@
jovael Mooie uitvoering en afgaande op de foto's staat ie er ook erg goed bij voor de leeftijd.

Ook zie ik op de boekjes dat ie netjes onderhouden is bij een dealer waar ik ook veelvuldig geweest ben en goede ervaringen mee heb.
Wat je kan verwachten? Als je het normale onderhoud blijft doen: klein/groot/klein/groot elke 15.000 km dan hoef je weinig gekke dingen te verwachten. Je kan nog een aankoopkeuring (meestal ca. €70) laten doen door een andere Toyota dealer, als second opinion, puur om dingen als remmen te laten checken, accu's uit te laten lezen en al dat soort dingen, incl. optische inspectie van staat van de auto. Maar als je hem bij de dealer koopt heb je sowieso 12 maanden Bovag garantie, het is ook nog eens de dealer waar hij continu in onderhoud is geweest, dus ik denk dat je deze redelijk blind kan kopen. Al kan het geen kwaad om bijv. te vragen naar de staat van de banden, remschijven, of de accu's recent nog uitgelezen zijn en hoe die eruit gekomen zijn en dat soort zaken.
Overigens zie ik obv datum eerste toelating dat je nog tot eind 2015 kan genieten van de totaal 10 jaar garantie en Europese pechhulp als je bij welke Toyota dealer dan ook je onderhoud laat doen. Daarna kan je geloof ik voor de pechhulp bijbetalen, maar dat zou je even moeten checken.
Met onze Prius II uit 2006 hebben wij toen hij zo'n 9 jaar oud was en iets meer dan 2 ton gereden een zwetende waterpomp gehad, uit voorzorg toen vervangen a €350. Kon er ook mee doorrijden volgens de dealer maar omdat we er verder nooit iets mee hadden, gewoon gedaan. Het is anders als je elke beurt weer iets moet vervangen en dit het zoveelste zou zijn, maar dat maak je bij een goed onderhouden Toyota niet mee. Ook Toyota's kunnen slechte exemplaren hebben, maar meestal ligt dat aan matig tot slecht onderhoud.
Want omdat je zegt nieuw te zijn bij Toyota: sommige mensen knappen af op de 15.000 km interval en dat snap ik, zeker als je 30.000+ km per jaar zou rijden. Toyota is ook niet goedkoop met onderhoud, ik ken iemand die een BMW 3 serie rijdt voor dezelfde onderhoudsprijzen als een Auris/Corolla, bij de dealer ook, al moet hij wel vaak extra bijbetalen voor extra vervanging van onderdelen.
De Toyota intervallen zijn gebaseerd op preventief onderhoud, dus zwart-wit gezegd niet afwachten op het laatste moment wanneer iets echt bijna versleten is, maar tijdig onderhouden, tijdig vloeistoffen verversen/vervangen, tijdig bepaalde onderdelen vervangen. Dat zorgt ervoor dat ze lang meegaan en dat bewijzen de vele betrouwbaarheidsonderzoeken. Het is persoonlijk, maar ik sta met 30.000 km per jaar liever 2x per jaar bij de dealer voor een onderhoudsbeurt waarvan ik vooraf de totaalprijs al weet en een hele enkele keer iets vervangen moet worden, dan dat ik langere tijd weg kan blijven maar dan wel met enige regelmaat allerlei extra kosten moet maken.
Kortom: als jij je dus aan de intervallen houd (en dat hoeft niet per se bij de dealer, maar doe dat dan het liefst wel bij een vakgarage met kennis van Toyota's die dus ook het specifieke onderhoud voor jouw auto uitvoeren) dan zal je op slijtage onderdelen na zelden iets moeten vervangen.