Ik had vorige week ook de 150k beurt laten doen bij een dealer. Ik voel op redelijk opgelicht helaas. De auto stond binnen 1.5 uur weer op de parkeerplaats. Enig verschil met voorgaande kleine buurt is koelstof en Interieurfilter en uiteraard meer dan 200 euro duurder. Wat me verder thuis opviel was dat niet alle vinkjes op de werkplaatsvinklijst waren afgevinkt.MooDyBLueS schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:26:
@dbzfan 150k km beurt van wat? Je hamster of je Toyota? En indien het laatste: welk model?
Veelal is het zo dat bepaalde km-standen extra vervangen met zich meebrengen, dit valt te lezen in je onderhoudsboekje. Denk aan bougies die echt niet elk 15.000 km vervangen worden maar wel een keer aan de beurt zijn, evenals een evt. distributieriem en zo zijn er nog meer onderdelen waardoor elke (grote) beurt fluctueert in prijs.
De 150k is meen ik wel vaak de duurste, de 180k grote beurt is weer wat goedkoper. Maar nogmaals: je onderhoudsboekje geeft je daar helderheid over.
Edit: dit is uit een onderhoudsbrochure van de Prius 3:
[Afbeelding]
Bij 150.000 km kijk je dus aan tegen:
- koelvloeistof
- remvloeistof
- interieurfilter
Deze valt dus mee en is de 180k km juist een grotere lijkt het, maar kan dus anders zijn voor jouw model, zeker als je dus een optelsom krijg van veel van de genoemde onderdelen.
Gefeliciteerd met de aankoop!jovael schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:30:
[...]
Toyota Auris
[...]
bijna 200.000 op de teller
[...]
Zijn er zaken waar ik op moet letten?
[...]
Het EGR-gebeuren (klep, koeler, inlaatspruitstuk) is een aandachtspunt bij Auris/Prius van rond deze leeftijd, deze kunnen dicht gaan slibben. Een van de eerste symptomen is een ratelend geluid bij het starten van de motor. Als je hier niks aan doet kan de motor kapot gaan. Een Prius 3 deelt hetzelfde blok (2ZR-FXE), op YT staan wel filmpjes van Prius met kapotte motorblokken door een opgeblazen koppakking (zoek op "prius death rattle" om te horen hoe het klinkt). Gelukkig (ik meen vanaf 2014/2015?) is er wel e.e.a. gewijzigd aan inlaatspruitstuk o.a. waardoor problemen met de koppakking minder vaak/niet(?) voorkomen, dus niet gelijk in de paniekmodus schieten
Heb ook een Auris TS uit 2015, ik heb bij mijne het EGR-gebeuren afgelopen oktober schoongemaakt omdat ik een klapperend/ratelend geluid had bij bepaalde omstandigheden. Alles schoonmaken is een pittige klus, het pijpje van EGR-klep naar inlaatspruitstuk is vrij gemakkelijk te demonteren en geeft al een goede indicatie of de boel ernstig vervuild is.
En netjes jaarlijks/elke 15k de motorolie wisselen, ik merk dat die best snel donkerder wordt, zal wel door het vele starten/stoppen van de motor komen
Verder is een OBD2 dongle ook een leuke gadget: ThinkPad in "Het goede EOBD/OBD2 software en interface topic" om het batterijpakket mee uit te kunnen lezen, bandenspanning uitlezen, achteruitrijd-piep uitzetten e.d.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2024 14:12 ]
@ThinkPad ja ik las dat mbt olie verversen veel mensen zien dat hun oliepeil stijgt ipv daalt, doordat het vele start-stoppen vocht in de olie kan laten ontstaan. Dus dat wisselen is wel een noodzakelijke dingetje bij de hybrids begreep ik - naast dat de olie de dunste categorie heeft en dus kwetsbaarder voor vervuiling. Interne wrijving is dan wel lekker laag.
Dan zou ik gewoon even contact opnemen met de dealer en uitleg vragen. Er is niks raars aan het vragen of het wel klopt dat de auto na 1,5u helemaal klaar is, er vinkjes missen en dergelijke. En als je dan nog met het gevoel blijft zitten zou ik volgende keer eens een andere dealer uitproberen.JimmyDeBoer2 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:45:
[...]
Ik had vorige week ook de 150k beurt laten doen bij een dealer. Ik voel op redelijk opgelicht helaas. De auto stond binnen 1.5 uur weer op de parkeerplaats. Enig verschil met voorgaande kleine buurt is koelstof en Interieurfilter en uiteraard meer dan 200 euro duurder. Wat me verder thuis opviel was dat niet alle vinkjes op de werkplaatsvinklijst waren afgevinkt.
Ik vroeg me af hoe je kan bepalen wat 'hoge kosten' zijn.Touchdomex schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:14:
[...]
Ik zou gewoon blijven rijden totdat de hoge kosten er voor jou aan komen. Als die netjes blijft werken en jij bent er tevreden over dan gewoon gaan met die banaan.
Hoe lang kan die mee? Denk dat de dealer er niet ver vandaan zit met normaal onderhoud de 350.000. Grootste afschrijving heb je volgens mij al gehad als die nu 8 jaar oud is. Gewoon onderhoud blijven doen volgens het boekje en kijken hoe ver je er mee komt.
Ik rijd nu al 5 jaar in een Toyota Yaris 2010 met 180k op de teller die ik destijds voor 5k euro heb gekocht. Gemiddeld 100-150 euro aan onderhoud per jaar. Beginnen de hoge kosten dan bij 500 euro, 1000 euro?
Vooral als de extra kosten buiten onderhoud te gek worden. Want 1 onderhoudsbeurt van 300 tot 400 euro en een setje banden zit je al bijna aan de 1000 euro. Banden heb je toch altijd nodig en zie ik ook als onderhoud dus ik vind 100-150 aan onderhoud echt heel weinig.banaliteit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 07:51:
[...]
Ik vroeg me af hoe je kan bepalen wat 'hoge kosten' zijn.
Ik rijd nu al 5 jaar in een Toyota Yaris 2010 met 180k op de teller die ik destijds voor 5k euro heb gekocht. Gemiddeld 100-150 euro aan onderhoud per jaar. Beginnen de hoge kosten dan bij 500 euro, 1000 euro?
Het gaat vooral als er zaken buiten het reguliere onderhoud kapot gaan en dan de totale kosten daarvan en de frequentie gecombineerd met staat van interieur hoe fijn is het nog om dagelijks in de auto te zitten zou bij mij doen beslissen om een auto weg te gaan doen. Niet geheel toevallig de reden waarom ik mijn vorige auto weg heb gedaan
[ Voor 16% gewijzigd door Touchdomex op 13-02-2024 08:42 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik snap eigenlijk niet hoe je van 100-150 euro per jaar kunt blijven rijden. 1 setje remblokken en je zit er al overheen.
Banden idem, op termijn remschijven etc etc
Denk eigenlijk dat regulier onderhoud normaliter toch al gauw 400 per jaar is, en dan komen de gekke dingen er nog bij
Denk eigenlijk dat regulier onderhoud normaliter toch al gauw 400 per jaar is, en dan komen de gekke dingen er nog bij
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik heb zelfde middag een mailtje gestuurd naar die dealer met de vraag waarom vinkjes ontbraken en of het alsnog gedaan moet worden. Paraaf van werkplaatschef ontbreekt namelijk ook. Ik heb geen reactie gehad.MooDyBLueS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Dan zou ik gewoon even contact opnemen met de dealer en uitleg vragen. Er is niks raars aan het vragen of het wel klopt dat de auto na 1,5u helemaal klaar is, er vinkjes missen en dergelijke. En als je dan nog met het gevoel blijft zitten zou ik volgende keer eens een andere dealer uitproberen.
Kans dat ik nogmaals erheen ga is inderdaad erg klein. Ik ging al daarheen al jaren voor onderhoud. Het was een familiebedrijf en was twee jaar geleden overgenomen door een grotere dealer. Op google maps zijn er meer klachten helaas.
Ik ben met normaal onderhoud dit kwijt inderdaad. APK + vloeistoffen en dit jaar ging ook de remvloeistof eruit en is vervangen. Straks in April ga ik nog voor een aircobeurt en ben ik ook al snel 150 euro kwijt.GAIAjohan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:50:
Ik snap eigenlijk niet hoe je van 100-150 euro per jaar kunt blijven rijden. 1 setje remblokken en je zit er al overheen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Een paar van de dingen die je benoemt zijn wel afhankelijk van je rijstijl en type auto die je rijdt.GAIAjohan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:50:
Rijd je met een zware rechtervoet en rijd je geen hybride, dan is het inderdaad regelmatig dat je banden, remschijven, remblokken en dergelijke moet vervangen. En ook schokdempers zullen eerder aan de beurt zijn.
Rijd je echter in een hybride als een oud omaatje, dan heb je al dat de remmen ontzien worden door zowel het hybride systeem (regenereren) als je rijstijl, het is niet voor niks dat veel hybride Toyota's roestige remschijven krijgen (wat overigens geen probleem hoeft te zijn).
In een hybride is het bij lange na niet nodig om elk jaar of zelfs elke 2 jaar banden en remschijven/-blokken te vervangen. Sterker nog: in al mijn hybride Toyota's en Lexussen heb ik zelf maar 1x remschijven en -blokken hoeven te vervangen en dat was met mijn IS 300h, de meest potente van allemaal, en ik had hem ook niet nieuw gekocht dus het kan zelfs zijn dat het niet eens aan mij lag. Banden gingen op mijn Prius 90.000 km mee, Michelin Primacy, achter nog langer. En dan reed ik ze echt niet op tot de wettelijke 1,5mm maar zodra ze tussen de 2,0 en 2,5mm zaten verving ik ze.
Ben het wel met je eens dat 100-150 wel erg weinig is. Dan wil je echt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten heb ik het idee.
Overigens: niet iedereen ziet banden als onderhoud, wel als slijtage. Ik reken het ook los van echt onderhoud zoals de beurten en andere (slijtage)onderdelen vervangen.
Ik snap je punt, mijn ervaring is echter dat bellen gewoon echt beter werkt, juist bij klachten of navraag doen. Of als het een kleine moeite voor je is gewoon even langsrijden.JimmyDeBoer2 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:00:
[...]
Ik heb zelfde middag een mailtje gestuurd naar die dealer met de vraag waarom vinkjes ontbraken en of het alsnog gedaan moet worden. Paraaf van werkplaatschef ontbreekt namelijk ook. Ik heb geen reactie gehad.
Kans dat ik nogmaals erheen ga is inderdaad erg klein. Ik ging al daarheen al jaren voor onderhoud. Het was een familiebedrijf en was twee jaar geleden overgenomen door een grotere dealer. Op google maps zijn er meer klachten helaas.
