Vermoedelijk behoorlijk verschil in weersomstandigheden tussen je vorige proefrit en vandaag? Waarschijnlijk was de auto vandaag behoorlijk warm toen je instapte, en moest de airco meteen flink gaan blazen? Dan is het beschreven gedrag logisch, je vraagt veel meer energie van de batterij voor nevenactiviteiten, dus is er minder over om in te zetten voor het rijden zelf. Andere optie: misschien had de Corolla van de vorige proefrit bij de start van je rit een (grotendeels) opgeladen batterij, en die van deze proefrit niet. Als je bij deze proefrit weinig kans hebt gegeven om op te laden (eventueel weer in combinatie met een veel harder werkende airco gezien de temperaturen), dan is het beschreven gedrag ook verklaarbaar. Verschillende auto's, verschillende omstandigheden, onzeker wat de startsituatie precies was, dan is het niet te vergelijken.Dubbeldooier schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:58:
Net in een 2e auto proefgereden, Corolla TS, 2022, Dynamic.
Had het idee dat de elektromotor heel weinig deed. Op het moment dat ik het gas aanraakte schakelde hij bijna direct over naar regulier motor. Alleen bij rollen met gas los was de elektro moter ingeschakeld.
Bij de vorige proefrit, andere auto, had ik het idee dat de elektro motor meer deed. Dus ook stukken met rustig gas, lage toeren op de elektromotor.
Heb ik hier te hoge / de verkeerde verwachtingen van die hybride motor?
Opladen en verbruik leek verder wel logisch, als in niet abrupt omhoog of omlaag etc.
Wat betreft de eerder genoemde keuze tussen 1.8 en 2.0: ik ben net met een volledig volgeladen 1.8 de Alpen en Dolomieten doorgeweest. Op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik vermogen miste, ook niet op steile bergweggetjes met gravel. In tegendeel, ik was verbaasd over hoe soepel dat allemaal ging. En dat na terugkomst bleek dat ie zo'n 5000 kilometer had gedaan met 1:23 gemiddeld (nogmaals: zwaar beladen met gezin en bagage en een flink stuk door de bergen) verbaasde me ook. Waarschijnlijk zijn zowel verbruik als de behoefte aan extra vermogen heel anders voor mensen met een 'sportieve rijstijl', maar daar hoor ik niet bij. Jij zo te horen ook niet, dus 1.8 lijkt me dan meer dan goed genoeg.