelen wanneer regeneratie overgaat in schijfremmen: alleen het metertje in het dash zegt er iets over. Ik vermoed dat je gelijk hebt als je zegt dat er iets niet klopt. Ik kan bij bijvoorbeeld ook voorstellen dat zo'n combi-systeem een goede calibratie vergt - los van evt mechanische problemen aan de remmerij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MLLL schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:05:
[...]

Today, tomorrow, Toyota.

In de VS scoort Toyota toch niet het hoogst, maar is dat Lexus O-)
Staat Toyota 'maar' op een tweede plek :+
Edit: oke, er zijn nogal wat lijstje, in deze is Toyo 1 en Lexus 2

Ik heb in het verleden diverse automerken gereden en dit (RAV4) is mijn eerste Toyota. Mijn ouders rijden wel al pakweg 20 jaar Toyota en hun nieuwe Corolla Cross komt er bijna aan. Ben dus benieuwd hoe dit voor mij gaat, al merk ik vooralsnog vooral 'peace of mind' doordat zelfs op m'n 2ehands enorm uitgebreide garantie zit de eerste 2 jaar en daarna de garantie tot 10 jaar door kan lopen. Ik ken dat bijvoorbeeld ook van KIA met 7 jaar garantie, al weet ik de limitaties daar niet precies van, ik hoor er in ieder geval positieve dingen over.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-01-2024 09:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben niet van het dubbelposten, maar wellicht zijn er Toyota-rijders hierin geïnteresseerd: ik heb mijn 2013 plugin via de OBD2-dongle -> Torque app aangesloten op mijn Home Assistant. Ik heb net vanochtend de eerste test gedaan, en er zijn vele dingen te monitoren/loggen. Hieronder de eerste test met bovenaan de SoC en onderaan de accuspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y4P49qvMCaWL1EMkAj8qsfR2iI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZkeMgI8c547ZSeEcSL93txKZ.png?f=fotoalbum_medium

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Met de Prius II, Aygo (geen hybride), CT 200h, IS 300h, UX 250h allemaal niet zo'n ervaring gehad.

Het enige wat ik weleens ervaren heb is wanneer je remt én je gaat over een metalen richel met koud weer dat hij dan erg ijverig de ESP of ABS of wat het ook is inschakelt en je even een klein duwtje lijkt te krijgen (rem los), maar daarna pakt hij het gewoon weer op. Ik had namelijk vaak een route waar je snelweg af in de krakelingbocht dergelijke richels had waar je dat gedrag merkte, maar zoals gezegd alleen met koud/glad weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Bij onze RAV4 kan ik vooralsnog onmogelijk voelen wanneer regeneratie overgaat in schijfremmen: alleen het metertje in het dash zegt er iets over. Ik vermoed dat je gelijk hebt als je zegt dat er iets niet klopt. Ik kan bij bijvoorbeeld ook voorstellen dat zo'n combi-systeem een goede calibratie vergt - los van evt mechanische problemen aan de remmerij.
Het ligt er een beetje aan hoe hard je remt, maar normaal afremmen (lekker vaag, ik weet het) zou tot de laatste ±20 km/u naar stilstand helemaal regeneratief moeten gaan, daarna komen de schijfremmen erbij.

Met onze Prius II kon ik toen die wat meer op leeftijd was en deels geholpen door licht roestige remschijven horen wanneer de fysieke remmen erbij kwamen, met raam open, dat wel. Dat was alleen het laatste stukje voor het stoplicht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:21
sgouman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:42:

Hier ook een Chr 2017 maar herken het niet.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:41

Punkrocker

Mostly harmless

Een tijdje geleden hield de radio van onze Corolla Verso uit 2002 ermee op. Niet getreurd, we hebben nog de cd--speler. Maar we willen eigenlijk af en toe toch wel radio luisteren, verkeersinfo, nieuws,...

We hoeven geen super hifi met allerlei snufjes. Met mijn muziek hoor je toch geen verschil. 8) Radio met cd-speler en/of een usb aansluiting zodat we Spotify kunnen luisteren is voldoende voor ons. Twee vraagjes :
Wat is een betrouwbaar adres hiervoor? Ik ga niet bij Ali bestellen... Kan ik bij Bol of MM terecht voor een fatsoenlijk apparaat of moet ik een speciaalzaak opzoeken?
Is het voor een Tweaker met twee linkerhanden te doen om hem te vervangen? (In dit topic lees ik vooral over super de luxe radio's.)

(Ik heb een goede relatie met de dealer maar mijn portemonnee durft het hem niet te vragen...
We willen nog wel een poos in de auto blijven rijden maar geen kapitalen uitgeven aan zo'n oude auto.)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Punkrocker Als dit interieur klopt met jouw Corolla Verso:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/U-6WCIpPZeQ/maxresdefault.jpg

Dan heb je gewoon een 1-DIN autoradio en kan je die vervangen voor elk willekeurigs feitelijk. Aansluitingen achterop zijn in principe universeel, maar mocht het voorkomen dat de Corolla Verso eigen "proprietary" aansluitingen heeft dan zijn er (desnoods via Ali) verloopstekkers voor te koop.

En als dit klopt dan kan iedereen met 2 linkerhanden dat prima doen ja. Hoogstens moet je dus een verloopstekker gebruiken maar daar kom je vanzelf achter. Het inbouwen is echter kinderspel:

[ Voor 25% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-01-2024 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor auto's van die leeftijd heb je ook wel AUX-modules die op een CD-wisselaar ingang kunnen worden aangesloten. Zoiets had ik in onze vorige auto, een Yaris 2006 om AUX en een USB-stick te kunnen aansluiten.

Probeer te achterhalen (staat mogelijk ook wel ergens op het frontje) welk typenummer radio erin zit, dat zoekt wat makkelijker. Zie bijv. hier: https://www.carinterface.nl/toyota

Ik zou eentje nemen die al Bluetooth heeft. Dan heb je ook kans dat de knoppen van stuurwielbediening (als je die hebt) werken om volgende nummer te doen etc.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

MooDyBLueS schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:18:
@Punkrocker Als dit interieur klopt met jouw Corolla Verso:
[Afbeelding]

Dan heb je gewoon een 1-DIN autoradio en kan je die vervangen voor elk willekeurigs feitelijk. Aansluitingen achterop zijn in principe universeel, maar mocht het voorkomen dat de Corolla Verso eigen "proprietary" aansluitingen heeft dan zijn er (desnoods via Ali) verloopstekkers voor te koop.

En als dit klopt dan kan iedereen met 2 linkerhanden dat prima doen ja. Hoogstens moet je dus een verloopstekker gebruiken maar daar kom je vanzelf achter. Het inbouwen is echter kinderspel:
[YouTube: Hoe installeer je een 1-DIN autoradio ?]
Bedankt. Lijkt prima overeen te komen.
Onze radio is zoals deze

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Nc8AAOSw8JRf4elH/s-l1600.jpg

Filmpje stelt me gerust. Dat moet mij ook lukken _O-

Edit :
Hmmm dit ziet er alweer wat ingewikkelder uit voor mij:
https://youtu.be/_G3Rei8JDaY

[ Voor 4% gewijzigd door Punkrocker op 14-01-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik zou bijna zeggen dat er te weinig remvloeistof in zit, er water of lucht in de remvloeistof zit of dat er geen remblokken meer in de houders zitten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgouman
Maasluip schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Ik zou bijna zeggen dat er te weinig remvloeistof in zit, er water of lucht in de remvloeistof zit of dat er geen remblokken meer in de houders zitten.
Ik heb een andere auto gehad ter vervaning. Ben blij dat ik ervan af ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

[...]
Zoiets heeft een vriend ook eens meegemaakt (niet Toyota).
Hierbij bleek er iets met een drukventiel of membraan in een ventiel niet goed te zijn waardoor langzaam de druk weer van de remmen ging en de auto dus ging rijden.
Als hij dan een paar keer op de het rempedaal "pompte" was de druk weer (even) terug en bleef de auto weer staan.