Neemt niet weg dat een mail compleet negeren niet netjes is, maar ik maak bij verschillende instanties mee dat ze soms eerst niet reageren, dan bel ik erachteraan en dan heb ik ineens een paar uur later een reactie (als het niet telefonisch afgehandeld kan worden). Maakt ze niet gelijk een slecht bedrijf, maar mail is vaak toch te vrijblijvend heb ik het idee.
Los daarvan: alles wat ik nu van je hoor verdient op z'n minst geen schoonheidsprijs hoor, maar ik zou ze niet gelijk afschrijven, want ok er is iets fout gegaan met de vinkjes en ze waren nogal snel klaar, maar in mijn ogen moet je ze wel hun verhaal eerst laten doen voordat je conclusies trekt. Ok, als ze dat telefonisch niet willen doen of wegwuiven of zeggen dat ze op de mail zullen reageren en dat alsnog niet doen, ja dan kan je uiteindelijk wel zelf je conclusies trekken.
Nou, het zit hier even niet mee. Onze Prius 2009 heeft bij ~293k een nieuwe koppakking gekregen. Nu 7000km later ineens weer serieus panne. De dealer komt met de volgende diagnose:
Ook meteen ontwijkende antwoorden op het moment dat ik vraag hoe dit nu kan zo kort nadat het hele blok uit elkaar geweest is
.
Ik ga morgen eerst even kijken naar de kapotte onderdelen, dit is toch wel heel frappant.
Ook de gevraagde 900 euro voor reparatie snap ik nog niet.
Jullie nog inzichten?
Nu ben ik wel even flabbergasted dat een klepstoter is gebroken. Ik snap de diagnose ook niet helemaal. Hoe kan er nu 1 klepstoter kapot is en 2 tuimelaars losraken? Die zitten altijd opgesloten zodra de boel netjes in elkaar zit namelijk.De gestelde diagnose is dat een van de hydraulische klepstoters is afgebroken waardoor er ook 2 tuimelaars van de uitlaatkleppen los zijn geschoten. Er mist nog een klein stukje welk niet direct in de cilinderkop te vinden is. Dit ligt wellicht in de carterpan, maar dit zullen we dan moeten onderzoeken bij een eventuele reparatie.
Ook meteen ontwijkende antwoorden op het moment dat ik vraag hoe dit nu kan zo kort nadat het hele blok uit elkaar geweest is
Ik ga morgen eerst even kijken naar de kapotte onderdelen, dit is toch wel heel frappant.
Ook de gevraagde 900 euro voor reparatie snap ik nog niet.
Jullie nog inzichten?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Bij mijn Toyota Yaris is een stuk veer afgebroken aan de linkervoorkant. Het gaat om het bovenste stuk van de veer en het afgebroken stukje betreft een klein stuk van een halve cirkel groot.
Volgens de garage kost het vervangen van de veer 800 euro. Dat is volgens mij 25% van de restwaarde van de auto, namelijk Toyota Yaris 3 deurs uit 2010 met 180k op teller.
Wat zouden jullie doen? Ik kan niet goed inschatten of reparatie direct nodig is. Afgebroken gedeelte van de veer is heel klein en betreft ook nog eens bovenste gedeelte, en niet bijv. midden.
Volgens de garage kost het vervangen van de veer 800 euro. Dat is volgens mij 25% van de restwaarde van de auto, namelijk Toyota Yaris 3 deurs uit 2010 met 180k op teller.
Wat zouden jullie doen? Ik kan niet goed inschatten of reparatie direct nodig is. Afgebroken gedeelte van de veer is heel klein en betreft ook nog eens bovenste gedeelte, en niet bijv. midden.
Ik zou zelf nooit met een gebroken veer rond blijven rijden. Hoe klein ook.
Je merkt het misschien niet direct onder het rijden maar als jij in een nood situatie moet uitwijken oid heb je wel een probleem.
Tevens, als je het goed wilt doen, moet je altijd zowel links als rechts vervangen dan. Doen ze dat ook voor die 800eur?
Wat je zou kunnen doen is kijken of je ergens aftermarket veren/schokbrekers kan krijgen of wellicht zelfs van de sloop...
Je merkt het misschien niet direct onder het rijden maar als jij in een nood situatie moet uitwijken oid heb je wel een probleem.
Tevens, als je het goed wilt doen, moet je altijd zowel links als rechts vervangen dan. Doen ze dat ook voor die 800eur?
Wat je zou kunnen doen is kijken of je ergens aftermarket veren/schokbrekers kan krijgen of wellicht zelfs van de sloop...
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
@banaliteit in jouw situatie zocht ik een generieke garage op en liet ze aftermarket (of ms zelfs originele) veren plaatsen. Volgens deze site zijn aftermarket veren al beneden de 40 euro per stuk te koop. Monteren is vast een fors onderdeel van de prijs, maar vervangen is geen rocket science. (voer even je eigen kenteken in enzo, heb een random Yaris met jouw bouwjaar gekozen).
Doorrijden zou ik niet doen, hij kan uit de schotel schieten en dan je band of remmerij vernielen en dan wordt het alsnog duurder. Hooguit rustig naar de dichtsbijzijnde garage die er geen 800,- voor vraagt?
Ps; als je auto verder goed is zou ik ze vervangen en nog lekker doortuffen.
Doorrijden zou ik niet doen, hij kan uit de schotel schieten en dan je band of remmerij vernielen en dan wordt het alsnog duurder. Hooguit rustig naar de dichtsbijzijnde garage die er geen 800,- voor vraagt?
Ps; als je auto verder goed is zou ik ze vervangen en nog lekker doortuffen.
Heeft er iemand ervaring met aftermarket TPMS sensoren? Ik heb een 2019 CHR en een set nieuwe velgen en daar wil ik ook Tpms in hebben.
De originele velgen zitten winterbanden om en dat wil ik zo laten.
Ik weet dat je twee sets kan inlezen, heeft er iemand tips of advies?
De originele velgen zitten winterbanden om en dat wil ik zo laten.
Ik weet dat je twee sets kan inlezen, heeft er iemand tips of advies?
Goedenavond, ik hoop dat ik door jullie op weg geholpen kan worden.
Ik heb een rav4 (2013) met een electric tailgate die nu toch echt het loodje heeft gelegd. Dit zat er al lange tijd aan te komen, enige tijd geleden (2021 of 2022) heb ik bij de toyota garage gevraagd wat het kostte om die 2 dingen te laten vervangen: 2700 euro, ruim 10% van de aanschafwaarde. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
Toen ging het nog wel, met af en toe een hapering. Maar de klep ging gewoon open.
Nu dus niet meer.
Op youtube zijn er legio filmpjes van handige lui die zelf de electric tailgate op hun rav4 installeren of vervangen. Dat gaat mij ook wel lukken verwacht ik. Maar, al en met al is het nogal een klus. En ik ben niet per se gehecht aan de de electrische bediening van de achterklep (behalve voor de doorverkoopwaarde), dus ik zou er ook een gasdrukveer op kunnen zetten.
Iemand ervaring met een dergelijke klus? Of tips hieromtrent? Met 1 van de 2 opties.
Het typenummer van de electric tailgate links is 68920-42011, rechts 68910-42011. Nu kan op dat eerste nummer een hoop modellen vinden, maar het 2e nummer komt vrijwel nooit overeen met de hits die ik krijg. Wat zegt dat 2e nummer? Of zou ik alleen met het 1e deel, 68920, rekening moeten houden?
En als ik gasdrukveren er in wil zetten, waar zou ik informatie kunnen vinden welke ik zou moeten hebben?
Hopelijk gaat alles lukken voordat we weer op vakantie gaan
(ps iemand had hier laatst een link naar een officiële onderdelen site geplaats, ik kan m niet meer vinden in dit topic. Weet iemand nog welke dat is?)
Ik heb een rav4 (2013) met een electric tailgate die nu toch echt het loodje heeft gelegd. Dit zat er al lange tijd aan te komen, enige tijd geleden (2021 of 2022) heb ik bij de toyota garage gevraagd wat het kostte om die 2 dingen te laten vervangen: 2700 euro, ruim 10% van de aanschafwaarde. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan.
Toen ging het nog wel, met af en toe een hapering. Maar de klep ging gewoon open.
Nu dus niet meer.
Op youtube zijn er legio filmpjes van handige lui die zelf de electric tailgate op hun rav4 installeren of vervangen. Dat gaat mij ook wel lukken verwacht ik. Maar, al en met al is het nogal een klus. En ik ben niet per se gehecht aan de de electrische bediening van de achterklep (behalve voor de doorverkoopwaarde), dus ik zou er ook een gasdrukveer op kunnen zetten.
Iemand ervaring met een dergelijke klus? Of tips hieromtrent? Met 1 van de 2 opties.
Het typenummer van de electric tailgate links is 68920-42011, rechts 68910-42011. Nu kan op dat eerste nummer een hoop modellen vinden, maar het 2e nummer komt vrijwel nooit overeen met de hits die ik krijg. Wat zegt dat 2e nummer? Of zou ik alleen met het 1e deel, 68920, rekening moeten houden?
En als ik gasdrukveren er in wil zetten, waar zou ik informatie kunnen vinden welke ik zou moeten hebben?
(ps iemand had hier laatst een link naar een officiële onderdelen site geplaats, ik kan m niet meer vinden in dit topic. Weet iemand nog welke dat is?)
Onze Prius 3 uit 2009 heeft er inmiddels dik 3 ton op zitten, de condensor van de airco is kapot, de bestuurdersstoel begint minder comfortabel te worden en ik wil zo af en toe een karretje kunnen trekken (snoeiafval naar de stort).
Aanleiding dus om naar een opvolger te kijken. Het moet weer een Toyota hybride worden vanwege goede ervaringen en lage kosten (ik zit met de Prius op 24ct/km all-in). Een Auris station van rond 2015 lijkt een goede kandidaat. Deze heeft echter een nogal beperkt trekgewicht van 345kg. Op zich zou dat voldoende moeten zijn: aanhanger van 250kg en dan moet ik denk ik probleemloos een vrachtje takken kunnen vervoeren zonder gekke dingen. Alleen veel marge heb ik dan natuurlijk niet. Zijn er hier mensen die hun Auris op soortgelijke manier gebruiken? Gaat dat een beetje of ga ik tegen beperkingen aanlopen?
Andere vraag: ik lees hierboven wat over de EGR klep en dat die rond 2015 is aangepast. Is daarvoor een wat meer exacte aanduiding te geven? Is dat het faceliftmodel of staat dat er los van?
Aanleiding dus om naar een opvolger te kijken. Het moet weer een Toyota hybride worden vanwege goede ervaringen en lage kosten (ik zit met de Prius op 24ct/km all-in). Een Auris station van rond 2015 lijkt een goede kandidaat. Deze heeft echter een nogal beperkt trekgewicht van 345kg. Op zich zou dat voldoende moeten zijn: aanhanger van 250kg en dan moet ik denk ik probleemloos een vrachtje takken kunnen vervoeren zonder gekke dingen. Alleen veel marge heb ik dan natuurlijk niet. Zijn er hier mensen die hun Auris op soortgelijke manier gebruiken? Gaat dat een beetje of ga ik tegen beperkingen aanlopen?
Andere vraag: ik lees hierboven wat over de EGR klep en dat die rond 2015 is aangepast. Is daarvoor een wat meer exacte aanduiding te geven? Is dat het faceliftmodel of staat dat er los van?
Hij wil.
Ik ben even niet zo blij met mijn Toyota dealer. Ik heb een paar weken geleden mijn Auris uit 2013 gebracht voor een onderhoudsbeurt. Word ik gebeld dat mijn 12V accu niet meer goed zou zijn, maar dat ik op een nieuwe accu wel 3 jaar garantie krijg. Dat is mooi, want mijn huidige accu is nog geen 3 jaar oud. Dat konden ze in het systeem zo snel niet zien. Wordt ik even later terug gebeld: ze hebben er nog even naar gekeken en rara: mijn accu hoeft toch niet vervangen te worden. Wat toevallig...
Ik heb sterk de indruk dat ofwel mijn Toyota dealer, ofwel de importeur strakker stuurt op het eerder vervangen van de 12 Volts accu, wellicht gezien de vele meldingen van Toyota's die met een lege accu stranden en de afbreuk hiervan op de reputatie van Toyota als een betrouwbaar merk. En dat men dan vooral de klant wil laten betalen voor de vroegtijdige vervanging van de accu.
Wees hier alert op als je zelf met zo'n accu-vervangverzoek geconfronteerd wordt.
Ik heb sterk de indruk dat ofwel mijn Toyota dealer, ofwel de importeur strakker stuurt op het eerder vervangen van de 12 Volts accu, wellicht gezien de vele meldingen van Toyota's die met een lege accu stranden en de afbreuk hiervan op de reputatie van Toyota als een betrouwbaar merk. En dat men dan vooral de klant wil laten betalen voor de vroegtijdige vervanging van de accu.
Wees hier alert op als je zelf met zo'n accu-vervangverzoek geconfronteerd wordt.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
@Videopac Even out of the box denkend: gezien de vele problemen met Toyota's 12V accu's: zijn er niet andere varianten te verkrijgen die betere kwaliteit hebben (bijv. andere chemie) en wel compatibel zijn met Toyota hybrides?
Net zoals Toyota vaak NiMh accu's voor het hybridesysteem zelf toepast maar de laatste tijd meer Li-ion is gaan toepassen. Zou zoiets ook niet voor een 12V accu op kunnen gaan zodat ze langer meegaan?
Net zoals Toyota vaak NiMh accu's voor het hybridesysteem zelf toepast maar de laatste tijd meer Li-ion is gaan toepassen. Zou zoiets ook niet voor een 12V accu op kunnen gaan zodat ze langer meegaan?
Bij de gen4 Yaris heeft het niet zozeer met de accu te maken weet ik maar met een module die stroom kan blijven trekken. Ze hebben er ook niet allemaal last van.MooDyBLueS schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:38:
@Videopac Even out of the box denkend: gezien de vele problemen met Toyota's 12V accu's: zijn er niet andere varianten te verkrijgen die betere kwaliteit hebben (bijv. andere chemie) en wel compatibel zijn met Toyota hybrides?
Dan kan je wel een nieuwe accu plaatsen maar die is dan net zo snel weer leeg natuurlijk...
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Op Autoweek ook de nodige dramaverhalen, o.a. van een NX eigenaar met een auto-alarm. Dat soort extra’s schijnt continu stroom te trekken en leidt met zo’n mini 12V accuutje al snel tot problemen.Csotranme schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Bij de gen4 Yaris heeft het niet zozeer met de accu te maken weet ik maar met een module die stroom kan blijven trekken. Ze hebben er ook niet allemaal last van.
Dan kan je wel een nieuwe accu plaatsen maar die is dan net zo snel weer leeg natuurlijk...
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Voor de kostprijs van een AGM accu zit je niet ver van een LiFePO4 accu met geïntegreerd BMS en monitoring:
https://voltiumenergy.com...4-smart-battery-12v-40ah/
https://voltiumenergy.com...4-smart-battery-12v-40ah/
Heb even een vraagje voor de kenners mijn vrouw rijd al een maandje haar C-HR uit 2018 .Nou ben ik bezig geweest met haar mobiel hij wordt gevonden alles werkt het lukt me alleen niet om haar contacten over te zetten/exporteren?
Wat is een electric tailgateAdam1980 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:24:
Goedenavond, ik hoop dat ik door jullie op weg geholpen kan worden.
Nu dus niet meer.
Goede vraag. Dat is een achterklep die elektrisch open en dicht gaat. Power door wordt het ook genoemd. Ik wist niet zo goed en nl term er voor. Al te veel gezocht naar het onderdeel denk ik...
Dat wordt in goed Nederlands inderdaad volgens veel fabrikanten ofwel een elektrische achterklep genoemd of een elektrisch bedienbare achterklep (of kofferbak) genoemd.Adam1980 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Goede vraag. Dat is een achterklep die elektrisch open en dicht gaat. Power door wordt het ook genoemd. Ik wist niet zo goed en nl term er voor. Al te veel gezocht naar het onderdeel denk ik...
Die andere termen (power door en electric tailgate) zie ik echt nooit gebruik worden hier, dus jij woont in in de VS/UK oid gok ik zo?
Neuh, gewoon ergens in het oosten. Maar als je gaat zoeken naar '68910', dan kom je dus vooral Engelse termen tegen. En ik heb niet op nl toyota fora gekeken.MooDyBLueS schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:47:
[...]
Dat wordt in goed Nederlands inderdaad volgens veel fabrikanten ofwel een elektrische achterklep genoemd of een elektrisch bedienbare achterklep (of kofferbak) genoemd.
Die andere termen (power door en electric tailgate) zie ik echt nooit gebruik worden hier, dus jij woont in in de VS/UK oid gok ik zo?
Maar iemand ervaring met een dergelijke klus? Of met de typenummers van het onderdeel? Het volledige typenummer is 68910 42011. Dat eerste deel levert veel hits op, gevolgd door een andere tweede deel van het typenummer. Veelal voor iets nieuwere toyota's rav4.
Optisch lijkt het veel op wat ik nodig heb. Maar gaat het om werken als het tweede deel van het nummer niet overeen komt?
Consumentenbond heeft een betrouwbaarheidsonderzoekje naar auto's gedaan.
De top 4:
1. Lexus 9,6
2. Suzuki 9,0
3. Subaru 8,9
4. Toyota 8,6
In de nieuwsbrief van Toyota ook meer aandacht, zo kwam deze mij onder ogen. De RAV4 is de betrouwbaarste Toyota, aldus het onderzoek. Met Yaris en Corolla op enkele tienden afstand. Tevens ook nog enorm zuinig.
De top 4:
1. Lexus 9,6
2. Suzuki 9,0
3. Subaru 8,9
4. Toyota 8,6
In de nieuwsbrief van Toyota ook meer aandacht, zo kwam deze mij onder ogen. De RAV4 is de betrouwbaarste Toyota, aldus het onderzoek. Met Yaris en Corolla op enkele tienden afstand. Tevens ook nog enorm zuinig.
Bijzonder blijft het!Qua betrouwbaarheid scoort de huidige RAV4 met een 9,5 het hoogst van alle Toyota’s. De Corolla krijgt een 9,4, de C-HR en de Yaris Cross een 9,3, de Auris en de Aygo een 9,2 en het vorige model van de RAV4 nog altijd een 9,1. Op het gebied van klanttevredenheid scoren de meeste Toyota’s rond de 8,5.
Bijzonder blijft het inderdaad. Aan de andere kant, het onderzoek is uitgevoerd door de consumentenbond.NiGeLaToR schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:13:
Consumentenbond heeft een betrouwbaarheidsonderzoekje naar auto's gedaan.
De top 4:
1. Lexus 9,6
2. Suzuki 9,0
3. Subaru 8,9
4. Toyota 8,6
[...]
Bijzonder blijft het!
En wat wil je daarmee zeggen precies?banaliteit schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:33:
[...]
Bijzonder blijft het inderdaad. Aan de andere kant, het onderzoek is uitgevoerd door de consumentenbond.
Het is vast geen toeval, de top 10 (met meer merken dan posities op de ranglijst) bestaat uit:
- 8 Japanse merken
- 1 Koreaans merk
- 1 Frans merk
- 1 Duits merk
- 1 Duits/Chinees merk
- 1 Duits/Brits merk
En dat voor zo'n relatief klein land.
Overigens heb ik vaker begrepen dat het niet alléén om Japanse kwaliteit gaat, maar ook om de onderhoudsintervallen die vrijwel zonder uitzondering voor alle Japanse merken om de 15.000 km zijn. BMW doet het dynamisch o.b.v. hoe er met de auto gereden wordt, zowel qua rijgedrag als veel snelweg/binnendoor (op de snelweg tuffen is minder belastend), wat dus ook goed lijkt te werken gezien hun 10e positie.
Maar dit wetende van de intervallen, sta ik er wel verbaasd van dat niet ook zeg een Volkswagen deze keuze maakt, dan zouden ze wellicht een stuk hoger staan dan hun huidige 27e plek.
Oh en na Mazda op de (gedeeld) 10e plek (8,0) komt er nergens meer een Japans merk voor.
- 8 Japanse merken
- 1 Koreaans merk
- 1 Frans merk
- 1 Duits merk
- 1 Duits/Chinees merk
- 1 Duits/Brits merk
Overigens heb ik vaker begrepen dat het niet alléén om Japanse kwaliteit gaat, maar ook om de onderhoudsintervallen die vrijwel zonder uitzondering voor alle Japanse merken om de 15.000 km zijn. BMW doet het dynamisch o.b.v. hoe er met de auto gereden wordt, zowel qua rijgedrag als veel snelweg/binnendoor (op de snelweg tuffen is minder belastend), wat dus ook goed lijkt te werken gezien hun 10e positie.
Maar dit wetende van de intervallen, sta ik er wel verbaasd van dat niet ook zeg een Volkswagen deze keuze maakt, dan zouden ze wellicht een stuk hoger staan dan hun huidige 27e plek.
Oh en na Mazda op de (gedeeld) 10e plek (8,0) komt er nergens meer een Japans merk voor.