Geen idee of dit ook bij een Toyota hybride zou kunnen.
Maar dat zou je dus kunnen testen.

--edit--
lees net dat je van de auto af bent ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 13-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSCrb6hNq3iog7OLaF50FTqs6fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8fy5ZcQAhmSJfWHxRoSZvLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyYQZYFojjp7wgKldzuu1Q44gOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6pmzDqIGAtZgvJoWvOL3hOM.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen mod nr 3: led lampen in de achterklep gemaakt. In theorie binnen een uur erin te krijgen, zaterdag avond met vrienden maakte het een ietwat langer avontuur.

Nu altijd boodschappen in en uitladen in de spotlight!

(Naast het normale bagage lampje in de inspectie luikjes voor een lampwissel gemonteerd.)

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-01-2024 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondertussen mod nr 3: led lampen in de achterbak gemaakt. In theorie binnen een uur erin te krijgen, zaterdag avond met vrienden maakte het een ietwat langer avontuur.

Nu altijd boodschappen in en uitladen in de spotlight!
Nice! 👌 deze moet ik nog doen. Wat was mod 1 en 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Drials schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:47:
[...]

Nice! 👌 deze moet ik nog doen. Wat was mod 1 en 2?
Raambediening bestuurder vervangen voor setje met verlichting in elk knopje & TPMS kastje met weergave van bandenspanning in dashboard scherm.

Heb nog wel wat optische verlichting op het oog, alleen lees ik ook wat negatieve ervaringen qua kwaliteit van die mods. Vind die knipper/daglicht led optie in de bovenste rand van het front bijvoorbeeld wel mooi.

Nb heb de kofferbak spots gekozen met uit/aan touch bediening. Hoeft dus niet altijd schijnwerper te zijn. Kan ook ‘oranje’ knipperlicht worden als je 2e keer touch bediening doet. Best wel grappig. Bouw kwaliteit is acceptabel maar niet helemaal on par met Toyo zelf.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-01-2024 06:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zondag 14 januari 2024 @ 06:15:
[...]

Raambediening bestuurder vervangen voor setje met verlichting in elk knopje & TPMS kastje met weergave van bandenspanning in dashboard scherm.

Heb nog wel wat optische verlichting op het oog, alleen lees ik ook wat negatieve ervaringen qua kwaliteit van die mods. Vind die knipper/daglicht led optie in de bovenste rand van het front bijvoorbeeld wel mooi.

Nb heb de kofferbak spots gekozen met uit/aan touch bediening. Hoeft dus niet altijd schijnwerper te zijn. Kan ook ‘oranje’ knipperlicht worden als je 2e keer touch bediening doet. Best wel grappig. Bouw kwaliteit is acceptabel maar niet helemaal on par met Toyo zelf.
Dat is wel nice dat je ze ook uit kan zetten, zit die bediening op de lamp zelf?

Ik heb voor nu tree planken in bestelling staan die ik met een paar weekjes eronder ga zetten.

Die verlichting op de front lijkt me ook wel wat maar ben bang dat de kwaliteit ten opzichte van de led koplampen minder is en je dan kleur verschil krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
NiGeLaToR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:29:
Ondertussen mod nr 3: led lampen in de achterbak gemaakt. In theorie binnen een uur erin te krijgen, zaterdag avond met vrienden maakte het een ietwat langer avontuur.
Goed bezig, ik heb dit ooit (in 2012) ook bij mijn Skoda Superb gedaan (gloeilampjes in kofferbakklep vervangen door LED). Inmiddels zijn we echter meer dan een decennium verder, ik mag toch aannemen dat er anno 2023 standaard LED-lampjes in zitten? :? Zet Toyota daar nog steeds ouderwetse gloeilampjes in?
Of zaten er überhaupt geen lampjes in die klep en heb jij die met deze mod toegevoegd?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Andrehj schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Goed bezig, ik heb dit ooit (in 2012) ook bij mijn Skoda Superb gedaan (gloeilampjes in kofferbakklep vervangen door LED). Inmiddels zijn we echter meer dan een decennium verder, ik mag toch aannemen dat er anno 2023 standaard LED-lampjes in zitten? :? Zet Toyota daar nog steeds ouderwetse gloeilampjes in?
Of zaten er überhaupt geen lampjes in die klep en heb jij die met deze mod toegevoegd?
Als ik lees wat ie schrijft dan het laatste.
Heb jij lampjes in het klep of bedoel je in de bagageruimte?

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 14-01-2024 12:36 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
EWK schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:36:
In de klep (van mijn Superb, ik heb geen Toyota, maar ben me aan het oriënteren). Ik kan de krant wel lezen als ik in de kofferbak zit. Die LED's in de klep zijn echt ideaal.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07

_Eend_

🌻🇺🇦

Wat een luxe, verlichting in de kofferbak :+

Ik heb maar een nachtlampje gekocht voor in de kofferbak van mijn Aygo. Nu nog een hoedenplank(je) voor een normale prijs (nieuw €279,-) . Het autobedrijf waar ik hem kocht had er geen een liggen, en de vorige eigenaar is 'm kwijt (hoe dan :? )

Ik heb ook een loos dopje in de kofferbak er uit gehaald en een houder geprint voor het nachtlampje die op de plek van het klepje zit. Werkt prima :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
EWK schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Als ik lees wat ie schrijft dan het laatste.
Er zat al licht in - inderdaad een gloeilampje aan de zijkant. Nu in de klep twee ledspots.

@Drials er zit touch op en die werkt ook nog met memory: dus aanzetten en gaat aan met openen klep, knipperlicht of uit.

Deze van Ali, voor mijn RAV4 2019.

@Andrehj Toyota is geen rijdende gadgetwinkel enerzijds en anderzijds zijn er veel mods en upgrades te vinden. Mijn 2019 model ‘mist’ wat dingen die ik ging missen toen ik zag dat ik ze kon ontmissen (aka kopen :+). Dus goed kijken welke dingen je écht belangrijk vindt en wilt hebben.

Heb ivm een event vandaag de hele dag door de duinen gereden met onze RAV4: dat is echt de bestemming van die auto. Heel tof:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fPSkhSHepU1MCQyOklkqRgALit8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVGaXbRomfy3nMjjNeKwV1sX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik acht hem niet offroad geschikt dus heb het strand gemeden, maar verder prima zandpaden en wat modder gezien.

[ Voor 46% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-01-2024 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

Ik maak sinds een weekje ook onderdeel uit van het Toyota-kamp! Na 8 jaar met m'n Citroën C2 uit 2005 ben ik over gegaan op een Aygo uit 2006. M'n ouders rijden echt al 40 jaar ofzo Toyota en hebben vrijwel nooit problemen, dus toen m'n C2 het toch echt begon te begeven heb ik eigenlijk vooral gekeken naar Toyota. Uiteindelijk dus voor de Aygo gegaan. Qua kofferbak ga ik er wat op achteruit, maar als een grote kofferbak nodig is hebben we de Kia Niro van m'n vrouw.