[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 22-02-2024 23:30 ]
Joep (autoweek) zegt ook met enige regelmaat dat dit helpt om een auto(motor) goed te houden.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:28:
Het is vast geen toeval, de top 10 (met meer merken dan posities op de ranglijst) bestaat uit:
- 8 Japanse merken
- 1 Koreaans merk
- 1 Frans merk
- 1 Duits merk
- 1 Duits/Chinees merk
- 1 Duits/Brits merk
De testresultaten van de Consumentenbond worden vaak door het slijk gehaald als het gaat om consumentenelektronica. Ik weet niet of dat bij auto's ook geldt.MooDyBLueS schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:21:
[...]
En wat wil je daarmee zeggen precies?
Ja dat ben ik wel met je eens. Het verschil hier is echter dat de Consumentenbond niet zelf auto's heeft getest, maar een enquête heeft gedaan onder hun leden. Dus mensen rapporteren hoe tevreden ze zijn met hun auto op het gebied van betrouwbaarheid. En als er dus weinig problemen gemeld worden, komt er een hoog cijfer uit.banaliteit schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:24:
[...]
De testresultaten van de Consumentenbond worden vaak door het slijk gehaald als het gaat om consumentenelektronica. Ik weet niet of dat bij auto's ook geldt.
Zijn er mensen die iets kunnen roepen over hoe een Yaris (2020-heden) zich verhoudt tot zeg een C-HR of Yaris Cross qua geluid?
Ik heb de Yaris 130 onlangs gereden in Launch Edition spec en hoewel hij erg fijn rijdt, lekker compact en wendbaar is, vond ik hem zeer luidruchtig met de motor. Echt zo erg dat ik er gewoon van schrok en na 5 min bijna terug wou rijden.
Eenmaal op snelheid is het stukken beter, maar gas geven is vrijwel gelijk herrie, het gaat niet geleidelijk.
Misschien ben ik verwend geraakt met andere auto's in de tussentijd, maar daarom hoor ik graag wat jullie ervaringen zijn tussen de Yaris, C-HR en Yaris Cross. Zit daar veel verschil tussen? Of is het met name de 3-cilinder motor in de Yaris (Cross) die hiervoor zorgt?
Ik heb de Yaris 130 onlangs gereden in Launch Edition spec en hoewel hij erg fijn rijdt, lekker compact en wendbaar is, vond ik hem zeer luidruchtig met de motor. Echt zo erg dat ik er gewoon van schrok en na 5 min bijna terug wou rijden.
Eenmaal op snelheid is het stukken beter, maar gas geven is vrijwel gelijk herrie, het gaat niet geleidelijk.
Misschien ben ik verwend geraakt met andere auto's in de tussentijd, maar daarom hoor ik graag wat jullie ervaringen zijn tussen de Yaris, C-HR en Yaris Cross. Zit daar veel verschil tussen? Of is het met name de 3-cilinder motor in de Yaris (Cross) die hiervoor zorgt?
Afgelopen weekend heeft de Auris me wederom laten staan, 12V accu leeg.
Vorig jaar ook al, toen begin juni, na een droog en zonnig voorjaar en veel fietskilometers.
Toen moest de anwb eraan te pas komen, inmiddeld heb ik deze booster; https://www.lidl.nl/p/ult...met-compressor/p100361665
Werkte perfect. Moest wel even opladen na de winter.
Heb geinformeers bij Toyota wat het kost om deze te vervangen. Ben benieuwd of je dan AGM krijgt (en wat het kost uiteraard)
Lijkt me met mijn rijfrequentie wel aan te bevelen, of zijn hier succesverhalen van vervanging met een simpele lood-accu?
(Lijkt me kwa knalgas niet ideaal, zo in de achterbak?)
Er zit nu een S34B20R in. Inmiddels keyless entry maar even uitgezet via het menu.
Vorig jaar ook al, toen begin juni, na een droog en zonnig voorjaar en veel fietskilometers.
Toen moest de anwb eraan te pas komen, inmiddeld heb ik deze booster; https://www.lidl.nl/p/ult...met-compressor/p100361665
Werkte perfect. Moest wel even opladen na de winter.
Heb geinformeers bij Toyota wat het kost om deze te vervangen. Ben benieuwd of je dan AGM krijgt (en wat het kost uiteraard)
Lijkt me met mijn rijfrequentie wel aan te bevelen, of zijn hier succesverhalen van vervanging met een simpele lood-accu?
(Lijkt me kwa knalgas niet ideaal, zo in de achterbak?)
Er zit nu een S34B20R in. Inmiddels keyless entry maar even uitgezet via het menu.
[ Voor 3% gewijzigd door RudolfR op 04-03-2024 18:37 ]
Is dit niet gewoon de combinatie van de hybride motor en de CVT versnellingsbak die sowieso snel hoog in de toeren gaat bij het optrekken? Dit is volgens mij normaal bij alle Toyota hybrides.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:20:
Zijn er mensen die iets kunnen roepen over hoe een Yaris (2020-heden) zich verhoudt tot zeg een C-HR of Yaris Cross qua geluid?
@Viccers Ik heb zo mijn twijfels al zou je zomaar gelijk kunnen hebben, want ik ben Toyota's en Lexussen gewend, rijd nu wel al 3 jaar geen Toyota/Lexus meer en wat we nu rijden zijn 2 EV's, misschien dat dat ons verpest heeft, maar de Yaris kwam tov wat ik gewend was met een Lexus CT/IS/UX en Toyota Prius II gewoon best luidruchtig over.
Misschien moet ik maar weer eens een andere Toyota en Lexus proberen ook om het vergelijk te trekken, een Corolla en een UX bijv. juist omdat het alweer een tijd geleden is.
Ik was sowieso ook van plan de LBX te proberen, maar die is er volgens mij nog niet.
Misschien moet ik maar weer eens een andere Toyota en Lexus proberen ook om het vergelijk te trekken, een Corolla en een UX bijv. juist omdat het alweer een tijd geleden is.
Ik was sowieso ook van plan de LBX te proberen, maar die is er volgens mij nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 05-03-2024 16:35 ]
MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:20:
Over de Yaris en C-HR kan ik niets zeggen.Viccers schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Is dit niet gewoon de combinatie van de hybride motor en de CVT versnellingsbak die sowieso snel hoog in de toeren gaat bij het optrekken? Dit is volgens mij normaal bij alle Toyota hybrides.
Wel dat het hoog in zijn toeren gaan van de ICE (brandstofmotor) normaal gedrag is.
Zowel bij onze Auris TS 1.8 (2015), Corolla TS 1.8 (2019) en nu Corolla Cross 2.0 (2022) hebben wij dit ook.
Dit is heel normaal, immers moet de MG2 veel kracht leveren om de wielen te laten draaien en de auto te laten versnellen.
Daarvoor is veel stroom nodig welke door de HV accu, dan wel MG1 geleverd word.
Maar om stroom op te wekken met MG1 dient de ICE te draaien.
Dus gaat deze door de hoge stroom vraag ook hoog in zijn toeren om MG1 meer stroom op te laten wekken.
En ja, dat lijkt meer herrie te geven omdat dit niet geleidelijk gaat, maar vrijwel in 1x voluit.
De ICE is immers niet direct verbonden aan de aandrijving en heeft daarvan dus geen weerstand.
Zo werkt het hybride systeem nou eenmaal bij Toyota.
Maar of je het echt herrie vind is heel persoonlijk. Ik vind het persoonlijk wel mee vallen.
Het was alleen even wennen
Wel moet ik zeggen dat onze 1.8 modellen sneller hoger in hun toeren gingen dan onze 2.0 nu.
Maar het zijn dan ook 3 verschillende hybride systemen/motoren.
De Auris 1.8 was een Gen3, De Corolla 1.8 een Gen4. en nu de Corolla Cross 2.0 een gen5.
@MooDyBLueS
Volgens mij kun je in het geval van comfort/afwerking Toyota niet met Lexus vergelijken.
Lexus is immers het Luxe merk, dus het zou me niets verbazen als deze stiller zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 06-03-2024 18:21 ]
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
@Thasaidon Je hebt gelijk hoor qua Lexus/Toyota vergelijking, het is alleen dat ik om de een of andere reden wel beter had verwacht van de Yaris. Misschien is het toch de 1.5 3-pitter die iets teveel moet werken tov een 1.8, die ook al iets meer moet werken dan een 2.0.
Toevallig vandaag een mail van Lexus gekregen omtrent de LBX die binnenkort in de showroom staat, dus dan gaan we die maar eens uitproberen, kijken hoeveel ze het geluid daar hebben weten buiten te houden.
Misschien is het sowieso wel weer even wennen, want nu hebben we dus 2 EV's, maar daarom wil ik wel even goed onderzoek doen voordat ik een keuze ga maken wat onze 2e EV gaat vervangen: weer een Toyota of Lexus hybride of toch bij een EV blijven (maar dan met groter bereik dan de Mazda biedt). Het is wat dat betreft wel jammer dat het zo ontiegelijk veel tijd kost om elke keer een proefrit in te plannen voor weer een andere auto.
Toevallig vandaag een mail van Lexus gekregen omtrent de LBX die binnenkort in de showroom staat, dus dan gaan we die maar eens uitproberen, kijken hoeveel ze het geluid daar hebben weten buiten te houden.
Misschien is het sowieso wel weer even wennen, want nu hebben we dus 2 EV's, maar daarom wil ik wel even goed onderzoek doen voordat ik een keuze ga maken wat onze 2e EV gaat vervangen: weer een Toyota of Lexus hybride of toch bij een EV blijven (maar dan met groter bereik dan de Mazda biedt). Het is wat dat betreft wel jammer dat het zo ontiegelijk veel tijd kost om elke keer een proefrit in te plannen voor weer een andere auto.
[ Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-03-2024 21:36 ]
Je wilde deze vergelijken met de Corolla Cross?MooDyBLueS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:34:
Ik denk dat je hem dan beter kunt vergelijken met de Yaris Cross.
Hier zit namelijk dezelfde 1.5 3-cilinder in.
De Corolla Cross heeft een 1.8 of 2.0 4-cilinder.
Dus die zal beduidend anders klinken.
Overigens is hier meer te vinden over het "lawaai" van de LBX.
https://www.whatcar.com/lexus/lbx/hatchback/review/n26399
Indeed, Lexus has put real time (and no doubt money) into refining the LBX. The engine has been given a balancer shaft to reduce vibration for example, and despite the CVT automatic gearbox causing the engine revs to flare when you put your foot down hard, the accompanying noise is subdued (far more so than in Toyota's Yaris Cross and C-HR).
Nee, met de Yaris Cross natuurlijk.Thasaidon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Je wilde deze vergelijken met de Corolla Cross?
Ik denk dat je hem dan beter kunt vergelijken met de Yaris Cross.
Hier zit namelijk dezelfde 1.5 3-cilinder in.
De Corolla Cross heeft een 1.8 of 2.0 4-cilinder.
Dus die zal beduidend anders klinken.
Overigens is hier meer te vinden over het "lawaai" van de LBX.
https://www.whatcar.com/lexus/lbx/hatchback/review/n26399
[...]
Corolla Cross kijk ik niet naar. We kijken juist naar een vervanger voor onze Mazda MX-30 wat onze 2e auto is. Dat was een Aygo uit 2014 die we tot 2021 hebben gereden, toen was de keuze: Yaris 2020 of MX-30 en formaat maakte niet uit maar de prijs was na subsidie van de EV vrijwel gelijk voor een occasion, dus toen de wat luxer uitgedoste MX-30 gekozen. Maar omdat we de randstad uit gaan verhuizen zal die binnenkort niet meer voldoen qua rijbereik en zoeken we dus wat anders.
Wat je quote van de LBX klinkt erg goed, daar ben ik heel erg benieuwd naar. De vanafprijs is ook niet eens veel hoger dan de Yaris Cross, dus dat valt me alleszins nog mee. Al gaat het wel hard als je hem aan gaat kleden, dan merk je wel dat het premium is tov Toyota. Maar goed, dat is een keuze.
[ Voor 20% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-03-2024 10:06 ]
@MooDyBLueS
Ik vermoed dat ondanks de "stillere" LBX, het voor jou toch wennen zal zijn als hij vol in zijn toeren gaat.
immers ben je nu al even écht stille auto's gewend
Toen wij van reguliere benzine (Toyota Verso 1.8) naar onze eerste hybride (Auris TS 1.8 (2015)) over gingen moest ik ook enorm wennen aan het ineens hoog in zijn toeren gaan van de brandstofmotor.
Maar zoals ik al aan gaf ben ik daar inmiddels (met onze 3e hybride) al aan gewend en stoort het me helemaal niet meer.
Ik vermoed dat ondanks de "stillere" LBX, het voor jou toch wennen zal zijn als hij vol in zijn toeren gaat.
Toen wij van reguliere benzine (Toyota Verso 1.8) naar onze eerste hybride (Auris TS 1.8 (2015)) over gingen moest ik ook enorm wennen aan het ineens hoog in zijn toeren gaan van de brandstofmotor.
Maar zoals ik al aan gaf ben ik daar inmiddels (met onze 3e hybride) al aan gewend en stoort het me helemaal niet meer.
Ja ik moet het maar gaan ervaren binnenkort, want eerlijk gezegd ben ik heel lang iemand geweest die de CVT echt niet erg vond, daarom sta ik zelf ook wel een beetje verbaasd van mijn laatste ervaring met de Yaris 130. Dus dan maar even een Lexus LBX ervaren, ik hoop niet dat de EV's mij verpest hebben voor het teruggaan naar een hybride.Thasaidon schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:48:
@MooDyBLueS
Ik plaats hier ook wel een update zodra ik de LBX ervaren heb. Is toch een halve Toyota he?
Daar heb je toch een hele mooie knop voor?MooDyBLueS schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Want ondanks dat EV's qua aandrijflijn natuurlijk nauwelijks geluid maken, heb je des te meer het windgeruis, bandengeluid en alle kraakjes en piepjes in het interieur die opvallen. Dat is weer de keerzijde.
De volume knop van de radio
Wij hebben een Prius 3 (2010) en daar doet sinds kort de afstandsbediening het niet meer van. Dit lijkt te zijn ontstaan nadat ik hem heb afgespoeld met de hogedrukreiniger, met name op de kofferklep en langs de onderkant van de ramen zat groen spul. Misschien toeval, maar vocht intreding kan natuurlijk iets veroorzaakt hebben.
Is er een stappenplan om dit te troubleshooten?
Wat we al gedaan hebben:
Nieuwe batterij in de sleutel hielp niet, ook reservesleutel (met nieuwe batterij) werkt niet. Auto start wel gewoon, met sleutel tegen de startknop. Zekeringen lijken in orde, die heb ik doorgemeten.
Als ik erop zoek kom ik vaak op het toyotahybrideforum en daar belandt men steeds in verhalen over etherstoring en zendamateurs, maar gezien de auto helemaal nergens op de sleutel reageert zal dat het niet zijn.
Wat we al gedaan hebben:
Nieuwe batterij in de sleutel hielp niet, ook reservesleutel (met nieuwe batterij) werkt niet. Auto start wel gewoon, met sleutel tegen de startknop. Zekeringen lijken in orde, die heb ik doorgemeten.
Als ik erop zoek kom ik vaak op het toyotahybrideforum en daar belandt men steeds in verhalen over etherstoring en zendamateurs, maar gezien de auto helemaal nergens op de sleutel reageert zal dat het niet zijn.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
@noes Zonder direct een oplossing voor je te hebben, geef je het eigenlijk zelf al aan waar je het in moet zoeken. Aangezien het na werken met de hogedrukreiniger is gebeurd, zal er ongetwijfeld iets ergens in de elektronica daarop gereageerd hebben. Ofwel water wat ergens naar binnen is gespoten onder druk en daar de elektronica voor de afstandsbediening heeft kortgesloten of wellicht (is wat ver gezocht gezien de locatie waar je het over hebt) is er ergens zelfs iets losgeraakt. Dit laatste kan echter ook gewoon toeval zijn.
Ik zou beginnen met navraag doen bij de dealer waar je precies alle onderdelen die hiermee te maken hebben kan vinden. Zoveel kan dat niet zijn namelijk.
Worst case heb je met een kabelboomprobleem te maken en dat is gewoon erg lastig uit te zoeken, dat ga je niet vinden met zekeringen checken.
Ik zou beginnen met navraag doen bij de dealer waar je precies alle onderdelen die hiermee te maken hebben kan vinden. Zoveel kan dat niet zijn namelijk.
Worst case heb je met een kabelboomprobleem te maken en dat is gewoon erg lastig uit te zoeken, dat ga je niet vinden met zekeringen checken.
In aanvulling op het verhaal van @MooDyBLueSnoes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:55:
Wij hebben een Prius 3 (2010) en daar doet sinds kort de afstandsbediening het niet meer van. Dit lijkt te zijn ontstaan nadat ik hem heb afgespoeld met de hogedrukreiniger, met name op de kofferklep en langs de onderkant van de ramen zat groen spul. Misschien toeval, maar vocht intreding kan natuurlijk iets veroorzaakt hebben.
Wat we al gedaan hebben:
In de handleiding (pagina 191) van de auto staat waar de antennes van de sleutel zich bevinden, in het geval van keyless entry
:fill(white):strip_exif()/f/image/ULUWSL6aNHWP8RHayQBuWNRa.png?f=user_large)
Thanks @MooDyBLueS en @St00mwals.
Die antenna locaties hadden we ook al gevonden (dit lijkt uit de handleiding van de Prius 4? maar de 3 lijkt hetzelfde), maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het functioneert. Ook in het interieur wordt de sleutel namelijk niet meer herkend: keyless entry, keyless start, en openen/op slot doen dmv knopjes op sleutel werken nu niet meer.
Die antenna locaties hadden we ook al gevonden (dit lijkt uit de handleiding van de Prius 4? maar de 3 lijkt hetzelfde), maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het functioneert. Ook in het interieur wordt de sleutel namelijk niet meer herkend: keyless entry, keyless start, en openen/op slot doen dmv knopjes op sleutel werken nu niet meer.
@noes Ik weet niet hoe jouw sleutelkunsten zijn (mijne niet geweldig), maar je kan ook altijd even navraag doen wat een analyse door de dealer (of een algemene garage) je zou kosten als je er zelf echt niet uitkomt.
Dat hangt dus een beetje af van de complexiteit, maar ik kan best veel. Ik heb zelf een BMW (Prius is van mn vriendin): daar wel redelijk kennis van en kan BMWs uitlezen (of naja, dat doet een vriend van me voor me). Dat helpt heel erg, en elektra is meestal kwestie van module vervangen en/of inleren. Dat is meestal niet heel moeilijk.MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:00:
@noes Ik weet niet hoe jouw sleutelkunsten zijn (mijne niet geweldig), maar je kan ook altijd even navraag doen wat een analyse door de dealer (of een algemene garage) je zou kosten als je er zelf echt niet uitkomt.
Probleem is nu vooral diagnose stellen. Zomaar modules vervangen kost alleen maar geld en tijd.
Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik nog wel een OBD2 adapter heb liggen... heeft iemand software voor de Toyota's uit die tijd? Eens het web afstruinen
Ik heb ooit ook problemen gehad met mijn Yaris (2012) en de keyless entry. Ik had toen wat lopen kloten met mijn sleutel. Dealer kon de oplossing ook niet vinden. Ik heb toen ook een tijd lopen zoeken. Uiteindelijk wat stekkers losgehaald onder de motorkap bij de zekeringen (alle zekeringen waren nog goed) en hierna werkte het wonderbaarlijk weer.noes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:55:
Wat we al gedaan hebben:
Wat ik je zou adviseren; haal ook even de stekkers los bij in de buurt van de zekeringbox of haal wellicht even de spanning van de accu. Wellicht reset er dan ook iets bij jou en werkt het hierna weer!
©2004
Heb wel wat zekeringen losgehaald om te controleren en te meten (zekering 13 en 30, uit mn hoofd). Zal de accu idd nog eens helemaal los halen.hk12nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:19:
[...]
Ik heb ooit ook problemen gehad met mijn Yaris (2012) en de keyless entry. Ik had toen wat lopen kloten met mijn sleutel. Dealer kon de oplossing ook niet vinden. Ik heb toen ook een tijd lopen zoeken. Uiteindelijk wat stekkers losgehaald onder de motorkap bij de zekeringen (alle zekeringen waren nog goed) en hierna werkte het wonderbaarlijk weer.
Wat ik je zou adviseren; haal ook even de stekkers los bij in de buurt van de zekeringbox of haal wellicht even de spanning van de accu. Wellicht reset er dan ook iets bij jou en werkt het hierna weer!
Ook de grote brede stekkers even proberen. Dat was bij mij de oplossingnoes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:04:
[...]
Heb wel wat zekeringen losgehaald om te controleren en te meten (zekering 13 en 30, uit mn hoofd). Zal de accu idd nog eens helemaal los halen.
©2004
In de zekeringkast bedoel je? Of die grote van zekeringkast naar computer?hk12nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:50:
[...]