Wat me wel echt direct opviel is hoe beroerd de dashboardspeakers klinken :') Ik ben totaal geen audiofiel, maar ook ik heb m'n grenzen. Het klinkt dof, totaal geen diepte en lage tonen doet ie niet aan. Aangezien ik altijd Spotify aan heb staan en graag muziek luister als ik onderweg ben heb ik de radio al vervangen, maar het kriebelt heel erg om de speakers ook te upgraden omdat het nu echt nergens naar klinkt. Wat meer diepte in het geluid en ik ben al helemaal happy.

Is het gewoon een kwestie van nieuwe 4"/10cm coaxiale dashboard speakers kopen en omwisselen?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Gisteren hadden we onze 2013 plugin Prius alweer twee jaar, dus tijd voor de jaarlijke beurt + APK. Zoals verwacht geen bijzonderheden, het enige extra waar ze even over belden was een interieurfilter en versleten banden achter (nieuwe banden voor geplaatst, voorbanden naar de achterwielen verhuisd). Die banden gaven vanochtend met de sneeuw wel een veilig gevoel.

Ook over het afgelopen jaar waren er gelukkig weer geen problemen te melden, we zijn nog steeds zéér tevreden over de auto. Het gemiddelde verbruik sinds we hem hebben is net iets meer dan 2,5 L per 100 km, ik ben daar ook erg blij mee. Blijkbaar was de inschatting die ik voor de aankoop maakte dat deze auto (met zijn kleine accu) wel goed bij ons gebruikspatroon zou passen een goede. Met thuis laden uit de zonnepanelen, en op mijn werk bijna gratis kunnen laden plus een toch al zuinige rijstijl rijd ik volgens mij zeer voordelig. Allemaal niet gek voor een tien jaar oude auto (eerste generatie plugin ook) denk ik zo. Ik heb ook geen enkele indicatie dat de accu degradeert. Sinds ik de auto aan mijn Home Assistant heb gekoppeld zie ik dat de accu tussen de 85% en 25% SoC wordt gehouden, wat de levensduur flink zal verlengen.

De huidige tank is een uitschieter; momenteel staat er 1450 km op de dagteller en er zit nog ongeveer 1/3 in de tank. 1,6 L per 100 km! :P Over het afgelopen jaar ongeveer 17000 km gereden.

Verder gewoon niets te melden, dat is een goede zaak :) Op naar het volgende jaar.

Waar ik wel verlekkerd naar zit te kijken (maar ik weet al dat het niet gaat gebeuren): dit bedrijf in de VS levert lithium-accu's om de stock NiMH-accu's in normale Priusen (non-plugin) te vervangen. Ze experimenteren momenteel met het plaatsen van grotere accu's in de plugin Prius, zie bv hier en hier. De capaciteit zou ruim twee keer zo groot moeten zijn als de stock accu, zonder dat het meer plek inneemt. Dat zou ik wel willen zeg, ik denk dat het overall verbruik dan wel richting de 1,5 L per 100 km zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JeroenH Mooi om zo'n verhaal van een inmiddels niet al te jonge auto te horen. Het kan dus nog steeds met Toyota's. ;)

Omdat je dus zoveel mogelijk inplugt vraag ik me af: tank je E10 of ga je wel bewust naar de Super 98 of een dergelijk alternatief? Dit omdat er gezegd wordt dat E10 minder geschikt is om lang in je tank te laten zitten zonder het te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
MooDyBLueS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:24:
@JeroenH Mooi om zo'n verhaal van een inmiddels niet al te jonge auto te horen. Het kan dus nog steeds met Toyota's. ;)

Omdat je dus zoveel mogelijk inplugt vraag ik me af: tank je E10 of ga je wel bewust naar de Super 98 of een dergelijk alternatief? Dit omdat er gezegd wordt dat E10 minder geschikt is om lang in je tank te laten zitten zonder het te gebruiken.
Ik persoonlijk tank alleen E5, ik merk dat de motor er beter op draait en dat de auto zuiniger is. Ik heb E10 en E5 getest, meerdere tankbeurten, en de kosten per kilometer zijn vrijwel gelijk. Dan is kiezen voor E5 niet zo moeilijk.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
MooDyBLueS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:24:
Ja, N=1 natuurlijk (of eigenlijk N=2, mijn vorige niet-plugin Prius heb ik zonder problemen gereden tot de 220000 km en 16 jaar, perfect werkend ingeruild) maar in dit geval gaat het tot nu toe zeker op.
Ik tank doorgaans één keer per maand, dat de huidige tank zo lang meegaat is een uitzondering. Ik maak me hier niet zo'n zorgen om. Ik tank uitsluitend E10 sinds het er is, het werkt perfect, ik heb geen reden om wat anders te doen.

Dit doet me denken wat (jaren geleden) een keer zag in een presentatie van de toen nieuwe Opel Ampera. Men vertelde dat de de boordcomputer van de auto de leeftijd van de brandstof in de tank in de gaten houdt. Als meer dan een jaar (!) niet getankt is gaat de auto brandstof verbruiken, ook op ritten die elektrisch zouden kunnen, om de oude brandstof op te maken en zodoende de gebruiken aan te moedigen te gaan tanken. Als Opel een jaar als termijn neemt durf ik een maand tussen tankbeurten zonder zorgen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
JeroenH schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:37:
[...]

Ja, N=1 natuurlijk (of eigenlijk N=2, mijn vorige niet-plugin Prius heb ik zonder problemen gereden tot de 220000 km en 16 jaar, perfect werkend ingeruild) maar in dit geval gaat het tot nu toe zeker op.

[...]

Ik tank doorgaans één keer per maand, dat de huidige tank zo lang meegaat is een uitzondering. Ik maak me hier niet zo'n zorgen om. Ik tank uitsluitend E10 sinds het er is, het werkt perfect, ik heb geen reden om wat anders te doen.

Dit doet me denken wat (jaren geleden) een keer zag in een presentatie van de toen nieuwe Opel Ampera. Men vertelde dat de de boordcomputer van de auto de leeftijd van de brandstof in de tank in de gaten houdt. Als meer dan een jaar (!) niet getankt is gaat de auto brandstof verbruiken, ook op ritten die elektrisch zouden kunnen, om de oude brandstof op te maken en zodoende de gebruiken aan te moedigen te gaan tanken. Als Opel een jaar als termijn neemt durf ik een maand tussen tankbeurten zonder zorgen aan.
Een maand is dan ook prima, zeker als je er ook een behoorlijke hoeveelheid in gooit elke keer. Niet een litertje of zo om aan het minimale te voldoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 10:49
Zojuist maar eens winterbanden voor de Yaris besteld.

Zag dat er in onze auto regeling staat dat elke auto met all season of winterbanden komt.

Wagenpark beheerder maar eens gebeld.
"Ja hoor, kan je gewoon bij de dealer aan laten vragen via ROB-net!"

Lekker dan, zeg dat dan gewoon gelijk bij afleveren van de auto :/ .

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
Csotranme schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:18:
Zojuist maar eens winterbanden voor de Yaris besteld.

Zag dat er in onze auto regeling staat dat elke auto met all season of winterbanden komt.

Wagenpark beheerder maar eens gebeld.
"Ja hoor, kan je gewoon bij de dealer aan laten vragen via ROB-net!"

Lekker dan, zeg dat dan gewoon gelijk bij afleveren van de auto :/ .
Had je de autoregeling dan niet doorgelezen voor je op "bestel" klikte? daar is die voor.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
KnoxNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:51:
[...]