Ook de grote brede stekkers even proberen. Dat was bij mij de oplossing
Volgens mij in/bij de zekeringkast onder de motorkap. Ik weet het ongeveer nog, is even geleden en kan nu niet onder de motorkap kijkennoes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:00:
[...]
In de zekeringkast bedoel je? Of die grote van zekeringkast naar computer?
©2004
Ik heb een half jaar een Corolla 2.0 gehad. Nog nooit zo veel motorgeluid en bandengeluid meegemaakt in een auto. Ook bij constante snelheid. De 2.0 heeft bovendien een vervelend bijgeluid uit het differentieel wat een producteigenschap wordt genoemd. Overigens had ik nog wel meer irritaties aan de auto. Toen Tesla de model 3 in de uitverkoop gooide ben ik overgestapt. Wat een verschil. Maar serieus mijn Ford Focus ST uit 2006 maakte nog minder rijgeluid in het interieur dan de Corolla op constante snelheid. Ik dacht dat ik er wel aan kon wennen maar het ging me alleen maar meer tegenstaan. Vooral dat geluid van het differentieel.MooDyBLueS schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:34:
@Thasaidon Je hebt gelijk hoor qua Lexus/Toyota vergelijking, het is alleen dat ik om de een of andere reden wel beter had verwacht van de Yaris. Misschien is het toch de 1.5 3-pitter die iets teveel moet werken tov een 1.8, die ook al iets meer moet werken dan een 2.0.
Geluidisolatie staat gewoon laag op het prioriteitenlijstje bij Toyota.
Dat is fors, ik rijd er deze winter gemiddeld 1:16,8 ofzo mee. Maargoed, als je lekker op en neer de bundesbahn bent gegaan met 130+ km/u dan verwacht ik niet veel lagere cijfers. CHr zal minder nodig hebben, maar ook die kan niet ontsnappen aan luchtweerstand bij hogere snelheden.hk12nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:51:
Zijn er mensen die met de CHr op wintersport gaan? Wat is jullie gemiddeld verbruik? Ik was nu met de RAV van mijn schoonvader maar die drinkt dan gemiddeld 1 op 13 (Hybride 2,5l). Ben benieuwd wat de CHr doet…
Als ik 80-100km/u rijd, zonder wind, dan is de 1:20 ook prima haalbaar zonder gekke fratsen. Ben benieuwd hoe dat gaat als het warmer wordt.
Ik heb zelf een Corolla 2.0 Hatchback en kan niet zeggen dat het motorgeluid mij stoort of dat er een vervelend bijgeluid is. Het afrolgeluid van de banden zou wel iets minder kunnen, maar dat lijkt mij ook mede een gevolg van de 18'' wielen en het type banden die erom liggen. Afgezien van het feit dat de JBL installatie een beetje magertjes klinkt heb ik eigenlijk niets te klagen over mijn Corolla.GekkeRipper schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:07:
[...]
Ik heb een half jaar een Corolla 2.0 gehad. Nog nooit zo veel motorgeluid en bandengeluid meegemaakt in een auto. Ook bij constante snelheid. De 2.0 heeft bovendien een vervelend bijgeluid uit het differentieel wat een producteigenschap wordt genoemd. Overigens had ik nog wel meer irritaties aan de auto.
Nee inderdaad, wat @GekkeRipper deelt kan ik me ook niet in vinden, al heb ik met de UX 250h ervaring (kon destijds voor 2k meer een UX 250h Luxury Line+ kiezen ipv een C-HR 2.0 Executive, keuze was snel gemaakt). Ik vond het juist een geweldige motorisering, superfijn, veel elektrokoppel, niet rumoerig (behalve bij echt plankgas, maar dat is alles met een CVT) en ook geen bijgeluid. En isolatie zal ongetwijfeld wat beter voor elkaar zijn geweest bij een UX tov een C-HR/Corolla, maar de motorisering is identiek. De UX stond overigens op Bridgestone Turenza, ben zelf eerder van Michelin Primacy maar ik vond ze eigenlijk best prima en nu onder mijn Mazda liggen diezelfde Bridgestones. Ze zijn alleen in bochten duidelijk luidruchtig, rechtuit vind ik ze gelijk aan de Michelin Primacy die ik onder praktisch al mijn andere auto's heb gehad (en ook onze huidige Kia).kwiebus schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:57:
[...]
Ik heb zelf een Corolla 2.0 Hatchback en kan niet zeggen dat het motorgeluid mij stoort of dat er een vervelend bijgeluid is. Het afrolgeluid van de banden zou wel iets minder kunnen, maar dat lijkt mij ook mede een gevolg van de 18'' wielen en het type banden die erom liggen. Afgezien van het feit dat de JBL installatie een beetje magertjes klinkt heb ik eigenlijk niets te klagen over mijn Corolla.
Heb jij overigens de laatste facelift Corolla (2023-nu) of de 2019-2023 versie? Ik begreep dat de laatste wel wat verbeteringen heeft meegekregen op gebied van isolatie o.a. vandaar mijn vraag.
Ik heb een Corolla TS 2022. Geluidsisolatie af fabriek is matig, ik heb zelf in alle portieren silent coat aangebracht. Leuk klusje om te doen, ook met twee linkerhanden niet spannend. Scheelt veel in rijgeluid en ook de speakers klinken direct een stuk beter.
Klinkt interessant. Heb je daar een how-to voor ergens?slagroomsoes schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 05:59:
Ik heb een Corolla TS 2022. Geluidsisolatie af fabriek is matig, ik heb zelf in alle portieren silent coat aangebracht. Leuk klusje om te doen, ook met twee linkerhanden niet spannend. Scheelt veel in rijgeluid en ook de speakers klinken direct een stuk beter.
Ben ook geinteresseerd in wat leidraad @slagroomsoes
Je noemt bijvoorbeeld 'silent coat', is dat dit product?
Geluid is natuurlijk een subjectieve ervaring. Mensen die me tegenspreken zijn daar vrij in. Maar diverse gerenommeerde review kanalen zijn het met me eens. Tevens bevestigde de chef werkplaats dat hij nu hij dat bijgeluid eenmaal gehoord had zich kon voorstellen dat ik het vervelend vond. Ze hebben een andere 2.0 gepakt en die had hetzelfde euvel. Ook gecheckt bij de importeur. Niks aan het handje dit hoort er gewoon bij.
Een Toyota koop je bijvoorbeeld om zijn degelijkheid, betrouwbaarheid, doordachtheid en veiligheid. Niet om zaken als geluidsisolatie, infotainment, rijhulpsystemen en alle andere moderne technieken. Daar lopen ze gewoon op achter. Als dat ook marktleidend was dan zou iedereen een Toyota kopen.
Een Toyota koop je bijvoorbeeld om zijn degelijkheid, betrouwbaarheid, doordachtheid en veiligheid. Niet om zaken als geluidsisolatie, infotainment, rijhulpsystemen en alle andere moderne technieken. Daar lopen ze gewoon op achter. Als dat ook marktleidend was dan zou iedereen een Toyota kopen.
Zijn er hier ook Toyota bezitters met een Smart Connect Media systeem welke na een recente (over the air) update geen data verbinding meer hebben?
Het gaat hier niet om het SCM systeem uit de Yaris Cross, maar de overige modellen.
Het schijnt dat na de update de "privacy" instelling niet goed staat waardoor de data verbinding niet actief wordt. En hierdoor werken een aantal zaken niet, waaronder bv zoeken in de navigatie en dus ook verkeersinformatie etc...
Nu kun je deze instelling aanpassen, maar dit lijkt weer niet onthouden te worden in het systeem en moet bij de eerstvolgende start van de auto wéér aangepast worden om de data verbinding weer aan te krijgen.
Zie voor meer details hier:
https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=17132
Toyota NL roept doodleuk dat je het systeem maar moet resetten, maar dan ben je al je instellingen, gekoppelde telefoons, etc kwijt.
Ook zou een oplossing zijn dat je als "profiel identificatie" middels je sleutel zou doen, je dit probleem niet zou hebben, maar ook dat lijkt niet te kloppen.
Ik heb de update dus bewust nog niet uitgevoerd, want ik heb geen zin (en even geen tijd) om alles helemaal opnieuw in te moeten stellen.
Het gaat hier niet om het SCM systeem uit de Yaris Cross, maar de overige modellen.
Het schijnt dat na de update de "privacy" instelling niet goed staat waardoor de data verbinding niet actief wordt. En hierdoor werken een aantal zaken niet, waaronder bv zoeken in de navigatie en dus ook verkeersinformatie etc...
Nu kun je deze instelling aanpassen, maar dit lijkt weer niet onthouden te worden in het systeem en moet bij de eerstvolgende start van de auto wéér aangepast worden om de data verbinding weer aan te krijgen.
Zie voor meer details hier:
https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?t=17132
Toyota NL roept doodleuk dat je het systeem maar moet resetten, maar dan ben je al je instellingen, gekoppelde telefoons, etc kwijt.
Ook zou een oplossing zijn dat je als "profiel identificatie" middels je sleutel zou doen, je dit probleem niet zou hebben, maar ook dat lijkt niet te kloppen.
Ik heb de update dus bewust nog niet uitgevoerd, want ik heb geen zin (en even geen tijd) om alles helemaal opnieuw in te moeten stellen.
[ Voor 15% gewijzigd door Thasaidon op 12-03-2024 18:35 ]
Ik heb niet de 'echte' silent coat gebruikt maar een goedkoper alternatief. Voor dit doel ook meer dan geschikt.NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:00:
Ben ook geinteresseerd in wat leidraad @slagroomsoes
https://www.amazon.nl/Noi...e7603e&pd_rd_i=B012B5EMGO.
En de instructies hoe je de deurpanelen (voor en achter) verwijderd:
YouTube: 2022 Toyota Corolla front door trim removal
YouTube: 2022 Toyota Corolla sedan rear door trim removal
De geluidsdemping is makkelijk te knippen of te scheuren en laat zich makkelijk plakken. Geen hogere wiskunde. In het eerste filmpje zie je op 1:16 een witte afdekkap in het voorportier, deze heb ik eruit gehaald zodat ik de demping op het portier aan kon brengen en heb ook demping achter de speaker aangebracht.
De mijne stamt uit juni 2020, heb die vorig jaar september als occasion met 39000 km op de teller gekocht. Een facelift model in dezelfde 2SZ kleur en hetzelfde uitrustingsniveau vond ik in verhouding te duur.MooDyBLueS schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:47:
[...]
Heb jij overigens de laatste facelift Corolla (2023-nu) of de 2019-2023 versie? Ik begreep dat de laatste wel wat verbeteringen heeft meegekregen op gebied van isolatie o.a. vandaar mijn vraag.