Had je de autoregeling dan niet doorgelezen voor je op "bestel" klikte? daar is die voor.... ;)
Lang verhaal maar was hier altijd allemaal wat vaag..
Mede doordat ze van alles aan het recht trekken waren tussen business units dus wat er was was outdated.
Voor mijn BU was het blijkbaar destijds een optie en niet altijd inclusief.

Op 'bestel' klikken doen we hier ook niet :p
Het is gewoon een offerte naar de beheerder mailen met "die wil ik, wat kost dat?"

Bij ingebruikname alleen een hand-out van 2 kantjes gekregen maar stond dit niet op...

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Over winterbanden gesproken.
Voor de mensen met wat oudere banden met enkel een M+S symbool die daarmee Duitsland in willen eind van het jaar...
Alle autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd.

Banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S worden tot en met 30/9/2024 als winterband geaccepteerd.
Daarna dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
KnoxNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:15:
Een maand is dan ook prima, zeker als je er ook een behoorlijke hoeveelheid in gooit elke keer. Niet een litertje of zo om aan het minimale te voldoen. :)
Ik tank altijd vol. Mijn eerste Prius heb ik nog wel eens "hoe ver kan ik komen op een tank" gespeeld, maar na een keer ruim 46 liter getankt te hebben was ik zo geschrokken ben dat ik daarmee opgehouden ben. De tank van die auto was nominaal 45 liter :P Als ik nu bij ongeveer één derde ben (twee derde verbruikt dus) ga ik altijd wel tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
De speaker aan de passagierskant van onze Toyota Yaris uit 2012 maakt een naar bijkomend geluid tijdens het afspelen van muziek. Alsof er iets los zit. Zelf bij zacht muziek luisteren en de bass in de min hoor het bij een nummer met wat meer lage tonen.

Ik ben van plan om de speaker zelf even te vervangen. Zijn er mensen die dit wel eens gedaan hebben en nog tips waar ik op moet letten. Toyota kennende zal alles makkelijk te demonteren zijn. Speaker ben ik van plan om op Ebay aan te schaffen. Ik ga eerst even kijken naar de huidige speaker of ik hier een type nummer op vind zodat ik dezelfde terug kan kopen.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:44
SomerenV schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 01:56:

Is het gewoon een kwestie van nieuwe 4"/10cm coaxiale dashboard speakers kopen en omwisselen?
Ja klusje van niks klepje er af de twee best wel grote schroeven :) los maken en vervangen
hk12nl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:25:

Ik ben van plan om de speaker zelf even te vervangen. Zijn er mensen die dit wel eens gedaan hebben en nog tips waar ik op moet letten.
valt wel mee wel alle schroeven verwijderen want de deurpaneel moet eraf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Deurpaneel zit geklikt. Maar ik weet niet of dat ik met deze buitentemperaturen zou doen. Plastic wordt erg hard met deze kou, grotere kans dat je iets kapot breekt. Of je moet de auto warm binnen hebben staan :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
ThinkPad schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:52:
Deurpaneel zit geklikt. Maar ik weet niet of dat ik met deze buitentemperaturen zou doen. Plastic wordt erg hard met deze kou, grotere kans dat je iets kapot breekt. Of je moet de auto warm binnen hebben staan :) ?
Ik dacht er ook aan om dit richting het voorjaar te doen en met deze reden nu helemaal :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hk12nl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Ik dacht er ook aan om dit richting het voorjaar te doen en met deze reden nu helemaal :)
Maar waarom gelijk de speaker vervangen? Ik zou eerst kijken of het membraan gescheurd is of er iets anders aan de hand is. Het kan simpelweg zijn dat er iets van plastic of een losgekomen schroefje tegen de speaker ligt wat je nu niet ziet en na het verwijderen van het deurpaneel duidelijk wordt.

Mocht je toch over moeten gaan tot aanschaf, vervang dan speakers symmetrisch, dus ook de andere deur. Anders heb je een zeer grote kans dat je ineens een totaal ongebalanceerd geluid krijgt, tenzij je een volledig identiek exemplaar kan bemachtigen, maar zelfs als de specs matchen kan het qua geluid wat anders ten gehore brengen wat aan de gebruikte kwaliteit van de materialen ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
MooDyBLueS schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Maar waarom gelijk de speaker vervangen? Ik zou eerst kijken of het membraan gescheurd is of er iets anders aan de hand is. Het kan simpelweg zijn dat er iets van plastic of een losgekomen schroefje tegen de speaker ligt wat je nu niet ziet en na het verwijderen van het deurpaneel duidelijk wordt.

Mocht je toch over moeten gaan tot aanschaf, vervang dan speakers symmetrisch, dus ook de andere deur. Anders heb je een zeer grote kans dat je ineens een totaal ongebalanceerd geluid krijgt, tenzij je een volledig identiek exemplaar kan bemachtigen, maar zelfs als de specs matchen kan het qua geluid wat anders ten gehore brengen wat aan de gebruikte kwaliteit van de materialen ligt.
Eens. Ik loop op de zaken vooruit. Ik ga inderdaad eerst kijken maar wacht tot het warmere weer er is. Thx alleen voor de tips!

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
ThinkPad schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:52:
Hij zit grotendeels geklikt, maar ook vast met schroeven via het handvat/ bedieningspaneel en deurklink/ slot. Genoeg instructie video's op YT te vinden hierover.
Die klipjes breken net zo makkelijk in de zomer als in de winter, vooral bij een auto van meer dan 10 jaar oud.
Gewoon extra klipjes in huis hebben voor het geval dat, die kosten echt bijna niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBC87
hk12nl schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:25:
De speaker aan de passagierskant van onze Toyota Yaris uit 2012 maakt een naar bijkomend geluid tijdens het afspelen van muziek. Alsof er iets los zit. Zelf bij zacht muziek luisteren en de bass in de min hoor het bij een nummer met wat meer lage tonen.

Ik ben van plan om de speaker zelf even te vervangen. Zijn er mensen die dit wel eens gedaan hebben en nog tips waar ik op moet letten. Toyota kennende zal alles makkelijk te demonteren zijn. Speaker ben ik van plan om op Ebay aan te schaffen. Ik ga eerst even kijken naar de huidige speaker of ik hier een type nummer op vind zodat ik dezelfde terug kan kopen.
Op YT kijken voor een video voor het verwijderen van de deurpanelen, is echt een klusje van niks.
Zoals al gezegd werd, ga uitzoeken wat het probleem is, het kan ook aan de aansturing liggen vanuit de radio zelf.

Mocht je speakers gaan vervangen, dan idd symetrisch en beide kanten aanpakken, maar ik zou eerlijk gezegd niet opzoek gaan naar originele units.
Ik zou gaan voor aftermarket van gerenommeerde merken, die hoeven niet veel duurder te zijn, maar klinken veel beter. Dus gewoon het formaat controleren en opzoek gaan naar aftermarket en indien nodig speakerringen.

Zo heb ik een CHR met het "premium" JBL audio en ik heb een aantal units vervangen voor goedkopere aftermarket JBL units en die klonken veel beter, terwijl de originele JBL speakers bij de dealer veel duurder waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
DBC87 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:34:
[...]

Op YT kijken voor een video voor het verwijderen van de deurpanelen, is echt een klusje van niks.
Zoals al gezegd werd, ga uitzoeken wat het probleem is, het kan ook aan de aansturing liggen vanuit de radio zelf.

Mocht je speakers gaan vervangen, dan idd symetrisch en beide kanten aanpakken, maar ik zou eerlijk gezegd niet opzoek gaan naar originele units.
Ik zou gaan voor aftermarket van gerenommeerde merken, die hoeven niet veel duurder te zijn, maar klinken veel beter. Dus gewoon het formaat controleren en opzoek gaan naar aftermarket en indien nodig speakerringen.

Zo heb ik een CHR met het "premium" JBL audio en ik heb een aantal units vervangen voor goedkopere aftermarket JBL units en die klonken veel beter, terwijl de originele JBL speakers bij de dealer veel duurder waren.
Thx voor de tips.

Ik heb ook een Chr met JBL. Welke aftermarktet JBLs heb je hier voor aangeschaft?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
hk12nl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Thx voor de tips.

Ik heb ook een Chr met JBL. Welke aftermarktet JBLs heb je hier voor aangeschaft?
Welke precies weet ik niet, maar het zijn JBL GTO speakers.
De achterdeuren van de CHR van het model tot en met 2019 heeft alleen woofers (lage tonen) deze zijn kapot gegaan en onder garantie vervangen, maar nou waren ze laatst weer kapot.
De CHR 2020-2023 heeft daar wel allrange speakers zitten. De originele zijn echt speakertjes van niks.

Ik heb nog best veel auto audio van vroegere auto's en projecten en daar vond ik nog een setje 13cm coaxiale speakers en ik heb deze met provisorische ringen passend gemaakt. Ik ga deze in de toekomst wel vervangen voor anderen.

speakersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVvkXx7TgPPkDJYTGDvpBnOo9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1WD2JHYQP3UxlootPG1chPq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@SomerenV Ik haal m'n knutsel inspiratie van YouTube, met name filmpjes waar mensen je vertellen wat je vooral niet moet doen zijn m'n vriend aangezien ik wel in staat ben precies die dingen te doen die je niet moet doen :+ Veel plezier met je auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

dbzfan

Nee.

Binnenkort de 150k kilometer beurt, is een prijzige zie ik als ik hem inplan, iemand een idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@dbzfan 150k km beurt van wat? Je hamster of je Toyota? En indien het laatste: welk model?

Veelal is het zo dat bepaalde km-standen extra vervangen met zich meebrengen, dit valt te lezen in je onderhoudsboekje. Denk aan bougies die echt niet elk 15.000 km vervangen worden maar wel een keer aan de beurt zijn, evenals een evt. distributieriem en zo zijn er nog meer onderdelen waardoor elke (grote) beurt fluctueert in prijs.

De 150k is meen ik wel vaak de duurste, de 180k grote beurt is weer wat goedkoper. Maar nogmaals: je onderhoudsboekje geeft je daar helderheid over.

Edit: dit is uit een onderhoudsbrochure van de Prius 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZEIELDmH6AMK7zqkg7AfG6EDBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrtCqLatiDJapymNmFItghxf.png?f=fotoalbum_large

Bij 150.000 km kijk je dus aan tegen:
- koelvloeistof
- remvloeistof
- interieurfilter

Deze valt dus mee en is de 180k km juist een grotere lijkt het, maar kan dus anders zijn voor jouw model, zeker als je dus een optelsom krijg van veel van de genoemde onderdelen.

[ Voor 37% gewijzigd door MooDyBLueS op 18-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

dbzfan

Nee.

MooDyBLueS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:26:
@dbzfan 150k km beurt van wat? Je hamster of je Toyota? En indien het laatste: welk model?

Veelal is het zo dat bepaalde km-standen extra vervangen met zich meebrengen, dit valt te lezen in je onderhoudsboekje. Denk aan bougies die echt niet elk 15.000 km vervangen worden maar wel een keer aan de beurt zijn, evenals een evt. distributieriem en zo zijn er nog meer onderdelen waardoor elke (grote) beurt fluctueert in prijs.

De 150k is meen ik wel vaak de duurste, de 180k grote beurt is weer wat goedkoper. Maar nogmaals: je onderhoudsboekje geeft je daar helderheid over.

Edit: dit is uit een onderhoudsbrochure van de Prius 3:
[Afbeelding]

Bij 150.000 km kijk je dus aan tegen:
- koelvloeistof
- remvloeistof
- interieurfilter

Deze valt dus mee en is de 180k km juist een grotere lijkt het, maar kan dus anders zijn voor jouw model, zeker als je dus een optelsom krijg van veel van de genoemde onderdelen.
Excuses, Auris facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
Ik heb dezelfde auto als jou. Nagenoeg dezelfde km stand (146K).

Vorige week een kleine beurt gehad en APK. Geen bijzonderheden. Alles in orde.

De garage (geen officiële Toyota dealer) geeft aan dat ze aanraden om bij km stand 180K de waterpomp te vervangen. Ze geven aan dat als je dit niet preventief doet, er het risico is dat de kosten hoger uit gaan vallen omdat er meer stuk gaat.

De officiele Toyota garage doet deze aanbeveling volgens mijn garage overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chris499 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:41:
[...]

Ik heb dezelfde auto als jou. Nagenoeg dezelfde km stand (146K).

Vorige week een kleine beurt gehad en APK. Geen bijzonderheden. Alles in orde.

De garage (geen officiële Toyota dealer) geeft aan dat ze aanraden om bij km stand 180K de waterpomp te vervangen. Ze geven aan dat als je dit niet preventief doet, er het risico is dat de kosten hoger uit gaan vallen omdat er meer stuk gaat.

De officiele Toyota garage doet deze aanbeveling volgens mijn garage overigens niet.
Ik heb ooit een zwetende waterpomp gehad in mijn Prius II uit 2006, hij was toen 9 jaar uit en ruim boven de 2 ton gereden. Ik kreeg dit van een Toyota dealer in Zoetermeer te horen waar ik het onderhoud een keer liet doen omdat ik daar werkte. Hun advies: je kan het aankijken, wellicht gaat het nog jaren mee, maar je kan het ook preventief vervangen, nodig is het echter niet.

Vervolgens de dag erna 'mijn' dealer opgebeld, uitgelegd en hun visie gevraagd. Zelfde antwoord, dus ik heb gezegd: weet je wat ik kijk het inderdaad even aan.

De beurt erna had ik zelf toch zoiets van: voor mijn eigen gemoedsrust is het beter als ik hem laat vervangen, kostte toen €350 meen ik en verder nooit iets met die Prius gehad (of welke Toyota/Lexus dan ook), dus vond het ook geen probleem om een keer het zekere voor het onzekere te nemen.

Maar volledig preventief vind ik een rare. Toyota staat bekend om hun enorme betrouwbaarheid mits je je aan hun onderhoudsschema houdt (geen enkele auto kan zonder onderhoud) en als de Toyota dealer (die de adviezen van de importer cq. Toyota Japan natuurlijk overneemt) zegt dat het niet nodig is, dan is het in mijn ogen niet nodig.

Alleen zou ik misschien wel even doorvragen waarom ze dit nu zeggen. Is er nu wel iets te zien of eigenlijk helemaal niks? In dat laatste geval lijkt het mij totale onzin, volgens die beredenering kan je alles wel preventief vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb ooit een zwetende waterpomp gehad in mijn Prius II uit 2006, hij was toen 9 jaar uit en ruim boven de 2 ton gereden. Ik kreeg dit van een Toyota dealer in Zoetermeer te horen waar ik het onderhoud een keer liet doen omdat ik daar werkte. Hun advies: je kan het aankijken, wellicht gaat het nog jaren mee, maar je kan het ook preventief vervangen, nodig is het echter niet.