Btw hier nog wat uitleg en ervaringen van mensen met Toyo's en het soundproofen van de auto, incl A-stijlen, motorkap, deuren, achter ruimte.slagroomsoes schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:13:
[...]
Ik heb niet de 'echte' silent coat gebruikt maar een goedkoper alternatief. Voor dit doel ook meer dan geschikt.
https://www.amazon.nl/Noi...e7603e&pd_rd_i=B012B5EMGO.
En de instructies hoe je de deurpanelen (voor en achter) verwijderd:
YouTube: 2022 Toyota Corolla front door trim removal
YouTube: 2022 Toyota Corolla sedan rear door trim removal
De geluidsdemping is makkelijk te knippen of te scheuren en laat zich makkelijk plakken. Geen hogere wiskunde. In het eerste filmpje zie je op 1:16 een witte afdekkap in het voorportier, deze heb ik eruit gehaald zodat ik de demping op het portier aan kon brengen en heb ook demping achter de speaker aangebracht.
https://www.rav4world.com...deadening-project.297973/
Mijn bandenspanning lampje ging eergisteren branden. Dit gebeurd elk jaar weleens en dan vul ik alle banden weer bij. Nu merkte ik vanmorgen ander rijgedrag en bleek de band plat te zijn. Bijgevuld bij de pomp en naar mn werk gereden. Aldaar Toyota pechhulp gebeld. Deze hebben er een prop in gedaan (ik was ondertussen binnen aan het werk dus exact weet ik het niet) en zijn weer vertrokken. Hebben jullie hier ervaring mee? Kan ik hier nu weer lekker mee doorrijden? Verhalen hierover zijn nogal verschillend...
Het ligt een beetje eraan wat de oorzaak is en hoe vers je banden nog zijn. Ik heb niet al te lang geleden een onwijs dikke bouwnagel oid in mijn band gehad, de nagel zelf was al iets van 7-8mm doorsnee en veroorzaakte dus een flink gaatje in de band. Ook zat de band nog maar op krap 3mm, dus ik heb gelijk maar beide banden op dezelfde as vervangen.dbzfan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:35:
Mijn bandenspanning lampje ging eergisteren branden. Dit gebeurd elk jaar weleens en dan vul ik alle banden weer bij. Nu merkte ik vanmorgen ander rijgedrag en bleek de band plat te zijn. Bijgevuld bij de pomp en naar mn werk gereden. Aldaar Toyota pechhulp gebeld. Deze hebben er een prop in gedaan (ik was ondertussen binnen aan het werk dus exact weet ik het niet) en zijn weer vertrokken. Hebben jullie hier ervaring mee? Kan ik hier nu weer lekker mee doorrijden? Verhalen hierover zijn nogal verschillend...
Een prop is naar mijn weten niet gevaarlijk om mee door te rijden, maar je hoort weleens dat de band alsnog langzaam leeg loopt en je wel wekelijks bij kan pompen omdat er toch 0,5 bar in een week uit kan lopen in sommige gevallen. Dan is de vraag of je dat jezelf aan wilt doen.
Los daarvan: ik heb een mobiele compressor, gewoon op 12V, ding maakt een takkeherrie waardoor ik hem alleen overdag durf te gebruiken uit angst voor boze buren.
/offtopic Bij ons in het dorp kan je bij een supermarkt gratis gebruik maken van een van de gemeente verstrekte gratis bandenblazer voor je auto of brommert. Kentekenplaat intypen en dan krijg je voorgestelde bandenspanning of dat je een eigen wens hebt. Grappige is dat er een tankstation hemelsbreed 100 meter verder staat die inderdaad 1 pleurie vraagt voor wat lucht in de banden.
Ik rij ondertussen meer dan een jaar met de Corolla TS 1.8 en ik rij er enorm graag mee. Nog geen enkel probleem mee gehad maar het enige waar ik mij aan stoor is de clowneske claxon die toch maar een zwak geluid produceert. Is dit typisch toyota en kan je dat makkelijk vervangen via de garage of met aftermarket stukken?
Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb
Dat is typisch Toyota inderdaad. Stoor mij er bij mijn Auris TS ook aan (qua claxongeluid meer iets wat bij een kleine auto zoals een Aygo past). Maar om de claxon te vervangen moet de voorbumper eraf, dat is mij teveel werk. Vind zelf het claxongeluid van VW wel mooi, volgens mij is dat een tweetonige.
Op onderdelenlijn.nl bijv. staan genoeg claxons.
Op onderdelenlijn.nl bijv. staan genoeg claxons.
@ThinkPad bedankt voor de info! Lijkt mij ook wat veel werk.. wij hebben nog een VW Golf Variant ook en dus is vergelijken makkelijk en die klinkt inderdaad veel beter.
Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb
Een prop is officieel een noodreparatie en de band moet daarna zsm of vervangen worden of goed gerepareerd worden. Aangezien goed repareren eigenlijk door niemand gedaan wordt (met behulp van een paraplu) is vervangen eigenlijk de enige oplossing.MooDyBLueS schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:07:
[...]
Het ligt een beetje eraan wat de oorzaak is en hoe vers je banden nog zijn. Ik heb niet al te lang geleden een onwijs dikke bouwnagel oid in mijn band gehad, de nagel zelf was al iets van 7-8mm doorsnee en veroorzaakte dus een flink gaatje in de band. Ook zat de band nog maar op krap 3mm, dus ik heb gelijk maar beide banden op dezelfde as vervangen.
Een prop is naar mijn weten niet gevaarlijk om mee door te rijden, maar je hoort weleens dat de band alsnog langzaam leeg loopt en je wel wekelijks bij kan pompen omdat er toch 0,5 bar in een week uit kan lopen in sommige gevallen. Dan is de vraag of je dat jezelf aan wilt doen.
Los daarvan: ik heb een mobiele compressor, gewoon op 12V, ding maakt een takkeherrie waardoor ik hem alleen overdag durf te gebruiken uit angst voor boze buren.Maar is wel geweldig om te hebben. Heb dat toen besloten omdat ze hier bij de pomp van €0,50 naar €1 gingen voor de lucht, om vervolgens Ahmed of Sjonnie achter je te hebben bumperkleven tot je weg gaat en snel nog gratis ervan te kunnen profiteren. Heb meen ik zo'n 3 tientjes uitgegeven en heb er geen moment spijt van gehad.
Je kunt overigens soms prima je band oprijden met een prop, maar dat is dan meer geluk dan wijsheid en altijd op eigen risico
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/CU5ajSTp1QfOwOyQ5r698ZDy.gif?f=user_large)
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/KOAk2BTHaijecVwBn6EgjcQg.gif?f=user_large)
Volgende mod: spiegel knipperlichten vervangen door donker glas loop-lichtje. 10 min werk per kant, maar wel ff spannend plastic buigen, trekken en pielen. 1 geklikt kapje, 2 schroefjes en wat frummelen. Leuk resultaat en bewaar de originele mocht deze ali-knockoff niet zo lang mee gaan.
De quick-fit zegt dat ze voor 50 euro de band van binnen repareren.. is dat iets?SniperGuy schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:29:
[...]
Een prop is officieel een noodreparatie en de band moet daarna zsm of vervangen worden of goed gerepareerd worden. Aangezien goed repareren eigenlijk door niemand gedaan wordt (met behulp van een paraplu) is vervangen eigenlijk de enige oplossing.
Je kunt overigens soms prima je band oprijden met een prop, maar dat is dan meer geluk dan wijsheid en altijd op eigen risico
Op mn motor rijd ik er ook gewoon mee door, denk dus dat het een Toyota ook prima kan. Je hebt kans dat de boel loskomt, maar als je goed op de bandenspanning let (vooral in het begin) en er niks geks mee doet (circuit, Autobahn 250km/u, offroad) dan zal het wel goedkomen.dbzfan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:35:
Tenzij de reparatie dicht bij de wang zit. Een band vervormt daar meer en dan is er groter risico dat het weer lek gaat.
Echt gaaf deze.NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:24:
Volgende mod: spiegel knipperlichten vervangen door donker glas loop-lichtje. 10 min werk per kant, maar wel ff spannend plastic buigen, trekken en pielen. 1 geklikt kapje, 2 schroefjes en wat frummelen. Leuk resultaat en bewaar de originele mocht deze ali-knockoff niet zo lang mee gaan.
Hier heb ik ook naar gekeken voor mijn RAV4, welke heb jij besteld?
Gewoon spullen
Deze, maar vraag mij niet waarom - het aanbod is groot en tis lastig verschil te ontdekken.Soepie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:49:
[...]
Echt gaaf deze.
Hier heb ik ook naar gekeken voor mijn RAV4, welke heb jij besteld?
Thnx
Dat had ik ook al een beetje. Volgens mij zijn ze allemaal niet echt verschillend.
Toch maar een keer naar kijken dan.
Dat had ik ook al een beetje. Volgens mij zijn ze allemaal niet echt verschillend.
Toch maar een keer naar kijken dan.
Gewoon spullen
Omdat het een redelijke niet-destructieve aanpassing is maak ik mij er niet te druk om hoe lang het werkt, al is er wel een onderkant. Het ziet er qua afdichting en kunststof tamelijk identiek uit als het origineel in mijn geval. Maargoed, ervaring met Ali-leds en electra is niet altijd positief dus het kan zijn dat plastic goed is maar de knipper zelf niet. Dus.. dit wordt een duurtest
Typisch, mijn vader kreeg vandaag hetzelfde te horen over zijn C-HR uit 2018. Ding heeft nog maar 68K gelopen ofzo. Hij bracht hem voor een grote beurt, de variant ‘standaard’ (goedkoopste).Videopac schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:11:
Ik ben even niet zo blij met mijn Toyota dealer. Ik heb een paar weken geleden mijn Auris uit 2013 gebracht voor een onderhoudsbeurt. Word ik gebeld dat mijn 12V accu niet meer goed zou zijn
[…]
Hij heeft het aanbod afgeslagen gezien hij nog nooit issues met de 12V accu heeft gehad.
Dit was eerste keer dat hij bij deze dealer kwam (ik ben er met mijn Auris al langer klant), de C-HR komt van een dealer elders in het land.
Auto wordt 5 dagen in de week mee gereden en dan ook wel minstens een km of 70 op een dag, dus een slechte accu verwacht ik niet.
Voelt wel beetje vreemd idd.
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2024 19:49 ]
Sinds vorige maand heb ik een telefoon welke draadloos kan opladen, weet iemand de specs van de draadloze lader in een Corolla van 2022?
Had ook graag de optie Wireless AA gezien middels een update, laatste update die ik heb gezien was van december 2022.
Corolla heeft nu bijna 30k op de teller staan na 15 maanden, bevalt nog steeds prima!