Vervolgens de dag erna 'mijn' dealer opgebeld, uitgelegd en hun visie gevraagd. Zelfde antwoord, dus ik heb gezegd: weet je wat ik kijk het inderdaad even aan.

De beurt erna had ik zelf toch zoiets van: voor mijn eigen gemoedsrust is het beter als ik hem laat vervangen, kostte toen €350 meen ik en verder nooit iets met die Prius gehad (of welke Toyota/Lexus dan ook), dus vond het ook geen probleem om een keer het zekere voor het onzekere te nemen.

Maar volledig preventief vind ik een rare. Toyota staat bekend om hun enorme betrouwbaarheid mits je je aan hun onderhoudsschema houdt (geen enkele auto kan zonder onderhoud) en als de Toyota dealer (die de adviezen van de importer cq. Toyota Japan natuurlijk overneemt) zegt dat het niet nodig is, dan is het in mijn ogen niet nodig.

Alleen zou ik misschien wel even doorvragen waarom ze dit nu zeggen. Is er nu wel iets te zien of eigenlijk helemaal niks? In dat laatste geval lijkt het mij totale onzin, volgens die beredenering kan je alles wel preventief vervangen.
Ik zal het de volgende keer nog eens dieper op in gaan. Heb zelf geen technische kennis van auto's dus is ook lastig te begrijpen.

Of ze hebben een aantal keer de ervaring gehad dat het stuk ging, of ze willen er gewoon extra aan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Chris499 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Ik zal het de volgende keer nog eens dieper op in gaan. Heb zelf geen technische kennis van auto's dus is ook lastig te begrijpen.

Of ze hebben een aantal keer de ervaring gehad dat het stuk ging, of ze willen er gewoon extra aan verdienen.
Dat blijft ook lastig inderdaad, ik ben ook verre van een autotechneut en weet alleen wat ik als liefhebber door de jaren heen heb geleerd.

Daarom kan het ook geen kwaad om even een rondje te bellen langs 1 of 2 Toyota dealers, ook al ben je daar geen klant.

Uiteindelijk moet je ook gewoon je gevoel volgen natuurlijk. Als het voor jou beter voelt om wel te vervangen, vooral doen natuurlijk en anders zou het ik even een beetje uitzoeken. Je hoeft ook geen kennis te hebben zelf, puur kritisch doorvragen waarom kom je al een eind mee. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Mijn IS250 heeft volgens Louwman al 5 jaar een zwetende waterpomp.

Zweten is niet lekken leren we op Youtube van Joep van autoweek, dus dan zweet ie maar lekker even door. De laatste 3 jaar vragen ze ook niet meer of ze hem mogen vervangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
@MooDyBLueS, ben jij al wat verder qua zoektocht naar een bZ4X? Hoewel ik schreef dat rationeel/financieel de keuze voor de corolla TS meer voor de hand ligt, begin ik toch te twijfelen of dit niet toch het juiste moment zou kunnen zijn om elektrisch te gaan rijden (met name vanuit milieu overwegingen).

Verder uitstel kan wel met een paar jaar, dan is de techniek weer wat verder en is er meer concurrentie, wat de prijs weer wat kan drukken, maar zo blijf je uiteindelijk gewoon bezig. Ondertussen is ook wel een iets opgefriste versie aangekondigd met, zo begrijp ik, vooral kleine aanpassingen die voor mensen die veel (moeten) snelladen interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StarC schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:41:
@MooDyBLueS, ben jij al wat verder qua zoektocht naar een bZ4X? Hoewel ik schreef dat rationeel/financieel de keuze voor de corolla TS meer voor de hand ligt, begin ik toch te twijfelen of dit niet toch het juiste moment zou kunnen zijn om elektrisch te gaan rijden (met name vanuit milieu overwegingen).

Verder uitstel kan wel met een paar jaar, dan is de techniek weer wat verder en is er meer concurrentie, wat de prijs weer wat kan drukken, maar zo blijf je uiteindelijk gewoon bezig. Ondertussen is ook wel een iets opgefriste versie aangekondigd met, zo begrijp ik, vooral kleine aanpassingen die voor mensen die veel (moeten) snelladen interessant zijn.
Ja en nee. Ik heb heel even de bZ4X geparkeerd omdat ik toch even helemaal van scratch ben begonnen met wat nu mijn opties zijn. Daarbij bekijk ik het oa dankzij jouw eerdere reactie van twee kanten: of een lager geprijsde (plug-in) hybride of nu de pijn nemen om meer geld uit te geven aan een EV die maandelijks goedkoper is.

De enige reden van mijn twijfel is dat de bZ4X qua accugrootte netto 64 kWh is en ik kijk naar de occasions van rond de 45-47k (ik wil wel een Premium, 1-fase maakt mij weinig uit). Het bereik in de winter is niet enorm daardoor. Aan de andere kant had ik toevallig ook de VW ID.4 op mijn lijstje gezet want ondanks dat ik hem niet mooi vind kan je luxere 1st edition uitvoeringen met 77 kWh accu voor 33-35k vinden, dat is een erg groot verschil. Maar dan zie ik net een bericht van AutoWeek voorbijkomen over het praktijkverbruik en legt ie het zelfs tov de 64 kWh bZ4X gewoon af in de winter. Dus dat is wel weer een pluspunt voor de bZ4X. Dat er een nieuwere komt houd je altijd, maar de nieuwprijzen vind ik net wat te hoog.

Ik vind persoonlijk de Corolla iets te duur in vergelijk, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik wel een 2.0 zou willen én een luxere Executive of vergelijkbaar. Dan zit je aan 27-30k voor een normale hybride. Verder heb ik wel de BMW 330e Touring op mijn lijstje gezet, een phev voor 35-37k van ±2020. Maar ik zie dat ook niet louter als "best of both worlds", want meer dan 60 km elektrisch is er niet uit te trekken en dan zit ik straks toch vast aan regelmatig benzine tanken en ik vraag me af hoe zuinig de BMW dan nog is tov een Toyota hybride. 1:20 zal het zeker niet worden.

Ook vind ik de nieuwe Renault Scenic interessant en voor 53k nieuw (meest luxe versie) met 89 kWh accu is het gewoon een bijzonder sterke concurrent voor de bZ4X, alleen schijnt de levertijd op z'n vroegst juni te worden én schijnt Renault er nogal een handje van te hebben dat ze hun levertijden bij lange na niet waarmaken. En aangezien ik vanaf mei echt een auto met groter rijbereik nodig heb, moet het dus iets worden wat voor die tijd te leveren is, maar ik vind hem wel dusdanig interessant dat ik wel een keer bij Renault ga vragen of ze mij niet tijdelijk (desnoods short lease) van een Megane E-TECH kunnen voorzien tot de Scenic geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Zijn er hier ook Toyota rijders die een caravan trekken? Zo ja, welke type auto staat ervoor voor welk gewicht caravan? 🙂

Zijn er daarnaast ook mensen die redenen hebben gehad om weg te gaan bij Toyota voor een andere caravantrekker? Zo ja, welk merk/type hebben jullie gekozen?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
@MooDyBLueS Je weet wat de reputatie van Renault is hé....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
roches schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:14:
@MooDyBLueS Je weet wat de reputatie van Renault is hé....
Is die reputatie anno 2024 dan ook echt zo? Volgens mij hoorde ik een autojournalist (weet even niet meer of het AutoWeek of ANWB was of een ander) niet al te lang geleden nog zeggen dat er tegenwoordig geen echt slechte auto's meer gemaakt worden.

Daarnaast heeft/had Renault volgens mij een samenwerking met Nissan voor het EV gedeelte en de Leaf en Zoe waren gewoon goede EV's. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 12:29
hk12nl schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:00:
Zijn er hier ook Toyota rijders die een caravan trekken? Zo ja, welke type auto staat ervoor voor welk gewicht caravan? 🙂

Zijn er daarnaast ook mensen die redenen hebben gehad om weg te gaan bij Toyota voor een andere caravantrekker? Zo ja, welk merk/type hebben jullie gekozen?
Ik trek een vouwwagen met onze rav4. Niet helemaal vergelijkbaar, maar alles kan met deze combinatie. Geen helling te steil en als je wil kun je vlot doorrijden op de snelweg. Uiteraard stuk minder gewicht en luchtweerstand. (De vouwwagen is vaak maximaal belast, of wat meer :F)

[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 20-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Ja en nee. Ik heb heel even de bZ4X geparkeerd omdat ik toch even helemaal van scratch ben begonnen met wat nu mijn opties zijn. Daarbij bekijk ik het oa dankzij jouw eerdere reactie van twee kanten: of een lager geprijsde (plug-in) hybride of nu de pijn nemen om meer geld uit te geven aan een EV die maandelijks goedkoper is.

De enige reden van mijn twijfel is dat de bZ4X qua accugrootte netto 64 kWh is en ik kijk naar de occasions van rond de 45-47k (ik wil wel een Premium, 1-fase maakt mij weinig uit). Het bereik in de winter is niet enorm daardoor. Aan de andere kant had ik toevallig ook de VW ID.4 op mijn lijstje gezet want ondanks dat ik hem niet mooi vind kan je luxere 1st edition uitvoeringen met 77 kWh accu voor 33-35k vinden, dat is een erg groot verschil. Maar dan zie ik net een bericht van AutoWeek voorbijkomen over het praktijkverbruik en legt ie het zelfs tov de 64 kWh bZ4X gewoon af in de winter. Dus dat is wel weer een pluspunt voor de bZ4X. Dat er een nieuwere komt houd je altijd, maar de nieuwprijzen vind ik net wat te hoog.

Ik vind persoonlijk de Corolla iets te duur in vergelijk, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik wel een 2.0 zou willen én een luxere Executive of vergelijkbaar. Dan zit je aan 27-30k voor een normale hybride. Verder heb ik wel de BMW 330e Touring op mijn lijstje gezet, een phev voor 35-37k van ±2020. Maar ik zie dat ook niet louter als "best of both worlds", want meer dan 60 km elektrisch is er niet uit te trekken en dan zit ik straks toch vast aan regelmatig benzine tanken en ik vraag me af hoe zuinig de BMW dan nog is tov een Toyota hybride. 1:20 zal het zeker niet worden.

Ook vind ik de nieuwe Renault Scenic interessant en voor 53k nieuw (meest luxe versie) met 89 kWh accu is het gewoon een bijzonder sterke concurrent voor de bZ4X, alleen schijnt de levertijd op z'n vroegst juni te worden én schijnt Renault er nogal een handje van te hebben dat ze hun levertijden bij lange na niet waarmaken. En aangezien ik vanaf mei echt een auto met groter rijbereik nodig heb, moet het dus iets worden wat voor die tijd te leveren is, maar ik vind hem wel dusdanig interessant dat ik wel een keer bij Renault ga vragen of ze mij niet tijdelijk (desnoods short lease) van een Megane E-TECH kunnen voorzien tot de Scenic geleverd wordt.
Ik was gisteren bij een vriend die een bzx4 heeft. Hij was aan het mopperen dat hij bij koud weer een bereik heeft van 250 km...
Valt mij ook vies tegen.

Edit: en veel problemen met de software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Is die reputatie anno 2024 dan ook echt zo?
Volgens meerdere sites was Renault in de afgelopen jaren nog één van de merken met de meeste problemen.
Met als meest onbetrouwbare auto de Renault Scénic, volgens de consumentenbond.

https://www.manners.nl/me...-consumentenbond-citroen/

Dus ja...

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 20-01-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Punkrocker schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Ik was gisteren bij een vriend die een bzx4 heeft. Hij was aan het mopperen dat hij bij koud weer een bereik heeft van 250 km...
Valt mij ook vies tegen.

Edit: en veel problemen met de software
Hmm, dat klinkt inderdaad niet best maar is ook niet gelijk met de 2 video reviews in de winter die ik heb gezien, die wel betere resultaten halen en de auto zelfs erg zuinig noemen.

Weet je zeker dat het met 100% acculading is en dat deze specifieke auto is voorzien van alle software updates? Want op het begin waren er zeker veel klachten over maar veel is gaandeweg opgelost.

Aan de andere kant, misschien moet ik voor volgend weekend wanneer het weer wat kouder lijkt te worden dan de komende dagen nog even een proefrit inplannen en het met deze temperaturen nog een keer zelf ervaren ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

MooDyBLueS schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Hmm, dat klinkt inderdaad niet best maar is ook niet gelijk met de 2 video reviews in de winter die ik heb gezien, die wel betere resultaten halen en de auto zelfs erg zuinig noemen.

Weet je zeker dat het met 100% acculading is en dat deze specifieke auto is voorzien van alle software updates? Want op het begin waren er zeker veel klachten over maar veel is gaandeweg opgelost.

Aan de andere kant, misschien moet ik voor volgend weekend wanneer het weer wat kouder lijkt te worden dan de komende dagen nog even een proefrit inplannen en het met deze temperaturen nog een keer zelf ervaren ook.
Ja, volle ladingen. Geen one off maar meerdere keren.
Hij is best handig met software maar wellicht ligt het inderdaad daaraan.
Een proefrit in de winter is wel een goed idee voor het bereik te checken.

[ Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 21-01-2024 11:09 . Reden: grove tiepfaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Thasaidon schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Volgens meerdere sites was Renault in de afgelopen jaren nog één van de merken met de meeste problemen.

Dus ja...
Dat zijn beide oudere auto’s. Als je je Renault binnen 5 jaar weer wiebert hoef je geen grote problemen te verwachten. En het beeld wat ik van @MooDyBLueS heb is dat die genoeg onrust in zich heeft om niet 5 jaar met een auto te hoeven doen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
Thasaidon schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:59:
[...]

Dus ja...
Ik heb jaren een Renault gehad en dat is de reden dat ik nu een Prius heb, zoekopdracht gedaan in Google: “welke auto gaat NIET stuk”, wat was ik zat van Renault zeg. n=1, ik weet het..

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Punkrocker schreef op zondag 21 januari 2024 @ 00:18:
[...]

Ja, volle ladingen. Geen one off maar meerdere keren.
Hij is best handig met software maar wellicht licht het inderdaad daaraan.
Een proefrit in de winter is wel een goed idee voor het bereik
Thanks! Goed om te weten, want video reviews zijn natuurlijk ook maar momentopnames ook al roepen ze soms "wel 1500 km" in de auto gereden te hebben.

Gaat dus zeker een must worden om het zelf te ervaren, ik ga eens kijken of Toyota net als Lexus jaren geleden open staat voor een 48-uurs proefrit, vrijdagmiddag ophalen, maandagochtend inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
MooDyBLueS schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:07:
ik ga eens kijken of Toyota net als Lexus jaren geleden open staat voor een 48-uurs proefrit, vrijdagmiddag ophalen, maandagochtend inleveren.
Dat zal toch wel? Desnoods maak je er een "huurafspraak" van, waarbij je het huurbedrag terugkrijg als je een auto koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
Iemand ervaring met het toevoegen van Carplay/Android Auto aan een Toyota Auris Hybride van 2014 uitgerust met een Touch 2 & Go multimediasysteem?