Had ook graag de optie Wireless AA gezien middels een update, laatste update die ik heb gezien was van december 2022.
Corolla heeft nu bijna 30k op de teller staan na 15 maanden, bevalt nog steeds prima!
Whatever.
Weet je zeker dat je wireless AA wilt? Rij je als enige in de auto? Ik hoor veel klachten over wireless AA, met name dat je van te voren nooit weet welke telefoon verbonden wordt, kan zo maar die van je partner zijn.Harmen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:18:
Sinds vorige maand heb ik een telefoon welke draadloos kan opladen, weet iemand de specs van de draadloze lader in een Corolla van 2022?
Ik ben met Carplay juist weer afgestapt van wireless. Inderdaad zoals boven beschreven wist je nooit welke telefoon er verbonden was als je samen instapte. Daarnaast werkt alles ook een stukje sneller bekabeld.
©2004
Dat moet je ook niet hebben, we rijden als gezin regelmatig langere stukken. Willekeurig verbinding maken is dan niet ideaal. Kabeltjes werkt ook prima, echter had ik gehoopt dat hij iets snel zou opladen, iets van 20% per uur. Rij 3x per week een half uurtje enkele reis.Knielen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:58:
[...]
Weet je zeker dat je wireless AA wilt? Rij je als enige in de auto? Ik hoor veel klachten over wireless AA, met name dat je van te voren nooit weet welke telefoon verbonden wordt, kan zo maar die van je partner zijn.
Whatever.
Het is niet zo dat hij al rijdend willekeurig verbinding gaat lopen maken he? Alleen bij het instappen.Harmen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:15:
[...]
Dat moet je ook niet hebben, we rijden als gezin regelmatig langere stukken. Willekeurig verbinding maken is dan niet ideaal. Kabeltjes werkt ook prima, echter had ik gehoopt dat hij iets snel zou opladen, iets van 20% per uur. Rij 3x per week een half uurtje enkele reis.
Dan moet je je partner vragen even in Airplane Mode te gaan, wachten of handmatig forceren dat hij wireless met jouw AA verbinding maakt en dan kan je partner weer uit airplane mode.
Wat opladen betreft: dat is juist traag door actief gebruik van AA/AC. Vergeet niet dat continu GPS navigatie een van de meest stroomvretende dingen is die je kan doen met je telefoon. Daarnaast is vrijwel geen enkele auto uitgerust met USB-C snellader, dus moet je het meestal doen met de 5V 2.1A en dus 10W die er standaard geleverd wordt. Soms is het iets sneller en er zijn auto's (met name EV's) met 60-90W USB-C aansluitingen, maar die zijn echt nog op een hand te tellen.
En sneller opladen gaat je via wireless al helemaal niet lukken. Wireless heeft meer verliezen dan via de kabel.
De nieuwe GR Yaris is ook aangekondigd/te bestellen dit jaar lijkt het:
https://www.toyota.nl/ont...de-nieuwe-toyota-gr-yaris

Ik ben alleen niet zo fan van het dashboard.
Het is mij net ff wat te vierkant en hoekig.

Voor de rest blijft het een ziek apparaat en nu ook weer 20pk meer (280pk
).
Alleen waarschijnlijk voor een prijs van dik 70k kan ik me nog veel meer leuks bedenken....
Voor de rest blijft het een ziek apparaat en nu ook weer 20pk meer (280pk
Alleen waarschijnlijk voor een prijs van dik 70k kan ik me nog veel meer leuks bedenken....
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Die ouderwetse oranje gloeilampjes vind ik maar niets. Nu led, maar wel zo wit cq niet-blauw mogelijk. Vervangen wederom niet heel moeilijk, maar wel weer paar spannende ‘kracht op plastic’ zet momentjes.
En dan nog even een mooier plaatje voor het effect in het donker:
:strip_exif()/f/image/biRJkoLN5e6xwVvUmCxg6Erj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-03-2024 12:22 ]
De dikke kont vindt ik ook niet zo geweldig, maargoed, daar hoeft de eigenaar niet naar te kijken natuurlijkCsotranme schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:27:
De nieuwe GR Yaris is ook aangekondigd/te bestellen dit jaar lijkt het:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de rest blijft het een ziek apparaat en nu ook weer 20pk meer (280pk).
Die kont vind ik zelf dan wel heel vet._Eend_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:58:
[...]
De dikke kont vindt ik ook niet zo geweldig, maargoed, daar hoeft de eigenaar niet naar te kijken natuurlijkMaar dat dashboard is ook niet echt mooi te noemen nee. En 70k+ maakt het ook niet bepaald aantrekkelijk.
Ook het doorlopen van de achterlichten.
Maar idd 70k+... er is een reden dat je ze sowieso amper/nooit ziet.
Even uit m'n hoofd is een Golf R rond dezelfde prijs en dan ga je richting de 400pk..
Grappig die hele discussie omtrent de Yaris GR, z'n prijs en hoeveel pk die heeft tov wat anders. Dit soort auto's koop je NOOIT rationeel. Het feit dat jullie er rationeel over discussiëren zegt genoeg: jullie zijn niet het beoogde publiek (ik ook niet), het beoogde publiek koopt het juist omdat ze 1. fan van Toyota zijn, 2. een auto kopen die extreem weinig anderen zullen hebben, 3. een leuk speeltje voor op de weg is. Voor niemand zal dit de eerste of tweede auto zijn, meer de zoveelste erbij.
@MooDyBLueS ik had voor m’n Toyo een onzin auto met een nieuwprijs van nog iets meer en niemand vroeg mij ooit naar de ratio achter die keuze inderdaad. Dus als ik hem tof had gevonden had ik een klant kunnen zijn. Heb je qua irrationaliteit wat mij betreft helemaal gelijk in. Helaas is deze niet voor mij
Daar heb je zeker gelijk in maar dan nog zijn er veel betere keuzes.MooDyBLueS schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:54:
Grappig die hele discussie omtrent de Yaris GR, z'n prijs en hoeveel pk die heeft tov wat anders. Dit soort auto's koop je NOOIT rationeel. Het feit dat jullie er rationeel over discussiëren zegt genoeg: jullie zijn niet het beoogde publiek (ik ook niet), het beoogde publiek koopt het juist omdat ze 1. fan van Toyota zijn, 2. een auto kopen die extreem weinig anderen zullen hebben, 3. een leuk speeltje voor op de weg is. Voor niemand zal dit de eerste of tweede auto zijn, meer de zoveelste erbij.
Zoals mn onderschrift zegt heb ik ook een Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport.
Mijn hart ligt ook eigenlijk echt bij PSA.
Mijn 208 is ook geen normale GTI (wat echt een schijt hok is), ik heb de By Peugeot Sport die veel extremer is zoals RS/AMG bij Audi en Mercedes.
Hier zijn er ook maar grofweg 35 van in NL en in mijn lak kleur maar 3.
Dat is dus ook een auto die extreem weinig mensen gekocht hebben en ook echt een auto is voor Peugeot (GTI) liefhebbers.
Heel eerlijk: wel een wat andere klasse zonder 4-wiel en 280pk maar wel te koop voor 15-20k.
Je kan ook een Peugeot 308 GTI BPS met 272pk kopen, nog steeds geen 4-wiel maar doet echt niet onder voor de Yaris. Zeker niet met een 2de hands prijskaartje van 25k...
Een oudere GR Yaris is nog steeds 45-60k...
Dan kan je nog zo'n Toyota hart hebben, dan ben je echt achterlijk wat mij betreft.
- 308 GTI BPS
- Golf 7 R
- I30N
- Civic Type R
- Focus RS
- Cooper S JCW
- M140i
Etc etc en vrijwel allemaal (veel) goedkoper en over het algemeen gelijkwaardig of beter qua performance.
Zelf een jaar geleden ook een zéér zeldzame Yaris gen4 GRMN test gereden.
Leuk die supercharger ipv een turbo maar het hele totaal pakket liep echt kilomeeeterrssss ver achter wat ik met m'n 208 GTI BPS heb.
Het hok had wel 1800km gelopen dus praktisch nieuw maar wel 45k vragen...
Ja sorry.. leuk maar mn 208 ziet er persoonlijk veel stijlvoller uit zonder 'kinder chocolade' stickers en de helft van de prijs.

Conclusie/TLDR: die GR Yaris is echt een tof ding maar gewoon veel te duur.
Je moet echt extreem Toyota fan zijn en blind zijn wil je zoiets kopen.
Er is zoveel mooiers te koop voor die prijs.
Toyota prijst zichzelf uit de markt. Hadden ze die GR Yaris voor 45k verkocht, had ik hem serieus besteld en de 208 ingeruild....
[ Voor 18% gewijzigd door Csotranme op 25-03-2024 01:55 ]
Je bent in de war dat de GR Yaris concurreert met die wagens. Het is geen hot hatch, oftewel bestaande hatchback met meer vermogen, strakkere ophanging en bende lawaai/geknetter. Technisch is het een compleet andere wagen als rally homologatiemodel. Dit is niet een wagen voor mensen die willen opvallen maar die regelmatig een circuitdagje doen.Csotranme schreef op maandag 25 maart 2024 @ 01:22:
[...]
Conclusie/TLDR: die GR Yaris is echt een tof ding maar gewoon veel te duur.
Je moet echt extreem Toyota fan zijn en blind zijn wil je zoiets kopen.
Ja ik zit ook met verbazing de vergelijking te lezen, ik dacht dat de Yaris GR bedoeld is om daadwerkelijk rally achtige dingen mee te doen en dan met Toyota garantie omdat die er voor bedoeld is zeg maar.Phuncz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:41:
[...]
Je bent in de war dat de GR Yaris concurreert met die wagens. Het is geen hot hatch, oftewel bestaande hatchback met meer vermogen, strakkere ophanging en bende lawaai/geknetter. Technisch is het een compleet andere wagen als rally homologatiemodel. Dit is niet een wagen voor mensen die willen opvallen maar die regelmatig een circuitdagje doen.
Kan ik nog niet beoordelen of de prijs dit legitimeert, maar het is niet echt een hot hatch in generieke zin dacht ik. Wellicht meer als de Clio V6 die nu nog steeds 60-80k euro kost ook als die 20 jaar oud is. Geen idee of deze Yaris ook zo'n icoon kan zijn, maar toch. Tis nogmaals niet mijn ding, maar wellicht is er een markt voor. Voor mij is de naam Yaris al onhandig, omdat dit voor mij het equivalent van brave boodschappen wagentjes is.. of ze doen dat juist om van dat imago af te komen. Dunno.
Nb; ik reed de enige Cadillac ATS coupe AWD in NL, met een nieuwprijs > 70k, dus ergens wel ervaring met iets unieks rijden. En hoe handig dit is met onderhoud e.d.