Ben mogelijkheden aan het opzoeken. Kom kastjes tegen die plug and play moeten zijn om aan de achterkant in te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
ThijsM schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:24:
Iemand ervaring met het toevoegen van Carplay/Android Auto aan een Toyota Auris Hybride van 2014 uitgerust met een Touch 2 & Go multimediasysteem?

Ben mogelijkheden aan het opzoeken. Kom kastjes tegen die plug and play moeten zijn om aan de achterkant in te koppelen.
Yes! Check mijn eerdere berichten in dit topic.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Videopac schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:19:
[...]
Dat zijn beide oudere auto’s.
Dat klopt, maar Citroën en Renault staan al jaren te boek als de auto's met de meeste problemen.
Ook bij nieuwere modellen.

Maar iedereen moet vooral lekker rijden in de auto die hij /zij het lekkerst vind.
En dat is voor ons al ruim 17 jaar Toyota. Maar ook het goede gevoel bij onze dealer speelt daar zeker in mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:47:
De huidige tank is een uitschieter; momenteel staat er 1450 km op de dagteller en er zit nog ongeveer 1/3 in de tank. 1,6 L per 100 km! :P
Eindelijk, bijna een week later, getankt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/k8MyQd0XkIKg3NZkcZyAhk8v.png

En slechts 34 liter getankt. Dus 2000 km op een tank moet onder de juiste omstandigheden mogelijk zijn! Maar ik heb mezelf beloofd dat soort spelletjes niet meer te spelen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:41:
[...]

En slechts 34 liter getankt. Dus 2000 km op een tank moet onder de juiste omstandigheden mogelijk zijn! Maar ik heb mezelf beloofd dat soort spelletjes niet meer te spelen :P
"I do that time in a van".

New World Record! 112 mpg 1,456 miles/tank!
2342 km met een Prius II. Voor de duidelijkheid, dat is dus geen plugin. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben geen groot TG fan maar dat blijft één van de beste stukje video die ik ooit heb gezien. "Oversteer and understeer and everything!"
New World Record! 112 mpg 1,456 miles/tank!
2342 km met een Prius II. Voor de duidelijkheid, dat is dus geen plugin. 8)
Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar krijgt, zonder onveilig te rijden. Ik heb één keer 1100 km gereden met mijn gen2 Prius, en ik denk dat ik toen een groot risico genomen heb stil te komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Blijkbaar heel agressief pulse&glide. Daar heb je in Nederland ook niet echt de ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@JeroenH jij rijdt gok ik zo ook geen snelweg? Aangezien je gemiddelde snelheid op 36km/h staat.
Die van mij staat op 70km/h namelijk :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 12:15
Ik heb een Toyota Auris op het oog uit 2015 en deze heeft bijna 200.000 op de teller voor iets meer dan 13.000 euro met alles er op en er aan.

Ik ben zelf nieuw in de wereld van Toyota en ik heb geen idee of dit een goede koop is. Zijn er zaken waar ik op moet letten? En wat voor kosten kan ik verwachten als ik hem naar de 3 ton wil rijden.

Alvast bedankt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door jovael op 01-02-2024 21:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@jovael Mooie uitvoering en afgaande op de foto's staat ie er ook erg goed bij voor de leeftijd. d:)b Ook zie ik op de boekjes dat ie netjes onderhouden is bij een dealer waar ik ook veelvuldig geweest ben en goede ervaringen mee heb.

Wat je kan verwachten? Als je het normale onderhoud blijft doen: klein/groot/klein/groot elke 15.000 km dan hoef je weinig gekke dingen te verwachten. Je kan nog een aankoopkeuring (meestal ca. €70) laten doen door een andere Toyota dealer, als second opinion, puur om dingen als remmen te laten checken, accu's uit te laten lezen en al dat soort dingen, incl. optische inspectie van staat van de auto. Maar als je hem bij de dealer koopt heb je sowieso 12 maanden Bovag garantie, het is ook nog eens de dealer waar hij continu in onderhoud is geweest, dus ik denk dat je deze redelijk blind kan kopen. Al kan het geen kwaad om bijv. te vragen naar de staat van de banden, remschijven, of de accu's recent nog uitgelezen zijn en hoe die eruit gekomen zijn en dat soort zaken.

Overigens zie ik obv datum eerste toelating dat je nog tot eind 2015 kan genieten van de totaal 10 jaar garantie en Europese pechhulp als je bij welke Toyota dealer dan ook je onderhoud laat doen. Daarna kan je geloof ik voor de pechhulp bijbetalen, maar dat zou je even moeten checken.

Met onze Prius II uit 2006 hebben wij toen hij zo'n 9 jaar oud was en iets meer dan 2 ton gereden een zwetende waterpomp gehad, uit voorzorg toen vervangen a €350. Kon er ook mee doorrijden volgens de dealer maar omdat we er verder nooit iets mee hadden, gewoon gedaan. Het is anders als je elke beurt weer iets moet vervangen en dit het zoveelste zou zijn, maar dat maak je bij een goed onderhouden Toyota niet mee. Ook Toyota's kunnen slechte exemplaren hebben, maar meestal ligt dat aan matig tot slecht onderhoud.

Want omdat je zegt nieuw te zijn bij Toyota: sommige mensen knappen af op de 15.000 km interval en dat snap ik, zeker als je 30.000+ km per jaar zou rijden. Toyota is ook niet goedkoop met onderhoud, ik ken iemand die een BMW 3 serie rijdt voor dezelfde onderhoudsprijzen als een Auris/Corolla, bij de dealer ook, al moet hij wel vaak extra bijbetalen voor extra vervanging van onderdelen.
De Toyota intervallen zijn gebaseerd op preventief onderhoud, dus zwart-wit gezegd niet afwachten op het laatste moment wanneer iets echt bijna versleten is, maar tijdig onderhouden, tijdig vloeistoffen verversen/vervangen, tijdig bepaalde onderdelen vervangen. Dat zorgt ervoor dat ze lang meegaan en dat bewijzen de vele betrouwbaarheidsonderzoeken. Het is persoonlijk, maar ik sta met 30.000 km per jaar liever 2x per jaar bij de dealer voor een onderhoudsbeurt waarvan ik vooraf de totaalprijs al weet en een hele enkele keer iets vervangen moet worden, dan dat ik langere tijd weg kan blijven maar dan wel met enige regelmaat allerlei extra kosten moet maken.

Kortom: als jij je dus aan de intervallen houd (en dat hoeft niet per se bij de dealer, maar doe dat dan het liefst wel bij een vakgarage met kennis van Toyota's die dus ook het specifieke onderhoud voor jouw auto uitvoeren) dan zal je op slijtage onderdelen na zelden iets moeten vervangen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 12:15
MooDyBLueS schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:58:
@jovael Mooie uitvoering en afgaande op de foto's staat ie er ook erg goed bij voor de leeftijd. d:)b Ook zie ik op de boekjes dat ie netjes onderhouden is bij een dealer waar ik ook veelvuldig geweest ben en goede ervaringen mee heb.
Thanks! Jouw reactie, de staat van de auto en de fijne proefrit waren voldoende om mij over de streep te trekken. Over 2 weken maak ik onderdeel uit van de Toyota rijders.
Pagina: 1 ... 148 ... 166 Laatste